@maartenmoerman heeft een eigen probleem oplossingsgericht pagina hoor!Anoniem: 266924 schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:09:
[...]
Zeer zeer hartelijk dank voor je berekening en uitleg van het randvoorwaarden probleem.
De aanleiding is @maartenmoerman met een massieve betonnen vloer op zand, waar een 6kW'er de boel op temperatuur probeert te krijgen, met weinig succes, blijkt in de praktijk. Dan volgt er een stortvloed van 'adviezen' wat de 'mogelijke' oorzaak zou kunnen zijn. Ik vroeg me af hoe staat die 6kW in relatie tot de massa die opgewarmd moet worden. Ongeveer 1 jaar geleden eens met diverse mensen aan een zwembad zitten rekenen en daar moest toen 52.5dag gedraaid worden om opwarming 10 >30C verhoging voor elkaar te krijgen.
Ik vroeg me af hebben we hier niet met een vergelijkbare situatie te doen?
Je kunt wel beginnen te duwen tegen een trein, maar dat gaat dus niet lukken, in de zin dat die trein niet in beweging gaat komen.
A.d.h.v. de berekeningen van toen kwam ik voor die vloer op uitkomsten waarvan ik intuitief het gevoel had dat e.e.a. niet kon kloppen. Zou 'redelijk' snel moeten gaan. De makke is natuurlijk het weglaten van de randvoorwaarden, de verliezen.
Als een WP zoals vorige week al 50-60% van zijn capaciteit nodig heeft om 'normale' verliezen te compenseren blijft er uiteraard weining niet of niet over om de 'boel' in temperatuur te verhogen. Aangezien er geen werkelijke historische warmteverlies gegevens beschikbaar zijn heb je dus geen idee van wat je sowieso al nodig bent.
Edit:
Waar ik probeerde zicht op te krijgen is de verhouding tussen max capaciteit WP t.o.v. benodigde capaciteit om XXX ton beton van 25-30C te krijgen en hoe je dat op de e.o.a. manier op zou kunnen lossen als je weet dat OutputkWh > WarmteverlieskWh
1 PVoutput . Dongen NB