Monitoring Warmtepomp gegevens:
MONITORING FEBRUARI 2018 de Excel versie:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
MONITORING FEBRUARI 2018 de Excel versie:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Misschien hier ook even vragen....aartw99 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:28:
Mijn Elga is bevroren rondom helemaal wit.
Maar er gebeurt niets, geen defrost activiteit
Hij staat nu al 12 uur stil
Klopt hier iets niet?
Aart
Verwijderd
1 stop per uur, als de afgifte kennelijk kleiner is dan het minimumvermogen, dat is de 'normale' gang van zaken lijkt me, 2.5 - 3kWh per uur, dat is niet gering, zal met hogere Ta nog verder toenemen naar ik aanneem ?bbn_ldp schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:15:
Gisteravond de zubadan van 30 gr naar 27 gezet als test, maar dan krijg je alleen maar starts en stops dus maar weer terug naar 30.
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 17:27 ]
Van fouten kan je leren zeggen ze altijd. Graag leer ik van fouten gemaakt in het verleden. Waren deze warmtewisselaars van warmtepompen met vorstbeveiliging? Waardoor gingen ze stuk en hoe zou de schade in de toekomst te voorkomen zijn?Gasschuif schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:54:
[...]
Het is al weer een tijdje geleden, 2007 toen een leger helikopter een hoogspanningsmast zwaar beschadigde, heeft een paar dagen geduurd.
https://www.nu.nl/algemee...erwaard-in-problemen.html
Gasschuif acht de kans niet zo groot, maar vroeg of laat gebeurt er weer zoiets. Ook heb ik vele 10 tallen kapot gevroren warmtewisselaars in mijn carrière gezien, alle door vorst. Ik zou dat risico nooit nemen, de kans is klein, maar de gevolgen groot. Je staat achter in de rij met al je WP collega's bij de warmtepomp boer, om de zaak te laten herstellen. Fijn dat er voor jou een schade regeling is, maar mijn voorspelling is dat je dan minstens een week in de kou zit, met wat pech nog langer.
Heb nog steeds geen kWh meter dus zie alleen het verbruik via melcloud. Gisteren 10 KWh gebruikt bij een opbrengst van bijna 50 KWh geleverde warmte. Stond toen nog op ta 30. Kan morgen de resultaten van vandaag zien.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:25:
[...]
1 stop per uur, als de afgifte kennelijk kleiner is dan het minimumvermogen, dat is de 'normale' gang van zaken lijkt me, 2.5 - 3kWh per uur, dat is niet gering, zal met hogere Ta nog verder toenemen naar ik aanneem ?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Verwijderd
Wat laat je grafiek dan zien, ik ging er wellicht onterecht vanuit dat het het opgenomen vermogen was. Ik zit nu al behoorlijk ruim boven mijn verbruik van gisteren de gehele dag.bbn_ldp schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:42:
[...]
Heb nog steeds geen kWh meter dus zie alleen het verbruik via melcloud. Gisteren 10 KWh gebruikt bij een opbrengst van bijna 50 KWh geleverde warmte. Stond toen nog op ta 30. Kan morgen de resultaten van vandaag zien.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 18:13 ]
En op dat forum verwijzen ze terug naar hier, lekker handig hahaAUijtdehaag schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:22:
[...]
Misschien hier ook even vragen....
Elga warmtepomp werkt niet goed.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Iets vergelijkbaars kun je al een tijdje bij vandebron en qurrent.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:12:
Onze warmtepompen hangen weer vol aan het net. De windmolens in Nederland produceren nu 4000MW.Mijn zonnepanelen niets. Nu is het het zo dat Greenchoice windvangers in de markt gaat plaasten tegen een vast tarief koop je een X aantal kw in van 8 nieuwe molens voor mijn gevoel zal dan mijn warmte pomp op de wind draaien ,wat vinden jullie hier van?
Die meerprijs valt wel mee. Ik heb gekeken naar een WP die 7kW bij -7°C kan leveren.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:38:
@Gasschuif @Andrehj Hoeveel verzekeringspremie, duurdere split-oplossing, wil je betalen om het kleine/grote risico uit te sluiten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Beide hebben geen mv functie. De tweede heb ik maar dan onder andere naam maxicool,de link van jou is zeker 300 euro te duurBasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:57:
Kan ik bij DEZE of DEZE WP boiler als aanvoer mijn MV gebruiken, of is het debiet daarvan niet voldoende?
1 PVoutput . Dongen NB
Je huis bevriest ook bij langdurig zonder stroom......Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:25:
[...]
Die meerprijs valt wel mee. Ik heb gekeken naar een WP die 7kW bij -7°C kan leveren.
Bij Nibe kost dat:
- Monobloc F2040-8: € 5210
- Split unit (AMS10-8 + HBS05-12): € 4748
Split is dus zelfs goedkoper.
Bij Panasonic
- Monobloc: WM-MDC09H3E5 voor € 5045.
- Split: KIT-WC09H3E8 voor € 5910
Installatie zal bij split wel wat duurder zijn verwacht ik.
Overigens gaat het niet om verzekeringspremie, maar vooral om stress. Ik heb geen zin om bij een stroomstoring in de stress te moeten schieten om mijn WP heel te houden, of, als er niemand thuis is, de buren te moeten vragen mijn WP in te pakken. Ik heb het niet zo op single-points of failure.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Mijn referentie gaat uit van https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html voor 3.466.20. Scheelt zo maar ruim 1.500.00Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:25:
[...]
