@amarkest Ik zie dat wat jij aangeeft ook op de HCTM: Hij geeft 19,0 C aan. Ik wil manueel verhogen naar 19,5 C. Kijk ik daarna naar de gemeten kamertemperatuur is die ook 19,5 C geworden. En dit rare gedrag heb ik toch zeker 5 keer gezien binnen 1 jaar tijd.
@amarkestDe Elga is net wakker geworden en lijkt dat hij nu op +/- 700W blijft draaien.
Dipswitch B4 staat volgens mij op off...
Voor de duidelijkheid... Ik heb geen last van #elgahyberanation
Voor de duidelijkheid... Ik heb geen last van #elgahyberanation
[ Voor 39% gewijzigd door Oxellaar op 22-12-2017 10:19 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
8 graden buiten, mooie temperaturen, de LG staat nu met 550-620w rustig de boel aan te warmen, 27 graden aanvoer
@Amarkest Dit verschijnsel ken ik ook wel. Vanochtend een reset gedaan ivm #elgahyberanation en toen ik de hctm daarvoor omlaag zette vloog de Tr ook meteen een halve graad naar beneden.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ja idd , ik vind FANMED (B5on/B4off) wat vaag qua resultaat, bij FANLOW (B5off/B4on) zie je beter of ie idd op laagvermogen draait.Oxellaar schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:06:
@amarkestDe Elga is net wakker geworden en lijkt dat hij nu op +/- 700W blijft draaien.
Mooi dat het weer werkt, maar ik ga het weer uitzetten waarschijnlijk. Heb geen zin om bij iedere verandering van het weer een schakelaar om te zetten.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@Beginner
De sensor is ook verdacht, er zit wel 5 jaar garantie op.
kijk het nog even aan zegt ze ....................
Net een vriendelijke dame bij Honeywell gesproken, zegt dat het onderdeel van het leerproces zou kunnen zijn............. (ik heb 'm 10 dagen geleden weer opgehangen ipv de CELCIA)Beginner schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:01:
@amarkest Ik zie dat wat jij aangeeft ook op de HCTM: Hij geeft 19,0 C aan. Ik wil manueel verhogen naar 19,5 C. Kijk ik daarna naar de gemeten kamertemperatuur is die ook 19,5 C geworden. En dit rare gedrag heb ik toch zeker 5 keer gezien binnen 1 jaar tijd.
Ik heb (lang geleden) een mail gehad van Techneco dat de HCTM alleen gebruikt wordt voor T en Tset en regeltechnisch doet deze verder niets. Alle programma stappen worden door Elga zelf verder bepaald. OT is natuurlijk nodig om de temperatuurwaarde door te geven (in tegenstelling tot aan/uit thermostaat). Uiteraard is nachtverlaging niet meer dan tijdelijke verandering van Tset. Het op- en aftoeren van Elga en het inschakelen van de HR ketel loop via het "eigen" Elga programma. Ik heb zelfs op mijn HR Quinta geen indicatie van ruimte thermostaat "aan" terwijl de ketel toch brand in duo bedrijf.amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:58:
HCTM goochelt wel veel met de gevraagde en gemeten kamertemperatuur.![]()
![]()
Net wederom klokprogramma vraagt om 20c en een paar seconden later staat de gemeten kamertemperatuur op 20c, ELGA reageert dus niet en pas een uur later bij de volgende programmastap naar 20,5c blijft de gemeten Kt op 20c en reageert ELGA meteen.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Heeft 't met OT te maken of is die HCTM gewoon defect?
Je zou het "logisch" regel schema (strategie) van Elga moeten proberen te achterhalen om e.e.a te kunnen verklaren. Hybride bedrijf samen met modulerende regeling is best ingewikkeld omdat er veel variabelen zijn die de regelkring beinvloeden.
Het analoge proces is condensatie van het koelgas en hoeveel energie de compressor nodig heeft voor volume en benodigde druk ervoor omdat conenstaie opgang te houden.
Die compressor wordt aangestuurd bij elke WP en sturing verschilt in detail. en het is afhankelijk hoe goed de fabrikant heeft gedaan met technisch ontwerp van de compressor.
Als gebruiker is er daar minimaal te sturen, het is voornamelijk de Ta die COP bepaald en hoelang van te voren je ergens op kunt reageren.
In principe heeft een lager afgegeven thermisch vermogen door WP een lagere COP omdat de benodigde hulp energie voor circulatiepomp en electronica gelijk is of het nu voor 50% deellast of volvermogen.
Wat kun je nu wel regelen, is hoe goed je met je afgiftesysteem kunt inspelen op de WP regeling.
Nu heb ik vermogen bij gegeven voor WP1 vloerverwarming, niet geheel volvermogen dan had ik een graad meer Ta moeten vragen.
WP2 is mijn radiator circuit met weinig thermische massa, met als nageregeld, regelbare boosterfans en redelijk in evenwicht
De Pana G-serie is vrij spartaans en kent in principe grote stappen van 120W met fijn regeling er rond, die je kunt benutten.
momentane COP is nu 5,7:5,7, maar ik kan je elke laten zien, door te spelen met mijn boosterfans van 5,7:5,2 tot 5,7:6,2.
Wat voor mij telt is aan het eind van de dag is de DCOP, hoe goed je hebt kunnen inspelen op die veranderingen met afgifte, die boosterfans kosten ook energie en die dien je ook mee te rekenen in de DCOP.

Momentane COP is leuk, maar op tijd basis is er nog al wat verschoven van elkaar en daarom vindt ik DCOP een betere.
Het duidelijkste kan ik dat laten zien aan mijn radiator het verste weg van de WP, zoals de verblijft tijd in mijn radiator,
Die verschuiving in tijd is ook de reden dat ik een momentane COP van +/- 0,5 voor de verhouding kan laten zien.
Simpele conclusie afgifte systeem en de naregeling heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat

Voor dit testje heb ik geen gebruik gemaakt om Tr te stabiliseren of de aanwezigheids sensoren per ruimte voor de boosterfan sturing
Die compressor wordt aangestuurd bij elke WP en sturing verschilt in detail. en het is afhankelijk hoe goed de fabrikant heeft gedaan met technisch ontwerp van de compressor.
Als gebruiker is er daar minimaal te sturen, het is voornamelijk de Ta die COP bepaald en hoelang van te voren je ergens op kunt reageren.
In principe heeft een lager afgegeven thermisch vermogen door WP een lagere COP omdat de benodigde hulp energie voor circulatiepomp en electronica gelijk is of het nu voor 50% deellast of volvermogen.
Wat kun je nu wel regelen, is hoe goed je met je afgiftesysteem kunt inspelen op de WP regeling.
Nu heb ik vermogen bij gegeven voor WP1 vloerverwarming, niet geheel volvermogen dan had ik een graad meer Ta moeten vragen.
WP2 is mijn radiator circuit met weinig thermische massa, met als nageregeld, regelbare boosterfans en redelijk in evenwicht
De Pana G-serie is vrij spartaans en kent in principe grote stappen van 120W met fijn regeling er rond, die je kunt benutten.
momentane COP is nu 5,7:5,7, maar ik kan je elke laten zien, door te spelen met mijn boosterfans van 5,7:5,2 tot 5,7:6,2.
Wat voor mij telt is aan het eind van de dag is de DCOP, hoe goed je hebt kunnen inspelen op die veranderingen met afgifte, die boosterfans kosten ook energie en die dien je ook mee te rekenen in de DCOP.

Momentane COP is leuk, maar op tijd basis is er nog al wat verschoven van elkaar en daarom vindt ik DCOP een betere.
Het duidelijkste kan ik dat laten zien aan mijn radiator het verste weg van de WP, zoals de verblijft tijd in mijn radiator,
Die verschuiving in tijd is ook de reden dat ik een momentane COP van +/- 0,5 voor de verhouding kan laten zien.
Simpele conclusie afgifte systeem en de naregeling heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat

Voor dit testje heb ik geen gebruik gemaakt om Tr te stabiliseren of de aanwezigheids sensoren per ruimte voor de boosterfan sturing
HFman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:31:
@Domba @Verwijderd
Eigenlijk same story als met de CV-ketel.
Even de pana mono als voorbeeld.
De 6 kw (7) en 9 kw zijn 100% hetzelfde, behalve de PCBA (lees waarschijnlijk andere software).
