Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.832 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Monitoring Warmtepomp gegevens:

MONITORING FEBRUARI 2018 de Excel versie:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48

thido

Tilburg

Beter ook maar geen auto meer rijden dan. Je hoeft maar een keer serieus ergens tegen aan te rijden (of iemand anders tegen jou). Het word ook steeds drukker op de weg dus de kans ook groter dat er iets gebeurd.

Het is altijd met alles afwegen wat de kans op falen is en wat het risico dat je daarbij loopt af te wegen. Maar om nou een monobloc af te schrijven op basis van het risico dat je loopt op bevriezing ervan? Dat lijkt me niet reeël.
Uiteraard mag je dat wel zelf bepalen, dat gelukkig dan weer wel :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:58
Gisteravond de zubadan van 30 gr naar 27 gezet als test, maar dan krijg je alleen maar starts en stops dus maar weer terug naar 30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/71Bz5Zrs70jMMYSwb7lpTKQh/full.png

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
aartw99 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:28:
Mijn Elga is bevroren rondom helemaal wit.
Maar er gebeurt niets, geen defrost activiteit
Hij staat nu al 12 uur stil

Klopt hier iets niet?

Aart
Misschien hier ook even vragen....
Elga warmtepomp werkt niet goed.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbn_ldp schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:15:
Gisteravond de zubadan van 30 gr naar 27 gezet als test, maar dan krijg je alleen maar starts en stops dus maar weer terug naar 30.
[afbeelding]
1 stop per uur, als de afgifte kennelijk kleiner is dan het minimumvermogen, dat is de 'normale' gang van zaken lijkt me, 2.5 - 3kWh per uur, dat is niet gering, zal met hogere Ta nog verder toenemen naar ik aanneem ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gasschuif schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:54:
[...]

Het is al weer een tijdje geleden, 2007 toen een leger helikopter een hoogspanningsmast zwaar beschadigde, heeft een paar dagen geduurd.

https://www.nu.nl/algemee...erwaard-in-problemen.html

Gasschuif acht de kans niet zo groot, maar vroeg of laat gebeurt er weer zoiets. Ook heb ik vele 10 tallen kapot gevroren warmtewisselaars in mijn carrière gezien, alle door vorst. Ik zou dat risico nooit nemen, de kans is klein, maar de gevolgen groot. Je staat achter in de rij met al je WP collega's bij de warmtepomp boer, om de zaak te laten herstellen. Fijn dat er voor jou een schade regeling is, maar mijn voorspelling is dat je dan minstens een week in de kou zit, met wat pech nog langer. :o
Van fouten kan je leren zeggen ze altijd. Graag leer ik van fouten gemaakt in het verleden. Waren deze warmtewisselaars van warmtepompen met vorstbeveiliging? Waardoor gingen ze stuk en hoe zou de schade in de toekomst te voorkomen zijn?

Mijn monoblock zal namelijk ook bevriezen bij vorst + langdurige spanningsuitval + ik op vakantie. Een binnenunit van de split zou ik lastig kwijt kunnen. Daarbij was de monoblock een factor 4 goedkoper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif @Andrehj Hoeveel verzekeringspremie, duurdere split-oplossing, wil je betalen om het kleine/grote risico uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:25:
[...]

1 stop per uur, als de afgifte kennelijk kleiner is dan het minimumvermogen, dat is de 'normale' gang van zaken lijkt me, 2.5 - 3kWh per uur, dat is niet gering, zal met hogere Ta nog verder toenemen naar ik aanneem ?
Heb nog steeds geen kWh meter dus zie alleen het verbruik via melcloud. Gisteren 10 KWh gebruikt bij een opbrengst van bijna 50 KWh geleverde warmte. Stond toen nog op ta 30. Kan morgen de resultaten van vandaag zien.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbn_ldp schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:42:
[...]

Heb nog steeds geen kWh meter dus zie alleen het verbruik via melcloud. Gisteren 10 KWh gebruikt bij een opbrengst van bijna 50 KWh geleverde warmte. Stond toen nog op ta 30. Kan morgen de resultaten van vandaag zien.
Wat laat je grafiek dan zien, ik ging er wellicht onterecht vanuit dat het het opgenomen vermogen was. Ik zit nu al behoorlijk ruim boven mijn verbruik van gisteren de gehele dag.
EDIT:
Ik zie nu dat het het opgewekte vermogen is, niet goed gekeken, Sorry.
De opbrengst/input=COP van vandaag met gisteren vergelijken lijkt me een valkuil voor mogelijk verkeerde conclusies.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
En op dat forum verwijzen ze terug naar hier, lekker handig haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:12:
Onze warmtepompen hangen weer vol aan het net. De windmolens in Nederland produceren nu 4000MW.Mijn zonnepanelen niets. Nu is het het zo dat Greenchoice windvangers in de markt gaat plaasten tegen een vast tarief koop je een X aantal kw in van 8 nieuwe molens voor mijn gevoel zal dan mijn warmte pomp op de wind draaien ,wat vinden jullie hier van?
Iets vergelijkbaars kun je al een tijdje bij vandebron en qurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:38:
@Gasschuif @Andrehj Hoeveel verzekeringspremie, duurdere split-oplossing, wil je betalen om het kleine/grote risico uit te sluiten.
Die meerprijs valt wel mee. Ik heb gekeken naar een WP die 7kW bij -7°C kan leveren.

Bij Nibe kost dat:
- Monobloc F2040-8: € 5210
- Split unit (AMS10-8 + HBS05-12): € 4748
Split is dus zelfs goedkoper.

Bij Panasonic
- Monobloc: WM-MDC09H3E5 voor € 5045.
- Split: KIT-WC09H3E8 voor € 5910

Installatie zal bij split wel wat duurder zijn verwacht ik.

Overigens gaat het niet om verzekeringspremie, maar vooral om stress. Ik heb geen zin om bij een stroomstoring in de stress te moeten schieten om mijn WP heel te houden, of, als er niemand thuis is, de buren te moeten vragen mijn WP in te pakken. Ik heb het niet zo op single-points of failure.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:57:
Kan ik bij DEZE of DEZE WP boiler als aanvoer mijn MV gebruiken, of is het debiet daarvan niet voldoende?
Beide hebben geen mv functie. De tweede heb ik maar dan onder andere naam maxicool,de link van jou is zeker 300 euro te duur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Die meerprijs valt wel mee. Ik heb gekeken naar een WP die 7kW bij -7°C kan leveren.

