Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.777 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:55
Aziraphale schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:45:
[...]

Hmm... Apart. Ik kreeg met alleen de OT aangesloten namelijk geen achtergrondverlichting. De iSense deed het verder wel, maar het blauwe licht pas toen ik er batterijen in had gedaan.
Verlichting in de iSense gaat alleen op batterijen. Dat kleine schijnsel in de HTCM gaat i.d.d. op stroom OT.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:47:
Ik heb hem zelf aangeschaft ze zijn er al bij geweest vorige stookseizoen Techneco zelf ook al twee keer . Er moest een programma geschreven worden zeiden ze maar tot nu toe niks weer gehoord. De dipswitches 1 staat op Stooklijn hoog en 2 staat op duo . inzet en 8 staat op aan uit de rest staat allemaal op uit . Buffervat zat er toen nog niet tussen ik dacht misschien wordt het wel beter maar nee dus
Een schema zou wonderen doen.
Als ik het goed begrijp heb je tegenwoordig een hygiëneboiler die je (ook) als buffervat voor je CV-gedeelte gebruikt. Verwarm je je SWW-water uit hygiënespiraal nog na? Hoe?
Kan het zijn dat de retour uit je buffer/hygiëneboiler eigenlijk altijd boven de 43 graden uitkomt, waardoor de Elga uitgaat?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:13
Aziraphale schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:45:
[...]

Hmm... Apart. Ik kreeg met alleen de OT aangesloten namelijk geen achtergrondverlichting. De iSense deed het verder wel, maar het blauwe licht pas toen ik er batterijen in had gedaan.
klopt, niet nodig, wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elgaschepers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
Nee de temperatuur in het buffervat met de warmtepomp komt niet verder dan 20 graden na 10 uur gedraaid te hebben . Heb er ook zonnecollectoren op maar die doen niks met dit weer. Het water uit het buffervat wordt na verwarmd door CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:01:
Nee de temperatuur in het buffervat met de warmtepomp komt niet verder dan 20 graden na 10 uur gedraaid te hebben . Heb er ook zonnecollectoren op maar die doen niks met dit weer. Het water uit het buffervat wordt na verwarmd door CV ketel
Waarschijnlijk blijft je vloer koud retour leveren. Doe je wel continu verwarmen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:01:
- Heb je enig idee of de Elga vrijwel continu draait op laag vermogen, of juist periodiek op hoger vermogen, en dan een tijd stil staat?
- Is er sprake van cv-vraag door de Elga (oranje vlammetje op de binnenunit), en zo ja, wanneer?
- Waar meet je de temperatuur in het buffervat (bovenin, onderin?), en waar gaat cv-water erin en eruit (onderin, bovenin)?
- Heb je de fabrieksinstellingen op je thermostaat (Honeywell?), of staat je max cv-aanvoer-T in de Honeywell misschien te laag ingesteld?
- Staat je Honeywell niet toevallig / per ongeluk op weersafhankelijk regelen?
- Kan het zijn dat er kortsluiting is tussen aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Verwijderd geeft jouw WAR/RAR truc nog steeds minder pieken en dalen dan RAR/RAR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:40:
@Verwijderd geeft jouw WAR/RAR truc nog steeds minder pieken en dalen dan RAR/RAR?
de WAR/RAR truc was niet vanwege de pieken en dalen, maar vanwege een glitch in de Elga-firmware waardoor de situatie kon ontstaan dat de Elga eigenlijk aan zou moeten slaan vanwege een T-ruimte die lager was dan T-set+0.5K, maar dat niet deed omdat de thermostaat (nog) geen warmtevraag signaal gaf. Zie quote hieronder van Techneco d.d. 14-3-2017
Dit zit in de thermostaat. Blijkbaar vindt de thermostaat dat het niet nodig is om te verwarmen. Dit negeren we als de gemeten temperatuur hoger is dan gewenst. Als de gemeten temperatuur lager is dan gewenst moet ook de thermostaat een vraag signaal geven, anders gaat de Elga niet aan.
Je zou de thermostaat eventueel op “weersafhankelijk” kunnen zetten. (Parameter 29=1) De Elga laat je gewoon zoals die al is.
De thermostaat zal dan altijd vraag sturen en de elga regelt zelf op de ingestelde en gemeten ruimte temperatuur.
@Verwijderd: Op dit moment run op 225W. dT=2,6K. Geleverd vermogen 1,4kW (bij flow van 480l/u). Een COP van 6,2 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 22-12-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:50:
[...]
de WAR/RAR truc was niet vanwege de pieken en dalen, ......................
[...]
Ah Ok. Hoeveel invloed heeft de gevraagde Thermostaat temperatuur nog op de ELGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:02:
[...]

Ah Ok. Hoeveel invloed heeft de gevraagde Thermostaat temperatuur nog op de ELGA?
Normaal gesproken is dat dé trigger voor de Elga, samen met de gemeten temperatuur natuurlijk . Ik vraag me überhaupt af waarom de Elga dat signaal warmtevraag nog belangrijk vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 22-12-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:09:
[...]

Normaal gesproken is dat dé trigger voor de Elga, samen met de gemeten temperatuur natuurlijk . Ik vraag me überhaupt af waarom de Elga dat signaal warmtevraag nog belangrijk vindt.
Ok, ik ga WAR/RAR ook 's proberen. Ben benieuwd. Gebruik jij een aparte buitenvoeler, of die in de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:14:
[...]

Ok, ik ga WAR/RAR ook 's proberen. Ben benieuwd. Gebruik jij een aparte buitenvoeler, of die in de buitenunit?
Ik heb een aparte buitenvoeler, maar dat maakt voor deze truuk geen donder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:50:

@Verwijderd: Op dit moment run op 225W. dT=2,6K. Geleverd vermogen 1,4kW (bij flow van 480l/u). Een COP van 6,2 8)7
Thanks. Dat zouden er meer moeten kunnen. @Domba In hoeverre kun je de flow 'om zeep helpen' om dat soort thermisch vermogen uit een Panasonic te krijgen ? Is natuurlijk een belachelijk idee, maar ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:50:
Na veel discussie met de installateur uiteindelijk deze foto toegestuurd gekregen van een inspectie op het dak

[afbeelding]

Zo stond de Elga er dus bij 18 december. Allemaal de oorzaak van een verkeerd afgestelde bypass als ik het goed begreep.