De COP van de 6 kw versie is 4,6 (A7W35) full load
De COP van de 9 kw versie is 4,1 (A7W35) full load
Stel ik wil mijn vloer gaan verwarmen, en dit zou met de 9 kw versie in 1 uur gaan.
De 6 kwh versie zal er dan 1,5 uur overdoen (warmteverlies huis even daar gelaten).
Aangezien (aanname) de 9 kw ziet dat de temp de laag is, zal hij voluit gaan. En dus met de COP van 4,1 werken.
De 6 kw versie zal dit met een COP van 4,6 doen en daarmee 11 % minder energie verbruiken.
(ja, temp van de vloer is eerst iets lager, maar dit gaat in deze range redelijk gelijk op).
Waarschijnlijk ligt de Max COP zelfs nog iets hoger, (bij ongeveer 3 Kw).
Ik mis de simpele setting dat ik dit zelf gewoon kan "kiezen“ net zo als ik dit bij mijn CV kan.
Bij mijn CV kan ik gewoon min. vermogen en max vermogen instellen en zo het vermogen optimaliseren voor mijn huis.
Uiteraard zal de WAR iets doen maar toch lees ik her en der ze de WP's gewoon voluit gaan...
Of kun je hem met de WAR wel zo tunnen dat hij alleen bij - 12 9 kw levert en voor dat het onder de 0 komt nooit meer dan 6 kw....
[...]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja idd ELGA houdt er een eigen regelstrategie op na. Ik draai RAR geen WAR en geen DUOmode.Tomexergie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:29:
[...]
Ik heb (lang geleden) een mail gehad van Techneco dat de HCTM alleen gebruikt wordt voor T en Tset en regeltechnisch doet deze verder niets. Alle programma stappen worden door Elga zelf verder bepaald. OT is natuurlijk nodig om de temperatuurwaarde door te geven (in tegenstelling tot aan/uit thermostaat). Uiteraard is nachtverlaging niet meer dan tijdelijke verandering van Tset. Het op- en aftoeren van Elga en het inschakelen van de HR ketel loop via het "eigen" Elga programma. Ik heb zelfs op mijn HR Quinta geen indicatie van ruimte thermostaat "aan" terwijl de ketel toch brand in duo bedrijf.
Je zou het "logisch" regel schema (strategie) van Elga moeten proberen te achterhalen om e.e.a te kunnen verklaren. Hybride bedrijf samen met modulerende regeling is best ingewikkeld omdat er veel variabelen zijn die de regelkring beinvloeden.
Elga reageert altijd keurig als KT warmtevraag omhoog of omlaag geset wordt, Alleen snachts en smorgens vroeg zie ik dat ELGA niet slaapt, tenzij de nachtverlaging vrij laag is.
Ik heb vorig jaar februari, een week na installatie vd ELGA de HCTM weer verruild voor de Isense ivm de duidelijkheid display en gebruiksvriendelijkheid. En tot begin vorige maand naar tevredenheid gebruikt.
Begin vorige maand de Isense verruild voor de CELCIA van @Bram-Bos , omdat 's morgens tijdens de opstart de HRketel soms werd ingezet. CELCIA kun je met 0,2c stappen verhogen, dus de kans dat de Hrketel wordt ingezet is kleiner. Dat bleek ook zo te zijn. Bovendien heb ik een zeer temperatuur gevoelige WAF (verbrand al in de schaduw), die 0,5c verhoging/verlaging al een ding vind.
Toen kwam FW 16.0 uit, waar je dmv parameterisering ELGA wat beter kan "tunen", helaas is de PC-interface alleen voor installateurs beschikbaar, dus moest de HCTM daar voor gebruikt worden.
CELCIA weer van de muur, HCTM er weer op.
Ik denk er hard over om de CELCIA weer op te hangen en de HCTM naast de ELGA op zolder met een ingestelde warmtevraag op 11 oid.
Zo bevestigde Plugwise, die een aangepaste versie van de Anna voor de Elga in samenwerking met Techneco ontwikkelde, het regelgedrag ook.Tomexergie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:29:
[...]
Ik heb (lang geleden) een mail gehad van Techneco dat de HCTM alleen gebruikt wordt voor T en Tset en regeltechnisch doet deze verder niets. Alle programma stappen worden door Elga zelf verder bepaald. OT is natuurlijk nodig om de temperatuurwaarde door te geven (in tegenstelling tot aan/uit thermostaat). Uiteraard is nachtverlaging niet meer dan tijdelijke verandering van Tset. Het op- en aftoeren van Elga en het inschakelen van de HR ketel loop via het "eigen" Elga programma. Ik heb zelfs op mijn HR Quinta geen indicatie van ruimte thermostaat "aan" terwijl de ketel toch brand in duo bedrijf.
Op de Anna thermostaat kan je het setpoint in stappen van 0.5 C instellen.
De gemeten temperatuur wordt met een resolutie van 0.1 C aangegeven.
Wat ik zelf waarneem is het volgende:
Zolang de Elga het nog zonder ketel af kan regelt hij de temperatuur op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
Wanneer de Elga het niet meer alleen af kan zakt de temperatuur tot circa 0.3 C onder het setpoint, de ketel komt bij en in duo bedrijf loopt de temperatuur langzaam op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
De ketel gaat dan uit, de Elga loopt door en de temperatuur zakt weer tot 0.3 C onder het setpoint.
Van mij had de Delta T die de Elga in zijn regelregime hanteert ietwat kleiner mogen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door avandermeulen op 22-12-2017 11:18 ]
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Verwijderd
@Bram-Bos Kun je bevestigen dat de ELGA bij 200W, het minimum wat ik bij diverse mensen gezien heb, opgenomen vermogen inderdaad tot < 1kW thermisch kan trugmoduleren ?
@HFman Sinds begin november heb ik een Hitachi RASM-4VNE hier draaien. Hij bevalt goed maar ik moet er wel bij zeggen dat er een steile leercurve aanzit. Nu ik wat meer de logica achter het apparaat begrijp kan ik ook wijzer worden uit alle instellingen en opties uit de handleiding. Het apparaat is degelijk in elkaar gezet en er zitten veel opties op om mee te schakelen of dingen te activeren. Ik heb het idee dat ze bij Hitachi voor een open systeem hebben gekozen waardoor je op verschillende manieren de Yutaki kan aansturen. Met de electrische in/output opties kan je bijvoorbeeld met een evo-home als thermostaat werken, maar je kan ook bijvoorbeeld een signaal geven dat het PV systeem actief is zodat hij juist op dat moment gebruik gaat maken van goedkope stroom.HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:38:
@thefox154 Hoe bevalt de Hitachi tot nu toe ? Ik twijfel nog de pana en deze...
Weet je hoever de RASM-4VNE terug kan regelen ? Kan dit niet echt vinden.
Je geeft aan dat via Mbus je alles via domoticz kan sturen, heeft iemand dat al aan de praat ?
Enne... heb je hem op een "gewone" 3 fase aansluiting .. ? als je de spec sheet moet geloven dan gaat ie ver over de 25A heen...
Je kan bij PMCoppack ook een modbus of KNX interface er voor kopen. Ik zal binnenkort de modbus erbij bestellen. Deze sluit je aan op de Yutaki en aan de andere kant zit er een ethernet aansluiting aan. Je kan dan via bv domoticz alle waarden lezen/schrijven dus zo ook via domoticz via allerlei regels de Yutaki aansturen. Ik heb dat nog niet draaien maar denk dat het niet al te ingewikkeld moet zijn straks. Let op dat MODbus niet hetzelfde is als Mbus.
Mijn grootste uitdaging op dit moment is dat de Yutaki niet zo ver kan terug moduleren. Op internet is er weinig over te vinden. Echter als ik uit ga van de specs uit dit overzicht, zie pagina 9, dan levert een RAS-4HVRNME-AF(min/nom/max) 4.8/9.8/13.5kW. Nu is de RASM-4VNE niet precies hetzelfde apparaat maar de verhoudingen zullen wel ongeveer gelijk zijn.
https://www.hitachiaircon...eViewer?attachmentId=1644
Over de eletrische aansluiting. Ik heb een 32A automaat in de meterkast gezet en van daar ga ik met 3x6mm naar de Yutaki. Dit moet goed gaan volgens de technische handleiding. Als je de DHW heater ook via de Yutaki laat lopen dan moet je naar een grotere zekering gaan. Ik ga de DHW heater echter gewoon op een aparte groep zetten en dan wel via een relais via de Yutaki laten schakelen. (nog niet gedaan).
