Ik heb de nieuwe handleiding van de Elga doorgenomen geschikt voor firmware 16. Er zijn nu veel meer hybride instellingen/mogelijkheden. Toch wel een behoorlijke verbetering t.o.v. de oude Elga.
Alleen heb ik de graadminuten instelling allen voor CV-ketel bedrijf gevonden. P84. Standaard 30 graadminuten.
Wij (een aantal forumleden) zien graag dat Elga gebruik maakt van de modulatie en constant op een laag pitje draait bij hoge buitentemperatuur. Dit omdat dan ook via de inverter een hoge COP kan worden bereikt.
Dit kan alleen als de regeling zich aanpast aan het dynamische gedrag van de woning. In mijn geval heb ik een vertraging ingebouwd via een thermische massa rond de ruimtevoeler. Hiermee moduleert Elga met grotere blokken. Ik heb contact gehad met Techneco en die vertelde mij dat de regeling niet instelbaar is en Elga dus verschillend bij woning en cv systemen zal reageren, helaas meer smaken zijn er niet.
Even en stukje regeltechniek:
Ik veronderstel dat
Graadminuten een term is uit de regeltechniek van een PI regelaar. Danfoss noemt dat de
integraal waarde. De aansturing van de compressor is evenredig met I
ntegraal(T-Tset)dt/intfactor.
De "intfactor"zou dan de ingestelde graadminuten zijn, een constante waarde. Hoe groter de intfactor=graadminuten hoe trager de regeling omdat die in de noemer staat.
Deze regelstrategie zou een gemiddelde ruimtetemperatuur opleveren met evenveel oppervlakte onder en boven het gemiddelde. Het is zaak dat het niet teveel doorschiet en een platte sinus wordt. Hiervoor moet de graadminuten optimaal worden ingesteld. De Tr van mijn woning heeft en oscillatie van c.a. 120 minuten.
De optlmale graadminuten instelling zou dan ongeveer 0,8*120= 100 minuten moeten zijn.
Als er inderdaad met een PI regeling wordt gewerkt dan zou Elga de ruimtetemperatuur rond Tset houden en pas als hij het niet meer trekt, daalt de ruimte temperatuur met c.a 0,5C en komt de CV bij.
Ik meet de ruimtetemperatuur rond Tset niet nauwkeurig genoeg om dat te kunnen zien omdat Honeywell Touch op +/- 0,5C displaywaarde geeft. Maar misschien kan Anna dat wel geven (grafiek om bovenstaande veronderstelling te bevestigen). Wel opvallend is dat de Touch nooit daalt en een constante temperatuur geeft.
Ik hoop dat, zoals jij beweerde, de graadminuten van Elga instelbaar is. Hoe kan dat? Dan ga ik experimenteren, daar hebben we dit forum toch voor?