Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 120 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:43
Algemeen vraagje voor mensen met een indoor bike. Wat doen jullie specifiek tegen zadelpijn? Na een uur is het bij mij vaak niet te harden (wahoo kickr bike). Ik probeer wat vaker van positie te wisselen, maar moet ik dan echt een dikker zadel gaan monteren? 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

Phydomir

Dennis

Cloclo100 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:
Algemeen vraagje voor mensen met een indoor bike. Wat doen jullie specifiek tegen zadelpijn? Na een uur is het bij mij vaak niet te harden (wahoo kickr bike). Ik probeer wat vaker van positie te wisselen, maar moet ik dan echt een dikker zadel gaan monteren? 😀
Goede bib, af en toe staan, doorbijten. Ik was in het begin er na een uur ook wel echt klaar mee maar nu is 3/4 uur prima te doen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24
Hoor vaak dat een rocker plate wel eens kan helpen. Moet je denk ik wel een (semi-)permanente opstelling hebben want om dat nou elke op- en af te bouwen is wel een werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
voor mij heeft een 'rocker plate' veel verbetering gebracht. Hierdoor kan de trainer wat links / rechts hellen en is zadelpijn voor mij weg / vergelijkbaar aan buiten fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
JEROENrgfgf schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:36:
[...]
Hoor vaak dat een rocker plate wel eens kan helpen. Moet je denk ik wel een (semi-)permanente opstelling hebben want om dat nou elke op- en af te bouwen is wel een werkje.
helemaal mee eens en met een Kickr Bike zal het ook al wel een permanente opstelling zijn vermoed ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:02

aerofreak

Steve Jobs

Rule #5 :>

Goede bib en gewenning is alles. Positie is verder goed?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-08 18:52
Bart_001 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:10:
[...]

Kan je foto maken eventueel ? Welk body zit er juist op ( denk dat je daaraan de versie kan zien van de flux ) Zit er niet nog een afstandsbus ofzo op de trainer die er nog af moet ?
Hier een paar foto's van L naar R, de body (2x), non drive side van tacx, en de blokdoppen die ik heb besteld/ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjBolghLGvceBrnvQiZBIP-8J3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAfIaZwtNPCtRQ72zuXobUsC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBOnRaOxMaKWrwNy5ANgu0ZJhsg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3XhA3uX01sREy1s847wkc9v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOigigDyrek5WMhjlIjUnbGuf4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csww11xWI1iDj37rPajHOPsb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhfEw9Al-4dkZAn7adF1nrbdF7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUPgNZDq8e5wb6UR1wXHnx4h.jpg?f=fotoalbum_tile
GWBoes schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:04:
@Dullahan Er zijn 2 revisies van de Flux S. Ik heb laatst deze besteld om een steekas fiets op een originele flux te plaatsen. Daar noemen ze ook dat deze voor een "type 1" as is, mogelijk heb jij ook de oude versie en dan zul je deze moeten hebben.
daar zal ik eens naar kijken, had dit nog niet gezien.

Edit: ik zie nu hier https://youtu.be/-1fbJJNryec?t=416 dat er een 135 NDS wordt gebruikt, ik heb dus de 130. maar ik kan de 135 ook nergens vinden in de garmin/tacx shop, behalve voor steekassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dullahan op 19-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:37
Dullahan schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:12:
[...]

Hier een paar foto's van L naar R, de body (2x), non drive side van tacx, en de blokdoppen die ik heb besteld/ontvangen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

daar zal ik eens naar kijken, had dit nog niet gezien.

Edit: ik zie nu hier https://youtu.be/-1fbJJNryec?t=416 dat er een 135 NDS wordt gebruikt, ik heb dus de 130. maar ik kan de 135 ook nergens vinden in de garmin/tacx shop, behalve voor steekassen.
Zal vanmiddag als ik thuis kom is even voor je kijken. Ik denk dat ik de juiste heb liggen voor je uit voorraad :) Die body hoort er volgens mij ook officieel helemaal niet bij. rij je gewoon shimano? Dan heb ik ook nog wel een body liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 22:41
tinusterror schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:25:
[...]

Zal vanmiddag als ik thuis kom is even voor je kijken. Ik denk dat ik de juiste heb liggen voor je uit voorraad :) Die body hoort er volgens mij ook officieel helemaal niet bij. rij je gewoon shimano? Dan heb ik ook nog wel een body liggen.
Dat is die Multisys , zat op de flux van voor 2017 (type 1).
Kijk hier even wat je juist nodig hebt dan: https://support.garmin.com/en-US/?faq=CfKVSIDSp55tvyDodW87z5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34
hier staat dus hoe je kunt zien welke versie flux s je hebt:
https://support.garmin.co...6&searchQuery=axle%20type
(1 klik verder dan de link van @GWBoes d:)b )
Type 1: 6mm or 9mm
Type 2: 12mm
de doppen die je besteld hebt zijn dus specifiek voor type 2 (12mm as). en als het niet past, dan zal je inderdaad een type 1 flux s hebben.. (maar check even het verschil in de link)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 19-12-2022 14:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:02

oNo

Bekijk je houding.

Een indoor setup kan/mag best wel anders zijn. Prio is comfortabele zitpositie en het leveren van het meeste vermogen.

Daarom is imho een dedicated indoor bike altijd beter dan je wegfiets op de indoor trainer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 11:45
Af en toe uit het zadel komen en op de pedalen wil ook wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dullahan
bedankt allen, net ook bericht van garmin gekregen. Ik heb inderdaad een type 1 trainer, en het onderdeel wat ik dus moet hebben is https://www.garmin.com/nl-NL/p/699871/pn/S0041#devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:49

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

oNo schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:13:
[...]

Bekijk je houding.

Een indoor setup kan/mag best wel anders zijn. Prio is comfortabele zitpositie en het leveren van het meeste vermogen.

Daarom is imho een dedicated indoor bike altijd beter dan je wegfiets op de indoor trainer zetten.
Heb je dan nog tips wat betreft je houding?

Ik kan op dezelfde fiets prima een rit van 200+ buiten maken, zonder een centje last ergens. Maar als ik dan binnen op de indoor trainer bezig ben, zit ik ook na een uur echt niet meer lekker en heb ik regelmatig last van een slaap**k...

Ik heb ook wel eens met een schuin oog naar een rockerplate gekeken, maar dat is wel weer een investering :).

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 23:14
Ok, hopelijk hier lotgenoten die het zelf hebben ervaren en opgelost zelfs misschien.
Ik ben weer fanatiek binnen aan het trappen.

Mijn apparatuur:
Wahoo Kickr Bike icm. Zwift via Apple TV.

Nu ben ik dus een trainingsplan begonnen (Build me up). Maar iedere keer is het weer een absoluut drama om de gewenste workout te vinden, en dan deze ook nog geselecteerd te krijgen om te starten.

De vorige winter startte ik mijn Zwift op, en den kreeg ik direct een ''pop-up'' met de warkout die klaar stond voor me, maar deze komt nu niet meer!?

Doe ik iets fout? heb ik iets niet goed ingesteld staan, kan ik mijn workout niet vantevoren in de companion app selecteren ofzo dat hij dan direct gepakt wordt op Zwift.

De afstandsbediening van Apple TV icm. de Zwift app is sowieso een enorme kriem, maar ook als ik mijn iPhone gebruik als afstandbediening wordt het er niet beter op.

Dank vast voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

retlaw schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]

Ik kan op dezelfde fiets prima een rit van 200+ buiten maken, zonder een centje last ergens. Maar als ik dan binnen op de indoor trainer bezig ben, zit ik ook na een uur echt niet meer lekker en heb ik regelmatig last van een slaap**k...

Ik heb ook wel eens met een schuin oog naar een rockerplate gekeken, maar dat is wel weer een investering :).
Je vraag/bemerking komt wel regelmatig terug hier. De meest efficiënte oplossing lijkt inderdaad een rocker plate te zijn. Maar dat is tegelijk de duurste.
Andere zaken die kunnen helpen:
- DIY rocker plate, doet hetzelfde, is goedkoper maar vereist handigheid en tijd
- Vaker recht staan
- Broek met dikker zeem (soms is meer padding gewoon beter. Buiten voor lange ritten heb ik niet graag dik zeem, maar indoor kan het niet te dik zijn)
- Ik heb enkele pagina's geleden gepost dat ik onder mijn trainingmat nog geluidsisolatieplaten gelegd heb waar mn kicker core een 3 tal centimeter sway heeft. Aan het zadel is dat makkelijk een vijftal centimeter. Deze was voor mij een groot succes. (ik had die platen nog liggen van een ander project, dus de kost was 0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Voor mij was het wennen en een ander zadel (was Tacx). Ik sta wel vaker om even af te wisselen.
Gisteren Four Horseman gedaan in Zwift, na 3,5 uur had ik wel een stijf achterwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
BekSide schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:24:
Ok, hopelijk hier lotgenoten die het zelf hebben ervaren en opgelost zelfs misschien.

