Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.799 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:48:
@reneeke1970 Maar denk jij echt dat hij van 50 naar 55 watt (het gedeelte waarin hij je boiler warm houdt) met COP 3 werkt?
Het zou kunnen, maar ik geloof het niet zo eerlijk gezegd.

Op de lagere temperaturen haalt een warmtepomp natuurlijk wel een mooie COP (en heb je natuurlijk ook minder stilstandverlies)
Dat ligt eraan wat de buitentemperatuur is, bij +20 heeft mijn WP nog een COP van 3,55 bij Ta 55

Bij -7 een COP van 1,69.

Dat het verschil tussen Ta 45 en Ta 55 flink scheelt in de COP zie ik terug in mijn grafiekjes, toch zeker zo'n 20% meer elektrisch verbruik.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:41:
[...]
Ik douche nu totaal een half uur en dat kost per dag 2.5 kWh inclusief stilstand verlies.
Dan gaat mijn zus een heleboel besparen, als ik dat zo bekijk. Over 2 maanden weten we de werkelijke meer-/minderkosten, ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:54:
[...]

Dan gaat mijn zus een heleboel besparen, als ik dat zo bekijk. Over 2 maanden weten we de werkelijke meer-/minderkosten, ik ben zeer benieuwd.
Lucht ook van binnen of buiten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 00:03:
[...]

De Mitsu Zubadan levert het opgegeven vermogen tm -15 zonder element. De nieuwe modellen schijnen aardig stiller te zijn, al vind ik die van mij (11,2KW) ook vrij stil.

Wat wil je nog meer weten :? Mitsu is 1 van de weinige merken die wel alle technische info en specs online heeft staan.
Ik ben een 11.2 nieuw model in Purmerend aan het doen, ik ben zeer benieuwd naar het geluid.
Verder is het een all in one en er staat ook nog een zonneboiler annex buffervat naast met hygiëne spiraal, leuke setup word het.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:56:
[...]

Lucht ook van binnen of buiten?
Van binnen, dat is waarschijnlijk/zo goed als zeker ook de reden dat ze ondanks de 'hoge' boilerT toch nog een fatsoenlijke COP weten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 01:46:
Concept monitoring maart.
Controleer de invoer s.v.p. Reactie via PM

[afbeelding]
Ik stond altijd onderaan met mijn COP voor sww, maar nu heb ik de unit permanent op 75% vermogen staan en blijkbaar geeft dit een COP boost.
COP mbt verwarmen kan beter, maar dit komt waarschijnlijk doordat de unit in de vroege morgen aanslaat en dan is het kouder buiten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:01:
[...]

Van binnen, dat is waarschijnlijk/zo goed als zeker ook de reden dat ze ondanks de 'hoge' boilerT toch nog een fatsoenlijke COP weten te halen.
Dat denk ik wel ja. En binnen is het ook verwarmt met cop 4/5 dus win win

Ik houd het op 900 kWh verbruik, en daar zit hot fill wasmachine vaatwasser bij in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:02:
[...]

Ik stond altijd onderaan met mijn COP voor sww, maar nu heb ik de unit permanent op 75% vermogen staan en blijkbaar geeft dit een COP boost.
COP mbt verwarmen kan beter, maar dit komt waarschijnlijk doordat de unit in de vroege morgen aanslaat en dan is het kouder buiten.
Langer op laag vermogen is > COP, dat geldt niet alleen voor SWW overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[...]

Ik denk dat het komt omdat bij deellast de COP hoger is omdat de dT's over de condensor en verdamper kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Mijne is juist lager omdat ik alleen in koude uren draai, snachts en in de avond, rest is ie uit. Daar gaat het gemiddelde wel van naar beneden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:25:
@reneeke1970 Die 0.5kwh kun je zien als weinig.

Maar het is dus een redelijk vast gegeven. Dus je verliest jaarlijks 150 tot 200kWh hierdoor.
Dit is niet voldoende energie om op te douchen met een doorstroomverwarmer uiteraard, maar telt wel mee.

De vraag is echter, hoeveel kwh je boiler nou verliest. Want jouw boiler verliest misschien ook wel 1kwh per dag, alleen weet je warmtepomp dat met een COP van 2 te beperken tot 1kwh verlies.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je warmtepomp het stuk van 50 naar 55 (waarin hij het warmhouden van je boiler doet) tot een goede COP kan komen, dus het zal wel minder dan 2 zijn neem ik aan.
Dat is maar helemaal afhankelijk van hoeveel water je buffert. Ik heb 500l SWW buffer die 1kwh per dag haal ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:46:
[...]

Mijne is juist lager omdat ik alleen in koude uren draai, snachts en in de avond, rest is ie uit. Daar gaat het gemiddelde wel van naar beneden.
Ik heb de boel vanmorgen maar afgebroken (ruimteverwarming) anders schijnt de zon en dan word het 23c binnen. Voor de rest 1x per dag draaien en dan de 'nachtverlaging' aan.

TNTCop SWW voor April 3.75, idioterie gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Heeft er iemand een pana 5 KW H versie die uitgelezen wordt door iets?[ liefst Domoticz :-) ] Heb ik nog een warmtemeter nodig? Of kan ik alles uit het "nieuwe" display halen??? En dan alles visueel in Domoticz en evt. aan te sturen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dylantje2 zo langzamerhand heb je er genoeg over gepraat :P Het is nu tijd om te bestellen ;) Waar wacht je op :P :?
koevlaas2 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:59:
[...]

Ik ben een 11.2 nieuw model in Purmerend aan het doen, ik ben zeer benieuwd naar het geluid.
Verder is het een all in one en er staat ook nog een zonneboiler annex buffervat naast met hygiëne spiraal, leuke setup word het.
Ik ben ook benieuwd naar je ervaring. Op papier stukken stiller als "De oude" variant die ik al vrij stil vind.
koevlaas2 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:28:
[...]

Ik heb de boel vanmorgen maar afgebroken (ruimteverwarming) anders schijnt de zon en dan word het 23c binnen. Voor de rest 1x per dag draaien en dan de 'nachtverlaging' aan.

TNTCop SWW voor April 3.75, idioterie gewoon.
Voor april zit mijn SWW COP op 3,5 tot nu toe, inderdaad beter als voorgaande maanden :P

[ Voor 79% gewijzigd door Grolsch op 04-04-2018 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:55:
@Dylantje2 zo langzamerhand heb je er genoeg over gepraat :P Het is nu tijd om te bestellen ;) Waar wacht je op :P :?
First things First
Mijn route heb ik al vaker aangegeven... ;)
MK aanpassen: check
WPB: Ordered
Wp: summer vacation :-)

Mijn stroom heb ik al naar de WP [ 2 groepen ]
Mijn geisoleerde buis van 32 mm al in de garage
De plaats al bepaald,
De pvc al in huis.
Beton in huis
Rvs draadeind
Grind
WBP Betonplex a lot...[ voor de kast ]
Al andere radiatoren besteld.
en zo snoep ik eerst alles bij elkaar.
Maar mijn WP heeft nu geen prio,
Omdat ik eerst de WPB aan moet slingeren.[ als hij van de week binnenkomt
Warmwater zit ik eerder op te wachten dan warm cv water.
Streven 1 mei gaskraan dicht.
Daarna zal ik wel moeten een WP te installeren

En ja ik kan niet wachten
Maar toveren lukt me ook niet
Aangezien vrouw kids en druk werk om de hobby [ voor ] te financieren.
En mooier, ik doe alles zelf, en wil eea [ misschien altijd wel teveel ]doordacht doen..
Maar de techniek en het allemaal zelf doen, is mijn grootste hobby...
En dat bespaart geld...

1 ding ut kumt lig guud waor..

Ps:
En misschien wordt de regeling nog wel aange........
Of komt er een betere dan pana 5 ..

Ps2:
Soms ook ff sparen hahaha

Ps3:
Die H versie heb ik echt op gewacht...
Hopelijk is het het wachten waard geweest, want het heeft me waarschijnlijk een paar honderd gekost.
Aangezien de H duurder is
En die smiley van een Rutte de regeling 3x heeft aangepast...
Dus ik hoop dat iemand me al dan niet via PM tekst en uitleg kan geven..
Want Pana reageert op geen enkele mail...:-(

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 04-04-2018 21:05 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
Grolsch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:53:
[...]

Dat ligt eraan wat de buitentemperatuur is, bij +20 heeft mijn WP nog een COP van 3,55 bij Ta 55

Bij -7 een COP van 1,69.

Dat het verschil tussen Ta 45 en Ta 55 flink scheelt in de COP zie ik terug in mijn grafiekjes, toch zeker zo'n 20% meer elektrisch verbruik.
Houd je er ook rekening mee dat je Ta bij SWW hoger moet zijn dan je T_SWW? Anders heb je geen effectieve warmteoverdracht (R410a -> Water -> SWW).
Is bij mij wel 6-7 graden hoger dan SWW doeltemperatuur. Oftewel tot 57 graden Ta om 50 graden SWW te maken. In je tabellen dus ook minstens 5 graden hoger kijken ;)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:13:
[...]

Houd je er ook rekening mee dat je Ta bij SWW hoger moet zijn dan je T_SWW? Anders heb je geen effectieve warmteoverdracht (R410a -> Water -> SWW).
Is bij mij wel 6-7 graden hoger dan SWW doeltemperatuur. Oftewel tot 57 graden Ta om 50 graden SWW te maken. In je tabellen dus ook minstens 5 graden hoger kijken ;)
Klopt, is bij mij ook zo, ik meende ook een graad of 7. Dat is ook exact de reden waardoor mijn opgenomen vermogen op het einde van zo'n run zo "explosief" stijgt :P In de basis is het net als in CV bedrijf, hoe lager de Ta, hoe beter de COP. Daarom staat mijn SWW boiler ingesteld op 45 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 04-04-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Daannn1987 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:21:
[...]

Is het echt verlies als het binnen de schil van de woning blijft? :+
Dat ligt er een beetje aan. Als het beneden in de woning is op een plek waar je normaal stookt, dan niet. Als het op de zolder/stookhok is (waar volgens mij veel van deze dingen staan), dan is het wel min of meer verlies.
Als ik even naar onze situatie kijk heb ik zelfs nog een ander 'probleem': dat warmteverlies is in de zomer alleen maar storend, het is altijd al warm, en door de boiler wordt het er nóg warmer.

En een warmteverlies van tussen de 70W of (veel) meer (bij een water-T van 60 graden) zie ik regelmatig terug. Vaak is het vat wel aardig geisoleerd, maar de plek waar de aansluitingen en leidingen zitten heel matig. En de eerste halve meter leiding wordt al heel snel ook behoorlijk warm. Het heeft best veel zin om daar ook wat aandacht aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
gatgda schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:36:
[...]

Dat ligt er een beetje aan. Als het beneden in de woning is op een plek waar je normaal stookt, dan niet. Als het op de zolder/stookhok is (waar volgens mij veel van deze dingen staan), dan is het wel min of meer verlies.
Als ik even naar onze situatie kijk heb ik zelfs nog een ander 'probleem': dat warmteverlies is in de zomer alleen maar storend, het is altijd al warm, en door de boiler wordt het er nóg warmer.

En een warmteverlies van tussen de 70W of (veel) meer (bij een water-T van 60 graden) zie ik regelmatig terug. Vaak is het vat wel aardig geisoleerd, maar de plek waar de aansluitingen en leidingen zitten heel matig. En de eerste halve meter leiding wordt al heel snel ook behoorlijk warm. Het heeft best veel zin om daar ook wat aandacht aan te besteden.
Ja je hebt gelijk hoor.. in de winter vind ik t niet erg dat m'n zolder warmer wordt, maar in de zomer is t natuurlijk vervelend. M'n zonneboiler ook flink nageisoleerd (vooral bij de uitgaande leidingen zoals je aangeeft) en houd nu ook stukken beter z'n warmte vast.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Dylantje2 Wat wil je weten?
Ik heb die wp die jij wil maar geen domoticz ofzo erop. De display vertelje opzich al aardig wat. Ook historie houdt hij bij.
Je hebt ook met wifi. En er is ook nog een universeel wifi ding voor vele warmtepompen, die laat je alles remote uitlezen met grafiekjes enzo. Ook remote configureren. Ben de naam even kwijt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:20:
@Dylantje2 Wat wil je weten?
Ik heb die wp die jij wil maar geen domoticz ofzo erop. De display vertelje opzich al aardig wat. Ook historie houdt hij bij.
Je hebt ook met wifi. En er is ook nog een universeel wifi ding voor vele warmtepompen, die laat je alles remote uitlezen met grafiekjes enzo. Ook remote configureren. Ben de naam even kwijt.
Wat kan ik allemaal instellen?
Ta en Tr door een modulerende pomp???
En is Cop af te lezen?
Verbruik element en wp apart af te lezen?

En tsja te bedienen via een web iets..? [ welke _/-\o_ _/-\o_ ]

Waar gekocht?
Hoe lang onthoud hij alles....
Geluid?

Ervaring tot nu toe?

En dingen die ik zou willen weten, waarvan jij zegt, grrr tegenvaller... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik lees al een hele tijd mee om mij te orienteren op de aankoop van een warmtepomp. Kwam dit kritische artikel in de Volkskrant tegen, benieuwd naar jullie reacties. ;)
https://www.volkskrant.nl...n-de-warmtepomp~a4588942/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Dylantje2
Ja hoe te verwarmen is allemaal instelbaar. Historische gegevens, ook cop, is tot een jaar terug. In simpele staafgrafiekjes.
Geen splitsing gebruik wp en element. Wel is er een uren teller voor het element en starts, maar dan niet per dag oid.

Draait meestal heel rustig. Heb weinig nodig. Dan hoor je hem ook amper. Soms hoor je hem echt niet.
Maar als hij hard moet werken dan is hij wel te horen. En de defrosts geven vibratie door. Daarvoor willen we dus zachtere voetjes gebruiken. Maarja voorlopig geen defrosts meer natuurlijk.

Dus gemiddeld gewoon goed en rustig, maar hij kan wel wat lawaai maken soms. De truuc is natuurlijk dat hij zoveel mogelijk rustig aan en langdurig werkt.
Zoals vorige keer gezegd, er komt net iets meer geluid uit de achterkant dan de voorkant. Moet volgens boekje 30cm van de muur af geplaatst worden.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 04-04-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:13:
Ik lees al een hele tijd mee om mij te orienteren op de aankoop van een warmtepomp. Kwam dit kritische artikel in de Volkskrant tegen, benieuwd naar jullie reacties. ;)
https://www.volkskrant.nl...n-de-warmtepomp~a4588942/
Het is net als met autorijden, doe je je best dan rij je heel zuinig en doe je dit niet dan niet.
De WP hier valt niet tegen en na 3 jaar tweaken is het een bijna optimum.
Bij Jan modaal een WP naar binnenfietsen en vervolgens zit er geen hobby interesse achter is lastig, maar direct goed aanleggen scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:17:
[...]
Het is net als met autorijden, doe je je best dan rij je heel zuinig en doe je dit niet dan niet.
De WP hier valt niet tegen en na 3 jaar tweaken is het een bijna optimum.
Bij Jan modaal een WP naar binnenfietsen en vervolgens zit er geen hobby interesse achter is lastig, maar direct goed aanleggen scheelt wel.
Ik denk dat hier een grote kern van waarheid in zit. 8)7
Als heel NL aan de wp gaat, zal er hier of daar weer een centrale open moeten.
Er zijn hier mensen die zo even omrekenen hoeveel stroom je nodig hebt voor een M³ gas, x miljard = misschien wel 2 centrales. Al dan niet duurzaam :-)

TVT blijf ik dooddoener vinden, die tel je ook niet bij een auto fiets of wat dan ook.
Maar de kosten om alles te laten doen, zal iemand moeten betalen.. En tsja laten doen betekent al snel 10K... Dan blijft elk alternatief voor sommige gezinnen [ of misschien wel heel veel ] aantrekkelijk..

Dan ons net, is niet berekent op AL dat elektra, dus iemand zal de uitbreiding van het net moeten betalen, en niet de mensen met panelen.
En niet de BIG factory's dus wie dan wel?

Tsja Rutte lacht en liegt alles aan elkaar..
Toen de big dip kwam had de overheid de mensen aan het werk kunnen door in die tijd te verduurzamen.
Zoals Balken ellende al eerder aangaf, we rijden over paar jaar allemaal elektrisch omdat het zal moeten.
Hij loog ook al.. in mijn ogen...

Stel dat toen de dip in bouw zat de overheid eens met de bouwers enz om de tafel was gaan zitten om te verduurzamen.
Een streven had kunnen zijn 5-7 % per jaar verduurzamen en innoveren.
Resultaat, nu al op 50% kunnen zitten en veel mensen hadden minder last van de crisis gehad.
En er was win win.

Nee laat de markt alles maar regelen vinden ze...

Ik denk echt dat het niet gaat lukken iedereen van het gas af te krijgen
Import russen zal het worden,,,,

En dan onderwijs..
10 jaar geleden was allang bekent dat instroom op ELK technische opleiding bijna verticaal naar beneden ging. Maar hoger opgeleid en management functies die worden nog steeds gepromoot.[ we leiden al jaren mensen hoger op, voor de WW ]
Slimste M² in Eindhoven werd gekort...over innoveren gesproken.

En tsja je kind zal maar op het VMBO terecht komen..... [ ikke proud did the LTS :-)]
Daar is laatst ook al veel over te doen geweest.[ ouders die docenten intimideren om minimaal Havo te krijgen ]
Terwijl daar de meeste toekomstige handje zitten die we hard nodig hebben

Bizar dat Rutte het 3 seizoenen vol houdt..

Ander punt.
Tegen de stroom inzwemmen kan je ook wat opleveren
Lage stookkosten
iets duurzaams
Innovatief
Waf

Lekkage van WP... zal een dingetje zijn.
Maar ik vrees dat je in Moerdijk niet in de sloot durft te zwemmen
Ondanks dat altijd alles heel netjes en heel toevallig, BINNEN de norm blijft.[ en aders rekken we de norm wel even op ]

Of anders gezegd, in het landsbelang mag heeeel veel.
Die lekkages, zijn volgens mij een drupeltje. tov hoogovens

Kijk naar China, waar alles met een kapje op loopt in de grote steden.
Stel dat zoiets hier komt, wat doen we dan??
Gas blijven stoken?

Maar ik twijfel ook echt of heel NL over 10 jaar wel aan de WP oid zit. [ maar ik wel:-) ]
In mijn ogen blijven we gas stoken, omdat elk alternatief nog steeds geen prio heeft..[ en kosten bizar hoog zijn ]

Totdat er in Den haag met kapjes op gelopen gaat worden.
Maar dan zijn....

we

van Rutte

af...

denk ik.

