Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 117 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Omdat mijn assioma's op een andere fiets zitten. Die kleine marge boeit me buiten ook niet zo. Buiten train ik eigenlijk nooit gestructureerd. Is meer om te pacen of om achteraf nog een keer te kunnen zien hoe zwaar het wel niet was ;)
Ja jij, maar jouw vraag hierover was aan @mv_ak die ze dus niet op een andere fiets heeft zitten en een 10% afwijking ziet (wat overigens niet heel gek is, zeker met een wheel-on trainer). Als je binnen en buiten dezelfde fiets gebruikt vind ik het prima te begrijpen dat je dan ook dezelfde PM wil gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Voor de AppleTV gebruikers met een onhandige remote. Ik gebruik de AppleTV Remote app op mijn iPhone, werkt stukken beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
loyske schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:01:
Voor de AppleTV gebruikers met een onhandige remote. Ik gebruik de AppleTV Remote app op mijn iPhone, werkt stukken beter!
Die kan je ook nog eens op 2 manieren instellen. "Swipe of knopjes"

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

kiefty14 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:39:
Sinds dit weekend een Kickr-core in gebruik. Dit weekend gefiets middels Zwift icm Apple TV 4K, Als je eenmaal fietst is de app goed maar vind de interface van Zwift niet gebruiksvriendelijk. Ga aankomende week BKool proberen benieuwd als dit beter werkt.

De opstelling staat in de tuinkamer die met glazen panelen afgesloten kan worden.
Zoals onderstaand voorbeeld

[Afbeelding]

Kan je de fiets trainer in de winter in een onverwarmde tuinkamer laten staan?
Dit is natuurlijk een vraag die beter in het buiten fietsen topic gesteld kan worden :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
qua temparturen waarschijnlijk wel d.w.z. kijk in de gebruiksaanwijzing. Bijvoorbeeld mijn Tacx Neo kan van -20°C tot +55°C gebruikt worden.
Probleem kan condensatie zijn wanneer je zweet bij het fietsen en de ruimte niet verwarmt en niet ventileert. Dat kan dan in de loop van tijd tot problemen leiden met corrosie van de fiets trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:37
Kluus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Ja jij, maar jouw vraag hierover was aan @mv_ak die ze dus niet op een andere fiets heeft zitten en een 10% afwijking ziet (wat overigens niet heel gek is, zeker met een wheel-on trainer). Als je binnen en buiten dezelfde fiets gebruikt vind ik het prima te begrijpen dat je dan ook dezelfde PM wil gebruiken.
Ja precies, vandaar ook mijn vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Sinds dit weekend een Kickr-core in gebruik. Dit weekend gefiets middels Zwift icm Apple TV 4K, Als je eenmaal fietst is de app goed maar vind de interface van Zwift niet gebruiksvriendelijk. Ga aankomende week BKool proberen benieuwd als dit beter werkt.

De opstelling staat in de tuinkamer die met glazen panelen afgesloten kan worden.

[Afbeelding]

Mijn Kickr staat sinds augustus vorig jaar in een onverwarmde stenen schuur en tot nu toe geen problemen ondervonden. Zo lang ie niet nat wordt lijkt het me geen probleem. Maar wellicht dat de soms hoge luchtvochtigheid niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Laatst online: 10:03
Kluus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Ah ja ik lees dat de Snap een accuracy van +- 3% heeft en de Kickr Core 2%. Wellicht dat ze dan niet wheel-on vermogensverlies meenemen door beetje slippen van band of wrijving, anders vind ik het verschil wel erg klein op papier met een direct-drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

mv_ak schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Ah ja ik lees dat de Snap een accuracy van +- 3% heeft en de Kickr Core 2%. Wellicht dat ze dan niet wheel-on vermogensverlies meenemen door beetje slippen van band of wrijving, anders vind ik het verschil wel erg klein op papier met een direct-drive.
Zou kunnen, maar ik neem die “afwijking” sowieso gewoon met een korrel zout. Ik heb een Tacx Vortex gehad die gaf wel 15% hoger aan dan mijn 4iiii pm destijds, nu heb ik een Neo met een geclaimde nauwkeurigheid van 1% en 3x stages met geclaimd 1,5% maar zeg 3% bij worst case scenario inbalans tussen rechts en links, en die schelen ook wel 10%. De stages zijn onderling wel redelijk conform gelukkig.

Misschien is het wel wat jij zegt dan, of powermeters zijn onderling gewoon niet zo conform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56

Phydomir

Dennis

Ik heb altijd begrepen dat de afwijking (accuracy) per device is. Dus vanaf de nul meting zal hij door omstandigheden daar nooit meer dan x% afwijken. Dat twee verschillende power meters dan beide +/- 2% beloven wil niet zeggen dat ze ook exact hetzelfde uitlezen.

Bij wheel-on vs direct drive heb je ook nog eens te maken met bandendruk en hoe strak je de wheel-on tegen de band drukt. Daar kan dus per rit sowieso al meer afwijking inzitten dan je met een direct drive zult hebben.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

[Afbeelding]

Laat even weten hoe het bevalt? Ik wil namelijk ook die combinatie gaan gebruiken en BKool lijkt mij een stuk "rustiger" Dat social gebeuren hoeft voor mij namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
Vraagje, nu de herfst weer begonnen is en ik weer wat vaker op de hometrainer klim heb ik nalv de beter worden podcast een abbo op join genomen, maar merk dat ik daar niet enorm over te spreken ben (weinig tot geen achtergrond info in de app, trainingen die worden voorgesteld sluiten vaak niet helemaal aan bij mijn doel (tenminste dat denk ik), en veel van de trainingen zijn vooral veel op 'normaal' tempo fietsen, iets wat ik al doe met woon/werk verkeer.

Een jaar terug heb ik al eens alle programma's gehad en toen waren Zwift-races het beste voor all-out marteling en TR voor interval trainingen en het adaptieve trainingsprogramma. (RGT/systm/roovy etc getest). Zijn er nog concurrenten bijgekomen voor TR in tussentijd die de moeite waard zijn om te testen en zijn er nog discountcodes oid voor TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
wht_nl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Laat even weten hoe het bevalt? Ik wil namelijk ook die combinatie gaan gebruiken en BKool lijkt mij een stuk "rustiger" Dat social gebeuren hoeft voor mij namelijk niet.
Fulgaz dan ook een interessante optie om te onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
Bastard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:23:
Vraagje, nu de herfst weer begonnen is en ik weer wat vaker op de hometrainer klim heb ik nalv de beter worden podcast een abbo op join genomen, maar merk dat ik daar niet enorm over te spreken ben (weinig tot geen achtergrond info in de app, trainingen die worden voorgesteld sluiten vaak niet helemaal aan bij mijn doel (tenminste dat denk ik), en veel van de trainingen zijn vooral veel op 'normaal' tempo fietsen, iets wat ik al doe met woon/werk verkeer.

Een jaar terug heb ik al eens alle programma's gehad en toen waren Zwift-races het beste voor all-out marteling en TR voor interval trainingen en het adaptieve trainingsprogramma. (RGT/systm/roovy etc getest). Zijn er nog concurrenten bijgekomen voor TR in tussentijd die de moeite waard zijn om te testen en zijn er nog discountcodes oid voor TR?
Voer je de woon/werk verkeer ritten ook op in Join? In mijn ervaring past het schema zich behoorlijk goed aan op de ritten die je buiten het schema om maakt. Wel kan het zijn dat je qua profiel instellingen en gekozen doel niet helemaal lekker werken met de ritten die je buiten je schema al maakt voor woon/werk verkeer (en bijvoorbeeld de RPE score die je er aan geeft).

Je zou de punten die je ervaart eens voor kunnen leggen aan hun helpdesk. In mijn ervaring zijn ze heel erg behulpzaam. Ze hebben mij eerder goed geholpen met aanpassing in doel en activity profile toen de app, na een hele tijd niet meer te hebben gebruikt, een te lage trainingsbelasting voorschreef waar ik niet uit leek te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:49
Ik heb gisteren de Kickr Core refurbished besteld. Wilde eigenlijk tweedehands gaan, maar mensen vragen de hoofdprijs voor een tweedehand Kickr V4. Dan liever de core met nog 2 jaar garantie...

Ik wil de MTB met eagle 12 speed cassette gaan gebruiken.

Ik denk dat de bovengenoemde problemen met de cassette komen omdat Dirk0s de PG-1230 cassette (die 11-50 is) heeft gebruikt i.p.v. een cassette met 10-50. Dan loop je toch een beetje het risico dat niet alles 100% hetzelfde is en je bij het wisselen van cassette je de derailleur iets anders moet afstellen.

Ik wil WAHOO systm gaan gebruiken, hebben mensen daar nog ervaring mee? Lijkt me iets minder gamy dan zwift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
roelwillems schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Voer je de woon/werk verkeer ritten ook op in Join? In mijn ervaring past het schema zich behoorlijk goed aan op de ritten die je buiten het schema om maakt. Wel kan het zijn dat je qua profiel instellingen en gekozen doel niet helemaal lekker werken met de ritten die je buiten je schema al maakt voor woon/werk verkeer (en bijvoorbeeld de RPE score die je er aan geeft).

Je zou de punten die je ervaart eens voor kunnen leggen aan hun helpdesk. In mijn ervaring zijn ze heel erg behulpzaam. Ze hebben mij eerder goed geholpen met aanpassing in doel en activity profile toen de app, na een hele tijd niet meer te hebben gebruikt, een te lage trainingsbelasting voorschreef waar ik niet uit leek te komen.
Ik zou niet weten hoe ik ze makkelijk in Join kan krijgen, ik rijd ze zonder HR en zonder strava en ik zie mezelf nog niet helemaal dagelijks met cheststrap naar het werk fietsen. Met strava aan zou het makkelijker gaan, maar ik zou ze liever gewoon copy-pasten van een vorige dag. Mogelijk dat de drempel met een apple watch of andere smartwatch met goede HR monitor lager is.

Van de keren dat ik ze met HR en strava heb gefietst heb ik een vrij aardige indicatie wat de intensiteit is. In intervals.icu kun je vrij makkelijk ritten copy-pasten en wordt alles bijgewerkt. In join heb ik die optie niet gezien (maar mogelijk heb ik hier overheen gekeken).

