Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Wat voor prijzen kreeg jij dan ? (PM mag ook :) )

In mijn "beleving" is het veel en veel duurder.
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:49:
Ik twijfel toch voor een bodemgekoppelde wp of lucht water. Als je de Wp het hardste nodig hebt, lees onder de 6 graden buiten, dan daalt de cop van een lw wp wel heel fors tov een bodemgekoppelde wp. Had prijs opgevraagd voor een bodemwisselaar en viel mij wel mee. Ook meer subsidie

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Ben benieuwd hoe zo'n sommetje er uit ziet, of je de meerprijs er met een betere COP in 15 jaar uit krijgt. Zo zien de gemiddelde maandT er uit in een normaal jaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bql7LN9SFgCj8bGQZXa1t1tz/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Je zou daar de gemiddelde grondbron-maandtemperaturen naast moeten zetten, waarschijnlijk lopen die vaak van ca 10 graden in september tot onder de 5 graden in januari en februari.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn netspanning is ook 'gemiddeld' 0 Volt, toch doen mijn apparaten het erop. Ik weet niet in hoeverre de 'gemiddelde' temperatuur iets zegt.

Persoonlijk vind ik wel dat de warmtepomp op de echt koude dagen best even met COP=1 mag bijstoken. Dus de LED-lampen kunnen weer vervangen worden door gloeilampen als het koud is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
vipers120 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:09:
Ik zal eens naar die Jaga convectoren kijken. Een volledige warmtepomp heeft ook zeker nog mijn interesse alleen hoor ik her en der dat bij vorst de warmtepompen toch wel erg inefficient worden.
Nog ter bezinning, een keuze voor hybride nu heeft in de praktijk als gevolg dat je nog tot ca 2035 gas blijft gebruiken (voordat je investering van nu opgebruikt is, zitten we al in die buurt met onze jaartelling). Is dat iets wat je echt wil?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

thefox154 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:49:
De lijst met oude en nieuwe subsidies staat online.
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

Valt me gelijk op dat bij Pana even de bezem erdoorheen getrokken wordt. Heleboel sets waar de subsidie vervalt :o Eigenlijk de hele G en F serie. Die zullen voorlopig nog wel verkrijgbaar blijven dus let op wat je straks besteld!
Wow....van 2900 euro naar 2350. Dat scheelt flink! Blij dat dat allemaal binnen is :*)

Waar komen deze bezuinigingen nu weer vandaan?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53

Exigence

dnkroz

In hoeverre moet er voor de huidige subsidie bewezen worden dat een warmtepomp is geïnstalleerd? Stel ik bestel nu nog 1 in het buitenland (Frankrijk/Engeland) dan is die logischerwijs dit jaar niet meer in huis. Maar kan ik dan met de factuur voor 1 januari al wel subsidie aanvragen? Of trappen ze daar niet in?

Ik wilde eigenlijk begin januari beslissen omdat de nieuwe subsidieregeling per 1 februari in leek te gaan. Maar na de discussie van @thefox154 en @mgroen81 lijkt het installateurs deel wel per 1 januari....

Ben ook benieuwd naar het antwoord wat @robkds krijgt op zijn gestelde vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 27-12-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

develdonk schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:32:
[...]

Euh.... NEE

Wet keten aansprakelijkheid... zou mooi zijn...
Wat nee? Je hebt iets gekocht van een installateur, niet de fabrikant. Garantie loopt via de installateur, niet via de fabrikant.

Gaat de installateur failliet, heb je een probleem. Want de fabrikant heeft niets met jou te maken,.
In het meest gunstige geval helpt de fabrikant je als je iets hebt wat binnen de garantietermijn defect is gegaan en vergoedt hij (een deel) van de kosten. De reparatiekosten zelf bijvoorbeeld, zullen vrijwel zeker niet vergoed worden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:14:
[...]

Wat nee? Je hebt iets gekocht van een installateur, niet de fabrikant. Garantie loopt via de installateur, niet via de fabrikant.

Gaat de installateur failliet, heb je een probleem. Want de fabrikant heeft niets met jou te maken,.
In het meest gunstige geval helpt de fabrikant je als je iets hebt wat binnen de garantietermijn defect is gegaan en vergoedt hij (een deel) van de kosten. De reparatiekosten zelf bijvoorbeeld, zullen vrijwel zeker niet vergoed worden.
Lijkt mij dat er een groot verschil zit tussen de productgarantie en installatie garantie.

Waar je op de werking van het product in de situatie kan terugvallen op de installateur en het functioneren van het product ansich op de leverancier (via de installateur mits nog in leven).

Maar het is bij een hybride WP nogal een grijs gebied (in my opinion), zeker wanneer de installateur niet helemaal op de hoogte is van de regeling van de hybride WP en simpelweg verwijst naar de leverancier wat mijns inziens te vaak te snel gebeurd.

Het heeft ook wel een reden waarom niet veel leveranciers inzetten op hybride WP's welk met verschillende CV ketels kunnen samen werken. Zwaar respect voor een techneco dat zij dit aandurven. Om geen slechte naam te krijgen denk ik dat ze aardig vaak meer doen voor een eindklant dan ze behoren te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Daannn1987 op 27-12-2017 22:21 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Exigence schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:13:
In hoeverre moet er voor de huidige subsidie bewezen worden dat een warmtepomp is geïnstalleerd? Stel ik bestel nu nog 1 in het buitenland (Frankrijk/Engeland) dan is die logischerwijs dit jaar niet meer in huis. Maar kan ik dan met de factuur voor 1 januari al wel subsidie aanvragen? Of trappen ze daar niet in?

Ik wilde eigenlijk begin januari beslissen omdat de nieuwe subsidieregeling per 1 februari in leek te gaan. Maar na de discussie van @thefox154 en @mgroen81 lijkt het installateurs deel wel per 1 januari....

Je komt er denk ik maar op 1 manier achter.
Rvo bellen en ze wijzen op de tegenstrijdigheid op hun site die meld dat subsidies en voorwaarden pas op 1feb ingaan. En op de publicatie waar @mgroen81 naar refereert waarin staat dat dit per 1 jan in gaat.
Als er iemand het juiste antwoord heeft zullen hun het zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:51:
[...]

Wow....van 2900 euro naar 2350. Dat scheelt flink! Blij dat dat allemaal binnen is :*)

Welk model gaat zoveel achteruit? De mxc series lijken gewoon de oude subsidieprijzen te hanteren?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Jan Treur schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:41:
[...]

Nog ter bezinning, een keuze voor hybride nu heeft in de praktijk als gevolg dat je nog tot ca 2035 gas blijft gebruiken (voordat je investering van nu opgebruikt is, zitten we al in die buurt met onze jaartelling). Is dat iets wat je echt wil?
Waarom niet. Het gas is er en als het verbruik 20-40% is van wat het was gaat het de goede kant op.

