Jan Treur schreef op woensdag 20 december 2017 @ 03:52:
[...]
Ja, ik heb daar ooit aan gerekend.
Zie hier:
http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf
Het geeft inderdaad een klein effect, maar ook weer niet heel veel, en het kan twee kanten op gaan. Bedenk dat juist in de opwarmperiode rond 6 of 7 uur in de ochtend je de laagste temperatuur van het etmaal hebt. Dus als je het huis vroeg in de ochtend warm wil hebben, werkt het juist in het nadeel van nachtverlaging. Het echte voordeel komt als je je huis pas in de middag warm laat worden omdat voor die tijd toch iedereen naar werk of school is. Maar dan moet je ermee leven dat je bij het opstaan en klaar maken voor vertrek geen warm huis hebt. Bij mij gaat dat de helft van de week zo, zonder klachten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet door iedereen aantrekkelijk gevonden wordt.
Interessant stukje

Ik heb hem niet in detail doorgelezen, maar je conclusie is dat het 6% kan besparen, maar dat de besparing het grootst is als je de woning zo ver mogelijk laat afkoelen tot minmaal 15 graden
Even "eenvoudig" gedacht geen rekening houdende externe factoren als zon, wind, etc.
Aannames: Benodigde energie per dag is 100kWh (thermisch).
Nachtverlaging van 12 uur waarin het in de nachtverlagingperiode 5 graden kouder is als overdag.
Overdag 7 graden, 's nachts 2 graden.
Stel dat je bij 24*7 verwarmen afkunt met een Ta van 25 graden
Stel dat je bij het toepassen van nachtverlaging een Ta nodig hebt van 30 graden.
Volgens het tabellenboekje van mijn Zubadan komt dit er dan uit
24*7 25 graden waarvan 12 uur Tb 7 graden = COP 4,54, 50/4,54=11,01kWh benodigd
24*7 25 graden waarvan 12 uur Tb 2 graden = COP 3,37, 50/3,37=14,84kWh benodigd
Totaal 25,85kWh benodigd bij continu verwarmen
12 uur verwarmen op 30 graden Tb 7 graden = COP 4,29, 100/4,29=23.31kWh benodigd
Totaal 23,31 benodigd bij continu verwarmen
Zou bovenstaande telsom kunnen kloppen volgens jullie
Zoals jij het aangeeft doen wij het ook +- de helft van de week.
Dagen dat er iemand thuis is WP aan vanaf 07:00 t/m 22:00
Dagen dat er niemand thuis is verwarmen vanaf 10:00 t/m 22:00