Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
LittleTycoon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:55:
[...]

427 is een aparte, staat niet in de alarmlijst. Weet je zeker dat het 427 is?

Zoals anderen aangaven heb je een flow probleem op de verdiepingen, lijkt wel of de verdelers op de verdiepingen teveel geknepen zijn, op zich niets met de WP te maken.

Met temperatuur op de regelunit bedoel je ruimte-temp neem ik aan? Stooklijn itemp. s het zeker niet.

Lijkt me typsich gevalletje installateursknuppels.
Dank voor jullie reacties allemaal. Ik heb vandaag contact gehad met de installateur. Ze komen donderdag nogmaals kijken. Op voorhand kreeg ik nog het advies om per groep proberen eventuele lucht eruit te duwen. En heb ik de aanvoertemperatuur van het systeem verhoogd naar 34 graden (stond op 30 graden).

Ik bedoel inderdaad de ruimte temperatuur. Die kan ik op een display instellen.

Zojuist nog eens gekeken. De aan- en afvoertemperatuur op de verdelers was als volgt:
- Begane grond. Aanvoer: 15 graden, afvoer 20 graden.
- 1e verdieping. Aanvoer 25 graden, afvoer 20 graden.
- Zolder. Aanvoer 15 graden, afvoer 20 graden.
Erg bijzonder.....

De foutcode was inderdaad 427:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gPVDcsAeSsA06qUE65atFbhi/thumb.jpg

@Grolsch
Veel warmte in de technische ruimte/berging betekent toch dat er warmte weglekt? Tevens staan daar bij ons ook de ijskast en de diepvries. Dus niet heel handig als het daar 25 graden is:

Welk systeem gebruik je om de groepen in de keuken/woonkamer overdag uit te zetten? En is het na 18 uur dan al redelijk snel weer warm?

Ik regel de temperatuur van de verschillende verdiepingen niet. Wat ik benoem is was ik aflees op de verdelers.

Het systeem doet neem ik aan niks aan de waterdruk in het watervat? Dus dat is de werkelijke druk die ik vanaf de watermaatschappij krijg? Wellicht kan ik de knoppen op de thermostaatkraan wat bijstellen om de druk te verminderen. Op zich wel fijn dat het bad snel vol is.. maar je kunt ook overdrijven:P

@Oxellaar Het systeem is in bedrijf gesteld door Nibe samen met de installateur. Maar vervolgens verder ingegeregeld door alleen de installateur.

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
H4ldrz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:36:
[...]

Dank voor jullie reacties allemaal. Ik heb vandaag contact gehad met de installateur. Ze komen donderdag nogmaals kijken. Op voorhand kreeg ik nog het advies om per groep proberen eventuele lucht eruit te duwen. En heb ik de aanvoertemperatuur van het systeem verhoogd naar 34 graden (stond op 30 graden).

Zojuist nog eens gekeken. De aan- en afvoertemperatuur op de verdelers was als volgt:
Erg bijzonder.....

[afbeelding]

@Grolsch
Veel warmte in de technische ruimte/berging betekent toch dat er warmte weglekt? Tevens staan daar bij ons ook de ijskast en de diepvries. Dus niet heel handig als het daar 25 graden is:

Welk systeem gebruik je om de groepen in de keuken/woonkamer overdag uit te zetten? En is het na 18 uur dan al redelijk snel weer warm?

Ik regel de temperatuur van de verschillende verdiepingen niet. Wat ik benoem is was ik aflees op de verdelers.

Het systeem doet neem ik aan niks aan de waterdruk in het watervat? Dus dat is de werkelijke druk die ik vanaf de watermaatschappij krijg? Wellicht kan ik de knoppen op de thermostaatkraan wat bijstellen om de druk te verminderen. Op zich wel fijn dat het bad snel vol is.. maar je kunt ook overdrijven:P

@Oxellaar Het systeem is in bedrijf gesteld door Nibe samen met de installateur. Maar vervolgens verder ingegeregeld door alleen de installateur.
Apart die temps bij verdelers, kan eigenlijk helemaal niet voor bg en zolder. Je hebt hopelijk geen open verdelers waar koud water wordt bijgemengd, cq. aanvoer en retour verdelers verwisseld is.

Hoe heb je aanvoer Ta verhoogd? Als dit via stooklijn is gaat dat niet werken. Ta naar 34 bij vv en een nieuwbouwhuis moet je trouwens ook niet willen, je huis wordt bij buiten T boven de min 5 een broeikas.

Sowieso raadsel waarom bij Ta 30 er max 25 graden bij verdelers aankomt.

Wat zegt werkelijke Ta in jouw regelunit (BT12), dat is de Ta die werkelijk uit jouw WP komt als deze draait.

P.s. je kunt ruimtetemp in SMO 40 instellen wat je wilt, maar als je ruimtecompensatie niet activeert in een ander menutje gebeurt er niets, systeem blijff dan gewoon op WAR stoken.

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 20-03-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:57:
[...]

d:)b
Krijg je geen spijt van denk ik.
Mijn 7kW is ook af fabriek geheel duims uitgevoerd, cv circuit heb ik in 25 kunststof. Als ik een buffervat zou maken waar hij in rond pompt ging ik voor duims of groter.

Een pana 5kW heeft al 5 kwart aansluiting.
De 15 kW van Panasonic heeft dezelfde aansluiting als de 5 kW, dus volgens mij zegt dat niet zoveel. Anders zou je juist de 5 kW een factor 3 kleinere leidingen kunnen geven dan de 15 kW.

Mijn pomp heeft voor het hele huis voldoende aan de laagste stand, pompstand 1.

Ik denk dat het gewoon makkelijker is in de productie om veel dezelfde onderdelen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 21:06
[...]

Erg bijzonder.....
inderdaad heeel bijzonder: aanvoer is naar de vloer/radiator, afvoer is naar de ketel/WP. Aanvoertemperatuur is dus altijd het hoogst. Bij jou is dat in twee van de drie gevallen. Haal je soms iets door elkaar of hebben de temperatuurmetingen erg veel afwijkingen?
Aanvoer naar alle drie verdiepingen zal ook gelijke temperatuur hebben (tenzij de verwarming naar die verdieping al een tijdje helemaal dicht staat). Omdat bij jou de afvoer in alle drie gevallen 20oC is, zou je verwachten dat dat juist de aanvoer is, maar dat klopt weer niet met de aanvoer van 25o op de eerste verdieping.
Zowiezo; een meting van 15 oC klinkt niet betrouwbaar. In een verwarmd huis van 20oC zal de koudste verwarmingspijp altijd >20oC zijn.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Erg bijzonder.....

[afbeelding]

@Grolsch

Er is iets goed mis ;) aanvoer kan geen 15 graden zijn of je moet koelen.

Ik heb danfoss cf2+ na regeling, mijn systeem is zo traag dat je dit nagenoeg niet kunt voelen / meten. 1 grote warmtebuffer die vloer, grootste afwijking die ik heb gezien is 0,2 graad.

En warmte die weg lekt in de thermische schil van een woning is in principe geen verlies

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:23:
[...]

De 15 kW van Panasonic heeft dezelfde aansluiting als de 5 kW, dus volgens mij zegt dat niet zoveel. Anders zou je juist de 5 kW een factor 3 kleinere leidingen kunnen geven dan de 15 kW.

Mijn pomp heeft voor het hele huis voldoende aan de laagste stand, pompstand 1.

Ik denk dat het gewoon makkelijker is in de productie om veel dezelfde onderdelen te gebruiken.
Klopt, het lijkt een beetje op een zwembad warmtepomp met zijn 50mm. Maar te groot lijkt het niet snel te zijn en duims is mooi voor de meeste warmtepompen, 28mm pijp en de rvs verdelers uit duitsland zijn ook duims, dat sluit wel lekker makkelijk aan.
Van de zomer ook wat aanpassingen doen, wat bochten er uit, element er uit denk ik, en dan met mapress 28mm. Ik heb wat teveel restrictie blijkbaar om boven de 1000 liter per uur te komen dus kan dat niet testen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
H4ldrz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:42:
[...]

Er zit een SMO 40 achter. Verder geen naregeling. Alleen aparte verdelers op de 1e verdieping en zolder. Wat zou je adviseren op dat vlak?
Isolatie zit wel goed. Alles is netjes ingepakt: [afbeelding]
P.s. wat een ingewikkelde installatie hebben ze ervan gemaakt als ik de foto bekijk, ik kan eifenlijk nauwelijks verloop leidingen volgen.. Ook nog met extenre bijverwarming. Doe maar duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

zeker weten dat je aan en afvoer niet omgewisseld heb? Doe eens een foto van de verdelers?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al verwissel je de aan/afvoer, geen enkele waarde kan 15 graden zijn als de temperatuur in huis 20 graden is.

