13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ja, dat lijkt precies aan de spec's te voldoen, alleen, let op Koevlaas commentaar : er staat ook bij:godfriedd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:06:
[...]Misschien is die van Ebay die ik 1,5 seconde vóór jouw reply aan mijn post toevoegde in edit 2 nog een optie?
https://www.ebay.com/itm/...m:mTfk5gr4LeBYacUkwTdLveg
Product Overview:
◎ Reduce Bore: 1"=20mm Bore, dus beperkte doorlaat, daar zijn ze dan wel eerlijk in.
@koevlaas2
Nou, zo snel gaat het niet bij mij helaas, maar goed te weten!P.s: als de klep vandaag ten tonele moet verschijnen, ik heb er 1 liggen
[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 28-03-2018 17:22 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De 'duitse' klep is zijn geld 4x waard, op je hele warmtepomp installatie zijn de meerkosten te verwaarlozen.Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:21:
[...]
Ja, dat lijkt precies aan de spec's te voldoen, alleen, let op Koevlaas commentaar : er staat ook bij:
Product Overview:
◎ Reduce Bore: 1"=20mm Bore, dus beperkte doorlaat, daar zijn ze dan wel eerlijk in.
@koevlaas2
[...]
Nou, zo snel gaat het niet bij mij helaas, maar goed te weten!
Als je al over meerkosten mag spreken want m.i levert deze klep juist geld op.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Misschien is het dan toch verstandig om voor de zekerheid een kwart inch groter te nemen dan je buizen zijn. Eerlijk is eerlijk: bijna alle koppeling en ook die 3-wegklep van Mitsubishi hebben een kleinere doorlaat dan de normale binnenmaat van de buis waarop ze worden aangesloten. Bij die Mitsubishi-klep zal er iets meer ruimte zijn dan die 20mm maar heel veel meer ook niet!Naalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:21:
[...]
Ja, dat lijkt precies aan de spec's te voldoen, alleen, let op Koevlaas commentaar : er staat ook bij:
Product Overview:
@koevlaas2
[...]
Nou, zo snel gaat het niet bij mij helaas, maar goed te weten!
Bij de mitsubishi klep is alles goed, de diameter van deze klep is veel groter dan van de 28mm buis. Maar bij andere kleppen is dit meestal omgekeerd.godfriedd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:40:
[...]
Misschien is het dan toch verstandig om voor de zekerheid een kwart inch groter te nemen dan je buizen zijn. Eerlijk is eerlijk: bijna alle koppeling en ook die 3-wegklep van Mitsubishi hebben een kleinere doorlaat dan de normale binnenmaat van de buis waarop ze worden aangesloten. Bij die Mitsubishi-klep zal er iets meer ruimte zijn dan die 20mm maar heel veel meer ook niet!
De klep sluit je ook eigenlijk aan met 35mm dus op 28 is er zeker nihile weerstand.
mmm is die te koop als 10 meter versie?zandstraat schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:33:
[...]
@Dylantje: ga je niet vergeten verwarmingslint onder de isolatie te plaatsen, kost slechts enkel euro's, maar biedt extra vorst-bescherming.
Zou wel een extraatje kunnen zijn
Als wp uit.
dan elektralint aan...
Iemand een scherpe prijs
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt wat je zegt WP zou het moeten zijn.godfriedd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:01:
[...]
Volgens mij hebben we hier te maken met een klassiek misverstand tussen afkortingen. Wp/wp wordt gebruikt voor Wattpiek voor PV maar vooral op dit forum natuurlijk ook voor warmtepomp (weliswaar zonder hoofdletter dan eigenlijk voor de puristen)
13 cent per Wattpiek PV lijkt me erg onwaarschijnlijk. 13 cent per Watt voor je warmtepompvermogen kan haalbaar zijn als je de juiste subsidies opstrijkt en veel (of alles) zelf doet qua installatiewerk.
Overigens vind ik 40 cent per Wattpiek PV ook haast onwaarschijnlijk. Dat krijg je denk ik ook alleen voor elkaar als je 'dealtjes' vindt voor je panelen (2e hands) en omvormer en ook weer alles zelf doet inclusief montagemateriaal zelf bouwen. Ik doe zelf redelijk wat met PV en ik reken nooit met minder dan 1 euro/Wattpiek maar dan heb je wel gerenommeerd materiaal. Als ik naar de prijslijst van mijn PV-groothandel kijk kun je tegenwoordig net nieuwe panelen krijgen voor 40ct/wp maar dan heb je alleen nog maar de panelen. Bovendien zijn de wat meer state-of-the art modellen eerder rond de 50ct/wp (ex BTW) en dan krijg je het hele circus van omvormer(s), montagemateriaal, bekabeling, aansluitmateriaal, bezorgkosten etc er nog bij...
Maar incl subsidie en alles geteld wat je maar kunt bedenken.
Dus inc mijn solarmeter waarmee ik mijn systeem monitor via Pvo [ als iemand interesse heeft te koop ] mijjn extra groep mijn alamat mijn s) teller enz enz enz
En dan wel incl ...
Dit verklaard wel watt :-)
En alles zelf gedaan.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Welk ruimtethermostaat is zowel qua design als functionaliteit een goede/mooie keus?
Krijg nu in elke ruimte een Danfoss CF2 systeem.
Deze werkt, wat ik erover heb gelezen, goed. Maar wat design is dit niet echt mooi eerder lomp.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik kwam er bij het verwijderen van de SV spullen achter dat de aansluitingen naar de kamstrup terug gebracht werden naar 15mm. Terwijl er toch echt dikke pijpen het huis binnen komen en er met 28mm naar de verdelers is gegaan. Nooit wat van gemerkt.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ja, wel langer ook, op ebay.de bij bossen.Dylantje2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:19:
[...]
mmm is die te koop als 10 meter versie?
Als wp uit.
dan elektralint aan...
Iemand een scherpe prijs
https://www.ebay.de/itm/H...m:mXUK2GYSWF93N91sS9AkKzg
En met thermostaat
https://www.ebay.de/itm/7...6f4b26:g:7lEAAOSwVL1WAV8X
[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 28-03-2018 20:09 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik meen dat @Grolsch deze set-up heeft, en er blij mee is.Wimhaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:31:
Een vraag over ruimtethermostaten.
Welk ruimtethermostaat is zowel qua design als functionaliteit een goede/mooie keus?
Deze werkt, wat ik erover heb gelezen, goed. Maar wat design is dit niet echt mooi eerder lomp.
https://www.enon.nl/traci...30v-12m-uv-bestendig.htmlDylantje2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:19:
[...]
Als wp uit.
dan elektralint aan...