Over de beperkte userbase moet ik je wel gelijk geven. Het gaat op dit forum vooral over de ELGA en af en toe over de Panasonic. De andere merken zijn wat minder vertegenwoordigd. Ik zou dat niet als beperkende factor zien. Ik ken nu sowieso al 4 man die er een overwegen of al hebben besteld (waaronder @thefox154 ) en het lijkt me sterk als we met 4 of meer tweakers ergens niet uit kunnen komen.
Heb dit gedrag bij allerlei Honeywell thermostaten gezien zowel de opentherm als de aan/uit varianten.
De chronotherm vision modulation
chronotherm touch modulation
Rond wireless
Ze doen het allemaal... Een cv ketel gaat wel gewoon branden ondanks de hogere temp. Zal dan wel automatisch in de laaglast warmhoud stand oid gaan.
De chronotherm vision modulation
chronotherm touch modulation
Rond wireless
Ze doen het allemaal... Een cv ketel gaat wel gewoon branden ondanks de hogere temp. Zal dan wel automatisch in de laaglast warmhoud stand oid gaan.
amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:23:
@Beginner
[...]
Net een vriendelijke dame bij Honeywell gesproken, zegt dat het onderdeel van het leerproces zou kunnen zijn............. (ik heb 'm 10 dagen geleden weer opgehangen ipv de CELCIA)
Boven de 13 Tbuiten, zie ik hem wel eens naar 160-170W gaan.. op dit moment is ±190 het minimum.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:11:
@Bram-Bos Kun je bevestigen dat de ELGA bij 200W, het minimum wat ik bij diverse mensen gezien heb, opgenomen vermogen inderdaad tot < 1kW thermisch kan trugmoduleren ?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Nee, niks gehoord. We zullen nog even zelf stookmeester moeten zijn.Aziraphale schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:24:
@Bram-Bos @Tomexergie Hebben jullie nog iets van Techneco gehoord? Hier is het nog oorverdovend stil en ze gaan de komende week(en) vast dicht.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik monitor niet real time, dus het is afhankelijk van toevallig checken van mijn Kamstrup. Maar lager dan 1,2 kW-th heb ik de Elga nog nooit zien moduleren.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:11:
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Aan welke "knoppen" kan Anna bij Elga "draaien"?avandermeulen schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:07:
[...]
Op de Anna thermostaat kan je het setpoint in stappen van 0.5 C instellen.
Verwijderd
Dat is naar mijn idee/smaak dus helemaal perfekt, op het moment dat je warmteverlies echter ergens tussen de 500 en 700W thermisch is krijg je het 'aan/uit/aan/uit' pendel gedrag. Door welke maatregel zou je dat 'mooier/beter' kunnen krijgen. Ik vrees dat het een utopie is, maar niet geschoten is altijd mis.Daannn1987 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:25:
[...]
Boven de 13 Tbuiten, zie ik hem wel eens naar 160-170W gaan.. op dit moment is ±190 het minimum.
I feared as much. Wil dit weekend nog eens experimenteren met een Isense ipv de HCTM. Na wat ik op de laatste paginaś lees wil ik zeker zijn dat het niet door de thermostaat komt.Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:32:
[...]
Nee, niks gehoord. We zullen nog even zelf stookmeester moeten zijn.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Verwijderd
In hoeverre ben je ondertussen wel/niet in staat om bij de hogere buitenT's constante afgifte in je temperatie-wand te krijgen/houden ?Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:33:
[...]
Ik monitor niet real time, dus het is afhankelijk van toevallig checken van mijn Kamstrup. Maar lager dan 1,2 kW-th heb ik de Elga nog nooit zien moduleren.
Ik heb het niet uitgewerkt ergens staan,MarFan schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:58:
@Domba , ik lees dat jij de warmtemeter doet met een Arduino en FS400a. Mijn vraag, heb je dat project ergens uitgewerkt staan ? Zou je met de huidige kennis het nog steeds zo doen of zou je iets anders kiezen.
Wil 3 metingen doen in mijn systeem en met 3x Kamstrup gaat dat wel in de papieren lopen.
Ik heb nog een lange todo lijst, waar mijn huidige te kort schiet, zoals het gebruik in mijn systeem of radiatoren en de verschuiving in tijd tussen Ta en Tr , waarbij Tr soms boven Ta kan komen te liggen terwijl gewoon sprake is van verwarmen en niet koelen of een scherper onderscheid tussen SWW/verwarmen te krijgen met toerekenen van de rest warmte.
Voorbeeld, Voor SWW gaat bij mij 3 minuten van te voren de circulatiepomp lopen en de 3 wegklep al open voor de compressor opstart, dan onttrek je warmte aan de boiler en is Tr enige tijd hoger dan Ta, dat dient niet als koeling te worden gezien, maar dient verrekend te worden met verwarming. als ook aan einde de opgewarrmde leidingen beter toegerekend dienen te worden
Als ook oa standaard andere sensoren, analoge met ADS1115 voor meer resolutie om significante nauwkeurigheid van +/- 100W met factor 10 naar beneden te brengen tot +/-10W significante nauwkeurigheid
Ik kies nog wel steeds voor FS400a, maar dan wel 2 in een circuit om notificatie te hebben of er sprake is van verloop.
Maar het kan lang niet altijd, want ze kosten pompcapaciteit en daarmee energie, voor die gevallen zit ik eigenlijk te wachten op dat vortex flowmeters eindelijk voor een budget oplossing bereikbaar worden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Buffervat wellichtVerwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:35:
[...]
Dat is naar mijn idee/smaak dus helemaal perfekt, op het moment dat je warmteverlies echter ergens tussen de 500 en 700W thermisch is krijg je het 'aan/uit/aan/uit' pendel gedrag. Door welke maatregel zou je dat 'mooier/beter' kunnen krijgen. Ik vrees dat het een utopie is, maar niet geschoten is altijd mis.
https://s13.postimg.org/i...017-12-22_om_11.47.37.png
Tegenwoordig zijn de runs langer, en de modulatie lager, maar nog steeds gaat Elga af en toe uit, vanwege bereiken T-set. Dan koelt muur weer af en dat voel je. Perioden zijn echter korter geworden.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:38:
[...]
In hoeverre ben je ondertussen wel/niet in staat om bij de hogere buitenT's constante afgifte in je temperatie-wand te krijgen/houden ?
Thanks voor het delen van je ervaringen met de Hitachi tot nu toe.zw7 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:20:
[...]
@HFman Sinds begin november heb ik een Hitachi RASM-4VNE hier draaien. Hij bevalt goed maar ik moet er wel bij zeggen dat er een steile leercurve aanzit. Nu ik wat meer de logica achter het apparaat begrijp kan ik ook wijzer worden uit alle instellingen en opties uit de handleiding. Het apparaat is degelijk in elkaar gezet en er zitten veel opties op om mee te schakelen of dingen te activeren. Ik heb het idee dat ze bij Hitachi voor een open systeem hebben gekozen waardoor je op verschillende manieren de Yutaki kan aansturen. Met de electrische in/output opties kan je bijvoorbeeld met een evo-home als thermostaat werken, maar je kan ook bijvoorbeeld een signaal geven dat het PV systeem actief is zodat hij juist op dat moment gebruik gaat maken van goedkope stroom.
Je kan bij PMCoppack ook een modbus of KNX interface er voor kopen. Ik zal binnenkort de modbus erbij bestellen. Deze sluit je aan op de Yutaki en aan de andere kant zit er een ethernet aansluiting aan. Je kan dan via bv domoticz alle waarden lezen/schrijven dus zo ook via domoticz via allerlei regels de Yutaki aansturen. Ik heb dat nog niet draaien maar denk dat het niet al te ingewikkeld moet zijn straks. Let op dat MODbus niet hetzelfde is als Mbus.
