Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 126 Laatste
Acties:
  • 431.847 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:00
mightym schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:15:
[...]

Hoeveel plek heb je om warmtepompen te plaatsen?
Bij mijn schoonouders heb ik 3x 5kW panasonic monoblocks geplaatst om vergelijkbare hoeveelheden gas te vervangen.Als je nog met de subsidieregeling mee kunt doen is dat een interessante optie.
Het huidige verbruik is nu nog maar 2300 m3

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op woensdag 20 december 2017 @ 03:52:
[...]

Ja, ik heb daar ooit aan gerekend.

Zie hier: http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf

Het geeft inderdaad een klein effect, maar ook weer niet heel veel, en het kan twee kanten op gaan. Bedenk dat juist in de opwarmperiode rond 6 of 7 uur in de ochtend je de laagste temperatuur van het etmaal hebt. Dus als je het huis vroeg in de ochtend warm wil hebben, werkt het juist in het nadeel van nachtverlaging. Het echte voordeel komt als je je huis pas in de middag warm laat worden omdat voor die tijd toch iedereen naar werk of school is. Maar dan moet je ermee leven dat je bij het opstaan en klaar maken voor vertrek geen warm huis hebt. Bij mij gaat dat de helft van de week zo, zonder klachten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet door iedereen aantrekkelijk gevonden wordt.
Interessant stukje _/-\o_ Ik heb hem niet in detail doorgelezen, maar je conclusie is dat het 6% kan besparen, maar dat de besparing het grootst is als je de woning zo ver mogelijk laat afkoelen tot minmaal 15 graden :?

Even "eenvoudig" gedacht geen rekening houdende externe factoren als zon, wind, etc.
Aannames: Benodigde energie per dag is 100kWh (thermisch).
Nachtverlaging van 12 uur waarin het in de nachtverlagingperiode 5 graden kouder is als overdag.
Overdag 7 graden, 's nachts 2 graden.

Stel dat je bij 24*7 verwarmen afkunt met een Ta van 25 graden
Stel dat je bij het toepassen van nachtverlaging een Ta nodig hebt van 30 graden.

Volgens het tabellenboekje van mijn Zubadan komt dit er dan uit

24*7 25 graden waarvan 12 uur Tb 7 graden = COP 4,54, 50/4,54=11,01kWh benodigd
24*7 25 graden waarvan 12 uur Tb 2 graden = COP 3,37, 50/3,37=14,84kWh benodigd
Totaal 25,85kWh benodigd bij continu verwarmen

12 uur verwarmen op 30 graden Tb 7 graden = COP 4,29, 100/4,29=23.31kWh benodigd
Totaal 23,31 benodigd bij continu verwarmen

Zou bovenstaande telsom kunnen kloppen volgens jullie :?

Zoals jij het aangeeft doen wij het ook +- de helft van de week.
Dagen dat er iemand thuis is WP aan vanaf 07:00 t/m 22:00
Dagen dat er niemand thuis is verwarmen vanaf 10:00 t/m 22:00

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 09:55
HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:38:
@thefox154 Hoe bevalt de Hitachi tot nu toe ? Ik twijfel nog de pana en deze...
Weet je hoever de RASM-4VNE terug kan regelen ? Kan dit niet echt vinden.

Je geeft aan dat via Mbus je alles via domoticz kan sturen, heeft iemand dat al aan de praat ?

Enne... heb je hem op een "gewone" 3 fase aansluiting .. ? als je de spec sheet moet geloven dan gaat ie ver over de 25A heen...
Hij staat er nog niet.. Nog even geduld helaas O-)
Ik heb een 3fase besteld, het leek mij ook niet handig om een single fase te pakken.
Uit mijn hoofd zeg ik dat het terug moduleren rond de 3kw zat. Volgens mij stond het in de technische catalogus. Heb ik nu niet gelijk paraat (onderweg naar werk).

Prijs/specs is het inderdaad een van de beste deals momenteel. Kwalitatief verwacht ik geen problemen. Gerenomeerd Japans bedrijf, voornamelijk actief in de professionele markt. In de airco's behoren ze tot de top in de markt. Dat geeft mij een goed gevoel. koevlaas heeft er onlangs geloof ik ook eentje in de handen gehad om bij een tweaker neer te zetten en zag het er allemaal zeer degelijk uit. Als ik het goed heb heeft tweaker Timmetjuh hem van de week ook besteld. Zw7 heeft hem na tevredenheid draaien.

Mbus via Domoticz verwacht ik niet veel issues mee. In de Hitachi handleiding van de mbus module staan alle commando's etc uitgeschreven dus het lijkt me dat ik met wat geknutsel hier wel uit kom :9

Om puur op achterban een unit te kiezen zoals hier gesuggereerd wordt zou ik nooit doen. Waar de massa gaat betekend natuurlijk niets. Pana heeft de achterban voornamelijk vanuit het financiële oogpunt destijds. Heb je 3 fase nodig en met de huidige hoge prijzen van deze units zou ik kiezen wat bij jou situatie past. Kijk naar de huidige situatie en wat er nu past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:50:
Interessant stukje _/-\o_ Ik heb hem niet in detail doorgelezen, maar je conclusie is dat het 6% kan besparen, maar dat de besparing het grootst is als je de woning zo ver mogelijk laat afkoelen tot minmaal 15 graden :?

Even "eenvoudig" gedacht geen rekening houdende externe factoren als zon, wind, etc.
Nachtverlaging van 12 uur waarin het in de nachtverlagingperiode 5 graden kouder is als overdag.

Stel dat je bij het toepassen van nachtverlaging een Ta nodig hebt van 30 graden.

12 uur verwarmen op 30 graden Tb 7 graden = COP 4,29, 100/4,29=23.31kWh benodigd

Vanaf 10:00 uur weer warm lijkt me best nog wel vroeg eigenlijk. De dagen dat er niemand thuis is, stel ik hem in dat het 13:00 of 14:00 uur weer warm is. Dan begint hij echt midden op de dag pas, zo'n een of anderhalf uur vantevoren.

Het is lastig om het voor 1 dag te bepalen en dan iets te concluderen over het jaarverbruik, want alle dagen verschillen in temperatuurcyclus buiten. Voor dat artikel heb ik voor elke maand een dag genomen en voor die dag het per half uur in 48 stappen uitgerekend.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
thefox154 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:31:
[...]
Om puur op achterban een unit te kiezen zoals hier gesuggereerd wordt zou ik nooit doen. Waar de massa gaat betekend natuurlijk niets. Pana heeft de achterban voornamelijk vanuit het financiële oogpunt destijds. Heb je 3 fase nodig en met de huidige hoge prijzen van deze units zou ik kiezen wat bij jou situatie past. Kijk naar de huidige situatie en wat er nu past.
De suggestie kwam van mij en was puur vanwege de twijfel dit er nog steeds bestond.
Het lijkt erop dat de Hitachi nog degelijker in elkaar steekt dan de Panasonic. Nou dan is de keuze niet moeilijker geworden. 😎

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 16:56
Volgens mij ga je de fout in wanneer je ervan uitgaat dat je in beide situaties een zelfde hoeveelheid thermische energie nodig hebt. Bij nachtverlaging is het verschil tussen Tbinnen en Tbuiten kleiner en dus heb je in die periode minder verlies. Verder vind ik het een mooie berekening, maar de moeilijkheid is juist om te bepalen hoe het verlies bij nachtverlaging anders is dan bij constante verwarming. Dat hangt af van twee factoren: de mate van isolatie en de warmtecapaciteit van het huis binnen de schil. En dat heb je niet zo maar in een formule. Volgens mij werkt alleen meten.
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:50:
[...]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:45
Het is ook weer afhankelijk van je afgiftesysteem en hoe je woning gebouwd is.