Bij Nibe kost dat:

Bij Panasonic

Overigens gaat het niet om verzekeringspremie, maar vooral om stress. Ik heb geen zin om bij een stroomstoring in de stress te moeten schieten om mijn WP heel te houden, of, als er niemand thuis is, de buren te moeten vragen mijn WP in te pakken. Ik heb het niet zo op single-points of failure.
Je huis bevriest ook bij langdurig zonder stroom......
Koop aggregaat op afstand bedient gestart, of ga niet op wintersport.
Oh en circulatie pompen zijn er ook op accu......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Bij Nibe kost dat:

Bij Panasonic

Mijn referentie gaat uit van https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html voor 3.466.20. Scheelt zo maar ruim 1.500.00
EDIT:
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich lekker bij voelt en goed kan slapen, onbetaalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:35:
[...]
Je huis bevriest ook bij langdurig zonder stroom......
Dat waag ik te betwijfelen. Als een nieuwe zeer goed geïsoleerde woning (Rc 6-8) richting de 0° binnentemperatuur gaat, is er zo weinig energieverlies door de schil, dat de zonnestraling door de ramen de temperatuur wel boven het vriespunt houdt.
In ieder geval duurt het weken voordat je huis zo ver is afgekoeld. Dan is een stroomstoring al lang weer verholpen. Bovendien vriest het in NL niet weken achter elkaar.
Conclusies is dat je huis niet bevriest. Een buiten opgestelde monobloc daarentegen is in een paar uur kapot gevroren. Vind ik nogal een verschil.
Koop aggregaat op afstand bedient gestart, of ga niet op wintersport.
Oh en circulatie pompen zijn er ook op accu......
Maar als ik nu voor een niet of nauwelijks hogere prijs dan die van een monobloc een split kan kopen, waarom zou ik dat dan niet doen? Hoef ik geen aggregaat te kopen en te installeren en kan ik gewoon op vakantie wanneer ik dat wil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:43
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:32:
[...]

Beide hebben geen mv functie. De tweede heb ik maar dan onder andere naam maxicool,de link van jou is zeker 300 euro te duur
Als het goed is kan deze wel op de bestaande MV toch? Voordeel hier is dat hij op de plek van mijn CV kan waar deze nu hangt (Samen met de ELGA).

65 x 65 is dat hok, daar passen alle 300L vaten niet in.

Ik kan alleen nergens vinden wat de capaciteit is van de pomp die het warme water levert bij het douchen.

De vraag is eigenlijk, hoe lang kun je douchen met 120L om vervolgens niet de rest van de dag zonder warm water te zitten in de keuken en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:35:
[...]
Mijn referentie gaat uit van https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html voor 3.466.20. Scheelt zo maar ruim 1.500.00
Dat is een goeie link. _/-\o_ De split unit is daar zelfs € 1740 goedkoper dan in NL. Maakt weer lekker duidelijk waar de subsidies naar toe gaan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Als het goed is kan deze wel op de bestaande MV toch? Voordeel hier is dat hij op de plek van mijn CV kan waar deze nu hangt (Samen met de ELGA).

65 x 65 is dat hok, daar passen alle 300L vaten niet in.

Ik kan alleen nergens vinden wat de capaciteit is van de pomp die het warme water levert bij het douchen.

De vraag is eigenlijk, hoe lang kun je douchen met 120L om vervolgens niet de rest van de dag zonder warm water te zitten in de keuken en badkamer.
Het lucht aanzuigen vind alleen plaats tijdens verwarmen. Een mv behoort continu te draaien en meerdere snelheden te hebben. En die functie hebben hun niet.
Ik douche op 190 liter met twee personen lekker luxe en dan is het zeer nipt om achter elkaar te gaan. Dus eigenlijk te klein, volgende word zeker 300 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:47:
[...]

Dat is een goeie link. _/-\o_ De split unit is daar zelfs € 1740 goedkoper dan in NL. Maakt weer lekker duidelijk waar de subsidies naar toe gaan. :(
als deze link nu nog niet duidelijk was heb je nog een hoop te lezen van het forum :) De spaanse link ken je wel?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:54:
[...]

Het lucht aanzuigen vind alleen plaats tijdens verwarmen. Een mv behoort continu te draaien en meerdere snelheden te hebben. En die functie hebben hun niet.
Ik douche op 190 liter met twee personen lekker luxe en dan is het zeer nipt om achter elkaar te gaan. Dus eigenlijk te klein, volgende word zeker 300 liter
Check, zat zelf te denken aan een soort Y aansluiting op de MV, 1x naar buiten 1x naar de warmtepomp.
Als de warmtepomp het dan wil hebben pakt hij het wel?

Zelf douche ik eigenlijk nooit luxe (2-3 min), en de vrouw is ook altijd met 6-7 min wel klaar. Het grote probleem is bij mij ruimte, de boiler moet in een hok van 65x65 samen met de ELGA.

Zijn er Warmtepomp boilers met MV functie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Check, zat zelf te denken aan een soort Y aansluiting op de MV, 1x naar buiten 1x naar de warmtepomp.
Als de warmtepomp het dan wil hebben pakt hij het wel?

Zelf douche ik eigenlijk nooit luxe (2-3 min), en de vrouw is ook altijd met 6-7 min wel klaar. Het grote probleem is bij mij ruimte, de boiler moet in een hok van 65x65 samen met de ELGA.

Zijn er Warmtepomp boilers met MV functie dan?
Ja die zijn er maar twee keer zo duur. Als je zo kort douche dan is het voldoende inderdaad. Dan is bijna een boiler niet rendabel.
Ik zou een box tegen dak schroeven waaraan mv komt met je wp en gat in dak uiteraard. Dan dient hij als open verdeler en pakt altijd je warme lucht mee. Maar voor dat beetje wat jij moet verwarmen zou ik geen duur buizen stelsel gaan maken.
Ik pak overigens gewoon binnen lucht en merk niks van extra warmte verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• develdonk
Als iemadn nog aanvullingen heeft hoor ik het graag. heb onderstaand aan de openingspost toegevoegd:

Panasonic uit Frankrijk:
https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html

Mitsubishi uit spanje:
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan

warmtepompboiler:
https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html

boiler:
RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en

Flamco boiler:
https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:25:
Als iemadn nog aanvullingen heeft hoor ik het graag. heb onderstaand aan de openingspost toegevoegd:

Panasonic uit Frankrijk:

Mitsubishi uit spanje:

warmtepompboiler:

boiler:

Flamco boiler:
Misschien deze ook nog, duurder alleen minder transportkosten, slechts 12,00, https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:47:
[...]

Wat laat je grafiek dan zien, ik ging er wellicht onterecht vanuit dat het het opgenomen vermogen was. Ik zit nu al behoorlijk ruim boven mijn verbruik van gisteren de gehele dag.
EDIT:
Ik zie nu dat het het opgewekte vermogen is, niet goed gekeken, Sorry.
De opbrengst/input=COP van vandaag met gisteren vergelijken lijkt me een valkuil voor mogelijk verkeerde conclusies.
Nee is mijn opgewekt Wh vermogen uit domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:06:
[...]

Ja die zijn er maar twee keer zo duur. Als je zo kort douche dan is het voldoende inderdaad. Dan is bijna een boiler niet rendabel.
Ik zou een box tegen dak schroeven waaraan mv komt met je wp en gat in dak uiteraard. Dan dient hij als open verdeler en pakt altijd je warme lucht mee. Maar voor dat beetje wat jij moet verwarmen zou ik geen duur buizen stelsel gaan maken.
Ik pak overigens gewoon binnen lucht en merk niks van extra warmte verlies.
Precies mijn idee: niet vergeten dat alles (ELGA, WP-Boiler, MV) in een hok van 65x65x235 moet. Werkt dat, en vooral mag dat? Het is daarom denk ik wel van belang dat de WP die in een kleine kast staat wel voldoende lucht kan aantrekken. MV zal 90% van de tijd voldoende zijn, vooral ook omdat deze een uurtje naar een hogere stand gaat als er gedoucht is meen ik.