Zit hij in EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind het vooral mooi dat je het los kunt koppelen en het kunt opwekken met zonnepanelen. Dat gaat grote delen van het jaar nu al 1 op 1 in mijn eigen huis, met een kleine thuis accu nog veel meer dekking. En het is toch echt de betere oplossing voor een efficient nieuwbouw huis zoals de onze, die cv ketels zijn dan allemaal te sterk.

Maar de andere kant is er ook. Als je het niet wil compenseren met zonnepanelen, je hebt een wat slechter geïsoleerd huis dus een wp moet harder werken, en daarbij een hele hoge offerte, tja wat bereik je dan?

Toch ben ik overtuigd dat we in de toekomst bijna alles elektrisch zullen doen en dat we dit zoveel mogelijk willen oplossen met zon en windenergie. Dan is er dus nog genoeg werk aan de winkel.

Als er een beter koelmiddel is zouden we dat wel moeten gebruiken ja. Want het blijft rotzooi als het weg lekt. We gebruiken immers ook niet meer hetzelfde als in de allereerste koelkasten, evolutie zal er altijd wel zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 04-04-2018 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:40:
[...]

Totdat er in Den haag met kapjes op gelopen gaat worden.
Maar dan zijn....

we

van Rutte

af...

denk ik.

Zit hij in EU
Dus zijn we niet van Rutte af.... NL = EU.

En na Rutte komt de volgende premier en waarschijnlijk heb je daar ook weer zeeën van kritiek op.
Het blijft politiek en dat is een vreselijk smerig spelletje, bij welke partij dan ook.

En wat betreft koudemiddel en milieu.
R410a is nu merkbaar schaarser en duurder aan het worden.
Wij zaten eind februari al aan onze kwartaal quota qua kg afname van R410a.
Pas deze maand kunnen we weer bestellen en gezien de komende projecten welke in bedrijf moeten, zal het weer erg krap worden.
Volgend jaar is nog minder beschikbaar....
Leuk als je bedenkt dat er nog steeds geen fatsoenlijke vervanger/goedkeuring is voor een opvolger voor R410a in grote systemen.

Ook de prijs is dit jaar verdubbeld en gaar alleen maar verder omhoog. Eind volgend jaar verwacht men ruim €100/kg voor R410a.
Er is maar 1 partij die er beter van wordt en dat is de fabrikant van het koudemiddel.

@koevlaas2 dus benut je quota en sla in, het wordt goud waard!

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2018 23:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
De definitieve monitoring maart

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/889/40525031044_821cbbf3bd_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/889/40525031064_21281c8160.jpg

De link naar de Excel file komt morgen

De spreiding van de COP's vind ik erg groot.
Voor de lage COP's:
Een goede inverter regeling kan zo 15% op de COP verbeteren. Een mengregeling via openverdeler kan ook onnodig hoge water temperaturen door de condensor veroorzaken enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb een offerte liggen voor een Atlantic Explorer V3. Nu wees een vriend me erop dat het wellicht een stuk verstandiger is om inplaats van dat apparaat een warmtepomp uit Spanje te bestellen .
7 kW warmtepomp: Mitsubishi PUHZ-SW75VHA + EHSC-VM2C kost € 3469,99 + € 129,99 transport = € 3599,98
(Laagste prijs die ik in Nederland gevonden heb: € 4712,95)
Subsidie volgens RVO lijst € 2000,-
Grote kans dat bovenstaande quote ergens uit dit topic kom. De prijzen zullen in dat geval niet erg verschillen, circa 2k meer voor de installatie gok ik zo.
Ik heb de TS doorgelezen maar blijf toch bij de volgende vraag; de hele CV moet weg of kan je met zo'n set ook een hybride opstelling maken (sowieso blijven we nog koken op gas vanwege een veel te dure Smeg). Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie daar tegenaankijken. Binnenkort komen er ook zonnepanelen op het dak. Via @Grolsch ben ik in contact gekomen met een kundige meneer, daar ga ik vrijdag ook weer op bezoek en ik zou hem eens kunnen vragen of hij ook installaties doet.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik heb nu een aantal pagina's van het topic gelezen maar kan absoluut wel een opzetje gebruiken, ik merk namelijk dat ik dit minder snel oppik dan andere zaken (qua ict ofzo). Dus alle hulp en advies is welkom. Het huis heeft een inhoud van 700m3 geloof ik, en in vrijwel alle kamers stoken we. Echter heeft alleen de keuken+badkamer vloerverwarming. Isolatie is dik in orde (huis is uit 2012). We wonen relatief vrijstaand dus qua geluid zou het moeten kunnen (ik neem aan dat je denk aan het geluid van een airco?) We verbruiken 1500 kuub gas per jaar, gezien de warmte echt behoorlijk in de woning blijft hangen. Stoken meestal op 21.5. Soms op 22 als het echt een koude dag is. Het is een Nest Thermostaat dus er kan ook nog een "neppe" graad inzitten.

Ben bijvoorbeeld zeer benieuwd of ik andere radiatoren zou moeten hebben, of gebruik zou moeten maken van WTW (in dat geval zou het een flinke verbouwing worden. Momenteel hebben het toilet, de keuken, de bijkeuken en de badkamer afzuiging. Dat is denk ik onvoldoende om een fatsoenlijk rendement uit te halen.

Ik laat me graag voorlichten, mocht het hier niet de bedoeling zijn dan snap ik het ook. Maar het blijft voor mij een lastig verhaal om te begrijpen of een CV nu wel/niet nodig is. Of ik mijn huidige Thermostaat kan houden (het lijkt er niet op in iedergeval), en ik lees wat "enge" verhalen voor wanneer het echt hard vriest (en je dus het apparaat nodig hebt).

Dank alvast voor jullie antwoorden, de meeste afkortingen moet ik nog uit mijn hoofd leren maar ik doe mijn best haha :).

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 04-04-2018 23:36 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kecin Je 1500m3 is incl. SWW, douchen en ander warm water, en koken, ik gok even, ken de gezinssamenstelling en douchegewoontes qua verbruik niet, maar dat zal ergens rond de 300m3 zijn. Die Atlantic WP-Boiler kan voor dat SWW deel zorgen, blijft over 1200m3 voor verwarming. Vraag is of je de boel warm houdt, op een zeer koude dag en veel wind, met een CV-water temperatuur van ongeveer 40C. Dat bepaald nl. voor een groot deel of je dat met alleen een WP kunt of dat je op die momenten een CV-ketel als ondersteuning nodig hebt. De simpelste manier is er gewoon een WP naast te zetten en dan kijken of je het wel/niet zonder gas-CV ketel redt. De WP en een CV-ketel kun je in principe onafhankelijke van elkaar sturen/gebruiken, hybride maar niet regeltechnisch 'gekoppeld'. Ik vervang 1650m3 verwarming met 3182kWh in een 5kW WP. De ketel is er bij mij compleet uit, want ik heb vloerverwarming, maar dan aan het plafond, dus alleen lage temperatuur verwarming. Je zou dus voorlopig voor een 2-traps oplossing kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:32:
@Kecin Je 1500m3 is incl. SWW, douchen en ander warm water, en koken, ik gok even, ken de gezinssamenstelling en douchegewoontes qua verbruik niet, maar dat zal ergens rond de 300m3 zijn. Die Atlantic WP-Boiler kan voor dat SWW deel zorgen, blijft over 1200m3 voor verwarming. Vraag is of je de boel warm houdt, op een zeer koude dag en veel wind, met een CV-water temperatuur van ongeveer 40C. Dat bepaald nl. voor een groot deel of je dat met alleen een WP kunt of dat je op die momenten een CV-ketel als ondersteuning nodig hebt. De simpelste manier is er gewoon een WP naast te zetten en dan kijken of je het wel/niet zonder gas-CV ketel redt. De WP en een CV-ketel kun je in principe onafhankelijke van elkaar sturen/gebruiken, hybride maar niet regeltechnisch 'gekoppeld'. Ik vervang 1650m3 verwarming met 3182kWh in een 5kW WP. De ketel is er bij mij compleet uit, want ik heb vloerverwarming, maar dan aan het plafond, dus alleen lage temperatuur verwarming. Je zou dus voorlopig voor een 2-traps oplossing kunnen kiezen.
Interessant, dank voor je antwoord. Dus zowel een losse opstelling als een hybride is mogelijk. Je aanname's qua gezingebruik kloppen aardig, 2 personen, warm water, douchen en koken op gas. Water in de keuken komt via een Quooker.
. Vraag is of je de boel warm houdt, op een zeer koude dag en veel wind, met een CV-water temperatuur van ongeveer 40C.
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. En om er nou een pomp "naast" te zetten is ook zo wat qua investering. Daarbij heb ik letterlijk 2 linkerhanden, dus ben simpelweg gebonden aan een vakman/installateur.
Als ik jou zo lees (en de situatie zou hetzelfde zijn) dan zou ik aan een 5kW WP genoeg hebben. Hoeveel stroom kost je dat op jaarbasis? (Ook niet onhandig om te weten ivm leggen overcapaciteit zonnepanelen)

Bedankt voor je antwoord :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Kecin Ik ben van de lage investeringen, WP incl. transport +/_ 1.000,00 Atlantic 200l incl. transport 162,00.
Dat kan het probleem toch niet zijn lijkt me.Na aftrek van subsidie goedkoper dan een CV-ketel. @koevlaas2 kan 'm voor je installeren en anders heb ik nog wel een adresje voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kecin "ff" een WP er in hybride bedrijf bij tussen "hangen" zonder regeltechnisch iets te doen is naar mijn mening nog niet zo eenvoudig.