Bij ons zit overal vloerverwarming, dat heeft echt wel langer nodig dan 1,5 uur om dermate op te stoken dat je er wat van werkt. Maar omdat onze woning volgens recente standaarden (2016) is gebouwd verliest hij 's nachts ook veel minder, hooguit een graad. Bij ons volstaat het vooralsnog om te verwarmen vanaf 09:00 in de ochtend en slaat hij uiterlijk om 20:00 's avonds weer af. 13 donkere (koude?) uren die de warmtepomp niet aan hoeft te staan voor verwarming.

(Ik experimenteer nu met een WAR waarbij de minimumtemperatuur 27 graden is bij het huidige weer, lijkt prima te gaan. 24/7 op 25 graden heb ik geprobeerd, maar dan kan het bij extreem koud weer toch kouder worden - immers groter verschil tussen T buiten en T binnen betekent meer warmteverlies terwijl T aanvoer hetzelfde blijft - en bij zachter weer wordt het te warm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Jij hebt zo'n huis waarbij nachtverlaging eigenlijk geen zin heeft. In een eerdere post kwam ik op een geschat voordeel van 4 euro per jaar voor zo'n soort huis.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Exigence

dnkroz

Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 06:29:
@Exigence ik heb ook 3x25 en de WP is 1 fase. Het geeft totaal geen problemen tot dusver, en ook ik heb power inductie en ander luxe huishoudelijk spulleboel en hoef er niet bij na te denken dat er iets niet tegelijk kan.

Een tostieijzer neemt meer stroom op dan een warmtepomp.
Dat betwijfel ik dus ten zeerste. Als dat ding een beetje vermogen moet leveren rond of net onder het vriespunt dan lopen benodigde vermogens heel rap op.

Heb hier onder even een voorkomende situatie gearceerd die op mij van toepassing zou zijn (Ta ~45 graden). Bij -7 is het inputvermogen 4130 Watt. Dus ruim meer dan een 16A automaat. Nu zou je er een 20A in kunnen zetten (ben je je selectiviteit wel kwijt), maar alsnog heb je op die fase nog maar 5A ruimte van de 25A.

Volgens mij gaat er dan iets niet helemaal goed als ik dan mijn kookplaat/vaatwasser/koffiezetapparaat/vaatwasser aanzet ;)

Vandaar 3 fase.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cS2VbSPgxaMrw1YS4bZoVW3f/full.png

@koevlaas2 inmiddels al een Yutaki in bedrijf gesteld?

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 20-12-2017 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 11:36
Oxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:23:

@amarkest Twee OT apparaten op 1 communicatie gaat niet werken. Er zou namelijk naar beide communicatie moeten zijn. De 1 vraagt 30 aanvoer de ander niets, hoe moet de Elga daarmee omgaan?
Dus als kamerthermostaat op 10c zou staan en de kamertemperatuur is 20c, dan stuurt de kt een setpoint of toch niet?

Wat kan er stuk gaan als ik het probeer?

Ik heb de Isense wel een poosje aan OT-draad tussen ELGA en Hrketel gehad ivm boilerprogramma op de Isense en dat ging goed. Hrketel hing toen wel AAN/UIT aan de ELGA. Aansluiting OT-AAN/UIT op Remeha Calenta is hetzelfde, maakt geen verschil, herkent zelf of het een AAN/UIT signaal is of OT, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-06 21:00
amarkest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:48:
[...]

Dus als kamerthermostaat op 10c zou staan en de kamertemperatuur is 20c, dan stuurt de kt een setpoint of toch niet?

Wat kan er stuk gaan als ik het probeer?

Ik heb de Isense wel een poosje aan OT-draad tussen ELGA en Hrketel gehad ivm boilerprogramma op de Isense en dat ging goed. Hrketel hing toen wel AAN/UIT aan de ELGA. Aansluiting OT-AAN/UIT op Remeha Calenta is hetzelfde, maakt geen verschil, herkent zelf of het een AAN/UIT signaal is of OT, denk ik.
Probeer het eens uit. Laagspanning; kan weinig kwaad lijkt me. Ik ben benieuwd!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:38:
[...]

Vanaf 10:00 uur weer warm lijkt me best nog wel vroeg eigenlijk. De dagen dat er niemand thuis is, stel ik hem in dat het 13:00 of 14:00 uur weer warm is. Dan begint hij echt midden op de dag pas, zo'n een of anderhalf uur vantevoren.

Het is lastig om het voor 1 dag te bepalen en dan iets te concluderen over het jaarverbruik, want alle dagen verschillen in temperatuurcyclus buiten. Voor dat artikel heb ik voor elke maand een dag genomen en voor die dag het per half uur in 48 stappen uitgerekend.
Mijn systeem is 2 kanten op traag, het duurt lang voordat het afkoelt, maar ook lang voordat het opwarmt.

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met starten verwarmen om 13:00, maar dan heb ik om 17:00 met name de keuken niet op 21 graden, de temperatuur is dan 20,6 á 20,7 graden op koudere, bewolkte, regenachtige, winderige dagen.
blauwemac schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:51:
Volgens mij ga je de fout in wanneer je ervan uitgaat dat je in beide situaties een zelfde hoeveelheid thermische energie nodig hebt. Bij nachtverlaging is het verschil tussen Tbinnen en Tbuiten kleiner en dus heb je in die periode minder verlies. Verder vind ik het een mooie berekening, maar de moeilijkheid is juist om te bepalen hoe het verlies bij nachtverlaging anders is dan bij constante verwarming. Dat hangt af van twee factoren: de mate van isolatie en de warmtecapaciteit van het huis binnen de schil. En dat heb je niet zo maar in een formule. Volgens mij werkt alleen meten.

[...]
Bovenstaande klopt naar mijn idee, net zoals je bij zon overdag voordeel hebt van de "gratis" energie die de zon in je huis stopt als je zoals ik stookt op ruimtetemperatuur (want daar gaat het me eigenlijk om, dat x ruimte op x tijdstip op x temperatuur is).
Jan Treur schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:08:
Jij hebt zo'n huis waarbij nachtverlaging eigenlijk geen zin heeft. In een eerdere post kwam ik op een geschat voordeel van 4 euro per jaar voor zo'n soort huis.
Maar als nachtverlaging geen zin heeft zoals je aangeeft, dan heeft 24 uur per dag stoken toch ook geen voordeel :?

Dan is het om het even en dan is het afhankelijk van wat je zelf leuk vindt als er verder geen nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Ja wat is leuk, keuken altijd wel of soms niet op gewenste niveau. Ieder heeft zijn/haar voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Jan Treur schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:38:
[...]

Met mijn KNMI referentiejaar (uurlijks 8700 uur p.j.) heb ik geen variabele ruimtetemperatuur in geprogrammeerd dus kan ik het effect van nachtverlaging niet berekenen. Met 96 stappen per uur ben je met de bouwmassa al heel nauwkeurig bezig. Jouw analyse klopt met mijn ervaring. In mijn vroegere jaren heb ik door een student een modelhuisje(en theoretisch model) laten bouwen om de dynamica van nachtverlaging te bestuderen. Daar kwam teleurstellend weinig energiebesparing uit kan ik mij herinneren.
Daarom was ik heel benieuwd naar dat prachtige resultaat van @Grolsch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat je nu doet is tripleposten en wordt als irritant gezien. Als je als laatste gepost hebt en je wil nog iets toevoegen aan je laatste bericht, gebruik dan de 'Wijzig' knop rechtsboven bij je laatste bericht.

