Ik kies/koos voor een systeem dat alle mogelijkheden aan kan en welke nu optimaal samen kan laten werken.
In wintermaanden verwarmt WP bufferwater t/m 35C. Doorstroomverwarmer van 35 tot 42C on demand.
Vanaf maart verwarmt zonnecollector bufferwater t/m 55C tbv sww. Doorstroomverwarmer blijft uit.
En een element op normale wijze mee laten werken in een wp wil ik zien? Geef eens demo?
Open klepje: Heater on

Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:40:
Ik vind het ook een bijzondere redenering, maar ieder zijn meug. Als je je SWW met een WP met COP 2-4 maakt, is een PV-systeem gewoon efficienter en goedkoper. En dan hoef je bij thuiskomst (na je vakantie) ook je leeggelopen zonneboiler niet opnieuw te vullen, maar hebben je PV-panelen gewoon een deel van je vakantie betaald!
Als je hebt over leeggelopen zonneboiler opnieuw vullen heb je duidelijk geen idee waar je over praat
Op de plek waar nu de zonnecollectoren staat passen 2 PV-panelen.
De zonnecollectoren systeem doet jaarlijks 1600kWh. 2PV panelen @320WP zal in een jaar 2x320x0,85=533kWh. Bij COP 3 is dus breakeven point.
Kleine "maar" is dat de op het zuiden gerichte zonnecollectoren vanaf zonsopgang al beginnen op te warmen. Zonnepanelen zullen pas rond 11 uur beginnen. Oost en westerzonlicht wordt ook benut door zonnecollectoren omdat ronde buis ook van achteren op kan warmen. Op datzelfde plek denk ik dus dat zonnecollectoren efficiënter zijn.
Dat andere zuidelijke dakvlak van mij, die 19 PV-panelen zullen daar beter op hun plek staan.
En tijdens de zomervakantie gaan zowel de zonneboiler als de WP op vakantiestand.
Andrehj schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:47:
@
koevlaas2
Ik zou het nog maar eens goed doorrekenen. WP moet je gewoon in 15 jaar afschrijven, en dan een nieuwe kopen. Dan valt het met die onderdelenkosten wel mee.
Verder snap ik je overkookbeveiliging niet. Als je het circuleren stil legt, wordt ie toch warmer en gaat ie toch juist koken?
https://www.econo.nl/wete...natie-bij-een-zonneboiler
[
Voor 23% gewijzigd door
kmf op 27-03-2018 19:06
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp