Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
Luiaard schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:06:
Maakt dat nog iets uit voor een Elga, een Carrier of Toshiba buitenunit? Dus ouder of nieuwer type.

Misschien dat ik er wel eentje van marktplaats haal voor mijn ouders. Die zijn met zijn tweeën, verwarming beneden vloerverwarming met radiatoren. Ik denk dat ze een heel eind komen met 5kW. Ik ga bij hen nog panelen bijleggen dus kan wel uit qua verbruik.
De twee carrier op marktplaats zijn de eerste versies elga met carrier buiten unit.

De laatste versie van de carrier is in de basis hetzelfde als de Toshiba,je kan hem zelfs ombouwen naar een nieuwe elga.
Dan heb je een nieuwe Toshiba buitenunit nodig en de nieuwste software.

Ik zou zelf de twee carriers op MP lekker laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

AUijtdehaag schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:19:
@Speedy-Andre
SD kaartje erin, en dan via monitor + muis + keyboard kun je aanvinken welke installatie je wilt op de hdd.
Ik heb jessie lite gekozen zonder noobs rommel.
Even ssh aanzetten via raspi-config en ready to go. (zonder monitor)
SD kaartje dient naderhand alleen als boot info

Ik heb 3A voeding en behuizing bijgenomen.
Huidige SD is niet over te zetten volgens mij. (daar heb ik de kennis niet voor)
Maar even een paar uurtjes werk om de boel weer in te stellen, met copy domoticz DB, dus is te doen.
Op een pi3 zit ook (enkel vandaag nog) 10% korting bij SOS met SOSXMAS kortingscode ;)
Net ook besteld, wist nog niet van het bestaan af.
Mooi speelgoed blijft zo een Pi.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:41
crazyharrie schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:00:
[...]

Net ook besteld, wist nog niet van het bestaan af.
Mooi speelgoed blijft zo een Pi.
Wist het ook niet.. best interssant waar heb je ze besteld?

*edit, nvm domme vraag via de link van Auijtenhaag kun je ze gewoon bestellen..

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2017 15:23 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:55:
[...]

De twee carrier op marktplaats zijn de eerste versies elga met carrier buiten unit.

De laatste versie van de carrier is in de basis hetzelfde als de Toshiba,je kan hem zelfs ombouwen naar een nieuwe elga.
Dan heb je een nieuwe Toshiba buitenunit nodig en de nieuwste software.

Ik zou zelf de twee carriers op MP lekker laten staan.
Wat is het verschil, op basis waarvan je adviseert om geen 'oude' te nemen? Even los van het feit dat de units al langer gedraaid hebben.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

2x 375GB met behuizing besteld, dan ook geen porto :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Top heb ook een setje besteld.. Ben benieuwd! Bedankt voor de tip man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Domba schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:38:
[...]

Is gewoon waar pompstanden instelt, WP uit/groen led uit en dan \[5sec SERVICE], dan naar Sr02.
Het zelfde en dan zie ik dat je ook nog met het pijltje naar Sr03, Sr04 enz kunt gaan.
Wat kun je met bv Sr03 en verder instellen ( of kijk ik niet goed in de handleiding? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Allemaal waar, en helaas heeft domoticz soms een restart nodig.... zeker als je met MQTT gebruikt.
Er zijn zeker andere oplossingen mogelijk, maar gebruik de Rpi standalone voor domotica zaken.
Daannn1987 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:08:
[...]

Ik neem even aan dat hij een reboot bedoelt van de hele linux distro :+
Maar de domoticz service kun je idd herstarten al zie ik niet in waarom je dat zou doen

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Warmtepomp nr.4 is vanaf woensdag aanstaande hier een feit..

De topictitel maakt geen onderscheid tussen L/W WP's voor woning of was toch?

Gisteren hing er al een vreemd luchtje in de garage en we konden het niet plaatsen. Na vanmiddag even de laatste boodschappen te hebben gedaan werd het wel duidelijk waar het verdaan kwam toen we weer thuis kamen. De wasdroger. Metaalachtig geurtje. Alle filters zijn helemaal schoon. Apparaat is ergens tussen de 15 en 20 jaar oud. Reparatie gaan we daarom niet laten doen ivm de mogelijke kosten en dat hij met gemak 3000W staat te verstoken als hij draait. Financieel total-loss.

Nu komt er dus een WP wasdroger voor terug. A+++. 5 jaar garantie op het gehele apparaat en 10 jaar op de motor.

Hopen dat we nu voorlopig weer klaar zijn met grotere uitgaven. Spaargeld is grotendeels wel op nu. Ach, spaargeld levert ook totaal niets meer op tegenwoordig aan rente.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 24-12-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Leudal schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:56:
[...]
Het zelfde en dan zie ik dat je ook nog met het pijltje naar Sr03, Sr04 enz kunt gaan.
Wat kun je met bv Sr03 en verder instellen ( of kijk ik niet goed in de handleiding? )
Sr01=pomp down, gereed maken voor verplaatsen naar ander lokatie, maar lees eerst volledige instructie, een aantal veiligheden zijn uitgeschakeld hierbij
Sr02= pompstanden
Sr03....=dry concrete vloerdroogprogramma voor tot maximaal 99 dagen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Luiaard schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:50:
[...]

Wat is het verschil, op basis waarvan je adviseert om geen 'oude' te nemen? Even los van het feit dat de units al langer gedraaid hebben.
Ik dacht dat de eerste generatie elga geen energie zuinige pomp heeft.
De Toshiba moduleeert makkelijker dan een carrier , mits je een carrier met war ondersteuning hebt.
De 2 carrier op MP hebben nog een stalen behuizing, die is groter dan de kunststof behuizing van de Toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Noord27 schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:46:
Warmtepomp nr.4 is vanaf woensdag aanstaande hier een feit..

De topictitel maakt geen onderscheid tussen L/W WP's voor woning of was toch?

Gisteren hing er al een vreemd luchtje in de garage en we konden het niet plaatsen. Na vanmiddag even de laatste boodschappen te hebben gedaan werd het wel duidelijk waar het verdaan kwam toen we weer thuis kamen. De wasdroger. Metaalachtig geurtje. Alle filters zijn helemaal schoon. Apparaat is ergens tussen de 15 en 20 jaar oud. Reparatie gaan we daarom niet laten doen ivm de mogelijke kosten en dat hij met gemak 3000W staat te verstoken als hij draait. Financieel total-loss.

Nu komt er dus een WP wasdroger voor terug. A+++. 5 jaar garantie op het gehele apparaat en 10 jaar op de motor.

Hopen dat we nu voorlopig weer klaar zijn met grotere uitgaven. Spaargeld is grotendeels wel op nu. Ach, spaargeld levert ook totaal niets meer op tegenwoordig aan rente.
Goed zo en ook de warmtewisselaar(verdamper?) schoonhouden, want die wil ook dichtlopen.

Werkt jouw dag programma op de Daikin permanent? Die van mij moet ik iedere dag opnieuw invoeren. Ik neem aan dat ik voor mijn FTX dezelfde afstandbediening heb. Ik heb hem nu maar op een schakelklok gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik heb mijn Sonoff pow inmiddels via IFTTT en een aantal gemaakte Applets gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat en kan daarmee zonder 2e thermostaat mijn Pana 5 Kw schakelen op temperatuur met een minimale hysterese van 0.1 of groter.

Vraag:

Wat is buiten de aansluitwaarde ( de een 220v de ander potentiaalvrij aan/uit ) het verschil in werking van de thermostaat aansluiting 9 tot 12 en de potentiaalvrije 17-18. Dus welke technische ingrepen bij aan/uit in de Pana. Wel niet pomp en booster etc....

