Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.826 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 21:14
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:14:
[...]

Kleine foutjes houd je altijd Grolsch ;).

Hij zei zelf al dat het systeem goed ontlucht moest zijn en goed aangesloten. Wel dus typisch dingen die soms fout gaan.

We gaan het maandag zien :).
Zorg wel dat de compressor wat tijd krijgt om op te warmen. Meestal zit er een speciale start sequence ingebakken die dat regelt. Soms ook een snelstart sequence, die alleen de installateur kan kiezen. De grootste WP's hebben een paar uur nodig voor ze op temperatuur zijn. Dit is om het risico te vermijden dat er vloeistof ipv damp de compressor binnen komt. Bij mij hebben ze de snelstart sequence toegepast, maar ik ken de criteria niet waardoor dit kon.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
CJG schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:54:
@Noord27

Ik ga er van uit dat HR++ glas niet past in onze kunststof kozijnen uit 1991.
Of kan dat wel ?

We hebben 4 kunststof puien van 5 meter hoog die dan in zijn geheel moeten worden vervangen.
Alleen al voor de woonkamer 46 kleine en grote ramen.
50.000 is dan nog een voorzichtige schatting.
De Daikin Altherma Hybride 8 kW waar, bijna gratis een nieuwe HR ketel bij geleverd wordt.
Er zijn weinig hybride machines die regeltechnisch goed in duo met de CV ketel kunne draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Tomexergie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:30:
[...]

De Daikin Altherma Hybride 8 kW waar, bijna gratis een nieuwe HR ketel bij geleverd wordt.
Er zijn weinig hybride machines die regeltechnisch goed in duo met de CV ketel kunne draaien.
Ja , had ik kunnen / moeten doen maar net vorig jaar mijn CV moeten vervangen ( Nefit) ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@Noord27

Of kan dat wel ?

We hebben 4 kunststof puien van 5 meter hoog die dan in zijn geheel moeten worden vervangen.
Zonder offerte schiet je volgens mij met hagel op een mug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Bedankt voor de antwoorden mbt pomp. Duidelijk. Ook het deel over expansievat is duidelijk.

Heeft iemand al ervaring met de PCB CZ-NS4P (uitbreidingskaart voor H-serie). Ik ben benieuwd wat ik nu kan met demand control. Gebruikers handleiding is er niet zo duidelijk in. Kan ik hem dan gewoon tussen 10-100% laten draaien ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@Noord27

Of kan dat wel ?

Denk dat je beter ook kunt kijken of je spouwmuur iso hebt
Anders kun je die 50K wel in de zak houden,.

Heeft dan erg weinig zin
De zwakste schakel telt...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:16:
@Rebunted Wat is de filosofie achter het instellen van een deltaT van 5C ? En hoe bereik je dat dan, ik heb een Panasonic Monoblock en zie een deltaT=5 alleen op het moment dat hij helemaal op z'n tenen loopt als het richting -6C - -10C gaat. Het kan volgens mij alleen als je de flow enorm gaat beperken, ver onder wat Panasonic normaal gesproken voorschrijft. Ik ben benieuwd.
Dat de warmtepomp op zoek gaat naar een deltaT van 5 graden is toch niet zo gek? Volgens mij was dat zelfs de default setting.

Iemand automatische debietkranenvop de radiatoren met een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebunted schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:06:
[...]

Dat de warmtepomp op zoek gaat naar een deltaT van 5 graden is toch niet zo gek? Volgens mij was dat zelfs de default setting.

Zet het debiet eens vol open op je radiatoren en ervaar het verschil.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
@Noord27

Of kan dat wel ?

@CJG
Meestal past dat wel, soms is de spouw net 1 of 2 mm. kleiner dan voor het HR ++ predikaat nodig is, in ons geval omdat voor sommige grote ramen nu een grotere glasdikte wordt genomen.
Qua isolatie maakt het niet veel uit of je 10 of 12 mm.
Gewoon een goede leverancier even een offerte en advies vragen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rebunted schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:06:
[...]

Voor zo ver ik weet kan een WP, in ieder geval de Panasonic, dat niet. Bij de adviesflow van 900l/h resulteert een deltaT=5 namelijk in het max. vermogen van de WP. Terugmoduleren naar ongeveer 45-50% zal dan ook in een deltaT van < 2.5 moeten resulteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Nou, het WP project is weer wat verder, zit er redelijk stuk bij nu. 10 uur werk achter elkaar ben ik niet meer gewend... ;)
De helft van het grote terras in de tuin is weer op hoogte en een ietsje ander patroon. De 125 mm riool pijp voor de freon leidingen zit er in voor een metertje of 6, morgen de laatste 3 meter naar de opstel plaats van de buitenunit.

Voor dat de pijp in de grond gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nWLAJtV.jpg

Het resultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBTBLCXl.jpg

De buffer/verdeler staat ook klaar voor isolatie, doe ik morgen in de Armaflex zetten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ChuS4BBl.jpg

Stedin is ook nog even langs geweest vanmorgen, op mijn verzoek om te upgraden naar van 35 A naar 40 A automaat, maar aangezien de inkomende voedingskabel is ingegoten en de voeding los moet om er een nieuwe tussenkast in te zetten moet de voedingskabel vernieuwd worden, vanaf de splits mof in de straat, een kostbare operatie, heb ik dus maar afgeblazen, naar 3 keer 25 A kan altijd later nog. Niet dat het echt noodzakelijk is, de tent draait hier al 24 jaar op 1* 35 A, maar regeren is vooruitzien zullen we maar zeggen, zelf restten na een (eventuele) trip is wel handig natuurlijk 8) Het is nu 9,5 kW L/L of 8 kW L/W, wat een luxe... :+
Slechts zelden zal ik hybride draaien , als ik na een weekendje weg in de winter de tent snel op temperatuur wil hebben bijvoorbeeld. dan even opletten met grote verbruikers.
De sticker "ketelhuis" op de toegangsdeur van het stookhok gaat er natuurlijk af, een nieuwe kreet moet ik nog even bedenken :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1pk5unl.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 23-03-2018 21:33 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Waar zijn die - blauw-geel-rood-groene draadjes aan de rechter kant, en die glas zekering? voor, als ik vragen mag?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:57:
Nou, het WP project is weer wat verder, zit er redelijk stuk bij nu. 10 uur werk achter elkaar ben ik niet meer gewend... ;)
De helft van het grote terras in de tuin is weer op hoogte en een ietsje ander patroon. De 125 mm riool pijp voor de freon leidingen zit er in voor een metertje of 6, morgen de laatste 3 meter naar de opstel plaats van de buitenunit.