Iemand een scherpe prijs
Heel toevallig heb ik vorige week zo'n Kamstrup op de VP-beurs in Vijfhuizen gezien, in doorsnede, wel te verstaan, en ik was ook verbaasd hoeveel reductie in diameter er is in zo'n ding.thido schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:38:
Ben toch wel eens benieuwd of het nou allemaal veel uitmaakt die diameters.
Ik kwam er bij het verwijderen van de SV spullen achter dat de aansluitingen naar de kamstrup terug gebracht werden naar 15mm. Terwijl er toch echt dikke pijpen het huis binnen komen en er met 28mm naar de verdelers is gegaan. Nooit wat van gemerkt.
Ik snap wel waarom, want ze moeten een venturie creëren om de drukval te meten, voor en na de venturie, en zo de flow te berekenen.
Ik heb de sensor uit de originele kunststof behuizing gehaald en 'm in buisisolatie aan de achterkant ge"ducked".
Ben toen omgeschakeld van WAR/RAR naar full-WAR en waarachtig ik draai alweer een paar weken naar tevredenheid op WAR. Maar ga er dit jaar wel een externe buitentempsensor tegenaan gooien. Die geeft altijd een goede buitentemp. ELGA geeft, m.i., geen goede buitentemp als ELGA in standby gaat.
Ik heb trouwens nog nooit een ingevroren Toshiba gehad.

Op hoge temperatuur is dit ook niet zo'n probleem, een delta T van 15c merkt de doorsnee burger niet eensthido schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:38:
Voor je warmtepomp wel killing.
Vergeet niet dat hij 100 W verbruik heeft.Dylantje2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:19:
[...]
Als wp uit.
dan elektralint aan...
Iemand een scherpe prijs
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Vergelijk het met een tuinsproeier. De tuinslang heeft een binnendiameter van 13mm, de sectorsproeier slechts 5mm.thido schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:38:
Wat zou er gebeuren als de hele slang 5mm was?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Kamstrum heeft een ultrasone flowmeter. Heeft geen drukval nodig, alleen een laminaire stroming. Je mag hem dus niet vlak bij bochten en kleppen zetten. Ook niet op zijn kant ivm luchtbellenNaalroc schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:01:
[...]
Heel toevallig heb ik vorige week zo'n Kamstrup op de VP-beurs in Vijfhuizen gezien, in doorsnede, wel te verstaan, en ik was ook verbaasd hoeveel reductie in diameter er is in zo'n ding.
Ik snap wel waarom, want ze moeten een venturie creëren om de drukval te meten, voor en na de venturie, en zo de flow te berekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pietje555 op 28-03-2018 21:07 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Zoals @Naalroc schrijft gebruik ik ook het danfoss cf2+ systeem en ben er erg tevreden over. Elke ruimte in mijn woning op 0,2 graad nauwkeurig op temperatuur.Wimhaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:31:
Een vraag over ruimtethermostaten.
Ze zijn inderdaad niet zo fancy als een nest of Nefit easy maar werken perfect.
De vorstbescherming verbruikt alleen elektriciteit wanneer de warmtepomp uitvalt en de leiding temperatuur beneden 5C komt.Pietje555 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:56:
[...]
Vergeet niet dat hij 100 W verbruik heeft.
Technische specificatie:
- Vermogen: 180W
- Spanning: 230VAC
- Lengte: 12m
- Thermostaat: schakelt in onder +5°C
schakelt uit bij +15°C
- Kabel: ovaal 4,5x7mm
- Buigradius: min. 30mm
- Aansluitkabel: 2m met stekker
- IP-waarde: IPX7 (waterdicht)
- Kleur: blauw
@Carboy54 , Dat is interessant, ik zou mijn Panasonic ook wel op afstand aan/uit willen zetten, als het kan via de thermostaataansluiting.Carboy54 schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:31:
Ik heb mijn Sonoff pow inmiddels via IFTTT en een aantal gemaakte Applets gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat en kan daarmee zonder 2e thermostaat mijn Pana 5 Kw schakelen op temperatuur met een minimale hysterese van 0.1 of groter.
Vraag:
Wat is buiten de aansluitwaarde ( de een 220v de ander potentiaalvrij aan/uit ) het verschil in werking van de thermostaat aansluiting 9 tot 12 en de potentiaalvrije 17-18. Dus welke technische ingrepen bij aan/uit in de Pana. Wel niet pomp en booster etc....
Bij de thermostaataansluiting gebruik ik de aansluiting 220v van de Sonoff. Bij 17-18 door tussenkomst van een relais uiteraard.
Ik heb een Flamingo smartswitch, die ook via internet 220v aan/uit schakelt.
Begrijp ik het goed dat je de Sonoff pow zonder relais op aansluiting 9 en 12 kunt zetten? er komt dan wel 220 volt op te staan als je inschakelt.
Als dat zo is dan zou het bij mij ook moeten kunnen werken.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Heb nog wel moeite met het instellen van de temperatuur ivm het opstookprotocol.
Met gestrekt been.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Werkt over 9,10 en 12 op 220v prima zonder verdere relais. Voor 9 euro ben je klaar en kan je ze nog koppelen met andere Sonoffs via scenes.johnsmith schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:45:
[...]
@Carboy54 , Dat is interessant, ik zou mijn Panasonic ook wel op afstand aan/uit willen zetten, als het kan via de thermostaataansluiting.
Ik heb een Flamingo smartswitch, die ook via internet 220v aan/uit schakelt.
Begrijp ik het goed dat je de Sonoff pow zonder relais op aansluiting 9 en 12 kunt zetten? er komt dan wel 220 volt op te staan als je inschakelt.
Als dat zo is dan zou het bij mij ook moeten kunnen werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 28-03-2018 21:54 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik snap jouw wel...denk ikRol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 06:49:
[...]
Ik denk dat je me niet helemaal snapt![]()
Het werkt hier net als alle andere warmtepompen cq elga door het verschil tussen buitentemperatuur en uitblaastemperatuur alleen kan ik die aanpassen en bij de elga zie je niets en kan je niks aanpassen.
Dat hij harder gaat draaien is vrij logisch/normaal, hij vriest dicht dus geen vermogen meer, haalt doeltemperatuur van het water niet en gaat gas bijgeven. Eenmaal vol gas of geen doel temp zou de cv bijschakelen als het een elga / hybride was, dus precies het zelfde als de elga en ook logisch gedrag.
De elga is ook gewoon een bouwsel van een airco buitendeel zoals de meeste eerste warmtepompen en heeft de sensor gewoon waar hij normaal zit, alleen als airco maakt dat niet uit aangezien die niet invriest.![]()
Bij de als warmtepomp ontworpen systemen van de laatste jaren zal de sensor daar echt niet meer zitten, als dat wel zo is zou ik hem niet kopen omdat er dan weinig getest of over nagedacht is.
