Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.786 views

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Daannn1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:23:
[...]

Hier ook de PiDrive vandaag afgeleverd, al een paar uur bezig om alles om te zetten en tegelijk een HW upgrade van RPI 2b naar een 3b >:) ..
Draaide ondertussen meer op dan ik dacht :+
Wellicht een idee om een image bestand van je rp online te gooien?

Zo is het wellicht voor anderen makkelijker om grafana aan de praat te krijgen?

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:31:
@Speedy-Andre @Daannn1987
Ik had een paar dagen geleden toch een raar geval van niet goed reagerende pi(3) en rare foutmeldingen in dmesg (leek wel processor foutmeldingen)
Toen dit uitgevoerd.
Sindsdien loopt het weer als een zonnetje.
Zit ook erg veel op. 6-poorts usb hub zit helemaal vol.
//en weer ontopic ;)
Ga 'm morgen even lezen :+ M'n oogjes doen het niet meer zo best onderhand
Ramon_1984 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:31:
[...]

Wellicht een idee om een image bestand van je rp online te gooien?

Zo is het wellicht voor anderen makkelijker om grafana aan de praat te krijgen?
Kan niet zo makkelijk een image meer trekken met de WD Pidrive.. maar is niet zo lastig, zijn onderhand zat toturials

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Knowbody schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:11:
Eigenlijk is het van de zotte dat de overheid telkens de lijst en subsidiebedragen aanpast.

Waarom? Omdat het niet verboden is na 1 jaar de WP door te verkopen en weer een nieuwe inclusief subsidie aan te schaffen of zelfs per adres voor meerdere WP subsidie te ontvangen.
Ik zie liever dat daar wat aan gedaan wordt!
ISDE is oa stimulering om markt te creëren, zodat voor installateur loont om te investeren in kennis.
Daarvoor moet je terug naar de invoering door Min. Kamp van de ISDE als extra maatregel voor het 100PJ energiebesparingsdoel uit het energieakkoord.

1m3 aardgas gebruiken in woning gas-CV geeft 9kWh warmte, de zelfde equivalent aan laag calorisch gas in een STEG centrale geeft 5-6kWh aan electtriciteit die je in warmtepomp kunt omzetten in 15-24kWh warmte.
Alleen door de merit order al, dat een groot deel van electricteit van minder efficiente kolencentrale komt, dan gas-centrales met aanzienlijk meer CO2 uitstoot/kWh,
Daarnaast is er nog energiebesparing omdat veelal niet enkel omwisselen van gas-CV voor een WP is, maar ook nog wat isolatie, om uit de voeten tekunnen met LTV.
thefox154 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:49:
De lijst met oude en nieuwe subsidies staat online.
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

Valt me gelijk op dat bij Pana even de bezem erdoorheen getrokken wordt. Heleboel sets waar de subsidie vervalt :o Eigenlijk de hele G en F serie. Die zullen voorlopig nog wel verkrijgbaar blijven dus let op wat je straks besteld!
Voor zover ik begrepen heb, zijn deze niet door RVO geschrapt, maar ingetrokken door de aanvrager van de meldcode, vanwege een concurrentiestrijd waar de "deskundige" installateur dient in te kopen.

Omdat het geen schrappen door RVO is, kan volgens mij iemand nog wel een aanvraag indienen, maar zal naar mijn info alle benodigde info moeten aanleveren zoals voor een nieuwe meldcode.
Je kan het beste bij RVO informeren en/of dat al niet een nieuw verzoek voor een meldcode al loopt voor het model.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:36
Domba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:54:
[...]

ISDE is oa stimulering om markt te creëren, zodat voor installateur loont om te investeren in kennis.
Daarvoor moet je terug naar de invoering door Min. Kamp van de ISDE als extra maatregel voor het 100PJ energiebesparingsdoel uit het energieakkoord.

1m3 aardgas gebruiken in woning gas-CV geeft 9kWh warmte, de zelfde equivalent aan laag calorisch gas in een STEG centrale geeft 5-6kWh aan electtriciteit die je in warmtepomp kunt omzetten in 15-24kWh warmte.
Alleen door de merit order al, dat een groot deel van electricteit van minder efficiente kolencentrale komt, dan gas-centrales met aanzienlijk meer CO2 uitstoot/kWh,
Daarnaast is er nog energiebesparing omdat veelal niet enkel omwisselen van gas-CV voor een WP is, maar ook nog wat isolatie, om uit de voeten tekunnen met LTV.
Ik snap werkelijk niet wat je met deze reactie wil zeggen. Waarschijnlijk begrijp je mij niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Domba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:54:

[...]

Voor zover ik begrepen heb, zijn deze niet door RVO geschrapt, maar ingetrokken door de aanvrager van de meldcode, vanwege een concurrentiestrijd waar de "deskundige" installateur dient in te kopen.
Je quote nu wel erg selectief, net me eerste post hierover ;)
Dit dus:
thefox154 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:36:
[...]
Wat me meer opvalt is dat de hier ooit zo populaire MDC serie vervalt gewoon compleet.
Ik vraag me af waarom dat is. Lobby vanuit de importeur?
Het blijft wel een erg raar verhaal. Er zijn toch meer bedrijven die deze units verkopen. Als dit waar is zou dus elk bedrijf voor elke unit zijn eigen aanmelding moeten doen want anders kan je concurrent die een product heeft aangemeld iets laten schrappen..Nou installateurs ik zeg begraaf ze in de aanmeldingen dan zullen ze hier wel snel op terugkomen :+

Ik vind dat waar de bedrijven inkopen zou onafhankelijk moeten zijn voor het toekennen van een overheidssubsidie. Hier probeert een importeur-achtige dus de marktwerking te dwarsbomen en onze overheid gaat daar volledig in mee :F. Dit zou bijna een acm onderzoek waardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@thefox154 Grote woorden.
De RVO heeft de voorwaarden aangepast/verduidelijkt en heeft dus nieuwe gegevens nodig. Als niemand die aanlevert, verdwijnen ze van de lijst. Wanneer jij ze er weer op wil hebben, dan kan jij gewoon zelf de documentatie opsturen zoals Domba beschrijft.
Of vindt jij het de taak van de RVO om alle warmtepompen aan te schaffen en zelf te testen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Proton_ schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:35:
@thefox154 Grote woorden.
De RVO heeft de voorwaarden aangepast/verduidelijkt en heeft dus nieuwe gegevens nodig. Als niemand die aanlevert, verdwijnen ze van de lijst. Wanneer jij ze er weer op wil hebben, dan kan jij gewoon zelf de documentatie opsturen zoals Domba beschrijft.
Of vindt jij het de taak van de RVO om alle warmtepompen aan te schaffen en zelf te testen?
Een post uit zijn verband trekken heb je zojuist tot een kunst verheven.
Dit heeft niets te maken met het aanschaffen van warmtepompen waar haal je dat vandaan? 8)7

Hij schrijft toch 'ingetrokken door de aanvrager vanwege een concurrentiestrijd', wat jij schrijft zie ik nergens staan in de post waar ik op reageer. Voor jou gemak maar even een praktijk voorbeeldje aangezien je het niet snapt:
Als jij een installateur bent en jij wilt niet bij bedrijf X inkopen omdat je een relatie met bedrijf Z hebt dan ben je daar vrij in in Nederland. Bedrijf X was destijds als eerste met aanmelden van de door jou veel verkochte pompen. Jij hebt allerhande offertes uit staan want je business draait nu eenmaal door, sterker nog zo goed als op dit moment is de markt nog niet geweest. Dan denkt bedrijf X opeens degene die niet bij mij inkopen die moeten dat maar even voelen en ik lever die spullen niet meer en ik trek alles in. En daar sta jij met je offertes dan mooi te kijken...