Mijn grootste uitdaging op dit moment is dat de Yutaki niet zo ver kan terug moduleren. Op internet is er weinig over te vinden. Echter als ik uit ga van de specs uit dit overzicht, zie pagina 9, dan levert een RAS-4HVRNME-AF(min/nom/max) 4.8/9.8/13.5kW. Nu is de RASM-4VNE niet precies hetzelfde apparaat maar de verhoudingen zullen wel ongeveer gelijk zijn.
https://www.hitachiaircon...eViewer?attachmentId=1644
Over de eletrische aansluiting. Ik heb een 32A automaat in de meterkast gezet en van daar ga ik met 3x6mm naar de Yutaki. Dit moet goed gaan volgens de technische handleiding. Als je de DHW heater ook via de Yutaki laat lopen dan moet je naar een grotere zekering gaan. Ik ga de DHW heater echter gewoon op een aparte groep zetten en dan wel via een relais via de Yutaki laten schakelen. (nog niet gedaan).
Over de beperkte userbase moet ik je wel gelijk geven. Het gaat op dit forum vooral over de ELGA en af en toe over de Panasonic. De andere merken zijn wat minder vertegenwoordigd. Ik zou dat niet als beperkende factor zien. Ik ken nu sowieso al 4 man die er een overwegen of al hebben besteld (waaronder @thefox154 ) en het lijkt me sterk als we met 4 of meer tweakers ergens niet uit kunnen komen.
Ik wil iedereen er nog wel op wijzen dat je met 1 fase apparaten met een dergelijk vermogen echt even iemand nodig hebt met verstand van elektra en je goed laat inlichten. In jouw geval zeker je af met 32A, officieel moet je dan een 'grondstop' hebben van 50A vanwege selectiviteit. Veel huizen zijn afgezekerd met 25A (bij 3 fase aansluiting) of 35A (bij 1 fase aansluiting) en vrijwel al deze aansluitingen kun je door de netbeheerder op 50A laten afzekeren, echter verwacht dan wel dat je vastrecht gemakkelijk met 1000 euro per jaar omhoog gaat...
Wat je zegt over terug kunnen moduleren komt redelijk overeen met de specificaties (4.3kW thermisch): http://klimatyzacjahitach...generation-16-04-2016.pdf . De nieuwe Mitsubishi 8, 10 en 11.2kW gaan terug tot 3.4kW, de 7.5kW tot 2.9kW.
De enige 'twijfel' die ik heb bij Hitachi is de bekendheid, ook onder installateurs, EN of de 10-20% opgegeven betere prestaties tov Mitsubishi wel zoden aan de dijk zet.
Speed kills, but beauty lives forever...
Verwijderd
Variabele isolatie ?Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:47:
[...]
Tegenwoordig zijn de runs langer, en de modulatie lager, maar nog steeds gaat Elga af en toe uit, vanwege bereiken T-set. Dan koelt muur weer af en dat voel je. Perioden zijn echter korter geworden.
Wat lees je uit met de ADS1115 ?Domba schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:46:
[...]
Als ook oa standaard andere sensoren, analoge met ADS1115 voor meer resolutie om significante nauwkeurigheid van +/- 100W met factor 10 naar beneden te brengen tot +/-10W significante nauwkeurigheid
Je bedoeld met 2 in je circuit aanvoer en retour neem ik aan ?Domba schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:46:
[...]
Ik kies nog wel steeds voor FS400a, maar dan wel 2 in een circuit om notificatie te hebben of er sprake is van verloop.
Maar het kan lang niet altijd, want ze kosten pompcapaciteit en daarmee energie, voor die gevallen zit ik eigenlijk te wachten op dat vortex flowmeters eindelijk voor een budget oplossing bereikbaar worden.
Mag ik je PM-en als ik hierover vragen heb ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
via het configuratie menu van de appamarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:34:
[...]
Aan welke "knoppen" kan Anna bij Elga "draaien"?
P62 afschakel temp warmtepomp
P63 inschakelt temp ketel
P75 en P76 stooklijn voor de CV ketel
Anna geeft verder, net als iedere thermostaat, alleen de TSet en de TRuimte aan de Elga door.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Je meet de mV van analoge sensor die omzet in een 15 bit waarde en dat omrekend naar een temperatuur
Tot nu toe niet getest, beide in de retour, maar met verschillende exposure, door 1 die altijd loopt in hoofd systeem en 1 na een 3 wegklep die zo nu en dan geschakeld wordt. Dat kan SWW zijn, maar kan ook een aparte, parallel aan de hoofdleiding zijn, is er ook gelijk een plek om een kleine hulpcirculatiepomp enkel voor veiligheid weg te zetten, als die niet in de regeling zelf wordt gebruikt bij een circuit[...]
Je bedoeld met 2 in je circuit aanvoer en retour neem ik aan ?
Mag ik je PM-en als ik hierover vragen heb ?
Na veel discussie met de installateur uiteindelijk deze foto toegestuurd gekregen van een inspectie op het dak

Zo stond de Elga er dus bij 18 december. Allemaal de oorzaak van een verkeerd afgestelde bypass als ik het goed begreep.
Nu moet ik dus, voordat ze weer langs willen komen bewijs aanleveren dat het ijs weg is.. Anders gaan ze niet naar het slechte rendement kijken.

Zo stond de Elga er dus bij 18 december. Allemaal de oorzaak van een verkeerd afgestelde bypass als ik het goed begreep.
Nu moet ik dus, voordat ze weer langs willen komen bewijs aanleveren dat het ijs weg is.. Anders gaan ze niet naar het slechte rendement kijken.
Dank,Domba schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:11:
[...]
Tot nu toe niet getest, beide in de retour, maar met verschillende exposure, door 1 die altijd loopt in hoofd systeem en 1 na een 3 wegklep die zo nu en dan geschakeld wordt. Dat kan SWW zijn, maar kan ook een aparte, parallel aan de hoofdleiding zijn, is er ook gelijk een plek om een kleine hulpcirculatiepomp enkel voor veiligheid weg te zetten, als die niet in de regeling zelf wordt gebruikt bij een circuit
Ik zag voorbij komen dat de DAL ook de flowmeter ondersteunt, gebruik je dat ?
In je schermafdruk boven, zie ik waardes van 961 l/min en 1046 l/min staan. Als ik google op de FS400A zie ik een spec van 1-60l/min staan

Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
Dat dat ding dat uberhaupt overleeft, lijkt me al een klein wonder.BasvanS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:50:
Na veel discussie met de installateur uiteindelijk deze foto toegestuurd gekregen van een inspectie op het dak
[afbeelding]
Verwijderd
Dat je voor min uur moet lezen.MarFan schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:52:
[...]
Dank,
Ik zag voorbij komen dat de DAL ook de flowmeter ondersteunt, gebruik je dat ?
[...]
In je schermafdruk boven, zie ik waardes van 961 l/min en 1046 l/min staan. Als ik google op de FS400A zie ik een spec van 1-60l/min staanwat mis ik.
en dat had je zelf niet gezien?BasvanS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:50:
[afbeelding]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Goede opmerking over het afzekeren. Ik heb de groepenkast door een electricien laten plaatsen en die kwam met deze oplossing. Ik ga er maar even vanuit dat deze man verstand heeft van zijn vak. In de controller kan je zien hoeveel ampere de compressor trekt en deze heb ik maximaal op 21A gezien. Minimaal is 7A.kimjansen schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:50:
[...]
Thanks voor het delen van je ervaringen met de Hitachi tot nu toe.
Ik wil iedereen er nog wel op wijzen dat je met 1 fase apparaten met een dergelijk vermogen echt even iemand nodig hebt met verstand van elektra en je goed laat inlichten. In jouw geval zeker je af met 32A, officieel moet je dan een 'grondstop' hebben van 50A vanwege selectiviteit. Veel huizen zijn afgezekerd met 25A (bij 3 fase aansluiting) of 35A (bij 1 fase aansluiting) en vrijwel al deze aansluitingen kun je door de netbeheerder op 50A laten afzekeren, echter verwacht dan wel dat je vastrecht gemakkelijk met 1000 euro per jaar omhoog gaat...
Wat je zegt over terug kunnen moduleren komt redelijk overeen met de specificaties (4.3kW thermisch): http://klimatyzacjahitach...generation-16-04-2016.pdf . De nieuwe Mitsubishi 8, 10 en 11.2kW gaan terug tot 3.4kW, de 7.5kW tot 2.9kW.
De enige 'twijfel' die ik heb bij Hitachi is de bekendheid, ook onder installateurs, EN of de 10-20% opgegeven betere prestaties tov Mitsubishi wel zoden aan de dijk zet.
Wat betreft het minimale vermogen, bij een flow van 1.22m3/hr en Ta=40 Tr=36 loopt de Tr langzaam op tot ik een "Thermo Off" krijg. Als ik de q=m*c*dT hierop los laat dan krijg ik 5.6kW vermogen.
