Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.804 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog even over de discussie doorstroomverwarmer vs warmwatervoorziening met de WP.
Stel nou dat:
  • Je zonnepanelen hebt
  • De salderingsregeling binnenkort verdwijnt
  • Je meestal doucht als het buiten donker is
  • Ook als je zou douchen als je zonnepanelen stroom opwekken, deze nooit genoeg opleveren voor de doorstroomverwarmer (10 kW?)
  • Je een WPboiler (ca 0.5 kW) zodanig instelt dat deze water verwarmt als de panelen stroom opwekken
  • Deze stroom dus (bijna) gratis is (en steeds goedkoper wordt).
  • En de WPboiler door de subsidie nog goedkoper is dan de doorstroomverwarmer.
Dan is de keuze voor mij niet zo moeilijk!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Alleen al de discussie " schat zet de oven en de wasmachine uit, ik ga douchen" heb ik niet zoveel zin in :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:56:
Stel je hebt een voorraadvat zonder isolatie en zonder verwarming op zolder staan (dus geen stilstandverlies), dan kan je de doorstromer voeden met 21 graden. Dat geeft je bijna 10 liter per minuut bij een bescheiden 11 kilowatt (3x16A).
Een hygiëneboiler (of DWTW) die 30°C aanvoert is met dat vermogen met 15 liter per minuut naar 40 op te krikken.
Hogere COP en minder stilstandverlies door lage temperatuur.
Precies, dat is ook de reden dat ik de boilers laat hangen, weliswaar geisoleerd maar ik kan dan 60 liter acclimatiseren of eventueel iets laten warmen bij veel paneelvermogen overdag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:39:
Alleen al de discussie " schat zet de oven en de wasmachine uit, ik ga douchen" heb ik niet zoveel zin in :+
Ja dat kan een ding zijn maar er is hier niemand die rond etenstijd doucht. Sww met warmtepomp heb je weer de discussie " schat je moet even wachten ik heb net gedoucht en de kinderen ook, over 2 uurtjes kan je weer hoor " :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:51:
[...]

Ja dat kan een ding zijn maar er is hier niemand die rond etenstijd doucht. Sww met warmtepomp heb je weer de discussie " schat je moet even wachten ik heb net gedoucht en de kinderen ook, over 2 uurtjes kan je weer hoor " :+
Nee, gelukkig geen last van, zorgen voor voldoende vat inhoud. Ff zonder dollen, ik woon hier bijna een jaar, en nog nooit koud water gehad en ook nog nooit rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:00:
@Grolsch Bedankt maar ik bedoelde wel je retour temp. Bij mij zit er ook 5 graden verschil in vat en aanvoertemp, maar verschil met retourtemp is heel klein.

Tja ik heb daar een veel kleinere spiraal zitten, omdat het de bovenste spiraal is van een zonneboiler. Dit was van te voren bekend hoor, en ik wilde er geen ander vat voor kopen. En hij krijgt het boilervat ook gewoon warm.

Maar ik heb het idee dat ie vooral bij de hogere temperaturen vrij hard aan het werk is en de efficientie terug loopt. Terwijl hij eigenlijk wat rustiger zou moeten werken omdat de spiraal toch niet zoveel KW kan afgeven.

Meer in het algemeen, het gaat om een tapwater boiler, en ik moet dus ook wat aan legionella doen (je hebt van die sterilisatie programma's enzo).
Nu had ik bedacht om het misschien anders te doen, geen legionella sterilisatie doen en het boilervat ook niet naar 50 graden brengen met de warmtepomp. Maar naar 45 graden o.i.d. en dan altijd nog naar 60 graden verwarmen met een doorstroomverwarmer. Die zou dan grofweg maar de helft van het jaar uberhaupt aan moeten staan, want het is wel een behoorlijke zonneboiler installatie.

Dit gaat me volgens mij redelijk wat stroom besparen wat betreft de warmtepomp, die dan weliswaar weer opgaat aan de doorstroomverwarmer, maar dan heb je dus altijd warm water en altijd legionella beveiliging.
Omdat ik het huis ook wel eens wil verhuren is dat toch wel belangrijk.

Ik hou dus ook alleen de bovenste helft van het vat warm, en op hogere temperaturen mengt dit over tijd weer met onderste helft. Gaat niks verloren aan energie, maar dan gaat de warmtepomp dat weer even bijwerken. Met een te kleine spiraal. Het werkt allemaal, we kunnen prima douchen, maar ik denk dat het efficienter kan met iets meer garanties op warm water legionella vrij.
Ik heb een 300L boiler met 2 spiralen, de onderste spiraal van 1.2m2 heb ik eens met mijn warmtepomp op getest. Deze kon het vermogen (7.5 KW) hier goed in kwijt. Wat volgens mij bij jou de slechts 1c delta T veroorzaakt is dat de spiraal die jij gebruikt vrij hoog zit en in deze omgeving al vrij warm water in het vat zit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:00:
[...]

Nee, gelukkig geen last van, zorgen voor voldoende vat inhoud. Ff zonder dollen, ik woon hier bijna een jaar, en nog nooit koud water gehad en ook nog nooit rekening mee gehouden.
Ja maar wel een mega bom in huis, heb je gezien hoe groot een 15kW doorstromer is? Hij ligt al een half jaar op mijn bureau zonder dat hij in de weg ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ruuds schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:52:
[...]

Volgend najaar/winter wil ik daar ook eens mee gaan experimenteren, nu niet meer al mijn tijd in verbouwings-puntjes-op-de-i gaat ;)

Het idee wat je omschrijft is WAR, toch? Jammer alleen dat ik bij de warmtepomp alleen óf de kamerthermostaat kan gebruiken óf WAR, maar niet beiden. Dus dat betekent dat ik een aantal keer in de herst/winter/lente de instellingen moet wijzigen.
War+thermostaat kan prima gelijktijdig hoor., sowieso mijn Mitsubishi kan dit.
Heeft je WP geen aan/uit contact die je met een thermostaat kan schakelen ?

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 30-03-2018 23:15 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Ik heb zelf een 3 fase aansluiting al in mijn meterkast zitten. Zou een doorstroomverwarmer dan nut hebben? Ik krijg de indruk dat een bad vullen icm met een doorstroomverwarmer of wp een no go is?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:27
Andrehj schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:25:
Nog even over de discussie doorstroomverwarmer vs warmwatervoorziening met de WP.
Stel nou dat:
  • Je zonnepanelen hebt
  • De salderingsregeling binnenkort verdwijnt
  • Je meestal doucht als het buiten donker is
  • Ook als je zou douchen als je zonnepanelen stroom opwekken, deze nooit genoeg opleveren voor de doorstroomverwarmer (10 kW?)
  • Je een WPboiler (ca 0.5 kW) zodanig instelt dat deze water verwarmt als de panelen stroom opwekken
  • Deze stroom dus (bijna) gratis is (en steeds goedkoper wordt).
  • En de WPboiler door de subsidie nog goedkoper is dan de doorstroomverwarmer.
Dan is de keuze voor mij niet zo moeilijk!
Ja dan heb je duur warm water.

@Grolsch jij warmt één keer per dag op, hoe warm is je boiler smorgens als savonds iedereen onder douche is geweest?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:29:
Ik heb zelf een 3 fase aansluiting al in mijn meterkast zitten. Zou een doorstroomverwarmer dan nut hebben? Ik krijg de indruk dat een bad vullen icm met een doorstroomverwarmer of wp een no go is?
Bad verwarmen met een doorstroomverwarmer gaat eigenlijk niet, omdat het vermogen gewoon veel te klein is. Tegen de tijd dat je bad vol is, is het water al weer koud.
Met een WP gaat daarentegen prima, zolang je boiler maar groot genoeg is. Het gaat zelfs nog veel beter dan met een CV-ketel, omdat er geen vermogensbeperking is. Omdat de voorraad heet water al klaar staat, wordt de vulsnelheid van je bad enkel begrensd door de leidingweerstand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Andrehj schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:39:
[...]

Bad verwarmen met een doorstroomverwarmer gaat eigenlijk niet, omdat het vermogen gewoon veel te klein is. Tegen de tijd dat je bad vol is, is het water al weer koud.
Met een WP gaat daarentegen prima, zolang je boiler maar groot genoeg is. Het gaat zelfs nog veel beter dan met een CV-ketel, omdat er geen vermogensbeperking is. Omdat de voorraad heet water al klaar staat, wordt de vulsnelheid van je bad enkel begrensd door de leidingweerstand.
Dat is juist het probleem denk ik bij mij..ik zou op zolder een vat kwijt kunnen maar dat is dan alleen een buffervat van maximaal 200 liter. Wellicht dat @koevlaas2 dan kan beoordelen, hij is hier kort geleden langs geweest om te beoordelen.