Je kunt namelijk prima iemand quoten en de code die dan verschijnt in een bestaand bericht erbij zetten.
Alvast bedankt

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:56:
Ja wat is leuk, keuken altijd wel of soms niet op gewenste niveau. Ieder heeft zijn/haar voorkeuren.
Als je niets nuttigs hebt toe te voegen aan de discussie, tel dan nog eens tot 10 voordat je op de 'Verstuur' knop drukt. Niet elke brainfart hoeft gedeeld te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*, commentaar op moderatie mag per direct message.

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:04:
[...]

Met mijn KNMI referentiejaar (uurlijks 8700 uur p.j.) heb ik geen variabele ruimtetemperatuur in geprogrammeerd dus kan ik het effect van nachtverlaging niet berekenen. Met 96 stappen per uur ben je met de bouwmassa al heel nauwkeurig bezig. Jouw analyse klopt met mijn ervaring. In mijn vroegere jaren heb ik door een student een modelhuisje(en theoretisch model) laten bouwen om de dynamica van nachtverlaging te bestuderen. Daar kwam teleurstellend weinig energiebesparing uit kan ik mij herinneren.
Daarom was ik heel benieuwd naar dat prachtige resultaat van @Grolsch
Die dag waar ik het over had met veel zon is natuurlijk een uitzonderlijke situatie wat zeker geen referentie voor het hele jaar is.

Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat nachtverlaging bij goed geïsoleerde woningen een zeer gering financieel voordeel heeft.

Maar dat 24*7 draaien in een goed geïsoleerde woning ook geen significante voordelen heeft.

Dan is het dus afhankelijk van persoonlijke keuze's wat er toegepast wordt.

Zelf vind ik geen geluid 's nachts ook nog wel een puntje in het voordeel van de nachtverlaging, Zelf heb ik er geen last van, maar voor de buren wel zo vriendelijk.

Met het oog op het vervallen van de salderingsregeling wordt het misschien weer anders als stroom overdag goedkoper wordt als 's nachts, maar zover is het nog (lang) niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 20-12-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:14:
[mbr]*knip*, commentaar op moderatie mag per direct message.[/mbr]
Tja, die discussie ga je verliezen... (ook al ben ik het geheel met je eens).

Edit: Oh, censuur? Afijn, ook die discussie is bij voorbaat verloren. Toch jammer. Klein beetje meer flexibiliteit zou helemaal niet erg zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door joostmaas op 20-12-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:56:
Precies iedereeen zijn eigen smaak. Het voordeel of nadeel is nooit erg groot dus waar maken we ons druk om.
Ik snap wel dat mensen met nieuwbouw huizen proberen te fine tunen om het zo zuinig mogelijk te maken.

De mensen echter die vroeger een dure gas rekening hadden, en s'morgens in de kou zaten vanwege selectief stoken, die zijn nu heel blij dat ze in verhouding heel goedkoop elektrische verwarming hebben, nu een heerlijk comfort hebben bij continu verwarmen of hooguit één graad nacht verlaging gebruiken.
En die mensen, althans mij , zal het een worst zijn of het 5 of 10 procent minder kan, ik spreek dan van 200 tot 300 kWh per jaar, lekker boeien als je dat een comfortabel gevoel geeft toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:53:
Dan is het om het even en dan is het afhankelijk van wat je zelf leuk vindt als er verder geen nadelen zijn.
Inderdaad, voor de mensen met vloerverwarming met veel massa is het om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Als de verplichte erkenning van installateurs wordt uitgesteld zou dit dan ook gevolgen hebben voor de RVO voorwaarde vanaf 1 januari qua verplichte installateur (want hoe bepaal je wie wel of geen 'echte' installateur is)?

https://www.gawalo.nl/kli...ateurs-uitgesteld-1015432

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Exigence schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:38:
[...]

Dat betwijfel ik dus ten zeerste. Als dat ding een beetje vermogen moet leveren rond of net onder het vriespunt dan lopen benodigde vermogens heel rap op.

Heb hier onder even een voorkomende situatie gearceerd die op mij van toepassing zou zijn (Ta ~45 graden). Bij -7 is het inputvermogen 4130 Watt. Dus ruim meer dan een 16A automaat. Nu zou je er een 20A in kunnen zetten (ben je je selectiviteit wel kwijt), maar alsnog heb je op die fase nog maar 5A ruimte van de 25A.

Volgens mij gaat er dan iets niet helemaal goed als ik dan mijn kookplaat/vaatwasser/koffiezetapparaat/vaatwasser aanzet ;)

Vandaar 3 fase.....

[afbeelding]
Ik houd je niet tegen. 3 fase is natuurlijk mooier.

Wel is het zo dat je de heater op een aparte automaat hebt dus ook op een andere fase als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje naar aanleiding van de situatie bij @maartenmoerman , beperkt circuit deltaT=5, vergroten circuit deltaT=3. Als de WP op max is ingesteld, de flow slechts 'marginaal' van stand 6 -> 7 gaat, dan 'kan dat toch niet' ?
Bij de TaTr waardes van dat moment en de constante max kW v.d. WP zou de flow > 1.6 zo hoog moeten worden om Q = m·c·ΔT nog steeds te laten kloppen.
De beide situaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MaTDoqnl6b9FMoIXKWvRdByA/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LB85BxQj75332YVMfldGWajc/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ThinkPadd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:11:
[...]

[...]

[...]

[mbr]Wat je nu doet is tripleposten en wordt als irritant gezien. Als je als laatste gepost hebt en je wil nog iets toevoegen aan je laatste bericht, gebruik dan de 'Wijzig' knop rechtsboven bij je laatste bericht.

Je kunt namelijk prima iemand quoten en de code die dan verschijnt in een bestaand bericht erbij zetten.
Alvast bedankt[/mbr]

[...]
Wie vindt dit irritant. Dat wil ik dan wel eens weten.... Dit topic loopt veel sneller dan normaal is. Ik ga op een mobieltje niet zitten klooien. Kan tijdens mijn reacties niet zien dat ik toevallig 3x onder elkaar kom. Meestal zit er wel iemand anders tussendoor.
Ik heb geen PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit topic is toch echt wel te chaotisch aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:43:
Vraagje naar aanleiding van de situatie bij @maartenmoerman , beperkt circuit deltaT=5, vergroten circuit deltaT=3. Als de WP op max is ingesteld, de flow slechts 'marginaal' van stand 6 -> 7 gaat, dan 'kan dat toch niet' ?
Bij de TaTr waardes van dat moment en de constante max kW v.d. WP zou de flow > 1.6 zo hoog moeten worden om Q = m·c·ΔT nog steeds te laten kloppen.
De beide situaties:
[afbeelding][afbeelding]
Snap niet wat je bedoelt.

De delta T was keurig 5 in de opwarmfase.

Toen ging de rest van het circuit open en stortte delta T in.
Doordat de flow omhoog ging, ging de weerstand omlaag en ging er meer stroom lopen bij zelfde pompdruk.

Kan dit dan een gevalletje te hoge flow zijn t.o.v. het beperkte vermogen van 6 kW? Want Ta had het setpoint nog niet bereikt dus zou omhoog moeten gaan. Dat gebeurt nu, maar heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:54:
[...]

Snap niet wat je bedoelt.