Ik neem aan dat een WP boiler een eigen fan heeft om lucht aan te zuigen? Kan deze het debiet van de MV verhogen indien nodig? en kan de MV hier "doorheen" blazen als deze een lager debiet vraagt.

Erg lastig om het antwoord op zulke vragen te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:31:
[...]

Precies mijn idee: niet vergeten dat alles (ELGA, WP-Boiler, MV) in een hok van 65x65x235 moet. Werkt dat, en vooral mag dat? Het is daarom denk ik wel van belang dat de WP die in een kleine kast staat wel voldoende lucht kan aantrekken. MV zal 90% van de tijd voldoende zijn, vooral ook omdat deze een uurtje naar een hogere stand gaat als er gedoucht is meen ik.

Ik neem aan dat een WP boiler een eigen fan heeft om lucht aan te zuigen? Kan deze het debiet van de MV verhogen indien nodig? en kan de MV hier "doorheen" blazen als deze een lager debiet vraagt.

Erg lastig om het antwoord op zulke vragen te vinden!
Ja heeft eigen fan, ja er kan doorheen geblazen worden, bij mij gaat wind erdoor ahum.
Mijne staat in kleine ruimte op wieltjes, slangen los klikken en rijd zo weg als er benzine in de tank zit _O-

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:27:
[...]

Van fouten kan je leren zeggen ze altijd. Graag leer ik van fouten gemaakt in het verleden. Waren deze warmtewisselaars van warmtepompen met vorstbeveiliging? Waardoor gingen ze stuk en hoe zou de schade in de toekomst te voorkomen zijn?

Mijn monoblock zal namelijk ook bevriezen bij vorst + langdurige spanningsuitval + ik op vakantie. Een binnenunit van de split zou ik lastig kwijt kunnen. Daarbij was de monoblock een factor 4 goedkoper :9
Diverse oorzaken, te weinig glycol, regeling software matig niet goed, stoom BL voorverwarmers een recept voor problemen, black out aan boord waardoor een GKW pompstop na 2 seconden en de centrufigaal chiller loopt 12000 rpm, loopt veel langer na tot stop waardoor kokende freon met nul water, tracing werkt niet (kapot), vorstgevaar thermostaat te laag afgesteld, lekkende buitenlucht kleppen in LBK's met harde wind en onderdruk in het gebouw, pijpen in de verdamper met te weinig water erdoor, en daardoor frostbites, kortom een heel scala aan problematiek, met als gegeven dat water zijn kleinste volume heeft bij 4C. :+

Check je antivries concentratie zou ik zeggen... 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj
Voordelen monobloc (uitzonderingen daargelaten):

* Stiller, oa omdat de leidingen die naar buiten komen niet aan de compressor vastzitten
* Minder koudemiddel nodig, dus minder milieubelastend
* Af-fabriek getest, minder afhankelijk van je lokale installateur
* Minder koppelingen en meters koudemiddelleiding, dus minder lekgevoelig
* Andere koudemiddelen mogelijk (R290 en ammoniak mogen niet naar binnen)

Nadeel:
Als de unit ver van huis staat en de isolatie is niet op orde, dan is er een risico op bevriezing bij lange storingen.
Met fatsoenlijke isolatie (zoals Nefit/Bosch eist) is 4 uur bij -20 geen probleem.
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:42:
[...]

Ja heeft eigen fan, ja er kan doorheen geblazen worden, bij mij gaat wind erdoor ahum.
Mijne staat in kleine ruimte op wieltjes, slangen los klikken en rijd zo weg als er benzine in de tank zit _O-
Dan is het waarschijnlijk to slimmer om deze ergens in de badkamer neer te zetten...

Scheelt qua prijs niks. Mag hij kiezen tussen badkamer lucht of MV lucht. Er is maar weinig te vinden over de benodigde lucht stromen, en wat het max debiet van water en lucht is bij deze WP boilers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Dan is het waarschijnlijk to slimmer om deze ergens in de badkamer neer te zetten...

Scheelt qua prijs niks. Mag hij kiezen tussen badkamer lucht of MV lucht. Er is maar weinig te vinden over de benodigde lucht stromen, en wat het max debiet van water en lucht is bij deze WP boilers..
hoe koud kan de afgevoerde lucht vd WPB worden?
Ik zit er ook over te dubben, maar ik wil geen condens of bevriezingen aan het afvoerkanaal of ventilatiepijp op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:28:
[...]

Misschien deze ook nog, duurder alleen minder transportkosten, slechts 12,00, https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
is toegevoegd. als andere nog meer suggesties hebben... stuur ze maar door en ik zet ze er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:14:
[...]

Ik zit er ook over te dubben, maar ik wil geen condens of bevriezingen aan het afvoerkanaal of ventilatiepijp op dak.
Als het debiet 216M3/uur is --> 0.06M3/s en de warmtepomp heeft een COP van 3 dus 750 watt vermogen bij 250 watt verbruik, dan haalt hij 500 watt extra uit 0.06M3 lucht in 1 seconden??

1,293 kg/m3
1050 J/kg k

0.06M3 = 0.077 KG

500 = 1050 / 0.077 * k

k = 27

dT = 27?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:26
aartw99 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:28:
Mijn Elga is bevroren rondom helemaal wit.
Maar er gebeurt niets, geen defrost activiteit
Hij staat nu al 12 uur stil

Klopt hier iets niet?

Aart
Ik denk dat defrosts niet meer helpen als je unit is ingevroren. Geen foutmeldingen op de Elga? Ik zou unit handmatig ontdooien met een hoop warm water eroverheen, en dan de Elga weer aan de gang zetten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cranberry schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:23:
Dat is idd vragen om problemen. Een verschrikkelijk gezicht en qua plaatsing niet handig.
Dat vragen om problemen zit hem niet in de plaats van de buitenunit. Die is zo bijzonder niet.
Het zit hem meer in het afwijken van de vergunning.
Als deze plek was aangevraagd, was hij goedgekeurd en had iedereen kunnen klagen, maar zonder resultaat.

Deze plek is niet ideaal, maar door de kilgoot best veilig te bereiken.
Zo staan er al behoorlijk wat warmtepompen opgesteld in Nederland.
Naalroc schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:55:
Wie kan mij vertellen hoeveel stroom de Mitsubishi PUHZ-SHW140YHA maximaal verbruikt per fase,even zonder rekening te hoeden met eventuele booster heaters.

In de installatie instructies staan een paar dingen die volgens mij met elkaar in strijd zijn, dan wel onnodig:
Aanbevolen wordt een afzekering van 16 Amp., maar ook dat de kabel naar deze buitenunit 5 x 1,5 mm2 moet zijn.
Dat is op zijn minst ongebruikelijk, omdat voor 16 Amp normaal gesproken 2,5mm2 vereist is.
Dus: hoeveel stroom gaat er lopen door die 1,5 mm2?