Trouwens weer lekker defrost weer met die dichte mist, in Twente elk uur een defrost tot nu toe.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:43:
Al verwissel je de aan/afvoer, geen enkele waarde kan 15 graden zijn als de temperatuur in huis 20 graden is.

Trouwens weer lekker defrost weer met die dichte mist, in Twente elk uur een defrost tot nu toe.
Tja. geen idee hoe die gemeten had. Daarom foto van verdeler.

Vraag is dus hoe het komt dat 30-35 graden vanuit systeem naar 20 graden zakt op het moment dat deze bij de verdelers aankomt.

Dit had ik ook gehad op zolder. Bleek dus lucht in aanvoerleidingen te zitten. Druk verhoogd naar 2 bar, pompsnelheid op maximum, alle groepen sluiten en 1 voor 1 openen en het lucht is weggeblazen. Nu is de tA van de verdeler normaal.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 21-03-2018 10:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:51:
[...]

Tja. geen idee hoe die gemeten had. Daarom foto van verdeler.

Vraag is dus hoe het komt dat 30-35 graden vanuit systeem naar 20 graden zakt op het moment dat deze bij de verdelers aankomt.

Dit had ik ook gehad op zolder. Bleek dus lucht in aanvoerleidingen te zitten. Druk verhoogd naar 2 bar, pompsnelheid op maximum, alle groepen sluiten en 1 voor 1 openen en het lucht is weggeblazen. Nu is de tA van de verdeler normaal.
Het is inderdaad gissen, maar ik neem aan dat de temperatuur in het huis van @H4ldrz hoger is als 15 graden, dus die 15 graden kan nooit kloppen.

@H4ldrz foto's zouden inderdaad meer duidelijkheid geven, en doe jezelf een plezier en koop voor nog geen euro per stuk een paar van die temperatuur sensoren, dat geeft veel duidelijkheid :)

https://nl.aliexpress.com...f8d7a79&priceBeautifyAB=0

Ik verlies in een opgewarmd systeem 1 á 1,5 graad "onderweg" naar de v.v. verdeler vanaf de WP.

Dus Ta direct uit de WP = 32, Ta op de verste v.v. verdeler is 30,5 á 31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Het is inderdaad gissen, maar ik neem aan dat de temperatuur in het huis van @H4ldrz hoger is als 15 graden, dus die 15 graden kan nooit kloppen.
Misschien met een infrarood thermometer op glimmende stalen koppeling gemeten.
@H4ldrz foto's zouden inderdaad meer duidelijkheid geven, en doe jezelf een plezier en koop voor nog geen euro per stuk een paar van die temperatuur sensoren, dat geeft veel duidelijkheid :)

Ik verlies in een opgewarmd systeem 1 á 1,5 graad "onderweg" naar de v.v. verdeler vanaf de WP.
Ik heb ook een stapel van die thermometers gekocht (wel apart knoopcellen moeten vinden) om de temperatuur van de leidingen te meten.
je had toch ook een warmtemeter in je systeem? weet je dan hoeveel de afwijking is van die thermometers t.o.v. het leidinginhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
avandermeulen schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:11:
[...]
Vandaag heeft Techneco bij mij ook de definitieve 15 ˚C "NTC/simulatieweerstand " vervangen.
Tegelijkertijd is firmware 16.6 geflashed. Het verschil met de voorgaande firmware versie heeft te maken met de externe pompbesturing, de details waren mij niet helemaal duidelijk. Daar ik zelf geen externe pomp heb heb ik daar ook niet over doorgevraagd.
Ik heb wel een externe pomp en sinds FW 15.3 blijft die pomp veel vaker draaien waardoor het verbruik terwijl de buitenunit niets staat te doen toch 80 W is (ik meet het verbruik incl. externe vloerverwarmingspomp).

Ik ga je kabeltje dus meteen gebruiken om de firmware te updaten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:15:
[...]

Misschien met een infrarood thermometer op glimmende stalen koppeling gemeten.
Alles wat glimt meet een IR meter net zo lekker, dan moet er een stukje zwarte tape op.
[...]

Ik heb ook een stapel van die thermometers gekocht (wel apart knoopcellen moeten vinden) om de temperatuur van de leidingen te meten.
Bij mij zaten de batterijen er wel bij.
je had toch ook een warmtemeter in je systeem? weet je dan hoeveel de afwijking is van die thermometers t.o.v. het leidinginhoud?
De waarden welke mijn WP weer geeft op het display kloppen vrij nauwkeurig met de digitale metertjes.

Mijn WP geeft de temperatuur zonder decimalen weer, de metertjes meten met 1 cijfer achter de komma, ik zie geen verschillen, dus metertje zeg 31,7, WP zegt 32.

Wel de metertjes ff "matchen" op afwijking, dus allemaal in dezelfde bak met water leggen en proberen setjes te maken die dicht bij elkaar liggen qua waarden.

Bij mij metertjes zat nagenoeg geen afwijking in (+- 0,1 graad ofzo)

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Beatman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:19:
[...]

Ik heb wel een externe pomp en sinds FW 15.3 blijft die pomp veel vaker draaien waardoor het verbruik terwijl de buitenunit niets staat te doen toch 80 W is (ik meet het verbruik incl. externe vloerverwarmingspomp).

ik ben benieuwd naar je resultaat!

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:27
Beatman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:19:
[...]

goed idee. Ik had dat probleem ook met FW 15x, maar het is een stuk minder geworden met FW16.3. Zodanig minder dat ik mijn contraptie met stroomrelais weer ga verwijderen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
kmf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:15:
[...]

Er moeten (2 stuks) LR44 / AG13 batterijen in, en een kaartje van 8 stuks kost bij de Action maar een paar dubbeltjes. (per kaartje!)
De reden dat ze soms zonder batterijen worden verkocht is omdat het al een poosje verboden is om (apparatuur met ) batterijen per luchtvracht te transporteren.
Geldt voor alle apparatuur.
Veiligheidsregeltjes.
En sommige Chinezen houden zich daar ook aan, :)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:39

ericplan

5180 Wp PV

Lees nu in de installateurs checklist dat de Nefit Enviline Monoblock alleen op de grond of op een betonnen plat dak van maximaal 3 meter hoog geplaatst mag worden.

https://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_25667

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N0uaszQVjVcX0YXQBhgahjS0/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ericplan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:52:
Lees nu in de installateurs checklist dat de Nefit Enviline Monoblock alleen op de grond of op een betonnen plat dak van maximaal 3 meter hoog geplaatst mag worden.

[afbeelding]
Verbazingwekkend hoeveel eisen ze wel niet stellen voor het leveren van producten :X
Een hogere platte dak is kouder dus slechtere COP?
Naalroc schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:29:
[...]

Er moeten (2 stuks) LR44 / AG13 batterijen in, en een kaartje van 8 stuks kost bij de Action maar een paar dubbeltjes. (per kaartje!)
De reden dat ze soms zonder batterijen worden verkocht is omdat het al een poosje verboden is om (apparatuur met ) batterijen per luchtvracht te transporteren.
Geldt voor alle apparatuur.
Veiligheidsregeltjes.
En sommige Chinezen houden zich daar ook aan, :)
weet ik, maar toch wel vervelend om deze te zoeken (producten bij action zijn nooit op voorraad als je ze dringend nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
avandermeulen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:44:
[...]

ik ben benieuwd naar je resultaat!
Wilde zojuist beginnen met het updaten van de ELGA, maar ik kan nergens het nieuwe firmware bestand vinden. Kan me herinneren dat de FW_160 gewoon op hun site te vinden was, maar ik kan nu niets meer vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avandermeulen
Beatman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Wilde zojuist beginnen met het updaten van de ELGA, maar ik kan nergens het nieuwe firmware bestand vinden. Kan me herinneren dat de FW_160 gewoon op hun site te vinden was, maar ik kan nu niets meer vinden?
@Beatman
https://techneco.nl/elga-firmware/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pagina 4 geeft niet veel vertrouwen in het flashen van de firmware _/-\o_ _/-\o_
Zorg voor een reserve printplaat. Wanneer de verbinding tijdens het laden van de firmware onverwachts
wordt onderbroken of de stroom uitvalt zal het laden halverwege worden afgebroken en zal de printplaat
niet langer werken. Een eventuele reparatie kan dan niet meer door de installateur worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:28
Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Pagina 4 geeft niet veel vertrouwen in het flashen van de firmware _/-\o_ _/-\o_

[...]
Niet heel ongebruikelijk hoor? Flash de firmware van je flaptopje maar eens en zet hem tijdens deze procedure uit...