Stelregel is dat je 1m3 gas vervangt door 2kWh stroom, ik verwacht dat bij jouw hoge temperaturen je voor de vergelijking beter wat hoger kunt rekenen, stel 2,5.

Dan heb je dus voor 1200m3 (even aangenomen dat je 300m3 per jaar voor SWW gebruikt) gas zo'n 3000kWh stroom als vervanging nodig.

De Koevlaasformule komt op 1200*8/1650= minimaal 5,8KW WP uit.

Ik zou dus op zoek gaan naar een WP die minimaal 6KW thermisch vermogen kan leveren bij +- -10 buitentemperatuur en die ver terug kan moduleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:39:
@Kecin Ik ben van de lage investeringen, WP incl. transport +/_ 1.000,00 Atlantic 200l incl. transport 162,00.
Dat kan het probleem toch niet zijn lijkt me.Na aftrek van subsidie goedkoper dan een CV-ketel. @koevlaas2 kan 'm voor je installeren en anders heb ik nog wel een adresje voor je.
Inprincipe is het niet erg als het wat meer kost zolang het maar vakkundig is aangesloten, meerwaarde voor mijn huis biedt en een factuur aanwezig is :P. Maar zie ook mijn reactie hieronder, er komt nogal wat info bij. Ik denk dat het beter is om dit topic eerst verder te volgen dan op een dolle donderdag het e.e.a. te bestellen.
De Atlantic 200l laat ik sowieso leveren. Maar begrijp ik hieruit dat jij ook transporten levert m.b.t. warmtepompen? (in dat geval doe me even een DM ;) ).
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:40:
@Kecin "ff" een WP er in hybride bedrijf bij tussen "hangen" zonder regeltechnisch iets te doen is naar mijn mening nog niet zo eenvoudig.

Stelregel is dat je 1m3 gas vervangt door 2kWh stroom, ik verwacht dat bij jouw hoge temperaturen je voor de vergelijking beter wat hoger kunt rekenen, stel 2,5.

Dan heb je dus voor 1200m3 (even aangenomen dat je 300m3 per jaar voor SWW gebruikt) gas zo'n 3000kWh stroom als vervanging nodig.

De Koevlaasformule komt op 1200*8/1650= minimaal 5,8KW WP uit.

Ik zou dus op zoek gaan naar een WP die minimaal 6KW thermisch vermogen kan leveren bij +- -10 buitentemperatuur en die ver terug kan moduleren :)
Ja, heel eerlijk vind ik het nogal wat om even "zo te doen". Inprincipe ben ik blij met mijn 3/4 jaar oude CV en is het hartstikke comfortabel. Ook zijn we geen wereldschokkende bedragen aan gas kwijt, en ik weet niet of nu de tijd is om in te stappen of juist straks wanneer de regering opnieuw subsidies uit gaat delen die wellicht hoger zijn :).

Ik ga even rekenen met de voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kecin schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:43:
[...]

Inprincipe is het niet erg als het wat meer kost zolang het maar vakkundig is aangesloten, meerwaarde voor mijn huis biedt en een factuur aanwezig is :P. Maar zie ook mijn reactie hieronder, er komt nogal wat info bij. Ik denk dat het beter is om dit topic eerst verder te volgen dan op een dolle donderdag het e.e.a. te bestellen.
De Atlantic 200l laat ik sowieso leveren. Maar begrijp ik hieruit dat jij ook transporten levert m.b.t. warmtepompen? (in dat geval doe me even een DM ;) ).

[...]

Ja, heel eerlijk vind ik het nogal wat om even "zo te doen". Inprincipe ben ik blij met mijn 3/4 jaar oude CV en is het hartstikke comfortabel. Ook zijn we geen wereldschokkende bedragen aan gas kwijt, en ik weet niet of nu de tijd is om in te stappen of juist straks wanneer de regering opnieuw subsidies uit gaat delen die wellicht hoger zijn :).

Ik ga even rekenen met de voorbeelden.
Het is in mijn ogen quit simple, voor mezelf en voor mijn zus gedaan. Jouw verbruik qua verwarming ligt op 73% van dat van mij, op hetzelfde niveau als dat van mijn zus en beide houden we het prima op temperatuur door continu en daardoor efficient te stoken, beide verbruiken minder dan de 2kWh voor 1m3.
Bestel hier een WP https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5354.html voor die +/- 1.000 franco huis.
en hier https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html voor genoemde 162.00 franco huis.
EDIT:
Panasonic geeft voor een 5kW WP een Annual Energy Consumption aan van 3219kWh, wat betekent dat er gerekend wordt met 3219 * 4 (sCOP) / 5 (Capaciteit) = 2.575 vollast uren.
Genoemde koevlaas2 - formule rekent met 1.650 vollast uren wat dus t.o.v. Panasonic veel te laag is en daardoor zou je een onevenredig grote WP aan moeten schaffen welke ten 1ste duurder is en ten 2e mogelijk minder goed terug moduleert met pendelen tot gevolg, wat je vervolgens weer moet proberen te onderdrukken door met hogere temperaturen, minder efficient, te verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
@Grolsch en @Kecin hybride is heel simpel, een buffer vat in retour van CV en de wp op de buffer laten draaien.
Of cv draait
Of wp draait
Of beide draaien, whatever.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970 dat vinden sommigen al "complex" worden, dan heb je toch ook een secundaire pomp nodig :?

Maar zonder buffervat krijg je het volgens mij niet voor elkaar om "Fatsoenlijk" hybride te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:07:
@reneeke1970 dat vinden sommigen al "complex" worden, dan heb je toch ook een secundaire pomp nodig :?

Maar zonder buffervat krijg je het volgens mij niet voor elkaar om "Fatsoenlijk" hybride te draaien.
Maar hij zou toch ook gewoon OF/OF kunnen draaien? Als experiment. Met twee driewegkranen

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bram-Bos De installateur plaatst zo'n buffervat voor +/- dezelfde kosten als een aantal kranen en de eindgebruiker hoeft nergens over na te denken hoe e.e.a. wel/niet ingesteld moet worden, complexiteit = 0 naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat klinkt voor jullie allemaal vrij eenvoudig omdat jullie zelf van die Tweakers zijn _/-\o_ _/-\o_

Maar voor iemand met 2 linkerhanden kan dit al aardig complex klinken, maar in de basis heb je gelijk @Bram-Bos

Nu heeft (bijna) iedereen in dit topic 2 rechterhanden, maar als je alles moet laten doen kun je er zo een paar dagen arbeid bij optellen á € 50,00 per uur is ook 400 per dag.

@Kecin Kan met een WP € 180,00 tot € 288,00 per jaar besparen op de verbruikskosten afhankelijk van het rekengetal. Ik denk dat je met een Ta van 40 geen gemiddelde verrekenfactor van 2 gaat halen.

1200*2*0,18 = € 432,00 per jaar aan kosten voor stroom
1200*2,5*0,18 = € 540,00 per jaar aan kosten voor stroom
1200*0,60 = € 720,00 per jaar aan kosten voor gas

Je moet je dan afvragen hoeveel kosten je voor een besparing van € 200,00 per jaar wilt gaan maken.

Als je zorgt voor overschot PV wordt het rekensommetje iets anders, maar reken erop dat Minister Kwiebus Wiebes nog wel met een "verassing" komt m.b.t. de salderingsregeling na 2020, en dat zal er vast en zeker niet beter op worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:07:

Buffer is onmisbaar inderdaad. Secundaire pomp is gewoon bestaande CV met zijn eigen thermostaat. Als wp het niet warm krijgt zet je CV even op 45/50 graden en het is zo warm. Geen gedoe met kranen. Dit werkt altijd, en ja kost paar honderd meer vanwege de buffer. In de buffer een hygiëne spiraal en verdient zich binnen tien jaar ook weer terug.

En als na een winter blijkt dat wp het toch zelf kan, kan daarna gas kraan dicht en CV ketel op marktplaats voor 500 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2018 11:30 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een WP investering van +/- 1.000 en 1.000 installatiekosten is de TVT in het ongunstigste geval 2.000 / 180 = 11 jaar. De installatiekosten zijn eenmalig. In het andere geval is de TVT < 7 jaar.
En CO2 uitstoot is 0, ook niet onbelangrijk lijkt me. Met PV wordt het in ieder geval alleen maar gunstiger wat de ontwikkelingen ook mogen zijn.
EDIT:
Meerwaarde/Financierbaarheid van een CO2 - vrije woning als mogelijke bonus.
EDIT2:
Blije Groningers als extra bonus.
EDIT3:
Op 't moment dat er nog 1m3 gas voor koken gebruikt wordt en de SMEG verdwijnt komt er vanwege het afsluiten van het gas nog een bonus bij van 207.60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bpigap67OF6FI8MGl4QYmFOe/thumb.png

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:14:
[...]
Wij zaten eind februari al aan onze kwartaal quota qua kg afname van R410a.
Pas deze maand kunnen we weer bestellen en gezien de komende projecten welke in bedrijf moeten, zal het weer erg krap worden.
Volgend jaar is nog minder beschikbaar....
Leuk als je bedenkt dat er nog steeds geen fatsoenlijke vervanger/goedkeuring is voor een opvolger voor R410a in grote systemen.
Volgens de mensen van Panasonic (die ik sprak op de Duurzaam Verwarmd beurs) introduceert Panasonic in het najaar de eerste WP's met R32. Dus het zit er wel aan te komen. Rendement scheen met R32 ook nog iets omhoog te gaan.
Ik ben benieuwd.
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:32:
Ik vervang 1650m3 verwarming met 3182kWh in een 5kW WP. De ketel is er bij mij compleet uit, want ik heb vloerverwarming, maar dan aan het plafond, dus alleen lage temperatuur verwarming. Je zou dus voorlopig voor een 2-traps oplossing kunnen kiezen.
1650 m3 vervangen door een 5 kW WP? Kon je het met die WP dan warm krijgen afgelopen februari? Het lijkt mij vrij krap, maar je kunt ongetwijfeld je ervaringen delen.
En ik snap niet hoe je vloerverwarming aan het prafond hebt? :?