Bij de thermostaataansluiting gebruik ik de aansluiting 220v van de Sonoff. Bij 17-18 door tussenkomst van een relais uiteraard.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
amarkest schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:54:
[...]

apart, bij mij werkt 't wel.

ben weer terug van WAR/RAR via WAR/WAR naar RAR/RAR. WAR werkt bij mij niet lekker.

ik heb nu het vermogen redelijk in de hand dmv P80 (25c) en P81 (33c).Geen pieken van volvermogen meer.Nog ff afwchten hoe dit bij lagere BT's gaat

toert vrij snel op naar 25c RT vervolgens naar 33c RT.

gisteravond KT 20,5c BT 7,5c minder aan/uit gedrag

[afbeelding]

Vannacht KT 19,5c en BT 6,5c
vertoont nog wel aan/uit gedrag

[afbeelding]
Tussen uit en weer inschakelen zit ruim een half uur, dat noem ik niet echt aan/uit gedrag.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Tomexergie
Daikin is bij verwarming voor wanneer de Elga het niet alleen warm krijgt. Die zetten we handmatig aan (via gsm met wifi verbinding). Met de huidige buitentemperaturen doet de Elga het alleen met 2 vingers in de neus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:13
Oxellaar schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:46:
[...]

Tussen uit en weer inschakelen zit ruim een half uur, dat noem ik niet echt aan/uit gedrag.
ik bedoel het figuurlijk. zou eigenlijk best wat beter afgevlakt mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Noord27 schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:48:
@Tomexergie
Daikin is bij verwarming voor wanneer de Elga het niet alleen warm krijgt. Die zetten we handmatig aan (via gsm met wifi verbinding). Met de huidige buitentemperaturen doet de Elga het alleen met 2 vingers in de neus..
Mooi, dat was eigenlijk mijn vraag niet. Jouw Daikin heeft dus met een app via WIFI worden aan/uit gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Tomexergie
Begrijp dat dat je vraag niet was. Maar dat was meteen een uitgebreider antwoord waarom wij de afstandsbediening eigenlijk niet gebruiken. Via wifi kunnen we eigenlijk alles regelen was de unit kan. Ook als we niet thuis zijn. Geen AB meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:46:
En ook een fibaro plugin stekker eraan? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag
Heb er nog 1-tje liggen. PHEV of wasdroger is de planning idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Een beetje met de deur in huis wellicht. Sinds een half jaar ben in het bezit van een Elga WP. Hoewel ik al redelijk veel op dit forum heb gelezen en doorgenomen, loop ik toch tegen een probleem aan. Ik kan het althans niet verklaren
De Elga levert met de huidige buitentemperaturen geen warmte, terwijl dat nu zeker zou moeten kunnen. De WP staat ingesteld op "in combinatie met de CV" Ass verwarming is er alleen vloerverwarming. Daar ik aan het uit zoeken ben hoe ver ik kan gaan met WP zonder ondersteuning van de CV, staat de CV op zomerbedrijf, dus eigenlijk uit.
Blijk lukt dit niet, want vandaag wilde de ELGA nauwelijks iets doen. Ik werk met WAR en met de huidige buitentemperatuur (8 C) , zou het een koud kunstje moeten zijn om de woning te verwarmen.
Met een warmte vraag van 20 C komt de WP niet op gang. De aanvoertemperatuur is hooguit 1 á 2 C hoger dan de retour. De retour is dan circa 19 C. Nu weet ik dat het lang kan duren eer een ruimte op termperatuur is, maar het effect is nu dat de ruimten niet echt op temperatuur komen, sterker nog ze dalen. Als ik de CV op normaal bedrijf zet, springt deze onmiddellijk aan. Hieruit concludeer ik dat de WP het alleen niet trekt.
Voor mij nu de vraag waarom niet. en natuurlijk waarom produceert de WP niet meer warmte. Er is blijkbaar wel vraag en dan zou de WP het retourwater met meer dan de huidige 1/2 C moeten opwarmen . In de koudere periode is de deltaT vaak tegen de 5 graden.
Wat klopt hier niet ? Of zie ik het verkeerd en kan ik alleen verwarmen met de Elga vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:27
wbchevron schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:35:
Een beetje met de deur in huis wellicht. Sinds een half jaar ben in het bezit van een Elga WP. Hoewel ik al redelijk veel op dit forum heb gelezen en doorgenomen, loop ik toch tegen een probleem aan. Ik kan het althans niet verklaren
De Elga levert met de huidige buitentemperaturen geen warmte, terwijl dat nu zeker zou moeten kunnen. De WP staat ingesteld op "in combinatie met de CV" Ass verwarming is er alleen vloerverwarming. Daar ik aan het uit zoeken ben hoe ver ik kan gaan met WP zonder ondersteuning van de CV, staat de CV op zomerbedrijf, dus eigenlijk uit.
Blijk lukt dit niet, want vandaag wilde de ELGA nauwelijks iets doen. Ik werk met WAR en met de huidige buitentemperatuur (8 C) , zou het een koud kunstje moeten zijn om de woning te verwarmen.
Met een warmte vraag van 20 C komt de WP niet op gang. De aanvoertemperatuur is hooguit 1 á 2 C hoger dan de retour. De retour is dan circa 19 C. Nu weet ik dat het lang kan duren eer een ruimte op termperatuur is, maar het effect is nu dat de ruimten niet echt op temperatuur komen, sterker nog ze dalen. Als ik de CV op normaal bedrijf zet, springt deze onmiddellijk aan. Hieruit concludeer ik dat de WP het alleen niet trekt.
Voor mij nu de vraag waarom niet. en natuurlijk waarom produceert de WP niet meer warmte. Er is blijkbaar wel vraag en dan zou de WP het retourwater met meer dan de huidige 1/2 C moeten opwarmen . In de koudere periode is de deltaT vaak tegen de 5 graden.
Wat klopt hier niet ? Of zie ik het verkeerd en kan ik alleen verwarmen met de Elga vergeten.
Welkom hier.
- Wat is je stooklijn met WAR?
- Bij deze temperaturen moet iedereen met een Elga zijn huis kunnen verwarmen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:35:
Welkom hier op het forum.
Even een paar korte vragen:

Wat is de stooklijn van de elga?

Gebruik je de orginele bijgeleverde thermostaat?
Staat ruimtecompensatie op de thermostaat aan?

En wat was / is de rede dat de Elga op de war staat?

