Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:11:
[...]

Oh eerlijk gezegd dacht ik dat jullie daar al over uit waren.. Maargoed ik heb het nog niet gehad, en mijn ELGA komt sowieso bijna nooit boven de 600w uit eerlijk gezegd.
Maar de meer details, de beter Techneco kan troubleshooten natuurlijk. Wat wel typerend is, is het feit dat mijne vandaag precies max 600 watt heeft gebruikt.

*edit om 13:00 heb ik de pompstand voor de test eens iets lager gezet om te kijken wat dat met het pendelen doet
[afbeelding]
Wat triggert even na 10:00 TADO_request om hoger dan TADO_temperatuur te komen en daardoor jouw niet gewenste gedrag v.d. ELGA naar voren komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:28:
[...]

Wat triggert even na 10:00 TADO_request om hoger dan TADO_temperatuur te komen en daardoor jouw niet gewenste gedrag v.d. ELGA naar voren komt?
Handmatige verhoging was dat.
De oven en kerstboom gingen aan dus de thermostaat wat omhoog gezet (primair vopr de kerstboom die dichtbij de thermostaat staat)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:50:
@Knowbody. Dus als ik de tabel goed interpreteer moet ik overal minimaal 20 graden stoken en liever zelfs iets meer. Zou nu prettig zijn als ik het parametermenu van de elga zou kunnen benaderen. (p84).
Delta 1 van je aanvoer en retour is klein, dit moet naar 1 toe.

Ik neem aan dat je verdelers hetzelfde is gebleven als met de cv ketel?
Staan dan wel alle voet ventielen open?

Op welke pomp stand staat de elga en heb je flow indicators op je verdeler .

Wel vreemd/belachelijk dat je installateur de boel niet waterzeidig heeft ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Momenteel is de delta iets van 2 graden tussen aanvoer en retour.

Ik heb de verdeler dwz de diverse ventielen niet gewijzigd tov de situatie met alleen CV. Per zone zijn de diverse leidingen ingeregeld zodat de warmte egaal is. (leidingen zijn immers nooit allemaal gelijk qua lengte en water zoek weg van de minste weerstand. )
Ik heb al wel overwogen de hele zoneregeling er tussen uit te halen. Want nu heb ik vaak de situatie dat een groep open gaat die relatief koud water heeft met als gevolg dat de delta te groot wordt (5- 10 graden) en dan wil de Cv-ketel bij springen. Op een van de oudere delen van dit forum kwam ik meer tegen dat men de zoneregeling er maar tussen uit had gehaald.
De elga pomp staat op circa 3,5 hoor de leidingen dan bij de elga nog net niet ruisen. Helaas heb ik geen flowmeters op de verdeler. Als ik dat wil doen veel leidingen-werk vanaf de vloer gaan verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:42:

Ik heb de verdeler dwz de diverse ventielen niet gewijzigd tov de situatie met alleen CV. Per zone zijn de diverse leidingen ingeregeld zodat de warmte egaal is. (leidingen zijn immers nooit allemaal gelijk qua lengte en water zoek weg van de minste weerstand. )
Ik heb al wel overwogen de hele zoneregeling er tussen uit te halen. Want nu heb ik vaak de situatie dat een groep open gaat die relatief koud water heeft met als gevolg dat de delta te groot wordt (5- 10 graden) en dan wil de Cv-ketel bij springen. Op een van de oudere delen van dit forum kwam ik meer tegen dat men de zoneregeling er maar tussen uit had gehaald.
De elga pomp staat op circa 3,5 hoor de leidingen dan bij de elga nog net niet ruisen. Helaas heb ik geen flowmeters op de verdeler. Als ik dat wil doen veel leidingen-werk vanaf de vloer gaan verlengen.
Ik heb wel een zoneregeling, maar die stuurt niet de elga aan....

Ventielen van de slaapkamers lopen dicht als doel temperatuur is behaald.
Zo kan de slaapkamer van mijn dochter keurig 21 graden worden.

En de overige slaapkamers mooi 18, woonkamer draait op de war met ruimtecompensatie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:42:

Flow meters en domotica is geen gemis daar moet men toch ook zonder kunnen in dit geval.

Als je nu wil testen of de Elga het trekt moet je alle 'flauwekul' eromheen even buiten spel zetten. Vol open, kijken of je wat bereikt.

Even pragmatisch zijn. Pompsnelheid veranderen..omhoog...omlaag... en zien aan de temperatuur opnemers wat er gebeurt.

Je hebt een mooie installatie maar je hebt ook problemen dus moeten we proberen samen verder te komen. Het is wel een kwestie van wat doen.
De alpha2 pomp vd verdeler kun je die nog beïnvloeden.

Wat gebeurt er als je keihard wat circuits dicht draait.

We zoeken naar het moment dat de Ta richting setpoint omhoog gaat. Misschien de duo mode uitzetten zodat de regeling niet rekent op CV. Gewoon om te testen of de Toshiba het wel kan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:19:
[...]

Hoe dat? Doordat de fan op auto staat?
Switch A5 heeft met standby stand te maken

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:30
Ik heb vorige week nog even een Ecolution Solo besteld. Ik kan zo nog van de subsidie gebruik maken. Vanaf januari moet je namelijk met een bewijs/factuur aan kunnen tonen dat het door een deskundige is geinstalleerd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbchevron
@knowbody
Ik zal eens wat spelen met de pompen. De alpha 2 staat op automaat dus "regelt zich zelf". En het dicht draaien van ventielen gebeurt natuurlijk sowieso om dat de diverse zones ieder op hun eigen moment warmte vragen.
Heb nu dipswitch A2 op off gezet, dus de elga moet het nu alleen zien te redden. We zullen zien wat dat gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:07
Knowbody schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:55:
[...]

Switch A5 heeft met standby stand te maken
Heb hem gevonden, idd. Die staat bij mij op off, dus slaapstand buitenunit uitgeschakeld. Dan zou ik dit gedrag eerder verwachten als die slaapstand ingeschakeld is, of denk ik dan verkeerd?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

@Verwijderd @Daannn1987 Had toch wel genoeg karma :)

Dus zie hier mijn eerste grafiekje :*) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Srb8MynTgmJBugYhtc5GQeek/full.jpg

De geel gemarkeerde "dots" zijn wanneer we niet thuis waren (cv uit) of wanneer er een extra kamer verwarmd moest worden/we weer thuis zijn gekomen.
De hogere waarden die niet geel gemarkeerd zijn, lijken de weken te zijn dat ik geen nachtverlaging toe heb gepast.

Ook in de datum vs m3/dT zie ik nu dat het rond de 0,52 m3/dT "stabiliseert".
De dT is de echte gemiddelde woonkamer temperatuur en de echte gemiddelde buiten temperatuur hier.
Instraling is van het KNMI, meet tegenwoordig zelf ook instraling, echter te kort nog voor een goed vergelijk.

De voorkant ons huis staat idd op het zuiden en we hebben relatief veel "glas" (ongeveer 14m2, met een stukje oost mee gerekend).

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Oxellaar schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:50:
En over propaan... Het is een "bijproduct" bij het winnen van aardgas of komt vrij tijdens het raffineren van aardolie.
Volgens mij gaat dit ook in tegen de duurzame ontwikkeling.