Mijn apparatuur:

Nu ben ik dus een trainingsplan begonnen (Build me up). Maar iedere keer is het weer een absoluut drama om de gewenste workout te vinden, en dan deze ook nog geselecteerd te krijgen om te starten.

De vorige winter startte ik mijn Zwift op, en den kreeg ik direct een ''pop-up'' met de warkout die klaar stond voor me, maar deze komt nu niet meer!?

Doe ik iets fout? heb ik iets niet goed ingesteld staan, kan ik mijn workout niet vantevoren in de companion app selecteren ofzo dat hij dan direct gepakt wordt op Zwift.

De afstandsbediening van Apple TV icm. de Zwift app is sowieso een enorme kriem, maar ook als ik mijn iPhone gebruik als afstandbediening wordt het er niet beter op.

Qua workouts en makkelijk terugvinden kan ik je helaas niet helpen. De problemen met de afstandsbediening had ik ook, maar sinds de één na laatste update van Zwift werkt het nu prima met de Apple TV 4K. Ik gebruik op de afstandsbediening overigens echt de fysieke pijl toetsen ipv het touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DialOut schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

Voor mij was het wennen en een ander zadel (was Tacx). Ik sta wel vaker om even af te wisselen.
Gisteren Four Horseman gedaan in Zwift, na 3,5 uur had ik wel een stijf achterwerk.
Een goed zadel van leer en een stalen frame dat de kleine trillingen eruit haalt en meebeweegt, maar weet niet of dat indoor nog tot de mogelijkheden behoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

retlaw schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]

...
Het is allemaal persoonlijk. Wat voor de een goed werkt kan voor de ander juist totaal niet werken.

Wat bij mij werkte.

Geen stuurverhoger, daardoor is de hoek van de zitbuis iets veranderd, steiler. Betekent dat je bovenbeen wat dominanter wordt tov je hamstrings.

23mm band vervangen door een 35mm band. Met wat minder druk in de band heb je wat beweging.

Zadel een halve tot 1 cm lager. Horizontaal.

Stuur wat hoger. Een verstelbare stuurpen is heel handig.

Het idee is dat door rijwind je minder druk op de handen hebt. Indoor heb je die rijwind niet, dus moet je op een andere manier zorgen voor minder druk op de handen.

Eigenlijk heb ik nu de bikefit van een zomerse wielertoerist met een spacertoren onder het stuur...

Als trainer heb ik een Kinetic R1. Een met ingebouwde motion. Mijn 2e indoor trainer was een Kurt Kinetic Rock&Roll. Sindsdien is een trainer zonder motion geen optie.
Er zit patent op dat systeem. Maar als mijn trainer kapot gaat, koop ik een Kickr v6 (of wellicht nog nieuwer) en ga die op zo'n DIY motion frame bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door oNo op 20-12-2022 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 16:57
Mijn ervaring na een jaar indoor fietsen:
Zorg dat je afstelling goed hebt, zadelhoogte juist en zadel zo veel mogelijk horizontaal. Verder goede fietsbroek en zelf gebruik ik ook Assos chamois creme. Ik ben begonnen met ritjes van 30-45 minuten en dat opgebouwd naar steeds langere ritten. In November heb ik digitaal de Taiwan KOM challenge weten te volbrengen in 4 uur en 45 minuten, tussendoor ook schone kleding aangetrokken, was doorweekt van het zweet. Nadien weinig zadelpijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:17
BekSide schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:24:

Mijn apparatuur:

De UX van Zwift is op veel plekken inderdaad behoorlijk ruk, onder andere bij Training plans. Ik krijg echter wel gewoon een voorstel voor een training van die week uit het plan als ik ben ingelogd, heb daarvoor niets ingesteld ofzo. Ook op een Apple tv.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
oNo schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:13:
[...]

Bekijk je houding.

Sorry daar ben ik het niet mee eens, ik wil net zoveel mogelijk de positie van mijn bikefit benaderen en voorkomen dat bepaalde (rug)spieren anders of niet getraind worden, zodat ik niet met kwaaltjes kom te zitten binnenkort. Die bikefit was een zegen voor mijn gestel en ik ga het ook zo houden in de winter :).

Inmiddels heb ik de Wahoo bike moeten omruilen voor de Neo Bike, omdat mijn zithouding toch niet kon aangepast worden naar wens. SX kon maar tot 19cm waar ik om en bij de 23cm zat bij mijn meest recente bikefit. Mantel was hier zeer schappelijk maar uiteindelijk hadden ze ook slecht advies geleverd dus ja..

Ik heb nu ook een broek met een betere zeem besteld en ga nu ook eens voor een rocker kijken. Alleen lijken die rockers vooral direct drive trainers te ondersteunen en geen dedicated indoor bikes? Ik zou ook niet goed weten waar de Neo Bike zouden moeten vastgespen, zodat de bike zelf niet verschuift bij bv. intensieve sprints. Iemand een goed voorbeeld van een rocker die hier wél voor gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
Cloclo100 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:28:
[...]

...

Ik heb nu ook een broek met een betere zeem besteld en ga nu ook eens voor een rocker kijken. Alleen lijken die rockers vooral direct drive trainers te ondersteunen en geen dedicated indoor bikes? Ik zou ook niet goed weten waar de Neo Bike zouden moeten vastgespen, zodat de bike zelf niet verschuift bij bv. intensieve sprints. Iemand een goed voorbeeld van een rocker die hier wél voor gemaakt is?
Je zou kunnen overwegen om er zelf eentje te maken. Volgens mij al eens besproken in dit topic en ook best wat hits op google.

[ Voor 31% gewijzigd door Mistraller op 21-12-2022 13:00 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 23:14
De broek maakt een giga verschil, zijn schofterig duur maar toch echt wel verschil.
Je kan op je Kickr Bike ook jouw gewone fiets zadel monteren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:59

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Cloclo100 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:28:
[...]

Sorry daar ben ik het niet mee eens, ik wil net zoveel mogelijk de positie van mijn bikefit benaderen en voorkomen dat bepaalde (rug)spieren anders of niet getraind worden, zodat ik niet met kwaaltjes kom te zitten binnenkort. Die bikefit was een zegen voor mijn gestel en ik ga het ook zo houden in de winter :).

Inmiddels heb ik de Wahoo bike moeten omruilen voor de Neo Bike, omdat mijn zithouding toch niet kon aangepast worden naar wens. SX kon maar tot 19cm waar ik om en bij de 23cm zat bij mijn meest recente bikefit. Mantel was hier zeer schappelijk maar uiteindelijk hadden ze ook slecht advies geleverd dus ja..

Vervelend dat de bike omgeruild moest worden, maar ook fijn dat Mantel daar goed aan meewerkte. Ik heb zelf de Tacx Neo Bike waar ik tevreden over ben. Aangezien jij ze allebei hebt gehad, ben ik wel een beetje nieuwsgierig hoe jij ze tov elkaar ervaart!

Een tip om in de gaten te houden bij de Neo Bike: zoals velen had ik ook last van een periodiek loslopende plastic pre-load cap in de linkercrank. Dit is te merken aan speling die onstaat in de crank, bij mij goed voelbaar als een "wiebel" op 12 uur in de linker crank bij ieder pedaal omwenteling. Ik heb het opgelost door de (te korte) plastic pre-load cap te vervangen door een (langere) aluminium versie van FSA. Vervangen is makkelijk:
  • Pinch bolt aan zijkant linker crank losdraaien
  • Plastic pre-load cap losdraaien
  • Aluminium pre-load cap bevestigen en vastdraaien totdat speling uit crank is (typisch handvast)
  • Pinch bolt vastdraaien, ik heb hem op 17nm gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
-bolio- schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:16:
[...]

Vervelend dat de bike omgeruild moest worden, maar ook fijn dat Mantel daar goed aan meewerkte. Ik heb zelf de Tacx Neo Bike waar ik tevreden over ben. Aangezien jij ze allebei hebt gehad, ben ik wel een beetje nieuwsgierig hoe jij ze tov elkaar ervaart!

Een tip om in de gaten te houden bij de Neo Bike: zoals velen had ik ook last van een periodiek loslopende plastic pre-load cap in de linkercrank. Dit is te merken aan speling die onstaat in de crank, bij mij goed voelbaar als een "wiebel" op 12 uur in de linker crank bij ieder pedaal omwenteling. Ik heb het opgelost door de (te korte) plastic pre-load cap te vervangen door een (langere) aluminium versie van FSA. Vervangen is makkelijk:
  • Pinch bolt aan zijkant linker crank losdraaien
  • Plastic pre-load cap losdraaien
  • Aluminium pre-load cap bevestigen en vastdraaien totdat speling uit crank is (typisch handvast)
  • Pinch bolt vastdraaien, ik heb hem op 17nm gezet
Ik heb de Plus versie maar meteen gekocht, die pas uit is. Heb er nog niet veel op gefietst maar als ik het goed begrijp had jij die wiebel al vanaf het eerste moment? Ik hou het wat in de gaten, bedankt voor de tip!

