Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:27:
[...]

Dat gaat niet lukken, vanwege mijn kleine stookhok van 1,1*1,3 m past daar alleen een kleine smalle buffer in, dat is nu 33 cm diameter Als je een link hebt voor zo een smalle houd ik mij aanbevolen natuurlijk. :)
deze heb ik, doorsnede 273mm incl. steun vanaf de muur 340mm
http://www.thermador.fr/v.../SOC2/FRA_BD_FTBMEL12.pdf

ik ga hem na het stook seizoen ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:45:
[...]

Gesloten verdeler bedoel je denk ik?
Het is een open vat, zonder scheidingsschot. Ik noem dat dan een "open verdeler", maar wellicht zie ik dat verkeerd :?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Het is een open vat, zonder scheidingsschot. Ik noem dat dan een "open verdeler", maar wellicht zie ik dat verkeerd :?
Oh sorry je bedoeld het vat zelf :)
Ja dat is open inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:54:
[...]

deze heb ik, doorsnede 273mm incl. steun vanaf de muur 340mm
http://www.thermador.fr/v.../SOC2/FRA_BD_FTBMEL12.pdf

ik ga hem na het stook seizoen ertussen zetten.
Bedankt voor de link... De grootste daar met die diameter is 50 liter, nu heb ik 92 liter, en op MP voor 25 euro en zelf opgehaald. En mijn vat monteer ik op een zeer stevig tafeltje op maat gemaakt, aan de bovenzijde borg ik het vat aan de muur, vol c/a 130 kg.
Ik vrees dat bestellen (en transsport) vanuit Frankrijk Frankrijk ietsje meer kost?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor de link... De grootste daar met die diameter is 50 liter, nu heb ik 92 liter, en op MP voor 25 euro en zelf opgehaald. En mijn vat monteer ik op een zeer stevig tafeltje op maat gemaakt, aan de bovenzijde borg ik het vat aan de muur, vol c/a 130 kg.
Ik vrees dat bestellen (en transsport) vanuit Frankrijk Frankrijk ietsje meer kost?
daar kan ik niet aan tippen, ik heb hem afgelopen zomer gekocht in Frankrijk, de 50 liter uitvoering, een aanbieding voor €275, incl verzenden.
ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om hem ertussen te zetten.
alles functioneert nu prima maar met de buffer ertussen zal het wel een stuk rustiger lopen.
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Rol-Co Heb nog even zitten rekenen aan mijn watersysteem over het buffervat/verdeler n.a.v. jou opmerking 3/4 versus 1 duim.

Een nominale watersnelheid is zo rond de 1 m/sec in watersystemen, met 22 mm (20 inwendig kom ik dan op 18,8 l/min. Mitsubishi schrijft voor bij een 8 kW machine minimaal 10,2 en maximaal 22,9 l/min. Met de genoemde 1 m/s kom ik dus op 82% van de maximale water hoeveelheid. Zou moeten kunnen toch?
De pomp heeft een opvoerhoogte maximaal van 70 kPa en bij 20l /min is dat 40 kPa.
Die 40 kPa opmaken in zeg 3 meter water circuit is niet zo waarschijnlijk. Ik ga ruim gebogen bochten toepassen en alles zit op 20 mm doorlaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:18:
@Rol-Co Heb nog even zitten rekenen aan mijn watersysteem over het buffervat/verdeler n.a.v. jou opmerking 3/4 versus 1 duim.

Een nominale watersnelheid is zo rond de 1 m/sec in watersystemen, met 22 mm (20 inwendig kom ik dan op 18,8 l/min. Mitsubishi schrijft voor bij een 8 kW machine minimaal 10,2 en maximaal 22,9 l/min. Met de genoemde 1 m/s kom ik dus op 82% van de maximale water hoeveelheid. Zou moeten kunnen toch?
De pomp heeft een opvoerhoogte maximaal van 70 kPa en bij 20l /min is dat 40 kPa.
Die 40 kPa opmaken in zeg 3 meter water circuit is niet zo waarschijnlijk. Ik ga ruim gebogen bochten toepassen en alles zit op 20 mm doorlaat.
Als ik met mijn 7kW het volle vermogen wil benutten heb ik 1500 l/h nodig dus 25l/min maar heb ik niet nodig door de overcapaciteit.
En ik draai niet over een vat.
Jij met 11kW? 8kW dus Of wat was het? Zou dan toch zeker tegen die waarde moeten zitten? Mijn gevoel zegt dat je er later wel eens spijt van kan krijgen, ik zou zelf duims met 28mm pakken voor die bullebak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:39:
[...]

Als ik met mijn 7kW het volle vermogen wil benutten heb ik 1500 l/h nodig dus 25l/min maar heb ik niet nodig door de overcapaciteit.
En ik draai niet over een vat.
Jij met 11kW? 8kW dus Of wat was het? Zou dan toch zeker tegen die waarde moeten zitten? Mijn gevoel zegt dat je er later wel eens spijt van kan krijgen, ik zou zelf duims met 28mm pakken voor die bullebak :)
We gaan het zien, ik houd het voorlopig op 22 mm en 3 meter lengte. De secundaire pomp een Grundfos alpha 130/20-60 doet de CV. Die zet ik in stand PP2 om mee te beginnen om zo de dT over de radiatoren te minimaliseren, met daarmee de maximale afgifte te realiseren. Het zijn van die grote "ouderwetsche" joekels, door extra isolatie fors over bemeten. Ik hoop dat ik het red met 40 a 45 C bij -10 buiten, lukt het (net) niet, dan laat ik voor die paar dagen per jaar een L/L mee pruttelen, of anders onze 23 jaar oude Flam houtkachel, luxe problemen dus hier.... 8)

http://www.heatnet.nl/start/download-alpha2l.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Gasschuif
Wel oppassen dat je niet gaat koelen en verwarmen tegelijk :+ (dat zie ik nog wel eens gebeuren in kantoren in dezelfde ruimte...)

Hoe ga je het geheel aansturen. Meet en regeltechniek was je vak toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dre schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:22:
@Gasschuif
Wel oppassen dat je niet gaat koelen en verwarmen tegelijk :+ (dat zie ik nog wel eens gebeuren in kantoren in dezelfde ruimte...)

Hoe ga je het geheel aansturen. Meet en regeltechniek was je vak toch :9
De L/W mitsu gaat op de klok starten en stoppen en wordt de master, de slaves eromheen bedien ik zelf of mevrouw Gasschuif, waarbij ik instructies geef over het aantal apparaten wat er maximaal aan kan. :+
Er is dan 8 kW L/Wen 9,5 L/L kW beschikbaar, en ook nog E koken 7,2 kW, en 3 E boilers (0,4kW+ 0,4 kW + 0,6 kW)voor SWW die lopen sequentieel via Plugwise, lowtech domotica. Alles op 35 A single phase... 8)

Dat koelen en verwarmen tegelijk herken ik wel, ik heb het vaak meegemaakt op cruise schepen met een splitrange regeling koelen/verwarmen op een master signaal, zeer belangrijk is dan het startpunt en range van de kleppen (pneumatiek) Met een partij jonge ingenieurs aan boord, niet gehinderd door kennis van zaken moest de oude ingenieur het dan maar weer fixen . ;)

(Gasschuif heeft overigens bij Stedin een aanvraag uitstaan voor een 40 A automaat als hoofdzekering je weet maar nooit.)

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat allemaal op 35A??? Dan moeten je buren vast al 112 hebben gebeld en staan de blauwe zwaailichten voor de deur bij jou. ( grapje :P )

Voor wat betreft de L/W vroeg ik mij af hoe je de temperatuur gaat regelen: een regeling alleen op WAR of ook nog op RAR (per ruimte?). En stuur je de bijvoorbeeld de Grundfos aan met een woonkamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Dre Ben mij aan het inlezen omtrent de regeling, heb het E manual via mijn installateur, ga natuurlijk eerst zelf aan de gang, pas als alle hardware draait (winter is dan voorbij)
En anders heb ik @Grolsch om op terug te vallen... ;) Die heeft min of meer de zelfde, die van mij is het nieuwe type (VAA), de fluister versie, 10 dB stiller wordt er geclaimd.