Je ziet dus dat aan bijna ieder product wel een minpunt kleeft.
R718 :) echter niet zo efficiënt volgens mij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:06:
Ik heb vorige week nog even een Ecolution Solo besteld. Ik kan zo nog van de subsidie gebruik maken. Vanaf januari moet je namelijk met een bewijs/factuur aan kunnen tonen dat het door een deskundige is geinstalleerd.
Februari :+ Zie rvo site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oxellaar schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:50:
En over propaan... Het is een "bijproduct" bij het winnen van aardgas of komt vrij tijdens het raffineren van aardolie.
Volgens mij gaat dit ook in tegen de duurzame ontwikkeling.

Je ziet dus dat aan bijna ieder product wel een minpunt kleeft.
Maar het wordt wel duurzaam ingezet. Met een paar kg propaan kun je een huis praktisch gezien decennia warm houden. Beter zorgen we er eerst voor dat er geen nieuwbouwhuizen met gasketels meer komen die per dag meer verstoken dan wij als koelmiddel decennia gebruiken, dan gaan we eens kijken wat je aan het koelmiddel kan verbeteren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Erasmo Ik ben het helemaal met je eens, maar beweerde ik iets anders dan?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:34:
[...]

Heb hem gevonden, idd. Die staat bij mij op off, dus slaapstand buitenunit uitgeschakeld. Dan zou ik dit gedrag eerder verwachten als die slaapstand ingeschakeld is, of denk ik dan verkeerd?
Dipswitch off is slaapstand uit.

Je denkt net als ik. Ik zocht of er verband kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Als je goed leest...
Artikel I, onderdelen A en C, treedt per 1 februari 2018 in werking om potentiële aanvragers van subsidie voor lucht-waterwarmtepompen met een additioneel niet-hernieuwbaar thermisch vermogen voldoende tijd te gunnen om te anticiperen op de wijziging die in veel gevallen een verlaging van de subsidie tot gevolg zal hebben.
Onderdeel E van artikel 1:
E

Aan artikel 4.5.17 wordt een lid toegevoegd, luidende:

6. De subsidieaanvrager overlegt een bewijs dat de installatie voor de productie van duurzame energie is geïnstalleerd door een deskundige installateur.
Onderdeel E gaat toch echt in januari al in.

Bron: https://zoek.officielebek...=1&sorttype=1&sortorder=4

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Wil je het echt weten wanneer de regeling in gaat. Even bellen RVO. Ervaring is wel dat de aanpassing van de duurzame energie-regelingen redelijk ongemerkt worden doorgevoerd. Was dit jaar ook met de verlaging van de subsdiebijdrage miv juli jl. Kortom eerst goed orienteren en dan beslissen. Hoewel... soms ben je dan al te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:54
Aziraphale schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:04:
@Bram-Bos @amarkest @Daannn1987 @Oxellaar Nieuwe ontdekking mbt de #elgahybernation. Gisteren de Elga weer gereset en daarna familie op bezoek gehad, wat zoveel warmte op heeft geleverd dat Elga weer een aantal uren niets heeft hoeven doen. Vanaf 22:30 is hij weer begonnen en heeft sindsdien niet meer boven de 600w gestookt en wel met regelmaat de cv ingeschakeld. Het lijkt dus niet door de kachel te komen, maar door de lengte van de stand-by.
Yep, dat heb ik zo ook ervaren. En heb dat ook al doorgegeven aan Techneco!
#elgahybernation

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@koevlaas2 Het gedrag onder nul is wel een praktisch bezwaar van R718.
R717 heeft veel minder nadelen, behalve dan dat je er rap dood aan gaat. Ach ja, je merkt een lek in ieder geval ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:29:
[...]

Als je goed leest...

[...]

Onderdeel E van artikel 1:

[...]

Onderdeel E gaat toch echt in januari al in.

Bron: https://zoek.officielebek...=1&sorttype=1&sortorder=4
Als je goed leest, letterlijk van de RVO site:

Deskundige installateur:

Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Voor alle aanvragen die op of na 1 januari 2018 binnenkomen, gelden de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden. In de Toelichting van de gewijzigde Regeling worden de wijzigingen uitgelegd. Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.

Edit, link toegevoegd:
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018

[ Voor 13% gewijzigd door thefox154 op 26-12-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
thefox154 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:04:
[...]

Als je goed leest, letterlijk van de RVO site:

Voor alle aanvragen die op of na 1 januari 2018 binnenkomen, gelden de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden. In de Toelichting van de gewijzigde Regeling worden de wijzigingen uitgelegd. Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.

Edit, link toegevoegd:
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018
Er staat letterlijk (in de toelichting) dat onderdeel A en C in februari in gaan een de rest al in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
RVO is er knap onduidelijk over. Mijn planning staat voor het voorjaar. Dan maar desnoods installatie door een installateur. Ik ken er genoeg om wat te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
In de toelichting staat het toch vrij duidelijk beschreven. De RVO site is inderdaad vrij onduidelijk hierover. Wellicht bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rhaelak schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:12:
RVO is er knap onduidelijk over. Mijn planning staat voor het voorjaar. Dan maar desnoods installatie door een installateur. Ik ken er genoeg om wat te kunnen regelen.
En die zijn allemaal hier aangemeld?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:27:
[...]

Wordt er op deze manier niet beter op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:33:
[...]

Wordt er op deze manier niet beter op....
Scheelt wel een hoop teun-de-beun installaties, zoals bij mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Is weer jammer voor de hobbyisten onder ons. Maar als ik voor 31 december de subsidie aanvraag de deur uit heb zit ik goed.
Ik heb toch maar voor een Inventum Ecolution gekozen ipv een ventilatie WTW.
Ik kan het extra vermogen wel gebruiken. De 5kW Ecodan doet het prima maar als het echt koud wordt zal die het toch zwaar krijgen.
Ook heb ik besloten om mijn dak te gaan isoleren met Isovlas en klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:39:
De 5kW Ecodan doet het prima maar als het echt koud wordt zal die het toch zwaar krijgen.
Ik heb er nog steeds (2e winter) geen problemen mee... (maar het is ook geen winter meer te noemen tegenwoordig)
edit: en voor tapwater gewoon een doorstromer, voorverwarmd met een cop van 4 a 5

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:39:
Is weer jammer voor de hobbyisten onder ons. Maar als ik voor 31 december de subsidie aanvraag de deur uit heb zit ik goed.
Ik heb toch maar voor een Inventum Ecolution gekozen ipv een ventilatie WTW.
Ik kan het extra vermogen wel gebruiken. De 5kW Ecodan doet het prima maar als het echt koud wordt zal die het toch zwaar krijgen.
Ook heb ik besloten om mijn dak te gaan isoleren met Isovlas en klimaatfolie.
Isovlas is een goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:42:
[...]

Ik heb er nog steeds (2e winter) geen problemen mee... (maar het is ook geen winter meer te noemen tegenwoordig)
Het is inderdaad erg mild. Ik denk dat de Ecolution en Ecodan het samen prima gaan doen.
Het gaat tot nu toe goed maar ik vind dat ik nu iets te weinig marge heb.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:42:
[...]