Nu moet ik dus, voordat ze weer langs willen komen bewijs aanleveren dat het ijs weg is.. Anders gaan ze niet naar het slechte rendement kijken.
Jemig.... :o
Dat is dus een mooi ijsklontjes :o Kan goed zijn dat de boel hier en daar wat ontzet en vervormd is door de kracht van het ijs.
Maar was hij die dag toch bij de unit wezen kijken? Ik dacht dat je schreef van niet.

Dat maakt zijn conclusie veel logischer. Want draaien over een te klein circuit geeft hoge temperatuur, maar ook te weinig inhoud voor een fatsoenlijke defrost. Bij +/- 6c water stopt de Elga zijn defrost om bevriezen van het binnendeel te voorkomen.

Maar dat ijs is nu wel verdwenen verwacht ik met dit voorjaars weer.
Maar nu snap je dus waar dat verbruik vandaan kwam. Om zoveel water te bevriezen is nogal wat energie nodig.

@Tomexergie Het aantal graadminuten is aan te passen.
Gisteren de thermostaat 5K boven de ruimteT gezet. Er gaat dan om de 12 seconden 1 graadminuut af. (60sec/5K=12sec/graadminuut)

De handleiding van 16 heb ik nog niet doorgenomen.... Nog geen tijd voor gehad. Maar heb nu twee weken vakantie, dus komt vast goed.
En wat betreft de SWW boiler in de handleiding, dat is een indirect gestookte boiler van een bestaande solo ketel.
De Elga kan die niet verwarmen zoals daar omschreven.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 23-12-2017 00:52 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Ben met je eens dat je zeker het heel systeem moet bekijken. Maar wat ik toe nu toe zie is dat een WP bij lager vermogen toch een hogere COP heeft.

Weer de Panamono als voorbeeld, de 6 kw en 9kw zijn 100% identiek op software na.
De 9 Kw in volast een COP van 4,1, de 6 kw 4,6. (A7W35).
Als de 6kw een COP van 4,1 zou hebben, zou deze 160W meer verbruiken.

Een warmtepomp zal een lagere COP hebben wanneer de pomp en elektronica de overhand krijgen.
Bij een gemiddelde warmtepomp gebeurt dit niet zo snel aangezien deze niet zoveel kan terug moduleren.

De boost fan's heb ik overigens ook... werkt best goed. Heb er een dedicated controllertje voor gemaakt.
Domba schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:46:
Het analoge proces is condensatie van het koelgas en hoeveel energie de compressor nodig heeft voor volume en benodigde druk ervoor omdat conenstaie opgang te houden.
Die compressor wordt aangestuurd bij elke WP en sturing verschilt in detail. en het is afhankelijk hoe goed de fabrikant heeft gedaan met technisch ontwerp van de compressor.
Als gebruiker is er daar minimaal te sturen, het is voornamelijk de Ta die COP bepaald en hoelang van te voren je ergens op kunt reageren.
In principe heeft een lager afgegeven thermisch vermogen door WP een lagere COP omdat de benodigde hulp energie voor circulatiepomp en electronica gelijk is of het nu voor 50% deellast of volvermogen.

Wat kun je nu wel regelen, is hoe goed je met je afgiftesysteem kunt inspelen op de WP regeling.
Nu heb ik vermogen bij gegeven voor WP1 vloerverwarming, niet geheel volvermogen dan had ik een graad meer Ta moeten vragen.
WP2 is mijn radiator circuit met weinig thermische massa, met als nageregeld, regelbare boosterfans en redelijk in evenwicht
De Pana G-serie is vrij spartaans en kent in principe grote stappen van 120W met fijn regeling er rond, die je kunt benutten.
momentane COP is nu 5,7:5,7, maar ik kan je elke laten zien, door te spelen met mijn boosterfans van 5,7:5,2 tot 5,7:6,2.
Wat voor mij telt is aan het eind van de dag is de DCOP, hoe goed je hebt kunnen inspelen op die veranderingen met afgifte, die boosterfans kosten ook energie en die dien je ook mee te rekenen in de DCOP.
[afbeelding]

Momentane COP is leuk, maar op tijd basis is er nog al wat verschoven van elkaar en daarom vindt ik DCOP een betere.
Het duidelijkste kan ik dat laten zien aan mijn radiator het verste weg van de WP, zoals de verblijft tijd in mijn radiator,
Die verschuiving in tijd is ook de reden dat ik een momentane COP van +/- 0,5 voor de verhouding kan laten zien.
Simpele conclusie afgifte systeem en de naregeling heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat
[afbeelding]

Voor dit testje heb ik geen gebruik gemaakt om Tr te stabiliseren of de aanwezigheids sensoren per ruimte voor de boosterfan sturing

[...]

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:24
@Bram-Bos @amarkest @Tomexergie : De #elgahybernation zit hem dus niet in de thermostaat. Hij hangt weer mooi op het bekende verbruik en heeft 0,7 kuub bijgestookt. De HCTM gaat er weer aan.

Edit: Bedacht me net het volgende: Zou het een idee zijn om de Elga ‘s nachts via een tijdklok of de Fibaro stekker te rebooten? Of zou dat schadelijk kunnen zijn? Het kan dan namelijk wel zo zijn dat hij aan het stoken is. @Oxellaar , heb jij daar een idee over?

[ Voor 105% gewijzigd door Aziraphale op 23-12-2017 10:25 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Elgaschepers schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:04:
Ik ga wel contact opzoeken met Techneco of zei weten wat er loos kan zijn .
Wie heeft alles geïnstalleerd? Want dat is de gene die jouw vragen hoort te beantwoorden en niet Techneco.
Tenminste, in eerste instantie sowieso niet.