Bestaat er ook een 2-1 combo? Stel dat ik voor een 300 l zou gaan (als het past) dat dan 150 liter voor ssw is en de andere 150 voor afgifte ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:29:
Pas nog gedaan, een bad gevuld met een 11 kW doorstromer.
Duurde 15 a 20 minuten en kostte 2 kWh.
(hygienespiraal buffervat wel op 30 graden door WP met cop van 4,5)

Geen probleem dus. (ja het duurt wat langer een bad vullen met een doorstromer, dan met een boiler, boeie)

Ik vind het nog steeds een groot voordeel, mijn situatie: WP, buffervat met hygienespiraal en doorstromer.
- 2 apparaten, dus maar 50% faalkans op koud water. (eigenlijk geen faal kans, is er 1 kapot, kan de ander het overnemen)
- Ik kan er voor kiezen om het buffervat met hygienespiraal op hogere temperatuur te zetten met WP
- Of ik laat de doorstromer meer doen... keuzes
- CV en Tapwater tegelijk.
- warm water raakt zo goed als nooit op

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2018 23:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
11 kW doorstromer? Dat is 3x16A. Als er dan ergens in huis nog een flinke verbruiker aan gaat ligt er al een hoofdstop uit... (Denk aan kinderen even snel in bad terwijl je partner beneden aan het (inductie)koken is).
En dan nog steeds op voorwaarde dat je al begint met 30 graden.
Doe mij toch maar een boiler (die ik dan wel extra zal isoleren om de standby-verliezen te beperken).

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 30-03-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:47:
11 kW doorstromer? Dat is 3x16A. Als er dan ergens in huis nog een flinke verbruiker aan gaat ligt er al een hoofdstop uit... En dan nog steeds op voorwaarde dat je al begint met 30 graden.
Doe mij toch maar een boiler (die ik dan wel extra zal isoleren om de standby-verliezen te beperken).
Vanavond gedouched en de droger draaide ook nog...
Het valt allemaal wel mee....

Een boiler moet naar 60 graden....regelmatig...nee dank je.
Van Grolsch zijn verlies kan ik al 5 minuten douchen ;)

Edit: 11 kW trekt die alleen als er een bad gevuld wordt.
Tijdens douchen 7 kW, vanwege de hygienespiraal en douchewtw combi

Edit: ik moet er wel bij zeggen dat ik aangenaam verrast ben over het lage verbruik van een Atlantic explorer 3 WP boiler....En dat ik de voordelen ook wel zie icm zonnepanelen.
Maar ik hou liever (enigszins) extra geluid buitenshuis en hier zou hij niet (ook nog eens) passen

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2018 00:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
11 kW doorstromer? Dat is 3x16A. Als er dan ergens in huis nog een flinke verbruiker aan gaat ligt er al een hoofdstop uit... En dan nog steeds op voorwaarde dat je al begint met 30 graden.
Dat laatste kan ik beamen, mijn nieuwe on nageisoleerde Joule boierl verliest meer graden gedurende een nacht dan de vorige die wel nageisoleerd was (dezelfde 300L boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

11 kW doorstromer? Dat is 3x16A. Als er dan ergens in huis nog een flinke verbruiker aan gaat ligt er al een hoofdstop uit... (Denk aan kinderen even snel in bad terwijl je partner beneden aan het (inductie)koken is).
En dan nog steeds op voorwaarde dat je al begint met 30 graden.
Verwarming is ohmse belasting op je net dus kan veel aan, niet raar opkijken als je gewoon 35A kan trekken op 1 fase zonder dat er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Bram-Bos schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:26:
[...]

Zekers. Maar ik blijf de mogelijkheid van de doorstroomverwarmer rondtoeteren, omdat het voor een hoop andere mensen een simpelere, goedkopere, en bij een beetje sober gebruik ook klimaattechnisch gewoon de beste oplossing is.
Als het past, moet je het gewoon doen. Het is alleen niet handig bij veel l/min, zoals een regendouche of een groot bad (400L), dan moet je gewoon voor flinke boiler of buffervat gaan icm WP met redelijk vermogen. Een WP boiler houdtcdat ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
MONITORING MAART

Het is weer tijd om de stand op te nemen. Ook nieuwe deelnemers zijn welkom.
Merk, type en vermogen warmtepomp.
Voor CV:
kWh(e)
kWh(th)
Type warmtemeter (Mse, Mhp,enz)
Niveau CV systeem : Taanvoer bij 2C buiten.
Voor DHW:
idem

Data doorgeven via PM om forum niet te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:02:
[...]

Ja maar wel een mega bom in huis, heb je gezien hoe groot een 15kW doorstromer is? Hij ligt al een half jaar op mijn bureau zonder dat hij in de weg ligt. :)
Is zeker een nadeel van een boiler, hij neemt aardig wat ruimte in.
Nu neemt vaak een WP an sich al flink meer ruimte in als een traditionele CV ketel.
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:35:
[...]

Ja dan heb je duur warm water.

@Grolsch jij warmt één keer per dag op, hoe warm is je boiler smorgens als savonds iedereen onder douche is geweest?
Iedereen 's avonds douchen gebeurt eigenlijk nooit, want de kinderen douchen altijd 's ochtends.

Maar vattemperatuur neemt 's nachts met 1 á 2 graden af ongeveer.

Gisteravond met 2 personen gedouched, vat temperatuur nu zo'n 40 graden in het midden, bovenin warmer, onderin kouder.

Ik verbaas mij dat de gelaagdheid zo goed intact blijft. Half leeg is echt half leeg met zo'n boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 07:49:
[...]

Is zeker een nadeel van een boiler, hij neemt aardig wat ruimte in.
Nu neemt vaak een WP an sich al flink meer ruimte in als een traditionele CV ketel.

[...]

Iedereen 's avonds douchen gebeurt eigenlijk nooit, want de kinderen douchen altijd 's ochtends.

Maar vattemperatuur neemt 's nachts met 1 á 2 graden af ongeveer.

Gisteravond met 2 personen gedouched, vat temperatuur nu zo'n 40 graden in het midden, bovenin warmer, onderin kouder.

Ik verbaas mij dat de gelaagdheid zo goed intact blijft. Half leeg is echt half leeg met zo'n boiler.
Ja het koud water komt van onder naar boven. Ik maak mijne 55 ,na twintig of dertig min douche staat hij op nog op 48,geweldig zou je denken maar helaas, na twee uur is het vermengt tot 37 en dan komt veilgheid timer in van 42.
Want je moet tenslotte wel altijd voor iets warm water standby hebben. Volgende dag weer naar 55.
Conclusie de mijne is te klein.
Dus ik dacht hoe gaat het bij jou omdat je aan die timer vast houd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@reneeke1970 Dat vermengen/uitmiddelen heb ik dus ook last van. Dat zorgt ervoor dat hij weer aanslaat. En dan alleen in het deel wat minder efficiënt is van 40 maar vooral 44 naar 50.
Dat energie verbruik kunnen we op de meeste dagen ook wel douchen op een doorstroomverwarmer. Dat ik een douche wtw heb scheelt daarin heel veel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie ook wel eens dat het vat in het midden 35 aangeeft, maar boven in nog voldoende 40+ water beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:42:
@reneeke1970 Dat vermengen/uitmiddelen heb ik dus ook last van. Dat zorgt ervoor dat hij weer aanslaat. En dan alleen in het deel wat minder efficiënt is van 40 maar vooral 44 naar 50.
Dat energie verbruik kunnen we op de meeste dagen ook wel douchen op een doorstroomverwarmer. Dat ik een douche wtw heb scheelt daarin heel veel.
Daar zit op zich wel wat in, ik overweeg het soms ook. Maar ja dan vraag ik me af wat geeft zon ding aan doorstroom belemmering? En toch weer meer dan 200 euro wat je moet investeren en liefst terug verdienen. Dus tja hoe erg is het dan dat een wp uurtje extra maakt?

@Grolsch dan heb jij mazzel dat ie precies groot genoeg is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Daar zit op zich wel wat in, ik overweeg het soms ook. Maar ja dan vraag ik me af wat geeft zon ding aan doorstroom belemmering? En toch weer meer dan 200 euro wat je moet investeren en liefst terug verdienen. Dus tja hoe erg is het dan dat een wp uurtje extra maakt?
what the.. waarom moet alles terug verdiend worden? ik heb net een doorstromer onder de keukenkast geplaatst, puur voor het comfort om 1 minuut eerder warm water te hebben. Een doorstromer ipv of ondersteunend op een boiler heb je voor de luxe om onbeperkt warm water te hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@kmf omdat het nu al onbeperkt is, alleen op andere wijze. Dat minuutje in de keuken is geen 200 euro waard. En dan nog eentje achter de boiler die tegelijk aan gaan en poef

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:08
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:08:
[...]

War+thermostaat kan prima gelijktijdig hoor., sowieso mijn Mitsubishi kan dit.
Heeft je WP geen aan/uit contact die je met een thermostaat kan schakelen ?
Jawel, en die gebruik ik nu ook. Maar op het moment dat ik met de dipswitches aangeef dat ik een thermostaat aangesloten heb, kan ik op het controlepaneel op de wp (lg therma v) war niet gebruiken. Vast iets met de leeftijd te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warmteverlies in de woning van @maartenmoerman zonder te stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cq1CVowN7xpXEg0jE0vvkhW9/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nS0ZoDC9jNjYEltOCDRrXQyN/full.png
Het warmteverlies compenseren bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CMCYcAvWxvjZMkhlAAIkrcBZ/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EYQ8KSsp5f7Qm2LNyDfLv0n0/full.png
De massa/traagheid v.d. woning zorgt er voor dat er op de laagste deellast gecompenseerd kan worden. Weinig te bespeuren van de buitenT daling met 4C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ruuds schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:50:
[...]

Jawel, en die gebruik ik nu ook. Maar op het moment dat ik met de dipswitches aangeef dat ik een thermostaat aangesloten heb, kan ik op het controlepaneel op de wp (lg therma v) war niet gebruiken. Vast iets met de leeftijd te maken...
Een LG therma V ken ik verder niet, maar er is niets tegen aan /uit schakelen van een wp met een thermostaat (mits niet te vaak aan /uit per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:36:
@kmf omdat het nu al onbeperkt is, alleen op andere wijze. Dat minuutje in de keuken is geen 200 euro waard. En dan nog eentje achter de boiler die tegelijk aan gaan en poef
voor jou wellicht niet dus. Maar blijkbaar is er een markt voor mensen die toch direct warm water willen hebben. Of ze dat nou met een close-in boiler doen, of met een doorstromer.. (een close in boiler is nog eens duurder)

De doorstromer in de keuken staat in serie met de hoofddoorstromer op zolder. Ze gaan bij mij dus inderdaad tegelijkertijd aan. Alleen is de doorstromer in de keuken een laag vermogen 1 fase ding, terwijl die van de zolder 3-fase is. De zolder krijgt ook nog voorverwarmd water. Dus er is voor 1 minuut max 4kW verbruik. Met zonverwarmd water gaat de zolderdoorstromer niet eens aan.

Zodra het verwarmde water de keuken bereikt, moduleert de keukendoorstromer helemaal uit.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 31-03-2018 11:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In de keuken hebben wij zo'n Quooker met ingebouwde boiler voor direct heet water, over slechte COP en heule slechte ROI gesproken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Haha, ja een kokendwaterkraan (met daarbij ww-voorziening) koop je echt voor het comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:11:
In de keuken hebben wij zo'n Quooker met ingebouwde boiler voor direct heet water, over slechte COP en heule slechte ROI gesproken :+
Ze zouden gewoon verboden moeten worden. _/-\o_
Alleen voor comfort een verbruik waar je u tegen zegt. 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Yep, grohe red duo 8l hier, ik vind het super! Een must bij all electric en hoge WAF

Kost btw 35-40kWh per maand aan verbruik, ik log hem los, ik vind het wel mevallen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 31-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Daar zit op zich wel wat in, ik overweeg het soms ook. Maar ja dan vraag ik me af wat geeft zon ding aan doorstroom belemmering?
Bij de Clage CEX kun je de doorstroombegrenzer eruit halen als je dat wil.
En toch weer meer dan 200 euro wat je moet investeren en liefst terug verdienen. Dus tja hoe erg is het dan dat een wp uurtje extra maakt?
Ik zou het liefst de warmtepomp laten werken tot een graad of 40, misschien 45. Hoe hoger hoe inefficienter (ook met mijn kleine spiraal) en hoe eerder de warmte uitmiddelt en hij weer opnieuw gaat verwarmen.

Ik zie ook dat de warmtepomp tussen de 30 en de 40 graden ook gewoon mooi werkt met prima COP.

Ik hou overigens alleen de bovenste 100 tot 150 liter warm van mijn 300 liter boiler. Daarom heb ik denk ik eerder die uitmiddeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

!null schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Bij de Clage CEX kun je de doorstroombegrenzer eruit halen als je dat wil.
Vertel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat vertelde de man van Econo mij. Ik weet de technische details niet.

Maar het is volgens mij een vergelijkbaar verhaal als in een CV ketel. Haalt hij de temp nog niet dan knijpt hij hem wat af, wat CV ketels ook doen.
Als je alleen maar wil dat ie het probeert maar wel al het water door laat dan schijn je er dus iets uit te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
...foutje

[ Voor 100% gewijzigd door Naalroc op 31-03-2018 20:21 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:56:
Warmteverlies in de woning van @maartenmoerman zonder te stoken.
Dit plaatje is beter, want de schaal is niet af te leze in de individuele grafieken: Afbeeldingslocatie: http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/add3e379e7e443c39ad11712.png

Waarvoor had je dit nodig/wat is de discussie? (heb topic lately niet gevolgd, zit in buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op zondag 1 april 2018 @ 01:47:
[...]

Dit plaatje is beter, want de schaal is niet af te leze in de individuele grafieken: [afbeelding]

Waarvoor had je dit nodig/wat is de discussie? (heb topic lately niet gevolgd, zit in buitenland)
Ter illustratie, om de invloed van massa op temperatuurschommelingen out- vs inside wat inzichtelijker te maken. Wel/Geen nachtverlaging, als 'algemeen' de indruk zou zijn dat stoken onder minder gunstige omstandigheden minder effectief zou zijn zou deze info dat wellicht kunnen ontkrachten.
EDIT:
Dat je het op een bepaald biinentemperatuur-niveau houden, waar een WP heel goed in is, 'letterlijk' zou kunnen nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:14:
[...]

Ter illustratie, om de invloed van massa op temperatuurschommelingen out- vs inside wat inzichtelijker te maken. Wel/Geen nachtverlaging, als 'algemeen' de indruk zou zijn dat stoken onder minder gunstige omstandigheden minder effectief zou zijn zou deze info dat wellicht kunnen ontkrachten.
EDIT:
Dat je het op een bepaald biinentemperatuur-niveau houden, waar een WP heel goed in is, 'letterlijk' zou kunnen nemen.
Grafiek zegt in ieder geval dat je niet goed meet. Op de 31e tussen 00.00 en 08.00 heb je hogere pieken in je binnen temperatuur terwijl dit niet door hogere buiten temperatuur kan komen (immers buitentemp blijft lager dan binnen temperatuur). Dit betekent dus dat je een interne warmte last hebt en niet alleen de transmissie meet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 Als je hier kijkt http://212.45.41.112:3000...=1522360800000&to=now%2Fd en inzoomt dan zie je dat de piekjes overdag waarschijnlijk door zoninstraling komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Pietje555 schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:43:
[...]

Grafiek zegt in ieder geval dat je niet goed meet. Op de 31e tussen 00.00 en 08.00 heb je hogere pieken in je binnen temperatuur terwijl dit niet door hogere buiten temperatuur kan komen (immers buitentemp blijft lager dan binnen temperatuur). Dit betekent dus dat je een interne warmte last hebt en niet alleen de transmissie meet.
Die screenshot is genomen in een andere tijdzone, sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
maartenmoerman schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:49:
[...]

Die screenshot is genomen in een andere tijdzone, sorry :)
Ha,Ha, dat stond er niet bij.
Overigens denk ik dat wel/niet WAR en wel/niet nachtverlaging geen regel voor te noemen is. Het moet gewoon per woning apart bepaald worden. Ook is het sterk afhankelijk van de comfort wensen van de bewoner.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Mensen, ik wil een paar Jaga Tempo convectoren monteren, type 15. Hierbij is de afstand hart buis tot aan de wand 8cm. echter bij mijn situatie is dit 9,5mm. Ik kanende kunststof pijp onmogelijk 1,5 cm ombuigen.
Kan ik de Jaga adapter 38-50 mm dan toepassen en hiermee de afstand van 1,5 cm overbruggen?

https://www.radiatorendis...-50_20171010124038643.jpg

Alvast bedankt jullie reactie.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:34:
Mensen, ik wil een paar Jaga Tempo convectoren monteren, type 15. Hierbij is de afstand hart buis tot aan de wand 8cm. echter bij mijn situatie is dit 9,5mm. Ik kanende kunststof pijp onmogelijk 1,5 cm ombuigen.
Kan ik de Jaga adapter 38-50 mm dan toepassen en hiermee de afstand van 1,5 cm overbruggen?

https://www.radiatorendis...-50_20171010124038643.jpg

Alvast bedankt jullie reactie.
Naar de muur zeg je? Dat moet toch zo?

https://goo.gl/images/vzmLcX

@Chip2710
Ow wacht ik vat je, ik had dat ook met 1 21 radiator en heb dat opgelost met een comap ventiel en een dubbele haakse aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/387840/xxDqn5rz.jpg

Ik heb het misschien zelfs nog een keer liggen hier, zal eens kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 02-04-2018 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:04:
[...]

Naar de muur zeg je? Dat moet toch zo?

https://goo.gl/images/vzmLcX

@Chip2710
Ow wacht ik vat je, ik had dat ook met 1 21 radiator en heb dat opgelost met een comap ventiel en een dubbele haakse aansluiting.
[afbeelding]

Ik heb het misschien zelfs nog een keer liggen hier, zal eens kijken.
Ik moet met de aansluiting 1,5 cm dichter naar de muur toe. De huidige pijpen zijn onbeweegbaar door de buitenmantel. Verder moet de warm water toevoer-pijp omgedraaid worden....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oufgcxrq4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
zw7 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Ik heb een Hitachi Yutaki warmtepomp, maar een Panasonic boilervat. Je hoeft dus niet perse een Hitachi tank erbij te kopen. Panasonic heeft een aantal slimline tanks, maar kijk ook bij bijvoorbeeld Kotly uit Polen.
Bedankt voor je reactie,
Heb je een typenummer van deze Panasonic?

