Elga warmtepomp werkt niet goed.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb sinds vorig jaar april een Elga hybride warmtepomp. Ik twijfel in hoge mate aan het werkelijke rendement. Ik heb langdurig de verrichtingen van dit apparaat bestudeerd en daarover met medewerkers van de installateur van gedachte gewisseld. Op 6 februari l.l. heb ik de Elga uitgezet. Hij nam ruim 600 watt op en de temperatuur van de retour is en blijft hoger dan die van de aanvoer, zowel van de leidingen naar de buitenunit als de aansluitingen naar de installatie. Hetgeen betekent dat de Elga warmte onttrekt van de ketel i.p.v. energie te leveren. Dus naast de 600 W electriciteit verbruikt hij ook nog gas.
Aangezien ik moet vaststellen dat de installateur nauwelijks reageert en daar waar ze wel reageren mij het gevoel geven dat ik niet serieus genomen word, ben ik nu op zoek naar eigenaars van zo’n Elga om ervaringen mee uit te wisselen.
N.B.
Om bovenstaande metingen te kunnen doen heb ik de Elga aangesloten via een watt/watturen meter en heb ik op alle aan- en retouren in de installatie een temperatuurvoeler geplaatst.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:40

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik heb sinds begin januari ook een hybride warmtepomp van Elga. Ik heb geen idee wat de werkelijk besparing (woon ook nog maar ongeveer 8 maanden in ons huidige huis). Dus wat dat betreft kan ik geen uitspraken doe die qua meting zijn onderbouwd.

Ik houd als wij thuis zijn wel altijd in de gaten hoe en wat, ik rook in de schuur waar de CV+ Elga staat en check altijd even waar de warmte vandaan komt (het is gewoon een leuke gadget). De buis van de elga naar de cv is ook gewoon warm.

Ik merk dat ons huis vanaf 5+graden buitentemperatuur verwarmt wordt door de Elga warmtepomp.
Ook is deze prima in staat om in kleine stappen het huis van ongeveer 18 naar 20 ~ 21 te krijgen zonder gas te gebruiken. Deze stappen stel ik handmatig in (max 1 graad per stap).

On installateur gaf als advies om de binnentemperatuur in huis zoveel mogelijk stabiel te houden, het beste was volgens hem 24/7 de zelfde temperatuur aan te houden. Dit zou zuiniger zijn dan hard stoken om je huis te verwarmen. Bij ons staat de cv 's nachts en overdag op 18, en als wij s avonds thuis komen gaat hij naar de 20. Met weer als dit allemaal zonder gas te verbruiken.

Wij zijn ook zeer tevreden met dit apparaat, voordeel is dat wij hem gekregen hebben dus geen terugverdiend tijd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