Die meerprijs valt wel mee. Ik heb gekeken naar een WP die 7kW bij -7°C kan leveren.
Bij Nibe kost dat:
- Monobloc F2040-8: € 5210
- Split unit (AMS10-8 + HBS05-12): € 4748
Split is dus zelfs goedkoper.
Bij Panasonic
- Monobloc: WM-MDC09H3E5 voor € 5045.
- Split: KIT-WC09H3E8 voor € 5910
Installatie zal bij split wel wat duurder zijn verwacht ik.
Overigens gaat het niet om verzekeringspremie, maar vooral om stress. Ik heb geen zin om bij een stroomstoring in de stress te moeten schieten om mijn WP heel te houden, of, als er niemand thuis is, de buren te moeten vragen mijn WP in te pakken. Ik heb het niet zo op single-points of failure.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 18:43 ]
Dat waag ik te betwijfelen. Als een nieuwe zeer goed geïsoleerde woning (Rc 6-8) richting de 0° binnentemperatuur gaat, is er zo weinig energieverlies door de schil, dat de zonnestraling door de ramen de temperatuur wel boven het vriespunt houdt.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:35:
[...]
Je huis bevriest ook bij langdurig zonder stroom......
Maar als ik nu voor een niet of nauwelijks hogere prijs dan die van een monobloc een split kan kopen, waarom zou ik dat dan niet doen? Hoef ik geen aggregaat te kopen en te installeren en kan ik gewoon op vakantie wanneer ik dat wil.Koop aggregaat op afstand bedient gestart, of ga niet op wintersport.
Oh en circulatie pompen zijn er ook op accu......
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als het goed is kan deze wel op de bestaande MV toch? Voordeel hier is dat hij op de plek van mijn CV kan waar deze nu hangt (Samen met de ELGA).reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:32:
[...]
Beide hebben geen mv functie. De tweede heb ik maar dan onder andere naam maxicool,de link van jou is zeker 300 euro te duur
Dat is een goeie link.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:35:
[...]
Mijn referentie gaat uit van https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html voor 3.466.20. Scheelt zo maar ruim 1.500.00
Het lucht aanzuigen vind alleen plaats tijdens verwarmen. Een mv behoort continu te draaien en meerdere snelheden te hebben. En die functie hebben hun niet.BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:43:
[...]
Als het goed is kan deze wel op de bestaande MV toch? Voordeel hier is dat hij op de plek van mijn CV kan waar deze nu hangt (Samen met de ELGA).
65 x 65 is dat hok, daar passen alle 300L vaten niet in.
Ik kan alleen nergens vinden wat de capaciteit is van de pomp die het warme water levert bij het douchen.
De vraag is eigenlijk, hoe lang kun je douchen met 120L om vervolgens niet de rest van de dag zonder warm water te zitten in de keuken en badkamer.
1 PVoutput . Dongen NB
als deze link nu nog niet duidelijk was heb je nog een hoop te lezen van het forumAndrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:47:
[...]
Dat is een goeie link.De split unit is daar zelfs € 1740 goedkoper dan in NL. Maakt weer lekker duidelijk waar de subsidies naar toe gaan.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Check, zat zelf te denken aan een soort Y aansluiting op de MV, 1x naar buiten 1x naar de warmtepomp.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:54:
[...]
Het lucht aanzuigen vind alleen plaats tijdens verwarmen. Een mv behoort continu te draaien en meerdere snelheden te hebben. En die functie hebben hun niet.
Ik douche op 190 liter met twee personen lekker luxe en dan is het zeer nipt om achter elkaar te gaan. Dus eigenlijk te klein, volgende word zeker 300 liter
Ja die zijn er maar twee keer zo duur. Als je zo kort douche dan is het voldoende inderdaad. Dan is bijna een boiler niet rendabel.BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:00:
[...]
Check, zat zelf te denken aan een soort Y aansluiting op de MV, 1x naar buiten 1x naar de warmtepomp.
Als de warmtepomp het dan wil hebben pakt hij het wel?
Zelf douche ik eigenlijk nooit luxe (2-3 min), en de vrouw is ook altijd met 6-7 min wel klaar. Het grote probleem is bij mij ruimte, de boiler moet in een hok van 65x65 samen met de ELGA.
Zijn er Warmtepomp boilers met MV functie dan?
1 PVoutput . Dongen NB
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Verwijderd
Misschien deze ook nog, duurder alleen minder transportkosten, slechts 12,00, https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.htmldeveldonk schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:25:
Als iemadn nog aanvullingen heeft hoor ik het graag. heb onderstaand aan de openingspost toegevoegd:
Panasonic uit Frankrijk:
https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html
Mitsubishi uit spanje:
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
warmtepompboiler:
https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
boiler:
RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Flamco boiler:
https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung
Nee is mijn opgewekt Wh vermogen uit domoticzVerwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:47:
[...]
Wat laat je grafiek dan zien, ik ging er wellicht onterecht vanuit dat het het opgenomen vermogen was. Ik zit nu al behoorlijk ruim boven mijn verbruik van gisteren de gehele dag.
EDIT:
Ik zie nu dat het het opgewekte vermogen is, niet goed gekeken, Sorry.
De opbrengst/input=COP van vandaag met gisteren vergelijken lijkt me een valkuil voor mogelijk verkeerde conclusies.