Over de vraag waarom de elga de cv-ketel gebruikt is niet omdat de elga je woning niet kan verwarmen, maar om zo snel mogelijk de gewenste retour temperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Dank Eerst maar een toelichting wellicht ope installatie die aan de ELGA hangt.
De cv-keltel is een Bosch HRC 35 II. Voor de vloerverwarming heb ik een LTV verdeler van Robot met 9 groepen. Deze worden aangestuurd door een Honeywell HCE20 zoneregeling . In de diverse verblijfruimten heb ik allemaal Honeywell Vision modulerende thermostaten (3 stuks in totaal). Als is bedraad uit gevoerd, omdat dit meer bedrijfszeker is dan een draadloze installatie.
Op advies van Elga is de Bosch ketel op aan/uit gezet en omdat ik gebruik maak van een zoneregeling bleek alleen WAR de oplossing te zijn De elga wordt aangestuurd met de geadviseerde Honeywell Chronotherm Touch. Aangezien Techneco recentelijk de software van mijn Elga heeft geupdate zou het volgens de nieuwe installatiehandleiding mogelijk moeten zijn alles modulerend in te stellen. Zeker weten doe ik het niet, ik heb dan ook Techneco al enkele keren gebeld, maar nog steeds niet de juiste persoon te pakken gekregen.
Ramon_1984 : Je laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Dwz ik zie dat de CV-ketel ingrijpt en gaat verwarmen, maar , en dat is voor mij de grote en centrale vraag, waarom gaat de Elga dit niet doen als de CV op non-actief staat. En o ja, ik heb de ruimtecompensatie inmiddels aan gezet. maar heb ik geen idee wat het doet de installatiehandleiding van honeywell geeft hierop geen toelichting.
Momenteel staat de stooklijn op 12 een en ander conform techneco adviseert. Heb vandaag ook al wat geëxperimenteerd met de stooklijn instellen, maar dit had geen effect op de aanvoertemperatuur van de Elga (de aanvoer van de buitenunit bleef steken op de genoemde 20-22 graden. ) Ook het verhogen van de gevraagde kamertemperatuur heeft niet het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:37:
Dank Eerst maar een toelichting wellicht ope installatie die aan de ELGA hangt.
De cv-keltel is een Bosch HRC 35 II. Voor de vloerverwarming heb ik een LTV verdeler van Robot met 9 groepen. Deze worden aangestuurd door een Honeywell HCE20 zoneregeling . In de diverse verblijfruimten heb ik allemaal Honeywell Vision modulerende thermostaten (3 stuks in totaal). Als is bedraad uit gevoerd, omdat dit meer bedrijfszeker is dan een draadloze installatie.
Op advies van Elga is de Bosch ketel op aan/uit gezet en omdat ik gebruik maak van een zoneregeling bleek alleen WAR de oplossing te zijn De elga wordt aangestuurd met de geadviseerde Honeywell Chronotherm Touch. Aangezien Techneco recentelijk de software van mijn Elga heeft geupdate zou het volgens de nieuwe installatiehandleiding mogelijk moeten zijn alles modulerend in te stellen. Zeker weten doe ik het niet, ik heb dan ook Techneco al enkele keren gebeld, maar nog steeds niet de juiste persoon te pakken gekregen.
Ramon_1984 : Je laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Dwz ik zie dat de CV-ketel ingrijpt en gaat verwarmen, maar , en dat is voor mij de grote en centrale vraag, waarom gaat de Elga dit niet doen als de CV op non-actief staat. En o ja, ik heb de ruimtecompensatie inmiddels aan gezet. maar heb ik geen idee wat het doet de installatiehandleiding van honeywell geeft hierop geen toelichting.
Momenteel staat de stooklijn op 12 een en ander conform techneco adviseert. Heb vandaag ook al wat geëxperimenteerd met de stooklijn instellen, maar dit had geen effect op de aanvoertemperatuur van de Elga (de aanvoer van de buitenunit bleef steken op de genoemde 20-22 graden. ) Ook het verhogen van de gevraagde kamertemperatuur heeft niet het gewenste effect.
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar misschien andere hier op het forum.

Maar heb de handleiding erbij gepakt , en ik zie dat de hce 20 via open therm aan de elga hangt.
De hce 20 verzorgt dus de communicatie met elga, is dit bij jou het geval?

Staan de dipsiwtches in de hce20 zoals is aangeven in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Neen. De HCE 20 (op aan/uit) is rechtstreeks op de ELGA aangesloten .
Da's juist een punt. Met de laatste firmware schijnt het OT te kunnen in de versie die ik heb schijnt dat niet te kunnen volgens Techneco. De sotware van mijn Elga is geupdate. De vraag is of ik nu alles OT kan uitvoeren. Dit is oa nu ook de vraag aan techneco. Ik kan bv de ketelinstellingmenu ook niet benaderen en dat kan bij firmware versie 15.3 wel.
Experimenteren vind ik een beetje te riskant, omdat de aansluiting op de elga ook gewijzigd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:11:
Da's juist een punt. Met de laatste firmware schijnt het OT te kunnen in de versie die ik heb schijnt dat niet te kunnen volgens Techneco. De sotware van mijn Elga is geupdate. De vraag is of ik nu alles OT kan uitvoeren. Dit is oa nu ook de vraag aan techneco. Ik kan bv de ketelinstellingmenu ook niet benaderen en dat kan bij firmware versie 15.3 wel.
Experimenteren vind ik een beetje te riskant, omdat de aansluiting op de elga ook gewijzigd moet worden.
Ketel instellingen kan je alleen benaderen wanneer de honneywell via open therm aan de elga hangt.

Ik lees dat je een externe pomp hebt die wordt aangestuurd via de hce20, als de elga wil gaan verwarmen wordt de pomp dan wel aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Op de Elga kan je toch alleen maar OT thermostaten aansluiten en geen Aan/Uit?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
avandermeulen schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:30:
[...]

Op de Elga kan je toch alleen maar OT thermostaten aansluiten en geen Aan/Uit?
Op contact 31 en 32 vrijgave verwarmen, de touch zal dan aangesloten moeten worden als open therm, en op War worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
amarkest schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:57:
[...]

op FANMED is idd nogal vaag, bij mij bleef ie tussen de 800 en 950w moduleren met uitschieters naar 1060w.

op FANLOW kwam ie niet hoger dan 750w.
@amarkest @Oxellaar
Vandaag getest, maar bij mij, onder firmware 16, maakt de stand van B4 en B5 ook niets uit. Geen begrenzing in vermogen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@avandermeulen is ook niet zo vreemd eigenlijk, het "hoort" ook niet meer te werken.
Het is eigenlijk een bug dat het bij @amarkest wel werkt ;)
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:17:
[...]

Ketel instellingen kan je alleen benaderen wanneer de honneywell via open therm aan de elga hangt.
En dan alleen bij OpenTherm ketels natuurlijk.
Ik stuur mijn Nefit Topline modulerend aan met een OT>EMS converter. Dat werkt prima, jammer dat Techneco dat niet vermeld in handleiding oid. Volgens hun is een Nefit ketel alleen aan/uit te sturen. Zelfs waterdruk uit de ketel is af te lezen in de thermostaat en app van de etwist.
Terwijl de buitenT weer uit de Elga komt, best apart. Terwijl daar ook een buitensensor op zit.

Maar SWW instellingen zijn niet instelbaar. Was in de Easy thermostaat wel in te stellen.
Hoop toch dat ze de Easy nog eens compatible gaan maken voor de Elga. Volgens Techneco moet Nefit daar voor zorgen, Techneco zou daar niets aan kunnen doen.

@wbchevron Waarom aan/uit met de HCE20? Die heeft ook een OT aansluiting.

[ Voor 79% gewijzigd door Oxellaar op 24-12-2017 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
Oxellaar schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:15:
@avandermeulen is ook niet zo vreemd eigenlijk, het "hoort" ook niet meer te werken.
Het is eigenlijk een bug dat het bij @amarkest wel werkt ;)
Dacht ik ook, maar toch even testen voor de zekerheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Ramon_1984 schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:17:
[...]

Ik lees dat je een externe pomp hebt die wordt aangestuurd via de hce20, als de elga wil gaan verwarmen wordt de pomp dan wel aangezet?
Ik heb begrepen dat de ketelinstellingen pas miv firmware 15.3 kunnen worden benaderd.
Als de wp de HCE20 stuurt "start"ook de bijbehorende pomp.
Omdat ik eerst problemen had met flow - in totaal drie pompen die afhankelijk van het aantal zones dat open staat voortdurend moeten moduleren. Nu hebben de Elga en de HCE20 modulerende pompen, maar de Cv niet. Deze heb ik nu op een lage proportionele snelheid gezet. Techno adviseerde met de pompkarakteristiek van de CV maar te experimenteren .
Wegens de flow-problemen was het advies de Elga niet in combinatie met de CV te laten werken. Zoals eerder beschreven staat de Elga nu wel op gecombineerd werken, omdat ik de CV op zomerbedrijf, dus in rust heb staan en de CV[pomp buiten bedrijf is . En de Elga eigenlijk alles voor haar rekening moet nemen. Wat ze dus NIET doet zelfs niet bij de huidige buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:29
@wbchevron de pomp van de verdeler... wordt die misschien tegengehouden door een energiebespaarder die niet reageert op lage temperatuur?

Hoe staan de dipswitches. Kun je dat eens posten.

Werkt het wel als je dipswitch A2 uit zet?

Ik lees net hoofdstuk 9.2.2 in de handleiding. Het tweede punt daar. Mogelijk speelt dat een rol mee.

Je schrijft het verhogen van de ruimtetemperatuur geeft geen effect. Al geprobeerd met thermostaat op 25 graden?

