Dan zou hou het worden : 1500 x 9,3 / 1650 = 8,45 Kwh => 9 kwh warmte pomp.
9kwh is ongeveer 1m3 per uur. Misschien dat je je verbruik weet van een "echte" koude dag.
Ook als je nu de radiators boven NIET gebruikt.. als het echt koud wordt heb je ze wel nodig...
Op basis van je Elga 1500 / 1000 * 5 Kwh = 7,5 Kwh bij dit milde weer... klinkt mij als minimaal 9 kwh.
Maar again, Koevlaas heeft praktijk ervaring.. ikke niet..
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:40:
1500×8/1650 maakt 7,27 afronden naar boven maakt 8kw volgens DE koevlaas formule
Lijkt mij een goed getal gezien je afgifte systeem en de wens SWW te maken met de WP, ik zou zeker niet lager gaan zitten als je een vrouw hebt
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:44:
@Verwijderd SWW moet nog van die 1500m3 af. In de resterende 500m3 zit de SWW, de vraag is welk deel SWW en welk deel om het tekort v.d. ELGA op te vangen.
Verwijderd
Lijkt me wel, dat dat moet. In een slecht geisoleerde woning is SWW in procenten wel 2 * zo laag als in een moderne woning. En hij gaat SWW afzonderlijk verzorgen.HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:03:
Mmm nee dat trok koevlaas er toch nooit vanaf..![]()
[...]
de huidige sensor in de Toshiba valt best me, ik vergelijk hem met mijn weerstation en dan is dT<1Cavandermeulen schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:19:
[...]
Klopt wanneer je dan ook nog de buitenT sensor van de Elga verplaatst, zoals Oxellaar eerder aangaf:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5.
dan heb je ook nog een betrouwbare meting van je buitentemperatuur!
ELGA FW 15.3 en hoger:
P80 Buitenunit optoeren tot 43c dat snap ik
P81 Buitenunit gelijkhouden tot 45c dat snap ik niet
P82 Buitenunit terugtoeren tot en uit boven 47 is ook wel redelijk vaag
zo te zien aan de analoge temp meters heeft bovenstaande betrekking op RETOUR temp
[ Voor 27% gewijzigd door amarkest op 21-12-2017 08:54 ]
Als de Elga het niet kan doen kan een willekeurige 6 kW het ook niet.Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:57:
Die was ik ff vergeten @Verwijderd , gelukkig ben je nog wakker. Dan kom je mss op een 6kw WP uit @Verwijderd , maar dat vind ik wat krap als je ook SWW wilt doen. maar daar zijn evt ook andere oplossingen voor.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Dat is een goede optie waar ook nog subsidie op zit.Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:00:
@Verwijderd@Grolsch meldt: Voor warm water denk ik aan een ventilatiewarmtepompboiler.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van zo'n "bromapparaat" in mijn huis, maar wellicht dat @Verwijderd er een mooi plekje voor heeft waar hij geen last heeft van geluid.
Een buffervat met Hygiënespiraal en naverwarmen met een doorstroomverwarmer zou ook nog een optie kunnen zijn.
Ik ken de Elga technisch niet zo goed, maar ik lees net dat deze 4,9kWh vermogen zou kunnen leveren, maar ik weet niet bij welke buitentemperaturen dit is.Knowbody schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:22:
[...]
Als de Elga het niet kan doen kan een willekeurige 6 kW het ook niet.
Als dat inderdaad al niet goed gaat is de vraag of een 6KW WP dit wel zou kunnen.
Ik dacht dat de Elga vooral slechter presteerde bij temperaturen onder 0.
Waarschijnlijk is het dan toch verstandiger om voor een minimaal 8KW variant te gaan die dit vermogen ook levert bij temperaturen onder 0.
@jvdaak@Grolsch meldt: Voor warm water denk ik aan een ventilatiewarmtepompboiler.
Waarom zou je uberhaupt een apart apparaat toevoegen in je huis als de warmtepomp waar je de verwarming mee doet, ook simpelweg het SWW kan doen?Grolsch schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:31:
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van zo'n "bromapparaat" in mijn huis, maar wellicht dat @Verwijderd er een mooi plekje voor heeft waar hij geen last heeft van geluid.
[ Voor 67% gewijzigd door Jan Treur op 21-12-2017 08:43 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik ben zelf ook voorstander om het met 1 apparaat te doen, maar SWW maken met een 6KW WP die 24*7 moet draaien op CV vind ik aan de krappe kant. Als ik zie dat mijn 11,2KW WP in extreme gevallen al 2 uur werk heeft met SWW kun je uitrekenen hoelang een 6KW WP er over zou doen.Jan Treur schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:40:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:00:
@jvdaak@Grolsch meldt: Voor warm water denk ik aan een ventilatiewarmtepompboiler.
[...]
Waarom zou je uberhaupt een apart apparaat toevoegen in je huis als de warmtepomp waar je de verwarming mee doet, ook simpelweg het SWW kan doen?
Maar het voorlopige advies van een 6KW is al aangepast naar 8KW of hoger, en deze kan inderdaad heel goed SWW erbij doen. Ook omdat @Verwijderd vloerverwarming heeft, en dus niet echt zal merken als de WP een tijdje met SWW bezig is.
Daar had ik meerdere redenen voor.Jan Treur schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:40:
Waarom zou je uberhaupt een apart apparaat toevoegen in je huis als de warmtepomp waar je de verwarming mee doet, ook simpelweg het SWW kan doen?
- Systemen beïnvloeden elkaar niet. Dus als je veel SWW vraagt blijft verwarmen door gaan; en vice versa.
- Kleinere L/W WP's hebben vaak geen elektrisch element ingebouwd. Dus als de WP defect gaat heb je meteen ook geen SWW meer. Bij een WP boiler heb je wel een elektrisch element en kan deze daarop verder gaan bij een defect/storing.
- 2 losse systemen is 2maal subsidie. Op een WP boiler van €1450,- krijg je €1100,- subsidie.
- de combinatie van een L/W en L/L WP bevalt in de praktijk erg goed. Beide hebben voor- en nadelen. Met slechts 1 L/W Wp mis je dus de voordelen van een L/L. Bovendien heb je hier ook altijd back-up van verwarming als er 1-tje niet mocht werken van de 2 verwarmingssystemen.
- Gemeente Tilburg sponsort elke soort van WP. In ons geval was er 17,5% subsidie op een L/L WP. ISDE sluit dit type WP uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 21-12-2017 08:53 ]
Enexis Netbeheer Engineer
Edit: en dat stond dus eigenlijk al in vrijwel gelijke bovenstaande posts... Topic gaat gewoon te snel...