Precies mijn idee: niet vergeten dat alles (ELGA, WP-Boiler, MV) in een hok van 65x65x235 moet. Werkt dat, en vooral mag dat? Het is daarom denk ik wel van belang dat de WP die in een kleine kast staat wel voldoende lucht kan aantrekken. MV zal 90% van de tijd voldoende zijn, vooral ook omdat deze een uurtje naar een hogere stand gaat als er gedoucht is meen ik.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:06:
[...]
Ja die zijn er maar twee keer zo duur. Als je zo kort douche dan is het voldoende inderdaad. Dan is bijna een boiler niet rendabel.
Ik zou een box tegen dak schroeven waaraan mv komt met je wp en gat in dak uiteraard. Dan dient hij als open verdeler en pakt altijd je warme lucht mee. Maar voor dat beetje wat jij moet verwarmen zou ik geen duur buizen stelsel gaan maken.
Ik pak overigens gewoon binnen lucht en merk niks van extra warmte verlies.
Ja heeft eigen fan, ja er kan doorheen geblazen worden, bij mij gaat wind erdoor ahum.BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:31:
[...]
Precies mijn idee: niet vergeten dat alles (ELGA, WP-Boiler, MV) in een hok van 65x65x235 moet. Werkt dat, en vooral mag dat? Het is daarom denk ik wel van belang dat de WP die in een kleine kast staat wel voldoende lucht kan aantrekken. MV zal 90% van de tijd voldoende zijn, vooral ook omdat deze een uurtje naar een hogere stand gaat als er gedoucht is meen ik.
Ik neem aan dat een WP boiler een eigen fan heeft om lucht aan te zuigen? Kan deze het debiet van de MV verhogen indien nodig? en kan de MV hier "doorheen" blazen als deze een lager debiet vraagt.
Erg lastig om het antwoord op zulke vragen te vinden!
1 PVoutput . Dongen NB
Diverse oorzaken, te weinig glycol, regeling software matig niet goed, stoom BL voorverwarmers een recept voor problemen, black out aan boord waardoor een GKW pompstop na 2 seconden en de centrufigaal chiller loopt 12000 rpm, loopt veel langer na tot stop waardoor kokende freon met nul water, tracing werkt niet (kapot), vorstgevaar thermostaat te laag afgesteld, lekkende buitenlucht kleppen in LBK's met harde wind en onderdruk in het gebouw, pijpen in de verdamper met te weinig water erdoor, en daardoor frostbites, kortom een heel scala aan problematiek, met als gegeven dat water zijn kleinste volume heeft bij 4C.Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:27:
[...]
Van fouten kan je leren zeggen ze altijd. Graag leer ik van fouten gemaakt in het verleden. Waren deze warmtewisselaars van warmtepompen met vorstbeveiliging? Waardoor gingen ze stuk en hoe zou de schade in de toekomst te voorkomen zijn?
Mijn monoblock zal namelijk ook bevriezen bij vorst + langdurige spanningsuitval + ik op vakantie. Een binnenunit van de split zou ik lastig kwijt kunnen. Daarbij was de monoblock een factor 4 goedkoper
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan is het waarschijnlijk to slimmer om deze ergens in de badkamer neer te zetten...reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:42:
[...]
Ja heeft eigen fan, ja er kan doorheen geblazen worden, bij mij gaat wind erdoor ahum.
Mijne staat in kleine ruimte op wieltjes, slangen los klikken en rijd zo weg als er benzine in de tank zit
hoe koud kan de afgevoerde lucht vd WPB worden?BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:01:
[...]
Dan is het waarschijnlijk to slimmer om deze ergens in de badkamer neer te zetten...
Scheelt qua prijs niks. Mag hij kiezen tussen badkamer lucht of MV lucht. Er is maar weinig te vinden over de benodigde lucht stromen, en wat het max debiet van water en lucht is bij deze WP boilers..
is toegevoegd. als andere nog meer suggesties hebben... stuur ze maar door en ik zet ze er op.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:28:
[...]
Misschien deze ook nog, duurder alleen minder transportkosten, slechts 12,00, https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
Als het debiet 216M3/uur is --> 0.06M3/s en de warmtepomp heeft een COP van 3 dus 750 watt vermogen bij 250 watt verbruik, dan haalt hij 500 watt extra uit 0.06M3 lucht in 1 seconden??amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:14:
[...]
hoe koud kan de afgevoerde lucht vd WPB worden?
Ik zit er ook over te dubben, maar ik wil geen condens of bevriezingen aan het afvoerkanaal of ventilatiepijp op dak.
Ik denk dat defrosts niet meer helpen als je unit is ingevroren. Geen foutmeldingen op de Elga? Ik zou unit handmatig ontdooien met een hoop warm water eroverheen, en dan de Elga weer aan de gang zetten.aartw99 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:28:
Mijn Elga is bevroren rondom helemaal wit.
Maar er gebeurt niets, geen defrost activiteit
Hij staat nu al 12 uur stil
Klopt hier iets niet?
Aart
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat vragen om problemen zit hem niet in de plaats van de buitenunit. Die is zo bijzonder niet.Cranberry schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:23:
Dat is idd vragen om problemen. Een verschrikkelijk gezicht en qua plaatsing niet handig.
Max current van dat buitendeel is 14A, dus vandaar de 16A afzekering.\Naalroc schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:55:
Wie kan mij vertellen hoeveel stroom de Mitsubishi PUHZ-SHW140YHA maximaal verbruikt per fase,even zonder rekening te hoeden met eventuele booster heaters.