Verwijderd
@zw7 21A alleen voor de compressor ? 4.8kW primair ? Ik heb het niet gevolgd wat dat voor apparaat is, maar dat moet dan wel een behoorlijk heftig ding zijn.
Wow wtf.... Je smartphone even aan een uitschuifbare stok monteren om te checken? Goedkoper dan een droneBasvanS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:50:
[afbeelding]
Het is qua overstroombeveiliging ook zeker niet onveilig mits je fatsoenlijke leidingen neemt zoals bij jou is gebeurd. Echter als er een grote stroom zou gaan lopen is de kans aanwezig dat je grondzekering eruit springt (omdat er een te klein verschil zit tussen deze achter elkaar geschakelde zekeringen). Als dat gebeurt zit je met een volledig donker huis of bij een meerfasen aansluiting alles uit wat op diezelfde fase zit. Nog los dat het onhandig is (je moet dan de netbeheerder laten komen) zou je het als iets onveilig kunnen zien als je in-the-middle-of-nowhere in het pikkedonker een trapje af moet bijvoorbeeld, maar dat is vergezochtzw7 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:00:
[...]
Goede opmerking over het afzekeren. Ik heb de groepenkast door een electricien laten plaatsen en die kwam met deze oplossing. Ik ga er maar even vanuit dat deze man verstand heeft van zijn vak. In de controller kan je zien hoeveel ampere de compressor trekt en deze heb ik maximaal op 21A gezien. Minimaal is 7A.
Hou wel in het achterhoofd dat je niet kunt zien dat de grondzekering eruit vliegt en een warmtepomp direct zit aangesloten, zonder sterkker dus (je test dus niet even zo met een ander apparaat of er spanning op staat zonder een schroevendraaier ter hand ter nemen). Mocht je nou zelf ooit eens hebben dat je warmtepomp het niet doet, je niets geks ziet in je meterkast en wilt beginnen aan dingen uit elkaar schroeven: denk dan nog even aan je grondstop
Ladder?
Verwijderd
Snel reagerend plafond vs trage vv.
Stel Ta=30 Tr=28 WTH geeft voor 0cm afwerkvloer 27.9 als gemiddeldeT.
Voor identieke gemiddelde oppervlakteT van de vloer bij VV is Ta=35 Tr=33 nodig. Carnotformule zegt COP -10 - 15%
Indien er te weinig warmtevraag/-verlies is zal indien minimaal thermisch vermogen al bereikt is de WP stoppen en Ta & Tr met 5C laten dalen alvorens opnieuw te beginnen.
Voor plafond situatie zal de gemiddelde oppervlakteT dalen tot 24.4
Voor de VV situatie tot 25.8.
Bij de VV situatie zul je waarschijnlijk minder 'voelen' van die verlaging, maar zal vanwege de massa waarschijnlijk wel langer aanhouden.
Plafond situatie, eerder voelen en van kortere duur.
Klinkt dit zinnig of is het gelul ?
Voor identieke gemiddelde oppervlakteT van de vloer bij VV is Ta=35 Tr=33 nodig. Carnotformule zegt COP -10 - 15%
Indien er te weinig warmtevraag/-verlies is zal indien minimaal thermisch vermogen al bereikt is de WP stoppen en Ta & Tr met 5C laten dalen alvorens opnieuw te beginnen.
Bij de VV situatie zul je waarschijnlijk minder 'voelen' van die verlaging, maar zal vanwege de massa waarschijnlijk wel langer aanhouden.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:11:
[...]
Misschien iemand met camera in een drone die even een inspectie foto kan maken ?
Ben bij de achterburen even op het dak geweest en gezien dat de ELGA nu ijsvrij is. Als je weet dat er zoveel ijsvorming was dan was ik wel het dak op gegaan met een geleende ladder, heb er zelf geen.
@Oxellaar Kan een verkeerd afgestelde bypass deze vorm van ijsafzetting veroorzaken?
Er is al eerder op gewezen dat je niet klakkeloos de formules voor vv voor jouw plafond kunt gebruiken. 0cm afwerkvloer is natuurlijk een merkwaardig uitgangspunt. Rondom jouw buizen is allerlei convectie, die heel anders is dan bij een vlakke afwerkvloer. Idem voor de stralingscomponent: bij jou alleen vanaf de buizen, bij een vv het hele oppervlak. Het is volgens mij dus niet zomaar even uit te rekenen (en zeker niet met een decimaal achter de komma).Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:43:
Maar natuurlijk is vanwege de massa de vv trager dan je plafondsysteem. Maar dat is niets nieuws.
Heb je geen mooie buurvrouw met een dakraampie
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
@joostmaas Kun je me een alternatief bieden, wat dichter bij de werkelijkheid dan 0cm afwerkvloer ? De kale buizen/slangen tabellen suggereren dat mijn benadering niet/nauwelijks afwijkt nl. Maar als je een betere hebt graag.
ELGA.
Op de techneco site staan vele pdf's. Zo is men sinds versie 15.3 bij de 3e ElGa installatiehandleiding aanbeland.
Moet zeggen dat het best goed wordt gedocumenteerd allemaal.
Bijvoorbeeld dit: de regeling maakt altijd gebruik van de buitentemperatuur sensor.
Maar wil je puur WAR dan hoort er een extra externe temperatuursensor bij.
Een FAQ vind ik niet maar de PDF's geven veel informatie.
Ik neem aan dat ElGa tweakers al die documenten hebben gedownload.
Op de techneco site staan vele pdf's. Zo is men sinds versie 15.3 bij de 3e ElGa installatiehandleiding aanbeland.
Bijvoorbeeld dit: de regeling maakt altijd gebruik van de buitentemperatuur sensor.
Kun je voor de berekening niet beter de oppervlakte van de leiding gebruiken en hierbij de overdrachtscoëfficiënt bij zoeken?Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:59:
@joostmaas Kun je me een alternatief bieden, wat dichter bij de werkelijkheid dan 0cm afwerkvloer ? De kale buizen/slangen tabellen suggereren dat mijn benadering niet/nauwelijks afwijkt nl. Maar als je een betere hebt graag.
Wat ik zo zie is afgifte van een radiator:
Type 11 1700 Watt/m²
Type 20 1900 Watt/m²
Type 21 2500 Watt/m²
Type 22 3200 Watt/m²
Type 33 4800 Watt/m²
Voor -afgewerkte- warmte-plafonds: kijk eens bij de tabellen van VarioTherm (ook wandverwarming). Als je de diverse wand/plafond/vloer-verwarmingstabellen van diverse leveranciers/fabrikanten naast elkaar legt is één ding zeker: het is in elke situatie anders... Logisch ook: massa kan verschillen, maar natuurlijk ook wat onder/achter/boven de buizen zit. Mijn conclusie indertijd was dat de tabellen/rekenmodellen niet meer dan een globaal houvast zijn. Voor vv is er een norm (NEN-EN 1264), maar die geeft ook alleen een idee van je eigen situatie, omdat de randvoorwaarden sterk kunnen verschillen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:59:
Maar globaal wist je het al. Zo precies als jij het wilt weten gaat je niet vanaf papier lukken, denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door joostmaas op 22-12-2017 14:27 ]
Verwijderd
Dat is inderdaad wat ik probeer te doen. 1m2 met 20mm slang met 10cm hoh is 10m lengte en resulteert in 0.628m2 als ik het goed heb. Bij zo'n radiator moet je eigenlijk door 2 delen, want je hebt een voor- en achterzijde, toch ?buiter schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:14:
[...]
Kun je voor de berekening niet beter de oppervlakte van de leiding gebruiken en hierbij de overdrachtscoëfficiënt bij zoeken?
Wat ik zo zie is afgifte van een radiator:
Type 11 1700 Watt/m²
Type 20 1900 Watt/m²
Type 21 2500 Watt/m²
Type 22 3200 Watt/m²
Type 33 4800 Watt/m²
Klinkt wel zinnig, het beste is beide hebben, vloer continu 21 houden, en de plafond radiator met thermostaat de rest laten regelen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:43:
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
@reneeke1970 Het grote probleem is hoe krijg je de vloer op continu 21. Het probleem is dat je behalve misschien met electrisch verwarmen niets op een continu temperatuur kunt krijgen/houden.