Heb je foto's van de situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 23-12-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Aziraphale spanningsloos maken terwijl de compressor draait zou ik niet doen.
Je kunt toch via het klokprogramma de Elga uitschakelen, dan een reboot via stekker en dan weer aan via klokprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:37:
@Aziraphale spanningsloos maken terwijl de compressor draait zou ik niet doen.
Je kunt toch via het klokprogramma de Elga uitschakelen, dan een reboot via stekker en dan weer aan via klokprogramma?
Dat had ik nou zo snel nog niet bedacht... Straks even kijken hoe ik dat het beste op elkaar af kan stemmen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:07
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 23:37:
[...]

Thanks. Dat zouden er meer moeten kunnen. @Domba In hoeverre kun je de flow 'om zeep helpen' om dat soort thermisch vermogen uit een Panasonic te krijgen ? Is natuurlijk een belachelijk idee, maar ....
Onder normale omstandigheden niet, dan is 2-2,3kW zo ongeveer wel minimale thermische vermogen, waarop je langere tijd kunt draaien,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:22:
[...]

Ik heb een aparte buitenvoeler, maar dat maakt voor deze truuk geen donder uit.
vanmorgen ook ELGA op WAR gezet. Eerst maar 's zonder extra buitenvoeler proberen.
Dat had jij toch ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:29:
[...]

Onder normale omstandigheden niet, dan is 2-2,3kW zo ongeveer wel minimale thermische vermogen, waarop je langere tijd kunt draaien,
Daarom suggereerde ik ook "om zeep helpen", abnormale omstandigheden. Als @Bram-Bos een Panasonic op zijn 'afgeknepen' afgiftesysteem zou aansluiten, enig idee hoe de Pana daar op zou reageren ? Dus stel een max flow van 540l/h. De handleiding voor de pompinstellingen suggereert dat sub-10l/h tot de mogelijkheden behoort.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:34:
[...]

Daarom suggereerde ik ook "om zeep helpen", abnormale omstandigheden. Als @Bram-Bos een Panasonic op zijn 'afgeknepen' afgiftesysteem zou aansluiten, enig idee hoe de Pana daar op zou reageren ? Dus stel een max flow van 540l/h. De handleiding voor de pompinstellingen suggereert dat sub-10l/h tot de mogelijkheden behoort.
Zo uit losse pols, zou ik het niet aanraden voor een direct aangesloten situatie.
Voor verwarmen is misschien nog te redden, maar een defrost, waarbij circulatiepomp naar max gaat en tot 1bar drukverhoging geeft wordt toch lastig.
Pana circulatiepomp is wel een 120-130kPa pomp op max

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:05:
[...]

Zo uit losse pols, zou ik het niet aanraden voor een direct aangesloten situatie.
Voor verwarmen is misschien nog te redden, maar een defrost, waarbij circulatiepomp naar max gaat en tot 1bar drukverhoging geeft wordt toch lastig.
Pana circulatiepomp is wel een 120-130kPa pomp op max
Bij een potentiele defrost situatie heb ik ook meer flow nodig om het warm te houden, verder terug kunnen in de > 7C tot stookgrens situatie zodat je v.a. dat niveau tot continu 1.25kW terug zou kunnen. Lijkt me qua comfort, want continu op laag niveau, een verbetering met name voor de '(te) goed geisoleerde' woningen, tevens potentieel een mooie 'pendel-killer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Hoe hoog/laag was de flow naar jouw vloer voor je aanpassingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:07:
@zw7 21A alleen voor de compressor ? 4.8kW primair ? Ik heb het niet gevolgd wat dat voor apparaat is, maar dat moet dan wel een behoorlijk heftig ding zijn.
@Verwijderd
Het is een 11kW Hitachi RASM4-VNE monoblock. Het is inderdaad 21A alleen voor de compressor. Tenminste dat geeft de controller weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

koevlaas2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:49:
[...]

Zolang je niks aan de afgifte gewijzigd hebt waardoor de afgifte groter word heeft het geen zin de Ta te verlagen.
Boosters op je bestaande convectorput die je eventueel ook op de beoogde Jaga kan plaatsen ?
@koevlaas2 @Knowbody
Ik heb inmiddels het afgifte systeem aangepast door ventilatoren op de convectorput te plaatsen en zowaar ging gisteren eindelijk eens een keer de WP uit door een DEMAND-OFF ipv een THERMO-OFF.
Zie voor plaatjes deze post:
zw7 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zw7 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:07:
[...]

@Verwijderd
Het is een 11kW Hitachi RASM4-VNE monoblock. Het is inderdaad 21A alleen voor de compressor. Tenminste dat geeft de controller weer.
Dat doet zich dan mogelijk voor bij levering van 11kW en een COP van 11/4.8 is 2.3 als ik het goed begrijp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:18:
[...]

Ja idd , ik vind FANMED (B5on/B4off) wat vaag qua resultaat, bij FANLOW (B5off/B4on) zie je beter of ie idd op laagvermogen draait.
Hier blijkt toch dat B4 B5 niets doen. Hij gaat gewoon naar vol vermogen. Welke nu precies op on en off staat weet ik niet. Zal straks eens kijken en 4 en 5 eens wisselen van stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat scheelt inderdaad een hele grote slok op een borrel. gemidd. (40+28)/2=34 t.o.v. (40+37)/2=38.5 t.o.v. een ruimteT van 20C betekent dat iets meer dan 43% extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:36:
[...]

Hier blijkt toch dat B4 B5 niets doen. Hij gaat gewoon naar vol vermogen. Welke nu precies op on en off staat weet ik niet. Zal straks eens kijken en 4 en 5 eens wisselen van stand.
op FANMED is idd nogal vaag, bij mij bleef ie tussen de 800 en 950w moduleren met uitschieters naar 1060w.

op FANLOW kwam ie niet hoger dan 750w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:18:
@koevlaas2 Hoe hoog/laag was de flow naar jouw vloer voor je aanpassingen ?
Een liter of 5 per minuut geloof ik.
Na aanpassing het dubbele denk ik, er zit nog steeds een kleine vernauwing in namelijk als je de verdeler ingaat die verbinding is niet optimaal.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:27:
[...]