[afbeelding]

Het resultaat
[afbeelding]

De buffer/verdeler staat ook klaar voor isolatie, doe ik morgen in de Armaflex zetten
[afbeelding]

Stedin is ook nog even langs geweest vanmorgen, op mijn verzoek om te upgraden naar van 35 A naar 40 A automaat, maar aangezien de inkomende voedingskabel is ingegoten en de voeding los moet om er een nieuwe tussenkast in te zetten moet de voedingskabel vernieuwd worden, vanaf de splits mof in de straat, een kostbare operatie, heb ik dus maar afgeblazen, naar 3 keer 25 A kan altijd later nog. Niet dat het echt noodzakelijk is, de tent draait hier al 24 jaar op 1* 35 A, maar regeren is vooruitzien zullen we maar zeggen, zelf restten na een (eventuele) trip is wel handig natuurlijk 8) Het is nu 9,5 kW L/L of 8 kW L/W, wat een luxe... :+
Slechts zelden zal ik hybride draaien , als ik na een weekendje weg in de winter de tent snel op temperatuur wil hebben bijvoorbeeld. dan even opletten met grote verbruikers.
De sticker "ketelhuis" op de toegangsdeur van het stookhok gaat er natuurlijk af, een nieuwe kreet moet ik nog even bedenken :+
[afbeelding]
Zie ik het nu verkeerd of is 3 x 25A al aanwezig ? 2 stoppen erbij en je hebt 3x 25A toch ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Dat zie je goed @koevlaas2 maar dan moet je ook bbh 3fase groepenkast hebben + nieuwe meter :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
De buitenste 2 zekeringhouders zijn aan de bovenkant niet bedraad naar de groepenkast.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Jim423 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:03:
Dat zie je goed @koevlaas2 maar dan moet je ook bbh 3fase groepenkast hebben + nieuwe meter :)
Inderdaad, die groepenkast is er al, maar er zijn meerdere zaken die spelen die mij voorlopig op "hold" zetten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iKFlaURl.jpg

@Naalroc , ik vermoed iets met TF signaal, maar weet het niet, had ik moeten vragen natuurlijk. 8)7 Het is in ieder geval niet ergens op aangesloten zo te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 23-03-2018 22:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Bij mij is deze week een nieuwe "slimme " meter geplaatst, maar dat zag er niet zo uit in mijn hoofd-zekeringkast.
De toonfrequent kast naast de meter is er dus ook uit gesloopt, en dat was volgens mij een 2 draads aansluiting, aangesloten op de onderkant van de (digitale) meter die ik al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[afbeelding]

Het resultaat
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Krijg je die koelleiding daar nu door gewurmd denk je? Ik heb nog flink moeten wurmen om hem door een muur en gelijk naar boven door een vloer te krijgen, dan gaat door een pvc pijp met 2 bochten ook een uitdaging worden. >:) het is gewoon 10 en 15mm koperen leiding met isolatie wat er "even" door moet.

Vreemde bij jou daar in die kast is dat je fase en nul 6mm2 lijken en de andere 2 fasen 4mm2, het lijkt me dat dit van de straat komt toch? Of zit je meter er onder of zo?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Rol-Co schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:45:
[...]

Krijg je die koelleiding daar nu door gewurmd denk je? Ik heb nog flink moeten wurmen om hem door een muur en gelijk naar boven door een vloer te krijgen, dan gaat door een pvc pijp met 2 bochten ook een uitdaging worden. >:) het is gewoon 10 en 15mm koperen leiding met isolatie wat er "even" door moet.
Dat dacht ik ook, maar ik weet (nog) niet hoe hard een 5/8" koelmiddelleiding is.
Als die net zo hard of zacht is als de zachte 15 mm koperleiding op de rol ( de welbekende Wicu buis) dan heb ik er ook een hard hoofd in....
Ik hoop van harte dat die buis niet weer opgegraven hoeft te worden, na dat mooie straatwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:53:
[...]

Dat dacht ik ook, maar ik weet (nog) niet hoe hard een 5/8" koelmiddelleiding is.
Als die net zo hard of zacht is als de zachte 15 mm koperleiding op de rol ( de welbekende Wicu buis) dan heb ik er ook een hard hoofd in....
Ik hoop van harte dat die buis niet weer opgegraven hoeft te worden, na dat mooie straatwerk.
Ja is net zo hard/zacht, met een 9mm isolatie en hier aan elkaar/naast elkaar, we hebben hier met drie man dat ding door de badkamer naar zolder geworsteld vanaf uitgerold op de carport.

Ik had hem eerst door de buis gelegd en dan ingegraven, maar misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:45:
[...]

Vreemde bij jou daar in die kast is dat je fase en nul 6mm2 lijken en de andere 2 fasen 4mm2, het lijkt me dat dit van de straat komt toch? Of zit je meter er onder of zo?
Ik wilde eerst rond 100 leggen maar op advies van mijn installateur is dat rond 125 geworden. Er zitten 2 bochten in van 45 graden, denk (hoop) dat het gaat lukken, desnoods insmeren met Dreft....
"Push and pull, so to speak" Het is uitgegloeide koperen pijp op de rol, super schoon van binnen en in principe altijd afgedopt aan beide zijde, na elke buiging wordt hij stugger, dus het moet goed voorbereid worden.

Lijkt, :) zouden er kabels bestaan met verschillende soorten aders? De foto is van de inkomende voedingskabel ingegoten, erboven zit de kWh meter, dan de hoofdschakelaar en daarna de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:05:
[...]

Ja is net zo hard/zacht, met een 9mm isolatie en hier aan elkaar/naast elkaar, we hebben hier met drie man dat ding door de badkamer naar zolder geworsteld vanaf uitgerold op de carport.

Ik had hem eerst door de buis gelegd en dan ingegraven, maar misschien valt het mee.
Ik heb er een perstang voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:37:
[...]

