Voor onze nieuwe woning ga ik ook enigszins over dimensioneren. Mijn warmte verlies is slechts 4500 Watt bij -10 Tb, maar ik wil ook voldoende koel vermogen hebben in de zomer en snel warm water kunnen maken. Daarbij is het ook gewoon fijn als je de woning sneller kan opwarmen na bijvoorbeeld een vakantie periode of nachtverlaging zoals Grolsch doet.
Ik snap je niet helemaal. Als het totaal verbruik in kWh lager is, dan is de gemiddelde COP toch hoger?Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:33:
Met een grotere WP heb je de mogelijkheid om selectiever te stoken (bijvoorbeeld nachtverlaging toepassen) waardoor de COP misschien slechter is, maar het totaalverbruik in opgenomen kWh's uit het net (de daadwerkelijke kwartjes die betaald moeten worden) minder is in mijn geval.
En zou je met een CV afgifte systeem T2=28 (waarschijnlijk vloerverwarming) niet beter de WP costant door laten pruttelen?
Dan hangt natuurlijk van de warmtevraag af, en die verschilt.Tomexergie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:44:
[...]
Ik snap je niet helemaal. Als het totaal verbruik in kWh lager is, dan is de gemiddelde COP toch hoger?
Stel je past geen nachtverlaging toe en hebt 100 kWh aan warmte nodig gedurende 24 uur. Je gebruikt 20 kWh aan elektriciteit voor de warmtepomp -> COP = 5
Nu pas je wel nachtverlaging toe. Je hebt slechts 75 kWh aan warmte nodig. Hiervoor gebruik je 16 kWh aan elektriciteit. Je COP is nu 4.7. Je energierekening is echter wel 25% lager geworden.
@avandermeulenOxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:46:
[...]
Dat weet ik niet zeker, ik verwacht van niet. Want tijdens invriezen zakte de buitenT naar - 2 en eigenlijk direct ging de ketel aan.
Volgens mij zijn de graadminuten als bewaking voor het te lang onder ruimte setpoint blijven.
Het is lastig te reproduceren, maar met de tool eraan zie je tijden en waarschijnlijk ook graadminuten terugtellen.
net ff getest:
P63 op 38
P84 op 10
KT van 20,5 -> 21c
Na 40 minuten ketel nog niet bijgesprongen dus ook bij FW 16.0 overruled P84 P63 niet.
ik laat 'm nog een poosje zo staan, wellicht gaat de ketel na een uur of zo nog aan, als extra veiligheid oid.
Zit bij de warmteverliesberekening ook ventilatieverlies inTLer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:42:
Voor onze nieuwe woning ga ik ook enigszins over dimensioneren. Mijn warmte verlies is slechts 4500 Watt bij -10 Tb, maar ik wil ook voldoende koel vermogen hebben in de zomer en snel warm water kunnen maken. Daarbij is het ook gewoon fijn als je de woning sneller kan opwarmen na bijvoorbeeld een vakantie periode of nachtverlaging zoals Grolsch doet.
Iets over dimensioneren zou ik ook doen (en heb ik gedaan, verlies is 10KW, WP=11,2KW) maar ik zou niet overdrijven.
Dus zoek een WP van 5 á 6KW die ver terug kan moduleren, alleen denk wel goed na over je SWW voorziening, want dat kost bij mij soms al 2 uur per dag (met een 11,2KW WP) dan kun je uitrekenen hoe lang dat met een 5KW zal gaan duren.
Ik zal dan daar echt een andere oplossing voor zoeken.
Om goed te kunnen koelen heb je ook een goed "koelafgiftesysteem" nodig. Vloerverwarming alleen is dat in de basis niet echt. Ik merk met mijn WP dat met koelen de WP al snel begint te "pendelen" wat betekend dat het afgiftesysteem niet genoeg "koelte" kwijt kan.
Dus wil je serieus koelen schaf een L/L WP (airco) aan, en als je wilt koelen kijk dan niet naar het koelvermogen van een L/W WP, dit is al snel teveel bij alleen vloerverwarming.
Als ik 30kWh verbruik met een COP van 5 of 20kWh verbruik met een COP van 4 dan heb ik bij 20kWh minder verbruikt, en bij 30kWh een betere COP. (getallen zijn slechts theoretisch).Tomexergie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:44:
[...]
Ik snap je niet helemaal. Als het totaal verbruik in kWh lager is, dan is de gemiddelde COP toch hoger?
En zou je met een CV afgifte systeem T2=28 (waarschijnlijk vloerverwarming) niet beter de WP costant door laten pruttelen?
Ik zou wellicht bij de perfecte Ta temperatuur (die naar mijn idee niet bestaat door de vele variabelen) 24*7 per dag de WP kunnen laten pruttelen, maar waarom zou ik dat in vredesnaam willen
Laat mij maar lekker 8 tot 10 uur nachtverlaging toepassen, dan de Ta maar een paar graden warmer
Stooklijn staat nu op +10=Ta28, / -5=Ta35
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2017 12:06 ]
De grootste grap is dat je je aanvoer niet eens sterk hoeft te verhogen, verschil tussen vloer en ruimte geeft de warmteoverdracht, van 28 naar 30 geeft maar een marginale verlaging van de COP maar een forse verhoging in de afgifte. Om aan die 30 graden te komen hoeft de 9kw unit hier weinig moeite te doen, dus weinig geluid, weinig defrosts, alsnog een goede COP.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:01:
Laat mij maar lekker 8 tot 10 uur nachtverlaging toepassen, dan de Ta maar een paar graden warmer
Lang verhaal kort; inderdaad geen probleem en compenseert ruimschoots de verliezen tov 24/7 doorstoken op een fractie lagere temperatuur. Verbruik bij 24x7 zelfde temperatuur aanhouden lag hier hoger dan met nachtverlaging (procent of 15-20).
Anoniem: 266924
Kun je even voorrekenen waardoor er 25kWh / 25% minder warmteverlies ontstaat ?Skyaero schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:52:
[...]
Dan hangt natuurlijk van de warmtevraag af, en die verschilt.
Stel je past geen nachtverlaging toe en hebt 100 kWh aan warmte nodig gedurende 24 uur. Je gebruikt 20 kWh aan elektriciteit voor de warmtepomp -> COP = 5
Nu pas je wel nachtverlaging toe. Je hebt slechts 75 kWh aan warmte nodig. Hiervoor gebruik je 16 kWh aan elektriciteit. Je COP is nu 4.7. Je energierekening is echter wel 25% lager geworden.
http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:08:
[...]
Kun je even voorrekenen waardoor er 25kWh / 25% minder warmteverlies ontstaat ?
14% extra verbruik door continue stoken, bij een warmtepomp gaat dit effect sterker zijn door de lagere COP gedurende de nachtelijke uren. Of het 18, 20 of 25 procent is kun je over steggelen, maar nachtverlaging geeft energiebesparing door de lagere uitstraling en werkt bij ons verder in het voordeel.
[ Voor 33% gewijzigd door neographikal op 19-12-2017 12:13 ]
@neographikal Ja bij gemiddeld 2C lagere binnenT klopt dat.
Edit:
Die 2C gemiddeld is voor moderne woningen een 'utopie', maar daarnaast zou door het vermijden van de zogenaamd beroerde periode, koudste deel v.d. dag, een additionele 11% gehaald moeten worden door een betere COP. Die 2C lukt in moderne woningen niet en de COP is bij de part-time stokers ook lager dan bij de 24h stokers. Maar ieder zijn werkelijkheid waarin hij/zij wil geloven.
Edit:
Die 2C gemiddeld is voor moderne woningen een 'utopie', maar daarnaast zou door het vermijden van de zogenaamd beroerde periode, koudste deel v.d. dag, een additionele 11% gehaald moeten worden door een betere COP. Die 2C lukt in moderne woningen niet en de COP is bij de part-time stokers ook lager dan bij de 24h stokers. Maar ieder zijn werkelijkheid waarin hij/zij wil geloven.
[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 19-12-2017 12:20 ]
Met de kerstperiode voor de deur lijkt het mij ook wel geinig eens met grafiekjes en zo te gaan stoeien.
Welke "tweakers" oplossing zouden jullie aanraden om alle info inzichtelijk te krijgen.
Reeds in bezit:
- Synology NAS 214+ met Domoticz
- Wifi module Melcloud van Mitsubshi
Nodig: een lading temperatuur sensoren, en waar kan ik die makkelijk aan koppelen / knopen
Dan wil ik eigenlijk op verschillende plekken metingen verrichten
Ta/Tr voor buffer
Ta/Tr na buffer
Ta/Tr verdeler 1
Ta/Tr verdeler 2
1 t/m 3 zitten in fysiek dezelfde ruimte, verdeler 2 is dus 15 meter verderop op de B.G.G.
Welke "tweakers" oplossing zouden jullie aanraden om alle info inzichtelijk te krijgen.
Reeds in bezit:
- Synology NAS 214+ met Domoticz
- Wifi module Melcloud van Mitsubshi
Nodig: een lading temperatuur sensoren, en waar kan ik die makkelijk aan koppelen / knopen
Dan wil ik eigenlijk op verschillende plekken metingen verrichten
Ta/Tr voor buffer
Ta/Tr na buffer
Ta/Tr verdeler 1
Ta/Tr verdeler 2
1 t/m 3 zitten in fysiek dezelfde ruimte, verdeler 2 is dus 15 meter verderop op de B.G.G.