De bedieningsunit in de binnenunit is voorzien van een ruimtesensor en kan via een 2 draad verbinding naar de plek waar nu de Honeywell ruimte thermostaat hangt. Dan kan ik alle parameters vanuit de woonkamer benaderen. Ook trek ik een multi kabeltje mee van buiten naar binnenunit mocht dat nodig zijn in de toekomst voor bediening via relais op de buitenunit.

[ Voor 35% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Gasschuif / @Dre / @Rol-Co m.b.t. het leidingwerk.

Ik heb in mijn buffervat "maar" 3/4” aansluitingen (19.05m) voor het CV gedeelte en haal nog een flow van 26 ltr/minuut (1560 liter /uur )

Wel zijn de rest van mijn leidingen vrij dik, ik weet niet precies hoe dik, kmeende 28 of 32 mm :?

Misschien dat jullie het "herkennen" :?

Leidingen naar v.v. verdeler B.G.G.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sesrkh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sziotg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/x6kg92.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24llrx5.jpg
@Gasschuif Je binnenunit is identiek aan die ik heb, je buitenunit is inderdaad vernieuwd. Als ik jou was zou ik kiezen voor oude / vertrouwde techniek en die nieuwe buitenunit van jou doorschuiven naar mij, zodat jij die oude betrouwbare buitenunit van mij kunt gebruiken :+ * Grolsch vindt die nieuwe buitenunits wel heel erg gaaf van Mitsu

Wel jammer dat je de 1 fase variant hebt, maar je kunt niet anders, dus het is niet anders :P

Als je vragen hebt, je weet me te vinden :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Er is vast een relatie tussen buisdikte, en stroomsnelheid en geluid wat het maakt.

Is daar een overizht van ?
Wij krijgen een Pomp in de WP die 2000/liter max doet, en de instalateur had het als over DN32 of DN40 leidingen naar de verdelers om de zaak stil te krijgen. Dat lijken me flink diameters, en het zal ook wel meer gaan kosten lijkt me. Als de vloer deze week komt gaan er de week erna leidingen in en zal ik wel foto's maken en de details vragen.

Edit:
http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx

2000 liter per uur:
DN25 1.13 m/s
DN32 0.69 m/s
DN40 0.47 m/s

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-03-2018 21:11 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:24:
[...]

Sound Power Level @7/35: 63 dB... En ik ben geen expert qua standaarden en kan dus niet vinden hoe dat dus precies is gemeten, maar het is wel een stuk meer dan beide alternatieven. Hoewel de prijs wel heel vriendelijk is van die Hitachi.
Ik heb een aantal keer een Yutaki neergezet, deze maakt wel behoorlijk meer lawaai (op hoog vermogen) dan en Panasonic. Weet je de boel zo in te regelen dat deellast de standaard is dan is het best een stille pomp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:25:
@Gasschuif / @Dre / @Rol-Co m.b.t. het leidingwerk.

Ik heb in mijn buffervat "maar" 3/4” aansluitingen (19.05m) voor het CV gedeelte en haal nog een flow van 26 ltr/minuut (1560 liter /uur )

Wel zijn de rest van mijn leidingen vrij dik, ik weet niet precies hoe dik, kmeende 28 of 32 mm :?

Misschien dat jullie het "herkennen" :?

Leidingen naar v.v. verdeler B.G.G.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
@Gasschuif Je binnenunit is identiek aan die ik heb, je buitenunit is inderdaad vernieuwd. Als ik jou was zou ik kiezen voor oude / vertrouwde techniek en die nieuwe buitenunit van jou doorschuiven naar mij, zodat jij die oude betrouwbare buitenunit van mij kunt gebruiken :+ * Grolsch vindt die nieuwe buitenunits wel heel erg gaaf van Mitsu

Wel jammer dat je de 1 fase variant hebt, maar je kunt niet anders, dus het is niet anders :P

Als je vragen hebt, je weet me te vinden :P
Reuze bedankt voor je reactie, als ik het zo zie is alles 3/4 inch/22 mm. Goed te horen dat daar 26 l/min doorheen gaat, ik had zelf ook al ingeschat dat er bij mij geen flow restricties zijn. Zal voor een deel ook aan de turbo pomp in de binnenunit liggen die 70 kPa blinddruk kan draaien, geen kattenp*s

Je voorstel om de buitenunit te verwisselen ga ik helaas niet opvolgen, met name de WAF houdt wel van zwart... _/-\o_

De COP ga ik niet echt life monitoren, wellicht ooit nog een lowtech flowmeter erin.In de Mitsu menu's kan ik ook de geproduceerde warmte aflezen, daar kan ik dan de plugwise data tegenover zetten. Een soort SCOP dus

Edit
@jacovn Er is een verschil tussen buisdikte en buis doorlaat... :) Ga er vanuit dat 1 m/sec een ontwerp snelheid is in watersystemen. En dat de drukverliezen kwadratisch toenemen met de flow.
Dat wil zeggen voor 200 % flow heb je 4 keer de druk nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

jacovn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:04:
Er is vast een relatie tussen buisdikte, en stroomsnelheid en geluid wat het maakt.

Is daar een overizht van ?
Wij krijgen een Pomp in de WP die 2000/liter max doet, en de instalateur had het als over DN32 of DN40 leidingen naar de verdelers om de zaak stil te krijgen. Dat lijken me flink diameters, en het zal ook wel meer gaan kosten lijkt me. Als de vloer deze week komt gaan er de week erna leidingen in en zal ik wel foto's maken en de details vragen.

Edit:
http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx

2000 liter per uur:
DN25 1.13 m/s
DN32 0.69 m/s
DN40 0.47 m/s
Foutje..

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 18-03-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
koevlaas2 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:08:
[...]

Ik heb een aantal keer een Yutaki neergezet, deze maakt wel behoorlijk meer lawaai (op hoog vermogen) dan en Panasonic. Weet je de boel zo in te regelen dat deellast de standaard is dan is het best een stille pomp.
Argh! Ik was al zo aan het twijfelen tussen Pana en Mitsu, en mono of split. Nu dacht ik eindelijk een keuze te hebben gemaakt... maarja, voor zo'n 11 kW Hitachi betaal je na subsidie nog maar 1600 euro... En ze zijn erg efficiënt, en blijkbaar nog stil te krijgen ook... Pfff, nog nadelen?

Edit: ISDE lijst noemt Yutaki-S RASM4(V)N, maar geen Yutaki-M RASM4.

[ Voor 5% gewijzigd door Mordred op 18-03-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mordred schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Argh! Ik was al zo aan het twijfelen tussen Pana en Mitsu, en mono of split. Nu dacht ik eindelijk een keuze te hebben gemaakt... maarja, voor zo'n 11 kW Hitachi betaal je na subsidie nog maar 1600 euro... En ze zijn erg efficiënt, en blijkbaar nog stil te krijgen ook... Pfff, nog nadelen?
In deellast blijft een Panasonic absoluut de stilste, maar met oog op het budget kan een Yutaki een goede oplossing zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:10:
[...]

Reuze bedankt voor je reactie, als ik het zo zie is alles 3/4 inch/22 mm. Goed te horen dat daar 26 l/min doorheen gaat, ik had zelf ook al ingeschat dat er bij mij geen flow restricties zijn. Zal voor een deel ook aan de turbo pomp in de binnenunit liggen die 70 kPa blinddruk kan draaien, geen kattenp*s

Je voorstel om de buitenunit te verwisselen ga ik helaas niet opvolgen, met name de WAF houdt wel van zwart... _/-\o_

De COP ga ik niet echt life monitoren, wellicht ooit nog een lowtech flowmeter erin.In de Mitsu menu's kan ik ook de geproduceerde warmte aflezen, daar kan ik dan de plugwise data tegenover zetten. Een soort SCOP dus

Edit
@jacovn Er is een verschil tussen buisdikte en buis doorlaat... :) Ga er vanuit dat 1 m/sec een ontwerp snelheid is in watersystemen. En dat de drukverliezen kwadratisch toenemen met de flow.
Je toekomstige Mitsu houdt de COP bij, hoef je niets voor aan te schaffen. Wel ff zelf geproduceerde energie en verbruikte energie door elkaar delen.