Voor zo ver ik weet kan een WP, in ieder geval de Panasonic, dat niet. Bij de adviesflow van 900l/h resulteert een deltaT=5 namelijk in het max. vermogen van de WP. Terugmoduleren naar ongeveer 45-50% zal dan ook in een deltaT van < 2.5 moeten resulteren.
Ik vermoed dat het hier gaat om een Panasonic H serie. Ik heb begrepen dat je de gewenste deltaT daar kan instellen (default 5).

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lurge Toevallig linkje v.d. handleiding v.d. H serie waar ik dat zou kunnen lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:35:
[...]

Ik heb er een perstang voor :)
Pers tang voor? :?

@Gasschuif

Push pull inderdaad, dan gaat het wel, maar daar moet je eerst komen. Kon je niet een paar meter leiding ophalen bij je installateur, dan had je hem er nu al in leggen. Ik weet niet hoe ver je nog moet na dat gat in je gevel?
Dat spul komt op een rol dus moet al eerst wat recht maar wil altijd terug/blijft wat gebogen omdat je hem niet teveel wil buigen of per ongeluk knikken, dus als je een S moet maken is dat een hell, zoals hier dus door de betonnen muur, gelijk naar boven door een betonnen vloer en na de vloer gelijk rechts af ivm schuine dak.
En dat alles zonder die isolatie te slopen. :F

[ Voor 64% gewijzigd door Rol-Co op 24-03-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:12:
@Lurge Toevallig linkje v.d. handleiding v.d. H serie waar ik dat zou kunnen lezen ?
Zie linkjes van @AUijtdehaag
Pagina 97 en 98 van de eerste link (volgens de paginganummers vh document).

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grapje, denk ik: je zult die koperen leidingen door de rioolbuis moeten persen.... >:)
Niet alleen maar @Gasschuif "Push and pull, so to speak"

[ Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 24-03-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:40:
[...]

Grapje, denk ik: je zult die koperen leidingen door de rioolbuis moeten persen.... >:)
Half 12, zal drankje teveel zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co @Naalroc Een perstang om bochten en sokken op f gassen buis te persen, is een systeem van Rothenberger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:07:
@Rol-Co @Naalroc Een perstang om bochten en sokken op f gassen buis te persen, is een systeem van Rothenberger.
Ok, wist niet dat die bestond voor 40 bar druk maar goed, wat helpt dat voor de leiding door een pvc buis te wurmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lurge schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Zie linkjes van @AUijtdehaag
Pagina 97 en 98 van de eerste link (volgens de paginganummers vh document).
Er wordt wel een deltaT genoemd, maar voor het AAN / Inschakelen volgens mij. Voor zo ver ik het begrijp, wat helemaal fout kan zijn uiteraard, is dat als de Ta genoemde deltaT, hysteresis, overschrijdt de WP geactiveerd dient te worden. Bij de F serie is dat niet instelbaar en bedraagt deze ook ongeveer 5C. Deze waarde heeft echter voor zo ver mij bekend geen invloed op de normale deltaT tijdens bedrijf, die is nl. afhankelijk van benodigde capaciteit en flow van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Ok, wist niet dat die bestond voor 40 bar druk maar goed, wat helpt dat voor de leiding door een pvc buis te wurmen?
Voor de dikke leidingen die in hoekjes e.d. moeten of veel leidingen binnen wat lastig is met solderen en met buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:56:
[...]

Er wordt wel een deltaT genoemd, maar voor het AAN / Inschakelen volgens mij. Voor zo ver ik het begrijp, wat helemaal fout kan zijn uiteraard, is dat als de Ta genoemde deltaT, hysteresis, overschrijdt de WP geactiveerd dient te worden. Bij de F serie is dat niet instelbaar en bedraagt deze ook ongeveer 5C. Deze waarde heeft echter voor zo ver mij bekend geen invloed op de normale deltaT tijdens bedrijf, die is nl. afhankelijk van benodigde capaciteit en flow van dat moment.
Ik lees in een ander document dit:
Maximum pump speed setting on remote control
Standard pump speed is automatically controlled to get the designed water temperature different between water inlet and outlet (∆T). Instead of setting the standard pump speed, maximum pump speed is manually adjusted by the installer according to water circuit pressure drop.
Zie 12.2.1 van dit document https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Als ik het goed begrijp is er een maximum pomp snelheid in te stellen en wordt de pompsnelheid ingesteld afhankelijk van de gekozen deltaT (tot maximaal het ingestelde maximum).

Ik lees hier ook (11.4.4):
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of Heating operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable. Setting range is 1°C ~ 15°C
Blijkbaar is een grotere deltaT zuiniger (maar minder comfortabel). Ik heb het idee dat ik hier op het forum weleens anders heb gelezen.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
@Lurge het is geen delta t tijdens bedrijf, maar de hysterese die instelbaar is voor het aan en uit schakelen voor boven en onder de gewenste temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lurge Het valt niet mee voor mij om er een eenduidig beeld bij te krijgen. Experimenteren zal wellicht inzicht geven hoe het al dan niet werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
@Gasschuif
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1pk5unl.jpg
Naalroc schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:29:
Waar zijn die - blauw-geel-rood-groene draadjes aan de rechter kant, en die glas zekering? voor, als ik vragen mag?
dit ook gepost met foto op het "Electra huisinstallaties" deel van dit forum, omdat ik gewoon nieuwsgierig ben.
Er kwamen twee gelijkluidende antwoorden die dit verklaarden, waarvoor mijn dank; mogelijk zijn er hier ook anderen die dit wilden weten, en dan maar weer terug On Topic

van @Jim423
Normaal gesproken (er zijn natuurlijk uitzonderingen) zijn het 3 fases + N openbare verlichting. 16A gezekerd. Het daltarief en boiler relais werden hier ook mee geschakeld in de meterkasten. (gelijk dus met de lantaarnpalen, sturing vanaf een centraal punt). De draden hebben overigens niks te maken met toonfrequent. De zandzekering zit er zodat bij sluiting niet direct 33% van de lantaarnpalen uitvalt. Dit systeem is grotendeels buiten gebruik of je moet nog een echt oude meterkast hebben.
en van @papafrank99
Dit zijn inderdaad de tarief draden, hiermee word via de huisaansluitkabel je dubbeltarief mee geschakeld.
In de hoofdkabel die bij je in de straat ligt worden deze aders gebruikt voor tarief en lichtmast schakeling.
Dit is overigens een oud systeem.
Wat nieuwere aansluitingen hebben geen tarief draden meer in de huisaansluiting zitten. Dan word het tarief aangestuurd via een tarief ontvanger, er word dan een hoog frequent signaal gestuurd via een van de fase die zorgt dat de tariefontvanger schakeld.
De slimme meters hebben dit geen van beide meer nodig.
Weer wat geleerd!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:44:
@Lurge Het valt niet mee voor mij om er een eenduidig beeld bij te krijgen. Experimenteren zal wellicht inzicht geven hoe het al dan niet werkt.
Als ik hem zou hebben zou ik er graag mee experimenteren :-)