In de installatie instructies staan een paar dingen die volgens mij met elkaar in strijd zijn, dan wel onnodig:
Aanbevolen wordt een afzekering van 16 Amp., maar ook dat de kabel naar deze buitenunit 5 x 1,5 mm2 moet zijn.
Dat is op zijn minst ongebruikelijk, omdat voor 16 Amp normaal gesproken 2,5mm2 vereist is.
Dus: hoeveel stroom gaat er lopen door die 1,5 mm2?
Dan een tweede punt: aanbevolen wordt een afzekering met een automaat met een C karakteristiek. Waarom? deze motoren zijn toch allemaal inverters, die zachtjes aanlopen, en daarom dan ook geen C karakteristiek automaat nodig hebben.
Ben benieuwd hoe dit zit.
De achtergrond is: kan dit ding niet worden aangesloten op een 3 fase motorafzekering van C-10A?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 21:35 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
MMdeveldonk schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:25:
Als iemadn nog aanvullingen heeft hoor ik het graag. heb onderstaand aan de openingspost toegevoegd:
Panasonic uit Frankrijk:
https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html
Mitsubishi uit spanje:
warmtepompboiler:
https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
boiler:
RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Flamco boiler:
https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Antivries concentratie bij mij? Je bedoelt antivries stress denk ikGasschuif schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:46:
[...]
Diverse oorzaken, te weinig glycol, regeling software matig niet goed, stoom BL voorverwarmers een recept voor problemen, black out aan boord waardoor een GKW pompstop na 2 seconden en de centrufigaal chiller loopt 12000 rpm, loopt veel langer na tot stop waardoor kokende freon met nul water, tracing werkt niet (kapot), vorstgevaar thermostaat te laag afgesteld, lekkende buitenlucht kleppen in LBK's met harde wind en onderdruk in het gebouw, pijpen in de verdamper met te weinig water erdoor, en daardoor frostbites, kortom een heel scala aan problematiek, met als gegeven dat water zijn kleinste volume heeft bij 4C.![]()
Check je antivries concentratie zou ik zeggen...
Maar hier ben je trots op?[b]Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
Antivries concentratie bij mij? Je bedoelt antivries stress denk ik
De WAF is wat minder voor een week stoken op elektrische kachels snap ik best, maar ik maak me niet zo'n zorgen. Heb hier dan ook 4830 Wp op 1×16A. En 7200W inductie + 3000W oven op 1×16A. De meeste mensen zouden dit vorige op 5 groepen aansluiten in plaats van 2.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nog een bevestiging van wat ik dus niet wist; ik ging er van uit dat, omdat de invertermotor rustig aanloopt, dit betekent dat er geen hoge startstroom is. Wèl dus, vanwege de inverter zelf.Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
[]
@Naalroc
De Panasonic WH-MDC05F3E5 trekt uit de zekering een aanloopstroom van 13 Ampère. Of andere merken dat zo mooi geregeld hebben weet ik niet.
De elektromotor loopt altijd rustig aan, maar de inverter die ervoor zit kan wel een grote inschakelstroom trekken. Die stroom duurt soms maar 0,01 seconden, maar kan wel de zekering aan doen spreken. Een goeie inverter begrenst de laadstroom met weerstanden of NTC's.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Tb = -1,5Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
Actuele situatie bij Dre:P_thermisch_uit_WP = P_radiator = P_verlies_van_woonkamer.
- Tb = 0°C
- Twoonkamer = 20°C
- Ta = 46°C
- P_elektrisch_in_WP = 730 Watt
- P_thermisch_uit_WP ≈ 2100 Watt (gegokt/berekend)
- P_radiator_conform_specs ≈ 2050 Watt (gegokt/berekend)
- Frequentie = 19/20 Hz (=laagst mogelijke)
Mooi in balans
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb de 11,2 variant en zie bij extreme kou langere periodes van +6000watt uit het net getrokken worden.Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:27:
Bedankt voor de info @Oxellaar , dit ga ik natuurlijk bestuderen; maar er zijn, dacht ik een paar zaken nog met elkaar in tegenspraak.
In een advertentie van deze combi staat dat de buitenunit 3320 Watt verbruikt;
volgens het schema van de buiten unit, draait hij op 400 volt (er zijn slechts de U, V en W draden naar de compressor motor) en in de Mitsu tabel staat dat de compressor output 2,5 kW is, en de fans zijn maar 74 Watt per stuk op 230V; dus waar komt die 14A dan vandaan? (overigens, nu in een andere Mitsubishi tabel gevonden dat het buitendeel 13 A trekt.)
Tja, als dat het geval is, dan is 16 A afzekeren gewoon essentieel.
Betreffende de vraag over de "C" karakteristiek, dat is dus een misverstand mijnerzijds: ik ging er vanuit dat een invertermotor altijd een soft start heeft, en dus een lage aanloopstroom in verhouding met een 'normale' electromotor.
PS: handige tabel/rekenhulp, die Kabulator van Draka!
@Dre dat is idd wel errugg veel op 1x16A. volgens mij vergist je je. Dit kan niet lang goed gaan.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:39:
[...]
Maar hier ben je trots op?
Of wacht je tot de buren 112 bellen?
Of wat is hier het rendement van?
Andere mensen op he verkeerde been zetten..Zo van ach het kan allemaal op 1 groepje??