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avandermeulen
Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:56:
[...]

[...]
LOL @Grolsch

Zowel de monteur bij mij, als de monteur die bij @amarkest geweest is, had een Techneco kabeltje dat defect was geraakt op de plaats waar de las naar de RJ connector zit.
Als dat tijdens het flashen gebeurt, stopt het proces en dan moet er met een ander tooltje, dat uiteraard Techneco wel heeft, de nieuwe firmware in worden geflashed.

Daarom heb ik kabeltjes laten maken waar geen las in zit en de connectoren rechtstreeks op de kabel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik snap dat als je problemen hebt met de Elga dat je de firmware flashed, maar in mijn ondertussen ruim 20 jarige ervaring met electronica en computers hanteer ik het principe " If it ain't broke, don't fix it "

Bij elke update wordt er 1 probleem opgelost maar vaak krijg je er 5 nieuwe problemen bij :P

Vooral als je een "early adaptor" bent :P

Ik wacht altijd liever eerst tot 50% van de rest de bugs features ontdekt heeft :+

Ik heb het volgens mij al vaker gevraagd, maar zover ik weet nooit antwoord op gekregen, kunnen "wij" als Mitsu gebruikers ook de firmware updaten van onze Hydrobox :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:37:
Ik snap dat als je problemen hebt met de Elga dat je de firmware flashed, maar in mijn ondertussen ruim 20 jarige ervaring met electronica en computers hanteer ik het principe " If it ain't broke, don't fix it "

Bij elke update wordt er 1 probleem opgelost maar vaak krijg je er 5 nieuwe problemen bij :P

Vooral als je een "early adaptor" bent :P

Ik wacht altijd liever eerst tot 50% van de rest de bugs features ontdekt heeft :+

Ik heb het volgens mij al vaker gevraagd, maar zover ik weet nooit antwoord op gekregen, kunnen "wij" als Mitsu gebruikers ook de firmware updaten van onze Hydrobox :?
In mijn professionele ervaring verliep bugfixing en ontwikkeling van nieuwe releases gelukkig juist andersom, iedere nieuwe release minder bugs!
Uiteraard als je geen problems hebt en geen nieuwe functionaliteit nodig hebt is er geen reden om tot een update over te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beatman
avandermeulen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:46:
[...]

In mijn professionele ervaring verliep bugfixing en ontwikkeling van nieuwe releases gelukkig juist andersom, iedere nieuwe release minder bugs!
Uiteraard als je geen problems hebt en geen nieuwe functionaliteit nodig hebt is er geen reden om tot een update over te gaan.
Firmware update weer gelukt. Altijd spannend. Maar na de diverse updates heb ik wel het idee dat de warmtepomp rustiger loopt. En daarmee ook zuiniger. Ik verbaas me er nog steeds over dat dit ding mijn hele huis continue warm kan houden tegen slechts 1350 kWh (incl. wat koelen in de zomer) per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
iemand zich al 's verdiept in het fenomeen Geothermische Energie Centrale als heeeeeeel grote WP voor bv woonwijkverwarming?

Ik kan er geen succesvolle kleinschalige toepassing voor vinden. Je hebt minimaal 4500 woningen nodig om het rendabel te maken. zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:40
amarkest schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:32:
iemand zich al 's verdiept in het fenomeen Geothermische Energie Centrale als heeeeeeel grote WP voor bv woonwijkverwarming?

Ik kan er geen succesvolle kleinschalige toepassing voor vinden. Je hebt minimaal 4500 woningen nodig om het rendabel te maken. zo te zien.
Bij hvc zijn ze hier mee bezig dit door te ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:52:

[afbeelding]
Klopt, de monoblock is vanwege de opbouw uit geluiddempend materiaal niet geschikt om hoger dan 3 meter te plaatsen.
Bij extreme storm zou hij kunnen beschadigen.
Maar het kan een minpunt zijn als je hem perse hoger wilt zetten.
Maar zo'n apparaat "hoort" eigenlijk ook op de grond te staan, gezien gewicht, kans op contactgeluid en bereikbaarheid.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vanmiddag kans gezien mijn Ecodan te vullen met R410A, want zo was mijn gedachte als ik een pumpdown kan doen dan werkt de compressor.
Het vullen ging heel goed, de 3.2 kilo gingen er al vanzelf in, nadien de pumpdown gestart om de meterset leeg te zuigen. Wat schetste mijn verbazing, dit lukte gewoon. Nu staat de tank op te warmen.
Ik ben erg blij dat het apparaat na 4 maanden stilstand weer draait alleen jammer dat ik de hele koude periode niet heb kunnen draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@koevlaas2 Het staat vast wel ergens beschreven, maar wat was er aan de hand, dat hij 4 maanden buiten gebruik was?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:44:
@koevlaas2 Het staat vast wel ergens beschreven, maar wat was er aan de hand, dat hij 4 maanden buiten gebruik was?
Na het bijvullen van koelmiddel stopte het apparaat de volgende dag met verwarmen en na wat onderzoek leek de compressor de geest gegeven te hebben. Dat was eind November vorig jaar, voordat ik tijd en spullen had om eraan te werken waren er al wat maanden voorbij maar vandaag dus de tijd gehad.
Uiteindelijk zat er dus te weinig koelmiddel in (was niet de oorzaak van de storing) en ook niet teveel gevuld zoals boze tongen hier beweerden.
Maar er was dus niets stuk blijkbaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Na het bijvullen van koelmiddel stopte het apparaat de volgende dag met verwarmen en na wat onderzoek leek de compressor de geest gegeven te hebben. Dat was eind November vorig jaar, voordat ik tijd en spullen had om eraan te werken waren er al wat maanden voorbij maar vandaag dus de tijd gehad.
Uiteindelijk zat er dus te weinig koelmiddel in (was niet de oorzaak van de storing) en ook niet teveel gevuld zoals boze tongen hier beweerden.
Maar er was dus niets stuk blijkbaar.
Mooi dat hij weer werkt! Betekent het dat je in de loop der tijd ook >3.2 kg R410A bent kwijtgeraakt?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Mooi dat hij weer werkt! Betekent het dat je in de loop der tijd ook >3.2 kg R410A bent kwijtgeraakt?
Dank je, nee het meeste zit in een retourfles (+/- 2,6 KG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@koevlaas2

Wat was volgens jou de oorzaak van het falen van de Mitsu?
Even uit mede-gebruiker interesse, hoe meer kennis van het apparaat des te beter.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:30:
@koevlaas2

Wat was volgens jou de oorzaak van het falen van de Mitsu?
Even uit mede-gebruiker interesse, hoe meer kennis van het apparaat des te beter.
Eerlijk gezegd: Geen idee. Misschien heb ik spoken gezien en was het een defrost oid.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu weet hoeveel koudemiddel erin zit en ook dat de boel weer werkt.
Kan ik komende zomer mooi testen hoe koelen gaat op 50% van het vermogen, met 100% krijg ik last van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Koelen vind ik geen optie met vv en Ecodan. Daarvoor gebruik ik liever een airco.
Die hangen op 2 slaapkamers hier, heerlijk ;-)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:46:
Koelen vind ik geen optie met vv en Ecodan. Daarvoor gebruik ik liever een airco.
Die hangen op 2 slaapkamers hier, heerlijk ;-)
Klopt, er gaat niets boven een airco (heb er zelf ook 2 hangen), maar ik wil toch eens een paar dagen het koelen met de L/W pomp testen gewoon omdat ik het wil ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Dus Ta direct uit de WP = 32, Ta op de verste v.v. verdeler is 30,5 á 31 graden.
Vanavond ziet het er weer anders uit. Bij deze enkele foto’s van de verdelers en info uit het menu van de SMO40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RpLBiOESGs1u1tiuw80NVbiS/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XYrXGtHHm06z8kTqmoDvRfnP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zn7zXYs3KyQyjqksdqGIXMFf/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/19dLejz4kD3caZzt8DDvjcic/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gDExZk6qpR5px1O5c3wPGcSb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1uz2Fj5vkshbFIXGdyykmXLu/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3nv1A2nOexvLYUNMwqPeUolQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ji8h7V2leXpvSfmSBtL5t6BP/thumb.jpg

Ik hoop dat dit iets meer inzicht geeft. Op zolder hoor ik de vloerverwarming flink borrelen. Ik ga er dus vanuit dat er sowieso ontlucht moet worden.

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
H4ldrz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:05:
[...]