Echt betrouwbaar is het volgens mij niet, maar dat kan ik niet hard maken, anderen wel, van -50% tot +50%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mordred
koevlaas2 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:27:
[...]

In deellast blijft een Panasonic absoluut de stilste, maar met oog op het budget kan een Yutaki een goede oplossing zijn.
Het is ook "maar" ruim 1000 euro meer voor de Panasonic split 9kW T-CAP en daar kom ik toch weer iedere keer bij terug. En met alle kosten er omheen, kan je beter in een keer de goeie kiezen. En daar blijf ik bij! ...denk ik. :)

Overigens nog eens zitten graven naar meer info over topaircon.eu, maar ik heb er nauwelijks iets van kunnen vinden. Sinds 27 september 2017 is het een bedrijf in Groot Brittannië. In de Nederlandse KvK niks te vinden. Ik ben dus niet direct geneigd om hier veel geld naar over te boeken. Iemand hier concrete ervaring met dat bedrijf?

[ Voor 26% gewijzigd door Mordred op 18-03-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Grolsch schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:34:
[...]Je toekomstige Mitsu houdt de COP bij, hoef je niets voor aan te schaffen. Wel ff zelf geproduceerde energie en verbruikte energie door elkaar delen.

Echt betrouwbaar is het volgens mij niet, maar dat kan ik niet hard maken, anderen wel, van -50% tot +50%
En daarom heb je toch zelf ook nog een externe energie meter? En klopt die met de interne Mitsu- meter?

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 18-03-2018 22:01 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Voor een enthousiast gemaakte collega die ook graag wil overstappen naar een Wp.

is er in de omgeving van Lochem Zutphen Twente iemand die een T-Cap 9 KW Panasonic heeft staan.
of een vergelijkbare ander merk.
Is er een mogelijkheid om te komen kijken, en luisteren zodat hij een goed beeld kan vormen en natuurlijk vragen hoe deze bevalt.

Zelf een Pana 5 kw staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mooilochem op 18-03-2018 22:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:00:
[...]
En daarom heb je toch zelf ook nog een externe energie meter? En klopt die met de interne Mitsu- meter?
Nee, ik heb geen losse warmtemeter, maar andere Mitsu gebruikers wel en die constateerden al forse afwijkingen.

Als ik de moment COP bereken a.d.h.v. tabellenboekje, Tb en losse kWh meter lijkt dit exact met de tabel overeen te komen, maar in de maandelijkse overzichten zie ik dat mijn COP toch zo'n 25 tot 30% afwijkt van wat je zou verwachten.

Een losse warmtemeter met alle bij behorende werkzaamheden zijn me te duur alleen om het getalletje COP nauwkeuriger te kunnen zien.
De installatie werkt goed, daadwerkelijke verbruik ligt in de lijn der verwachtingen, afgiftesysteem goed op orde, geen geluidsoverlast, dus ik hou het er maar op dat de COP meting niet helemaal klopt :P
Mooilochem schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:29:
Voor een enthousiast gemaakte collega die ook graag wil overstappen naar een Wp.

is er in de omgeving van Lochem Zutphen Twente iemand die een T-Cap 9 KW Panasonic heeft staan.
of een vergelijkbare ander merk.
Is er een mogelijkheid om te komen kijken, en luisteren zodat hij een goed beeld kan vormen en natuurlijk vragen hoe deze bevalt.

Zelf een Pana 5 kw staan.
Hier in Twente een Zubadan 11,2KW staan, graag even via DM contact opnemen voor het maken van een afspraak :)

Het is druk met de WP afspraken op het moment, toch al diverse bezoekjes gehad ondertussen 8) 8)

Ik blijf het mooi vinden dat Tweakers elkaar zo helpen in dit topic _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Afgelopen week heeft de Loria 6008 zijn eerste jaar afgerond. Afgezien van de vrieskou in de afgelopen weken is het een milde winter geweest. Er zijn wel wat tests geweest en een verkeerd aangesloten elektrisch element voor de boiler, dus de waarden zijn misschien licht vertekend.

3028,63 kWh - Primair verbruik van de WP
0410,40 kWh - Primair verbruik van het elektrisch boiler element
0102,45 kWh - Aanvullend gebruik elektrisch CV element

In totaal dus 3541,48 kWh. Dit is sowieso volledig opgedekt door de opbrengst van de zonnepanelen en voldoet aan de verwachting van het verbruik. Dit was ingeschat op zo'n 3500-4000 kWh. Dus al met al ziet het er uit als een goede investering (met wat opstartprobleempjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:10:
[...]

Edit
Ik heb nog ff wat na zitten te kijken, de leiding die naar de andere v.v. verdeler loopt is Henco Alupex 32x3.

Alle koppelingen die ervoor gekocht zijn hebben de maataanduiding VSH 28mm

Ik denk dus dat al het koper wat je ziet Ø28mm is en de leiding naar de andere verdeler Ø32mm

Hier moeten dan de wanddiktes nog vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
Wat betreft topaircon.eu heb ik gevonden dat het dezelfde kerel is als van Marke Klima, en ook topklima24.de. In eerdere posts is daar al een en ander over te lezen. Ik weet niet, maar ik denk dat ik daar niet zoveel centjes heen wil sturen.
Had ze ook gezien, maar niet aan begeven. Net zoiets als Marke-Klima, die heeft een pand in Duitsland en woont en runt zelf eea vanuit Roemenie. Had ook een scherpe prijs, € 1770 incl btw incl installatie. De installatie werd gedaan door een bedrijf uit Belgie welke je vervolgens zelf moet contacteren na volledige betaling om een afspraak te maken.... doei :w t betreffende installatie bedrijf heeft 1x gereageerd op mijn mail, daarna niks meer vernomen toen ik vragen begon te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:43:
[...]

Het is druk met de WP afspraken op het moment, toch al diverse bezoekjes gehad ondertussen 8) 8)
Wordt tijd voor een "kom hier kijken en luisteren"-lijstje ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:26
kmf schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:36:
[...]

Wordt tijd voor een "kom hier kijken en luisteren"-lijstje ;)
Helemaal geen gek idee voor de openingspost. Mijn wp is in Amsterdam zelfs vanaf de straat bereikbaar.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:05:
[...]

Ik heb nog ff wat na zitten te kijken, de leiding die naar de andere v.v. verdeler loopt is Henco Alupex 32x3.

Alle koppelingen die ervoor gekocht zijn hebben de maataanduiding VSH 28mm

Ik denk dus dat al het koper wat je ziet Ø28mm is en de leiding naar de andere verdeler Ø32mm

Hier moeten dan de wanddiktes nog vanaf.
OK, goed om te weten, vandaar dus je ruime waterhoeveelheid. Ik hoop toch wel 1200 L/uur door de 22 leiding te kunnen jassen, de maximale waterhoeveelheid volgens Mitsubishi voor de 8 kW versie is 1374 L/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bram-Bos schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:51:
[...]

Helemaal geen gek idee voor de openingspost. Mijn wp is in Amsterdam zelfs vanaf de straat bereikbaar.
Gratis mee te nemen, mits je zelf een baco meeneemt
Gasschuif schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:05:
[...]