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 25-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Bastard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik ze makkelijk in Join kan krijgen, ik rijd ze zonder HR en zonder strava en ik zie mezelf nog niet helemaal dagelijks met cheststrap naar het werk fietsen. Met strava aan zou het makkelijker gaan, maar ik zou ze liever gewoon copy-pasten van een vorige dag. Mogelijk dat de drempel met een apple watch of andere smartwatch met goede HR monitor lager is.

Van de keren dat ik ze met HR en strava heb gefietst heb ik een vrij aardige indicatie wat de intensiteit is. In intervals.icu kun je vrij makkelijk ritten copy-pasten en wordt alles bijgewerkt. In join heb ik die optie niet gezien (maar mogelijk heb ik hier overheen gekeken).
Je kan in Join als je in het scherm van één specifieke dag zit helemaal onder aan (onder "Pending Feedback") "Add activity" kiezen. Daarbij kan je dan handmatig een rit toevoegen. Hierbij kan je dan RPE, de duur en type rit opvoeren*. Join zal dan op basis van duur en RPE de activiteit meenemen in het bepalen van het schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO1klbyFdnPMyVfUE7bLg7wk2c8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idaaPz0SU04w3XSpOHZMDuqL.png?f=fotoalbum_large

* Optioneel kan je ook gemiddelde Power / Hartslag opgeven als je dat weet. Maar als je met een powermeter/hartslag fietst zou ik eerder gewoon de workout syncen ipv handmatig opvoeren. Je zou kunnen overwegen om een gemiddelde toch in te vullen op basis van eerdere ritten, maar ik weet niet in hoeverre dat voldoende accuraat is en daadwerkelijk zinvol is mbt het schema. Dat kan de helpdesk waarschijnlijk wel beantwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door roelwillems op 25-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:45
Bastard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:23:

Trap je niet in de 'valkuil' dat je denkt dat je altijd het gevoel hebt dat je hard moet trainen?

Als bovenstaande het niet is en je fietst echt langgggg woon-werk, dan lijkt het probleem me vooral dat Join relevante informatie mist om je trainingsschema aan te passen. Als jij 5x per week lang naar je werk fietst, maar Join weet dat niet, dan gaat Join alsnog (te) veel rustige trainingen opgeven.

Zoals @roelwillems uitlegt kun je Join handmatig feeden met betere informatie, waarop Join je trainingsschema ook weer dynamisch aanpast. Zou wel erg interessant zijn om dat eens te proberen om te zien wat het voor je doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
@Bastard Ter aanvulling op je opmerking dat de app weinig achtergrond info geeft. Uiteraard heb je vrij veel artikelen die algemene info geven, maar daarnaast is er ook toelichting op je schema én waar je je in het schema bevindt (als je weet waar je moet kijken ;) )

Als je in het "trainingsscherm" zit (niet het homescherm van de app, maar als je daar klikt op "Today's training") dan zie je het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aISjgUwhHo0slgcjCO89AHxSV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p5lw3BAGHlxhxzIPJWC4R2uu.png?f=fotoalbum_large

Klik hier op "Your plan" dan zie je, met wat toelichting, wat het schema van plan is. Dat kan je bekijken obv trainingsuren maar je kan ook bijvoorbeeld zien hoe je fitness (Join score) zal ontwikkelen als je het schema blijft volgen zoals voorgeschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dsQWvvn38Jn7sheEOLtFcuLd3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mvY6K2POztBgFPQ0brR8XDrt.png?f=fotoalbum_large

Ik zit nu in een week waarbij de app mij na een opbouw van 3 weken nu ~10 trainingsuren voorschrijft (4 weken). Daarna volgt een rustweek (niet in de screenshot) van 1 week ~3:30 uur. Daarna weer een intensiever blok van 5 weken ~10 uur en afsluitend weer een rust week.

De uitleg mag van mij overigens nog wel wat uitgebreider, oa. welk type training zal je vooral terug gaan zien in die week en waarom, maar de functionaliteit is ook nog niet zo heel langgeleden toegevoegd dus wie weet komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Requiem19 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Trap je niet in de 'valkuil' dat je denkt dat je altijd het gevoel hebt dat je hard moet trainen?

Als bovenstaande het niet is en je fietst echt langgggg woon-werk, dan lijkt het probleem me vooral dat Join relevante informatie mist om je trainingsschema aan te passen. Als jij 5x per week lang naar je werk fietst, maar Join weet dat niet, dan gaat Join alsnog (te) veel rustige trainingen opgeven.

Zoals @roelwillems uitlegt kun je Join handmatig feeden met betere informatie, waarop Join je trainingsschema ook weer dynamisch aanpast. Zou wel erg interessant zijn om dat eens te proberen om te zien wat het voor je doet...
Mogelijk deels, maar het viel me op dat ik bij TR wel snel meetbaar verbetering had op VO2max/FTP door mezelf hard te martelen (gecombineerd met de kilometers die ik standaard al fiets). Dat zie ik niet/minder met lange rustige trainingen zoals typisch voorgesteld door join. Als je 50u per week hebt om te trainen is het waarschijnlijk een ander verhaal.

Lang valt mee, maar ik spendeer pak 'm beet 5u per week met fietsen in <threshold en zie door ervaringen uit het verleden met TR dus weinig nut van praktisch alleen maar <threshold fietsen.

Gezien mijn doel (beter worden in kleine klimmen, dus VO2max) had ik gedacht door join 2/3/4/5 minuten intervallen voorgeschoteld te krijgen, maar ik krijg alleen maar endurance trainingen waar ik gezien mijn doel het nut niet van in zie ;).
roelwillems schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
@Bastard Ter aanvulling op je opmerking dat de app weinig achtergrond info geeft. Uiteraard heb je vrij veel artikelen die algemene info geven, maar daarnaast is er ook toelichting op je schema én waar je je in het schema bevindt (als je weet waar je moet kijken ;) )

Als je in het "trainingsscherm" zit (niet het homescherm van de app, maar als je daar klikt op "Today's training") dan zie je het volgende scherm:

[Afbeelding]

Klik hier op "Your plan" dan zie je, met wat toelichting, wat het schema van plan is. Dat kan je bekijken obv trainingsuren maar je kan ook bijvoorbeeld zien hoe je fitness (Join score) zal ontwikkelen als je het schema blijft volgen zoals voorgeschreven.

[Afbeelding]

Ik zit nu in een week waarbij de app mij na een opbouw van 3 weken nu ~10 trainingsuren voorschrijft (4 weken). Daarna volgt een rustweek (niet in de screenshot) van 1 week ~3:30 uur. Daarna weer een intensiever blok van 5 weken ~10 uur en afsluitend weer een rust week.

De uitleg mag van mij overigens nog wel wat uitgebreider, oa. welk type training zal je vooral terug gaan zien in die week en waarom, maar de functionaliteit is ook nog niet zo heel langgeleden toegevoegd dus wie weet komt dat nog.
Die had ik ook gevonden, maar ik snap ook niet dat join een programma voorstelt waarmee ik daal in level t.o.v. mijn startpunt :X.

[ Voor 37% gewijzigd door Bastard op 25-10-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Bastard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Mogelijk deels, maar het viel me op dat ik bij TR wel snel meetbaar verbetering had op VO2max/FTP door mezelf hard te martelen (gecombineerd met de kilometers die ik standaard al fiets). Dat zie ik niet/minder met lange rustige trainingen zoals typisch voorgesteld door join. Als je 50u per week hebt om te trainen is het waarschijnlijk een ander verhaal.

Lang valt mee, maar ik spendeer pak 'm beet 5u per week met fietsen in <threshold en zie door ervaringen uit het verleden met TR dus weinig nut van praktisch alleen maar <threshold fietsen.

Gezien mijn doel (beter worden in kleine klimmen, dus VO2max) had ik gedacht door join 2/3/4/5 minuten intervallen voorgeschoteld te krijgen, maar ik krijg alleen maar endurance trainingen waar ik gezien mijn doel het nut niet van in zie ;).

[...]

Die had ik ook gevonden, maar ik snap ook niet dat join een programma voorstelt waarmee ik daal in level t.o.v. mijn startpunt :X.
Wel vreemd inderdaad dat je alleen maar endurance trainingen krijgt als je doel in Join goed staat. En nog vreemder dat je een programma voorgeschoteld krijgt waarvan je Join score daalt.

Dan klopt er toch ergens iets niet... bug in Join? ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Weet niet precies hoe Join dat doet maar volgens mij moet je ook datums opgeven voor je doel. Als dat doel wat verder weg ligt dan zal je dus met een base blok beginnen en dan is het niet zo vreemd dat je nu vooral relatief rustige duur voorgeschoteld zult krijgen. Daarbij is Join sowieso meer van het gepolariseerd trainen dan TrainerRoad dus zal je een ander soort programma krijgen.

Die 5u woon-werk verkeer, dat is ook netjes verdeeld over de week? Dus 2x een half uurtje. Want dat is qua uren wel lekker, maar qua training natuurlijk niet te vergelijken met een duur rit van 2,3 of 4 uur achter elkaar.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Phydomir schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:
Weet niet precies hoe Join dat doet maar volgens mij moet je ook datums opgeven voor je doel. Als dat doel wat verder weg ligt dan zal je dus met een base blok beginnen en dan is het niet zo vreemd dat je nu vooral relatief rustige duur voorgeschoteld zult krijgen. Daarbij is Join sowieso meer van het gepolariseerd trainen dan TrainerRoad dus zal je een ander soort programma krijgen.

Die 5u woon-werk verkeer, dat is ook netjes verdeeld over de week? Dus 2x een half uurtje. Want dat is qua uren wel lekker, maar qua training natuurlijk niet te vergelijken met een duur rit van 2,3 of 4 uur achter elkaar.
Klopt, 2x half uurtje per dag. Prima qua uren maar niet enorm qua trainingload.

Maar misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord, maar bij join ga ik denk ik gewoon niet vinden wat ik zoek. Als ik al de goede trainingen voorgeschoteld zou krijgen is het nog steeds erg summier in de uitleg waarom dat zo is of dat er bijvoorbeeld tekst en uitleg wordt gegeven gedurende de training. Mijn ervaring in join verbeteren is dus ook niet het doel.

Mijn doel van de vragen is; Heeft TR inmiddels betere concurrentie die een vergelijkbare ervaring kan bieden (Dus adaptive training met giga library en focus op meerdere facetten, die ook een web-app heeft en goed inzicht geeft in waarom bepaalde keuzes worden gemaakt)? Of is er iets wat je aan zwift kan knopen wat hetzelfde doet (zoals join, maar dan dus niet join :P)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
Ik zag alternatieven als https://trainerday.com/ of https://www.xertonline.com/. Verder geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Bastard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Klopt, 2x half uurtje per dag. Prima qua uren maar niet enorm qua trainingload.

Maar misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord, maar bij join ga ik denk ik gewoon niet vinden wat ik zoek. Als ik al de goede trainingen voorgeschoteld zou krijgen is het nog steeds erg summier in de uitleg waarom dat zo is of dat er bijvoorbeeld tekst en uitleg wordt gegeven gedurende de training. Mijn ervaring in join verbeteren is dus ook niet het doel.

Mijn doel van de vragen is; Heeft TR inmiddels betere concurrentie die een vergelijkbare ervaring kan bieden (Dus adaptive training met giga library en focus op meerdere facetten, die ook een web-app heeft en goed inzicht geeft in waarom bepaalde keuzes worden gemaakt)? Of is er iets wat je aan zwift kan knopen wat hetzelfde doet (zoals join, maar dan dus niet join :P)?
Ik denk dat het antwoord op je vraag vrij simpel is: 'nee'.

TR is in de hoek van droge efficiënte trainingen zonder al te veel userexperience nog steeds het beste imo. En als TR goed voor je werkte, is dat volgens mij een goed beginpunt om weer te nemen toch?

Persoonlijk heb ik vorige winter veel plezier gehad met The Sufferfest, maar dat biedt denk ik veel minder wat jij zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Xert ziet er interessant uit, die ga ik eens proberen.
Requiem19 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat het antwoord op je vraag vrij simpel is: 'nee'.

TR is in de hoek van droge efficiënte trainingen zonder al te veel userexperience nog steeds het beste imo. En als TR goed voor je werkte, is dat volgens mij een goed beginpunt om weer te nemen toch?

Persoonlijk heb ik vorige winter veel plezier gehad met The Sufferfest, maar dat biedt denk ik veel minder wat jij zoekt.
Duidelijk. de gebrekkige ui is wel een dingetje bij TR idd, maar het werkt wel. Een mix tussen Zwift en TR zou m.i. nog steeds het beste zijn. Sufferfest/systm heb ik de vorige winter ook een tijdje getest, was an sich niet ontevreden en het was wat beter behapbaar dan de toch wel droge TR trainingen, maar qua snel beter worden zonder er zelf over na te denken kon er bij mij niets tippen aan TR. Ik ga Xert een tijdje testen en na een maand waarschijnlijk mijn TR account afstoffen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:07

McMiGHtY

- burp -

"Gebrekkige UI" ?

Die moet je even uitleggen?

- Je ziet wat je moet fietsen
- Je zit wat je hebt gefietst
- Je krijgt je intervallen samengevat te zien

En het doet precies wat het zegt wat het doet, je een training voorschotelen die je uit dient te voeren.

Zwift..als je dat er mee vergelijkt dat heb je toch appels en peren mijn inziens.., als je dat als trainingsplatform wilt gebruiken:

- Maak je trainingen via Trainerday ( exporteren naar .zwo en in de juiste map plaatsen), zet je trainer op ERG, kies een "wereld" en de juiste workout en gaan. Het enige nadeel is dat je dan wel enige vorm van kennis m.b.t. trainingen moet hebben om tot de juiste workouts te komen, en dat is, mijn inziens, de grote kracht weer van TrainerRoad.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Gebrekkige UI is wat kort door de bocht, maar er zijn manieren om het wat attractiever weer te geven dan wat TR doet, zie Systm/sufferfest/Zwift bijvoorbeeld ;). Voor de efficientie maakt het niet uit, maar ik schrok initieel wel een beetje van de droge weergave in TR.

En eens, als ik train via Zwift is dat meestal een zelfgemaakte training (alleen dan via intervals ipv trainerday). De trainingen in Zwift zelf zijn nogal wisselend in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:41
Ik zie hier vrij vaak negatieve meningen terugkomen over de trainingen en trainingsplannen in Zwift. Een maand geleden ben ik voor het eerst op de indoor trainer gestapt en heb (ook voor het sociale- en spelelement) Zwift gestart. Daar volg ik nu een trainingsplan en dat bevalt mij eigenlijk best wel goed.

Zou iemand wat kunnen toelichten over de negatieve associaties met trainingen in Zwift? Ik vind ze in mijn plan mooi afwisselend en heb wel het idee dat ik er beter van wordt. Zit het hem in de kwaliteit van de trainingen, en zou je met een betere training (bv join of TR) net nog meer % verbetering kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
McMiGHtY schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:03:
"Gebrekkige UI" ?

Die moet je even uitleggen?

- Je ziet wat je moet fietsen
- Je zit wat je hebt gefietst
- Je krijgt je intervallen samengevat te zien

En het doet precies wat het zegt wat het doet, je een training voorschotelen die je uit dient te voeren.

Zwift..als je dat er mee vergelijkt dat heb je toch appels en peren mijn inziens.., als je dat als trainingsplatform wilt gebruiken:

- Maak je trainingen via Trainerday ( exporteren naar .zwo en in de juiste map plaatsen), zet je trainer op ERG, kies een "wereld" en de juiste workout en gaan. Het enige nadeel is dat je dan wel enige vorm van kennis m.b.t. trainingen moet hebben om tot de juiste workouts te komen, en dat is, mijn inziens, de grote kracht weer van TrainerRoad.
Denk dat de betere omschrijving is ‘de droge visuele niet-interactieve beleving van TR’.

Het is puur functioneel, met geen/bijna geen gamification. Prima, is ook wat ze willen. Maar niet voor iedereen even inspirerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Luuk741 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:35:
Ik zie hier vrij vaak negatieve meningen terugkomen over de trainingen en trainingsplannen in Zwift. Een maand geleden ben ik voor het eerst op de indoor trainer gestapt en heb (ook voor het sociale- en spelelement) Zwift gestart. Daar volg ik nu een trainingsplan en dat bevalt mij eigenlijk best wel goed.

Zou iemand wat kunnen toelichten over de negatieve associaties met trainingen in Zwift? Ik vind ze in mijn plan mooi afwisselend en heb wel het idee dat ik er beter van wordt. Zit het hem in de kwaliteit van de trainingen, en zou je met een betere training (bv join of TR) net nog meer % verbetering kunnen krijgen?
Elke training is beter dan geen training, maar persoonlijk merk ik bij zwift trainingen dat ik bij sommige trainingen +10% moet doen om ze uitdagend te krijgen, terwijl bij een andere training ik de min in moet gaan om ze af te kunnen maken. Plus dat veel trainingen in zwift alles tegelijk proberen aan te pakken, wat typisch ook niet het beste werkt/goed te krijgen is (training met threshold, vo2max en sprint in 1). Bij TR moest ik 'm ook wel even helpen bij de start, maar daarna (waren bij mij) de trainingen behoorlijk heftig zonder dat ik verder ergens aan hoefde te schroeven. Ik kon gewoon verstand op 0 zetten en trappen, TR zorgde voor de rest.

Maar typisch zijn de trainingen wat minder afwisselend (afhankelijk van je doel natuurlijk) en is de weergave wat kaler, als je daardoor minder op de fiets gaat zitten kun je beter blijven zwiften ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Luuk741 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:35:

Wat ik heb begrepen zijn de trainingen in Zwift:

Vooral gericht op kort/intensieve inspanningen (weinig Z2/endurance). Vaak veel meer dan nodig complex qua opzet, plus punt is wel dat de vele verschillende blokjes met wisselingen in intensiteit de training interessant kan houden, niet onbelangrijk binnen ;) *

Voorheen kon je ook niet de trainingen een weekje pauzeren (mocht je bijvoorbeeld ziek zijn) om daarna weer op te pakken en het schema te vervolgen, maar wellicht is dat inmiddels aangepast(?).

Wat echt beter is weet ik ook niet. Verdiep me uit interesse wel in trainingsopbouw en methodes, maar heb daar verre van voldoende kennis om een oordeel te geven (de visie van Cyclinglab/Join en een aantal andere coaches is in mijn ogen wel logisch, vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur daar naar uit gaat). Lijkt me vooral afhankelijk van je doel en waarmee je motivatie houdt om de fiets op te stappen.

* Gisteren weer voor het eerst dit najaar weer binnen training gedaan. Viel niet mee ~2 uur motivatie te houden vs buiten met dezelfde type training aan de slag te zijn. Nog even wennen aan binnen trainen dus én rule #5 natuurlijk... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
roelwillems schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Wat ik heb begrepen zijn de trainingen in Zwift:

Vooral gericht op kort/intensieve inspanningen (weinig Z2/endurance). Vaak veel meer dan nodig complex qua opzet, plus punt is wel dat de vele verschillende blokjes met wisselingen in intensiteit de training interessant kan houden, niet onbelangrijk binnen ;) *

Voorheen kon je ook niet de trainingen een weekje pauzeren (mocht je bijvoorbeeld ziek zijn) om daarna weer op te pakken en het schema te vervolgen, maar wellicht is dat inmiddels aangepast(?).

Wat echt beter is weet ik ook niet. Verdiep me uit interesse wel in trainingsopbouw en methodes, maar heb daar verre van voldoende kennis om een oordeel te geven (de visie van Cyclinglab/Join en een aantal andere coaches is in mijn ogen wel logisch, vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur daar naar uit gaat). Lijkt me vooral afhankelijk van je doel en waarmee je motivatie houdt om de fiets op te stappen.

* Gisteren weer voor het eerst dit najaar weer binnen training gedaan. Viel niet mee ~2 uur motivatie te houden vs buiten met dezelfde type training aan de slag te zijn. Nog even wennen aan binnen trainen dus én rule #5 natuurlijk... :X
het probleem is niet zozeer de intensiteit, dat doet TrainerRoad ook, zeker bij een low volume plan. Naar mijn idee heeft polarized trainen ook niet zoveel zin bij 4 uur per week (grens zal bij iedereen net anders liggen, maar polarized wordt wellicht boven de 6 uur pas interessant)

Dus meer wat @Bastard zegt. In TrainerRoad heb je blokken waarin je bv sweetspot workouts telkens een beetje opschroeft. Het adaptive training stuk zorgt er dan voor dat er opbouw in zit, ook als je wat mist of juist sneller dan gemiddeld progressie maakt. Bij Zwift ontbreekt dat allemaal volledig.
In principe kan je het zo zien, TrainerRoad weet aan de hand van wat je gedaan hebt de laatste weken, wat de beste workout vandaag voor je is (met een event/race als specifiek doel).