Onderweg kun je maatregelen treffen om het anders te doen. Boiler aanschaffen, extra isolatie, steeds minder m3 verbruiken. Hoe erg is het om nog wat te moeten betalen voor een gas infrastructuur ook al gebruik je het nauwelijks. Ik vind dat we mogen juichen als dat zo is. Er nog voor moeten betalen, er zijn ergere dingen...!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:51:
[...]

Geen bezuiniging. Dit is sturing. Als je niet knijpt wordt het niet goedkoper.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

@kmf ik heb een Daikin, geen Panasonic.

@Knowbody ik zie dat bv sommige Panasonic 16kW's nog steeds 2900 zijn.

De lijst klopt ook niet meer. Mijn Daikin staat bij 12 kW terwijl het toch echt 16 kW is. Op de oude lijst stond dit wel goed, dus ik begin nu te vermoeden dat er ergens een fout is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
kmf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:21:
[...]

Welk model gaat zoveel achteruit? De mxc series lijken gewoon de oude subsidieprijzen te hanteren?
De KIT-WC16F9E8 is zo hard gedaald... Volgens mij telt het vermogen bij -7 zwaar mee. Dat is het enige waaraan ik de nieuwe cijfers enigszins kan herleiden. De mxc (t-cap) is wel de enige in pana range die zijn subsidie houd. Lijkt me ook logisch omdat dit product juist voor de lagere temperaturen ontwikkeld is. Maar het is ook niet echt de populaire serie... Voor dat geld heb je een zubadan of bijna 2 hitachi's staan. Dan kies ik geen Pana.

Wat me meer opvalt is dat de hier ooit zo populaire MDC serie vervalt gewoon compleet.
Ik vraag me af waarom dat is. Lobby vanuit de importeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb de tcap mxc 16kw.
Niet echt een overduidelijke reden waarom. Gewoon stille gebruik en monobloc denk ik. De MDC is niet eens meer verkrijgbaar geloof ik?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:30:

De lijst klopt ook niet meer. Mijn Daikin staat bij 12 kW terwijl het toch echt 16 kW is. Op de oude lijst stond dit wel goed, dus ik begin nu te vermoeden dat er ergens een fout is gemaakt.
Ik heb het vermoeden dat ze met de nieuwe lijst en bedragen niet uitgaan van het maximumvermogen onder ideale omstandigheden, maar het vermogen bij bijvoorbeeld -7 graden of iets dergelijks.

Hitachi 11 kW monobloc staat bijvoorbeeld ook als 10 kW op de nieuwe lijst.

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 27-12-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 19-09 18:08
@Daannn1987 @Noord27 @Oxellaar Wat heeft de ELGA bij jullie gedaan de afgelopen dagen?

Bij mij was het patroon redelijk constant: Thuis = uit, soms een korte run van 30 min op 300-500 watt. En gedurende de nacht 600-900 watt constant.

Installateur vind dat ik me niet aan moet stellen en dreigt met een rekening als de ELGA in orde is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08 09:29
Mijn CV-ketel is aan vervanging toe. Ik heb daarom één best wel simpele vraag.

Is het financieel gezien verstandig om mijn CV ketel te vervangen door een anders werkend systeem in een slecht geïsoleerd appartement met 7 'normale radiatoren' en zonder vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@BasvanS
Is er een probleem dan met je Elga? Klinkt alsof hij het prima doet.

Nachtverlaging van 19,5. Overdag 20,5. Vandaag duidelijk weer iets kouder geweest en ook wat hardere koude wind.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bnoaxnb1e.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Noord27 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:28:
@BasvanS
Is er een probleem dan met je Elga?

Nachtverlaging van 19,5. Overdag 20,5. Vandaag duidelijk weer iets kouder geweest en ook wat hardere koude wind.

[afbeelding]
Ja, een probleempje hier. 's nachts moet hij op 80-90% aan de bak, en overdag doet hij niks. Alleen de woonkamer word verwarmd. Dat kunnen mijn vrouw en ik dus blijkbaar zelf, en 's nachts heeft de ELGA daar 80% van zijn vermogen voor nodig..

Mijn ELGA is al een ijsklontje geweest zoals je iets terug in dit topic kunt zien.

Je grafiek, is dat de ELGA alleen, of je hele huishouden?

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 27-12-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@BasvanS

Zet het verbruik eens af tegenover graaddagen?

Grafiek is alleen de Elga. Huisverbruik had ik gewild met aardig wat (vaat)wasjes, boiler, quooker, semi electrische auto, etc..

;)

Ik kan helaas, zeker met de feestdagen, niet alles bij houden. Dit topic loopt ook rete snel vol en wat dingen langs elkaar..

[ Voor 77% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasvanS schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:31:
[...]

Ja, een probleempje hier. 's nachts moet hij op 80-90% aan de bak, en overdag doet hij niks. Alleen de woonkamer word verwarmd. Dat kunnen mijn vrouw en ik dus blijkbaar zelf, en 's nachts heeft de ELGA daar 80% van zijn vermogen voor nodig..

Mijn ELGA is al een ijsklontje geweest zoals je iets terug in dit topic kunt zien.

Je grafiek, is dat de ELGA alleen, of je hele huishouden?
Enigste wat mij een beetje bevreemd is het verschil overdag/'s nachts, dat maakt bij mij nl. geen enkel verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/99aYQlwE7RQEHmM3DX76NhKs/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Noord27 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:32:
@BasvanS

Zet het verbruik eens af tegenover graaddagen?
Lastig, de ELGA draait pas sinds eind september en ik heb de binnen temperatuur verhoogt naar 20C (van 19C) en wil deze graag zo houden voorlopig. Heb ook altijd nachtverlaging gehad, maar met 80% vermogen om de temperatuur aan te houden en het ijsblokje nog in het geheugen durf ik de ELGA mijn huis niet op te laten warmen in de ochtend.

Dit was vandaag: nog geen 1 KWh overdag, bijna allemaal op het moment dat mijn vrouw en ik 2 uur aan het klussen waren op de 1e verdieping. Het lijkt er heel sterk op dat ELGA = TV + Mijn vrouw + Ik. Qua warmte productie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BNcC7nE7GTQv9ODBekqtFZIl/full.jpg

Dit was de ELGA op 18 december, 6 dagen na de laatste vorst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ca15XyEABDa2IfEJkU13WuLc/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 27-12-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@Verwijderd
Strakke lijntjes! Zit daar een truc achter..?

@BasvanS

Dit is de afgelopen 24 uur. Zitten zelfs de-frosts bij zo te zien. En veelal vol gas.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/49bqa6423v.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:44:
@Verwijderd
Strakke lijntjes! Zit daar een truc achter..?