Isovlas is een goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.
Ik wilde eerst met PIR platen in de weer. Maar het plan is nu Isovlas met klimaatfolie aan de binnenkant.
Maar het duurzame, vochtregulerende en geluidsdempende spreekt mij wel aan.
Het huis is uit 1976 en heeft dus de dak platen met 2cm PUR waardoor ik dus een kans heb op vocht problemen. De PIR platen zijn dan misschien ook niet zo geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door mgroen81 op 26-12-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:49:
[...]

Het is inderdaad erg mild. Ik denk dat de Ecolution en Ecodan het samen prima gaan doen.
Het gaat tot nu toe goed maar ik vind dat ik nu iets te weinig marge heb.

[...]

Ik wilde eerst met PIR platen in de weer. Maar het plan is nu Isovlas met klimaatfolie aan de binnenkant.
Het huis is uit 1976 en heeft dus de dak platen met 2cm PUR waardoor ik dus een kans heb op vocht problemen. De PIR platen zijn dan misschien ook niet zo geschikt.
Zorg wel voor een goed scherp isolatie mes en slijp je mes regelmatig.

Ga je een spouw tussen je bestaand dak en je vlas isolatie maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:49:
[...]

Ik heb mijn standaard 3 cm pur/pir platen dak na geïsoleerd met pir platen aan de binnenzijde, mijn ervaring is dat de pir/pur aan de buitenkant niks voorstelt en gewoon ademt. Ik heb dan ook na uitvoerig hierover te hebben nagedacht dit gewoon aan de binnenzijde geïsoleerd. Tot nu toe nog geen problemen kunnen ontdekken.
Door de speciale installatie zouden de platen er bij grote vochtopsluiting oid er vanzelf vanaf vallen, dit is tot op heden nog niet gebeurt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mgroen81
Om offtopic te blijven. 8)
Hier ook (gedeeltelijk) pirplaten en hout opgesloten..
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@mgroen81 hier ook enkel gebruik gemaakt van natuurlijke isolatie.
Je vergeet 1 heel mooie eigenschap van een natuurlijke isolatie.
Het kan namelijk warmte bufferen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Als het moet geinstalleerd worden door een deskundige installateur; wie toetst de installateur dan op deskundigheid? Mijn ervaring is dat het installatiebedrijf wat Techneco adviseert in onze regio Tilburg niet bepaald deskundig is..

Met andere woorden: ik begrijp dat men misbruik wil voorkomen van de subsidie. Maar op deze manier wordt er onderscheid gemaakt tussen een bepaald keurmerk en niet op deskundigheid. Getuige dit topic ook. Ik lees verhalen over installateurs met keurmerk die er een potje van maken. Maar zie ook doe-het-zelvers met projecten en inzichten om je vingers bij af te likken.

Deskundigheid is absoluut geen synoniem voor een keurmerk.

En waarom zou iemand het zelf niet mogen aanleggen (op het F gassen gedeelte na)? Dat is eigenlijk discriminatie op basis van aanwezigheid van een kvk nummer?

[ Voor 58% gewijzigd door Noord27 op 26-12-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:30:
Als het moet geinstalleerd worden door een deskundige installateur; wie toetst de installateur dan op deskundigheid? Mijn ervaring is dat het installatiebedrijf wat Techneco adviseert in onze regio Tilburg niet bepaald deskundig is..
Ik denk iedereen met een kvk inschrijving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:09:
[...]

Zorg wel voor een goed scherp isolatie mes en slijp je mes regelmatig.

Ga je een spouw tussen je bestaand dak en je vlas isolatie maken ?
nog 1 offtopic:
Ja goeie tip.
Ik was het niet van plan. Zou dat aan te bevelen zijn?
Balken zijn bijna 16 cm dus ik ga er 16cm Isovlas in hangen met Rc=4.

@AUijtdehaag @koevlaas2 :ook bedankt voor de tips!!

ontopic:
Bij mij werkt de interne warmtemeter van de Ecodan niet meer sinds ergens in november.
Ik dacht eerst dat het aan mijn settings lag maar kan niets vinden.
Nu zie ik bij mijn ouders dat ie ook niet meer werkt. (exact zelfde WP) Misschien firmware update de oorzaak?

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 26-12-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mgroen81 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:36:
[...]

nog 1 offtopic:
Ja goeie tip.
Ik was het niet van plan. Zou dat aan te bevelen zijn?
Balken zijn bijna 16 cm dus ik ga er 16cm Isovlas in hangen met Rc=4.

@AUijtdehaag @koevlaas2 :ook bedankt voor de tips!!

ontopic:
Bij mij werkt de interne warmtemeter van de Ecodan niet meer sinds ergens in november.
Ik dacht eerst dat het aan mijn settings lag maar kan niets vinden.
Nu zie ik bij mijn ouders dat ie ook niet meer werkt. (exact zelfde WP) Misschien firmware update de oorzaak?
Nog even offtopic:
Luchtspauw zijn de meningen over verdeelt, ik heb het niet gedaan.
Maar ook geen klimaat folie gebruikt volledig damp open gelaten.

Mocht je in de buurt van de zaanstreek wonen dan mag je als je wilt mijn bosh alles zaag lenen.
Dan zaag je zo door je vlas heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbchevron
wonderen zijn de wereld niet uit. Heb de Elga helemaal geherstart dus ook even stroomloos. De WP werkt nog niet zoals het moet, De temperatuur is weer gedaald naar 18,5 graden en het vermogen van de ELga blijft op 50 (%?) hangen Kan nu in eens wel de installateursparameters lezen en wijzigen . Bijzonder, maar kan nu in ieder geval nu ook daar gaan uitzoeken wat de oorzaak is.
Maar ... morgen ook Techneco bellen. Wordt vervolgd (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:37:
wonderen zijn de wereld niet uit. Heb de Elga helemaal geherstart dus ook even stroomloos. De WP werkt nog niet zoals het moet, De temperatuur is weer gedaald naar 18,5 graden en het vermogen van de ELga blijft op 50 (%?) hangen Kan nu in eens wel de installateursparameters lezen en wijzigen . Bijzonder, maar kan nu in ieder geval nu ook daar gaan uitzoeken wat de oorzaak is.
Maar ... morgen ook Techneco bellen. Wordt vervolgd (hoop ik).
Dan kan je helemaal om naar opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Da's waar. Heb ik toch nog wat te doen. Ga eerst wel met Techneco bellen, want het primaire probleem is er nog steeds.
Heb nog wat vrije dagen voor de boeg, vind vast een moment om de hele regeling aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:45:
Da's waar. Heb ik toch nog wat te doen. Ga eerst wel met Techneco bellen, want het primaire probleem is er nog steeds.
Heb nog wat vrije dagen voor de boeg, vind vast een moment om de hele regeling aan te passen.
Je installateur is je aanspreekpunt.
Dat die er niks van snapt kan techneco niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Klopt. De installateur komt er ook niet uit. Toen is Techneco ook geweest. Ik heb al eerder contact gehad met Techneco per mail. Voorstel was om toch maar even te bellen. Als me terugverwijzen naar de installateur, dan krijgt deze een belletje.
We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 07:52:
Klopt. De installateur komt er ook niet uit. Toen is Techneco ook geweest. Ik heb al eerder contact gehad met Techneco per mail. Voorstel was om toch maar even te bellen. Als me terugverwijzen naar de installateur, dan krijgt deze een belletje.
We zullen zien.
Je zou eens aan techneco kunnen vragen hoe je de toshiba kan triggeren dat die volgas gaat.
Dan kan je de boel mooi waterzijdig inregelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik heb zojuist even gebeld met RVO om toelichting over de criteria waaraan een 'deskundige' moet voldoen die de installatie vanaf 1 januari moet uitvoeren. Op mijn opmerking dat ik mezelf als installateur kan inschrijven bij de KvK en dan mezelf een factuur kan sturen leverde me een terugbelverzoek op.

