Ik heb sinds vorig jaar april een Elga hybride warmtepomp. Ik twijfel in hoge mate aan het werkelijke rendement. Ik heb langdurig de verrichtingen van dit apparaat bestudeerd en daarover met medewerkers van de installateur van gedachte gewisseld. Op 6 februari l.l. heb ik de Elga uitgezet. Hij nam ruim 600 watt op en de temperatuur van de retour is en blijft hoger dan die van de aanvoer, zowel van de leidingen naar de buitenunit als de aansluitingen naar de installatie. Hetgeen betekent dat de Elga warmte onttrekt van de ketel i.p.v. energie te leveren. Dus naast de 600 W electriciteit verbruikt hij ook nog gas.
Aangezien ik moet vaststellen dat de installateur nauwelijks reageert en daar waar ze wel reageren mij het gevoel geven dat ik niet serieus genomen word, ben ik nu op zoek naar eigenaars van zo’n Elga om ervaringen mee uit te wisselen.
N.B.
Om bovenstaande metingen te kunnen doen heb ik de Elga aangesloten via een watt/watturen meter en heb ik op alle aan- en retouren in de installatie een temperatuurvoeler geplaatst.
Aangezien ik moet vaststellen dat de installateur nauwelijks reageert en daar waar ze wel reageren mij het gevoel geven dat ik niet serieus genomen word, ben ik nu op zoek naar eigenaars van zo’n Elga om ervaringen mee uit te wisselen.
N.B.
Om bovenstaande metingen te kunnen doen heb ik de Elga aangesloten via een watt/watturen meter en heb ik op alle aan- en retouren in de installatie een temperatuurvoeler geplaatst.
[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2018 12:34 ]