Inmiddels de tank gevonden
Joule Cyclone Heat Pump 200 L ErP C aus Edelstahl mit 1 Heizschlange

[ Voor 10% gewijzigd door Chip2710 op 02-04-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 06:58:
[...]

Ik moet met de aansluiting 1,5 cm dichter naar de muur toe. De huidige pijpen zijn onbeweegbaar door de buitenmantel. Verder moet de warm water toevoer-pijp omgedraaid worden....

[afbeelding]
Er is een aansluitventiel waar aan en afvoer andersom zit. Kijk anders even bij jaga, er zijn heel veel mogelijkheden.
Je kan ook de slangen omdraaien bij de verdeler natuurlijk.

Ik had ook van die plastic mantelbuis uitloopjes en heb die netjes vlak met de vloer gemaakt, er is bij de radiators boven nieuwe uponor in de mantelbuizen getrokken dus kon daar vrij simpel met de comap ventielen schuin weg omdat die draaibaar zijn.
En zonder die pijpjes wat meer bewegingsvrijheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 02-04-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chip2710 : Je kunt toch ook met afstandsblokjes (netjes op maat gezaagd en geschilderde stukjes multiplex) de radiator 15 mm verder van de muur zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:21:
@Chip2710 : Je kunt toch ook met afstandsblokjes (netjes op maat gezaagd en geschilderde stukjes multiplex) de radiator 15 mm verder van de muur zetten?
Ik vermoed dat hij dichter naar de muur moet ;)

Blokje/stripje kan niet echt bij een jaga, de kap sluit normaal rondom aan op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chip2710 schrijft anders hierboven heel duidelijk dat de radiator de aansluiting op 80 mm heeft, en de slang op 95 mm van de muur zit. Hij moet dus van de muur af. Conclusie: gewoon de radiator iets verder van de muur af zetten. Heb ik hier bij één radiator ook gedaan. Ziet niemand.
En als ik Google op plaatjes van Jaga Tempo, zie ik enkel vrijstaande of vrijhangende radiatoren. Die kunnen dus prima 15mm verder van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 08:03:
[...]

Er is een aansluitventiel waar aan en afvoer andersom zit. Kijk anders even bij jaga, er zijn heel veel mogelijkheden.
Je kan ook de slangen omdraaien bij de verdeler natuurlijk.

Ik had ook van die plastic mantelbuis uitloopjes en heb die netjes vlak met de vloer gemaakt, er is bij de radiators boven nieuwe uponor in de mantelbuizen getrokken dus kon daar vrij simpel met de comap ventielen schuin weg omdat die draaibaar zijn.
En zonder die pijpjes wat meer bewegingsvrijheid.
Bedankt voor je reactie, sorry is ben redelijk a-technisch op dit gebied, maar dar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn... ;)

Dat omkeerstuk Jaga Pro is duidelijk, ik kan de slangen bij de verdeler niet omdraaien aangezien
niet alle radiatoren gewisseld worden naar de Jaga’s.

Nu de uitloop:
Heb je de ommanteling tot de vloer weggehaald, geen kans op beschadiging...
Voor de duidelijkheid mijn kunststof pijp is een grijs kleurigen met een buitendiameter van
14,5mm (althans dat meet is)
Daarna nieuwe uponor geplaatst?
Wat bedoel je met Comap ventielen die draaibaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:31:
@Chip2710 schrijft anders hierboven heel duidelijk dat de radiator de aansluiting op 80 mm heeft, en de slang op 95 mm van de muur zit. Hij moet dus van de muur af. Conclusie: gewoon de radiator iets verder van de muur af zetten. Heb ik hier bij één radiator ook gedaan. Ziet niemand.
En als ik Google op plaatjes van Jaga Tempo, zie ik enkel vrijstaande of vrijhangende radiatoren. Die kunnen dus prima 15mm verder van de muur.
Klopt, aan die oplossing had ook gedacht, maar ik weet niet of dat kan met die Jaga Tempo wand uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor je reactie, sorry is ben redelijk a-technisch op dit gebied, maar dar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn... ;)

Dat omkeerstuk Jaga Pro is duidelijk, ik kan de slangen bij de verdeler niet omdraaien aangezien
niet alle radiatoren gewisseld worden naar de Jaga’s.

Nu de uitloop:
Heb je de ommanteling tot de vloer weggehaald, geen kans op beschadiging...
Voor de duidelijkheid mijn kunststof pijp is een grijs kleurigen met een buitendiameter van
14,5mm (althans dat meet is)
Daarna nieuwe uponor geplaatst?
Wat bedoel je met Comap ventielen die draaibaar zijn?
Ommanteling heb ik weggeknipt bij de vloer inderdaad, geen slangen beschadigd mits een beetje opletten wat je doet.
De kunststof slang is hier ook 14mm en is op die in de gang na (zie vorige foto) vervangen voor uponor 14mm door een bedrijf uit a'dam die dat kan.
Comap ventielen voor jaga zijn draaibaar aan de onderkant, en dan kan je veel kanten op, zal nog wel een foto maken van een andere.

@Andrehj
Dan lees ik het verkeerd denk ik.
Hierbij is de afstand hart buis tot aan de wand 8cm. echter bij mijn situatie is dit 9,5mm. Ik kanende kunststof pijp onmogelijk 1,5 cm ombuigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 02-04-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:07:
[...]

Ommanteling heb ik weggeknipt bij de vloer inderdaad, geen slangen beschadigd mits een beetje opletten wat je doet.
De kunststof slang is hier ook 14mm en is op die in de gang na (zie vorige foto) vervangen voor uponor 14mm door een bedrijf uit a'dam die dat kan.
Comap ventielen voor jaga zijn draaibaar aan de onderkant, en dan kan je veel kanten op, zal nog wel een foto maken van een andere.

[...]
Okay, maar waarom dan vervangen door uponor 14mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 07:02:
[...]

Bedankt voor je reactie,

check gewoon de openingspost. Ik heb daar de goedkoopste adresjes op internet neergezet (laatste stuk van de OP). Graag Gedaan! :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:21:
[...]

Okay, maar waarom dan vervangen door uponor 14mm?
Die donkere zijn niet diffusie dicht waardoor er veel roest in het systeem zat na 25 jaar, sommige radiatoren zaten bijna dicht.
Dus alles er compleet uit gegooit en opnieuw begonnen, kamer radiatoren weggelaten en boven dus nieuwe slangen in de mantelbuis plus in de douche geen radiator maar vvw op die aansluiting van de verdeler gezet.
In de gang beneden heb ik nog wel een oud stukje van 2 meter maar het plan was eerst om daar ook niets te doen, toch is er een jaga gekomen. Misschien later die slangen nog eens vervangen maar dat kleine beetje ben ik niet zo bang voor, ik heb toch nog maar 1 verdeler van ijzer, verder niets in het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/387918/lD0OgGHP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Nog een tip: er zijn voetventielen die de aanvoer en retour leidingen verdraaien;
maar nog iets: uit eigen ervaring (!) weet ik dat er ventielen zijn met een hart afstand van 35, 37,5 en van 50 mm.
Ik had 'gewoon' het juiste ventiel besteld, en kreeg dus de 'standaard' 35 mm, maar mijn buizen zitten op 50 mm. Voor een zij aansluiting is kennelijk de 35 of 37,5 mm weer de standaard; de 50 mm moest speciaal besteld worden
Die 50 mm is weer standaard als je onderaansluitingen hebt op je radiator.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:46

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Hoi Tweakers,

Voor een nieuwbouw woning (tussenwoning) heb ik een aanbod gekregen om i.p.v. een CV ketel een lucht-water warmtepomp af te nemen.

COP: 3.7/8
Kosten: 14.000,-
Oppervlakte: 164 m2

Wat zit hierin:
Hierbij worden alle vloeren (incl. zolder) uitgevoerd met vloerverwarming i.p.v. radiatoren

Wat zit er niet in:
Wat komt er bij +- 2000,- voor aanleggen bedrading regelthermostaten per slaapkamer/vertrek.

Plus minus kom ik uit op 16.000 om mijn gehele nieuwbouw woning om te zetten naar Lucht/Water warmtepomp. Brine-water is niet mogelijk.

Nadelen
Buitenunit komt waarschijnlijk aan de gevel aan de achterzijde te hangen
Hydrauliktower gaat worden opgesteld in de trapkast (welke als voorraadkast zou dienen in de woonkamer)

Voordelen
Het "voor" zijn dat gas eruit gaat, en voor het "duurder" wordt.
Vloerverwarming op elke verdieping

Hoewel ik normaal gesproken eerst flink onderzoek ga doen, hebben we een deadline deze week om de keuze te maken. Dus wil ik graag jullie mening polsen :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
SerealKiller schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:24:
Hoi Tweakers,

Wat zit er niet in:
Wat komt er bij +- 2000,- voor aanleggen bedrading regelthermostaten per slaapkamer/vertrek.

