Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.801 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat we allebei een verschillend denkbeeld hebben bij koeling. Ik heb veel (15 jaar) in de carib en omgeving panama kanaal gewerkt op cruise schepen , je praat dan over minstens 22 gr/kg buitenlucht conditie en100 ton condensaat per 24 h. :) Gaat naar de wasserij, het is immers schoon water. ;)
Ik heb het over de Nederlandse omstandigheden in mijn woning, waar het voorbeeld van 17 mei 2017 een RV tussen 13:00 en 14:00 slechts 35% bedraagt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N16Ngf73QkzAN95EGYvqcszr/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ihOJ13MNxKb4lHIdusj2kpMe/thumb.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:16:
Monoblock = probleem bij stroomuitval icm met vorst. Is al uitgebreid aan de orde geweest.
Stroomuitval tijdens vorst is vervelend, maar niet alleen voor mensen met een Monobloc.
Indien landbouwers, fruittelers en bedrijven met verwarming en koelinstallatie redeneerde zoals jij, hadden wij binnenkort geen hap meer te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:31:
[...]

Ik heb het over de Nederlandse omstandigheden in mijn woning, waar het voorbeeld van 17 mei 2017 een RV tussen 13:00 en 14:00 slechts 35% bedraagt. [afbeelding] [afbeelding]
Je kunt ook onder Nederlandse omstandigheden niet onder DP draaien met je water temperatuur, de boel wordt dan immers drijfnat. Je gr/kg vochtinhoud veranderd dus niet, en je RV stijgt reciprook met de daling van de temperatuur.
Dat kan wel ietsje kouder aanvoelen natuurlijk, zoals @Oxellaar ook al zegt, en jij ook hebt waargenomen. Je haalt bij lange na niet het comfort van een airco WP L/L die wel ontvochtigt.
Al die verhalen van installateurs dat je kunt koelen met L/W neem ik dan ook met een grote korrel zout

Door de lagere vochtinhoud van de lucht werkt de verdamping van vocht op de huid veel beter en makkelijker, "je eigen koelsysteem" ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 03-04-2018 11:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:16:
Monoblock = probleem bij stroomuitval icm met vorst. Is al uitgebreid aan de orde geweest.
Voor paranoide monoblockers is het mogelijk om een pomp op aggeraat/ups te laten draaien in de retour. Met >19+ graden water door het systeem zal er weinig bevriezen. Een beetje woning heeft genoeg buffer om de monobloc een paar dagen tegen bevriezing te beschermen.

De Paranoide XL wintersportgangers kunnen ook de zonneboilerinstallatie op UPS laten draaien zodat het hele huis van zonnewarmte wordt voorzien om bevriezing te voorkomen. En de UPS op laten laden met een PV-paneeltje.

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 03-04-2018 11:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif Als je voldoende afgifte-oppervlak hebt hoef je ook niet onder DP te koelen om een aantrekkelijke binnenT verlaging te realiseren. Het voelde voor mij althans uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn er voorbeelden waar mensen met een monoblock de leidingen over de gevel buitenom laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afgelopen zomer ook "gekoeld" met de l/w warmtepomp.
Ik wil het eigenlijk geen koelen noemen maar "het beperken van doorschieten in temperatuur"
Maar het koelen noemen is makkelijker.

Waar het anders 27 graden word in huis, blijft de schade beperkt tot 22 C in mijn huis met nog enkelglas op de eerste ;-)

Was er al een nieuw lijstje @Tomexergie ? :>

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 11:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Iemand die de Panasonic WH-UD05HE5 buitenunit heeft draaien en waar ik kan komen luisteren hoeveel geluid er nou daadwerkelijk vanaf komt? Bij ons zou deze namelijk vrij dicht naast de slaapkamer komen te hangen en ik wil mijn buren ook te vriend houden. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:13:
Zijn er voorbeelden waar mensen met een monoblock de leidingen over de gevel buitenom laten lopen?
Ik doe dit regelmatig bij monoblock systemen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:21
foto's van zo'n leiding over de gevel? En zou daar nog een beperking aan zijn, stel dat je de buitenunit aan de andere kant van het huis wil plaatsen, over een metertje of 15/20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:31:
[...]

Ik heb het over de Nederlandse omstandigheden in mijn woning, waar het voorbeeld van 17 mei 2017 een RV tussen 13:00 en 14:00 slechts 35% bedraagt. [afbeelding] [afbeelding]
In mei koel ik maar zelden.. Voorjaar is sowieso meestal vrij droog. Hittegolf in augustus is een ander verhaal.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
gjcvro schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:29:
foto's van zo'n leiding over de gevel? En zou daar nog een beperking aan zijn, stel dat je de buitenunit aan de andere kant van het huis wil plaatsen, over een metertje of 15/20?
Zorg wel voor afschot mocht die leiding eens leeg moeten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:48:
[...]

In mei koel ik maar zelden.. Voorjaar is sowieso meestal vrij droog. Hittegolf in augustus is een ander verhaal.
29 Aug 2017 tussen 14:00 en 15:00 ook slechts een RV van 50%. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S90do0iqXnfoGuzMGmlTxRIg/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat lees ik hier nou?

https://www.funda.nl/thui...edt-het-klimaat-elke-dag/

een warmtepomp met ISDE die warmte uit warmtepomppanelen haalt, 700 euro per jaar bespaart door 1700m3 gas uit te sparen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Dat is op basis van PVT panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:15:
Wat lees ik hier nou?