Zoek eens op ecocute WP's, is al ruim 10j een vrij gebruikelijk standaard type R744 WP in Japan, net zo gebruikelijk als R410A's hier in EU.
Ik heb in 2015 een poging gedaan om deze naar EU te krijgen en een meldcode voor ISDE, maar dat is niet zo eenvoudig als fabrikant zelf ook actief is op EU markt

Voor EU heb je de Q-ton, waar geen kleine versie van is,
Wel is er een nog oude sandeneco 2 &plus WP voor EU
Wil je googlen bijv de Pana HE serie als HE-V20FQS van 2012 of HE-PKU45C en etc
Maar voorlopig brengen de fabrikanten deze modelen buiten Japan, maar mondjes maat op de markt, voornamelijk om marktervaring, zoals in Australie vanwege de subsidie regelingen.

In Japan worden jaarlijks 400-500.000 R744 WP's verkocht net zoveel als er CV ketels in NL worden vervangen en is de boilertemp van 75C gebruikelijk omdat het compacter is met de beperkte ruimte.
Sanden Aqua Eco 2 doet het bij Marco Frijman heel slecht, zie: https://www.frijduurzaam....armtepompen-of-verzuipen/

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:06:
[...]

Een liter of 5 per minuut geloof ik.
Na aanpassing het dubbele denk ik, er zit nog steeds een kleine vernauwing in namelijk als je de verdeler ingaat die verbinding is niet optimaal.
Als je geloof je niet bedriegt kan je WP de volgende maximale kW afstaan.
Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sq2db9Sr52YniwAhzDD4nNIu/full.png
Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bcTyQ5LiMpucFGvESfuSOAL9/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:22:
[...]

Als je geloof je niet bedriegt kan je WP de volgende maximale kW afstaan.
Oude situatie:
[afbeelding]
Huidige situatie:
[afbeelding]
Ik noemde alleen de flow de vloerverdeler in, de WP zelf had 16 L p/m ( op pompstand 3) voor en 19 p/m (pompstand 2) na de ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:25:
[...]

Ik noemde alleen de flow de vloerverdeler in, de WP zelf had 16 L p/m ( op pompstand 3) voor en 19 p/m (pompstand 2) na de ombouw.
De vv kon/kan een beperkte bijdrage leveren aan de totale afgifte.
EDIT:
Totale afgifte-vermogen bij deltaT=4 is nu toegenomen van 6.55 tot 7.8kW

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:30:
[...]

De vv kon/kan een beperkte bijdrage leveren aan de totale afgifte.
EDIT:
Totale afgifte-vermogen bij deltaT=4 is nu toegenomen van 6.55 tot 7.8kW
Dat was ook kielekiele en werkte uiteindelijk erg slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Freemann gebruikt Sanden Aqua Eco 2 ook voor verwarming via het spiraal (Heat-versie), niet enkel als SWW-boiler. Is een apart topic van, als ook dat er 3 versies zijn Smart, Max en Heat

Maar de reactie was naar aanleiding van deze en ik doelde op enkel SWW-versie
Of kan ik in de komende 10 jaar boilers verwachten op basis van wp technologie die water van 70-80c kunnen maken in elk seizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Domba Klopt, SWW gaat goed, mits er een zeer lage retourT is.
Het beste resultaat krijg je als het koude drinkwater eerst door de wp gaat bij tapvraag.
Zoals bij een laadboiler gebeurt. En niet indirect via een spiraal.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 23-12-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:41:
[...]

Dat was ook kielekiele en werkte uiteindelijk erg slecht.
Je balans VV/Radiatoren is ook enorm verbeterd van 2.05/6.55=31% naar 4.1/7.8=52.5% en zal een positieve invloed op het comfort hebben naar ik aanneem ?
EDIT:
Nog steeds niets te melden over je WP ?
En je krijgt nu ook weer eens inzicht of 1m3=2kWh een beetje klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:12:
[...]

Je balans VV/Radiatoren is ook enorm verbeterd van 2.05/6.55=31% naar 4.1/7.8=52.5% en zal een positieve invloed op het comfort hebben naar ik aanneem ?
De cv ketel waar we nu weer gedeeltelijk op draaien heeft wel door dat 33c aanvoer voldoende is. De vloer word nu in tegenstelling tot vroeger lekker warm.
Zelfs boven met de 33c aanvoer geen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Aziraphale schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:01:
[...]

Dat had ik nou zo snel nog niet bedacht... Straks even kijken hoe ik dat het beste op elkaar af kan stemmen.
Ik heb Elga via de pins 30/31 op de Elga printplaat uitgeschakeld, dus vergrendelig van de verwarming om Elga rustig af te laten toeren. Als je daarna de stekker er uit trekt hielp het in mijn geval niet om van de 600W af te komen.
Ik moest echt bij draaiende compressor resetten. Dus niet echt een elgante oplossing . Laat Techneco maar met een oplossing komen.

Overigens staat mijn Diakin L/L al jaren op Fibaro/iungo om s'nachts uit te schakelen. Dus harde stop. Nog geen schade gehad. Diakin heeft een heel primitief nachtverlagings programma dat maar 24 uur werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Hier beschrijf je de 'probleem' 6kWer Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" wat mij intrigeert is je uitspraak over 'kennelijk te lage flow' vs 'kennelijk thermisch helemaal OK'. Hoe is dat te verklaren ? Het lijkt me in tegenspraak met elkaar te 'moeten' zijn, ik zie iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:13:
@Domba Hier beschrijf je de 'probleem' 6kWer Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" wat mij intrigeert is je uitspraak over 'kennelijk te lage flow' vs 'kennelijk thermisch helemaal OK'. Hoe is dat te verklaren ? Het lijkt me in tegenspraak met elkaar te 'moeten' zijn, ik zie iets over het hoofd ?
Met gasgedeelte is niets mis van deze 6kW.
Wel met het watergedeelte, waar deze stuurstroom offset te kort komt voor de circulatiepomp en dat kan wel een probleem zijn vanwege de veiligsheid-functies en de compressor die mogelijk zijn warmte niet kwijt kan.
Want je kunt in theorie een dT=14 creëren, ver buiten het regelwindow, waar de sturing voor bedacht is, zonder dat het een storing geeft

De flow voor de pompstanden opzettelijk verlagen is niet zo moeilijk, maar te kort bij plussen is wat anders.
Dat kan ook tot op een zeker niveau zonder de veiligheids-functies aan te raken, zie de UWP-bremse van de Duitsers voor de Geisha (5kW Mono)

[ Voor 40% gewijzigd door Domba op 23-12-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:03
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:36:
[...]