@BasvanS

Dit is de afgelopen 24 uur. Zitten zelfs de-frosts bij zo te zien. En veelal vol gas.

[afbeelding]
Nee geen truc, gewoon WAR-only correct afstellen. :)
EDIT:
En de correcte flow, was ik bijna vergeten.
EDIT:
Geen thermostaten die de boel afkappen, omdat de toevoer v.d. WP te veel is. Eigenlijk allemaal heel simpel en logisch, volgens mij. KISS.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 00:32 ]

• Noord27
  • Nu online
@BasvanS

Wat was de conclusie van je installateur dan? Is die foto een momentopname?

• Jan Treur
stekkercontact schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:26:
Mijn CV-ketel is aan vervanging toe. Ik heb daarom één best wel simpele vraag.
Is het financieel gezien verstandig om mijn CV ketel te vervangen door een anders werkend systeem in een slecht geïsoleerd appartement met 7 'normale radiatoren' en zonder vloerverwarming?
Probeer eens uit of het appartement warm blijft als je het CV water op 45 graden zet en continu op verwarmen (en dus geen nachtverlaging toepast). Dan kun je zien of je huidige isolatie plus je radiatoren voldoende zijn voor een warmtepomp. Beter is natuurlijk sowieso om ook je isolatie waar mogelijk te verbeteren.

Mocht deze test niet helemaal slagen, dan kun je er voor kiezen om een paar van de radiatoren op de belangrijkste plaatsen te vervangen door laagtemperatuur Jaga convectoren (goedkoop via Marktplaats).

Hoeveel m3 gas per jaar verbruik je nu?

• Jan Treur
Knowbody schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:25:
[...]

Waarom niet. Het gas is er en als het verbruik 20-40% is van wat het was gaat het de goede kant op.

Onderweg kun je maatregelen treffen om het anders te doen. Boiler aanschaffen, extra isolatie, steeds minder m3 verbruiken. Hoe erg is het om nog wat te moeten betalen voor een gas infrastructuur ook al gebruik je het nauwelijks. Ik vind dat we mogen juichen als dat zo is. Er nog voor moeten betalen, er zijn ergere dingen...!
Ieder kan daar zijn eigen afweging voor hebben, gegeven de nadelen die er aan gas kleven. Ik zou dat bijvoorbeeld niet willen. En de gasprijzen zullen in de komende 20 jaar behoorlijk omhoog gaan.

• kmf
  • Niet online

kmf

Jan Treur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 04:59:
[...]

Ieder kan daar zijn eigen afweging voor hebben, gegeven de nadelen die er aan gas kleven.
welke nadelen zijn er?
Serieuze vraag hoor. Op de prijs en grotere kans op koolmonoxidevergiftiging na zie ik eigenlijk weinig nadelen aan gas. Heeft tijden goed gewerkt.

Ik vind het toch een beetje ADSL vs Kabel verhaal. Het ene heeft wat meer voordelen t.o.v. het andere, maar dat betekent niet dat het andere slecht is.

• Daannn1987
BasvanS schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:18:
@Daannn1987 @Noord27 @Oxellaar Wat heeft de ELGA bij jullie gedaan de afgelopen dagen?

Bij mij was het patroon redelijk constant: Thuis = uit, soms een korte run van 30 min op 300-500 watt. En gedurende de nacht 600-900 watt constant.

Installateur vind dat ik me niet aan moet stellen en dreigt met een rekening als de ELGA in orde is..
Herken het wel, als wij thuis zijn gaat de ELGA ook veel vaker uit, terwijl hij snachts constant draait.
Vooral als wij de woonkamer verlaten voor een langere periode gaat de ELGA lekker aan de bak, de massa (VVW) is dan namelijk een beetje afgekoeld omdat wij + apparatuur de woonkamer hebben warm gehouden.

Datum / Meterstand / Verbruik die dag kWh
20-12-17 407,19 5,7
21-12-17 412,86 5,67
22-12-17 417,23 4,37
23-12-17 422,17 4,94
24-12-17 426,59 4,42
25-12-17 432,36 5,77
26-12-17 439,83 7,47
27-12-17 447,04 7,21

In deze grafiek van gisteren gingen wij om 22:40 naar boven.. zie het effect:
https://snapshot.raintank...ZBcSERYEHCZv0hjxd?orgId=2

[ Voor 18% gewijzigd door Daannn1987 op 28-12-2017 07:40 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
[...]

Ieder kan daar zijn eigen afweging voor hebben, gegeven de nadelen die er aan gas kleven. Ik zou dat bijvoorbeeld niet willen. En de gasprijzen zullen in de komende 20 jaar behoorlijk omhoog gaan.
En een WP loopt op lucht? 90% van de tijd draai je ook op gas of zelfs kolen. Het is onzin dat een electrische WP een oplossing is voor het gasverbruik. Alleen als je zelf voldoende stroom opwekt met je zonnepanelen en het direct gebruikt om je warmte op te wekken ben je energie neutraal. Helaas hebben wij meestal warmte nodig als de PV panelen niets/weinig doen.

Wij zien juist een stijging is GAS gestookte WP's, vooral bij renovaties waar al gas is. Wel het rendement van een WP en niet de nadelen van verliezen van het omzetten via het elektriciteits net en zwaardere trafo's voor bedrijven.
Zelf ben ik zeer geinteresseerd in de Rubor K13/K18 voor particulieren. De Belgen snappen dat ook want je krijgt er inmiddels € 3000,- subsidie op. Overigens onderkennen zij ook het probleem van ondeskundige installateurs welke installaties neerzetten waar ze geen verstand van hebben en totaal verkeerd energie vernietigen. Je krijgt alleen subsidie als de installatie door een aannemer met een certificaat van bekwaamheid voor WP installaties geplaatst is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
kmf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:21:
welke nadelen zijn er?
Serieuze vraag hoor. Op de prijs en grotere kans op koolmonoxidevergiftiging na zie ik eigenlijk weinig nadelen aan gas. Heeft tijden goed gewerkt.

Ik vind het toch een beetje ADSL vs Kabel verhaal. Het ene heeft wat meer voordelen t.o.v. het andere, maar dat betekent niet dat het andere slecht is.
Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Nadelen, denk bijvoorbeeld aan degenen die een huis bezitten in Groningen, of aan mensen in derde wereld landen die veel schade ondervinden van klimaatverandering. En het raakt natuurlijk op.

• PASware
  • Laatst online: 13:58
Exigence schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:13:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Het zou mooi zijn als ik begin Januari nog een Pana Mono block bij pmcoppack kan bestellen en dan nog voordeel kan krijgen van de huidige subsidie regeling. Ik ga alleen wel op 14 januari voor 3 weken op vakantie.

