Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
wanneer je een wat duurdere groep op je fiets hebt is 2 mm rek op 118 mm echt veel te veel. Meeste slijtagemeters nemen 0,75% als marginaal en 1% als versleten. Wat voorzichtiger is zelfs 0,5% wat op 118mm dus ongeveer 0,6 mm is. Bij 1 mm zit je al over de 0,75% laat staan bij 2mm....WillySis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:41:
I
[...]
Dat verschil is te klein om je ketting al versleten te noemen. Daar mag nog een mm bij. De ketting en de cassette van de fiets zijn op elkaar ingesleten, die van je trainer is nog niet of anders gesleten. Verwissel de cassettes eens.
Dus misschien toch best al een nieuwe ketting kopen?BartNL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
wanneer je een wat duurdere groep op je fiets hebt is 2 mm rek op 118 mm echt veel te veel. Meeste slijtagemeters nemen 0,75% als marginaal en 1% als versleten. Wat voorzichtiger is zelfs 0,5% wat op 118mm dus ongeveer 0,6 mm is. Bij 1 mm zit je al over de 0,75% laat staan bij 2mm....
Goede aanbieding volgens mij, ik twijfel nog tussen deze of de Elite direto XR
jazeker omdat je anders je nieuwe cassette vernield. Basis is dat je ketting bij 0,75% vervangt om schade aan je cassette te voorkomen. Aangenomen dat jouw meting nauwkeurig is zit je ruim boven de 1%. Omdat je ook al merkt dat het niet lekker ronddraait klopt dat waarschijnlijk wel. Moet je misschien alleen nog de ingesleten cassette op je wiel vervangen...wes40 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:19:
[...]
Dus misschien toch best al een nieuwe ketting kopen?
Kluus heeft gelijk, ik dacht dat 118mm de maat van een niet versleten letting was. Gebruik denk ik al te lang een kettingslijtage meter 😇
[ Voor 53% gewijzigd door BartNL op 11-10-2022 00:50 ]
Edit: ik denk dat ik hem tussen de tips and tricks van het wereld wijde web gevonden heb:
https://www.fiets.nl/know...vang-je-een-fietsketting/
Maar ze nemen hier 118mm voor de begin stand van de schuifmaat, gewoon omdat hij dan mooi tussen de te meten schakeltjes valt, niet dat dit de exacte lengte van een nieuwe ketting is, hij wordt daarna altijd nog uitgeschoven…. Bij 120,5mm is ‘ie dan versleten volgens hun, wat dus wel ongeveer overeen komt met een begin lengte van 119,5mm en 0,75% rek.
[ Voor 53% gewijzigd door Kluus op 10-10-2022 22:46 ]
Zou een rubber dart-mat wat zijn die zijn rond de 30,- en 80cm breed.WillySis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Een yogamat is niet echt geschikt voor onder je indoor trainer. Deze nemen het zweet deels op en drogen heel moeilijk. Als je de mat nodig hebt voor geluidsdemping zijn de BBB Cycling BIC-01 TrainerMat en de Wahoo KICKR Training Fitnessmat prima en relatief voordelig. Liefst met een handdoek onder de fiets voor het zweet.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik gebruik garage pvc tegelsmv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
Zou een rubber dart-mat wat zijn die zijn rond de 30,- en 80cm breed.
Every battle is won before it is fought
Je hebt al tegels...dus als het niet voor het geluid zou zijn, zou ik de mat lekker achterwege latenwes40 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:04:
Vandaag begonnen aan de installatie van mijn nieuwe elite Zumo trainer.
Dit is nog een proefopstelling. Moet nog matje onder.[Afbeelding]
Wat ik merk is dat de ketting over de cassette een knarsend geluid maakt. Dit voel ik wat door de pedalen heen.
Je zou kunnen zeggen dat m'n derailleur niet goed is afgeregeld, maar is de bedoeling dat deze hetzelfde is dan wanneer mijn wiel erin zit.
Ik denk dat mijn ketting versleten is. Ik meet i.p.v. 118mm 120mm tussen de schakels met schuifmaat.
Met achterwiel erin merk ik niks, maar deze kan natuurlijk al wat ingesleten zijn met deze cassette. Nu heb ik een nieuwe cassette (dezelfde als op mijn achterwiel) op de trainer. Dus oude ketting met nieuwe cassette kan dit geknars misschien verklaren.
Wat denken jullie?
Mvg Wes.
Oude ketting nieuwe cassette wil wel eens wat frictie geven, je kunt ook gewoon een extra ketting kopen, dat kost je de kop niet. Hou je gewoon de kettingen bij de cassette. Heb je ook geen twijfel.
Of ie versleten is, is een discussie waard want een gemiddelde kettingmeter zal bij jou al ruim boven de 0,5% uitvallen en dat is voor velen al reden voor een wissel. (Zelf wissel ik dan nog niet maar ook dat is een keuze)
Ik zou in elk geval een kettingmeter kopen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als mijn ketting niet echt versleten is dan weet ik ook niet meer waar het knarsen vandaan komt. Volgens mij heb ik alles correct gemonteerd.Mistraller schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:39:
[...]
Je hebt al tegels...dus als het niet voor het geluid zou zijn, zou ik de mat lekker achterwege laten![]()
Oude ketting nieuwe cassette wil wel eens wat frictie geven, je kunt ook gewoon een extra ketting kopen, dat kost je de kop niet. Hou je gewoon de kettingen bij de cassette. Heb je ook geen twijfel.
Of ie versleten is, is een discussie waard want een gemiddelde kettingmeter zal bij jou al ruim boven de 0,5% uitvallen en dat is voor velen al reden voor een wissel. (Zelf wissel ik dan nog niet maar ook dat is een keuze)
Ik zou in elk geval een kettingmeter kopen.
