Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.821 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Grolsch schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:33:
Je hebt ook van die "apparaatjes" die kunnen zien/horen/voelen/ruiken of er een buis achter zit, dit heb ik ook wel eens gebruikt in onze woning.

Onze installateur had zo'n apparaat, en die mocht ik toen lenen.

Altijd lullig dat je een leiding raakt, en stroom "valt mee" , maar een waterleiding (of CV leiding in dit geval) is vervelender :)

Hij leek hier wel op

[afbeelding]
Of dit tooltje
https://www.warp-systems.nl/speetrace-2/
Heb hem in huis, als over 2 a 3 weken mijn vw werkt kan ik hem uittesten...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
MarFan schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:45:
Heeft iemand al ervaring met de PCB CZ-NS4P (uitbreidingskaart voor H-serie). Ik ben benieuwd wat ik nu kan met demand control. Gebruikers handleiding is er niet zo duidelijk in. Kan ik hem dan gewoon tussen 10-100% laten draaien ?
Niemand ? Hij komt er bij mij in, dus zal mijn ervaring (volgende winter) delen.

Iemand al de Wifi module van Panasonic draaien ? Is dit op een of andere manier in Domoticz te krijgen ? Of is het een gesloten protocol ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 05:42:
[...]

Vannacht nog 4 :)
Het is in de nacht nog vrij fris hoor.
Oh ja, maar bij mij draait hij snachts niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
MarFan schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:33:
[...]

Niemand ? Hij komt er bij mij in, dus zal mijn ervaring (volgende winter) delen.

Iemand al de Wifi module van Panasonic draaien ? Is dit op een of andere manier in Domoticz te krijgen ? Of is het een gesloten protocol ?
Zie hier wat voorbeelden:

http://cdn1.hcdn.nl/cdn/3...2-4206-9095-E45C06F48562_

Voor wat betreft zonneboiler toepassing biedt hij niet echt wat een losse controller kan bieden (meer opties) en is het niet echt goedkoper.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 05:42:
[...]

Vannacht nog 4 :)
Het is in de nacht nog vrij fris hoor.
Ik zit momenteel in het stramien van 1x verwarmen en dan pas 24 uur later weer.
Helaas steeds midden in de nacht, geeft in de ochtend wel een lekker warme vloer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:26:
[...]

Daarom zit de sensor ook aan de achterzijde zodat de zon er haast onmogelijk op kan schijnen.
Dat is niet de reden schat ik zo in.

Niet overal ter wereld is ZW de meest voorkomende windrichting verwacht ik.
En een oosten wind is de windrichting bij vorst of heet weer in Nederland.
Terwijl storm vaak uit zw komt... Wat is dus de beste stand voor je buitendeel.... Lastig te zeggen.

De sensor zit daar, omdat hij dan, bij draaiende fan, niet veel beïnvloed word door zijn eigen warmte of kou.
Voor echt goede meting van de buitenT moet je een externe sensor plaatsen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voor als er lange leidingen gebruikt moeten worden: kijk eens naar deze oplossing:

http://www.ecologieforum.....php?f=3&t=1640&start=201

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:56:
[...]

Helaas steeds midden in de nacht, geeft in de ochtend wel een lekker warme vloer.
Hij loopt hier gewoon mijn vaste programma en WAR regelt de rest. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:56:
[...]

Ja, had ik ook, is toch niet 100% comfortabel. Heb nu sinds vannacht ook maar nachtverlaging ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook gewoon volgens klokprogramma en WAR en loopt eigenlijk als een tierelier.

Per dag zo'n 7 á 20 kWh verbruik afhankelijk van de zon, buitentemperatuur en SWW behoefte.

Eigenlijk een "set and forget" systeem als het eenmaal goed loopt.

@koevlaas2 begrijp ik nu goed dat alles gewoon weer goed werkt sinds je het koudemiddel hebt afgetapt en bijgevuld :?

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 27-03-2018 16:27 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:26:
@koevlaas2 begrijp ik nu goed dat alles gewoon weer goed werkt sinds je het koudemiddel hebt afgetapt en bijgevuld :?
Klopt, de unit loopt nu als een zonnetje.
De instellingen waren al geoptimaliseerd dus verder heb ik er niets meer aan gedaan.
Wel heb ik nu het verschil kunnen voelen tussen de cv ketel en de warmtepomp, ondanks de slechts 29c van de WP is de vloer veel warmer dan met de cv ketel. Nou hebben we ook niet bepaald alle remmen los gegooid met de cv.
De airco icm de WP is helemaal een giller.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:15:
Voor als er lange leidingen gebruikt moeten worden: kijk eens naar deze oplossing:

http://www.ecologieforum.....php?f=3&t=1640&start=201
Ik heb hier tzt nog een leiding door de tuin nodig als ik een zonneboiler op mijn nog te bouwen schuur heb, ik zal aan deze constructie denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:23:
[...]
Ik heb hier tzt nog een leiding door de tuin nodig als ik een zonneboiler op mijn nog te bouwen schuur heb, ik zal aan deze constructie denken.
Laat die zonneboiler maar weg. Een PV-systeem kost ongeveer hetzelfde per kWh (of MJ), maar levert elektriciteit, waar je veel meer mee kunt dan met warmte.
Bovendien levert een zonneboiler in de zomer te veel warmte (hoe voer je die af en voorkom je overkoken?) en in de winter te weinig. En als je dan toch warmte nodig hebt, zet je gewoon de WP aan, die van 1 kWh elektriciteit 2 tot 4 kWh aan warmte maakt. In totaal dus veel efficiënter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 22:54
Vandaag mijn Nefit Enviline geinstalleerd. Nu wil ik het stookprotocol gaan volgen, kan alleen niet vinden hoe ik de temperatuur op een vast aantal graden instel. Ik kan alleen stooklijnen aangeven.

Kan iemand me dat zo vertellen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:40:
[...]

Laat die zonneboiler maar weg. Een PV-systeem kost ongeveer hetzelfde per kWh (of MJ), maar levert elektriciteit, waar je veel meer mee kunt dan met warmte.
Bovendien levert een zonneboiler in de zomer te veel warmte (hoe voer je die af en voorkom je overkoken?) en in de winter te weinig. En als je dan toch warmte nodig hebt, zet je gewoon de WP aan, die van 1 kWh elektriciteit 2 tot 4 kWh aan warmte maakt. In totaal dus veel efficiënter.
Maar een WP slijt en de onderdelen zijn schreeuwend duur, een zonneboiler zal de WP mooi kunnen ontlasten.
Tegen overkoken is de boel beveiligd dan word het circuleren 'gewoon' stil gelegd.

Morgen haal ik 2 extra zonnepanelen op, heb toch iets meer stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:41:
Vandaag mijn Nefit Enviline geinstalleerd. Nu wil ik het stookprotocol gaan volgen, kan alleen niet vinden hoe ik de temperatuur op een vast aantal graden instel. Ik kan alleen stooklijnen aangeven.

Je stooklijn waarden gelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2
Ik zou het nog maar eens goed doorrekenen. WP moet je gewoon in 15 jaar afschrijven, en dan een nieuwe kopen. Dan valt het met die onderdelenkosten wel mee.
Verder snap ik je overkookbeveiliging niet. Als je het circuleren stil legt, wordt ie toch warmer en gaat ie toch juist koken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
@Andrehj Bij de systemen die ik ken laat je de elementen/panelen leeg lopen als er risico is van overkoken, net zo als je doet als er vorst risico is, en er geen glycol in het systeem zit. De circulatiepomp gaat natuurlijk ook uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 27-03-2018 18:11 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:47:
[...]

Je stooklijn waarden gelijk zetten.
Allemaal op die 20, 25, 30, 35?

Hoe snel gaat de WP naar die temp toe?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik ben even benieuwd hoe een defrost van de Elga er uitziet.
Van de week waren alle lamellen bevroren (ijsafzetting paar mm). Temperatuur +2C maar zeer vochtig (mist).