[ Voor 16% gewijzigd door joostmaas op 21-12-2017 08:52 ]
Maar jij hebt toch juist in het begin bewust voor een hybride oplossing gekozen ? Deze redenen lijken, in jouw specifieke geval, meer op een voortschrijdend inzicht.
Dat was in eerste instantie de opzet die ik op werd geduwd vanuit die 'fantastische' installateur.wervisser schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:55:
@Noord27
Maar jij hebt toch juist in het begin bewust voor een hybride oplossing gekozen ? Deze redenen lijken, in jouw specifieke geval, meer op een voortschrijdend inzicht.
Onze eigen opzet om met WP te beginnen was de stadsverwarming eruit knikkeren. Op korte termijn was alleen de Elga te doen volgens hun.
Maar natuurlijk zijn wij zelf verder gaan neuzen en nu binnen 10 maanden van stadsverwarming naar all-electric. Inclusief een hoop gezeur met de installatie van de Elga door ontbreken van kennis en kunde van de installateur. Maar dat verhaal moge inmiddels duidelijk zijn.
Ik zie zeker ook voordelen bij 1 WP. In de praktijk denk ik echter dat meerder WP's een serieus (wellicht zelfs beter) alternatief is. Mede dankzij ISDE en de gemeente..
[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 21-12-2017 09:07 ]
Klopt, gaat om retour.amarkest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:51:
@Oxellaar @Bram-Bos @Daannn1987 @Tomexergie @koevlaas @avandermeulen
ELGA FW 15.3 en hoger:
P80 Buitenunit optoeren tot 43c dat snap ik
P81 Buitenunit gelijkhouden tot 45c dat snap ik niet
P82 Buitenunit terugtoeren tot en uit boven 47 is ook wel redelijk vaag
zo te zien aan de analoge temp meters heeft bovenstaande betrekking op RETOUR temp
Al een paar keer vermeld hier, maar dat geeft niet
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ja klopt. Heb jij toevallig wat meer info over die nwe parameters mn P81 en P82 vindt ik nog al vaag.Oxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:15:
[...]
Klopt, gaat om retour.
Al een paar keer vermeld hier, maar dat geeft nietiets met bomen en bos...
Kleine nuance aanbrengen in het subsidie verhaal, die 17,5% is enkel bij twee milieu besparende maatregelen en dan ook nog op het totaal bedrag. Wanneer je alleen een WP neemt (welke vorm dan ook) is het 15%. Jij hebt WP + HR++ glas genomen -> 17,5%Noord27 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:50:
[...]
Daar had ik meerdere redenen voor.
- Systemen beïnvloeden elkaar niet. Dus als je veel SWW vraagt blijft verwarmen door gaan; en vice versa.
- Kleinere L/W WP's hebben vaak geen elektrisch element ingebouwd. Dus als de WP defect gaat heb je meteen ook geen SWW meer. Bij een WP boiler heb je wel een elektrisch element en kan deze daarop verder gaan bij een defect/storing.
- 2 losse systemen is 2maal subsidie. Op een WP boiler van €1450,- krijg je €1100,- subsidie.
- de combinatie van een L/W en L/L WP bevalt in de praktijk erg goed. Beide hebben voor- en nadelen. Met slechts 1 L/W Wp mis je dus de voordelen van een L/L. Bovendien heb je hier ook altijd back-up van verwarming als er 1-tje niet mocht werken van de 2 verwarmingssystemen.
- Gemeente Tilburg sponsort elke soort van WP. In ons geval was er 17,5% subsidie op een L/L WP. ISDE sluit dit type WP uit.
Ik heb hier ook twee systemen (L/W + L/L), enig nadeel wat ik me kan bedenken zo 1,2,3 is het op elkaar afstemmen. Voordeel is inderdaad de backup, in ieder geval beneden nog wat verwarming wanneer de pana ermee stopt.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het apparaat staat op ext. Switch off en als ik op mode druk gebeurt er niks ?
Ik wil graag de koelstand unlocken voor volgend jaar en hiervoor even switchen naar deze stand.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Normaal gesproken haal je die temperatuur alleen in duo bedrijf.amarkest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:18:
[...]
Ja klopt. Heb jij toevallig wat meer info over die nwe parameters mn P81 en P82 vindt ik nog al vaag.
Ik gaf al aan dat de Elga gericht is op maximaal vermogen draaien. De waardes bij 81 en 82 geven aan wanneer hij moet aftoeren of uitschakelen.
Ik probeer met P80 en P81 een soort bandbreedte te maken, waarbij doorschieten naar volvermogen wat beperkt blijft en die ellendige zoem niet meer optreedt. Vannacht/vanmorgen is dat aardig gelukt, maar de buitentemp is nu ook niet zo laag, dat weer wel.Oxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:44:
[...]
Normaal gesproken haal je die temperatuur alleen in duo bedrijf.
Ik gaf al aan dat de Elga gericht is op maximaal vermogen draaien. De waardes bij 81 en 82 geven aan wanneer hij moet aftoeren of uitschakelen.
Unlock door WP uit / groene led op controller uitkoevlaas2 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:28:
@Domba hoe selecteer ik de koelstand ?
Het apparaat staat op ext. Switch off en als ik op mode druk gebeurt er niks ?
Ik wil graag de koelstand unlocken voor volgend jaar en hiervoor even switchen naar deze stand.
Dan [5sec SET +SERVICE] met omhoog/omlaag op Yes en bevestigen met SET.
Cool mode daadwerkelijk gebruiken bij deze buiten temperaturen, zal je flink in de settings moeten gaan aanpassen of buitensensor in warm water hangen voor even te testen
@koevlaas2 bij gebruik van pin 17&18 zijn er 4 combinatie mogelijkheden alleen met de groene led aan en "EXT SW OFF" niet zichtbaar op controller is de systeem status AAN, voor de 3 andere combinaties is de systeem status UIT en hebben setting veranderingen via controller geen effect
[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 21-12-2017 10:25 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Om even mijzelf te quoten.wervisser schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:55:
Van het weekend een bijzondere foutmelding ontvangen, error 67. De handleiding geeft hierbij aan dat het SWW programma dan te lang loopt. Deze is ingesteld tussen 14:30 - 19:00 uur en zal dus in principe niet langer lopen dan deze periode. Volgens de handleiding treedt de fout op na 6 uur te blijven hangen in een SWW run.