Voor de rest..
+ De Neo is veel stiller, waar de Kickr een wat spacy geluid maakt bij bepaalde RPM.
+ Ik vind ook de kwaliteit van het zadel/stuur(lint) wat beter en
+ veel sneller af te stellen door die draai-hendels ipv die rare hendels van de Kickr. Bij die laatste meerdere
keren voorgehad dat mijn zadel ineens zakte.
+ Wat ook veel fijner is dan ik dacht, dat vakje voor het stuur waar je bv. je GSM in kan leggen + dan
tablethouder. Zo kom ik tot een veel fijnere opstelling dan bij de Kickr, waar ik naar vanalles moest
grijpen. Ik heb mijn computerscherm nu dan wat hoger staan en op de Ipad kan ik dan fijn Netflix kijken.

- Natuurlijk is de klim-functie wel een gemis maar ik volg eigenlijk vooral een schema waar ik de ERG-
functie gebruik dus ik ga er me niet druk in maken.
- De Neo is ook veel stabieler maar daarom maak ik me ook meteen wat zorgen om dat zitvlak :), het
wiebelt nergens mee.
- Wifi-functie is toch wel een gemis(firmware-updates maar ook verzending van alle data over wifi ipv ANT+
of bluetooth). Ik heb nu wel een ANT+ Dongle maar dit is wat meer future proof bij Wahoo.
- Voorts vind ik het wat storend dat je de "ketting" wat hoort doorbollen als je de pedalen lost. Bij de Kickr
stopte het geluid wanneer je stopte met trappen

• Ysili
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik ben van plan om een Zwift Hub aan te schaffen. Op mijn huidige fiets zit een 11-34, 11 speed cassette. Zwift levert een 11-28, 11 speed cassette.

Is het nodig dat ik een andere ketting koop? Of kan ik beter een exemplaar zonder cassette kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
Ysili schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:49:
Ik ben van plan om een Zwift Hub aan te schaffen. Op mijn huidige fiets zit een 11-34, 11 speed cassette. Zwift levert een 11-28, 11 speed cassette.

Is het nodig dat ik een andere ketting koop? Of kan ik beter een exemplaar zonder cassette kopen?
Volgens vrijwel iedereen gaat het met een 11-28 wel goed met een ketting gemaakt voor 11-34, mits de ketting niet te ver ingesleten is (maar dat geldt met dezelfde cassette verhouding ook)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Ysili
scraemus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:53:
[...]

Volgens vrijwel iedereen gaat het met een 11-28 wel goed met een ketting gemaakt voor 11-34, mits de ketting niet te ver ingesleten is (maar dat geldt met dezelfde cassette verhouding ook)
Bedankt voor de reactie. Ketting en cassette zijn nauwelijks ingesleten, dus waarschijnlijk zou dat moeten lukken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

geen probleem, als je normaal gesproken in NL fietst, zou je de boel ook kunnen swappen, 11-28 voor buiten en de 34 voor zwift. (in zwift meer bergen dan in NL ;)).

Strava

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

Phydomir

Dennis

Zelfde opstellen maar dan op een Kickr Core en dat gaat perfect. Hoef niet eens iets aan te passen na het wisselen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• -bolio-

-bolio-

Cloclo100 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:38:
[...]

Ik heb de Plus versie maar meteen gekocht, die pas uit is. Heb er nog niet veel op gefietst maar als ik het goed begrijp had jij die wiebel al vanaf het eerste moment? Ik hou het wat in de gaten, bedankt voor de tip!

Voor de rest..
+ De Neo is veel stiller, waar de Kickr een wat spacy geluid maakt bij bepaalde RPM.
+ Ik vind ook de kwaliteit van het zadel/stuur(lint) wat beter en
+ veel sneller af te stellen door die draai-hendels ipv die rare hendels van de Kickr. Bij die laatste meerdere
keren voorgehad dat mijn zadel ineens zakte.
+ Wat ook veel fijner is dan ik dacht, dat vakje voor het stuur waar je bv. je GSM in kan leggen + dan
tablethouder. Zo kom ik tot een veel fijnere opstelling dan bij de Kickr, waar ik naar vanalles moest
grijpen. Ik heb mijn computerscherm nu dan wat hoger staan en op de Ipad kan ik dan fijn Netflix kijken.

- Natuurlijk is de klim-functie wel een gemis maar ik volg eigenlijk vooral een schema waar ik de ERG-
functie gebruik dus ik ga er me niet druk in maken.
- De Neo is ook veel stabieler maar daarom maak ik me ook meteen wat zorgen om dat zitvlak :), het
wiebelt nergens mee.
- Wifi-functie is toch wel een gemis(firmware-updates maar ook verzending van alle data over wifi ipv ANT+
of bluetooth). Ik heb nu wel een ANT+ Dongle maar dit is wat meer future proof bij Wahoo.
- Voorts vind ik het wat storend dat je de "ketting" wat hoort doorbollen als je de pedalen lost. Bij de Kickr
stopte het geluid wanneer je stopte met trappen
Thanks voor je vergelijk, komt overeen met mijn ervaringen met de Neo Bike.

Ik heb de Neo Bike vorig jaar september gekocht, maar toen niet veel gebruikt omdat ik buiten ben blijven fietsen. Ik heb de crank toen 1 keer opnieuw vast gezet en dacht dat het eenmalig was. Dit najaar ben ik de fiets intensiever gaan gebruiken en heb ik de cap een aantal keer moeten vast zetten. Ook begon de schroefdraad wat te slijten (want plastic).

Een aantal weken geleden heb ik de cap vervangen door de alu versie van FSA, en tot nu toe blijft het vast zitten. Ik heb wel ook de (enkele) pinch bolt wat vaster gezet, want in principe houd die de crank op zijn plek na vastdraaien. De pre-load capis eigenlijk alleen voor de speling eruit te halen tijdens montage en heeft na het vastzetten van de pinch bolt geen functie meer.

Zie ook het Garmin forum voor meer informatie.

• Cloclo100
-bolio- schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:57:
[...]

Thanks voor je vergelijk, komt overeen met mijn ervaringen met de Neo Bike.

Ik heb de Neo Bike vorig jaar september gekocht, maar toen niet veel gebruikt omdat ik buiten ben blijven fietsen. Ik heb de crank toen 1 keer opnieuw vast gezet en dacht dat het eenmalig was. Dit najaar ben ik de fiets intensiever gaan gebruiken en heb ik de cap een aantal keer moeten vast zetten. Ook begon de schroefdraad wat te slijten (want plastic).

Een aantal weken geleden heb ik de cap vervangen door de alu versie van FSA, en tot nu toe blijft het vast zitten. Ik heb wel ook de (enkele) pinch bolt wat vaster gezet, want in principe houd die de crank op zijn plek na vastdraaien. De pre-load capis eigenlijk alleen voor de speling eruit te halen tijdens montage en heeft na het vastzetten van de pinch bolt geen functie meer.

Zie ook het Garmin forum voor meer informatie.
Ik mag hopen dat dit op de "nieuwe" versie aangepast is.. maar ja met Garmin weet je maar nooit.
Wat is eigenlijk de functie van die hendels, die je kan uittrekkken en draaien? Ik dacht dat je dan makkelijk alles kon verschuiven maar dit zit dan alsnog muurvast.. doe ik iets verkeerd?

• -bolio-

-bolio-

Cloclo100 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:26:
[...]

Ik mag hopen dat dit op de "nieuwe" versie aangepast is.. maar ja met Garmin weet je maar nooit.
Wat is eigenlijk de functie van die hendels, die je kan uittrekkken en draaien? Ik dacht dat je dan makkelijk alles kon verschuiven maar dit zit dan alsnog muurvast.. doe ik iets verkeerd?
Die zijn inderdaad om de fiets makkelijk te verstellen en werken bij mij prima. Dat je ze kunt uittrekken en draaien is om te voorkomen dat de hendel in de weg zit, bijvoorbeeld bij de hendel bij de zadelbuis zou je anders je been aan kunnen stoten tijdens fietsen. Overigens als je alleen gebruikt maakt van de fiets zou ik niet de hendels gebruiken maar de inbusbouten die ook meegeleverd zijn.