OK, goed om te weten, vandaar dus je ruime waterhoeveelheid. Ik hoop toch wel 1200 L/uur door de 22 leiding te kunnen jassen, de maximale waterhoeveelheid volgens Mitsubishi voor de 8 kW versie is 1374 L/uur.
Is dat het max. pompsnelheid? Op max pompstand kan dat best lawaai maken.

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 19-03-2018 09:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij zit tussen stand 4 en 5 geen verschil in liters/minuut (alle 2 - 26/ltr/minuut) wel in geluid, 5 "bromt" aanzienlijk harder, maar niet hoorbaar buiten de installatieruimte. Ik heb de pomp op standje 4 staan.

Wat ik ervan onthouden heb maakt het niet uit als je er een aantal vernauwingen in hebt zitten (zoals ik in mijn buffervat), zolang de lange leidingen maar voldoende diameter hebben.

Over het SWW gedeelte haal ik "maar" een flow van 22 ltr/minuut, dat komt waarschijnlijk omdat ik beide spiralen van mijn SWW vat in serie heb gezet. Ik heb er geen last van :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-03-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

kmf schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:26:
[...]

Is dat het max. pompsnelheid? Op max pompstand kan dat best lawaai maken.
De pomp heeft 5 standen, en het debiet wordt bepaald door de pompkromme en leiding weerstand grafiek
Die weerstand hangt weer af van bochten, lengte, en de diameter

Wikipedia: Werkingspunt

Lawaai ontstaat altijd bij vernauwingen in het circuit (geven ruis en stromings geluid). Of door cavitatie bij te lage zuigdruk. Die vernauwingen moet je dus voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gasschuif schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:54:
[...]

De pomp heeft 5 standen, en het debiet wordt bepaald door de pompkromme en leiding weerstand grafiek
Die weerstand hangt weer af van bochten, lengte, en de diameter

Wikipedia: Werkingspunt

Lawaai ontstaat altijd bij vernauwingen in het circuit (geven ruis en stromings geluid). Of door cavitatie bij te lage zuigdruk. Die vernauwingen moet je dus voorkomen
Lawaai bij hogere pompstanden komt bij mij door de trillingen van de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

kmf schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Lawaai bij hogere pompstanden komt bij mij door de trillingen van de pomp zelf.
Dan zou er iets mis kunnen zijn met de waaier, onbalans door vuil oid. Lager problemen kan ook, maar komt niet zo vaak voor, zijn water gesmeerd (meestal) bij kleine cv pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gasschuif schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:00:
[...]

Dan zou er iets mis kunnen zijn met de waaier, onbalans door vuil oid. Lager problemen kan ook, maar komt niet zo vaak voor, zijn water gesmeerd (meestal) bij kleine cv pompen
Of misschien gewoon omdat het harder draait 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Gasschuif schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:34:
[...]

De L/W mitsu gaat op de klok starten en stoppen en wordt de master, de slaves eromheen bedien ik zelf of mevrouw Gasschuif, waarbij ik instructies geef over het aantal apparaten wat er maximaal aan kan. :+
Er is dan 8 kW L/Wen 9,5 L/L kW beschikbaar, en ook nog E koken 7,2 kW, en 3 E boilers (0,4kW+ 0,4 kW + 0,6 kW)voor SWW die lopen sequentieel via Plugwise, lowtech domotica. Alles op 35 A single phase... 8)

Dat koelen en verwarmen tegelijk herken ik wel, ik heb het vaak meegemaakt op cruise schepen met een splitrange regeling koelen/verwarmen op een master signaal, zeer belangrijk is dan het startpunt en range van de kleppen (pneumatiek) Met een partij jonge ingenieurs aan boord, niet gehinderd door kennis van zaken moest de oude ingenieur het dan maar weer fixen . ;)

(Gasschuif heeft overigens bij Stedin een aanvraag uitstaan voor een 40 A automaat als hoofdzekering je weet maar nooit.)
Begrijp niet dat je niet een 3 fasen kastje haalt, kost haast niks en hoef je nergens meer over na te denken.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere PCM/ISSO presentatie: YouTube: PCM - De heer H. Schmitz, Orange Climate Group
Psychologie en tijdconstante welke een rol m.b.t. comfort
EDIT:
Nog een mijns inziens interessante presentatie m.b.t. WP met ingebouwde PCM opslag en zonder F-Gassen YouTube: PCM als storage door Menno van der Hoff (Uniechemie)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hrt schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:01:
[...]

Begrijp niet dat je niet een 3 fasen kastje haalt, kost haast niks en hoef je nergens meer over na te denken.
Hier draait het huishouden en 6,7 kW PV al jaren op 1*35 A, gaat prima al 24 jaar :) We gaan 9,5 kW L/L draaien in de zomer op super laaglast, en 8 kW L/W in de winterperiode. Wat is het probleem? Beide pakken vollast c.a. 3 kW, heb ik nog 5 kW over voor de rest, vaak meer door de PV overdag. Heel af en toe zal ik hybride draaien.

Ik heb wel nagedacht over 3 fasen maar zo simpel is dat niet, een nieuwe meterkast installeren, 3 fasen aanvragen, nieuwe 3 fasen meter. De kookplaat met 7,2 kW op 2 keer 16 A gaat ook problemen geven met 25 A hoofdzekering, dus daar moet dan iets anders voor komen, dat "kost haast niks" is dus hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd wat ben je toch opeens druk met de ISSO :? Ik dacht altijd dat jij die gestandaardiseerde ISSO berekeningen lariekoek / onzin vond :P

Of zit er toch een kern van waarheid in de berekenwijze van ISSO :? >:) O-)

@Gasschuif Dat het in de praktijk allemaal werkt geloof ik wel, maar ideaal is het niet.

Hier gelukkig nieuwbouw, dus alles op 3 fasen, en ook de apparatuur (grootverbruikers) daarop uitgezocht (PV (7000WP) / WP (11,2KW) / inductie kookplaat (11KW).

Dat geeft mij een beter gevoel als alles over 1 fase laten lopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 19-03-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
gjcvro schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Ik had het ook nog niet helemaal opgegeven, en de ambtenaar wist me wel te vertellen dat ik de aanvraag voor de buitenkast kan combineren met de aanvraag voor de dakkapel (aan de voorkant, dus vergunning).

Maar ik denk dat dit de oplossing is: (b)

3. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:

1. 5 m,

2. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en

3. het hoofdgebouw,

b. voor zover op een afstand van meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:

1. indien hoger dan 3 m: voorzien van een schuin dak, de dakvoet niet hoger dan 3 m, de daknok gevormd door twee of meer schuine dakvlakken, met een hellingshoek van niet meer dan 55°, en waarbij de hoogte van de daknok niet meer is dan 5 m en verder wordt begrensd door de volgende formule:

maximale daknokhoogte [m] = (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3;

2. functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw, tenzij het betreft huisvesting in verband met mantelzorg,
Laatste aanvulling hier op. Zojuist bij de architect geweest.. De oplossing was iets bouwkundigs maken.. Ik kan beter een hok van (bijvoorbeeld) 5x5x2 metermaken, dat is vergunningsvrij ipv alleen die kast 8)7
1 meter achter de voorgevel, en dan kon ik los. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
gjcvro schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Laatste aanvulling hier op. Zojuist bij de architect geweest.. De oplossing was iets bouwkundigs maken.. Ik kan beter een hok van (bijvoorbeeld) 5x5x2 metermaken, dat is vergunningsvrij ipv alleen die kast 8)7
1 meter achter de voorgevel, en dan kon ik los. O-)
Zou ik gelijk doen, met stroom storing langer vorst vrij haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Grolsch schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:06:
@Verwijderd wat ben je toch opeens druk met de ISSO :? Ik dacht altijd dat jij die gestandaardiseerde ISSO berekeningen lariekoek / onzin vond :P
Hij spamt mijn topic ook vol met pcm, aanleiding was een link van mij btw :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speedy-Andre Als je het als spam beschouwt, mijn excuses daar voor, was/is niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:13:
@Speedy-Andre Als je het als spam beschouwt, mijn excuses daar voor, was/is niet mijn bedoeling.
Je kan er een apart topic voor maken, ik vind het op zich interessant maar je kan er zo weinig mee tussen de warmtepompen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Hij spamt mijn topic ook vol met pcm, aanleiding was een link van mij btw :+
Jou topic?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die van de warmtepomp boilers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Je kan er een apart topic voor maken, ik vind het op zich interessant maar je kan er zo weinig mee tussen de warmtepompen :)
Dan heb je het 2e filmpje kennelijk nog niet bekeken. ;)
EDIT0:
Niet bekeken, dan is de conclusie die je trekt wellicht een beetje voorbarig. ;)
EDIT1:
Een 3e filmpje laat zelfs een WP met 'ingebouwde' PCM zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Dan heb je het 2e filmpje kennelijk nog niet bekeken. ;)
Nee, sommige mensen werken gewoon en hebben geen tijd voor bijna een half uur film :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:06:

Of zit er toch een kern van waarheid in de berekenwijze van ISSO :? >:) O-)
ISSO is in dit geval alleen het organiserende kanaal voor bedrijfspresentaties. BTW hun rekenmodellen zijn aangepast, i.p.v. voor de warmtecapaciteit berekening te werken met -10C is dat verlaagd naar -6C, voortschrijdend inzicht ;)
Let ook even op het aantal uren dat het gemiddeld onder die gemiddelde dagT dient te zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wOmhAjhyT2THNrbZmPWp4CGM/full.png

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:36:
[...]

ISSO is in dit geval alleen het organiserende kanaal voor bedrijfspresentaties. BTW hun rekenmodellen zijn aangepast, i.p.v. voor de warmtecapaciteit berekening te werken met -10C is dat verlaagd naar -6C, voortschrijdend inzicht ;) [afbeelding]
Al die factoren die ISSO meeneemt in de berekening heb jij toch helemaal geen last van :?

KISS = buitentemperatuur loopt gelijk met warmteverlies :P

Het valt niet mee hé om af en toe toe te geven dat je verkeerd zit >:) 8)

* Grolsch stopt deze discussie weer, je hebt bij voorbaat gelijk :> _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:00:
[...]

Het valt niet mee hé om af en toe toe te geven dat je verkeerd zit >:) 8)
Pardon ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hrt

hrt

Alsjeblieft kinders...... Stop hier eens mee, dat haantjes gedrag.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:51:
Een andere PCM/ISSO presentatie: YouTube: PCM - De heer H. Schmitz, Orange Climate Group
Psychologie en tijdconstante welke een rol m.b.t. comfort
EDIT:
Nog een mijns inziens interessante presentatie m.b.t. WP met ingebouwde PCM opslag en zonder F-Gassen YouTube: PCM als storage door Menno van der Hoff (Uniechemie)
Bedankt, erg interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gasschuif schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Hier draait het huishouden en 6,7 kW PV al jaren op 1*35 A, gaat prima al 24 jaar :) We gaan 9,5 kW L/L draaien in de zomer op super laaglast, en 8 kW L/W in de winterperiode. Wat is het probleem? Beide pakken vollast c.a. 3 kW, heb ik nog 5 kW over voor de rest, vaak meer door de PV overdag. Heel af en toe zal ik hybride draaien.

Ik heb wel nagedacht over 3 fasen maar zo simpel is dat niet, een nieuwe meterkast installeren, 3 fasen aanvragen, nieuwe 3 fasen meter. De kookplaat met 7,2 kW op 2 keer 16 A gaat ook problemen geven met 25 A hoofdzekering, dus daar moet dan iets anders voor komen, dat "kost haast niks" is dus hier niet van toepassing.
Volt x ampere is belastbaar vermogen.
225x35 amp = max afname 7.9Kwh [ Je kookgroep gebruikt het al bijna] en die geeft geen enkel probleem op een 3x25 amp ]
Dus ik zou er toch eens over nadenken..Voordat je blauwe lampen in je buurt ziet staan.
225x75Amp 16.88 Kwh..
Je kunt je meterkast aanpassen door er kracht in te maken.
Elektramat onderdelen, goedkoop, maar gekeurd.

Kost zeker paar honderd maar veiligheid kost geld..

Ik heb de mijn ook gedaan.
Volgende week meterwissel kost 250...

Dan kan het feest VEILIG beginnen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dylantje2 Wat is dat toch met blauwe lampen? Als een installatie eerder faalt dan de veiligheden helpt een kleinere of grotere zekering ook niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik denk dat die blauwe lampen de eenheid "Kwh" gaan arresteren... En terecht dat ie naar het gevang gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Proton_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:39:
@Dylantje2 Wat is dat toch met blauwe lampen? Als een installatie eerder faalt dan de veiligheden helpt een kleinere of grotere zekering ook niet.
MMM weet je het zeker??

De vakmensen zeggen juist dat je door onjuiste belastingen niet altijd een zekering uit schakelt.
Maar er juist eerst iets gaat liggen sudderen..
En daardoor kun je rook krijgen?
En waar rook is komt vaak.....

Maar een gewaarschuwd mens telt voor...
Er zijn NEN normen..
Sluit je zooi aan.. En laat een erkend installateur je Kast NEN keuren.
Dan kom je er wel achter wat mag en niet...

Alleen maar zeggen ach de zekering springt er niet uit, is iets te makkelijk...

De verzekering wacht wel tot je problemen krijgt.
En dan zeggen ze... Maar dat mag niet zo...
Dus we keren niets uit...

Een voorbeeld.
In de early nineties mocht je 5 groepen achter een aardlek.
Nu nog 4..

En zo zijn er wel wat meer.

Edit:
Na het leggen van mijn tweede rijtje panelen:
https://drive.google.com/...Ekd-zPxo/view?usp=sharing

Kost wel paar tienen
Maar ik ben zeker van mijn zaak.
En hoeveel mensen denk je dat dit doen?
Heb je wel eens met verzekeringen te maken gehad?
Kun je nog beter met Rutte 12 jaar te doen hebben.
Maar goed..Ik zeur? _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 19-03-2018 18:54 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
In hoeverre beschik je zelf over een elektrotechnische vooropleiding, (opfris) cursussen en praktijkervaring op het gebied van elektrotechniek. En wat doe je in het dagelijkse leven voor werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:52:
@Dylantje2
In hoeverre beschik je zelf over een elektrotechnische vooropleiding, (opfris) cursussen en praktijkervaring op het gebied van elektrotechniek. En wat doe je in het dagelijkse leven voor werk.
Ik ben vuilnis man ...
En jij?

Maar wat heeft dat er mee te maken?

Edit:
Er is best wel wat over te vinden:
http://groepenkastspecial...tallatie-groepenkast.html

En dit stukje is misschien voldoende:
Wanneer moet uw installatie aan de nieuwste normen voldoen
De bestaande installatie moet voldoen aan de eisen ten tijde dat de woning werd gebouwd.
Als aan deze installatie niets gebeurd dan zijn er geen aanpassingen nodig.
Wanneer er uitbreidingen/aanpassingen plaatsvinden aan de elektrische installatie dan
moeten deze voldoen aan de laatste normen.
Voor een verzekering peultje.
Subsidie aanvragen... voor WP1, WP2 enz
Zonnepanelen rekening enz enz enz
BTW retour op panelen

En zovoorts..

[ Voor 49% gewijzigd door Dylantje2 op 19-03-2018 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:31:
[...]

Volt x ampere is belastbaar vermogen.
225x35 amp = max afname 7.9Kwh [ Je kookgroep gebruikt het al bijna] en die geeft geen enkel probleem op een 3x25 amp ]
Dus ik zou er toch eens over nadenken..Voordat je blauwe lampen in je buurt ziet staan.
225x75Amp 16.88 Kwh..
Je kunt je meterkast aanpassen door er kracht in te maken.
Elektramat onderdelen, goedkoop, maar gekeurd.