Wanneer kom je erachter? Als de lijst gepubliceerd wordt en kun je hier dan nog op anticiperen? Nee niet direct. Ja ik ben het met je eens dat je zaken kunt gaan aanleveren en dan komen ze in juni weer ergens op de lijst (ongeveer 2x per jaar een update). Tot die tijd zien je klanten je producten niet, zijn er geen meldcodes etc. Wat denk je dat er met je omzet gebeurd op dat moment? Ik heb hier nog niemand een pomp zien kopen die niet aangemeld is, laat staan een normale consument die een hap klaar product wil kopen :X

Dus als dit waar is vind ik het echt te gek, eigenlijk zelfs belachelijk dat een aanvrager dit kan intrekken vanwege een kanaalconflict zoals domba beschrijft. zo zullen ze het wel niet verkopen aan het rvo, daar wordt natuurlijk een keurige reden gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
https://www.nu.nl/economi...0-procent-toegenomen.html

"Vanaf 2018 zal energieopwek.nl ook de productie van warmtepompen publiceren."

Ik ben benieuwd! Ook hoe men aan die data komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:31
ELGA FW16.0

p62 = 0 (ELGA uit beneden 0c)

p63 = 3 (Hrketel mag aan vanaf 3c of lager)

ELGA ging uit en ketel ging aan bij -0,1c

werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik heb zojuist nogmaals gebeld met RVO en het volgende te horen gekregen: bij subsidieaanvragen die voor 31 december plaatsvinden hoeft er geen bewijs van deskundige installatie bijgevoegd te worden. Vanaf 1 januari dus wel.

Per 1 februari veranderen de bedragen, niet de bewijslast.
Een deskundige is een bij KvK ingeschreven installateur, aannemer of anderszins (door factuur) bewijsbaar deskundig persoon of bedrijf. Hier zit dus nog wel ruimte in interpretatie.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Voor een split unit kan ik dit begrijpen. Maar voor een Monobloc ...?
Even de andere kant op overdrijven, een Monobloc lijkt verdacht veel op een radiator aansluiten + lichtnet aansluiting (ok, ook nog een thermostaat aansluiten).

Iemand met een technische achtergrond moet dit zeker zelf kunnen. Maar wil iemand het zelf doen dan moet hij zich inschrijven bij de KVK...en zich zelf een rekening sturen... ??

Sterker nog.. gezien de ervaring van een gemiddelde installateur (lees ketelboer) weet een gemiddeld persoon van dit forum nog meer waar hij/zij rekening mee moet houden dan wat de installateur weet.
Zelfs ketels goed instellen kunnen meeste ketelboeren niet, laats staan een WP.

Kunnen we een regeling treven met het RVO dat "members" van Tweakers vrijgesteld worden (als deskundige worden gezien) van deze bewijslast :)

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Tja dan vandaag/morgen maar alle subsidieaanvragen indienen...
robkds schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:07:
Ik heb zojuist nogmaals gebeld met RVO en het volgende te horen gekregen: bij subsidieaanvragen die voor 31 december plaatsvinden hoeft er geen bewijs van deskundige installatie bijgevoegd te worden. Vanaf 1 januari dus wel.

Per 1 februari veranderen de bedragen, niet de bewijslast.
Een deskundige is een bij KvK ingeschreven installateur, aannemer of anderszins (door factuur) bewijsbaar deskundig persoon of bedrijf. Hier zit dus nog wel ruimte in interpretatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Kan dat Ge-OH over subsidies ff stoppen. heeft totaal geen nut hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Het begrijpen van de nieuwe subsidie regels heeft zeker wel nut. Aangezien er veel mensen op dit forum, (inclusief mijzelf), nu op het punt staan een WP aan te schaffen en de consequenties van de de veranderingen moet weten. En sterker nog.. Subsidies is onderdeel van de openingspost...
De nieuw regels hebben voor veel tweakers veel impact, aangezien veel, zeker een monobloc, zelf willen installeren.
amarkest schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:46:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Precies, bijna iedereen hier is voorzien en de twijfelaars die te laat besteld hebben die hebben gewoon pech, helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

En ik altijd maar denken dat jouw ambitie was om zo veel mogelijk mensen over te halen een WP aan te schaffen...
Of wordt jij ook "beter" van deze nieuwe voorwaarde... 8)7
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:58:
[...]

Precies, bijna iedereen hier is voorzien en de twijfelaars die te laat besteld hebben die hebben gewoon pech, helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Vraagje...als ik de Daikin bedieningsunit ga gebruiken als kamerthermostaat en deze ook zo instel, gaat dan de warmtepomp de aanvoertemperatuur automatisch regelen om die kamerthemperatuur constant te krijgen. Zodat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk blijft stoken?
Ik vind de manual hier nogal onduidelijk over.

Of gaat deze dan ook als aan/uit regelen zoals de Honeywell Cronotgerm kamerthermostaat dit doet? In dat geval heb ik er niks aan want dan gaat hij veel te vaak voluit.

Nu draait de Daikin puur als WAR, de Honeywell heb ik helemaal uitgeschakeld/staat altijd op aan.
Dit is vrijwel perfect, ware het niet dat ik toch soms de WAR een graadje omhoog moet zetten, bv als het buiten harder waait koelt het huis meer af. Hier houdt de WAR geen rekening mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thefox154
lol, zie openingspost.

Maar wellicht kunnen we dan het Ge-OH over bijv Elga stooklijnen ook eindelijk eens stoppen ;)
Stop dat in een eigen topic.. Hoort niet in een algemeen warmtepomp topic.

En nu vervallen we weer in de discussie die elke twee weken steevast oplaait. Het word zo breed getrokken hier dat altijd iemand zich wel ergens aan gaat irriteren. Tot er eindelijk een mod een keer gaat ingrijpen enduidelijke spelregels neer gaat zetten hebben we er denk ik mee te leven. Het reguleert zichzelf duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:01:

Nu draait de Daikin puur als WAR, de Honeywell heb ik helemaal uitgeschakeld/staat altijd op aan.
Dit is vrijwel perfect, ware het niet dat ik toch soms de WAR een graadje omhoog moet zetten, bv als het buiten harder waait koelt het huis meer af. Hier houdt de WAR geen rekening mee.
Dat is de reden dat ik op zoek ben om wegen te vinden de WAR regeling te optimaliseren. De 'thermostaat' is een achteraf regelaar, betere/inteligentere 'voeling' voor de WP is naar mijn idee 'de weg'. Meer 'gevoelstemperatuur' welke meer wind/vocht info in de WAR regeling opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
thefox154 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:03:
[...]

................................Het reguleert zichzelf duidelijk niet.
@mkleinman @Tomexergie @HFman

Eens.

Dus in de OP een paar links naar aparte topics opnemen, dat maakt het ws ook nog 's veel overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:07:
[...]

Dat is de reden dat ik op zoek ben om wegen te vinden de WAR regeling te optimaliseren. De 'thermostaat' is een achteraf regelaar, betere/inteligentere 'voeling' voor de WP is naar mijn idee 'de weg'. Meer 'gevoelstemperatuur' welke meer wind/vocht info in de WAR regeling opneemt.
Ja, dat zou het beste zijn. Alleen kamertemperatuur reageert eigenlijk weer te laat.
Je zou er een windmeter op moeten kunnen aansluiten... 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HFman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:01:
En ik altijd maar denken dat jouw ambitie was om zo veel mogelijk mensen over te halen een WP aan te schaffen...
Of wordt jij ook "beter" van deze nieuwe voorwaarde... 8)7

[...]
Nee ik ben geen installateur helaas. Iedereen moet zeker aan de wp, maar continu naar mazen in de wet blijven zoeken van het rvo heeft toch geen zin?
Je moet hem laten installeren zo simpel is het. Of iemand vinden die fake factuur wil maken, want dat zou ik doen.

Enige probleem wat je hebt is een installateur vinden die een import wp installeert. Als je die niet kunt vinden dan kun je net zo goed zelf installeren zonder subsidie, dat is haast goedkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Naar mijn gevoel "reguleert" het zich zelf prima, grapje op zijn tijd moet kunnen anders wordt het allemaal erg droog. Als iets je niet boeit, dan sla je het over. Ieder in zijn waarde laten zo lang dat kan.