• BartNL
Prulleman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:25:
[...]geen probleem, als je normaal gesproken in NL fietst, zou je de boel ook kunnen swappen, 11-28 voor buiten en de 34 voor zwift. (in zwift meer bergen dan in NL ;)).
alleen heb je buiten geen 'difficulty slider' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BartNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:18:
[...]

alleen heb je buiten geen 'difficulty slider' ;)
klopt, als je de fiets als je regelmatig wel in de bergen fietst, zou ik het ook zeker niet doen.. Maar als 99/100 ritjes door de polder zijn.. dan is een cassette met kleine stapjes fijner. Als de fiets dan in de zomer mee gaat naar frankrijk, zet je gewoon even de 34 van de trainer op je achterwiel en kom je daar ook goed rond.

de meeste rondjes die ik op de racefiets doe zijn zo plat als wat, dus ik ben blij dat ik de 28 op de fiets heb zitten. De orginele 34 zit op de trainer, al had dat ook een single speed kunnen zijn, want ik doe alles in ERG mode :)

Strava

• Cloclo100
-bolio- schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
[...]

Die zijn inderdaad om de fiets makkelijk te verstellen en werken bij mij prima. Dat je ze kunt uittrekken en draaien is om te voorkomen dat de hendel in de weg zit, bijvoorbeeld bij de hendel bij de zadelbuis zou je anders je been aan kunnen stoten tijdens fietsen. Overigens als je alleen gebruikt maakt van de fiets zou ik niet de hendels gebruiken maar de inbusbouten die ook meegeleverd zijn.
aha dus niet zo spectaculaire functie als dat ik gedacht had :).
Ander algemeen vraagje; hoe meet je handlebar X/Y correct? Vanaf de onderkant/voorkant van het stuur of het midden van het stuur? Zelfde voor de zadel X/Y, wordt dat tot de klem gemeten of center zadelbuis?

[ Voor 5% gewijzigd door Cloclo100 op 22-12-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysili
Prulleman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:36:
[...]

klopt, als je de fiets als je regelmatig wel in de bergen fietst, zou ik het ook zeker niet doen.. Maar als 99/100 ritjes door de polder zijn.. dan is een cassette met kleine stapjes fijner. Als de fiets dan in de zomer mee gaat naar frankrijk, zet je gewoon even de 34 van de trainer op je achterwiel en kom je daar ook goed rond.

de meeste rondjes die ik op de racefiets doe zijn zo plat als wat, dus ik ben blij dat ik de 28 op de fiets heb zitten. De orginele 34 zit op de trainer, al had dat ook een single speed kunnen zijn, want ik doe alles in ERG mode :)
Het gaat in dit geval om gravel fiets die ik misbruik op technische stukken in het bos. Voor mij is de 11-34 buiten wel prettig. Als ik alleen over schelpenpaadjes zou fietsen had een cassette wissel inderdaad nut gehad.

Vanavond de Zwift Hub maar bestellen. Kan ik eindelijk weer lekker trappen, en een beetje fitheid opbouwen.

• Prulleman
Ysili schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:23:
[...]

Het gaat in dit geval om gravel fiets die ik misbruik op technische stukken in het bos. Voor mij is de 11-34 buiten wel prettig. Als ik alleen over schelpenpaadjes zou fietsen had een cassette wissel inderdaad nut gehad.

Vanavond de Zwift Hub maar bestellen. Kan ik eindelijk weer lekker trappen, en een beetje fitheid opbouwen.
op een gravel fiets is een 34 inderdaad beter, kan je op zwift altijd nog de trainer difficulty aanpassen als het nodig is.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Even een shoutout naar Wahoo support. Ik had problemen met het connecten van mijn Kickr met eerst Zwift en vervolgens andere platformen.
Trainer is 3 maanden buiten de garantie maar is zonder vragen omgeruild door Wahoo (aantal troubleshooting stappen door lopen maar mocht niet baten).

Is afgelopen vrijdag op gehaald en gisteren is de vervanger bezorgd. Echt top service.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Cloclo100
Even een update van mijn eerste rit in Zwift, waar ik de ERG modus had aanstaan obv een Join training. Ik weet eigenlijk niet goed of ik moet lachen of janken.. dit kan toch niet? Alsof ik in een gat trap bij de lagere wattages met een hoge frequentie.

Hier is mijn video https://photos.app.goo.gl/wo8QJh8ronbAyZ3GA .

En dan een tweede waar ik alle moeite van de wereld moet doen om in de ERG zone te geraken, plus daarna weer het geluid in lage wattages.

https://photos.app.goo.gl/wo8QJh8ronbAyZ3GA

Heb meteen een supportaanvraag ingediend, is dit herkenbaar voor andere Neo Bike eigenaars?

• Prulleman
Cloclo100 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:41:
Even een update van mijn eerste rit in Zwift, waar ik de ERG modus had aanstaan obv een Join training. Ik weet eigenlijk niet goed of ik moet lachen of janken.. dit kan toch niet? Alsof ik in een gat trap bij de lagere wattages met een hoge frequentie.

En dan een tweede waar ik alle moeite van de wereld moet doen om in de ERG zone te geraken, plus daarna weer het geluid in lage wattages.

Heb meteen een supportaanvraag ingediend, is dit herkenbaar voor andere Neo Bike eigenaars?
Hoe stuur je de neo aan? Als je via een edge de neo aanstuurt, dan moet je in Zwift niet connecten als controllable trainer, maar enkel als power, anders probeert Zwift wat anders dan je training naar de bike te sturen

Strava

• Cloclo100
Prulleman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:09:
[...]

Hoe stuur je de neo aan? Als je via een edge de neo aanstuurt, dan moet je in Zwift niet connecten als controllable trainer, maar enkel als power, anders probeert Zwift wat anders dan je training naar de bike te sturen
Gewoon via een training in zwift, geen edge geconnecteerd. Ook zonder zwift komt het voor, als ik gewoon zelf die frequentie trap.. Bike only

• Prulleman
Cloclo100 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:27:
[...]

Gewoon via een training in zwift, geen edge geconnecteerd. Ook zonder zwift komt het voor, als ik gewoon zelf die frequentie trap.. Bike only
Weet je zeker dat er maar 1 device connected is? (Dus niet ook een telefoon, iPad, laptop, apple tv, de bike zelf..? ...).

Strava

• Cloclo100
Prulleman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:08:
[...]

Weet je zeker dat er maar 1 device connected is? (Dus niet ook een telefoon, iPad, laptop, apple tv, de bike zelf..? ...).
Wat zou dat effectief doen aan die klakkende geluiden die je hoort, stel dat ook de tacx app van de iPad connectie had? Ik heb alleszins achteraf zonder pc(zwift) of iPad gewoon enkel de dedicated bike gebruikt en kreeg hetzelde resultaat, alsof ik in een gat trap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35

(Ik heb mijn bike net terug nadat ie stuk was gegaan (wel een heel ander geluid). Een paar weken kwijt geweest helaas.)

Je hebt het over 'in de ERG zone geraken', maar het idee van ERG-modus is dat je niet zelf het wattage hoeft aan te passen door te schakelen etc. Werkt dat uberhaupt bij jou, gebruik je de juiste setting in Zwift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dullahan
Dullahan schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:20:
bedankt allen, net ook bericht van garmin gekregen. Ik heb inderdaad een type 1 trainer, en het onderdeel wat ik dus moet hebben is https://www.garmin.com/nl-NL/p/699871/pn/S0041#devices
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFVHFZG4A1XPekG21LcXc57_qJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBcEjSKNjkCJQ4YQHHybLM3q.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gelukt! met dank aan @tinusterror die nog een setje over had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:30:
[...]

Wat zou dat effectief doen aan die klakkende geluiden die je hoort, stel dat ook de tacx app van de iPad connectie had? Ik heb alleszins achteraf zonder pc(zwift) of iPad gewoon enkel de dedicated bike gebruikt en kreeg hetzelde resultaat, alsof ik in een gat trap..
ah, ik had wel even gekeken, maar zonder geluid.. dat klink niet best..
Maar feit blijft wel staan dat je er altijd voor moet zorgen dat je maar 1 device je trainer laat aansturen. Dus dat er maar 1 device een actieve connectie heeft via het controllable protocol (via ant+ en of BT).

Ik heb het bv wel eens als ik op mijn laptop via de TrainerRoad app wat heb bekeken, de app niet afsluit en vervolgens een workout via mijn telefoon start.
De telefoon stuurt dan de workout ERG values naar de trainer (bv warmup 150 watt), terwijl de app op de laptop, zonder actieve workout een soort standaard wattage naar de trainer stuurt (bv 100 watt). dan krijgt de trainer dus verschillende instructies door elkaar die vooral niet matchen met wat je denkt dat de enige actieve app is.

Als de beoogde weerstand (bv 280 watt via ERG mode) ineens wegvalt omdat een andere app toch 100 watt stuurt, dan zou je in theorie ook wel dit soort gekke dingen kunnen hebben, maar de kans is zeker aanwezig dat ie gewoon stuk is.