Als het goed is hoor ik binnen 48 uur waaraan een deskundige moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie. Wordt vervolgd.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mgroen81
Ik weet niet waar ik de energie kan uitlezen op de mitsu controller, maar met melcloud heb ik wel de gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/60ZwB1zx9I2XhxOI9pGOuJ64/thumb.jpg

Ik kijk daar verder nooit naar, want ik gebruik een kWh meter en een kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HFman schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:56:
@Verwijderd @Daannn1987 Had toch wel genoeg karma :)

Dus zie hier mijn eerste grafiekje :*) :

[afbeelding]

De geel gemarkeerde "dots" zijn wanneer we niet thuis waren (cv uit) of wanneer er een extra kamer verwarmd moest worden/we weer thuis zijn gekomen.
De hogere waarden die niet geel gemarkeerd zijn, lijken de weken te zijn dat ik geen nachtverlaging toe heb gepast.

Ook in de datum vs m3/dT zie ik nu dat het rond de 0,52 m3/dT "stabiliseert".
De dT is de echte gemiddelde woonkamer temperatuur en de echte gemiddelde buiten temperatuur hier.
Instraling is van het KNMI, meet tegenwoordig zelf ook instraling, echter te kort nog voor een goed vergelijk.

De voorkant ons huis staat idd op het zuiden en we hebben relatief veel "glas" (ongeveer 14m2, met een stukje oost mee gerekend).
Wat gebeurdt er als je de gemiddelde dagT, of (stookgrensT-gemiddelde dagT) ook in deze grafiek zou opnemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
@Ramon_1984

Als ik weet hoe je de Elga zo ver krijgt, kan ik de boel inregelen. Overigens Als je in het installatiemenu bent en je gaat naar 0021 dan is voor mij nog altijd de vraag waar het getal voor staat . Is 55 kan 55 % van het gehele vermogen of iets anders. In de handleiding staat Actuele modulatieniveau van de buitenunit.

Over de buitenunit gesproken. In de leiding hoor ik een geborreld als of er lucht in de persleidingen zit. Is dat normaal??
Lucht in de cvleidingen heb ik niet op alle punten hebben ik afgelopen dagen nog ontlucht en daar kwam niets uit niet op het hoogste punt in de installatie,

[ Voor 14% gewijzigd door wbchevron op 27-12-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Contact gehad met de installateur en techneco. Zo als te verwachten viel. Gesloten wegens de feestdagen.
Iemand hier dit weet hoe ik de Elga kan verleiding tot het leveren van meer vermogen? Een oplosing voor het gehele probleem (zie eerdere posts) natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:38:
@mgroen81
Ik weet niet waar ik de energie kan uitlezen op de mitsu controller, maar met melcloud heb ik wel de gegevens.

[afbeelding]

Wel aardig is dat je de Mhp kunt vergelijken met Mse.
In jouw geval voor november Mhp= 4,4 uit jouw grafiek via de Ecodan en opgegeven voor de monitoring via Kamstrup Mse=4,48 .
De meting van Ecodan lijkt redelijk betrouwbaar. :) (Voor november in iedergeval, ik blijf een azijn pisser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:27:
[...]

Een aantal wel ja. Maar die lijst wordt als voorbeeld genoemd door de RVO, niet als een bindende lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tomexergie
Wil je me nou vertellen dat ik voor niks, 350 euro aan logging apparaten (kamstrup en kWh meter) heb gekocht? :+

Ach, die gegevens uit de mitsu zijn weer niet bruikbaar in "real time" monitoring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:46:
Contact gehad met de installateur en techneco. Zo als te verwachten viel. Gesloten wegens de feestdagen.
Iemand hier dit weet hoe ik de Elga kan verleiding tot het leveren van meer vermogen? Een oplosing voor het gehele probleem (zie eerdere posts) natuurlijk ook welkom.
Kan je Elga niet van de war afhalen en dan op de rar gaan draaien.
Vervolgens alles dicht en alleen de woonkamer open.
Eerst gaan uitzoeken of je met de Elga je woonkamer warm kan krijgen
Op welke stand staat de pomp van de Elga?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-12-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:46:
Je verleid de ELGA tot leveren van meer vermogen door hem te voeden met extra warmte vanuit een andere bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:23:

Over de buitenunit gesproken. In de leiding hoor ik een geborreld als of er lucht in de persleidingen zit. Is dat normaal??
Mogelijk te weinig koelmiddel of lucht ? @Oxellaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:37:
[...]

Mogelijk te weinig koelmiddel of lucht ? @Oxellaar
Ik hoor het bij mij ook lichtjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:49:
[...]

Je installateur is je aanspreekpunt.
Dat die er niks van snapt kan techneco niks aan doen.
Ik snap het ook niet :)
Hoe zit dat juridisch. Als ik een wasmachine koop en krijg daar problemen mee dan kan ik rechtstreeks Miele aanspreken en komt er een service monteur. De sanitairwinkeldie dat ding geplaast en aangesloten heeft is waarschijnlijk allang failliet.
Mijn CV ketel is een Remeha en de installateur bestaat niet meer, zou mijn garantie vervallen?

Ik denk dat Techneco ook zonder installateur binnen de garantie periode aansprakelijk blijft. Wel kunnen ze de installateur als tussenpersoon (dus namens Techneco) op pad sturen. Techneco blijft de productverantwoordelijke.

Als er echt hydraulische problemen zijn, dan zal de installateur er voor op moeten draaien, maar als Elga zelf het probleem is denk ik dat Techneco er verstandig aan doet om een eigen service monteur te sturen. Anders dubbele kosten, want bij een Elga probleem zal de installateur zijn uren bij Techneco claimen.

Bij de subsidie toekennen krijg je ook soorgelijke juridsiche problemen:
In geval van Gas aansluiting en aansluiten van een split unit (STEK monteur) zijn bevoegde deskundigen. Alle zaken daar omheen mag ook een doe-het zelver doen. RVO zou dan de rekening kunnen eisen bij de subsidie aanvraag van deze bevoegde deskundigen. We leven in een vrij land en ik mag mijn eigen huis bouwen en zelf een Elga installeren binnen de bestaande wettelijke regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

@Tomexergie Volgens mij vergis je je....dat Miele jou helpt is een gunst. In principe is altijd de leverancier de aansprakelijke. Als "sanitairwinkel" failliet is gegaan heb je gewoon pech. Volgens mij moet je bij garantie perikelen altijd bij de installateur zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:57:
@Tomexergie Volgens mij vergis je je....dat Miele jou helpt is een gunst. In principe is altijd de leverancier de aansprakelijke. Als "sanitairwinkel" failliet is gegaan heb je gewoon pech. Volgens mij moet je bij garantie perikelen altijd bij de installateur zijn.
Dus alle productgaranties kun je in de prullenbak gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

In feite heb je altijd de normale wettelijke garantie (waarvoor je bij de leverancier moet zijn), vaak/soms heb je daarna nog de fabrieksgarantie waar je op terug kan vallen. Een beetje fatsoenlijke fabrikant zal je dus wel helpen als die termijn langer duurt als de wettelijke garantie van een jaar. De voorwaarden die zij daaraan stellen kunnen wel extra beperkend zijn.