https://www.funda.nl/thui...edt-het-klimaat-elke-dag/

een warmtepomp met ISDE die warmte uit warmtepomppanelen haalt, 700 euro per jaar bespaart door 1700m3 gas uit te sparen...
Ze zeggen het verkeerd, die heeft een schutting van collectoren staan, dat warme water gaat w/w wp in. Wel mooie schutting hoor, daarom kwam ik op idee om PV schutting te maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:06:
@Gasschuif Als je voldoende afgifte-oppervlak hebt hoef je ook niet onder DP te koelen om een aantrekkelijke binnenT verlaging te realiseren. Het voelde voor mij althans uitstekend.
Wordt ook veel in moderne kantoren toegepast. Klimaat plafonds (metaal) doen 60-70 W/m2 met water van 15-18. Werkt prima om te koelen. Wel moeten ramen en deuren gesloten blijven.
Risico met een WP is dat je onder de 15 graden schiet en geen RV beveiliging hebt of iemand toch het raam open zet. Dan kun je condens krijgen.
Radiatoren werkt meestal niet omdat de thermostaatkranen dichtlopen bij hogere omgevingstemperatuur. Ook is het oppervlak erg klein.
Persoonlijk vind ik een vloer temperatuur van 16 graden niet echt prettig. Voor thuis zou ik geen koeling toepassen als de WP het zou kunnen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 Ik stelde ook voldoende afgifteoppervlak waardoor de waterT niet beneden DP hoeft, daarnaast is de interne warmtelast in een kantooromgeving i.v.m. aantal mensen per m2 aanmerkelijk hoger dan in een 'gewone' woonomgeving, dan treden die mogelijke risico's zoals in kantooromgevingen niet op, deur of raam open is ook geen probleem gebleken, maar wie wil nou lucht van 28 - 30C naar binnen hebben op zo'n moment. Een vloer van 16C is uiteraard niet prettig, maar die zal bij een buitenT van 28-30C en een binnenT van 22 - 24C waarschijnlijk weinig/niet optreden. Daarnaast heb ik plafondverwarming/-koeling en heb daar sowieso geen last van 'koude' voeten, overigens ook niet in de winter.
EDIT:
Thermostaatkranen op radiatoren zou ik sowieso niet willen, waterzijdig goed afregelen dan heb je die 'flow-verstoorders' niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:13
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:26:
[...]

Ze zeggen het verkeerd, die heeft een schutting van collectoren staan, dat warme water gaat w/w wp in. Wel mooie schutting hoor, daarom kwam ik op idee om PV schutting te maken.
Precies dat, is een interessante techniek. Hoort eigenlijk thuis in het w/w warmtepomp topic ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Het L/W WP project is weer wat verder, de opstelplaats voor de BL unit is gereed, ook de sleuf is klaar.
Vrijdag a.s. gaan de freon leidingen erin, en ga ik het waterzijdige deel verder afmaken.
Er zaten een paar dikke wortels in de weg. pfff...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vBnK2O7l.jpg
De zuigzijde van de fan staat pal ZW gepland.
De unit komt op 2 Flex-it granulaat rubber balken van 600 mm.
Weegt c.a. 100 kg, dus wegwaaien zal niet gebeuren denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XqznZWvl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 03-04-2018 17:09 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:55:
[...]
Ik heb het hier al vaker verkondigd, en kop hem er maar weer eens in. >:)
MET EEN L/W WP of W/W WP KUN JE NIET KOELEN. (je draait slechts de RV omhoog) De gr/kg vocht blijft immers hetzelfde.
De kern van koelen is ontvochtigen, dat kan, maar dan moet je wel continue de vloer blijven dweilen om al het water er af te krijgen :)
De titel van dit topic geeft iets anders aan... :)
En verder ben ik het met je eens dat de koeling erg beperkt gaat zijn. Maar gelukkig komt er op zolder nog een WP boiler. Die kan wel mooi de zolder ontvochtigen. Alle beetjes helpen.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:30:
Daarnaast heb ik plafondverwarming/-koeling en heb daar sowieso geen last van 'koude' voeten, overigens ook niet in de winter.
Over die plafondkoeling zat ik ook nog te denken: Is het een idee om in de vloer van de 1e verdieping en de zolder vloerverwarming zonder onderliggende isolatie te laten maken? Wordt dat wel eens gedaan? Dan zou die vloerverwarming fantastisch kunnen werken om die twee grote massa's rond de 20 graden te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2018 17:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 18-09 22:47

DJT

Als je een ventilator op je gekoelde vloer richt neem ik aan dat je koeling meer effect heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Andrehj Isolatie binnen de schil, tussen vloer/plafond, lijkt me niet zinvol, tenminste ik kan het nut niet bedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:42:
@Andrehj Isolatie binnen de schil, tussen vloer/plafond, lijkt me niet zinvol, tenminste ik kan het nut niet bedenken.
Moet als er waterleidingen ingestort zijn in de vloer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:07:
[...]

29 Aug 2017 tussen 14:00 en 15:00 ook slechts een RV van 50%. [afbeelding]
Klopt... Als minimale rv, gemiddeld 79% voor die dag. En dan ligt het dauwpunt zo'n beetje op 18c.
Prima voor topkoeling, als je tenminste topkoeling wilt hebben.
En dat wil ik niet, ik wil echte koeling. Dus zelf de gewenste temperatuur bepalen.
En dat kan met topkoeling niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:39:
[...]

Ik doe dit regelmatig bij monoblock systemen.
Interessant :o Ook verticaal langs de gevelmuur? Hoe voer je dat uit, welke materialen en welke lengtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:53:
Afgelopen zomer ook "gekoeld" met de l/w warmtepomp.
Ik wil het eigenlijk geen koelen noemen maar "het beperken van doorschieten in temperatuur"
Maar het koelen noemen is makkelijker.

Waar het anders 27 graden word in huis, blijft de schade beperkt tot 22 C in mijn huis met nog enkelglas op de eerste ;-)

Was er al een nieuw lijstje @Tomexergie ? :>
busje komt zo, het concept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:45:
[...]

Moet als er waterleidingen ingestort zijn in de vloer.
Om welke reden 'moet' dat, of bedoel je de vloer welke zelf de schil vormt, dan ben ik het daar wel mee eens, zonde om de 'aarde' buiten de schil onnodig op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:06:
Het L/W WP project is weer wat verder, de opstelplaats voor de BL unit is gereed, ook de sleuf is klaar.
Vrijdag a.s. gaan de freon leidingen erin, en ga ik het waterzijdige deel verder afmaken.
Er zaten een paar dikke wortels in de weg. pfff...