Maar ik ga toch even een nieuwe ketting kopen en zien of dit beter is. En zoals je zegt deze ketting bij de nieuwe cassette houden.
Als je meting 100% correct was is hij misschien niet versleten door rek maar vervangen kan waarschijnlijk geen kwaad nee. Het klinkt alsof er gewoon heel veel zooi in die ketting of op de bladen zit maar ik neem aan dat je dit algoed gepoetst en gesmeerd hebt toen de fiets naar binnen ging.wes40 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:34:
[...]
Als mijn ketting niet echt versleten is dan weet ik ook niet meer waar het knarsen vandaan komt. Volgens mij heb ik alles correct gemonteerd.
Maar ik ga toch even een nieuwe ketting kopen en zien of dit beter is. En zoals je zegt deze ketting bij de nieuwe cassette houden.
Edit: We kennen trouwens het geluid niet maar zou het ook kunnen dat je te kritisch bent? Ik vind dat een nieuwe cassette altijd een beetje in moet lopen en binnen hoor en voel je echt alles, zeker op een direct drive.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 11-10-2022 08:10 ]
1 Voor onder de loopband en 1 voor onder de Kickr Core. Ik ben er met de spd sl clips nog niet doorheen gegaan. Dus ik denk qua kwaliteit vergelijkbaar met de Decathlon mat.
Mijn meting was zeker 100%. Het geluid is zeker niet omdat de ketting vuil is. Dat is ie niet en ik herken wel het geluid wat door zand en vuil kan komen. Dit hier is een ander geluid en zeker omdat ik het lichtjes voel in m'n pedalen. Ik begin met een nieuwe ketting om te zien of dit al beter is.Kluus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:37:
[...]
Als je meting 100% correct was is hij misschien niet versleten door rek maar vervangen kan waarschijnlijk geen kwaad nee. Het klinkt alsof er gewoon heel veel zooi in die ketting of op de bladen zit maar ik neem aan dat je dit algoed gepoetst en gesmeerd hebt toen de fiets naar binnen ging.
Edit: We kennen trouwens het geluid niet maar zou het ook kunnen dat je te kritisch bent? Ik vind dat een nieuwe cassette altijd een beetje in moet lopen en binnen hoor en voel je echt alles, zeker op een direct drive.
Toch bedankt voor het helpen meedenken.
Nu moet ik nog zien of ik een deftige handleiding kan vinden voor My e trainer elite.
Ik heb My Etrainer ooit geprobeerd (onlangs nog een keertje), maar naar mijn mening is het zo slecht/beperkt dat alle moeite die je erin steekt al te veel. Er zijn veel betere apps. Kijk bijvoorbeeld eens naar https://www.youtube.com/watch?v=UhGsgjkbqEI. De meeste apps kan je een week gratis gebruiken. RGT en Wahoo SYSTEM vallen inmiddels onder één abonnement voor € 14,99 per maand.Nu moet ik nog zien of ik een deftige handleiding kan vinden voor My e trainer elite.
houd er wel rekening mee dat de nieuwe ketting ook meer geluid kan maken op je oude cassettewes40 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Mijn meting was zeker 100%. Het geluid is zeker niet omdat de ketting vuil is. Dat is ie niet en ik herken wel het geluid wat door zand en vuil kan komen. Dit hier is een ander geluid en zeker omdat ik het lichtjes voel in m'n pedalen. Ik begin met een nieuwe ketting om te zien of dit al beter is.
Nu moet ik nog zien of ik een deftige handleiding kan vinden voor My e trainer elite.
Dat geloof ik. Op dit moment wil ik eerst eventjes deze proberen want ik had gratis bij de trainer een jaar abonnement voor My E-trainer.WillySis schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Ik heb My Etrainer ooit geprobeerd (onlangs nog een keertje), maar naar mijn mening is het zo slecht/beperkt dat alle moeite die je erin steekt al te veel. Er zijn veel betere apps. Kijk bijvoorbeeld eens naar https://www.youtube.com/watch?v=UhGsgjkbqEI. De meeste apps kan je een week gratis gebruiken. RGT en Wahoo SYSTEM vallen inmiddels onder één abonnement voor € 14,99 per maand.
Ik weet een beetje op welk verzet ik meestal rij om gewoon rustig aan een gemiddelde van 28km/u te rijden.
Hier op de trainer wijkt dit nogal af vind ik om ook op dit zelfde tempo te kunnen rijden.
Lijkt me ook veel zwaarder. De trainer heb ik al gekalibreerd.
[ Voor 4% gewijzigd door wes40 op 11-10-2022 18:31 ]
De verkoper beweerd 10x gefietst te hebben op de Kickr.
Ik heb 630 betaald voor een kickr core (nieuw). Ik zou het zeker doen indien je de verkoper kan vertrouwenDirk0s schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:01:
Is 575 voor een KICKR Core v5 een goede prijs? of is dan een nieuwe Elite direto XR-T voor hetzelfde bedrag een betere keuze?
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Wellicht is een door Wahoo refurbished Kickr Core (€499,-) nog een interessante optie?Dirk0s schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:01:
Is 575 voor een KICKR Core v5 een goede prijs? of is dan een nieuwe Elite direto XR-T voor hetzelfde bedrag een betere keuze?
Ik heb zelf tijd geleden een refurbished Kickr gekocht direct bij Wahoo en die kwam echt als nieuw uit de doos.
[ Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 11-10-2022 19:45 ]
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook.Dirk0s schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:42:
Excuses, het gaat niet om de KICKR Core maar de Kickr V5, nieuw nu nog 1000 euro.
10 keer fietsen en dan zo’n verlaging van de prijs……als je zo weinig fietst en dan gelijk de duurste trainer van Wahoo aanschaffen. Als je geld over hebt kan dat.