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

[afbeelding]

Het resultaat
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Gelukkig heb je een ruime mantelbuis gekozen, maar zijn de verbindingen ook gelijmd?
Want tape blijft niet lang waterdicht schat ik zo in.
Pas nog een mantelbuis met flink vocht erin gehad, was wel 25 meter, maar er ging 68c weg bij de wp en er kwam maar 31c aan bij het binnendeel. En dat kwam pas aan het licht toen het zo koud werd.
Nu was de mantelbuis zelf niet lek, alleen niet goed afgedicht aan begin en einde.
Vocht uit kruipruimte en buitenlucht condenseerde in de koude mantelbuis en gaat daar "nooit" meer weg.
Is dus echt een aandachtspuntje.

Over het trekken van de leidingen door de mantelbuis, dat kan nog een redelijk gevecht worden.
Een tip, omwikkel de leiding over de volle lengte met pvc tape, dan stropt hij niet en beschadigd de isolatie niet. Niet te strak omwikkelen met tapen, anders druk je de isolatie plat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qAXInMR6Zq85N9z81jVa2dyo/thumb.jpg

En ketelhuis kan toch gewoon blijven? Je hebt een prachtige bufferketel ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
Leiding ligt boven grondwater zo te zien. Dan kan hij gewoon een gaatje in de onderkant boren. Loopt het water gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar

1e foto op de 3e trede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:32:
Leiding ligt boven grondwater zo te zien. Dan kan hij gewoon een gaatje in de onderkant boren. Loopt het water gewoon weg.
Het gaat niet om grondwaterstand, maar een week met zware regen, dan loopt er makkelijk wat in en om condenseren van vochtige buitenlucht in een koude leiding.

@Rol-Co Verdomd, niet gezien ;) Komt helemaal goed dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Pers tang voor? :?

@Gasschuif

Push pull inderdaad, dan gaat het wel, maar daar moet je eerst komen. Kon je niet een paar meter leiding ophalen bij je installateur, dan had je hem er nu al in leggen. Ik weet niet hoe ver je nog moet na dat gat in je gevel?
Dat spul komt op een rol dus moet al eerst wat recht maar wil altijd terug/blijft wat gebogen omdat je hem niet teveel wil buigen of per ongeluk knikken, dus als je een S moet maken is dat een hell, zoals hier dus door de betonnen muur, gelijk naar boven door een betonnen vloer en na de vloer gelijk rechts af ivm schuine dak.
En dat alles zonder die isolatie te slopen. :F
Van de 8 meter totaal zit nu 5 meter in de grond, met maar 2 stuks 45 graden bochten, ik ga het advies van @Oxellaar opvolgen en goed intapen en e.e.a. insmeren met Dreft, volgens mijn installateur gaat het goed komen, hij heeft dit wel vaker gedaan.
Eerst een trekveer erdoor, dan een touw, en "push and pull" De resterende 3 meter kan ik dan de 125 mm pijp er overheen schuiven vanaf de buitenunit zijde. Na het gat in de gevel moet ik nog 1 meter naar binnen in de vrije lucht (stookruimte inpandig), dus min of meer rechtuit doorschuiven.

Mijn installateur al gevraagd dit op korte termijn in te plannen, hij adviseerde om de 60 cm een gat te boren voor te purren, c.a. 5 grote 750 ml spuitbussen zijn nodig. Zoals oxellaar al zegt, water wil je daar niet hebben, gaat nooit meer weg.

Als het erin zit zal ik weer wat foto's posten.
@Oxellaar

1e foto op de 3e trede ;)
Scherp gezien... Gelijmd inderdaad, de tape is voor extra.

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 25-03-2018 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Foutje...

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 25-03-2018 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:38
Nooit insmeren met Dreft. Altijd talkpoeder gebruiken. Talkpoeder is goed vettig en verhard nooit. Mocht je later nog een keer kabels moeten wijzigen dan ben je niet blij als je Dreft o.i.d. Hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:19:
[...]

Van de 8 meter totaal zit nu 5 meter in de grond, met maar 2 stuks 45 graden bochten, ik ga het advies van @Oxellaar opvolgen en goed intapen en e.e.a. insmeren met Dreft, volgens mijn installateur gaat het goed komen, hij heeft dit wel vaker gedaan.
Eerst een trekveer erdoor, dan een touw, en "push and pull" De resterende 3 meter kan ik dan de 125 mm pijp er overheen schuiven vanaf de buitenunit zijde. Na het gat in de gevel moet ik nog 1 meter naar binnen in de vrije lucht (stookruimte inpandig), dus min of meer rechtuit doorschuiven.

Mijn installateur al gevraagd dit op korte termijn in te plannen, hij adviseerde om de 60 cm een gat te boren voor te purren, c.a. 5 grote 750 ml spuitbussen zijn nodig. Zoals oxellaar al zegt, water wil je daar niet hebben, gaat nooit meer weg.

Als het erin zit zal ik weer wat foto's posten.

[...]

Scherp gezien... Gelijmd inderdaad, de tape is voor extra.
Ah, ik had hier ook 8M lengte.

Ik ben benieuwd hoe je het met je voeding kabel gaat doen, officieel moet de voeding aan de buiten unit en van daar uit naar de binnen unit. Dat betekent dat je 2x door de buis moet, je zou wel gek zijn!
Ik heb bij de binnen unit een lasdoos met kabel naar de binnen en buiten unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:32:
[...]

