HFman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:32:
Voor een split unit kan ik dit begrijpen. Maar voor een Monobloc ...?
Even de andere kant op overdrijven, een Monobloc lijkt verdacht veel op een radiator aansluiten + lichtnet aansluiting (ok, ook nog een thermostaat aansluiten).
Iemand met een technische achtergrond moet dit zeker zelf kunnen. Maar wil iemand het zelf doen dan moet hij zich inschrijven bij de KVK...en zich zelf een rekening sturen... ??
Sterker nog.. gezien de ervaring van een gemiddelde installateur (lees ketelboer) weet een gemiddeld persoon van dit forum nog meer waar hij/zij rekening mee moet houden dan wat de installateur weet.
Zelfs ketels goed instellen kunnen meeste ketelboeren niet, laats staan een WP.
Kunnen we een regeling treven met het RVO dat "members" van Tweakers vrijgesteld worden (als deskundige worden gezien) van deze bewijslast

Voor een split was er al een regelgeving, dus daar veranderd niets aan. En een mono aansluiten stelt niets voor...Klopt, dat is goed te zien als je alle DIY sites afstruint, 9 van de 10 is niet om aan te zien
Het is zeker lastig om een goede installateur te vinden, absoluut, maar ze zijn er maar zat.
En er zijn genoeg installateurs die er zat ervaring mee hebben, alleen ...die vind men te duur.
Dus rijden we naar
de groothandel van de Poolse en Hongaarse zzp-beun maffia. Kopen een bos pijpen en nog veel meer koppelingen, laten ons voorlichten door een baliemedewerker(dozenschuiver), die adviseert om voor de zekerheid nog veeeeel meer koppelingen mee te nemen. En hoppa...we hebben een "technische achtergrond", of toch niet?
En dat een Tweaker het geweldig vind om diep in parameters te duiken en daar eindeloos een topic mee te vervuilen

Wil nog niet zeggen dat er een fatsoenlijke installatie gemaakt kan worden.
Het zijn twee dingen die eigenlijk nooit samen gaan. De gene die de leidingen legt op een juiste wijze volgens ontwerp, is niet de gene die daarna diep de parameters induikt.
Negen van de tien echte vakmensen, kunnen een juweel van een installatie maken.
Maar om daarna zich druk te maken over de stooklijn, doorstroming en dT gezeur? Daar willen ze absoluut niets van weten.
Bij ons zetten ze de spanning er niet eens op en gaan vrolijk door naar de volgende installatie.
Zo gaat het in de utiliteit en industrie al jaren, woningbouw gaat daar achteraan.
En zo hoort het ook, ieder zijn vak. De tijd dat één man bij een installateur alles kan en doet, is voorgoed over.
Alle veranderingen en "vooruitgang" is voor één man niet meer te behappen.
En iemand die alles denkt te kunnen, die kan meestal van alles een beetje.
Ik ben dus blij met de verandering van de regels, zeker als binnenkort installateur weer een verplichte erkenning moeten hebben.
thefox154 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:03:
[...]
lol, zie openingspost.
Maar wellicht kunnen we dan het Ge-OH over bijv Elga stooklijnen ook eindelijk eens stoppen
Stop dat in een eigen topic.. Hoort niet in een algemeen warmtepomp topic.
En nu vervallen we weer in de discussie die elke twee weken steevast oplaait. Het word zo breed getrokken hier dat altijd iemand zich wel ergens aan gaat irriteren. Tot er eindelijk een mod een keer gaat ingrijpen enduidelijke spelregels neer gaat zetten hebben we er denk ik mee te leven. Het reguleert zichzelf duidelijk niet.
Als jij gelijk hebt kan dit topic direct dicht, iedereen die een terugkerende discussie heeft met een groep leden is niet meer welkom, of word als ongewenst gezien.
Beetje vreemd, want opsplitsen heeft geen zin. Ik en ik denk velen houden hoofdzakelijk dit topic aan.
Het gaat erg hard hier, maar ik lees toch niet alles.
En naast dit topic nog vele andere te gaan volgen doe ik toch niet, als je die bij wil houden kan ik mijn baan wel opzeggen.
Zolang het +/- over warmtepompen gaat is het welkom naar mijn idee.
Dus graag stoppen met de onnodige hoeveelheden berichten over het wel of niet hier thuis horen.
Met de discussies die daarop volgen zitten we zo weer aan de 7500 berichten van dit topic.
Dus ik stel voor om een apart topic te openen met de discussie wat hier wel en niet thuis hoort.
Gaan wij hier lekker verder met Elga's, Panas, dipswitches, war of geen war...en niet te vergeten het buffervat! Enz enz enz