Stel dat ik begin Januari bestel...en de WP eind Januari bij mijn ouders laat leveren, kan ik dan nog midden Februari de subsidie aanvragen met de oude regeling?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Knowbody
  • Nu online
[...]

De stroomprijzen ook.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:35:
[...]

Herken het wel, als wij thuis zijn gaat de ELGA ook veel vaker uit, terwijl hij snachts constant draait.
Vooral als wij de woonkamer verlaten voor een langere periode gaat de ELGA lekker aan de bak, de massa (VVW) is dan namelijk een beetje afgekoeld omdat wij + apparatuur de woonkamer hebben warm gehouden.

Datum / Meterstand / Verbruik die dag kWh
20-12-17 407,19 5,7
21-12-17 412,86 5,67
22-12-17 417,23 4,37
23-12-17 422,17 4,94
24-12-17 426,59 4,42
25-12-17 432,36 5,77
26-12-17 439,83 7,47
27-12-17 447,04 7,21

In deze grafiek van gisteren gingen wij om 22:40 naar boven.. zie het effect:
https://snapshot.raintank...ZBcSERYEHCZv0hjxd?orgId=2
Ik veronderstel nog al wat interpretatie-ruimte tussen wat je 'ziet' en mogelijke oorzaak/gevolg redeneringen.

Verwijderd

Die gaan al een tijdje naar beneden, ook weer per 1 januari 2018.

Verwijderd

Pietje555 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:37:
[...]

En een WP loopt op lucht? 90% van de tijd draai je ook op gas of zelfs kolen. Het is onzin dat een electrische WP een oplossing is voor het gasverbruik. Alleen als je zelf voldoende stroom opwekt met je zonnepanelen en het direct gebruikt om je warmte op te wekken ben je energie neutraal. Helaas hebben wij meestal warmte nodig als de PV panelen niets/weinig doen.

Wij zien juist een stijging is GAS gestookte WP's, vooral bij renovaties waar al gas is. Wel het rendement van een WP en niet de nadelen van verliezen van het omzetten via het elektriciteits net en zwaardere trafo's voor bedrijven.
Zelf ben ik zeer geinteresseerd in de Rubor K13/K18 voor particulieren. De Belgen snappen dat ook want je krijgt er inmiddels € 3000,- subsidie op. Overigens onderkennen zij ook het probleem van ondeskundige installateurs welke installaties neerzetten waar ze geen verstand van hebben en totaal verkeerd energie vernietigen. Je krijgt alleen subsidie als de installatie door een aannemer met een certificaat van bekwaamheid voor WP installaties geplaatst is.
Electra opwekken en verbruik heeft mijns inziens weinig met elkaar te maken.
Op moment van opwekking wordt het niet door kolen/gas opgewekt 1-0
Op moment van vraag opgewekt door kolen/gas. Eindstand 1-1.

Verwijderd

PASware schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:09:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Het zou mooi zijn als ik begin Januari nog een Pana Mono block bij pmcoppack kan bestellen en dan nog voordeel kan krijgen van de huidige subsidie regeling. Ik ga alleen wel op 14 januari voor 3 weken op vakantie.

Stel dat ik begin Januari bestel...en de WP eind Januari bij mijn ouders laat leveren, kan ik dan nog midden Februari de subsidie aanvragen met de oude regeling?
Het aangaan v.d. verplichting, kopen betalen, was altijd leidend.
EDIT:
@Noord27 Als je aanvraagt op het moment dat deze daadwerkelijk geiinstalleerd is, gelden voor zo ver ik weet de voorwaarden qua subsidie, op het moment van het aangaan v.d. verplichting.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 09:20 ]

• Noord27
  • Nu online
@PASware
Voorschrift is dat hij geinstalleerd moet zijn. Nog niemand met controle daarop tegen gekomen, maar dat is wel een voorwaarde.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:05:
[...]

Ik veronderstel nog al wat interpretatie-ruimte tussen wat je 'ziet' en mogelijke oorzaak/gevolg redeneringen.
Dit gedrag herhaalt zich dagelijks als wij thuis zijn.
Zijn wij niet thuis zijn is het compleet anders en stookt de ELGA vrijwel continue

Ondertussen heb ik hier een WAR-a-like stooklijn :+
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/ezbr64rht/Schermafbeelding_2017-12-28_om_09.22.53.png

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Wat is momenteel het adres om de Panasonic 6kw te bestellen? Ik heb er nu eentje draaien, maar wil mijn werkplaats ook voorzien van een permanente vloerverwarming

• Knowbody
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:06:
[...]

Die gaan al een tijdje naar beneden, ook weer per 1 januari 2018.
Dat is bekend. Praat je over 20 jaar dan kijk ik in de glazen bol en die zegt de stroomprijzen gaan omhoog. Het is ook heel simpel. Transitie richting duurzamer maakt het niet goedkoper. Dat hoeft ook niet.

De vraag zal nog enorm toenemen en de brandstof accijnzen verschuiven richting elektriciteit.
Vanaf 2025 zul je zien dat de glazen bol gelijk heeft.

Verwijderd

@Knowbody Glazen bol discussies doe ik niet aan mee. Dat worden/zijn geloofskwesties en die hebben al genoeg ellende veroorzaakt.
Dat salderen verdwijnt en dat stroom duurder zal worden is naar mijn mening geen glazen bol maar een toekomstige waarheid. Neemt niet weg dat gas ook duurder zal worden en een LW WP nog steeds de toekomst heeft, en de komende 2 jaar kunnen de PV bezitters met zekerheid nog profiteren van de salderingsregeling.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:23:
[...]

Dit gedrag herhaalt zich dagelijks als wij thuis zijn.
Zijn wij niet thuis zijn is het compleet anders en stookt de ELGA vrijwel continue

Ondertussen heb ik hier een WAR-a-like stooklijn :+
[afbeelding]
Actie 1, gevolg 2, gevolg 3, genormaliseerd zou ook zo maar kunnen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dAvwrjc0VJXOCdimIpazaxfH/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dKCqktt2KOdy5NgHWhbLA7M3/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rn5rlMETrGraYmvIuHDX22k2/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/449Vq6jSt9oL0IjtambgOZ0N/thumb.png

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 09:55 ]

• Knowbody
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:33:
@Knowbody Glazen bol discussies doe ik niet aan mee. Dat worden/zijn geloofskwesties en die hebben al genoeg ellende veroorzaakt.
Jij begon

Verwijderd

Jij begon over het duurder worden van electra in de toekomst, vervolgens schets ik de huidige en de situatie v.a. 1 januari
Niemand kent de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 10:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:10:
[...]