Helaas zit er geen 'soft reset' op de WP, dus na het controleren van het draaien (geen vermogen op dat moment), de spanning er af gehaald. Na het opnieuw inschakelen werkt alles weer naar behoren.
Wel jammer, dat er een herstart optie binnen het menu is opgenomen.
Het blijkt dat de sensor van de Loria niet onder het elektrisch element mag zitten. Dat staat in de handleiding vanaf november
De sensor zal dus bovenin de boiler moeten worden geplaatst. Hierdoor vervalt mijn idee om meer warm water te hebben met een lager ingestelde temperatuur. Helaas zal het niet anders zijn.
Ook als hij niet onderbemeten is houd je toch extra vermogen over voor bv nacht verlaging. Door subsidie is het inderdaad stukken goedkoper dan losse boiler.blauwemac schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:45:
Ja, dat zie ik ook niet helemaal. Ik denk alleen wanneer de wp onderbemeten is of vanwege subsidie-overwegingen.
En je ontlast de wp door niet telkens naar 55 graden te moeten. Legionella hoeft niet met een element.
Wil je nog meer voordelen?
Edit, was al door meer mensen genoemd, nadeel van bij moeten lezen haha.
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 21-12-2017 10:25 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Gelijktijdig/Onafhankelijk te gebruiken.
Gepaste/Optimaal afgestemde WP capaciteit heeft in principe de verst mogelijke terug moduleer mogelijkheden.
Bemetering is maximaal simpel.
Totaal kW per Euro is maximaal.
Totaal netto te investeren kapitaal is minimaal.
Verwijderd
Vraagje in het algemeen: Kan een warmtepomp boiler ook uitsluitend met buitenlucht werken? Als je bijvoorbeeld WTW-D/balansventilatie hebt?Noord27 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:50:
[...]
Daar had ik meerdere redenen voor.
Zijn er mensen die dit hebben en aan welke COP moet je dan denken (winter/zomer)?
Verwijderd
Het is qua subsidie veel interessanter om twee apparaten te nemen. Verder, ik heb er een bloed hekel aan dat mijn warme woning wordt leeggezogen en dat alle energie die daarin zit naar buiten wordt geblazen. De buurt opwarmen lukt mij toch niet. Verder, ik heb de mogelijkheid het bromapparaat in de aangebouwde garage te plaatsen. Ruimte zat.Jan Treur schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:40:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:00:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het ging hier om een foutmelding tijdens een normale SWW-run, of om Legionella preventie?wervisser schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:55:
[...]
Het blijkt dat de sensor van de Loria niet onder het elektrisch element mag zitten. Dat staat in de handleiding vanaf november![]()
De sensor zal dus bovenin de boiler moeten worden geplaatst. Hierdoor vervalt mijn idee om meer warm water te hebben met een lager ingestelde temperatuur. Helaas zal het niet anders zijn.
En die 300L boiler, is dat de 'standaard'-Loria/Techneco, of een ander merk? (loopt de spiraal wel tot onderin?)
Het is toch wel wenselijk om het volledige vat op temperatuur te kunnen krijgen, al een vraag uitgezet bij de installateur/Techneco?
Of bestaat er een veilige manier om het vat op z'n kop te zetten?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Lees de folder, cop gaat naar 1.5 in de winter en hij kan niet meer zelfstandig naar 65 graden, varieerend tussen de modellen heb je daarvoor +7 tot +12 voor nodig.Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:48:
[...]
Vraagje in het algemeen: Kan een warmtepomp boiler ook uitsluitend met buitenlucht werken? Als je bijvoorbeeld WTW-D/balansventilatie hebt?
Zijn er mensen die dit hebben en aan welke COP moet je dan denken (winter/zomer)?
1 PVoutput . Dongen NB
Meestal stopt de boiler vanaf -5 maar is afhankelijk van het type, ik ben bezig met de nibe f130 maar dan voor binnenlucht, heeft 90 tot 280m3 lucht nodig dus valt enorm mee qua ventilate lucht en een losse unit met apartboilervat. Hij moet 178m3 gas gaan vervangen.Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:48:
[...]
Vraagje in het algemeen: Kan een warmtepomp boiler ook uitsluitend met buitenlucht werken? Als je bijvoorbeeld WTW-D/balansventilatie hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 21-12-2017 11:19 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Verwijderd
Inderdaad. Subsidie op twee apparaten is hoger dat op een combi toestel. Daarnaast wil ik de warme lucht die mijn huis nu verlaat benutten.blauwemac schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:45:
Ja, dat zie ik ook niet helemaal. Ik denk alleen wanneer de wp onderbemeten is of vanwege subsidie-overwegingen.
Verwijderd
HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:01:
Alles wat je gebruikt is LTV, maw, je draait 50/30 of zelfs 40/20.. Ik ga er dan toch van uit dat je meer dan 8 kw uit 1 m3 gas haalt, zou 9,3 kwh moeten zijn (verwarming).
Dan zou hou het worden : 1500 x 9,3 / 1650 = 8,45 Kwh => 9 kwh warmte pomp.
9kwh is ongeveer 1m3 per uur. Misschien dat je je verbruik weet van een "echte" koude dag.
Ook als je nu de radiators boven NIET gebruikt.. als het echt koud wordt heb je ze wel nodig...
Op basis van je Elga 1500 / 1000 * 5 Kwh = 7,5 Kwh bij dit milde weer... klinkt mij als minimaal 9 kwh.
Maar again, Koevlaas heeft praktijk ervaring.. ikke niet..![]()
Dat moet er volgens mij ook vanaf. Het wordt dan 1250x9,3/1650=7 Kwh. Maar een beetje reserve kan nooit kwaad. Ik denk aan de Fujitsu Waterstage Warmtepomp Comfort - WC10 7,33 Kw €4900 Subsidie €2100
[...]
Dan lijkt een wp boiler in wintertijd dus alleen interessant zolang er subsidie op zit?reneeke1970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:56:
[...]
Lees de folder, cop gaat naar 1.5 in de winter en hij kan niet meer zelfstandig naar 65 graden, varieerend tussen de modellen heb je daarvoor +7 tot +12 voor nodig.
Een cop van 1,5 is wel heel erg weinig, dan is een extra zonnepaneel en een normale elec. boiler met cop=1 misschien wel flexibeler? Wellicht dat een doorstromer het meest flexibel is: geen voorraadverliezen, uitsluitend ww aanmaken als het nodig is. Alleen waar vind je een doorstromer die een zelfde sloot water geeft als een CW5 ketel (tegen een normaal amperage)?