Vanavond ziet het er weer anders uit. Bij deze enkele foto’s van de verdelers en info uit het menu van de SMO40.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik hoop dat dit iets meer inzicht geeft. Op zolder hoor ik de vloerverwarming flink borrelen. Ik ga er dus vanuit dat er sowieso ontlucht moet worden.
Het moet lucht zijn. Je WP draait prima, 27.8 Ta uit de wp, delta T van ca 4+ graden, 27,4 gaat naar de verdelers. De ruimte temp is ook prima, helemaal niet in lijn met wat de verdelertemps laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk dan ook lucht, wat ik vreemd blijf vinden (wat eigenlijk gewoon niet kan) is een thermometer die 15 graden weer geeft in de verwarmde schil van een woning :?

Al zit er helemaal geen water in je systeem, die thermometer moet altijd minimaal de ruimtetemperatuur weergeven, en ik neem toch aan dat het warmer als 15 graden is op zolder :?

Doe jezelf een plezier en bestel een paar van die digitale metertjes zoals eerder vermeld. Die analoge metertjes van mij waren ook niet heel erg betrouwbaar, en slecht afleesbaar.

De waardes zoals je WP aangeeft is niets mis mee. Hoeveel M2 verwarm je en op hoeveel vermogen werkt je WP :?

Grote kans dat door de lucht in het systeem de zolder helemaal niet verwarmd wordt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H4ldrz
Grolsch schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:51:
[...]

Ik denk dan ook lucht, wat ik vreemd blijf vinden (wat eigenlijk gewoon niet kan) is een thermometer die 15 graden weer geeft in de verwarmde schil van een woning :?

Al zit er helemaal geen water in je systeem, die thermometer moet altijd minimaal de ruimtetemperatuur weergeven, en ik neem toch aan dat het warmer als 15 graden is op zolder :?

Doe jezelf een plezier en bestel een paar van die digitale metertjes zoals eerder vermeld. Die analoge metertjes van mij waren ook niet heel erg betrouwbaar, en slecht afleesbaar.

De waardes zoals je WP aangeeft is niets mis mee. Hoeveel M2 verwarm je en op hoeveel vermogen werkt je WP :?

Grote kans dat door de lucht in het systeem de zolder helemaal niet verwarmd wordt :?
De metertjes zijn besteld bij Ali. Goede tip.

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

P.s je stooklijn lijkt me te hoog ingesteld. In de regeling van Nibe gaat de uiteindelijke Ta boven de berekende aanvoertemp (Ta) komen. Een uiteindelijke Ta van Pak hem beet 34-35 graden bij 0 graden buiten die je gaat bereiken met stooklijn Ta 30 bij 0 graden zal een bloedjehete woonkamer geven (ook bovenverdiepingen als flow eenmaal hersteld is na ontluchten). Even ter vergelijking, mijn stooklijn staat op 2, ook nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Wat is het verschil bij het plaatsen van de pomp voor de vloerverwarming in de aanvoer of retour.
Is vanuit buffervat en heb LTV verdeler

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
wervisser schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:57:
[...]

Interessant. Hoe heb je dit in elkaar geschroefd ? Zit er zelf ook aan te denken, maar heb nog geen 'goedkope' oplossing gevonden voor het kantelbaar maken.
Ik heb een houten 'omlijsting' gemaakt. in de 2 standers om de 6cm gaten in geboord. (plank was 14, laat ze 1 cm overlappen) in precies het midden van de plank op beide kopse kanten ook gat in geboord.
Bij de Hornbach 2x 1m draadeind gekocht (M5) deze in stukjes van 6cm gezaagd, moertje erop en in de plank slaan.
(ik had 2,5 cm in balk 3,5 in plank)

En dan met minimaal 2 man ze in de balk krijgen en de constructie in elkaar zetten (vooral de 2e balk erop krijgen is even een uitdaging)

Hopelijk is het duidelijk, anders teken ik even wat in paint :9

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:33
MarFan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Ik heb een houten 'omlijsting' gemaakt. in de 2 standers om de 6cm gaten in geboord. (plank was 14, laat ze 1 cm overlappen) in precies het midden van de plank op beide kopse kanten ook gat in geboord.
Bij de Hornbach 2x 1m draadeind gekocht (M5) deze in stukjes van 6cm gezaagd, moertje erop en in de plank slaan.
(ik had 2,5 cm in balk 3,5 in plank)

En dan met minimaal 2 man ze in de balk krijgen en de constructie in elkaar zetten (vooral de 2e balk erop krijgen is even een uitdaging)

Hopelijk is het duidelijk, anders teken ik even wat in paint :9
Ja, zoiets had ik ook bedacht, alleen dan met normale busjes in plaats van draadeind. Zijn ze onderling ook nog aan elkaar vastgemaakt zodat ze als een geheel open/dicht gaan ? Blijven ze wel op positie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor de WP is het misschien zelfs wel beter om de lamellen onderling verstelbaar te maken. Dan kan je nog afstellen hoe de luchtstroom moet lopen. (bij mij moet de onderste bv naar boven blazen zodat deze over de border heen blaast)

Ik vraag me idd meer af of die dingen op positie kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
wervisser schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:50:
[...]

Ja, zoiets had ik ook bedacht, alleen dan met normale busjes in plaats van draadeind. Zijn ze onderling ook nog aan elkaar vastgemaakt zodat ze als een geheel open/dicht gaan ? Blijven ze wel op positie ?
Wil ik eigenlijk nog wel naar kijken, maar laag op prio lijst.
(om een oude discussie aan te halen).
Ik wilde mijn kliko huisvesting af hebben O-) Dat mijn WP er ook in past is mooi meegenomen :*)
kmf schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:05:
Voor de WP is het misschien zelfs wel beter om de lamellen onderling verstelbaar te maken. Dan kan je nog afstellen hoe de luchtstroom moet lopen. (bij mij moet de onderste bv naar boven blazen zodat deze over de border heen blaast)

Ik vraag me idd meer af of die dingen op positie kunnen blijven.
Het blijven zitten zullen we zien als de WP aan gaat (zal wellicht in de zomer zijn voor koelem)..

[ Voor 32% gewijzigd door MarFan op 22-03-2018 14:48 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Altijd leuk... Analoge temperatuurmeters op de verdeler, die dingen kloppen van geen kanten.
15c water uit de vloer is onmogelijk, zeker op een verdiepingsvloer.

Als de warmtepomp niet draait, temperatuur moet dus overal gelijk zijn, geven ze dan allemaal dezelfde temperatuur aan?

En je flow is overal bijzonder laag, zie +/-0.5l/m overal. Laat eerst alles maar eens goed spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waar ik al een tijdje over na zit te denken: zijn er ook hybride lucht/water en water/water warmtepompen?

Voordeel van water/water is de betrouwbaarheid van de bron, maar die bron is wel erg duur (of als je te weinig oppervlak hebt gewoon niet haalbaar). Lucht/water heeft als nadeel dat de COP daalt bij lage buitentemperatuur. Bij een hybride zou je met een kleinere bron toe kunnen (alleen nodig als het buiten echt koud is). Zou dus financieel het beste van beide werelden zijn.

Heb ik wat over het hoofd gezien (vast wel), of moet ik patent aan gaan vragen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:12
Ik vermoed dat de meerkosten voor een toereikende bron minder/gelijk is aan de kosten van een 2e warmtepomp. Oftewel er is weinig voordeel te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 22-03-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Oxellaar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:12:
[...]

Altijd leuk... Analoge temperatuurmeters op de verdeler, die dingen kloppen van geen kanten.
15c water uit de vloer is onmogelijk, zeker op een verdiepingsvloer.

Als de warmtepomp niet draait, temperatuur moet dus overal gelijk zijn, geven ze dan allemaal dezelfde temperatuur aan?

En je flow is overal bijzonder laag, zie +/-0.5l/m overal. Laat eerst alles maar eens goed spoelen.
Wat is een goede (digitale) meter om temperatuur van aan- en afvoer te meten?
Ik bedoel iets dat continu de temperatuur kan meten, geen IR meter.
En bestaat er iets waarmee je van afstand kunt aflezen, via WiFi bijvoorbeeld?

[ Voor 5% gewijzigd door CJG op 22-03-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CJG schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:34:
[...]

Wat is een goede (digitale) meter om temperatuur van aan- en afvoer te meten?
Ik bedoel iets dat continu de temperatuur kan meten, geen IR meter.
En bestaat er iets waarmee je van afstand kunt aflezen, via WiFi bijvoorbeeld?
De aanvoertemperatuur is overal gelijk, die kun je op de warmtepomp aflezen, of anders op 1 punt meten.