Dan een tweede punt: aanbevolen wordt een afzekering met een automaat met een C karakteristiek. Waarom? deze motoren zijn toch allemaal inverters, die zachtjes aanlopen, en daarom dan ook geen C karakteristiek automaat nodig hebben.
Ben benieuwd hoe dit zit.

De achtergrond is: kan dit ding niet worden aangesloten op een 3 fase motorafzekering van C-10A?
Max current van dat buitendeel is 14A, dus vandaar de 16A afzekering.\
En de C karakteristiek is nodig vanwege de hoge laadstroom van de DC inverter.
Soms wil het voorkomen dat je een B automaat niet eens ingeschakeld krijgt, door het laden van de inverter gaat hij er direct weer uit.
Er zijn zelfd DC inverters die een D karakteristiek vereisen, die trekken zelfs een C automaat onderuit bij inschakelen van de automaat. Dat betekend dus meer dan 10 x i nominaal.
Hou je dus gewoon aan het advies van de fabrikant, zeker als de buitenunit al een max current van 14A heeft.

Ook is 5x 1.5mm2 voldoende voor dat vermogen, al zal het niet vaak gebruimte worden.
Meestal zal er voor 2.5 gekozen worden, maar nodig is het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F0PyLOYgvLxkp3PRWxPDQuvO/full.png

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Bedankt voor de info @Oxellaar , dit ga ik natuurlijk bestuderen; maar er zijn, dacht ik een paar zaken nog met elkaar in tegenspraak.
In een advertentie van deze combi staat dat de buitenunit 3320 Watt verbruikt;
volgens het schema van de buiten unit, draait hij op 400 volt (er zijn slechts de U, V en W draden naar de compressor motor) en in de Mitsu tabel staat dat de compressor output 2,5 kW is, en de fans zijn maar 74 Watt per stuk op 230V; dus waar komt die 14A dan vandaan? (overigens, nu in een andere Mitsubishi tabel gevonden dat het buitendeel 13 A trekt.)
Tja, als dat het geval is, dan is 16 A afzekeren gewoon essentieel.
Betreffende de vraag over de "C" karakteristiek, dat is dus een misverstand mijnerzijds: ik ging er vanuit dat een invertermotor altijd een soft start heeft, en dus een lage aanloopstroom in verhouding met een 'normale' electromotor.

PS: handige tabel/rekenhulp, die Kabulator van Draka!

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 21:35 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

develdonk schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:25:

Panasonic uit Frankrijk:

Mitsubishi uit spanje:

warmtepompboiler:

boiler:

Flamco boiler:
MM
Misschien dit erbij:
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

Met hier en daar wat subiside op volgens Hajeetje

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Actuele situatie bij Dre:
  • Tb = 0°C
  • Twoonkamer = 20°C
  • Ta = 46°C
  • P_elektrisch_in_WP = 730 Watt
  • P_thermisch_uit_WP ≈ 2100 Watt (gegokt/berekend)
  • P_radiator_conform_specs ≈ 2050 Watt (gegokt/berekend)
  • Frequentie = 19/20 Hz (=laagst mogelijke)
P_thermisch_uit_WP = P_radiator = P_verlies_van_woonkamer.
Mooi in balans :)
Gasschuif schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:46:
[...]

Diverse oorzaken, te weinig glycol, regeling software matig niet goed, stoom BL voorverwarmers een recept voor problemen, black out aan boord waardoor een GKW pompstop na 2 seconden en de centrufigaal chiller loopt 12000 rpm, loopt veel langer na tot stop waardoor kokende freon met nul water, tracing werkt niet (kapot), vorstgevaar thermostaat te laag afgesteld, lekkende buitenlucht kleppen in LBK's met harde wind en onderdruk in het gebouw, pijpen in de verdamper met te weinig water erdoor, en daardoor frostbites, kortom een heel scala aan problematiek, met als gegeven dat water zijn kleinste volume heeft bij 4C. :+

Check je antivries concentratie zou ik zeggen... 8)
Antivries concentratie bij mij? Je bedoelt antivries stress denk ik ;)
De WAF is wat minder voor een week stoken op elektrische kachels snap ik best, maar ik maak me niet zo'n zorgen. Heb hier dan ook 4830 Wp op 1×16A. En 7200W inductie + 3000W oven op 1×16A. De meeste mensen zouden dit vorige op 5 groepen aansluiten in plaats van 2. Living on the edge :+

@Naalroc
De Panasonic WH-MDC05F3E5 trekt uit de zekering een inschakelstroom van 13 Ampère. Of andere merken dat zo mooi geregeld hebben weet ik niet.
De elektromotor loopt altijd rustig aan, maar de inverter die ervoor zit kan wel een grote inschakelstroom trekken. Die stroom duurt soms maar 0,01 seconden, maar kan wel de zekering aan doen spreken. Een goeie inverter begrenst de laadstroom met weerstanden of NTC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[b]Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
Antivries concentratie bij mij? Je bedoelt antivries stress denk ik ;)
De WAF is wat minder voor een week stoken op elektrische kachels snap ik best, maar ik maak me niet zo'n zorgen. Heb hier dan ook 4830 Wp op 1×16A. En 7200W inductie + 3000W oven op 1×16A. De meeste mensen zouden dit vorige op 5 groepen aansluiten in plaats van 2.
Maar hier ben je trots op?
Of wacht je tot de buren 112 bellen?
Of wat is hier het rendement van?
Andere mensen op he verkeerde been zetten..Zo van ach het kan allemaal op 1 groepje??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
[]
@Naalroc
De Panasonic WH-MDC05F3E5 trekt uit de zekering een aanloopstroom van 13 Ampère. Of andere merken dat zo mooi geregeld hebben weet ik niet.
De elektromotor loopt altijd rustig aan, maar de inverter die ervoor zit kan wel een grote inschakelstroom trekken. Die stroom duurt soms maar 0,01 seconden, maar kan wel de zekering aan doen spreken. Een goeie inverter begrenst de laadstroom met weerstanden of NTC's.
Nog een bevestiging van wat ik dus niet wist; ik ging er van uit dat, omdat de invertermotor rustig aanloopt, dit betekent dat er geen hoge startstroom is. Wèl dus, vanwege de inverter zelf.
"Weer wat geleerd" :)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48

thido

Tilburg

De WAF had het koud ondanks dat het bijna 21c is. Begin van de avond dus de daikin L/L naar mee laten blazen. Wel lekker tropisch zo maar het resultaat is dat de pana zijn warmte niet meer goed kwijt kan o.i.d. Zit naar een tamme pomp te kijken die de boel terug regelt naar een Ta van 26c. En het erg rustig aan doet.
Op zich prima maar het zal boven straks wel fris zijn gok ik :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:33:
Actuele situatie bij Dre:
  • Tb = 0°C
  • Twoonkamer = 20°C
  • Ta = 46°C
  • P_elektrisch_in_WP = 730 Watt
  • P_thermisch_uit_WP ≈ 2100 Watt (gegokt/berekend)
  • P_radiator_conform_specs ≈ 2050 Watt (gegokt/berekend)
  • Frequentie = 19/20 Hz (=laagst mogelijke)
P_thermisch_uit_WP = P_radiator = P_verlies_van_woonkamer.
Mooi in balans :)
Tb = -1,5
TWoonkamer = 21,5
Ta = 36
Tr = 33
Frequentie = 42 Hz
Elektrisch in = 1296 Watt