Weet je wel zeker dat er 45 graden door je vloerverwarming gaat?Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:43:
De SWW is ca 250m3. Het gaat niet alleen om de tekort van de Elga, maar dat die heeft moeite om onder de vier graden zijn vermogen te leveren. Bij 8 graden buitentemperatuur heb ik nog 45 graden CV water. Bij -2 nog maar 28 graden. De Elga is niet bedoeld solo te werken maar als hybride. Hij heeft dus de ketel nodig.
Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:29:
[...]
Dan lijkt een wp boiler in wintertijd dus alleen interessant zolang er subsidie op zit?
Een cop van 1,5 is wel heel erg weinig, dan is een extra zonnepaneel en een normale elec. boiler met cop=1 misschien wel flexibeler? Wellicht dat een doorstromer het meest flexibel is: geen voorraadverliezen, uitsluitend ww aanmaken als het nodig is. Alleen waar vind je een doorstromer die een zelfde sloot water geeft als een CW5 ketel (tegen een normaal amperage)?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Combineren met douche-wtw scheelt al heel stuk. CW5 is meen ik 10l/min deltaT 50 graden (van 10 naar 60). Met Douche-wtw blijft voorraadvat op zeg 20 graden en is je koude water 27 ipv 10. Een 11kW doorstromer is dan voldoende (3x16A).Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:29:
[...]
Dan lijkt een wp boiler in wintertijd dus alleen interessant zolang er subsidie op zit?
Nee, de foutmelding verscheen 'zomaar' op het scherm en bleef de rest van de dag aanwezig. De 300L boiler is vanuit Techneco geleverd en heeft volgens tekening een spiraal van boven naar onder.Chris_82 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:55:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het ging hier om een foutmelding tijdens een normale SWW-run, of om Legionella preventie?
En die 300L boiler, is dat de 'standaard'-Loria/Techneco, of een ander merk? (loopt de spiraal wel tot onderin?)
Het is toch wel wenselijk om het volledige vat op temperatuur te kunnen krijgen, al een vraag uitgezet bij de installateur/Techneco?
Of bestaat er een veilige manier om het vat op z'n kop te zetten?
Het vat kan prima op temperatuur worden gebracht, echter dient de sensor boven het elektrisch element te hangen. Dit kan door de bovenste opening te gebruiken. Ik had alleen zelf bedacht om deze lager te hangen, omdat ik dan een lagere SWW temperatuur zou kunnen instellen.
Bij het uitzetten van deze vraag bij de installateur heeft deze vervolgens contact opgenomen met Techneco. Hieruit kwam de aanvulling op de handleiding
Mijn element gaf echter gisteravond aan dat er 630W werd verbruikt. Voor wat ik heb begrepen zou dit niet mogelijk zijn. Het element blijkt binair te zijn, of aan, of uit. Ik ga hem vanmiddag met de parameter 38 even testen.
Ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk variaties mogelijk. Bijvoorbeeld een elec. boiler van 50 liter met cop=1 en daarachter een doorstromer? Die elec boiler is dan je basisload die je elke dag wel opmaakt, en eventueel extra verbruik (vanwege logee, veel dweilen oid) wordt dan opgevangen door je doorstromer.blauwemac schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:35:
Met ietsje minder dan CW5 valt ook nog wel te leven. Verstandig omgaan met energie betekent soms inleveren op luxe. Geen welkome boodschap, dat weet ik.
[...]
De nadelen van een wp boiler in mijn ogen is dat het met een COP van 1,5 (en uiteindelijk een lage opgewekte temperatuur die alsnog met een elec. element moet worden naverwarmd) niet erg opschiet. Ben dus op zoek naar alternatieven, dat gas moet er toch een keer uit.
Of kan ik in de komende 10 jaar boilers verwachten op basis van wp technologie die water van 70-80c kunnen maken in elk seizoen?
Verwijderd
Nee. Die staat afgesteld op 40 graden, maar de meter op het verdeelblok geeft ca 35 aan. Maar dat is dus niet de toegevoerde warmte maar de mengwarmte denk ik. Er is wel leidingverlies lijkt mij in de toevoer. Die zijn vrij lang en lopen door onverwarmde gedeelten van het huis. Die leidingen hebben een isolatie van 2mm. Roodkoperen buizen met een witte mantel.Ramon_1984 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:31:
[...]
Weet je wel zeker dat er 45 graden door je vloerverwarming gaat?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 11:45 ]
Waarom zou je water van 70-80 willen? 55 (of zelfs 50) is in een voorraadvat voldoende tegen legionella (het blijft immers uren lang warm en 90% van de legionella sterft binnen 2 uur boven de 50 graden, bij 60 graden in 2 minuten). Die cop van 1,5 wordt vooral veroorzaakt door inzet van het ingebouwde element, dus niet 'dubbel tellen'.Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:39:
[...]
Ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk variaties mogelijk. Bijvoorbeeld een elec. boiler van 50 liter met cop=1 en daarachter een doorstromer? Die elec boiler is dan je basisload die je elke dag wel opmaakt, en eventueel extra verbruik (vanwege logee, veel dweilen oid) wordt dan opgevangen door je doorstromer.
De nadelen van een wp boiler in mijn ogen is dat het met een COP van 1,5 (en uiteindelijk een lage opgewekte temperatuur die alsnog met een elec. element moet worden naverwarmd) niet erg opschiet. Ben dus op zoek naar alternatieven, dat gas moet er toch een keer uit.
Of kan ik in de komende 10 jaar boilers verwachten op basis van wp technologie die water van 70-80c kunnen maken in elk seizoen?
Die zijn er, met R744, alleen nog amper voor kleine vermogens.Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:39:
Deze hebben wel een andere installatie configuratie aanpak, vanwege deze voldoende koude inlet/aanvoer van bij voorkeur 15C of lager benodigen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
http://www.auer.fr/wp-con...ynamique-Edel_English.pdfreneeke1970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:56:
[...]
Lees de folder, cop gaat naar 1.5 in de winter en hij kan niet meer zelfstandig naar 65 graden, varieerend tussen de modellen heb je daarvoor +7 tot +12 voor nodig.
Gaat tot -7 zonder element naar 60 graden.
Over de COP bij -7 geen data
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zojuist de sensor verplaatst, die paar minuten werk is geen woord aan gelogenOxellaar schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:14:
@Daannn1987 valt alles mee, alleen het bovendeksel verwijderen, dan kun je wat meer kabellengte maken. Een paar minuten werk, meer niet.
@BasvanS mmm Ik zou willen dat ik zo makkelijk een storing kon lokaliseren.