Het mooie van join lijkt me dat je per dag de beschikbaarheid kan opgeven, dat is iets wat je in TrainerRoad wat meer "on the fly" moet doen met workout alternatives (bv een langere of kortere variant van de voorgeschreven training, die wel hetzelfde doel heeft.

Als je in Zwift gewoon koud na een ftp test bv the wringer gaat doen, dan kom je jezelf waarschijnlijk wel ff tegen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-06 18:38
Net geprobeerd een Zwift hub te bestellen. Bij de laatste stap helaas een creditcard nodig, die heb ik net opgezegd omdat ik hem nooit gebruik :z Als ik nu een andere trainer gewoon bij een fysieke winkel scoor, heb ik dan nog steeds een creditcard nodig voor een Zwift abbo, of zijn daar ook andere manieren voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:41
1337aldi schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:17:
Net geprobeerd een Zwift hub te bestellen. Bij de laatste stap helaas een creditcard nodig, die heb ik net opgezegd omdat ik hem nooit gebruik :z Als ik nu een andere trainer gewoon bij een fysieke winkel scoor, heb ik dan nog steeds een creditcard nodig voor een Zwift abbo, of zijn daar ook andere manieren voor?
Ik heb mn Zwift abbonement via PayPal betaald, wellicht is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
Bij mij gaat het abonnement inderdaad ook via paypal

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marlie1981
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 18:20
Het mooie van join lijkt me dat je per dag de beschikbaarheid kan opgeven, dat is iets wat je in TrainerRoad wat meer "on the fly" moet doen met workout alternatives (bv een langere of kortere variant van de voorgeschreven training, die wel hetzelfde doel heeft.
Dit is precies de reden waarom ik Join gebruik. Voor echt effectief buiten training heb ik nog wel een vermogensmeter nodig, maar vooralsnog fiets ik toch voornamelijk binnen en in het weekend gewoon een ritje buiten zonder echte training te doen.

Bij mij ging mijn voorspelde level in het schema ook achteruit. Dat verbaasde me eerst, totdat ik me realiseerde dat Join mijn Strava gegevens heeft ingelezen en ik in de zomer meer uren maak dan in deze periode. Daardoor gaat het op het oog achteruit. Als ik toch nog in de weekenden buiten fiets dan blijft het level vrij gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:15
bij mij loopt het gewoon via iDeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Marlie1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Dit is precies de reden waarom ik Join gebruik. Voor echt effectief buiten training heb ik nog wel een vermogensmeter nodig, maar vooralsnog fiets ik toch voornamelijk binnen en in het weekend gewoon een ritje buiten zonder echte training te doen.

Bij mij ging mijn voorspelde level in het schema ook achteruit. Dat verbaasde me eerst, totdat ik me realiseerde dat Join mijn Strava gegevens heeft ingelezen en ik in de zomer meer uren maak dan in deze periode. Daardoor gaat het op het oog achteruit. Als ik toch nog in de weekenden buiten fiets dan blijft het level vrij gelijk.
Beetje offtopic hier want ik gebruik juist Join omdat het zo goed werkt in combinatie met buiten trainen, voorlopig werk ik al mijn trainingen nog buiten af en verwacht dat ook te blijven doen.

Het enige wat ik nog een beetje voor elkaar moet krijgen met Join is dat er bepaalde dagen bij zitten wanneer ik wel "moet" fietsen (woon-werk) en ik dit graag wil combineren met een training. Vaak geeft Join net op zo'n dag een rust dag en dan moet ik spelen met mijn "beschikbaarheid" om dit voor elkaar te krijgen.

Dan heb ik nog geluk dat er (voorlopig) nog telkens minimaal een dag tussen mijn woon-werk ritten zit want deze ritten zijn bij elkaar volgens Join altijd te lang voor een herstelrit (1,5 uur) dus ook al doe ik het dan beide ritten heel rustig aan, hij schuift dan toch de rustdag weer door naar de volgende dag. :(

Jim is volgens mij een beetje anti-commuter (icm effectief trainen dan) en zegt dan doodleuk in een van de podcasts die er over gaat "Ja dan moet je maar een dagje met de auto of trein" maar daar pas ik dus principieel voor ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 26-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:24
Kluus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Beetje offtopic hier want ik gebruik juist Join omdat het zo goed werkt in combinatie met buiten trainen, voorlopig werk ik al mijn trainingen nog buiten af en verwacht dat ook te blijven doen.

Het enige wat ik nog een beetje voor elkaar moet krijgen met Join is dat er bepaalde dagen bij zitten wanneer ik wel "moet" fietsen (woon-werk) en ik dit graag wil combineren met een training. Vaak geeft Join net op zo'n dag een rust dag en dan moet ik spelen met mijn "beschikbaarheid" om dit voor elkaar te krijgen.

Dan heb ik nog geluk dat er (voorlopig) nog telkens minimaal een dag tussen mijn woon-werk ritten zit want deze ritten zijn bij elkaar volgens Join altijd te lang voor een herstelrit (1,5 uur) dus ook al doe ik het dan beide ritten heel rustig aan, hij schuift dan toch de rustdag weer door naar de volgende dag. :(

Jim is volgens mij een beetje anti-commuter (icm effectief trainen dan) en zegt dan doodleuk in een van de podcasts die er over gaat "Ja dan moet je maar een dagje met de auto of trein" maar daar pas ik dus principieel voor ;).
Je kan in join op de dagen dat je je woon werk ritten hebt op de knop 'plan ride' klikken. Dan geef je daar de tijdsduur op en een rpe van hoe fanatiek je gaat fietsen. Hij past de resterende dagen daar op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

steviewonder23 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Je kan in join op de dagen dat je je woon werk ritten hebt op de knop 'plan ride' klikken. Dan geef je daar de tijdsduur op en een rpe van hoe fanatiek je gaat fietsen. Hij past de resterende dagen daar op aan.
Ja klopt maar op de terugweg wil ik juist mijn intervaltrainingen doen, als ik ritten plan krijg ik juist geen training voorgeschoteld op die dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Kluus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Ja klopt maar op de terugweg wil ik juist mijn intervaltrainingen doen, als ik ritten plan krijg ik juist geen training voorgeschoteld op die dagen.
Join zal inderdaad geen training voorstellen als je zelf een rit hebt gepland. Overigens kan je wel handmatig een passende interval training zoeken en die doen. Al moet je, omdat je buiten het schema van join gaat plannen, wel zelf gaan opletten dat de training past met het doel waarvoor je traint en niet te veel trainingsbelasting geeft. Weet niet hoelang je woon/werk rit is maar er zijn genoeg interval trainingen vanaf een half uur te vinden in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Marlie1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Dacht laatst in de podcast te horen dat Join atl en ctl op een hele andere manier gebruikt in de join scores, maar als ik dit verhaal dan weer zie, dan betwijfel ik dat toch een beetje.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

roelwillems schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Join zal inderdaad geen training voorstellen als je zelf een rit hebt gepland. Overigens kan je wel handmatig een passende interval training zoeken en die doen. Al moet je, omdat je buiten het schema van join gaat plannen, wel zelf gaan opletten dat de training past met het doel waarvoor je traint en niet te veel trainingsbelasting geeft. Weet niet hoelang je woon/werk rit is maar er zijn genoeg interval trainingen vanaf een half uur te vinden in de app.
Ja dat klopt ook, en mijn woon werk is lang zat, op de terugweg kan ik daar zo 2 uur van maken als ik wil. Maar dan komen we uit op het eerdere punt dat ik joun niet kan zeggen sowieso iets te plannen op bepaalde dagen dat ik naar mijn werk ga, dat is dus mijn “probleem”. Ik wil niet buiten het schema om trainingen gaan kiezen want dan klopt het op een gegeven moment niet meer.

Een ander mogelijk probleem met commuters is dat join op een gegeven moment gaat vonden dat je te veel doet, puur op tijd (want hij vind dat je op een rustdag maar 90 minuten mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Michaelg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Dacht laatst in de podcast te horen dat Join atl en ctl op een hele andere manier gebruikt in de join scores, maar als ik dit verhaal dan weer zie, dan betwijfel ik dat toch een beetje.
Volgens mij hebben we dezelfde podcast geluisterd dan ;)
Wat ik er van heb begrepen is dat Join naast ATL / CTL ook het verschil tussen de verwachte RPE én RPE die zelf opgeeft na de training mee wegen. Dat is (iets) anders dan bijv. TrainingPeaks, Intervals.icu en Strava puur op basis van ATL en CTL fitness, fatigue en form bepalen.

Dat meewegen van voorspelde RPE en ingevoerde RPE is overigens wel interessant. Hiermee kijk je niet alleen naar de feitelijke trainingsbelasting vs historisch belastingsniveau, waarbij wordt aangenomen dat als je ACT maar hoger is dan CTL je fitness ook verbeterd (vaak waar natuurlijk maar feitelijk zegt het alleen hoeveel meer trainingsbelasting je hebt weg getrapt vs x periode in het verleden).
De inschatting op basis van CTL/ATL kan met voorspeld vs ingevoerde RPE worden gefinetuned. Dus als je voor een relatief zware training een lage dan voorspelde RPE is dat een signaal dat je fitness wellicht beter is dan de app tot dat moment zou aannemen op basis van historische trainingsbelasting. Zelfde geld als je een hogere RPE opgeeft, wellicht zijn er dan factoren waardoor je fitness op dat moment lager is dan aangenomen.

Overigens hoeft dit niet direct een lagere fitness niveau te zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat ik bij indoortrainingen vaak een hogere RPE score geeft vs zelfde training buiten. Dit o.a. door ERG-modus en meer warmte tijdens binnen fietsen (wellicht toch nog kijken voor een extra ventilator erbij :9 ).

Maar alsnog zal een aanzienlijke daling in trainingsuren (ergo minder trainingsbelasting/TSS) resulteren in een lagere Join score. Als je van bijvoorbeeld 10 uur fietsen in de zomer naar 4 uurtjes in de winter gaat zal elk platform een afname in fitness registeren.