Gewoon voor de zekerheid zou ik toch even alle devices waar je een connectie mee hebt opgezet, of dit nu de pc is voor zwift, je telefoon voor de setup of firmwareupdates, je ipad voor weet ik veel wat, allemaal uitzetten, en kijken wat dan de trainer doet als je deze via het ingebouwde scherm bedient. Heb je dan dezelfde issues, dan is er wat mis met de hardware

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
zeeg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:44:
[...]

(Ik heb mijn bike net terug nadat ie stuk was gegaan (wel een heel ander geluid). Een paar weken kwijt geweest helaas.)

Je hebt het over 'in de ERG zone geraken', maar het idee van ERG-modus is dat je niet zelf het wattage hoeft aan te passen door te schakelen etc. Werkt dat uberhaupt bij jou, gebruik je de juiste setting in Zwift?
Ja je ziet me in één filmpje trappen als een malle.. ik geraak niet aan de 280 watt terwijl ik meer dan 120rpm draai.. dus ik "geraak niet in die ERG zone". Ik weet ook wel dat je niet zelf moet schakelen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:13:
[...]

ah, ik had wel even gekeken, maar zonder geluid.. dat klink niet best..
Maar feit blijft wel staan dat je er altijd voor moet zorgen dat je maar 1 device je trainer laat aansturen. Dus dat er maar 1 device een actieve connectie heeft via het controllable protocol (via ant+ en of BT).

Ik heb het bv wel eens als ik op mijn laptop via de TrainerRoad app wat heb bekeken, de app niet afsluit en vervolgens een workout via mijn telefoon start.
De telefoon stuurt dan de workout ERG values naar de trainer (bv warmup 150 watt), terwijl de app op de laptop, zonder actieve workout een soort standaard wattage naar de trainer stuurt (bv 100 watt). dan krijgt de trainer dus verschillende instructies door elkaar die vooral niet matchen met wat je denkt dat de enige actieve app is.

Als de beoogde weerstand (bv 280 watt via ERG mode) ineens wegvalt omdat een andere app toch 100 watt stuurt, dan zou je in theorie ook wel dit soort gekke dingen kunnen hebben, maar de kans is zeker aanwezig dat ie gewoon stuk is.

Gewoon voor de zekerheid zou ik toch even alle devices waar je een connectie mee hebt opgezet, of dit nu de pc is voor zwift, je telefoon voor de setup of firmwareupdates, je ipad voor weet ik veel wat, allemaal uitzetten, en kijken wat dan de trainer doet als je deze via het ingebouwde scherm bedient. Heb je dan dezelfde issues, dan is er wat mis met de hardware
Bedankt voor de uitleg, maar zoals eerder vermeld heb ik ook zonder enige software gekoppeld, dus bike only, dezelfde problemen. Heb ondertussen een support-ticket lopen.. ben benieuwd waar we gaan landen en vooral wanneer het opgelost is. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Dat kloppend geluid is geloof ik wel een probleem wat helaas vaker voorkomt en onder garantie wordt opgelost. Met ERG mode heb ik geen problemen. Ik gebruik ook Zwift icm Join workouts en zowel vanaf een Macbook Air M1 als vanaf een iPad Pro M1 werkt ERG mode prima.

In het laatste stuk van het filmpje lijkt het alsof er ook een tik iedere omwenteling van de crank zit, op het moment dat het linkerbeen rond 12u is. Daar had ik ook last van toen de pre-load cap van mijn crank losliep, zie eerdere post voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 10-09 09:39
Bah! Vandaag gestart aan PRL Full, maar (letterlijk) halverwege stopt mijn Tacx Neo Bike er mee. Geen weerstand meer, wel cadans.
Dacht dat de riem misschien kapot was, maar die is nog heel.
Maar mailtje naar de verkopende fietsenzaak...

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 13:49
Weet iemand wat de max power consumption van een Wahoo Headwind ventilator is?

Heb de boekjes niet meer en kan het ook niet online vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Louislouislouis schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:55:
Weet iemand wat de max power consumption van een Wahoo Headwind ventilator is?

Heb de boekjes niet meer en kan het ook niet online vinden…
Even bij mij gekeken. Het staat niet in de boekjes, niet op de doos en niet op het apparaat zelf... Vreemd.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 13:49
Microkid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:25:
[...]

Even bij mij gekeken. Het staat niet in de boekjes, niet op de doos en niet op het apparaat zelf... Vreemd.
Thanks voor het checken! Toch maar eens gaan meten dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Vraagje ivm bikefit. Ik heb dus een vrij recente bikefit, met een mooi rapportje inclusief afmetingen voor mijn racefiets. De bikefitter heeft die laatste ter plaatse afgesteld. Om deze bikefit naadloos over te brengen op mijn Tacx Neo Bike zit ik precies toch met een probleem. Zadelhoogte is perfect af te stellen, maar dan zit ik in mijn geval met Saddle Setback van 10 cm. Echter de zadel van de Tacx is ongeveer een cm langer, anders van vorm/lengte rails en de klem is zo dan uiteraard ook anders gepositioneerd tov de rail. Ik kan dan toch niet zomaar 9cm setback nemen(zegt mijn boerenverstand)?

Ik kan ook de Saddle X meten tov BB, dat zou dan ten opzichte van begin klem zijn. Maar daar heb ik mijn inziens ook niet veel aan omdat de zadel bij mijn racefiets dus anders in die klem zit.

Maw, ik zie niet goed het bos door de bomen. Iemand een idee hoe ik dit het beste oplos en welke meting leidend is? Een oplossing is natuurlijk dat ik even dezelfde zadel koop als mijn racefiets, maar dat Is wel heel drastisch :). Alvast bedankt voor een antwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door Cloclo100 op 05-01-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Setback van 10 cm is wel erg extreem hoor. Normaliter is een waarde tussen de 5 en 8 van toepassing.
Kan je dit niet oplossen door met de stuurpen te schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Simbob schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:38:
Setback van 10 cm is wel erg extreem hoor. Normaliter is een waarde tussen de 5 en 8 van toepassing.
Kan je dit niet oplossen door met de stuurpen te schuiven?
Die setback dient voor mijn benen in juiste hoeken te krijgen voor ideale vermogensoverdracht zonder pijn.. ik ben nl 1m96 :). Door iets aan de stuurpen te veranderen ben ik met mijn reach bezig en die is perfect in te stellen op de Tacx.

Ik had dus geen problemen met de setback, wel met die verschillende zadels zoals eerder aangegeven.. En wat ik best als meetpunt neem.

[ Voor 11% gewijzigd door Cloclo100 op 05-01-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je echt die 10cm setback moet vraag ik me af of het frame wel de juiste maat heeft.
Heb je dit op laten meten door een commerciële partij of een fietsenmaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Simbob schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:45:
Als je echt die 10cm setback moet vraag ik me af of het frame wel de juiste maat heeft.
Heb je dit op laten meten door een commerciële partij of een fietsenmaker?
Dit is gedaan door energy lab in Leuven, die doorgaans ook profs fitten via een guru fit systeem. (waar ze mij op 3,5u perfect hebben gezet na een intake/retulmeting/3d scans rug en voeten) Daarnaast is de huidige fiets perfect van maat, 62. Je komt aan zo een setback door een combinatie van een hogere zadel(bijna 2m hallo?) en die zadel zit een halve centimeter verder op de rail maar perfect binnen de limieten. Dus ja, dit is dik in orde, dus nu graag on topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oNo

oNo

Gewoon alle andere maten hetzelfde afstellen als je bike fit.

Zadel setback op basis van waar je zitbotten het zadel raakt.

Overigens vraag ik me af of een indoor bikefit anders kan zijn. Vermogen trappen, dat gaat het om. Een aerodynamische houding is niet belangrijk (tenzij je traint voor buiten)

[ Voor 41% gewijzigd door oNo op 06-01-2023 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik zit niet super aero op mijn racefiets. Is trouwens ook een endurance van Trek. De reden waarom ik zo een extensieve bikefit heb laten doen(was 2e keer) is vanwege een hernia en beenlengte verschil. De resultaten na de eerste fit waren verbluffend, nergens meer last van. Dat guru systeem laat wijzigingen toe terwijl je aan het trappen bent en zo kunnen ze finetunen ahv meerdere camera's. Hij slaat elke wijzing op en finaal ging hij nog eens naar de beginsetting om het verschil aan te tonen.. Was alsof ik op een stadsfiets aan het hossen was.😀

Dus ik probeer zeker in het trappen wel hetzelfde te benaderen ja, omdat ik ook wel eens langere sessies doe in de winter. Handlebar drop heb ik iets minder genomen voor comfort.