Ik kan je vertellen, niets gemeten=nog niets weten. Ben benieuwd naar morgen.
En je Elga heeft niets onttrokken, maar niets toegevoegd
De isolatie is echt el-cheapo overigens
Eens kijken of dit bij het vriespunt de defrost mania veranderd
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Zoek eens op ecocute WP's, is al ruim 10j een vrij gebruikelijk standaard type R744 WP in Japan, net zo gebruikelijk als R410A's hier in EU.
Ik heb in 2015 een poging gedaan om deze naar EU te krijgen en een meldcode voor ISDE, maar dat is niet zo eenvoudig als fabrikant zelf ook actief is op EU markt
Voor EU heb je de Q-ton, waar geen kleine versie van is,
Wel is er een nog oude sandeneco 2 &plus WP voor EU
Wil je googlen bijv de Pana HE serie als HE-V20FQS van 2012 of HE-PKU45C en etc
Maar voorlopig brengen de fabrikanten deze modelen buiten Japan, maar mondjes maat op de markt, voornamelijk om marktervaring, zoals in Australie vanwege de subsidie regelingen.
In Japan worden jaarlijks 400-500.000 R744 WP's verkocht net zoveel als er CV ketels in NL worden vervangen en is de boilertemp van 75C gebruikelijk omdat het compacter is met de beperkte ruimte.
[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 21-12-2017 12:44 ]
Die lage cop is alleen bij vorst natuurlijk. Kijk in de folder, staan betere tabellen bij dan bij een wp.Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:39:
[...]
Ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk variaties mogelijk. Bijvoorbeeld een elec. boiler van 50 liter met cop=1 en daarachter een doorstromer? Die elec boiler is dan je basisload die je elke dag wel opmaakt, en eventueel extra verbruik (vanwege logee, veel dweilen oid) wordt dan opgevangen door je doorstromer.
En als je de verloren warmte van zolder afzuigt zal het toch niet veel problemen geven?
Een doorstromers gaat je vele malen meer stroom kosten.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar het staat nog in de kinderschoenen in Europa.
Die kan je tenminste een trap op zeulen, ook leuk dat je een eigen boiler met element kan gebruikencorsat schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:18:
[...]
ik ben bezig met de nibe f130 maar dan voor binnenlucht, heeft 90 tot 280m3 lucht nodig dus valt enorm mee qua ventilate lucht en een losse unit met apartboilervat. Hij moet 178m3 gas gaan vervangen.
Havepe is vrij duur, eens zien of je elders ruim onder de €2K kan komen
[edit ]€1764 en in NL €1774
[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-12-2017 13:45 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Dank! Zie dat ik het idee warmtepomp boiler niet helemaal doorhad, want deze wp boiler kan ook uitsluitend op de buitenlucht worden aangesloten volgens de folder.Proton_ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:11:
[...]
http://www.auer.fr/wp-con...ynamique-Edel_English.pdf
Gaat tot -7 zonder element naar 60 graden.
Over de COP bij -7 geen data
Met mijn WTW is de temperatuur overal in huis zo'n beetje 'gelijk', op elke verdieping zitten uitblaasgaten die de warmte verspreiden. Een wp boiler op buitenlucht lijkt super interessant, in worst case heb je dan COP=1 bij uiterste temperaturen? Alles boven COP 1 is dan meegenomen, met de huidige subsidiereneeke1970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:35:
[...]
Die lage cop is alleen bij vorst natuurlijk. Kijk in de folder, staan betere tabellen bij dan bij een wp.
En als je de verloren warmte van zolder afzuigt zal het toch niet veel problemen geven?
Een doorstromers gaat je vele malen meer stroom kosten.
Kloppen deze waardes? Reden dat ik het vraag is omdat een 200L tank niet volledig 55c zal zijn na een run?
Verwijderd
Ik zou het fors ruimer dimensioneren dan die plaat daar. Zeker in de winter wordt het helemaal krap aan met de lagere watertemperaturen. Met twee volwassenen en twee kinderen (zeg maar gezin jan modaal) zou ik zeker naar 300l gaan.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 13:21 ]
200L voor 5 personen zie ik ook echt niet gebeuren!
[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 21-12-2017 15:40 ]
Wij komen er wel mee uit met een 3 persoons- huishouding.
Als deze geen warm water maakt helpt die mee met de c.v. maar goed daar is al een apart TOPIC voor.
Met een 200 liter tank op 55 graden, in het meeste ideale geval kun je 300 liter water van 40 graden maken.
Met een normale douchekop, 9 liter min => 33 min douchen.
Als 5 mensen sóchtends douchen is dat 6 min per persoon.
Praktijk zal dit nog minder zijn door verlies in de leiding naar de douche, iets overdracht verlies in het vat en ook dat veel mensen de douche nog wat heter zetten..
Als je echter het verdeelt over de dag (dat is wat het plaatje van uit gaat) dan kom je een heel eind.
Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:16:
[...]
Dank! Zie dat ik het idee warmtepomp boiler niet helemaal doorhad, want deze wp boiler kan ook uitsluitend op de buitenlucht worden aangesloten volgens de folder.
[...]
Met mijn WTW is de temperatuur overal in huis zo'n beetje 'gelijk', op elke verdieping zitten uitblaasgaten die de warmte verspreiden. Een wp boiler op buitenlucht lijkt super interessant, in worst case heb je dan COP=1 bij uiterste temperaturen? Alles boven COP 1 is dan meegenomen, met de huidige subsidiehelemaal mooi.
Kloppen deze waardes? Reden dat ik het vraag is omdat een 200L tank niet volledig 55c zal zijn na een run?
[afbeelding]
Maar idd, achter elkaar of de helft 's ochtends en de helft 's avonds scheelt een hoop.
Er zijn randapparaten (DWTW, doorstroomverwarmers) die goedkoper in gebruik zijn dan een grotere boiler.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt niks van, deel de waarde en personen maar door 2Wolly schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:16:
[...]
Dank! Zie dat ik het idee warmtepomp boiler niet helemaal doorhad, want deze wp boiler kan ook uitsluitend op de buitenlucht worden aangesloten volgens de folder.
[...]
Met mijn WTW is de temperatuur overal in huis zo'n beetje 'gelijk', op elke verdieping zitten uitblaasgaten die de warmte verspreiden. Een wp boiler op buitenlucht lijkt super interessant, in worst case heb je dan COP=1 bij uiterste temperaturen? Alles boven COP 1 is dan meegenomen, met de huidige subsidiehelemaal mooi.