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:27:
Bedankt voor de info @Oxellaar , dit ga ik natuurlijk bestuderen; maar er zijn, dacht ik een paar zaken nog met elkaar in tegenspraak.
In een advertentie van deze combi staat dat de buitenunit 3320 Watt verbruikt;
volgens het schema van de buiten unit, draait hij op 400 volt (er zijn slechts de U, V en W draden naar de compressor motor) en in de Mitsu tabel staat dat de compressor output 2,5 kW is, en de fans zijn maar 74 Watt per stuk op 230V; dus waar komt die 14A dan vandaan? (overigens, nu in een andere Mitsubishi tabel gevonden dat het buitendeel 13 A trekt.)
Tja, als dat het geval is, dan is 16 A afzekeren gewoon essentieel.
Betreffende de vraag over de "C" karakteristiek, dat is dus een misverstand mijnerzijds: ik ging er vanuit dat een invertermotor altijd een soft start heeft, en dus een lage aanloopstroom in verhouding met een 'normale' electromotor.

PS: handige tabel/rekenhulp, die Kabulator van Draka!
Ik heb de 11,2 variant en zie bij extreme kou langere periodes van +6000watt uit het net getrokken worden.

Wat een verandering van weer, stervenskoud een wat een wind :(

Maandag 4,52kWh incl. SWW , vandaag tot nu toe 42kWh :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Dylantje2 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:39:
[...]

Maar hier ben je trots op?
Of wacht je tot de buren 112 bellen?
Of wat is hier het rendement van?
Andere mensen op he verkeerde been zetten..Zo van ach het kan allemaal op 1 groepje??
@Dre dat is idd wel errugg veel op 1x16A. volgens mij vergist je je. Dit kan niet lang goed gaan.

en heb je blaauwe zwaailichten voor de deur.

Net trouwens hier ook weer 4x blauwe zwaailichten op 't erf. 3 maal raden waarvoor. ik zeg verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:51:
[...]

@Dre dat is idd wel errugg veel op 1x16A. volgens mij vergist je je. Dit kan niet lang goed gaan.

en heb je blaauwe zwaailichten voor de deur.

Net trouwens hier ook weer 4x blauwe zwaailichten op 't erf. 3 maal raden waarvoor. ik zeg verder niets.
Ehm, nu ben ik nieuwsgierig (A)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:47:
[...]

Ik heb de 11,2 variant en zie bij extreme kou langere periodes van +6000watt uit het net getrokken worden.

Wat een verandering van weer, stervenskoud een wat een wind :(

Maandag 4,52kWh incl. SWW , vandaag tot nu toe 42kWh :)
De aansluitgegevens en de motorstroom zijn van de 11,2 en de 14 kWh units identiek, volgens de Mitsu tabellen.
Maar jij hebt toch niet extra verwarmingen , behalve het standaard 2kW element?
Moet me toch nog verdiepen, waar dit hoge, constante verbruik vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:56:
[...]

De aansluitgegevens en de motorstroom zijn van de 11,2 en de 14 kWh units identiek, volgens de Mitsu tabellen.
Maar jij hebt toch niet extra verwarmingen , behalve het standaard 2kW element?
Moet me toch nog verdiepen, waar dit hoge, constante verbruik vandaan komt.
Element staat hard uit, wat dacht je van 11,2KW / COP <2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Tja, bij jou waait het net zo hard als bij mij om 't huis; maar vanmiddag in het bos was het best wel lekker: zonnetje en weinig wind daar!

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:55:
[...]

Ehm, nu ben ik nieuwsgierig (A)?
1 zekering van 16A dus maximaal +/- 3500watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:02:
[...]

3680W

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:02:
[...]
Doelde meer op de blauwe zwaailichten op het erf ;)

Net zitten rekenen aan de WP-boiler op de MV. Als mijn MV debiet maar 100m3/h is --> dan lever dat met een dT van 20 kelvin slechts 750 watt.

Word een kleine WP-boiler en kort douchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff offtopic vanmiddag 2 verschillende haakse slijpers van 2000 Watt klappen er alle 2 binnen 1 seconde uit op een 16A groep.

3 verschillende groepen geprobeert :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Supergeleiding bij (gevoels)temperaturen rond de 0k ;)? Zat je in het tuinhuisje ;)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:12:
Ff offtopic vanmiddag 2 verschillende haakse slijpers van 2000 Watt klappen er alle 2 binnen 1 seconde uit op een 16A groep.

Ja, dat doet de mijne ook, daarom heb ik in mijn hobby en schuur groep dan ook C16 automaten, en probleem over! De standaard automaten zijn B16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn onderbuik gevoel zegt inderdaad dat dit wel veel is en zou het daarom niet aanraden bij anderen. In de praktijk blijkt echter dat het geen problemen geeft. Klopt mijn onderbuik gevoel dan wel?

Mijn kabels zijn gelukkig beveiligd tegen overstroom. De meeste huisinstallaties hebben zekeringen/installatieautomaten om de kabels te beveiligen. Deze zitten in de meterkast. Het 112 bellen en blauwe zwaailichten begrijp ik dan ook niet.

Volgens de Panasonic handleiding dien ik Power Supply 1 met 6mm2 aan te sluiten. Terwijl er hooguit 10 Ampère loopt. En Power Supply 2 ook nog eens met 4mm2. Moet ik dan de handleiding volgen of het gezonde verstand gebruiken?

De ervaring leert dat er 44 Ampère (10.000 Watt) door een 16 Ampère installatieautomaat kan. Maar dan zit je na 30 seconden in het donker 8)

Mijn inductiekookplaat is gewoon beperkt in de zin dat ik niet urenlang 4 pitten tegelijk volgas kan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Zet er eens een Variac tussen en start ze op met langzaam opvoeren van de spanning, wedden dat dat wel lukt :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat klopt @koevlaas2 !, maar een andere automaat is goedkoper en zit er voor altijd in.
Maar bij de verbouw, jaren geleden deed de aannemer dus precies wat je zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Ja, dat doet de mijne ook, daarom heb ik in mijn hobby en schuur groep dan ook C16 automaten, en probleem over! De standaard automaten zijn B16.
C "Mag" toch in huis helemaal niet? Onvoldoende bescherming tegen overbelasting? @Dre zal ze wel gebruiken voor z'n kookgroep en WP ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:17:
Mijn onderbuik gevoel zegt inderdaad dat dit wel veel is en zou het daarom niet aanraden bij anderen. In de praktijk blijkt echter dat het geen problemen geeft. Klopt mijn onderbuik gevoel dan wel?

Mijn kabels zijn gelukkig beveiligd tegen overstroom. De meeste huisinstallaties hebben zekeringen/installatieautomaten om de kabels te beveiligen. Deze zitten in de meterkast. Het 112 bellen en blauwe zwaailichten begrijp ik dan ook niet.

Volgens de Panasonic handleiding dien ik Power Supply 1 met 6mm2 aan te sluiten. Terwijl er hooguit 10 Ampère loopt. En Power Supply 2 ook nog eens met 4mm2. Moet ik dan de handleiding volgen of het gezonde verstand gebruiken?

De ervaring leert dat er 44 Ampère (10.000 Watt) door een 16 Ampère installatieautomaat kan. Maar dan zit je na 30 seconden in het donker 8)

Mijn inductiekookplaat is gewoon beperkt in de zin dat ik niet urenlang 4 pitten tegelijk volgas kan verwarmen.
OK, ja dat zei je er niet bij. Ik heb ook div apparaten op 16A die nooit tegelijk aankunnen, maar dat schijnt ook officieel niet te mogen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
[...]

C "Mag" toch in huis helemaal niet? Onvoldoende bescherming tegen overbelasting? @Dre zal ze wel gebruiken voor z'n kookgroep en WP ;)?
Hoezo???
En wat moet ik dan met de aanbeveling van MItsubishi, dat er een 3x C16 automaten groep in moet?
En dat bevestigd werd door @Oxellaar !
Dus "niet mogen" ??

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 17-03-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:24:
[...]

Hoezo???
En wat moet ik dan met de aanbeveling van MItsubishi, dat er een 3x C16 automaten groep in moeten?
Wellicht is niet mogen wat sterk uitgedrukt, het is niet aan te raden, maar sommige apparaten hebben het wel nodig.

Overbelasting beveiliging is gelijk voor beide idd, dus kan geen kwaad, toch meen ik dat ooit ergens gelezen te hebben (C & D voor industrie, B voor woonhuizen etc).

Alleen de piek van opstarten mag bij C hoger zijn.. En dus een tragere reactie bij kortsluiting?

Ik denk dat een hoofdschakelaar achter een C automaat sneller sneuvelt bij kortsluiting?

[ Voor 33% gewijzigd door BasvanS op 17-03-2018 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een wijs Tweaker zei ooit:
Cunningham's Law: "The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer."

@Grolsch
Een lang verlengsnoer kan soms een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
Dat klopt @koevlaas2 !, maar een andere automaat is goedkoper en zit er voor altijd in.
Maar bij de verbouw, jaren geleden deed de aannemer dus precies wat je zei.
2 groepen parallel zetten op dezelfde aardlek kan voor de beun oplossing ook nog, maar alleen even voor het slijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wèl zorgen dat ze op dezelfde fase zitten in dat geval!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:46:
Wèl zorgen dat ze op dezelfde fase zitten in dat geval!!
....op dezelfde aardlek....

Heb ik aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb 3 fasen op mijn aardlek....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daarvoor zou je een C moeten hebben..
Maar de start spanning is iets meer dan 2000 of je moet hem eerst ff over de grond rollen voordat je hem aanzet..
PS wel De goede richting..
Dan doet ie het wel eens zonder een groep eruit te gooien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:14:
[...]

Best wel koud, condens op de slang

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Debiet van lucht vind je in de data pdf,ik gok 250 kuub. Debiet water hangt van je leidingen af, er kan 22 mm aan dus flinke plons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers een nieuwe ISSO berekeningsmethode. YouTube: ISSO Warmteverlies nieuwe methodiek en effecten door VABI | VSK 2018
Ik vraag me na het zien van het filmpje wel af of ik nou een 'zwaar' of een 'licht' oud huis heb. Sommige nieuwe woningen worden 'zwaar' genoemd maar op de e.o.a. manier gedragen ze zich als uitermate licht, voor zo ver ik het begrijp. Verbruik Maandag t.o.v. Zaterdag is bij mij ongeveer 1 : 3, wat zijn waardes welke zoal voorkomen ?
EDIT:
Wellicht nog een andere interessante presentatie over PCM: YouTube: Ervaringen PCM in de praktijk door Walter van Kampen (Autarkis)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 03:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:17:
Voor de liefhebbers een nieuwe ISSO berekeningsmethode. YouTube: ISSO Warmteverlies nieuwe methodiek en effecten door VABI | VSK 2018
Ik vraag me na het zien van het filmpje wel af of ik nou een 'zwaar' of een 'licht' oud huis heb. Sommige nieuwe woningen worden 'zwaar' genoemd maar op de e.o.a. manier gedragen ze zich als uitermate licht, voor zo ver ik het begrijp. Verbruik Maandag t.o.v. Zaterdag is bij mij ongeveer 1 : 3, wat zijn waardes welke zoal voorkomen ?
EDIT:
Wellicht nog een andere interessante presentatie over PCM: YouTube: Ervaringen PCM in de praktijk door Walter van Kampen (Autarkis)
Hmm, nieuwe methode is bij klasse C de Qv op nul zetten omdat dit de weg van de meeste weerstand is en je dus daar de lucht van binnen haalt.

Ergens vrees ik dat dit een vrijbrief is een tochthut op te leveren met een klasse C ventialtie systeem en dan aan de norm te voldoen. Ofwel het er niet meer toe doet voor infiltratie hoe dicht je huis is met klasse C 8)7

Deze is ook wel leuk:

Van de 51000 nieuwgebouwde woningen in 2017 voldoen er maar een paar aan BENQ.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 18-03-2018 09:09 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Mitsubishi's had ik bij mij al van de lijst geschrapt, omdat ik geen split units kan vinden die:
  1. Op de website staan en
  2. waarvan de specificaties te downloaden zijn en
  3. die precies in de combinatie op de ISDE subsidielijst staan en
  4. bij een NL webshop te krijgen zijn
Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht en kan iemand anders wel een split WP vinden die 7 kW levert bij -7°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
@Andrehj Ik ging deze kopen:
https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09f3e8-400v (Pana 9 kW)
Maar nu zit ik weer te twijfelen over deze:
https://tuclimatizacionon...trifasica-reversible.html
(Mitsu van 11.2 kW, maar moduleert even ver terug als de 8 kW variant)

Mijn dillemma: de Mitsu is kleiner en maakt minder geluid (47 dB ipv 51, op 1 meter afstand), maar de COP van de Panasonic is beter. Tenminste op papier. Allebei kosten zo goed als hetzelfde, aangezien de Mitsubishi nog transportkosten erbij krijgt, maar ook 300 euro meer subsidie.

Specificaties Mitsu hierin: https://www.mitsubishi-el..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf
Specificaties Pana hierin: http://www.panasonicprocl...%20AQUAREA%2024P%20NL.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Mordred op 18-03-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Andrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:49:
[...]

De Mitsubishi's had ik bij mij al van de lijst geschrapt, omdat ik geen split units kan vinden die:
  1. Op de website staan en
  2. waarvan de specificaties te downloaden zijn en
  3. die precies in de combinatie op de ISDE subsidielijst staan en
  4. bij een NL webshop te krijgen zijn
Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht en kan iemand anders wel een split WP vinden die 7 kW levert bij -7°C?
zijn er zat in dit topic die een zubadan hebben...? zal vast wel iemand op reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:55:

Mijn dillemma: de Mitsu is kleiner en maakt minder geluid (47 dB ipv 51, op 1 meter afstand), maar de COP van de Panasonic is beter. Tenminste op papier. Allebei kosten zo goed als hetzelfde, aangezien de Mitsubishi nog transportkosten erbij krijgt, maar ook 300 euro meer subsidie.

Specificaties Mitsu hierin: https://www.mitsubishi-el..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf
Specificaties Pana hierin: http://www.panasonicprocl...%20AQUAREA%2024P%20NL.pdf
Voor Mitsubishi specs kun je normaliter beter zoeken op: "data book mitsubishi ecodan"
https://www.google.nl/url...Vaw1aFL6Wp-5U078D9jSmP_Ln

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:55:
Dan zou ik voor de Panasonic gaan (goeie leverancier trouwens, maar liefst € 910 goedkoper dan degene die ik gevonden had), omdat je deze gewoon in NL kunt bestellen. Mocht er ooit een probleem zijn dan communiceert dat een stuk gemakkelijker.
Die Mitsu is in NL weer nergens te krijgen (en ik denk dan, als ze die hier niet willen verkopen, dan zal daar best wel een reden voor zijn en koop ik toch gewoon bij de concurrent?)
Bovendien komt de door jouw gelinkte Mitsu niet in de subsidielijst voor, en is daarmee al direct niet meer interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
Andrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:03:
[...]

Dan zou ik voor de Panasonic gaan (goeie leverancier trouwens, maar liefst € 910 goedkoper dan degene die ik gevonden had), omdat je deze gewoon in NL kunt bestellen. Mocht er ooit een probleem zijn dan communiceert dat een stuk gemakkelijker.
Die Mitsu is in NL weer nergens te krijgen (en ik denk dan, als ze die hier niet willen verkopen, dan zal daar best wel een reden voor zijn en koop ik toch gewoon bij de concurrent?)
Blij dat ik je iets verder heb geholpen. Ik blijf het een moeilijke keuze vinden. Overigens nog geen concrete ervaring met bestellen bij deze leverancier. Je kunt via Paypal betalen, wat wel extra zekerheid geeft, maar dat kost je 3% extra, dus dat is nogal een dure verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Andrehj schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:03:
[...]

Bovendien komt de door jouw gelinkte Mitsu niet in de subsidielijst voor, en is daarmee al direct niet meer interessant.
Je kunt ook de Hitachi Yutaki 11kw overwegen: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Betere cop, eventueel ook in NL te krijgen, staat op de subsidie lijst en betaalbaar.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
Lurge schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Je kunt ook de Hitachi Yutaki 11kw overwegen: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Betere cop, eventueel ook in NL te krijgen, staat op de subsidie lijst en betaalbaar.
Sound Power Level @7/35: 63 dB... En ik ben geen expert qua standaarden en kan dus niet vinden hoe dat dus precies is gemeten, maar het is wel een stuk meer dan beide alternatieven. Hoewel de prijs wel heel vriendelijk is van die Hitachi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Nou, het WP project is weer wat verder, het vat/verdeler klaar voor de lasser, CV ketel weg, stookhok leeg en netjes gemaakt. Het vereist wel wat planning om alles er in te krijgen zodat je er ook nog in kunt voor onderhoud e.d. maar dat goed komen. Spullen binnen voor montage, 22 buigijzer geleend. De 3/4 sokken heb ik een kleine verdunnig aangemaakt zodat ze niet (per ongeluk) in het vat kunnen vallen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5H8trD4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jnyh6Xr.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 09:38 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:35:
Nou, het WP project is weer wat verder, het vat/verdeler klaar voor de lasser, CV ketel weg, stookhok leeg en netjes gemaakt. Het vereist wel wat planning om alles er in te krijgen zodat je er ook nog in kunt voor onderhoud e.d. maar dat goed komen. Spullen binnen voor montage, 22 buigijzer geleend. De 3/4 sokken heb ik een kleine verdunnig aangemaakt zodat ze niet (per ongeluk) in het vat kunnen vallen
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf even lassen toch? Zo dik materiaal is vrij makkelijk. En weet je zeker dat je 3/4 neemt? Ik zou er duims aan maken met jouw formaat warmtepomp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Volgens mij vannacht toch echt tegen de max gedraaid

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aasUr2i.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:04:
[...]

Zelf even lassen toch? Zo dik materiaal is vrij makkelijk. En weet je zeker dat je 3/4 neemt? Ik zou er duims aan maken met jouw formaat warmtepomp.
Het is een kort circuit van zeg 2,5 meter 22 mm. Zelfs de nippels 3/4 heb ik aan de binnenzijde uitgedraaid, lekker glad en dik 20 mm diameter. Ook de afsluiters heb ik gelet op maximale interne diameter, dus dat gaat goed komen. De pomp in de binnenunit heeft 5 standen, af fabriek stand 5, ik verwacht dat ik wel ietsje terug kan voor een goede vollast dT. Dat is wel het zeer grote voordeel van een open verdeler, primair onafhankelijk van secundair ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:22:
[...]

Een C mag zeker in een woonhuis, wel alleen als het noodzakelijk is.
Want één of meerdere C automaten kunnen de gelijktijdigheidsfactor, dus de waarde van de hoofdzekering beïnvloeden.

@Grolsch Een dikke slijptol heeft een flinke aanloopstroom, flink meer dan 80A.
Wat helpt is de slijpschijf over de grond laten rollen met een vaart en op gang slingeren en dan starten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:17:
EDIT:
Zoals ik het tweede filmpje interpreteer kan er met PCM een enorm buffervat mee worden gemaakt in een vrij beperkte ruimte. Er wordt PCM met beton(activatie) vergeleken, maar dan het ook met een watervat (van bv 5000L worden vergeleken)
Klopt dat en zou het daarmee ook als aanvulling op een warmtepomp interessant zijn, bv om een week met erg lage temperaturen te overbruggen?
En voor verder in de toekomst, ipv een L/W pomp, een PCM gedeelte zodat het iets meer op een W/W lijkt, dat de pcm een gesloten bron vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:14:
@stat Als je het tot nu met 4.5m3 gered hebt en de gewenste binnenT hebt, lijkt het 'geen probleem', ik heb met mijn 5kW WP omgerekend ongeveer 30% meer verbruik dan jij. De gewenste binnenT is natuurlijk waar het om draait. Het gemiddelde tussen Ta en Tr is op dit moment bij mij 34C en een kamerT van 21.6C.
Hmm je post heeft me aan het denken gezet. Temperatuur iets verhoogd, en daarmee ging het dus mooi niet met 40 graden aanvoer... Dus ik ga toch maar eerst de afgifte verhogen (fans etc) en dan volgende winter kijken of het dan wel lukt. Dat lijkt me de betere volgorde, zoeken naar andere radiatoren in de kou is minder.