Bij fw 12.65 deed het nog wat. Bij de huidige vanaf 15.3 sowieso niets

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Knowbody Ja, klopt. Alleen werkt het bij @amarkest wel....
Hij heeft versie 16 en ik ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 23-12-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:04:
@Knowbody Ja, klopt. Alleen werkt het bij @amarkest wel....
Hij heeft versie 16 en ik ook.
Zit @amarkest jouw fw versie tussen 12.65 en 15.3 in?

Is er een changelog vd firmware standen ergens publiek?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Knowbody Nee, er is geen changelog oid te krijgen.
Maar de meeste vergadering zit waarschijnlijk in de Anna thermostaat icm de Elga.

Maar los van alle updates, mijn Elga voldoet vanaf dag 1 aan alle verwachtingen, zelfs meer dan dat.
Al is het eigenlijk de isolatiewaarde van mijn huis dat boven alle verwachtingen uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tomexergie schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:53:
[...]

Ik heb Elga via de pins 30/31 op de Elga printplaat uitgeschakeld, dus vergrendelig van de verwarming om Elga rustig af te laten toeren. Als je daarna de stekker er uit trekt hielp het in mijn geval niet om van de 600W af te komen.
Ik moest echt bij draaiende compressor resetten. Dus niet echt een elgante oplossing . Laat Techneco maar met een oplossing komen.

Overigens staat mijn Diakin L/L al jaren op Fibaro/iungo om s'nachts uit te schakelen. Dus harde stop. Nog geen schade gehad. Diakin heeft een heel primitief nachtverlagings programma dat maar 24 uur werkt.
Die van mij doet het na een simpele reboot via de stekker weer prima, dus zou het moeten werken als ik het automatiseer. Maar los daarvan moet Techneco het uiteindelijk natuurlijk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blauwemac Hier beschrijf je het effect van de 'Bremse' op je pomp blauwemac in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4" Waar ik heel benieuwd naar ben is of je lagere continu afgifte dan het 'standaard minimum' thermisch vermogen van rond de 2.3-2.5kW weet te realiseren. Kun je als pompstand is zeg 60% van stand 1, waarbij je 'normaal' 2.5kW zou mogen verwachten terugbrengen naar 1.5kW met instandhouding van de COP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:17:
[...]

Met gasgedeelte is niets mis van deze 6kW.
Wel met het watergedeelte, waar deze stuurstroom offset te kort komt voor de circulatiepomp en dat kan wel een probleem zijn vanwege de veiligsheid-functies en de compressor die mogelijk zijn warmte niet kwijt kan.
Want je kunt in theorie een dT=14 creëren, ver buiten het regelwindow, waar de sturing voor bedacht is, zonder dat het een storing geeft

De flow voor de pompstanden opzettelijk verlagen is niet zo moeilijk, maar te kort bij plussen is wat anders.
Dat kan ook tot op een zeker niveau zonder de veiligheids-functies aan te raken, zie de UWP-bremse van de Duitsers voor de Geisha (5kW Mono)
Gas gedeelte OK, maar afgegeven vermogen zal dan toch beperkt zijn door (te) lage flow-waardes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:24:
@Knowbody Nee, er is geen changelog oid te krijgen.
Maar de meeste vergadering zit waarschijnlijk in de Anna thermostaat icm de Elga.

Maar los van alle updates, mijn Elga voldoet vanaf dag 1 aan alle verwachtingen, zelfs meer dan dat.
Al is het eigenlijk de isolatiewaarde van mijn huis dat boven alle verwachtingen uit gaat.
heb je FANLOW al geprobeerd? b4on/b5off daar moet je kunnen zien dat ie nioet verder dan 750w gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:36:
[...]
Gas gedeelte OK, maar afgegeven vermogen zal dan toch beperkt zijn door (te) lage flow-waardes ?
Op pompstand 7 heb voldoende flow, de plaatjes met data van WP1 zijn van deze 6kW,
Die een super zuinige standby heeft als compressor nietloopt van 20W :)

Mijn domoticz op RPi is uitgevallen, ik verdenk het SD kaartje, een Sandisk ultra met lage kwaliteit TLC geheugen.
Wat een klus om een beetje kwaliteit micro SD-kaartje te vinden met SLC geheugen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:40:
[...]

Op pompstand 7 heb voldoende flow, de plaatjes met data van WP1 zijn van deze 6kW,

Mijn domoticz op RPi is uitgevallen, ik verdenk het SD kaartje, een Sandisk ultra met lage kwaliteit TLC geheugen.
Wat een klus om een beetje kwaliteit micro SD-kaartje te vinden met SLC geheugen :(
Enig idee wat het minimum 'constant' afgegeven vermogen is bij pompstand 1 en blijft de COP dan nog enigszins overeind ? M.a.w. daalt het uit het net getrokken vermogen evenredig met het verminderde afgegeven vermogen ?
EDIT:
Een tot 1.5kW of nog lager terugmodulerende WP lijkt me ZEER aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:44:
[...]

Enig idee wat het minimum 'constant' afgegeven vermogen is bij pompstand 1 en blijft de COP dan nog enigszins overeind ? M.a.w. daalt het uit het net getrokken vermogen evenredig met het verminderde afgegeven vermogen ?
EDIT:
Een tot 1.5kW of nog lager terugmodulerende WP lijkt me ZEER aantrekkelijk.
Geen idee
Sorry Hajeetje, maar ik ga door iemand anders betaalde WP, nieuw uit de doos, niet op die manier uit testen.

Overigens heb ik hem net weer dichtgeschroeft en staat die net weer in servicemode op deze PCB en ben ik per pompstand de flow opgenomen vermogen aan het meten, baal alleen dat domoticz is uitgevallen voor screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Sterkte... wat micro SD kaartjes betreft.. gebruik ook scandisk, maar ik heb toe nu toe nog nooit een stuk gehad.. (meesten lopen nu 2 jaar).
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
HFman schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:44:
Sterkte... wat micro SD kaartjes betreft.. gebruik ook scandisk, maar ik heb toe nu toe nog nooit een stuk gehad.. (meesten lopen nu 2 jaar).

[...]
Ik ook niet ... maar ben er wel bang voor..

Ben van plan binnenkort een HP Microserver aan te schaffen en alles hiernaar toe verplaatsen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:36:
[...]

Geen idee
Sorry Hajeetje, maar ik ga door iemand anders betaalde WP, nieuw uit de doos, niet op die manier uit testen.

Overigens heb ik hem net weer dichtgeschroeft en staat die net weer in servicemode op deze PCB en ben ik per pompstand de flow opgenomen vermogen aan het meten, baal alleen dat domoticz is uitgevallen voor screenshots
Ik wilde je ook niet vragen om te testen, ik hoopte dat je wellicht een educated guess zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:59:
[...]

Ik wilde je ook niet vragen om te testen, ik hoopte dat je wellicht een eduacated guess zou hebben.
Ga met een warmtepomp boiler verwarmen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Naast de Rpi heb ik ook een HP microserver draaien.. maar die is bij lange niet zo zuinig als de Rpi.. (30..35 W). Maar idd. wel een stuk sneller :).
Daannn1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:48:
[...]

Ik ook niet ... maar ben er wel bang voor..

Ben van plan binnenkort een HP Microserver aan te schaffen en alles hiernaar toe verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Leuk al die Panasonic pompstandjes 1 tm 7

Maar je wilt toch weten hoeveel liter/ minuut er door het circuit gaat om onderling te vergelijken?

In elke installatie zullen de bijbehorende liters per pompstandje 1 -7 verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:05:
[...]

Ga met een warmtepomp boiler verwarmen....
Als met een investering van 0.50 hetzelfde resultaat bereikt kan worden ? http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aha ook hier viel een mail van Greenchoice op m'n scherm.

Ook zij bieden de Elga aan. Ik zeg hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:12:
[...]

Als met een investering van 0.50 hetzelfde resultaat bereikt kan worden ? http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
Ja dat kom je ook tegen in goedkope haardrogers. Die diode geeft een lekkere gelijkstroomcomponent op je 230 VAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:50:
[...]

Ja dat kom je ook tegen in goedkope haardrogers. Die diode geeft een lekkere gelijkstroomcomponent op je 230 VAC
En dat geeft wat tot gevolg ? Overigens worden er 3 verschillende oplossingen genoemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
HFman schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:06:
Naast de Rpi heb ik ook een HP microserver draaien.. maar die is bij lange niet zo zuinig als de Rpi.. (30..35 W). Maar idd. wel een stuk sneller :).

[...]
Waarom draai je domoticz etc niet op de microserver dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:06:
Leuk al die Panasonic pompstandjes 1 tm 7

Maar je wilt toch weten hoeveel liter/ minuut er door het circuit gaat om onderling te vergelijken?

In elke installatie zullen de bijbehorende liters per pompstandje 1 -7 verschillend zijn.
Pana mono's van voor de H-serie zijn nog best spartaans.
Als dan vanaf eerste minuut niet voldoet aan verwachtingsbeeld op een onbekend oud afgifte circuit.
temperaturen en opgenomen vermogen is nog eenvoudig, maar flowmeter inbouwen is ook wat en weet je nog niet of WP of circuit is.
Dan is eenvoudigste om deze, maar op een bekend circuit te zetten met de nodige monitoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:29:
[...]

heb je FANLOW al geprobeerd? b4on/b5off daar moet je kunnen zien dat ie nioet verder dan 750w gaat.
Net even gekeken.... B4 staat hier op on, B5 op off. Dat is dus FANLOW, maar het werkt niet bij fw 16.
Achertaf gezien staat hij al weken op deze stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

op beide draaien dingen die ik gescheiden wil houden. Tevens "speel" ik regelmatig met domoticz, soms een reboot nodig etc. Gezien de dingen die op de miniserver draaien, kan ik die eigenlijk niet laten rebooten.
Daannn1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:06:
[...]

Waarom draai je domoticz etc niet op de microserver dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
[...]

kijk dan naar een orangepi, die heeft emmc. Ben je van de sd kaarten af. Ik heb het ook met pi's geprobeerd. Maar ook met draaien vanaf usb, gingen de usb sticks stuk. Geen oi's hier meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Knowbody schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:50:
[...]

Valt mee, diode is niet om halve wisselspanning weg te blokkeren maar om gelijkstroomstuursignaal te verlagen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
HFman schreef op zondag 24 december 2017 @ 00:04:
op beide draaien dingen die ik gescheiden wil houden. Tevens "speel" ik regelmatig met domoticz, soms een reboot nodig etc. Gezien de dingen die op de miniserver draaien, kan ik die eigenlijk niet laten rebooten.

[...]
Je kunt er toch een hypervisor op draaien (ESXI) en zo meerdere VM's tegelijk draaien? In zo'n geval kun je ze afzonderlijk herstarten.. thans dat is mij intentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:47:
Aha ook hier viel een mail van Greenchoice op m'n scherm.

Ook zij bieden de Elga aan. Ik zeg hulde!
Wil je een elga hebben dan? :) er staan er 3 op marktplaats 2 met carrier unit, 1 toshiba.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:00:
[...]

En dat geeft wat tot gevolg ? Overigens worden er 3 verschillende oplossingen genoemd.
Om iets te noemen....Ringkerntrafo's kunnen daar lekker op gaan brommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Domba schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:10:
[...]