Dan wordt het effect minder, maar nog altijd niet nul, ik kom hier zonder nachtverlaging ook op ca 15% extra verbruik uit in een moderne geisoleerde woning (destijds op basis van gas gemeten). Ik verlies hier overigens een graad tot anderhalve graad, twee bij stevige koude, maar dat is teveel om te overbruggen met de warmtepomp gedurende de dag. Ik laat een verval van 1,5 graad toe. Dit is meestal voldoende om gedurende de nacht niet te hoeven stoken.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:13:
@neographikal Ja bij gemiddeld 2C lagere binnenT klopt dat.
Edit:
Jammer dat je niet reageert.neographikal schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:13:
[...]
Ik zie dit overigens niet terug bij LG, de grote lummels presteren nagenoeg gelijk. Heb je die grafiek van de Daikin gezien die ik laatst heb gepost? Op deellast draaien ze zuiniger dan op full power. Ook niet zo heel gek, de redenatie van @Tomexergie klopt.
Ik heb nog altijd geen tijd gehad om een epistel te schrijven, maar met alle informatie in de hand kom ik niet verder dan dat een grote unit (mits: inverter) iets duurder is en dat als je het té bont maakt qua dimensionering hij potentieel gaat pendelen.
Verder 0,0 nadelen.
Meerdere wegen naar Rome natuurlijk.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:28:
Met de kerstperiode voor de deur lijkt het mij ook wel geinig eens met grafiekjes en zo te gaan stoeien.
Wat erg aardig werkt is om *al* je data via MQTT te laten gaan. In mijn geval varieert dat van een partij sonoffs, de p1 meter, pulse meter voor de zonnepanelen, temperatuursensoren, etc. Voor zaken die geen MQTT praten zet ik node red in, de webinterface van de Hosola omvormer slurp ik leeg met node red, parse daar de kwh standen uit en knikker die de MQTT bus op. Als je data via MQTT beschikbaar hebt kun je daarna met welk willekeurig pakket dan ook die data verwerken (hoop zaken in de domoticawereld ondersteunen inmiddels MQTT) en - ik noem maar eens wat - je warmte-elementen schakelen als de zon schijnt.
Een handige optie is om daarna telegraf van influx in te zetten om de data van MQTT op te slurpen en die ergens in een database te proppen. Ik gebruikte influxdb, maar loop toch regelmatig tegen bugs aan en ben daarom nu aan het overstappen naar elasticsearch. Je kunt het ook naar postgres of wat anders dumpen, wat je fijn vindt. Prak er vervolgens een pakket tegenaan die grafieken van die data kan maken zoals Grafana of Kibana en je kunt je grafiekjes fixen.
Bijkomend voordeel is dat je bijv. de data van MQTT ook kunt gebruiken in je domotica, Home Assistant of Pimatic kunnen er goed mee overweg om wat voorbeelden te noemen. MQTT zorgt voor een hele mooie abstractie tussen de software en de hardware. Bovenstaande setup is modulair, componenten zijn makkelijk uit te wisselen en schaalbaar.
Als je het spul wilt deployen, bespaar jezelf een berg werk en doe het dmv docker (kan volgens mij ook op je nas). Scheelt je uren installatiewerk en compatibiliteitsproblemen.
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 19-12-2017 12:53 ]
Volgens jouw voorbeeld zou je 1/3=33% met nachtverlaging besparen. Dat kan alleen in een kippe(n)hok, want jouw woning koelt gedurende de nacht maar enkel graden af. Nachtverlaging bepaart bij een goed geisoleerde woning nauwelijks energie en het verlies bij "inhalen" door de WP zal groter zijn.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:01:
Als ik 30kWh verbruik met een COP van 5 of 20kWh verbruik met een COP van 4 dan heb ik bij 20kWh minder verbruikt, en bij 30kWh een betere COP. (getallen zijn slechts theoretisch).
Ik zou wellicht bij de perfecte Ta temperatuur (die naar mijn idee niet bestaat door de vele variabelen) 24*7 per dag de WP kunnen laten pruttelen, maar waarom zou ik dat in vredesnaam willen
Je kunt dit moeilijk goed meten omdat iedere nacht weer anders is.
Een slecht-geisoleerde woning hoeft overigens echt geen kippenhok te zijn. Geen enkele reden om daar denigrerend over te doen.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
@blauwemac Ik heb een slecht geisoleerd huis en voel me niet aangesproken, het voorbeeld dat @Tomexergie geeft 1/3 v.d. 24h verlaging, resulteert ook in 1/3 besparing. Dat kan alleen in inderdaad een kippenhok.
Bij mij zorgde nachtverlaging juist voor een hoger gasverbruik door de Elga. Scheelde geen kuubs, maar toch. Aangezien het mij gaat om gasreductie is continu verwarming toch beter.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Op zich logisch, vaak is de Elga niet heel ruim bemeten, dus hij zal eerder gas bijschakelen om capaciteitstekort weg te werkenAziraphale schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:20:
Bij mij zorgde nachtverlaging juist voor een hoger gasverbruik door de Elga. Scheelde geen kuubs, maar toch. Aangezien het mij gaat om gasreductie is continu verwarming toch beter.
[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 19-12-2017 13:30 ]
Uuuhm. Dat hangt ervan af.Aziraphale schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:20:
Wat is nachtverlaging.
Helemaal uit, thermostaat zo laag dat ie niet aan slaat.
Of iets lager waardoor die in de nacht schakelt.
Of kiezen van een lagere aanvoertemp op de stooklijn.
En hoe start je dan in de ochtend weer op. Slinger aan de thermostaat resulteert in bijschakelen gas.
In stapjes verhogen kan dan de oplossing zijn.
Laten we eerlijk zijn, als nachtverlaging kan en loont moeten we dat doen!
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 13:31 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Precies, en geen vloerverwarming versterkt dat effect nog een keer. :-)neographikal schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:28:
[...]
Op zich logisch, vaak is de Elga niet heel ruim bemeten, dus hij zal eerder gas bijschakelen om capaciteitstekort weg te werkenDoor de nieuwe firmware op de LG hebben we bij pa hier ook last van, de warmtepomp is wat capaciteit kwijt en de ketel komt eerder in.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Mijn rekenvoorbeeld was theoretisch en zeker niet de werkelijkheid, dus een 33% besparing zal het zeker niet zijn.Tomexergie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:59:
[...]
Volgens jouw voorbeeld zou je 1/3=33% met nachtverlaging besparen. Dat kan alleen in een kippe(n)hok, want jouw woning koelt gedurende de nacht maar enkel graden af. Nachtverlaging bepaart bij een goed geisoleerde woning nauwelijks energie en het verlies bij "inhalen" door de WP zal groter zijn.
Je kunt dit moeilijk goed meten omdat iedere nacht weer anders is.
Wel ben ik er met mijn getest achtergekomen dat ik zonder nachtverlaging meer energie verbruik.
Op een dag als afgelopen zondag zonder nachtverlaging 22,31kWh verbruikt.
Een vergelijkbare dag was vrijdag 1 december, toen heb ik maar 13.1kWh verbruikt
Gemiddelde etmaal temperatuur 17-12-2017 was 1,3 graad met veel zon.
Gemiddelde etmaal temperatuur 01-12-2017 was 1 graad met veel zon.
Op 17-12-2017 tijdens de periode waar ik normaal nachtverlaging toe pas al ruim 13kWh "verdwenen".
Nu is deze energie niet verdwenen, want toen de zon doorkwam was het ineens 23 á 24 graden in mijn keuken.
Dus op zonnige dagen loont het in woning al helemaal om nachtverlaging toe te passen.
Maar ook op andere dagen zie ik een besparing van zeker 10% bij toepassen nachtverlaging, en naar alle waarschijnlijkheid zal ook de COP beter zijn op dagen waar nachtverlaging is toegepast, omdat de WP in de koudste periode van de nacht niet draait.
Ik kan het een beetje lastig uitleggen, maar los van warmteverlies kan ik in die betonnen vloer van ons veel warmte opslaan om de nacht goed te overbruggen (afkoeling normaal zo'n 0,5 graad, het gekste wat ik gezien heb was 1 graad bij vorst en wind).
Maar zoals meerdere keren bewezen in dit topic is elke woning en situatie anders, en gezien de feiten (mijn fysieke woning met bijbehorende ligging, regio, de aanwezige WP, de wens om 's nachts liever geen "gesnor" van een WP te hebben) zou ik echt niet weten waarom ik geen nachtverlaging zou toepassen.
Als ik persé 24 per dag had willen stoken had ik misschien wel een lichtere WP moeten kopen die verder terug kan moduleren, dan had ik weer problemen gehad om mijn SWW binnen afzienbare tijd warm te krijgen, of ik had daar wat anders voor moeten bedenken. kleinere WP maakt meer geluid bij hogere vermogen.
Ik vind onderstaande een mooie grafiek, en m'n woning is lekker op temperatuur, geen lawaai 's nachts, iedereen tevreden dus "why not"

Lekker dan: Als ik mijn installateur mag geloven moet ik de CV ketel maar aanzetten. "De ELGA is niet bedoeld als Stand Alone... "
Techneco zou dit bevestigen.. Ik heb vandaag, terwijl het ruim 7 graden is buiten al bijnan 15KWH verstookt met de ELGA. De COP zou met mijn TA van 32 en buiten temp van 7 ruim boven de 5 moeten zitten. Dan heb ik dus 75KWh aan energie gebruikt om mijn huis op temperatuur te houden (20C).
dat is het Equivalent van 9m3 gas. Dat heb ik in de afgelopen 3 jaar nog nooit op een dag verbruikt en het is 7C buiten! @Oxellaar stel ik me nou aan of gaat hier gewoon iets goed mis?