Electra opwekken en verbruik heeft mijns inziens weinig met elkaar te maken.
Op moment van opwekking wordt het niet door kolen/gas opgewekt 1-0
Op moment van vraag opgewekt door kolen/gas. Eindstand 1-1.
Wanneer mijn panelen onvoldoende leveren, dan wordt de rest groen geleverd door voornamelijk windmolens ( energieleverancier van de Bron).

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:44:
[...]

Actie 1, gevolg 2, gevolg 3, genormaliseerd zou ook zo maar kunnen ;)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ah je refereert naar mijn eerdere post.. Ja ik zou blij worden als die kerstboom weer oppleurt.. hoef ik de thermostaat niet meer 0.2 omhoog te zetten en 0.2 te verlagen. |:(

• psy

psy

Pietje555 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:37:
[...]

Volgens mij is een elektrische warmtepomp ALTIJD efficiënter dan het verwarmen met gas, zelfs als je alle omzetverliezen meerekent. Had @Tomexergie daar niet een verhaaltje over/linkje van? Iets van 120% staat me nog bij :X

@Verwijderd @Knowbody
Ik denk dat elektra in de nabije toekomst op een gegeven moment variabel tarief zal gaan kennen. Elk uur of kwartier een ander tarief.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 28-12-2017 10:21 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben ik weer met een vraag :P

Zou het uitmaken om de uitblaasopening van een buitenunit op het Oosten te richten, om zodoende te profiteren van de ochtendzon na koude nachten?

De wind in NL is gemiddeld ZW. De inlaatopening zou dan dus 'wind mee' hebben (en de fan zou niet tegen de wind in hoeven te blazen).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Maar als de zon in het Oosten op komt wil je toch juist de lucht inlaat op het Oosten richten?
(los van windrichting)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Wolly schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:26:

Zou het uitmaken om de uitblaasopening van een buitenunit op het Oosten te richten, om zodoende te profiteren van de ochtendzon na koude nachten?

De wind in NL is gemiddeld ZW. De inlaatopening zou dan dus 'wind mee' hebben (en de fan zou niet tegen de wind in hoeven te blazen).
Ik kan geen verschil tussen dag- en nachtverbruik, zelfs bij redelijk wat temperatuur variatie, waarnemen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
!null schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:31:
Maar als de zon in het Oosten op komt wil je toch juist de lucht inlaat op het Oosten richten?
(los van windrichting)
De lamellen zitten aan de inlaatkant? Dan is hetgeen jij zegt inderdaad logischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Maakt geen enkel verschil. De luchtverplaatsing is domweg véél te hoog. De luchttemperatuur telt.

• PASware
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:16:
[...]

Het aangaan v.d. verplichting, kopen betalen, was altijd leidend.
EDIT:
@Noord27 Als je aanvraagt op het moment dat deze daadwerkelijk geiinstalleerd is, gelden voor zo ver ik weet de voorwaarden qua subsidie, op het moment van het aangaan v.d. verplichting.
Noord27 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:17:
@PASware
Voorschrift is dat hij geinstalleerd moet zijn. Nog niemand met controle daarop tegen gekomen, maar dat is wel een voorwaarde.
Matig...Matig...Matig...dit ga ik dus mislopen, had ik nou dit jaar maar al een WP gekocht. Zonder subsidie is een mono panasonic veel minder interessant.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

@PASware Waaruit volgt jouw conclusie van 'zonder subsidie'?
EDIT:
Je hebt nog t/m 31 januari 2018 volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 11:07 ]

• Knowbody
  • Nu online
Eigenlijk is het van de zotte dat de overheid telkens de lijst en subsidiebedragen aanpast.

Waarom? Omdat het niet verboden is na 1 jaar de WP door te verkopen en weer een nieuwe inclusief subsidie aan te schaffen of zelfs per adres voor meerdere WP subsidie te ontvangen.
Ik zie liever dat daar wat aan gedaan wordt!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Ik wil het afgiftevermogen van mijn convectorput verhogen. Eerste stap was het plaatsen van ventilatoren. Ik heb er nu 9x F14 in gezet en dat werkt prima. Er is ruimte voor nog eens 8 ventilatoren. Zie ook de DBE post eerder.

Daarnaast denk ik aan een nog een convector te plaatsen in de put en deze bovenop de bestaande convector te zetten. De efficientie van de tweede convector is daarmee niet zo hoog als deze los zou staan.

Nu is de vraag, moet je deze aansluiten op manier A of B:

A: In serie. Dus het warme water gaat eerste de bovenste convector in, en het afgekoelde water gaat dan de onderste convector in en uiteindelijk stroomt het zo weer terug de retour leiding in.

B: Parallel. Zowel de bovenste als de onderste convector krijgen direct warm water en voeren het terug naar de retourleiding.

De efficientie van het systeem neemt toe met de dT met de omgeving, dus in de serie schakeling is het onderste stuk van de convector relatief koel, maar de opstijgende lucht natuurlijk ook en naarmate de lucht warmer wordt neemt ook de temperatuur in de convector toe dus blijft de dT gelijk. Nadeel is wel dat de de weerstand in het systeem afneemt en dus daarmee ook het debiet. (Ik heb maar een 15mm leiding lopen naar de convectorput.

Bij de parallel schakeling is het voordeel van een hogere flow door lagere weerstand in het systeem.

Welk proces is maatgevend? Het hogere debiet of de betere dT?

• PASware
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:04:
@PASware Waaruit volgt jouw conclusie van 'zonder subsidie'?
EDIT:
Je hebt nog t/m 31 januari 2018 volgens mij.
Klopt, tot 31 Januari, alleen ik ga op 14 januari op vakantie. Ik heb pmcoppack al gemaild hoelang het duurt voor verzenden.

Maar eigenlijk moet je de WP dus al geinstalleerd hebben...wat in mijn geval in 2 weken tijd echt NIET gaat lukken, dat zal pas in maart gaan gebeuren...hmm..lastig!

Even de voorwaaoorden erbij gepakt:
Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Nog meer matig! Dat wordt 'm niet :(

[ Voor 22% gewijzigd door PASware op 28-12-2017 11:27 ]

Verwijderd

PASware schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:21:
[...]

Klopt, tot 31 Januari, alleen ik ga op 14 januari op vakantie. Ik heb pmcoppack al gemaild hoelang het duurt voor verzenden.

Maar eigenlijk moet je de WP dus al geinstalleerd hebben...wat in mijn geval in 2 weken tijd echt NIET gaat lukken, dat zal pas in maart gaan gebeuren...hmm..lastig!

Even de voorwaaoorden erbij gepakt:

[...]

Nog meer matig! Dat wordt 'm niet :(
Je besteld en betaald voor eind januari 2018, bepalend onder welk regiem de subsidie geldt, je installeert in feb-maa en vraagt na installatie aan.
EDIT:
Je doet voor de installatie even een @koevlaas2 tje. Opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 11:32 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:31:
[...]