[afbeelding]
Ik trek 190 liter in half uur douche leeg, geleverd water is dan ongeveer 300 liter
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 21-12-2017 14:26 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Op zich prima want op deze manier kan je ook gewoon nooit langer dan dat onder de douche staan.
(en als we gasten hebben gaan de gas CV nog even aan. Er ligt een afstandsbediening in de badkamer om de stopcontact van de CV draadloos aan te zetten. €10 bij de action)
[ Voor 4% gewijzigd door tim-1985 op 21-12-2017 16:37 ]
Japan heeft ook een andere ontwikkeling gehad, zeker na de tsunami van 2011 met energy tekortenOxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:54:
@Domba Volgend jaar gaan wij twee stuks R744 tapwater warmtepompen plaatsen van Mitsubishi E. Twee stuks van ongeveer 50kW voor een all electric hotel.
Maar het staat nog in de kinderschoenen in Europa.
Daarvoor was ca 30% van de electriciteit, atoomstroom, maar in de nasleep ervan waren op een gegeven moment alle off-line en lagen energiebesparings verplichtingen voor huishoudens op de plank tot wel 20% tov verbruik van 2010.
Het energy jaarverbruik van de Japanse huishoudens was daarvoor al beperkt 36-40GJ in verhouding tov Nederland 60+GJ, maar wel met hoog aandeel electriciteit tot 7800kWh (70-80%,volgens zelfde rekenmethode)
Als de capaciteit er niet is voor een doorstroomverwarmer of klassieke R134, dan is SWW best lastig.
Een Nederlandse woning kan ook uitkomen met enkel 6A (1,5kW), alleen moet er dan wel flink aangesleuteld worden en installaties op basis van een ander principe gekozen en afgestemd worden.
@Wolly
Er ontbreken wat gegevens, naast dat plaatje staat ook dat jaarverbruik "tot 5x" minder is met 360kWh per jaar voor de edel 200, waarbij de warmtebron maar even is weggelaten.
Voor 5 min totaal 30ltr water per dag heb je al meer nodig als warmteverlies en stilstandsverlies meeneemt
De l/w 200l gebruikt op basis van alleen al de Erp gegevens al het dubbele.
Het is het zelfde als ik ga roepen dat ik op mijn 50ltr SWW-boiler, zeker meer dan 3 uur kan douchen.
Ik vergeet dan wel even correct te vermelden dat mijn 6kW WP na de eerste 10-20ltr al bijspringt en dat SWW-water aanvoer voor boiler eerst voorverwarmt wordt door een hygienespiraal in een 600ltr buffer die al 27-38C is en ook een 6kW WP heeft die eventueel ook nog kan lopen om de warmte onttrekking te compenseren
[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 21-12-2017 16:00 ]
Met 150% heb je een hele goeie.
Doorstromer + WTW is zo gek nog niet.
34 750 Kwu inhoud woning 740 m3.
Joedmo
@mightymJoedmo schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:01:
mightym mijn vorige post niet gezien betreffende je zubadan ik begreep eruit dat je geen vloerverwarming had en geen temperatuurproblemem hebt en warmwater via een buffervat aanmaakt ,hoe groot is de totale vloer oppervlakte hoe groot is je Kw vermogen van je radiateurs bij mij 16 stuks met een capaciteit van
Joedmo
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Nieuw element wordt besteld, maar levering zal pas ergens 2e/3e week januari worden in verband met sluitingsperiode van o.a. Techneco.
Flow vs Ta
Stel je afgiftesysteem doet 2000 liter per uur met 30 graden aanvoer.
Welke temperatuur hoort erbij om dezelfde hoeveelheid warmte te transporteren bij 1000 liter per uur.
pJoedmo schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:01:
mightym mijn vorige post niet gezien betreffende je zubadan ik begreep eruit dat je geen vloerverwarming had en geen temperatuurproblemem hebt en warmwater via een buffervat aanmaakt ,hoe groot is de totale vloer oppervlakte hoe groot is je Kw vermogen van je radiateurs bij mij 16 stuks met een capaciteit van
Joedmo
Heb je een PM gestuurd!
NB ik heb geen Zubadan, wel vloerverwarming, geen temperatuurproblemen en SWW via boilervat.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Als de Elga regelt op basis van ruimtetemperatuur begint de graadminutenteller te lopen als de ruimtetemperatuur onder de ingestelde temperatuur komt. 30 Kmin is dus bijvoorbeeld 300 minuten 0,1 K te koud of 60 minuten 0,5 K te koud.
In de Elga zit ook een instelling dat als er meer dan 1 K te koud is, de ketel hoe dan ook bijkomt.
Bij een weersafhankelijke instelling gebeurt een en ander op basis van watertemperaturen en tijdsduur dat het te koud is. Ook dit gaat met graadminuten.
Ok dankjewelOxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:36:
Over graadminuten....Wie vroeg het eigenlijk? @amarkest @Daannn1987 @Elga bezitters...
Als de Elga regelt op basis van ruimtetemperatuur begint de graadminutenteller te lopen als de ruimtetemperatuur onder de ingestelde temperatuur komt. 30 Kmin is dus bijvoorbeeld 300 minuten 0,1 K te koud of 60 minuten 0,5 K te koud.
In de Elga zit ook een instelling dat als er meer dan 1 K te koud is, de ketel hoe dan ook bijkomt.
Bij een weersafhankelijke instelling gebeurt een en ander op basis van watertemperaturen en tijdsduur dat het te koud is. Ook dit gaat met graadminuten.
komt ketel dan ook bij als P63 40 - 35 =5c en buitentemp= 8c ?
Beetje pielen met P80 en P81en B4/B5 bij Kt 20,5c en buiten 8c geeft momenteel een heel vlak regelgedrag. Heb ik bij gelijke temperaturen niet eerder bij mij gezien. Ben benieuwd hoe dat met lagere buitentemp gaat.
Verwijderd
Met een paar % afwijking kun je 't hier http://www.zonnecollector-info.nl/deltat.php berekenen, Flow Ta en Tr geven kWh.Knowbody schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:10:
Wie kan me hierin voorzien... Excelkampioen @Verwijderd ?
Flow vs Ta
Stel je afgiftesysteem doet 2000 liter per uur met 30 graden aanvoer.
Welke temperatuur hoort erbij om dezelfde hoeveelheid warmte te transporteren bij 1000 liter per uur.
EDIT:
Q = m·c·ΔT
Gemiddelde vloerT is (Ta+Tr)/2
Halveren v.d. flow en verdubbelen van (Ta-Tr)/2 heeft dezelfde afgifte.