Aankoopfactuur aanwezig? Als er nog garantie is dan kan je de gok nemen.
De berekeningen in myE-training zijn zeer simpel. Voor een "vlakke weg" komen de waarden wel redelijk tot goed overeen, berg op is al minder, berg af kent myE-training niet. Veel van de routes die je kan downloaden zijn van erbarmelijke kwaliteit.Bijkomende vraag. Kan dit dat ik een totaal ander verzet heb op de trainer als je het vergelijkt met buitenritten?
Ik weet een beetje op welk verzet ik meestal rij om gewoon rustig aan een gemiddelde van 28km/u te rijden.
Hier op de trainer wijkt dit nogal af vind ik om ook op dit zelfde tempo te kunnen rijden.
Lijkt me ook veel zwaarder. De trainer heb ik al gekalibreerd.
Probeer gewoon lekker een paar apps uit:
Voor realistische routes (video) zijn Rouvy en Bkool beter. Zwift en RGT hebben een digitale omgeving (Zwift fantasie, RGT real world of gegenereerd). System is een uitstekende app om trainingsschema's te laten maken en te trainen.
Ga ik zeker nog doen. Op dit moment zijn mijn snelheden nu wel redelijk realistisch. Ik heb wel een klein beetje vals gespeeld bij het ingeven van mijn wielmaat. Nu komt de snelheid redelijk overeen met mijn ritme wat ik buiten rij.WillySis schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:21:
[...]
De berekeningen in myE-training zijn zeer simpel. Voor een "vlakke weg" komen de waarden wel redelijk tot goed overeen, berg op is al minder, berg af kent myE-training niet. Veel van de routes die je kan downloaden zijn van erbarmelijke kwaliteit.
Probeer gewoon lekker een paar apps uit:
Voor realistische routes (video) zijn Rouvy en Bkool beter. Zwift en RGT hebben een digitale omgeving (Zwift fantasie, RGT real world of gegenereerd). System is een uitstekende app om trainingsschema's te laten maken en te trainen.
Vandaag nieuwe ketting ontvangen en gemonteerd. Ook een kettingslijtage meter gekocht.wes40 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Mijn meting was zeker 100%. Het geluid is zeker niet omdat de ketting vuil is. Dat is ie niet en ik herken wel het geluid wat door zand en vuil kan komen. Dit hier is een ander geluid en zeker omdat ik het lichtjes voel in m'n pedalen. Ik begin met een nieuwe ketting om te zien of dit al beter is.
:strip_exif()/f/image/MQHDiJuj7UH8TdHoYefQo1A3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het deel van 0.75 kan er net tussen en het deel van 1.0 past niet. Dus de ketting was nu nog niet helemaal versleten.
Toch maar een nieuwe ketting erop gezet. Het geluid is iets beter maar nog niet helemaal weg.
Zie hier een filmpje die ik heb gemaakt.
YouTube: elite zumo grinding noise.
Als je goed luister kan je het horen knarsen. Vooral bij de kleinere tandwielen is dit het meest hoorbaar. Wanneer ik naar de grotere ga is dit geluid er nauwelijks. Wanneer ik de ketting achteruit laat lopen hoor je dat deze wel zuiver over de tandwielen loopt. Wanneer ik er kracht opzet dan hoor je het wel en voel je dit lichtjes door de pedalen heen. Ik heb nu een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Voorlopig fiets ik er zo mee door.
Blijkbaar zie je dit ook vaak voorbij komen bij Wahoo Kickr.
Zie dit filmpje: YouTube: Grinding noise on Wahoo KICKR Core.
Serieus stukje erger dan mij!
Zo dan....wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Vandaag nieuwe ketting ontvangen en gemonteerd. Ook een kettingslijtage meter gekocht.![]()
[Afbeelding]
Het deel van 0.75 kan er net tussen en het deel van 1.0 past niet. Dus de ketting was nu nog niet helemaal versleten.
Toch maar een nieuwe ketting erop gezet. Het geluid is iets beter maar nog niet helemaal weg.
Als je goed luister kan je het horen knarsen. Vooral bij de kleinere tandwielen is dit het meest hoorbaar. Wanneer ik naar de grotere ga is dit geluid er nauwelijks. Wanneer ik de ketting achteruit laat lopen hoor je dat deze wel zuiver over de tandwielen loopt. Wanneer ik er kracht opzet dan hoor je het wel en voel je dit lichtjes door de pedalen heen. Ik heb nu een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Voorlopig fiets ik er zo mee door.

Dat is nogal een herrie... Dit is een nieuwe ketting en nieuwe cassette? Schakelt het even vlote omhoog als omlaag? Anders is de positie van je cassette misschien net anders en moet je toch jenindexing aanpassen..
Is de boel wel stil als je enkel je vliegwiel ronddraait? (Zonder fiets erop)
Oja, loopt je nieuwe ketting goed door je derailleur? Dit klinkt ook wel als een ketting die over het nokje van je kooi ratelt
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 12-10-2022 20:24 ]
Nieuwe ketting en cassette ja. Hij schakelt even vlot omhoog als omlaag.Prulleman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:23:
[...]
Zo dan....![]()
Dat is nogal een herrie... Dit is een nieuwe ketting en nieuwe cassette? Schakelt het even vlote omhoog als omlaag? Anders is de positie van je cassette misschien net anders en moet je toch jenindexing aanpassen..
Is de boel wel stil als je enkel je vliegwiel ronddraait? (Zonder fiets erop)
Oja, loopt je nieuwe ketting goed door je derailleur? Dit klinkt ook wel als een ketting die over het nokje van je kooi ratelt
Wat bedoel je met indexing aanpassen?