De Elga sloeg zo nu en dan aan maar dan na 5 minuten weer uit en stuurde CV aan.
Het ijs bleef er lang op zitten, pas nadat ik de thermostaat enkele uren naar beneden draaide begon het ijs te dooien.

Mijn vraag: wat zou er moeten gebeuren, de zgn. defost? En wat is het effect daarvan?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:41:

Je stookprotocol hoort een aparte functie te zijn (tenminste ik ga ervan uit dat de enviline die functie heeft) en doe je niet via stooklijn. Misschien ergens een menutje vloerdroogfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:40:
[...]

Alles inzetten op pv is ook niks. Zeker met onduidelijkheid mbt salderen.

Een wp is >35C al gauw in efficiënter. Op gegeven moment doet zelfs element mee die ook op cop1 werkt.

Met dat in gedachte en Het feit dat er gebrui wordt gemaakt van doorstroomverwarmers dan is de terugverdientijd van een zonneboiler plots heel wat kleiner.

Ik bespaar bv 4x10min douchen @ 4500watt de afgelopen zonnige dagen. Dit is het stroom wat mijn clage verbrand met een WP verwarmde buffervat van 25-32C. Reken maar uit wat dat per jaar kost. De afgelopen week deed de zonneboiler het verwarmen van het buffervat. Zelfs met het grauwe weer van vandaag heeft ie toch van 20C water 45C water gemaakt.
Gratis douchen weer.

En voor @koevlaas2 betekent een zonneboiler ook een belangrijke ervaring om zijn portfolio op te leuken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:24:
[...]

Je stookprotocol hoort een aparte functie te zijn (tenminste ik ga ervan uit dat de enviline die functie heeft) en doe je niet via stooklijn. Misschien ergens een menutje vloerdroogfunctie?
Vloerdroogfunctie kent hij inderdaad. Nefit zelf adviserde aan mijn installateur om deze vooralsnog niet te gebruiken omdat hij nog niet goed zou werken en ook niet in elke situatie de beste oplossing is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:29:
[...]

Een wp is >35C al gauw in efficiënter. Op gegeven moment doet zelfs element mee die ook op cop1 werkt.

Met dat in gedachte en Het feit dat er gebrui wordt gemaakt van doorstroomverwarmers dan is de terugverdientijd van een zonneboiler plots heel wat kleiner.

Ik bespaar bv 4x10min douchen @ 4500watt de afgelopen zonnige dagen. Dit is het stroom wat mijn clage verbrand met een WP verwarmde buffervat van 25-32C. Reken maar uit wat dat per jaar kost. De afgelopen week deed de zonneboiler het verwarmen van het buffervat. Zelfs met het grauwe weer van vandaag heeft ie toch van 20C water 45C water gemaakt.
Gratis douchen weer.

En voor @koevlaas2 betekent een zonneboiler ook een belangrijke ervaring om zijn portfolio op te leuken.
Jij kiest toch zelf voor slurpende doorstromers? En een element op normale wijze mee laten werken in een wp wil ik zien? Geef eens demo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het ook een bijzondere redenering, maar ieder zijn meug. Als je je SWW met een WP met COP 2-4 maakt, is een PV-systeem gewoon efficienter en goedkoper. En dan hoef je bij thuiskomst (na je vakantie) ook je leeggelopen zonneboiler niet opnieuw te vullen, maar hebben je PV-panelen gewoon een deel van je vakantie betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:37:
[...]

Jij kiest toch zelf voor slurpende doorstromers?
Ik kies/koos voor een systeem dat alle mogelijkheden aan kan en welke nu optimaal samen kan laten werken.

In wintermaanden verwarmt WP bufferwater t/m 35C. Doorstroomverwarmer van 35 tot 42C on demand.
Vanaf maart verwarmt zonnecollector bufferwater t/m 55C tbv sww. Doorstroomverwarmer blijft uit.
En een element op normale wijze mee laten werken in een wp wil ik zien? Geef eens demo?
Open klepje: Heater on :?
Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:40:
Ik vind het ook een bijzondere redenering, maar ieder zijn meug. Als je je SWW met een WP met COP 2-4 maakt, is een PV-systeem gewoon efficienter en goedkoper. En dan hoef je bij thuiskomst (na je vakantie) ook je leeggelopen zonneboiler niet opnieuw te vullen, maar hebben je PV-panelen gewoon een deel van je vakantie betaald!
Als je hebt over leeggelopen zonneboiler opnieuw vullen heb je duidelijk geen idee waar je over praat :?
Op de plek waar nu de zonnecollectoren staat passen 2 PV-panelen.
De zonnecollectoren systeem doet jaarlijks 1600kWh. 2PV panelen @320WP zal in een jaar 2x320x0,85=533kWh. Bij COP 3 is dus breakeven point.
Kleine "maar" is dat de op het zuiden gerichte zonnecollectoren vanaf zonsopgang al beginnen op te warmen. Zonnepanelen zullen pas rond 11 uur beginnen. Oost en westerzonlicht wordt ook benut door zonnecollectoren omdat ronde buis ook van achteren op kan warmen. Op datzelfde plek denk ik dus dat zonnecollectoren efficiënter zijn.

Dat andere zuidelijke dakvlak van mij, die 19 PV-panelen zullen daar beter op hun plek staan.

En tijdens de zomervakantie gaan zowel de zonneboiler als de WP op vakantiestand.
Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:47:
@koevlaas2
Ik zou het nog maar eens goed doorrekenen. WP moet je gewoon in 15 jaar afschrijven, en dan een nieuwe kopen. Dan valt het met die onderdelenkosten wel mee.
Verder snap ik je overkookbeveiliging niet. Als je het circuleren stil legt, wordt ie toch warmer en gaat ie toch juist koken?
https://www.econo.nl/wete...natie-bij-een-zonneboiler

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 27-03-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:35:
[...]

In deze situatie heb jij geen last (of gemak) van de wind. Het is allemaal beschut, wat ook een goede optie kan zijn is inderdaad 90 graden gedraaid met de kont tegen de achtergevel aan en dan blaast hij je tuin in.
Alleen lijkt het erop dat je een zijingang hebt daar :? Dus dan komt hij wel in het looppad te staan.

Is dat een plat dak wat ik zie :? Daar zou je hem ook nog op kunnen zetten.

Ik zou hem niet tegen de coniferen aan laten blazen, dat gaat niet goed komen met de coniferen denk ik, en ook onvoldoende vrij uitblaasruimte als je de buitenunit 20CM voor de coniferen zet.

Jij kunt met een monoblock meer besparen door je warmwaterleidingen zo dicht mogelijk bij je huis te krijgen als door rekening te houden met de windrichting.
Mijn platdak blijft hij af... Die trillingen brrr daar ben ik echt allergies voor.:-)
Dus de plaats is al bepaald..
De afstand tot woning metertje of 6...
En het buizen isoleren.. Ik heb henco met isolatie erom heen 32 mm..
Dat verlies is niet heel veel en neem ik op de koop toe , 32mm lost ook wat op wat op.. [ sneller er door heen :-) ]

Dus het word denk ik met de FAN naar de tuin, evenwijdig aan de straat..
Thanks..

Vandaag mijn 3 fase meter gekregen .. dus stap 1 klaar

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:58:
[...]

Ik kies/koos voor een systeem dat alle mogelijkheden aan kan en welke nu optimaal samen kan laten werken.

In wintermaanden verwarmt WP bufferwater t/m 35C. Doorstroomverwarmer van 35 tot 42C on demand.
Vanaf maart verwarmt zonnecollector bufferwater t/m 55C tbv sww. Doorstroomverwarmer blijft uit.

[...]

Open klepje: Heater on :?

[...]