[afbeelding]
De zuigzijde van de fan staat pal ZW gepland.
De unit komt op 2 Flex-it granulaat rubber balken van 600 mm.
Weegt c.a. 100 kg, dus wegwaaien zal niet gebeuren denk ik.
[afbeelding]
Ik help meedenken he ;)

Vergeet je die bak condenswater die er af komt niet? Maak je een afvoertje naar achter? Of laat je het zo op dat terrasje lopen? Uitkijken dat het niet in je pvc buisje loopt namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:41:
[...]

Ik help meedenken he ;)

Vergeet je die bak condenswater die er af komt niet? Maak je een afvoertje naar achter? Of laat je het zo op dat terrasje lopen? Uitkijken dat het niet in je pvc buisje loopt namelijk.
Jazeker, dat waardeer ik... ;)

Het terrasje ligt een cm of 5 hoger als de tuin, voorzijde grasmat achterkant en zijkant aarde. Het water kan alle kanten op. Bij mijn L/L WP komt er vanuit de lekbak een slangetje uit, loopt naar een grindkist. Er kan dus weinig mis gaan lijkt mij. Trek wel een spare kabel mee, 4 keer 1,5 mm2 soepel. Voor een eventuele aansturing van binnen uit. Meen mij te herinneren dat @Grolsch hier de capaciteit mee kan begrenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:17:
[...]

Interessant :o Ook verticaal langs de gevelmuur? Hoe voer je dat uit, welke materialen en welke lengtes?
Van bg helemaal naar zolder laatst gedaan, de buizen kunnen geïsoleerd in een aircogoot mits ik een stukje van de gebruikte duplo beugels afslijp.
Duplobeugels met rubberinleg en om de 1.5m oid, dan verliezen we niet teveel warmte.
Waar woon je, weet wel een adres in amsterdam waar het te zien is ?
Ik voer alles met 28mm buis uit, ook bij de kleine 5 kw modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 03-04-2018 20:00 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ballebek schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:02:
Iemand die de Panasonic WH-UD05HE5 buitenunit heeft draaien en waar ik kan komen luisteren hoeveel geluid er nou daadwerkelijk vanaf komt? Bij ons zou deze namelijk vrij dicht naast de slaapkamer komen te hangen en ik wil mijn buren ook te vriend houden. :)
Ik heb er 1 in Amsterdam geïnstalleerd, behoorlijk stil apparaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:57:
[...]

Van bg helemaal naar zolder laatst gedaan, de buizen kunnen geïsoleerd in een aircogoot mits ik een stukje van de gebruikte duplo beugels afslijp.
Duplobeugels met rubberinleg en om de 1.5m oid, dan verliezen we niet teveel warmte.
Waar woon je, weet wel een adres in amsterdam waar het te zien is ?
Ik voer alles met 28mm buis uit, ook bij de kleine 5 kw modellen.
Ik kan mij er wel een voorstelling van maken, ben je niet bang voor de kou? Of prop je die goot helemaal vol met armaflex oid?

En ik dacht dat jij altijd flexibele leidingen gebruikte, maar 28mm is gewoon dunwandige cv leiding toch?

PS. Tijd dat je een site met foto's optuigt :9

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 03-04-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:47:
[...]

Ik kan mij er wel een voorstelling van maken, ben je niet bang voor de kou? Of prop je die goot helemaal vol met armaflex oid?

En ik dacht dat jij altijd flexibele leidingen gebruikte, maar 28mm is gewoon dunwandige cv leiding toch?

PS. Tijd dat je een site met foto's optuigt :9
Ik koop idd dunwandige 28mm cv leiding per 2 meter en dan doe ik de (standaard)isolatie er omheen en dan pers ik de boel vast langs de muur. Bij de duplobeugel moet je dan even een inkeping in de isolatie maken maar hier ben ik inmiddels aardig bedreven in.

Ik heb wel een FB pagina: https://fb.me/mrdthvac maar de betreffende goot staat hier niet op. Het pand in Amsterdam heeft witte muren en dan zie je deze ook nagenoeg niet op de foto's.

De leidinggoot is: Canalplast 125A leidinggoot 2m (125x70mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Voor mijn schoonouders ben ik opnieuw op zoek naar een warmtepomp. Eentje die bij -7 zo'n 12KW kan leveren met een Ta van 45 of 55. Belangrijke criteria zijn COP, prijs en geluid. Ik vind het echter heel lastig om aan goede data te komen. Nibe publiceert over zijn F2120 veel data, maar is helaas onbetaalbaar. Pana levert ook nog bruikbare data over zijn T-CAPs en is betaalbaar uit Engeland te halen. Wie heeft er bruikbare data van bijvoorbeeld de Mitsu's en de Hitachi's? Met dank!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
@blauwemac
Misschien is deze iets. 3e kwartaal komt hij op de markt.

http://www.nathansystems....notec/alpha-innotec-lwdv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
zw7 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Ik heb een Hitachi Yutaki warmtepomp, maar een Panasonic boilervat. Je hoeft dus niet perse een Hitachi tank erbij te kopen. Panasonic heeft een aantal slimline tanks, maar kijk ook bij bijvoorbeeld Kotly uit Polen.
Tis een Hitachi 200ltr. stainless steel geworden, diameter 540mm., type DHWS200S-2.7H2E.

Heeft zo een boiler een eigen 220V netvoeding?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Met een Scop van 3,5 voor verwarming? Lijkt mij niet zo’n goede keus voor die 5 graden extra

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Wouter9636 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:05:
[...]

Met een Scop van 3,5 voor verwarming? Lijkt mij niet zo’n goede keus voor die 5 graden extra
COP bij deellast A2/W35 = 4.26

Niet heel slecht toch?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Daannn1987 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:08:
[...]