Geen enkele warmtepomp, die ik ooit heb gezien, heeft een uitblaasT sensor.
Wel hebben ze allemaal een buitenT sensor en die zit bij nagenoeg allemaal op dezelfde plaats als bij de Elga. Alleen zit hij verder van de condensor af en vriest hij dus niet in.
Alle warmtepompen die ik ooit ben tegengekomen, bepalen het moment van defrosten adhv de lagedruk in het buitendeel, met de uittrede temperatuur van de condensor(verdamper in heat mode).
Met daarbij nog wat randvoorwaarden die iets kunnen afwijken per fabrikant.
Hoe uitgebreider en groter de unit, hoe meer randvoorwaardes er meegenomen worden
Maar de buitentemperatuur is daar nooit betrokken.
Ik heb nooit gezien dat je een moment van defrost op enige wijze kunt beïnvloeden bij moderne warmtepompen.
Het verplaatsen van de buitenT sensor heeft ook geen effect gehad op het moment van defrosten, maar op het overschakelen op de cv ketel.
Als ik de Elga stand-alone had gebruikt, dan had de sensor gewoon blijven zitten. Als je RAR stookt doet hij er niets mee.
Ook is de Toshiba 304 (buitendeel Elga) niet één van de eerste warmtepompen en is ontwikkeld als toestel wat kan verwarmen en koelen. Het buitendeel is in 2015 geïntroduceerd om te gebruiken icm kanaal, 4-weg of wandunits.
Outdoor unit
1. Small compact size chassis, light weight for easy installation and transport
2. Wide operation range - Heating from -15°C to 24°C
3. Compliant with 2015 threshold in EU
4. Excellent energy efficiency
5. R22 & R407c replacement technology compatible
Het ontwerp van de Toshiba wijkt niet echt af van andere warmtepompen in die prijsklasse.
Vergeet niet dat het buitendeel waarschijnlijk een waarde van ongeveer €450 heeft.
En op de uitblaasT sensor na, heeft jouw buitendeel waarschijnlijk niet één sensor meer dan de Toshiba.
Want alle fabrikanten zijn ongeveer gelijk....hoe minder sensoren, des te goedkoper en minder storingsgevoelig.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
En waar zit de thermostaat? Dit is meestal een klein blokje in het aansluit snoer wat dan in de isolatie moet zitten van de leiding. Zit hij hier buiten of wordt hij niet verwarmd door de leiding dan meet hij de omgevingstemperatuur. Overigens kun je al je met een ruimtethermostaat (of met nachtverlaging) al hebben dat de WP afslaat en de temperatuur tussen de isolatie onder de 5 graden komt. Het valt mij tegen hoe veel energie ik telkens gebruik als er geen vorstgevaar is en heb er dan ook een schakelaar in de voeding gezet. Pas onder de 0 graden buitentemp zet ik hem bij. De verwarming schakelt pas uit bij +15. Ik had liever een schakelpunt rond de 0 graden gezien.zandstraat schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:41:
[...]
De vorstbescherming verbruikt alleen elektriciteit wanneer de warmtepomp uitvalt en de leiding temperatuur beneden 5C komt.
Bedankt, dan moet het lukken.Carboy54 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:49:
@johnsmith Inderdaad schakelt de Pana via 9 ,10 en 12 over 220 volt. Werkt bij mij prima zonder verdere relais.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Verwarmings lint word altijd op de kop doorverbonden met een BI metaal (thermostaat ) ,je kunt verschillende versies treffen tussen de 2 en 5 graden.Pietje555 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:04:
[...]
En waar zit de thermostaat? Dit is meestal een klein blokje in het aansluit snoer wat dan in de isolatie moet zitten van de leiding. Zit hij hier buiten of wordt hij niet verwarmd door de leiding dan meet hij de omgevingstemperatuur. Overigens kun je al je met een ruimtethermostaat (of met nachtverlaging) al hebben dat de WP afslaat en de temperatuur tussen de isolatie onder de 5 graden komt. Het valt mij tegen hoe veel energie ik telkens gebruik als er geen vorstgevaar is en heb er dan ook een schakelaar in de voeding gezet. Pas onder de 0 graden buitentemp zet ik hem bij. De verwarming schakelt pas uit bij +15. Ik had liever een schakelpunt rond de 0 graden gezien.
Als jij een andere hebt dan heb je de verkeerde. Als het uiteinde van het lint al snel onder 5 graden schiet dan is je isolatie toch wel erg lek vermoed ik.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een Nefit Enviline Mono 9.0. En wil het opstook protocol gaan uitvoeren. Vandaag wil ik 25graden water door de vloer hebben. Ik heb de instelling nu zo staan:

Dit is al sinds gisterenmiddag, uitvoer ziet er nu zo uit:

En de dichtbijzijnde verdeler zo:

Wie kan me hiermee helpen?
Met gestrekt been.
Nu opperde iemand in mijn omgeving om dan glycol in het CV systeem te doen, of een soort antivries speciaal voor CV.
Aandachtspunt was dan wel dat je uit moest kijken met drinkwater, dat zou gescheiden moeten zijn.
Iemand al eens uitgezocht?
Ik ben geen Nefit kenner, maar doet de WP wel watArtbij schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:07:
Toch even de hulp inroepen van de kenners in dit topic.
Ik heb een Nefit Enviline Mono 9.0. En wil het opstook protocol gaan uitvoeren. Vandaag wil ik 25graden water door de vloer hebben. Ik heb de instelling nu zo staan:
[afbeelding]
Dit is al sinds gisterenmiddag, uitvoer ziet er nu zo uit:
[afbeelding]
En de dichtbijzijnde verdeler zo:
[afbeelding]
Wie kan me hiermee helpen?
In mijn Mitsubishi is zelfs een speciaal "vloerdrogingsprogramma" aanwezig, kent de Nefit dit niet ?
Kun je de Nefit niet op een vaste Ta instellen ? Je zit nu in een WAR regeling te kijken.
Heeft de Nefit geen instelling dat hij boven een bepaalde Tb niets meer doet ?
Als ik dit zie heb ik het donkerbruine vermoeden dat hij niets doet
@Ivow85 Kun jij @Artbij helpen, ik lees dat jij ook een Nefit hebt.
Ja, K = Kelvin en 1 Kelvin is hetzelfde verschil als 1 graad Celcius, dus verhogen met 1K is verhogen met 1 graad CelciusArtbij schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:05:
@Chris_82 @Grolsch
Drogen programma wordt volgens nefit afgeraden, vandaar dat ik het handmatig probeer.
Ik zie in de handleiding tempverschillen in K, is dat gewoon graden?
Wel was ik verrast dat een 9.0 genoeg vermogen heeft voor mijn huis. Iemand die daar zo iets zinnigs over kan zeggen?