Als je hebt over leeggelopen zonneboiler opnieuw vullen heb je duidelijk geen idee waar je over praat :?
Op de plek waar nu de zonnecollectoren staat passen 2 PV-panelen.
De zonnecollectoren systeem doet jaarlijks 1600kWh. 2PV panelen @320WP zal in een jaar 2x320x0,85=533kWh. Bij COP 3 is dus breakeven point.
Kleine "maar" is dat de op het zuiden gerichte zonnecollectoren vanaf zonsopgang al beginnen op te warmen. Zonnepanelen zullen pas rond 11 uur beginnen. Oost en westerzonlicht wordt ook benut door zonnecollectoren omdat ronde buis ook van achteren op kan warmen. Op datzelfde plek denk ik dus dat zonnecollectoren efficiënter zijn.

Dat andere zuidelijke dakvlak van mij, die 19 PV-panelen zullen daar beter op hun plek staan.

En tijdens de zomervakantie gaan zowel de zonneboiler als de WP op vakantiestand.
Een boiler met losse of vaste wp er aan verbruikt minder energie dan jou doorstromers, die is handig voor kleine beetjes maar niet voor vier personen.

En het element gaat echt niet aan met alleen dat knopje. Probeer het maar, geef eens demo van paar uurtjes en dan nog steeds wel thermostaat of war gestuurd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aartw99 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:24:
Van de week waren alle lamellen bevroren (ijsafzetting paar mm). Temperatuur +2C maar zeer vochtig (mist).

De Elga sloeg zo nu en dan aan maar dan na 5 minuten weer uit en stuurde CV aan.
Het ijs bleef er lang op zitten, pas nadat ik de thermostaat enkele uren naar beneden draaide begon het ijs te dooien.

Mijn vraag: wat zou er moeten gebeuren, de zgn. defost? En wat is het effect daarvan?
BuitenSensor al ingepakt? Het klinkt alsof hij er op reageert en dus niet gaat defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:03:
[...]

Mijn platdak blijft hij af... Die trillingen brrr daar ben ik echt allergies voor.:-)
Dat verlies is niet heel veel en neem ik op de koop toe , 32mm lost ook wat op wat op.. [ sneller er door heen :-) ]

Thanks..

Paar van die stads verwarming buizen pikken en die ingraven hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:10:
[...]

Paar van die stads verwarming buizen pikken en die ingraven hi
hahah is dikwandig staal.... grrr lukt me niet om daar een koppeling op te krijgen...
Denk dat het evrlies verwaarloosbaar is..
Henco die in een pvc buis dus geen directe aanraking met de grond..
FF de pvc beetje opwarmen[ stilstaande lucht ] dan denk ik dat alle extra kosten jaren voordat die terug hebt verdient..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Een boiler met losse of vaste wp er aan verbruikt minder energie dan jou doorstromers, die is handig voor kleine beetjes maar niet voor vier personen.
Nogmaals: de doorstromers doen water verwarmen van 35->42C on demand. Dat doen ze dus 4x10 minuten @4kW per dag. Dat gaat tegen 5 liter per minuut = 200liter.

Hoe lang en met hoeveel vermogen moet mijn WP werken om 300 liter van 35 naar 50C te verwarmen? (300liter op 50C is exact de grens waarop er 4x gedoucht kan worden zonder dat de doorstroomverwarmer uit blijft)
En tegen welke COP gaat dat? Vanaf 35C begint de WP minder efficiënt te werken. Kan ie dat in 40 minuten met minder dan 4kW?

En wat als dat temperatuur gratis wordt bereikt middels zonnecollectoren? Wat is dan efficiënter?
En het element gaat echt niet aan met alleen dat knopje. Probeer het maar, geef eens demo van paar uurtjes en dan nog steeds wel thermostaat of war gestuurd?
bij mij staat het element uit omdat deze niet gebruikt wordt voor sww, dus ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt. Als ik de handleiding moet geloven zal de WP het element inschakelen als die het gewenste temperatuur binnen x minuten niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Nogmaals: de doorstromers doen water verwarmen van 35->42C on demand. Dat doen ze dus 4x10 minuten @4kW per dag. Dat gaat tegen 5 liter per minuut = 200liter.

Hoe lang en met hoeveel vermogen moet mijn WP werken om 300 liter van 35 naar 50C te verwarmen? (300liter op 50C is exact de grens waarop er 4x gedoucht kan worden zonder dat de doorstroomverwarmer uit blijft)
En tegen welke COP gaat dat? Vanaf 35C begint de WP minder efficiënt te werken. Kan ie dat in 40 minuten met minder dan 4kW?

En wat als dat temperatuur gratis wordt bereikt middels zonnecollectoren? Wat is dan efficiënter?

[...]

bij mij staat het element uit omdat deze niet gebruikt wordt voor sww, dus ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt. Als ik de handleiding moet geloven zal de WP het element inschakelen als die het gewenste temperatuur binnen x minuten niet bereikt.
Jij doet 200 liter opwarmen van 35 naar 42 graden met 4 kWh?
Nou mijn boiler is 190 liter en die gaat iedere dag leeg, dat wil zeggen van 55 naar 35 graden, ja helaas frisse douche....
Maar dat kost iedere dag 2.5 kWh om weer op te warmen. En dat maal 13 cent, dus jou of mijn zonneboiler zou 33 cent per dag verdienen, ongeveer 8 maanden per jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:43:
[...]
Maar dat kost iedere dag 2.5 kWh om weer op te warmen. En dat maal 13 cent, dus jou of mijn zonneboiler zou 33 cent per dag verdienen, ongeveer 8 maanden per jaar.
Uitgaande van een levensduur van 15 jaar en als je negeert dat een zonneboiler ook nog iets van energie verbruikt, dan mag het hele zonneboilersysteem zo'n 1200 euro kosten, inclusief installatie. :) Die ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleTycoon
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:29:
[...]

Gratis douchen weer.

Uuh........hoe zou dit nu voor mij zitten? Geen WP met electrisch element, Geen doorstroomverwarmer. Wp heeft in 5 maanden 1415kwh sww warmte opgewekt. Zal pak hem beet 3.400 kwh per jaar zijn. met COP 3 = 1136 kwh opgenomen a 0,19 is EUR 215,- per jaar.

Met een zonneboiler kun je ca 7 van de 12 maanden rondkomen, dus ca. 125,- besparing t.o.v. WP (en rest van jaar met WP SWW bereiden).

Wat zou nu mijn netto investering (na aftrek subsidie) zijn voor een door installateur geplaatste zonneboiler? 1.500,- EURI? Tvt 12 jaar.

Nu heb ik ook PV. Tvt met salderingsregrling 6,5 jaar. Na 2020 nog 3 jaar tvt te bereiken, subsidie wordt niet direct 0.

Dus rendementstechnisch is zonneboiler niet zo'n best verhaal. Voor Wpers met PV al helemaal niet. Ik laat gewoon SWW tussen 12:00-16:00 doen. Goede zon is gratis sww run, weg voordeel zonneboiler, heeft dezelfde zon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:43:
[...]

Jij doet 200 liter opwarmen van 35 naar 42 graden met 4 kWh?
Dat is wat youless en iPhone X zegt terwijl ik aan het douchen bent. Of het 200 liter is weet ik niet want ik hou doorstroom niet bij. 4x douchen in ieder geval.
Nou mijn boiler is 190 liter en die gaat iedere dag leeg, dat wil zeggen van 55 naar 35 graden, ja helaas frisse douche....
Toevallig mijn 300 liter ook als ik op zonneboiler werkt. Die de volgende dag weer gratis opwarmt naar gratis doucheniveau
En als de zon echt niet schijnt, dan doet de doorstromer dat >35C wel. Als het vat echt is leeggetrokken (afwas en wasmachine maken er ook gebruik van) en de zon gaat niet schijnen, dan heb ik altijd nog de optie om de kogelkraan open te draaien zodat de wp het water naar 30C verwarmt.

Omgekeerd als ik na het laatste warm water gebruik nog warm water over heb kan ik dat in de vloer laten stromen.