De elga dipswitches boeien mij ook niet, maar vindt wel dat ze hier thuis kunnen horen.
We zijn een grote groep tweakers, of toekomstige tweakers die elkaar op elk vlak proberen te helpen.
[...]

lol, zie openingspost.

Maar wellicht kunnen we dan het Ge-OH over bijv Elga stooklijnen ook eindelijk eens stoppen ;)

En nu vervallen we weer in de discussie die elke twee weken steevast oplaait. Het word zo breed getrokken hier dat altijd iemand zich wel ergens aan gaat irriteren. Tot er eindelijk een mod een keer gaat ingrijpen enduidelijke spelregels neer gaat zetten hebben we er denk ik mee te leven. Het reguleert zichzelf duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Het is weer om en nabij de 0 graden. Geen enkel verhaal over stooklijnen/Ta's en defrosts deze keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Je kunt pas naar de mazen zoeken als je de nieuwe regels snapt. Voor velen inclusief mij, was dit niet 100% duidelijk. Laatste bericht van het RVO maakt het duidelijker.

In mijn geval, technische achtergrond + KVK inschrijving vermoed ik dat ik het nog steeds zelf kan doen.
Daarnaast kan het RVO "on de fly" de regels aanpassen zo als we zelf zien.
Met een duidelijk verhaal kan het zo zijn dat ze b.v. de regels voor een monobloc weer aanpassen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:11:
[...]

Nee ik ben geen installateur helaas. Iedereen moet zeker aan de wp, maar continu naar mazen in de wet blijven zoeken van het rvo heeft toch geen zin?
Je moet hem laten installeren zo simpel is het. Of iemand vinden die fake factuur wil maken, want dat zou ik doen.

Enige probleem wat je hebt is een installateur vinden die een import wp installeert. Als je die niet kunt vinden dan kun je net zo goed zelf installeren zonder subsidie, dat is haast goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Overzichtelijker, JA, gezelliger.. ? als we het te "blauw" maken wordt het erg strak...
Maar @amarkest ga je het "Grote Elga dipswitch Topic" open ?
Gezien de vele issue's en vragen lijkt het mij serieus het overwegen waard.
amarkest schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:10:
[...]

@mkleinman @Tomexergie @HFman

Eens.

Dus in de OP een paar links naar aparte topics opnemen, dat maakt het ws ook nog 's veel overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
HFman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:25:
Overzichtelijker, JA, gezelliger.. ? als we het te "blauw" maken wordt het erg strak...
Maar @amarkest ga je het "Grote Elga dipswitch Topic" open ?
Gezien de vele issue's en vragen lijkt het mij serieus het overwegen waard.

[...]
Tja, je vergeet even dat dit topic gestart is door ELGA tweakers.........................................

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:16:
Het is weer om en nabij de 0 graden. Geen enkel verhaal over stooklijnen/Ta's en defrosts deze keer?
Hier in Twente ook temperaturen goed onder 0, helder weer, ruiten dichtgevroren, wit gras, dus lekker gezond winterweer.

De WP heeft er geen moeite mee en houdt de boel goed op temperatuur, vanochtend vanaf 07.00 3 x een defrost gehad (om de 100 minuten ongeveer).

m.b.t. de discussies in dit topic, je moet gewoon selectief lezen :P

Het is nu eenmaal een verzameltopic en subsidies horen nu eenmaal bij de WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:31:
[...]

Hier in Twente ook temperaturen goed onder 0, helder weer, ruiten dichtgevroren, wit gras, dus lekker gezond winterweer.

De WP heeft er geen moeite mee en houdt de boel goed op temperatuur, vanochtend vanaf 07.00 3 x een defrost gehad (om de 100 minuten ongeveer).

m.b.t. de discussies in dit topic, je moet gewoon selectief lezen :P

Het is nu eenmaal een verzameltopic en subsidies horen nu eenmaal bij de WP.
Hier 1,8 graad en de elga draait rond de 600 watt gaat prima.
Vanmorgen 1 x een defrost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Ik zag deze aankomen.. en niet vergeten. Alleen het is uitgegroeid tot iets veel groters dan "elga" tweakers alleen, wat gezien de opening post ook duidelijk de bedoeling was. Gezien dit specifiek "elga" is leek het mijn gerechtvaardigd om er een sub post van te maken aangezien deze vragen terug blijven komen, en niet tijdelijk zijn, en het zelfs handig is voor andere elga gebruikers om alles in 1 post te hebben. Was niet negatief bedoelt, tegendeel zelfs, zou dan ook deze sub post blijven volgen.
amarkest schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:30:
[...]

Tja, je vergeet even dat dit topic gestart is door ELGA tweakers.........................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
psy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:57:
@Tomexergie Volgens mij vergis je je....dat Miele jou helpt is een gunst. In principe is altijd de leverancier de aansprakelijke. Als "sanitairwinkel" failliet is gegaan heb je gewoon pech. Volgens mij moet je bij garantie perikelen altijd bij de installateur zijn.
Sorry voor de late reactie, groep.
Ik heb het over fabrieksfouten, daarvoor blijft dacht ik de producent verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:04:
[...]

Sorry voor de late reactie, groep.
Ik heb het over fabrieksfouten, daarvoor blijft dacht ik de producent verantwoordelijk.
groep=griep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Ramon_1984 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:54:
[...]

Ja let daar maar eens op,bij mijn elga ( 2014 ) is dat wel het geval
Klopt, vlammetje op de touch gaat branden als de Cv-ketel gevraagd wordt.
Momenteel staat de WP uit. Heb problemen met de Cvketel. Om uit te sluiten dat het de omschakeling was naar OT, heb ik inmiddels alles weer op aan/uit.
De Cv-ketel warmt op tot de gevraagde temperatuur en slaat dan af m.a.w. circa 1 minuut branden dan stopt de cv. Heb inmiddels elders op tweakers de vraag al uitgezet (Cv-tuning). Begrijp er namelijk niets van. Pendelen is veelal een flowprobleem en heb alles open staan en de CVpompsnelheid weer verhoogd, maar het probleem blijft. Wellicht iets defect, maar de ketel geeft geen storing.

[ Voor 3% gewijzigd door wbchevron op 29-12-2017 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
HFman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:57:
Het begrijpen van de nieuwe subsidie regels heeft zeker wel nut. Aangezien er veel mensen op dit forum, (inclusief mijzelf), nu op het punt staan een WP aan te schaffen en de consequenties van de de veranderingen moet weten. En sterker nog.. Subsidies is onderdeel van de openingspost...
De nieuw regels hebben voor veel tweakers veel impact, aangezien veel, zeker een monobloc, zelf willen installeren.

[...]
>>Een deskundige is een bij KvK ingeschreven installateur, aannemer of anderszins (door factuur) bewijsbaar deskundig persoon of bedrijf.

Er zal wel een sterke lobby zijn geweest van de installateurs zodat de import vanuit het buitenland van veel goedkopere warmtepompen zal stoppen. Een installateur installeert alleen eigen pompen waarbij de prijs 3x over de kop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:39
Dag allemaal, ik ben nieuw hier :-)
sinds Oktober 2017 zijn we de gelukkige gebruikers van een L/W Panasonic MDC05F3E5 (5kW dus) in combi met Panasonic Boiler/Tank van 200 L. Met extra zonnepanelen erbij en zonder gas hebben we toch een lekker warm huis . Ik loop echter tegen een probleempje aan, dat ik graag wil voorleggen:
Om het wekelijkse legionella-programma tbv Tank (= Boiler) mogelijk te maken, moet de Booster-functie geactiveerd worden, zodat de verwarmingsspiraal in de Tank (1500 W) benut kan worden. De voeding (230V) komt van de WP: de WP is vanuit de meterkast met Supply1 en Supply2 aangesloten (met separate kWh-meters) om verbruik te meten.

probleem: Het activeren van de boosterfunctie heeft echter als ongewenst bij-effect dat de Tank dan electrisch verwarmd wordt ! Ook in afgelopen week, als het niet koud is en de WP dus genoeg capaciteit over zou moeten hebben om de Tank met warm water te voeden. Het spelen met diverse settings voor (bedrijfs)interval Tank & Heat levert geen wezenlijk verschil: het verbruik van S2 (Booster) is ongeveer gelijk aan verbruik S1 (WP) wat dus onnodig lage COP oplevert.