Ehm, nu ben ik nieuwsgierig (A)?amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:51:
[...]
@Dre dat is idd wel errugg veel op 1x16A. volgens mij vergist je je. Dit kan niet lang goed gaan.
en heb je blaauwe zwaailichten voor de deur.
Net trouwens hier ook weer 4x blauwe zwaailichten op 't erf. 3 maal raden waarvoor. ik zeg verder niets.
De aansluitgegevens en de motorstroom zijn van de 11,2 en de 14 kWh units identiek, volgens de Mitsu tabellen.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:47:
[...]
Ik heb de 11,2 variant en zie bij extreme kou langere periodes van +6000watt uit het net getrokken worden.
Wat een verandering van weer, stervenskoud een wat een wind
Maandag 4,52kWh incl. SWW , vandaag tot nu toe 42kWh
Element staat hard uit, wat dacht je van 11,2KW / COP <2Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:56:
[...]
De aansluitgegevens en de motorstroom zijn van de 11,2 en de 14 kWh units identiek, volgens de Mitsu tabellen.
Maar jij hebt toch niet extra verwarmingen , behalve het standaard 2kW element?
Moet me toch nog verdiepen, waar dit hoge, constante verbruik vandaan komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 22:08 ]
1 zekering van 16A dus maximaal +/- 3500watt
3680Wamarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:02:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Doelde meer op de blauwe zwaailichten op het erfamarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:02:
[...]
Ja, dat doet de mijne ook, daarom heb ik in mijn hobby en schuur groep dan ook C16 automaten, en probleem over! De standaard automaten zijn B16.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:12:
Ff offtopic vanmiddag 2 verschillende haakse slijpers van 2000 Watt klappen er alle 2 binnen 1 seconde uit op een 16A groep.
3 verschillende groepen geprobeert
Zet er eens een Variac tussen en start ze op met langzaam opvoeren van de spanning, wedden dat dat wel luktGrolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:12:
Ff offtopic vanmiddag 2 verschillende haakse slijpers van 2000 Watt klappen er alle 2 binnen 1 seconde uit op een 16A groep.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
C "Mag" toch in huis helemaal niet? Onvoldoende bescherming tegen overbelasting? @Dre zal ze wel gebruiken voor z'n kookgroep en WPNaalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:16:
[...]
Ja, dat doet de mijne ook, daarom heb ik in mijn hobby en schuur groep dan ook C16 automaten, en probleem over! De standaard automaten zijn B16.
OK, ja dat zei je er niet bij. Ik heb ook div apparaten op 16A die nooit tegelijk aankunnen, maar dat schijnt ook officieel niet te mogen..........Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:17:
Mijn onderbuik gevoel zegt inderdaad dat dit wel veel is en zou het daarom niet aanraden bij anderen. In de praktijk blijkt echter dat het geen problemen geeft. Klopt mijn onderbuik gevoel dan wel?
Mijn kabels zijn gelukkig beveiligd tegen overstroom. De meeste huisinstallaties hebben zekeringen/installatieautomaten om de kabels te beveiligen. Deze zitten in de meterkast. Het 112 bellen en blauwe zwaailichten begrijp ik dan ook niet.
Volgens de Panasonic handleiding dien ik Power Supply 1 met 6mm2 aan te sluiten. Terwijl er hooguit 10 Ampère loopt. En Power Supply 2 ook nog eens met 4mm2. Moet ik dan de handleiding volgen of het gezonde verstand gebruiken?
De ervaring leert dat er 44 Ampère (10.000 Watt) door een 16 Ampère installatieautomaat kan. Maar dan zit je na 30 seconden in het donker
Mijn inductiekookplaat is gewoon beperkt in de zin dat ik niet urenlang 4 pitten tegelijk volgas kan verwarmen.
Hoezo???BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
[...]
C "Mag" toch in huis helemaal niet? Onvoldoende bescherming tegen overbelasting? @Dre zal ze wel gebruiken voor z'n kookgroep en WP?
[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 22:26 ]
Wellicht is niet mogen wat sterk uitgedrukt, het is niet aan te raden, maar sommige apparaten hebben het wel nodig.Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:24:
[...]
Hoezo???
En wat moet ik dan met de aanbeveling van MItsubishi, dat er een 3x C16 automaten groep in moeten?
[ Voor 33% gewijzigd door BasvanS op 17-03-2018 22:38 ]
2 groepen parallel zetten op dezelfde aardlek kan voor de beun oplossing ook nog, maar alleen even voor het slijpenNaalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
Dat klopt @koevlaas2 !, maar een andere automaat is goedkoper en zit er voor altijd in.
Maar bij de verbouw, jaren geleden deed de aannemer dus precies wat je zei.
....op dezelfde aardlek....Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:46:
Wèl zorgen dat ze op dezelfde fase zitten in dat geval!!
Daarvoor zou je een C moeten hebben..Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:12:
Best wel koud, condens op de slangamarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:14:
[...]
hoe koud kan de afgevoerde lucht vd WPB worden?
Ik zit er ook over te dubben, maar ik wil geen condens of bevriezingen aan het afvoerkanaal of ventilatiepijp op dak.
1 PVoutput . Dongen NB
Debiet van lucht vind je in de data pdf,ik gok 250 kuub. Debiet water hangt van je leidingen af, er kan 22 mm aan dus flinke plonsBasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:01:
[...]
Dan is het waarschijnlijk to slimmer om deze ergens in de badkamer neer te zetten...