Techneco zou dit bevestigen.. Ik heb vandaag, terwijl het ruim 7 graden is buiten al bijnan 15KWH verstookt met de ELGA. De COP zou met mijn TA van 32 en buiten temp van 7 ruim boven de 5 moeten zitten. Dan heb ik dus 75KWh aan energie gebruikt om mijn huis op temperatuur te houden (20C).
dat is het Equivalent van 9m3 gas. Dat heb ik in de afgelopen 3 jaar nog nooit op een dag verbruikt en het is 7C buiten! @Oxellaar stel ik me nou aan of gaat hier gewoon iets goed mis?
Vraag aan ecodan bezitters, kan ik mijn nefit moduline 400 thermostaat ook aansluiten op mijn ecodan als 2e ruimtetemp opnemer? Ik heb nu een losse opnemer op de studeerkamer stasn die de unit regelt.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
@corsat Volgens mij praten de Modulines alleen maar "Nefits".
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 16:48 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Klinkt beláchelijk. Natuurlijk moet je bij deze buiten-temperaturen stand alone met de Elga kunnen draaien. Ik zou dat echt niet pikken van die installateur.BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:25:
Lekker dan: Als ik mijn installateur mag geloven moet ik de CV ketel maar aanzetten. "De ELGA is niet bedoeld als Stand Alone... "
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@Bram-Bos als ik het goed las draait de Elga wel stand alone alleen met een te hoog verbruik.
@Bram-Bos dit klopt, hij draait nu nog net stand alone, zal zo thuis eens een grafiekje knutselen. Alleen hij mag mijns inziens gewoon geen max vermogen gebruiken nu om het huis te verwarmen.Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:48:
@Bram-Bos als ik het goed las draait de Elga wel stand alone alleen met een te hoog verbruik.
Hij verwarmt niet eens het hele huis, alleen de badkemer (3m2) en woonkamer (40 m2) via LTV.
En hoe lang héb je die Elga ook alweer? Heb je referenties naar betere tijden met de Elga?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Wat zijn de cijfers danBasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:51:
[...]
@Bram-Bos dit klopt, hij draait nu nog net stand alone, zal zo thuis eens een grafiekje knutselen. Alleen hij mag mijns inziens gewoon geen max vermogen gebruiken nu om het huis te verwarmen.
Hij verwarmt niet eens het hele huis, alleen de badkemer (3m2) en woonkamer (40 m2) via LTV.
Wat is de Tret.
Tret kan ik niet meten.. TA weet ik door de analoge meter op de vloerverwarming = 23C nu. Een brakke IR meter zegt me dat dT = (Ta-Tr) = +-1C
absurd. ik zit nu op 5,9Kwh en 0,5m3 gas voor een vergelijkbare situatie(redelijke isolatie). met iets meer kamer/keuken (50m2), hal en 1e verdieping radiatoren geknepen. nachtverlaging op 18c 00.00-07.30BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:25:
Eindelijk terugkoppeling van het installatiebureau
In week 2 van januari een afspraak om de huidige situatie op te nemen, en hij zou navragen bij Techneco in hoeverre het mogelijk is om een Loria in een soort-van hybride-bedrijf te plaatsen met de huidige oude (niet HR) ketel.
Als dat voor een tijdje kan, dan hebben we nu niet meteen ook een groot buffervat en SWW voorziening nodig, en kan als het echt koud wordt de ketel ook de (hoge temp.) radiatoren beneden bijstoken.

In week 2 van januari een afspraak om de huidige situatie op te nemen, en hij zou navragen bij Techneco in hoeverre het mogelijk is om een Loria in een soort-van hybride-bedrijf te plaatsen met de huidige oude (niet HR) ketel.
Als dat voor een tijdje kan, dan hebben we nu niet meteen ook een groot buffervat en SWW voorziening nodig, en kan als het echt koud wordt de ketel ook de (hoge temp.) radiatoren beneden bijstoken.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als jij op die Ta stuurt zit je er wel naast.BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:18:
Tret kan ik niet meten.. TA weet ik door de analoge meter op de vloerverwarming = 23C nu. Een brakke IR meter zegt me dat dT = (Ta-Tr) = +-1C
Dat is immers gemengd water.
Je Ta is dus hoger en Delta T ook.
Dit was 25/11:

En dis vandaag:

En dis vandaag:

Delta T is gemeten onder de ELGA, vertrouw alleen de Absolute waarde van dat IR ding niet, vandaar alleen dTKnowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:39:
[...]
Als jij op die Ta stuurt zit je er wel naast.
Dat is immers gemengd water.
Je Ta is dus hoger en Delta T ook.
[ Voor 50% gewijzigd door BasvanS op 19-12-2017 17:43 ]
25/11 ziet er prima uit. Als er verder niks aan je afgifte-systeem is veranderd, moet er toch wel iets mis zijn met die Elga. Een dT van 1 is natuurlijk drie keer niks.BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:42:
Dit was 25/11:
[afbeelding]
En dis vandaag:
[afbeelding]
[...]
Delta T is gemeten onder de ELGA, vertrouw alleen de Absolute waarde van dat IR ding niet, vandaar alleen dT
Aan mijn grafieken te zien was die dag een stuk zonniger dan vandaag..BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:42:
Dit was 25/11:
[afbeelding]
En dis vandaag:
[afbeelding]
[...]
Delta T is gemeten onder de ELGA, vertrouw alleen de Absolute waarde van dat IR ding niet, vandaar alleen dT
Het verbruik ligt alleen niet heel ver uit elkaar
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Sinds ik thuis ben gekomen en mijn vrouw is begonnen met koken is de ELGA uit gegaan, er is nog wel warmtevraag volgens de Thermostaat.. maar hij doet al bijna een uur niks meer.
25 november was idd wat zonniger, maar ik heb toen wel de slaapkamer ook gestookt, nu is het alleen de vloer. Wat ik van de afgelopen 3 jaar gewend ben is dat de CV pas bij temperaturen onder de 9-10 graden aan slaat. Bij en hogere temperatuur is het gebruik van de elektrische apparatuur en het zelf thuis zijn voldoende om het huis op temperatuur te houden.
25 november was idd wat zonniger, maar ik heb toen wel de slaapkamer ook gestookt, nu is het alleen de vloer. Wat ik van de afgelopen 3 jaar gewend ben is dat de CV pas bij temperaturen onder de 9-10 graden aan slaat. Bij en hogere temperatuur is het gebruik van de elektrische apparatuur en het zelf thuis zijn voldoende om het huis op temperatuur te houden.
Puur aan de vorm van je grafieken is al te zien dat je Elga nu niet naar behoren functioneert, en op 25/11 wel. Laat je niet afschepen met het argument dat de Elga niet stand alone zou kunnen werken.BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:00:
Sinds ik thuis ben gekomen en mijn vrouw is begonnen met koken is de ELGA uit gegaan, er is nog wel warmtevraag volgens de Thermostaat.. maar hij doet al bijna een uur niks meer.
Is dat pendelen, het lijkt een beetje op defrost maar ook weer niet.
@Bram-Bos die Delta 1 graad is natuurlijk niet waar. De echte Ta en Tr zijn niet bekend dus alle info hierover kunnen wij niets mee.
@Bram-Bos die Delta 1 graad is natuurlijk niet waar. De echte Ta en Tr zijn niet bekend dus alle info hierover kunnen wij niets mee.
De nieuwe Viessmann L/W WP serie, hij schijnt heel stil te zijn, geclaimd 35 dB op 3 meter afstand door
Advanced Acoustics Design (AAD), en nog meerdere specs in de link
https://www.viessmann.nl/...epompen/vitocal-200s.html
Advanced Acoustics Design (AAD), en nog meerdere specs in de link
https://www.viessmann.nl/...epompen/vitocal-200s.html
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
@BasvanS begrijp ik je goed
Wat is de echte Ta en niet die die je afleest op de verdeler?
Wat lees je op de verdeler wanneer je de verdelerpomp uitschakelt
Ja, dat is inclusief ventilatieverliezen. Wij krijgen WTW ventilatie en vloerverwarming overal. Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan goede isolatie, drievoudig glas en luchtdicht bouwen. Uiteraard inclusief een blow door test. Voor koeling hoeft het bij ons echt niet zoals met een airco te zijn, maar net een paar graden lager zou lekker zijn.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:01:
[...]
Zit bij de warmteverliesberekening ook ventilatieverlies in
Iets over dimensioneren zou ik ook doen (en heb ik gedaan, verlies is 10KW, WP=11,2KW) maar ik zou niet overdrijven.
Dus zoek een WP van 5 á 6KW die ver terug kan moduleren, alleen denk wel goed na over je SWW voorziening, want dat kost bij mij soms al 2 uur per dag (met een 11,2KW WP) dan kun je uitrekenen hoe lang dat met een 5KW zal gaan duren.
Ik zal dan daar echt een andere oplossing voor zoeken.
Om goed te kunnen koelen heb je ook een goed "koelafgiftesysteem" nodig. Vloerverwarming alleen is dat in de basis niet echt. Ik merk met mijn WP dat met koelen de WP al snel begint te "pendelen" wat betekend dat het afgiftesysteem niet genoeg "koelte" kwijt kan.
Dus wil je serieus koelen schaf een L/L WP (airco) aan, en als je wilt koelen kijk dan niet naar het koelvermogen van een L/W WP, dit is al snel teveel bij alleen vloerverwarming.