Mijn vraag: wie herkent dit probleem en hoe kan ik het legionella-programma / booster-functie wel goed instellen zonder dat deze de Tank electrisch gaat verwarmen?

note: De afstandsbediening vd WP geeft ~50% hoger verbruik aan dan het werkelijke verbruik dat ik van de kWh-meters S1 en S2 aflees. Ik weet niet of dit een verband heeft, maar deze afwijking treedt op zodra de booster-functie is ingeschakeld...
ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. :P

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Laatste post van mij over subsidie:
Zojuist werd ik teruggebeld naar aanleiding van mijn terugbelverzoek van 2 dagen geleden. Hier kwam een ander verhaal uit dan wat ik eerder vandaag hier heb gepost.

Deze dame bevestigde dat de definitie 'deskundige installateur' zich erop richt dat niet zomaar 'een handige buurman' het installeert maar iemand die dit voor zijn werk doet, en een factuur van een bedrijf dat dergelijke installaties moet dat dan bevestigen.

Toen ik opmerkte dat dit voor lucht-/waterwarmtepompen pas per 1 februari ingaat, antwoordde ze dat dat klopt. Bij de andere categorieën (o.a. biomassaketels en zonneboilers) gaan de nieuwe voorwaarden per 1 januari al in.

We kunnen dus zelf de L/W warmtepomp installeren en de bijbehorende aanvraag moet dan voor 1 februari ingediend zijn.

Goed man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dit is ook mijn "conclusie". En als onze installateurs nu echt "specialisten" waren (uitzonderingen daar gelaten) dan kon ik daar nog iets vrede mee hebben.
Ik ga met RVO in conclaaf, ik vraag me zelfs af of dit wettelijk allemaal mag.
Willie Wortel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:59:
[...]

>>Een deskundige is een bij KvK ingeschreven installateur, aannemer of anderszins (door factuur) bewijsbaar deskundig persoon of bedrijf.

Er zal wel een sterke lobby zijn geweest van de installateurs zodat de import vanuit het buitenland van veel goedkopere warmtepompen zal stoppen. Een installateur installeert alleen eigen pompen waarbij de prijs 3x over de kop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Subsidie
Wat zou een redelijk bedrag op de factuur zijn voor 5 minuten koffie drinken en de groepenkast schakelaar omhalen. Dus wel installeren door de 'handige buurman', en dat ik met KvK-nummer met een sjoemeldiesel het land door rij om de warmtepompen voor jullie in te schakelen. Een beetje hetzelfde als die Tesla's die in Nederland gebouwd zouden zijn. Ik neem aan dat op mijn factuur de warmtepomp zelf niet hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:41:
[...]
Ik snap werkelijk niet wat je met deze reactie wil zeggen. Waarschijnlijk begrijp je mij niet.
Je maakt je druk over meerdere aanvragen per adres, dat was niet uitgangspunt van de invoering.

Laat ik 2 concrete voorbeelden nemen uit mijn omgeving
Iemand vraagt sinds 2016 voor 3 mono WP's ISDE aan en schuift deze na een jaar door, legt ze niet op de plank maar plaats deze op waar een andere EAN gasmeter aansluiting hing/ander adres.
Uiteindelijk vervangt die daarmee voor bijna 7500m3 gas, is dat misbruik van de subsidie?

Een andere vraagt voor 2 mono's ISDE aan wetende dat die over ca een jaar gaat verhuizen en verplichting van een jaar laten staan om daarna deze mee tenemen naar nieuwe pand.
Voor de woning die te koop komt, laat die weer nieuwe plaatsen en vraagt opnieuw ISDE aan.

Zoals ik lees is dat in Uw ogen misbruik van de subsidie,

@thefox154
Het ging erom dat er een wezelijk verschil is tussen, door RVO niet meer in aanmerking komen voor ISDE opgrond van specs en intrekken of niet de benodigde aanvullende gegevens aanleveren.

Als particulier kon ik in 2016, ook gewoon een aanvraag voor een meldcode doen en op naam hebben, maar was al 1 in behandeling voor het typenummer, kon geen 2e die aanvragen.
Ik ben daar zelf in eind 2015 meebezig geweest voor een specifiek model en deze uit een ander land te betrekken en voor de duidelijkheid dat betrof geen R410a WP's, als dat ik nog aanvrager ben voor een meldcode

@zonetjes
Waar staat de HEAT priority op?

In configuratie menu, WP uit/groene led uit [5sec SET+CHECK], dan naar beneden tot Heat PrY, staat die op YES or NO.
Ingeval YES, zolang er verwarmingsvraag is voor de WP, is je SWW-boiler een E-boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 29-12-2017 14:35 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
robkds schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:02:
Laatste post van mij over subsidie:
Zojuist werd ik teruggebeld naar aanleiding van mijn terugbelverzoek van 2 dagen geleden. Hier kwam een ander verhaal uit dan wat ik eerder vandaag hier heb gepost.
Dat wekt weinig vertrouwen op in RVO, als medewerkers tegenstrijdige info verstrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HFman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:32:
Voor een split unit kan ik dit begrijpen. Maar voor een Monobloc ...?
Even de andere kant op overdrijven, een Monobloc lijkt verdacht veel op een radiator aansluiten + lichtnet aansluiting (ok, ook nog een thermostaat aansluiten).

Iemand met een technische achtergrond moet dit zeker zelf kunnen. Maar wil iemand het zelf doen dan moet hij zich inschrijven bij de KVK...en zich zelf een rekening sturen... ??

Sterker nog.. gezien de ervaring van een gemiddelde installateur (lees ketelboer) weet een gemiddeld persoon van dit forum nog meer waar hij/zij rekening mee moet houden dan wat de installateur weet.
Zelfs ketels goed instellen kunnen meeste ketelboeren niet, laats staan een WP.

Kunnen we een regeling treven met het RVO dat "members" van Tweakers vrijgesteld worden (als deskundige worden gezien) van deze bewijslast :)
Voor een split was er al een regelgeving, dus daar veranderd niets aan. En een mono aansluiten stelt niets voor...Klopt, dat is goed te zien als je alle DIY sites afstruint, 9 van de 10 is niet om aan te zien :D
Het is zeker lastig om een goede installateur te vinden, absoluut, maar ze zijn er maar zat.
En er zijn genoeg installateurs die er zat ervaring mee hebben, alleen ...die vind men te duur.

Dus rijden we naar de groothandel van de Poolse en Hongaarse zzp-beun maffia. Kopen een bos pijpen en nog veel meer koppelingen, laten ons voorlichten door een baliemedewerker(dozenschuiver), die adviseert om voor de zekerheid nog veeeeel meer koppelingen mee te nemen. En hoppa...we hebben een "technische achtergrond", of toch niet?

En dat een Tweaker het geweldig vind om diep in parameters te duiken en daar eindeloos een topic mee te vervuilen :+ Wil nog niet zeggen dat er een fatsoenlijke installatie gemaakt kan worden.
Het zijn twee dingen die eigenlijk nooit samen gaan. De gene die de leidingen legt op een juiste wijze volgens ontwerp, is niet de gene die daarna diep de parameters induikt.

Negen van de tien echte vakmensen, kunnen een juweel van een installatie maken.
Maar om daarna zich druk te maken over de stooklijn, doorstroming en dT gezeur? Daar willen ze absoluut niets van weten.
Bij ons zetten ze de spanning er niet eens op en gaan vrolijk door naar de volgende installatie.
Zo gaat het in de utiliteit en industrie al jaren, woningbouw gaat daar achteraan.
En zo hoort het ook, ieder zijn vak. De tijd dat één man bij een installateur alles kan en doet, is voorgoed over.
Alle veranderingen en "vooruitgang" is voor één man niet meer te behappen.
En iemand die alles denkt te kunnen, die kan meestal van alles een beetje.

Ik ben dus blij met de verandering van de regels, zeker als binnenkort installateur weer een verplichte erkenning moeten hebben.
[...]

lol, zie openingspost.