Maar waarom zou je overal temperatuur gaan meten? Als alles eenmaal is ingeregeld, dan zijn die temperaturen toch niet zo interessant meer?

De meters op de verdeler zijn in principe nutteloos. De aanvoertemperatuur is al bekend. En de retour temperatuur is van iedere groep vloerverwarming weer anders.
Dus de gezamenlijke retour temperatuur van een verdeler zegt ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Parody schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:09:
Waar ik al een tijdje over na zit te denken: zijn er ook hybride lucht/water en water/water warmtepompen?

Voordeel van water/water is de betrouwbaarheid van de bron, maar die bron is wel erg duur (of als je te weinig oppervlak hebt gewoon niet haalbaar). Lucht/water heeft als nadeel dat de COP daalt bij lage buitentemperatuur. Bij een hybride zou je met een kleinere bron toe kunnen (alleen nodig als het buiten echt koud is). Zou dus financieel het beste van beide werelden zijn.

Heb ik wat over het hoofd gezien (vast wel), of moet ik patent aan gaan vragen? ;)
Leuk idee. Ik denk dat de grootte van de bron bij w/w vooral te maken heeft met het vermogen dat je nodig hebt, en die is juist in de winter het grootst. Je kleine w/w bron zou dus hoogstens een toevoeging kunnen zijn aan je l/w wp die nog steeds zou moeten draaien bij lage buiten-T. Ik denk dat dat financieel uiteindelijk ongunstiger is dan een w/w solo.

En verder: de l/w-gebruikers in dit topic die meten komen allemaal boven de SCOP van 4 uit. Zelfs als je met een w/w een SCOP van 6 zou halen is het financiële verschil in gebruik niet verpletterend bij een normaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

@Oxellaar ik heb nog geen warmtepomp, morgen wordt mijn vloerverwarming gerenoveerd waarbij ik een grote platenwisselaar krijg zodat de vloer ook warm kan worden bij een lage aanvoer temperatuur en niet bij 70 graden zoals nu.
Ik vroeg het omdat je schrijft dat de analoge thermometer op de verdeler onbetrouwbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-07 15:27
Bram-Bos schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Leuk idee. Ik denk dat de grootte van de bron bij w/w vooral te maken heeft met het vermogen dat je nodig hebt, en die is juist in de winter het grootst. Je kleine w/w bron zou dus hoogstens een toevoeging kunnen zijn aan je l/w wp die nog steeds zou moeten draaien bij lage buiten-T. Ik denk dat dat financieel uiteindelijk ongunstiger is dan een w/w solo.

En verder: de l/w-gebruikers in dit topic die meten komen allemaal boven de SCOP van 4 uit. Zelfs als je met een w/w een SCOP van 6 zou halen is het financiële verschil in gebruik niet verpletterend bij een normaal huis.
Met koelen kan je nog aardig wat verschil maken. Dat zie ik hier in ieder geval met een w/w, dat kost heel weg energie. Vorige jaar in de zomer is daar wel wat overgeschreven, ik gebruik iets van 80 watt aan pompen om te koelen.

En de scop zal best hoog zijn, mijn koudste temperatuur van de bron was dit stookseizoen 8.2 graden en de maximale aanvoer 26.6, redelijke optimaal dus. In mijn aanschaf tijd was het verschil een 4K met l/w, dus terugverdien tijd als die er als is dan wel heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CJG schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:51:
@Oxellaar ik heb nog geen warmtepomp, morgen wordt mijn vloerverwarming gerenoveerd waarbij ik een grote platenwisselaar krijg zodat de vloer ook warm kan worden bij een lage aanvoer temperatuur en niet bij 70 graden zoals nu.
Ik vroeg het omdat je schrijft dat de analoge thermometer op de verdeler onbetrouwbaar is.
Ze zijn vaak niet echt nauwkeurig, het is een indicatie. Soms zijn ze wel bij te stellen aan het uiteinde van de meetbuis die in de pompelbuis zit.

Tijdens transport/montage krijgen ze nogal wat te verduren waardoor ze een flinke afwijking kunnen hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 22-03-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:50:
[...]
De aanvoertemperatuur is al bekend. En de retour temperatuur is van iedere groep vloerverwarming weer anders.
Dus de gezamenlijke retour temperatuur van een verdeler zegt ook niet veel.
Zou je dat wel moeten willen, verschillende retour temperatuur van iedere groep ? Ik heb ze niet afgeregeld op gelijke flow maar op identieke retourT zodat elke groep een identieke gemiddelde temperatuur heeft en niet dat de ene groep/deel van ruimte kouder/warmer is dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Zou je dat wel moeten willen, verschillende retour temperatuur van iedere groep ? Ik heb ze niet afgeregeld op gelijke flow maar op identieke retourT zodat elke groep een identieke gemiddelde temperatuur heeft en niet dat de ene groep/deel van ruimte kouder/warmer is dan de andere.
De gewenste afgifte of ruimtetemperatuur kan nogal uiteenlopen.
Hoeft natuurlijk niet, iedere situatie is weer anders.
Een verdeler met bijvoorbeeld 10 groepen, kan van badkamer tot garage lopen.
Daar zit nogal wat afwijking in gewenste ruimteT

Zones in één ruimte hebben wel vaak dezelfde retourT. Al kan een groep bij een glazen pui oid wel wat extra gegeven worden om kouval te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 22-03-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:40:
[...]

Dit vaatje heeft ook wel 4 aansluitingen (als ik het goed zie) boven 2 (warm in - warm uit) en onder ook 2 (koud in - koud uit).

Wat ik op zijn foto zie is dat alleen de warmte aanvoerkant is aangesloten.
Zou een 'boilervat' ook kunnen fungeren als 'buffervat als open verdeler'? Dus een T stuk op de A en de F van de tekening hieronder?
Of moet zo'n vat persé 4 aanslutingen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/khuN4c/vat.png

Het gaat mij niet om de spiraal die in dit voorbeeld zit, die laat ik buiten beschouwing omdat juist dat open-verdeler idee mij wel aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Vanaf maandag is hier de Panasonic all-in-one 5kW werkend (met dank aan @koevlaas2!). Hij is ingesteld op een aanvoer van 30 graden en een delta T van 5 graden.

Nu had ik op al mijn radiatoren destijds (toen we nog op gas stookten) van die IMI Heimeier Eclipse automatische debietkranen gezet. Bij deze kranen kun je dus de delta T instellen. Zijn er hier meer mensen die deze kranen hebben? Zo ja, heb je die dan op dezelfde delta T ingesteld als de WP (dus in mijn geval 5 graden)?

Vergelijkbare vraag met pompschakelaars voor de vloerverwarming. Zet je die bijvoorbeeld op 25 graden (betekenis: bij aanvoer op verdeler onder 25 graden, zet de schakelaar de pomp uit)?

[ Voor 16% gewijzigd door Rebunted op 22-03-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rebunted Wat is de filosofie achter het instellen van een deltaT van 5C ? En hoe bereik je dat dan, ik heb een Panasonic Monoblock en zie een deltaT=5 alleen op het moment dat hij helemaal op z'n tenen loopt als het richting -6C - -10C gaat. Het kan volgens mij alleen als je de flow enorm gaat beperken, ver onder wat Panasonic normaal gesproken voorschrijft. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:46:
[...]

Zou een 'boilervat' ook kunnen fungeren als 'buffervat als open verdeler'? Dus een T stuk op de A en de F van de tekening hieronder?
Of moet zo'n vat persé 4 aanslutingen hebben?

[afbeelding]

Het gaat mij niet om de spiraal die in dit voorbeeld zit, die laat ik buiten beschouwing omdat juist dat open-verdeler idee mij wel aanspreekt.
Dat kan heel goed, volgens de website warmtepomp weetjes is het zelfs "DE Manier" van het aansluiten van een buffervat:

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Zelf ben ik er niet zo gecharmeerd van om de reden dat in het geval van naregeling er "steenkoud" water rechtstreeks in de retour van de WP komt, wat ze niet zo lekker vindt. Als je het bufervat aansluit zoals de meesten doen gaat het "steenkoude" water via de buffer naar de retour van de WP waardoor dit water "gemengd" wordt met warm water, en dus warmer bij de WP aankomt.

Maar het kan dus wel.

Dit is de bekendste manier, en ook zoals ik het heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Zover ik weet is er geen Tweaker in dit topic die het zo heeft aangesloten, maar dat kan ik verkeerd hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 19:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Weet iemand of de Subsidie regeling in de "stable" versie is?
Of dat er op korte termijn weer veranderingen aan komen??