De boel is volgens mij stil zonder fiets als je aan het vliegwiel draait.
Ik zie ook niks abnormaal aan de derailleur hoor.
indexing is de spanning van de kabel via de barrel adjuster (in de kabel of bij de derailleur) hiermee verleg je de klikjes van je shifter naar het midden van een kransje voor een juiste up en down shift en geruisloze loop van je ketting. Is de indexing off, dan schakelt ie meestal langzamer omhoog of omlaag en hoor je meer geratel.wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
Nieuwe ketting en cassette ja. Hij schakelt even vlot omhoog als omlaag.
En wat ik bedoel met de kabel loop door de derailleur is dit:
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Klinkt inderdaad als indexing die niet helemaal goed staat.wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
Parktool heeft op YT een aardige video over het afstellen van je achter derailleur incl. een sectie over indexing goed krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door roelwillems op 12-10-2022 20:45 ]
Als hij lastiger naar een kleiner kransje gaat kan je de kabel wat losser zetten (stelschroef met de klok mee) en andersom zwaarder (tegen de klok in).wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
Aangezien het geluid erger is bij de kleine kransjes zou het bijvoorbeeld kunnen dat de ketting tegen de grotere kransjes aan schuurt.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 12-10-2022 20:46 ]
Ik vraag me af deze afstand van groot belang is?
:strip_exif()/f/image/LiA1GX2eHv2Y0wt3br0oMcJH.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het visueel zie t.o.v. mijn wiel heb ik de indruk dat dit iets meer is op de trainer. (Zou dit morgen nog eens moeten opmeten.
:strip_exif()/f/image/mR12bewbCunf9devxCDQEw3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de handleiding moet je voor een 9 speed 2 ringen tussen plaatsen en voor een 10 speed (in mijn geval) 1 ring. Welke ik ook heb gedaan , maar ze geven geen garantie dat hier geen afwijking op kan zitten.
Gezien dit zeer dunne ringen zijn weet ik niet of dit allemaal veel uitmaakt.
:strip_exif()/f/image/yTNvd875rBjLWkfwrvHeMWRT.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je top pulley precies midden onder een kransje staat EN je schakelen gaat snel omhoog en omlaag is je indexing in orde.wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:06:
Nee dat is het niet. Hier heb ik extra op gelet. Deze staat normaal gezien perfect in het midden van een kransje. Ik heb totaal geen problemen met het schakelen.
[Afbeelding]
Als ik het visueel zie t.o.v. mijn wiel heb ik de indruk dat dit iets meer is op de trainer. (Zou dit morgen nog eens moeten opmeten.
[Afbeelding]
Volgens de handleiding moet je voor een 9 speed 2 ringen tussen plaatsen en voor een 10 speed (in mijn geval) 1 ring. Welke ik ook heb gedaan , maar ze geven geen garantie dat hier geen afwijking op kan zitten.
Gezien dit zeer dunne ringen zijn weet ik niet of dit allemaal veel uitmaakt.
[Afbeelding]
Maar hoe zit het met je ketting en het nokje tussen de 2 derailleur wieltjes (of het nokje onderaan de kooi)?
Werkt perfect voor 100+ km, je hebt alleen meer slijtage en veel meer herrie...
Dit is allemaal correct. De ketting loopt hier juist door de 2 derailleur wieltjes. Daar sleept er niks.Prulleman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:25:
[...]
Als je top pulley precies midden onder een kransje staat EN je schakelen gaat snel omhoog en omlaag is je indexing in orde.
Maar hoe zit het met je ketting en het nokje tussen de 2 derailleur wieltjes (of het nokje onderaan de kooi)?
Ben benieuwd hoe snel ze hem gaan leveren.
Als die afstand tussen je normale wiel, en je trainer niet gelijk is zal je nooit zonder afstellen kunnen wisselen. Dat uit zich in schakelproblemen.
Wat is het voor cassette, zelfde merk? Wissel de cassette eens van wiel/trainer, je moet ff dingen gaan uitsluiten. Steeds kleine dingen wisselen en uitproberen.
---------------
Dit begrijp is dat je dan moet gaan afstellen.Mistraller schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:22:
[...]
Als die afstand tussen je normale wiel, en je trainer niet gelijk is zal je nooit zonder afstellen kunnen wisselen. Dat uit zich in schakelproblemen.
Wat is het voor cassette, zelfde merk? Wissel de cassette eens van wiel/trainer, je moet ff dingen gaan uitsluiten. Steeds kleine dingen wisselen en uitproberen.
De nieuwe cassette is zelfde merk en zelfde tandverhouding van wiel.
Ik ga deze eens wisselen en zien of dit iets uitmaakt.
Tenzij je stalen kettingbladen/cassette hebt, is je ketting wel versleten. Voor aluminium is 0.75 mm de limiet.wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Vandaag nieuwe ketting ontvangen en gemonteerd. Ook een kettingslijtage meter gekocht.![]()
[Afbeelding]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja, is van groot belang. Bij mij was die afstand eerst ook niet goed en had toen ook schakelproblemen en lawaai. Nu met de juiste afstand geen schakelproblemen en lawaai meer.wes40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:06:
Volgens ik zag zat de cassette een heel klein beetje dieper dan de naaf waar deze over schuift.
Ik denk dat de kleinste kettingbladen van de cassette dan niet echt vast zaten.
Nu is het volgens mij wel goed.
Het geluid is al stukken beter nu.
Nu nog een cassette, even voor de zekerheid:
https://www.hopmansfietsg...e-11-50-710845818011.html
Deze is goed voor mijn Canyon Exceed CF7 op de Kickr core??
Enige verschil is dan de 52T buiten en 50T binnen.