De delta T was keurig 5 in de opwarmfase.

Toen ging de rest van het circuit open en stortte delta T in.
Doordat de flow omhoog ging, ging de weerstand omlaag en ging er meer stroom lopen bij zelfde pompdruk.

Kan dit dan een gevalletje te hoge flow zijn t.o.v. het beperkte vermogen van 6 kW? Want Ta had het setpoint nog niet bereikt dus zou omhoog moeten gaan. Dat gebeurt nu, maar heel langzaam.
Kun je verklaren hoe de flow met een factor > 1.6 omhoog gaat ? Als je dat kan dan klopt het, ik kan dat zeer grote verschil niet verklaren uit pompstand 6 naar 7 nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ah mooi, dan zat ik toch niet helemaal mis. Ik zal een andere keer de paper helemaal moeten lezen.

Het spreekt ook in het voordeel voor het gebruik van een boiler, die je zou kunnen vullen op de warmste tijd van de dag. (wanneer je eventueel ook zonne energie hebt)

Maar ik kan me ook voorstellen dat het bij een zuinig huis inderdaad de moeite niet echt waard is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:08:
[...]

Kun je verklaren hoe de flow met een factor > 1.6 omhoog gaat ? Als je dat kan dan klopt het, ik kan dat zeer grote verschil niet verklaren uit pompstand 6 naar 7 nl.
Het heeft niets met de pompstand te maken. Dat is maar een toerental.
Hoeveel liters per minuut daarbij horen hangt af van het circuit.

Ga je in dat circuit ineens extra afgevers openen dan kan de flow omhoog gaan als die z'n ingestelde toerental nog niet had bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @Tomexergie @Aziraphale Hoelang duurt het voordat die HCTM doorheeft hoe de kamer verwarmd moet worden?

Gisteravond gecalibreerd, omdat ie de kamertemp verkeerd aangaf, maar zou dat invloed hebben?

heeft net 36 min. geen warmtevraag gestuurd terwijl de kamer meer dan 0,5c afgekoeld is.

en ELGA gaat weer volgas aan 't werk............................

[ Voor 39% gewijzigd door amarkest op 20-12-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 18:09

thido

Tilburg

joostmaas schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
Als de verplichte erkenning van installateurs wordt uitgesteld zou dit dan ook gevolgen hebben voor de RVO voorwaarde vanaf 1 januari qua verplichte installateur (want hoe bepaal je wie wel of geen 'echte' installateur is)?

Ik lees wel iets over warmwater toestellen maar volgens mij gaat het artikel over "Werkzaamheden aan gasverbrandingstoestellen en bijbehorende luchttoevoer en rookgasafvoer zouden door deze nieuwe regels alleen nog mogen worden uitgevoerd door gecertificeerde bedrijven."

Denk dat de regel bij RVO voor subsidie toekenning een ander regeltje is maar op hetzelfde neer komt.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:23:
[...]

Het heeft niets met de pompstand te maken. Dat is maar een toerental.
Hoeveel liters per minuut daarbij horen hangt af van het circuit.

Ga je in dat circuit ineens extra afgevers openen dan kan de flow omhoog gaan als die z'n ingestelde toerental nog niet had bereikt.
Die superhoge flow is iets boven de 30l/m, het kan inderdaad, maar het valt helemaal op de uiterste punt van de bandbreedte waarbij de statische druk < 30kPa moet komen en dat is dan alleen op stand 6 en 7, waar 2 de standaard waarde is gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:03
amarkest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:27:
@Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @Tomexergie @Aziraphale Hoelang duurt het voordat die HCTM doorheeft hoe de kamer verwarmd moet worden?

Gisteravond gecalibreerd, omdat ie de kamertemp verkeerd aangaf, maar zou dat invloed hebben?

heeft net 36 min. geen warmtevraag gestuurd terwijl de kamer meer dan 0,5c afgekoeld is.
Ik zou het niet weten... Volgens mij wel vrij vlot.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-06 22:05
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:20:
[...]

Die dag waar ik het over had met veel zon is natuurlijk een uitzonderlijke situatie wat zeker geen referentie voor het hele jaar is.

Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat nachtverlaging bij goed geïsoleerde woningen een zeer gering financieel voordeel heeft.

Maar dat 24*7 draaien in een goed geïsoleerde woning ook geen significante voordelen heeft.

Dan is het dus afhankelijk van persoonlijke keuze's wat er toegepast wordt.

Zelf vind ik geen geluid 's nachts ook nog wel een puntje in het voordeel van de nachtverlaging, Zelf heb ik er geen last van, maar voor de buren wel zo vriendelijk.

Met het oog op het vervallen van de salderingsregeling wordt het misschien weer anders als stroom overdag goedkoper wordt als 's nachts, maar zover is het nog (lang) niet.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zie dat hier ook namelijk. Met een w/w wp maakt het qua defrosts etc niet zo uit qua cop, dus dat maakt het dan nog weer wat anders.

Ik doen niet aan nachtverlaging (overigens is die ene graad van Grolsch ook geen traditionele nachtverlaging, daar is het te weinig voor), omdat mijn vrouw graag een temperatuur heeft. En met een traag massahuis duurt opwarmen lang en dat gevoel wordt dan ook nog versterkt door de lage Ta, waardoor er weinig warmtebeleving is. Dan helpt een temperatuur in huis met het gevoel dat het altijd behaagelijk is. En een groot voordeel van nieuwbouwhuizen is geen tocht, waardoor er ook minder een slinger aan de thermostaat wordt gegeven.

Maar 24x7 verwarmen heb ik nog niet nodig gehad, hij gaat op een gegeven moment uit als de doeltemperatuur bereikt is. En door de massa duurt het minimaal een paar uur voordat de temperatuur weer gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 21-06 17:34
@Oxellaar Vannacht heeft de ELGA weer 8 uur lang op 800 watt gedraaid om het huis op temperatuur te houden. Zodra mijn vrouw en ik vannochtend beneden kwamen is hij gestopt en hij staat nu al de hele dag uit. Huis houd zichezelf dus met ons op 20 graden.

Het vermogen dat de ELGA nog kan leveren is dus volgens mij echt nihil. Maar hij kan nog wel netjes op 200-300 wat draaien als het moet.. Past dit gedrag bij onvoldoende vulling?

Edit: Temperatuur is nu in huis, zonder elga, zelfs met 0.5 graad gestegen..

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 20-12-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Heeft volgens mij niets te maken met ons probleem waarbij de Elga op 600W blijft hangen. Dat probleem lijkt meer op een inverter sturing. Wie heeft dat al via Techneco opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb intussen een analyse gedaan met nachtverlaging. In mijn geval betekent GEEN nachtverlaging toepassen ongeveer een besparing van tussen de 5 en 10%.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joedmo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 17:22
mightym, Bij mijn huis kan ik alle kanten op , zijkant aan 2 kanten ,perceel is 1100 m2 , en als het moet op het dak op dat plat is.En van de buurman heb ik geen last is vrijstaand.
Dus mogelijkheden genoeg, Hoe bevald de Zubadan betr.verbruik en opbrengst.
Bij je schoonouders heb je panasonic geplaatst wat is daa\r de rede voor ?

Joedmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29
mkleinman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:45:
Ik heb intussen een analyse gedaan met nachtverlaging. In mijn geval betekent GEEN nachtverlaging toepassen ongeveer een besparing van tussen de 5 en 10%.
Lees ik: Geen nachtverlaging levert een besparing op tussen de 5 en 10%?
In dat geval zou ik geen nachtverlaging meer toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:03
Tomexergie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:15:
[...]