COP bij deellast A2/W35 = 4.26

Niet heel slecht toch?
SCOP verwarming van 3,5 en tapwater 2,5

https://www.lwdv.eu

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter9636 op 03-04-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Wouter9636 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:09:
[...]

Ja tuurlijk dat gaat van een gemiddelde uit.. het is een CV vervanger welke in staat is 70 graden te leveren.
Dan is hij niet meer zo efficient natuurlijk... maar nogsteeds efficiënter dan de plofketel.

Maargoed er is niet veel data bekend nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was aan het kijken naar een 3-fase WP, echter, dan is het minimale vermogen 9 kW, wat aardig aan de maat is voor een woning die bij -10 slechts 4 kW nodig heeft. Dus toch maar weer naar kleinere (1 fase) warmtepompen gekeken.
En dan valt de enorm hoge afzekerwaarde op van 15/30 A (en dat door een 3x1.5mm² draadje...). Zie deze tabel:
Panasonic Bi-Bloc 1 fase afzekerwaarde
Vraag: Weet iemand waarom die aansluitwaarde (vooral die 30A) zo hoog is, en hoe sluit je dat aan in NL?

Verder hoopte ik meer info te vinden op https://www.panasonicproclub.com, echter, daar moet je een account aanmaken, wat ik reeds meermalen geprobeerd heb, maar ik krijg nooit de bevestigingsemail (die ik binnen 48 uur zou moeten krijgen).
Vraag: Is het al eens iemand gelukt hier een account aan te maken?

Dan wordt er op diverse datasheets vermeld dat de Aquarea warmtepompen wel tot -20°C of zelfs -28°C blijven werken, echter, ik vind alleen maar prestatiedata tot -7°C. Heeft iemand een bron waar je wel de verwarmingsvermogens (en COP's) bij bijvoorbeeld -15°C kan vinden?

En ik vond nog dit grafiekje (in de 2017 Aquarea folder) waar het vermogen van een MDC05F3E5 bij -15 ineens hoger is dan bij -7. Hoe kan dat? Of is daar het vermogen van de backup-heaters bij gesjoemeld?
Panasonic WH-MDC05F3E5 capaciteit

Kortom, nog een boel vragen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Wouter9636 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:09:
[...]

https://www.lwdv.eu
Vind ik nog erg netjes bij maximale aanvoertemp van 70 (!!!) graden. COP en hoge aanvoertemp zijn vijanden van elkaar natuurlijk.

Heb je een ander idee dan wat minimaal 55 graden kan leveren, wanneer nodig en bij 2 graden buiten (W35) een COP van 4.26 heeft?

@Andrehj
Je denkt er teveel over na. Als je met een 5kW uit de voeten kan en overal vloerverwarming gaat leggen is alles een goede keuze. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 03-04-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:17:
[...]

Vind ik nog erg netjes bij maximale aanvoertemp van 70 (!!!) graden. COP en hoge aanvoertemp zijn vijanden van elkaar natuurlijk.

Heb je een ander idee dan wat minimaal 55 graden kan leveren en bij 2 graden buiten een COP van 4.26 heeft?
35 graden @ 2 TBuiten , maar nog is een COP van 4.26 zeker niet slecht dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Noord27 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:17:
[...]

Heb je een ander idee dan wat minimaal 55 graden kan leveren en bij 2 graden buiten een COP van 4.26 heeft?
Die cop heeft hij bij 35 graden. Bij 55 en 70 is nog totaal onbekend.

Iedereen is ontzettend lyrisch over dit apparaat omdat hij 70 graden kan maken zonder backup. Hitachi s80 maakt zelfs 80 graden. Als het dan toch alleen maar om de aanvoertemperatuur gaat is de reduxion uit Hardenberg misschien wel wat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Andrehj Hoe belangrijk is de COP van dat 'once in a lifetime event' van een WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:14
@Andrehj Ik denk dat ik alleen iets zinnigs kan zeggen over die Amperages, (ik heb er 20 jaar gewoond), daarom 'denk' ik dat dit 'gekopieerde' waarden zijn uit de Engelse catalogus: Een standaard circuit in de UK is afgezekerd met 30 Amp. op een normaal stopcontactencircuit dat als een ring is aangelegd, dus 2 einden op 1 zekering van 30A
Een enkele aftakking (spur) van max 2 wandcontactdozen mag max 20A. trekken.
Individuele apparaten zijn afgezekerd met 13A in de stekker.

Ik vermoed dat de genoemde waardes van 15/30A omgezet naar continentale waardes betekenen, dat je het apparaat op een 16A zekering moet zetten, met een 35 A hoofdzekering.

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 03-04-2018 22:28 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:25:
@Andrehj Hoe belangrijk is de COP van dat 'once in a lifetime event' van een WP ?
COP niet, maar ik wil wel graag weten hoeveel verwarmingsvermogen ik dan nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wouter9636 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:24:
[...]

Die cop heeft hij bij 35 graden. Bij 55 en 70 is nog totaal onbekend.

Iedereen is ontzettend lyrisch over dit apparaat omdat hij 70 graden kan maken zonder backup. Hitachi s80 maakt zelfs 80 graden. Als het dan toch alleen maar om de aanvoertemperatuur gaat is de reduxion uit Hardenberg misschien wel wat.....
Ik ben niet lyrisch. Ik geef aan dat het een optie is. Cop 4.26 bij 2/35 is redelijk courant en mogelijkheid tot hoge temperaturen.

Je bent terrecht kritisch, maar degene die advies nodig heeft zou er ook iets aan hebben als je met andere opties komt in plaats van alleen negatief over 1 mogelijke optie te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:25:
@Andrehj Ik denk dat ik alleen iets zinnigs kan zeggen over die Amperages, want ik 'denk' dat dit 'vertaalde' Engelse waarden zijn: Een standaard circuit in de UK is afgezekerd met 30 Amp. op een normaal stopcontactencircuit dat als een ring is aangelegd, dus 2 einden op 1 zekering van 30A
Een enkele aftakking (spur) van max 2 wandcontactdozen mag max 20A. trekken.
Individuele apparaten zijn afgezekerd met 13A in de stekker.