Hoewel ik normaal gesproken eerst flink onderzoek ga doen, hebben we een deadline deze week om de keuze te maken. Dus wil ik graag jullie mening polsen :)
Het lijkt mij dat je dit veel voordeliger kunt draadloos kunt uitvoeren ; en niet alleen voordeliger maar ook flexibeler.

Daarvoor zijn meerdere systemen, en ik weet dat @Grolsch erg tevreden is met zijn systeem de CF2 van Danfoss , met 1 centrale ontvanger (€230) en 1 draadloze thermostaat per kamer (€80-100); daar komen dan nog de afsluiters (€20)bij voor elke groep van de vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 02-04-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SerealKiller Meerprijs voordeligste WP, na subsidie, t.o.v. CV-ketel +/- 0.00
Warmtepompboiler 200l, na subsidie, + 150,00
Vloerverwarming naderhand aangebracht +/- 35.00/m2
Minderprijs radiatoren ???
Dan lijkt 16.000 mij in ieder geval een (veel te) forse meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hoi Tweakers,

Voor een nieuwbouw woning (tussenwoning) heb ik een aanbod gekregen om i.p.v. een CV ketel een lucht-water warmtepomp af te nemen.

Wat zit hierin:
Hierbij worden alle vloeren (incl. zolder) uitgevoerd met vloerverwarming i.p.v. radiatoren

Wat zit er niet in:

Plus minus kom ik uit op 16.000 om mijn gehele nieuwbouw woning om te zetten naar Lucht/Water warmtepomp. Brine-water is niet mogelijk.

Nadelen
Hydrauliktower gaat worden opgesteld in de trapkast (welke als voorraadkast zou dienen in de woonkamer)

Voordelen

Ik zou het niet doen.
Gewoon je cv laten installeren, met hier en daar wat wensen..
daarna je WP aan sluiten.
Waarom wil je overal vloerverwarming? Is het echt nodig?
Ik zou beneden vv nemem ,e boven "gewoo"wat radiatoren.
een nieuw goed geisoleerd huis .... warmte trekt naar boven..

PM me maar als meer vragen hebt

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@SerealKiller

Waarom 3 verdiepingen vvw? Dat betekend ook 3 nieuwe vloerbedekkingen.
Verwarm je nu ook boven en op zolder?
Ik heb jaga's boven maar staan alleen een beetje aan op de noordkant, ik dacht ook dat ik het nodig had maar blijkt dus niet echt nodig, zolder al helemaal niet.

Edit: ow nieuwbouw, ja dan geen bedekkingen vervangen natuurlijk. :)

@Dylantje2
Pm? Lol , mag ik ook pm sturen als ik een vraag heb over een warmtepomp ? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 02-04-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou wel overal vvw op laten nemen, en dan op de verdiepingen zonder isolatie eronder. Dan kun je met je WP in de zomer perfect je huis koelen (wel zorgen dat je wp dat kan, sommigen kunnen alleen verwarmen), want koude valt naar beneden.
Die regeling heb je volgens mij niet nodig. Gewoon je vvw 1:1 op de warmtepomp aansluiten, zonder buffervat.
Regeling heeft (in een zeer goed geisoleerd huis) toch bijna geen zin, het wordt toch overal even warm.
In de winter zet je dan alleen de circuits van de bgg en de badkamer open, en in de zomer (als je moet koelen) alles (evt. behalve de badkamer).
16.000 euro lijkt me idd redelijke belachelijk, alhoewel ik niet weet hoeveel aanleg van vvw op de verdiepingen kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi Tweakers,

Wat zit hierin:

Wat zit er niet in:

Nadelen

Voordelen

Als je de kans hebt om overal vloerverwarming aan te leggen meteen doen, met vloerverwarming kan je aanvoer temperatuur altijd veel lager dan met welke radiator dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:33:
[...]

Als je de kans hebt om overal vloerverwarming aan te leggen meteen doen, met vloerverwarming kan je aanvoer temperatuur altijd veel lager dan met welke radiator dan ook.
Altijd..
Een kosten baten analyse zou ik doen.
Hoeveel dagen per jaar heb je boven je cv aan..?
Hoeveel dagen per jaar ga je koelen boven?
Wat zijn de evt. kosten of wt krijg je retour als je het eruit laat?
Dan is er nog een optie om heel weinig slangen te leggen, zodat je iets hebt.
En al die regelingen kun je misschien ook weg laten..
1 per verdieping.

Ik zou kijken of ik gelijk over kan steken...
wp en wat aanpassingen voor 0.00

Alleen zijn de bouwers nu weer baas.
Dus ik vrees dat je moet betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Naalroc schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:48:
Nog een tip: er zijn voetventielen die de aanvoer en retour leidingen verdraaien;
maar nog iets: uit eigen ervaring (!) weet ik dat er ventielen zijn met een hart afstand van 35, 37,5 en van 50 mm.
Ik had 'gewoon' het juiste ventiel besteld, en kreeg dus de 'standaard' 35 mm, maar mijn buizen zitten op 50 mm. Voor een zij aansluiting is kennelijk de 35 of 37,5 mm weer de standaard; de 50 mm moest speciaal besteld worden
Die 50 mm is weer standaard als je onderaansluitingen hebt op je radiator.
Voetventielen die de aanvoer en retour leidingen verdraaien, waar kun je die bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:28:
[...]

Voetventielen die de aanvoer en retour leidingen verdraaien, waar kun je die bestellen?
Warmteservice
Maar omdraaien op de verdeler is makkelijker hoor 9 van de 10x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:34:
[...]

Warmteservice
Maar omdraaien op de verdeler is makkelijker hoor 9 van de 10x
Moeten de radiatoren wel in ster vanaf de verdeler aangelegd zijn. Is vaak niet het geval (besparing) en zitten ze parallel op een ingestorte voedingsslang. Je moet dan de toevoer en retour op de radiator omwisselen als je de radiator wilt wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Chip2710 schreef op maandag 2 april 2018 @ 07:02:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Kijk hier ook eens naar:
http://www.pmcoppack.com/...t-water-tank/0012595.html
Deze is er ook in 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:38:
[...]

Moeten de radiatoren wel in ster vanaf de verdeler aangelegd zijn. Is vaak niet het geval (besparing) en zitten ze parallel op een ingestorte voedingsslang. Je moet dan de toevoer en retour op de radiator omwisselen als je de radiator wilt wijzigen.
Oh, ik ging er vanuit dat het altijd via een verdeler liep, zo aan een hoofdleiding knijpen is een beetje knoei zullen we maar zeggen.
Maar het zal er wel zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
@Serialkiller :

Die aanbieding is erg duur en veel te ingewikkeld.
houd het zo eenvoudig mogelijk, vloerverwarming beneden met boven radiatoren, geen ingewikkelde regeling, zonde van het geld.
Vraag eerst naar de meerprijs op de CV installatie die voorzien is in het bestek..
Wel een warmtepomp nemen met vrije keuze wat het merk betreft.
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:46

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Naalroc schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:42:
[...]

Het lijkt mij dat je dit veel voordeliger kunt draadloos kunt uitvoeren ; en niet alleen voordeliger maar ook flexibeler.
Daarvoor zijn meerdere systemen, en ik weet dat @Grolsch erg tevreden is met zijn systeem de CF2 van Danfoss , met 1 centrale ontvanger (€230) en 1 draadloze thermostaat per kamer (€80-100); daar komen dan nog de afsluiters (€20)bij voor elke groep van de vloerverwarming.
De kosten voor het aansluiten zijn inderdaad vrij grof, dan klinkt het bovenstaande een stuk makkelijker.
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:53:
@SerealKiller Meerprijs voordeligste WP, na subsidie, t.o.v. CV-ketel +/- 0.00
Warmtepompboiler 200l, na subsidie, + 150,00
Vloerverwarming naderhand aangebracht +/- 35.00/m2
Minderprijs radiatoren ???
Dan lijkt 16.000 mij in ieder geval een (veel te) forse meerprijs.
De minderprijs van de radiotoren, CV en leidingwerk is allemaal in deze prijs meegenomen. Het is nieuwbouw (project) dus de m2 prijs van vloerverwarming zal nog lager liggen denk ik. Ik ga voor de gein de prijs opvragen om overal vloerverwarming te laten leggen zonder WP, kijken wat dat kost 😊
Dylantje2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:10:
[...]

Ik zou het niet doen.
Gewoon je cv laten installeren, met hier en daar wat wensen..
daarna je WP aan sluiten.
Waarom wil je overal vloerverwarming? Is het echt nodig?
Ik zou beneden vv nemen, boven "gewoon” wat radiatoren.
een nieuw goed geïsoleerd huis .... warmte trekt naar boven..