Met gestrekt been.
Wat ik me kan herinneren heb jij een WTW type D ventilatiesysteem, en compleet onderkelderd ?
Onze berekening met een kleine 900m3 inhoud, 284m2 verwarmd vloeroppervlakte i.c.m. ventilatietype C komt uit op een kleine 10kW warmteverlies bij -10, dus kan aardig kloppen als je het mij vraagt.
Ik vrees dat de warmteverliesberekening niet uit gegaan is van vv in de kelder, scheelt grofweg 120m2 vloeropperlak.Grolsch schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:03:
Als het goed is heb je een warmteverliesberekening, wat komt daar uit
Wat ik me kan herinneren heb jij een WTW type D ventilatiesysteem, en compleet onderkelderd ?
Onze berekening met een kleine 900m3 inhoud, 284m2 verwarmd vloeroppervlakte i.c.m. ventilatietype C komt uit op een kleine 10kW warmteverlies bij -10, dus kan aardig kloppen als je het mij vraagt.
Ik heb 1060m3 inhoud, ongeveer 290m2 verwarmd oppervlak.
[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 29-03-2018 12:17 ]
Met gestrekt been.
Jij hebt een relatief "eenvoudige" bouwvorm (1 rechthoek, 4 muren) dus relatief weinig warmteverlies door de muren.Artbij schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:16:
[...]
Ik vrees dat de warmteverliesberekening niet uit gegaan is van vv in de kelder, scheelt grofweg 120m2 vloeropperlak.
Ik heb 1060m3 inhoud, ongeveer 290m2 verwarmd oppervlak.
Je m3's zijn relatief veel ten opzichte van bruto woning oppervlak / muuroppervlak vanwege je kelder.
Als ik schaal 1 op de duim mag gokken (ik ken de tekeningen van je woning) denk ik dat je met een ventilatietype D (WTW) op een warmteverlies uitkomt van +- 8KW voor jouw woning. Dus 9KW zou ruim voldoende moeten zijn.
Nu weet ik niet hoeveel vermogen de Nefit 9KW levert bij -10, Is dat bekend
[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 29-03-2018 12:45 ]
Met gestrekt been.
NeeArtbij schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:45:
3,5kwh bij - 7, kan dat kloppen?
Vond het ook al zo laagGrolsch schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:51:
@Artbij Dat hoop ik niet voor jou, want dan ga je koude voeten krijgen zonder elektrisch element
Met gestrekt been.
Het is belangrijk dat de temperatuursensor strak tegen de pijp/leiding gedrukt wordt voordat de isolatie geplaatst wordt, verwijder eerst roest en vuil van de leiding.Pietje555 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:04:
[...]
En waar zit de thermostaat? Dit is meestal een klein blokje in het aansluit snoer wat dan in de isolatie moet zitten van de leiding. Zit hij hier buiten of wordt hij niet verwarmd door de leiding dan meet hij de omgevingstemperatuur. Overigens kun je al je met een ruimtethermostaat (of met nachtverlaging) al hebben dat de WP afslaat en de temperatuur tussen de isolatie onder de 5 graden komt. Het valt mij tegen hoe veel energie ik telkens gebruik als er geen vorstgevaar is en heb er dan ook een schakelaar in de voeding gezet. Pas onder de 0 graden buitentemp zet ik hem bij. De verwarming schakelt pas uit bij +15. Ik had liever een schakelpunt rond de 0 graden gezien.
Bevestig de sensor liefst met behulp van één of meerdere ferme tie-wraps.
Indien je plaatselijk een paar wikkelingen aluminium folie om de leiding en sensor wikkelt kan dit bijdrage tot een redelijk resultaat, voorkom vooral dat vocht in de isolatie binnendringt.
Bij mijn monobloc heb ik rondom de leiding, terplaatse van de sensor extra dikke isolatie geplaatst.
Excuses @Noord27Noord27 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:55:
[...]
Zonder offerte schiet je volgens mij met hagel op een mug.
Ik had het helemaal verkeerd ingeschat.
HR ++ glas schijnt wel te passen.
Ik had van de buurman gehoord dat het niet kan.
Offerte valt mee, 4800 voor de woonkamer, bijna 50 kleine en grotere ramen, maar totaal anders dan ik gedacht had.
Daar valt over na te denken, misschien zelfs eerst doen voor aanschaf (hybride) warmtepomp?
Is dan HR+++ glas dikker zodat het kozijn aangepast moet worden?
Als ik op de site van Nefit zoek naar jouw 9kW monoblock vind ik een productblad dat afhankelijk van de toepassing (LTV of niet) 5,1 of 6,3 kW aangeeft bij -7. Dat is dus niet -10 maar goed, het geeft een indicatie dat die 9kW in ieder geval niet beschikbaar is bij -10. Ik zie eigenlijk in die hele tabel geen 9kW terugkomen alleen op een andere plek in de datasheet staat die 9kW vermeld bij "Nominale warmteafgifte (lagetemperatuur-toepassing, warmere klimaatomstandigheden)"Artbij schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:45:
3,5kwh bij - 7, kan dat kloppen?
Ik hoop dus wel dat uit jouw warmteverliesberekening komt dat je niet die 9kW nodig hebt anders zit je wel echt krap met je vermogen...
Zie hier het productblad:
https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701175.pdf
En hier een afbeelding daaruit:

HR+++ is 3-voudig glas. HR++ is 2-voudig. €50.000,- of €4800,- scheelt toch ruim 90%..CJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:50:
[...]
Excuses @Noord27
Ik had het helemaal verkeerd ingeschat.
HR ++ glas schijnt wel te passen.
Ik had van de buurman gehoord dat het niet kan.
Offerte valt mee, 4800 voor de woonkamer, bijna 50 kleine en grotere ramen, maar totaal anders dan ik gedacht had.
Daar valt over na te denken, misschien zelfs eerst doen voor aanschaf (hybride) warmtepomp?
Is dan HR+++ glas dikker zodat het kozijn aangepast moet worden?
Informeer ook bij je gemeente er subsidie is. Gemeente hier gaf minimaal 15% terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 29-03-2018 14:07 ]
Dat is een deellastplaatje (zonder te specificeren wat dat is). Is er ook vollast plaatje?godfriedd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:57:
[...]
Als ik op de site van Nefit zoek naar jouw 9kW monoblock vind ik een productblad dat afhankelijk van de toepassing (LTV of niet) 5,1 of 6,3 kW aangeeft bij -7. Dat is dus niet -10 maar goed, het geeft een indicatie dat die 9kW in ieder geval niet beschikbaar is bij -10. Ik zie eigenlijk in die hele tabel geen 9kW terugkomen alleen op een andere plek in de datasheet staat die 9kW vermeld bij "Nominale warmteafgifte (lagetemperatuur-toepassing, warmere klimaatomstandigheden)"
Ik hoop dus wel dat uit jouw warmteverliesberekening komt dat je niet die 9kW nodig hebt anders zit je wel echt krap met je vermogen...