En vraagje..
Ik zoek Lamellen- of leden radiatoren van 40-45 cm hoog.
Iemand een tip? Mogen gebruikt zijn...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07 21:40
Mijn Nefit Enviline moet in bedrijf gesteld worden, normaal komt Nefit hier voor langs, echter zijn de wachttijden daar nu zolang dat het minimaal twee weken duurt voordat ze tijd hebben. Nu ga ik het zelf maar doen samen met de loodgieter.

Iemand ervaring hiermee? Of iemand in Midden Brabant die we e.a. kan uitleggen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

(Beginners) vraagje over het opgegeven vermogen van een WP.
Elga geeft een modulerend verwarmingsvermogen van 4,9 kW op.
Nibe heeft nu een "instapmodel" F2040-6 waarbij wordt opgegeven het maximale verwarmingsvermogen onder diverse omstandigheden, bijvoorbeeld 4,5kW bij -7/35, en 6,8 kW bij +7/35 volens EN14511 .
Hierboven wordt een all-in-one 5kW Panasonic genoemd.

Zijn dit nu alle apparaten met een vergelijkbare capaciteit ?
Of heeft de Elga een lager vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:31:
Mijn Nefit Enviline moet in bedrijf gesteld worden, normaal komt Nefit hier voor langs, echter zijn de wachttijden daar nu zolang dat het minimaal twee weken duurt voordat ze tijd hebben. Nu ga ik het zelf maar doen samen met de loodgieter.

Iemand ervaring hiermee? Of iemand in Midden Brabant die we e.a. kan uitleggen?
Vereist Nefit niet dat het door een erkende installateur geïnstalleerd moet worden :? Dit i.v.m. garantie :?

Het aanzetten van een WP is niet veel anders als het aanzetten van een CV ketel, wellicht een aantal dingen instellen zoals stooklijnen, SWW boilertijden etc., maar staat dat niet in de handleiding :?

Heeft de WP al wel gelopen dan :?
CJG schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:34:
(Beginners) vraagje over het opgegeven vermogen van een WP.
Elga geeft een modulerend verwarmingsvermogen van 4,9 kW op.
Nibe heeft nu een "instapmodel" F2040-6 waarbij wordt opgegeven het maximale verwarmingsvermogen onder diverse omstandigheden, bijvoorbeeld 4,5kW bij -7/35, en 6,8 kW bij +7/35 volens EN14511 .
Hierboven wordt een all-in-one 5kW Panasonic genoemd.

Zijn dit nu alle apparaten met een vergelijkbare capaciteit ?
Of heeft de Elga een lager vermogen ?
Dit is verschillend per type WP, ik weet door verhalen van Elga gebruikers uit dit topic dat de Elga geen 4,9kW levert bij -7.

De Elga is niet ontworpen om stand-alone te fungeren, het is een hybride oplossing (samen met gasketel). Bij sommige Tweakers draait de Elga wel stand-alone, maar voor die toepassing wordt de Elga niet verkocht, daar heeft Techneco de Loria reeks voor.

Dus toch de specs van desbetreffende WP erbij pakken en kijken wat de fabricant aangeeft. De ene fabricant is er duidelijker in als de andere.

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Parody schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:09:

Dit is een lijstje van Maren voor de hybride oplossing:
  • Dubbele aanschaf: een wat goedkopere warmtepomp, maar na een aantal jaren is ook weer nieuwe CV ketel nodig
  • Dubbele installatiekosten: die zijn vrijwel 100% voor elk
  • Ook de onderhoudskosten tellen op, want dubbele apparaten
  • Vaste kosten (vastrecht, transportkosten) van het gas blijven, dus bijvoorbeeld 50% gasverbruik kan nog steeds 70% kosten geven, dus reductie in verbruik van 50% kan maar 30% reductie van kosten geven
  • Je legt je vast: je raakt voor de eerste 15 jaar niet van gas los
  • Niet zo aantrekkelijk met oplopende gasprijzen
Geef je nu iets meer uit voor een warmtepomp die het alleen kan, dan ben je van al deze Maren af.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 23-03-2018 07:53 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:46:
[...]

Vereist Nefit niet dat het door een erkende installateur geïnstalleerd moet worden :? Dit i.v.m. garantie :?

Het aanzetten van een WP is niet veel anders als het aanzetten van een CV ketel, wellicht een aantal dingen instellen zoals stooklijnen, SWW boilertijden etc., maar staat dat niet in de handleiding :?

Heeft de WP al wel gelopen dan :?

[...]

Dit is verschillend per type WP, ik weet door verhalen van Elga gebruikers uit dit topic dat de Elga geen 4,9kW levert bij -7.

De Elga is niet ontworpen om stand-alone te fungeren, het is een hybride oplossing (samen met gasketel). Bij sommige Tweakers draait de Elga wel stand-alone, maar voor die toepassing wordt de Elga niet verkocht, daar heeft Techneco de Loria reeks voor.

Dus toch de specs van desbetreffende WP erbij pakken en kijken wat de fabricant aangeeft. De ene fabricant is er duidelijker in als de andere.
Nee, ding moet in bedrijf gesteld worden, dus gaat eerste keer draaien.

De loodgieter belde met zijn accountmanager van Nefit, die zei letterlijk tegen hem "Je hebt het nu toch vaak genoeg gezien om het zelf te doen?".

Vandaar dat hij het met een gerust hart zelf kan doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:58:
[...]

Nee, ding moet in bedrijf gesteld worden, dus gaat eerste keer draaien.

De loodgieter belde met zijn accountmanager van Nefit, die zei letterlijk tegen hem "Je hebt het nu toch vaak genoeg gezien om het zelf te doen?".

Vandaar dat hij het met een gerust hart zelf kan doen.
In principe is het niet meer als de stekker erin en wellicht wat standaard controles :?

Als de boel waterzijdig goed is aangesloten, lucht uit het systeem is zou het in 1 x goed moeten werken (*knock on the wood*)

Ik zou duidelijk aangeven dat dit voor jouw garantie geen gevolgen mag hebben, dus verantwoording van de loodgieter. Je kunt natuurlijk door een klein aansluitfoutje grote schade veroorzaken.

Mijn installateur die nog nooit een WP had geïnstalleerd heeft hem ook zelf in bedrijf gesteld, maar ik had dan geen Nefit en zelf de WP gekocht :P

Wel aardig wat problemen gehad in het begin dat het niet werkte, wat punt 1 kwam door het verwisselen van aanvoer en retour :X :X en punt 2 door een gigantische luchtbel in het systeem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:01:
[...]

In principe is het niet meer als de stekker erin en wellicht wat standaard controles :?

Als de boel waterzijdig goed is aangesloten, lucht uit het systeem is zou het in 1 x goed moeten werken (*knock on the wood*)

Ik zou duidelijk aangeven dat dit voor jouw garantie geen gevolgen mag hebben, dus verantwoording van de loodgieter. Je kunt natuurlijk door een klein aansluitfoutje grote schade veroorzaken.

Mijn installateur die nog nooit een WP had geïnstalleerd heeft hem ook zelf in bedrijf gesteld, maar ik had dan geen Nefit en zelf de WP gekocht :P

Wel aardig wat problemen gehad in het begin dat het niet werkte, wat punt 1 kwam door het verwisselen van aanvoer en retour :X :X en punt 2 door een gigantische luchtbel in het systeem 8)
Kleine foutjes houd je altijd Grolsch ;).

Hij zei zelf al dat het systeem goed ontlucht moest zijn en goed aangesloten. Wel dus typisch dingen die soms fout gaan.

We gaan het maandag zien :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:14:
[...]

Kleine foutjes houd je altijd Grolsch ;).

Hij zei zelf al dat het systeem goed ontlucht moest zijn en goed aangesloten. Wel dus typisch dingen die soms fout gaan.

We gaan het maandag zien :).
Onze monteur had nog nooit een WP aangesloten en was er dus niet vanuit gegaan dat de aanvoer en retour precies andersom zitten als bij een normale CV ketel. Wat dat betreft had het een Tweaker kunnen zijn, RTFM pas nadat het niet werkt >:)

Wat wel goed verkeerd kan gaan is als het elektrisch niet goed is aangesloten, bijv. fase vergeten aan te sluiten in het geval van een 3 fasen WP.

Voor de rest, pak het boekje erbij, en begin bij stap 1, daar zal vast en zeker beschreven staan hoe zo'n apparaat in bedrijf gesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:50:
[...]