PM me maar als meer vragen hebt
Ik verwacht ook niet dat vloerverwarming overal nodig is, maar voor het verbruik en verdeling van de warmte moet vv beter zijn. Ik zie het dan ook als een extra overal vloerverwarming i.p.v. een must.
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:13:
@SerealKiller

Waarom 3 verdiepingen vvw? Dat betekend ook 3 nieuwe vloerbedekkingen.
Verwarm je nu ook boven en op zolder?
Ik heb jaga's boven maar staan alleen een beetje aan op de noordkant, ik dacht ook dat ik het nodig had maar blijkt dus niet echt nodig, zolder al helemaal niet.

Edit: ow nieuwbouw, ja dan geen bedekkingen vervangen natuurlijk. :)
Ook in de winter geen verwarming nodig op zolder? Ik ben van plan daar mijn kantoor te maken, het moet dus wel enigszins comfortabel zijn. Ik heb nu een extra radiator laten plaatsen omdat er standaard geen aanwezig was.
Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:19:
Ik zou wel overal vvw op laten nemen, en dan op de verdiepingen zonder isolatie eronder. Dan kun je met je WP in de zomer perfect je huis koelen (wel zorgen dat je wp dat kan, sommigen kunnen alleen verwarmen), want koude valt naar beneden.
Die regeling heb je volgens mij niet nodig. Gewoon je vvw 1:1 op de warmtepomp aansluiten, zonder buffervat.
Regeling heeft (in een zeer goed geisoleerd huis) toch bijna geen zin, het wordt toch overal even warm.
In de winter zet je dan alleen de circuits van de bgg en de badkamer open, en in de zomer (als je moet koelen) alles (evt. behalve de badkamer).
16.000 euro lijkt me idd redelijke belachelijk, alhoewel ik niet weet hoeveel aanleg van vvw op de verdiepingen kost.
16.000 betreft enkel de lucht-waterpomp die niet kan koelen, voor de koelfunctie betaal de nog 2000,- extra 😊
koevlaas2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:33:
[...]

Dylantje2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:40:
[...]

Altijd..
Een kosten baten analyse zou ik doen.
Hoeveel dagen per jaar heb je boven je cv aan..?
Hoeveel dagen per jaar ga je koelen boven?
Wat zijn de evt. kosten of wt krijg je retour als je het eruit laat?
Dan is er nog een optie om heel weinig slangen te leggen, zodat je iets hebt.
En al die regelingen kun je misschien ook weg laten..
1 per verdieping.

Ik zou kijken of ik gelijk over kan steken...
wp en wat aanpassingen voor 0.00

Alleen zijn de bouwers nu weer baas.
Dus ik vrees dat je moet betalen.....
Helaas denkt deze bouwer niet heel erg mee op dit gebied. En ook begrijpelijk, anders moeten ze maatwerk leveren voor elk van 40 huizen. Dus het is, of een CV met radiotoren, of warmtepomp met overal vloer vervarming. Ik kan dus niet een deel laten vervallen. Zij moeten het huis volgens de normen opleveren, dus met werkende cv etc.

Samenvattend;
Ik ga opvragen wat het kost om overal wel vloerverwarming te laten plaatsen, meer om te kijken hoe de verdeling WP, aanleg VV er uit ziet. Dus hoeveel van de 16k gaat naar welk onderdeel.
Gezien de tips en adviezen, is het verstandiger te wachten om eventueel op een later tijdstip over te gaan naar een warmtepomp, dan kan ik zelf alle keuzes maken.
Thanks iedereen!
zandstraat schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:19:
@Serialkiller :

Die aanbieding is erg duur en veel te ingewikkeld.
houd het zo eenvoudig mogelijk, vloerverwarming beneden met boven radiatoren, geen ingewikkelde regeling, zonde van het geld.
Vraag eerst naar de meerprijs op de CV installatie die voorzien is in het bestek..
Wel een warmtepomp nemen met vrije keuze wat het merk betreft.
succes.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt de EPC controleren hoe ze aan de eisen voldoen. Als dit met een CV ketel is dan is het vrijwel zeker dat het een lage temperatuur systeem is. De radiatoren boven zijn dan al veel groter dan een traditioneel HT systeem. Je kunt de CV ketel dan altijd later vervangen voor een WP als je weer voor de keus staat.
Ik zou zeker via de aannemer deze wijziging niet doen. Te duur, overhaast en niet nodig.

Kosten voor gas? Die heb je toch al betaald in je aankoop van je huis want dat ligt al in de straat. Daarnaast zou ik me niet teveel zorgen maken over de stijging van de gas prijs. Zojuist een contract afgesloten voor 3 jaar vast en de prijs was lager dan voor 1 jaar vast vorig jaar. Ik was € 300,- p/j lager uit dan de aanbiedingen voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:42:
Zojuist een contract afgesloten voor 3 jaar vast en de prijs was lager dan voor 1 jaar vast vorig jaar. Ik was € 300,- p/j lager uit dan de aanbiedingen voor 1 jaar.
Hoor wat je zegt! 300,- per jaar lager, in een warmtepomp topic!

Ik zou gek worden van een rekening van 300,- per jaar. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SerealKiller schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:00:
16.000 betreft enkel de lucht-waterpomp die niet kan koelen, voor de koelfunctie betaal de nog 2000,- extra 😊
O.M.G....
Check voor de gein deze warmtepomp. Vermogen 7 kW, dus zat voor een tussenwoning. Kan koelen en verwarmen en kost € 3241, gaat nog € 1900 subsidie vanaf en je moet em nog even installeren en laten opsturen. Maar voor minder dan 3000 euro totaal moet je klaar kunnen zijn.
Dan nog (max) 1000 euro netto voor een WPboiler voor je SWW en klaar ben je.
De bedragen van deze installateur gaan echt nergens over.
Ik zou dat huis zonder verwarming laten opleveren. Alleen de vloerverwarming laten aanleggen en dan zelf voor een WP zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
De ELGA lijkt nu eindelijk zijn draai te hebben gevonden!

De installateur is afgelopen donderdag geweest en is ruim 3 uur bezig geweest. Hij is, zoals hij zelf heeft aangegeven weer gegaan zonder iets te doen. Hij heeft alleen de leidingen doorgeblazen. En niks kunnen vinden.

Wat hij niet heeft gedaan is de hoeveelheid gas gewogen, om te kijken of er echt niks lekte of was weggelopen bij de installatie van de ELGA. Dit wegen was wel specifiek gevraagd door Techneco.

Techneco had begin Maart de druk van het systeem gemeten in koelstand bij de binnen unit en kwam toen tot 6 bar op vollast (-9 voor gas). Wat de beste man toen op viel was dat de ELGA niet meer dan 900 watt vroeg.

De installateur heeft de druk gemeten bij de buiten unit, op deellast, 400 watt, en kwam tot 12 bar. Hij gaaf aan dat de meting van Techneco destijds nooit correct kon zijn, omdat bij de binnenunit niet gemeten kan/worden, dit vind dan voor de warmtewisselaar plaats? Klopt dit, @Oxellaar @koevlaas2?

De installateur heeft gezocht naar verstopping in de leiding maar niks gevonden.

Het gekke is nu, dat nadat de beste man is vertrokken, de ELGA draait als een zonnetje. Hij heeft sindsdien niet meer dan 500 watt verbruikt en gebruikt nu slechts 3-4 KWh per nacht ipv 7-8 KWh.

Daarbij heeft hij de afgelopen 4 dagen, inclusief de nachtvorst, geen defrosts meer gedraaid. in de 3 dagen voor de check van het systeem waren dit in totaal nog 30-35 defrosts.

Ik heb sterkt het idee dat hij, zoals de monteur van Techneco vermoedde toch nog een achtergelaten ventiel in de leiding heeft gevonden, maar dit niet wil laten weten.

Wat kan verklaren dat mijn ELGA ineens goed werkt, dat kan niet alleen door het doorblazen met stikstof komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:05:
[...]

O.M.G....
Check voor de gein deze warmtepomp. Vermogen 7 kW, dus zat voor een tussenwoning. Kan koelen en verwarmen en kost € 3241, gaat nog € 1900 subsidie vanaf en je moet em nog even installeren en laten opsturen. Maar voor minder dan 3000 euro totaal moet je klaar kunnen zijn.
Ik zou dat huis zonder verwarming laten opleveren. Alleen de vloerverwarming laten aanleggen en dan zelf voor een WP zorgen.
Splitunit? waarom?
Gewoon een Monoblock nog makkelijker toch [ sleufje graven pijpje aansluiten en klaar :-) ]
En ik denk [ maar er zijn er die beter kunnen rekenen ] dat je met een 5Kw pana of misschien wel een 3Kw Lg het ook zou kunnen redden.... En in GB zijn er nog goedkopere te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monoblock = probleem bij stroomuitval icm met vorst. Is al uitgebreid aan de orde geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:16:
Splitunit = probleem bij stroomuitval icm met vorst. Is al uitgebreid aan de orde geweest.
Je bedoeld juist bij een monoblock neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehm, ja, uiteraard 8)7 . Maar dat staat er toch ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
@Andrehj
In mijn optiek maak je van een mug een olifant.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:52:
[...]