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 05-04-2018 12:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
Andrehj schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:44:
[...]

Volgens de mensen van Panasonic (die ik sprak op de Duurzaam Verwarmd beurs) introduceert Panasonic in het najaar de eerste WP's met R32. Dus het zit er wel aan te komen. Rendement scheen met R32 ook nog iets omhoog te gaan.
Ik ben benieuwd.
GWP van R32 is nog altijd 675. En het is brandbaar, net als propaan. Waarom dan niet gelijk naar propaan?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

1650 m3 vervangen door een 5 kW WP? Kon je het met die WP dan warm krijgen afgelopen februari? Het lijkt mij vrij krap, maar je kunt ongetwijfeld je ervaringen delen.
En ik snap niet hoe je vloerverwarming aan het prafond hebt? :?
Ja inderdaad, zonder probleem, in 24h kun je nl 120kWh aan warmte produceren. Een M10 bout pas ook 'krap' / maar wel precies in een M10 moer. Een 'passende' capaciteit bij een gegeven warmteverlies. Blader hier maar eens rond, dan wordt het hopelijk duidelijk. gallery: hajeetje
of google eens op deckensheizung, Duitsers/Zwitsers en ook Belgen vinden dat heel normaal in tegenstelling tot Nederlanders.
EDIT:
De zon verwarmt ons immers ook van boven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:17:
[...]

Ja inderdaad, zonder probleem, in 24h kun je nl 120kWh aan warmte produceren. Een M10 bout pas ook 'krap' / maar wel precies in een M10 moer. Een 'passende' capaciteit bij een gegeven warmteverlies. Blader hier maar eens rond, dan wordt het hopelijk duidelijk. gallery: hajeetje
of google eens op deckensheizung, Duitsers/Zwitsers en ook Belgen vinden dat heel normaal in tegenstelling tot Nederlanders.
EDIT:
De zon verwarmt ons immers ook van boven.
Heb je ook normale foto's buiten die FLIR foto?
Ben toch wel benieuwd hoe je het nou gemonteerd hebt.

Edit: laat maar, heb al wat in je gallery gevonden :-)

[ Voor 3% gewijzigd door thido op 05-04-2018 14:44 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:32:
Bij een WP investering van +/- 1.000 en 1.000 installatiekosten is de TVT in het ongunstigste geval 2.000 / 180 = 11 jaar. De installatiekosten zijn eenmalig. In het andere geval is de TVT < 7 jaar.
En CO2 uitstoot is 0, ook niet onbelangrijk lijkt me. Met PV wordt het in ieder geval alleen maar gunstiger wat de ontwikkelingen ook mogen zijn.
EDIT:
Meerwaarde/Financierbaarheid van een CO2 - vrije woning als mogelijke bonus.
EDIT2:
Blije Groningers als extra bonus.
EDIT3:
Op 't moment dat er nog 1m3 gas voor koken gebruikt wordt en de SMEG verdwijnt komt er vanwege het afsluiten van het gas nog een bonus bij van 207.60
[afbeelding]
Een WP is niet CO2 neutraal. Je verbruikt immers elektriciteit. Pas wanneer je dit verbruik volledig afdekt met PV en windstroom en op een eilandje woont weet je zeker of het CO2 neutraal is.
Groningers interesseert het geen biet of je een WP of gasketel hebt. Zolang je maar geen Gronings gas gebruikt. Zelf hebben ze ook niet allemaal een WP.
Wat een doch redenen :(

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Ik ben benieuwd.
R32 is mooi voor kleine systemen, maar in grote systemen is nog steeds geen goedkeuring voor. En komt misschien wel, maar met veel randvoorwaarden.

@Bram-Bos R32 is brandbaar, maar R290, propaan is zeer licht ontvlambaar. Dat zal nooit met grote hoeveelheid gebruikt worden.
Grote hoeveelheid bedoel ik 30..40 80kg koudemiddel.
En voor R290 zijn nog niet voldoende types compressoren op de markt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 Niet zo zuur, ik voorzie 100% in mijn eigen energie, mijn opgewekte kWh wordt immers NIET opgewekt door een CO2 uitstotende centrale, daarnaast kun je indien eigen PV geen optie is gegarandeerd groene stroom, vandebron inkopen.
Het is trouwens drogreden wat je waarschijnlijk bedoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is een beetje korte kort door de bocht, want 's winters wek jij met je PV geen 30 tot 80kWh per dag op, ik tenminste niet met mijn 7000WP op het dak, dus dat een WP CO2 neutraal is vind ik niet :)

Maar dat hoeft toch ook niet :? Wij WP fanatiekelingen mogen graag allerlei redenen bedenken om onze hobby uit te voeren, maar voor 90% van de mensen gaat het uiteindelijk om de €€€'s :) (Voor mij tenminste wel, laat ik daar maar eerlijk over zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zei dat een door mij geproduceerde kWh NIET door een CO2 uitstotende centrale geproduceerd wordt, op moment van productie 1-0 voor mij, gebruik in de winter zorgt voor 1-1. Resultaat CO2 neutraal.
EDIT:
En dit alles mogelijk gemaakt door de onze grote vriend Rutte en consorten, dat gemopper over 'mogelijk toekomstige verslechtering' is naar mijn idee nergens voor nodig, pluk de dag, het zonnetje schijnt, hier althans.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:39:
Ik zei dat een door mij geproduceerde kWh NIET door een CO2 uitstotende centrale geproduceerd wordt, op moment van productie 1-0 voor mij, gebruik in de winter zorgt voor 1-1. Resultaat CO2 neutraal.
Allereerst moeten PV systemen geproduceerd worden, grondstoffen gewonnen en ze komen niet vanzelf uit China. Draagt allemaal bij aan de CO2 footprint.
Daarnaast bij 0 op de meter vergeet je te compenseren voor de transport verliezen. Jij produceert en rekent af zonder transport verlies en een centrale moet deze verliezen wel produceren om bij jou in je woning te komen. Voor de windmolen parken geven ze het productievermogen op, maar dat is niet het vermogen wat bij de verbruikers komt. Het bruikbare vermogen is veel lager en moeten er dus veel meer alternatieve bronnen komen als ons verbruik. Dit is één van de redenen waarom het niet zo goed lukt met de transitie omdat er appels (opgesteld productie vermogen) met peren (verbruikt vermogen op je meter) vergeleken wordt.
Daarom stelde ik ook dat je op een eilandje moet wonen. Je moet verbruiken en produceren op dezelfde plek.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 Ik koop bij vandebron. Is het glas half vol of half leeg. Bij mij half vol.
Zie je alleen maar de bezwaren of ook de wellicht niet perfecte mogelijkheden. Bij mij overheersen de mogelijkheden, een stap in de naar mijn idee juiste richting. Voor een ander gelden andere motieven om wellicht niets te doen, wat mij betreft ook OK, ieder zijn ding, vrijheid blijheid.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pietje555 En dat gaat je gewoon niet lukken met een WP en een paar paneeltjes op je dak. Dat is ook helemaal niet erg, maar het is zeker NIET CO2 neutraal :+

En zonder subsidieregelingen van de overheid waren er nagenoeg geen zonnepanelen en warmtepompen. Tenminste niet @ huize Grolsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

18%21% BTW subsidie over een periode van 20-25 jaar voor PV en 2.000 subsidie op een WP over een periode van +/- 15 jaar, als ik er goed over na denk gaat het op jaarbasis nergens over. Het maakt de drempel om te investeren lager, uiteraard belangrijk, maar qua kosten op jaarbasis ...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij ons in Twente betalen we al jarenlang 21% B.T.W., en de hele "salderingsregeling" is natuurlijk ook 1 grote subsidiepot.

Nee, als het niet zo gesponsord was door de overheid lagen er lang niet zoveel zonnepanelen, en laat dat nu net de reden zijn voor die stimuleringssubsidies.

Maar we dwalen weer af van het onderwerp warmtepompen :+ 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 05-04-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:15:
18%21% BTW subsidie over een periode van 20-25 jaar voor PV en 2.000 subsidie op een WP over een periode van +/- 15 jaar, als ik er goed over na denk gaat het op jaarbasis nergens over. Het maakt de drempel om te investeren lager, uiteraard belangrijk, maar qua kosten op jaarbasis ...
Ben het niet met je eens, PV kun je zoveel aftrekken als je wilt en om het jaar een nieuwe wp, dus de kosten kunnen aardig oplopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:50:
[...]