Het is dus allemaal mogelijk nu. Ik ben nog aan het kijken hoe dit allemaal geautomatiseerd kan gebeuren
Na een jaar kunnen we kijken wat de eindresultaten zijn. Maar nu ben ik al blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

LittleTycoon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Uuh........hoe zou dit nu voor mij zitten? Geen WP met electrisch element, Geen doorstroomverwarmer. Wp heeft in 5 maanden 1415kwh sww warmte opgewekt. Zal pak hem beet 3.400 kwh per jaar zijn. met COP 3 = 1136 kwh opgenomen a 0,19 is EUR 215,- per jaar.

Met een zonneboiler kun je ca 7 van de 12 maanden rondkomen, dus ca. 125,- besparing t.o.v. WP (en rest van jaar met WP SWW bereiden).

Wat zou nu mijn netto investering (na aftrek subsidie) zijn voor een door installateur geplaatste zonneboiler? 1.500,- EURI? Tvt 12 jaar.

Nu heb ik ook PV. Tvt met salderingsregrling 6,5 jaar. Na 2020 nog 3 jaar tvt te bereiken, subsidie wordt niet direct 0.

Dus rendementstechnisch is zonneboiler niet zo'n best verhaal. Voor Wpers met PV al helemaal niet. Ik laat gewoon SWW tussen 12:00-16:00 doen. Goede zon is gratis sww run, weg voordeel zonneboiler, heeft dezelfde zon nodig.
Geen idee hoe de berekening in jouw geval uit ziet. Zoals het nu naar uit ziet zal ik met de volledige saldeerregeling nog niet mijn totale verbruik kunnen compenseren.
En 2x320wp extra zal volgens mijn berekening op zijn best nagenoeg even veel opleveren als de zonnecollectoren.

Met het grote mits dat ik 21x300wp op het zuiden heb. Dus als ik had gekozen voor pv ipv heatpipes, ik ook voor 300 wp zal kiezen.
En dan ook nog dusdanig dat in de zomer ik 80graden water mag verwachten die ik mooi in een kleine opblaaszwembad mag storten zonder gewetensbezwaren. Wat met een wp niet zo makkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:08:
[...]

BuitenSensor al ingepakt? Het klinkt alsof hij er op reageert en dus niet gaat defrosten.
???? sorry begrijp ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:20:
[...]

Geen idee hoe de berekening in jouw geval uit ziet. Zoals het nu naar uit ziet zal ik met de volledige saldeerregeling nog niet mijn totale verbruik kunnen compenseren.
En 2x320wp extra zal volgens mijn berekening op zijn best nagenoeg even veel opleveren als de zonnecollectoren.

Met het grote mits dat ik 21x300wp op het zuiden heb. Dus als ik had gekozen voor pv ipv heatpipes, ik ook voor 300 wp zal kiezen.
En dan ook nog dusdanig dat in de zomer ik 80graden water mag verwachten die ik mooi in een kleine opblaaszwembad mag storten zonder gewetensbezwaren. Wat met een wp niet zo makkelijk gaat.
Het gaat niet om gebruik compenseren, het gaat om wat het je oplevert t.o.v. gedane investering. In het zonnepanelen topic word je doodgegooid met tvt berekeningen. Gebruik compenseren is 0 op de meter.

Ieder zijn voorkeur, ik heb geen doorstroomverwamer gevonden die 25l/minuut doet, vinden de kids wel leuk om onder te douchen

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 27-03-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:20:
[...]

Jammer dat PVT panelen zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

LittleTycoon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:40:
[...]

Het gaat niet om gebruik compenseren, het gaat om wat het je oplevert t.o.v. gedane investering. In het zonnepanelen topic word je doodgegooid met tvt berekeningen. Gebruik compenseren is 0 op de meter.
Ik zet niet al mijn fiches op 1 kleur. Ik doe zowel PV als zonneboiler.

Als ik op TVT uit moet gaan, dan moet ik het berekende opbrengst van rvo gebruiken. 1600kWh = 304 euro per jaar. Is 7 jaar. TVT van mijn zonnepanelensysteem zal ook 7 jaar zijn.

Maken we van de zonneboiler 10 jaar van. Ook goed.
Want dat is inclusief zoverwarmde baden en zwembad voor de kids in de zomer.
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:48:
[...]

Jammer dat PVT panelen zo duur zijn.
En dat ze tegenstrijdig werken, en niet van achteren belicht kunnen worden, en dat je dan weer met extra balast moet werken t.o.v. heatpipes.

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 27-03-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aartw99 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:33:
[...]

???? sorry begrijp ik niet
Ik weet niet precies hoe de ontdooiing werkt bij de elga maar als de unit in vriest en de sensor die de buiten temperatuur meet reageerd daar op (dus meet ook kouder) schuift hij de defrost ook naar een lagere temperatuur. Eenmaal in die circel gaat hij dus nooit ontdooien.
Pak je de buitensensor in met een pijpje of stukje buisisolatie heeft het invriezen geen effect op de sensor en gaat het "normaal"

Er zijn er volgensmij nu al een paar die hem ingepakt of verplaatst hebben @Oxellaar en @amarkest bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Het is niet dat de buitensensor de defrost beïnvloed, maar de Elga schakelt over op cv omdat de sensor invriest. De buitenT lijkt immers te laag te zijn.
En zo komt hij niet aan een defrost toe en start even later weer ingevroren op, om in herhaling te vallen.

De buitensensor verplaatsen lost dit volledig op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fIPJhGf32APviMToG6o5v2Ck/full.jpg
Inpakken of isoleren is niet nodig

Ik heb deze "bug" doorgegeven aan Techneco, maar het was onbekend dat dit problemen kon geven.
En waarschijnlijk toeval dat ik daar last van had :/

Een handmatige defrost kun je starten door de Elga op koelbedrijf te zetten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 27-03-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:21:
[...]

[...]

Het is niet dat de buitensensor de defrost beïnvloed, maar de Elga schakelt over op cv omdat de sensor invriest.
En zo komt hij niet aan een defrost toe en start even later weer ingevroren op, om in herhaling te vallen.

[afbeelding]

Ik heb deze "bug" doorgegeven aan Techneco, maar het was onbekend dat dit problemen kon geven.

Maar het probleem is het zelfde :)
Hier was het wel dat hij niet ging defrosten omdat de temperatuur op schoof en uiteindelijk alleen maar harder ging draaien, zou het een elga zijn zou de cv bij komen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 22:34
@kmf Grote nadeel van een zonneboiler is dat hij maar 1 ding kan. PV (dus gewoon stroom) kun je voor legio zaken inzetten en wanneer de gebruiker dat wil. Liever PV op het dak dan een zonneboiler daarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Noord27 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:29:
@kmf Grote nadeel van een zonneboiler is dat hij maar 1 ding kan. PV (dus gewoon stroom) kun je voor legio zaken inzetten en wanneer de gebruiker dat wil. Liever PV op het dak dan een zonneboiler daarom?
Ik heb allebei ;)

Probleem is dat toekomst voor PV onduidelijk is. Nog maar 1 week voordat Maart voorbij is. Het moment dat er iets meer duidelijkheid zal zijn over saldering na 2020.
Ik wil daarom niet volledig inzetten op PV. Als saldering wegvalt, zit ik met een overschot in de zomer.

Nu heb ik genoeg PV om het WP-gebruik te compenseren. Zelfs als saldering weg gaat, dan zal het nog nuttig besteed kunnen worden. Voor mijn part ijsblokjes maken in de zomer.

Zonneboilers zullen altijd wel werken ongeacht de regelingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Oxellaar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:21:
[...]

[...]

Het is niet dat de buitensensor de defrost beïnvloed, maar de Elga schakelt over op cv omdat de sensor invriest. De buitenT lijkt immers te laag te zijn.

