H4ldrz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:10:
Na 1 jaar van afwezigheid ben ik weer terug in de hobbyhoek. Sinds afgelopen weekend zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning en kan ik aan de slag met mijn L/W warmtepomp systeem. Het is uiteindelijk de Nibe f2120-12 geworden. Het systeem is twee weken geleden in bedrijf genomen, maar aangezien we nu pas in de woning zitten ga ik ook nu pas ervaring opdoen.
Mijn eerste bevindingen:
- Het systeem is al een keer in storing gegaan (inverteralarm 427).
- Beneden in de “ketelruimte” is het behoorlijk warm
In mijn technische ruimte is het ook redelijk warm (Tot 25 graden tijdens SWW bereiding) dus niets geks, eigenlijk stiekem wel prettig, warmte zit in de verwarmde schil van de woning, dus niet per definitie verlies, en zo verliest je boiler ook niet zoveel energie

- De temperatuur is via de regelunit ingesteld op 20 graden.
Die snap ik niet

Je had toch een Ta van 30 graden, en later geef je aan geen naregeling toe te passen

Dus wat is ingesteld op 20 graden

- Overdag is het erg warm in de woning. ‘S avonds is het beneden fris en op de 1e en 2e te koud.
Dat het overdag warm is kan ik me voorstellen, bij mij thuis staat de WP overdag uit tot 1800 voor keuken en kamer en dan is het zelfs nog warm door de zon (22 graden).
- Aanvoertemperatuur begane grond is 30 graden, 1e verdieping 25 graden, zolder 20 graden.
Hoe regel je de verschillende aanvoertemperaturen per verdieping

- SWW gaat super. De temperatuur van het water is constant rond de 54 graden. Erg veel druk erop, soms zelf teveel.
Waterdruk wordt toch niet bepaald door de WP

Als het goed is zit er een inlaatcombinatie bij je boiler die de overdruk die ontstaat tijdens verwarmen weg laat.
Hebben jullie nog aanbevelingen/tips op basis van mijn eerste bevindingen?
Ik denk dat ik de installateur bovenstaande eens ga melden met het verzoek om het systeem beter in te regelen. Of beter meteen Nibe daarvoor inschakelen?
Wij zijn Tweakers hé, eerst zelf proberen, maar het is mij nog niet duidelijk hoe e.e.a. bij jou werkt, zie bovenstaande vragen
[
Voor 3% gewijzigd door
Grolsch op 20-03-2018 08:07
]