Panasonic geeft voor een 5kW WP een Annual Energy Consumption aan van 3219kWh, wat betekent dat er gerekend wordt met 3219 * 4 (sCOP) / 5 (Capaciteit) = 2.575 vollast uren.
Genoemde koevlaas2 - formule rekent met 1.650 vollast uren wat dus t.o.v. Panasonic veel te laag is en daardoor zou je een onevenredig grote WP aan moeten schaffen welke ten 1ste duurder is en ten 2e mogelijk minder goed terug moduleert met pendelen tot gevolg, wat je vervolgens weer moet proberen te onderdrukken door met hogere temperaturen, minder efficient, te verwarmen.
Jij laat je WP de hele winter volgas draaien ?
'Mijn' formule geeft een aardig beeld van wat je aan vermogen nodig hebt, een WP berekenen op 2575 uren vollast zou ik mijn klanten niet eens durven verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:14
OK: warmtepomp onderwerp speciaal voor de heren installateurs en andere 'kenners' ;) : In de vele schema's van de Mitsubishi set-up staat steeds dat de aanvoer en retour van en naar het buffervat moeten lopen zoals ik hieronder heb getekend met een vaste lijn. Ik kan me echter goed voorstellen dat het gunstiger is om 2 van deze leidingen, gemarkeerd met een ** te laten lopen volgens de gestippelde lijnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/trGrwz1iYwSIyKn4JEFgluQT/full.jpg

De reden daarvoor is dat het door mij uitgezochte buffervat 2 vertikale rijen van 4 poorten heeft, en niet alleen maar één enkele rij van 4 poorten onder elkaar.
Als ik nu alleen de 2 bovenste en de 2 onderste ga gebruiken, dan krijg ik toch een beter gelaagdheid in het vat, en minder wervelingen/stroming?

Of moet dat juist? Dacht van niet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:45:
OK: warmtepomp onderwerp speciaal voor de heren installateurs en andere 'kenners' ;) : In de vele schema's van de Mitsubishi set-up staat steeds dat de aanvoer en retour van en naar het buffervat moeten lopen zoals ik hieronder heb getekend met een vaste lijn. Ik kan me echter goed voorstellen dat het gunstiger is om 2 van deze leidingen, gemarkeerd met een ** te laten lopen volgens de gestippelde lijnen

[afbeelding]

De reden daarvoor is dat het door mij uitgezochte buffervat 2 vertikale rijen van 4 poorten heeft, en niet alleen maar één enkele rij van 4 poorten onder elkaar.
Als ik nu alleen de 2 bovenste en de 2 onderste ga gebruiken, dan krijg ik toch een beter gelaagdheid in het vat, en minder wervelingen/stroming?

Ik maak ook altijd gebruik van zoveel mogelijk hoogte verschil tussen aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:30:
[...]

Ben het niet met je eens, PV kun je zoveel aftrekken als je wilt en om het jaar een nieuwe wp, dus de kosten kunnen aardig oplopen.
Ik denk dat we elkaar 'verkeerd' begrijpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:20:
[...]

Ik denk dat we elkaar 'verkeerd' begrijpen ?
Geen idee, jij vind dat de regering maar weinig sponsort op jaarbasis gedurende de levensduur van het apparaat.
Nou en ik vind dat ze toch wel een aardig centje bij dragen. Soms lijkt het weinig vanwege te hoge prijzen installateurs, maar als je dat weg filtert ben ik toch wel blij met hun steun. Anders had het bij mij nooit gekomen in ieder geval.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:18:
[...]
Ik maak ook altijd gebruik van zoveel mogelijk hoogte verschil tussen aanvoer en retour.
Dat betekent dus dat je het met me eens bent, en dat bij voorkeur alleen de 2 bovenste en de 2 onderste aansluitingen gebruikt zouden moeten worden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:45:

[afbeelding]

Mitsu heeft gelijk, wat naar de wp gaat heeft zo minste schommelingen en neemt een mooie gemiddelde temperatuur aan omdat flow in het korte denkbeeldige wp circuit enorm hoog is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:25:
[...]

Geen idee, jij vind dat de regering maar weinig sponsort op jaarbasis gedurende de levensduur van het apparaat.
Nou en ik vind dat ze toch wel een aardig centje bij dragen. Soms lijkt het weinig vanwege te hoge prijzen installateurs, maar als je dat weg filtert ben ik toch wel blij met hun steun. Anders had het bij mij nooit gekomen in ieder geval.
Ik prees de kabinetten toch ook uitvoerig. Ik bedoelde eigenlijk dat de BTW op aanschaf als subsidie aan te merken valt. En verder dat je voor 'goed gedrag' na de aanschaf ook nog eens beloond wordt dat je geen energie-belastingen meer hoeft af te dragen, logisch naar mijn idee want je produceert het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:35:
[...]

Ik prees de kabinetten toch ook uitvoerig. Ik bedoelde eigenlijk dat de BTW op aanschaf als subsidie aan te merken valt. En verder dat je voor 'goed gedrag' na de aanschaf ook nog eens beloond wordt dat je geen energie-belastingen meer hoeft af te dragen, logisch naar mijn idee want je produceert het zelf.
Oke vatte ik het inderdaad anders op. (y)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:18:
[...]

Je wilt toch een kleine DT op je WP en een grotere DT op je afgifte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Naalroc ik zou het ook zo aansluiten als Mitsu zegt, zo gaat de hoogst mogelijke Ta naar je afgifte, en de hoogst mogelijke Tr naar je WP.

Warmte stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grappig..
Zoveel meningen zoveel antwoorden.
Ik zou alles aan elkaar knopen met T-stukken.
Wat uit de WP komt, gaat direkt de vloer in. Geen verlies van warmte door menging in het vat, dus lagere temperatuur mogelijk van warmtepomp.

En de retour is ook gemend. Koud + warm, dus maar heel even last van een optoerende warmtepomp bij start, komend van de koude vloerverwarming.

En alles 1 1/2" aansluiting ipv 1/2". Dan kan de pomp vd warmtepomp ook op de laagste stand door de lage weerstand.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 19:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AUijtdehaag Wat jij aangeeft is dus de "beruchte" methode C van warmtepompweetjes.nl

Voor het aanvoer gedeelte kan ik daar nog enigszins inkomen, maar m.b.t. het retourgedeelte zie ik echt een nadeel hierin, VOORAL met naregeling / groepen die open en dicht lopen omdat er dan steenkoud water rechtstreeks in de retour van de WP komt.

Verschil in Ta is bij mij ongeveer 1 graad, maar door deze methode ook een Tr die zeker meer als een graad hoger is.

En m.b.t. aansluitingen maken een aantal aansluitingen niet zoveel uit. Ik was ook bang dat ik met mijn 3/4" aansluitingen een beperking in de flow zou hebben, maar haal op standje 4 nog 26 ltr/minuut, dus ruim voldoende. Zolang het maar geen meters leidingen zijn zal het met een enkele koppeling wel goed komen.

Als je de keuze hebt, trouwens altijd groter nemen. "Big is beautifull" zeggen de amerikanen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:47:
[...]

Je wilt toch een kleine DT op je WP en een grotere DT op je afgifte systeem?
Ik wil een mooie dT op het hele systeem, is zo'n vat opgewarmd dan valt het verschil tussen dichter bij elkaar en iets verder weg wel mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:42:
@AUijtdehaag Wat jij aangeeft is dus de "beruchte" methode C van warmtepompweetjes.nl

Voor het aanvoer gedeelte kan ik daar nog enigszins inkomen, maar m.b.t. het retourgedeelte zie ik echt een nadeel hierin, VOORAL met naregeling / groepen die open en dicht lopen omdat er dan steenkoud water rechtstreeks in de retour van de WP komt.

Verschil in Ta is bij mij ongeveer 1 graad, maar door deze methode ook een Tr die zeker meer als een graad hoger is.

En m.b.t. aansluitingen maken een aantal aansluitingen niet zoveel uit. Ik was ook bang dat ik met mijn 3/4" aansluitingen een beperking in de flow zou hebben, maar haal op standje 4 nog 26 ltr/minuut, dus ruim voldoende. Zolang het maar geen meters leidingen zijn zal het met een enkele koppeling wel goed komen.

Als je de keuze hebt, trouwens altijd groter nemen. "Big is beautifull" zeggen de amerikanen :P
Ik heb vandaag de 11.2 in Purmerend open gemaakt, hier zit ook gewoon een DN20 klep in, niks geen DN32 dus. Door de fabrikant opgegeven debiet haal je dan alleen op pompstand 5 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
De invloed van dat ijskoude water is afhankelijk van de grootte van het afgiftesysteem lijkt me.

Ik heb dus systeem C
Er gaat bij mij 70 ltr/h (stukken minder dan de WP )door de vloerverwarming
De WP doet 830 ltr/h.
Vat is 450 ltr

Je snapt hem al... dat is dus maar "even" optoeren. Als beide retouren aan elkaar liggen tesamen met het vat.

Als ik een lagere delta T krijg, gaat de WP al uit. (zit op 3 a 4 graden meestal en laaglast van de WP)
Dus wat kouder water van de vloer + het warmer water van het vat, tesamen zorgt nog voor een wat hogere delta T bij mij. (dan als het gescheiden was, dan was de delta T wat lager wss)

Maar kan voor een ander weer anders zijn uiteraard.
Mijn afgifte is op dit moment nog vrij weinig flow...(wellicht gaat dat nog veranderen in de toekomst, als benedenverdieping klaar is)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:48:
@Grolsch
De invloed van dat ijskoude water is afhankelijk van de grootte van het afgiftesysteem lijkt me.

Ik heb dus systeem C
Er gaat bij mij 70 ltr/h door de vloerverwarming
De WP doet 830 ltr/h.

Je snapt hem al... dat is dus maar "even" optoeren. Als beide retouren aan elkaar liggen.