Als jij gelijk hebt kan dit topic direct dicht, iedereen die een terugkerende discussie heeft met een groep leden is niet meer welkom, of word als ongewenst gezien.
Beetje vreemd, want opsplitsen heeft geen zin. Ik en ik denk velen houden hoofdzakelijk dit topic aan.
Het gaat erg hard hier, maar ik lees toch niet alles.
En naast dit topic nog vele andere te gaan volgen doe ik toch niet, als je die bij wil houden kan ik mijn baan wel opzeggen.
Zolang het +/- over warmtepompen gaat is het welkom naar mijn idee.

Dus graag stoppen met de onnodige hoeveelheden berichten over het wel of niet hier thuis horen.
Met de discussies die daarop volgen zitten we zo weer aan de 7500 berichten van dit topic.
Dus ik stel voor om een apart topic te openen met de discussie wat hier wel en niet thuis hoort.
Gaan wij hier lekker verder met Elga's, Panas, dipswitches, war of geen war...en niet te vergeten het buffervat! Enz enz enz

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Domba Wat een verhaal joh.
Mijn mening is dat er veel te makkelijk van de subsidie geprofiteerd kan worden.
Ik had liever gezien dat er vanaf het begin wat beter over na was gedacht ipv per jaar 2 of 3x een aanscherping van de bedragen en regels.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
wbchevron schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:10:
[...]

Klopt, vlammetje op de touch gaat branden als de Cv-ketel gevraagd wordt.
Momenteel staat de WP uit. Heb problemen met de Cvketel. Om uit te sluiten dat het de omschakeling was naar OT, heb ik inmiddels alles weer op aan/uit.
De Cv-ketel warmt op tot de gevraagde temperatuur en slaat dan af m.a.w. circa 1 minuut branden dan stopt de cv. Heb inmiddels elders op tweakers de vraag al uitgezet (Cv-tuning). Begrijp er namelijk niets van. Pendelen is veelal een flowprobleem en heb alles open staan en de CVpompsnelheid weer verhoogd, maar het probleem blijft. Wellicht iets defect, maar de ketel geeft geen storing.
Lijkt wel of je water te warm terug komt bij de cv ketel.
@Oxellaar heb jij nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 @wbchevron
Van wel of geen vlammetje heb ik geen idee. Ik weet niet beter dat Elga vraag ook een vlammetje in de display geeft. Vlammetje=warmtevraag

Het lijkt sterk op een debiet probleem.
Zitten er keerkleppen en waar? Welke code geeft de ketel als hij stopt met branden, Intergas toch?
Draait de pomp in de Elga ook op dat mement. Is er doorstroming via de Elga als de ketel brand?

Wat is de retour temperatuur bij uitschakelen en dT?

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:00:
@Ramon_1984 @wbchevron
Van wel of geen vlammetje heb ik geen idee. Ik weet niet beter dat Elga vraag ook een vlammetje in de display geeft. Vlammetje=warmtevraag

Het lijkt sterk op een debiet probleem.
Zitten er keerkleppen en waar? Welke code geeft de ketel als hij stopt met branden, Intergas toch?
Draait de pomp in de Elga ook op dat mement.

Wat is de retour temperatuur bij uitschakelen en dT?
Vlammetje met de elga op de war wil zeggen dat de ketel erbij komt.

Zonder vlammetje draait de elga helemaal zelf.

@wbchevron misschien kan je wat foto's plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aha, op WAR dus vlammetje voor de cv.

Maar graag plaatjes van de situatie
Na dit gelezen te hebben lijkt het met de bypass te maken te hebben, op welke druk is die ingesteld?

@Ramon_1984 Nee, dit is een verkeerde foto :X
Mijn fout.

[ Voor 246% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:20:
Aha, op WAR dus vlammetje voor de cv.

Maar graag plaatjes van de situatie
Zie ik het nou goed en gaat de aanvoer eerst door een radiator heen.

Aha dat is dus de bypass...

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 29-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 02-07 12:32
USB naar RS485 kabel voor Elga servicetool

Zojuist een dergelijk kabeltje inelkaar gezet.
Omdat er wat onduidelijkheid over de juiste aansluiting van het stekkertje bestond en met name over het juiste stekkertje, hierbij nog even wat verduidelijking aan de hand van een plaatje:
De stekkertjes waarover in de deel #4 van het forum gesproken werd, RJ11, RJ12 en RJ45 met de bijbehorende gestandaardiseerde draadkleuren staan in onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DipZvaojDwBTG93Ajp8VtioR/full.png

Van de FTDI USB RS485-WE-1800-BT kabel gaat de oranje aan de zwarte (dat is dus positie 1 op de RJ11 of positie 2 op de RJ12) en de gele draad gaat aan de rode (dat is dus positie 2 op de RJ11 of positie 3 op de RJ12). Een paar van die kabeltjes met de juiste stekker laat ik in elkaar zetten.

De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:

https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:46:
@Domba
Mijn mening is dat er veel te makkelijk van de subsidie geprofiteerd kan worden.
Ik had liever gezien dat er vanaf het begin wat beter over na was gedacht ipv per jaar 2 of 3x een aanscherping van de bedragen en regels.
Yep, je kan er zelf een voor je tuinhuisje aanvragen, die niet een sop gas aangesloten is.

Dat blijf je houden, omdat er ook nieuwe modelen komen en inkoop installateur in NL soms hoger ligt dan de consumentenprijs in buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@Domba nav je vraag waar de HEAT priority op staat: deze staat op 'NO'. zo werkt de WP normaliter ook als de booster is uitgeschakelt, maar zodra de booster is ingeschakelt, heb ik het idee dat de WP 'lui' wordt en overschakelt op electrisch verwarmen van Tank/Boiler.

heb je een ander idee? je hulp wordt erg gewaardeerd. ik zit al een paar weken te speuren...

[ Voor 9% gewijzigd door zonetjes op 29-12-2017 16:40 ]

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
@Oxellaar en @Ramon_1984

Zoals beschreven heb ik de Elga langere tijd uitgezet om te zien wat er gebeurd bij uitsluitend gebruik van de CV ketel. Momenteel draait de Elga volop, maar de ketel vertoond nog hetzelfde gedrag. Dus opstarten en vrijwel direct afslaan.
De keerkleppen van de Elga zitten op de juiste plek en ook in de juiste richting. Zoals als in de andere topic aangegeven het is een plots optredend probleem. De elga geeft met de flow geen enkel probleem.
Zojuist de temperatuur bekeken. Aanvoer is 32C en de retour is 25C.
Ik krijg sterk de indruk dat er iets met de electronica van de Bosch HRC35II is. Op de elga en de touch branden het vlammetje, de Cv pomp draait, maar nul respons van de ketel. D.w.z. zo nu en dan reageert de CV-ketel
Ik heb zo juist nog de Bosch uitgelezen op foutcodes. Deze zijn er niet.
De by-pass overigens staat op 200 Mbar. Dit zou in principe voldoende moeten zijn.

Inmiddels vond ik dit bericht. Lijkt verdacht veel op het probleem wat ik heb, https://forum.eneco.nl/st...https-forum-toon-nl-13859.

Nieuw print plaat zit ik niet op de te wachten. Dan zeker 275 euro lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wbchevron Ta=32 Tr=25, die deltaT is voor een WP volgens mij te groot. Max 5C dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
zonetjes schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:39:
@Domba nav je vraag waar de HEAT priority op staat: deze staat op 'NO'. zo werkt de WP normaliter ook als de booster is uitgeschakelt, maar zodra de booster is ingeschakelt, heb ik het idee dat de WP 'lui' wordt en overschakelt op electrisch verwarmen van Tank/Boiler.

heb je een ander idee? je hulp wordt erg gewaardeerd. ik zit al een paar weken te speuren...
Je stukje nog eens terug gelezen, haal je heater (backup) en booster niet door elkaar.