Ik vermoed dat de genoemde waardes van 15/30A omgezet naar continentale waardes betekenen, dat je het apparaat op een 16A zekering moet zetten, met een 35 A hoofdzekering.
Ondanks dat ik niet begrijp wat je met een ringcircuit bedoelt is die 35A hoofdzekering al een probleem in een 3-fasen huis met 3x25A...
Misschien dat @koevlaas2 met zijn installatie-ervaringen hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:27:
[...]

COP niet, maar ik wil wel graag weten hoeveel verwarmingsvermogen ik dan nog heb.
Een 5kWer levert minimaal 4.5kW uit mijn blote hoofd. Paar 'waxine-lichtjes' er bij en een paar vrienden uitnodigen om de interne warmte-winst te maximaliseren en je zit goed onder de koudste Nederlandse omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:30:
[...]

Ondanks dat ik niet begrijp wat je met een ringcircuit bedoelt is die 35A hoofdzekering al een probleem in een 3-fasen huis met 3x25A...
Misschien dat @koevlaas2 met zijn installatie-ervaringen hier iets zinnigs over kan zeggen?
30A heb je volgens mij alleen nodig als je de WP en het element op 1 fase zet, maar ik hou deze gescheiden en dan zitten ieder op een 16A groep. Zelfs @kmf zijn 16 KW WP zit op dacht ik slechts een 3x20A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:31:
[...]

Een 5kWer levert minimaal 4.5kW uit mijn blote hoofd. Paar 'waxine-lichtjes' er bij en een paar vrienden uitnodigen om de interne warmte-winst te maximaliseren en je zit goed onder de koudste Nederlandse omstandigheden.
Paar kaarsjes erbij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Andrehj
Met zoveel isolatie hoef je 2 dagen niet te stoken bij -10 en zal je het niet koud krijgen als je een trui of kaarsjes in huis hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Andrehj In dat geval natuurlijk 16 Amp voor de WP bij 3x25A hoofdzekeringen.
En een ring circuit is een aantal stopcontacten op een rij, waarbij het 'einde van die serie stopcontacten weer in de meterkast uitkomt bij dezelfde zekering , waardoor op een ringcircuit van 2,5 mm toch een 30A zekering wordt toegepast.
Zal kijken of ik een plaatje kan vinden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:32:
[...]

30A heb je volgens mij alleen nodig als je de WP en het element op 1 fase zet, maar ik hou deze gescheiden en dan zitten ieder op een 16A groep. Zelfs @kmf zijn 16 KW WP zit op dacht ik slechts een 3x20A automaat.
3x16A. Hoofdaansluiting 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:33:
[...]

3x16A. Hoofdaansluiting 3x25A.
O ja, dan 3x 20A op je doorstromer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Andrehj ringcircuit
Afbeeldingslocatie: https://www.diydata.com/planning/ring_main/ringcircuit2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bedankt @Naalroc , @koevlaas2, @Verwijderd en @Noord27 ! Ik ben weer een stuk verder. Blijft nog de vraag of iemand er al eens in is geslaagd een account aan te maken op www.panasonicproclub.com...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:41:
Bedankt @Naalroc , @koevlaas2, @Verwijderd en @Noord27 ! Ik ben weer een stuk verder. Blijft nog de vraag of iemand er al eens in is geslaagd een account aan te maken op www.panasonicproclub.com...
Waarom zou je daar een account willen ? Hier weten we het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:11:

En ik vond nog dit grafiekje (in de 2017 Aquarea folder) waar het vermogen van een MDC05F3E5 bij -15 ineens hoger is dan bij -7. Hoe kan dat? Of is daar het vermogen van de backup-heaters bij gesjoemeld?
[afbeelding]
Bij lagere buitentemperatuur wordt de frequentie van de compressor verhoogd zodat het maximale vermogen van de WP min of meer constant blijft.
Het is dus geen gesjoemel met de backup heater.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was op zoek naar installatiehandleidingen, meer info over die CZ-NS4P print, die aan op je PV aangesloten kan worden en dan afhankelijk van PV-opbrengst je WP laat draaien? Ben wel benieuwd hoe dat werkt. Etc. Vooral installatiehandleidingen (bijvoorbeeld van de WC05H3E5 of WC07H3E5) heb ik elders nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:52:
Ik was op zoek naar installatiehandleidingen, meer info over die CZ-NS4P print, die aan op je PV aangesloten kan worden en dan afhankelijk van PV-opbrengst je WP laat draaien? Ben wel benieuwd hoe dat werkt. Etc. Vooral installatiehandleidingen (bijvoorbeeld van de WC05H3E5 of WC07H3E5) heb ik elders nog niet gevonden.
Deze misschien ?

http://www.panasonicprocl...QUAREA%2015%20v2%20LR.pdf
Hoef je niet voor in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaari schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:50:
[...]

Bij lagere buitentemperatuur wordt de frequentie van de compressor verhoogd zodat het maximale vermogen van de WP min of meer constant blijft.
Het is dus geen gesjoemel met de backup heater.
Hé, dat is interessante info van een eigenaar van zo'n WP! Ik wist wel dat ze zoiets doen met de 9 kW 3-fasen modellen, maar niet van de 1-fase modellen. Heb jij toevallig een pdf of handleiding waarin dit gedrag beschreven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:54:
[...]