Zelf overweeg ik weer een Waterstage te nemen of een Loria. De eerste kan lekker ver terug moduleren, wat zeker fijn is. Ook neem ik een buffer op in het circuit om pendelen tegen te gaan.
Hoever kunnen die Zubadan's terug moduleren?
Tja, moeilijk om jouw nogal afwijkende situatie te analyseren.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:43:
[...]
Mijn rekenvoorbeeld was theoretisch en zeker niet de werkelijkheid, dus een 33% besparing zal het zeker niet zijn.
Wel ben ik er met mijn getest achtergekomen dat ik zonder nachtverlaging meer energie verbruik.
Op een dag als afgelopen zondag zonder nachtverlaging 22,31kWh verbruikt.
Een vergelijkbare dag was vrijdag 1 december, toen heb ik maar 13.1kWh verbruikt
Gemiddelde etmaal temperatuur 17-12-2017 was 1,3 graad met veel zon.
Gemiddelde etmaal temperatuur 01-12-2017 was 1 graad met veel zon.
Op 17-12-2017 tijdens de periode waar ik normaal nachtverlaging toe pas al ruim 13kWh "verdwenen".
Nu is deze energie niet verdwenen, want toen de zon doorkwam was het ineens 23 á 24 graden in mijn keuken.
Dus op zonnige dagen loont het in woning al helemaal om nachtverlaging toe te passen.
Maar ook op andere dagen zie ik een besparing van zeker 10% bij toepassen nachtverlaging, en naar alle waarschijnlijkheid zal ook de COP beter zijn op dagen waar nachtverlaging is toegepast, omdat de WP in de koudste periode van de nacht niet draait.
Ik kan het een beetje lastig uitleggen, maar los van warmteverlies kan ik in die betonnen vloer van ons veel warmte opslaan om de nacht goed te overbruggen (afkoeling normaal zo'n 0,5 graad, het gekste wat ik gezien heb was 1 graad bij vorst en wind).
Maar zoals meerdere keren bewezen in dit topic is elke woning en situatie anders, en gezien de feiten (mijn fysieke woning met bijbehorende ligging, regio, de aanwezige WP, de wens om 's nachts liever geen "gesnor" van een WP te hebben) zou ik echt niet weten waarom ik geen nachtverlaging zou toepassen.
Als ik persé 24 per dag had willen stoken had ik misschien wel een lichtere WP moeten kopen die verder terug kan moduleren, dan had ik weer problemen gehad om mijn SWW binnen afzienbare tijd warm te krijgen, of ik had daar wat anders voor moeten bedenken. kleinere WP maakt meer geluid bij hogere vermogen.
Ik vind onderstaande een mooie grafiek, en m'n woning is lekker op temperatuur, geen lawaai 's nachts, iedereen tevreden dus "why not"
[afbeelding]
Ik vind het en groot verschil 22 kWh(e) zonder en 13kWh(e) met nachtverlaging.
Items voor onderzoek:
1) Geen dag is hetzelfde maar daar kan zo'n groot verschil niet door komen, maar toch...
2) De dynamica van huis en vloer hebben grote invloed op de warmtetoevoer
Als je nachtverlaging toepast zal er in de eerste dagen nog geprofiteerd worden van de opgeslagen energie binnen de isolatieschil en vloer. Het moet uitstabiliseren. Je kunt alleen vergelijken met meerdere dagen in beide situaties.
3) Hoe zit het met de COP over 24 uur? Bij constante toevoer zou de Ta gemiddeld lager moeten zijn dan bij nachtverlaging waarbij de WP vol aan de bak moet. Wordt er optimaal geregeld?
De tijdconstante van jouw betonnen vloer , ik neem aan die warmte moet afgeven, is te berekenen. Een belangrijke factor voor de warmteoverdracht en de relatie met nachtverlaging.
Alles is nu al 2 uur uit.. ben thuis heKnowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:41:
@BasvanS begrijp ik je goed
Toen de pomp nog aanstond gaf de IR meter 26.0 om 24.7 aan.
Bij deze volg ik al een tijd dit Forum . Over het verduurzamen van mijn huis en heb al een aantal voorzieningen gedaan.
Maar nu ben ik bij het punt aangekomen van de aanpak van de energie inrichting , op weg naar 0 op de meter, Ik kom weinig situaties tegen als bij mij.Bij mij ligt er een parketvloer in de woonkamer die ik er als ik vele Instalateurs mag geloven eruit zou moeten halen,nu vind ik dat ook kapitaalvernietiging en probeer dat toch te voorkomen om een aanvaarbare oplossing te vinden.
Ik ben daarom op zoek naar mede Tweakers die met hetzelfde probleem zitten of zaten.
Hierbij enige gegevens van mijn huis , Bouwjaar 1970 , Het betreft een stenen platte bungalow geheel voorzien van een kruipruimte bebouwde oppervlakte 280 m2 .
Dak gerenoveerd, gevels spaumuur isolatie , Hr dubbele beglazing , Zonnepanelen .
Verbruik gas per jaar na isoleren 2250 m3 .
Electra 4000 kw .
De verwarmingsketel is bouwjaar 2001.
Mijn vraag is zijn er Tweakers die een warmtepomp hebben waar geen vloerverwarming aanwezig is en het huis en tapwater goed op temperatuur te houden is.
Graag enige reacties op deze vragen, bijvoorbaat mijn dank,
Joedmo Breskens
Maar nu ben ik bij het punt aangekomen van de aanpak van de energie inrichting , op weg naar 0 op de meter, Ik kom weinig situaties tegen als bij mij.Bij mij ligt er een parketvloer in de woonkamer die ik er als ik vele Instalateurs mag geloven eruit zou moeten halen,nu vind ik dat ook kapitaalvernietiging en probeer dat toch te voorkomen om een aanvaarbare oplossing te vinden.
Ik ben daarom op zoek naar mede Tweakers die met hetzelfde probleem zitten of zaten.
Hierbij enige gegevens van mijn huis , Bouwjaar 1970 , Het betreft een stenen platte bungalow geheel voorzien van een kruipruimte bebouwde oppervlakte 280 m2 .
Dak gerenoveerd, gevels spaumuur isolatie , Hr dubbele beglazing , Zonnepanelen .
Electra 4000 kw .
Mijn vraag is zijn er Tweakers die een warmtepomp hebben waar geen vloerverwarming aanwezig is en het huis en tapwater goed op temperatuur te houden is.
Joedmo Breskens
De kleinste Zubadan is de 8KW variant en die kan net zo ver terugmoduleren als mijn 11,2KW variant, namelijk naar 4,5KW thermische warmte, wat veel te veel is voor jouw warmteverlies.TLer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:11:
[...]
Ja, dat is inclusief ventilatieverliezen. Wij krijgen WTW ventilatie en vloerverwarming overal. Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan goede isolatie, drievoudig glas en luchtdicht bouwen. Uiteraard inclusief een blow door test. Voor koeling hoeft het bij ons echt niet zoals met een airco te zijn, maar net een paar graden lager zou lekker zijn.
Zelf overweeg ik weer een Waterstage te nemen of een Loria. De eerste kan lekker ver terug moduleren, wat zeker fijn is. Ook neem ik een buffer op in het circuit om pendelen tegen te gaan.
Hoever kunnen die Zubadan's terug moduleren?
Wat ik bedoel te zeggen met koelen door de vloer is dat je er wel een 20KW WP op kan zetten, maar die zal naar alle waarschijnlijkheid je vloer niet harder koelen als een 5KW WP.
Met jouw warmteverliezen zou ik kiezen voor een kleine WP (minimaal 5 á 6KW) en wellicht een andere oplossing voor SWW zoeken (Hygiëne spiraal in buffervat, douche WTW en doorstroomverwarmer wellicht een idee
Een buffer voorkomt pendelen enigszins maar met een Zubadan op dit warmteverlies gaat zelfs een Zubadan pendelen
Die 13 vs. 22kWh is ook een extreem voorbeeld waarbij nachtverlaging gigantisch goed uit de bus komt (gigantisch koud 's nachts en veel zon overdag).Tomexergie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:13:
[...]
Tja, moeilijk om jouw nogal afwijkende situatie te analyseren.
Ik vind het en groot verschil 22 kWh(e) zonder en 13kWh(e) met nachtverlaging.
Items voor onderzoek:
1) Geen dag is hetzelfde maar daar kan zo'n groot verschil niet door komen, maar toch...
2) De dynamica van huis en vloer hebben grote invloed op de warmtetoevoer
Als je nachtverlaging toepast zal er in de eerste dagen nog geprofiteerd worden van de opgeslagen energie binnen de isolatieschil en vloer. Het moet uitstabiliseren. Je kunt alleen vergelijken met meerdere dagen in beide situaties.
3) Hoe zit het met de COP over 24 uur? Bij constante toevoer zou de Ta gemiddeld lager moeten zijn dan bij nachtverlaging waarbij de WP vol aan de bak moet. Wordt er optimaal geregeld?
De tijdconstante van jouw betonnen vloer , ik neem aan die warmte moet afgeven, is te berekenen. Een belangrijke factor voor de warmteoverdracht en de relatie met nachtverlaging.
Ik paste altijd nachtverlaging toe en ben voor test eens 24 uur gaan verwarmen, dus de warmte van 24 uur verwarmen zat niet in de woning.
De COP kan ik niet per 24 uur bekijken, maar zoals eerder aangegeven "boeit" me de hele COP ook niet zoveel.