Heeft volgens mij niets te maken met ons probleem waarbij de Elga op 600W blijft hangen. Dat probleem lijkt meer op een inverter sturing. Wie heeft dat al via Techneco opgelost?
Ik heb afgelopen zondag nog een mail met extra info over het gedrag van mijn Elga tijdens de #Elgahybernation naar Techneco gestuurd. Grafieken en Excel-bestanden van 48 uur incl. twee avonden houtkachel bijgevoegd, maar nog geen reactie. Ik zou uiterlijk eind deze week een update krijgen, dus ik wacht in spanning af...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
buiter schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:55:
[...]

Lees ik: Geen nachtverlaging levert een besparing op tussen de 5 en 10%?
In dat geval zou ik geen nachtverlaging meer toepassen.
Yes, dat is in mijn specifieke geval. Het scheelt mij in de nacht 1 verwarmingsrun van gemiddeld 0,8kWh doordat de thermostaat lager staat. Maar het kost mij in de ochtend meer tijd en energie van de ELGA voordat ik het huis weer op temperatuur heb.

Verbruik van de ELGA:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/12/18-12-2017_origineel.png

Temperatuur in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/12/18-12-2017_kamer.png

In de ochtend kost het mij 2,7kWh om het huis weer op temperatuur te krijgen. Lang verhaal kort: Zonder nachtverlaging zou het mij ongeveer 4,9kWh kosten, met nachtverlaging kostte het mij 5,1kWh.

De dag er op was het verschil nog iets groter. Het hele verhaal staat op mijn blog geschreven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joedmo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 17:22
Bram-Bos Ben even in de grafieken gedoken van mijn jaarlijkse warm tapwaterverbruik en dat kwam op
372 m3 gas op jaarbasis.
Prognose totale gasverbruik dit jaar 2153 m3 mines tapwaterverbruik 372 m3
Verbruik door mijn Nefit verwarmingsketel 1781 m3 enkel verwarmen.

Joedmo Breskens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Joedmo schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:39:
Bram-Bos Ben even in de grafieken gedoken van mijn jaarlijkse warm tapwaterverbruik en dat kwam op
372 m3 gas op jaarbasis.
Prognose totale gasverbruik dit jaar 2153 m3 mines tapwaterverbruik 372 m3
Verbruik door mijn Nefit verwarmingsketel 1781 m3 enkel verwarmen.

Joedmo Breskens
Helder. Zo'n 17% is dus SWW. Dat zou ik niet met een doorstromer gaan vervangen, maar met een WP-gevoede buffer.
En je ketel is uit 2001, dus die is nog een stuk minder efficiënt dan de huidige.
Wordt toch wel kansrijk al met al.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:12:
[...]

Ik heb afgelopen zondag nog een mail met extra info over het gedrag van mijn Elga tijdens de #Elgahybernation naar Techneco gestuurd. Grafieken en Excel-bestanden van 48 uur incl. twee avonden houtkachel bijgevoegd, maar nog geen reactie. Ik zou uiterlijk eind deze week een update krijgen, dus ik wacht in spanning af...
Heb je ook vermeld dat meer mensen op het forum met hetzelfde probleem zitten? Ik wil ook nog wel en mail sturen en refereren aan jouw mail. Samen staan we sterker (misschien via PM om dit Topic niet teveel te belasten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
@Tomexergie: Dat hebben @Aziraphale en ik allebei gedaan. Volgens mij nemen ze het echt serieus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 07:44
Zitten er grote verschillen qua prestatie in de KIT-WC12H9E8 en KIT-WC12F9E8 ?
Kan de F-versie voor een mooie prijs kopen, en op de H zou ik langer moeten wachten...

Ik zie een ander display en nieuw binnen-unit... maar wat is er nieuw 8)
https://www.aircon.panaso...erwarming-en-koeling-sdc/

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 09:55
MarFan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:57:
Kan de F-versie voor een mooie prijs kopen, en op de H zou ik langer moeten wachten...

Wat is een mooie prijs? Linkje?
De H versie lijkt wel in alle opzichten verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
thefox154 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:23:
[...]

Prijs (mail) rond de 5200.
Maar wat is "in alle opzichten" ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:51
Oxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:23:
@Knowbody Dat kan wel een probleem geven, maar dan zou de aanvoer en retour temperatuur heel snel moeten stijgen.
En waarom flow problemen als de bypass geheel open staat?

@BasvanS Dat lijkt er inderdaad meer op. En koelen met dit weer geeft een slecht beeld van de werkelijkheid. Alleen is de hoge druk tijdens verwarmen ook een prima meetpunt. Als hij dik 28 bar draait, dan is de vulling sowieso niet heel slecht.
Maar goed, geef de beste man een kans en hopen dat er verder niets aan de hand is.

@amarkest Twee OT apparaten op 1 communicatie gaat niet werken. Er zou namelijk naar beide communicatie moeten zijn. De 1 vraagt 30 aanvoer de ander niets, hoe moet de Elga daarmee omgaan?
Moet je wel durven om die slang erop te draaien :') bij Aircovent zijn snelkoppelingen te koop, ideaal voor dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MBgek schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:27:
[...]

Moet je wel durven om die slang erop te draaien :') bij Aircovent zijn snelkoppelingen te koop, ideaal voor dat.
Klopt, die heb ik ook. Maar gaan regelmatig lek, waarschijnlijk niet bestand tegen +40bar afpersen....

Maar aan en afkoppelen doe ik altijd als de boel niet draait.
Na een paar keer olie in je gezicht leer je dat wel af ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
MarFan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:27:
[...]

Prijs (mail) rond de 5200.
Maar wat is "in alle opzichten" ?
Volgende link gaat weliswaar over de monoblock, maar wie weet heb je er iets aan:
https://www.haustechnikdi...m/t/197868/Geisha-H-Serie
(en misschien staat er elders op dat forum over jouw specifieke modellen meer).

Samengevat (UWP=pomp):
- abnehmbare Fernbedienung zur Montage im Wohnraum mit Temperatursensor
- integrierte Vortex-Durchflussmesser
- neue Steuerung unterstützt bivalenten Betrieb (z.B. Steuerung eines Ölkessels)
- Einstellung UWP über Fernbedienung
- automatische Reglung der UWP Leistung

[ Voor 26% gewijzigd door joostmaas op 20-12-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:53
MarFan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:57:

Er is best wel wat verandert tussen de series, zoals de controller, binnenunit,
Maar allereerst het zijn wel in vermogen beperkte modellen van de 16kW unit en er zit nog exact de zelfde compressor 5JD420XBA22 in als ook dat opgenomen vermogen en afgifte gelijk zijn voor verschillende lucht en water temperaturen.
thefox154 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:23:
[...]

Ook wat betreft prestaties, afgezien van geluid?
Buitenunit heeft een andere bodem gekregen en wat geluidisolatie en een andere 3 wegklep, (de linker aansluiting in de bodem).
De binnenunit is wel vanaf kastprincipe tot diverse componenten en plaats in de kast anders.

Edit: Vermogen opgenomen en afgeven KIT-WC12F9E8 en KIT-WC12H9E8

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 20-12-2017 18:20 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
avandermeulen schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:30:

Sinds een week heb ik Firmware 16 op de Elga en de Anna thermostaat van Plugwise Qupit.
N.B. de Anna thermostaat moet je via Techneco bestellen omdat de normale Anna thermostaat niet over de juiste firmware voor de Techneco Elga warmtepomp beschikt!
Heb je al iets meer info over de in te stellen parameters gevonden, ik vind de info in de installhandleiding wat magertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:04:
[...]