Ik vraag me af of je iets hebt aan een MTB cassette voor binnen? Zoveel helling kan een trainer toch nooit simuleren.Dirk0s schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:37:
Gister kickr core besteld!
Nu nog een cassette, even voor de zekerheid:
https://www.hopmansfietsg...e-11-50-710845818011.html
Deze is goed voor mijn Canyon Exceed CF7 op de Kickr core??
Enige verschil is dan de 52T buiten en 50T binnen.
Ik heb geen idee hoor, maar ik heb voor binnen een triple 30/39/50 met een 27/11 race cassette en ik heb nooit het idee gehad dat ik te kort kwam. (Ja, adem
Ik zou voor mijn gevoel zeggen dat je beter een cassette kunt nemen waarbij de stappen wat dichter bij elkaar liggen. Maar nogmaals, misschien zit ik er helemaal naast hoor. (Bedenk me net dat het natuurlijk wel verkrijgbaar moet zijn en passend...)
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-10-2022 11:58 ]
---------------
Ik zou gewoon een wegcassette 11-28 er onderzettenDirk0s schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:47:
Mmm, wat is dan een betere keuze voor cassette?
Mooie kleine stapjes tussen de verschillende kransjes.
Mmm oke, en gaat dit geen problemen geven met schakelen en de afstelling die het geheel heeft tov de cassette die je dan voor buiten gebruikt?TR1969 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Ik zou gewoon een wegcassette 11-28 er onderzetten
Mooie kleine stapjes tussen de verschillende kransjes.
Nee hoor, de schakelrange blijft ruim binnen de de bandbreedte die je buiten hebt aangezien je dan nog op een veel grotere krans kunt schakelen (bv een 50)Dirk0s schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Mmm oke, en gaat dit geen problemen geven met schakelen en de afstelling die het geheel heeft tov de cassette die je dan voor buiten gebruikt?
Schakelen schijnt wel te werken, maar kan me voorstellen dat het niet over de hele range perfect is.
Met een 1x mtb gaan Zwiften gaat voornamelijk matig qua de zware verzetten.. je heb namelijk maar 1 klein voorblad en niet een 50 of 52 zoals op een racefiets
Vorig jaar ook veel getrained binnen en toen had ik nog geen vergelijk, maar ik heb nu buiten een power meter en ben er wel achter dat er weinig klopt van het vermogen van mijn elite suito.
Buiten fiets ik met mijn 99 kilo schoon toch wel makkelijk rond de 200 watt gemiddeld, waarbij het niet uitmaakt of ik 60rpm of 100 rpm fiets, de pedalen gaan makkelijk rond.
Gisteren een join training geïmporteerd in Zwift en hier moest ik op 190 watt fietsen met 90 rpm gemiddeld en ik kon de pedalen bijna niet rond krijgen en ging telkens naar 95-100 rpm om goed te kunnen spinnen.
Uiteindelijk een paar keer opnieuw gekalibreerd en zelfs de fiets er nogmaals opgezet en weer opnieuw gekalibreerd maar het probleem lijkt te blijven.
Meer mensen ervaring met dat de wattages niet echt overheen komen? Ik kan natuurlijk mijn FTP in join verlagen zodat de trainingen lager uitkomen.. Maarja dan zijn ze buiten weer veel te licht.
Zou mooi zijn als je ergens een offset kan configureren, dan hang ik de powermeter pedalen aan de fiets en dan kan ik dat mooi gelijktrekken
Een erg-workout voelt de eerste paar keer echt even anders dan buiten fietsen. Dit komt naar mijn idee vooral doordat je continu druk op de pedalen hebt, waar je buiten heel veel micro-pauzes hebt.
Mocht blijken dat er inderdaad een substantiële afwijking is, dan kan je ook de powermeter op je fiets gebruiken om zwift aan te sturen.
If you can see, look. If you can look, observe
Ik had ongeveer dezelfde ervaring met de Elite-Nero (smart rollers). Die had na een zomer stilstand eigenlijk nog maar twee standen: geen weerstand en full brake. In het laatste geval zijn de trappers nauwelijks rond te krijgen en slipt het wiel over de rollen. De weergegeven weerstand in RGT was dan slechts 45 watt.Gisteren een join training geïmporteerd in Zwift en hier moest ik op 190 watt fietsen met 90 rpm gemiddeld en ik kon de pedalen bijna niet rond krijgen en ging telkens naar 95-100 rpm om goed te kunnen spinnen.
Volgens de helpdesk van Elite was er niets aan de hand. Ik heb de Nero toch maar ter reparatie teruggestuurd naar de winkel. Er zat immers nog een paar maanden garantie op en zo was de Nero niet te gebruiken.
Helaas krijg ik onderstaande, iemand een idee?
https://youtube.com/shorts/l6vzHh-rmjc?feature=share
Is dit in elke versnelling? Schakelt het verder even snel omhoog als omlaag (zo niet is je indexing off)Dirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:17:
Vandaag mijn kickr core ontvangen, cassette erop en mtb erop.
Helaas krijg ik onderstaande, iemand een idee?
https://youtube.com/shorts/l6vzHh-rmjc?feature=share
Nee is niet in elke versnelling, eigenlijk alleen op de middelste tandwielen. Ook kan ik als hij op het kleinste tandwiel zit nog een keer schakelen waardoor hij naar de cassette springt. Dit kan niet op als het achterwiel erin zit en ik buiten aan het fietsen benPrulleman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Is dit in elke versnelling? Schakelt het verder even snel omhoog als omlaag (zo niet is je indexing off)
Heb je de spacer achter de cassette gedaan?Dirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:38:
[...]