[ Voor 50% gewijzigd door roelwillems op 26-10-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Kluus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Ja dat klopt ook, en mijn woon werk is lang zat, op de terugweg kan ik daar zo 2 uur van maken als ik wil. Maar dan komen we uit op het eerdere punt dat ik joun niet kan zeggen sowieso iets te plannen op bepaalde dagen dat ik naar mijn werk ga, dat is dus mijn “probleem”. Ik wil niet buiten het schema om trainingen gaan kiezen want dan klopt het op een gegeven moment niet meer.

Een ander mogelijk probleem met commuters is dat join op een gegeven moment gaat vonden dat je te veel doet, puur op tijd (want hij vind dat je op een rustdag maar 90 minuten mag).
Heel valide punt, wellicht iets om door te geven aan Join als feature request? Kan me voorstellen dat er meer mensen zijn waarvoor een trainingsschema-voor-commuters-functie handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
roelwillems schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Maar alsnog zal een aanzienlijke daling in trainingsuren (ergo minder trainingsbelasting/TSS) resulteren in een lagere Join score. Als je van bijvoorbeeld 10 uur fietsen in de zomer naar 4 uurtjes in de winter gaat zal elk platform een afname in fitness registeren.
Ja dat is wat mij betreft ook gelijk het probleem met dit soort fitness getallen. Het zegt allemaal niet zoveel opzichzelfstaand. Je moet wat mij betreft naar het geheel kijken om echt een goed beeld over je fitness te vormen.

Edit: getallen natuurlijk ^^

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Michaelg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Ja dat is wat mij betreft ook gelijk het probleem met dit soort fitness gevallen. Het zegt allemaal niet zoveel opzichzelfstaand. Je moet wat mij betreft naar het geheel kijken om echt een goed beeld over je fitness te vormen.
Eens, het geeft je een beeld maar dat moet je eventueel gecombineerd met andere data nog wel bekijken vanuit jouw specifieke situatie.

Zoals aangehaald merk ik vrij verschil tussen binnen vs buiten trainen, waar ik zeker rekening mee moet houden bij het bekijken van de cijfers. Garmin roept dan de eerste paar trainingen dat ze unproductive zijn simpelweg omdat mijn hartslag bij een bepaald vermogen net iets hoger is dan wanneer ik buiten fiets. Garmin weet natuurlijk niet dat ik van fietsen tijdens een frisse herfstochtend in eens op een warme zolder aan het trappen ben.

Indoor voelen vooral lange trainingen ook zwaarder, maar geven apps nagenoeg dezelfde TSS score en dus gelijk effect op CTL/ATL gebaseerde metrics.
Effect op bijv. heart rate variability (ik ben nogal een data nerd) de volgende ochtend lijkt wel te wijzen op dat indoor trainen daadwerkelijk een zwaardere belasting is (N=1). Via RPE kan je dat gevoel kwantificeren en doorgeven aan Join wat wel handig is.

De gold standard om fitness te testen is lactaat/glucose bloedtesten tijdens inspanning, maar dat is niet iets waar wij wielertoeristen makkelijk over kunnen beschikken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 26-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Laatst online: 16-06 12:30
wht_nl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb deze week voor het eerst Bkool Fitness gebruikt.
Beviel op zich wel goed, vergelijk het maar met spinninglessen.
Trainingen zijn goed te filteren op intensiteit, duur, taal etc.
Ook de samenwerking met mij Suito ging goed.
Bkool Cycling ga in ook nog even proberen.

Ik had me aangemeld en kreeg een maand op proef, via Elite heb ik ook nog een code voor 3 maanden ontvangen dus de komende maanden blijft hij er vast wel naast.

Zwift vind ik ook prima, de mate van sociaal zijn bepaal je denk ik vooral zelf.
Ik pak dan een route die me aanstaat of binnen mijn planning past en ga lekker solo rijden.

Maar ik ga ook Rouvy en Kinomap nog proberen (ook via Elite een proefperiode gekregen).

Fulgaz heb ik in het verleden al gehad en vond ik ook leuk om te rijden (maar dat is al even terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Nou, ik heb de refurbished Kickr core binnen. Het installeren laat zich eenvoudig doen.

Ik loop nu tegen een probleem aan:

Ik heb een eagle 12 speed cassette met de sram freehub geinstalleerd. Indexing is perfect.
Alleen "voel" ik de ketting draaien. Maakt ook wat lawaai. Met of zonder spacer, geen verschil.

Op de fiets loopt de drivetrain supersmooth, ook is de ketting nog niet versleten volgens kettingrekmeter.

Moet een nieuwe cassette even "inlopen"? Merken jullie ook verschil tussen de indoor en outdoor cassettes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Heb je dat op alle tandwielen? Ik merk wat jij omschrijft eigenlijk alleen op de 2 kleinste tandwielen. Ik heb echter maar 10sp (Shimano) dus het kan best zijn dat het daarop allemaal wat minder nauwkeurig komt als op een 12sp).
Sowieso heb ik het idee dat je het altijd wel iets meer voelt, vooral omdat je eigenlijk geen enkele vorm van demping meer hebt, zoals je wel heb met een band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Ik heb zojuist ook met de oude cassette geprobeerd. Hetzelfde probleem. Ik denk dat het klopt wat je zegt. Met de kleinste is de ketting toch aardig scheef, zeker met 12 speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:39
Bij mij is het ook op de kleinte 2-3 tandwielen dat hij meer geluid maakt. Twijfel om van het weekend materiaal te kopen (pons, tang en ketting) om deze te vervangen. Misschien dat het helpt.

Baal wel beetje dat het toch wat meer herrie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Dirk0s schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:49:
Bij mij is het ook op de kleinte 2-3 tandwielen dat hij meer geluid maakt. Twijfel om van het weekend materiaal te kopen (pons, tang en ketting) om deze te vervangen. Misschien dat het helpt.

Baal wel beetje dat het toch wat meer herrie geeft.
Ik denk dat het niks uitmaakt. Met dezelfde drivetrain merk ik meer lawaai op de kickr dan op de fiets. Ik fiets wel niet op een trainingsmat, misschien maakt dat nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 13:05
DaDude schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:05:
Nou, ik heb de refurbished Kickr core binnen. Het installeren laat zich eenvoudig doen.

Ik loop nu tegen een probleem aan:

Ik heb een eagle 12 speed cassette met de sram freehub geinstalleerd. Indexing is perfect.
Alleen "voel" ik de ketting draaien. Maakt ook wat lawaai. Met of zonder spacer, geen verschil.

Op de fiets loopt de drivetrain supersmooth, ook is de ketting nog niet versleten volgens kettingrekmeter.

Moet een nieuwe cassette even "inlopen"? Merken jullie ook verschil tussen de indoor en outdoor cassettes?
Ik heb ook een refurbished Kickr Core gekocht. Op de trainer heb ik een 11-28 Sunrace cassette gezet (11 sp) en op mijn fiets zit een 11-34 Shimano R7000 cassette (ook 11 sp). Ik moet best indexen tussen beide systemen (2-3 rondjes draaien aan de barrel adjuster) maar als het eenmaal draait, draait het wel geruisloos op beide en schakelt het prima. Natuurlijk is er wat standaard geluid van de trainer en aandrijflijn maar niet perse extra lawaai, aanlopen of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:01
Had eerst 11-25 op de fiets en 11-34 op de trainer. Was het afstellen zat, nu 11-28 op de fiets en 11-25 op de trainer. Gaat prima zonder iets aan te passen.

Minder gedoe als ik wil gaan fietsen is voor mij een plus, ik ken mijzelf en haak anders (zeker in de avond na werk + de kleine op bed) te snel af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
DaDude schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat het niks uitmaakt. Met dezelfde drivetrain merk ik meer lawaai op de kickr dan op de fiets. Ik fiets wel niet op een trainingsmat, misschien maakt dat nog uit.
Niet? Op trainer nieuwe cassette met oude ketting, op het wiel oudere cassette met dezelfde oude ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Die oude ketting op nieuwe cassette kan toch herrie geven?

[ Voor 66% gewijzigd door Dirk0s op 28-10-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Dirk0s schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Niet? Op trainer nieuwe cassette met oude ketting, op het wiel oudere cassette met dezelfde oude ketting.
Ja ik heb dus oude ketting op oude cassette op de kickr en maakt nog steeds “lawaai”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
DaDude schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Ja ik heb dus oude ketting op oude cassette op de kickr en maakt nog steeds “lawaai”
Mmm, is het dan de 12 speed? Lijkt me raar als dat zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
DaDude schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Kun je eens een filmpje met geluid maken van het lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Hierbij een filmpje. Klinkt wel harder dan in het echt. YouTube: 28 oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
DaDude schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:17:
Hierbij een filmpje. Klinkt wel harder dan in het echt. YouTube: 28 oktober 2022
Dit is eigenlijk hetzelfde geluid wat ik ervaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Dirk0s schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Dit is eigenlijk hetzelfde geluid wat ik ervaar!
Vandaag buiten gereden met de nieuwe casette + oude ketting. Geluid is bijna niet hoorbaar buiten. Ik denk dat het komt door 1) je zit in een dichte ruimte, dus alles is meer hoorbaar. 2) geen demping door achterband.