Hoor wat je zegt! 300,- per jaar lager, in een warmtepomp topic!

Ik zou gek worden van een rekening van 300,- per jaar. ;)
Op € 4500,- p/j aan energie kosten is het voor mij een flink bedrag. Een WP verandert daar niets aan want dan ben ik het kwijt aan elektra. Voordeel als ik naar een WP ga is dat ik geen energiebelasting betaal omdat ik nu al op 9.000 kWu zit.Ik zou dan bijna op 18.000 kWu komen en een zwaardere aansluiting moeten. Maar om nu € 25.000,- uit te geven om hetzelfde comfort te halen zit ik (nog) niet op te wachten.
Daarnaast hoeft een WP niet op elektra te draaien. Op gas is ook mogelijk dus past dit prima binnen dit toppic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:05:
[...]

O.M.G....
Dit klinkt heel interessant, maar ik ken geen enkele installateur die zoiets zal installeren met garantie. Zelfs zonder garantie. Ik zou er zeker voor tekenen als iemand dit met zekerheid in onze tussenwoning van '99 kan plaatsen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het prijsverschil kun je elke 3 jaar wel een nieuwe kopen. Dan zou ik het zonder garantie ook wel aandurven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:13:
@SerealKiller
@Dylantje2
Pm? Lol , mag ik ook pm sturen als ik een vraag heb over een warmtepomp ? ;)
WP ben jij specialist.. en misschien wel meer.
Maar bouwen is mijn ding [ duurzaam bouwen afgestudeerd ]

En jij mag me ALTIJD pm...
waar zouden we zijn zonder jouw kennis: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomic schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:27:
[...]

Dit klinkt heel interessant, maar ik ken geen enkele installateur die zoiets zal installeren met garantie. Zelfs zonder garantie. Ik zou er zeker voor tekenen als iemand dit met zekerheid in onze tussenwoning van '99 kan plaatsen.
Deze installateur geeft wel garantie op de installatie, maar op een zelf gekocht apparaat natuurlijk geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:20:

De installateur is afgelopen donderdag geweest en is ruim 3 uur bezig geweest. Hij is, zoals hij zelf heeft aangegeven weer gegaan zonder iets te doen. Hij heeft alleen de leidingen doorgeblazen. En niks kunnen vinden.

Wat hij niet heeft gedaan is de hoeveelheid gas gewogen, om te kijken of er echt niks lekte of was weggelopen bij de installatie van de ELGA. Dit wegen was wel specifiek gevraagd door Techneco.
3 uur onderzoek insteken en dan niet wegen hoeveel erin zat....Heel jammer, want eigenlijk weet je dan nog niets en dat blijkt wel uit de uitslag....er is geen oorzaak gevonden :/
Heeft hij er nieuw, of extra koudemiddel in gedaan en hoeveel? Waarschijnlijk heeft hij daar ook geen idee van en bij mij is dan het einde zoek.
Eigenlijk moet er wel een gedeelte nieuw koudemiddel ingegaan zijn. Want je krijgt nooit alles eruit bij afpompen en ook nooit al het afgepompte weer terug. Er moet dus altijd gewogen worden en een klein beetje nieuw koudemiddel erbij om weer op het juiste vulgewicht te komen.
Techneco had begin Maart de druk van het systeem gemeten in koelstand bij de binnen unit en kwam toen tot 6 bar op vollast (-9 voor gas). Wat de beste man toen op viel was dat de ELGA niet meer dan 900 watt vroeg.

De installateur heeft de druk gemeten bij de buiten unit, op deellast, 400 watt, en kwam tot 12 bar. Hij gaaf aan dat de meting van Techneco destijds nooit correct kon zijn, omdat bij de binnenunit niet gemeten kan/worden, dit vind dan voor de warmtewisselaar plaats? Klopt dit, @Oxellaar @koevlaas2?
Techneco heeft goed gemeten en je installateur kent het drukverloop niet in het systeem, tenminste daar lijkt het op.
Zie hier....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d5HQQunAnHGxYK4ZxNqapSMe/full.jpg
Als je de lage druk, tijdens koelen, bij het buitendeel meet, dan meet je bij de rode pijl.
Als je diezelfde lage druk meet bij het binnendeel, dan meet je bij de groene pijl.
Zoals je ziet, is de druk op beide punten gelijk. Want alleen direct na het expansieventiel en direct na de compressor daalt of stijgt de druk.
Voor, in en na de verdamper en in de condensor veranderd de druk niet.
(horizontale lijnen zijn verandering van temperatuur (enthalpy) verticale lijnen zijn verandering van druk)
De installateur heeft gezocht naar verstopping in de leiding maar niks gevonden.

Het gekke is nu, dat nadat de beste man is vertrokken, de ELGA draait als een zonnetje. Hij heeft sindsdien niet meer dan 500 watt verbruikt en gebruikt nu slechts 3-4 KWh per nacht ipv 7-8 KWh.

Daarbij heeft hij de afgelopen 4 dagen, inclusief de nachtvorst, geen defrosts meer gedraaid. in de 3 dagen voor de check van het systeem waren dit in totaal nog 30-35 defrosts.

Ik heb sterkt het idee dat hij, zoals de monteur van Techneco vermoedde toch nog een achtergelaten ventiel in de leiding heeft gevonden, maar dit niet wil laten weten.

Wat kan verklaren dat mijn ELGA ineens goed werkt, dat kan niet alleen door het doorblazen met stikstof komen toch?
Waarom hij nu wel goed draait, weet je nooit zeker. Je weet immers niet wat er aan vulgewicht uit kwam en waarschijnlijk ook niet wat er nu aan gewicht in zit(?)
Waarschijnlijk is er toch iets extra koudemiddel bijgevuld, daar lijkt het iig wel op.Zeker weten doe ik dat natuurlijk nooit vanaf hier.
Maar als dat zo is....is hij dan lek (geweest)?

Dat ventiel waar Techneco op doelt verwacht ik van niet, want tegenwoordig zit er geen schraderventiel meer in de vloeistofleiding af-fabriek (die moest verwijdert worden voor installatie)
Stel dat het ventiel er, om wat voor reden dan ook, toch nog in het binnendeel had gezeten. Dan had de Elge totaal niets gedaan, want er is dan totaal geen transport van koudemiddel mogelijk. Ik heb er jaren geleden een ventiel uit een Elga gehaald die vergeten was door een installateur. Daar was er totaal geen warmteafgifte.

Mooi dat hij nu weer goed draait, maar waarom dat zo is kan ik niet zeggen.
Want meten is weten en het meten is vergeten :|

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Oxellaar schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:53:
[...]
3 uur onderzoek insteken en dan niet wegen hoeveel erin zat....Heel jammer, want eigenlijk weet je dan nog niets en dat blijkt wel uit de uitslag....er is geen oorzaak gevonden :/
Heeft hij er nieuw, of extra koudemiddel in gedaan en hoeveel? Waarschijnlijk heeft hij daar ook geen idee van en bij mij is dan het einde zoek.
Eigenlijk moet er wel een gedeelte nieuw koudemiddel ingegaan zijn. Want je krijgt nooit alles eruit bij afpompen en ook nooit al het afgepompte weer terug. Er moet dus altijd gewogen worden en een klein beetje nieuw koudemiddel erbij om weer op het juiste vulgewicht te komen.

[...]
Techneco heeft goed gemeten en je installateur kent het drukverloop niet in het systeem, tenminste daar lijkt het op.
Zie hier....
[afbeelding]
Als je de lage druk, tijdens koelen, bij het buitendeel meet, dan meet je bij de rode pijl.
Als je diezelfde lage druk meet bij het binnendeel, dan meet je bij de groene pijl.
Zoals je ziet, is de druk op beide punten gelijk. Want alleen direct na het expansieventiel en direct na de compressor daalt of stijgt de druk.
Voor, in en na de verdamper en in de condensor veranderd de druk niet.
(horizontale lijnen zijn verandering van temperatuur (enthalpy) verticale lijnen zijn verandering van druk)

[...]

Waarom hij nu wel goed draait, weet je nooit zeker. Je weet immers niet wat er aan vulgewicht uit kwam en waarschijnlijk ook niet wat er nu aan gewicht in zit(?)
Waarschijnlijk is er toch iets extra koudemiddel bijgevuld, daar lijkt het iig wel op.Zeker weten doe ik dat natuurlijk nooit vanaf hier.
Maar als dat zo is....is hij dan lek (geweest)?

Dat ventiel waar Techneco op doelt verwacht ik van niet, want tegenwoordig zit er geen schraderventiel meer in de vloeistofleiding af-fabriek (die moest verwijdert worden voor installatie)
Stel dat het ventiel er, om wat voor reden dan ook, toch nog in het binnendeel had gezeten. Dan had de Elge totaal niets gedaan, want er is dan totaal geen transport van koudemiddel mogelijk. Ik heb er jaren geleden een ventiel uit een Elga gehaald die vergeten was door een installateur. Daar was er totaal geen warmteafgifte.