Nee is niet in elke versnelling, eigenlijk alleen op de middelste tandwielen. Ook kan ik als hij op het kleinste tandwiel zit nog een keer schakelen waardoor hij naar de cassette springt. Dit kan niet op als het achterwiel erin zit en ik buiten aan het fietsen ben
Nee, nieuwe cassette gekocht, maar zat geen spacer bij?Prulleman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Heb je de spacer achter de cassette gedaan?
Bij de kickr als het goed is welDirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:46:
[...]
Nee, nieuwe cassette gekocht, maar zat geen spacer bij?
Onder het kopje in the box(7) 1.8mm axle spacer (for use with 10 speed cassettes)
Mtb cassettes zijn even breed als road 10 speed, zowel mtb 11 en 12
/Edit
Voor de volledigheid, het betreft hier dus een 12 speed mtb cassette, gemaakt voor de standaard hg body (mtb sram nx eagle: Sram pg-1230)
Higher end sram 11 en 12 speed cassettes hebben een xd body nodig en alleen een spacer met een xdr body.
Shimano gebruikt bij slx + 12 speed mtb cassettes een micro spline body, specifiek voor mtb. 11 speed mtb cassettes (shimano en lower end sram ->hg body) gebruiken dezelfde breedte cassette als 10 speed race, en hebben allemaal een spacer nodig. Enkel 11 speed road moet zonder spacer (en 12 speed Shimano road)
[ Voor 70% gewijzigd door Prulleman op 18-10-2022 20:52 ]
Mailtje naar de klantenservice van Wahoo. In mijn ervaring zijn ze erg snel en behulpzaam (had een conversie-kit voor m'n Trek Emonda nodig, was super snel geregeld)Dirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:54:
Enorm balen dit, alles zat in de zak maar geen spacer![]()
Als je een beetje met de indexing speelt en een verzet kiest waarin alles soepel loopt, kan je prima een workout in erg mode doen. Of bv een ramp test, kan je gelijk je workouts en beetje goed schalenDirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:00:
Ja morgen even langs. Wel balen als je hele dag verheugd op een avondje trappen.
Pfff hier ook waardeloze avond; had me voorgenomen een eerste zwift ritje van dit seizoen te trappen.Dirk0s schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:00:
Ja morgen even langs. Wel balen als je hele dag verheugd op een avondje trappen.
Enfin; eerste ritje dus zooi zoeken, trainer uit het stof, tacx band oppompen. Grrr kabel met Ant dongle kwijt. Zoekenzoekenzoeken, niet gevonden dus de reserve dongle erin en fietsen. En dan gvd de hele tijd denken: JA! Ik weet waar hij ligt! Afstappen, kijken, nee toch niet. En door. GEK werd ik ervan.
Ben maar afgestapt.
20 minuten later: kabel gevonden. Toch blij.
---------------
Ik zie net dat ik nog garantie heb tot 16 November. Zal dus even snel de power meter pedalen eronder doen en nogmaals testen iddWillySis schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Ik had ongeveer dezelfde ervaring met de Elite-Nero (smart rollers). Die had na een zomer stilstand eigenlijk nog maar twee standen: geen weerstand en full brake. In het laatste geval zijn de trappers nauwelijks rond te krijgen en slipt het wiel over de rollen. De weergegeven weerstand in RGT was dan slechts 45 watt.
Volgens de helpdesk van Elite was er niets aan de hand. Ik heb de Nero toch maar ter reparatie teruggestuurd naar de winkel. Er zat immers nog een paar maanden garantie op en zo was de Nero niet te gebruiken.
Met een korte search door dit topic kwam ik deze BONTEC tegen, andere opties uiteraard welkom
De wijzen komen uit het Oosten!
Begin dit jaar besteld bij allekabels, maar nu niet leverbaar daar zie ik.
Als je interesse hebt in foto's laat maar weten.
De wijzen komen uit het Oosten!
Volgens mij klopt dit niet, de spacing is hetzelfde, alleen de MTB cassette valt wat verder over de naaf heen bij een 10 speed body (richting de spaken).Prulleman schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:27:
Een weg cassette is wel 1.8 mm breder en de kransjes staan dus iets verder uit elkaar.
Schakelen schijnt wel te werken, maar kan me voorstellen dat het niet over de hele range perfect is.
Met een 1x mtb gaan Zwiften gaat voornamelijk matig qua de zware verzetten.. je heb namelijk maar 1 klein voorblad en niet een 50 of 52 zoals op een racefiets
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
/edit, sorry verkeerd gelezen, je hebt het (neem ik aan) over de afstand van de kransjes onderling.. ..Hartox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Volgens mij klopt dit niet, de spacing is hetzelfde, alleen de MTB cassette valt wat verder over de naaf heen bij een 10 speed body (richting de spaken).
zou kunnen.. wat dat betreft is er een hoop tegenstrijdige dingen te vinden op het internet..
onderstaande laat ik wel even staan, want nuttige info, alleen niet als reactie op jou post
Een 11 of 12 speed SRAM MTB cassette (hier de 12 speed HG compatibel "PG" cassette omcirkeld) heeft dus op een 11 speed ROAD body een spacer nodig. Een kickr komt met een 11 speed body uiteraard (ik heb zelf een 10 speed road met spacer erop).
Voor shimano 11 speed MTB geld hetzelfde die zijn smaller dan 11 speed road en hebben dus een spacer nodig op een 11 speed road body.
(het is een beetje vreemd, je zou als reden kunnen aandragen dat de stevigheid bij een MTB wiel belangrijker is en dat ze de body niet breder wilden maken ten koste van de spaak hoek, maar als je bv een Hope of DT naaf pakt voor de MTB, dan hebben die allemaal een road compatible 11 speed body en moet je als nog een spacer gebruiken.. )
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 19-10-2022 14:41 ]
Ik zal zo via mijn mobiel nog paar foto's aan deze post toevoegen.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 67% gewijzigd door DialOut op 19-10-2022 14:46 ]
https://youtube.com/shorts/dCxqQFnplkY?feature=share
Natuurlijk lastig te bepalen voor jullie vanaf deze video maar iemand misschien een idee of dit met de ketting / cassette / derailleur te maken heeft?