[ Voor 58% gewijzigd door Knowbody op 25-12-2017 08:48 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbchevron
@ Knowbody ik loop even jouw vragen af:

De Elga stuurt via de HCE de pomp van de verdeler aan. M.a.w. als er geen vraag en elke zone is afgesloten, dan staat de pomp stil. Zodra vraag dan gaat de pomp van de verdeler ook draaien(Alpha2).

a1 on b1 on
a2 on b2 on
a3 off b3 off
a4 on b4 off
a5 off b5 off
a6 on b6 on
a7 off b7 on
a8 on b8 on

Ik heb nog niet dipswitch A2 op uitgezet. zo juist bij de elga geweest en ik zie dat de elga vindt dat de cv moet meewerken ( het symbooltje brandt). Begrijp dit niet. Als ik de dipswitch op uit zet, dan verwacht ik dat de CV gaat branden ipv dat de elga actief wordt. Momenteel is de buitentemp 8,3 graden. Je zou zeggen de elga moet het allemaal alleen kunnen.

De verwijzing naar hoofdstuk 9.2.2. heb ik gelezen, je doelt wellicht op de tweede bullit.Momenteel staat de CV ketel op zomerbedrijf dus eigenlijk op non-actief als verwarming. Tapwaterfunctie werkt wel. De verdere toelichting lezende, zou ik dus een lagere stooklijn moeten kiezen. (hfst 9.6.) Ondanks deze regeling zou dan de wp toch op vol vermogen moeten helpen de gevraagde temperatuur te bereiken m.a.w. een en - en strategie.

Het verhogen van de temperatuur werkt inderdaad niet, ook op 23 of 24 graden geen effect. Om de zaak op temperatuur te krijgen heb ik afgelopen nacht de cv maar even laten bijspringen. Ging toch weer een m3 gas doorheen.

Heb overigens ook het idee dat dipswitch A4 op ON weinig uit haalt. In principe staat 's nachts alles op max 19 graden en dan zou de Elga het voor haar rekening moeten nemen. De ervaring heeft geleerd dat de cv-ketel 's nachts echt wel aanspringt. Maar wellicht lees c.q. interpreteer ik het verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als je A2 uit zet verwacht ik juist dat de Elga niet op de ketel gaat vertrouwen.

Dipswitch wijzigen moet in uitgeschakelde toestand.

Je hebt een externe buitenvoeler neem ik aan, volgens dipswitch wel.

Hoofdstuk 10.5 ook gelezen?

Parameter 0030 op 12 (alleen vloerverwarming) lijkt me correct dus zo laten.

Je hebt de ketel nu keihard buiten spel gezet om af te dwingen dat Elga het alleen af kan.
Mogelijk moet je erop vertrouwen dat de Elga het meestal alleen doet en geen hulp vraagt van de gasketel. Accepteren dat de gasketel af en toe meehelpt?

[ Voor 94% gewijzigd door Knowbody op 25-12-2017 10:28 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:56:
@ Knowbody ik loop even jouw vragen af:

De Elga stuurt via de HCE de pomp van de verdeler aan. M.a.w. als er geen vraag en elke zone is afgesloten, dan staat de pomp stil. Zodra vraag dan gaat de pomp van de verdeler ook draaien(Alpha2).

a1 on b1 on
a2 on b2 on
a3 off b3 off
a4 on b4 off
a5 off b5 off
a6 on b6 on
a7 off b7 on
a8 on b8 on

Ik heb nog niet dipswitch A2 op uitgezet. zo juist bij de elga geweest en ik zie dat de elga vindt dat de cv moet meewerken ( het symbooltje brandt). Begrijp dit niet. Als ik de dipswitch op uit zet, dan verwacht ik dat de CV gaat branden ipv dat de elga actief wordt. Momenteel is de buitentemp 8,3 graden. Je zou zeggen de elga moet het allemaal alleen kunnen.

De verwijzing naar hoofdstuk 9.2.2. heb ik gelezen, je doelt wellicht op de tweede bullit.Momenteel staat de CV ketel op zomerbedrijf dus eigenlijk op non-actief als verwarming. Tapwaterfunctie werkt wel. De verdere toelichting lezende, zou ik dus een lagere stooklijn moeten kiezen. (hfst 9.6.) Ondanks deze regeling zou dan de wp toch op vol vermogen moeten helpen de gevraagde temperatuur te bereiken m.a.w. een en - en strategie.

Het verhogen van de temperatuur werkt inderdaad niet, ook op 23 of 24 graden geen effect. Om de zaak op temperatuur te krijgen heb ik afgelopen nacht de cv maar even laten bijspringen. Ging toch weer een m3 gas doorheen.

Heb overigens ook het idee dat dipswitch A4 op ON weinig uit haalt. In principe staat 's nachts alles op max 19 graden en dan zou de Elga het voor haar rekening moeten nemen. De ervaring heeft geleerd dat de cv-ketel 's nachts echt wel aanspringt. Maar wellicht lees c.q. interpreteer ik het verkeert.
Wie heeft de elga geïnstalleerd?

Als je rustig de installateurs handleiding doorleest dan staat omschreven dat de Elga op de war samen werkt met de ketel.

Dat je lampje brandt wil nog niet zeggen dat de ketel aangaat.
Je kan namelijk ook parameters in je ketel veranderen wanneer de ketel aangaat.

Ik neem aan dat de touch direct aan je elga is aangesloten.

Touch of een war stooklijn van 8, 9, of 10 en ruimtecompensatie uit.

Op welke contacten is de hce20 aangesloten?
A6 dient op off te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@wbchevron a3 moet on en a1 off !!

Je stooklijn staat op radiatoren ipv vloerverwarming. Hij wil dan 60 graden maken bij deze 8 graden buitentemperatuur.

[ Voor 69% gewijzigd door Knowbody op 25-12-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
@Ramon_1984. De ketel is door een installatiebedrijf aangewezen door techneco geinstalleerd. Omdat de regeling met een zoneregeling niet standaard is (voor de firmaware dit ik heb, voorganger van 15.3) is de huidige regeling door techneco ontworpen. Verder is techneco ruim een maand geleden geweest en heet de software geupdate en de instellingen gecheckt. Ze hebben een laptop met hun eigen software op de lanpoort aangesloten.
Klopt dat de elga samenwerkt met de CV, maar zoals velen op dit forum is de truc natuurlijk om zoveel mogelijk de ELga het werk te laten doen en niet de CV.
De touch en de Elga zijn inderdaad rechtstreeks met elkaar verbonden.
Dipswitch A6 staat op ON omdat in de huidige configuratie het systeem niet kan koelen. De HCE is aangesloten op contact 31 en 30 van de extra kabel.

Imiddels heb ik de stooklijn bijgesteld naar beneden. Staat nu op 6 in principe zou dan de Elga aan de Cv ketel geen signaal mogen geven omdat de delta binnen de marge van 10 C blijft ( gevraagde temp bij deze stooklijn 33 graden en het retourwater is 24-25 graden).

@Knowbody De instellen heb ik gehaald van de site van Kleinman ( een van de starters van dit forum @mkleinman) http://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/elga-tips/).
Ik zal de dipswitsch a1 en a3 eens in de andere stand zetten en zien wat het resultaat is.

Zometeen eerst deze dag naar de familie en ben benieuwd hoe de verwarming er dan vanavond bij staat. Voor mij morgen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Misschien wel even de spanning eraf zodat de instellingen vd dipswitches gelezen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
A1 en A3 hebben toch alleen invloed op de maximale aanvoer temperatuur tot waar Elga de ketel kan laten werken, bij de huidige buitentemperatuur en deze A1 en A3 positie ongeveer 58 C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik heb de nieuwe handleiding van de Elga doorgenomen geschikt voor firmware 16. Er zijn nu veel meer hybride instellingen/mogelijkheden. Toch wel een behoorlijke verbetering t.o.v. de oude Elga.

Alleen heb ik de graadminuten instelling allen voor CV-ketel bedrijf gevonden. P84. Standaard 30 graadminuten.
Wij (een aantal forumleden) zien graag dat Elga gebruik maakt van de modulatie en constant op een laag pitje draait bij hoge buitentemperatuur. Dit omdat dan ook via de inverter een hoge COP kan worden bereikt.

Dit kan alleen als de regeling zich aanpast aan het dynamische gedrag van de woning. In mijn geval heb ik een vertraging ingebouwd via een thermische massa rond de ruimtevoeler. Hiermee moduleert Elga met grotere blokken. Ik heb contact gehad met Techneco en die vertelde mij dat de regeling niet instelbaar is en Elga dus verschillend bij woning en cv systemen zal reageren, helaas meer smaken zijn er niet.

Even en stukje regeltechniek:
Ik veronderstel dat Graadminuten een term is uit de regeltechniek van een PI regelaar. Danfoss noemt dat de integraal waarde. De aansturing van de compressor is evenredig met Integraal(T-Tset)dt/intfactor.
De "intfactor"zou dan de ingestelde graadminuten zijn, een constante waarde. Hoe groter de intfactor=graadminuten hoe trager de regeling omdat die in de noemer staat.

Deze regelstrategie zou een gemiddelde ruimtetemperatuur opleveren met evenveel oppervlakte onder en boven het gemiddelde. Het is zaak dat het niet teveel doorschiet en een platte sinus wordt. Hiervoor moet de graadminuten optimaal worden ingesteld. De Tr van mijn woning heeft en oscillatie van c.a. 120 minuten.
De optlmale graadminuten instelling zou dan ongeveer 0,8*120= 100 minuten moeten zijn.

Als er inderdaad met een PI regeling wordt gewerkt dan zou Elga de ruimtetemperatuur rond Tset houden en pas als hij het niet meer trekt, daalt de ruimte temperatuur met c.a 0,5C en komt de CV bij.
Ik meet de ruimtetemperatuur rond Tset niet nauwkeurig genoeg om dat te kunnen zien omdat Honeywell Touch op +/- 0,5C displaywaarde geeft. Maar misschien kan Anna dat wel geven (grafiek om bovenstaande veronderstelling te bevestigen). Wel opvallend is dat de Touch nooit daalt en een constante temperatuur geeft.

Ik hoop dat, zoals jij beweerde, de graadminuten van Elga instelbaar is. Hoe kan dat? Dan ga ik experimenteren, daar hebben we dit forum toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
@Tomexergie

Naar mijn waarneming klopt je analyse.
De geaadminuten zijn instelbaar (P84) tussen 10 en 120.
Deze staat standaard op 30.
Daar ga ik zeker nog eens mee experimenteren.

Met de Anna thermostaat kan je het setpoint in stappen van 0.5 C instellen.
De gemeten temperatuur wordt met een resolutie van 0.1 C aangegeven.
Wat ik vervolgens waarneem is het volgende:

Zolang de Elga het nog zonder ketel af kan regelt hij de temperatuur op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
Wanneer de Elga het niet meer alleen af kan zakt de temperatuur tot circa 0.3 C onder het setpoint, de ketel komt bij en in duo bedrijf loopt de temperatuur langzaam op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
De ketel gaat dan uit, de Elga loopt door en de temperatuur zakt weer tot 0.3 C onder het setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xukzMvPf9P5YLyQH0TbQ9XIb/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
avandermeulen schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:58:
A1 en A3 hebben toch alleen invloed op de maximale aanvoer temperatuur tot waar Elga de ketel kan laten werken, bij de huidige buitentemperatuur en deze A1 en A3 positie ongeveer 58 C?
Ik ga alleen maar af op de uitleg in de manual. Weet niet of parameters in de Touch dit nog overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
avandermeulen schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:28:
@Tomexergie

Naar mijn waarneming klopt je analyse.
De geaadminuten zijn instelbaar (P84) tussen 10 en 120.
Deze staat standaard op 30.
Daar ga ik zeker nog eens mee experimenteren.

Met de Anna thermostaat kan je het setpoint in stappen van 0.5 C instellen.
De gemeten temperatuur wordt met een resolutie van 0.1 C aangegeven.
Wat ik vervolgens waarneem is het volgende:

Zolang de Elga het nog zonder ketel af kan regelt hij de temperatuur op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
Wanneer de Elga het niet meer alleen af kan zakt de temperatuur tot circa 0.3 C onder het setpoint, de ketel komt bij en in duo bedrijf loopt de temperatuur langzaam op tot circa 0.3 C boven het setpoint.
De ketel gaat dan uit, de Elga loopt door en de temperatuur zakt weer tot 0.3 C onder het setpoint.

[afbeelding]
Prachtig, een PI regelaar zal naar het setpoint streven en heeft geen proportionele band zoals in dit forum vaak aan de orde geweest is. Nu nog P84, is bedoeld voor het ketel traject maar is misschien ook voor normaal 100% Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje aan de Panasonic monoblock bezitters:

Hoe vaak moet je naar de buitenunit?
Bij welke storingen en hoe regelmatig zijn die er?
Verder 1x per jaar om de filters schoon te maken?

@Verwijderd @Domba @exroosje @henk102 @reneeke1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:09:

Nooit. Na bijna 12 maanden, zie ik nog steeds geen verontreiniging, geen storingen waarbij ik naar de buitenunit zou moeten, in het begin even een flow-error gehad, oorzaak verkeerd aangesloten verdeler, verder set & forget.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00

Eigenlijk nooit, misschien als je veel bloesem hebt dat condensor dicht gaat zitten. Filter zit er niet in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26

Nooit, hooguit om wat gevallen bladeren op te rapen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17

Een paar keer per jaar, wat je met een webcam of zicht op buitenunit terug kunt brengen tot 1 tot 2 keer per jaar voor eventueel daadwerkelijk schoonnaken.
Ik weet van geen storing, voor F&G na de installatie, waarvoor je als eerste bij buitenunit moet zijn, even vanuitgaande dat er geen "strainer" op de inlet geplaatst is, maar deze binnen is geplaatst, net als de vuil afscheider.
Ik heb daar namelijk weleens een oude installatie instructie voor gezien.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met alpha innotec lwd lucht water warmtepomp? Heeft als voordeel monobloc met natuurlijk koudemiddel r290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen ervaring., maar ik verwacht wel een offerte begin volgend jaar :)
Er komt halverwege 2018 ook een modulerende variant, de LWDV (de LWD is nog aan/uit).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me verantwoorder dan al die hcfk bommetjes die nu op de markt zijn. Is straks een probleem met reparatie, onderhoud en sloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:25:
Lijkt me verantwoorder dan al die hcfk bommetjes die nu op de markt zijn. Is straks een probleem met reparatie, onderhoud en sloop
Straks? Over 20 jaar misschien, en wie weet wat er dan weer voor regels zijn voor hoge druk en brandbaar materiaal.
De glazen bol geeft het nog niet aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rol-Co De huidige regelgeving geeft R410a nog maar 12 jaar (het is al praktisch 2018 ;))
Daarbij is R290 (zeker voor DHW/retrofit) efficiënter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:25:
Fout, geen paniek zaaien. Niemand hier heeft een HCFK bommetje, R410a is geen HCFK, maar een HFK.
Dit tast de ozonlaag niet aan, het heeft wel een effect op het broeikaseffect.
Maar als iedereen de boel een beetje bijhoud en netjes laat installeren en bij defect netjes laat afbreken, dan is er niets aan de hand.
We moeten niet te paniekerig doen over HFK's, zeker met die kleine inhoud als de meeste hier hebben.