Hé, dat is interessante info van een eigenaar van zo'n WP! Ik wist wel dat ze zoiets doen met de 9 kW 3-fasen modellen, maar niet van de 1-fase modellen. Heb jij toevallig een pdf of handleiding waarin dit gedrag beschreven is?
ik heb het niet in de handleiding gevonden maar ik zie het wel gebeuren.
Bij temperaturen boven +5oC is 34Hz het maximum, +4 tot -4 gaat hij maximaal naar 44Hz en onder de -4 zie ik 52Hz. Vermoedelijk zit er nog wel een stap bij lagere temperatuur maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Het is natuurlijk wel zo dat het elektrisch opgenomen vermogen ook hoger wordt om bij lagere temperatuur die 5kW thermisch te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:34:
[...]

O ja, dan 3x 20A op je doorstromer ?
precies. Zware overkill blijkt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaari schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:12:
[...]

ik heb het niet in de handleiding gevonden maar ik zie het wel gebeuren.
Bij temperaturen boven +5oC is 34Hz het maximum, +4 tot -4 gaat hij maximaal naar 44Hz en onder de -4 zie ik 52Hz. Vermoedelijk zit er nog wel een stap bij lagere temperatuur maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Het is natuurlijk wel zo dat het elektrisch opgenomen vermogen ook hoger wordt om bij lagere temperatuur die 5kW thermisch te leveren.
Ik heb het splitje dat ik in Amsterdam gedaan heb op 105 Hz zien draaien, maar toen was het +6c oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:14:
[...]

Ik heb het splitje dat ik in Amsterdam gedaan heb op 105 Hz zien draaien, maar toen was het +6c oid
Daar zal wel een andere compressor in zitten vermoed ik. En wat draait-ie dan bij -5oC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaari schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:19:
[...]

Daar zal wel een andere compressor in zitten vermoed ik. En wat draait-ie dan bij -5oC?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eii9hshf33g.jpg

-5c is het niet meer geweest sinds de unit daar operationeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blauwemac schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:53:
Voor mijn schoonouders ben ik opnieuw op zoek naar een warmtepomp. Eentje die bij -7 zo'n 12KW kan leveren met een Ta van 45 of 55. Belangrijke criteria zijn COP, prijs en geluid. Ik vind het echter heel lastig om aan goede data te komen. Nibe publiceert over zijn F2120 veel data, maar is helaas onbetaalbaar. Pana levert ook nog bruikbare data over zijn T-CAPs en is betaalbaar uit Engeland te halen. Wie heeft er bruikbare data van bijvoorbeeld de Mitsu's en de Hitachi's? Met dank!
De Mitsu Zubadan levert het opgegeven vermogen tm -15 zonder element. De nieuwe modellen schijnen aardig stiller te zijn, al vind ik die van mij (11,2KW) ook vrij stil.

Wat wil je nog meer weten :? Mitsu is 1 van de weinige merken die wel alle technische info en specs online heeft staan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Concept monitoring maart.
Controleer de invoer s.v.p. Reactie via PM

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/820/41219866751_a5ea153832_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:41:
Ik heb nog geen wp.. maar daar wel een account
Staan wel wat leuke dingen in.......
Maar meeste is online ook te vinden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
@Grolsch Ja, ik heb van jou wel eens mooie tabelletjes langs zien komen, maar als ik op internet zoek, kom ik niet verder dan brochures met vooral veel plaatjes. Heb je een link voor me?

@Noord27 Ja, de LWDV wil ik ook wel, maar die komt in max. 8KW op de markt, dus daar heb ik niets aan.

Iemand nog een link voor specs van de Yutaki?

Als we nou wat goeie linkjes naar specs kunnen verzamelen lijkt me dat ook waardevol voor de openingspost...
Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 00:03:
[...]

De Mitsu Zubadan levert het opgegeven vermogen tm -15 zonder element. De nieuwe modellen schijnen aardig stiller te zijn, al vind ik die van mij (11,2KW) ook vrij stil.

Wat wil je nog meer weten :? Mitsu is 1 van de weinige merken die wel alle technische info en specs online heeft staan.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blauwemac schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:57:
@Grolsch Ja, ik heb van jou wel eens mooie tabelletjes langs zien komen, maar als ik op internet zoek, kom ik niet verder dan brochures met vooral veel plaatjes. Heb je een link voor me?

@Noord27 Ja, de LWDV wil ik ook wel, maar die komt in max. 8KW op de markt, dus daar heb ik niets aan.

Iemand nog een link voor specs van de Yutaki?

Als we nou wat goeie linkjes naar specs kunnen verzamelen lijkt me dat ook waardevol voor de openingspost...

[...]
Als je mij je mail adres via PM geeft zal ik je toesturen wat ik heb verzameld in de loop der jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Dat doe ik, dank.
Mitsu databook trouwens net toch gevonden, hier: https://www.google.nl/url...Vaw3XSFVy5xX05nQqFbERiqaS
Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:18:
[...]

Als je mij je mail adres via PM geeft zal ik je toesturen wat ik heb verzameld in de loop der jaren :)
Ook al meteen wat leuks in databook gevonden, namelijk dat COP-tabellen die Ta en Tb tegenelkaar afzetten niet zo heel veel hoeven te zeggen omdat de COP bij een gegeven Ta en Tb ook nog varieert naar gelang het gevraagde vermogen. Voor jullie alvast lang bekend. Zie dit plaatje:
Hmm, o ja, dat kan ik niet, zie p. A-120 van het databook.

Is dan de SCOP toch een zinniger richtgetal??? Geen idee waar dat precies uit bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door blauwemac op 04-04-2018 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Ik heb feedback va de gemeente ivm wel/niet nodig zijn van een vergunning voor het plaatsen van een buitenunit aan de voorzijde van een woning. Bij deze de feedback:

Een warmtepomp moet gezien worden als een bouwwerk. Aan de voorzijde van een woning is voor
het plaatsen van een bouwwerk geen vergunning nodig indien de hoogte niet meer is dan 1 meter en
de oppervlakte niet meer dan 2m² (op grond van artikel 2 lid 21 van bijlage ii van het Besluit
omgevingsrecht). Uw verzoek voldoet aan deze voorwaarden.
Vergunningvrij bouwen betekent echter niet regelvrij bouwen. Wij wijzen u met name op de normen
die gelden voor de geluidproductie van een warmtepomp, die buiten de woning wordt geplaatst. U
kunt hiervoor onder andere de volgende website raadplegen:
Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Heeft iemand een mooi grafiekje van de COP (van een willekeurig warmtepomp) t.o.v. watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blauwemac schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:19:
Dat doe ik, dank.
Mitsu databook trouwens net toch gevonden, hier: https://www.google.nl/url...Vaw3XSFVy5xX05nQqFbERiqaS

[...]