Zie hier het productblad:
https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701175.pdf
En hier een afbeelding daaruit:
[afbeelding]
Beroerde COP bij -7 trouwens
Daar was ik ook naar op zoek maar in die documentatie staat alleen deellast vermeld. Erg vreemd...LittleTycoon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:09:
[...]
Dat is een deellastplaatje (zonder te specificeren wat dat is). Is er ook vollast plaatje?
Beroerde COP bij -7 trouwens
De "Opgegeven prestatiecoëfficiënt " slaat ook als een k*t op een drumstel omdat er geen Ta wordt vermeld. Er staat alleen een COP van 2,23 bij -7 vermeld, ik hoop toch niet voor @Artbij dat dit bij Ta 35 graden is, want dan doen zelfs mijn "niet als COP kampioen bekend staande Zubadan" het aanzienlijk beter met een COP van 3,06 bij -7 en Ta 35 graden.
Ze moesten die verschillende leveranciers gewoon verplichten duidelijke tabelletjes te verstrekken, hier is geen touw aan vast te knopen
Misschien iets te vroeg gejuicht ......Noord27 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:00:
[...]
HR+++ is 3-voudig glas. HR++ is 2-voudig. €50.000,- of €4800,- scheelt toch ruim 90%..
Informeer ook bij je gemeente er subsidie is. Gemeente hier gaf minimaal 15% terug.
Bedrijf van offerte (via internet) belde, ze moeten eerst komen kijken of het wel past
Dikte HR ++ is minimaal 22 mm.
Geen idee hoe dik mijn glas is, kan het niet meten.
Het is nog dubbel glas uit 1990, geen HR...
Of is er een truc voor om dikte glas te meten ?
De 50.000 was bij tevens vervangen van de kunststof kozijnen ......
[ Voor 5% gewijzigd door CJG op 29-03-2018 14:25 ]
Als ik dat Google kom ik bij de Rotterdamse Glas Centrale die in 2017 failliet ging ....
Wellicht toch even wat beter inlezen/informeren naar de mogelijkheden.CJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:24:
[...]
Misschien iets te vroeg gejuicht ......
Bedrijf van offerte (via internet) belde, ze moeten eerst komen kijken of het wel past![]()
Als jij je kozijnen wilt vervangen omdat HR++ glas minimaal 22mm dik is dan mag dat maar nodig is dat zeker niet. M.a.w. die 22mm zal wellicht ergens genoemd zijn maar dat is zeer zeker niet de minimale dikte van HR++ glas.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Om te komen kijken en meten rekent men € 45,- .
Voorzover ik kan meten met mijn schuifmaat met een foutmarge ( dikte kozijn minus afstanden buitenkant kozijn tot glas) is mijn glas ongeveer 21 mm, dat schijnt een gebruikelijke maat te zijn.
@CJGCJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:24:
[...]
Bedrijf van offerte (via internet) belde, ze moeten eerst komen kijken of het wel past![]()
Meestal past er wel argon gevuld glas in met een iets smallere tussenruimte dan de 12 mm die als eis geldt voor HR ++ predikaat.
In onze kunstofkozijnen uit 1992, konden op sommige plaatsen, bij de kleinere ramen met name dus wel HR++ geplaatst worden en bij de grotere werd de tussenruimte iets smaller, dat scheelt een procent of 5 in besparing tov HR ++,
Gewoon een goede leverancier even een offerte en advies vragen.
Hij zet een meetapparaatje op je beglazing waar hij in een oogopslag zowel de dikte van de ruiten als de tussenruimte meet.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Glas is 4+6 en spouw van min 12CJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:52:
De glasleverancier die belde noemde minimaal 22 mm.
Om te komen kijken en meten rekent men € 45,- .
Voorzover ik kan meten met mijn schuifmaat met een foutmarge ( dikte kozijn minus afstanden buitenkant kozijn tot glas) is mijn glas ongeveer 21 mm, dat schijnt een gebruikelijke maat te zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
@CJGCJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:24:
[...]
Heb het nog even nagezocht, voor HR moet de spouw minimaal 13 mm zijn.
De isolatiewaarde voor verschillende maten van de spouw kan je hier vinden:
http://www.glashelderglas...aab30c8187187c5b22_41.pdf
volgens die link kun je met Krypton nog dunner!avandermeulen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:06:
[...]
@CJG
Heb het nog even nagezocht, voor HR moet de spouw minimaal 13 mm zijn.
De isolatiewaarde voor verschillende maten van de spouw kan je hier vinden:
http://www.glashelderglas...aab30c8187187c5b22_41.pdf
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hier is HR++ gezet van 6-12-6. Dus 24mm. Past met gemak ten opzichte van oud thermopane (1988, dus hetzelfde als jou huis).CJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:22:
De man van de tweede offerte zegt dat 24 mm geen probleem is als mijn huidige 21 is
Als het enigszins haalbaar is (evt. met aanpassingen van bestaande kozijnen) zou ik tegenwoordig toch echt niet meer kiezen voor HR++ met een U-waarde van 1,1 W/m2K. Doe het niet, of doe het meteen goed is mijn motto.CJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:22:
De man van de tweede offerte zegt dat 24 mm geen probleem is als mijn huidige 21 is
Dan liever meteen Krypton gevuld drievoudig glas, met warme kant. U waarde van 0,5 W/m2K. Dus het warmteverlies is nog eens ruim de helft minder als van HR++.
Om een mij onduidelijke reden, wordt dat in Nederland aangeboden voor ca € 180,-/m2 (dat zijn tenminste de prijzen die ik gekregen heb; alleen voor levering van het glas). Wij wonen ca 6 km vanaf de Duitse grens. Dus ik kijk voor dit soort zaken ook altijd even aan "de andere kant." Resultaat € 106,-/m2
Zwerius Kriegsman
Bij mij zowel 6-12-6 in de grote ramen , dat is dan HR+ volgens de huidige norm enCJG schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:22:
in de kleine ramen 4-13-4 en dat is dan HR ++
Verwijderd

EDIT:
https://www.jlmglas.nl/hrdubbelglas/ 39.50 per m2
https://www.jlmglas.nl/driedubbel-isolatieglas/ krypton gevuld 109.00 per m2
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 18:04 ]
Hoe dik is dat glas?Zwerius schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Als het enigszins haalbaar is (evt. met aanpassingen van bestaande kozijnen) zou ik tegenwoordig toch echt niet meer kiezen voor HR++ met een U-waarde van 1,1 W/m2K. Doe het niet, of doe het meteen goed is mijn motto.