Booster & WP zitten op powersupply 1 en backup zit op powersupply 2
Back-up heater ondersteuning kun je later laten inkomen bij lagere buitentemperatuur.
Daarvoor zet je in temperaturen menu [5sec SET] (je hoeft WP daarvoor niet uit te zetten}
door HEATER (linkerkant onder streep in display) ON out SEt lager te zetten.

Mogelijk een vergissing met instellen gemaakt voor HEAT (ook linkerkant,maar hoger op display) , vanaf welke buitentemperatuur verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:47:
@wbchevron Ta=32 Tr=25, die deltaT is voor een WP volgens mij te groot. Max 5C dacht ik.
Klopt, De CV wordt ook gevraagd bij te springen, maar zoals beschreven geeft de ketel slechts nu en dan een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
wbchevron schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:15:
[...]

Klopt, De CV wordt ook gevraagd bij te springen, maar zoals beschreven geeft de ketel slechts nu en dan een reactie.
Pomp van de elga iets omhoog, tot een delta t van 4 / 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@Domba dank voor je reaktie. de HEATER ON out SEt staat op -10° C. dat moet goed zijn, toch?

ik weet dat de WP een backup-heater heeft, maar ik denk niet dat ik me vergis: ik heb de Tank op 'klem' #7 en #8 op de rail in de WP aangesloten. wat ik zie (en meet) is dat de spiraal in de Boiler door de WP wordt gevoed via Supply2, omdat het kwh-verbruik van de spiraal (gemeten met losse kwh-meter) gelijk is aan het verbruik van Supply2 (via youless kwh-meter die in de meterkast zit). ook zie ik de meters tegelijk 'lopen'.

verder vind ik dat de omschrijving vd operator instructions onduidelijk is wat de '(bedrijfs)interval'-tijd nu precies inhoudt: is dit de tijd tussen 2 activiteiten of de tijdsduur van de activiteit zelf. (andere talen geven ook geen duidelijke definitie). Ik heb alle uitersten geprobeerd om het effect op booster-gebruik te meten/te bekijken. ook is het niet zo dat de WP zoals deze week altijd bezig is. ook nu draait de compr bijv niet (waarde '0') ondanks feit dat de WP zowel de vloerverw alsook de SWW regelt.

[ Voor 9% gewijzigd door zonetjes op 29-12-2017 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@zonetjes Voor eerste, ik heb schema van 5kW erbij gepakt en dat is mijn fout, booster zit inderdaad op powersupply 2

De tweede volg ik niet geheel, welke interval bedoel je die tot max 10 uur loopt of die tot max 95 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:21:
[...]

Pomp van de elga iets omhoog, tot een delta t van 4 / 5
zo juist gedaan. Om vast te stellen wat het probleem nu met de Cv is, ga ik de ketel maar rechtstreeks op een thermostaat aansluiten. Als de CV ook dan niet reageert adequaat reageert dan weet ik tenminste waar ik het probleem moet gaan zoek. Inmiddels al wel een printplaat voor een schappelijke prijs gevonden.
Zo als met veel dingen "trail and error", daar mee kom je ver, maar helaas niet altijd bij de finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
wbchevron schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:07:
[...]

zo juist gedaan. Om vast te stellen wat het probleem nu met de Cv is, ga ik de ketel maar rechtstreeks op een thermostaat aansluiten. Als de CV ook dan niet reageert adequaat reageert dan weet ik tenminste waar ik het probleem moet gaan zoek. Inmiddels al wel een printplaat voor een schappelijke prijs gevonden.
Zo als met veel dingen "trail and error", daar mee kom je ver, maar helaas niet altijd bij de finish.
Dat is inderdaad een prima oplossing, weet je gelijk wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:50:
@zonetjes Voor eerste, ik heb schema van 5kW erbij gepakt en dat is mijn fout, booster zit inderdaad op powersupply 2

De tweede volg ik niet geheel, welke interval bedoel je die tot max 10 uur loopt of die tot max 95 minuten
Ja hoe zit het nou? Jaar geleden heb ik diverse discussie gehad dat backup heater ook op supply 1 zat, nee roept iedereen die zit op 2.
Heel handig om op andere fase aan te sluiten. Als je niet wilt gebruiken gewoon niet aansluiten. Terwijl ik toch zeker wist dat je echt witte bedrading af moest koppelen wil je hem definitief uit schakelen.
Dus backup en wp op 1 en booster voor boiler op 2?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:12:
[...]

Ja hoe zit het nou? Jaar geleden heb ik diverse discussie gehad dat backup heater ook op supply 1 zat, nee roept iedereen die zit op 2.
Heel handig om op andere fase aan te sluiten. Als je niet wilt gebruiken gewoon niet aansluiten. Terwijl ik toch zeker wist dat je echt witte bedrading af moest koppelen wil je hem definitief uit schakelen.
Ik heb powersuppjy 1 alleen aangesloten. Zie NOOIT het heater teken in het display aangaan....
Heb bij een vriend beide Powersupplies aangesloten op ieder een aparte groep (25 en 16A)
Daar zie ik wel het Heater teken aangaan bij koudere dagen....

1 en 1 is.... (volgens mij dan) 8)7

Zal toch niet zijn dat er nog een extra beveiliging in zit dat de heater toch in noodgevallen inschakeld over powersupply 1??! bv bij vorst en uitval WP....

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 29-12-2017 18:32 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@reneeke1970 Ik heb nog niet anders gezien dan back-up interne 3kW in mono op powersupply 2 zit, dit gaat om de booster het E-element in de SWW-boiler die je op pin 7&8 aansluit.

Powersupply 2 max is 3kw en daar kunnen beide op zitten, maar dan worden niet beide gelijktijdig gebruikt.

Ik weet van unit 6kW MDC units, die 6kW op powersupply 2 trekken (booster+backup, fotootje van opgenomen vermogen gezien), maar ik heb er zelf nog nooit 1 gezien om bekabeling van na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:12:
[...]

Wp en boiler heater op 1, backup op 2. Zie ik op de meter voor zo'n 20 tot 25 secondes a 3 kW op 2.

Edit: in de service manual staat boosterheater op 2 en backup op 1.... maar staat ook 3 fases op..... 8)7

Feit is als defrost loopt dan word er 3000 watt getrokken op 2, en heb geen boiler.

ELCB
L
N
ELCB
L1
N1
POWER SUPPLY 1
3-phase
AC400V 50Hz
POWER SUPPLY 2
1-phase
AC230V 50Hz

[ Voor 18% gewijzigd door hrt op 29-12-2017 18:42 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Morgen weer 13 graden in Zuid Limburg....
pfffff. Ook geen pijl op te trekken

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@Domba De intervallen die je noemde (resp max 10 hr en 1:35hr) zijn inderdaad welke ik bedoel. deze heb ik nu beide op 1:35 hr staan. ook heb ik de min/max-uitersten in alle combi's geprobeerd om te zien of dat het verbruik op Supply 2 verminderde, maar deze bleef hoog
@reneeke1970: als ik de booster heb uitgeschakelt, krijg ik wel enig verbruik op Supply2, zeker als het buiten onder de ~2°C is. dit zijn 1 a 2 kWh per dag en daar heb ik geen moeite mee. ik weet niet of dit met defrosten te maken heeft of dat hij de backup heater in de WP bijschakelt (tijdens defrost?). @hrt bevestigd dit.