Maar bij bv Daikin weet ik dat je 5 jaar krijgt, maar alleen als je elk jaar onderhoud hebt laten uitvoeren. Zit je toch weer aan die installateur vast :)

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 27-12-2017 13:08 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:34:
[...]

Je verleid de ELGA tot leveren van meer vermogen door hem te voeden met extra warmte vanuit een andere bron
Klinkt in zijn algemeenheid niet erg logisch volgens mij. Een WP heeft het in principe makkelijk, als de deltaT tussen Ta en Tbuiten klein is. Extra warmte leveren vanuit andere bron verhoogt deze deltaT, waaruit zou moeten volgen dat het moeizamer/meer energie gaat kosten. Wellicht dat het regeltechnisch anders ligt bij de ELGA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:14:
[...]

Klinkt in zijn algemeenheid niet erg logisch volgens mij. Een WP heeft het in principe makkelijk, als de deltaT tussen Ta en Tbuiten klein is. Extra warmte leveren vanuit andere bron verhoogt deze deltaT, waaruit zou moeten volgen dat het moeizamer/meer energie gaat kosten. Wellicht dat het regeltechnisch anders ligt bij de ELGA ?
Lees de startpost maar eens:
Naast de manier van Hansdegit is er nog een manier om de ELGA naar die 42 graden te krijgen. Namelijk door de ELGA voorverwarmd water van een andere bron voor te schotelen. De ELGA wil dan een verschil tussen aanvoer en retour overbruggen en gaat dan harder werken om maar aan die dT vraag te voldoen van de software. Eric-PVT heeft dit met zijn setup gedaan. De ELGA kan altijd door zijn zonneboilervat heen. Deze wordt in de winter voorverwarmd door een elektrisch boilertje. Zodoende is het CV circuit eigenlijk altijd minimaal 40 graden waardoor de ELGA zijn maximale vermogen gaat gebruiken.

Zelf ook al eens geprobeerd (door de CV even bij te zetten) en werkt idd, hij gaat hogere temp leveren + meer vermogen trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:19:
[...]

Naast de manier van Hansdegit is er nog een manier om de ELGA naar die 42 graden te krijgen. Namelijk door de ELGA voorverwarmd water van een andere bron voor te schotelen. De ELGA wil dan een verschil tussen aanvoer en retour overbruggen en gaat dan harder werken om maar aan die dT vraag te voldoen van de software. Eric-PVT heeft dit met zijn setup gedaan. De ELGA kan altijd door zijn zonneboilervat heen. Deze wordt in de winter voorverwarmd door een elektrisch boilertje. Zodoende is het CV circuit eigenlijk altijd minimaal 40 graden waardoor de ELGA zijn maximale vermogen gaat gebruiken.

Zelf ook al eens geprobeerd (door de CV even bij te zetten) en werkt idd, hij gaat hogere temp leveren + meer vermogen trekken
Als je 42C nodig bent en de ELGA kan dat vanwege de warmteverliezen zelf niet zelfstandig bereiken is dat inderdaad een optie, maar ik heb het waarschijnlijk gemist dat er 42C nodig is/zou zijn. Onder alle omstandigheden kun je een WP toch vol vermogen laten leveren naar mijn idee ? Dat is toch niet afhankelijk v.d. Ta die je wilt bereiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:59:
[...]

Dus alle productgaranties kun je in de prullenbak gooien?
Nee, want iedere installateur zal voor jouw de garantie willen regelen bij de fabrikant.
Het uurloon van de installateur valt toch niet onder de garantie en zul je moeten betalen.

@wbchevron @Knowbody
In de vloeistofleiding hoor je altijd wel iets borrelen en in de gasleiding wat suizen.
Als er slecht ontbraamd is in de leidingen kan het echt gaan fluiten.

Lucht is niet te hopen, want dat kan niet condenseren of verdampen en geeft dus geluid in de vloeistofleiding.
Lucht is ballast wat enorme hoge temperaturen in het systeem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:25:
[...]

Nee, want iedere installateur zal voor jouw de garantie willen regelen bij de fabrikant.
Het uurloon van de installateur valt toch niet onder de garantie en zul je moeten betalen.

@wbchevron @Knowbody
In de vloeistofleiding hoor je altijd wel iets borrelen en in de gasleiding wat suizen.
Als er slecht ontbraamd is in de leidingen kan het echt gaan fluiten.

Lucht is niet te hopen, want dat kan niet condenseren of verdampen en geeft dus geluid in de vloeistofleiding.
Lucht is ballast wat enorme hoge temperaturen in het systeem geeft.
Uurloon valt buiten de garantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:24:
[...]

Als je 42C nodig bent en de ELGA kan dat vanwege de warmteverliezen zelf niet zelfstandig bereiken is dat inderdaad een optie, maar ik heb het waarschijnlijk gemist dat er 42C nodig is/zou zijn. Onder alle omstandigheden kun je een WP toch vol vermogen laten leveren naar mijn idee ? Dat is toch niet afhankelijk v.d. Ta die je wilt bereiken ?
Hans de Git verwarmde er ook een hygieneboiler mee geloof ik..

Je kunt geen TA instellen zonder WAR
De ELGA heeft soms een wat bijzondere regeling en ik denk dat dat mede komt omdat het een hybride WP is.. nu ik de pompstand verlaagd heb, lijkt hij ook wel VEEEL trager te reageren op warmteverhogingen en moduleert hij HEEL anders..

Kijk maar eens (sinds gisteren 13:00 staat de pompstand op 2 ipv 4 (van de 6).
https://snapshot.raintank...GnVQNS?refresh=1m&orgId=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:06:
In feite heb je altijd de normale wettelijke garantie (waarvoor je bij de leverancier moet zijn), vaak/soms heb je daarna nog de fabrieksgarantie waar je op terug kan vallen. Een beetje fatsoenlijke fabrikant zal je dus wel helpen als die termijn langer duurt als de wettelijke garantie van een jaar. De voorwaarden die zij daaraan stellen kunnen wel extra beperkend zijn.

Maar bij bv Daikin weet ik dat je 5 jaar krijgt, maar alleen als je elk jaar onderhoud hebt laten uitvoeren. Zit je toch weer aan die installateur vast :)
Garantie geven is een verdienmodel. Zie Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:27:
[...]

Voor de leverancier om te claimen. Dit is deel vd marge.
Consument zou niet mogen worden lastig gevallen met loonkosten bij garantieclaim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:27:
[...]

Ja tenzij een verkoper als extra volledige garantie geeft, dan is zijn tijd voor zijn rekening.
Alle fabriek garantie is enkel onderdelen en niet het uurloon.
Als in je auto een revisie motor in de soep draait krijg je gewoon weer nieuwe motor maar de 600 euro voor het inbouwen betaal je zelf.
Daarom word tegenwoordig ieder electronic apparaat rechtstreeks naar fabrikant gestuurd, die lossen het dan op.
Ook sanitair winkel doet dat, sticker erop en door naar fabrikant, enkel doorgeef luik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
[...]