Kost zeker paar honderd maar veiligheid kost geld..

Ik heb de mijn ook gedaan.
Volgende week meterwissel kost 250...

Dan kan het feest VEILIG beginnen
Zit toch niet te zeuren met je veilig en onveilig, laat hem lekker zijn 35 ampère zekering kapot laten springen als hij dat risico wil nemen van in het donker zitten. Er is totaal niks onveilig aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Zit toch niet te zeuren met je veilig en onveilig, laat hem lekker zijn 35 ampère zekering kapot laten springen als hij dat risico wil nemen van in het donker zitten. Er is totaal niks onveilig aan
Ik zeur [ volgens sommige ] dat zal zeker kloppen.
Maar wel met een bedoeling!!!

Maar er zijn hier "echte vakmannen" die een advies geven van een *&%*&% NLer.. |:( |:( |:( |:(

Dus voor mij gene probleem .[ ik doe het veilig of niet net als met ;) ;) ]

Maar laat die onjuiste info die die vakmannen geven dan ook eens achterwege....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Ik zeur [ volgens sommige ] dat zal zeker kloppen.
Maar wel met een bedoeling!!!

Maar er zijn hier "echte vakmannen" die een advies geven van een *&%*&% NLer.. |:( |:( |:( |:(

Dus voor mij gene probleem .[ ik doe het veilig of niet net als met ;) ;) ]

Maar laat die onjuiste info die die vakmannen geven dan ook eens achterwege....
Wat is er onjuist? Achter een 35 ampère vier groepen van 16 ampère is prima aangesloten. Zet ik op vier groepen tegelijk 15 ampère, 60 totaal dus, dan springt na 5 min de zekering. Prima toch, daar is het voor bedacht.
Misschien niet slim of handig maar wel veilig en volgens norm. Dus overdrijf niet zo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wat jij wilt. 8)7 8)7
Maar zeg dit maar tegen de verzekering..
#succesermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Dylantje2 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:23:
[...]

Wat jij wilt. 8)7 8)7
Maar zeg dit maar tegen de verzekering..
#succesermee.
Dus mijn groepenkast mag niet? 9x16A en 1x20A=164A, gaat nooooit goed dus met 3x25..... :F

Back on topic....

[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 19-03-2018 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25
hrt schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:39:
[...]

Dus mijn groepenkast mag niet? 9x16A en 1x20A=164A, gaat nooooit goed dus met 3x25..... :F

Back on topic....
Ligt eraan hoeveel aardlekschakelaars je hebt. Op één punt ben ik het met Dylantje2 eens, en dat is dat je het ombouwen van je meterkast door een vakman moet laten doen. Groepje bij plaatsen is daar aan toe maar van 230 naar 400V is wel wat anders. Maar gelukkig wil de overheid (energie bedrijven) een meterkast APK gaan invoeren. Dat is niet voor niets. En zelf aan de meterkast knoeien is voor verzekering bij brand het eerste waar ze naar kijken.

PS 1x 20A mag niet achter een 25A. Hoort 2 stappen tussen te zitten voor de selectieviteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietje555 op 19-03-2018 20:55 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Pietje555 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:53:
[...]

Ligt eraan hoeveel aardlekschakelaars je hebt.
3
En die 20A is kabelafzekering (3x4) voor 2e groepenkastje....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:01
Even geleden dat ik dit topic weer door las. Maar heb niets gemist zo te lezen. Het gaat totaal niet meer over warmtepompen..

Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Na 1 jaar van afwezigheid ben ik weer terug in de hobbyhoek. Sinds afgelopen weekend zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning en kan ik aan de slag met mijn L/W warmtepomp systeem. Het is uiteindelijk de Nibe f2120-12 geworden. Het systeem is twee weken geleden in bedrijf genomen, maar aangezien we nu pas in de woning zitten ga ik ook nu pas ervaring opdoen.

Mijn eerste bevindingen:
- Het systeem is al een keer in storing gegaan (inverteralarm 427).
- Beneden in de “ketelruimte” is het behoorlijk warm
- De temperatuur is via de regelunit ingesteld op 20 graden.
- Overdag is het erg warm in de woning. ‘S avonds is het beneden fris en op de 1e en 2e te koud.
- Aanvoertemperatuur begane grond is 30 graden, 1e verdieping 25 graden, zolder 20 graden.
- SWW gaat super. De temperatuur van het water is constant rond de 54 graden. Erg veel druk erop, soms zelf teveel.

Hebben jullie nog aanbevelingen/tips op basis van mijn eerste bevindingen?
Ik denk dat ik de installateur bovenstaande eens ga melden met het verzoek om het systeem beter in te regelen. Of beter meteen Nibe daarvoor inschakelen?

[ Voor 5% gewijzigd door H4ldrz op 19-03-2018 23:14 ]

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Interessant.. sinds kort heb ik ook zonnecollectoren op de hygiëneboiler. Ik heb deze overdag afgekoppeld van de Cv. Deze stond toch uit vanwege war.

Vandaag had de boiler een temp bereikt van 55C door de zon. Een record. (Maar ik heb deze dan ook maar een week)

Na douchen was jet vat 50c boven, 28c beneden. Ik heb deze daarna vol open gezet en warmtepomp aangezwengeld. De initiële opstart is flink gedempt.

Normaal 4-6kW dat ie verbruikt om koude leidingen snel op temp te krijgen. Met buffervat open bleef het op 2KW.

Om daarna naar 0 te gaan toen alle vvw-leidingen gevuld was met warm water. Vat bleef daarna steken op 39C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
H4ldrz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:10:
Na 1 jaar van afwezigheid ben ik weer terug in de hobbyhoek. Sinds afgelopen weekend zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning en kan ik aan de slag met mijn L/W warmtepomp systeem. Het is uiteindelijk de Nibe f2120-12 geworden. Het systeem is twee weken geleden in bedrijf genomen, maar aangezien we nu pas in de woning zitten ga ik ook nu pas ervaring opdoen.

Mijn eerste bevindingen:
- Overdag is het erg warm in de woning. ‘S avonds is het beneden fris en op de 1e en 2e te koud.
- Aanvoertemperatuur begane grond is 30 graden, 1e verdieping 25 graden, zolder 20 graden.
- SWW gaat super. De temperatuur van het water is constant rond de 54 graden. Erg veel druk erop, soms zelf teveel.

Ik denk dat ik de installateur bovenstaande eens ga melden met het verzoek om het systeem beter in te regelen. Of beter meteen Nibe daarvoor inschakelen?
Wat zit er achter de warmtepomp? Vvm320, vvm500, Hk200m of losse smo 20 of 40 met boiler/buffer. Hoe is de naregeling gedaan? Zo te zien met vaste aanvoertemperaturen wat natuurlijk nooit goed kan gaan.

In de stookruimte zou je kunnen beginnen met leidingen te isoleren.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Wouter9636 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:13:
[...]

Wat zit er achter de warmtepomp? Vvm320, vvm500, Hk200m of losse smo 20 of 40 met boiler/buffer. Hoe is de naregeling gedaan? Zo te zien met vaste aanvoertemperaturen wat natuurlijk nooit goed kan gaan.

In de stookruimte zou je kunnen beginnen met leidingen te isoleren.
Er zit een SMO 40 achter. Verder geen naregeling. Alleen aparte verdelers op de 1e verdieping en zolder. Wat zou je adviseren op dat vlak?
Isolatie zit wel goed. Alles is netjes ingepakt: Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2920g0j.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door H4ldrz op 20-03-2018 00:43 ]

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Wat je aangeeft over de verschillende aanvoerT, is een teken dat er geen flow op de verdiepingen is.
De aanvoerT is namelijk overal gelijk, ook bij een dramatisch ingeregeld systeem.
Als er zoveel verschil in zit, dan is er op de 1e en 2e geen flow, alleen over de bg.