Scheelt qua prijs niks. Mag hij kiezen tussen badkamer lucht of MV lucht. Er is maar weinig te vinden over de benodigde lucht stromen, en wat het max debiet van water en lucht is bij deze WP boilers..
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 03:42 ]
Hmm, nieuwe methode is bij klasse C de Qv op nul zetten omdat dit de weg van de meeste weerstand is en je dus daar de lucht van binnen haalt.Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:17:
Voor de liefhebbers een nieuwe ISSO berekeningsmethode. YouTube: ISSO Warmteverlies nieuwe methodiek en effecten door VABI | VSK 2018
Ik vraag me na het zien van het filmpje wel af of ik nou een 'zwaar' of een 'licht' oud huis heb. Sommige nieuwe woningen worden 'zwaar' genoemd maar op de e.o.a. manier gedragen ze zich als uitermate licht, voor zo ver ik het begrijp. Verbruik Maandag t.o.v. Zaterdag is bij mij ongeveer 1 : 3, wat zijn waardes welke zoal voorkomen ?
EDIT:
Wellicht nog een andere interessante presentatie over PCM: YouTube: Ervaringen PCM in de praktijk door Walter van Kampen (Autarkis)
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 18-03-2018 09:09 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De Mitsubishi's had ik bij mij al van de lijst geschrapt, omdat ik geen split units kan vinden die:develdonk schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:25:
Mitsubishi uit spanje:
[ Voor 15% gewijzigd door Mordred op 18-03-2018 08:57 ]
zijn er zat in dit topic die een zubadan hebben...? zal vast wel iemand op reageren.Andrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:49:
[...]
De Mitsubishi's had ik bij mij al van de lijst geschrapt, omdat ik geen split units kan vinden die:Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht en kan iemand anders wel een split WP vinden die 7 kW levert bij -7°C?
- Op de website staan en
- waarvan de specificaties te downloaden zijn en
- die precies in de combinatie op de ISDE subsidielijst staan en
- bij een NL webshop te krijgen zijn
Voor Mitsubishi specs kun je normaliter beter zoeken op: "data book mitsubishi ecodan"Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:55:
@Andrehj Ik ging deze kopen:
https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09f3e8-400v (Pana 9 kW)
Maar nu zit ik weer te twijfelen over deze:
https://tuclimatizacionon...trifasica-reversible.html
(Mitsu van 11.2 kW, maar moduleert even ver terug als de 8 kW variant)
Mijn dillemma: de Mitsu is kleiner en maakt minder geluid (47 dB ipv 51, op 1 meter afstand), maar de COP van de Panasonic is beter. Tenminste op papier. Allebei kosten zo goed als hetzelfde, aangezien de Mitsubishi nog transportkosten erbij krijgt, maar ook 300 euro meer subsidie.
Specificaties Mitsu hierin: https://www.mitsubishi-el..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf
Specificaties Pana hierin: http://www.panasonicprocl...%20AQUAREA%2024P%20NL.pdf
Dan zou ik voor de Panasonic gaan (goeie leverancier trouwens, maar liefst € 910 goedkoper dan degene die ik gevonden had), omdat je deze gewoon in NL kunt bestellen. Mocht er ooit een probleem zijn dan communiceert dat een stuk gemakkelijker.Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:55:
@Andrehj Ik ging deze kopen:
https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09f3e8-400v (Pana 9 kW)
Maar nu zit ik weer te twijfelen over deze:
https://tuclimatizacionon...trifasica-reversible.html
(Mitsu van 11.2 kW, maar moduleert even ver terug als de 8 kW variant)
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2018 09:06 ]
Blij dat ik je iets verder heb geholpen. Ik blijf het een moeilijke keuze vinden. Overigens nog geen concrete ervaring met bestellen bij deze leverancier. Je kunt via Paypal betalen, wat wel extra zekerheid geeft, maar dat kost je 3% extra, dus dat is nogal een dure verzekering.Andrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:03:
[...]
Dan zou ik voor de Panasonic gaan (goeie leverancier trouwens, maar liefst € 910 goedkoper dan degene die ik gevonden had), omdat je deze gewoon in NL kunt bestellen. Mocht er ooit een probleem zijn dan communiceert dat een stuk gemakkelijker.
Die Mitsu is in NL weer nergens te krijgen (en ik denk dan, als ze die hier niet willen verkopen, dan zal daar best wel een reden voor zijn en koop ik toch gewoon bij de concurrent?)
Je kunt ook de Hitachi Yutaki 11kw overwegen: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.htmlAndrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:03:
[...]
Dan zou ik voor de Panasonic gaan (goeie leverancier trouwens, maar liefst € 910 goedkoper dan degene die ik gevonden had), omdat je deze gewoon in NL kunt bestellen. Mocht er ooit een probleem zijn dan communiceert dat een stuk gemakkelijker.
Die Mitsu is in NL weer nergens te krijgen (en ik denk dan, als ze die hier niet willen verkopen, dan zal daar best wel een reden voor zijn en koop ik toch gewoon bij de concurrent?)
Bovendien komt de door jouw gelinkte Mitsu niet in de subsidielijst voor, en is daarmee al direct niet meer interessant.
Sound Power Level @7/35: 63 dB... En ik ben geen expert qua standaarden en kan dus niet vinden hoe dat dus precies is gemeten, maar het is wel een stuk meer dan beide alternatieven. Hoewel de prijs wel heel vriendelijk is van die Hitachi.Lurge schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:14:
[...]