Is reuze simpel, komt alleen niet in jou woordenboek voorVerwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:27:
@reneeke1970 Het grote probleem is hoe krijg je de vloer op continu 21. Het probleem is dat je behalve misschien met electrisch verwarmen niets op een continu temperatuur kunt krijgen/houden.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
@reneeke1970 Een grote reserve-pot met energie welke je met een hoge Ta moet vullen en vervolgens thermostaat-gedoseerd weer met een afzonderlijke pomp af moet staan aan die vloer, als ik het goed begrijp.
Inderdaad, en ik kies voor hoog, hoeft natuurlijk niet.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:39:
@reneeke1970 Een grote reserve-pot met energie welke je met een hoge Ta moet vullen en vervolgens thermostaat-gedoseerd weer met een afzonderlijke pomp af moet staan aan die vloer, als ik het goed begrijp.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb niet echt een mat, wellicht verwar je mij met iemand andersamarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:54:
@Daannn1987
Ben je nog tevreden over je trillingsdempermat? wat voor merk is het?
De mijne staat op deze dingen:
https://www.koel-service....e-op-plat-dak-mp450-1000/
Met daaronder hele dunne trillingsmatjes.
Verwijderd
Heb je een linkje voor die tabellen van VarioTherm, bij variotherm.com gekeken maar ik zie ze over het hoofd of ik heb een blinde vlek, maar ik kan ze helaas niet vinden.joostmaas schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:25:
[...]
Voor -afgewerkte- warmte-plafonds: kijk eens bij de tabellen van VarioTherm (ook wandverwarming). Als je de diverse wand/plafond/vloer-verwarmingstabellen van diverse leveranciers/fabrikanten naast elkaar legt is één ding zeker: het is in elke situatie anders... Logisch ook: massa kan verschillen, maar natuurlijk ook wat onder/achter/boven de buizen zit. Mijn conclusie indertijd was dat de tabellen/rekenmodellen niet meer dan een globaal houvast zijn. Voor vv is er een norm (NEN-EN 1264), maar die geeft ook alleen een idee van je eigen situatie, omdat de randvoorwaarden sterk kunnen verschillen.
Maar globaal wist je het al. Zo precies als jij het wilt weten gaat je niet vanaf papier lukken, denk ik.
"gaat je (vanaf papier) niet lukken" is mijn drive, grondhouding is, natuurlijk gaat me dat lukken.
ik heb ze van jaren geleden in het engels: www.variotherm.at 'HEATING OUTPUT / COOLING CAPACITY - Design manual eW0311' (pdf)Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:48:
[...]
Heb je een linkje voor die tabellen van VarioTherm, bij variotherm.com gekeken maar ik zie ze over het hoofd of ik heb een blinde vlek, maar ik kan ze helaas niet vinden.
"gaat je (vanaf papier) niet lukken" is mijn drive, grondhouding is, natuurlijk gaat me dat lukken.
Ja, maar mijn versie softtware 12,56 is blijkbaar al verouderd. Dus heb ik niets aan die nieuwe handleidingen. De Elga heeft niet de mogelijkheid om met b.v. een geheugen kaartje te upgraden. Dat kan al jaren met fotocamera's enz .Je moet er Techneco bij halen. Techneco zou een upgrade app met kabeltje moeten leveren, ik wil er best wat voor betalen.Knowbody schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:10:
ELGA.
Verwijderd
Thanks gevonden. Bij de diverse modellen/opstellingen heb ik de neiging om sterk aan de gehanteerde meetmethode te twijfelen.joostmaas schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:51:
[...]
ik heb ze van jaren geleden in het engels: www.variotherm.at 'HEATING OUTPUT / COOLING CAPACITY - Design manual eW0311' (pdf)
Dry wall vs Plastered wall met identieke Ta Tr waardes 74W/m2 vs 83W/m2. Het verschil zou moeten ontstaan door in het laatste geval "Only valid for the type SWH2 (with eco heating plaster) Final coat thickness of 10 to 15 mm above pipe apex" toe te passen waarbij ik niet kan opmaken wat in het eerste geval gebruikt wordt.
Overigens geeft WTH ook exact identieke afgiftewaardes als je de dikte v.d. afwerklaag naar 9-10mm brengt. En verhoog je de afwerklaag naar 23mm krijg je 74W/m2. De Ta en Tr en de gebruikte slangen zijn constant de temperatuur v.d. ruimte ook. Het is de afwerklaag van e.e.a. wat de afgifte per m2 bepaald en niet de plek waar deze zich bevindt. Vloer/Wand/Plafond. Afgifte/OppervlakteT t.o.v. van ruimteT zijn volgens mij bepalend.
EDIT:
De manier waarop de plafond-units gemonteerd worden is "achterste voor", wat normaal tegen muur vloer bevestigd wordt gaat dan richting binnenruimte, werkt lekkerder af kennelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2017 16:32 ]
Precies wat ik zei ;-)Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:28:
[...]
Thanks gevonden. Bij de diverse modellen/opstellingen heb ik de neiging om sterk aan de gehanteerde meetmethode te twijfelen.
Dry wall vs Plastered wall met identieke Ta Tr waardes 74W/m2 vs 83W/m2. Het verschil zou moeten ontstaan door in het laatste geval "Only valid for the type SWH2 (with eco heating plaster) Final coat thickness of 10 to 15 mm above pipe apex" toe te passen waarbij ik niet kan opmaken wat in het eerste geval gebruikt wordt.
Overigens geeft WTH ook exact identieke afgiftewaardes als je de dikte v.d. afwerklaag naar 9-10mm brengt. En verhoog je de afwerklaag naar 23mm krijg je 74W/m2. De Ta en Tr en de gebruikte slangen zijn constant de temperatuur v.d. ruimte ook. Het is de afwerklaag van e.e.a. wat de afgifte per m2 bepaald en niet de plek waar deze zich bevindt. Vloer/Wand/Plafond. Afgifte/OppervlakteT t.o.v. van ruimteT zijn volgens mij bepalend.
EDIT:
De manier waarop de plafond-units gemonteerd worden is "achterste voor", wat normaal tegen muur vloer bevestigd wordt gaat dan richting binnenruimte, werkt lekkerder af kennelijk.
Hallo mensen ik heb een vraag ik heb ook een Elga warmtepomp .Maar ik krijg het niet warm in huis ik moet de thermostaat 1.5 graden hoger zetten anders komt de CV nooit bij . Gisteren heeft de Elga er 10 uur overgedaan om een halve graad hoger te krijgen. Maar misschien is het wel verkeerd gemonteerd . Ik heb er ook een buffervat tussen het hete water van de CV en het water van de warmtepomp gaan naar de radiatoren en de retour naar het buffervat . En dat gaat weer naar de Elga en cv. Weet iemand raad . Of is dit het en werkt de Elga gewoon niet beter.
Verwijderd
Dat is niet wat ik uit jouw reacties mee gekregen heb, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2017 16:36 ]
Ik bedoelde dat het dus (te) sterk afhankelijk is van de situatie.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:35:
[...]
Dat is niet wat ik uit jouw reacties mee gekregen heb.
Verwijderd
@joostmaas Er blijft volgens mij uiteindelijk maar 1 criterium over en dat is hoe dicht de slangen aan het oppervlak van een eventuele afwerklaag liggen. Of zoals bij mij tot nu toe geheel vrij met 0cm afwerklaag.
@Elgaschepers
Wordt de aanvoer van de Elga richting het CV systeem wel warm?
Wordt de aanvoer van de Elga richting het CV systeem wel warm?
@Knowbody
Ja, die PDF's bij Techneco zijn prima en worden regelmatig geüpdatet. Nadeel hiervan is wel dat je steeds weer de hele sheet door moet werken. Het probleem met foutcode 67 is bijvoorbeeld 'toevallig' geüpdatet naar het probleem wat ik momenteel dacht te ervaren. Het blijkt uiteindelijk een defect elektrisch element te zijn.
Er zijn binnen de Loria documentie bijvoorbeeld tabellen toegevoegd om de grootte van de unit te bepalen aan de hand van het aardgas verbruik. Als ik mijn oude SV Gj omzet naar aardgas kom ik eigenlijk op een Lorai 6010 uit in plaats van de huidige 6008. Maar goed, het is een beetje op de grens van 6008/6010, zal dus best goed komen.