Dit is een lijstje van Maren voor de hybride oplossing:
  • Dubbele aanschaf: een wat goedkopere warmtepomp, maar na een aantal jaren is ook weer nieuwe CV ketel nodig
  • Dubbele installatiekosten: die zijn vrijwel 100% voor elk
  • Ook de onderhoudskosten tellen op, want dubbele apparaten
  • Vaste kosten (vastrecht, transportkosten) van het gas blijven, dus bijvoorbeeld 50% gasverbruik kan nog steeds 70% kosten geven, dus reductie in verbruik van 50% kan maar 30% reductie van kosten geven
  • Je legt je vast: je raakt voor de eerste 15 jaar niet van gas los
  • Niet zo aantrekkelijk met oplopende gasprijzen
Geef je nu iets meer uit voor een warmtepomp die het alleen kan, dan ben je van al deze Maren af.
Het zou een verhaaltje zonder CV worden, met een l/w warmtepomp en een w/w warmtepomp (of een hybride apparaat, wat er dus blijkbaar niet is). Da's ook waarom Google me hierin niet helpt: die linkt direct door naar hybride gas / l/w, en da's dus niet wat ik in gedachte heb. De huidige CV doet het voorlopig nog wel even (2 jaar oud), en toentertijd een installateur die een l/w warmtepomp wel een leuk experiment zou vinden maar er geen ervaring mee had. Omdat de verwarming in huis het wel gewoon moet doen, zijn we daar maar niet aan begonnen. Maar als de CV plotseling besluit te overlijden over een jaartje of 10 (of ze ineens besluiten het gas af te sluiten ;) ) is het wel handig om al over een alternatief nagedacht te hebben. Het is op dit moment meer een mijmering. :)
Bram-Bos schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Da's ook inderdaad het idee. In de winter heb je de w/w bron als "hulpje' om de l/w te ontlasten. Maar als de COP van l/w al zo hoog is, heeft dat idd waarschijnlijk weinig zin.

Ik moet eens onderzoeken of er iemand in de gemeente Haarlem al een vergunning heeft gekregen voor een diepe put. W/w heeft m'n voorkeur op termijn, maar het moet wel betaalbaar blijven (nog afgezien van terugverdientijd) en toegestaan zijn. L/w is dan een makkelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Parody Ik snap niet zo goed waarom je dit wilt :? De bron maakt een WW WP zo duur, waarom zou je er dan een L/W WP bij willen als je al een WW WP hebt :?

Alleen maar extra kosten voor minder rendement en meer geluid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Parody schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:19:
[...]
Het zou een verhaaltje zonder CV worden, met een l/w warmtepomp en een w/w warmtepomp (of een hybride apparaat, wat er dus blijkbaar niet is).
Niet goed gelezen, al blijven sommige van de Maren nog steeds van toepassing.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Quote @Grolsch

[/quote]

@Grolsch Daarom vraag ik het ook. Ben op zoek naar een hybride systeem, anders moet ik eerst voor meer dan € 50.000 glas gaan vervangen :( .
Ik krijg de indruk uit dit forum dat de capaciteit van de Elga beperkt is, en als je een hybride systeem hebt wil je er ook zoveel mogelijk gebruik van kunnen maken.
Dus een maatje groter dan de Elga kan denk ik geen kwaad, maar dan vraag ik mij af hoe ik aan de specificaties kan zien dat de WP inderdaad meer kan dan een Elga.
Ons gasverbruik 2017 was 2700m3, groot huis .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CJG Volgens de Koevlaas formule (2700*8/1650)heb jij een 13,09KW WP nodig om je gasketel te vervangen.

Eigenlijk moet je van die 2700m3 nog je gasverbruik t.b.v. douchen / koken afhalen om een reëler beeld te krijgen.

Een erg belangrijke vraag is wat is je afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) en heb je al getest wat de laagste mogelijke Ta is waarmee jij je huis warm kunt houden.

Het is zeker niet onmogelijk om 2700m3 gas te vervangen door een WP-only-oplossing mits je afgiftesysteem hiervoor geschikt is.

Nu is 2700m3 wel vrij fors, als je dit wil vervangen moet je dus +- 14KW WP hebben die dit levert bij temperaturen dat je dit nodig hebt (-10).

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:18:
[...]
Dit is de bekendste manier, en ook zoals ik het heb aangesloten.
[afbeelding]
Haak ik toch even op dit plaatje in (naar aanleiding van mijn vraag gisteren). Hier zit de pomp in de aanvoer. Zie ook wel eens plaatjes in de retour. Wat is beter (of maakt het geen zak uit) ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:21:
@Parody Ik snap niet zo goed waarom je dit wilt :? De bron maakt een WW WP zo duur, waarom zou je er dan een L/W WP bij willen als je al een WW WP hebt :?

Alleen maar extra kosten voor minder rendement en meer geluid :?
Aanleiding was dat ik eigenlijk op termijn w/w zou willen, maar dat de benodigde grootte van de bron voor ons waarschijnlijk een probleem wordt. Bij een hybride zou de w/w (met kleine bron) de overbrugging en/of aanvulling moeten zijn als l/w het zwaar krijgt op de echt koude dagen. Voordelen zijn dat je een lichtere (en dus goedkopere) l/w en w/w warmtepomp nodig hebt. Je kunt immers met de w/w 'bijstoken", dus de combinatie moet voldoende warmte leveren. En de w/w draait alleen wanneer ie nodig is, waardoor je je bron minder snel uitput (dus kleinere bron nodig, wat ook weer in de kosten scheelt).

Nadelen zijn al genoemd, en een warmtepomp die zowel lucht als water als bron kan hebben, heb ik niet gevonden. Als zoiets voor een redelijke prijs op de markt zou komen wordt het verhaal kostentechnisch misschien weer heel anders.

Mijn conclusie is voor dit moment dan ook: neem l/w als w/w niet haalbaar is. Hybride is op dit moment niet economisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:36
MarFan schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:49:
[...]

Haak ik toch even op dit plaatje in (naar aanleiding van mijn vraag gisteren). Hier zit de pomp in de aanvoer. Zie ook wel eens plaatjes in de retour. Wat is beter (of maakt het geen zak uit) ?
Nee het maakt niet uit, alleen expansie behoort aan zuig zijde van pomp te zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@reneeke1970 Maar dan ligt het er maar aan over welke pomp je spreekt; op de beide voorgaande plaatjes staat het expansievat aan de zuigkant van de ingebouwde pomp van de wp; maar de aanvoerpomp van het cv deel heeft helemaal geen expansievat.
Mijn 'gevoel' zegt, dat die cv pomp altijd in de aanvoer moet zitten, (dus zoals getekend) omdat, als je naregeling hebt, en alle poorten dicht staan, deze cv pomp anders vacuum gaat treken, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:40:
@reneeke1970 Maar dan ligt het er maar aan over welke pomp je spreekt; op de beide voorgaande plaatjes staat het expansievat aan de zuigkant van de ingebouwde pomp van de wp; maar de aanvoerpomp van het cv deel heeft helemaal geen expansievat.
Mijn 'gevoel' zegt, dat die cv pomp altijd in de aanvoer moet zitten, (dus zoals getekend) omdat, als je naregeling hebt, en alle poorten dicht staan, deze cv pomp anders vacuum gaat treken, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Toch?
CV pomp is nooit zelf aanzuigende dus geen vacuüm. Persen tegen iets wat dicht staat is beter dan?
En geen expansie in CV deel vind ik dom, ik kan voor nood met kranen het CV deel afsluiten, dat gedeelte moet dan toch kunnen krimpen of uitzetten.
Mijn CV en de wp en het buffer vat hebben expansie, drie totaal dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat mag je best dom vinden hoor, ik stelde alleen maar wat mijn 'gevoel' zegt. Vandaar, gevolgd door "Toch?"
Maar als ik het goed begrijp, is dat plaatje waaraan gerefereerd werd ook 'dom'of althans incompleet; als ik je verder ook goed begrijp hoort er een extra expansievat te zitten tussen de buffer en de cv pomp?

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 23-03-2018 12:15 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:12:
Dat mag je best dom vinden hoor, ik stelde alleen maar wat mijn 'gevoel' zegt. Vandaar, gevolgd door "Toch?"
Maar als ik het goed begrijp, is dat plaatje waaraan gerefereerd werd ook 'dom'of althans incompleet; als ik je verder ook goed begrijp hoort er een extra expansievat te zitten tussen de buffer en de cv pomp?

[afbeelding]
Volgens mij maakt het ook niet zoveel uit waar de pomp zit (aanvoer of retour) maar @Oxellaar heeft hier vast en zeker een goed antwoord op. Als je mijn gevoel vraagt zeg ik in de aanvoerkant, maar dat is gebaseerd op gevoel en niet op feiten.