Mooie setup! Niet overwogen om een Appletv achter je tv te hangen in plaats van je laptop?DialOut schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:44:
@NoepZor 95cm onderkant van scherm, 165cm tot bovenkant scherm. Is een 55"tv. Hoogte scherm is bij mij ook wel door de Tacx Neo Bike waarop ik nog een tablet kan zetten, mogelijk pakt dat hoger uit dan een fiets die je in een trainer zet.
Ik zal zo via mijn mobiel nog paar foto's aan deze post toevoegen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Of is dat tegenwoordig allemaal opgelost?
Oja en geen support voor eventuele andere apps.
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 22-10-2022 08:20 ]
Minder USB connecties los ik op door de companion app als hub te gebruiken wanneer ik de sterzo aansluit. Maar meestal heb ik aan de ATV genoeg voor kickr + hartslag.
Het is zo’n 4K modelletje, de graphics zijn prima. Niet zo gedetailleerd als toen ik mijn gamepc met een 3070 gebruikte, maar graphics interesseren me weinig in Zwift. Wat op de PC wel echt fijner is, dat je ZwiftHacks kunt gebruiken 😋
Workouts doe ik via Join & TrainingPeaks (tip hier gevonden) maar nadeel daarvan is wel dat je op drie plekken nauwkeurig je FTP moet bijhouden anders wordt de training helemaal overhoop gegooid.
Misschien kijk ik wel eens voor zo’n nieuwe losse remote, dan is voor mij het grootste issue opgelost.
[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 22-10-2022 08:59 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik zie ook een lees brilKluus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:07:
Het zal wel om het immersive gaan maar ik heb dan zoiets van als je met je neus bovenop een 55” tv gaat zitten maakt het blijkbaar wel iets uit hoe het er uit ziet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
DialOut schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 06:49:
@GerbenBK thnx. Apple TV zeker overwogen, zelfs geprobeerd... Alleen de Apple tv die ik nog had was er een met touch afstandsbediening, dat werkte voor geen meter in Zwift. Nav je bericht toch weer even wezen spieken voor een nieuwe Apple TV met de nieuwere afstandsbediening, ik zie dat die in de aanbieding is bij de aMac...
Dit lijkt echt enorm op mijn probleem van een paar pagina's terug. Bij mijn trainer zitten er 2 spacers.Dirk0s schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:51:
Helaas loopt de trainer nog niet soepel, de zwaarste 3 versnellingen geven een vreemde brom / tril
https://youtube.com/shorts/dCxqQFnplkY?feature=share
Natuurlijk lastig te bepalen voor jullie vanaf deze video maar iemand misschien een idee of dit met de ketting / cassette / derailleur te maken heeft?
Normaal moest ik maar 1 steken voor een 10 speed cassette. Ik heb er dan toch 2 tussen gestoken wat toch al een veel beter resultaat gaf. Ook nieuwe ketting gekocht omdat mijn cassette ook nieuw is.
grt.
Heb hem samen met de core naar de fietsen maken gebracht om te laten afstellen.wes40 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Dit lijkt echt enorm op mijn probleem van een paar pagina's terug. Bij mijn trainer zitten er 2 spacers.
Normaal moest ik maar 1 steken voor een 10 speed cassette. Ik heb er dan toch 2 tussen gestoken wat toch al een veel beter resultaat gaf. Ook nieuwe ketting gekocht omdat mijn cassette ook nieuw is.
grt.
De beste man daar vertelde dat het wel lastig wordt met binnen en buiten, afstelling voor binnen wordt het voor buiten lastig en andersom 😥
If you can see, look. If you can look, observe
ThnxKluus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:18:
Mooie setup @DialOut. Wat is dan het voordeel van een appletv? Behalve dat je dan niet even de laptop hoeft aan te knopen. Volgens mij betekend het verder (doorgaans) mindere graphics detail in zwift, minder bluetooth devices, geen eventuele ant+ mogelijkheid, lastiger om workouts enzo toe te voegen of aan te maken.
Voordelen zouden voor mij zijn:
- Als ik op fiets zit kan ik Apple TV nog bedienen. Met mijn laptop gaat dat niet omdat ik geen handige plek voor een muis heb. Nu ik dit neerzet, iemand die met een combinatie van afstandsbediening, Windows en Zwift werkt?
- Sneller/handiger want ik hoef (met name de lader) niet steeds te verplaatsen en opstarten gaat snel.
- Optisch mooier.
Nadelen:
- Ik gebruik nu een ANT+ dongle, daar heb ik iets meer vertrouwen in dat bluetooth.
- Aanschaf van een Apple TV alleen voor Zwift.
- Andere apps in toekomst, gebruik ik nu niet
Haha, deze TV was 'over'. Een kleinere variant was waarschijnlijk praktischer geweestKluus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:07:
Het zal wel om het immersive gaan maar ik heb dan zoiets van als je met je neus bovenop een 55” tv gaat zitten maakt het blijkbaar wel iets uit hoe het er uit ziet.
Veraf...

Zeker, dat kan super handig en mooi met en telefoon en de app unified remote:DialOut schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:55:
[...]
Thnx![]()
Voordelen zouden voor mij zijn:
- Als ik op fiets zit kan ik Apple TV nog bedienen. Met mijn laptop gaat dat niet omdat ik geen handige plek voor een muis heb. Nu ik dit neerzet, iemand die met een combinatie van afstandsbediening, Windows en Zwift werkt?