Pana mono's van voor de H-serie zijn nog best spartaans.
Als dan vanaf eerste minuut niet voldoet aan verwachtingsbeeld op een onbekend oud afgifte circuit.
temperaturen en opgenomen vermogen is nog eenvoudig, maar flowmeter inbouwen is ook wat en weet je nog niet of WP of circuit is.
Dan is eenvoudigste om deze, maar op een bekend circuit te zetten met de nodige monitoring
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat onderling pompstanden uitwisselen niet alles zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 24 december 2017 @ 08:25:
[...]
Je kunt er toch een hypervisor op draaien (ESXI) en zo meerdere VM's tegelijk draaien? In zo'n geval kun je ze afzonderlijk herstarten.. thans dat is mij intentie.
Domoticz al dan niet binnen een VM kun je toch ook herstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:54:
[...]

Net even gekeken.... B4 staat hier op on, B5 op off. Dat is dus FANLOW, maar het werkt niet bij fw 16.
Achertaf gezien staat hij al weken op deze stand.
apart, bij mij werkt 't wel.

ben weer terug van WAR/RAR via WAR/WAR naar RAR/RAR. WAR werkt bij mij niet lekker.

ik heb nu het vermogen redelijk in de hand dmv P80 (25c) en P81 (33c).Geen pieken van volvermogen meer.Nog ff afwchten hoe dit bij lagere BT's gaat

toert vrij snel op naar 25c RT vervolgens naar 33c RT.

gisteravond KT 20,5c BT 7,5c minder aan/uit gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wdxNRkpUALJ5eUPsyxvl5ZaI/thumb.jpg

Vannacht KT 19,5c en BT 6,5c
vertoont nog wel aan/uit gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RmEugYd1l29I7GRE5IheP7ek/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:08:
[...]

Om iets te noemen....Ringkerntrafo's kunnen daar lekker op gaan brommen
Het geluidsafgifte niveau komt dan in gevaar, voldoet niet meer aan de specs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:46:
[...]

Domoticz al dan niet binnen een VM kun je toch ook herstarten.
Ik neem even aan dat hij een reboot bedoelt van de hele linux distro :+
Maar de domoticz service kun je idd herstarten al zie ik niet in waarom je dat zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:54:
[...]

apart, bij mij werkt 't wel.

ben weer terug van WAR/RAR via WAR/WAR naar RAR/RAR. WAR werkt bij mij niet lekker.

ik heb nu het vermogen redelijk in de hand dmv P80 (25c) en P81 (33c).Geen pieken van volvermogen meer.Nog ff afwchten hoe dit bij lagere BT's gaat

toert vrij snel op naar 25c RT vervolgens naar 33c RT.

gisteravond KT 20,5c BT 7,5c minder aan/uit gedrag

[afbeelding]

Vannacht KT 19,5c en BT 6,5c
vertoont nog wel aan/uit gedrag

[afbeelding]
Al eens war war met ruimte compensatie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:08:
[...]

Ik neem even aan dat hij een reboot bedoelt van de hele linux distro :+
Maar de domoticz service kun je idd herstarten al zie ik niet in waarom je dat zou doen
Na een crash lijkt me dat je weinig andere opties hebt. Reboot of service herstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:11:
[...]

Al eens war war met ruimte compensatie geprobeerd?
Ja vorig jaar met de Isense, ging ook fout. Alles op de interne buitenvoeler van de Toshiba. Tzt maar 's met een buitenvoeler proberen, maar ik denk dat mn WAF hierdoor gaat dalen. dus wordt ws een april tryout.

Vooralsnog wel vertrouwen in de nwe FW160 mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:17:
[...]

Ja vorig jaar met de Isense, ging ook fout. Alles op de interne buitenvoeler van de Toshiba. Tzt maar 's met een buitenvoeler proberen, maar ik denk dat mn WAF hierdoor gaat dalen. dus wordt ws een april tryout.

Isense werkt hier ook niet.
Maar nu met de honneywell werkt het prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Ben (2 dagen geleden) overgestapt op de pidrive
https://www.wdc.com/nl-nl...e-foundation-edition.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jt8PKbzqHyDXJu6GztoKAuho/thumb.jpg

Edit: met Grafana :9
https://snapshot.raintank...3QzAet?refresh=1m&orgId=2

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2017 10:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:17:
[...]

Geen idee wat qua regeling anders zou zijn voor in- of externe sensor voor WAR, de Panasonic doet 't ook met de interne sensor, daar werkt het uitstekend. Maar misschien is die externe sensor wel gevoelstemperatuur geoptimaliseerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:20:
[...]

Geen idee wat qua regeling anders zou zijn voor in- of externe sensor voor WAR, de Panasonic doet 't ook met de interne sensor, daar werkt het uitstekend. Maar misschien is die externe sensor wel gevoelstemperatuur geoptimaliseerd. ;)
Externe sensor stuurt continu de actuele temperatuur naar de thermostaat.

Dit is wel zo handig als de elga in diepe slaap staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:24:
[...]

WAR/WAR gebruikt toch geen thermostaat naar ik aanneem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:19:
[...]

Isense werkt hier ook niet.
Maar nu met de honneywell werkt het prima.
Isense werkte hier het afgelopen jaar op RAR goed. Helaas gaf ELGA de boilersettings niet door aan de Remeha Calenta.
Met FW160 zou het wel 's kunnen zeggen de geleerden. Gaan we ook uitproberen, maar da's ook iets voor na deze stookperiode.

op welke stooklijn zit je? Ik heb 8,12 en 16 geprobeerd, maar dat gaf allemaal te lange uitperiodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:30:
[...]

Isense werkte hier het afgelopen jaar op RAR goed. Helaas gaf ELGA de boilersettings niet door aan de Remeha Calenta.
Met FW160 zou het wel 's kunnen zeggen de geleerden. Gaan we ook uitproberen, maar da's ook iets voor na deze stookperiode.

op welke stooklijn zit je? Ik heb 8,12 en 16 geprobeerd, maar dat gaf allemaal te lange uitperiodes.
Nu het buiten wat warmer is staat de stooklijn op 6 en als het kouder is dan gaan we naar 5.