Bedankt voor de input, ik kijk het dus nog even aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• develdonk
Aangevuld in de openingspost met alle suggesties en alle zinvolle sites die ik kon vinden in dit forum. Als ik iets mis laat maar weten:

Veel gebruikte sites voor aankopen

Subsidie: https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen

Panasonic uit Frankrijk: https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html
of NL: https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09f3e8-400v

Mitsubishi uit spanje: https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
of https://tuclimatizacionon...trifasica-reversible.html

Hitachi Yutaki uit UK: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html

Warmtepompboiler: https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
of (met spiraal voor collectoren) https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

Boiler: RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Flamco boiler: https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung

Losse producten: https://www.klimacorner.de/
akoestiek (d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen): http://www.zilenz.nl/abso...m-tegen-galm/polyesterwol
omkasting: http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:20:
Volgens mij vannacht toch echt tegen de max gedraaid

[afbeelding]
Welnee, bij meer kou komen er nog stappen vrij van 1700 en 1900 watt. Bij min 15 zelfs nog 2100 watt maarja nl....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Element staat hard uit, wat dacht je van 11,2KW / COP <2 :?
Wut? Hoe koud is het dan? Boven -10°C buiten zou je ruim boven de 2 moeten zitten met Ta 40°C.
http://library.mitsubishi...dan_FTC5_Databook#page-91

Interessant om te vergelijken:
LVDW specs

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Proton_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:33:
[...]

Wut? Hoe koud is het dan? Boven -10°C buiten zou je ruim boven de 2 moeten zitten met Ta 40°C.

[afbeelding]
Het gaat dan volgens mij primair om SWW maken waarbij @Grolsch die vermogens haalt. Als je 45/50 graden uit je WP wil hebben bij temperaturen onder 0 zit je al snel onder COP 2 bij een Zubudan/Ecodan. Ik moet zeggen dat ik mijn 7,5 kW Ecodan nooit boven de 3kW elektrisch zie komen maar in theorie heeft die ook nog rond de 8kW beschikbaar bij -7 op max vermogen met een COP van 1,8-2 dus dan zou hij op 4kW elektrisch zitten maar dat trekt hij nooit en dat is maar goed ook want het is een 1-fase WP. Hij zal wel ergens begrensd zijn zodat hij dat simpelweg niet haalt in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De (oude) Atlantics bij Comfort-market mag je schrappen, die staan niet op de apparatenlijst :)
Esanico heeft 4 Explorer 3 modellen, allemaal op de lijst.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grolsch @godfriedd ah, SWW ;)
Dat verklaart een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Oxellaar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Een C mag zeker in een woonhuis, wel alleen als het noodzakelijk is.
Want één of meerdere C automaten kunnen de gelijktijdigheidsfactor, dus de waarde van de hoofdzekering beïnvloeden.

@Grolsch Een dikke slijptol heeft een flinke aanloopstroom, flink meer dan 80A.
Wat helpt is de slijpschijf over de grond laten rollen met een vaart en op gang slingeren en dan starten.
Nou wanneer we toch creatief willen zijn kan grolsch dan niet beter zijn slijptol starten op een groep waarop zijn zonnepanelen zit, en dan de tol starten wanneer de zon vollop schijnt dan kan hij de stroom van de panelen en zijn groep opgeteld gebruiken.
Ja ik weet het mag niet, dus niet doen hoor :) maar het werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:35:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vind hem wel strak...
Maar waarom al die moeite..
Voor paar knaken heb je kek wpb en kun je alleen het mooi geisoleerde vat gebruiken en de andere spullen verkoop je..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dylantje2 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:16:
[...]

Vind hem wel strak...
Maar waarom al die moeite..
Voor paar knaken heb je kek wpb en kun je alleen het mooi geisoleerde vat gebruiken en de andere spullen verkoop je..?
Dat gaat niet lukken, vanwege mijn kleine stookhok van 1,1*1,3 m past daar alleen een kleine smalle buffer in, dat is nu 33 cm diameter Als je een link hebt voor zo een smalle houd ik mij aanbevolen natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:33:
[...]

[afbeelding]
Het was 28-02-2018 ruim -10 en volgens de COP tabel doet mijn 11,2KW dan 14,42 KW met een COP van 2.4 (Ta 35 graden) wat neerkomt op 6000Watt, zie onderstaande grafiek.

Die run vanaf 14:00 is SWW

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/v30tok.jpg

Dus klopt aardig met het tabellenboekje :)
Raolte schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:52:
[...]

Nou wanneer we toch creatief willen zijn kan grolsch dan niet beter zijn slijptol starten op een groep waarop zijn zonnepanelen zit, en dan de tol starten wanneer de zon vollop schijnt dan kan hij de stroom van de panelen en zijn groep opgeteld gebruiken.
Ja ik weet het mag niet, dus niet doen hoor :) maar het werkt wel
De PV heeft bij mij een eigen (3 fasen) groep, dus dat gaat niet zo makkelijk. Ik ga de "aanslinger" techniek van @Oxellaar binnenkort eens proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

canonball schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Zoals ik het tweede filmpje interpreteer kan er met PCM een enorm buffervat mee worden gemaakt in een vrij beperkte ruimte. Er wordt PCM met beton(activatie) vergeleken, maar dan het ook met een watervat (van bv 5000L worden vergeleken)
Klopt dat en zou het daarmee ook als aanvulling op een warmtepomp interessant zijn, bv om een week met erg lage temperaturen te overbruggen?
En voor verder in de toekomst, ipv een L/W pomp, een PCM gedeelte zodat het iets meer op een W/W lijkt, dat de pcm een gesloten bron vervangt?
Volgens mij is de dimensionering op de 24h cyclus gebaseerd, een week overbruggen gaat volgens mij niet lukken, om 2 redenen waar haal je de capaciteit vandaan om een week voorraad te produceren, waar haal je de ruimte vandaan om het te plaatsen.
EDIT:
Vullen en Onttrekken v.d. buffer moet in balans zijn. In de 24h cyclus kan ik me daar wel wat bij voorstellen, veel zonne-oogst en mensen, dan opslaan en retour bij (grotendeels) afwezigheid van die 2 factoren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:21:
[...]

Het is een kort circuit van zeg 2,5 meter 22 mm. Zelfs de nippels 3/4 heb ik aan de binnenzijde uitgedraaid, lekker glad en dik 20 mm diameter. Ook de afsluiters heb ik gelet op maximale interne diameter, dus dat gaat goed komen. De pomp in de binnenunit heeft 5 standen, af fabriek stand 5, ik verwacht dat ik wel ietsje terug kan voor een goede vollast dT. Dat is wel het zeer grote voordeel van een open verdeler, primair onafhankelijk van secundair ;)
Gesloten verdeler bedoel je denk ik?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[b]akoestiek (d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen): http://www.zilenz.nl/abso...m-tegen-galm/polyesterwol
omkasting: http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784
En die kast gaat ikke zelf maken tzt..
Ben al betonplex aan het sparen..[ dikke massa ]
Wat geluidswol erin wat horrengaas.

TZT een 3D tekening hier plaatsen..
Maar mijn tijd grr.rr..

Pagina: 1 ... 108 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.