Mooi dat hij nu weer goed draait, maar waarom dat zo is kan ik niet zeggen.
Want meten is weten en het meten is vergeten :|
De installateur was er heilig van overtuigd dat door de warmtewisselaar de druk veranderde.. Verder gaf hij aan dat hij alleen het koudemiddel tijdelijk uit de leiding had gehaald (kraantje dicht?), schoon gespoten en weer terug in de leiding (Kraantje open?)

Wat me wel opviel is dat hij aangaf met Techneco te hebben gebeld en dat die hebben bevestigd wat hij zei.
Dit zou dus betekenen dat Techneco zijn eigen monteur tegen spreekt.

Wat betreft en meten onder deellast of vollast, zit daar een verschil?

Als mogelijk oorzaak van de slechtwerkende ELGA: Wat achtergebleven vocht in de leiding? Nu door het doorspuiten met stikstof verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 300 p/j goedkoper bij 3-jarig kontrakt dan een 1 jarig kontrakt ???? Heb je daar screenshots van ?
Ik zie bij gaslicht.com dat 1 jarige kontrakten lager dan 3 jarige zijn, lijkt me ook logisch, er moet risico afgedekt worden en dat betaal je als klant uiteraard.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2018 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tomic schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:27:
[...]

Gedaan bij mezelf en bij mijn zus, monoblock in beide gevallen. Een van de forumleden doet dit o.a.
EDIT: ik zie nu dat hij zich al gemeld heeft. Maar er zijn er meer die dat wel doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:20:

6 Bar bij -9c is wel goed volgens mijn R410A schuifje.
Wat ik ook weleens gehoord heb van een ELGA was dat met solderen van de stekkoppelingen de boel van binnen een beetje dicht gesoldeerd was waardoor er geen power uit kwam. Jouw situatie lijkt hier een beetje op, maar goed kijk het voor nu maar even aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:19:
Ik heb het hier al vaker verkondigd, en kop hem er maar weer eens in. >:)

MET EEN L/W WP of W/W WP KUN JE NIET KOELEN. (je draait slechts de RV omhoog) De gr/kg vocht blijft immers hetzelfde.

De kern van koelen is ontvochtigen, dat kan, maar dan moet je wel continue de vloer blijven dweilen om al het water er af te krijgen :)

Hier 3 L/L WP's, als ik onder de condens afvoer in de zomer een emmertje zet met de bekende "plaknachten" (Willemijn Hoebert) dan praat ik over een volle per nach..... 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif Niet kunnen koelen met een L/W WP lijkt me een beetje erg kort door de bocht, afgelopen zomer gedaan, met 18C door de leidingen en dat koelt uitstekend, zonder te hoeven dwijlen en die mogelijk hogere RV heb ik althans zeker niet als probleem ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:05:
[...]

De installateur was er heilig van overtuigd dat door de warmtewisselaar de druk veranderde.. Verder gaf hij aan dat hij alleen het koudemiddel tijdelijk uit de leiding had gehaald (kraantje dicht?), schoon gespoten en weer terug in de leiding (Kraantje open?)
Hij heeft dus een "pump out" gedaan, al het koudemiddel uit het systeem zuigen en in de buitenunit opslaan. Dat doe je normaal alleen als er bijvoorbeeld nieuwe dakbedekking onder de buitenunit moet komen. Dan sluit je de vloeistofkraan en laat je de compressor het leidingwerk en binnendeel leegzuigen.
Die methode gebruik je niet om een mankement op te sporen. Zeker niet als er is aangegeven dat er een tekort aan koudemiddel zou zijn vastgesteld.

En zoals ik al aangaf in het voorbeeld, de druk veranderd niet in de verdamper of condensor, lijkt mij sterk dat Techneco dit niet weet.
Wat me wel opviel is dat hij aangaf met Techneco te hebben gebeld en dat die hebben bevestigd wat hij zei.
Dit zou dus betekenen dat Techneco zijn eigen monteur tegen spreekt.

Wat betreft en meten onder deellast of vollast, zit daar een verschil?

Als mogelijk oorzaak van de slechtwerkende ELGA: Wat achtergebleven vocht in de leiding? Nu door het doorspuiten met stikstof verdwenen?
De juiste werking en vulling controleer je altijd onder vollast. Pas dan word de volledige condensor en verdamper benut ( als er voldoende koudemiddel in zit)
Op deellast van de compressor is er minder koudemiddel nodig om het dellastvermogen te bereiken.
Metingen onder deellast zeggen niets over de werking op vollast.
Een warmtepomp of airco zal pas bij extreme kou of warmte vermogen tekort komen bij ondervulling.
op laaglast onder normale omstandigheden lijkt het al snel goed te zijn, ook met ondervulling.

En vocht verwijder je alleen dmv vacumeren, doorblazen is niet de methode om dit te verwijderen.

P.s. ik lees in je eerdere bericht 14 bar...was dit in koelbedrijf en gemeten aan de lage druk zijde?
Want dat klopt totaal niet, koelbedrijf is ongeveer 7 bar op de lage drukzijde. met 14 bar kun je niet koelen.
14 bar is 21 graden....7 bar is 0 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:59:
@Gasschuif Niet kunnen koelen met een L/W WP lijkt me een beetje erg kort door de bocht, afgelopen zomer gedaan, met 18C door de leidingen en dat koelt uitstekend, zonder te hoeven dwijlen en die mogelijk hogere RV heb ik althans zeker niet als probleem ervaren.
Ik denk dat we allebei een verschillend denkbeeld hebben bij koeling. Ik heb veel (15 jaar) in de carib en omgeving panama kanaal gewerkt op cruise schepen , je praat dan over minstens 22 gr/kg buitenlucht conditie en100 ton condensaat per 24 h. :) Gaat naar de wasserij, het is immers schoon water. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Gasschuif Koeling onder het dauwpunt (l/l) geeft veel meer comfort omdat de gevoelstemperatuur ook echt daalt.
Bij koelen boven het dauwpunt (l/W W/W) is dat gevoel er haast niet.
Al kan het in een droge omgeving best goed werken.

Maar je bereikt nooit het comfort van een echte airco, bij lange na niet.

De WAF van de airconditioning was hier erg bijzonder... Het was de beste aankoop sinds jaren. Normaal gesproken zeggen vrouwen dat over schoenen, of een jurkje, maar niet over een apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Oxellaar schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:26:
@Gasschuif
De WAF van de airconditioning was hier erg bijzonder... Het was de beste aankoop sinds jaren. Normaal gesproken zeggen vrouwen dat over schoenen, of een jurkje, maar niet over een apparaat.
Met 3 L/L WP's ligt de WAF hier heel hoog... _/-\o_ _/-\o_

Toch staat er nog een Zubadan 8 kW L/W in de planning, voor -10 C buiten samen met 10 m/s wind.... (en super comfort)
ff op HOLD gezet, er lijken gunstige prijs ontwikkelingen L/W gaande. Hoop ik later meer over te vertellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 03-04-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Oxellaar schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:02:
[...]
Hij heeft dus een "pump out" gedaan, al het koudemiddel uit het systeem zuigen en in de buitenunit opslaan. Dat doe je normaal alleen als er bijvoorbeeld nieuwe dakbedekking onder de buitenunit moet komen. Dan sluit je de vloeistofkraan en laat je de compressor het leidingwerk en binnendeel leegzuigen.
Die methode gebruik je niet om een mankement op te sporen. Zeker niet als er is aangegeven dat er een tekort aan koudemiddel zou zijn vastgesteld.

En zoals ik al aangaf in het voorbeeld, de druk veranderd niet in de verdamper of condensor, lijkt mij sterk dat Techneco dit niet weet.

[...]

De juiste werking en vulling controleer je altijd onder vollast. Pas dan word de volledige condensor en verdamper benut ( als er voldoende koudemiddel in zit)
Op deellast van de compressor is er minder koudemiddel nodig om het dellastvermogen te bereiken.
Metingen onder deellast zeggen niets over de werking op vollast.
Een warmtepomp of airco zal pas bij extreme kou of warmte vermogen tekort komen bij ondervulling.
op laaglast onder normale omstandigheden lijkt het al snel goed te zijn, ook met ondervulling.

En vocht verwijder je alleen dmv vacumeren, doorblazen is niet de methode om dit te verwijderen.

P.s. ik lees in je eerdere bericht 14 bar...was dit in koelbedrijf en gemeten aan de lage druk zijde?
Want dat klopt totaal niet, koelbedrijf is ongeveer 7 bar op de lage drukzijde. met 14 bar kun je niet koelen.
14 bar is 21 graden....7 bar is 0 graden....
Het was 12 bar als ik de beste man mag geloven, gemeten bij deellast, bij de buitenunit. Maar goed, dit was dus dezelfde kerel die aangaf dat techneco verkeerd gad gemeten.

@koevlaas2 de -9 bij 6 bar was niet gemeten, maar idd afgelezen zoals jij. Dit was wel veel te laag en was de oorzaak van de defrosts aldus Techneco.
Pagina: 1 ... 115 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.