Heb je al iets meer info over de in te stellen parameters gevonden, ik vind de info in de installhandleiding wat magertjes.
Ook @avandermeulen
Gaat de Elga ook beter regelen met anna? Ik hoor graag ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
Ik wil uiteindelijk toch mijn kW verbruik van mijn ecodan gaan monitoren en wil deze fase 1 meter kopen http://youless.nl/. Ik heb verder geen idee wat er allemaal nodig is maar kan ik deze meter rechtstreeks uitlezen met een software programma of heb ik hier nog meer voor nodig. Het is hier al enkele malen voorbij gekomen maar echt begrijpen doe ik het niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
amarkest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:04:
[...]

De parameters die je via de bij de Anna thermostaat horende app Qupit kunt beperken zich tot:

De stooklijn m.b.v. Parameter 75 en 76 de dipswitches A1 en A3 moeten op off staan
De temperatuur waaronder de warmtepop afschakelt; parameter 62:
De temperatuur waarboven de ketel afschakelt; Parameter 63

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PQdnPP7mwlTANjUQRDfjKoAG/full.png

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
avandermeulen schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:05:
[...]

De parameters die je via de bij de Anna thermostaat horende app Qupit kunt beperken zich tot:

De stooklijn m.b.v. Parameter 75 en 76 de dipswitches A1 en A3 moeten op off staan
De temperatuur waarboven de ketel afschakelt; Parameter 6
@Tomexergie

Dan zitten we toch weer vast aan die HCTM, daar kun je meer mee instellen. Of het ook zin heeft zal moeten blijken. Wellicht kan hier in de OP wat meer over opgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:32:
Ik wil uiteindelijk toch mijn kW verbruik van mijn ecodan gaan monitoren en wil deze fase 1 meter kopen http://youless.nl/. Ik heb verder geen idee wat er allemaal nodig is maar kan ik deze meter rechtstreeks uitlezen met een software programma of heb ik hier nog meer voor nodig. Het is hier al enkele malen voorbij gekomen maar echt begrijpen doe ik het niet.
Ik heb ook de Youless en je hebt 2 "dingen" Nodig

1 = een kWh meter
2 = een Youless

De Youless koppel j aan je kWh meter.

Als je een 1 fase WP hebt kun je onderstaande kWh meter gebruiken:

http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html

De Youless kun je bedraad of optisch (met oogje) aansluiten.

De Youless kun je vervolgens gratis koppelen aan 1 = Enelogic (www.enelogic.nl) of 2 = PV Output.

Ook kun je alle data via excel sheets downloaden of koppelen aan een Domotica oplossing koppelen.

Lees deze handleiding maar is door, dan wordt e.e.a. wel duidelijk.

http://www.youless.nl/dow...s120-handleiding-1.42.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 20-12-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 20:54
corsat schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:32:
Er is zelfs een heel topic over hier op DED
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Tomexergie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:17:
[...]

Ook @avandermeulen
Gaat de Elga ook beter regelen met anna? Ik hoor graag ervaring.
Qua regelgedrag zie ik het volgende:

Wanneer de Elga het zonder ketel af kan dan regelt hij de temperatuur op circa 0.2 C boven het setpoint.
Zodra de Elga het niet meer alleen af kan zakt de temperatuur eerst 0.3 C onder het setpoint, de ketel komt bij en in duo bedrijf loopt de temperatuur weer op tot 0.2 C boven het setpoint.
Ketel gaat dan uit, Elga loopt door en temperatuur zakt weer tot 0.3 C onder het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat

1 = een kWh meter
2 = een Youless

Kijk wordt in 1 keer al een stuk duidelijker. Als ik dit aanschaf monitoor ik dan alleen het kW verbruik van de ecodan of kan ik ook mijn slimme meter mee monitoren dus meerdere zaken tegelijk. Voor alleen 1 kW meter te monitoren vindt ik de youless wel wat prijzig.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:42:
[...]

Kijk of je watertemperatuur lager kan, scheelde bij mij ook een heleboel.
welke parameters heb je daar voor aangepast? ik heb geen WAR, dus kan daarvoor alleen p80,81,82 (optoeren,gelijkhouden,aftoeren). Heb ze net allemaal 3c lager gezet, 's kijken wat 't doet.
Hopelijk geeft ELGA dan wat beheerst "gas" tot een wat lager vermogen dan VOLgas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
@joostmaas , @Domba , @thefox154 ,
bedankt. Ga toch voor de H-gen. Alleen checken of hij nu wel of niet beschikbaar is,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:31:

1 = een kWh meter
2 = een Youless

Kijk wordt in 1 keer al een stuk duidelijker. Als ik dit aanschaf monitoor ik dan alleen het kW verbruik van de ecodan of kan ik ook mijn slimme meter mee monitoren dus meerdere zaken tegelijk. Voor alleen 1 kW meter te monitoren vindt ik de youless wel wat prijzig.
Áls je een slimme meter hebt kun je beide meters uitlezen.

P1 op de slimme meter
S0 op de kwh meter

Works Like a charme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
avandermeulen schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:05:
[...]

De temperatuur waarboven de ketel afschakelt; Parameter 63

[afbeelding]
Dat is toch al een verbetering dat je via Anna het uitschakelpunt kan instellen, dat is nieuw. Ik doe dat met 30/31 en een apart instelbare buiten thermostaat.
Infeite geeft Anna het display waar we bij de Elga behoefte aan hadden.

Dus Anna helpt Elga, een WP huwelijk zonder I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
corsat schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:31:

1 = een kWh meter
2 = een Youless

Ik heb nog een Finder kWh meter liggen met M-bus (voor een vriendenprijsje)
Een m-bus adapter is niet zo duur.
En dan schaf je naderhand een M-bus Kamstrup aan. :P
Gelukkig is er bij SOSsolutions een 10% kortingaktie voor een PI met de code SOSXMAS
Bestel dan ook de P1 kabel mee voor je slimme meter.
Op de pi kan je dan ook alberts script draaien.
Beetje programmeerwerk, maar dan heb je ook watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KhTUf9cRTiL9IhGfWfFnOjGJ/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 20:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:01:
[...]

Ik heb nog een Finder kWh meter liggen met M-bus (voor een vriendenprijsje)
Een m-bus adapter is niet zo duur.
En dan schaf je naderhand een M-bus Kamstrup aan. :P
Gelukkig is er bij SOSsolutions een 10% kortingaktie voor een PI met de code SOSXMAS
Bestel dan ook de P1 kabel mee voor je slimme meter.
Op de pi kan je dan ook alberts script
draaien.

Beetje programmeerwerk, maar dan heb je ook watt.
[afbeelding]
Tja, en dan haak ik af. Heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Een kW meter aanschaffen en de youless is al uitdagend genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom heb ik ook de youless, redelijk eenvoudig in vergelijking met de rpi oplossingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Tomexergie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:59:
[...]

Dat is toch al een verbetering dat je via Anna het uitschakelpunt kan instellen, dat is nieuw. Ik doe dat met 30/31 en een apart instelbare buiten thermostaat.
Infeite geeft Anna het display waar we bij de Elga behoefte aan hadden.

Dus Anna helpt Elga, een WP huwelijk zonder I.
Klopt wanneer je dan ook nog de buitenT sensor van de Elga verplaatst, zoals Oxellaar eerder aangaf:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5.
dan heb je ook nog een betrouwbare meting van je buitentemperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
corsat schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:15:
[...]