Je besteld en betaald voor eind januari 2018, bepalend onder welk regiem de subsidie geldt, je installeert in feb-maa en vraagt na installatie aan.
EDIT:
Nee nee das de boel bedonderen, dat mag niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:43:
[...]

Nee nee das de boel bedonderen, dat mag niet.
Dat ligt aan jouw fantasie wat een @koevlaas2 tje betekent ;)

• thefox154
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:47:
[...]

Dat ligt aan jouw fantasie wat een @koevlaas2 tje betekent ;)
Haha ik zat het met net af te vragen....... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

De unit mag niet tegen, of met de stormwind mee staan. ZW is dat in Nederland. De fan kan dan onbedoeld harder of te zacht gaan draaien, of zelfs verkeerde draairichting krijgen.
Als de unit uit staat en de fan gaat hard op de wind staan draaien kan zelfs de ventilator print defects raken.

Buitendeel dwars op de wind zetten, op plekken waar de wind vrij spel heeft.
En zonlicht direct op de unit geeft geen echte verbetering van rendement.
Wel een donkere omgeving die flink opwarmt bij zonneschijn.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 21:50
Ik ben al flink aan het meelezen geweest en heb nog enkele vragen over een Panasonic 5kw monoblok.

Deze heeft een wateraansluiting van 1 1/4 inch. Dit houd in een binnendiameter van 32 mm. welk leidingwerk koppel je hier aan zonder de boel te knijpen ? Ik zelf denk eraan om direct te verlopen naar twee keer 22 mm leiding, oppervlak van die leidingen is 759mm2 en van Pana is 801mm2.

Het te verwarmen bedrijfspand wordt nu gebouwd,vloerisolatie 3,5; wanden 4,5 en dak 6 m2K/W.Het pand heeft twee verdiepingen van 50 m2, op elke verdieping een kunststofverdeler met 5 groepen, zonder pomp.
Ik heb een (conventinele cv)installatiebedrijf gevraagd naar de warmtebhoefte en zij berekenen 5,5 kW bij 0 graden.

Gaat het lukken om dit op en temperatuur van 21 graden te houden ?

Ik heb zelf diverse online tools ingevuld en kom steeds op ongeveer 3,5 kW bij -10 graden, wie heeft er gelijk ?

• Knowbody
  • Nu online
Cees-JanH schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:16:
Ik ben al flink aan het meelezen geweest en heb nog enkele vragen over een Panasonic 5kw monoblok.

Deze heeft een wateraansluiting van 1 1/4 inch. Dit houd in een binnendiameter van 32 mm. welk leidingwerk koppel je hier aan zonder de boel te knijpen ? Ik zelf denk eraan om direct te verlopen naar twee keer 22 mm leiding, oppervlak van die leidingen is 759mm2 en van Pana is 801mm2.

Het te verwarmen bedrijfspand wordt nu gebouwd,vloerisolatie 3,5; wanden 4,5 en dak 6 m2K/W.Het pand heeft twee verdiepingen van 50 m2, op elke verdieping een kunststofverdeler met 5 groepen, zonder pomp.
Ik heb een (conventinele cv)installatiebedrijf gevraagd naar de warmtebhoefte en zij berekenen 5,5 kW bij 0 graden.

Ik heb zelf diverse online tools ingevuld en kom steeds op ongeveer 3,5 kW bij -10 graden, wie heeft er gelijk ?
Leiding binnenwerk is niet van belang voor wat je eraan knoopt.

Grote diameters zijn met name van belang als je grote afstanden in je installatie moet overbruggen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zw7 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:21:
Welk proces is maatgevend? Het hogere debiet of de betere dT?
Helaas is het vermogen van een convector evenredig met debiet x dT ;)
Beide zijn dus even maatgevend.
Maar in serie maak je een mooie tegenstroomwisselaar, dus die zal het beste werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:25:
[...]

Helaas is het vermogen van een convector evenredig met debiet x dT ;)
Beide zijn dus even maatgevend.
Maar in serie maak je een mooie tegenstroomwisselaar, dus die zal het beste werken.
Is bij parallel de gemiddeldeT t.o.v. de ruimteT niet maximaal ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
Het is al regelmatig ter sprake gekomen. Waarom dit, wat totaal niet thuis hoort op een gerespecteerd forum, haantjes (eigenlijk kinderlijk) gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zijn de ventilatieverliezen ook meegenomen?

Panasonic gebruikt op veel warmtepompen dezelfde maat, dus vandaar dat de aansluiting van de 5 kW idioot groot is. Ik heb diverse 5 kW warmtepompen geïnstalleerd met 22mm en dat is ruim voldoende, allemaal op pompstand 1. Zie hieronder een verloopje.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/251414ae6e8862c1d25535a06e308b2549736510/?url=http%3A%2F%2Fs28.postimg.org%2F4w3ofvpwt%2Fpana.jpg

Als de warmtepomp vaak dichtvriest (defrost) haalt deze niet de 5 kW thermisch.
Qua vermogen heb ik geen idee voor het gebouw, maar de Panasonic heeft ook nog een 3 kW Backup Heater die onder bepaalde voorwaarden inschakelt.
De 5 kW heeft een betere COP dan de 6 en 9 kW, dus mogelijk dat het efficiënter is om de 5 kW te nemen met de ingebouwde Backup Heater.

[Edit]
Een buitentemperatuur van 0°C is wel warm voor Nederlandse begrippen.

• Knowbody
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:04:
[...]

[...]

Het is al regelmatig ter sprake gekomen. Waarom dit, wat totaal niet thuis hoort op een gerespecteerd forum, haantjes (eigenlijk kinderlijk) gedrag?
Omdat er altijd mensen zijn die de humor er niet van in zien.

Als je 24*7 wilt/kunt verwarmen en er geen SWW mee gaat verwarmen denk ik dat je met deze isolatiewaardes en afgiftesysteem een heel eind komt met een 5KW WP. Ik weet niet welk thermisch vermogen deze nog haalt bij temperaturen onder 0 :? Heb je dat uitgezocht?

Voor die paar dagen in het jaar dat je het niet redt heb je nog een elektrisch element in de Pana zitten.

5 groepen per 50m2 is dus 1 groep per 10m2 dus ik denk dan h.o.h. 10CM vloerverwarming :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2017 15:07 ]

Verwijderd

@Cees-JanH Die 5kW moet lukken, gezien de isolatiewaardes. Mijn jaren70 120m2 niet geisoleerd gaat nl. ook en je krijgt 100m2 met hoh 10cm helemaal geweldig voor een lage Ta en daarmee gepaard gaande hoge COP.

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:07
Oxellaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:05:
[...]