Dan liever meteen Krypton gevuld drievoudig glas, met warme kant. U waarde van 0,5 W/m2K. Dus het warmteverlies is nog eens ruim de helft minder als van HR++.
Om een mij onduidelijke reden, wordt dat in Nederland aangeboden voor ca € 180,-/m2 (dat zijn tenminste de prijzen die ik gekregen heb; alleen voor levering van het glas). Wij wonen ca 6 km vanaf de Duitse grens. Dus ik kijk voor dit soort zaken ook altijd even aan "de andere kant." Resultaat € 106,-/m2
Zal het vragen.
Tja, helaas zit Milieucentraal er ook wel af en toe naast.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:55:
Hoeveel mag triple glas meer kosten, als je 1.00 per m2 extra besparing realiseert t.o.v. HR++ in bestaande kozijnen ? Bron: milieucentraal.nl:
[afbeelding]
EDIT:
https://www.jlmglas.nl/hrdubbelglas/ 39.50 per m2
https://www.jlmglas.nl/driedubbel-isolatieglas/ krypton gevuld 109.00 per m2
Alleen al het feit dat ze voor glas met U-waardes van 0,5-0,9 (bijna een factor 2 verschil!) tot dezelfde besparing komen, zegt al voldoende lijkt me.
Wat de prijs van triple glas betreft: Ja deze firma is inderdaad een stuk goedkoper dan wat ik had gezien.
eerlijkheid gebied wel te zeggen, dat dit een ex. BTW prijs is, waar ik het over consumentenprijzen had (dus incl. BTW) .
Zwerius Kriegsman
Verwijderd
MM das per uur toch?Pietje555 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:56:
[...]
Vergeet niet dat hij 100 W verbruik heeft.
Wat ik zie wp uit dan lint aan..
Kost toch minder dan alles bevroren..
Ik wilde het ook in mijn nieuwe kozijnen hebben maar dan werd het allemaal een stuk lomper en dikker.
Ik heb daarom voor (24mm) HR++ gekozen.
Nu nog eens verder verdiepen in een all electric warmtepomp.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Jij vertrouwt de vorst beveiliging van wp zelf niet?Dylantje2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:11:
[...]
MM das per uur toch?
Wat ik zie wp uit dan lint aan..
Kost toch minder dan alles bevroren..
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb deze klep gekocht bij klimacorner, en zelf aangesloten. Het was trial-and-error, maar nu doet hij het goed. In eerste instantie schakelde hij precies verkeerd om: SWW stand bij CV vraag en vice-versa.Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:40:
[...]
Ik denk dat @mightym / @Boerm / @Vincm of @godfriedd je hier wel een goed antwoord op kan geven.
Ik heb ook ergens in 1 van de vele topics gelezen dat er een alternatief was, maar ik kan het niet weer vinden
Ik zal morgen eens kijken hoe het ding ook alweer aangesloten is, en zal proberen een foto te maken.
Praktisch probleem met deze klep: er zitten 3 verloopstukken op om van de erg grote aansluiting naar 28mm te gaan. Ook het geheel lekdicht krijgen was een uitdaging, en nog niet helemaal gelukt. Iedere keer als hij van stand wisselt (SWW/CV) druppelt een drupje op de betonnen garagevloer. Zodra ik geen CV nodig heb (voorjaar) gaat hij weer gedeeltelijk uit elkaar om het 100% lekdicht te krijgen. Fitterskit en hennepdraad waren iig beter dan (het door warmteservice voorgestelde) Loctite 55.
edit:
Ik zie net dat er alweer 2 pagina's meer zijn, gaat snel hier! Ook zag ik een mooi filmpje langskomen, dus foto's zijn niet meer nodig denk ik.
@koevlaas2 en @Grolsch : hoe hebben jullie die grote 3-weg klep mooi lekdicht gekregen?
[ Voor 9% gewijzigd door iPiX1999 op 29-03-2018 20:31 . Reden: post alweer outdated ]
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Voor als de stroom uit valt natuurlijk.reneeke1970 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:49:
[...]
Jij vertrouwt de vorst beveiliging van wp zelf niet?
Ach natuurlijk, stom van me, niet aan gedacht.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben al wat spullen aan het verzamelen met betrekking tot de geplande aanschaf van een WP.
Nu kreeg ik de bovenstaande kWh meter cadeau van mijn buurman.
Héél Google afgezocht naar de gegevens van dat ding, en niets zinnigs te vinden; de meeste hits verwijzen naar Ebay verkopen.
Plaatje van het internet gepikt:

Wie heeft zo'n ding en kan mij daar van nuttige gegevens geven?
De aansluitingen lijken me wel duidelijk, alleen zit bij elke fase een extra, kleine aansluiting voor een dun draadje; waarvoor is dat bedoeld?
En dan nog een andere aansluiting voor een dun draadje rechts onder op de kast, gemerkt met + en -
Dat zal dan wel voor een puls teller zijn. op welk instrument kan dit aangesloten worden?
Overigens, er staan op de voorkant nog 2 zaken die met elkaar in tegenspraak lijken te zijn:
640imp./kWh
4000
Dan een blokgolf symbool
Ⲡ 10imp./kWh er achter.
Wat is het nu: 640 of 10 impulsen per kWh?
[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 29-03-2018 20:46 ]
Ik had blijkbaar een goede installateuriPiX1999 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:18:
[...]
Ik heb deze klep gekocht bij klimacorner, en zelf aangesloten. Het was trial-and-error, maar nu doet hij het goed. In eerste instantie schakelde hij precies verkeerd om: SWW stand bij CV vraag en vice-versa.
Ik zal morgen eens kijken hoe het ding ook alweer aangesloten is, en zal proberen een foto te maken.
Praktisch probleem met deze klep: er zitten 3 verloopstukken op om van de erg grote aansluiting naar 28mm te gaan. Ook het geheel lekdicht krijgen was een uitdaging, en nog niet helemaal gelukt. Iedere keer als hij van stand wisselt (SWW/CV) druppelt een drupje op de betonnen garagevloer. Zodra ik geen CV nodig heb (voorjaar) gaat hij weer gedeeltelijk uit elkaar om het 100% lekdicht te krijgen. Fitterskit en hennepdraad waren iig beter dan (het door warmteservice voorgestelde) Loctite 55.
edit:
Ik zie net dat er alweer 2 pagina's meer zijn, gaat snel hier! Ook zag ik een mooi filmpje langskomen, dus foto's zijn niet meer nodig denk ik.
@koevlaas2 en @Grolsch : hoe hebben jullie die grote 3-weg klep mooi lekdicht gekregen?