Heb BKOOL geprobeerd en ben er i.c.m. JOIN enthousiast over! Leuke routes en bij trainingen heb je op de achtergrond nog een leuk filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 11:10

Maduth

Probeersel

Beste,

Wij hebben een Kickr Core gekocht [onze eerste trainert] en gisteren een poging gewaagd om deze te installeren met de juiste [nieuwe] cassette. Alleen blijft hij ligt aan lopen en kregen we het advies om de derailleur aan te passen en een aparte ketting te kopen voor binnen. Is dit herkenbaar, mbt een aparte ketting voor binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Maduth schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:36:
Beste,

Wij hebben een Kickr Core gekocht [onze eerste trainert] en gisteren een poging gewaagd om deze te installeren met de juiste [nieuwe] cassette. Alleen blijft hij ligt aan lopen en kregen we het advies om de derailleur aan te passen en een aparte ketting te kopen voor binnen. Is dit herkenbaar, mbt een aparte ketting voor binnen?
Nieuwe ketting bij een nieuwe cassette is niet heel vreemd. Maar een aparte ketting voor binnen? Moet er niet aan denken om iedere keer als ik de fiets van de trainer haal, eerst de ketting moet vervangen.
Zelf bij de aanschaf van mijn Kickr Core m'n 34-11 cassette op de Kickr gezet en een 28-12 op de fiets. Beetje de derailleur afstellen en dat loopt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 11:10

Maduth

Probeersel

Phydomir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Nieuwe ketting bij een nieuwe cassette is niet heel vreemd. Maar een aparte ketting voor binnen? Moet er niet aan denken om iedere keer als ik de fiets van de trainer haal, eerst de ketting moet vervangen.
Zelf bij de aanschaf van mijn Kickr Core m'n 34-11 cassette op de Kickr gezet en een 28-12 op de fiets. Beetje de derailleur afstellen en dat loopt als een zonnetje.
Dat gaan we dus vanavond eerst proberen en ik dacht ook dat het niet heel fijn zou zijn om telkens een ketting te verwisselen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Wij hebben een Kickr Core gekocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRVyZb8Qtvye5MzroYHOtqN_Bm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5V7OvwkcIqoL17jWnIbHps3B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Beste,

Ik heb een nieuwe ketting en 2 cassettes gekocht. Een voor op de trainer en een op mijn achterwiel. Scheelt natuurlijk wel dat die op mijn achterwiel aan vervanging toe was. Ik probeer nog regelmatig buiten te rijden dus dat de slijtage ongeveer gelijk blijft, tot nu toe werkt dat perfect.
DaDude schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:17:
Apart geluid inderdaad. Het klinkt wel alsof het elke rotatie gebeurd maar niet perse dat je ketting tegen je cassette aan loopt, dat klinkt in mijn hoofd toch wel echt anders. Verder klinkt het ook niet heel drastisch maar ik heb het niet volgens mij, zal vanavond eens een filmpje proberen te maken. Misschien doorklinking van de trainer op je tegels o.i.d.?

[ Voor 29% gewijzigd door JEROENrgfgf op 31-10-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Ik veronderstel dat er hier ook computer kenners zitten?
Zoals ik al eerder vertelde heb ik net een elite trainer gekocht met bijhorende My e trainer elite abonnement voor 12 maanden.
Op dit moment ben ik er tevreden over omdat ik hoofdzakelijk gebruik maak van de real video's.
Dit gaat goed.
Om disk space te sparen wilde ik de video's op een usb stick zetten. Ik kan dit selecteren in de My E Trainer app.
Helaas werkt dit niet altijd even goed. Soms wel soms niet.
Na een tijdje rijden krijg ik vaak een error en stopt de video.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzuDhTexKa4uIyOzrAJdCSEPrLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/km9M7zHTKKrai41MgGeTyWyj.jpg?f=fotoalbum_large
Zou dit kunnen dat mijn usb stick niet snel genoeg is? Het is een goedkope 3.0 stick van 128GB.
Zelf dacht ik om een snelle usb stick te kopen zoals deze: https://www.bol.com/be/nl...paign=CPS&utm_content=pdl
Iemand een idee of dit iets zou kunnen uitmaken? Zelf zou ik de stick ook nog eens kunnen formateren naar Fat32. Nu gebruik ik NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
wes40 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:33:
Ik veronderstel dat er hier ook computer kenners zitten?
Zoals ik al eerder vertelde heb ik net een elite trainer gekocht met bijhorende My e trainer elite abonnement voor 12 maanden.
Op dit moment ben ik er tevreden over omdat ik hoofdzakelijk gebruik maak van de real video's.
Dit gaat goed.
Om disk space te sparen wilde ik de video's op een usb stick zetten. Ik kan dit selecteren in de My E Trainer app.
Helaas werkt dit niet altijd even goed. Soms wel soms niet.
Na een tijdje rijden krijg ik vaak een error en stopt de video.
[Afbeelding]
Zou dit kunnen dat mijn usb stick niet snel genoeg is? Het is een goedkope 3.0 stick van 128GB.
Zelf dacht ik om een snelle usb stick te kopen zoals deze: https://www.bol.com/be/nl...paign=CPS&utm_content=pdl
Iemand een idee of dit iets zou kunnen uitmaken? Zelf zou ik de stick ook nog eens kunnen formateren naar Fat32. Nu gebruik ik NTFS.
Houdt met FAT32 rekening dat de maximale bestandsgrootte dan 4 gb is. Dat limiet geldt niet voor NTFS. Verder kan het ook zijn dat er teveel verkeer over de USB bus gaat, dat knijpt de snelheid ook. En inderdaad niet alle USB sticks hebben dezelfde read/write snelheden (alhoewel lezen vaak toch wel snel genoeg is).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
scraemus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Houdt met FAT32 rekening dat de maximale bestandsgrootte dan 4 gb is. Dat limiet geldt niet voor NTFS. Verder kan het ook zijn dat er teveel verkeer over de USB bus gaat, dat knijpt de snelheid ook. En inderdaad niet alle USB sticks hebben dezelfde read/write snelheden (alhoewel lezen vaak toch wel snel genoeg is).
Idd daarom ik de stick naar NTFS had geformateerd.Er zit 1 video tussen van 8GB. Is er een manier om te zien hoe snel mijn huidige USB stick is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Laatst online: 10:03
wes40 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Idd daarom ik de stick naar NTFS had geformateerd.Er zit 1 video tussen van 8GB. Is er een manier om te zien hoe snel mijn huidige USB stick is?
Blackmagic heeft goede speedtests voor Win en Mac zolang je maar niet je root disk wil checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik ben nieuw in de sport en ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. Een Trek Domane AL 3. Het buiten rijden bevalt mij goed, maar nu wil ik binnen gaan rijden.

Omdat ik niet weet of dit mij bevalt heb ik voor nu een Tacx Boost op marktplaats gescoord. Ik wil hier graag een trainerband voor kopen, maar ik loop tegen mijn huidige wielmaat aan 700x32.

Technisch ben ik nog niet helemaal thuis in alle accessoires.

Deze band werd mij aangeraden, maar is hier uitverkocht. Het is ook een band voor een mtb, dus ik twijfel ook of dit voor mijn velg is.

https://www.futurumshop.n...and-700-x-32c-zwart.phtml

Eventueel kan ik een heel nieuw wiel kopen, maar dat lijkt mij teveel. Ik verwacht namelijk niet dat ik tegelijkertijd buiten ga rijden.

Ik heb ook nog naar de Tacx banden gekeken maar die lijken allemaal te klein.

Kunnen jullie mij advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat is de breedte van je velg? Het maakt volgens mij niet zo veel uit hoe breed de band op je trainer is. Dus je zou ook voor een 700x25 kunnen kiezen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
DaDude schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Vandaag buiten gereden met de nieuwe casette + oude ketting. Geluid is bijna niet hoorbaar buiten. Ik denk dat het komt door 1) je zit in een dichte ruimte, dus alles is meer hoorbaar. 2) geen demping door achterband.

Heb BKOOL geprobeerd en ben er i.c.m. JOIN enthousiast over! Leuke routes en bij trainingen heb je op de achtergrond nog een leuk filmpje.
Dus jij gaat het gewoon zo laten? ik zal deze week ook eens een filmpje maken, gister nog een stukje gefietst maar vond het geluid toch wel zorgwekkend klinken voor de onderdelen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 15:15
Zijn er hier mensen die indoor fietsen op een Wahoo Kickr Bike of Tacx Neo Bike?
Wat zijn de ervaringen t.o.v. een vergelijkbare kwaliteit direct-drive trainer met fiets?

Zelf heb ik op zolder een 10 jaar oude fiets op een 5 jaar oude Elite Direto direct drive. Dit is op zich prima, maar zeker niet helemaal stil. Vooral de fiets maakt ondanks schoon materiaal veel geluid, vooral met schakelen. Met slapende kids is dat niet ideaal. Bovendien heb ik geen zin om mijn "goede" racefiets, waar ik nog steeds mee buiten fiets telkens naar boven en beneden te tillen.

Daarom overweeg ik een complete trainerbike, mogelijk komen er mooie deals tijdens blackfriday om die keuze nog interessanter te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
jasperdeman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:17:
Zijn er hier mensen die indoor fietsen op een Wahoo Kickr Bike of Tacx Neo Bike?
Wat zijn de ervaringen t.o.v. een vergelijkbare kwaliteit direct-drive trainer met fiets?

Zelf heb ik op zolder een 10 jaar oude fiets op een 5 jaar oude Elite Direto direct drive. Dit is op zich prima, maar zeker niet helemaal stil. Vooral de fiets maakt ondanks schoon materiaal veel geluid, vooral met schakelen. Met slapende kids is dat niet ideaal. Bovendien heb ik geen zin om mijn "goede" racefiets, waar ik nog steeds mee buiten fiets telkens naar boven en beneden te tillen.

Daarom overweeg ik een complete trainerbike, mogelijk komen er mooie deals tijdens blackfriday om die keuze nog interessanter te maken.
Wahoo Kickr Bike present.

Deze is een stuk stiller dan m'n Direct Drive Wahoo Kickr die ik hiervoor had. Zowel ik als m'n vriendin zijn er erg blij mee. Probeer hem wel even uit - de bovenbuis is vrij breed en sommige mensen komen hier tegenaan tijdens het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
SirLenncelot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:09:
Wat is de breedte van je velg? Het maakt volgens mij niet zo veel uit hoe breed de band op je trainer is. Dus je zou ook voor een 700x25 kunnen kiezen.
Mijn velg breedte is 21mm. Waardoor ze aangeven dat de 23c te smal is.

De band die ik linkte is nog wel verkrijgbaar via andere bedrijven. Dus die kan ik altijd nog kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemdeZijger
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-05 10:03
Hallo medescheurneuzen,

Ik vroeg me af of mensen hier regelmatig aan spinning doen bij welke Basic-Fit dan ook. Naast het hardlopen wil ik graag spinning erbij doen, omdat ik toch een beetje wil variëren.

Zelf heb ik een tijdje bij zowel de Fit For Free als bij de Anytime gesport. Bij de eerste waren de spinningfaciliteiten redelijk: fietsen waren oké, maar er was altijd wel een goed scherm en goed geluid, en bij sommige kon je zelf gewoon een les uitkiezen en aanzetten.

Dat was bij Anytime ook, maar daar zat je weer te pielen met oortjes die je ergens op moest aansluiten en die uiteindelijk maar half geluid gaven (heb meerdere oortjes getest, dus het probleem lag bij Anytime). Dat maakte de ervaring toch minder.