Ja, die PDF's bij Techneco zijn prima en worden regelmatig geüpdatet. Nadeel hiervan is wel dat je steeds weer de hele sheet door moet werken. Het probleem met foutcode 67 is bijvoorbeeld 'toevallig' geüpdatet naar het probleem wat ik momenteel dacht te ervaren. Het blijkt uiteindelijk een defect elektrisch element te zijn.
Er zijn binnen de Loria documentie bijvoorbeeld tabellen toegevoegd om de grootte van de unit te bepalen aan de hand van het aardgas verbruik. Als ik mijn oude SV Gj omzet naar aardgas kom ik eigenlijk op een Lorai 6010 uit in plaats van de huidige 6008. Maar goed, het is een beetje op de grens van 6008/6010, zal dus best goed komen.
Dan vergeet je dat wat er achter/onder/boven de slangen zit. Vloerisolatie onder de vloerverwarming heeft wel degelijk effect... En bij losse slangen heb je m.i. een heel andere situatie dan als slangen ingesloten zijn door iets anders dan lucht.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:39:
@joostmaas Er blijft volgens mij uiteindelijk maar 1 criterium over en dat is hoe dicht de slangen aan het oppervlak van een eventuele afwerklaag liggen. Of zoals bij mij tot nu toe geheel vrij met 0cm afwerklaag.
Maar dit gaat wel erg off-topic ...
[ Voor 3% gewijzigd door joostmaas op 22-12-2017 16:57 ]
Hij wordt lauw niet echt warm . Ook de leidingen naar de buitenunit wordt ook niet echt warm alleen als de CV bij komt dat wordt alles wel warmer.
Je meet toevallig niet het opgenomen vermogen?Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:56:
Hij wordt lauw niet echt warm . Ook de leidingen naar de buitenunit wordt ook niet echt warm alleen als de CV bij komt dat wordt alles wel warmer.
Elga doet alles wel laag en traag, zeker met de toshiba unit.. maar met deze temperaturen is 10 uur voor 0.5 graad best lang.
Maar we weten niet veel over je installatie
Misschien is je buffervast wel 1000 liter? Dan duurt het wel even
[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 22-12-2017 16:59 ]
Ik weet dat hij in die 10 uur 3 kw heeft gebruikt .
Ik heb een hygiensche buffer vat van 300 liter en vloerverwarming en radiatoren waarvan er twee open staan . Heb een Nefit smartline ketel die werkt al moeilijk met de Elga omdat er geen regelbare pomp inzit. De Elga en de CV voeden de vloerverwarming en de radiatoren en het retour water gaat terug naar de boiler en dit gaat weer na de Elga en cv.
Dat is natuurlijk peanuts.. 3kw/10 uur is 300 watt p/u gemiddeld bij cop ±4,5 is 1,35kw warmte per uur (waar een CV ketel op laaglast al snel 7kw levert)
Daarnaast als je je retour door het buffervat heen laat lopen duurt het een eeuwigheid (afhankelijk van de grootte), voordat deze op temperatuur is..
M.a.w. je maakt het hier een trager systeem van dus hier moet je ook rekening mee houden.
Met een WP stoken is compleet anders dan met een CV.. We zijn een beetje verpest hier in NL door te verwachten dat we binnen een half uur een graad erbij kunnen stoken
Daarnaast als je je retour door het buffervat heen laat lopen duurt het een eeuwigheid (afhankelijk van de grootte), voordat deze op temperatuur is..
M.a.w. je maakt het hier een trager systeem van dus hier moet je ook rekening mee houden.
Met een WP stoken is compleet anders dan met een CV.. We zijn een beetje verpest hier in NL door te verwachten dat we binnen een half uur een graad erbij kunnen stoken
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 22-12-2017 17:09 ]
Verwijderd
Het zien van 55/83=66% performance van plafondverwarming t.o.v. wandverwarming zou tot de onterechte conclusie kunnen leiden dat dat komt omdat plafondverwarming een ...-concept is. Tot je ontdekt dat die units met de isolatie-zijde naar beneden gericht zijn.joostmaas schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:56:
[...]
Dan vergeet je dat wat er achter/onder/boven de slangen zit. Vloerisolatie onder de vloerverwarming heeft wel degelijk effect... En bij losse slangen heb je m.i. een heel andere situatie dan als slangen ingesloten zijn door iets anders dan lucht.
Maar dit gaat wel erg off-topic ...
Er wordt gekeken wat een afgiftesysteem al dan niet afgeeft, isolatie speelt voor die afgifte geen rol, wel in het uiteindelijk effect natuurlijk maar niet voor het afgiftesysteem als zodaning.
Als je je WP capaciteit moet berekenen met 83W/m2 of 55W/m2 bij gegeven Ta en Tr lijkt het me uitermate belangrijk te weten hoe je die verschillende waardes al dan niet moet interpreteren. Dus off-topic ?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 01:11 ]
Is het misschien beter om de Elga en cv eerst door het buffervat te doen en van uit het buffervat de vloerverwarming en de twee radiatoren te voeden.
Niet per definitie. denk dat het beter is om te begrijpen wat de verschillen tussen een WP en CV zijn (no offense), en daaruit verder te redeneren.Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:09:
Is het misschien beter om de Elga en cv eerst door het buffervat te doen en van uit het buffervat de vloerverwarming en de twee radiatoren te voeden.
Wellicht stelt dat je verwachtingen bij
*edit: hier staat uitgelegd hoe je het beste een buffervat kunt inzetten:
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 22-12-2017 17:12 ]
Ik weet dat een warmtepomp langer duurt maar de helft van de tijd krijg ik het niet warm dan moet ik zelf de verwarming hoger zetten om de CV bij te laten komen . Want die komt gewoon niet bij als het verschil maar een halve graad is ook niet na 10uur
Zie hier hoe de ELGA regelt:Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:16:
Ik weet dat een warmtepomp langer duurt maar de helft van de tijd krijg ik het niet warm dan moet ik zelf de verwarming hoger zetten om de CV bij te laten komen . Want die komt gewoon niet bij als het verschil maar een halve graad is ook niet na 10uur
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Dus in theorie zou hij na 10 uur wel de CV om hulp moeten vragen, maar de honeywell presenteerd maar per halve graad.. wellicht zit je maar 0,1 gr onder de setpoint
Met de recentere FW's kun je deze parameter instellen:
https://techneco.nl/wp-co...leiding-Elga-Techneco.pdf
Pagina 55 parameter 84
[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 22-12-2017 17:21 ]
Ik denk toch dat ik de CV eerst door het buffervat laat gaan zodat die een beetje warmer wordt nu 20 graden dan heb ik er ook nog wat aan met douchen.Of iemand moet al zeggen dat het niet kan voor de Elga.
@Elgaschepers heb je de kamerthermostaat al op 30c geprobeerd?
Heb je de openingspost gelezen van dit topic? Daar staat dat wanneer je de ELGA voed met een hogere temperatuur, je hiermee de ELGA forceert een hogere temperatuur af te geven.Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:24:
Ik denk toch dat ik de CV eerst door het buffervat laat gaan zodat die een beetje warmer wordt nu 20 graden dan heb ik er ook nog wat aan met douchen.Of iemand moet al zeggen dat het niet kan voor de Elga.
Natuurlijk kan het, maar als je flink gaat douche trek je de buffer koud en dus ook het water naar je radiators.Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:24:
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb de Elga (firmware 16) pas 2 dagen. Modulaties gezien bij nachtverlaging van 636, 741, 886 watt. Overdag meestal tusseBram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:33:
[...]
Ik monitor niet real time, dus het is afhankelijk van toevallig checken van mijn Kamstrup. Maar lager dan 1,2 kW-th heb ik de Elga nog nooit zien moduleren.
n 1000 an 1100 watt.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Zou het ook kunnen om een mengkraan tussen de aanvoer en retour te zetten zodat de retour temperatuur naar Elga hoger wordt. Of gaat het dan helemaal mis met de Elga
Zojuist maar eens een iSense aan de muur gehangen om te kijken of dat nog wat uitmaakt tav de #elgahybernation.
@amarkest en @Bram-Bos : Ik heb de draadjes die bij de hctm in A en B zaten op dezelfde manier op de linker contacten van de Isense aangesloten. Dan zou hij het toch moeten doen? Of moet ik nog andere zalen instellen? Hij staat weer op 19 graden continu.