Ik heb het idee dat mijn vloer eigenlijk 1 grote buffer is, als ik daar 12 uur warmte in stop komt daar de volgende 12 uur nog steeds warmte uit.
Maar los van alle kosten, wat is in mijn situatie het voordeel van 24*7 verwarmen
Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij veel van jullie wel noodzakelijk / wenselijk is, maar daarom is elke situatie anders.
Ik doe het hier met wandtemperatie (soort wandverwarming), net als @Ramon_1984; @Anoniem: 266924 doet het met plafondverwarming. Zie mijn sig voor een link naar mijn site.Joedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:23:
Bij deze volg ik al een tijd dit Forum . Over het verduurzamen van mijn huis en heb al een aantal voorzieningen gedaan.
Electra 4000 kw .
Joedmo Breskens
Je gasverbruik is nog wel tamelijk fors. Weet je hoeveel daarvan naar Sanitair Warm Water (SWW) gaat?
Edi: en natuurlijk de nodige gebruikers die via radiatoren werken (vaak wel ruim bemeten of LTV)
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 19-12-2017 19:34 ]
Bij mij lag en ligt er nog steeds ook een parketvloer. Het is onzin te denken dat je aan de vloerverwarming zou moeten. Het is door KIWA onderzocht dat laagtemperatuurconvectoren net ze goed of zelfs een paar procent efficienter werken dan vloerverwarming. Die "vele installateurs" weten er helaas weinig van. Er zijn hier inderdaad ook vele voorbeelden van mensen waar het prima gaat zonder vloerverwarming.Joedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:23:
Bij mij ligt er een parketvloer in de woonkamer die ik er als ik vele Instalateurs mag geloven eruit zou moeten halen,nu vind ik dat ook kapitaalvernietiging en probeer dat toch te voorkomen om een aanvaarbare oplossing te vinden.
[ Voor 32% gewijzigd door Jan Treur op 19-12-2017 19:49 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Kun je een panasonic monoblock ook op max COP laten draaien ?
Zeker wanneer je een buffervat het is het niet nodig dat hij deze zo snel mogelijk warm heeft ?
Kun je het vermogen ook "overrullen" en zelf sturen ? (e.g. met een 0...10V signaal of via KNX of.. ?)
Zeker wanneer je een buffervat het is het niet nodig dat hij deze zo snel mogelijk warm heeft ?
Kun je het vermogen ook "overrullen" en zelf sturen ? (e.g. met een 0...10V signaal of via KNX of.. ?)
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Voor de renovatie van het dak zat ik op een gebruik van 4150 m3 op jaarbasis dus daar was ik al blij mee dus nu probeer ik de tweakers te bereiken die ongeveer in dezelfde omstandigheden zaten als ik nu om te bekijken hoe zij met hun situatie zijn om gegaan om een beter resultaat te behalen richting 2050
Joedmo Breskens
Joedmo Breskens
Dan begrijp ik je vraag niet. Nachtverlaging levert bij jou onwaarschijnlijk veel besparing op en je voert energie toe met een warmtepomp. Dan moet je toch onderzoeken waar dat door komt? Of meten of analyseren.Grolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:25:
[...]
De kleinste Zubadan is de 8KW variant en die kan net zo ver terugmoduleren als mijn 11,2KW variant, namelijk naar 4,5KW thermische warmte, wat veel te veel is voor jouw warmteverlies.
Wat ik bedoel te zeggen met koelen door de vloer is dat je er wel een 20KW WP op kan zetten, maar die zal naar alle waarschijnlijkheid je vloer niet harder koelen als een 5KW WP.
Met jouw warmteverliezen zou ik kiezen voor een kleine WP (minimaal 5 á 6KW) en wellicht een andere oplossing voor SWW zoeken (Hygiëne spiraal in buffervat, douche WTW en doorstroomverwarmer wellicht een idee)
Een buffer voorkomt pendelen enigszins maar met een Zubadan op dit warmteverlies gaat zelfs een Zubadan pendelen
[...]
Die 13 vs. 22kWh is ook een extreem voorbeeld waarbij nachtverlaging gigantisch goed uit de bus komt (gigantisch koud 's nachts en veel zon overdag).
Ik paste altijd nachtverlaging toe en ben voor test eens 24 uur gaan verwarmen, dus de warmte van 24 uur verwarmen zat niet in de woning.
De COP kan ik niet per 24 uur bekijken, maar zoals eerder aangegeven "boeit" me de hele COP ook niet zoveel.
Ik heb het idee dat mijn vloer eigenlijk 1 grote buffer is, als ik daar 12 uur warmte in stop komt daar de volgende 12 uur nog steeds warmte uit.
Maar los van alle kosten, wat is in mijn situatie het voordeel van 24*7 verwarmenDe boel koelt niet af, ik verbruik in ieder geval niet minder, de COP zal 's nachts niet hoger zijn, dus ik zie geen noodzaak om 's nachts te gaan verwarmen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij veel van jullie wel noodzakelijk / wenselijk is, maar daarom is elke situatie anders.
Als je nog wat verder kunt isoleren zou ik dat doen (hoewel sommigen daar anders over denken).Joedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:53:
Voor de renovatie van het dak zat ik op een gebruik van 4150 m3 op jaarbasis dus daar was ik al blij mee dus nu probeer ik de tweakers te bereiken die ongeveer in dezelfde omstandigheden zaten als ik nu om te bekijken hoe zij met hun situatie zijn om gegaan om een beter resultaat te behalen richting 2050
Joedmo Breskens
Daarna of gelijktijdig je afgiftesysteem zo aanpassen dat je met aanvoertemperatuur onder de 40˚C het huis kunt warm houden op koude winterdagen. LTV-radiatoren bv, of extremer: wandverwarming.
Daarna komt een warmtepomp in beeld.
En ja, je kunt ook een hele grote overmaat aan pv leggen en dat verstoken via een wp in een matig geïsoleerd huis, maar dan mag je hopen dat de salderingsregeling op een of andere manier blijft bestaan.
Niet dat ik weet, dat het mogelijk is voor de F en G serie.HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:46:
Kun je een panasonic monoblock ook op max COP laten draaien ?
Het is wel mogelijk via Tr het vermogen te beinvloeden, maar daarvoor heb je wel wat meer nodig dan enkel een stuursignaal.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bram, ik ben aan het expirementeren met temperatuurverlagingen met de verwarmingsketel en tot op dit moment gaat dat goed ik heb de temperatuur op 40 graden C , kamer temperatuur op 20 graden overdag,
Ik pas momenteel nachtverlaging toe op 16 graden C, Dus hij zakt s`nachts 3.5 graden C .
Om 8uur s`morgens slaat hij via thermostaat aan op 21 gr. C, De verwarmingsketel verwarmd op 1,5 uur tot 20 gr. C. Ik moet er wel bij vertellen dat de radiatoren een grote afgifte capaciteit hebben 16 x afgifte=
capaciteit 34.750 kw .Dus mijn inschatting is mijn afgiftesysteem weinig aanpassing nodig heeft.
Ik heb nu een overschot aan electriciteit vanwege zonnepanelen.
Joedmo Breskens
Ik pas momenteel nachtverlaging toe op 16 graden C, Dus hij zakt s`nachts 3.5 graden C .
Om 8uur s`morgens slaat hij via thermostaat aan op 21 gr. C, De verwarmingsketel verwarmd op 1,5 uur tot 20 gr. C. Ik moet er wel bij vertellen dat de radiatoren een grote afgifte capaciteit hebben 16 x afgifte=
capaciteit 34.750 kw .Dus mijn inschatting is mijn afgiftesysteem weinig aanpassing nodig heeft.
Ik heb nu een overschot aan electriciteit vanwege zonnepanelen.
Joedmo Breskens
@Joedmo: Mooi dat dat lukt met 40˚C. Heb je dat ook geprobeerd bij T-buiten rond of onder vriespunt?
Als jij 3,5 graad in de nacht verliest heb je toch nog steeds wel een behoorlijk warmteverlies. Je zult waarschijnlijk veel wp-vermogen moeten installeren, waarschijnlijk moeten afzien van nachtverlaging, en rekenen op meer dan de 1:2 vuistregel (m3 --> kWh) die hier vaak rondgaat.
Ik zou zeggen: eerst verder isoleren. Daar is het klimaat meer mee gebaat!
Als jij 3,5 graad in de nacht verliest heb je toch nog steeds wel een behoorlijk warmteverlies. Je zult waarschijnlijk veel wp-vermogen moeten installeren, waarschijnlijk moeten afzien van nachtverlaging, en rekenen op meer dan de 1:2 vuistregel (m3 --> kWh) die hier vaak rondgaat.
Met wat vergelijk je dat warmteverlies. Met huizen die een flink buffer hebben waardoor het warmteverlies gecamoufleerd is (vloerverwarming)?Bram-Bos schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:50:
@Joedmo: Mooi dat dat lukt met 40˚C. Heb je dat ook geprobeerd bij T-buiten rond of onder vriespunt?
@Knowbody: Puur gasgebruik (2250 m3) en T-verlies per nacht.
Bram aan mijn schil kan ik niets meer doen ,alleen rondom rolluiken dat zou nog kunnen, maar omdat mijn verwarmingsketel 16 jaar oud is staat dit op de prioriteits plaats 1 ,dus zit ik aan een warmtepomp te denken all-electric aan gevuld met buffervat met of zonder spiraal voor warmwaterbereiding , dus hierbij ook mede denkende tweakers gezocht met eigen ervaring om mij wegwijs te maken in dit doolhof .
Joedmo
Joedmo
- OK. Een Warmteverliesberekening zou je een preciezer beeld opleveren van het benodigde vermogen bij -10C. Dan zijn er vast en zeker warmtepompen te vinden die het op jouw systeem zullen gaan doen, maar ik verwacht dat je veel elektriciteit gaat verstoken.Joedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:10:
Bram aan mijn schil kan ik niets meer doen ,alleen rondom rolluiken dat zou nog kunnen, maar omdat mijn verwarmingsketel 16 jaar oud is staat dit op de prioriteits plaats 1 ,dus zit ik aan een warmtepomp te denken all-electric aan gevuld met buffervat met of zonder spiraal voor warmwaterbereiding , dus hierbij ook mede denkende tweakers gezocht met eigen ervaring om mij wegwijs te maken in dit doolhof .
Joedmo![]()
- Sanitair Warm Water: oplossing is afhankelijk van hoeveel je gebruikt, en of je bv. een goede plek over hebt voor een zonnecollector. Ikzelf doe SWW met een doorstroomverwarmer, omdat ik maar weinig nodig heb. Anderen doen het inderdaad met een buffer die door de wp (en soms ook door de zonneboiler) wordt opgewarmd, maar dat kost in de winter vermogen die je extra nodig hebt bovenop wat je voor je schil nodig hebt. En weer anderen kiezen voor een e-boiler (los van de wp).
Nou ik ben het er niet zo mee eens dat dat niet goed genoeg is. Het gebruik is gehalveerd!Bram-Bos schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:58:
@Knowbody: Puur gasgebruik (2250 m3) en T-verlies per nacht.
3.5 graden afkoelen is niet veel als je alleen met radiatoren werkt. Een vloerverwarming verwarmt nog na nadat het stoken is gestopt. Dan lijkt het verlies in de ochtend veel minder maar dat is dus pure schijn.
De vloer kan mogelijk nog geïsoleerd worden, hoewel bij geen vloerverwarming dat minder belangrijk is. Maar scheelt altijd.
De ventilatie kan misschien verbeterd of op nachtstand.
En hoe goed is dat glas? Bungalows hebben vaak grote ramen. Dan loont echt goed glas, liefst driedubbel.
Maar er is al veel gerealiseerd. Mijn inziens moet het met een WP zeker lukken. Ca. 11 kW. Er kunnen immers ook altijd nog Jaga's in.
Eens.Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:17:
[...]
Nou ik ben het er niet zo mee eens dat dat niet goed genoeg is. Het gebruik is gehalveerd!
3.5 graden afkoelen is niet veel als je alleen met radiatoren werkt. Een vloerverwarming verwarmt nog na nadat het stoken is gestopt. Dan lijkt het verlies in de ochtend veel minder maar dat is dus pure schijn.
De vloer kan mogelijk nog geïsoleerd worden, hoewel bij geen vloerverwarming dat minder belangrijk is. Maar scheelt altijd.
De ventilatie kan misschien verbeterd of op nachtstand.
En hoe goed is dat glas? Bungalows hebben vaak grote ramen. Dan loont echt goed glas, liefst driedubbel.
Maar er is al veel gerealiseerd. Mijn inziens moet het met een WP zeker lukken. Er kunnen immers ook altijd nog Jaga's in.
@Joedmo
Kan je echt niets meer aan je schil doen? Heb je al HR++(+)? Is de kruipruimte al geisoleerd? Neem aan dat bij dakrenovatie behoorlijk naar isolatie is gekeken aangezien het een bungalow betreft?
Kan je echt niets meer aan je schil doen? Heb je al HR++(+)? Is de kruipruimte al geisoleerd? Neem aan dat bij dakrenovatie behoorlijk naar isolatie is gekeken aangezien het een bungalow betreft?
Bram vorige week 90 m3 gas inclusief Warm water voorziening
64 Kwh electro verbruik
Joedmo
64 Kwh electro verbruik
Joedmo
Wat een onzin, de Elga is prima in staat om stand alone te draaien. Zeker bij deze buitentemperaturen.BasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:25:
En dat geeft Techneco zelf aan op hun site in de FAQ over hun warmtepompen....

Er is gewoon iets totaal mis met je Elga, met die 5kW moet je een gemiddelde woning warm kunnen houden.
Daar is hij juist voor ontworpen.
Maar terug naar je installateur...Wat heeft hij nu daadwerkelijk gecontroleerd?
Volgens mij helemaal niets dan alleen het advies om hem uit te zetten en later weer aan.
Net of dat normaal is bij een verwarmingstoestel.
Hoe oud is je Elga en waarom controleert hij niet gewoon hoe hij daadwerkelijk koeltechnisch draait?
Je kunt hier toch opdracht voor geven, want zo heb je er niets aan en gaat je Elga waarschijnlijk @Noord27 achteraan.
Anders zou ik de afspraak maken dat er een andere installateur bij komt en dat hij, bij defecten, de rekening krijgt.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik vroeg naar hoeveel m3 gas voor warm water voorziening (dus zonder verwarming). Alternatief: schat hoeveel liter warm water je per dag gebruiktJoedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:24:
Bram vorige week 90 m3 gas inclusief Warm water voorziening
64 Kwh electro verbruik
Joedmo
[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 19-12-2017 21:32 ]
Als je wat gasverbruikgegevens hebt van na de isolatieperiode, liefst zo gedetaileerd mogelijk liefst per dag, week of maand. Met begin en einddatum dan valt er wel en benadering te maken voor de benodigde capaciteit v.d. WP. Overigens in de openingspagina staat een formule waarmee je het zou kunnen benaderen, wel eerst SWW van het totaal aftrekken om het verwarmingsverbruik over te houden.Joedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:10:
Joedmo![]()
Toch nog even een dingetje over de nachtverlaging, misschien heb ik het gemist (er wordt erg veel gepost). Maar is het niet een geldige theorie dat nachtverlaging met een warmtepomp kan werken omdat het snachts simpelweg iets kouder buiten is en je dus een iets slechtere COP hebt? Hangt natuurlijk een beetje van de dag en van de lokatie van de warmtepomp af, maar het lijkt me dat het aardig wat kan schelen of het buiten 8 graden is of bijvoorbeeld snachts rond het vriespunt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Klopt, ook hier is na 30 minuten onder het setpoint geen ketel bijgesprongen.amarkest schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:58:
[...]
@avandermeulen
net ff getest:
P63 op 38
P84 op 10
KT van 20,5 -> 21c
Na 40 minuten ketel nog niet bijgesprongen dus ook bij FW 16.0 overruled P84 P63 niet.
ik laat 'm nog een poosje zo staan, wellicht gaat de ketel na een uur of zo nog aan, als extra veiligheid oid.
Ik zou eigenlijk een een keer de tool moeten koppelen en kijken of de graadminuten gaan aftellen bij een bepaalde setting. Even ter info...graadminuten zijn geen normale minuten. Deze gaan tellen als er een bepaalde tijd een bepaalde waarde wel of niet word bereikt. Alleen welke waarde geeft invloed
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2017 21:41 ]
Sorry bram , ik ben nog niet zover in de grafieken ,
maar er is toch wel een standaardverbruik bekend
Er van uitgaande van 3 volwassenen ik schat in 20 % of sla ik de plank dan ver mis
Joedmo
Er van uitgaande van 3 volwassenen ik schat in 20 % of sla ik de plank dan ver mis
Joedmo
Dat zou best kunnen, is redelijk standaardJoedmo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:48:
Sorry bram , ik ben nog niet zover in de grafieken ,
Joedmo
2250*80% = 1800 m3 voor verwarming
Formule Koevlaas2: 1800*8/1650= 8,72 --> 9kW vermogen nodig voor verwarming.
Als je SWW ook via WP wil doen (wat in jullie geval aan te raden is vanwege 20% van 2250 m3) zul je zeker 10% vermogen extra moeten hebben (2,5 uur/24 uur). Dus 10 kW zeker nodig.
Meten is weten. Het theoretische nadeel van wat lagere COP door de lage buitenT, wordt ruim gecompenseerd door niet op verhoogd niveau, na de nachtverlaging, weer op peil te trekken, je hebt dan een hogere Ta nodig dan strikt nodig als je geen nachtverlaging had toegepast. Het is een beetje een 'geloofskwestie' dus nog al lastig.!null schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:38:
Toch nog even een dingetje over de nachtverlaging, misschien heb ik het gemist (er wordt erg veel gepost). Maar is het niet een geldige theorie dat nachtverlaging met een warmtepomp kan werken omdat het snachts simpelweg iets kouder buiten is en je dus een iets slechtere COP hebt? Hangt natuurlijk een beetje van de dag en van de lokatie van de warmtepomp af, maar het lijkt me dat het aardig wat kan schelen of het buiten 8 graden is of bijvoorbeeld snachts rond het vriespunt.
HCTM doet weer aan temperatuur manupilatie. Rond naar boven af volgens mij. Ik zet de HCTM van 20,5 naar 21c. ELGA reageert, om 10 min later door HCTM afgekapt te worden omdat het volgens de HCTM 21c in de kamer is. Andere thermo meters geven 20,2 en 20,3c aan. Thermometer op 5cm naast HCTM geeft 20,3c aan.Oxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:40:
[...]
Klopt, ook hier is na 30 minuten onder het setpoint geen ketel bijgesprongen.
Ik zou eigenlijk een een keer de tool moeten koppelen en kijken of de graadminuten gaan aftellen bij een bepaalde setting. Even ter info...graadminuten zijn geen normale minuten. Deze gaan tellen als er een bepaalde tijd een bepaalde waarde wel of niet word bereikt. Alleen welke waarde geeft invloed
HCTM doet aan zwaar afronden naar boven volgens mij.
Ik meen dat dit hier op 't forum ook al 's ter berde gebracht is, dat was toen de dieselgate speelde.
Met de Isense en Celcia nooit last van gehad.
@amarkest: Ik heb hetzelfde met de iSense hoor. Verhoog ik de T-set met een 0.5K, dan staat in 9 van de 10 gevallen de gemeten kamertemperatuur binnen een minuut ook een 0.5K hoger. Kan natuurlijk mijn eigen warme inborst zijn...
Is waarschijnlijk een OpenTherm dingetje, de remeha eTwist doet exact hetzelfde. Zo dom om te zien...amarkest schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:01:
[...]
HCTM doet weer aan temperatuur manupilatie. Rond naar boven af volgens mij. Ik zet de HCTM van 20,5 naar 21c. ELGA reageert, om 10 min later door HCTM afgekapt te worden omdat het volgens de HCTM 21c in de kamer is. Andere thermo meters geven 20,2 en 20,3c aan. Thermometer op 5cm naast HCTM geeft 20,3c aan.
HCTM doet aan zwaar afronden naar boven volgens mij.
Ik meen dat dit hier op 't forum ook al 's ter berde gebracht is, dat was toen de dieselgate speelde.
Met de Isense en Celcia nooit last van gehad.
Nee heb ik met de Isense nooit gemerkt. Wat ik idd wel merk is dat de HCTM extreem gevoelig is, als je er even mee bezig bent staat ie zomaar op 1,5c hoger.Bram-Bos schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:04:
@amarkest: Ik heb hetzelfde met de iSense hoor. Verhoog ik de T-set met een 0.5K, dan staat in 9 van de 10 gevallen de gemeten kamertemperatuur binnen een minuut ook een 0.5K hoger. Kan natuurlijk mijn eigen warme inborst zijn...
Maar in dit geval was het een actie van 1 sec. waarna de HCTM 10 min later op 21c stond, terwijl de Thermometer, op 5cm naast de HCTM nog op 20,3c stond.
Ja, ik ga het wel voor mezelf meten straks met warmtepomp. Momenteel nog CV ketel in wel goed geisoleerd huis, maar toch loont nachtverlaging. Volgens mij vooral vanwege de inefficientie van het huidige systeem.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:58:
[...]
Meten is weten. Het theoretische nadeel van wat lagere COP door de lage buitenT, wordt ruim gecompenseerd door niet op verhoogd niveau, na de nachtverlaging, weer op peil te trekken, je hebt dan een hogere Ta nodig dan strikt nodig als je geen nachtverlaging had toegepast. Het is een beetje een 'geloofskwestie' dus nog al lastig.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hij heeft eigenlijk alleen de bypass vervangen, mijn vrouw heeft 2x gevraagd of het lukte en de er kwam 2x nee uit, de 2e keer zelfs lichtelijk gefrustreerd als ik mijn vrouw mag geloven.Oxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:28:
[...]
Wat een onzin, de Elga is prima in staat om stand alone te draaien. Zeker bij deze buitentemperaturen.
En dat geeft Techneco zelf aan op hun site in de FAQ over hun warmtepompen....
[afbeelding]
Er is gewoon iets totaal mis met je Elga, met die 5kW moet je een gemiddelde woning warm kunnen houden.
Daar is hij juist voor ontworpen.
Maar terug naar je installateur...Wat heeft hij nu daadwerkelijk gecontroleerd?
Volgens mij helemaal niets dan alleen het advies om hem uit te zetten en later weer aan.
Net of dat normaal is bij een verwarmingstoestel.
Hoe oud is je Elga en waarom controleert hij niet gewoon hoe hij daadwerkelijk koeltechnisch draait?
Je kunt hier toch opdracht voor geven, want zo heb je er niets aan en gaat je Elga waarschijnlijk @Noord27 achteraan.
Anders zou ik de afspraak maken dat er een andere installateur bij komt en dat hij, bij defecten, de rekening krijgt.
Hij is niet op het dak geweest: "Als ik de druk had willen controleren had de ELGA afgekoeld moeten zijn, dat leek me niet handig nu". Wel een vreemde opmerking, daar de ELGA al 2 uur uit was. Maar goed, "het kantoor" neemt nu contact met me op, of dat nou zijn baas is of Techneco, dat merken we vanzelf wel ;)!
p.s de ELGA heeft zojuist wel weer 'normaal' gedrag vertoont: Een korte run van 550-200 watt en nu weer aan het op toeren naar 400 watt. Mijn vrouw zit dan ook met de kleine boven, de TV is uit en ik moet de woonkamer nu alleen warm houden met de laptop
Klinkt als Picobello BV, zo snel mogelijk afscheid van nemenBasvanS schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:23:
[...]
Hij heeft eigenlijk alleen de bypass vervangen, mijn vrouw heeft 2x gevraagd of het lukte en de er kwam 2x nee uit, de 2e keer zelfs lichtelijk gefrustreerd als ik mijn vrouw mag geloven.
Hij is niet op het dak geweest: "Als ik de druk had willen controleren had de ELGA afgekoeld moeten zijn, dat leek me niet handig nu". Wel een vreemde opmerking, daar de ELGA al 2 uur uit was. Maar goed, "het kantoor" neemt nu contact met me op, of dat nou zijn baas is of Techneco, dat merken we vanzelf wel ;)!
p.s de ELGA heeft zojuist wel weer 'normaal' gedrag vertoont: Een korte run van 550-200 watt en nu weer aan het op toeren naar 400 watt. Mijn vrouw zit dan ook met de kleine boven, de TV is uit en ik moet de woonkamer nu alleen warm houden met de laptop

@thefox154 Hoe bevalt de Hitachi tot nu toe ? Ik twijfel nog de pana en deze...
Weet je hoever de RASM-4VNE terug kan regelen ? Kan dit niet echt vinden.
Je geeft aan dat via Mbus je alles via domoticz kan sturen, heeft iemand dat al aan de praat ?
Enne... heb je hem op een "gewone" 3 fase aansluiting .. ? als je de spec sheet moet geloven dan gaat ie ver over de 25A heen...
Je geeft aan dat via Mbus je alles via domoticz kan sturen, heeft iemand dat al aan de praat ?
Enne... heb je hem op een "gewone" 3 fase aansluiting .. ? als je de spec sheet moet geloven dan gaat ie ver over de 25A heen...
[ Voor 20% gewijzigd door HFman op 19-12-2017 22:52 ]
@BasvanS Eerst af laten koelen om de druk te controleren?
Het is echt fantastisch, hoe verzint hij het....
Hij moest toch ontdooien volgens techneco? En nu weer afkoelen?
Maar afijn, hij draait weer normaal gelukkig. Hopen dat het zo blijft, ik geloof niet dat deze man je ooit echt kan helpen met een probleem.
Maar afijn, hij draait weer normaal gelukkig. Hopen dat het zo blijft, ik geloof niet dat deze man je ooit echt kan helpen met een probleem.
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2017 22:41 ]
Op basis van de ervaring en overeenkomstig gasverbruik met mijn woning zou ik, rekening houdend met een warmwater, een 11 kW WP voldoende achten.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:37:
[...]
Als je wat gasverbruikgegevens hebt van na de isolatieperiode, liefst zo gedetaileerd mogelijk liefst per dag, week of maand. Met begin en einddatum dan valt er wel en benadering te maken voor de benodigde capaciteit v.d. WP. Overigens in de openingspagina staat een formule waarmee je het zou kunnen benaderen, wel eerst SWW van het totaal aftrekken om het verwarmingsverbruik over te houden.
Bij twijfel neem dan toch de Pana! Dan kun je terugvallen op een hier veel grotere achterban.HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:38:
maar de bypass kan wel een oorzaak zijn geweest van hoog verbruik en weinig warmteopbrengst. TochOxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:39:
Ahum, de koevlaas formule rekent met de volledige 2250m3 dus dan kom je op 12 KW WP uit.Bram-Bos schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:54:
[...]
Dat zou best kunnen, is redelijk standaard
2250*80% = 1800 m3 voor verwarming
Formule Koevlaas2: 1800*8/1650= 8,72 --> 9kW vermogen nodig voor verwarming.
Als je SWW ook via WP wil doen (wat in jullie geval aan te raden is vanwege 20% van 2250 m3) zul je zeker 10% vermogen extra moeten hebben (2,5 uur/24 uur). Dus 10 kW zeker nodig.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik moet de beste man wel goed citeren: "om de zuigdruk te meten had ik de ELGA moeten laten koelen, dat gaat nu even niet". Klinkt al een stuk beterOxellaar schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:39:
Met beide merken heb ik op andere vlakken goede ervaringen.
De Hitachi levert een (veel) betere COP, en meer vermogen voor een lagere prijs.
Waarmee de Hitachi meer mogelijkheden bied.
De achterban ben ik 100% met je eens..
Anyhow, kogel is nog niet door de kerk hier.. ben optie nog verder aan het uitwerken (= part of the fun..)
De Hitachi levert een (veel) betere COP, en meer vermogen voor een lagere prijs.
Anyhow, kogel is nog niet door de kerk hier.. ben optie nog verder aan het uitwerken (= part of the fun..)
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:48:
[...]
Bij twijfel neem dan toch de Pana! Dan kun je terugvallen op een hier veel grotere achterban.