Ik mis de rj45 en WiFi aansluitingNaalroc schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:41:
kWh teller van ABB CEWE type Wh3063 draaistroom meter 3x230/400V~~
Ik ben al wat spullen aan het verzamelen met betrekking tot de geplande aanschaf van een WP.
Héél Google afgezocht naar de gegevens van dat ding, en niets zinnigs te vinden; de meeste hits verwijzen naar Ebay verkopen.
[afbeelding]
De aansluitingen lijken me wel duidelijk, alleen zit bij elke fase een extra, kleine aansluiting voor een dun draadje; waarvoor is dat bedoeld?
En dan nog een andere aansluiting voor een dun draadje rechts onder op de kast, gemerkt met + en -
Dat zal dan wel voor een puls teller zijn. op welk instrument kan dit aangesloten worden?
Overigens, er staan op de voorkant nog 2 zaken die met elkaar in tegenspraak lijken te zijn:
640imp./kWh
4000
Dan een blokgolf symbool
Ⲡ 10imp./kWh er achter.
Die meter lijkt ouder als de meeste tweakers in dit topic
Mijn bovenomschreven aanwinst is niet zo oud als die op het plaatje, en helemaal niet als ikzelf......
Tja, WiFi RJ45: je mag een gegeven paard toch niet in de bek kijken? Ik kan hem wel fysiek aflezen.
Maar ik ben al el heel veel tegen gekomen hier de laatste maand of zo, maar sta nog steeds versteld van al die mooie grafieken die hier regelmatig voorbij komen: daarvan zou ik weleens willen horen/lezen hoe je daar aan komt, en welke apparatuur en software daarvoor nodig is.
Dan koop ik misschien ooit nog wel zo'n mooi klein kastje met alles er op en er aan voor 4-5 tientjes, neemt ook nog eens slechts de helft van de ruimte in beslag
[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 29-03-2018 21:03 ]
Ik draai er een 1 1/2 wartel voorzien van rubberen ring op met 35mm uit en hierin een 35 > 28mm verloop Viegapers, er heeft nog nooit een klep gelekt bij mij.iPiX1999 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:18:
[...]
Ik heb deze klep gekocht bij klimacorner, en zelf aangesloten. Het was trial-and-error, maar nu doet hij het goed. In eerste instantie schakelde hij precies verkeerd om: SWW stand bij CV vraag en vice-versa.
edit:

Zoek maar eens op Youless icm EnelogicNaalroc schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:00:
@Grolsch
Mijn bovenomschreven aanwinst is niet zo oud als die op het plaatje, en helemaal niet als ikzelf......
Tja, WiFi RJ45: je mag een gegeven paard toch niet in de bek kijken? Ik kan hem wel fysiek aflezen.
Maar ik ben al el heel veel tegen gekomen hier de laatste maand of zo, maar sta nog steeds versteld van al die mooie grafieken die hier regelmatig voorbij komen: daarvan zou ik weleens willen horen/lezen hoe je daar aan komt, en welke apparatuur en software daarvoor nodig is.
Dan koop ik misschien ooit nog wel zo'n mooi klein kastje met alles er op en er aan voor 4-5 tientjes, neemt ook nog eens slechts de helft van de ruimte in beslag
Ik zal je leeftijd niet verklappen maar heb wel respect voor je
Ps. Een paard is een edel dier dus mag je hem niet in de mond kijken
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 29-03-2018 21:11 ]
De led zal 640 keer aan gaan op 1 kWh en de pulse is 10x per kWh wat vrij laag is, ik heb zijn nieuwe broer die 100 pulse per kWh doet en is al net aan met heel het huisverbruik.Naalroc schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:41:
kWh teller van ABB CEWE type Wh3063 draaistroom meter 3x230/400V~~
[afbeelding]
640imp./kWh
4000
Dan een blokgolf symbool
Ⲡ 10imp./kWh er achter.
Pulse is die kleine + en - aansluiting. Kan je gebruiken met een rpi, netduino, flukso, youless 120, arduino.
Led kan met een wattcher, youless 110
Ja, ik vond die blokgolf puls ook al erg laag, mijn huis meter geeft 1000 pulsen/kWh, en dat doet de youless ook.
Net weer even gekeken, en ik zie dat die S0 ook 1000 is op de Youless.
Dus die aansluiting rechtsonder, die 10 pulsen geeft is hetzelfde/ (de voorloper van) als de SO uitgang?
En een RJ45 connection geeft diezelfde SO puls door, als je die hebt, (op de Youless?)
Waar staat de afkorting SO voor?
De youless kan je aangeven hoeveel pulse per kWh om een goede waarde te krijgen.Naalroc schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:31:
@Rol-Co @Grolsch
Ja, ik vond die blokgolf puls ook al erg laag, mijn huis meter geeft 1000 pulsen/kWh, en dat doet de youless ook.
Net weer even gekeken, en ik zie dat die S0 ook 1000 is op de Youless.
Dus die aansluiting rechtsonder, die 10 pulsen geeft is hetzelfde/ (de voorloper van) als de SO uitgang?
En een RJ45 connection geeft diezelfde SO puls door, als je die hebt, (op de Youless?)
Waar staat de afkorting SO voor?
Het is trouwens S0 (nul) en geen SO
mmmreneeke1970 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:49:
[...]Jij vertrouwt de vorst beveiliging van wp zelf niet?
Ga de wp 6 meter van mijn huis zetten...
Stel de wp is defect...
Kan ik evt de leidingen wel heel houden..
Maar [ helaas ] heb ik hem nog niet
Hoe zit die vorstbeveiling in elkaar? [ Pana 5KW H versie [ tot nu toe ] Of iemand moet een beter alternatief hebben binnen nu en 2 maanden :-) ]
Binnen monteer je er kogelkranen tussen en 'if shit hits the fan' tap je de boel buiten af.Dylantje2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:38:
[...]
mmm
Stel de wp is defect...
Hoe zit die vorstbeveiling in elkaar? [ Pana 5KW H versie [ tot nu toe ] Of iemand moet een beter alternatief hebben binnen nu en 2 maanden :-) ]
Kan je toch ook blijven rondpompen? Dan bevriest hij niet.Dylantje2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:38:
[...]
mmm
Stel de wp is defect...
@Dylantje2 klopt, desnoods zet de unit het element in om de boel vorstvrij te houden.Rol-Co schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:40:
[...]
Kan je toch ook blijven rondpompen? Dan bevriest hij niet.
Defect...?Rol-Co schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:40:
[...]
Kan je toch ook blijven rondpompen? Dan bevriest hij niet.
Pompt hij dan nog..:-)
Als alleen de compressor defect is wel ja.
De waterpomp.......niet de compressor.