Aardgas heeft een uitstoot van 1.78kg CO2/m3. 1kg R410a geeft bij lekkage hetzelfde effect als 2088kg CO2.
1173m3 gasverbruik per jaar, heeft dus hetzelfde effect als 1kg R410a weg laten lekken.
Zeker niet slordig mee omgaan dus, maar ook niet overdrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:54:
@Rol-Co De huidige regelgeving geeft R410a nog maar 12 jaar (het is al praktisch 2018 ;))
Daarbij is R290 (zeker voor DHW/retrofit) efficiënter.
Tuurlijk, alles gaat er uit en komen eerst vervangers (mixen) voor.
Veel koelmiddelen worden uitgefaseerd zoals R134a, 507, 404, en dan uiteindelijk de R410a ook wel in nieuwe installaties maar bestaande installaties mogen gewoon door werken alleen mag je op een gegeven moment niet meer servicen.
Dan word het inmiddels ook wel tijd voor vervanging denk je niet?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Oxellaar Goede nuance,
een beetje warmtepomp heeft 1.5-3 kilo en dus het equivalent van drie jaar zuinig gas stoken of 15000 km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Proton_ schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:36:
@Oxellaar Goede nuance,
een beetje warmtepomp heeft 1.5-3 kilo en dus het equivalent van drie jaar zuinig gas stoken of 15000 km rijden.
Wat is een "beetje" warmtepomp? Een de grote van de warmtepomp vervangt ook meer m3 gas.. dus dat gaat vrijwel gelijk op toch?

Elga met Toshiba heeft 800gr en bij > 15 meter moet er bijgevuld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De hier populaire Pana 5 kW monoblock heeft ik 1420 gram, ik had verwacht dat dat voor splitunits en grotere vermogens meer zou zijn :)
Mijn doel was om de cijfers in perspectief te zetten.
Perfect is the enemy of good, R410a rondpompen is beter dan methaan in de fik stekenen en dat is in veel opzichten beter dan het sjouwen met stukken hout dat ik nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En over propaan... Het is een "bijproduct" bij het winnen van aardgas of komt vrij tijdens het raffineren van aardolie.
Volgens mij gaat dit ook in tegen de duurzame ontwikkeling.

Je ziet dus dat aan bijna ieder product wel een minpunt kleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gewoon 5,5g r410a en nog sjouwen met brandhout ;)

Volgens de geleerden hier goed bezig immers geen gas, veel subsidie en veel PV op het dak :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

:)
Op vakantie gebruik ik meer propaan dan een warmtepomp nodig heeft om jaren mijn huis warm te houden. De LWD waar het mee begon heeft maar liefst 950 gram van het spul.
Overigens is het ook een bijproduct van power-to-gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:50:
En over propaan... Het is een "bijproduct" bij het winnen van aardgas of komt vrij tijdens het raffineren van aardolie.
Volgens mij gaat dit ook in tegen de duurzame ontwikkeling.

Je ziet dus dat aan bijna ieder product wel een minpunt kleeft.
Ja, maar dat lijken me toch een stuk mindere minpunten, dan het GW-effect van die HFK's, die trouwens waarschijnlijk óók uit en met aardolie worden gemaakt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Uit de handleiding.

10.5 Weersafhankelijk + zoneregeling Voor het combineren van een zone-regeling zoals bijvoorbeeld de Honeywell EvoHome, Honeywell HCE20 of Danfoss CF2+ wordt ook gebruik gemaakt van de weersafhankelijke regeling van de Elga. De Elga wordt geconfigureerd als weersafhankelijk en zal op basis van de gemeten buitentemperatuur een watertemperatuur proberen te maken samen met de CV-ketel. Dit doet de Elga regeling alleen als deze wordt vrijgegeven door het aan/uit contact van de zone-regeling middels de extra kabel (zie paragraaf 9.13). De Honeywell HCE20 is hier een uitzondeling op. Deze stuurt de Elga direct aan via OpenTherm en wordt dus aangesloten op klem 5 en 6 van de groene stekker.

9.3.1 Instellen voor verwarming en koelen De meegeleverde thermostaat is geschikt voor automatisch omschakelen van verwarmen naar koelen en andersom. Hiervoor moet de koelfunctie worden ingesteld op zowel de voorzijde van de Elga als op de thermostaat (zie hieronder). Het is verstandig de thermostaat ook zo in te stellen als de Elga niet hoeft te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Oxellaar @Tomexergie @Daannn1987 @Bram-Bos

Vanmiddag weer even afgestemd op de "bug" in mn FW160 firmware:

dus op FANLOW gezet en KT vragend op 25c.
tgv te lage settings p80 en p81 blijft, na snuffelgedrag ELGA, tussen 200 en 300w en optoeren naar rond 470, het opgenomen vermogen hierop hangen totdat ik p80 op 30 en p81 op 35 zet.
ELGA toert vrijwel direct op naar 700w, daarna moduleert ELGA langzaam af naar zo'n 650w.
Om 19.55 uur KT 21,5->21c. ELGA reageert wat later met aftoeren naar 380-440w.

Het lijkt erop dat ELGA (bij mij, RAR, DUOmode=off) wel kijkt naar dipsw B4/B5.
Wellicht hebben die settings bij mij meer invloed dan elders? (klein circuit zo'n 60ltr), pompstand 2 rechtsom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CpsR4SUps3JCqr8MQiLAXhee/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NPVFOyTkwBeeMn5kH4CelMGF/thumb.jpg

Buiten temp hier 4c en Binnentemp 21.

Ben benieuwd hoe eea vannacht en morgenochtend vroeg verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:02:
[...]

Ja, maar dat lijken me toch een stuk mindere minpunten, dan het GW-effect van die HFK's, die trouwens waarschijnlijk óók uit en met aardolie worden gemaakt.
Zeker, het blijven koolwaterstoffen. En zeker heeft R290 voordelen vanuit milieu oogpunt.
Alleen moeten we realistisch blijven en geen HCFK's met HFK's verwarren.

Alles op zn tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@wbchevron

Dit is wat je bedoelt, cv-ketel lampje op de elga is aan, maar de cv ketel gaat niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oydIl2qvpl7v2pu4FUmwQso6/thumb.jpg

Hier staan de dipsiwtches als volgt.
A1 off
A2 On
A3 on
A4 on
A5 on
A6 off
A7 off
A8 off

[ Voor 43% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-12-2017 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Alles hangt in een oude schuur, gaat ooit op de schop / plat.
Dan met de @koevlaas2 methode mijn verbruik terug-dringen.
Uitbouw en gelijk met nieuwe schuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:17:
Dit is wat je bedoelt, cv-ketel lampje op de elga is aan, maar de cv ketel gaat niet aan.

[afbeelding]
Als de OT warmtevraag vanuit de ELGA richting de ketel lager is dan de minimale waarde waarop de ketel gaat draaien is dit logisch gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Proton_ schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:36:
@Oxellaar Goede nuance,
En bij autorijden komt er ook echte rotzooi vrij, naast CO2!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:23:
[...]

Als de OT warmtevraag vanuit de ELGA richting de ketel lager is dan de minimale waarde waarop de ketel gaat draaien is dit logisch gedrag.
Precies,zal je dus moeten instellen op de ketel, of met de nieuwste software op de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Bram-Bos
Heb jij in de slaapkamers ook wandverwarming?
En heb jij dit via een zoneregeling aangesloten of staat alles vol open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ja en nee. Twee units open van de vijf. Geen zoneregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op maandag 25 december 2017 @ 23:04:
Ja en nee. Twee units open van de vijf. Geen zoneregeling
Alleen beneden aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Beneden volledig open, boven 2 van de 5 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@amarkest Ik ben ook met de aftoeren parameters aan het spelen geweest. Als ik de waardes laag genoeg zet, dan lijkt het of B4 en 5 opeens werken. Maar dat komt door de begrenzing van p80 en 81.
Zeker met een kleine inhoud zit je snel aan de instelling van p80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op maandag 25 december 2017 @ 23:25:
@amarkest Ik ben ook met de aftoeren parameters aan het spelen geweest. Als ik de waardes laag genoeg zet, dan lijkt het of B4 en 5 opeens werken. Maar dat komt door de begrenzing van p80 en 81.
Zeker met een kleine inhoud zit je snel aan de instelling van p80.
ik zet 'm binnenkort weer op AUTO met dezelfde settings.. 's kijken wat dat oplevert.