Met beide merken heb ik op andere vlakken goede ervaringen.
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:48:
[...]
Bij twijfel neem dan toch de Pana! Dan kun je terugvallen op een hier veel grotere achterban.
Hoeveel zal het waard zijn dat de 16 jarige ketel mogelijk niet de zuinigste meer is...koevlaas2 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:09:
[...]
Ahum, de koevlaas formule rekent met de volledige 2250m3 dus dan kom je op 12 KW WP uit.
@Knowbody Dat kan wel een probleem geven, maar dan zou de aanvoer en retour temperatuur heel snel moeten stijgen.
En waarom flow problemen als de bypass geheel open staat?
@BasvanS Dat lijkt er inderdaad meer op. En koelen met dit weer geeft een slecht beeld van de werkelijkheid. Alleen is de hoge druk tijdens verwarmen ook een prima meetpunt. Als hij dik 28 bar draait, dan is de vulling sowieso niet heel slecht.
Maar goed, geef de beste man een kans en hopen dat er verder niets aan de hand is.
@amarkest Twee OT apparaten op 1 communicatie gaat niet werken. Er zou namelijk naar beide communicatie moeten zijn. De 1 vraagt 30 aanvoer de ander niets, hoe moet de Elga daarmee omgaan?
En waarom flow problemen als de bypass geheel open staat?
@BasvanS Dat lijkt er inderdaad meer op. En koelen met dit weer geeft een slecht beeld van de werkelijkheid. Alleen is de hoge druk tijdens verwarmen ook een prima meetpunt. Als hij dik 28 bar draait, dan is de vulling sowieso niet heel slecht.
Maar goed, geef de beste man een kans en hopen dat er verder niets aan de hand is.
@amarkest Twee OT apparaten op 1 communicatie gaat niet werken. Er zou namelijk naar beide communicatie moeten zijn. De 1 vraagt 30 aanvoer de ander niets, hoe moet de Elga daarmee omgaan?
Ik heb dan ook geen vraag maar een "mededeling" zoals het bij mij werkt.Tomexergie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:54:
[...]
Dan begrijp ik je vraag niet. Nachtverlaging levert bij jou onwaarschijnlijk veel besparing op en je voert energie toe met een warmtepomp. Dan moet je toch onderzoeken waar dat door komt? Of meten of analyseren.
Er zijn mensen die bij hoog en bij laag beweren dat je met een WP persé 24*7 moet draaien omdat het anders niet zou werken, of dat het duurder zou zijn.
Ik ervaar dus het tegendeel, maar het wil niet zeggen dat mijn ervaring voor iedereen geldig is, het is afhankelijk van de situatie en de aanwezige apparatuur.
Ik hoef je toch niet uit te leggen waar het verschil weg komt tussen 1 en 15 december
Dit ook wat ik "niet begreep" in je formule.
Gas verbruik * 8, snap ik, je gaat er van uit dat we 8 Kwh uit 1m3 gas halen. (wat eigenlijk beetje "raar" is, met LTV verwarming, die je voor een warmtepomp nodig bent wel een heel slecht rendement is, zou 9,3 kwh moeten zijn !).
De 1650 zijn de "stook" uren.
Mijn 5 cents zou dan ook zijn voor verwarming only :
(Jaar verbruik - 365 (1m3 per dag voor douchen en koken)) /1650.
Zekerbij nieuwe huizen zou dat nog al een verschil kunnen maken...
In mijn geval :
Jaar verbruik 1200..1400m3 per jaar zou hier uit volgen :
"HFman" ((1400 - 365)*9,3)/1650 = 5 Kwh
"Koevlaas" 1400* 8 /1650 = 6.8 Kwh
Als ik naar mijn Piek gas verbruik per uur kijkt dan heb ik met cont. verwarmen nog nooit op 5 kwh per uur gezeten... als de 8kwh per m3 waar is dan zou mijn "kwh per uur" nog lager zijn.. en ja daar staat tegen over dat het nog niet echt goed koud is geweest...
Zit nu op 0.3 m3 per uur bij 2 graden buiten, dat zou 2,4... 2.8 kwh zijn.
Zou je dit door trekken naar -12 dan zou dit 4.3....5.0 kwh zijn.
Maar ik kan het alleen van uit de theorie beoordelen.. aangezien ik geen enkele praktijk ervaring heb...
Gas verbruik * 8, snap ik, je gaat er van uit dat we 8 Kwh uit 1m3 gas halen. (wat eigenlijk beetje "raar" is, met LTV verwarming, die je voor een warmtepomp nodig bent wel een heel slecht rendement is, zou 9,3 kwh moeten zijn !).
De 1650 zijn de "stook" uren.
Mijn 5 cents zou dan ook zijn voor verwarming only :
(Jaar verbruik - 365 (1m3 per dag voor douchen en koken)) /1650.
Zekerbij nieuwe huizen zou dat nog al een verschil kunnen maken...
In mijn geval :
Jaar verbruik 1200..1400m3 per jaar zou hier uit volgen :
"HFman" ((1400 - 365)*9,3)/1650 = 5 Kwh
"Koevlaas" 1400* 8 /1650 = 6.8 Kwh
Als ik naar mijn Piek gas verbruik per uur kijkt dan heb ik met cont. verwarmen nog nooit op 5 kwh per uur gezeten... als de 8kwh per m3 waar is dan zou mijn "kwh per uur" nog lager zijn.. en ja daar staat tegen over dat het nog niet echt goed koud is geweest...
Zit nu op 0.3 m3 per uur bij 2 graden buiten, dat zou 2,4... 2.8 kwh zijn.
Zou je dit door trekken naar -12 dan zou dit 4.3....5.0 kwh zijn.
Maar ik kan het alleen van uit de theorie beoordelen.. aangezien ik geen enkele praktijk ervaring heb...

koevlaas2 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:09:
[...]
Ahum, de koevlaas formule rekent met de volledige 2250m3 dus dan kom je op 12 KW WP uit.
Voor de renovatie van het dak zat ik op 4150 m3 op jaarbasis
Joedmo
Joedmo
OKGrolsch schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:33:
[...]
Ik heb dan ook geen vraag maar een "mededeling" zoals het bij mij werkt.
Er zijn mensen die bij hoog en bij laag beweren dat je met een WP persé 24*7 moet draaien omdat het anders niet zou werken, of dat het duurder zou zijn.
Ik ervaar dus het tegendeel, maar het wil niet zeggen dat mijn ervaring voor iedereen geldig is, het is afhankelijk van de situatie en de aanwezige apparatuur.
Ik hoef je toch niet uit te leggen waar het verschil weg komt tussen 1 en 15 decemberDat lijkt mij duidelijk, de zon geeft zoveel energie op die dagen dat 's nachts de toko op 21 graden houden me zoveel energie extra heeft gekost. Nu is dat geen gemiddelde, maar het gebeurt wel.
Ook ik ben erg benieuwd naar meer ervaringen met Yutaki's. Vergeleken met de Panasonics hebben ze eigenlijk alles in hun voordeel: hoge COP, relatief lage prijs en 3fase!HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:38:
Een 9 kW warmtepomp op eenfasig aansluiten op een 3x25 aansluiting word ik niet zo enthousiast van (we koken bijvoorbeeld ook elektrisch: max 16A per fase!). Als we de juiste zone op de kookplaat in de powerstand zetten, de oven staat aan en vervolgens slaat de warmtepomp aan dan vliegt geheid de hoofdzekering eruit. Gelukkig zijn het smeltpatronen dus die kunnen wel een ruime tijd boven de 25A, maar toch...
Helaas zijn de 3 fase modellen van Panasonic enorm veel duurder dan hun 1 fase broertjes. Daarom zit ik zelf met een schuin oog naar een Yutaki te kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 20-12-2017 01:02 ]
Oeps..
[ Voor 99% gewijzigd door Exigence op 20-12-2017 01:02 ]
Ja, ik heb daar ooit aan gerekend.!null schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:38:
Zie hier: http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf
Het geeft inderdaad een klein effect, maar ook weer niet heel veel, en het kan twee kanten op gaan. Bedenk dat juist in de opwarmperiode rond 6 of 7 uur in de ochtend je de laagste temperatuur van het etmaal hebt. Dus als je het huis vroeg in de ochtend warm wil hebben, werkt het juist in het nadeel van nachtverlaging. Het echte voordeel komt als je je huis pas in de middag warm laat worden omdat voor die tijd toch iedereen naar werk of school is. Maar dan moet je ermee leven dat je bij het opstaan en klaar maken voor vertrek geen warm huis hebt. Bij mij gaat dat de helft van de week zo, zonder klachten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet door iedereen aantrekkelijk gevonden wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 20-12-2017 07:02 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
@Exigence ik heb ook 3x25 en de WP is 1 fase. Het geeft totaal geen problemen tot dusver, en ook ik heb power inductie en ander luxe huishoudelijk spulleboel en hoef er niet bij na te denken dat er iets niet tegelijk kan.
Een tostieijzer neemt meer stroom op dan een warmtepomp.
Een tostieijzer neemt meer stroom op dan een warmtepomp.
Hoeveel plek heb je om warmtepompen te plaatsen?Joedmo schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:00:
Voor de renovatie van het dak zat ik op 4150 m3 op jaarbasis
Joedmo
Bij mijn schoonouders heb ik 3x 5kW panasonic monoblocks geplaatst om vergelijkbare hoeveelheden gas te vervangen.Als je nog met de subsidieregeling mee kunt doen is dat een interessante optie.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.