WouterB

3680 Wp

Ik denk dat je in het lucht/water warmtepomp topic in het duurzame energie forum meer respons van eigenaren (die er ook flink aan meten) zult krijgen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Heb je de Gebruiksaanwijzing en installateurshandleiding goed gelezen?
90% van de tijd komen problemen doordat de gebruiker de installatie verkeerd gebruikt. Of de installateur de boel niet goed heeft aangesloten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:57
WVB>>> DED + bedrijfsnamen verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:24
Misschien wat foto's van de installatie en temperaturen? Koeler water eruit krijgen klinkt niet echt best, of de cvwatertemp is erg warm of het is verkeerd geinstalleerd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 18:19
HMvdZijden schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:31:
Ik heb sinds vorig jaar april een Elga hybride warmtepomp. Ik twijfel in hoge mate aan het werkelijke rendement. Ik heb langdurig de verrichtingen van dit apparaat bestudeerd en daarover met medewerkers van de installateur van gedachte gewisseld. Op 6 februari l.l. heb ik de Elga uitgezet. Hij nam ruim 600 watt op en de temperatuur van de retour is en blijft hoger dan die van de aanvoer, zowel van de leidingen naar de buitenunit als de aansluitingen naar de installatie. Hetgeen betekent dat de Elga warmte onttrekt van de ketel i.p.v. energie te leveren. Dus naast de 600 W electriciteit verbruikt hij ook nog gas.
Aangezien ik moet vaststellen dat de installateur nauwelijks reageert en daar waar ze wel reageren mij het gevoel geven dat ik niet serieus genomen word, ben ik nu op zoek naar eigenaars van zo’n Elga om ervaringen mee uit te wisselen.
N.B.
Om bovenstaande metingen te kunnen doen heb ik de Elga aangesloten via een watt/watturen meter en heb ik op alle aan- en retouren in de installatie een temperatuurvoeler geplaatst.
Weet je wel zeker dat je de temperatuurmetingen van aanvoer en retour niet verwisselt?
Zoals jij het beschrijft moet de Elga koelen en dat kan hij volgens mij niet.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
Ik zou deze topic niet gestart hebben wanneer ik niet zeker zou zijn van mijn zaak. De Elga heeft een paar weken correct gefunctioneerd, dus er moet iets gebeurd zijn. Volgens de heren van Techneco ligt het aan een weerstand op een print, maar die mededeling is van 6 weken geleden. Ik ben bang dat er vele Elga eigenaren helemaal niet door hebben wat er gebeurd en dat ze dus straks een hogere rekening krijgen i.pv. een lagere. Ik verwacht ook wel dat Techneco ooit iets ga doen, maar wanneer dat is niet duidelijk. Ik weet absoluut zeker dat mijn metingen correct zijn. Ik heb 43 jaar in de techniek gewerkt waarvan ruim 10 jaar in de ontwikkeling van zowel hard- en software. Ik denk dus dat ik mag zeggen dat ik weet waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:22

psy

wat @WouterB zegt je moet in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 gaan kijken, daar wordt ook de Elga besproken met het weerstand probleem... :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
RocketKoen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:24:
Heb je de Gebruiksaanwijzing en installateurshandleiding goed gelezen?
90% van de tijd komen problemen doordat de gebruiker de installatie verkeerd gebruikt. Of de installateur de boel niet goed heeft aangesloten.
Die ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd en inderdaad, de installateur was een kei in het leidingen buigen, maar van een warmtepomp wist hij(nog) niet veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
Jim423 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:10:
Misschien wat foto's van de installatie en temperaturen? Koeler water eruit krijgen klinkt niet echt best, of de cvwatertemp is erg warm of het is verkeerd geinstalleerd.
De installatie is aangelegd cfm. de handleiding, ik heb nog steeds problemen met de T aansluitingen van de Elga naar de ketel. dat is ook de reden van de vele problemen met de flow van de installatie. Y aansluitingen in de richting van de stroming zouden de meeste van die problemen oplossen zonder dat je de trappeloze regeling van je pomp in de ketel moet uitzetten. Maar Techneco doet het af met de mededeling dat deze niet verkrijgbaar zijn. Jammer kans gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
Jim423 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:10:

Helaas heb ik niet genoeg "karma" om een plaatje toe te voegen en toegang tot mijn systeem vind ik te gevaarlijk, maar je kunt van mij aannemen dat ik een volledige beheer en bestuur omgeving om de Elga de ketel en de rest van de verwarming heb gebouwd. 22 voelers heb ik inmiddels geinstalleerd, ik meet het opgenomen vermogen van mijn elga en zie alles in 1 keer in een totaal overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
jaari schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:19:
[...]

Weet je wel zeker dat je de temperatuurmetingen van aanvoer en retour niet verwisselt?
Zoals jij het beschrijft moet de Elga koelen en dat kan hij volgens mij niet.

De Elga kan wel koelen, maar daarvoor moet hij in de modus koeling worden gezet. ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is. hij neemt energie op i.p.v. dat hij energie levert, waar hij de warmte laat heb ik nog niet kunnen vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

plaatjes kun je bij bv imgur uploaden, en dan hier de link plaatsen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 18:19
HMvdZijden schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:41:
[...]