een run van ruim 9 uur heb ik iig nog niet eerder gezien.(bij mij)

[ Voor 6% gewijzigd door amarkest op 26-12-2017 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Even een update van de situatie zoals deze er nu bij staat.
Ik heb de stooklijn naar beneden bijgesteld, naar nr 7.
Bij thuis komst gisteravond laat, waren de ruimten bijna allemaal nog op temperatuur. Heden ochtend was in alle ruimten de temperatuur een halve graad gezakt. Blijkbaar trekt de elga het, ondanks de relatief hoge temperaturen het 's nachts toch niet. De situatie is wel verbeterd, maar we zijn er nog niet
@Ramon_1984. In de nieuwe installatie handleiding (firmware 15,3 en hoger) staat dat met de Honeywell HCE20 de zoneregeling OT kan, maar ik heb NIET de laatste firmware. De Elga heeft wel een update gehad, maar ik heb al aangegeven dat ik niet weet of ik daarmee ook alle functionaliteiten heb die in de nieuwere installatiehandleiding staan. Hierover ga ik techneco bellen. ik kan nu, ondanks de update het parametermenu in de elga niet benaderen, Bij firmware 15,3 en hoger kan dit wel. M.a.w. de vraag is wat de software update bij mij nu extra biedt ten opzichte van de oorspronkelijke. In de mailwisseling met Techneco vroegen ze duidelijk om de versienummer op de printplaat en deze is gelijk aan de frimware versie (12,65). blijkbaar is er ook iets in de setup van de electronica gewijzigd.
Zo lang ik niet weet wat er wel/niet kan, ga ik de zaak nog niet omzetten naar volledig OT.

Wat het branden van het CV-lampje op de Elga betreft. Tot nu toe laten tests zien als ik de CV van zomerbedrijf af haal dat de CV aanspringt. ondanks dat de warmte vraag beperkt is . Blijkbaar duurt het opwarmen te lang en wil de CV bijspringen. Van dit laatste wil ik af.

Veel mogelijkheden om het regelgedrag van de Elga te wijzigen heb ik niet, omdat ik niet bij de ketelinstellingen van de Elga kan komen ondanks de software update.

Wat mij overigens wel is opgevallen bij het uitlezen van de Touch dat bij code 021 Actuele Vermogen de elga altijd rond de 50 tot 55 % zit. Je zou verwachten als ze de zaak op temperatuur moet houden dat dan de pomp meer vermogen zou gaan vragen, dus meer dan het genoemde vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 09:17:
Even een update van de situatie zoals deze er nu bij staat.
Ik heb de stooklijn naar beneden bijgesteld, naar nr 7.
Bij thuis komst gisteravond laat, waren de ruimten bijna allemaal nog op temperatuur. Heden ochtend was in alle ruimten de temperatuur een halve graad gezakt. Blijkbaar trekt de elga het, ondanks de relatief hoge temperaturen het 's nachts toch niet. De situatie is wel verbeterd, maar we zijn er nog niet
@Ramon_1984. In de nieuwe installatie handleiding (firmware 15,3 en hoger) staat dat met de Honeywell HCE20 de zoneregeling OT kan, maar ik heb NIET de laatste firmware. De Elga heeft wel een update gehad, maar ik heb al aangegeven dat ik niet weet of ik daarmee ook alle functionaliteiten heb die in de nieuwere installatiehandleiding staan. Hierover ga ik techneco bellen. ik kan nu, ondanks de update het parametermenu in de elga niet benaderen, Bij firmware 15,3 en hoger kan dit wel. M.a.w. de vraag is wat de software update bij mij nu extra biedt ten opzichte van de oorspronkelijke. In de mailwisseling met Techneco vroegen ze duidelijk om de versienummer op de printplaat en deze is gelijk aan de frimware versie (12,65). blijkbaar is er ook iets in de setup van de electronica gewijzigd.
Zo lang ik niet weet wat er wel/niet kan, ga ik de zaak nog niet omzetten naar volledig OT.

Wat het branden van het CV-lampje op de Elga betreft. Tot nu toe laten tests zien als ik de CV van zomerbedrijf af haal dat de CV aanspringt. ondanks dat de warmte vraag beperkt is . Blijkbaar duurt het opwarmen te lang en wil de CV bijspringen. Van dit laatste wil ik af.

Veel mogelijkheden om het regelgedrag van de Elga te wijzigen heb ik niet, omdat ik niet bij de ketelinstellingen van de Elga kan komen ondanks de software update.

Wat mij overigens wel is opgevallen bij het uitlezen van de Touch dat bij code 021 Actuele Vermogen de elga altijd rond de 50 tot 55 % zit. Je zou verwachten als ze de zaak op temperatuur moet houden dat dan de pomp meer vermogen zou gaan vragen, dus meer dan het genoemde vermogen.
Wel apart dat de Elga het niet trekt ,hij zou het met deze buiten temperatuur makkelijk moeten redden.

Heeft de installateur de elga ook waterzeidig ingeregeld?

En log je het vermogen van de elga?

Als de elga op stooklijn 7 staat waarop staat dan de gewenste kamer temperatuur 20c ?

Mocht je in de omgeving van Amsterdam wonen dan wil je eventueel wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@wbchevron
Tja is die dipswitch nu aangepast of niet?

Daarnaast als je wil dat de ketel uitblijft moet je niet teveel nachtverlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
@Ramon_1984 Ik pas bewust geen nachtverlaging toe dus alls staat op een constante temperatuur.,

Ik heb de dipswitches aangepast en staan op
A1 off
A2 On
A3 on
A4 on
A5 off
A6 on
A7 off
A8 on

Met nachtverlaging werk ik niet alles staat op continu voor de kamers en hal op 20 en de keuken op 19,5.
En zoals aangegeven trekt de elga dit niet.
ZOjuist de tous uitgelezen en geeft de volgdende waarden:
aanvoer temp 25c
retour temp 24c
gevraagd 29c (!)
vermogen 50.

Op basis van deze getallen zou de Elga het water toch fors moeten gaan verwarmen. Dit doet ze helaas niet. Als test heb de CVketel even van zomerbedrijf af gehaald, deze onmiddelijk verwarmen. Dus de vraag is er wel. Nu weet ik dat de elga langzaam is, maar ze zou toch de temperatuur moeten gaan opstoken.

@Knowbody. De installateur heeft de elga niet waterzijdig ingeregeld. De vvw-verdeler heb ik zelf ingeregeld. Hoe dat met de Elga moet geen idee (tips?).
Helaas kan ik niet loggen. Moet dan met hard- en software aan de gang. Niet direct mijn ding en bovendien ontbreekt de tijd wegens andere prioriteiten.
Zoals hiervoor aangegeven hanteer ik 20c in woonkamers en hal en de keuken iets lager, 19,5c.

Bedankt voor het aanbod, maar helaas woon ik niet nabij Amsterdam. Woon een dik uur noordelijker, nabij Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik hecht niet zo aan het inregelen van een verdeler. Gewoon alles open. Niets knijpen. Dat komt later of is niet nodig . Eerst op zoek naar een situatie dat de boel oploopt.

En spelen met de flow. Misschien staat die te hoog.

Zou er genoeg koelgas in de Toshiba zitten. Is die lawaaiig?

Aha we moeten dus uitgaan van v12.65 en ook die PDF gebruiken. Er zit wat verschil in dipswitches.
Neem aan dat B4 en B5 off staan zodat de fan op AUTO staat een niet de beperkende factor is.