Ah, ik had hier ook 8M lengte.

Ik ben benieuwd hoe je het met je voeding kabel gaat doen, officieel moet de voeding aan de buiten unit en van daar uit naar de binnen unit. Dat betekent dat je 2x door de buis moet, je zou wel gek zijn!
Ik heb bij de binnen unit een lasdoos met kabel naar de binnen en buiten unit.
Bij veel units loopt de communicatie over de voeding. En als je binnendeel altijd gevoed is, dan bestaat de kans dat hij meer elektra gebruikt in standby, hij kan immers niet echt uit.

Volgens mij ben je niet gek als je het aansluitschema van de fabrikant volgt ;) Tegendeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de Mitsu kan alle 2 volgens mij, maar default is binnen unit laten voeden door buitenunit

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:03
Ik lees al een tijd mee op dit forum en ben van plan een Hitachi warmtepomp aan te schaffen en wel een
RAS-3. Met een externe tapwatwater tank van Hitachi, eenDHWT200E-2.5H1E, deze zou op
de zolder geplaatst moeten worden, vlak boven de interne RAS-3 unit. Nu is de zolder te
bereiken d.m.v. een vlizotrap en daar heeft mijn vraag mee te maken, de DHWT200S-2.5H1E
moet hierdoor naar boven. Nu kan ik de diameter van deze tank in de documentatie vinden, nl. 620mm. echter dat is te groot om door de opening van de vlizotrap te krijgen. Nu weet ik van een vorige installatie
dat de “isolatiemantel” te demonteren is waardoor de diameter kleiner is.
Kan iemand mij informeren of deze mantel bij deze tank ook los te halen is en wat dan de diameter
van de tank is?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:46:
[...]

Bij veel units loopt de communicatie over de voeding. En als je binnendeel altijd gevoed is, dan bestaat de kans dat hij meer elektra gebruikt in standby, hij kan immers niet echt uit.

Volgens mij ben je niet gek als je het aansluitschema van de fabrikant volgt ;) Tegendeel zelfs.
Mijn wp heeft een aparte communicatie draad van binnen naar buiten unit. Dus dan maakt het niets uit en scheelt je een flink stuk kabel. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:33:
[...]

Mijn wp heeft een aparte communicatie draad van binnen naar buiten unit. Dus dan maakt het niets uit en scheelt je een flink stuk kabel. ;)
Ja... Wat is flink? 10 meter, 15 meter?
15€....20€?
Ik zou hem gewoon aansluiten volgens schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Ja... Wat is flink? 10 meter, 15 meter?
15€....20€?
Ik zou hem gewoon aansluiten volgens schema.
Of gewoon even in het schema kijken en dan zie je dat beide aansluitingen in de buitenunit intern aan elkaar zitten en het dus onzinnig is als de kabel van binnen komt. ;)
Maar trek gerust een kabel heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:33:
[...]

Of gewoon even in het schema kijken en dan zie je dat beide aansluitingen in de buitenunit intern aan elkaar zitten en het dus onzinnig is als de kabel van binnen komt. ;)
Maar trek gerust een kabel heen en weer.
Lezen... ;) ik zei.... Het aansluitschema aanhouden, meer niet.
Bij lang niet ieder model zit de voeding rechtstreeks doorgelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:24
Eindelijk een update:
Na het monteren van de phonolyt dempingsblokken is het geluid aanzienlijk minder, maar met een goed oor nog hoorbaar. Ik heb besloten om de massa-truc toe te passen: ik ga wat rubberen tegels kopen, betonnen tegels had ik nog. Opbouw zal dan zijn: platdak garage -> rubber tegel -> betonblok ->rubberbalk -> phonolyt dempingblok -> Ecodan WP. Hopelijk gaat dit deze week plaatsvinden, ik houd jullie op de hoogte. Helaas geen lage temperaturen waardoor de WP flink moet werken, maar ik kan e.e.a. natuurlijk forceren met een SWW run })
iPiX1999 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:03:
Hallo! Na een tijdje flink geklust te hebben kan ik mij definitief aanmelden. Ik heb een ecodan 7,5 kW gezet, zelf aangesloten en sinds valentijnsdag draait hij lekker mee. Ik heb er meteen de WiFi en RF/kamerthermostaat bijgekocht en aangesloten. SWW draait sinds gisteren mee; 300 liter Termica boiler op 45 graden.

Ook vorige week in de kou heeft hij het goed gedaan, op wat trillingen na. Montage op rubberen blokken (klima-corner) op houten platdak van garage zorgt toch voor wat trillingen/geluid binnen (alleen hoorbaar als binnen de radio/tv uit staat). Ik heb bij klimacorner de phonolyt knoppen besteld die ik van het weekend ga monteren, ben benieuwd naar de resultaten. Hopelijk zijn ze hun geld waard (duur!).

Verder heb ik van de subsidie meteen 3300 Wp PV panelen bijgelegd om ervoor te zorgen dat (een deel van) het extra stroom verbruik gedekt is/wordt. CV ketel staat nu standby, voor de noodgevallen, maar het zal niet lang meer duren voordat hij afgeschakeld wordt :)

Ook heb ik 2 kWh meters besteld bij Ali, om het stroomverbruik beter te kunnen monitoren, ik wil ze aansluiten op de binnenunit.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:41
Grolsch schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:51:
Bij de Mitsu kan alle 2 volgens mij, maar default is binnen unit laten voeden door buitenunit
Bij de Zubadan kan inderdaad beide.
Ik heb eerst een aparte 1-fase voeding naar de besturingskast binnen gehad (PAC-IF012-BE) en een aparte 3 fasige voeding naar de 11 kWTh buitenunit.
Af en toe gaf dat communicatie problemen.
Op advies van Alklima heb ik toen de besturingskast binnen gevoed vanuit de buitenunit.
Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.

Overigens is het bij de Zubadan niet zo, dat beide kabels in de buitenunit op dezelfde klemmen uitkomen.
Maar in zijn algemeenheid zou ik ook zeggen: volg de aanbevelingen van de fabrikant. Ze hebben het in het algemeen niet voor de flauwekul zo opgeschreven.