Ik vraag me dus af hoe de spinningfaciliteiten bij de Basic-Fit zijn. Ik zou het zelf uit kunnen testen bij mijn plaatselijke Basic-Fit in Maastricht, maar daar betaal je weer 8 euro voor een dagpas. Hopelijk heeft een van jullie ervaring met een van de in Maastricht gevestigde Basic-Fits. Thanks alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
jasperdeman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:17:

Je vergeet de Stages SB20. :'(

Die heb ik sinds een paar maanden en ben er tot dusverre erg gelukkig mee. Ik twijfelde tussen Tacx Neo en Stages SB20. Tijdens de TdF werd er bij Mantel "gestunt" met een SB20 voor 1.999,- en toen heb ik toegeslagen.

Ik ben een incidentele binnenfietser, maar wilde om dezelfde redenen die jij aanvoert toch echt graag investeren in een smartbike. Kom ook van een lawaaiige setup af met Elite Direto (niet top met jonge kinderen die slapen) en had geen zin meer in fietswissels daar mijn setup op zolder staat en ik het hele jaar door ook mijn racer wil pakken voor buitenritten.

Ik gebruik de Stages SB20 i.c.m. Zwift. Soms een koersje, meestal een JOIN training.

+ Super solide machine met een gewicht van 70 kg, veel minder shaky dan een Kickr Bike

+ Stages heeft al jáááren ervaring met fitnessbikes (en powermeters). Meer dan Wahoo en Tacx. Was voor mij wel wat waard...

+ Bovenbuis is niet zo dik als bij de Kickr Bike en bovendien erg laag, dus je komt er niet tegenaan. Dat ie laag is is ook een voordeel gebleken bij het afstappen na een monsterlijke workout waarbij je normaliter je been amper meer over je fiets gezwaaid krijgt. ;)

+ Prijs (t.o.v. met name de Kickr Bike een stuk interessanter geprijsd)

+ Tablethouder (demontabel) en smartphoneplateau (niet demontabel) zijn inclusief. Met name die laatste is gewoon een erg relaxed "plankje" om je telefoon op te leggen om bijv. de Zwift Companion app makkelijk te bedienen. De tablethouder heb ik er niet op staan, omdat ik een los scherm gebruik.

- Shifting is niet zo intuïtief. Je hebt weliswaar de hoods zoals je die van je racer kent, maar daar zitten kleine knopjes op waarmee je op- en afschakelt. Volgens mij doen Wahoo en Tacx dat beter, waar je schakelt op/met de remhendels, zoals in het echie. Kwestie van gewenning overigens, ik stoor me er niet meer aan.

- Beide cranks hebben een "losse" Stages powermeter met knoopcelbatterij, zoals je die ook op je racer zou hebben. Batterij gaat natuurlijk erg lang mee, maar er komt een moment dat je ze moet verwisselen. Ik geloof dat Tacx en Wahoo de powermeters op hun smartbikes van stroom voorzien via de bike zelf (lichtnet).

Dit is wat me zo gauw te binnen schoot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Bakkenist schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:08:
[...]

Je vergeet de Stages SB20. :'(

Ik gebruik de Stages SB20 i.c.m. Zwift. Soms een koersje, meestal een JOIN training.
(y) Thanks voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad de SB20 vergeten...

Wat is jouw ervaring met ERG-mode met de SB20? Daar hoor ik wel eens mindere geluiden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
jasperdeman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:14:
[...]

(y) Thanks voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad de SB20 vergeten...

Wat is jouw ervaring met ERG-mode met de SB20? Daar hoor ik wel eens mindere geluiden over.
Ik kan het niet vergelijken met de Kickr Bike of Tacx Neo Bike, maar tot dusverre geen klachten m.b.t. ERG mode. Hij volgt beter dan met mijn Elite Direto moet ik zeggen.

ERG-mode gebruik ik sowieso niet als er bijv. sprintblokjes in een workout zitten, dat kan volgens mij geen enkel apparaat lekker verwerken (bijv. voor 10 sec. op 500W gooien en daarna weer naar Z0/Z1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 18:41
Tacx Neo Bike ervaring:
+ Stabiel
+ Voor mijn gevoel niet overdreven luid
+ Tacx Road Feel (geen must)
+ Tablet houder (niet afneembaar volgens mij)
+ Smartphoneplateau
+ 2 Fans zijn een lekkere toevoeging
+ Zweet doek tussen zadel en stuur
+ Leuk lichtje
+ Gemakkelijk af te poetsen
- Schakelen is Shimano 'like'. Ik rij buiten op SRAM. Even wennen. Zou fijn zijn als je dat kan instellen.
- Knoppen zitten op de plekken van de shifters maar zijn nog steeds druk knoppen ipv shifters die je echt gebruikt. Even wennen op het begin.
- De eerste keren als je meer vermogen trapt moet die daar aan wennen ofzo, maakt dan klop geluid
- Bekend probleem dat de linkercrank steeds los komt te zitten. Blijkbaar als je contact opneem met Garmin kan je opsturen en omwisselen. Ik heb een fix van iemand op Garmin forum gebruikt door een nieuwe crank bout die van alu is ipv kunstof. Dit is echt slecht, maar wel op te (laten) lossen.
- Een van mijn ventilatoren is laatst kapot gegaan, moet ik nog contact opnemen met Garmin.
- Zadel komt op een schuifrails. Ik zit hier met mijn bovenbeen soms langs. Niet hinderlijk, maar had beter gemoeten.
- Weinig updates, sturen in Zwift zou leuk zijn (zitten 2 kleine knoppen aan binnenkant stuur), schakelen zoals SRAM, ...?

Algemeen voor de indoorbike (denk ik)
+ Soepel schakelen
+ Instellen (emulatie van) vertandingen via app
+ Niet sjouwen met fiets, mijn Tacx staat op zolder.
+ Snel er op springen en gaan
+ Geen onderhoud, wel schoonmaken
+ Verstelbare houding makkelijk uittesten
+ Geen kalibratie

Zou ik weer een indoorbike kopen? Ja zeker, maar ik denk wel een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:14
DialOut schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Tacx Neo Bike ervaring:
+ Stabiel
+ Voor mijn gevoel niet overdreven luid
+ Tacx Road Feel (geen must)
+ Tablet houder (niet afneembaar volgens mij)
+ Smartphoneplateau
+ 2 Fans zijn een lekkere toevoeging
+ Zweet doek tussen zadel en stuur
+ Leuk lichtje
+ Gemakkelijk af te poetsen
- Schakelen is Shimano 'like'. Ik rij buiten op SRAM. Even wennen. Zou fijn zijn als je dat kan instellen.
- Knoppen zitten op de plekken van de shifters maar zijn nog steeds druk knoppen ipv shifters die je echt gebruikt. Even wennen op het begin.
- De eerste keren als je meer vermogen trapt moet die daar aan wennen ofzo, maakt dan klop geluid
- Bekend probleem dat de linkercrank steeds los komt te zitten. Blijkbaar als je contact opneem met Garmin kan je opsturen en omwisselen. Ik heb een fix van iemand op Garmin forum gebruikt door een nieuwe crank bout die van alu is ipv kunstof. Dit is echt slecht, maar wel op te (laten) lossen.
- Een van mijn ventilatoren is laatst kapot gegaan, moet ik nog contact opnemen met Garmin.
- Zadel komt op een schuifrails. Ik zit hier met mijn bovenbeen soms langs. Niet hinderlijk, maar had beter gemoeten.
- Weinig updates, sturen in Zwift zou leuk zijn (zitten 2 kleine knoppen aan binnenkant stuur), schakelen zoals SRAM, ...?

Algemeen voor de indoorbike (denk ik)
+ Soepel schakelen
+ Instellen (emulatie van) vertandingen via app
+ Niet sjouwen met fiets, mijn Tacx staat op zolder.
+ Snel er op springen en gaan
+ Geen onderhoud, wel schoonmaken
+ Verstelbare houding makkelijk uittesten
+ Geen kalibratie

Zou ik weer een indoorbike kopen? Ja zeker, maar ik denk wel een andere.
Ik mis nog een -….. Duur……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
La1974 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:28:
[...]
Ik mis nog een -….. Duur……
Tsjah, in vergelijking met de combinatie smart trainer + fiets is het juist voordelig.

Het is uiteraard een luxe ding, maar voor mensen die niet hun "goede" buiten fiets willen schoonmaken en naar zolder willen tillen en wiel er af willen halen en op de trainer zetten en daarna weer andersom in het weekend als ze weer buiten gaan fietsen... Dan is het best een voordelig optie om voor ongeveer €1000 meer dan een smart trainer alleen een oplossing te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:14
jasperdeman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:03:
[...]

Tsjah, in vergelijking met de combinatie smart trainer + fiets is het juist voordelig.
Als dit je enige ‘fiets’ is misschien wel ja.
Het is uiteraard een luxe ding, maar voor mensen die niet hun "goede" buiten fiets willen schoonmaken en naar zolder willen tillen en wiel er af willen halen en op de trainer zetten en daarna weer andersom in het weekend als ze weer buiten gaan fietsen... Dan is het best een voordelig optie om voor ongeveer €1000 meer dan een smart trainer alleen een oplossing te bieden.
Hier leg je het wat mij betreft beter uit. Als je geen zin hebt om je ‘normale’ fiets naar boven te tillen is dit misschien een goed alternatief ipv een Direct drive + een losse ‘binnen’ fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVerhaegh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:14
Sinds een week ben ik in het bezit van een Wahoo Kickr Core. Fanatiek begonnen met zwiften, sessies gedaan van 1 tot 1.5 uur. Nu merk ik dat ik na een sessie van tegen de 1.5 uur toch wel last krijg van hoofdpijn, ondanks dat ik inmiddels 2 liter water drink in 1.5 uur, waarvan 1 bidon van 750ml met een elektrolyten drank.

Hebben hier meer mensen last van, en hebben jullie tips hoe ik dit kan voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
TomVerhaegh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:44:
Sinds een week ben ik in het bezit van een Wahoo Kickr Core. Fanatiek begonnen met zwiften, sessies gedaan van 1 tot 1.5 uur. Nu merk ik dat ik na een sessie van tegen de 1.5 uur toch wel last krijg van hoofdpijn, ondanks dat ik inmiddels 2 liter water drink in 1.5 uur, waarvan 1 bidon van 750ml met een elektrolyten drank.

Hebben hier meer mensen last van, en hebben jullie tips hoe ik dit kan voorkomen?
Heb je ook een ventilator aan staan? Zo niet is het wellicht een vorm van oververhitting.