Hier gaat het prima, zodra de temperatuur te ver zakt gaat de elga weer verwarmen naar de gewenste retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:24:
[...]

Ah Ok. want als ELGA niet in coldstandby staat zie ik de BT via de Toshiba-unit wel op de Honeywell.
In coldstandby weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:37:
[...]

Ah Ok. want als ELGA niet in coldstandby staat zie ik de BT via de Toshiba-unit wel op de Honeywell.
In coldstandby weet ik niet.
Als je elga in diepe slaap staat dan zie je alsnog een buiten temperatuur, alleen is dat niet de actuele.
Daarom heb je een buitenvoeler nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:37:
[...]

Nu het buiten wat warmer is staat de stooklijn op 6 en als het kouder is dan gaan we naar 5.

Hier gaat het prima, zodra de temperatuur te ver zakt gaat de elga weer verwarmen naar de gewenste retour temperatuur.
heb je vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wandverwarming met leemstuc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
jerh schreef op zondag 24 december 2017 @ 07:52:
[...]
kijk dan naar een orangepi, die heeft emmc. Ben je van de sd kaarten af. Ik heb het ook met pi's geprobeerd. Maar ook met draaien vanaf usb, gingen de usb sticks stuk. Geen oi's hier meer.
Nu ik erin benm gedoken zie ik alleen maar opmerkingen, stop er geen sandisk ultra in (oranje/grijs), net die ik erin had zitten. Neem lexar 633x of trancend met MLC geheugen. kaartjes die ook beter geschikt zijn voor dashcam of actioncams.
Knowbody schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:10:
[...]
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat onderling pompstanden uitwisselen niet alles zegt.
Alleen pompstand niet, maar je neemt gewoonlijk dT en opgenomen vermogen mee van de pompstand in service mode voor een indruk als geen monitoring hebt.

De H-serie monoblok heeft wel een flowmeter als een COP historie mogelijkheid om uit te lezen.
De GUI en interactie is aanzienlijke sprong vooruit, maar je dient wel uitbreidings PCB CZ-NS4P erbij te nemen.
Dan kan je ook via demand control sturen met 0-10V het vermogen van de mono of ext aan/uit controler.
De specs van 5kW zijn wel aardig, maar de 6kW die een 7kW wordt, wordt wel een aardige gok en 9kW is totaal oninteressant geworden in mijn ogen.

Ben benieuwd of in de praktijk 7kW H-serie een beetje meer vergelijkbaar prestaties geeft als de 6kW G-serie nu, want lineaire verval aan thermisch vermogen vanaf Tb=4 graden van 125Wth per graad Tb spreekt niet echt aan.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Profiel_MDC07H3E5.png

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/H-serie.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:46:
[...]

Nu ik erin benm gedoken zie ik alleen maar opmerkingen, stop er geen sandisk ultra in (oranje/grijs), net die ik erin had zitten. Neem lexar 633x of trancend met MLC geheugen. kaartjes die ook beter geschikt zijn voor dashcam of actioncams.

[...]

Alleen pompstand niet, maar je neemt gewoonlijk dT en opgenomen vermogen mee van de pompstand in service mode voor een indruk als geen monitoring hebt.

De H-serie monoblok heeft wel een flowmeter als een COP historie mogelijkheid om uit te lezen.
De GUI en interactie is aanzienlijke sprong vooruit, maar je dient wel uitbreidings PCB CZ-NS4P erbij te nemen.
Dan kan je ook via demand control sturen met 0-10V het vermogen van de mono of ext aan/uit controler.
De specs van 5kW zijn wel aardig, maar de 6kW die een 7kW wordt, wordt wel een aardige gok en 9kW is totaal oninteressant geworden in mijn ogen.

Ben benieuwd of in de praktijk 7kW H-serie een beetje meer vergelijkbaar prestaties geeft als de 6kW G-serie nu, want lineaire verval aan thermisch vermogen vanaf Tb=4 graden van 125Wth per graad Tb spreekt niet echt aan.
[afbeelding]

[afbeelding]
Is die service mode voor g serie? Hoe kom je daar in?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:34:
[...]
Is die service mode voor g serie? Hoe kom je daar in?
Is gewoon waar pompstanden instelt, WP uit/groen led uit en dan [5sec SERVICE], dan naar Sr02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat zijn leuke prijsjes :*)
Daarmee hoef je dus alleen van sd te starten en daarna verder met de hdd?
Het zou leuk zijn als je een SD image op de HDD kan krijgen, scheelt veel werk :)
Grafana ga ik eens naar kijken, dat Domoticz dashboard is niet alles ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Speedy-Andre
SD kaartje erin, en dan via monitor + muis + keyboard kun je aanvinken welke installatie je wilt op de hdd.
Ik heb jessie lite gekozen zonder noobs rommel.
Even ssh aanzetten via raspi-config en ready to go. (zonder monitor)
SD kaartje dient naderhand alleen als boot info

Ik heb 3A voeding en behuizing bijgenomen.
Huidige SD is niet over te zetten volgens mij. (daar heb ik de kennis niet voor)
Maar even een paar uurtjes werk om de boel weer in te stellen, met copy domoticz DB, dus is te doen.
Op een pi3 (en de rest vd winkel) zit ook (enkel vandaag nog) 10% korting bij SOS met SOSXMAS kortingscode ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2017 14:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Maakt dat nog iets uit voor een Elga, een Carrier of Toshiba buitenunit? Dus ouder of nieuwer type.

Misschien dat ik er wel eentje van marktplaats haal voor mijn ouders. Die zijn met zijn tweeën, verwarming beneden vloerverwarming met radiatoren. Ik denk dat ze een heel eind komen met 5kW. Ik ga bij hen nog panelen bijleggen dus kan wel uit qua verbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 24-12-2017 13:16 ]

Import van EVs

Pagina: 1 ... 33 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.