(Ik heb geen binnenunit, maar binnen in huis alleen maar een platenwarmtewisselaar en een besturingskast in huis. Toen ik mijn Zubadan kocht waren er nog geen complete "binnenunits")

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Vanmiddag even bezig geweest met "knippen en plakken" :+ Het buffervat staat in de Armaflex, zelfklevend, werkt perfect en snel, 9 mm dik, 2 lagen is 18 mm. Buitendiameter is nu 35 cm, past net op het tafeltje.
Weer hulde aan mijn installateur, die van de week even langs kwam rijden om een rol Armaflex af te leveren... _/-\o_

Het vat net klaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VnSFnwe.jpg

Op locatie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jy3ME1K.jpg

Detail van het tafeltje, kun je gelijk zien dat het "ketelhuis" niet zo groot is. 1.10*1,30 m.
Daar moet alles ingeknutseld worden. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4aZMHGk.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 25-03-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De bijl staat al klaar om de muur er uit te hakken mocht je toch ruimte te kort komen?
Wel het betere knutselwerk zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er inderdaad netjes uit. Ik zou zelf overigens de isolatie (na installatie) nog flink dikker maken. 18mm is niet veel. Ik zou het vat rondom in de rockwool of glaswol zetten, en dan 10cm dik of zo. Dat gaat een berg warmteverlies schelen en houdt je ketelhok ook wat koeler.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Andrehj schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:36:
Ziet er inderdaad netjes uit. Ik zou zelf overigens de isolatie (na installatie) nog flink dikker maken. 18mm is niet veel. Ik zou het vat rondom in de rockwool of glaswol zetten, en dan 10cm dik of zo. Dat gaat een berg warmteverlies schelen en houdt je ketelhok ook wat koeler.
Twee muren zijn inpandig, verwarmen de garage/werkplaats. Dus geen probleem, een muur is naar de buren, die gun ik wel wat warmte en een goed geïsoleerde buitenmuur/plafond. De vloer is voorzien van een dikke purlaag, 24 jaar geleden gespoten zal dus hopelijk ook wel meevallen. Het vat/verdeler zal nooit hoger worden als een graad of 40 a 45 Daar kom ik komend stookseizoen achter. Mijn inschatting is dat het wel mee valt (hopelijk). We gaan het zien, en inderdaad, meer kan altijd later nog.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:39

thido

Tilburg

Als we dan toch klusfoto's aan het posten zijn... :-) Stookseizoen is wel voorbij, dus de wand word binnenkort gestuct.
Plinten eraf, voorstrijk erop en stopcontacten naar voren gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/stucklaar.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@thido
Een kunstwerk opzich, ik zou er geen stuc op doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 14:49
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:39:
@thido
Een kunstwerk opzich, ik zou er geen stuc op doen. :)
Moet geen trend worden he :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

FF voor de vakmannen....
Is er een kant op een WP die meer of minder lawaai maakt?
En is er een richting die je wel of niet naar het oosten, westen oid moet zetten..
Ben een plekje aan het zoeken..
En het is misschien een detail, maar dan toch/

De beste plaats/richting voor een WP?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:23:
FF voor de vakmannen....
Is er een kant op een WP die meer of minder lawaai maakt?
En is er een richting die je wel of niet naar het oosten, westen oid moet zetten..
Ben een plekje aan het zoeken..
En het is misschien een detail, maar dan toch/

De beste plaats/richting voor een WP?
Op noord is beste geloof ik, in ieder geval niet recht in de zon als je war gaat gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Dylantje2 Als het kan de fan laten aanzuigen op ZW. Dat scheelt fan vermogen op jaarbasis.
Geen idee overigens of je tussen bebouwing zit of meer in een buitenbuurt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0iB5dFl.png

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 26-03-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Dylantje2 Ik had zelf verwacht dat de kant met de ventilator (de voorkant) het meeste geluid zou maken, maar er komt aan de achterkant toch net ietsje meer geluid. Het is geen gigantisch verschil overigens.
Dit is bij een Panasonic Monobloc. Bij een split maakt het volgens mij allemaal veel minder uit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

thido schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:31:
Als we dan toch klusfoto's aan het posten zijn... :-) Stookseizoen is wel voorbij, dus de wand word binnenkort gestuct.

[afbeelding]
Ben je niet bang dat je in de toekomst eens een schildertje wil ophangen en je door een buis boort?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maasluip schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:53:
[...]

Ben je niet bang dat je in de toekomst eens een schildertje wil ophangen en je door een buis boort?
http://www.tesa.nl/consum...2UBwc4EAAYASAAEgLf3PD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ben je niet bang dat 5 jaar nadat je je schilderijtje hebt opgehangen dat ding naar beneden dondert? 8)

serieus: daar ben ik dus wel bang voor met dat soort dingen

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Maasluip je kan ook gewoon een schilderij ophangsysteem nemen. Heb je een lat helemaal boven aan plafond.

Ik zal me eerder zorgen maken als je een tv of zo wilt ophangen. Dan lukt het niet meer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ach je hebt nog altijd 80% kans dat je er naast boort dus het valt best mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thido schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:31:

[afbeelding]
Hoe ontlucht je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 19:39

thido

Tilburg

Nee, daar ben ik niet bang voor.
De kans dat er iets aan komt te hangen terwijl wij er wonen is sowieso erg klein.
Schilderijtje etc. lukt overigens prima (m.b.v. warmte stikkers of flir apparaat leidingen opzoeken).
TV of iets anders groot/zwaar zou ik er inderdaad niet meer aan hangen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt ook van die "apparaatjes" die kunnen zien/horen/voelen/ruiken of er een buis achter zit, dit heb ik ook wel eens gebruikt in onze woning.

Onze installateur had zo'n apparaat, en die mocht ik toen lenen.

Altijd lullig dat je een leiding raakt, en stroom "valt mee" , maar een waterleiding (of CV leiding in dit geval) is vervelender :)

Hij leek hier wel op

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/Merken/Bosch/Large/Detector_GMS120_0601081000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
@Grolsch Ja, handig zoiets. Heb er zelf ook een, maar deze zijn voor het vinden van spanning, metaal of balken. Ik verwacht dat dit helemaal niets doet voor kunststof leidingen in een gestucte wand. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Hoe ontlucht je zoiets?
Gaat hetzelfde als gewone vloerverwarming, groep voor groep spoelen. Dus bijvullen via de aanvoer en direct aftappen via de retour. Of met een vulpomp, dat werkt helemaal makkelijk.

