@
zw7 Wat voor materiaal is de boiler? Of in ieder geval de plek die lek is?
Grolsch schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat ik een Dt van zo'n graad of 7 á 8 heb.
Hoe hoger de Ta hoe minder efficiënt de WP werkt hoe hoger het opgenomen vermogen is.
Standaard bij mij is vat verwarmen naar 45 graden, en afgelopen week piekt hij dan naar 4500Watt
Voorlaatst wou ik iemand een SWW run laten horen dus ff naar 50 graden gezet en dan trekt de WP 5500Watt
Dit betekent dat de COP steeds slechter wordt.
Legionella programma doe ik niet aan, ik verwarm tot 45 graden in het midden, dit betekent ruim 50 graden bovenin het vat, en het vat is elke 1 á 2 dagen leeg gedouched.
Voor die ene keer per jaar dat ik vakantie ben langer als een week zet ik SWW ff op 55 graden, en alle mogelijke legionella is weg.
En al is een WP niet efficiënt boven de 40 graden, het is altijd efficienter als een doorstroomverwarmer (COP=1)
Ik ben er ook van overtuigd dat de WP het wint op efficientie tot een graadje of 45. Dan zie ik dat hij ook maar 600W pakt, meer is ook niet zinnig vanwege de kleine spiraal. Daarboven gaat hij flink harder werken en kan hij wel 1.4KW pakken ofzo.
Ik heb het maar een beetje bij benadering berekend, hoeveel liters hij dan opwarmt en de kwh's die erdoor heen gaan, en volgens mij begint hij dan erg inefficient te werken met een zeer lage COP die dan echt wel de 1 nadert. Daarom het idee om hem tot wat lagere temp te laten werken.
Omdat ik alleen bovenste 100 a 150 liter warm hou van de 300 liter, gaat hij dan toch wat mengen over tijd en moet hij later op de dag weer van bijvoorbeeld 44 graden naar 50 graden werken.
Ik raak die energie niet kwijt (anders zou het op de goed geisoleerde zolder heel erg warm zijn) maar het mengt en dus temperatuur middelt uit.
Al met al denk ik dus, laat maar tot een graadje of 44 a 45 gaan en de rest wel elektrisch middels doorstroomverwarmer.
Bij ons gaat het om een zonneboiler van 300 liter en we hebben ook nog een douche wtw, dus er zijn genoeg dagen dat hij niet leeg wordt gedouched (ook vanwege de douche wtw). Het is denk ik het equavelent van een 450 tot 500 liter boiler vanwege de douche wtw.
Daarbij zijn er natuurlijk ook genoeg dagen dat er helemaal niks elektrisch gedaan hoeft te worden, omdat er een flink aantal heatpipes op ligt. Dus de helft van het jaar is er geen doorstroomverwarmer of warmtepomp voor nodig en zijn er ook totaal geen legionella issues.
Legionella programma's voor de hele boiler naar 55 of 60 te krijgen kosten al veel meer kwh's dan de doorstroomverwarmer zal doen met bijverwarmen.
Komt ook nog eens bij dat ik de warmtepomp niet snachts wil laten stampen voor warm water. Voor verwarming werkt hij mooi stil, voor warm water valt het in eerste instantie ook wel mee, maar op een gegeven moment (met de hoge temps) is hij behoorlijk bezig. Wil ik snachts niet hebben want daar stoor ik mezelf al aan.
Ook omdat ik de woning tijdelijk wil verhuren (maar ook een beetje voor mezelf

) wil ik gewoon dat er altijd warm water te leveren is en geen kans op legionella.
Maar goed, als ik het allemaal overnieuw zou doen dan zou ik ook een vat met hygiene spiraal kopen. Maarja de werkende zonneboiler vervangen is ook geld weggooien. En in theorie heb ik al een nul-op-de-meter huis (dat weten we pas zeker na een jaar als alles ongewijzigd draait

)