Deze vraag gaat over cheaten/sandbaggen noem maar op in Zwift.
Delicaat onderwerp dat begrijp ik. Ik heb een serieuze vraag(en) en hoop op respectvolle reacties.
Ik ben in Mei van dit jaar (voor mijn doen) serieus begonnen met fietsen. Dat wil zeggen van 800km/jaar naar 500/maand. In Juni een tacx gekocht en een FTP test gedaan.> 219 W. Nou ben ik nogal een lichtgewicht 61 kg en 1.83 m. Tegen mijn verwachting in baseline van 3.5 W/Kg.
Mijn eerste ambitie met fietsen was over het algemeen wat sneller worden. Dus ben ik met
FONDO een ftp build programma gaan volgen met 3 ritjes in de week op HR trainen. Daarna zie ik wel weer en kan ik misschien voor de knaken meedoen in de B cat van Zwift.
FFWD 10 weken later>
Na de TT in Bologna op zwift van de week heeft intervals.icu een nieuwe FTP voor mij uitgerekend. 219>245.(4.0 W/Kg)
Nou heeft de race 18 minuten geduurt en is het de eerste keer boven de 3.9 W/Kg.
zwiftpower zou dan niet automatisch de catagorie moeten updaten voor zover ik begreep.
Mijn idee was om na de basis (FTP verhogen) wat aan mijn explosiviteit te gaan werken, beter leer sprinten (ik ben geen powerhouse) en met de B cat. zou kunnen meekomen
Tot mijn verbazing echter kan ik in zwift bij veel races niet meer in de B cat. deelnemen.
Iemand enig idee of dit klopt?
Alternatief is, mijn gewicht 1/2 Kg hoger invullen om toch weer in de B cat. te zitten en de komende weken sprint training te gaan doen, niet de FTP bewust verhogen of "sandbaggen".
Wat is etisch verantwoord om te doen? Met 245 Watt in de A mee doen lijkt mij geen pretje.