[afbeelding]
Inpakken of isoleren is niet nodig

Dank, helder verhaal.
Zal eens kijken of ik bij de sensor kan, mijn Elga hangt aande muur :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kmf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Ik heb allebei ;)

Probleem is dat toekomst voor PV onduidelijk is. Nog maar 1 week voordat Maart voorbij is. Het moment dat er iets meer duidelijkheid zal zijn over saldering na 2020.
Ik wil daarom niet volledig inzetten op PV. Als saldering wegvalt, zit ik met een overschot in de zomer.

Nu heb ik genoeg PV om het WP-gebruik te compenseren. Zelfs als saldering weg gaat, dan zal het nog nuttig besteed kunnen worden. Voor mijn part ijsblokjes maken in de zomer.

Pv krijg je nooit goed hoor, dus terugleveren doe je altijd, afgelopen maandag nog gezien dat er 4000+ W het net op ging, en de slimme meter verteld mij ook dat ik al honderden kWh terug geleverd heb sinds 15 jan.
Zonder hele slimme accu met regeling die ook nog eens groot genoeg is, is het niet te regelen met een beetje pv installatie.
Dus maar hopen op een goede teruglever vergoeding, zo niet dan vol weg fikken met een element in een boiler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Pv krijg je nooit goed hoor, dus terugleveren doe je altijd, afgelopen maandag nog gezien dat er 4000+ W het net op ging, en de slimme meter verteld mij ook dat ik al honderden kWh terug geleverd heb sinds 15 jan.
Zonder hele slimme accu met regeling doe ook nog eens groot genoeg is is het niet te regelen met een beetje pv installatie.
Dus maar hopen op een goede teruglever vergoeding, zo niet dan vol weg fikken met een element in een boiler. :)
Tsja boeven
8-9 cent zal het worden de kale prijs...
Overheid steekt de belastingen in de zak en de leverancier uit de kosten..
En de dupe...
En de markt zal een opdonder krijgen...
Maar misschien is salderen goedkoper dan de boete van de EU.
Dan maken we kans :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Tsja boeven
En de dupe...
8-9 cent is prima voor mij hoor, alles is betaald dus wat er af komt kost me niks, als de interesse in pv instort kan ik cheap paneeltjes bij leggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:58:
[...]

8-9 cent is prima voor mij hoor, alles is betaald dus wat er af komt kost me niks, als de interesse in pv instort kan ik cheap paneeltjes bij leggen. ;)
HAHAHAH
Same idea here...
Soms heeft het voordelen als je snel bent...
Mensen riepen ach je moet even wachten want dan worden ze beter 8)7 8)7
Je bent gek daar verdien je niets me enz enz enz

Mijn wp prijs was rondt de €70 cent .. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:03:
[...]

HAHAHAH
Same idea here...
Soms heeft het voordelen als je snel bent...
Mensen riepen ach je moet even wachten want dan worden ze beter 8)7 8)7
Je bent gek daar verdien je niets me enz enz enz

Mijn wp prijs was rondt de €70 cent .. ;) ;)
Mijne 40 cent.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MMM das wel heeeel goedkoop..
maar het is je gegunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:23:
[...]

MMM das wel heeeel goedkoop..
maar het is je gegunt
40 cent per watt wp vermogen ? In mijn geval dan € 0,13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49

Even snel een filmpje voor je geupload.. zo ziet een defrost eruit:
YouTube: ELGA Toshiba defrost

*en ja het was koud op dat moment stond met een shirtje op 't garage dak :+

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 27-03-2018 22:32 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

Ik heb allebei ;)

Aan een zonneboiler zit een maximum qua temperatuur. Zeker in de zomer. Dan doet her dus niets onder aan de streep. PV levert, hoe laag de vergoeding dan ook gaat zijn, altijd iets op. Overschot is ook geld waard.

Huidige energie leveranciers zitten maximaal nu op 11 cent exclusief btw (13,3ct inclusief) voor elke kWh die je extra terug levert na saldering. Daar komt dan nog een vergoeding van de regering bij?

Ik zou daarom zeggen zoveel mogelijk PV en bepaal zelf waar je kWh's naar toe gaan. Boiler is daar maar 1 optie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:28:
[...]

Maar het probleem is het zelfde :)
Hier was het wel dat hij niet ging defrosten omdat de temperatuur op schoof en uiteindelijk alleen maar harder ging draaien, zou het een elga zijn zou de cv bij komen :+
Nou... In jouw geval wel... Jouw defrost systeem werkt niet helemaal zoals bij andere warmtepompen.
De buitentemperatuur word eigenlijk nooit meegenomen om een defrost te bepalen.

Een all electric warmtepomp heeft ook geen last van een ingevroren buitensensor. Die zal niet eerder in defrost gaan, maar gewoon zijn defrost doen wanneer nodig. En ook niet harder gaan draaien, omdat de buitenT daalt.
Als de gewenste watertemperatuur gehaald wordt is daar ook geen reden om harder te gaan draaien.

Bij de Elga zit de sensor gewoon onhandig gemonteerd, prima voor een airco, maar niet voor een warmtepomp.
Techneco zou gewoon standaard een externe buitensensor mee moeten leveren.
Want iedere Elga heeft dit manco.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 27-03-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Foutje...

[ Voor 105% gewijzigd door Oxellaar op 27-03-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Tsja boeven
En de dupe...
Ik schat in dat de afbouw niet gelijk zo snel zal gaan, met meer fasering. Dit is tenminste wat in het regeerakkoord werd gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Oxellaar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Bij de Elga zit de sensor gewoon onhandig gemonteerd, prima voor een airco, maar niet voor een warmtepomp.
Dank voor het filmpje!

Ik heb een buitensensor omdat ik weersafhankelijk stook.
Maar blijkbaar wordt de temperatuuruitlezing van die sensor niet gebruikt door de Elga-kast zelf, lees ik ergens in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Nou... In jouw geval wel... Jouw defrost systeem werkt niet helemaal zoals bij andere warmtepompen.
De buitentemperatuur word eigenlijk nooit meegenomen om een defrost te bepalen.

Een all electric warmtepomp heeft ook geen last van een ingevroren buitensensor. Die zal niet eerder in defrost gaan, maar gewoon zijn defrost doen wanneer nodig. En ook niet harder gaan draaien, omdat de buitenT daalt.
Als de gewenste watertemperatuur gehaald wordt is daar ook geen reden om harder te gaan draaien.

Ik denk dat je me niet helemaal snapt :)
Het werkt hier net als alle andere warmtepompen cq elga door het verschil tussen buitentemperatuur en uitblaastemperatuur alleen kan ik die aanpassen en bij de elga zie je niets en kan je niks aanpassen.
Dat hij harder gaat draaien is vrij logisch/normaal, hij vriest dicht dus geen vermogen meer, haalt doeltemperatuur van het water niet en gaat gas bijgeven. Eenmaal vol gas of geen doel temp zou de cv bijschakelen als het een elga / hybride was, dus precies het zelfde als de elga en ook logisch gedrag.

De elga is ook gewoon een bouwsel van een airco buitendeel zoals de meeste eerste warmtepompen en heeft de sensor gewoon waar hij normaal zit, alleen als airco maakt dat niet uit aangezien die niet invriest. ;)
Bij de als warmtepomp ontworpen systemen van de laatste jaren zal de sensor daar echt niet meer zitten, als dat wel zo is zou ik hem niet kopen omdat er dan weinig getest of over nagedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:26:
[...]

40 cent per watt wp vermogen ? In mijn geval dan € 0,13
Ik bedoel met Wp prijs.

Alles incl monteren [ monteren zelf gedaan ]
Dus alle kabels meterkast aanpassingen enz enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Noord27 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:41:
[...]