@Grolsch met een warmtebeeld camera... Dan weet je het zeker.

Maar zou gewoon niet boren in zulke wanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 26-03-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@reneeke1970
@Gasschuif
@!null

MM Noord? Wat staat dan naar Noord?
Fan aanzuigen? Dus als ik het goed begrijp zuigt de fan ipv blazen? :-) [ vrijstaand woon ik ]
Wordt een Pana 5 H versie

Zouden coniferen last hebben van de afgezogen lucht??
Als ik hem op zw zet, komt de uitgaande lucht in de coniferen [ 50cm afstand ]
En heeft de inkomende lucht vrij spel..:-)

Als ik het goed zie
De fan richting het zuidwesten ivm rendement...
En mijn huis staat dan noord tov de pomp en zou het geluid ook relatief minder zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maasluip schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:00:
Ben je niet bang dat 5 jaar nadat je je schilderijtje hebt opgehangen dat ding naar beneden dondert? 8)

serieus: daar ben ik dus wel bang voor met dat soort dingen
Heel simpel..

Als je de WP draaiende hebt.. Beetje water sproeien op je muur.
Wat het eerste droog is leidingen..

Of voordat je stuct
FF alle leidingen op meten [ of je ids ff laten doen ]
Kost alleen wat tijd...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:01:
@reneeke1970
@Gasschuif
@!null

Fan aanzuigen? Dus als ik het goed begrijp zuigt de fan ipv blazen? :-) [ vrijstaand woon ik ]

Als ik het goed zie
En mijn huis staat dan noord tov de pomp en zou het geluid ook relatief minder zijn...
Fan richting noord oost, uit het zuid westen waait meestal de wind en die wil je niet tegen de richting van de unit in hebben waaien.
Unit op oost is ook goed hoor (staan ze bij mij ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:05:
[...]

Fan richting noord oost, uit het zuid westen waait meestal de wind en die wil je niet tegen de richting van de unit in hebben waaien.
Unit op oost is ook goed hoor (staan ze bij mij ook).
MM dat zijn 2 verschillende berichten?/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:08:
[...]

MM dat zijn 2 verschillende berichten?/
Ik kan je even niet volgen ? De fan blaast van de unit weg, zuigt aan de verdamper dus. Deze uitblaas moet zoveel mogelijk wind mee geïnstalleerd worden, dus dan krijg je voorkant richting noord oosten.
Uitblaas liever niet richting je coniferen, (= 10c kouder dan ingaande lucht) aanzuig maakt niet uit als dit via de coniferen gaat.
Snap je het nog ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:01:
@reneeke1970
@Gasschuif
@!null

Als ik het goed zie
Rendement met wind richting is leuk maar alleen van toepassing als hij helemaal vrij staat. Ik sta tegen het huis dus wind is nihil.
Wat belangrijk is met de zon er op word temperatuur sensor beïnvloed waardoor hij stopt met warm water maken, als je tenminste war gebruikt...
Dus vandaar noord want dan kan zon hem niet bereiken, meet hij altijd goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Rendement met wind richting is leuk maar alleen van toepassing als hij helemaal vrij staat. Ik sta tegen het huis dus wind is nihil.
Wat belangrijk is met de zon er op word temperatuur sensor beïnvloed waardoor hij stopt met warm water maken, als je tenminste war gebruikt...
Dus vandaar noord want dan kan zon hem niet bereiken, meet hij altijd goed
Daarom zit de sensor ook aan de achterzijde zodat de zon er haast onmogelijk op kan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dylantje2 Ik heb de Pana H 5 kw monobloc. Zoals gezegd, de kant waar je de ventilator ziet, daar komt de lucht ook uit (dus aan die kant blaast hij).
Aan de andere kant zuigt hij, en dat gaat wat minder hard dan de fan. De fan kan denk ik wel wat bloemetjes slopen als hij veel zou moeten draaien. Maar aan de aanzuigende kant is het toch veel minder erg en zal dat dus geen gevolgen hebben. Die achterkant (waar hij aanzuigt) maakt wel net iets meer geluid dan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:29:
@Dylantje2 Ik heb de Pana H 5 kw monobloc. Zoals gezegd, de kant waar je de ventilator ziet, daar komt de lucht ook uit (dus aan die kant blaast hij).
Aan de andere kant zuigt hij, en dat gaat wat minder hard dan de fan. De fan kan denk ik wel wat bloemetjes slopen als hij veel zou moeten draaien. Maar aan de aanzuigende kant is het toch veel minder erg en zal dat dus geen gevolgen hebben. Die achterkant (waar hij aanzuigt) maakt wel net iets meer geluid dan de voorkant.
En wat is het verschil in geluid met je buurman Jelte ? Verschil tussen een mono en split 5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 het voordeel in je COP ga je niet weer zien. Je moet alleen zien te voorkomen dat de wind vol in je ventilator komt. Heb je foto's of plattegrondje :?

Ik zou niet tegen coniferen aan blazen, het beste is dat de uit blaas kant een metertje of 4 vrije ruimte heeft, aanzuigkant heeft niet zoveel nodig (20cm is genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:03:
[...]

@reneeke1970
@Gasschuif
@!null

Als ik het goed zie
Pic's zeggen meer dan 1000 woorden :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bjv2h4tnsqy0u.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door koevlaas2 op 26-03-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@koevlaas2 Dan moet ik bij hem wel even zien als dat ding hard aan het werk is. Of een defrost aan het doen is. En dan verwacht ik dat de split een stuk stiller is. Maar zo op laag vermogen is het geluid vergeiljkbaar, en dat is dus vrij stil.
Ben ook benieuwd wat het binnen voor geluid maakt, maar dat zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 Je zegt ik woon vrijstaand ?
Hoeveel m3 gasverbruik heb je nu jaarlijks en hoe groot in m2 en m3 is je pand + bouwjaar svp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:47:
@koevlaas2 Dan moet ik bij hem wel even zien als dat ding hard aan het werk is. Of een defrost aan het doen is. En dan verwacht ik dat de split een stuk stiller is. Maar zo op laag vermogen is het geluid vergeiljkbaar, en dat is dus vrij stil.
Ben ook benieuwd wat het binnen voor geluid maakt, maar dat zal wel meevallen.
De pomp hoor je in de binnenunit een beetje, maar bij hem staat hij in een apart kamertje en ze hebben er verder geen last van geloof ik.
Bij jou hoor je de pomp buiten ook een beetje maar niet storend toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:47:
@Dylantje2 Je zegt ik woon vrijstaand ?
Hoeveel m3 gasverbruik heb je nu jaarlijks en hoe groot in m2 en m3 is je pand + bouwjaar svp ?
M³ Is lastig nog kleine 1000 met pelletstove. [ stook al jaren op 40 graden water ]
verwarmde M² is een kleine 70M² [ 2.5 m hoog ]
Bouwjaar early nineties

Maar toch welke richting de fan is het beste???