Door Ta en Tr beide met de oorspronkelijke (Ta-Tr)/2 te verhogen krijg je dezelfde gemiddelde oppervlakteT v.d. vloer.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 21:12 ]
Als je geen stevige "city heat effect" hebt, kan je voor 9kW het beste naar een dubbel hoog model kijken.HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:15:
Die heeft een lage COP, laag jaar rendement, niet goedkoop, waarom overweeg je die ?
[...]
7kW met dat "condensor"-oppervlak eruit krijgen is al een uitdaging, laat staan 9kW @A-10.
Snap het regel principe van de Pana nog niet helemaal... En verbaas me al helemaal dat je er geen max COP mode op zit...
Kun je de 9kw op instellen op max 6kw en zo het zelfde COP hebben als de 6 kw versie ?
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:36:
[...]
Als je geen stevige "city heat effect" hebt, kan je voor 9kW het beste naar een dubbel hoog model kijken.
7kW met dat "condensor"-oppervlak eruit krijgen is al een uitdaging, laat staan 9kW @A-10.
Nee, de ketel komt niet bij als de ingestelde minimale buitenT het niet toelaat.amarkest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:50:
[...]
Ok dankjewel![]()
komt ketel dan ook bij als P63 40 - 35 =5c en buitentemp= 8c ?
Beetje pielen met P80 en P81en B4/B5 bij Kt 20,5c en buiten 8c geeft momenteel een heel vlak regelgedrag. Heb ik bij gelijke temperaturen niet eerder bij mij gezien. Ben benieuwd hoe dat met lagere buitentemp gaat.
[afbeelding]
Ook niet als de graadminuten op 0 staan.
Alleen als alle voorwaarden het toelaten, dan pas komt de ketel bij.
Hier is het aftellen te zien.....
O ja...ook direct versie 16.0 geflashed, wat het verschil tov 15.3 is weet ik niet.
Verwacht alleen Anna ondersteuning oid
B4/B5 wel te gebruiken dacht ik.Oxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:49:
[...]
O ja...ook direct versie 16.0 geflashed, wat het verschil tov 15.3 is weet ik niet.
Verwijderd
Hoe zou een max COP mode moeten werken ?HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:48:
Maw, de 9 kw pana mono is ook alleen maar interessant als je een goede UHI hebt ?
Snap het regel principe van de Pana nog niet helemaal... En verbaas me al helemaal dat je er geen max COP mode op zit...
Kun je de 9kw op instellen op max 6kw en zo het zelfde COP hebben als de 6 kw versie ?
[...]
ik heb duidelijk effect van FANLOW en FANMED gezien, maar wellicht geld dat alleen voor RAR en niet voor WAROxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:14:
@amarkest Ik ben benieuwd, volgens de tool zijn B4 en 5 nog steeds onbekend. Maar we gaan het meemaken morgen...
[...]
Die kan je tenminste een trap op zeulen, ook leuk dat je een eigen boiler met element kan gebruiken
Havepe is vrij duur, eens zien of je elders ruim onder de €2K kan komen
[edit ]€1764 en in NL €1774
[/quote
De nibe f130 is een stuk duurder 2200 euris en dan nog een 300l vat. Ik kijk uiteraard of het goedkoper kan.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
bij mijn RAR fw 12.65 en fw 16.0 duidelijk wel.Oxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:48:
@amarkest Ik stook RAR en heb geen enkel effect van de dipswitch, hoe ze ook staan.
Ik snap niet wat je bedoelt met max COP mode,hoe zou dat werken, als je keuze hebben in systeem temperatuur voor je afgifte systeem?HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:48:
Maw, de 9 kw pana mono is ook alleen maar interessant als je een goede UHI hebt ?
[...]
Een 9kW kan je vrij aardig tunen tot een 6kw door de flow te beperken voor verwarming, de laagste deellast en modulatie zijn vergelijkbaar
@amarkestamarkest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:41:
[...]
ik heb duidelijk effect van FANLOW en FANMED gezien, maar wellicht geld dat alleen voor RAR en niet voor WAR
Welke Firmware draait er op jou Elga?
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
fw 16.0avandermeulen schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:53:
[...]
@amarkest
Welke Firmware draait er op jou Elga?
@OxellaarOxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:48:
@amarkest Ik stook RAR en heb geen enkel effect van de dipswitch, hoe ze ook staan.
Geeft Techneco geen changelog aan installateurs wanneer er nieuwe firmware versies beschikbaar komen?
tja, in IT-wereld is dat standaard. Ik weet niet hoe dat in installateurswereld geregeld is.avandermeulen schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:56:
[...]
@Oxellaar
Geeft Techneco geen changelog aan installateurs wanneer er nieuwe firmware versies beschikbaar komen?
Nee, er staat niets bij vermeldavandermeulen schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:56:
[...]
@Oxellaar
Veel fabrikanten kunnen dat wel vermelden. Maar als een apparaat goed draait, dan gaat "niemand" een update draaien.amarkest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:59:
[...]
tja, in IT-wereld is dat standaard. Ik weet niet hoe dat in installateurswereld geregeld is.
Pas als er problemen zijn ga ik daar naar vragen.
Een nieuw systeem geef ik wel altijd een update als dat mogelijk is. Zeker bij multi split of VRF is het vaak belangrijk dat alle onderdelen een firmware van dezelfde periode hebben.
Maar het blijft een risico, gaat er iets mis tijdens de update, dan is het niet snel verholpen en zit men in de kou.
Vandaar dat ik het niet zomaar doe, behalve bij mijzelf dan
Eigenlijk same story als met de CV-ketel.
Even de pana mono als voorbeeld.
De 6 kw (7) en 9 kw zijn 100% hetzelfde, behalve de PCBA (lees waarschijnlijk andere software).
De COP van de 6 kw versie is 4,6 (A7W35) full load
De COP van de 9 kw versie is 4,1 (A7W35) full load
Stel ik wil mijn vloer gaan verwarmen, en dit zou met de 9 kw versie in 1 uur gaan.
De 6 kwh versie zal er dan 1,5 uur overdoen (warmteverlies huis even daar gelaten).
Aangezien (aanname) de 9 kw ziet dat de temp de laag is, zal hij voluit gaan. En dus met de COP van 4,1 werken.
De 6 kw versie zal dit met een COP van 4,6 doen en daarmee 11 % minder energie verbruiken.
(ja, temp van de vloer is eerst iets lager, maar dit gaat in deze range redelijk gelijk op).
Waarschijnlijk ligt de Max COP zelfs nog iets hoger, (bij ongeveer 3 Kw).