Aan een zonneboiler zit een maximum qua temperatuur. Zeker in de zomer. Dan doet her dus niets onder aan de streep.
Daarom is het ook belangrijk om de collectoren en de buffervat goed op elkaar af te stemmen met inachtneming van gebruik. Een paar gratis warme (zwem)baden in de zomer is ook wel lekker.
PV levert, hoe laag de vergoeding dan ook gaat zijn, altijd iets op. Overschot is ook geld waard.
Huidige energie leveranciers zitten maximaal nu op 11 cent exclusief btw (13,3ct inclusief) voor elke kWh die je extra terug levert na saldering. Daar komt dan nog een vergoeding van de regering bij?

Ik zou daarom zeggen zoveel mogelijk PV en bepaal zelf waar je kWh's naar toe gaan. Boiler is daar maar 1 optie van.
Helaas zijn "resultaten in het verleden" en max wattage van meterkast ook iets om rekening mee te houden. En natuurlijk het enorme tweakgehalte van een zonneboilersysteem. Het is veel leuker om met die settings te pielen dan met bv een warmtepomp. Gelijk resultaat. :P
Voor zover ik weet is een PV-systeem set&forget. Geen optimalisatie meer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@kmf Gratis zijn ze beide niet; zonneboiler of PV. Als je je 'winstkansen' wilt spreiden ben je nog steeds beter af met de veelzijdigheid van PV. Helemaal omdat de TVT (zelfs zonder saldering) van PV nog steeds korter is.

Logischere keuze zou een losse WP boiler zijn. Die je wanneer en met hoeveel jij wilt voedt met de stroom vanuit je PV-installatie. Zeker als je daarvan de veel kortere TVT ziet (ruime subsidie, minder installatiewerk).

Je zou ook een WP-boiler kunnen nemen met extra spiraal als je toch een zonneboiler wilt. Dan heb je keuze en vrijheid. Nu beperk je jezelf tot de zonneboiler en moeilijk te implementeren doorstroom-verwarmer omdat die enorme piek-stromen nodig heeft.

Je mag gewoon zeggen dat je graag techniek ziet en er mee speelt hoor.. ;)

Onze situatie gaat het nog steeds vlot binnen de enkele 35A hoofdzekering. Inclusief regelmatig de PHEV opladen.

[ Voor 118% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 13:40
@Oxellaar wordt de Elga buitentemperatuursensor op de unit ook nog gebruikt voor het bepalen of er een defrost nodig is of niet als er ook een losse buitentemperatuursensor geinstalleerd is? Ik kan over defrosts namelijk niets vinden in de Elga documentatie. Wel staat er dat de buitentemperatuursensor van de Elga unit alleen nog gebruikt wordt voor het in- en uitschakelen van de Elga (als B8 niet op ON staat) als er ook een losse buitentemperatuursensor geinstalleerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Dylantje2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:11:
[...]

Ik bedoel met Wp prijs.

Alles incl monteren [ monteren zelf gedaan ]
Dus alle kabels meterkast aanpassingen enz enz enz
Volgens mij hebben we hier te maken met een klassiek misverstand tussen afkortingen. Wp/wp wordt gebruikt voor Wattpiek voor PV maar vooral op dit forum natuurlijk ook voor warmtepomp (weliswaar zonder hoofdletter dan eigenlijk voor de puristen)

13 cent per Wattpiek PV lijkt me erg onwaarschijnlijk. 13 cent per Watt voor je warmtepompvermogen kan haalbaar zijn als je de juiste subsidies opstrijkt en veel (of alles) zelf doet qua installatiewerk.

Overigens vind ik 40 cent per Wattpiek PV ook haast onwaarschijnlijk. Dat krijg je denk ik ook alleen voor elkaar als je 'dealtjes' vindt voor je panelen (2e hands) en omvormer en ook weer alles zelf doet inclusief montagemateriaal zelf bouwen. Ik doe zelf redelijk wat met PV en ik reken nooit met minder dan 1 euro/Wattpiek maar dan heb je wel gerenommeerd materiaal. Als ik naar de prijslijst van mijn PV-groothandel kijk kun je tegenwoordig net nieuwe panelen krijgen voor 40ct/wp maar dan heb je alleen nog maar de panelen. Bovendien zijn de wat meer state-of-the art modellen eerder rond de 50ct/wp (ex BTW) en dan krijg je het hele circus van omvormer(s), montagemateriaal, bekabeling, aansluitmateriaal, bezorgkosten etc er nog bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Altijd leuk die discussie over ZC tov PV.
Zelf heb (als ze weer op het dak liggen) ik ook ZC en kan zeggen in de periode dat ik ze gebruikt heb, was het ideaal. Van april tm sep/okt ging de CV uit. (dadelijk zal de WP dus uit gaan).
Mijn keuze was destijds anders. Ik had een houtkachel (geen gereutel over beginnen !) met CV ondersteuning die het vat in ging. Dus de ZC was een simpele uitbreiding (en logisch).
In ons nieuwe huis komt er geen houtkachel (WAF), maar de ZC en vat kwamen wel mee.
Ik kan niet wachten tot ik ze weer aangesloten heb,
en qua techniek, complexer is het systeem er niet door. En inderdaad... ik ben gek van techniek, dus wat is de tvt van een hobby

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Jouw zonneboiler heeft altijd een overschot in de zomer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:30:
[...]

Jouw zonneboiler heeft altijd een overschot in de zomer...
Vertel. Hoe weet je hoe mijn systeem in elkaar zit en presteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik redeneer vanuit de gemiddelde gebruiker, die m.b.v. een ZC zijn boilerwater verwarmt, en midden in de zomer ook nog drie weken op vakantie gaat. Dat jij iets speciaals hebt bedacht is voor een "normale" gebruiker niet relevant.
Voor een gemiddelde gebruiker (en zelfs voor een gemiddelde Tweaker, waaronder ik mezelf even reken) is investeren in PV daarom veel interessanter. De argumenten daarvoor zijn hierboven al meermaals genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:38:
Ik redeneer vanuit de gemiddelde gebruiker, die m.b.v. een ZC zijn boilerwater verwarmt, en midden in de zomer ook nog drie weken op vakantie gaat. Dat jij iets speciaals hebt bedacht is voor een "normale" gebruiker niet relevant.
Voor een gemiddelde gebruiker (en zelfs voor een gemiddelde Tweaker, waaronder ik mezelf even reken) is investeren in PV daarom veel interessanter. De argumenten daarvoor zijn hierboven al meermaals genoemd.
Bij gewone installaties zijn er ook niet veel problemen met stagnaties
Zonneboilers, dit is de plek

Dus altijd overschot in de zomer is het zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Overschot = energie die je niet gebruikt. Als je in de zomer op vakantie gaat (of je doucht niet genoeg), valt er een heleboel energie op je ZC die je niet gebruikt. Dat is dus een overschot.
Als diezelfde energie op je PV paneel valt, wordt die netjes omgezet in stroom en teruggeleverd aan het net.... Ik weet wel waar ik voor kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:04:
Altijd leuk die discussie over ZC tov PV.
Zelf heb (als ze weer op het dak liggen) ik ook ZC en kan zeggen in de periode dat ik ze gebruikt heb, was het ideaal. Van april tm sep/okt ging de CV uit. (dadelijk zal de WP dus uit gaan).
Mijn keuze was destijds anders. Ik had een houtkachel (geen gereutel over beginnen !) met CV ondersteuning die het vat in ging. Dus de ZC was een simpele uitbreiding (en logisch).
In ons nieuwe huis komt er geen houtkachel (WAF), maar de ZC en vat kwamen wel mee.
Ik kan niet wachten tot ik ze weer aangesloten heb,
en qua techniek, complexer is het systeem er niet door. En inderdaad... ik ben gek van techniek, dus wat is de tvt van een hobby
Je hebt helemaal gelijk dat een hobby geld mag kosten. Alleen het verschil is dat jij vanuit je hobby standpunt ook niet gaat lopen beweren dat een zc meer rendement geeft dan pv,en dat is hetgene waar het over ging.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:03:
[...]

Thanks..