Heb je ook suiker/carbs in je drinken? Wellicht kom je daar wat te kort?

2 liter in 1.5 uur met elektrolyten zou wel voldoende moeten zijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
TomVerhaegh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:44:
2 liter water drink in 1.5 uur, waarvan 1 bidon van 750ml met een elektrolyten drank.
Wat zit er in die andere 1250 ml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVerhaegh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:14
Nee geen ventilator, heb de ramen en deur van de schuur open. Wellicht het overwegen waard om een ventilator aan te schaffen, maar heb nog niet direct het gevoel het extreem warm te hebben.

@mhr-zip 1250ml water en 750ml water met elektrolyten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OsiriX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Dag sportievelingen

Ik heb ongeveer 2 jaar een Elite Suito. Vorig jaar heb ik me dubbelzijdige Garmin Rally pedalen aangekocht en de vermogens tussen de Elite Suito en Garmin Rally vergeleken.

Aangezien hier een redelijk groot verschil tussen zat, heb ik via de Elite support een procedure moeten volgen waarmee ze vervolgens een nieuwe power table (power map) gegenereerd hebben die ik moest inladen in de Elite Suito. Hierna was het beter, maar nog verre van perfect. Bij lagere vermogens geeft de Suito wat te hoge vermogens, bij sprints geeft de Suito te lage vermogens.

De originele power table:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR23vMMkH8UyLQYyh9gzvXOT3tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLaCmF0Hd1tqhofKkMP9VqTc.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe power table na de procedure via Elite support:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJLzNRkAMoLFpGwwXskDPWm-Qcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmqObKeoLx1DKDq6ROL3VIPT.png?f=fotoalbum_large

Graag zou ik deze power table zelf wat tweaken zodat de Elite Suito mijn Garmin Rally pedalen zo goed mogelijk benaderen. Heeft iemand een idee wat de waardes in deze tabel voorstellen? Wat zou ik bijvoorbeeld moeten aanpassen als ik vermogens boven 300W enkele procenten wil corrigeren?

Wat meer info over de interne werking van de Suito:
Suito doesn't have a power sensor inside. Power is calculated basing on speed and resistance.
Every single trainer is being calibrated and has its own power map, also a calibration procedure is implemented in the software.

About cadence, Suito doesn't have a cadence sensor but uses an algorithm to calculate it.
Bron: http://52.212.236.181/viewtopic.php?f=33&t=2559

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
OsiriX schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:21:
Dag sportievelingen

Ik heb ongeveer 2 jaar een Elite Suito. Vorig jaar heb ik me dubbelzijdige Garmin Rally pedalen aangekocht en de vermogens tussen de Elite Suito en Garmin Rally vergeleken.

Aangezien hier een redelijk groot verschil tussen zat, heb ik via de Elite support een procedure moeten volgen waarmee ze vervolgens een nieuwe power table (power map) gegenereerd hebben die ik moest inladen in de Elite Suito. Hierna was het beter, maar nog verre van perfect. Bij lagere vermogens geeft de Suito wat te hoge vermogens, bij sprints geeft de Suito te lage vermogens.

De originele power table:
[Afbeelding]

De nieuwe power table na de procedure via Elite support:
[Afbeelding]

Graag zou ik deze power table zelf wat tweaken zodat de Elite Suito mijn Garmin Rally pedalen zo goed mogelijk benaderen. Heeft iemand een idee wat de waardes in deze tabel voorstellen? Wat zou ik bijvoorbeeld moeten aanpassen als ik vermogens boven 300W enkele procenten wil corrigeren?

Wat meer info over de interne werking van de Suito:

[...]

Bron: http://52.212.236.181/viewtopic.php?f=33&t=2559
Heb je de Rally pedalen altijd op de binnenfiets? Zo ja, dan kun je vermogen en cadans laten sturen door je pedalen (ipv Suito). Dan fiets je zowel binnen als buiten met dezelfde vermogens meting.

Verschil is dat je vermogen iets meer fluctueert, dus de lijn die werkelijk vermogen toont is minder recht. Op zich niet vreemd omdat er een kleine vertraging zit tussen meten en aanpassen van vermogen.

Ik gebruik deze methode met Wahoo Systm, maar zou ook met Zwift oid moeten werken....
TomVerhaegh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:40:
Nee geen ventilator, heb de ramen en deur van de schuur open. Wellicht het overwegen waard om een ventilator aan te schaffen, maar heb nog niet direct het gevoel het extreem warm te hebben.

@mhr-zip 1250ml water en 750ml water met elektrolyten.
Je raakt je warmte niet goed kwijt zonder ventilator. Ik zou iig niet zonder kunnen fietsen.
Je kunt dan ook meer vermogen fietsen en hopelijk ook zonder hoofdpijn.
Ik kreeg in het verleden ook een licht kater gevoel na intensief sporten. Sportdrank in m'n bidon heeft dat opgelost voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluit op 04-11-2022 08:08 ]

Steam: McKluit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Kluit schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:00:
Je raakt je warmte niet goed kwijt zonder ventilator. Ik zou iig niet zonder kunnen fietsen.
Je kunt dan ook meer vermogen fietsen en hopelijk ook zonder hoofdpijn.
Ik kreeg in het verleden ook een licht kater gevoel na intensief sporten. Sportdrank in m'n bidon heeft dat opgelost voor mij.
Ik had het effect van een ventilator ook onderschat. De eerste paar keer dat ik fietste lag er binnen 15 minuten al een plasje onder mn fiets en kwam het zweet op elke mogelijke plek naar buiten. De eerste keer dat ik een wat intensievere workout had dacht ik dat ik van mijn stokje zou gaan.

Toch maar een ventilator aangeschaft aangezien er een zo'n soort gelijke workout op de planning stond. Na een half uur had ik nog steeds geen zweet van mijn voorhoofd gedept en kwam ik ook redelijk voldaan en 'fris' de fiets af in plaats van afgepeigerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

JEROENrgfgf schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:25:
[...]

Ik had het effect van een ventilator ook onderschat. De eerste paar keer dat ik fietste lag er binnen 15 minuten al een plasje onder mn fiets en kwam het zweet op elke mogelijke plek naar buiten. De eerste keer dat ik een wat intensievere workout had dacht ik dat ik van mijn stokje zou gaan.

Toch maar een ventilator aangeschaft aangezien er een zo'n soort gelijke workout op de planning stond. Na een half uur had ik nog steeds geen zweet van mijn voorhoofd gedept en kwam ik ook redelijk voldaan en 'fris' de fiets af in plaats van afgepeigerd.
Dit ja, Ik ben begonnen vorige winter toen het buiten vroor. Hoewel het in mijn zweethut nooit warmer was dan 16 graden, kreeg ik toch serieus last van de warmte door het gebrek aan luchtcirculatie op lange ritten. (raam op kip en deur open) In het voorjaar dan maar een ventilator aangeschaft en bij 20 graden met ventilator gaat het beter dan op 16 graden zonder.

Enige waar ik wat spijt van heb ik dat ik er geen gekocht heb met afstandsbediening om de intensiteit te regelen. Kost iets meer, maar achteraf gezien zou ik het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
La1974 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:25:
[...]

Als dit je enige ‘fiets’ is misschien wel ja.

[...]

Hoe leg je het wat mij betreft beter uit. Als je geen zin hebt om je ‘normale’ fiets naar boven te tillen is dit misschien een goed alternatief ipv een Direct drive + een losse ‘binnen’ fiets.
Dit inderdaad. Als ik mij bedenk dat ik voor 1200 een Neo 2T heb gekocht + 500 euro voor een 'binnen' fiets, dan komt dat al een heel aardig eind richting een volledige setup die ook nog eens een stuk makkelijker aan te passen is mocht er iemand anders ook gebruik van willen maken. Natuurlijk kan die 'binnen' fiets ook nog eens naar buiten maar die vergt natuurlijk ook wat onderhoud en heeft slijtage materialen wat een Neo bike niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
la_fusion schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:04:
[...]

Dit inderdaad. Als ik mij bedenk dat ik voor 1200 een Neo 2T heb gekocht + 500 euro voor een 'binnen' fiets, dan komt dat al een heel aardig eind richting een volledige setup die ook nog eens een stuk makkelijker aan te passen is mocht er iemand anders ook gebruik van willen maken. Natuurlijk kan die 'binnen' fiets ook nog eens naar buiten maar die vergt natuurlijk ook wat onderhoud en heeft slijtage materialen wat een Neo bike niet heeft.
Inderdaad. Heb je dan ook nog eens een partner die een hele ander maat fiets heeft. Dan is het snelle verstellen van een binnenfiets ook wel fijn. Dan het wisselen en kosten van een extra fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Kluit schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:00:
[...]

Heb je de Rally pedalen altijd op de binnenfiets? Zo ja, dan kun je vermogen en cadans laten sturen door je pedalen (ipv Suito). Dan fiets je zowel binnen als buiten met dezelfde vermogens meting.

Verschil is dat je vermogen iets meer fluctueert, dus de lijn die werkelijk vermogen toont is minder recht. Op zich niet vreemd omdat er een kleine vertraging zit tussen meten en aanpassen van vermogen.

Ik gebruik deze methode met Wahoo Systm, maar zou ook met Zwift oid moeten werken....
Nee, zo goed als nooit. Enkel om te testen. Binnen heb ik een oudere fiets staan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlNS4rLQesLDlvsG31FdJVU2mFw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh0dpSYfDRcG0osnQVwu6N3o.jpg?f=fotoalbum_medium

Paincave af hoor. Na de verbouwing van de zolder bleek er “opeens” een plek te zijn waar mijn setup precies voor het raam in past })

LifelinePro desk is wel een goede toevoeging. Wilde eerst een kleine tv+AppleTV erop zetten, maar moet nog een goed(koop) compact exemplaar vinden. Mijn oude 32” bleek wat heftig zo kort voor mijn neus.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
SirLenncelot schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:12:
LifelinePro desk is wel een goede toevoeging. Wilde eerst een kleine tv+AppleTV erop zetten, maar moet nog een goed(koop) compact exemplaar vinden. Mijn oude 32” bleek wat heftig zo kort voor mijn neus.
zo tegen de muur moet 32" toch prima gaan? Ik heb een 50" die niet veel verder hangt en dat bevalt mij bij Zwift prima :)
Pagina: 1 ... 117 ... 158 Laatste