En klopt het dat ik voor de achtergrondverlichting batterijen nodig heb? Dat is bij de HCTM niet het geval en ik kan het me uit de tijd voordat ik de Elga had ook niet herinneren. Maar misschien heeft de Elga geen OT Smart Power?
Wat wel handig is aan de iSense is dat ik nu de temperatuur van het cv water weer kan zien. Momenteel maar liefst 6 graden....
@amarkest en @Bram-Bos : Ik heb de draadjes die bij de hctm in A en B zaten op dezelfde manier op de linker contacten van de Isense aangesloten. Dan zou hij het toch moeten doen? Of moet ik nog andere zalen instellen? Hij staat weer op 19 graden continu.
En klopt het dat ik voor de achtergrondverlichting batterijen nodig heb? Dat is bij de HCTM niet het geval en ik kan het me uit de tijd voordat ik de Elga had ook niet herinneren. Maar misschien heeft de Elga geen OT Smart Power?
Wat wel handig is aan de iSense is dat ik nu de temperatuur van het cv water weer kan zien. Momenteel maar liefst 6 graden....
[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 22-12-2017 18:57 ]
Lijkt mij niet handig..Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:21:
Zou het ook kunnen om een mengkraan tussen de aanvoer en retour te zetten zodat de retour temperatuur naar Elga hoger wordt. Of gaat het dan helemaal mis met de Elga
Log je per toeval wel de T-aanvoer en T-retour temperaturen van de ELGA? De D-T probeert hij rond de 4-5 graden max te houden, waarbij lager beter is.
En welke pompstand staat de ELGA overigens?
Dus een soort integrerende regeling. Kun je die ook instellen? Kun je met het optoeren ook de versterking instellen? De nieuwe handleiding en firmware 16 geven veel meer mogelijkheden. Ik zal het eens goed bestuderen.Oxellaar schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:36:
Over graadminuten....Wie vroeg het eigenlijk? @amarkest @Daannn1987 @Elga bezitters...
Als de Elga regelt op basis van ruimtetemperatuur begint de graadminutenteller te lopen als de ruimtetemperatuur onder de ingestelde temperatuur komt. 30 Kmin is dus bijvoorbeeld 300 minuten 0,1 K te koud of 60 minuten 0,5 K te koud.
In de Elga zit ook een instelling dat als er meer dan 1 K te koud is, de ketel hoe dan ook bijkomt.
Bij een weersafhankelijke instelling gebeurt een en ander op basis van watertemperaturen en tijdsduur dat het te koud is. Ook dit gaat met graadminuten.
Ik zal het schema in de handleiding van de externe boiler. Kun je deze driewegklep en thermostaat ook koppelen aan de Elga?
Ik meet nog niks de pomp staat op stand 3 wil niet hoger of lager anders krijg ik flow problemen
Ik kom net tot de ontdekking dat Hitachi in hun performance tables telkens een COP noteren die geldt bij 'nominale' belasting en het vermogen noteren dat hoort bij 'maximale' belasting. Mitsubishi geeft echter een COP en een vermogen af voor zowel nominale als maximale belasting. Eerder heb ik de aanname gedaan dat de door Hitachi genoemde cijfers (COP en Pthermisch) golden voor een gelijke belasting, nu dit niet zo blijkt te zijn kloppen mijn eerdere grafiekjes en conclusie dat Hitachi veel gunstiger is qua COP al helemaal niet zondermeer. Er zit wel verschil in efficientie tussen de units, maar mijn voorzichtige conclusie is dat dat verwaarloosbaar is. Je zou dus de keuze tussen Hitachi en Mitsubishi puur op warmtebehoefte (bij alle gewenste buiten temperaturen) en andere overwegingen kunnen maken (en de COP buiten beschouwing kunnen laten).
Hieronder een tweetal overzichtjes die volgens mij een heel stuk beter de werkelijke prestaties weergeven.
In het vergelijk vind je een Hitachi RWM-4.0NE en een Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA:

Hieronder een tweetal overzichtjes die volgens mij een heel stuk beter de werkelijke prestaties weergeven.
In het vergelijk vind je een Hitachi RWM-4.0NE en een Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA:

Gewoon even kijken wat de OT-aansluitingen van de iSense zijn.Aziraphale schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:50:
Zojuist maar eens een iSense aan de muur gehangen om te kijken of dat nog wat uitmaakt tav de #elgahybernation.
Die batterijen zijn handig, want Elga geeft geen extra stroom via OT. Achtergrondverlichting dus niet mogelijk bij HTCM.
6 graden CV-water lijkt me gevaarlijk laag
Je Elga draait op een veel lager vermogen dan mogelijk is. Dat kan aan verschillende dingen liggen, maar dat je het nu niet warm krijgt met de Elga ligt dus zeker niet aan de Elga die te klein bemeten zou zijn.Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:16:
Het gekke is dat de leidingen naar de buitenunit gewoon lauw zijn . En als ik de CV bij bijzet zijn ze gloeiend heet.Maar ik heb me temp sensoren besteld dus binnen kort aan het meten .
Houtkachel staat al een paar uur aan, hè, dus de cv doet al een tijdje niks. ;-) En de vraag is natuurlijk ook waar hij deze info vandaan krijgt en of deze correct is. Morgen maar eens zien wat hij dan aangeeft. Apart is wel dat toen ik de iSense net aangesloten had ik een cv-watertemperatuur van 18 graden had, die vervolgens omlaag vloog naar 6. Kan dus heel goed een verkeerde waarde zijn.Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:39:
[...]
Gewoon even kijken wat de OT-aansluitingen van de iSense zijn.
Die batterijen zijn handig, want Elga geeft geen extra stroom via OT. Achtergrondverlichting dus niet mogelijk bij HTCM.
6 graden CV-water lijkt me gevaarlijk laag
Bij HCTM gaf hij trouwens wel achtergrondverlichting zonder batterijen, dus hoe dat dan weer kan... Bij de iSense niet, maar dat is met 3 penlites verholpen. Aansluiting zal verder dan wel goed zijn, want hij geeft ook de buitentemperatuur weer als ik dat instel.
Nogmaals een CV levert in laaglast al snel 7kw warmte.. wat al snel 40-45 graden isElgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:47:
Het gekke is dat de leidingen naar de buitenunit gewoon lauw zijn . En als ik de CV bij bijzet zijn ze gloeiend heet.Maar ik heb me temp sensoren besteld dus binnen kort aan het meten .
Waar een warmtepomp bij 300 watt opgenomen mischien net 1,35kw levert.. wat net 23-27 graden oplevert
@Bram-Bos haalt het al aan.. je ELGA draait op de een of andere reden (en dat moet je uitzoeken ) op laaglast..
Ik ga wel contact opzoeken met Techneco of zei weten wat er loos kan zijn .
links is idd OT.Aziraphale schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:50:
Batterijen zijn niet nodig.
@Elgaschepers
Zo maar wat vragen hoor
Mooi dat je hier navraag doet maar wedervragen zijn dan:
Heb je het systeem zelf aangeschaft of zat het er al.
Heeft het wel eens goed gewerkt
Is er een leverancier niet thuis, al benaderd?
Wat weet je van de installatie. Kun je het buffervat bypassen
Hoe staat je stooklijn
Uiteraard hoort het goed te werken!
Zo maar wat vragen hoor
Mooi dat je hier navraag doet maar wedervragen zijn dan:
Heb je het systeem zelf aangeschaft of zat het er al.
Heeft het wel eens goed gewerkt
Is er een leverancier niet thuis, al benaderd?
Wat weet je van de installatie. Kun je het buffervat bypassen
Hoe staat je stooklijn
Uiteraard hoort het goed te werken!
Hmm... Apart. Ik kreeg met alleen de OT aangesloten namelijk geen achtergrondverlichting. De iSense deed het verder wel, maar het blauwe licht pas toen ik er batterijen in had gedaan.amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:14:
[...]
links is idd OT.
Batterijen zijn niet nodig.
Ik heb hem zelf aangeschaft ze zijn er al bij geweest vorige stookseizoen Techneco zelf ook al twee keer . Er moest een programma geschreven worden zeiden ze maar tot nu toe niks weer gehoord. De dipswitches 1 staat op Stooklijn hoog en 2 staat op duo . inzet en 8 staat op aan uit de rest staat allemaal op uit . Buffervat zat er toen nog niet tussen ik dacht misschien wordt het wel beter maar nee dus
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.