Dus eigenlijk is een heel klein bypass leidingkje geen slecht idee?
Je fopt hem met zijn eigen warme water....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:39:
[...]

Ja tenzij een verkoper als extra volledige garantie geeft, dan is zijn tijd voor zijn rekening.
Alle fabriek garantie is enkel onderdelen en niet het uurloon.
Als in je auto een revisie motor in de soep draait krijg je gewoon weer nieuwe motor maar de 600 euro voor het inbouwen betaal je zelf.
Daarom word tegenwoordig ieder electronic apparaat rechtstreeks naar fabrikant gestuurd, die lossen het dan op.
Ook sanitair winkel doet dat, sticker erop en door naar fabrikant, enkel doorgeef luik.
Ik heb binnen een garantie-periode/-claim nog nooit ook maar iets betaald, dus ook geen uurloon. Stel 3 uur defect weerstandje/condensator zoeken, 3 uur + voorrijkosten is 300,00 weerstandje 0.05 valt onder garantie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Daannn1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:28:
[...]

Hans de Git verwarmde er ook een hygieneboiler mee geloof ik..

Je kunt geen TA instellen zonder WAR
De ELGA heeft soms een wat bijzondere regeling en ik denk dat dat mede komt omdat het een hybride WP is.. nu ik de pompstand verlaagd heb, lijkt hij ook wel VEEEL trager te reageren op warmteverhogingen en moduleert hij HEEL anders..

Het is ook best wel logisch. Als je de ruimtetemperatuur meer dan 1 graad wil verhogen schakelt die de ketel bij, om maar iets te noemen. Best logisch.

Dat je met een lagere pompsnelheid minder energie vervoert ook. Bij een lagere flow hoort een hogere temperatuur om dezelfde hoeveelheid energie te transporteren. Maar dat snap jij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:45:
[...]

Het is ook best wel logisch. Als je de ruimtetemperatuur meer dan 1 graad wil verhogen schakelt die de ketel bij, om maar iets te noemen. Best logisch.

Dat je met een lagere pompsnelheid minder energie vervoert ook. Bij een lagere flow hoort een hogere temperatuur om dezelfde hoeveelheid energie te transporteren. Maar dat snap jij wel.
Maar als je slechts een beperkt warmteverlies hoeft te compenseren, is dat een van de manieren om aan-uit gedrag/pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:41:
[...]

Dus eigenlijk is een heel klein bypass leidingkje geen slecht idee?
Je fopt hem met zijn eigen warme water....
Misschien wel, maar probleem is dat je dit moet blijven doen en dat dan de COP instort (lijkt mij). Als je de bypass dichtzet kakt je TA / TR weer enorm in namelijk
Knowbody schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:45:
[...]

Oh sorry hij komt verkeerd over dat punt snap ik idd :+. Ik bedoelde dat de ELGA niet gelijk reageert op de warmteverhoging.. Beetje vreemd :|
Ik vraag nu 21 dus hij moet naar > 21.2 toe, maar hij staat gewoon in hot standby op dit moment.

*edit: zojuist ELGA even uit / aan gezet, eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:28:
[...]

Ziet er in mijn optiek veel beter uit, rustig zo continu mogelijk het warmteverlies compenseren, dat gaat ook niet met schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:38:
@mgroen81

[afbeelding]

De controller en Melcloud geven hetzelfde aan voor geproduceerde energie, namelijk nul voor december. Vreemd.
Ik heb ook een warmtemeter maar het leek me juist grappig om ze te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:50:
[...]

Ziet er in mijn optiek veel beter uit, rustig zo continu mogelijk het warmteverlies compenseren, dat gaat ook niet met schokken.
Ja dat ben ik ook wel met je eens :) Snap alleen niet waarom de FLOW dit zo beinvloed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:55:
[...]

Ja dat ben ik ook wel met je eens :) Snap alleen niet waarom de FLOW dit zo beinvloed
Het is volgens mij de relatie tussen jouw warmteverlies(redelijk beperkt) en door de flow te verlagen, een enigszins beperktere vermogensafgifte, e.e.a. is nu beter met elkaar in balans. Verdere verlaging maakt het waarschijnlijk nog 'vlakker'. De vraag is als de buitenT 'stevig' naar beneden gaat of de flow dan in jouw situatie wel/niet voldoende is. Maar je 'weet' waar je een 'beperking' hebt opgelegd en kunt dan relatief simpel corrigeren.
Edit:
Het volgende was waarschijnlijk ook mogelijk geweest, qua warmteproductie, met continu 325-350W. Je had dan bijna 0-fluctuatie in vloerT ed. gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aiU7bYnGWylnPlG6ojeUrKZ3/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:00:
[...]

Het is volgens mij de relatie tussen jouw warmteverlies(redelijk beperkt) en door de flow te verlagen, een enigszins beperktere vermogensafgifte, e.e.a. is nu beter met elkaar in balans. Verdere verlaging maakt het waarschijnlijk nog 'vlakker'. De vraag is als de buitenT 'stevig' naar beneden gaat of de flow dan in jouw situatie wel/niet voldoende is. Maar je 'weet' waar je een 'beperking' hebt opgelegd en kunt dan relatief simpel corrigeren.
Edit:
Het volgende was waarschijnlijk ook mogelijk geweest, qua warmteproductie, met continu 325-350W. Je had dan bijna 0-fluctuatie in vloerT ed. gehad.
[afbeelding]
Klopt ja.. we gaan het eens aankijken ook wat het doet met graaddagen.
Grote kans dat dit niet ideaal is bij -5 nee :+ Maar dergelijke temperaturen zijn nog niet in zicht.

Zie nu wel heel mooi dat de ELGA stuurt op een max DT van 4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 09:13
Omdat de CV ketel hier zo'n 22 jaar oud is, ben ik ook zolangzamerhand aan het kijken naar vervanging wanneer deze de geest geeft. Het betreft een vrijstaand huis van 22 jaar oud die goed geisoleerd is (dubbel glas, spouwmuur, vloerisolatie). Nu heb ik al verschillende websites voorbij zien komen met veel verschillende adviezen. Ik zit erover na te denken om een hybride lucht-water warmtempomp te nemen die dan automatisch omschakelt tussen gasverbruik en warmtepomp afhankelijk van buitentemperatuur en warmtevraag. Nu zitten er (gewone) hoge temperatuurs radiatoren in huis. Mijn vraag is: heeft een van jullie inzicht in verschil van rendement in gebruik maken van hoge temperatuurs warmtepomp (80gr) versus lage temperatuur warmtepomp (50gr)? Ik zie overal dat lage temperatuur warmtepomp bezig is, maar heb eigenlijk niet zoveel trek om alle radiatoren te vervangen, of nog gekker, vloerverwarming aan te leggen. Daarbij zie ik online niet echt antwoord op mijn vraag, alleen dat het beter is. Koelen heeft niet echt mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
@vipers120

Lage temperatuur is echt geen 50 graden. Eerder 35 bij een warmtepomp installatie.

Als je huis 22 jaar oud is en nooit na geisoleerd is daar zeker winst te behalen.