Tja, en dan haak ik af. Heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Een kW meter aanschaffen en de youless is al uitdagend genoeg.
Haha..
Youless is ook een prima oplossing ;)
(maar dan weet je nog je "direkt uitgelezen" COP niet)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:58:
[...]

Áls je een slimme meter hebt kun je beide meters uitlezen.

P1 op de slimme meter
S0 op de kwh meter

Works Like a charme ;)
Heb je van de slimme meter dan zowel verbruik als opwek?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:20:
[...]

Heb je van de slimme meter dan zowel verbruik als opwek?
Ja, zover dat kan natuurlijk, wat achter de meter gebeurt (verbruik eigen opwek) ziet de slimme meter niet.

Ik zie in Enelogic de 4 telwerken terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:44:
[...]

Ja, zover dat kan natuurlijk, wat achter de meter gebeurt (verbruik eigen opwek) ziet de slimme meter niet.

Ik zie in Enelogic de 4 telwerken terug
Als je toch gelijk de omvormer kWh ziet weet je toch wat je rechtstreeks op maakt? Of zie jij geen 5 tellers tegelijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Geen idee, ik gebruik de Honeywell niet, maar de eTwist.
Heb er nooit echt op gelet, het is altijd prima op temperatuur, had dus geen reden om op onderzoek uit te gaan ;)
En dat volgas aan het werk gaan, dat hoort een Elga ook te doen volgens Techneco op RAR.
Wel rustig op en afbouwen van het vermogen, maar bij langdurige vraag moet hij naar max vermogen gaan.
Anders is de flow niet in orde. Zo is de Elga nu eenmaal ontworpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kzKwDwlfc4TCS7VVjDlYAuXY/full.jpg
Ik heb een soortgelijke trend aan iemand van Techneco laten zien. Die draait perfect was het antwoord....
Pas als het echt warmer gaat worden buiten, dan gaat mijn Elga ook staan pruttelen op 5 a 600W
BasvanS schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:59:
@Oxellaar Vannacht heeft de ELGA weer 8 uur lang op 800 watt gedraaid om het huis op temperatuur te houden. Zodra mijn vrouw en ik vannochtend beneden kwamen is hij gestopt en hij staat nu al de hele dag uit. Huis houd zichezelf dus met ons op 20 graden.

Het vermogen dat de ELGA nog kan leveren is dus volgens mij echt nihil. Maar hij kan nog wel netjes op 200-300 wat draaien als het moet.. Past dit gedrag bij onvoldoende vulling?

Edit: Temperatuur is nu in huis, zonder elga, zelfs met 0.5 graad gestegen..
Moeilijk te zeggen, maar het lijkt er niet echt op. Maar hoe goed is alles geïsoleerd bij jouw en welke temperatuur hou je aan in de nacht, hoeveel m3 verwarm je?
Ik vind een verbruik van bijna 6.5kW in de nacht behoorlijk. Ik verbruik ongeveer hetzelfde overdag in 13 uur tijd om het hele huis te verwarmen. Boven een graad of 17 a 18 en beneden gemiddeld ongeveer 20 a 21.
Nu is verbruik vergelijken lastig, maar mijn woning is niet uitermate geschikt voor een wp.
(Bj '70, redelijk/goed nageisoleerd en overal radiatoren)
Mijn vraagtekens zet ik dus bij het afgegeven vermogen van de Elga. Ook het eerder inschakelen van de ketel vond ik vreemd.
Kun je de temperatuur van de gasleiding (dikke leiding) eens meten bij het binnendeel als hij een flinke periode aardig E vermogen trekt. 8 a 900Watt+ dus. En wat is je dT op dat moment met de pomp op +/- stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:04:
[...]

En dat volgas aan het werk gaan, dat hoort een Elga ook te doen volgens Techneco op RAR.
Wel rustig op en afbouwen van het vermogen, maar bij langdurige vraag moet hij naar max vermogen gaan.
Anders is de flow niet in orde. Zo is de Elga nu eenmaal ontworpen.
Interessant. Ik heb natuurlijk een lage flow (480 l/uur), maar ben juist erg tevreden met het rustige op en af toeren van de Elga, dat alleen rond het vriespunt tegen maximaal vermogen aantikt. Dus mijn observatie was juist: Elga doet wat nodig is, en als je geen vol vermogen nodig hebt, dan doet hij ook geen vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joostmaas schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:

Betreft bedrijven die gasketels aanleggen en onderhouden, staat niks over warmtepompen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bram-Bos schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:16:
[...]

Interessant. Ik heb natuurlijk een lage flow (480 l/uur), maar ben juist erg tevreden met het rustige op en af toeren van de Elga, dat alleen rond het vriespunt tegen maximaal vermogen aantikt. Dus mijn observatie was juist: Elga doet wat nodig is, en als je geen vol vermogen nodig hebt, dan doet hij ook geen vol vermogen.
Constant en Zeer Laag, lijkt mij, zonder het te hebben ervaren, ook het meest ideale gedrag.
Edit:
480l/h minimale deltaT ongeveer 2 suggereert een output van rond 1kW. Iemand die kan bevestigen dat dat min of meer klopt ?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 20-12-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Vraag over de afstandsbeding van Panasonic betreffende de week timer op WAR.

Klopt het dat je op aanvang tijd van stoken, de stook lijn aanpast ten opzichte van de standaard stooklijn? ( + / - 1,2,3,4,5 )
Dan moet je dus de standaard stooklijn lager zetten als je de week timer wilt gebruiken ), ipv, wat toch gebruikelijk is, de tijd van verlagen de temperatuur lager te zetten? Omdat je de tijd van opwarmen moet verhogen/verlagen.

Ennuh, snappen jullie deze vraag?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Oxellaar schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:04:
[
[...]

Moeilijk te zeggen, maar het lijkt er niet echt op. Maar hoe goed is alles geïsoleerd bij jouw en welke temperatuur hou je aan in de nacht, hoeveel m3 verwarm je?
Ik vind een verbruik van bijna 6.5kW in de nacht behoorlijk. Ik verbruik ongeveer hetzelfde overdag in 13 uur tijd om het hele huis te verwarmen. Boven een graad of 17 a 18 en beneden gemiddeld ongeveer 20 a 21.
Nu is verbruik vergelijken lastig, maar mijn woning is niet uitermate geschikt voor een wp.
(Bj '70, redelijk/goed nageisoleerd en overal radiatoren)
Mijn vraagtekens zet ik dus bij het afgegeven vermogen van de Elga. Ook het eerder inschakelen van de ketel vond ik vreemd.
Kun je de temperatuur van de gasleiding (dikke leiding) eens meten bij het binnendeel als hij een flinke periode aardig E vermogen trekt. 8 a 900Watt+ dus. En wat is je dT op dat moment met de pomp op +/- stand 3.
Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd, 2-onder-1-kap uit 2008. We verbruikte 600m3 gas per jaar voor CV voordat ik over ging op de ELGA. Deur van de woonkamer naar de gang is snachts dicht dus de vloerverwarming verwarmd alleen de woonkamer = 120m3 en de badkamer = 10m3.