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@koevlaas2 Meeste tijd draait hij gewoon rustig aan en hoor je hem vrijwel niet. Dat je moet kijken of hij wel draait of niet, omdat je het niet hoort. Soms hoor je het wel als je er naast staat, als hij bijvoorbeeld 600W pakt ofzo. Maar ook niet storend.
Echter, als hij hard aan het werk is voor het tapwater, of door een defrost gaat, dan maakt hij toch redelijk wat geluid. En bij een defrost zijn er ook nog eens trillingen te voelen. Vandaar de vraag voor andere pootjes.
Nou gaan we komend half jaar geen defrosts meer zien denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:51:
[...]

Maar toch welke richting de fan is het beste???
Met de wind mee, dus noord oost, want bijna altijd zuid westen wind.
Je Monoblock stel je dus op aan de noord of oostkant van je crib.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:54:
@koevlaas2 Meeste tijd draait hij gewoon rustig aan en hoor je hem vrijwel niet. Dat je moet kijken of hij wel draait of niet, omdat je het niet hoort. Soms hoor je het wel als je er naast staat, als hij bijvoorbeeld 600W pakt ofzo. Maar ook niet storend.
Echter, als hij hard aan het werk is voor het tapwater, of door een defrost gaat, dan maakt hij toch redelijk wat geluid. En bij een defrost zijn er ook nog eens trillingen te voelen. Vandaar de vraag voor andere pootjes.
Ik hoorde mijn Ecodan in de constructie beuken als ik in mijn bed lag, nu heb ik er soft rubbers onder die ik ook voor airco's gebruik. Het geluid is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:54:
[...]

Met de wind mee, dus noord oost, want bijna altijd zuid westen wind.
Je Monoblock stel je dus op aan de noord of oostkant van je crib.
MMM dus de fan in de richting noord oost, en de fan zuigt dus???

IS dat ervaring of ergens op gebaseerd[ biuten je logica om ]

xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:58:
[...]

MMM dus de fan in de richting noord oost, en de fan zuigt dus???

IS dat ervaring of ergens op gebaseerd[ biuten je logica om ]

xxx
Klopt, sta je voor je unit dan krijg je het heel koud als deze draait :)
En ik probeer al de logica vanaf mijn eerste reactie op je over te brengen: ' want bijna altijd zuid westen wind.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:54:
@koevlaas2
Vannacht nog 4 :)
Het is in de nacht nog vrij fris hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:10:
@Dylantje2 het voordeel in je COP ga je niet weer zien. Je moet alleen zien te voorkomen dat de wind vol in je ventilator komt. Heb je foto's of plattegrondje :?

Ik zou niet tegen coniferen aan blazen, het beste is dat de uit blaas kant een metertje of 4 vrije ruimte heeft, aanzuigkant heeft niet zoveel nodig (20cm is genoeg)
Platte grond...
https://drive.google.com/...J7PqtyIdHqBgh5YQDybCyFNPS

Tuin op het zuiden...
De kant van de weg is waar ook de coniferen staan...
Il wil hem eigenlijk evenwijdig aan de weg zetten.. [ heel misschien evenwijdig aan de achtergevel ]
Er komt een kunstwerk van een kast omheen ivm WAF...[ bouw ik zelf met isolatie ]
Dus zon zal weinig invloed hebben..

Maar ik denk dat als de bomen er een hekel aan kunnen hebben, ik de fan maar de tuin in laat blazen..

#dimdammen .... ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:34:
[...]

Platte grond...

Tuin op het zuiden...
Il wil hem eigenlijk evenwijdig aan de weg zetten.. [ heel misschien evenwijdig aan de achtergevel ]
Er komt een kunstwerk van een kast omheen ivm WAF...[ bouw ik zelf met isolatie ]

Maar ik denk dat als de bomen er een hekel aan kunnen hebben, ik de fan maar de tuin in laat blazen..

#dimdammen .... ;) ;)
Mijn klimop op 1.3 meter heeft er geen last van.
Onderschat zon niet, je hele kast word warm, de dichtbij gelegen muur word door zon warm en gaat stralen.
Een graad of drie vier verhoging geeft vertekend beeld aan je war, met beetje wind is dat beeld weer normaal dus je kunt moeilijk sturen.
En aangezien jij waarschijnlijk de @Verwijderd methode gaat gebruiken, wees gewaarschuwd voor slapeloze nachten......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:34:
[...]

Platte grond...

Tuin op het zuiden...

#dimdammen .... ;) ;)
In deze situatie heb jij geen last (of gemak) van de wind. Het is allemaal beschut, wat ook een goede optie kan zijn is inderdaad 90 graden gedraaid met de kont tegen de achtergevel aan en dan blaast hij je tuin in.
Alleen lijkt het erop dat je een zijingang hebt daar :? Dus dan komt hij wel in het looppad te staan.

Is dat een plat dak wat ik zie :? Daar zou je hem ook nog op kunnen zetten.

Ik zou hem niet tegen de coniferen aan laten blazen, dat gaat niet goed komen met de coniferen denk ik, en ook onvoldoende vrij uitblaasruimte als je de buitenunit 20CM voor de coniferen zet.

Jij kunt met een monoblock meer besparen door je warmwaterleidingen zo dicht mogelijk bij je huis te krijgen als door rekening te houden met de windrichting.

Pagina: 1 ... 111 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.