Hoeveel gas verstook je nu? WP en 80 graden is water en vuur. Niet aan beginnen. Stel je ketel in op water van 40 graden en probeer of je het warm krijgt in huis?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
Noord27 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:34:
@vipers120

Lage temperatuur is echt geen 50 graden. Eerder 35 bij een warmtepomp installatie.

Als je huis 22 jaar oud is en nooit na geisoleerd is daar zeker winst te behalen.

Hoeveel gas verstook je nu? WP en 80 graden is water en vuur. Niet aan beginnen.
Ik meen dat conventionele (hoge-temperatuur) radiatoren altijd water rond de 80 graden rondpompen en dan bij ketel aangekomen ongeveer 60 graden is. Ik zag o.a. de daikin altherma HT die met deze conventionele radiatoren kan werken.

lage temperatuur radiatoren van max 50 graden zag ik. Vorig jaar is de vloerisolatie geplaatst, hoeveel extra winst hieruit gehaald wordt wat betreft vermindering gasverbruik valt nog te bezien uiteraard maar verwachting zo'n 200m3.

Huidig gasverbruik: 1400m3;
Huidige elektriciteitsverbruik: 3200kWh;
Huidige opbrengst zonnepalenen: 3400kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vipers120 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:52:
[...]

Ik meen dat conventionele (hoge-temperatuur) radiatoren altijd water rond de 80 graden rondpompen en dan bij ketel aangekomen ongeveer 60 graden is. Ik zag o.a. de daikin altherma HT die met deze conventionele radiatoren kan werken.

lage temperatuur radiatoren van max 50 graden zag ik. Vorig jaar is de vloerisolatie geplaatst, hoeveel extra winst hieruit gehaald wordt wat betreft vermindering gasverbruik valt nog te bezien uiteraard maar verwachting zo'n 200m3.

Huidig gasverbruik: 1400m3;
Huidige elektriciteitsverbruik: 3200kWh;
Huidige opbrengst zonnepalenen: 3400kWh
1400m3 min 200m3 door extra vloer-isolatie min Xm3 voor SWW, resteert Ym3 puur voor verwarming.
Zoals Noord27 al aangaf probeer eerst eens met de huidige radiatoren en huidige CV-ketel de maxT v.d. CV-ketel te beperken tot 40C en kijk of je op deze manier de boel op temp. kunt houden. 24h laag stoken zal dan inzicht moeten geven of e.e.a. haalbaar is.
Edit:
Heb je wat actuele/na-isolatie maatregelen maandverbruikscijfers, daar is wellicht e.e.a. uit halen wat het effect is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
[...]

Ik begrijp de logica niet, maar nu heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt dat regeltechniek wel vaker niet direct logische regelingen heeft. Als de Elga wel hard wil werken om aan de dT te voldoen dan maakt de aanvoertemperatuur toch niet uit maw of de aanvoer nu 20c of 40 het verschil blijft toch hetzelfde.

En wat het borrelen betreft, hoe weet je of er lucht of te weinig koelmiddel is gebruikt.?

Wat de aansprakelijkheid betreft, ik heb tot nu toe gemerkt dat mijn installateur snel door verwijst naar techneco. Bellen is dan de eerste stap en dan kan ik het probleem duiden en wellicht hebben ze zonder te komen al een oplossing.
Overigens ik heb dipswitch A3 op stooklijn radiatoren gezet, ondanks dat ik vloerverwarming heb. De Elga heeft nu even de 87% gehaald. Dus dat schijnt van invloed te zijn.
De voettemperatuur van de stooklijn blijft ongewijzigd. Deze kun je overigen met de touch wel aanpassen zonder de stooklijn instelling te wijzigen. Bij een WAR verhoog je op de touch dan de temperatuur. De gevraagde temperatuur gaat dan per graad op de touch met 2 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
vipers120 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:23:
Omdat de CV ketel hier zo'n 22 jaar oud is, ben ik ook zolangzamerhand aan het kijken naar vervanging wanneer deze de geest geeft.
Hoog tijd om hem te vervangen voordat hij de geest geeft...
Ik zit erover na te denken om een hybride lucht-water warmtempomp te nemen die dan automatisch omschakelt tussen gasverbruik en warmtepomp afhankelijk van buitentemperatuur en warmtevraag.
...en niet door een hybride systeem maar gewoon door een warmtepomp. Anders heb je een dubbele investering plus dubbele onderhoudskosten alle jaren.
Mijn vraag is: heeft een van jullie inzicht in verschil van rendement in gebruik maken van hoge temperatuurs warmtepomp (80gr) versus lage temperatuur warmtepomp (50gr)?
Je kunt HT warmtepompen of gewone warmtepompen van deze tijd goed gebruiken om, afhankelijk van de buitentemperatuur, de watertemperatuur van 30 (bij 10-15 graden buiten) tot 45 graden (bij vorst) te hebben. Als je veel hoger gaat dan wordt het ook steeds inefficienter. Ik zou eventueel op een paar strategische plaatsen radiatoren vervangen door LT (Jaga) convectoren.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Ramon_1984 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:33:
[...]

Kan je Elga niet van de war afhalen en dan op de rar gaan draaien.
Vervolgens alles dicht en alleen de woonkamer open.
Eerst gaan uitzoeken of je met de Elga je woonkamer warm kan krijgen
Op welke stand staat de pomp van de Elga?
Tsja das een mogelijkheid. In huis is echter de keuken de meest problematische ruimte. Weliswaar op het zuiden, maar het is een soort serre dus veel glas.
Met de pomp ben ik ook al bezig geweest lager dan 2 kan niet dan valt de elga in storing. blijft dus eerst maar op 3,5 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Zolang er modulerende ketels bestaan gaat er niet constant 80 graden door radiatoren.

Maar dat kun je vast wel uitvissen.

@vipers120

Zal ik eens wat zeggen (joh!). Neem de 8 kW Daikin Intergas hybride. Ben je klaar voor de komende 20 jaar.

Edit: Gewoon de radiatoren laten hangen kan prima. 22 jaar geleden waren gewone radiatoren niet anders dan nu, doen heus wel wat bij 35 graden! Houd er rekening mee dat je niet teveel verlaagd in de nacht, dan hoeft de CV aanvoertemperatuur ook niet zo hoog. In hybride mode gaat je gasverbruik flink omlaag.

Hybride is wat mij betreft een perfect vertrekpunt voor optimalisaties zoals isolatie en mogelijk het afgifte systeem maar vooral ook de ervaring met warmtepompen. Niet iedereen lijkt mij een tweaker die het zelf wel even voor elkaar krijgt inclusief het instellen. En niet alle situaties zijn zonder veel aanpassingen geschikt voor een andere manier van verwarmen.
Als in de praktijk blijkt, zoals hier met de huidige winters, dat de WP grotendeels de klus klaart, is dat prima. Gas bewijst zich voor het warmwater gedeelte. Ik zou het wel weten.

[ Voor 63% gewijzigd door Knowbody op 27-12-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:35:
[...]

Tsja das een mogelijkheid. In huis is echter de keuken de meest problematische ruimte. Weliswaar op het zuiden, maar het is een soort serre dus veel glas.
Met de pomp ben ik ook al bezig geweest lager dan 2 kan niet dan valt de elga in storing. blijft dus eerst maar op 3,5 staan.
Fijn dat je uitprobeert. Dat is toch wel een methode. Trial and Error.