De Elga kan wel koelen, maar daarvoor moet hij in de modus koeling worden gezet. ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is. hij neemt energie op i.p.v. dat hij energie levert, waar hij de warmte laat heb ik nog niet kunnen vaststellen.
Met koelen is de enige plek waar dit soort vermogens kunnen blijven de buitenunit.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Het lijkt mij dat je wanneer je een echt antwoord op je probleem wilt krijgen, toch met aanzienlijk meer informatie moet komen. Zoals wat en hoe je hebt gemeten en hoe je installatie eruit ziet en is gemonteerd.En wat je allemaal al hebt gedaan

Ervan uitgaan dat jij en je installateur het allemaal goed , en de Elga het niet goed doet is wel heel gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMvdZijden
Nou, ik wil nog even afsluiten met een oproep/waarschuwing voor alle Elga gebruikers. Het is heel lastig om dit probleem, wanneer je er last van hebt, vast te stellen, want je moet dan zowel het opgenomen vermogen als de aan en afvoer temperatuur meten, maar ik ben er zeker van dat op dit moment een groot aantal elga’s niet besparen en dus ook niet het milieu sparen.
Ik heb het nu vastgesteld bij 2 installaties met verschillende software versies daarop geinstalleerd, het ligt dus niet aan de software en er zijn er dus nog meer die dit defect hebben.
Ik heb hem uitgezet, wachtend op het moment dat de producent eindelijk wat gaat doen.

En Raolte om nog even op jou te reageren, als je dit gemakkelijk noemt, ik ben al een jaar bezig met meten, erbij zitten wachten en observeren wat de elga doet, communicatie met de fabrikant die uiteindelijk niet leidt tot enige verbetering. Het is wel erg gemakkelijk om dit af te doen met zo’n uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ik denk toch dat er hier best wat ELGA gebruikers hier zitten die nu erg graag willen weten wat je precies gemeten hebt en hoe je aantoont dat de ELGA energie onttrekt ipv levert.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02
psy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:02:
wat @WouterB zegt je moet in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 gaan kijken, daar wordt ook de Elga besproken met het weerstand probleem... :)
Kijken prima, maar voor algemeen forumgebruik is het toch echt aanbevelenswaardig om specifieke problemen in specifieke topics te bespreken.
HMvdZijden schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:01:
Nou, ik wil nog even afsluiten met een oproep/waarschuwing voor alle Elga gebruikers. Het is heel lastig om dit probleem, wanneer je er last van hebt, vast te stellen, want je moet dan zowel het opgenomen vermogen als de aan en afvoer temperatuur meten, maar ik ben er zeker van dat op dit moment een groot aantal elga’s niet besparen en dus ook niet het milieu sparen.
Ik heb het nu vastgesteld bij 2 installaties met verschillende software versies daarop geinstalleerd, het ligt dus niet aan de software en er zijn er dus nog meer die dit defect hebben.
Ik heb hem uitgezet, wachtend op het moment dat de producent eindelijk wat gaat doen.

En Raolte om nog even op jou te reageren, als je dit gemakkelijk noemt, ik ben al een jaar bezig met meten, erbij zitten wachten en observeren wat de elga doet, communicatie met de fabrikant die uiteindelijk niet leidt tot enige verbetering. Het is wel erg gemakkelijk om dit af te doen met zo’n uitspraak.
In dit topic is exact nul informatie gegeven die 1) overtuigend probleem verifieerbaar laten vaststellen, 2) het kunnen helpen oplossen. Tevens is er niet ingegaan op de enige concrete probleem-oplossingsrichting die in dit topic op basis van de weinig beschikbare informatie gegeven kon worden (het hierboven aangehaalde weerstand probleem). Blijft over niet veel meer dan een rant.