Ik mis de simpele setting dat ik dit zelf gewoon kan "kiezen“ net zo als ik dit bij mijn CV kan.
Bij mijn CV kan ik gewoon min. vermogen en max vermogen instellen en zo het vermogen optimaliseren voor mijn huis.
Uiteraard zal de WAR iets doen maar toch lees ik her en der ze de WP's gewoon voluit gaan...
Of kun je hem met de WAR wel zo tunnen dat hij alleen bij - 12 9 kw levert en voor dat het onder de 0 komt nooit meer dan 6 kw....
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:51:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt met max COP mode,hoe zou dat werken, als je keuze hebben in systeem temperatuur voor je afgifte systeem?
Een 9kW kan je vrij aardig tunen tot een 6kw door de flow te beperken voor verwarming, de laagste deellast en modulatie zijn vergelijkbaar
Verwijderd
Ik heb je reacties niet gelezen.
Maar je moet niet in CV plofketel denken.
Een WP compenseert het "verlies" van je huis.
Dus heb je minder capaciteit nodig dan een "plof" ketel.
(ik ben heel blij met mijn buffervat en continu laag vermogen, zo lang mogelijk)
En that's where the tweakers come inavandermeulen schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:24:
Je kunt de changes natuurlijk wel ten dele afleiden door de installateurshandleidingen van de verschillende firmware versies, voor zover beschikbaar, te vergelijken. Maar dat blijft toch behelpen en soms gissen....
OkayVerwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:53:
[...]
Met een paar % afwijking kun je 't hier http://www.zonnecollector-info.nl/deltat.php berekenen, Flow Ta en Tr geven kWh.
EDIT:
Q = m·c·ΔT
Gemiddelde vloerT is (Ta+Tr)/2
Halveren v.d. flow en verdubbelen van (Ta-Tr)/2 heeft dezelfde afgifte.
Door Ta en Tr beide met de oorspronkelijke (Ta-Tr)/2 te verhogen krijg je dezelfde gemiddelde oppervlakteT v.d. vloer.
Het gaat me om het zichtbaar maken van verschillende Ta's en flow waarden bij dezelfde hoeveelheid benodigde energie.
Dan stel Ta 30 en Tr 28, flow is 2000
Dan zou Ta naar 32 moeten om bij dezelfde Tr=28 bij een flow van 1000 dezelfde energie in het huis te pompen.
Hier zijn dan ook hetzelfde aantal kwartjes voor nodig aan stroom. ( als COP hetzelfde blijft)
Dan idem (situatie radiatoren only)
Stel Ta naar 36, Tr blijft 28, flow 500
Alleen deze delta T is te groot voor een WP
38 33 met flow 800 kan wel, delta T is immers 5k.
Al deze rekenvoorbeelden geven 4.55 kW
Interessant!
Verwijderd
Als de 6 kW de water temperatuur haalt zal in dezelfde situatie de 9 kW ook maar 6 kW uit sturen. Zonder extra verbruik.HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:31:
@Domba @Verwijderd
Eigenlijk same story als met de CV-ketel.
Even de pana mono als voorbeeld.
De 6 kw (7) en 9 kw zijn 100% hetzelfde, behalve de PCBA (lees waarschijnlijk andere software).
De COP van de 6 kw versie is 4,6 (A7W35) full load
De COP van de 9 kw versie is 4,1 (A7W35) full load
Stel ik wil mijn vloer gaan verwarmen, en dit zou met de 9 kw versie in 1 uur gaan.
De 6 kwh versie zal er dan 1,5 uur overdoen (warmteverlies huis even daar gelaten).
Aangezien (aanname) de 9 kw ziet dat de temp de laag is, zal hij voluit gaan. En dus met de COP van 4,1 werken.
De 6 kw versie zal dit met een COP van 4,6 doen en daarmee 11 % minder energie verbruiken.
(ja, temp van de vloer is eerst iets lager, maar dit gaat in deze range redelijk gelijk op).
Waarschijnlijk ligt de Max COP zelfs nog iets hoger, (bij ongeveer 3 Kw).
Ik mis de simpele setting dat ik dit zelf gewoon kan "kiezen“ net zo als ik dit bij mijn CV kan.
Bij mijn CV kan ik gewoon min. vermogen en max vermogen instellen en zo het vermogen optimaliseren voor mijn huis.
Uiteraard zal de WAR iets doen maar toch lees ik her en der ze de WP's gewoon voluit gaan...
Of kun je hem met de WAR wel zo tunnen dat hij alleen bij - 12 9 kw levert en voor dat het onder de 0 komt nooit meer dan 6 kw....
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Bovenstaande klopt natuurlijk als een bus....Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:41:
@HFman Inregelen/Tunen van WAR/Stooklijn doet wat je wilt bereiken, indien je dat goed doet, beetje afhankelijk van de buitenT en de minimale output van de WP, hoe ver deze kan terugmoduleren, kun je 'snaarstrakke' max COP realiseren. Dit is een kwestie van de combinatie juiste Ta in combinatie de juiste flow in relatie tot het afgiftesysteem en het warmteverlies v.d. woning. Veronderstelt wordt wel dat er geen groot gat zit tussen de huidige en gewenste temperatuur, dus 24h stoken ipv nachtverlaging, anders krijg je inhaalbehoefte en die gaat alleen met ongewenst hogere Ta en daarmee lagere COP gepaard.
Je zou eigenlijk willen dat zoiets automatisch gaat.
Huidige systemen zouden wel voorzien moeten zijn van een:
- Binnen temperatuur sensor
- Aanwezigheidssensor
- Uitgebreide buitenklimaat sensoren (meer dan alleen Tb)
- Weersverwachting
- Scheme met een voorkeur voor gewenste tijden en temperatuur
Met als resultaat:
- Aanpassing van wel/niet nachtverlaging (is het zinvol)
- Aanpassing in flow
- Aanpassing in Ta
Alles gebaseerd op gemeten waarden en de te verwachten omstandigheden.
Het systeem bepaald wat de ideale aanvoer temperatuur is in combinatie van de flow.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wil 3 metingen doen in mijn systeem en met 3x Kamstrup gaat dat wel in de papieren lopen.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Net wederom klokprogramma vraagt om 20c en een paar seconden later staat de gemeten kamertemperatuur op 20c, ELGA reageert dus niet en pas een uur later bij de volgende programmastap naar 20,5c blijft de gemeten Kt op 20c en reageert ELGA meteen.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Heeft 't met OT te maken of is die HCTM gewoon defect?
Dit topic is gesloten.
![]()
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.