Enig idee hoe ik zoiets correct meet qua zitbotten tov BB?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:37
Cloclo100 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:28:
Ik zit niet super aero op mijn racefiets. Is trouwens ook een endurance van Trek. De reden waarom ik zo een extensieve bikefit heb laten doen(was 2e keer) is vanwege een hernia en beenlengte verschil. De resultaten na de eerste fit waren verbluffend, nergens meer last van. Dat guru systeem laat wijzigingen toe terwijl je aan het trappen bent en zo kunnen ze finetunen ahv meerdere camera's. Hij slaat elke wijzing op en finaal ging hij nog eens naar de beginsetting om het verschil aan te tonen.. Was alsof ik op een stadsfiets aan het hossen was.😀

Dus ik probeer zeker in het trappen wel hetzelfde te benaderen ja, omdat ik ook wel eens langere sessies doe in de winter. Handlebar drop heb ik iets minder genomen voor comfort.

Enig idee hoe ik zoiets correct meet qua zitbotten tov BB?
Wat ik heb geleerd in de tijd dat ik fietsen afstel of maten overneem is dat bij de meeste zadels het 8cm punt. Dus daar waar het zadel van smal naar breed 8cm breed wordt, (bijna) altijd op het zelfde punt zit.

Als je dit punt opzoekt en met bijvoorbeeld een stukje schilderstape en een pen een streepje zet kan je dit op verschillende punten controleren en overnemen.
1. vanaf het streepje naar hart balhoofd (topcap) of hard stuur de lengte meten.
2. een touwtje houden op het pen streepje en met iets van een gewichtje dit langs je fiets hangen. dan kan je vanaf het touwtje naar hart trapas meten. deze setback kan je dan weer overnemen naar je Neo Bike.
Zie onderstaand plaatje voor een korte uitleg maatjes overzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkvwsL9j9CqKtYvlI2u3mNExJH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2mDgo4NiA9Dv2ufsfUipEZ1F.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
tinusterror schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Wat ik heb geleerd in de tijd dat ik fietsen afstel of maten overneem is dat bij de meeste zadels het 8cm punt. Dus daar waar het zadel van smal naar breed 8cm breed wordt, (bijna) altijd op het zelfde punt zit.

Als je dit punt opzoekt en met bijvoorbeeld een stukje schilderstape en een pen een streepje zet kan je dit op verschillende punten controleren en overnemen.
1. vanaf het streepje naar hart balhoofd (topcap) of hard stuur de lengte meten.
2. een touwtje houden op het pen streepje en met iets van een gewichtje dit langs je fiets hangen. dan kan je vanaf het touwtje naar hart trapas meten. deze setback kan je dan weer overnemen naar je Neo Bike.
Zie onderstaand plaatje voor een korte uitleg maatjes overzetten:

[Afbeelding]
Zeer nuttig, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Ik kwam deze tegen:

https://cults3d.com/en/3d...ker-plate-fuss-tennisball

Heeft iemand die toevallig in gebruik?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:09
Zie er goed uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIJuUmU7rYW0SKV95WY6bcGXimQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POPl8cb3yLB3un6xTN8YxkkU.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Is dit jouw foto of?

Ik ben ook wel benieuwd namelijk. Ik sprint die rubber ronde uiteindes er nu regelmatig af van de kickr core.

Vindt hem op het filmpje er niet heel stabiel uitzien trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Buitenspel op 10-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 20:58
Even een vraagje:
Om mee te doen aan tour du zwift kun je dan ook individueel de route rijden?
Of moet je echt een groupride doen in de keuze A,B of C? Ze starten welk elk uur maar soms komt dat niet lekker uit ;)

Doen er anderen hier ook mee met de tour du zwift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:53
luuk66 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:06:
Even een vraagje:
Om mee te doen aan tour du zwift kun je dan ook individueel de route rijden?
Of moet je echt een groupride doen in de keuze A,B of C? Ze starten welk elk uur maar soms komt dat niet lekker uit ;)

Doen er anderen hier ook mee met de tour du zwift?
Je kan een rit joinen en je sessie gewoon open laten staan. Tegen de tijd dat jij wil gaan fietsen is iedereen dan al vertrokken, maar kan je mooi op eigen gelegenheid de rit fietsen.

Ik ga ze ook allemaal proberen te fietsen.
De pain cave is er in ieder geval klaar voor!
Losgegaan met de Lidl smart verlichting. Als ik vanuit Homey de slimme stekker met de tv, computer en Kickr Core aanzet, dan gaat ook de hele disco aan :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsnS7OZwxhdU8XuR7avi-0zpz9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKDLpcAlOSQoF1TWAJ2cl4bL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Tranze op 10-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Tranze schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Je kan een rit joinen en je sessie gewoon open laten staan. Tegen de tijd dat jij wil gaan fietsen is iedereen dan al vertrokken, maar kan je mooi op eigen gelegenheid de rit fietsen.

Ik ga ze ook allemaal proberen te fietsen.
De pain cave is er in ieder geval klaar voor!
Losgegaan met de Lidl smart verlichting. Als ik vanuit Homey de slimme stekker met de tv, computer en Kickr Core aanzet, dan gaat ook de hele disco aan :D

[Afbeelding]
Thanks dan ga ik zometeen beginnen om ze hopelijk ook allemaal af te vinken!
Gave setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:27
Ik ga ze ook proberen af te vinken allemaal. Schema van tour du zwift past volgens mij precies in mijn 2x per week indoor Zwiften schema. Ga ook proberen om de langste sessie te doen van iedere rit. Wordt nog wel een uitdaging met o.a. The Three Sisters en La Reine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:02

aerofreak

Steve Jobs

In Tour de Zwift rijden vanaf dit jaar ook robopacers tot cat C (2,5watt/kg) mee, dus daar zou je ook kunnen aanhaken. :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
Etappe 1 zojuist voldaan leuke rit! Het is wel jammer dat je dus niet als je om 5 over 4 thuiskomt je daarna kun starten dan moet je wachten tot 5 uur voordat je kunt beginnen!
Verder een heel leuk concept weer wat extra motivatie om op de fiets te klimmen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Hier ook voor het 2de jaar het plan de TdZ te gaan fietsen. Net de eerste rit gedaan 💪🏻 toch wel weer anders dan het kilometer vreten met de Rapha500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Michiel193 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:28:
Hier ook voor het 2de jaar het plan de TdZ te gaan fietsen. Net de eerste rit gedaan 💪🏻 toch wel weer anders dan het kilometer vreten met de Rapha500.
In welke zin vond je dat? Bedoel je dat het anders is in een extreem grote groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
GertJan2012 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:48:
[...]

In welke zin vond je dat? Bedoel je dat het anders is in een extreem grote groep?
Als in Rapha500 rustig aan de kilometers binnenhalen door voornamelijk met Coco te fietsen bij TdZ kan ik me niet inhouden en heeft het (voor mij) meer het karakter van een race. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06-2023
Dag mede zwifters,
Ik ben een man van 31jaar.(1m78,83kg)
Ik heb de laatste jaren zo goed als niets van duursport meer gedaan enkel fitness(krachttraining).
15jaar geleden nog wel bij de jeugd wedstrijden gereden.
Nu heb ik onlangs een nieuwe racefiets en een wahoo Kickr power aangeschaft om men oude hobby terug wat meer op te pakken en aan mijn conditie te werken.

Maar wat mij opvalt is dat mijn hartslag extreem hoog is tegenover anderen.
Had zelfs vandaag een race gedaan op zwift van 13km waar mijn gemiddelde hartslag 190 was met een maximum van 207
(Dit was wel echt tegen mijn limiet)
Kan dit kwaad? En komt dit omdat mijn conditie gewoon zo slecht is ? Ik heb vrienden die nooit gefietst hebben en die onlangs ook zijn begonnen maar kwa hartslag een pak lager liggen dan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Beanz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:38:
Dag mede zwifters,
Ik ben een man van 31jaar.(1m78,83kg)
Ik heb de laatste jaren zo goed als niets van duursport meer gedaan enkel fitness(krachttraining).
15jaar geleden nog wel bij de jeugd wedstrijden gereden.
Nu heb ik onlangs een nieuwe racefiets en een wahoo Kickr power aangeschaft om men oude hobby terug wat meer op te pakken en aan mijn conditie te werken.

Maar wat mij opvalt is dat mijn hartslag extreem hoog is tegenover anderen.
Had zelfs vandaag een race gedaan op zwift van 13km waar mijn gemiddelde hartslag 190 was met een maximum van 107
(Dit was wel echt tegen mijn limiet)
Kan dit kwaad? En komt dit omdat mijn conditie gewoon zo slecht is ? Ik heb vrienden die nooit gefietst hebben en die onlangs ook zijn begonnen maar kwa hartslag een pak lager liggen dan mij.
Hartslag (en dus ook je max hartslag) is heel persoonlijk. De vuistregels van 220 minus leeftijd of iets dergelijks gaat naar voor een enkeling (toevallig) op. Het is simpelweg een gemiddelde.. een hogere of lagere max is niet beter of slechter. Vergelijk het maar met een v12 of een v6 motor. Of een 2 liter turbo of een 3 liter. Je kan met allemaal hard rijden.