Je kunt ook de Hitachi Yutaki 11kw overwegen: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Betere cop, eventueel ook in NL te krijgen, staat op de subsidie lijst en betaalbaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 09:38 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Zelf even lassen toch? Zo dik materiaal is vrij makkelijk. En weet je zeker dat je 3/4 neemt? Ik zou er duims aan maken met jouw formaat warmtepomp.Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:35:
Nou, het WP project is weer wat verder, het vat/verdeler klaar voor de lasser, CV ketel weg, stookhok leeg en netjes gemaakt. Het vereist wel wat planning om alles er in te krijgen zodat je er ook nog in kunt voor onderhoud e.d. maar dat goed komen. Spullen binnen voor montage, 22 buigijzer geleend. De 3/4 sokken heb ik een kleine verdunnig aangemaakt zodat ze niet (per ongeluk) in het vat kunnen vallen
[afbeelding]
[afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Het is een kort circuit van zeg 2,5 meter 22 mm. Zelfs de nippels 3/4 heb ik aan de binnenzijde uitgedraaid, lekker glad en dik 20 mm diameter. Ook de afsluiters heb ik gelet op maximale interne diameter, dus dat gaat goed komen. De pomp in de binnenunit heeft 5 standen, af fabriek stand 5, ik verwacht dat ik wel ietsje terug kan voor een goede vollast dT. Dat is wel het zeer grote voordeel van een open verdeler, primair onafhankelijk van secundairRol-Co schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:04:
[...]
Zelf even lassen toch? Zo dik materiaal is vrij makkelijk. En weet je zeker dat je 3/4 neemt? Ik zou er duims aan maken met jouw formaat warmtepomp.
Een C mag zeker in een woonhuis, wel alleen als het noodzakelijk is.BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
[...]
C "Mag" toch in huis helemaal niet? Onvoldoende bescherming tegen overbelasting? @Dre zal ze wel gebruiken voor z'n kookgroep en WP?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Zoals ik het tweede filmpje interpreteer kan er met PCM een enorm buffervat mee worden gemaakt in een vrij beperkte ruimte. Er wordt PCM met beton(activatie) vergeleken, maar dan het ook met een watervat (van bv 5000L worden vergeleken)Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:17:
Ik vraag me na het zien van het filmpje wel af of ik nou een 'zwaar' of een 'licht' oud huis heb. Sommige nieuwe woningen worden 'zwaar' genoemd maar op de e.o.a. manier gedragen ze zich als uitermate licht, voor zo ver ik het begrijp. Verbruik Maandag t.o.v. Zaterdag is bij mij ongeveer 1 : 3, wat zijn waardes welke zoal voorkomen ?
EDIT:
Wellicht nog een andere interessante presentatie over PCM: YouTube: Ervaringen PCM in de praktijk door Walter van Kampen (Autarkis)
Hmm je post heeft me aan het denken gezet. Temperatuur iets verhoogd, en daarmee ging het dus mooi niet met 40 graden aanvoer... Dus ik ga toch maar eerst de afgifte verhogen (fans etc) en dan volgende winter kijken of het dan wel lukt. Dat lijkt me de betere volgorde, zoeken naar andere radiatoren in de kou is minder.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:14:
@stat Als je het tot nu met 4.5m3 gered hebt en de gewenste binnenT hebt, lijkt het 'geen probleem', ik heb met mijn 5kW WP omgerekend ongeveer 30% meer verbruik dan jij. De gewenste binnenT is natuurlijk waar het om draait. Het gemiddelde tussen Ta en Tr is op dit moment bij mij 34C en een kamerT van 21.6C.
Bij de Panasonic kan deze nog: http://www.pmcoppack.com/...it=10&page=1&u=1521366606develdonk schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:39:
Aangevuld in de openingspost met alle suggesties en alle zinvolle sites die ik kon vinden in dit forum. Als ik iets mis laat maar weten:Veel gebruikte sites voor aankopen
Subsidie: https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen
Panasonic uit Frankrijk: https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html
of NL: https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09f3e8-400v
Mitsubishi uit spanje: https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
of https://tuclimatizacionon...trifasica-reversible.html
Hitachi Yutaki uit UK: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Warmtepompboiler: https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
of (met spiraal voor collectoren) https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
Boiler: RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Flamco boiler: https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung
Losse producten: https://www.klimacorner.de/
akoestiek (d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen): http://www.zilenz.nl/abso...m-tegen-galm/polyesterwol
omkasting: http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784
Welnee, bij meer kou komen er nog stappen vrij van 1700 en 1900 watt. Bij min 15 zelfs nog 2100 watt maarja nl....Maikie18 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:20:
Volgens mij vannacht toch echt tegen de max gedraaid
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Wut? Hoe koud is het dan? Boven -10°C buiten zou je ruim boven de 2 moeten zitten met Ta 40°C.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:59:
[...]
Element staat hard uit, wat dacht je van 11,2KW / COP <2
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het gaat dan volgens mij primair om SWW maken waarbij @Grolsch die vermogens haalt. Als je 45/50 graden uit je WP wil hebben bij temperaturen onder 0 zit je al snel onder COP 2 bij een Zubudan/Ecodan. Ik moet zeggen dat ik mijn 7,5 kW Ecodan nooit boven de 3kW elektrisch zie komen maar in theorie heeft die ook nog rond de 8kW beschikbaar bij -7 op max vermogen met een COP van 1,8-2 dus dan zou hij op 4kW elektrisch zitten maar dat trekt hij nooit en dat is maar goed ook want het is een 1-fase WP. Hij zal wel ergens begrensd zijn zodat hij dat simpelweg niet haalt in de praktijk.Proton_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:33:
[...]