Een tijdje geleden was hier ook een discussie over, maar kan het niet weer vinden :P

Een expansievat is volgens mij bedoeld dat het CV water kan "expanderen", en dit is ook in het geval van een buffervat als open verdeler 1 systeem met 1 druk, dus heb je maar 1 expansievat nodig naar mijn mening. Zo zit het bij mij in ieder geval. Het is niet zo dat de druk na de buffer 2,5 bar is en voor de buffer 1,5 bar. Het water staat met elkaar in contact.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat dacht ik ook, maar ja, wie ben ik..
Maar @reneeke1970 schrijft "Mijn CV en de wp en het buffer vat hebben expansie, drie totaal dus".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:22:
Dat dacht ik ook, maar ja, wie ben ik..
Maar @reneeke1970 schrijft "Mijn CV en de wp en het buffer vat hebben expansie, drie totaal dus".
Nee, dat bedoelt @reneeke1970 niet zo denk ik, er moet in het CV systeem een expansievat zitten.
Het hele plaatje wat je laat zien is "HET" CV systeem, dus inclusief buffervat en afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:12:

[afbeelding]
Dit is maar globaal plaatje.....
Maar zoals hier klopt dat, er staan ook geen kranen getekend. Ik heb wel kranen tussen de CV en ook naar de wp. Als die dicht staan heb ik drie afzonderlijke gedeeltes in mijn systeem. Dus voor de veilgheid heb ik overal een expansie in zitten. De wp intern, eentje aan de buffer en eentje in CV circuit

Dus het is niet letterlijk dom, maar haast iedereen werkt met kranen dus.....

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 23-03-2018 12:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Dit is maar globaal plaatje.....
Maar zoals hier klopt dat, er staan ook geen kranen getekend. Ik heb wel kranen tussen de CV en ook naar de wp. Als die dicht staan heb ik drie afzonderlijke gedeeltes in mijn systeem. Dus voor de veilgheid heb ik overal een expansie in zitten. De wp intern, eentje aan de buffer en eentje in CV circuit

Dus het is niet letterlijk dom, maar haast iedereen werkt met kranen dus.....
Een expansievat zit toch in het systeem zodat het CV water bij verwarmen kan expanderen :?

Als je de kranen dicht zet voor onderhoud of whatever wordt het systeem toch niet warm :?

Er moet toch een plek in het CV systeem te bedenken zijn (logischerwijs zoals getekend in het plaatje welke @Naalroc aanhaalt) dat je maar 1 expansievat nodig hebt :?

Ik heb ook een lading afsluitkranen her en der zitten, en maar 1 expansievat, en zie hier geen enkel probleem in. Expansie van CV water vindt alleen plaats tijdens CV bedrijf, dus met kranen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:58:
[...]

Een expansievat zit toch in het systeem zodat het CV water bij verwarmen kan expanderen :?

Als je de kranen dicht zet voor onderhoud of whatever wordt het systeem toch niet warm :?

Er moet toch een plek in het CV systeem te bedenken zijn (logischerwijs zoals getekend in het plaatje welke @Naalroc aanhaalt) dat je maar 1 expansievat nodig hebt :?

Ik heb ook een lading afsluitkranen her en der zitten, en maar 1 expansievat, en zie hier geen enkel probleem in. Expansie van CV water vindt alleen plaats tijdens CV bedrijf, dus met kranen open.
Misschien zie ik inderdaad teveel problemen, maar als het binnen tien graden is en drie maanden later word het dertig graden op zolder dan.....
Als mijn systeem warm staat op veertig graden en na aantal uren gaat het afkoelen......
Voor die 16 euro voor een expansie doe ik niet zo moeilijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 misschien snap ik niet zo goed hoe jouw installatie werkt, maar welk gedeelte van je systeem kan niet expanderen naar een expansievat als welke kogelkraan dicht staat :? De druk kan toch altijd "ergens" via het systeem naar het expansievat :?

Heb je een schema van jouw installatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:40:
@reneeke1970 misschien snap ik niet zo goed hoe jouw installatie werkt, maar welk gedeelte van je systeem kan niet expanderen naar een expansievat als welke kogelkraan dicht staat :? De druk kan toch altijd "ergens" via het systeem naar het expansievat :?

Heb je een schema van jouw installatie :?
Stel mijn buffer lekt, kranen dicht naar CV en wp en hop vat ertussenuit.
Dan moet dus zowel wp als CV kunnen werken afzonderlijk.
Je kunt natuurlijk volledig leeg laten lopen maar dan zit je met ontluchten. Met extra expansie geen probleem.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:50:
[...]

Stel mijn buffer lekt, kranen dicht naar CV en wp en hop vat ertussenuit.
Dan moet dus zowel wp als CV kunnen werken afzonderlijk.
Je kunt natuurlijk volledig leeg laten lopen maar dan zit je met ontluchten. Met extra expansie geen probleem.
Ik zal er maar niet te lang over doorzeuren, maar stel buffer lekt, kranen dichten, buffer er (hydraulisch) tussen weg, kranen open, WP weer aan, expansievat doet weer wat het moet doen als het op de plek zit zoals aangegeven :P

Als je buffer lekt heb je in ieder geval geen last van drukopbouw door expansie in je CV systeem, dus geen expansievat nodig, hooguit een lasapparaat om de lekkage te herstellen :+

Maar jij hebt better safe than sorry, baat het niet dan schaadt het niet :)

[edit] het kwartje valt 8)7 8)7 8)7 Jij hebt nog een CV ketel :? En die kan je systeem ook verwarmen zonder behulp van WP als je bepaalde kogelkranen omzet 8)7 8)7 Snap ik het nu goed :? Indien ja, dan zijn meerdere expansievaten gewenst :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:14:
[...]

Ik zal er maar niet te lang over doorzeuren, maar stel buffer lekt, kranen dichten, buffer er (hydraulisch) tussen weg, kranen open, WP weer aan, expansievat doet weer wat het moet doen als het op de plek zit zoals aangegeven :P

Als je buffer lekt heb je in ieder geval geen last van drukopbouw door expansie in je CV systeem, dus geen expansievat nodig, hooguit een lasapparaat om de lekkage te herstellen :+

Maar jij hebt better safe than sorry, baat het niet dan schaad het niet :)

[edit] het kwartje valt 8)7 8)7 8)7 Jij hebt nog een CV ketel :? En die kan je systeem ook verwarmen zonder behulp van WP als je bepaalde kogelkranen omzet 8)7 8)7 Snap ik het nu goed :? Indien ja, dan zijn meerdere expansievaten gewenst :P
Ja pellets kachel. Maar iets wat warm is krimpt daarna ook weer he, dat is net zo erg. Het maakt ook niet uit, gaat om gevoel. Ik heb ook zeker tien kranen die nooit gebruikt gaan worden, maar kan toch handig zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij heb ik ondertussen het optimum voor mijn situatie bereikt, huis warm in de winter met kou, geen gependel met warm weer.

Een mooie lange run vanaf 08:00 vanmorgen t/m nu toe :P

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zn1ufo.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:29:
[...]
Voor die 16 euro voor een expansie doe ik niet zo moeilijk.
Waar haal je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Waar haal je die vandaan?
Oh dat weet ik niet meer, heb het toen gewoon aan google gevraagd. Voordruk moest 0.5 zijn dat weet ik nog.

Zelfs bij karwei om de hoek
https://www.karwei.nl/ass...t-18-liter-rood/p/B209331

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 23-03-2018 16:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hoe bestaat het, voor die prijs; zelfs de ophangbeugel (essentieel ) kost meer, ruim €20
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:05
CJG schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:50:
Quote @Grolsch

[/quote]

@Grolsch Daarom vraag ik het ook. Ben op zoek naar een hybride systeem, anders moet ik eerst voor meer dan € 50.000 glas gaan vervangen :( .
Ik krijg de indruk uit dit forum dat de capaciteit van de Elga beperkt is, en als je een hybride systeem hebt wil je er ook zoveel mogelijk gebruik van kunnen maken.
Dus een maatje groter dan de Elga kan denk ik geen kwaad, maar dan vraag ik mij af hoe ik aan de specificaties kan zien dat de WP inderdaad meer kan dan een Elga.
Ons gasverbruik 2017 was 2700m3, groot huis .
50K aan glas? Onze woning koste 10 ramen €1200,- voor nieuw HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

@Noord27

Ik ga er van uit dat HR++ glas niet past in onze kunststof kozijnen uit 1991.
Of kan dat wel ?

We hebben 4 kunststof puien van 5 meter hoog die dan in zijn geheel moeten worden vervangen.
Alleen al voor de woonkamer 46 kleine en grote ramen.
50.000 is dan nog een voorzichtige schatting.
Pagina: 1 ... 110 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.