Online kan op talloze plaatsen foto's en diagrammen geupload worden. Gebrek aan karma is geen excuus. Foto's en meetmethode en -waarden zijn noodzakelijk voor de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Vorige week 50 kWh verstookt en 3 m3 gas.
Kamer 20 graden in de nacht iets verlaagd.
Weersafhankelijke regeling ingesteld op de thermostaat stooklijn 10

Wat dat betreft zeer tevreden.

Nu even wat minder, al de koelribben zitten zwaar onder het ijs en de Elga gaat dat er niet afkrijgen met defrost. Elke 30 minuten een soort testrun maar dan weer stil.
Dus weer helemaal aan het gas 😩

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Valt me wel op dat de Elga snel bevriest. Ook al is het 2-3 graden boven nul, als het vochtig is zoals mist van de week dan bevriezen de lamellen en levert de Elga niet meer.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@aartw99 als je Elga niet goed ontdooit, is er iets mis. Hier kan je iemand naar laten kijken. Wellicht heeft iemand in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 tips.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066863

Goedemiddag ,

Bij ons was de retour ook hoger dan de aanvoer. Gemeten op het aanvoerblok van de vloerverwarming. Volgens installateur hoorde dit zo ( dus een rode meter met lagere temperatuur dan een blauwe) omdat er ook een software fout in zat is ook techneco bij ons thuis geweest en die gaaf aan dat er een bypass geïnstalleerd moest worden. Met gemopper heeft de installateur dit gedaan en nu lijkt het goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagabie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-11-2020
Hallo, ik heb sinds half jaar een elga draaien. Tevens het ik een watermeter en twee temperatuurmetingen aangebracht en een elektriciteitsmeter met puls uitgang aangesloten.
Een micro processor ESP32 verwerkt deze gegevens.
Hiermee meet ik het werkelijke ingangs vermogen en het geproduceerde vermogen. Als je deze op elkaar deelt heb je de werkelijk gemeten COP. Deze ligt meestal zo rond de 3.5.
Daarnaast gebruikt de elga rond de 40 a 50 W als deze uit staat. Als je deze ook nog als verbruik meerekent kom ik gemiddeld over een dag op een COP rond de 3.
Ik laat de elga vanwege het geluid alleen overdag draaien. Volgende stap is dat ik middels een solid state relay de voeding naar de elga uitzet.
Financieel bespaar ik per dag ongeveer 1.2 euro, bij een netto investering van 1200 euro betekent dit na 1000 dagen stoken terug verdiend. Per dag ongeveer 5 kg CO2 besparing, dus na 1000 dagen 5 ton CO2 bespaard.
Bij een subsidie van 1700 euro is dit 340 euro per ton. Goedkoper dan een e auto, rond de 1600 euro per ton, maar wel duurder dan de CO2 prijs van 25 euro per

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
Lagabie schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:59:
Hallo, ik heb sinds half jaar een elga draaien. Tevens het ik een watermeter en twee temperatuurmetingen aangebracht en een elektriciteitsmeter met puls uitgang aangesloten.
Een micro processor ESP32 verwerkt deze gegevens.
Hiermee meet ik het werkelijke ingangs vermogen en het geproduceerde vermogen. Als je deze op elkaar deelt heb je de werkelijk gemeten COP. Deze ligt meestal zo rond de 3.5.
Daarnaast gebruikt de elga rond de 40 a 50 W als deze uit staat. Als je deze ook nog als verbruik meerekent kom ik gemiddeld over een dag op een COP rond de 3.
Ik laat de elga vanwege het geluid alleen overdag draaien. Volgende stap is dat ik middels een solid state relay de voeding naar de elga uitzet.
Financieel bespaar ik per dag ongeveer 1.2 euro, bij een netto investering van 1200 euro betekent dit na 1000 dagen stoken terug verdiend. Per dag ongeveer 5 kg CO2 besparing, dus na 1000 dagen 5 ton CO2 bespaard.
Bij een subsidie van 1700 euro is dit 340 euro per ton. Goedkoper dan een e auto, rond de 1600 euro per ton, maar wel duurder dan de CO2 prijs van 25 euro per
Ik overweeg ook een elga, zo te lezen ben je tevreden, alleen net over het geluid. Schakel je 's nachts de stroom uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervandyk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-02-2022
Ik heb ook een Elga die zo is ingesteld dat ie zoveel mogelijk alleen moet verwarmen. De CV-ketel staat alleen op verwarmen, niet voor warm water. Daarvoor hebben we een grote elektrische boiler op zonne-energie.