…
Kluus in "Het grote indoor cycling topic"
Later heb ik ook nog een controller van aliexpress op de fiets gehacked waarvan ik de knoppen heb gemapped via antimicro:
Kluus in "Het grote indoor cycling topic"
Beide opties werken perfect en je kan zo alles customizen.
Edit: En anders kan je ook al veel in zwift met de companion app toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 22-10-2022 19:49 ]
Ja die oude AB was echt niet te doen. Maar de nieuwe met die knopjes is prima.DialOut schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 06:49:
@GerbenBK thnx. Apple TV zeker overwogen, zelfs geprobeerd... Alleen de Apple tv die ik nog had was er een met touch afstandsbediening, dat werkte voor geen meter in Zwift. Nav je bericht toch weer even wezen spieken voor een nieuwe Apple TV met de nieuwere afstandsbediening, ik zie dat die in de aanbieding is bij de aMac...
Kan inderdaad een nadeel zijn. Voor mij echter niet. Mindere graphics detail is er volgens mij niet meer bij de huidige 4k versie, maar ik merkte het ook niet echt. Daarnaast fungeert mijn Kickr Core als een soort hub, dus heb dan Kickr, Cadence, Power en hear rate. Meer heb ik niet nodig.Kluus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:18:
Mooie setup @DialOut. Wat is dan het voordeel van een appletv? Behalve dat je dan niet even de laptop hoeft aan te knopen. Volgens mij betekend het verder (doorgaans) mindere graphics detail in zwift, minder bluetooth devices, geen eventuele ant+ mogelijkheid, lastiger om workouts enzo toe te voegen of aan te maken.
Voordeel is dat het een van de goedkoopste setups als je geen laptop hebt, of geen dedicated pc in de schuur. Er zijn inmiddels ook best wat andere apps beschikbaar, maar helaas nog niet alles, dat klopt.
Zwift heeft twee graphics opties, de eerste is resolutie en de tweede is een graphics profile (basic, medium, high, ultra) die een hardware detectie doet en die je ook op de pc niet makkelijk zelf kan instellen.GerbenBK schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:30:
[...]
Mindere graphics detail is er volgens mij niet meer bij de huidige 4k versie, maar ik merkte het ook niet echt. Daarnaast fungeert mijn Kickr Core als een soort hub, dus heb dan Kickr, Cadence, Power en hear rate. Meer heb ik niet nodig.
..
Vooralsnog begrijp ik dat apple tv wel 4k resolutie kan maar een basic graphics profile pakt met minder of geen schaduw enzo.
Zie ook https://www.dcrainmaker.c...dition-different.html/amp
Ja die ken ik, dat was na de launch. Niet zeker, maar volgens mij is dat met updates gewijzigd. Heb nu iig wel schaduwen van hekken ed, maar geen idee of het nu ultra is.Kluus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:43:
[...]
Zwift heeft twee graphics opties, de eerste is resolutie en de tweede is een graphics profile (basic, medium, high, ultra) die een hardware detectie doet en die je ook op de pc niet makkelijk zelf kan instellen.
Vooralsnog begrijp ik dat apple tv wel 4k resolutie kan maar een basic graphics profile pakt met minder of geen schaduw enzo.
Zie ook https://www.dcrainmaker.c...dition-different.html/amp
Ja dat is ook prima maar wel een heel stuk duurder als je die dedicated zou kopen.mv_ak schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:21:
Vanwege een max aantal bluetooth connecties afgestapt van de Apple TV en gebruik een Mac Mini M1 met als 2e scherm een LED 55" 4K perfect beeld voor Rouvy. Bediening wel een gedoe, muis, maar is 1x aanzetten en klaar. Alle connecties komen door, trainer + pedalen + hartslag van de Apple Watch. En parallel Edge 530 via ANT+ met trainer + pedalen maar geen hartslag. Eigenlijk zijn de pedalen niet nodig maar geeft wel een afwijking in het getrapte vermogen ca 10% of ik kijk niet naar het goede interval.
Wat is het voordeel van die apparaten door elkaar te gebruiken trouwens? Ik heb power en cadence van de Kickr en hartslag van de Tickr. Ik gebruik bij indoor verder mijn Garmin of Assioma's niet.
[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 23-10-2022 18:29 . Reden: toevoeging ]
Ik heb geen cadence want een Wahoo Snap, maar goed Assioma's zijn natuurlijk overkill. Via de Garmin krijg ik wel fietsdynamics erbij.GerbenBK schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:01:
[...]
Ja dat is ook prima maar wel een heel stuk duurder als je die dedicated zou kopen.
Wat is het voordeel van die apparaten door elkaar te gebruiken trouwens? Ik heb power en cadence van de Kickr en hartslag van de Tickr. Ik gebruik bij indoor verder mijn Garmin of Assioma's niet.
En Apple Health / Fitness slaat de basic data op inclusief hartslag, ik gebruik dat als repository.
Omdat mijn assioma's op een andere fiets zitten. Die kleine marge boeit me buiten ook niet zo. Buiten train ik eigenlijk nooit gestructureerd. Is meer om te pacen of om achteraf nog een keer te kunnen zien hoe zwaar het wel niet wasKluus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:53:
Waarom zou je indoor niet het vermogen van je assioma's willen gebruiken? Dan gebruik je dezelfde meetinstrumenten voor binnen als buiten, zou zeker mijn voorkeur hebben.
De opstelling staat in de tuinkamer die met glazen panelen afgesloten kan worden.
Zoals onderstaand voorbeeld
:fill(white):strip_exif()/f/image/UMqDQ476e5ieZeDAVpl9Ds41.png?f=user_large)
Kan je de fiets trainer in de winter in een onverwarmde tuinkamer laten staan?