@Dylantje: ga je niet vergeten verwarmingslint onder de isolatie te plaatsen, kost slechts enkel euro's, maar biedt extra vorst-bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat een hobby geld mag kosten. Alleen het verschil is dat jij vanuit je hobby standpunt ook niet gaat lopen beweren dat een zc meer rendement geeft dan pv,en dat is hetgene waar het over ging.
Het is volgens mij ook heel moeilijk om aan te tonen dat het een iets/best iets/heel veel beter rendement heeft. Daarbij komt dat onze regering sneller aanpassingen door je neus boren dat je afschrijving aan kan.
Een deel van de kosten schrijf ik weg aan hobby (tvt zit tussen de oren is mijn mening). Maar het is ook niet zo, dat mijn ZC een miskoop is.
Als we naar alles zo zouden kijken wonen we allemaal in mini-huizen en rijden we de kleinste en zuinige auto's.
Ik denk bijvoorbeeld dat als mijn ZC 2 weken geleden (met die oosten wind en -6) op het dak hadden gelegen, ik (bijna) zonder de WP had kunnen draaien en 's avonds nog in bad ook.
Andrehj schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:52:
Overschot = energie die je niet gebruikt. Als je in de zomer op vakantie gaat (of je doucht niet genoeg), valt er een heleboel energie op je ZC die je niet gebruikt. Dat is dus een overschot.
Als diezelfde energie op je PV paneel valt, wordt die netjes omgezet in stroom en teruggeleverd aan het net.... Ik weet wel waar ik voor kies.
Tijdens de (zomer) vakantie heb je inderdaad een punt, maar als je stelt dat (teruggeleverde) overschot van PV geen verlies is (dus winst) zou je dus altijd meer moeten neerleggen dan je afneemt... weet niet of die som opgaat.
Wat als je 1000kWh gebruikt en 10000kWh opwekt ? =overschot =geen probleem ????

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan gaat dat overschot het net in en wordt daar gebruikt. Iig een moreel (en milieu)voordeel.
De energie in een zonnecollector die niet gebruikt wordt wordt ook niet door je buren gebruikt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Het is volgens mij ook heel moeilijk om aan te tonen dat het een iets/best iets/heel veel beter rendement heeft. Daarbij komt dat onze regering sneller aanpassingen door je neus boren dat je afschrijving aan kan.
Een deel van de kosten schrijf ik weg aan hobby (tvt zit tussen de oren is mijn mening). Maar het is ook niet zo, dat mijn ZC een miskoop is.
Als we naar alles zo zouden kijken wonen we allemaal in mini-huizen en rijden we de kleinste en zuinige auto's.
Ik denk bijvoorbeeld dat als mijn ZC 2 weken geleden (met die oosten wind en -6) op het dak hadden gelegen, ik (bijna) zonder de WP had kunnen draaien en 's avonds nog in bad ook.

[...]

Tijdens de (zomer) vakantie heb je inderdaad een punt, maar als je stelt dat (teruggeleverde) overschot van PV geen verlies is (dus winst) zou je dus altijd meer moeten neerleggen dan je afneemt... weet niet of die som opgaat.
Wat als je 1000kWh gebruikt en 10000kWh opwekt ? =overschot =geen probleem ????
Nee dat is geen probleem, dat is een geweldige situatie, dat is 9000×0.13 euro.
Ongeveer wat ik hier doe dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:52:
[...]

Nee dat is geen probleem, dat is een geweldige situatie, dat is 9000×0.13 euro.
Ongeveer wat ik hier doe dus.....
Maar daar haal je je tvt toch enorm mee omlaag? (echt uit interesse) wat is dan het rendement ?
Maasluip schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:47:
Dan gaat dat overschot het net in en wordt daar gebruikt. Iig een moreel (en milieu)voordeel.
De energie in een zonnecollector die niet gebruikt wordt wordt ook niet door je buren gebruikt.
Bij het idee dat mijn plof ketel zeer onrendabel stookt als ik sww maak heeft ook nooit iemand aan mijn buren gedacht 8)7
jammer dat hier voorlopers op vergroening nu verweten worden niet te denken aan het moreel en milieu... ben van mening dat ik beter in het kamp van ZC overschot kan zitten dan de groep die nu nog snel een plofketel kopen :X

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MarFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Bij het idee dat mijn plof ketel zeer onrendabel stookt als ik sww maak heeft ook nooit iemand aan mijn buren gedacht 8)7
WTF heeft dat er nu weer mee te maken.
jammer dat hier voorlopers op vergroening nu verweten worden niet te denken aan het moreel en milieu... ben van mening dat ik beter in het kamp van ZC overschot kan zitten dan de groep die nu nog snel een plofketel kopen :X
Ik denk dat je nu dingen ziet die helemaal niet gezegd of gedacht worden.
Ik vind wel: als je nu de keuze hebt tussen een zonnecollecotor op je dak leggen of zonnepanelen dat zonnepanelen je meer opleveren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Om het voor de verandering maar weer eens over warmtepompen te hebben, heb ik hier een praktische vraag:

Bij de Mitsubishi met hydrobox staat in het schema een drieweg klep die door de electronica wordt bediend; voor zover ik het goed heb begrepen is dat een klep met een(1) fase en een(1) neutraal, en een derde draad die al dan niet ook aan de fase ligt; dat wordt dan in de beschrijving een SPST SinglePoleSingleThrow genoemd.
De klep die daarvoor, ik dacht door Mitsu wordt aanbevolen is een roterende klep van DN32, die nogal prijzig is en voor de toepassing ook overbemeten in 1"- 28 mm pijpwerk.

Wie heeft een goed werkend alternatief gebruikt dat prijstechnisch ook interessant is.

En is mijn bovenstaande samenvatting van de werking van de klep correct?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
Ik ben het wel eens met @MarFan dat mensen meer aan zijn buren moeten denken. Als ik heel eerlijk ben, denk ik ook nooit aan zijn buren.

Verder iets teveel gereutel. Ja, waarschijnlijk zit je met tvt en overschot enzo beter als je veel zonnepanelen legt ipv zonnecollectoren. Maakt het nog niet slecht om daarvoor te kiezen. En zeker als het je hobby is, go for it.

Als je iets wilt zeggen over andermans systeem, wat het ook is, doe dat dan ook constructief, en warmtepompgerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:23:
Om het voor de verandering maar weer eens over warmtepompen te hebben, heb ik hier een praktische vraag:

Bij de Mitsubishi met hydrobox staat in het schema een drieweg klep die door de electronica wordt bediend; voor zover ik het goed heb begrepen is dat een klep met een(1) fase en een(1) neutraal, en een derde draad die al dan niet ook aan de fase ligt; dat wordt dan in de beschrijving een SPST SinglePoleSingleThrow genoemd.
De klep die daarvoor, ik dacht door Mitsu wordt aanbevolen is een roterende klep van DN32, die nogal prijzig is en voor de toepassing ook overbemeten in 1"- 28 mm pijpwerk.

Wie heeft een goed werkend alternatief gebruikt dat prijstechnisch ook interessant is.

En is mijn bovenstaande samenvatting van de werking van de klep correct?
Ik denk dat @mightym / @Boerm / @Vincm of @godfriedd je hier wel een goed antwoord op kan geven.

Ik heb ook ergens in 1 van de vele topics gelezen dat er een alternatief was, maar ik kan het niet weer vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MarFan 1000kWh opname en 100000kWh productie van PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QbixmDtZG2MNWNIGHXf2fDyo/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:12
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat @mightym / @Boerm / @Vincm of @godfriedd je hier wel een goed antwoord op kan geven.