Pompje zelf zit ook zo een kabeltje met stekker aan mocht er een print kapot zijn, leeg laten lopen kan ook nog eventueel. Bypass leidingkje om de warmtepomp met 2 kranen en een eigen stekker kan ook.
Enz enz
Mijn ervaring met zo'n lint is vaak sluiting na een aantal jaar door oxidatie/water, heb je hem nodig is ie kaduk.
MM dacht eigenlijk meer als de zooi echt hapert heb ik voor die paar tienen toch een optie om de leidingen in de grond te redden..koevlaas2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:42:
[...]
Als alleen de compressor defect is wel ja.
En een kogelkraan er tussen heb ik het water er nog niet uit als het -5 is..
Jij hebt dus het Flexibel open-source model. Die is nog steeds verkrijgbaar trouwens.Zwerius schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:20:
[...]
Bij de Zubadan kan inderdaad beide.
Ik heb eerst een aparte 1-fase voeding naar de besturingskast binnen gehad (PAC-IF012-BE) en een aparte 3 fasige voeding naar de 11 kWTh buitenunit.
Af en toe gaf dat communicatie problemen.
Op advies van Alklima heb ik toen de besturingskast binnen gevoed vanuit de buitenunit.
Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.
Overigens is het bij de Zubadan niet zo, dat beide kabels in de buitenunit op dezelfde klemmen uitkomen.
Maar in zijn algemeenheid zou ik ook zeggen: volg de aanbevelingen van de fabrikant. Ze hebben het in het algemeen niet voor de flauwekul zo opgeschreven.
(Ik heb geen binnenunit, maar binnen in huis alleen maar een platenwarmtewisselaar en een besturingskast in huis. Toen ik mijn Zubadan kocht waren er nog geen complete "binnenunits")
Ik heb alleen een probleem met een 14kW Zubadan buitendeel icm het Flexibel pakket.
Die word in de zomer als zwembadwarmtepomp gebruikt en in de winter voor de verwarming van het woonhuis.
De woning heeft hij prima verwarmd deze winter. Alleen het zwembad gaat niet helemaal lekker, hij levert maar amper 10kW
Nu heb ik het idee dat er een verkeerde platenwisselaar is meegeleverd, die voor een kleiner model.
De 11kW of lager Zubadan heeft een kleinere platenwisselaar dan de 14 tot 23kW Zubadan.
Nu vroeg ik mij af of jij iets van een typenr, of andere gegevens op de platenwisselaar kan aflezen?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Achterop zitten zwarte ontluchtingdopjes, als je deze open draait loopt het water er zo uit.Dylantje2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:45:
[...]
MM dacht eigenlijk meer als de zooi echt hapert heb ik voor die paar tienen toch een optie om de leidingen in de grond te redden..
En een kogelkraan er tussen heb ik het water er nog niet uit als het -5 is..
Eventueel kan je ook de slangen compleet los koppelen van de unit.
Die YouLess opnemer, is de YL04 en die moet gekoppeld worden aan de LS120 begrijp ik.Grolsch schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:48:
@Naalroc de youless zelf is geen kwh meter maar een apparaatje die de waardes van een kwh meter meet en in mooie grafiekjes zet. Dat ding wat jij vd buurman hebt gekregen kun je ook aansluiten op de youless, al is de impedantie wel heel erg laag, daar krijg je geen mooie / nuttige grafieken van.
nu zeg je dat vanwege de (impedantie, je bedoelt toch) de lage pulsfrequentie van de CEWE er geen mooie grafieken gemaakt kunnen worden, toch?
Wat is er dan nog meer nodig? Een abo verplicht voor het uitlezen/grafieken.
Ik heb nu een dom-gemaakte slimme meter, kan die er ook aan gekoppeld worden, of is er dan een 2e LS120 nodig? (Niet dat ik dat meten van de totale energie bepaald interessant vind om ook uit te lezen)
Zeg je weet toch zeker wel dat water leidingen op vorst vrije diepte ingegraven moeten zijn? Minimaal 60 cm
1 PVoutput . Dongen NB
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De Youless is een kastje die je op elke willekeurige kWh meter kan aansluiten.Naalroc schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:09:
[...]
Die YouLess opnemer, is de YL04 en die moet gekoppeld worden aan de LS120 begrijp ik.
nu zeg je dat vanwege de (impedantie, je bedoelt toch) de lage pulsfrequentie van de CEWE er geen mooie grafieken gemaakt kunnen worden, toch?
Wat is er dan nog meer nodig? Een abo verplicht voor het uitlezen/grafieken.
Ik heb nu een dom-gemaakte slimme meter, kan die er ook aan gekoppeld worden, of is er dan een 2e LS120 nodig? (Niet dat ik dat meten van de totale energie bepaald interessant vind om ook uit te lezen)
De Youless meet wat de kWh meter aangeeft, als de impedantie 1000 pulsjes per kWh is krijg je dus een vrij nauwkeurig beeld, bij 2000 nog nauwkeuriger, maar bij 10 niet echt nauwkeurig. Als je constant 1000Watt verbruikt krijgt de Youless dus "maar" eens in de 6 minuten een puls.
De Youless heeft 3 mogelijkheden tot meten. 1 = optische sensor, 2 = P1 ingang (de meeste slimme meters ondersteunen dit) 3= S0 (losse kWh meters zoals die van jou ondersteunen dit).
De Youless website verkoopt ook kWh meters zoals jij bij mij thuis gezien hebt, maar in de basis werkt de Youless met elke kWh meter die OF een knipperend ledje heeft (optie 1) of een S0 uitgang (optie 3).
De Youless LS120 kan 2 ingangen tegelijkertijd meten. Zo meet ik via de P1 aansluiting mijn slimme meter, en via de S0 ingang de kWh meter die ik via de Youless website besteld heb.
De Youless kun je flashen met 2 firmware versies. 1 = naar Enelogic (De grafiekjes die je van mij altijd ziet) 2 = PV output, dat zijn de grafiekjes die @Rol-Co wel eens laat zien.
Je hoeft voor de Youless, Enelogic en PV output geen betaald abonnement af te sluiten. Als bestaan er wel abonnementen die je meer functionaliteit geven. De gratis versie van Enelogic heeft "maar" een historie van 6 maand uit m'n hoofd, de betaalde variant onbeperkt.
Ik vraag me nu enkel af hoe we dit het beste aan kunnen vliegen? Zijn er ervaren installateurs in Nederland die kunnen adviseren over soort, plaatsing , capaciteit, electra aansluiten en dit ook kunnen uitvoeren? Of is het momenteel toch nog meer hobby werk?
Uiteraard wil ik zelf ook nog wel het een en ander doen maar de basis moet gewoon goed en betrouwbaar zijn.
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.