En Nibe gaat absoluut niet komen zonder installateur. En ze zullen ook ingeschakeld moeten worden door jouw installateur, dat kun je als particulier niet.

Is de warmtepomp inbedrijf gesteld door/ism een monteur van Nibe?
Zo niet, dan komen ze sowieso eerst een inbedrijfstelling doen, na verzoek van je installateur.

Klinkt misschien vreemd, maar Nibe heeft alleen de wp maar geleverd en wat boilers. Het systeem heb je van de installateur gekocht

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
H4ldrz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:42:
[...]

Er zit een SMO 40 achter. Verder geen naregeling. Alleen aparte verdelers op de 1e verdieping en zolder. Wat zou je adviseren op dat vlak?
Isolatie zit wel goed. Alles is netjes ingepakt: [afbeelding]
Afsluiters zijn wel open op de verdiepingen?

En is er een ruimteopnemer geplaatst?

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn eerste bevindingen:
In mijn technische ruimte is het ook redelijk warm (Tot 25 graden tijdens SWW bereiding) dus niets geks, eigenlijk stiekem wel prettig, warmte zit in de verwarmde schil van de woning, dus niet per definitie verlies, en zo verliest je boiler ook niet zoveel energie :)
Die snap ik niet :? Je had toch een Ta van 30 graden, en later geef je aan geen naregeling toe te passen :? Dus wat is ingesteld op 20 graden :?
Dat het overdag warm is kan ik me voorstellen, bij mij thuis staat de WP overdag uit tot 1800 voor keuken en kamer en dan is het zelfs nog warm door de zon (22 graden).
Hoe regel je de verschillende aanvoertemperaturen per verdieping :?
Waterdruk wordt toch niet bepaald door de WP :? Als het goed is zit er een inlaatcombinatie bij je boiler die de overdruk die ontstaat tijdens verwarmen weg laat.
Wij zijn Tweakers hé, eerst zelf proberen, maar het is mij nog niet duidelijk hoe e.e.a. bij jou werkt, zie bovenstaande vragen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-03-2018 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:07:
[...]

In mijn technische ruimte is het ook redelijk warm (Tot 25 graden tijdens SWW bereiding) dus niets geks, eigenlijk stiekem wel prettig, warmte zit in de verwarmde schil van de woning, dus niet per definitie verlies, en zo verliest je boiler ook niet zoveel energie :)
Wat zit er dan in je technische ruimte dat zoveel warmte afgeeft?

Ook de hygieneboilervat is ook maar even ingepakt met isolatiewol welke ik over had (iemand nog tips voor een omhulsel? ik dacht aan vershoudfolie of zo). Best zonde dat de koppelingen zoveel warmte afgeven.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1muWeqX.jpg

Ik ben net bezig de leidingen in de technische ruimte te isoleren met buisisolatie. Die blijken ook zo'n 40C te kunnen worden als de vat 45C is. (zie foto)

Work in progress. Moet nog zwarte tiewraps zien te vinden. Was op bij de action. Buffervat moet verder afgeplakt worden met alu-band. Restjes van isolatiewol worden gebruikt om bad te isoleren.)

Maar zelfs zonder al dat isolatie was het nooit "warm" in de technische ruimte.

spoiler:
(dit vind ik wat overdreven:
Afbeeldingslocatie: https://i302.photobucket.com/albums/nn89/bonkelaar/atmos/DSCF4093_zpse0bf2456.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 20-03-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Mijn eerste bevindingen:

427 is een aparte, staat niet in de alarmlijst. Weet je zeker dat het 427 is?

Zoals anderen aangaven heb je een flow probleem op de verdiepingen, lijkt wel of de verdelers op de verdiepingen teveel geknepen zijn, op zich niets met de WP te maken.

Met temperatuur op de regelunit bedoel je ruimte-temp neem ik aan? Stooklijn itemp. s het zeker niet.

Lijkt me typsich gevalletje installateursknuppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:16:
[...]

Wat zit er dan in je technische ruimte dat zoveel warmte afgeeft?
Ik heb een vrij kleine ruimte (1,75x1,35mtr = 2,36m2) waarin staat

1 = waterontharder (die geeft geen warmte af)
2 = Binnenunit warmtepomp
3 = 400 liter SWW vat
4 = 120 liter buffervat

Alle vloerverwarmingsleidingen van de bovenverdieping (10 groepen) zitten in de vloer van de technische ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/308jwbp.jpg

Als alles uit staat (zoals nu) is het 21,5 graden in de ruimte.
Met name tijdens SWW bereiding gaat de temperatuur richting de 25 graden, zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/hupob6.jpg

Afgelopen zomer wel eens 28 graden gezien, maar dat is wat mij betreft nog steeds geen probleem.

Hoe kleiner de Dt tussen boilervat en ruimte hoe minder warmteverlies :P

Wel alle leidingen geisoleerd zo goed en zo kwaad als dat kan met alle koppelingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:19:
[...]

Alle vloerverwarmingsleidingen van de bovenverdieping (10 groepen) zitten in de vloer van de technische ruimte.
Dit zorgt vast wel voor dat extra warmte ;)
Is bij mijn VVW-verdelerkasten ook het geval. De warmte wordt nu gebruikt om natte doekjes te drogen... :/

Volgend avondprojectje is om de buizen van de verdeler ook even te voorzien van buisisolatie of iets dergelijks. Er zit dus zo'n 11x30cm x2 aan vvw-buizen open en bloot om de kastruimte op te warmen. Beetje zonde en slecht voor het voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Ga komende woensdag mijn buitenunit plaatsen. Hoe zit het met ruimte voor en achter dat ding? Moet je echt meters open laten? Of kan hij gerust tussen twee heggen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:45:
Ga komende woensdag mijn buitenunit plaatsen. Hoe zit het met ruimte voor en achter dat ding? Moet je echt meters open laten? Of kan hij gerust tussen twee heggen?
Ik zou in ieder geval zorgen dat je er achter kunt komen, ook voor eventueel onderhoud / schoonmaken.

Bij mijn Mitsubshi geven ze op dat er minimaal 150mm achter de unit vrij moet zijn (aanzuigkant) en 1000mm voor de unit (uitblaaskant) in het geval dat de zijkanten en bovenkanten vrij zijn. Dit zal voor jouw buitenunit niet veel anders zijn verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/15otcif.jpg

Denk je aan de afwatering :? Er komt best een beetje water vrij tijdens de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:54:
[...]

Ik zou in ieder geval zorgen dat je er achter kunt komen, ook voor eventueel onderhoud / schoonmaken.

Bij mijn Mitsubshi geven ze op dat er minimaal 150mm achter de unit vrij moet zijn (aanzuigkant) en 1000mm voor de unit (uitblaaskant) in het geval dat de zijkanten en bovenkanten vrij zijn. Dit zal voor jouw buitenunit niet veel anders zijn verwacht ik.

[afbeelding]

Denk je aan de afwatering :? Er komt best een beetje water vrij tijdens de defrosts.
Water had ik nog niet aan gedacht....

Dit zijn beste kleine maten, mijn installateur had het over 6m vrijstaan voor het uitblazen van de lucht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Water had ik nog niet aan gedacht....

Dit zijn beste kleine maten, mijn installateur had het over 6m vrijstaan voor het uitblazen van de lucht.
Dan zit je installateur in ieder geval niet te krap :)

6 meter is misschien wel wenselijk maar zeker geen noodzaak, volgens mij is jouw unit nog aanzienlijk kleiner als die van mij :?

Zelf heb ik er een grindbak onder laten maken met afwatering onder in "de bak".

Een kleine sfeerimpressie om eventueel ideeën op te doen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dfx1v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/6duav8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s1q2hw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hvp4cm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2m4tzf8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i63.tinypic.com/11rd7d4.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-03-2018 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Thank @Grolsch , ik ga hem op bandjes zetten. Grind eronder is geen slecht idee inderdaad.