Zou het op basis hiervan dan geen idee zijn om een kast om de buitenunit heen te bouwen? Als daar de zon op komt dan wordt het er lekker warm. Uiteraard wel met lamellen om voor voldoende ventilatie te zorgen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ik heb zojuist RVO een bericht gestuurd en daarin gevraagd om opheldering over 1 januari versus 1 februari voor wat betreft warmtepompen. Zij horen binnen twee werkdagen te reageren. Dus óf vrijdagmiddag bericht, óf dinsdag. Vermoed het laatste :P

Gevraagd ook hoe zij het zien als de warmtepomp vóór de uiteindelijke wijzigingsdatum wordt aangeschaft en er al gestart wordt met de installatie, maar de installatie ná deze datum wordt voltooid. Moet de gehele installatie dat opnieuw worden gedaan omwille van installatie door een "erkend installateur"? :F En wat houdt zo'n "erkend installateur" dan in?

Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:52:
[...]

Zou het op basis hiervan dan geen idee zijn om een kast om de buitenunit heen te bouwen? Als daar de zon op komt dan wordt het er lekker warm. Uiteraard wel met lamellen om voor voldoende ventilatie te zorgen.
Als het alleen daarom is een beetje kostbare voorverwarmer lijkt me, welke door de enorme luchtvolumes ook zeer snel afgekoeld zal worden en daardoor wel eens als voor-koeler zou kunnen gaan werken,

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 16:57 ]

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Oxellaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:05:
[...]

De unit mag niet tegen, of met de stormwind mee staan. ZW is dat in Nederland. De fan kan dan onbedoeld harder of te zacht gaan draaien, of zelfs verkeerde draairichting krijgen.
Als de unit uit staat en de fan gaat hard op de wind staan draaien kan zelfs de ventilator print defects raken.

Buitendeel dwars op de wind zetten, op plekken waar de wind vrij spel heeft.
Dan mag in mijn buitenunit wel anders gaan plaatsen. De unit staat nu pal op het zuidwesten. Kun je de unitleidingen wel buigen. Met mate natuurlijk. t´T is koper, maar op breuk zit ik niet te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:52:
[...]

Heb je enig idee hoeveel lucht de unit er door slaat. Meer dan 45000 liter per minuut (!) is geen uitzondering.

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:07
Knowbody schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:17:
[...]

Heb je enig idee hoeveel lucht de unit er door slaat. Meer dan 45000 liter per minuut (!) is geen uitzondering.
Geen idee, ik reageerde puur associatief op de opmerking van @Oxellaar. Als ik zie hoe warm het onder mijn overkapping en in mijn kolenhok wordt als de zon er op staat, dan vraag ik me gewoon af of een omkasting oid voor een buitenunit wat uit zou maken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• reneeke1970
Aziraphale schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:30:
[...]

Geen idee, ik reageerde puur associatief op de opmerking van @Oxellaar. Als ik zie hoe warm het onder mijn overkapping en in mijn kolenhok wordt als de zon er op staat, dan vraag ik me gewoon af of een omkasting oid voor een buitenunit wat uit zou maken.
Waarschijnlijk wel want mijne registreerde 4 tot 6 graden meer dan de werkelijke buiten temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoeveel m3 lucht zou je kunnen opslaan in zo'n omkisting :? Serieus te weinig om er wat aan te hebben denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 hoe groot is die schuur dan? 4 tot 6 graden opwarming van 45m3 lucht per minuut, daar is ongeveer 4.5kW vermogen voor nodig.

Dat het bij de start iets verschil maakt, dat kan nog. Maar na enige tijd draaien zal het wel beduidend minder zijn.

@Aziraphale Een unit pal op zuid zal gemiddeld genomen een hogere buitenT hebben dan een unit op noord.
Maar uiteindelijk is de luchttemperatuur niet bijzonder veel lager op noord.
Het is vooral de stralingswarmte die op zuid voor de mens een veel hogere gevoelstemperatuur geeft.
Die straling beïnvloed ook de sensor.

@wbchevron 1/4" en 3/8" leidingen van de Elga zijn met de hand, voorzichtig, iets te verbuigen.
Grotere diameters knikken vrijwel direct als je een iets te korte bocht buigt.

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:07:

In hoeverre zet dat mogelijk 'de regeling' v.d. WP op het verkeerde been ?

• wbchevron
Weekend maar eens het dak op om de unit een kwartslag te draaien. Kan ik ook de leidingen extra gaan isoleren.
Zo juist de gehele installatie naar Opentherm omgezet. Tot nu lijkt het te werken. Zie op de touch installatiemenu nu een extra parameter no 22 waterdruk. Gaf de waarde 12,5. Zal niet de druk in de verwarmingsinstallatie zijn.

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:07:
@reneeke1970 hoe groot is die schuur dan? 4 tot 6 graden opwarming van 45m3 lucht per minuut, daar is ongeveer 4.5kW vermogen voor nodig.

Dat het bij de start iets verschil maakt, dat kan nog. Maar na enige tijd draaien zal het wel beduidend minder zijn.

@Aziraphale Een unit pal op zuid zal gemiddeld genomen een hogere buitenT hebben dan een unit op noord.
Maar uiteindelijk is de luchttemperatuur niet bijzonder veel lager op noord.
Het is vooral de stralingswarmte die op zuid voor de mens een veel hogere gevoelstemperatuur geeft.

@wbchevron 1/4" en 3/8" leidingen van de Elga zijn met de hand, voorzichtig, iets te verbuigen.
Grotere diameters knikken vrijwel direct als je een iets te korte bocht buigt.
Mijne staat niet in schuur, maar beschut tegen het huis met een houten ombouw.
Hij geeft gewoon warmer aan, of de sensor deugt niet natuurlijk. Maar aangezien de sneeuw van zijn dakje smelt......

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omdat ik nog geen antwoord heb ontvangen vraag ik het nogmaals aan de Pana kenners @Domba :

Ik heb mijn Sonoff pow inmiddels via IFTTT en een aantal gemaakte Applets gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat en kan daarmee zonder 2e thermostaat mijn Pana 5 Kw schakelen op temperatuur met een minimale hysterese van 0.1 of groter.

Vraag:

Wat is buiten de aansluitwaarde ( de een 220v de ander potentiaalvrij aan/uit ) het verschil in werking van de thermostaat aansluiting 9 tot 12 en de potentiaalvrije 17-18. Dus welke technische ingrepen bij aan/uit in de Pana. Wel niet pomp en booster etc....