Ook al meteen wat leuks in databook gevonden, namelijk dat COP-tabellen die Ta en Tb tegenelkaar afzetten niet zo heel veel hoeven te zeggen omdat de COP bij een gegeven Ta en Tb ook nog varieert naar gelang het gevraagde vermogen. Voor jullie alvast lang bekend. Zie dit plaatje:
Hmm, o ja, dat kan ik niet, zie p. A-120 van het databook.

Is dan de SCOP toch een zinniger richtgetal??? Geen idee waar dat precies uit bestaat.
Dan zie je meteen dat een uitspraak als "Mijn WP moduleert terug tot x%" eigenlijk een onzinnige opmerking is, omdat de mate van terugmoduleren afhankelijk is van Ta, Tb en gevraagd vermogen.

Uit de tabel kun je wel stellen dat een WP eigenlijk precies doet wat je niet wil :P Namelijk bij hoge Tb en lage Ta (dat wil je) kunnen WP's minder ver terugmoduleren als bij lage Tb, hoge Ta :+
kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:13:
Heeft iemand een mooi grafiekje van de COP (van een willekeurig warmtepomp) t.o.v. watertemperatuur?
Voel je vrij om ze in een Excel-sheet te kloppen :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ih3rwh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Nibe heeft die. Google maar eens op: Handleiding voor installateur, NIBE™ F2120.
Als je me PM me mailadres stuurt, kan ik je hem mailen.
In het handbook van Mitsu dat ik hierboven aanhaal, staan ze trouwens ook.

[ Voor 10% gewijzigd door blauwemac op 04-04-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kun je lezen/maken a.d.h.v. de maandelijks gepubliceerde cijfers, ook nog eens echte cijfers uit het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:49:
[...]

Die kun je lezen/maken a.d.h.v. de maandelijks gepubliceerde cijfers, ook nog eens echte cijfers uit het veld.
Bijzonder. Ik zie geen COP-cijfers boven de 40 graden in de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:04:
[...]

Bijzonder. Ik zie geen COP-cijfers boven de 40 graden in de sheet.
Sorry, ik veronderstelde even 'echte' WP temperaturen.
De vermelde temperaturen welke vermeld worden zijn de temperaturen bij 2C buitenT, je hebt een nog hogere Ta nodig bij die buitenT ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:06:
[...]

Sorry, ik veronderstelde even 'echte' WP temperaturen.
Ik wil "even" berekenen hoeveel een doorstromer vs WP+stilstandsverlies kost. Daar heb ik de cop van temp range van 35 t/m 55 van nnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kmf Als je betrouwbare gegevens wilt hebben zou ik toch uitgaan van tabellen van fabrikanten.

Die cijfers zijn tenminste gecertificeerd gemeten met gekalibreerde apparaatuur, wat je van "ons" overzicht niet echt kunt stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:08:
[...]

Ik wil "even" berekenen hoeveel een doorstromer vs WP+stilstandsverlies kost. Daar heb ik de cop van temp range van 35 t/m 55 van nnodig.
Als je een WP-boiler als deze neemt http://www.havepe.nl/nl/p...plorer-versie-3/1573/1596, na subsidie 162,00 incl. transport, kun je break-even wellicht berekenen/-naderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Grolsch ik wil ook maar een "ongeveer"-waarde hebben.
Blijkbaar kan een WP van 35->42 verwarmen met ~2,5 COP.
Doorstromer doet 1 COP.

Dan moet ik nog factor stilstandverlies van buffervat bekijken en dan tegen elkaar wegstrepen. Er werd (hier?) over een stilstandsverlies van 1kWh per dag gesproken. Maar ik heb nu ook een duidelijke log van wat de stilstansverlies is van mijn vat, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:14:
Doorstromer doet 1 COP.

Dan moet ik nog factor stilstandverlies van buffervat bekijken en dan tegen elkaar wegstrepen. Er werd (hier?) over een stilstandsverlies van 1kWh per dag gesproken. Maar ik heb nu ook een duidelijke log van wat de stilstansverlies is van mijn vat, dus....
Is het echt verlies als het binnen de schil van de woning blijft? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:14:
Doorstromer doet 1 COP.

1kWh per dag is veel te veel, ik verbruik per maand tussen de 45kWh en 85kWh afhankelijk van het seizoen in totaal voor SWW.

Vandaag 2,28kWh verbruikt terwijl het vat (200 liter) +- half leeg was (sensor in het midden gaf 36 graden aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Grolsch Geen idee of 1kWh stilstandsverlies veel te veel is. Ik wacht op mijn micro-sd kaartje zodat ik de huidige kan vervangen en de log kan uitlezen voor mijn situatie.

Ik heb mijn geisoleerde hygieneboiler nog eens voorzien van een glaswolpakje, dus ik verwacht niet veel verlies.

@Daannn1987 als je het niet kwijt raakt op de plek waar je het wilt hebben is het zonde. Anders hadden we de leidingen binnenshuis niet hoeven te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Stilstandverlies hangt nogal af van temperatuur van het vat. In specs zie je vaak wel een verlies van 1KWh per dag genoemd, maar dan wel @65 graden.
Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:22:
[...]

1kWh per dag is veel te veel, ik verbruik per maand tussen de 45kWh en 85kWh afhankelijk van het seizoen in totaal voor SWW.

Vandaag 2,28kWh verbruikt terwijl het vat (200 liter) +- half leeg was (sensor in het midden gaf 36 graden aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf En is het verlies op basis van COP=1 of bijv. 1kWh/2.65=0.377kWh primair bij een WP-boiler ?
EDIT:
Over een maandje kan ik de kosten/COP wel afzetten t.o.v. m3 gas, mijn zus heeft nu uitsluitend SWW gaskosten, dan kan ik het incl. het verlies keurig bepalen.
EDIT2:
Die OEG is een passieve boiler en het verlies is dus het thermische verlies, wat je met een WP-boiler dus weer aanvult met genoemd verlies/COP.
EDIT3:
Het verlies van een gewone e-boiler kost COP * zo veel als het identieke thermische verlies van een WP-boiler

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:34:
@kmf En is het verlies op basis van COP=1 of bijv. 1kWh/2.65=0.377kWh primair bij een WP-boiler ?
1kWh stilstandsverlies is 1kWh stilstandsverlies.

https://www.oeg.net/nl/in...ata/pdf/article/516008218

Bij een doorstromer heb je geen stilstandsverlies, want je hoeft niet die temperatuurrange te bereiken en te behouden.
Bij een boiler moet je eerlijkerheidshalve wel rekening mee houden.

Allebei uitrekenen naar energiebehoefte per dag lijkt me meest eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:38:
[...]

1kWh stilstandsverlies is 1kWh stilstandsverlies.

https://www.oeg.net/nl/in...ata/pdf/article/516008218

Bij een doorstromer heb je geen stilstandsverlies, want je hoeft niet die temperatuurrange te bereiken en te behouden.
Bij een boiler moet je eerlijkerheidshalve wel rekening mee houden.

Allebei uitrekenen naar energiebehoefte per dag lijkt me meest eerlijk.
Tijdens twee weken afwezigheid had mijn boiler van 55 graden iedere dag een 0.5 kWh opgenomen vermogen nodig om op temp te blijven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 WP-Boiler toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@reneeke1970 Die 0.5kwh kun je zien als weinig.

Maar het is dus een redelijk vast gegeven. Dus je verliest jaarlijks 150 tot 200kWh hierdoor.
Dit is niet voldoende energie om op te douchen met een doorstroomverwarmer uiteraard, maar telt wel mee.

De vraag is echter, hoeveel kwh je boiler nou verliest. Want jouw boiler verliest misschien ook wel 1kwh per dag, alleen weet je warmtepomp dat met een COP van 2 te beperken tot 1kwh verlies.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je warmtepomp het stuk van 50 naar 55 (waarin hij het warmhouden van je boiler doet) tot een goede COP kan komen, dus het zal wel minder dan 2 zijn neem ik aan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:25:
@reneeke1970 Die 0.5kwh kun je zien als weinig.

Maar het is dus een redelijk vast gegeven. Dus je verliest jaarlijks 150 tot 200kWh hierdoor.
Dit is niet voldoende energie om op te douchen met een doorstroomverwarmer uiteraard, maar telt wel mee.

De vraag is echter, hoeveel kwh je boiler nou verliest. Want jouw boiler verliest misschien ook wel 1kwh per dag, alleen weet je warmtepomp dat met een COP van 2 te beperken tot 1kwh verlies.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je warmtepomp het stuk van 50 naar 55 (waarin hij het warmhouden van je boiler doet) tot een goede COP kan komen, dus het zal wel minder dan 2 zijn neem ik aan.
Volgens tabel cop 3.
Ach ik zie voorbeelden voorbij komen dat water door warmen van 30 naar 45 graden een 6000 watt trekt, dus een half uur douche kost 3 kWh plus de energie om aan die eerste 30 graden te komen. Ik douche nu totaal een half uur en dat kost per dag 2.5 kWh inclusief stilstand verlies. Dus voor mij is het simpel hoor. Alleen iemand die 5 min doucht met 5 liter per min kan er baat bij hebben. Anders niet.
Maarja ik noem dat geen douche meer...
En wat denk je van het linker hand probleem, ieder kopje water is tien sec je doorstromer aan, heb ik geen last van.

Oh en dat verlies van 150 moet je halveren want het werkt nu mee met het huis te verwarmen, anders moest radiator verder open. En in zomer is die ruimte wel 26 graden dus verlies ook klein

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 04-04-2018 16:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja maxicool helaas maar 190 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad wel goed om te benoemen met welke waarden je het stilstandverlies berekend.

Thermisch 1kWh stilstandverlies per dag kan ik wel weer inkomen, dat klopt ook wel redelijk denk ik. Met een WP is dat dus <0,5kWh per dag elektrisch kWh verlies.

Als je inderdaad heel weinig / heel kort doucht is een doorstroomverwarmer financiëel aantrekkelijker.
Hoe meer SWW je verbruikt, hoe financieel aantrekkelijker het wordt om het met een WP te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@reneeke1970 Maar denk jij echt dat hij van 50 naar 55 watt (het gedeelte waarin hij je boiler warm houdt) met COP 3 werkt?
Het zou kunnen, maar ik geloof het niet zo eerlijk gezegd.

Op de lagere temperaturen haalt een warmtepomp natuurlijk wel een mooie COP (en heb je natuurlijk ook minder stilstandverlies)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:48:
@reneeke1970 Maar denk jij echt dat hij van 50 naar 55 watt (het gedeelte waarin hij je boiler warm houdt) met COP 3 werkt?
Het zou kunnen, maar ik geloof het niet zo eerlijk gezegd.

Op de lagere temperaturen haalt een warmtepomp natuurlijk wel een mooie COP (en heb je natuurlijk ook minder stilstandverlies)
Heb geen zin om tabel te gaan zoeken maar zoiets was het, bij 25/65 was het cop 2 het slechtste. Bij lagere aanzuigen temp ging het naar 1.5 en max nog maar 50 graden. Gok dat dat bij 0 graden was

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 116 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.