Het verschil tussen overdag en 's nachts is enorm: Heb nachtverlaging eraf gehaald omdat de ELGA extreem veel moeite heeft het huis op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQO86V00I5PtGplphv7L4wf4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amarkest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:34:
[...]

welke parameters heb je daar voor aangepast? ik heb geen WAR, dus kan daarvoor alleen p80,81,82 (optoeren,gelijkhouden,aftoeren). Heb ze net allemaal 3c lager gezet, 's kijken wat 't doet.
Hopelijk geeft ELGA dan wat beheerst "gas" tot een wat lager vermogen dan VOLgas.
Negatieve stooklijn had ik vorig jaar, dit jaar een vaste ta van 29c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exigence schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:38:
[...]

Vandaar 3 fase.....

[afbeelding]

@koevlaas2 inmiddels al een Yutaki in bedrijf gesteld?
Ik ben halverwege, in januari weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 07:41
BasvanS schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:28:
[...]

Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd, 2-onder-1-kap uit 2008. We verbruikte 600m3 gas per jaar voor CV voordat ik over ging op de ELGA. Deur van de woonkamer naar de gang is snachts dicht dus de vloerverwarming verwarmd alleen de woonkamer = 120m3 en de badkamer = 10m3.

Het verschil tussen overdag en 's nachts is enorm: Heb nachtverlaging eraf gehaald omdat de ELGA extreem veel moeite heeft het huis op te warmen.

[afbeelding]
Die 600m3 is inclusief SWW? dan zou jou Elga het nog beter moeten doen als die van mij..
Zo pruttelt het zootje bij mij vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/se8rtbs5z/Schermafbeelding_2017-12-20_om_22.33.18.png

Of zelf inzoomen:
https://snapshot.raintank...wXscbjFn6uMFCItwMxzRWvvr1

*voor iemand zich af vraagt wat er rond 12:00 gebeurd; hier is net gedouched, en de intergas gooit de restwarmte door het cv circuit heen..

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 20-12-2017 22:44 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:53:
[...]

Als je toch gelijk de omvormer kWh ziet weet je toch wat je rechtstreeks op maakt? Of zie jij geen 5 tellers tegelijk?
De omvormer heb ik geen losse kwh meter tussen zitten die ik meet met de youless.

Ik gebruik daarvoor de fronius push service naar pv output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:48
En dit deed mijn elga vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V54S2S3ZWuAVogh8H4ElhIRH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos Jij draait toch WAR? Dan is het gedrag natuurlijk anders dan op RAR, zeker gezien jouw lage stooklijn/gewenste ruimteT.

@BasvanS In theorie is jouw woning dus flink beter geïsoleerd.
Even een vergelijking proberen te maken..
Mijn berekende verbruik, zonder gebruik houtkachel, is ongeveer 1100 tot 1400m3 per jaar, waarvan +/-250m3 voor SWW.
Heb geen exact jaarverbruik zonder houtkachel, maar een testweek zonder houtkachel verdubbelde mijn gasverbruik.
Qua m3 inhoud is de woonkamer / keuken / badkamer ongeveer gelijk aan jouw.

Zo'n trend al jij laat zien nu, heb ik alleen bij temperaturen dichtbij 0 graden. En dan draait heel de woning mee, zonder ondersteuning van de ketel.
Best een flink verschil in verbruik dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:21:
[...]

Haha..
Youless is ook een prima oplossing ;)
(maar dan weet je nog je "direkt uitgelezen" COP niet)
Moet ik niet weten, alleen verbruik wil ik meten. Mijn waf bepaalt de cop en verbruik :) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
koevlaas2 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:29:
[...]

Negatieve stooklijn had ik vorig jaar, dit jaar een vaste ta van 29c.
29 graden redt ik niet over langere run, na 2 uur zie ik 30 graden en tr is dan 28 graden. Tevens een nieuwe uitdaging, kamer van mijn zoon is nu te koud dus op zoek naar een jaga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
@Daannn1987 600m3 is alleen voor CV, totaal verbruik is 890M3 geweest vorige jaren.

Duidelijk @Oxellaar. Er gaat hier is mis, morgen bellen ze me.. al dacht ik dat vandaag ook ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:55:
@Bram-Bos Jij draait toch WAR? Dan is het gedrag natuurlijk anders dan op RAR, zeker gezien jouw lage stooklijn/gewenste ruimteT.
Nee hoor, ik draai gewoon oud-hollandsch RAR. WAR lukt me hier niet eens vanwege lage stooklijn.
Maar zie ook grafiek van Ramon_1984: daar ook maar zelden maximaal vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:01
@AUijtdehaag
Wat kun je aan en uit zetten met Pinguin..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
BasvanS schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:05:
@Daannn1987 600m3 is alleen voor CV, totaal verbruik is 890M3 geweest vorige jaren.

Duidelijk @Oxellaar. Er gaat hier is mis, morgen bellen ze me.. al dacht ik dat vandaag ook ;)!
Deugt het afgiftesysteem wel voor gebruik met LTV
Heb je te dunne leidingen misschien. Klopt de pompsnelheid.
Staat de pomp van de verdeler wel op maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mag ik jullie attenderen op mijn aparte topic Geschikte plek voor LW warmtepomp waarin ik hoop jullie waardevolle input te krijgen om een mooie WP installatie te krijgen }:O

Betreft een monoblock installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:48
@Bram-Bos Elga draait alleen bij 0 graden op maximaal vermogen, en dan kom ik eigenlijk vermogen te kort.
Maar daar is de elga ook eigenlijk niet voor ontworpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:13:
@Bram-Bos Elga draait alleen bij 0 graden op maximaal vermogen, en dan kom ik eigenlijk vermogen te kort.
Maar daar is de elga ook eigenlijk niet voor ontworpen
Precies als bij mij. Maar dan iets onder het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:11:
[...]

Deugt het afgiftesysteem wel voor gebruik met LTV
Heb je te dunne leidingen misschien. Klopt de pompsnelheid.
Staat de pomp van de verdeler wel op maximaal?
De pompsnelheid heeft de installateur op minimaal gezet (1/3). Hier moest ik ook niet aan komen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:10:
@AUijtdehaag
Wat kun je aan en uit zetten met Pinguin..?
Een kerstlampje met fibaro tussenstekker die de pinguïn verlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
BasvanS schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:19:
[...]

De pompsnelheid heeft de installateur op minimaal gezet (1/3). Hier moest ik ook niet aan komen..?
Dat zou ik nou net wel doen: opvoeren die pompsnelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1015937

Had een verbruik van 1500m3 gas voordat de Elga er kwam. Nu is dat gezakt naar 500m3. Een mooi resultaat voor de Elga. Echter, wil nu helemaal van het gas af. De Elga trekt dat niet. Denk dus aan vervanging. Iemand trouwens interesse voor mijn Elga? Zit nog binnen de garantieperiode. Ik moet 1500m3 dekken. Dat is verwarmen en douchen/baden. Heb C ventilatie in huis. Iemand suggesties hoe ik bereken wat ik aan KW vermogen warmtepomp nodig heb? Voor warm water denk ik aan een ventilatiewarmtepompboiler. Mooi woord trouwens. Oja, ik heb vloerverwarming door het hele huis beneden. Boven radiatoren maar die gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1500×8/1650 maakt 7,27 afronden naar boven maakt 8kw volgens DE koevlaas formule :)

Lijkt mij een goed getal gezien je afgifte systeem en de wens SWW te maken met de WP, ik zou zeker niet lager gaan zitten als je een vrouw hebt ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 20-12-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Anoniem: 1015937 SWW moet nog van die 1500m3 af. In de resterende 500m3 zit de SWW, de vraag is welk deel SWW en welk deel om het tekort v.d. ELGA op te vangen.
Pagina: 1 ... 30 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.