Bij de thermostaataansluiting gebruik ik de aansluiting 220v van de Sonoff. Bij 17-18 door tussenkomst van een relais uiteraard.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
wbchevron schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:17:
Weekend maar eens het dak op om de unit een kwartslag te draaien. Kan ik ook de leidingen extra gaan isoleren.
Zo juist de gehele installatie naar Opentherm omgezet. Tot nu lijkt het te werken. Zie op de touch installatiemenu nu een extra parameter no 22 waterdruk. Gaf de waarde 12,5. Zal niet de druk in de verwarmingsinstallatie zijn.
Is het bij de nieuwe firmware nog steeds zo dat wanneer een vlammetje op je touch thermostaat gaat branden de ketel wordt bij geschakeld?

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:17:
[...]

In hoeverre zet dat mogelijk 'de regeling' v.d. WP op het verkeerde been ?
De sensor op de buitenunit is toch niet super betrouwbaar. Bij windstil weer daalt de temperatuur, of bij een windrichting langs de sensor.
Voor war stoken is een externe sensor beter in ieder geval.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:31:
[...]

EDIT:
Wat is nu weer een Koevlaas2(tje) ?

Nu bestellen en betalen, wanneer de WP ontvangen is subsidie aanvragen en dan gaan installeren.

De H serie Panasonic blijft gewoon subsidie houden BTW.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 28-12-2017 21:06 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• wbchevron
Is het bij de nieuwe firmware nog steeds zo dat wanneer een vlammetje op je touch thermostaat gaat branden de ketel wordt bij geschakeld?

Geen idee. Zal eens bij de touch kijken of dat het geval is. Beneden heb ik wel allemaal honeywel thermostaten, maar deze geven geen extra info.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Carboy54 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:57:
Omdat ik nog geen antwoord heb ontvangen vraag ik het nogmaals aan de Pana kenners @Domba :

Ik heb mijn Sonoff pow inmiddels via IFTTT en een aantal gemaakte Applets gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat en kan daarmee zonder 2e thermostaat mijn Pana 5 Kw schakelen op temperatuur met een minimale hysterese van 0.1 of groter.

Vraag:

Wat is buiten de aansluitwaarde ( de een 220v de ander potentiaalvrij aan/uit ) het verschil in werking van de thermostaat aansluiting 9 tot 12 en de potentiaalvrije 17-18. Dus welke technische ingrepen bij aan/uit in de Pana. Wel niet pomp en booster etc....

Bij de thermostaataansluiting gebruik ik de aansluiting 220v van de Sonoff. Bij 17-18 door tussenkomst van een relais uiteraard.
Enige wat ik weet: 17+18 = aan/uit zoals met on/off knop op afstandsbediening: dus circulatiepomp uit, booster uit. Booster vorstbeveilging: geen idee.

9 tot 12: circulatiepomp blijft aan, compressor uit, dus booster uit. Ik neem aan dat de booster als vorstbeveiliging actief blijft.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@AquaPlanning @Domba bedankt maar.... dan blijft de vraag nog het verschil van de thermostaat op 9-12 wel of niet aanmelden in de afstandbediening wat maakt dat voor verschil?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
wbchevron schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:31:

Geen idee. Zal eens bij de touch kijken of dat het geval is. Beneden heb ik wel allemaal honeywel thermostaten, maar deze geven geen extra info.
Ja let daar maar eens op,bij mijn elga ( 2014 ) is dat wel het geval

• Dre
  • Niet online

Dre

AquaPlanning schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:46:
[...]

Enige wat ik weet: 17+18 = aan/uit zoals met on/off knop op afstandsbediening: dus circulatiepomp uit, booster uit. Booster vorstbeveilging: geen idee.

9 tot 12: circulatiepomp blijft aan, compressor uit, dus booster uit. Ik neem aan dat de booster als vorstbeveiliging actief blijft.
Mijn thermostaat zit aangesloten op 9-12 en de pomp stopt bij mij vrij snel met lopen als de thermostaat geen vraag meer heeft. Betreft de Panasonic WH-MDC05F3E5 bij mij.

Booster, je bedoelt Backup Heater denk ik? Bij de meeste mensen zal het voldoende zijn als de circulatiepomp aan gaat als vorstbeveilging; je onttrekt dan warmte uit je huis.

[Edit]
En de circulatiepomp gaat alleen als als Tb koud is en ook Ta en/of Tr te koud.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 29-12-2017 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Dre schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:51:
[...]

Booster, je bedoelt Backup Heater denk ik? Bij de meeste mensen zal het voldoende zijn als de circulatiepomp aan gaat als vorstbeveilging; je onttrekt dan warmte uit je huis.
Ik heb nog niet echt een vorstperiode meegemaakt maar ik heb tot nu toe alleen gezien dat de circulatiepomp alleen voor een paar minuten aan gaat als beveiliging, dus niet constant.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:19:
@Speedy-Andre
SD kaartje erin, en dan via monitor + muis + keyboard kun je aanvinken welke installatie je wilt op de hdd.
Ik heb jessie lite gekozen zonder noobs rommel.
Even ssh aanzetten via raspi-config en ready to go. (zonder monitor)
SD kaartje dient naderhand alleen als boot info

Ik heb 3A voeding en behuizing bijgenomen.
Huidige SD is niet over te zetten volgens mij. (daar heb ik de kennis niet voor)
Maar even een paar uurtjes werk om de boel weer in te stellen, met copy domoticz DB, dus is te doen.
Ik denk dat dit verhaal de oplossing is om toch een bestaand image te gebruiken :P
Mijn bestelling werd vandaag afgeleverd, met een extra SD ipv die bij de PiDrive moet het lukken.

Eens zien of Esanico morgen reageert op m'n email, dan komt de Atlantic wpboiler finally hier heen :9
Wordt het januari dan zal het met de subsidie nog wel goed gaan, het bedrag is eender.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Speedy-Andre schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:19:
[...]

Ik denk dat dit verhaal de oplossing is om toch een bestaand image te gebruiken :P
Mijn bestelling werd vandaag afgeleverd, met een extra SD ipv die bij de PiDrive moet het lukken.

Eens zien of Esanico morgen reageert op m'n email, dan komt de Atlantic wpboiler finally hier heen :9
Wordt het januari dan zal het met de subsidie nog wel goed gaan, het bedrag is eender.
Hier ook de PiDrive vandaag afgeleverd, al een paar uur bezig om alles om te zetten en tegelijk een HW upgrade van RPI 2b naar een 3b >:) ..
Draaide ondertussen meer op dan ik dacht :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Speedy-Andre @Daannn1987
Ik had een paar dagen geleden toch een raar geval van niet goed reagerende pi(3) en rare foutmeldingen in dmesg (leek wel processor foutmeldingen)
Toen dit uitgevoerd. (en tijdelijk de cover eraf gelaten, je weet het niet)
Sindsdien loopt het weer als een zonnetje.
Zit ook erg veel op. 6-poorts usb hub zit helemaal vol.
//en weer ontopic ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2017 23:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 36 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.