[ Voor 79% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:01:
Zoals hiervoor aangegeven hanteer ik 20c in woonkamers en hal en de keuken iets lager, 19,5c.
Er is iets met ruimtetemp tussen 19 en 20.
Volens waarheidstabel kan er dan vraag zijn naar CV ketel. Tabel 8, pag.13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:08:
Ik hecht niet zo aan het inregelen van een verdeler. Gewoon alles open. Niets knijpen. Dat komt later of is niet nodig . Eerst op zoek naar een situatie dat de boel oploopt.
Niet nodig uitsluitend wanneer warmteverlies overal in huis identiek is en de lengte v.d. groepen ook identiek zijn. In alle ander gevallen, bijna altijd, inregelen op identieke Tr in de slang vlak voor dat deze de verdeler in gaat, zo garandeer je dat (Ta+Tr)/2 overal identiek is, indien niet identiek loop je kans op ongewenste 'trek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:01:
@Ramon_1984 Ik pas bewust geen nachtverlaging toe dus alls staat op een constante temperatuur.,

Ik heb de dipswitches aangepast en staan op
A1 off
A2 On
A3 on
A4 on
A5 off
A6 on
A7 off
A8 on

Met nachtverlaging werk ik niet alles staat op continu voor de kamers en hal op 20 en de keuken op 19,5.
En zoals aangegeven trekt de elga dit niet.
ZOjuist de tous uitgelezen en geeft de volgdende waarden:
aanvoer temp 25c
retour temp 24c
gevraagd 29c (!)
vermogen 50.

Op basis van deze getallen zou de Elga het water toch fors moeten gaan verwarmen. Dit doet ze helaas niet. Als test heb de CVketel even van zomerbedrijf af gehaald, deze onmiddelijk verwarmen. Dus de vraag is er wel. Nu weet ik dat de elga langzaam is, maar ze zou toch de temperatuur moeten gaan opstoken.

@Knowbody. De installateur heeft de elga niet waterzijdig ingeregeld. De vvw-verdeler heb ik zelf ingeregeld. Hoe dat met de Elga moet geen idee (tips?).
Helaas kan ik niet loggen. Moet dan met hard- en software aan de gang. Niet direct mijn ding en bovendien ontbreekt de tijd wegens andere prioriteiten.

Bedankt voor het aanbod, maar helaas woon ik niet nabij Amsterdam. Woon een dik uur noordelijker, nabij Leeuwarden.
25 om 24 dat is een DT van 1.. das niet heel hoog, enorme FLOW?. Wellicht heb ik het gemist, maar wat is je pompstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
@Knowbody. Dus als ik de tabel goed interpreteer moet ik overal minimaal 20 graden stoken en liever zelfs iets meer. Zou nu prettig zijn als ik het parametermenu van de elga zou kunnen benaderen. (p84).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:50:
@Knowbody. Dus als ik de tabel goed interpreteer moet ik overal minimaal 20 graden stoken en liever zelfs iets meer. Zou nu prettig zijn als ik het parametermenu van de elga zou kunnen benaderen. (p84).
Je zou het denken.

En P30 staat op 1 ? (In de honeywell)

En de Toshiba draait gewoon non-stop en pendelt niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
P30 ?? Stooklijn staat nog steeds op 7
p29 staat wel op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:08:
P30 ?? Stooklijn staat nog steeds op 7
p29 staat wel op 1
Ja p29 . Staat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer de relatie tussen kWh/gd te ontdekken op basis van deltaT t.o.v. de stookgrens, bij mij 19C, en de invloed van wind. Ik kan er echter niet een 'duidelijk' verband in zien. Bijv. de kWh behoefte per gd varieeert van half november t/m gisteren van 0.9 - 1.6. Als ik de wind daar naast plaats is er nauwelijks/geen verband te ontdekken, althans niet door mij. Iemand enig idee welke variabele ik er meer in zou moeten betrekken ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wGNq92JKuzYMiV7rMzY32d1N/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4tqmJkVsWZLWfUQXFHdq6KOb/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Zonne instraling... ik heb nog niet genoeg Karma om een plaatje te mogen "posten" maar krijg hier mee een goede fit. Wind kan ik ook niet echt terug zien... (toevallig vorige week uitgewerkt :) )

Met mijn huidige verwarmings patroon heeft ons huis 0,5m3/graad nodig ZONDER zon.

Wil mijn "plotje" best even delen maar.. hoe doe je dat zonder genoeg karma ?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:16:
Ik probeer de relatie tussen kWh/gd te ontdekken op basis van deltaT t.o.v. de stookgrens, bij mij 19C, en de invloed van wind. Ik kan er echter niet een 'duidelijk' verband in zien. Bijv. de kWh behoefte per gd varieeert van half november t/m gisteren van 0.9 - 1.6. Als ik de wind daar naast plaats is er nauwelijks/geen verband te ontdekken, althans niet door mij. Iemand enig idee welke variabele ik er meer in zou moeten betrekken ?
[afbeelding]
[afbeelding]

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HFman schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:38:
Zonne instraling... ik heb nog niet genoeg Karma om een plaatje te mogen "posten" maar krijg hier mee een goede fit. Wind kan ik ook niet echt terug zien... (toevallig vorige week uitgewerkt :) )

Met mijn huidige verwarmings patroon heeft ons huis 0,5m3/graad nodig ZONDER zon.

[...]
Solar heb ik ook, zelfde 'geen samenhang' te vinden. Ik moet er bij zeggen dat mijn kamer op het Noorden ligt en de invloed van de zon door het ontbreken van een echte glaspartij op het Zuiden nauwelijks iets voorsteld.
Je zou jouw plaatje ergens even kunnen uploaden en de download link hier plaatsen.
EDIT:
Ook de variatie in openomen kWh overdag en 's nachts is nauwelijks/niet zichtbaar, nachten in december gemiddeld minstens 4C lager dan overdag, opgenomen vermogen +/_ identiek.
Het volgende plaatje suggereert 'echte invloed', van buitenT, echter de max. uurverbruikvariatie is tussen .510kWh en .570kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HBXeSOXXx6FH9rhBTfnMq1KP/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
HFman schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:38:

[...]
Plaatje elders uploaden? https://postimages.org/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:24
@Bram-Bos @amarkest @Daannn1987 @Oxellaar Nieuwe ontdekking mbt de #elgahybernation. Gisteren de Elga weer gereset en daarna familie op bezoek gehad, wat zoveel warmte op heeft geleverd dat Elga weer een aantal uren niets heeft hoeven doen. Vanaf 22:30 is hij weer begonnen en heeft sindsdien niet meer boven de 600w gestookt en wel met regelmaat de cv ingeschakeld. Het lijkt dus niet door de kachel te komen, maar door de lengte van de stand-by.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:04:
@Bram-Bos @amarkest @Daannn1987 @Oxellaar Nieuwe ontdekking mbt de #elgahybernation. Gisteren de Elga weer gereset en daarna familie op bezoek gehad, wat zoveel warmte op heeft geleverd dat Elga weer een aantal uren niets heeft hoeven doen. Vanaf 22:30 is hij weer begonnen en heeft sindsdien niet meer boven de 600w gestookt en wel met regelmaat de cv ingeschakeld. Het lijkt dus niet door de kachel te komen, maar door de lengte van de stand-by.
Oh eerlijk gezegd dacht ik dat jullie daar al over uit waren.. Maargoed ik heb het nog niet gehad, en mijn ELGA komt sowieso bijna nooit boven de 600w uit eerlijk gezegd.
Maar de meer details, de beter Techneco kan troubleshooten natuurlijk. Wat wel typerend is, is het feit dat mijne vandaag precies max 600 watt heeft gebruikt.

*edit om 13:00 heb ik de pompstand voor de test eens iets lager gezet om te kijken wat dat met het pendelen doet
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/gvwtxl27t/Schermafbeelding_2017-12-26_om_15.13.03.png

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 26-12-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Techneco heeft nog niet weer naar mij gereageerd en zijn met vakantie...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:04:
En kan dat de invloed van dipswitch A5 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:18:
[...]

En kan dat de invloed van dipswitch A5 zijn
Hoe dat? Doordat de fan op auto staat?

Pagina: 1 ... 34 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.