Het verschil wat je gaat merken als je beter getraind raakt is dat je een zwaardere effort kan doen met dezelfde of zelfs een lagere hartslag.

Waar je nu misschien tegen je max zit met 200 watt, is dat wellicht over een tijdje een endurance zone waarin je met 140(?) Bpm uren rond kan rijden. Die zones zijn dus ook persoonlijk, bij mij bv zo rond de 130 (met een max van 187), als jou max 20 hoger ligt zal je duurzone hartslag ook hoger liggen.

En dan nog je vraag, kan dit kwaad..? Neem niet voor een 13km race, prima om even een half uurtje flink in het rood te rijden. Moet jenditnelke dag doen..? Beter van niet. Afwisseling is belangrijk, als je tijd hebt duur ritten ook

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beanz
Prulleman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Hartslag (en dus ook je max hartslag) is heel persoonlijk. De vuistregels van 220 minus leeftijd of iets dergelijks gaat naar voor een enkeling (toevallig) op. Het is simpelweg een gemiddelde.. een hogere of lagere max is niet beter of slechter. Vergelijk het maar met een v12 of een v6 motor. Of een 2 liter turbo of een 3 liter. Je kan met allemaal hard rijden.

Het verschil wat je gaat merken als je beter getraind raakt is dat je een zwaardere effort kan doen met dezelfde of zelfs een lagere hartslag.

Waar je nu misschien tegen je max zit met 200 watt, is dat wellicht over een tijdje een endurance zone waarin je met 140(?) Bpm uren rond kan rijden. Die zones zijn dus ook persoonlijk, bij mij bv zo rond de 130 (met een max van 187), als jou max 20 hoger ligt zal je duurzone hartslag ook hoger liggen.

En dan nog je vraag, kan dit kwaad..? Neem niet voor een 13km race, prima om even een half uurtje flink in het rood te rijden. Moet jenditnelke dag doen..? Beter van niet. Afwisseling is belangrijk, als je tijd hebt duur ritten ook
Kijk daar heb ik wat aan ! Heel erg bedankt voor je reactie! Dan hoef ik me niet direct zorgen te maken en dan zal ik proberen wat rustigere duur ritten in te plannen ! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Beanz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan ! Heel erg bedankt voor je reactie! Dan hoef ik me niet direct zorgen te maken en dan zal ik proberen wat rustigere duur ritten in te plannen ! :)
Ik fiets wel regelmatig, man van 38. Mijn max hartslag zit op 198. Net ook een Zwift race gedaan en dan zit zo goed als de complete race mijn hartslag boven de 160. Ik heb vrienden die een stuk betere conditie hebben en helemaal kapot gaan als hun hartslag de 160 haalt.

Dus idd, hartslag is echt 100% persoonlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertJan2012
Blik1984 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Ik fiets wel regelmatig, man van 38. Mijn max hartslag zit op 198. Net ook een Zwift race gedaan en dan zit zo goed als de complete race mijn hartslag boven de 160. Ik heb vrienden die een stuk betere conditie hebben en helemaal kapot gaan als hun hartslag de 160 haalt.

Ik sluit mij aan bij die laatste zin, echter zou ik in @Beanz zijn geval wel goed opletten of je niet duizelig/misselijk wordt of geen pijn op je borst krijgt. Ik ben geen dokter, maar bij zo'n hoge hartslag lijkt het mij wel goed om op te letten op signalen van je lichaam! #RideOn en goed dat je weer aan het sporten bent geslagen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:04
GertJan2012 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Ik sluit mij aan bij die laatste zin, echter zou ik in @Beanz zijn geval wel goed opletten of je niet duizelig/misselijk wordt of geen pijn op je borst krijgt. Ik ben geen dokter, maar bij zo'n hoge hartslag lijkt het mij wel goed om op te letten op signalen van je lichaam! #RideOn en goed dat je weer aan het sporten bent geslagen! :)
Dat is niet meer of minder nodig dan iemand met een lagere hartslag.

Ik had mijn hartslag vroeger ook zo hoog. Ik ben nu 57 en de max is nu gedaald naar 193.

Eens in de paar jaar een serieuze sportkeuring bij een sportarts kan geen kwaad, maar heeft niets met de hoogte van je hartslag te maken.

Gewoon lekker fietsen en genieten van je sport!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
GertJan2012 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Lijkt me altijd belangrijk, onafhankelijk van of je maximale hartslag toevallig hoog is of laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
@Beanz interessant kan nog eens zijn om een sport medische keuring te doen (word ook nog wel eens (deels)vergoed in je zorgverzekering). Zelf heb ik daar power en hartslag thresholds laten bepalen als basis en vanuit daar gaan door trainen. Dit gaf mij goed inzicht in waar ik stond en wat mijn lijf en voornamelijk hart en longen (na ziekteverleden) goed zouden moeten kunnen verdragen. Enorm leerzaam ook om op die manier met gespecialiseerd iemand gericht te sparren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanz
CuttingStorm schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:07:
@Beanz interessant kan nog eens zijn om een sport medische keuring te doen (word ook nog wel eens (deels)vergoed in je zorgverzekering). Zelf heb ik daar power en hartslag thresholds laten bepalen als basis en vanuit daar gaan door trainen. Dit gaf mij goed inzicht in waar ik stond en wat mijn lijf en voornamelijk hart en longen (na ziekteverleden) goed zouden moeten kunnen verdragen. Enorm leerzaam ook om op die manier met gespecialiseerd iemand gericht te sparren
Dat ga ik zeker eens laten doen, dan kan ik zonder zorgen me helemaal kapot zweten :*)
Maar voor nu zal ik mijn conditie best rustig opbouwen want het is niet meer wat het geweest is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 10:14
(jarig!)
Vandaag de eerste group ride etappe gedaan van TdZ in groep B. Ik heb mijn racefiets op een geloof ik wat oudere Tacx Flux 's. Ik werd echt helemaal gek van het pendelen van de weerstand. Soms bergop binnen enkele seconden meerdere keren van 290 naar 100-150 watt. Dat lijkt me toch niet normaal? Ik heb verder eigenlijk nooit iets aan de settings gedaan van Zwift.

Ga ik daarna naar Watopia dan fiets ik weer rond met een lekker stabiele weerstand. Ik vond het in elke geval erg vreemd.

Morgen komt als het goed is mijn Kickr Bike V1 binnen. Vorige week mooi in de sale gekocht bij Wahoo. Dit weekend dan nog even een paar extra pedalen regelen en dan kan ik die volgende week mooi installeren en kan de Tacx Flux terug naar mijn pa waar ik hem van geleend had.

De racefiets van de trainer af halen zodat die nog naar de fietsenmaker kan en klaar is voor het wegseizoen. Met die Kickr bike kan ik dan bij weinig tijd nog lekker binnen mijn conditie verder opbouwen. Ben benieuwd of die een beetje lekker werkt.

Ook nog even een andere hartslagmeter fixen want deze verliest wel met veel regelmaat zijn verbinding.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Blik1984 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:34:
[...]

@Beanz
Om t verduidelijken hoe persoonlijk hartslag dus is.

Man 37, 188 cm, max HRM 175.
(gaat kapot met HRM boven de 155)

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 12-01-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Beanz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Dat ga ik zeker eens laten doen, dan kan ik zonder zorgen me helemaal kapot zweten :*)
Maar voor nu zal ik mijn conditie best rustig opbouwen want het is niet meer wat het geweest is :D
Ben ook nog wel benieuwd waarmee je meet. Want ik heb bijvoorbeeld een garmin vivoactive 4 die vaak andere hartslag geeft dan mijn garmin band om m'n borst (die is veel accurater).

Verder ter vergelijking, 32, max hartslag 195-198 ergens. Kan 174 (gemiddeld) hartslag een uur volhouden. Misschien nog wel ietsje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:47
De laatste 4 keren dat ik buiten heb gefietst ben ik door en door nat thuis gekomen, ik ben daarom nu ook maar aan het kijken naar een indoor trainer. Ik heb alleen alleen geen plek voor een indoor trainer, wel tijdelijk in de woonkamer, maar ik heb geen ruimte in huis die ik hiervoor permanent kan gaan inrichten.

Welke indoor trainer raden jullie daarvoor aan? Het moet dus een indoor trainer zijn die ik heel snel opzet, maar die ook wel eenvoudig op te bergen is. Een gebruikte Wahoo Kickr Snap is nog best betaalbaar, maar je achterband lijkt er snel van te slijten, dat zou ook betekenen dat die kleine deeltjes slijtage rubber in mijn woonkamer terecht komen, ivm mijn dochter die alles in haar mond stopt vind ik dat denk ik niet ideaal.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:30
Lees hier een hoop over hartslag, max hartslag is genetisch bepaald en neemt af naarmate je ouder wordt. Door te trainen verlaag je wel je rusthartslag en vergroot je dus jouw bereik. Bij dezelfde inspanning (bv. X watts) zal je dan ook waarschijnlijke een lagere hartslag hebben. Echter spelen ook nog meer variabelen mee weer / temperatuur en vermoeid en of overtraind vs uitgerust bijvoorbeeld.