back to the case: Al met al ben ik met mijn vraag nog niet verder: hoe 'ontkoppel' ik het gedrag van de WP dat bij inschakelen van Booster de spiraal in Boiler ook gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Domba @hrt dit zijn tegenstrijdige berichten. Heater en booster op 2 en dan is het of of gebruik, lijkt mij onlogisch. Nou gebruik ik beide niet maar weet graag hoe het werkt, en andere ook....
@paulv1973 je moet aan software voorwaarden voldoen om hem te gebruiken. Volgens mij heeft nog niemand die backup verwarming echt gebruikt / ingezet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:02:
@Domba @hrt dit zijn tegenstrijdige berichten. Heater en booster op 2 en dan is het of of gebruik, lijkt mij onlogisch. Nou gebruik ik beide niet maar weet graag hoe het werkt, en andere ook....
@paulv1973 je moet aan software voorwaarden voldoen om hem te gebruiken. Volgens mij heeft nog niemand die backup verwarming echt gebruikt / ingezet
Ik heb de text (HEATER) toch echt zien branden op het display bij de WP van mijn vriend tijdens een defrost...
100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonetjes schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:53:
@Domba De intervallen die je noemde (resp max 10 hr en 1:35hr) zijn inderdaad welke ik bedoel. deze heb ik nu beide op 1:35 hr staan. ook heb ik de min/max-uitersten in alle combi's geprobeerd om te zien of dat het verbruik op Supply 2 verminderde, maar deze bleef hoog
@reneeke1970: als ik de booster heb uitgeschakelt, krijg ik wel enig verbruik op Supply2, zeker als het buiten onder de ~2°C is. dit zijn 1 a 2 kWh per dag en daar heb ik geen moeite mee. ik weet niet of dit met defrosten te maken heeft of dat hij de backup heater in de WP bijschakelt (tijdens defrost?). @hrt bevestigd dit.

back to the case: Al met al ben ik met mijn vraag nog niet verder: hoe 'ontkoppel' ik het gedrag van de WP dat bij inschakelen van Booster de spiraal in Boiler ook gebruikt wordt?
Ik weet niet of ik het antwoord weet , maar voor de orientatie uit de SM
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/5kW-interval.png

T1 is interval 0,5-10 uur
T2 is interval 5-95 min
T3 is delay timer booster 5-95 min

Als in temperaturen menu SWW temp hoger staat dan 52C dan gaat booster door, als die ook al het werkt doet om SWW-boiler op temperatuur te houden van -5C tot +2C tov ingestelde temperatuur, terwijl WP uitschakelt of uit blijft afhanjkelijk van hoe hoog je SWW-boiler hebt staan.

@reneeke1970 Je hebt een 6kW
Deze zijn net zo tegenstrijdig als service manual, als je die van de MDC06G3E5 neemt.
-specs powersupply 2 pag. 5 max 13A
-Schema waterdeel pag 24 Booster en back-up op powersupply 2
-schakelschema HEAT+TANK pag 55 & 56 beide kunnen gelijktijdig aan zijn, volgens deze schema's, dat is in conflict met max 3kW voor powersupply 2 uit de specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
avandermeulen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:06:
USB naar RS485 kabel voor Elga servicetool

Zojuist een dergelijk kabeltje inelkaar gezet.
Omdat er wat onduidelijkheid over de juiste aansluiting van het stekkertje bestond en met name over het juiste stekkertje, hierbij nog even wat verduidelijking aan de hand van een plaatje:
De stekkertjes waarover in de deel #4 van het forum gesproken werd, RJ11, RJ12 en RJ45 met de bijbehorende gestandaardiseerde draadkleuren staan in onderstaand plaatje:

[afbeelding]

Van de FTDI USB RS485-WE-1800-BT kabel gaat de oranje aan de zwarte (dat is dus positie 1 op de RJ11 of positie 2 op de RJ12) en de gele draad gaat aan de rode (dat is dus positie 2 op de RJ11 of positie 3 op de RJ12). Een paar van die kabeltjes met de juiste stekker laat ik in elkaar zetten.

De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:

https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi
Misschien heb ik wat gemist, wat is uiteindelijk het stekkertje van de Elga? Ik heb al mijn bossen met USB en telefoon, datakabel door gekeken maar geen format Elga. Hoe kom ik daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
@Tomexergie

Je kunt zowel RJ11 als RJ12 gebruiken, “ qua breedte (6 polig)zit die tussen telefoonstekkertje RJ10 (4 polig) en Netwerkstekker RJ45 (8 polig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@avandermeulen Weet je zeker dat rj45 ook kan? Ik denk dat die te breed is. De aansluiting is volgens mij rj11/12 op de Elga.
Niet goed gelezen :X

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
paulv1973 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:12:
[...]

Ik heb de text (HEATER) toch echt zien branden op het display bij de WP van mijn vriend tijdens een defrost...
100%
Mijn heater, dus de interne 3kW in de pana zelf, staat fysiek uitgeschakeld in de meterkast maar ik zag vanmiddag nog tijdens een defrost de aanduiding "heater" knipperen op de AB. Dit is op de pana zelf dus "voeding 2". Hij mag knipperen op de AB maar betekent verder niets.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:48:
[...]

Mijn heater, dus de interne 3kW in de pana zelf, staat fysiek uitgeschakeld in de meterkast maar ik zag vanmiddag nog tijdens een defrost de aanduiding "heater" knipperen op de AB. Dit is op de pana zelf dus "voeding 2". Hij mag knipperen op de AB maar betekent verder niets.
Denk dat jij niet "heater" maar "heat" hebt zien knipperen
Betekent dat de Wp in defrost zit

[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 29-12-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@paulv1973 Zou kunnen want ik heb er niet bewust naar gekeken, ik zal er in voorkomend geval nog eens naar kijken. Volgens mij zag ik links op de AB "heat" en rechts "heater" knipperen. Hoe dan ook, mijn heater is niet aangesloten omdat het een cop-killer is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Oxellaar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:47:
@avandermeulen Weet je zeker dat rj45 ook kan? Ik denk dat die te breed is. De aansluiting is volgens mij rj11/12 op de Elga.
RJ45 kan zeker niet, RJ11 of RJ12!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@Domba mijn SWW-Tank staat op 42°C ingesteld, dus die 52° haalt ie niet. ik snap de grafiek een beetje, maar dat verklaart nog niet dat ik de WP geen warm water meer zie maken voor de Tank zodra de Booster is ingeschakelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Een vraag uit nieuwsgierigheid. Bij wie draait de WP momenteel met een 2K deltaT en is de ruimte/ huis op minsten 20 graden?

Ik merk dat met huidige buitentemperatuur de woning toch echt wel dermate verliest dat 32-28 nodig is. Maar overal, ook boven, is het op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonetjes schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:07:
@Domba mijn SWW-Tank staat op 42°C ingesteld, dus die 52° haalt ie niet. ik snap de grafiek een beetje, maar dat verklaart nog niet dat ik de WP geen warm water meer zie maken voor de Tank zodra de Booster is ingeschakelt....
Was al bang voor dat niet zo hoog zou staan.

Ik weet er nog eentje, alleen als je een intesisbox gebruikt,
De controller en intesisbox hoeven voor diverse registers niet de zelfde status weer te geven, daar zitten register bij zodat 3-wegklep niet schakelt en WP in geheel niet wordt ingezet voor SWW,
Vergelijkbaar met gedrag als heating priority is ON set icm met een kamerthermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:49:
Een vraag uit nieuwsgierigheid. Bij wie draait de WP momenteel met een 2K deltaT en is de ruimte/ huis op minsten 20 graden?

Ik merk dat met huidige buitentemperatuur de woning toch echt wel dermate verliest dat 32-28 nodig is. Maar overal, ook boven, is het op temperatuur.
Hier: aanvoer 25, retour 23.
Temperatuur woonkamer 21 graden
Badkamer 20 graden
Slaapkamer 18 graden, maar daar wordt niet gestookt :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mightym schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:03:
[...]

Badkamer 20 graden
Ja duh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Ja ikke hier, maar draai over buffer dus tja...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:59:
@paulv1973 Zou kunnen want ik heb er niet bewust naar gekeken, ik zal er in voorkomend geval nog eens naar kijken. Volgens mij zag ik links op de AB "heat" en rechts "heater" knipperen. Hoe dan ook, mijn heater is niet aangesloten omdat het een cop-killer is.
Heat (links op het display) gaat knipperen gedurende de defrost.
Heater (rechts op het display) brand continue als je Ta en/of Tr te koud wordt tijdens de defrost. De Heater blijft aan, zelfs na de defrost, totdat Ta en/of Tr voldoende warm zijn.

Het verbaast me dat bij jou de niet aangesloten Backup Heater aangaat zonder storing. Er waren toch mensen waarbij de warmtepomp in storing viel zonder PS2 aangesloten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:16:
[...]