Als ik een lagere delta T krijg, gaat de WP al uit. (zit op 3 a 4 graden)

Maar kan voor een ander weer anders zijn uiteraard.
Inderdaad, bij mij kan het 2 kanten op gaan, alle groepen vragend is het debiet over mijn afgifte ruim 36 ltr/minuut (2160 ltr/uur)

Bij slechts enkele groepen open 10 ltr/minuut (600 ltr/uur)

De WP draait constant op 26 ltr/minuut (1560 ltr/uur).

Elke situatie is anders, en ik denk dat het inderdaad situatie afhankelijk is, maar het is wel "fine-tuning" en een kwestie van smaak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
WIJZIGING MONITORING MAART

Bij combi CV+DHW
@Verwijderd E=449 W=1587 COP 3,53
@Verwijderd E=418 W=1894 COP 4,53

Deze wijziging staat al op de Excel file die nog volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:57:
[...]
Inderdaad, bij mij kan het 2 kanten op gaan, alle groepen vragend is het debiet over mijn afgifte ruim 36 ltr/minuut (2160 ltr/uur)
Bij slechts enkele groepen open 10 ltr/minuut (600 ltr/uur)
De WP draait constant op 26 ltr/minuut (1560 ltr/uur).
Hoe weet je die opbrengsten?
Wordt dat ook aangegeven op de display op de hydrobox?
Want je hebt geen externe energiemeter, toch?

Overigens, mijn leidingwerk gaat worden uitgevoerd in 28 mm, ook al omdat het hoofd systeem van mijn CV 28 mm is, èn de uitgaande leiding van de hydrobox 1"=28 mm is.
Dus er komen verloopringen van 1½ naar 1"in de buffer, en dan met 28 mm buis verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Naalroc debiet meter (en dus energiemeter) zit er standaard in bij de Mitsu, code 540 in het service menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:30:
@Naalroc debiet meter (en dus energiemeter) zit er standaard in bij de Mitsu, code 540 in het service menu.
Menu service> onder onderdeel 'informatie werking' en dan 540 intoetsen.
@Naalroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:01:
WIJZIGING MONITORING MAART

Bij combi CV+DHW
@Verwijderd E=449 W=1587 COP 3,53
@Verwijderd E=418 W=1894 COP 4,53

Deze wijziging staat al op de Excel file die nog volgt.
mgroen31 moet echt @mgroen81 worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:45:
[...]

Ik wil een mooie dT op het hele systeem, is zo'n vat opgewarmd dan valt het verschil tussen dichter bij elkaar en iets verder weg wel mee denk ik.
Dat vraag ik mij dus erg af... hoor vaak dat er veel temp verschil zit tussen de "lagen" in een vat. Maargoed ik heb geen vat en meet dus ook niets dus kan er niets zinnigs over zeggen.
Zelf zou ik 'm wel op de mitsubishi manier aansluiten.. Maargoed ben dan ook eigenwijs zoals vele andere hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:49:
[...]

Dat vraag ik mij dus erg af... hoor vaak dat er veel temp verschil zit tussen de "lagen" in een vat. Maargoed ik heb geen vat en meet dus ook niets dus kan er niets zinnigs over zeggen.
Zelf zou ik 'm wel op de mitsubishi manier aansluiten.. Maargoed ben dan ook eigenwijs zoals vele andere hier.
Wat jij vermoed meet ik inderdaad in mijn vat, gewoon mitsu methode hanteren als aansluitingen het toe laten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:49:
[...]

Als het vat eenmaal opgewarmd is neemt deze de dT van je systeem aan, dus het maakt m.i. niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Duidelijk, ik ga dus gewoon het Mitsu schema uitvoeren.Bedankt voor alle info en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:05:
[...]

Als het vat eenmaal opgewarmd is neemt deze de dT van je systeem aan, dus het maakt m.i. niet uit.
Ligt beetje aan de grote van je vat, gelaagdheid en afgifte systeem hoe lang dat duurtuiteraard. Maar voor de rest rijmt dat wel in mijn hoofd.
Echter voordat het vat is opgewarmd heb je dus evt een hogere dT dan gewenst, en daarom lijkt mij de Mitsubishi methode beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:33:
[...]

Ligt beetje aan de grote van je vat, gelaagdheid en afgifte systeem hoe lang dat duurtuiteraard. Maar voor de rest rijmt dat wel in mijn hoofd.
Echter voordat het vat is opgewarmd heb je dus evt een hogere dT dan gewenst, en daarom lijkt mij de Mitsubishi methode beter.
Zelfs met continu verwarmen zoals ik doe blijft het temp verschil, dat komt niet door gelaagdheid (beetje wel )maar door het flow verschil.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
[...]

Zelfs met continu verwarmen zoals ik doe blijft het temp verschil, dat komt niet door gelaagdheid (beetje wel )maar door het flow verschil.
Excuus die snap ik niet.. wat bedoel je met het flow verschil? Verschil van flow tussen afgifte systeem en warmtepomp?
Je krijgt wel veel wervelingen hierdoor binnen 't vat lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Vraagje: Misschien een gekke gedachtenspinsel :? , maar wat gebeurt er met het gasverbruik als je bij een bestaande CV ketel (in mijn geval Intergas HReco 36, zelfregulerend) met oude radiatoren, separaat (als appart systeem) een warmtepomp met ltv radiatoren aan de woning toevoegd ?
- Heeft dat geen zin omdat die ltv-radiatoren de warmte niet af kunnen staan, omdat de oude radiatoren de woning reeds verwarmen?
- Of maakt dat niet uit en geven de ltv-radiatoren gewoon een bepaalde hoeveelheid warmte af, ongeacht de al aanwezige temeratuur?
- In het laatste geval veronderstel ik dat de zelfregulerende CV ketel de watertemeratuur terugschroefd en minder gas gaat verbruiken.
- weegt in dat geval het voordeel qua gasbesparing op tegen de extra elekticiteitskosten ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Waarschijnlijk kan dit wel werken wat betreft afgifte, maar het regelsysteem is iets minder vanzelfsprekend. Hoe geef je de warmtepomp prioriteit? Je zou ze misschien allebei moeten verbinden met een kamerthermostaat en dan het setpoint voor de gasinstallatie bijvoorbeeld 0.5 graad lager zetten dan voor de warmtepomp, maar of dat comfortabel is?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:55:
[...]

Excuus die snap ik niet.. wat bedoel je met het flow verschil? Verschil van flow tussen afgifte systeem en warmtepomp?
Je krijgt wel veel wervelingen hierdoor binnen 't vat lijkt mij
Werveling altijd, daarom de warme wp aanvoer niet bovenin zetten maar in het midden, dan stijgt warm altijd naar boven. Met de retour wp dicht bij aanvoer wp ontstaan minste wervelingen omdat hij zichzelf aanzuigen kan, met zijn eigen veel hogere flow dan afgifte, daardoor blijft hij ook goed op zijn eigen temperatuur, de koude retour van afgifte krijgt daar weinig vat op. Vandaar altijd een vloeiende stijging in de wp zelf en grote koude schommelingen in je afgifte.
De verschil temp in afgifte is bij mij minstens drie graden meer bij continu draaien, na stilstand is dit wel tot een half uur soms een verschil van 8/9 graden. Daarom is het ook belangrijk om te proberen langzaam door te blijven pruttelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Meneer, we hebben niks aan uw ELGA veranderd. Alles was gewoon zoals het hoorde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtEpBcLTZuStgtpb7E1qrPd2/full.jpg

Op 29 maart zijn ze in de ochtend langsgekomen, en blijven volhouden niks gedaan te hebben aan de Elga.
Dit kan toch geen toeval zijn!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:11:
[...]

Werveling altijd, daarom de warme wp aanvoer niet bovenin zetten maar in het midden, dan stijgt warm altijd naar boven. Met de retour wp dicht bij aanvoer wp ontstaan minste wervelingen omdat hij zichzelf aanzuigen kan, met zijn eigen veel hogere flow dan afgifte, daardoor blijft hij ook goed op zijn eigen temperatuur, de koude retour van afgifte krijgt daar weinig vat op. Vandaar altijd een vloeiende stijging in de wp zelf en grote koude schommelingen in je afgifte.
De verschil temp in afgifte is bij mij minstens drie graden meer bij continu draaien, na stilstand is dit wel tot een half uur soms een verschil van 8/9 graden. Daarom is het ook belangrijk om te proberen langzaam door te blijven pruttelen
Ahh ja now i'm with you :) Dit rijmt allemaal prima voor mij.
Heb ook al eens aan een schema gewerkt om m'n ELGA op een buffervat aan te sluiten..
Schematje van @AUijtdehaag gepikt (met ondertussen goedkeuring :+)

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/66f5204488d75627ea8c36dad6536b435b6d6bf9/?url=http%3A%2F%2Fs14.postimg.org%2Fmu5chjdi9%2FSchermafbeelding_2018-03-07_om_21.30.34.png
In deze tekening is getekend op basis van de Koevlaas methode, en niet de mitsubishi methode.
Maargoed.. nog maar eens goed over nadenken of ik dit wil.

**Note ik heb geen 3 fase en is ook nogal een investering om dat naar de plek te krijgen waar hij zou moeten komen (hak en breekwerk in net gestuucte muren etc).
BasvanS schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:45:
Meneer, we hebben niks aan uw ELGA veranderd. Alles was gewoon zoals het hoorde:

[afbeelding]

Op 29 maart zijn ze in de ochtend langsgekomen, en blijven volhouden niks gedaan te hebben aan de Elga.
Dit kan toch geen toeval zijn!?
Nope... vanacht nog gevroren hier...