Dan over sportmedische keuring dit stelt op gebied van hart falen uitsluiten niet zo veel voor. Sporters die inzakken is meestal in combinatie met verschillende hartritmestoornissen. Dit is zelfs voor topsporters lastig vast te stellen / voorspellen waar deze vaak genoeg medisch gekeurd worden e.o. gezien zijn door Cardioloog (blind en Erikssen).

*Typend terwijl ik 2x Alp du Zwift op rij, active off-season week 3 - Endurance & max effort sprints

[ Voor 8% gewijzigd door Mvdbeld op 12-01-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Strider schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:00:
De laatste 4 keren dat ik buiten heb gefietst ben ik door en door nat thuis gekomen, ik ben daarom nu ook maar aan het kijken naar een indoor trainer. Ik heb alleen alleen geen plek voor een indoor trainer, wel tijdelijk in de woonkamer, maar ik heb geen ruimte in huis die ik hiervoor permanent kan gaan inrichten.

Welke indoor trainer raden jullie daarvoor aan? Het moet dus een indoor trainer zijn die ik heel snel opzet, maar die ook wel eenvoudig op te bergen is. Een gebruikte Wahoo Kickr Snap is nog best betaalbaar, maar je achterband lijkt er snel van te slijten, dat zou ook betekenen dat die kleine deeltjes slijtage rubber in mijn woonkamer terecht komen, ivm mijn dochter die alles in haar mond stopt vind ik dat denk ik niet ideaal.
Ik denk wel dat je je moet afvragen of het dan wel voor jou is. Het levert inderdaad wat zooi op, zo'n wheel-on trainer. Die kan je dan weer voorkomen met een mat, maar dat is weer een extra item om uit te rollen. Je kan ook denken aan een wheel-off trainer die wat kleiner is en een handvat heeft zoals de elite Suito, maar elke keer je hele setup opbouwen, daar ben je heel snel klaar mee, dat is de reden van de vele vaste opstellingen die je langs ziet vliegen. Misschien gewoon een spinning abbo in de lokale sportschool?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:00:

wat is opbergen..? in de hoek van de woonkamer? in een kast? andere verdieping? in de schuur?

wat is je budget en hoe belangrijk vind je dat? is een wat luxere een optie, ze zijn redelijk te verkopen, zeker in de herfst..

een kickr core is wat moeilijk te verplaatsen, zwaar en niet het handvat, die de duurdere kickr bv wel heeft. de kickr is ook een stuk compacter met de zijwaarts inklapbare pootjes.

bedenk ook hoeveel last je zelf hebt van kleine drempels om ergens aan te beginnen. Vaak is een indoor sessie toch minder uitnodigend dan buiten fietsen. kleine drempels zijn daardoor al snel zo groot dat ze niet genomen worden. Het voegt daarom echt wel wat toe om een setup klaar te hebben staan.
Uiteraard is dit heel persoonlijk, de een heeft dit veel sterker dan de ander.

bedenk dat een fatsoenlijk setup bestaat uit:
- mat
- trainer
- fiets op de trainer (ik denk dat een wheel on of wheel of praktisch voor de opbouw weinig uitmaakt, maar wheel off heeft bv geen kalibratie issues bij wisselende bandendruk, en ook voor de toekomst zou ik zeker voor direct drive gaan)
- FANS!! niet vergeten, zonder fans kan je indoor niet fietsen
- pc, tv, laptop, komt de setup voor een bestaande tv of computer, dan heb je nog wat nodig voor de bediening, of een tafeltje met een laptop. zelf draai ik Trainer Road op de telefoon met garmin mount op het stuur, en staat de setup vast voor een dedicated tv. Aan de metalen kast hangen alle remotes (tv + 2 fans) met magneetjes binnen handbereik).

Je fiets op de trainer zetten is het werk niet, maar afhankelijk van waar alles vandaan moet komen, inclusief mogelijk een bijzet tafel + laptop + stroom etc zit je zo aan de 5-10 minuten op en afbouw.. echte drempels :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Maar niet alleen maar fans gelukkig!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:47
Prulleman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:46:
[...]

wat is opbergen..? in de hoek van de woonkamer? in een kast? andere verdieping? in de schuur?

wat is je budget en hoe belangrijk vind je dat? is een wat luxere een optie, ze zijn redelijk te verkopen, zeker in de herfst..

een kickr core is wat moeilijk te verplaatsen, zwaar en niet het handvat, die de duurdere kickr bv wel heeft. de kickr is ook een stuk compacter met de zijwaarts inklapbare pootjes.

bedenk ook hoeveel last je zelf hebt van kleine drempels om ergens aan te beginnen. Vaak is een indoor sessie toch minder uitnodigend dan buiten fietsen. kleine drempels zijn daardoor al snel zo groot dat ze niet genomen worden. Het voegt daarom echt wel wat toe om een setup klaar te hebben staan.
Uiteraard is dit heel persoonlijk, de een heeft dit veel sterker dan de ander.

bedenk dat een fatsoenlijk setup bestaat uit:
- mat
- trainer
- fiets op de trainer (ik denk dat een wheel on of wheel of praktisch voor de opbouw weinig uitmaakt, maar wheel off heeft bv geen kalibratie issues bij wisselende bandendruk, en ook voor de toekomst zou ik zeker voor direct drive gaan)
- pc, tv, laptop, komt de setup voor een bestaande tv of computer, dan heb je nog wat nodig voor de bediening, of een tafeltje met een laptop. zelf draai ik Trainer Road op de telefoon met garmin mount op het stuur, en staat de setup vast voor een dedicated tv. Aan de metalen kast hangen alle remotes (tv + 2 fans) met magneetjes binnen handbereik).

Je fiets op de trainer zetten is het werk niet, maar afhankelijk van waar alles vandaan moet komen, inclusief mogelijk een bijzet tafel + laptop + stroom etc zit je zo aan de 5-10 minuten op en afbouw.. echte drempels :)
Ja dat zijn ook redenen waarom ik nog geen indoor trainer heb, het gaat voor mij wel een gedoe zijn om de setup klaar te zetten (het apparaat kan ik ook niet in de woonkamer laten staan..). De woonkamer is natuurlijk ook niet ideaal als de verwarming daar ook nog aan staat :X :+
Misschien moet ik er voorlopig maar even vanaf zien.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Ja dat zijn ook redenen waarom ik nog geen indoor trainer heb, het gaat voor mij wel een gedoe zijn om de setup klaar te zetten (het apparaat kan ik ook niet in de woonkamer laten staan..). De woonkamer is natuurlijk ook niet ideaal als de verwarming daar ook nog aan staat :X :+
Misschien moet ik er voorlopig maar even vanaf zien.
verwarming is niet het probleem.. een omgevings temp van 20 graden is niet gelijk veel slechter dan 15 graden ofzo.. je hebt gewoon luchtstroom nodig om je zweet te laten verdampen. Je lichaam koelt namelijk het beste af door "evaporative cooling" met stromende lucht, niet door een statische afgifte van warmte aan stilstaande lucht. (die stilstaande lucht is namelijk al heel snel verzadigd)

Hier staat de trainer op de 1e verdieping, daar is het denk ik in de winter 17-18 graden, en de zomer kan het oplopen tot 30. Boven de 25 wordt het vervelend om binnen te trainen, maar dan kan je meestal ook beter naar buiten ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Nu online
McMiGHtY schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Maar niet alleen maar fans gelukkig!
Fiets nu 3 maanden op een trainer zonder fans gaat bij mij prima 👍. Heb de trainer wel in een onverwarmde tuinkamer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Het moet bij mij echt tegen het vriespunt zijn in de schuur wil ik de ventilator uit laten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Nu online
Vind het persoonlijk niet fijn met een fan, maar hoor er veel andere bij zweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kiefty14 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Fiets nu 3 maanden op een trainer zonder fans gaat bij mij prima 👍. Heb de trainer wel in een onverwarmde tuinkamer staan.
Hoeveel watt trap je gemiddeld in een uurtje? Wat is je ftp?

(Met 150 watt genereert je lichaam een stuk minder warmte dan met 300 watt...)

Weet je ook of je binnen dezelfde vermogens kan trappen als buiten? Oververhitting werkt als een soort handrem voor je performance.

Maar goed, we zijn niet allemaal hetzelfde.. ik zweet zelf liters, dat zal vast de noodzaak voor fans vergroten.
(Ftp rond de 300, meeste workouts komen rond de 200-240 gem uit)

Strava

Pagina: 1 ... 120 ... 161 Laatste