Ja ikke hier, maar draai over buffer dus tja...
En wat zijn dan de getallen...38-36 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Dre Kennelijk zit er bij mij toch genoeg warmte in het systeem om geen storing te genereren. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:19:
[...]

Heat (links op het display) gaat knipperen gedurende de defrost.
Heater (rechts op het display) brand continue als je Ta en/of Tr te koud wordt tijdens de defrost. De Heater blijft aan, zelfs na de defrost, totdat Ta en/of Tr voldoende warm zijn.

Het verbaast me dat bij jou de niet aangesloten Backup Heater aangaat zonder storing. Er waren toch mensen waarbij de warmtepomp in storing viel zonder PS2 aangesloten :S
Hij ging bij mij in storing omdat op de AB de backup-heater was ingesteld op aan, maar de stekker niet in het stopkontakt zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:25:
[...]

En wat zijn dan de getallen...38-36 ofzo?
34-32 soms 31,eigenlijk houd ie bij alle waardes 2 tot 3 graden delta t aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:25:
@Dre Kennelijk zit er bij mij toch genoeg warmte in het systeem om geen storing te genereren. :-)
Of je blijft binnen de 8 graden van het setpoint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Knowbody Setpoint is 29gr en zie de Ta wel kortstondig zakken tot uiteindelijk iets van 17gr, let er eigenlijk niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Ja hier.. TA gemiddeld 25 en TR 23
21.4 gr in woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik durf het woord "subsidie" hier bijna niet meer te noemen. Maar doe het toch. O-)

Maakt het uit voor de aanvraag van subsidie op een warmtepompboiler/ lw warmtepomp of ik deze aanvraag voor 31-12 of in de maand januari, maar ruim voor 31ste. ?

Omdat ik op de rvo lijst de subsidies tot 31januari zie staan. Geldt dat ook voor het "door deskundige installateur gedeelte.." Is dat ook van af 1februari? gevonden. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 29-12-2017 22:46 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@Domba wederom dank voor reaktie. het verhaal wordt er niet makkelijker op. een intesisbox heb ik niet, dus ik ga me er ook maar niet in verdiepen :-)

@iedereen :-) : heeft iemand nog een idee waarom het verbruik, dat de afstandsbediening op basis van 230 V registreert met 50% toeneemt, zodra de booster is ingeschakelt? kan dat nog een aanwijzing zijn richting oorzaak/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Daannn1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:35:
[...]

Herken het wel, als wij thuis zijn gaat de ELGA ook veel vaker uit, terwijl hij snachts constant draait.
Vooral als wij de woonkamer verlaten voor een langere periode gaat de ELGA lekker aan de bak, de massa (VVW) is dan namelijk een beetje afgekoeld omdat wij + apparatuur de woonkamer hebben warm gehouden.
Wat was je verbruik vandaag? De ELGA heeft hier 17 KWh verbruikt tussen 3:00 vannacht en 22:00 de volgende avond. @Noord27 kon bij jou de ELGA het alleen vandaag?

De ELGA geeft vandaag 28 defrosts gehad en kan het huis niet meer op temperatuur houden als mijn vrouw en ik weg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 29-12-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:51:
[...]

Wat was je verbruik vandaag? De ELGA heeft hier 17 KWh verbruikt tussen 3:00 vannacht en 22:00 de volgende avond. @Noord27 kon bij jou de ELGA het alleen vandaag?
10 kwh zit ik nu voor vandaag met tussen 8:00 en 14:00 totaal 8 defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 19-09 21:50
Grolsch schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:04:
[...]

Als je 24*7 wilt/kunt verwarmen en er geen SWW mee gaat verwarmen denk ik dat je met deze isolatiewaardes en afgiftesysteem een heel eind komt met een 5KW WP. Ik weet niet welk thermisch vermogen deze nog haalt bij temperaturen onder 0 :? Heb je dat uitgezocht?

Voor die paar dagen in het jaar dat je het niet redt heb je nog een elektrisch element in de Pana zitten.

5 groepen per 50m2 is dus 1 groep per 10m2 dus ik denk dan h.o.h. 10CM vloerverwarming :?
Ik had ook deze gedachte, de opgave van Panasonic is dat het vermogen tot -15 C stabiel is op 5 kW.
De hoh wordt inderdaad 10 cm en bij de (HR++) ramen iets kleiner. Bijverwarmen kan inderdaad met de ingebouwde elementen.
Wellicht komt er nog een L/L airco blaasunit die ook bij extreme kou kan verwarmen.

@Dre Ik kan dus gewoon op het dak verlopen naar 22 mm Hep2O, dan naar verdeler op eerste verdieping en dan naar de verdeler op de begane grond ?

Thermostaat komt op verdieping dus wellicht moet ik daar flow knijpen om meer warmte op de bgg te krijgen

[ Voor 12% gewijzigd door Cees-JanH op 29-12-2017 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Dre schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:19:
[...]

De Pana gaat in storing als na 29 minuten de Tr niet boven de 20 graden is. Dan wil de WP de heater gebruiken en als die niet is aangesloten, gaat de WP in storing met code H70.
Bij defrosts treedt die storing niet op.
Als je dus een installatie hebt waarbij Tr altijd in een half uur boven de 20C is en je wilt de heater niet gebruiken, hoef je Power Supply 2 niet aan te sluiten.
Bij mijn installatie komt het in herfst en voorjaar regelmatig voor dat de WP een flinke tijd uit staat. Het water in de vloer is dan bijvoorbeeld 19 graden en de WP kan dit niet binnen een half uur boven de 20C krijgen.
In de winter gebeurt dit niet omdat het vv-water niet onder de 20 graden zal komen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
@BasvanS
Vandaag onze Daikin weer aan gehad. Die is effectiever als de Elga bij temperaturen rondom en onder het vriespunt. De 2 bij elkaar zullen rond de 18kWh verbruikt hebben in 24 uur tijd. Huis wel op temperatuur (natuurlijk); de combinatie is wat aanvoelen en aanpassen maar werkt prima.

Weet niet of de Elga het alleen trekt met deze temperaturen. Komende dagen moet hij het weer 24/7 alleen doen. Verschil van 10 graden warmer?

Zou dan 24/7 moeten stoken met de Elga op een vaste 20.5 graden om testen tot hoe ver hij het alleen kan. Hmm.. eigenlijk mooie test nu.

Vanaf 1 januari wordt het gehele jaar eigenlijk een mooie test. Afgelopen jaar de nodige veranderingen en aanpassingen door gevoerd en nu pas bekijken wat het in de praktijk doet.

[ Voor 61% gewijzigd door Noord27 op 29-12-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mightym schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:03:
[...]

Badkamer 20 graden
Bij welke flow gelden jouw temperaturen?
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:07:
[...]

Ja hier.. TA gemiddeld 25 en TR 23
21.4 gr in woonkamer
En bij welke flow gelden jouw temperaturen?

[ Voor 27% gewijzigd door Knowbody op 29-12-2017 23:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag is de 3e dag dat @koevlaas2 bij mij de Panasonic MXC16 aan het aansluiten is. (dag 1: leidingwerk, dag2: aansluiten WP, dag3: aansluiten heater+meer leidingwerk)

Gisteren heeft de WP voor het eerst gedraaid en de vloer en dus het huis wordt voor het eerst verwarmd "op eigen kracht" (hiervoor met 2 bouwkacheltjes)

De heater was nog niet aangesloten gisteren, maar het heeft toch zonder problemen de nacht doorgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mg7AWb/IMG_1058.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ercYjw/IMG_1061.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dRw4rb/IMG_1062.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/c0HAWb/IMG_1066.jpg
(zoek de koevlaas)

Bijzondere is dat de warmtepomp de CV-ontluchting van de buren enigszins aanzuigt. Scheelt misschien 1/100e op de COP.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 29-12-2017 23:59 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:55:
[...]

Bij welke flow gelden jouw temperaturen?
1200 liter per uur ofzo

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ok dat valt me mee. Echt mooi lage temperatuur!

Pagina: 1 ... 37 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.