Wel fijn dat hij het nu goed doet maar niet relaxed dat je niet weet wat de oorzaak was en dat je nu maanden lang te veel verbruikt en geneuzel eromheen hebt gehad

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 06-04-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cass schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:49:
Vraagje: Misschien een gekke gedachtenspinsel :? , maar wat gebeurt er met het gasverbruik als je bij een bestaande CV ketel (in mijn geval Intergas HReco 36, zelfregulerend) met oude radiatoren, separaat (als appart systeem) een warmtepomp met ltv radiatoren aan de woning toevoegd ?
- Heeft dat geen zin omdat die ltv-radiatoren de warmte niet af kunnen staan, omdat de oude radiatoren de woning reeds verwarmen?
- Of maakt dat niet uit en geven de ltv-radiatoren gewoon een bepaalde hoeveelheid warmte af, ongeacht de al aanwezige temeratuur?
- In het laatste geval veronderstel ik dat de zelfregulerende CV ketel de watertemeratuur terugschroefd en minder gas gaat verbruiken.
- weegt in dat geval het voordeel qua gasbesparing op tegen de extra elekticiteitskosten ;) ?
Ik weet niet of ik je gedachtengang goed interpreteer, maar stel je je voor dat er bijv. in 1 ruimte zowel HT- als LTV-radiatoren opgesteld staan ? En dat dan de LTV-radiatoren op de WP en de HT-versie op de CV-ketel aangesloten zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2018 10:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Zo gisteren is de WP aangesloten, (dus de winter kan beginnnen 8)7 )

Op een kleine lekkage in de aansluiting van de pomp, was alles dicht _/-\o_

Voor het eerst een temp van boven de 20 vanmorgen...
vrouw moest glimlachen toen ik zei dat ik toch beloofd had dat we deze winter een lekkere warme vloer zouden hebben.....

Nu het monitor-systeem opzetten en de aansturing voor volgende winter gaan voorbereiden.

Alles zelf aangesloten en ontworpen... behalve F-gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ALc8kdPc0GZi5YHcAHJKs7pR/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lhfYsFnBCpsYu9dAxafH6hDo/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b4l4oDZLm5N4kHqphkwQhXNa/full.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Ik ben inmiddels ook bezig om een LW warmtepomp in mijn nieuwhuis te laten plaatsen, we hebben een offerte(25k) gekregen van de aannemer.
Zelf moet ik mij nog inlezen in de hele LW warmtepomp topic. Maar ik wou graag advies of dit realistisch is, ook qua kosten. Ik heb iig gevraagd aan de aannemer om meer specs aante leveren, want het onderstaande is mij wat te summier.

Het gaat om een vrijstaande woning van 650m3.

Offerte is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
-          Lucht/water warmtepomp (warmtepomp in garage, buitendeel tegen woning) Nibe LW 16
-          Koeling
-          Naregeling (6 draadloze thermostaten)
-          400lt extern boiler tbv warm tapwater
-          Vloerverwarming begane grond en eerste verd.
-          200ltr buffer voor warmte/koude opslag
-          Leveren en monteren buitenvoeler
-          Krachtstroom
-          Koelcontact naar verdelers.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
@DancePlaza Ik ben zeker geen expert, maar ik zou zeggen dat het een typische offerte is waarbij de aannemer zoveel mogelijk onderdelen noemt en die zo duur mogelijk laat klinken. Nibe is wel prijzig en heeft standaard geen koeling, tenzij je dit los bijkoopt. En zoals je kunt lezen in dit topic, het is een leuk dingetje voor erbij, maar verwacht niet teveel van de koeling. En vloerverwarming aanleggen kost wel wat geld, maar 25k totaal lijkt me zelf dan nog... veel.

Ik ben zelf bezig met de aanschaf van een Panasonic 9 kW met 300 liter buffer en 300 liter boiler. De basisprijs voor een boiler is behoorlijk, maar groter kost niet veel extra, dus wat dat betreft zou dat prijstechnisch niet per se veel uitmaken. Ik verwacht straks ergens tussen 7 a 8k uit te komen inclusief subsidie en installatie. Dat is dan niet inclusief vloerverwarming of convectoren en ook geen systeem met draadloze thermostaten, maar toch. Het prijsverschil is wel echt heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DancePlaza schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:02:
Ik ben inmiddels ook bezig om een LW warmtepomp in mijn nieuwhuis te laten plaatsen, we hebben een offerte(25k) gekregen van de aannemer.
Zelf moet ik mij nog inlezen in de hele LW warmtepomp topic. Maar ik wou graag advies of dit realistisch is, ook qua kosten. Ik heb iig gevraagd aan de aannemer om meer specs aante leveren, want het onderstaande is mij wat te summier.

Het gaat om een vrijstaande woning van 650m3.

Offerte is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
-          Lucht/water warmtepomp (warmtepomp in garage, buitendeel tegen woning) Nibe LW 16
-          Koeling
-          Naregeling (6 draadloze thermostaten)
-          400lt extern boiler tbv warm tapwater
-          Vloerverwarming begane grond en eerste verd.
-          200ltr buffer voor warmte/koude opslag
-          Leveren en monteren buitenvoeler
-          Krachtstroom
-          Koelcontact naar verdelers.
Even kort door de bocht, dat is fors veel geld.

Een aantal vragen, hoe komt je aannemer aan een 16KW WP :?

Dit kan naar mijn idee 2 dingen betekenen

1 = Je nieuw te bouwen huis is vreselijk slecht geisoleerd, wat ik me niet voor kan stellen.
2 = De aangeboden warmtepomp is veel EN veel te groot

Welk ventilatiesysteem krijg je (C of D) :?

Ter vergelijking, ons nieuwe huis, +- 900m3 met ventilatietype C (CO2 gestuurd) heeft een warmteverlies van 10KW bij -10. Dus richtgetal = 11Watt per m3

Stel dat jij ook type C ventilatie hebt (meest ongunstige situatie) zou jij dus een warmteverlies hebben van ruim 7KW, en dat is bij lange na geen 16KW.

Is er een warmteverliesberekening gemaakt :?

De verdere componenten lijken mij wel te kloppen en essentieel voor een goede werking met naregeling.

Nibe is een goed merk, maar niet de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
Grolsch schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:24:
1 = Je nieuw te bouwen huis is vreselijk slecht geisoleerd, wat ik me niet voor kan stellen.
2 = De aangeboden warmtepomp is veel EN veel te groot
Optie 1 is onmogelijk, want het moet voldoen aan zoveel bouweisen qua isolatie, wat dus optie 2 moet betekenen. Met een vrijstaand huis uit 1958 van ongeveer 400m3, wel met flinke na-isolatie, kom ik met de (koevlaas)berekening op basis van huidig gasverbruik uit op een warmtepomp van minstens 7 kW. Stel dat je isolatie even matig zou zijn als hier (vanwege dunne spouw etc.), dan kom je op basis van de grotere inhoud uit op 11 kW. Aan 12 kW zou je dus zeker genoeg moeten hebben, en waarschijnlijk 8 kW ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Mooi hoor, en inderdaad lekker op tijd klaar voor de winter. :)
Ik ben wel benieuwd naar je redenen voor de keuze van juist deze Pana en voor een 1000 liter SWW-vat! Ik zit ook naar een 12KW Pana te kijken, maar denk juist aan de TCAP om juist bij lage temperaturen die 12KW beschikbaar te hebben. Heb jij dat niet nodig, omdat bijvoorbeeld je warmteverlies kleiner zal zijn, of omdat je kunt bijstoken met een houtkachel o.i.d. als het echt koud wordt? Of reken je dan met een extra trui. En, 1000 liter SWW, dat klinkt wel super, maar dat moet je dus ook allemaal door de anti-legionella cyclus duwen 1x per week. Of doe je het zonder? Ik zat nog te denken aan de all-in-one optie van 200 liter, maar twijfel daar ook wel over.
MarFan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:51:
Zo gisteren is de WP aangesloten, (dus de winter kan beginnnen 8)7 )

Op een kleine lekkage in de aansluiting van de pomp, was alles dicht _/-\o_

Voor het eerst een temp van boven de 20 vanmorgen...
vrouw moest glimlachen toen ik zei dat ik toch beloofd had dat we deze winter een lekkere warme vloer zouden hebben.....

Nu het monitor-systeem opzetten en de aansturing voor volgende winter gaan voorbereiden.

Alles zelf aangesloten en ontworpen... behalve F-gas

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
MarFan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarm..."

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet of ik je gedachtengang goed interpreteer, maar stel je je voor dat er bijv. in 1 ruimte zowel HT- als LTV-radiatoren opgesteld staan ? En dat dan de LTV-radiatoren op de WP en de HT-versie op de CV-ketel aangesloten zijn ?
Klopt, ben benieuwd of dat wel of niet zinvol is. Staan die LTV-radiatoren dan ondanks de reeds aanwezige warmte in de kamer (bijvoorbeeld 19 graden vanwege de oude cv radatoren/cv ketel) dan nog voldoende extra warmte af of wordt dat proces zwaar getraineerd...) Het zou namelijk handig kunnen zijn om niet in een keer gelijk over te hoeven steken (alles in een keer vervangen) maar zo langzaam opbouwen /afbouwen... :)

Ik las reeds dat het terugkerende water van de oude radiatoren naar de cv ketel met een hoge temperatuur een warmtepomp ook weining kan toevoegen, vandaar..... / en anders moet het in gescheiden ruimten :) .
Pagina: 1 ... 117 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.