We hebben vloerverwarming (ingesteld op 45 graden), vloerisolatie en spouwisolatie.

De kamerthermostaat staat op 19 graden continu. Ik heb een infrarood paneel in mijn werkkamer, waar de thermostaat op 17 graden staat. We koken elektrisch.

Het is goed weer, niet koud, geen vorst en de zon schijnt de hele dag. Je zou dus zeggen dat de CV-ketel niets tot heel weinig hoeft te doen.

Toch hebben we vandaag weer 9-10 m3 gas verbruikt!

De standen van de dipswitches van de Elga: A1, A2, A5, A6, A7 = OFF; A3, A4, A8 = ON. B1, B3, B4, B5 = OFF, B2, B6, B7 en B8=ON. Parameter P62 staat op 0 graden.

Heeft iemand suggestie waarom we nog steeds zoveel gas verbruiken?

Groeten, Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
pietervandyk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:36:
Ik heb ook een Elga die zo is ingesteld dat ie zoveel mogelijk alleen moet verwarmen. De CV-ketel staat alleen op verwarmen, niet voor warm water. Daarvoor hebben we een grote elektrische boiler op zonne-energie.

We hebben vloerverwarming (ingesteld op 45 graden), vloerisolatie en spouwisolatie.

De kamerthermostaat staat op 19 graden continu. Ik heb een infrarood paneel in mijn werkkamer, waar de thermostaat op 17 graden staat. We koken elektrisch.

Het is goed weer, niet koud, geen vorst en de zon schijnt de hele dag. Je zou dus zeggen dat de CV-ketel niets tot heel weinig hoeft te doen.

Toch hebben we vandaag weer 9-10 m3 gas verbruikt!

De standen van de dipswitches van de Elga: A1, A2, A5, A6, A7 = OFF; A3, A4, A8 = ON. B1, B3, B4, B5 = OFF, B2, B6, B7 en B8=ON. Parameter P62 staat op 0 graden.

Heeft iemand suggestie waarom we nog steeds zoveel gas verbruiken?

Groeten, Pieter
Omdat je B8 op ON hebt staan is P62 niet relevant. Je moet P63 instellen. Als je de CV pas wil laten starten bij een buitentemp onder de 4 graden dan moet de waarde daarvan 36 zijn.

Edit: Is er een reden waarom de Elga en de CV niet gelijktijdig mogen draaien? Anders zou ik A2 op ON zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door hanev001 op 25-02-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans W
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10-2024
Beste mede Elga gebruikers,

Ik heb sinds oktober 2017 een Elga van Techneco draaien. Na wat flow-problemen in het begin werkt het goed. De combinatie met de Anne/Smile bevalt me stukken minder. Veel storingen, rode schermpje. Heb via MP al een tweede set gekocht, maar ook deze geeft na eerst maanden goed gewerkt te hebben dezelfde foutmeldingen. Schiet niet op.

Na de koudere periode van de laatste tijd blijft de aanvoertemperatuur rond de 25 graden. Dat was eerder 32 graden. Iemand een idee hoe dit kan ? Het stroomverbruik is rond de 1000 watt, dus normaal.

De Elga Ace van Remeha wordt met een eTwist-thermostaat aanbevolen. Iemand ervaringen ?

Hoor graag.
Pagina: 1