Ik heb ook ergens in 1 van de vele topics gelezen dat er een alternatief was, maar ik kan het niet weer vinden :P
zoiets heb ik er tussen zitten
https://nl.aliexpress.com...a83a75a&priceBeautifyAB=0

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
]Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Al.0RVXXXXa1XFXXq6xXFXXXF/3-weg-motorkogelklep-elektrische-kogelkraan-gemotoriseerde-klep-Drie-lijn-tweewegregelafsluiter-AC220V-DC12V-DC24V-DN15-DN25.jpg_50x50.jpg

Het lijkt mij dat dit hem niet is: deze klep heeft spanning nodig op de ene , of de andere draad om hem te openen naar de ene zijde of de andere zijde; en dat zou volgens het schema dat ik vond, niet het geval moeten zijn.

In de Mitsu documentatie staat het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4BWzkpMLnmXyvuG6T46C3oiG/full.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Naalroc op 28-03-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees in de documentatie dat je ook 2 stuks 2-weg klep kunt inzetten als 3-weg-klep.
Hoe dit precies zit weet ik dan weer niet, maar het kan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

T-tje er tussen?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:27:
Ik lees in de documentatie dat je ook 2 stuks 2-weg klep kunt inzetten als 3-weg-klep.
Hoe dit precies zit weet ik dan weer niet, maar het kan wel :P
Ja,dat kan wel, maar dat levert geen voordeel op, qua plaatsruimte, noch prijs: een driewegklep is niet veel duurder dan een afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:21:
][afbeelding]

Het lijkt mij dat dit hem niet is: deze klep heeft spanning nodig op de ene , of de andere draad om hem te openen naar de ene zijde of de andere zijde; en dat zou volgens het schema dat ik vond, niet het geval moeten zijn.

In de Mitsu documentatie staat het volgende :

[afbeelding]
Veer belast misschien?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kan zijn, maar hoeft niet. Waar het mij om gaat is: welke drieweg klep met een doorlaat van DN25 voldoet aan de beschrijving hierboven, is beschikbaar, en en eventueel: waar.

Misschien @koevlaas2 @Oxellaar ??

[ Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 28-03-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:35:
Kan zijn, maar hoeft niet. Waar het mij om gaat is: welke drieweg klep met een doorlaat van DN25 voldoet aan de beschrijving hierboven, is beschikbaar, en en eventueel: waar.

Misschien @koevlaas2 @Oxellaar ??
Deze: https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
heb je nodig, die gebruik ik meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, zoiets, maar dan met de "B-type driver" nog niet gevonden hoe je deze bestelt; het lijkt erg veel op een Honeywell klep..

@koevlaas2 Ja, klopt, die had ik dus ook gevonden en is nogal groot met DN32, lompe 1 1/2" bu-aansluitingen en ook aan de prijs, vandaar mijn vraag naar een wat kleinere, bij voorkeur met 28mm knelfittingen en leuker geprijsd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:40:
[...]

Ik heb zelf geen driewegklem die ik extern aanstuur want ik heb een all-in-one Ecodan (best handig moet ik zeggen), maar ik weet wel dat single-pole-single-throw enkel inhoudt dat het een maak/breek-contact is. Dus gewoon een schakelaar die ofwel open ofwel dicht is. in dit geval is de SPST-uitgang die TBO 1.10. Deze zal onder spanning worden gezet op het moment dat de Ecodan SWW wil gaan maken. Die TBO 1.11 zal ook onder spanning blijven staan (het is namelijk geen single-pole-double-throw ofwel wisselcontact) en daarom denk ik dat je een 3-wegklem moet hebben die dmv een veer altijd één kant op gedrukt wordt en die enkel wanneer hij onder spanning wordt gezet de andere kant op gaat. Dat is dus niet die van Ali die @Boerm stuurt maar ik verwacht eerder zo een:

https://nl.aliexpress.com...1ehzDBYH&isOrigTitle=true

edit: Nadeel van bovenstaande is dat hij maar max 24V is. Ik kan er zo snel ook wel een vinden van 230V maar die is dan weer maar DN15 wat wel erg klein is... Maar even zoeken op "3 way valve spring 230V" zou toch wel iets op moeten leveren lijkt me...

edit 2: Is dit wat? Lijkt qua beschrijving wel toepasbaar...

https://www.ebay.com/itm/...m:mTfk5gr4LeBYacUkwTdLveg

[ Voor 15% gewijzigd door godfriedd op 28-03-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze heb ik er ook inzitten, maar @Naalroc wil graag een goedkopere :P

Het is inderdaad een "beste knaap" die ook goed aan de prijs is, maar hij werkt wel goed (mag ook wel voor dat geld :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat lijkt er meer op, @godfriedd deze is spring return ipv motor return, maar helaas geen 230V, dus dan moet je weer met relais' aan de gang.
We blijven verder zoeken, mèt hulp 8)

Ook een edit dus: ja ik ben al een poosje bezig met die zoektermen, maar nog niets gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 28-03-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:05:
Dat lijkt er meer op, @godfriedd deze is spring return ipv motor return, maar helaas geen 230V, dus dan moet je weer met relais' aan de gang.
We blijven verder zoeken, mèt hulp 8)
Misschien is die van Ebay die ik 1,5 seconde vóór jouw reply aan mijn post toevoegde in edit 2 nog een optie?

https://www.ebay.com/itm/...m:mTfk5gr4LeBYacUkwTdLveg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:55:
[...]

Ja, zoiets, maar dan met de "B-type driver" nog niet gevonden hoe je deze bestelt; het lijkt erg veel op een Honeywell klep..

@koevlaas2 Ja, klopt, die had ik dus ook gevonden en is nogal groot met DN32, lompe 1 1/2" bu-aansluitingen en ook aan de prijs, vandaar mijn vraag naar een wat kleinere, bij voorkeur met 28mm knelfittingen en leuker geprijsd.....
Waar je heel erg voor moet uitkijken is dat je iets vind met 28mm aansluitingen en dan binnenin kijkt en er zitten iniemini gaatjes in, ik speel altijd op zeker en installeer deze DN32 klep.
Voor aansluiten van deze klep heb ik mooie 1 1/2 wartels met 35mm aan de andere kant, hier stop ik vervolgens een verloop 35 > 28mm in. Heb je het iig goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Maar daar haal je je tvt toch enorm mee omlaag? (echt uit interesse) wat is dan het rendement ?

[...]

Het is net als met een wp, als je die in nl aanschaft en netjes laat installeren is het zo duur dat ik er niet eens aan zou beginnen. Zelf installeren en importeren maakt het zeer rendabel.
Zo is het ook met pv,door het zelf te doen was tvt 6 jaar en door uitbreiding met overschot werd dat 8.
Maar het gaat nu om totaal plaatje, ben alles elektrische gaan doen met mijn eigen stroom. Vanaf 2015 gerekend is alle duurzaamheid in 2021 terug verdient met alle warmtepompen en pellets kachels en zonnepanelen en inductie koken. Daarna levert het 3100 euro per jaar op, van energie rekening 1900 naar 1200 verkopen van stroom.
Zelfs als salderen weg valt boeit het niet, ik maak 4000 kWh rechtsreeks op. Zelfs nu in de regen draaien de twee warmtepompen op daglicht energie dus ik heb geen collectoren nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:07:
[...]Waar je heel erg voor moet uitkijken is dat je iets vind met 28mm aansluitingen en dan binnenin kijkt en er zitten iniemini gaatjes in, ik speel altijd op zeker en installeer deze DN32 klep.
Voor aansluiten van deze klep heb ik mooie 1 1/2 wartels met 35mm aan de andere kant, hier stop ik vervolgens een verloop 35 > 28mm in. Heb je het iig goed voor elkaar.
Tja, ik was in feite al materiaal voor "jouw" klep aan het verzamelen, en had 1 1/2"pomp koppelingen liggen, standaard met 1"bi-draad, en daar dan een 28mm knel koppeling in; ligt al klaar, maar alles met elkaar dus 'lomp'..
En wat betreft je eerste commentaar: daar ben ik me van bewust, die Klimacorner klep is een pracht ding, roterend; er staat ook een korte video van deze klep op het net.

Pagina: 1 ... 112 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.