Voor jouw beeldvorming ik heb ook een 3x4 meter erker met glas en plat dak. Dat deel heeft HR++
Maar ik ga er HR+++ in laten zetten. Bij zo'n lap glas gaat dat echt verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
wbchevron schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:30:
[...]

Ik begrijp de logica niet, maar nu heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt dat regeltechniek wel vaker niet direct logische regelingen heeft. Als de Elga wel hard wil werken om aan de dT te voldoen dan maakt de aanvoertemperatuur toch niet uit maw of de aanvoer nu 20c of 40 het verschil blijft toch hetzelfde.

En wat het borrelen betreft, hoe weet je of er lucht of te weinig koelmiddel is gebruikt.?

Wat de aansprakelijkheid betreft, ik heb tot nu toe gemerkt dat mijn installateur snel door verwijst naar techneco. Bellen is dan de eerste stap en dan kan ik het probleem duiden en wellicht hebben ze zonder te komen al een oplossing.
Overigens ik heb dipswitch A3 op stooklijn radiatoren gezet, ondanks dat ik vloerverwarming heb. De Elga heeft nu even de 87% gehaald. Dus dat schijnt van invloed te zijn.
De voettemperatuur van de stooklijn blijft ongewijzigd. Deze kun je overigen met de touch wel aanpassen zonder de stooklijn instelling te wijzigen. Bij een WAR verhoog je op de touch dan de temperatuur. De gevraagde temperatuur gaat dan per graad op de touch met 2 graden omhoog.
Wanneer je warmte vanuit een andere bron injecteert in de aanvoer (of retour) zal dit warmer terug komen dan aangevoerd. Gezien de ELGA "van huis uit" een hybride is, heeft deze waarschijnlijk een andere regeling dan de stand-alone WP's en zal proberen zich te conformeren aan een hogere aanvoer temperatuur dan hij retour krijgt.

Dit is mijn redenatie, feel free to shoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:11:
probeer eerst eens met de huidige radiatoren en huidige CV-ketel de maxT v.d. CV-ketel te beperken tot 40C en kijk of je op deze manier de boel op temp. kunt houden. 24h laag stoken zal dan inzicht moeten geven of e.e.a. haalbaar is.
Dat is een goede tip. Dat zal ik een dezer dagen zeker uitproberen!
Knowbody schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:34:

Zal ik eens wat zeggen (joh!). Neem de 8 kW Daikin Intergas hybride. Ben je klaar voor de komende 20 jaar.
Deze had ik inderdaad als een van de eersten gezien, dat lijkt me een mooi apparaat. Geintegreerd zodat je ook geen extra ruimte benodigd hebt binnen.
Jan Treur schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:33:
Je kunt HT warmtepompen of gewone warmtepompen van deze tijd goed gebruiken om, afhankelijk van de buitentemperatuur, de watertemperatuur van 30 (bij 10-15 graden buiten) tot 45 graden (bij vorst) te hebben. Als je veel hoger gaat dan wordt het ook steeds inefficienter. Ik zou eventueel op een paar strategische plaatsen radiatoren vervangen door LT (Jaga) convectoren.
Ik zal eens naar die Jaga convectoren kijken. Een volledige warmtepomp heeft ook zeker nog mijn interesse alleen hoor ik her en der dat bij vorst de warmtepompen toch wel erg inefficient worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ze worden dan inefficienter, maar aangezien het gaat om maar een vrij klein aantal uren per stookseizoen, valt het effect daarvan nogal in het niet bij al die vele uren die we hier hebben met temperaturen ruim boven 0.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:57:
Euh.... NEE

Wet keten aansprakelijkheid... zou mooi zijn...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Daannn1987

Je kan de elga best wel vlak krijgen, het is lastig en het vraagt een beetje inspanning maar dan heb je wel wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VWhueSYI00JVV6BU6S1qQSwC/thumb.jpg

Eerst paar uurtjes kwam de elga uit een kerst verlaging, even was extra kwhtjes erin om vervolgens redelijk vlak te draaien

[ Voor 33% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-12-2017 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
De lijst met oude en nieuwe subsidies staat online.
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

Valt me gelijk op dat bij Pana even de bezem erdoorheen getrokken wordt. Heleboel sets waar de subsidie vervalt :o Eigenlijk de hele G en F serie. Die zullen voorlopig nog wel verkrijgbaar blijven dus let op wat je straks besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
thefox154 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:49:
De lijst met oude en nieuwe subsidies staat online.
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

Valt me gelijk op dat bij Pana even de bezem erdoorheen getrokken wordt. Heleboel sets waar de subsidie vervalt :o Eigenlijk de hele G en F serie. Die zullen voorlopig nog wel verkrijgbaar blijven dus let op wat je straks besteld!
Wordt er allemaal niet beter op als ik het zo snel zie... puur minder centjes subsidie voor de meeste WP's
Ramon_1984 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:33:
@Daannn1987

Je kan de elga best wel vlak krijgen, het is lastig en het vraagt een beetje inspanning maar dan heb je wel wat.

[afbeelding]

Eerst paar uurtjes kwam de elga uit een kerst verlaging, even was extra kwhtjes erin om vervolgens redelijk vlak te draaien
Met alle respect maar dit is toch niet vlak? Sowieso is alles in Domoticz al een stuk vlakker dan grafana. Wss als jij je data naar influxdb doorstuurt en het met grafana uitleest ziet het er heel anders uit

Om het even te onderbouwen, gisteren met de pompstand op 4 tussen 01:00 en 13:00

Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/cytxt8t4h/Schermafbeelding_2017-12-27_om_20.13.18.png
Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/zarqmr2k1/Schermafbeelding_2017-12-27_om_20.12.59.png

En hoe het nu is in grafana en domoticz na de pompstand aan te passen:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/rw2etv13l/Schermafbeelding_2017-12-27_om_20.14.29.png
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/sll76g6up/Schermafbeelding_2017-12-27_om_20.17.19.png

[ Voor 56% gewijzigd door Daannn1987 op 27-12-2017 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:13
Oxellaar schreef op maandag 25 december 2017 @ 23:25:
@amarkest Ik ben ook met de aftoeren parameters aan het spelen geweest. Als ik de waardes laag genoeg zet, dan lijkt het of B4 en 5 opeens werken. Maar dat komt door de begrenzing van p80 en 81.
Zeker met een kleine inhoud zit je snel aan de instelling van p80.
Net de FANAUTOmode B4/B5 off geactiveerd. KT van 20,5 -> 21,0c . ELGA gaat naar 1Kwh vermogen.

Dus B4/B5 dipswitch settings hebben invloed bij (mijn) FW160.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YSrTytm6gscU5mS3UVPrT644/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@amarkest Ja, ik zie het.
Maar het blijft bijzonder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel toch voor een bodemgekoppelde wp of lucht water. Als je de Wp het hardste nodig hebt, lees onder de 6 graden buiten, dan daalt de cop van een lw wp wel heel fors tov een bodemgekoppelde wp. Had prijs opgevraagd voor een bodemwisselaar en viel mij wel mee. Ook meer subsidie
Pagina: 1 ... 35 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.