Mijn unit is h1370xb930xd440.

Denk niet dat ze elkaar veel zullen maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

*verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door kmf op 20-03-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:31:
Thank @Grolsch , ik ga hem op bandjes zetten. Grind eronder is geen slecht idee inderdaad.

Mijn unit is h1370xb930xd440.

Denk niet dat ze elkaar veel zullen maken.
Komt omdat jij een Nefit hebt, daar zijn de minimale afstanden redelijk groot voor. Zie:
http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720817806.pdf pagina 15.

Ik heb met de Nefit gebeld of de waarden voor de zijkant streng moeten worden nageleefd aangezien ik voor mijn geplande situatie aan 1 zijde geen 2 m vrij heb. De man gaf aan dat het geen probleem was als de andere zijde maar voldoende ruimte had. Uitblaas aan de voorkant moet ruim genoeg zijn om te voorkomen dat de unit zijn eigen koude lucht weer gaat aanzuigen.

Ruimte tussen muur en buitenunit minimaal 40cm wordt geadviseerd in dat document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Artbij Dat scheelt dan inderdaad niet veel, mijn buitenunit is 1350x950x360mm.

@DopjeD daar sla je de spijker op zijn kop, je moet heel goed in de gaten houden dat de uitgeblazen lucht niet weer aangezogen kan worden, en dat er voldoende lucht aangezogen kan worden. Als je daar voor zorgt moet het goed komen.

Bij een beetje defrost weer komt er toch flink wat water vrij, dat zou ik niet over mijn straatwerk of gras willen hebben lopen.

Zelf afgelopen winter geen enkel probleem gehad met afwatering, ik was er nogal een beetje huiverig voor na een uitgebreide discussie begin vorig jaar in de topic, maar het is dus allemaal meegevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0eKMeC1MZbRl7oP76RhVwSL3/full.png

Hier staat die 6m. Hmmm, ik ga uiteraard geen 6 meter vrij houden, nog eens goed over nadenken.

Al hebben ze het hier wel over een muur, als er planten staan is dat anders natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Artbij op 20-03-2018 10:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
En over een muur die hoger is dan 1,20 m

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

H4ldrz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:42:
[...]

Isolatie zit wel goed. Alles is netjes ingepakt: [afbeelding]
Wel voldoende wcd's! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:43:

Hier staat die 6m. Hmmm, ik ga uiteraard geen 6 meter vrij houden, nog eens goed over nadenken.

Al hebben ze het hier wel over een muur, als er planten staan is dat anders natuurlijk.
Deze tekening bedoelde ik inderdaad. Je kan de buitenunit best een eind van de binnenunit plaatsen hè. Moet op die lap grond van jouw toch lukken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DopjeD schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Deze tekening bedoelde ik inderdaad. Je kan de buitenunit best een eind van de binnenunit plaatsen hè. Moet op die lap grond van jouw toch lukken? :)
Zo groot is mijn perceel niet. En dan nog blijft het zonde om 6m vrij te houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25
Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Zo groot is mijn perceel niet. En dan nog blijft het zonde om 6m vrij te houden.
Niet te vergeten de koud lucht die ervan af komt. Muur van > 1m20 is waarschijnlijk om geluid tegen te houden. Plantjes doen daar weinig aan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Artbij schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:43:
[afbeelding]

Moeten jouw planten wel tegen continue vrieskou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat mijn buitenunit zo'n 5 meter van ons huis af staat en die blaast richting het huis. Als ik op de bestrating naast ons huis sta (4 meter zeg maar) voel ik al bijna niets meer van het geblaas van de buitenunit. Dus in mijn beleving is 6 meter fors overdreven om nodig te hebben, een meter lijkt mij realistischer als minimaal getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Maar meteen na een meter al een muur hoger dan 1m20 lijkt me toch echt wel vragen om problemen! Die koude lucht wil niet omhoog en gaat dus links of rechtsom een bocht maken en belandt dan zo weer in de aanzuig-stroom. En dat is niet goed voor je COP!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
avandermeulen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:48:
[...]

@Oxellaar @aartw99 @Bram-Bos @Tomexergie @amarkest
B8 staat bij mij op off, dus naar de voorzijde van de print.
De buitentemperatuur waarbij de Elga afschakelt is met 20 ˚C tot -16 ˚C teruggebracht, met de HCTM doe je dat via P62, met mijn Plugwise Anna thermostaat gaat dat gewoon via de Plugwise Anna app. zoals je op de tweede afbeelding hieronder ziet.

Toch had ik last van #Elgahybernation, totdat ik zelf de NTC simulatie weerstand voor Ta vervangen heb, zie
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
en
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

@Aziraphale gaf aan dat volgens een Techneco monteur het verschijnsel optreedt wanneer de Ta bij de Elga onder de 20 ˚C (met de originele weerstand) en onder de 15 ˚C (met de nieuwe 16k2 weerstand) zakt.
Aziraphale in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

voor mijn instellingen zie:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder gaf Techneco vorige week in een mail aan mij het volgende aan:
"Wij verwachten deze week een levering van geproduceerde weerstanden en kunnen dan pas afspraken maken.Wij vervangen zelf de weerstand gezien het feit dat er ook een DN-code aangepast moet worden.
Sorry voor het ongemak, zodra de weerstanden binnen zijn zullen wij contact met u opnemen"
Vandaag heeft Techneco bij mij ook de definitieve 15 ˚C "NTC/simulatieweerstand " vervangen.
Tegelijkertijd is firmware 16.6 geflashed. Het verschil met de voorgaande firmware versie heeft te maken met de externe pompbesturing, de details waren mij niet helemaal duidelijk. Daar ik zelf geen externe pomp heb heb ik daar ook niet over doorgevraagd.

Inmiddels staat op de Techneco site ook een nieuwe installateurshandleiding voor Firmware 16.0 en hoger.
Er staat onder andere een elektrisch schema van de Elga in en sommige beschrijvingen, zoals van de stand van de dipswitches zijn duidelijker.

https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.0.pdf

Overigens voor wie ik de laatste weken teleur moest stellen, ik heb weer een paar nieuwe Elga uitleeskabeltjes binnen. Mail maar als je nog een nodig hebt.

Elga kabel 2

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:04:
[...]

Zelf even lassen toch? Zo dik materiaal is vrij makkelijk. En weet je zeker dat je 3/4 neemt? Ik zou er duims aan maken met jouw formaat warmtepomp.
Je advies toch maar ter harte genomen, er zitten nu 2 duimse in het WP circuit, de CV heb ik op 3/4 gelaten Met 22 mm Met de Wilo leiding rekentool zat ik op 1,2 m/s nu 0.8 m/s, onder de grens van 1 m/s ;) Maak het nu met 28 mm, en 28 mm vuil afscheider met magneet van Spiroflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Je advies toch maar ter harte genomen, er zitten nu 2 duimse in het WP circuit, de CV heb ik op 3/4 gelaten Met 22 mm Met de Wilo leiding rekentool zat ik op 1,2 m/s nu 0.8 m/s, onder de grens van 1 m/s ;) Maak het nu met 28 mm, en 28 mm vuil afscheider met magneet van Spiroflex.
d:)b
Krijg je geen spijt van denk ik.
Mijn 7kW is ook af fabriek geheel duims uitgevoerd, cv circuit heb ik in 25 kunststof. Als ik een buffervat zou maken waar hij in rond pompt ging ik voor duims of groter.

Een pana 5kW heeft al 5 kwart aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de keuze hebt zou ik ook voor minimaal 1" aansluitingen gaan, hoe minder verstoringen hoe beter, vooral bij de wat grotere jongens.

Zelf kon ik helaas geen buffervat vinden in het door mij gewenste formaat met 1" aansluitingen, daarom maar een vat met 3/4" aansluitingen wat (gelukkig) ook goed gaat, maar 1" was "mooier" geweest :P

Pagina: 1 ... 109 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.