Wut? Hoe koud is het dan? Boven -10°C buiten zou je ruim boven de 2 moeten zitten met Ta 40°C.
http://library.mitsubishi...dan_FTC5_Databook#page-91
Interessant om te vergelijken:
[afbeelding]
De (oude) Atlantics bij Comfort-market mag je schrappen, die staan niet op de apparatenlijstdeveldonk schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:39:
Warmtepompboiler: https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
of (met spiraal voor collectoren) https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nou wanneer we toch creatief willen zijn kan grolsch dan niet beter zijn slijptol starten op een groep waarop zijn zonnepanelen zit, en dan de tol starten wanneer de zon vollop schijnt dan kan hij de stroom van de panelen en zijn groep opgeteld gebruiken.Oxellaar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:31:
[...]
Een C mag zeker in een woonhuis, wel alleen als het noodzakelijk is.
Want één of meerdere C automaten kunnen de gelijktijdigheidsfactor, dus de waarde van de hoofdzekering beïnvloeden.
@Grolsch Een dikke slijptol heeft een flinke aanloopstroom, flink meer dan 80A.
Wat helpt is de slijpschijf over de grond laten rollen met een vaart en op gang slingeren en dan starten.
Vind hem wel strak...Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:35:
Nou, het WP project is weer wat verder, het vat/verdeler klaar voor de lasser, CV ketel weg, stookhok leeg en netjes gemaakt. Het vereist wel wat planning om alles er in te krijgen zodat je er ook nog in kunt voor onderhoud e.d. maar dat goed komen. Spullen binnen voor montage, 22 buigijzer geleend. De 3/4 sokken heb ik een kleine verdunnig aangemaakt zodat ze niet (per ongeluk) in het vat kunnen vallen
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat gaat niet lukken, vanwege mijn kleine stookhok van 1,1*1,3 m past daar alleen een kleine smalle buffer in, dat is nu 33 cm diameter Als je een link hebt voor zo een smalle houd ik mij aanbevolen natuurlijk.Dylantje2 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:16:
[...]
Vind hem wel strak...
Maar waarom al die moeite..
Voor paar knaken heb je kek wpb en kun je alleen het mooi geisoleerde vat gebruiken en de andere spullen verkoop je..?
Het was 28-02-2018 ruim -10 en volgens de COP tabel doet mijn 11,2KW dan 14,42 KW met een COP van 2.4 (Ta 35 graden) wat neerkomt op 6000Watt, zie onderstaande grafiek.Proton_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:33:
[...]
Wut? Hoe koud is het dan? Boven -10°C buiten zou je ruim boven de 2 moeten zitten met Ta 40°C.
http://library.mitsubishi...dan_FTC5_Databook#page-91
Interessant om te vergelijken:
[afbeelding]
De PV heeft bij mij een eigen (3 fasen) groep, dus dat gaat niet zo makkelijk. Ik ga de "aanslinger" techniek van @Oxellaar binnenkort eens proberenRaolte schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:52:
[...]
Nou wanneer we toch creatief willen zijn kan grolsch dan niet beter zijn slijptol starten op een groep waarop zijn zonnepanelen zit, en dan de tol starten wanneer de zon vollop schijnt dan kan hij de stroom van de panelen en zijn groep opgeteld gebruiken.
Ja ik weet het mag niet, dus niet doen hoormaar het werkt wel
Verwijderd
Volgens mij is de dimensionering op de 24h cyclus gebaseerd, een week overbruggen gaat volgens mij niet lukken, om 2 redenen waar haal je de capaciteit vandaan om een week voorraad te produceren, waar haal je de ruimte vandaan om het te plaatsen.canonball schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:31:
[...]
Zoals ik het tweede filmpje interpreteer kan er met PCM een enorm buffervat mee worden gemaakt in een vrij beperkte ruimte. Er wordt PCM met beton(activatie) vergeleken, maar dan het ook met een watervat (van bv 5000L worden vergeleken)
Klopt dat en zou het daarmee ook als aanvulling op een warmtepomp interessant zijn, bv om een week met erg lage temperaturen te overbruggen?
En voor verder in de toekomst, ipv een L/W pomp, een PCM gedeelte zodat het iets meer op een W/W lijkt, dat de pcm een gesloten bron vervangt?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 14:10 ]
Gesloten verdeler bedoel je denk ik?Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:21:
[...]
Het is een kort circuit van zeg 2,5 meter 22 mm. Zelfs de nippels 3/4 heb ik aan de binnenzijde uitgedraaid, lekker glad en dik 20 mm diameter. Ook de afsluiters heb ik gelet op maximale interne diameter, dus dat gaat goed komen. De pomp in de binnenunit heeft 5 standen, af fabriek stand 5, ik verwacht dat ik wel ietsje terug kan voor een goede vollast dT. Dat is wel het zeer grote voordeel van een open verdeler, primair onafhankelijk van secundair
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En die kast gaat ikke zelf maken tzt..[b]akoestiek (d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen): http://www.zilenz.nl/abso...m-tegen-galm/polyesterwol
omkasting: http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq