Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piekverbruik 35.950kWh met een 5kW'tje, geen centje pijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Zo, buffervat staat op zolder, kastje voor de elektra is gemaakt, alle materialen zijn aanwezig. Aankomend weekend eindelijk een begin maken met het installatiewerk. Afgelopen tijd heel te veel weekenden met andere dingen bezig geweeest :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5g8ZbQ1LdYE4JCc4W484NcJk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3X5jdWvpMpyTjCLRobNk8byi/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UsIJ9FXA6jwYOdkoQQUJ2Iwh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pq2uhi6cS9FNuBl0oIh3huvF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:42:
Ja, hajeetje heeft wel gelijk. DHS wordt echt te gek eigenlijk.
Dan toch maar een buitenunit in de tuin. Is op het schuurtje een optie? Of erin, op een of andere manier? Ventilatieopening oid?
Kan dat in een schuurtje, met opening naar buiten? Dat zou voor mij ook wel ineressant zijn, functioneert de schuur als een soort groot uitgevallen omkasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:01:
[...]

Strak werk, mooi aan de ruimte _/-\o_ Wat krijg je ook alweer precies :?

[...]

Het gaat mij niet om een theoretische berekening, maar om het feit dat @stat rekening moet houden met het feit dat selectief stoken een ander totaalverbruik heeft als 24*7 stoken, vooral bij oudere slecht geïsoleerde woningen.

Hij kan het makkelijkste gewoon ff dit weekend testen met 24*7 stoken, aanvoer op 40 of 50 en kijken wat dan z'n verbruik is.

Bij ons in Twente voorspellen ze weer -8 in de nachten, maar wel zonnig, dus relatief "slecht weer" om een maximaal situatie te bepalen.
Nefit Enviline Mono 9.0, Zhender Q450.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Nefit Enviline Mono 9.0, Zhender Q450.
Mooi speelgoed _/-\o_ klein buffervaatje als open verdeler ertussen zo te zien :?

En je SWW tank is 300 liter :?
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Kan dat in een schuurtje, met opening naar buiten? Dat zou voor mij ook wel ineressant zijn, functioneert de schuur als een soort groot uitgevallen omkasting.
Je moet iets regelen voor uitblazende lucht en aangezogen lucht.

Een schuurtje is binnen 2 minuten leeggetrokken door de wp :)

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2018 11:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iwort
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
@Grolsch dus dat helpt dan niet tegen geluidsoverlast neem ik aan, dan heb je nog een ventilator in een opening te draaien. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Mooi speelgoed _/-\o_ klein buffervaatje als open verdeler ertussen zo te zien :?

En je SWW tank is 300 liter :?

[...]

Je moet iets regelen voor uitblazende lucht en aangezogen lucht.

Een schuurtje is binnen 2 minuten leeggetrokken door de wp :)
Vaatje voor de vv is 55liter, sww is inderdaad 300.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:00:
@Grolsch dus dat helpt dan niet tegen geluidsoverlast neem ik aan, dan heb je nog een ventilator in een opening te draaien. Of zie ik dat verkeerd?
Het ligt eraan wat je geluidsoverlast vindt, persoonlijk vindt ik de compressor qua geluid "irritanter" als het geblaas van de ventilator.

Een WP onttrekt energie uit de buitenlucht, de WP heeft dus (VEEL) verse lucht nodig die hij aanzuigt m.b.v. de ventilator die naar voren blaast. Hij trekt de lucht dus langs de condensor. Je moet absoluut zien te voorkomen dat de uitgeblazen lucht weer aangezogen kan worden, anders krijg je erg slechte COP getallen en veel problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
gjcvro schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Ik had het ook nog niet helemaal opgegeven, en de ambtenaar wist me wel te vertellen dat ik de aanvraag voor de buitenkast kan combineren met de aanvraag voor de dakkapel (aan de voorkant, dus vergunning).

Maar ik denk dat dit de oplossing is: (b)

3. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:

1. 5 m,

2. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en

3. het hoofdgebouw,

b. voor zover op een afstand van meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:

1. indien hoger dan 3 m: voorzien van een schuin dak, de dakvoet niet hoger dan 3 m, de daknok gevormd door twee of meer schuine dakvlakken, met een hellingshoek van niet meer dan 55°, en waarbij de hoogte van de daknok niet meer is dan 5 m en verder wordt begrensd door de volgende formule:

maximale daknokhoogte [m] = (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3;

2. functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw, tenzij het betreft huisvesting in verband met mantelzorg,
Maar dit geeft nog steeds geen helderheid over de voorgevel/straatkant. Ik lees daar helemaal niets over. Voor zover ik kan nagaan is er geen vergunning nodig als je niet meer dan 50 cm uit de muur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:00:
Het ligt eraan wat je geluidsoverlast vindt, persoonlijk vindt ik de compressor qua geluid "irritanter" als het geblaas van de ventilator.

Een WP onttrekt energie uit de buitenlucht, de WP heeft dus (VEEL) verse lucht nodig die hij aanzuigt m.b.v. de ventilator die naar voren blaast. Hij trekt de lucht dus langs de condensor. Je moet absoluut zien te voorkomen dat de uitgeblazen lucht weer aangezogen kan worden, anders krijg je erg slechte COP getallen en veel problemen :P
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Is inderdaad voldoende als open verdeler. Krijg je naregeling, of is het alles open / alles dicht :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:04:
[...]

[...]

Is inderdaad voldoende als open verdeler. Krijg je naregeling, of is het alles open / alles dicht :?
Naregeling per verdieping. Loodgieter had het over een draadloze thermostaat per verdieping.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Naregeling per verdieping. Loodgieter had het over een draadloze thermostaat per verdieping.
mooi mooi, je hebt een mooie installatie staan straks, gaat helemaal goedkomen.

Wil je vertellen wat je betaald hebt voor je Nefit Monoblock samen met buffervat + SWW boiler verhaal :? Altijd interessant voor andere twijfelaars :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:10:
[...]

mooi mooi, je hebt een mooie installatie staan straks, gaat helemaal goedkomen.

Wil je vertellen wat je betaald hebt voor je Nefit Monoblock samen met buffervat + SWW boiler verhaal :? Altijd interessant voor andere twijfelaars :P
Ik had alleen een totaalprijs van de loodgieter. Dus icl vv goot, hwa etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Dit is wel interessant.
De dakconstructie is alleen het punt denk ik. Dit is de constructie van DHS:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/
Dat zal behoorlijk zijn qua installatiekosten, maar mocht er hier inderdaad iemand zijn die dit zou kunnen en willen doen, dan heb ik wel interesse.
Andere optie is dan toch monoblock in de tuin. Maar waar dan, en hoe zorg ik voor minder geluid. Zo’n omkasting snap ik. Kent er iemand een stille pomp?
Je installateur meld zich bij deze :*)
Een Panasonic monoblock is zo stil dat deze geen extra geluidswerende maatregelen nodig heeft, zeker niet bij het in de tuin plaatsen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Whoop whoop! Techneco heeft de fout in mijn elga gevonden: te weinig gas of een blokkade in de leiding.

De gas druk (r410A) daalte tot 5 bar, met als gevolg een temp van -9 in de leiding. Dat zorgde dus voor heel erg veel defrost en een zeer laag rendement.

De installateur is niet op komen dagen waardoor het probleem nog steeds niet is verholpen. To be continued.
Na maanden lang te zijn uitgemaakt voor ZEUR en uitgelachen te zijn aan de telefoon eindelijk mijn gelijk gekregen. Jammer dat ik de beide bedrijven hier niet aan de schandpaal mag nagelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:17:
Piekverbruik 35.950kWh met een 5kW'tje, geen centje pijn.
Klopt, maar jouw 5kW blijft 5kW bij - 5.
De Elga niet

@BasvanS ik ben nog opzoek naar een slechte installateur, kun jij mij daar advies in geven? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 16-03-2018 12:43 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:32:
Whoop whoop! Techneco heeft de fout in mijn elga gevonden: te weinig gas of een blokkade in de leiding.

De gas druk (r410A) daalte tot 5 bar, met als gevolg een temp van -9 in de leiding. Dat zorgde dus voor heel erg veel defrost en een zeer laag rendement.

De installateur is niet op komen dagen waardoor het probleem nog steeds niet is verholpen. To be continued.
Na maanden lang te zijn uitgemaakt voor ZEUR en uitgelachen te zijn aan de telefoon eindelijk mijn gelijk gekregen. Jammer dat ik de beide bedrijven hier niet aan de schandpaal mag nagelen.
Van wie mag dat niet :? Een ander medemens waarschuwen voor wanpraktijken is volgens mij niet verboden toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:52:
[...]

Van wie mag dat niet :? Een ander medemens waarschuwen voor wanpraktijken is volgens mij niet verboden toch :?
Ik geef ze nog even om dit op een mooie manier op te lossen, al heb ik weinig vertrouwen meer. Heb aangegeven dat een Multical 302 een mooie oplossing is om dit wanbeleid goed te maken.

Echter heb ik weinig vertrouwen: enkele maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt met deze 2 bedrijven: Bij bedrijf A aangegeven dat het piekvermogen van mijn zonnepanelen slechts 2200 watt was voor ruim 3000 WP (pal zuid, 15 graden). Ik moest niet toen ook al niet zeuren, opbrengst viel binnen de marges..

Bleek later dat bedrijf B de hele set op 1 MPP tracker hadden aangesloten van de 2. Max vermogen per MPP was 2200 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

thido schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:58:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat Techneco met het voltallige personeel (50 personen) naar Lapland is geweest op kosten van de zaak. Ze hadden een goed jaar gedraaid en het personeel mag daar ook van mee profiteren. Ik zou bijna denken dat de huidige subsidie regeling (en daarmee kunstmatig hoge prijzen) daar een goed deel aan bij gedragen heeft...
Mag er van uit gaan dat je het zelf ook leuk vind dat je goed verdient?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:38
hrt schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:46:
[...]

Kunstmatig hoge marges zijn niet het doel van de subsidieregeling.

Een ander wel of niet iets gunnen staat hier helemaal los van.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hrt schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:46:
[...]

Juist, zolang het geen ING praktijken zijn.

Maar als echte Nederlander heb je altijd wat moeite met de verdiensten van een ander.
Beetje jammer vind ik dat wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Installateursinkoopprijzen in Nederland hoger dan consumentenprijzen in het buitenland is een indicatie voor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Vandaag de bevestiging gekregen van de 24-1 januari geinstalleerde panasonic 6 kw. Ik heb hiervoor 1900 subsidie gekregen. Volgens mij was het subsidiebedrag 2300 euro in 2017 en was dit ook zo in januari. Iemand hier toevallig hetzelfde probleem?

Het betreft de WH-MDC06G3E5

[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 16-03-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:04
Joris748 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Kunstmatig hoge marges zijn niet het doel van de subsidieregeling.

Een ander wel of niet iets gunnen staat hier helemaal los van.
Laat ik nou net bij Techneco de indruk hebben gekregen dat de subsidie niet van invloed is geweest op hun prijsstelling. Mijn Elga kostte in pre-subsidie tijdperk (2015) 4200 euro inclusief BTW en installatie, en in het post-subsidie tijdperk 4300 euro. Die 100 euro is goed te verklaren vanuit prijsindexatie.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:13
jantje112 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:34:
Vandaag de bevestiging gekregen van de 24-1 januari geinstalleerde panasonic 6 kw. Ik heb hiervoor 1900 subsidie gekregen. Volgens mij was het subsidiebedrag 2300 euro in 2017 en was dit ook zo in januari. Iemand hier toevallig hetzelfde probleem?

Het betreft de WH-MDC06G3E5
Nee dat was in 2016 ......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Je maakt me aan het twijfelen.. maar ok, 1900 euro is ook een mooie tegemoetkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
MarFan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:47:
[...]

Met dit idee in mijn achterhoofd aan de slag gegaan:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Voorkant is klaar, achterkant komt over paar weken. Leidingen zijn binnen, dus kunnen daarmee aan de slag :P
Zijn deze lamellen nu kantelbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jantje112 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:48:
[...]

Je maakt me aan het twijfelen.. maar ok, 1900 euro is ook een mooie tegemoetkoming.
Ja het is ook gewoon niet anders. Ik was gelukkig op tijd in 2016 net voor de eerste subsidie dalingen begin 2017.
En nu helemaal met de installatie eis, denk dat ik er al niet eens meer aan zou beginnen tenzij iemand nep factuur wil maken voor paar kratten bier......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:38
Bram-Bos schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Laat ik nou net bij Techneco de indruk hebben gekregen dat de subsidie niet van invloed is geweest op hun prijsstelling. Mijn Elga kostte in pre-subsidie tijdperk (2015) 4200 euro inclusief BTW en installatie, en in het post-subsidie tijdperk 4300 euro. Die 100 euro is goed te verklaren vanuit prijsindexatie.
Dat zou mooi zijn. Verkeerde aanname van mijn kant :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris748 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Dat zou mooi zijn. Verkeerde aanname van mijn kant :)
In 2010 was de ELGA zelfs verkrijgbaar voor € 500,- netto, maar niemand wist dit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:19:
[...]

Voor de mono zou ik deze kunnen 7kw overwegen WM-MDC07H3E5, bij -7 heeft die nog een vermogen van 5 kw,
Iemand die weet waarom het beschikbare vermogen bij de 7kW afloopt naarmate de temperatuur afloopt, terwijl het bij de 6kW bij -15 ineens weer stijgt?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HcbccG0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/Hcbc39n.jpg

Is dat het electrische element wat bij springt op de 6kW en heeft de 7kW een kleiner element? Zie bijvoorbeeld de tA 40, bij -7 is het 5125W en bij -15 ineens 5650W terwijl het bij de 7kW dan 5400W resp. 4600W is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Heeft een buffervat '@Grolsch '-style niet minimaal 4 aansluitingen nodig? Ik bedoel dus zo'n spiraalloos vat.

En waarom is dit vaatje alleen voor de vv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:26:
[...]

Heeft een buffervat '@Grolsch '-style niet minimaal 4 aansluitingen nodig? Ik bedoel dus zo'n spiraalloos vat.

En waarom is dit vaatje alleen voor de vv?
Dit vaatje heeft ook wel 4 aansluitingen (als ik het goed zie) boven 2 (warm in - warm uit) en onder ook 2 (koud in - koud uit).

Wat ik op zijn foto zie is dat alleen de warmte aanvoerkant is aangesloten.

En @Artbij heeft alleen maar v.v. daarom zegt hij dat denk ik, buffervaat is alleen voor het CV gedeelte.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2018 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Heb jullie hulp een aantal weken ingeroepen omdat ik veel defrosts had. Een ieder bedankt voor de reactie toen.

Vandaag bleek dat er te weinig koelmiddel in het systeem zat. De Fujitsu draait nu al weer uren zonder ontdooicyclus ipv ieder half uur. Gelukkig nog een mooie testgelegenheid voor de boeg met de lage temperaturen van dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Oxellaar schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Juist, zolang het geen ING praktijken zijn.

Maar als echte Nederlander heb je altijd wat moeite met de verdiensten van een ander.
Beetje jammer vind ik dat wel.
Ik gun iedere Nederlander goede verdiensten, zolang dit maar niet direct opgehoest moet worden vanuit mijn portemonnee :Y)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:23:
[...]

Nogmaals, een WP gaat niet pendelen omdat je te weinig warmteverlies hebt.
Als dit het daadwerkelijke probleem was gaat de WP niet pendelen maar wordt je ruimte te warm.

Dat aan/uit gedrag ontstaat omdat de WP zelfs op minimaal vermogen de gewenste Ta niet kan handhaven (gaat eroverheen) omdat je te weinig afgiftevermogen hebt.

Zoals eerder aangegeven zie ik dit ook af en toe als er maar 1 zone open staat van de 9, dan gaat ook die van mij inclusief buffervat "pendelen".

Hoe kun jij eenvoudig meer afgiftevermogen creeëren :? Door de Ta te verhogen, gevolg, slechtere COP en kamer te warm verwacht ik :)

Hoe kun je dit "moeilijk" doen, extra radiatoren / vloerverwarming installeren.
Al zet je er een buffervat van 200 liter bij, dan nog gaat deze op den duur een keer pendelen, want een buffervat is (als het goed is) geïsoleerd en heeft nagenoeg geen warmteafgfite.

Het e.e.a. zal er wel rustiger van worden, maar je hoofdprobleem los je niet op.

Begrijp ik nu goed dat jij maar 1 radiator hebt :? 36 liter waterinhoud is natuurlijk niet veel, dat is binnen no-time op gewenste temperatuur.
Meer afgifte vermogen bedoel je toch mee meer warmteverlies :?
  • Actueel thermisch vermogen warmtepomp groter dan afgegeven vermogen = Water temperatuur zal stijgen.
  • Actueel thermisch vermogen warmtepomp kleiner dan afgegeven vermogen = Water temperatuur zal dalen.
Een stijgende Ta duidt er dus op dat de warmtepomp meer vermogen afgeeft dan de radiator aan de ruimte afgeeft.
  • Hogere Ta zorgt voor een warmere kamer en daarmee meer warmteverlies.
  • Meer radiatoren bij gelijkblijvende stooklijn zorgt voor een warmere kamer (of warmer huis) en daarmee meer warmteverlies. Extra radiatoren zorgt voor meer buffer.
Mijn radiator stookt in 26 minuten van 20°C naar 50°C. Dat is lekker snel inderdaad.
https://tweakimg.net/g/fo...nypic.com%252F2hpk234.jpg

De huidige stooklijn is 0/+46 +12/+36

Overigens is het minimum vermogen van de Panasonic wel goed voor mijn systeem, maar draait de warmtepomp vaak onnodig (?) op een hoger vermogen na elke start. Beschouw het maar als een FWP :+
Met de kou gaan er een paar extra radiatoren open en kan ik de 5 kW goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:40:
[...]

• Actueel thermisch vermogen warmtepomp groter dan afgegeven vermogen = Water temperatuur zal stijgen.
  • Actueel thermisch vermogen warmtepomp kleiner dan afgegeven vermogen = Water temperatuur zal dalen.
Een stijgende Ta duidt er dus op dat de warmtepomp meer vermogen afgeeft dan de radiator aan de ruimte afgeeft.
  • Meer radiatoren bij gelijkblijvende stooklijn zorgt voor een warmere kamer (of warmer huis) en daarmee meer warmteverlies. Extra radiatoren zorgt voor meer buffer.
Mijn radiator stookt in 26 minuten van 20°C naar 50°C. Dat is lekker snel inderdaad.

Overigens is het minimum vermogen van de Panasonic wel goed voor mijn systeem, maar draait de warmtepomp vaak onnodig (?) op een hoger vermogen na elke start. Beschouw het maar als een FWP :+
De minimale systeem inhoud is bedoeld om veilig op en af te kunnen regelen. Dat is ook precies wat bij jou veilig gebeurt. De min inhoud staat niet garant voor goede werking, voordat jou wp kan stabiliseren op laag vermogen is het al te laat.
Dus hang er paar radiators bij, daarmee vergroot je de inhoud en je vergroot de afgifte in wattage. Dan kan waarschijnlijk je wp met tien graden koeler water wel lekker langzaam pruttelen zonder gelijk over de top te knallen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Wie kan mij vertellen hoeveel stroom de Mitsubishi PUHZ-SHW140YHA maximaal verbruikt per fase,even zonder rekening te hoeden met eventuele booster heaters.

In de installatie instructies staan een paar dingen die volgens mij met elkaar in strijd zijn, dan wel onnodig:
Aanbevolen wordt een afzekering van 16 Amp., maar ook dat de kabel naar deze buitenunit 5 x 1,5 mm2 moet zijn.
Dat is op zijn minst ongebruikelijk, omdat voor 16 Amp normaal gesproken 2,5mm2 vereist is.
Dus: hoeveel stroom gaat er lopen door die 1,5 mm2?

Dan een tweede punt: aanbevolen wordt een afzekering met een automaat met een C karakteristiek. Waarom? deze motoren zijn toch allemaal inverters, die zachtjes aanlopen, en daarom dan ook geen C karakteristiek automaat nodig hebben.
Ben benieuwd hoe dit zit.

De achtergrond is: kan dit ding niet worden aangesloten op een 3 fase motorafzekering van C-10A?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dre schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:40:
[...]

Zoals je eigenlijk zelf al aangeeft heeft afgiftevermogen (radiatoren/vloerverwarming) in de basis niets te maken met warmteverlies (ramen/muren/daken/vloeren).

Wel is het zo dat als je meer warmteverlies hebt je een groter afgiftevermogen nodig hebt.

Pendelen worden niet veroorzaakt door warmteverlies, maar door te weinig afgiftevermogen.

Stel ik heb een hele grote radiator met 5KW afgiftevermogen hangen in een ruimte met 10KW warmteverlies dan pendelt de WP niet, maar wordt de ruimte wel koud.

Stel ik heb een hele kleine radiator (1KW) in een ruimte hangen met een warmteverlies van 1KW dan pendelt de WP wel, ondanks dat afgiftevermogen en warmteverlies met elkaar matchen.
Nee, een te hoog stijgende Ta (boven setpoint) betekend dat afgiftevermogen minder is als minimale vermogen van de WP, daardoor loopt Ta ff op tot dat de WP gaat pendelen.

Je creeert meer afgiftevermogen door de Ta permanent hoger te zetten, immers Dt afgiftesysteem (radiator) > ruimte is hoger, dus meer vermogensafgifte, dus potentiëel minder gependel.
Volgens mij is warmteverlies een vaststaand feit van de gestelde eis (ruimtetemperatuur) en de buitentemperatuur.

Met de kou gaan er een paar extra radiatoren open en kan ik de 5 kW goed gebruiken.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar al eens aan een thermostaat gedacht :?

Je hebt zo weinig warmteverlies dat zelfs je 5KW wp niet ver genoeg terug kan moduleren. Dit probleem is niet op te lossen zonder naregeling naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
wervisser schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Zijn deze lamellen nu kantelbaar ?
Ja zeker (nog wel met de hand)
Op de ene foto zie je ze dicht (zomer stand), op de andere horizontaal (winter stand).
Maar ze kunnen in alle hoeken (beneden / boven)

Denk nog na of ik er een soort jaloezieën idee van maak met een touwtje. Maar dat is voor een andere keer

Hij is ook los te maken zodat ik bij de unit kan.

[ Voor 5% gewijzigd door MarFan op 16-03-2018 19:10 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Je hebt zo weinig warmteverlies dat zelfs je 5KW wp niet ver genoeg terug kan moduleren. Dit probleem is niet op te lossen zonder naregeling naar mijn mening.
Wat ik niet begrijp van @Dre is de hoge Ta en het draaien op 1 radiator 8)7
Kan je niet op meer radiatoren draaien en dan met lagere Ta en idd een thermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat probeer ik al 2 dagen uit te leggen, 5kw op 1 radiator met 35 liter water is als proberen met een 500pk motor een fiat panda 30 kmh te laten rijden, als je de koppeling los laat ga je al te hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
Noodgedwongen vandaag ff de ELGA op standby staan. (ligt niet aan de ELGA)

Waarom stuurt mn HCMT de REMEHA ketel zoveel mooier strak aan in WAR-mode met een constante kamertemp op strak 20c en vanavond op strak 20,5c met geen kamertemp schommeling? Dat is me met de ELGA nog niet gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yuAZ49Fgll9MAw6LXShXCt9x/thumb.jpg

@Verwijderd gasverbruik valt mee, vrijdag slechts 3,5m3 verbruikt. zou dat door de WAR komen?

btw: wie kent deze nog niet: https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/

[ Voor 16% gewijzigd door amarkest op 17-03-2018 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 21:31
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:50:
[...]

Ik weet het niet, ik ken de situatie van @stat niet. In onze oude woning (bouwjaar 1990, 2 onder 1 kapper) koelde het 's nachts rustig 5 graden af in huis. En binnen een uur weer op temperatuur, dat gaat je met een WP niet lukken.

Wellicht wat overdreven die 50%, maar zeker iets om rekening mee te houden dat 24*7 stoken meer warmteverlies oplevert als selectief stoken.
Dat is echt zo. De schil die je op temperatuur houdt wordt groter. Bijvoorbeeld je slaapkamers worden een of twee graden warmer en verliezen daardoor ook meer, terwijl vroeger de warmte niet op tijd door de tussenliggende vloer kwam. Dat kan toch zo 20 tot 30% zijn. Mij viel het tegen. Mijn bedoeling was om behoorlijk overcapaciteit te hebben, maar blijk nu ongeveer genoeg te hebben Nu was eind februari wel meteen behoorlijk worst-case voor mijn huis, ik heb relatief veel last van de wind, maar toch. Ik ben erg blij dat ik dit in ieder geval heb.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LangeFries ik ervaar hetzelfde maar er zijn een aantal personen in dit topic die dit blijkbaar anders ervaren.

Weer slecht weer in Twente, harde oostenwind en koud :(

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:15:
[...]

In 2010 was de ELGA zelfs verkrijgbaar voor € 500,- netto, maar niemand wist dit.
Nee, nooit geweten. Hoe werkte dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Zoals je eigenlijk zelf al aangeeft heeft afgiftevermogen (radiatoren/vloerverwarming) in de basis niets te maken met warmteverlies (ramen/muren/daken/vloeren).

Wel is het zo dat als je meer warmteverlies hebt je een groter afgiftevermogen nodig hebt.

Pendelen worden niet veroorzaakt door warmteverlies, maar door te weinig afgiftevermogen.

Stel ik heb een hele grote radiator met 5KW afgiftevermogen hangen in een ruimte met 10KW warmteverlies dan pendelt de WP niet, maar wordt de ruimte wel koud.

Stel ik heb een hele kleine radiator (1KW) in een ruimte hangen met een warmteverlies van 1KW dan pendelt de WP wel, ondanks dat afgiftevermogen en warmteverlies met elkaar matchen.

[...]

Nee, een te hoog stijgende Ta (boven setpoint) betekend dat afgiftevermogen minder is als minimale vermogen van de WP, daardoor loopt Ta ff op tot dat de WP gaat pendelen.

Je creeert meer afgiftevermogen door de Ta permanent hoger te zetten, immers Dt afgiftesysteem (radiator) > ruimte is hoger, dus meer vermogensafgifte, dus potentiëel minder gependel.

[...]

Volgens mij is warmteverlies een vaststaand feit van de gestelde eis (ruimtetemperatuur) en de buitentemperatuur.

[...]

Het idee van je om de Ta te vergroten begin ik nu (eindelijk) een beetje te snappen: Door de Ta warmer te zetten komt Vermogen_warmtepomp gelijk aan Vermogen_afgifte_radiator. Om te voorkomen dat de kamer te warm wordt moet ik een kamerthermostaat toepassen.
Hoe hoger de Ta hoe korter de warmtepomp aanmoet omdat anders de kamer te warm wordt. Een nadeel van een hogere Ta en thermostaat lijkt me grotere schommelingen in (water)temperatuur omdat de gemiddelde watertemperatuur gelijk moet zijn aan de huidige stooklijn. Immers het gemiddelde temperatuurverschil tussen radiator en kamer moet gelijk blijven voor omdat de kamertemperatuur gelijk moet blijven.

Samengevat:

Lage Ta
  • Betere COP
  • Warmtepomp gaat uit doordat radiator bij deze lage Ta minder warmte afgeeft dan de WP opwekt.
Hoge Ta
  • Slechtere COP
  • Warmtepomp gaat uit door thermostaat.
  • Kamerthermostaat benodigd
  • Meer temperatuurschommelingen in ruimtetemperatuur
  • Meer temperatuurschommelingen in watertemperatuur (straling)
(Correct?)

Maaaaar nu blijf ik toch nog steeds het "probleem" houden dat de Panasonic er na elke thermostaat vraag volgas begint te starten totdat Ta_gewenst bereikt is en dan pas gaat terug moduleren. :-(
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:11:
[...]

Wat ik niet begrijp van @Dre is de hoge Ta en het draaien op 1 radiator 8)7
Kan je niet op meer radiatoren draaien en dan met lagere Ta en idd een thermostaat ?
Ter verduidelijking: er hangt maar 1 radiator in de woonkamer. Een radiator in een aangrenzende ruimte inschakelen zal het energieverlies van de woonkamer ietsje verlagen, maar het totale energieverlies van de woning neemt toe omdat ik daarmee meer kubieke en vierkante meters ga verwarmen.
De Ta zal niet heel veel lager zijn verwacht ik. Het vermogen van een T33 radiator gaat hard achteruit zonder ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
MarFan schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Ja zeker (nog wel met de hand)
Op de ene foto zie je ze dicht (zomer stand), op de andere horizontaal (winter stand).
Maar ze kunnen in alle hoeken (beneden / boven)

Denk nog na of ik er een soort jaloezieën idee van maak met een touwtje. Maar dat is voor een andere keer

Hij is ook los te maken zodat ik bij de unit kan.
Interessant. Hoe heb je dit in elkaar geschroefd ? Zit er zelf ook aan te denken, maar heb nog geen 'goedkope' oplossing gevonden voor het kantelbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dre Het 'probleem' minimum thermisch vermogen > warmteverlies blijft.
Lagere Ta resulteert in hogere COP
Hoog aanloop vermogen, eigenschap van de Panasonic regeling, blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:39:
[...]

Nee, nooit geweten. Hoe werkte dat?
Versie 1.0 kostte destijds 2500 en je kon 2000 subsidie krijgen.
Maar jij kreeg zelfs geld toe meen ik mij te herinneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tomexergie Klopt het dat er geen downloadlink v.d. monitoring gegevens over februari geweest is ? Of kijk ik niet goed genoeg ?
EDIT:
Heb 'm ondertussen gedownload. Geen link meer nodig, een oude link werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Laatst online: 22-09 21:39
gatgda schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:03:
[...]

Maar dit geeft nog steeds geen helderheid over de voorgevel/straatkant. Ik lees daar helemaal niets over. Voor zover ik kan nagaan is er geen vergunning nodig als je niet meer dan 50 cm uit de muur komt.
ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze het dan over vergroten van je woning gaan hebben.. Meer inhoud omdat het een deel is van je woning.
Echt zo'n kapstok artikel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dank. Ik kende het niet, wordt er niet vrolijk van, er zijn serieuze problemen in Amersfoort.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
gjcvro schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:55:
[...]
ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze het dan over vergroten van je woning gaan hebben.. Meer inhoud omdat het een deel is van je woning.
Echt zo'n kapstok artikel
De vragen die ik krijg gaan idd over het vergroten:
1. Neemt het oppervlak toe? (toelichting: Oppervlakte bouwwerk neemt toe
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen.)
2. Neemt het volume toe? (toelichting: Volume bouwwerk neemt toe
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen.)

Verdere vragen gaan over monumenten en andere zaken die echt niet van toepassing zijn. Een niet al te grote buitenunit is iets van 30 cm tot 40 cm, dus zeker geen 50 cm. Zelfs als je hem 10 cm van de muur af zet (dat is volgens mij standaard, toch?)

Er komt dan dus ook altijd uit: er is geen vergunning nodig.
Zie omgevingsloket.nl

Als iemand me andere regels kan aanreiken waar staat dat het niet mag: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
@gatgda
Dit staat in de Mitsubishi handleiding: 15 cm, als er verder geen belemmeringen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OYAoiyqIapW686rNXSc1ziXV/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:17:
[...]

Ja, die 10 m3 was met CV en selectief stoken (van 's ochtends 7 tot 's avonds 10, waarbij hij met -10 buiten wel om 5 uur al aan ging, dus zo selectief was het nu ook weer niet ;-).
80 graden gebruik ik nooit, hoogstens 60 met opwamen, en om het huis warm te houden voldeed 45 graden (ook zonder fans op de convector). Dus ik denk dat dat met een warmtepomp wel zou moeten lukken. Dit weekend kan ik het eens proberen om de boel het hele weekend op temperatuur te houden, schijnt nog even koud te worden.

Is er iemand in de buurt van Leiden waar ik een Panasonic monoblock kan komen beluisteren?
@stat voor een representatieve test moet je de ketel op de laagste temperatuur zetten die die kan halen en een aantal dagen van 24 uur laten pruttelen. Hou je de toko warm dan heb je wat beeld.

Laat je niet door de ketel voor de gek houden. Het kan zijn dat je 30 graden instelt terwijl hij 37 gaat maken.

Een ketel heeft geen defrost een eerlijke test is het dus nooit.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:35:
[...]

@stat voor een representatieve test moet je de ketel op de laagste temperatuur zetten die die kan halen en een aantal dagen van 24 uur laten pruttelen. Hou je de toko warm dan heb je wat beeld.

Laat je niet door de ketel voor de gek houden. Het kan zijn dat je 30 graden instelt terwijl hij 37 gaat maken.

Hou dan wel rekening met het verschil in deltaT van een WP t.o.v. een gasketel. Voldoende warmte is in het ene geval van CV bijv. Ta=40 Tr 30, 35 gemiddeld in het afgiftesysteem, waarbij de WP hetzelfde bereikt met Ta=36 Tr=34 ook gemiddeld 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:50:
@Tomexergie Klopt het dat er geen downloadlink v.d. monitoring gegevens over februari geweest is ? Of kijk ik niet goed genoeg ?
Nee , je bent de eerste die dat vraagt. Is het dus echt gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 01:05:
[...]

Als het niet te veel moeite is graag, als je de maart versie online beschikbaar maakt wacht ik wel even en ben ik ook prima tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Laatst online: 22-09 21:39
http://dhpa-online.nl/warmtepompbronnen/
Voor warmteterugwinning voor een warmtepompboiler uit ventilatielucht is geen vergunning vereist.
Voor plaatsing van een luchtwarmtewisselaar voor een warmtepompboiler aan de buitenkant van een huis moet een bouwvergunning bij de gemeente worden aangevraagd, of kan worden volstaan met een melding bij de gemeente, afhankelijk van de plaats op het dak of aan de gevel. De gemeentelijke Dienst Bouw- en Woningtoezicht kan meer informatie geven.
Voor kleine gesloten bronsystemen voor individuele woningen is tot 70 kW geen vergunning nodig, maar geldt een meldingsplicht.
Voor open bronsystemen (meestal grotere systemen voor bedrijven of woonwijken) is een vergunning nodig in het kader van de Grondwaterwet.
De vergunningaanvraag hier voor moet bij de provincie worden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik download hem ook af en toe, handig om e.e.a. na te rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Klopt. Zie ik hier ook gebeuren. Is de beveiliging. 7 graden boven setpoint gaat hij uit en 7 graden onder setpoint pas weer aan (Intergas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Dank. Ik kende het niet, wordt er niet vrolijk van, er zijn serieuze problemen in Amersfoort.
Klopt, en niet alleen in Amersfoort. De hele Geldersevallei en aangrenzend gebied.

Dus WP's installeren, hoewel : https://www.ad.nl/amersfo...egen-warmtepomp~a77172ca/

Dus geluidsisolatie van de WP wordt steeds belangrijker en hier wordt gesommeerd door de gemeente om de WP's te verwijderen.

Ook dit fenomeen moeten we niet bagataliseren.

Dus echt wel opletten hoe we de WP's neerzetten.(en eventueel vergunning regelen voor het te laat is)

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 17-03-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
Maikie18 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Isolatie valt wel mee, huis is van 1974, achteraf spouwmuur isolatie toegepast, en we hebben veel glas. Temperatuur bij aanwezigheid op 19 graden. Bij afwezigheid 16 of 17 en in de nacht zelfs terug tot 15.

Ik zou nu ook met verlaging kunnen werken, en ook al wordt beweert van niet dan is mijn verbruik wel degelijk minder, maar ik verkies op dit moment comfort, dus lekker gewoon heel de dag 21,5 - 22.0
Als ik deze 2 grafieken/waardes heb, kan ik dan het warmteverlies en dus theoretische benodigde capaciteit berekenen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a6BKW60.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O8PdHzE.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:33

DropjesLover

Dit dus ->

Ik probeer de subsidie voor m'n geïnstalleerde Loria aan te vragen, verschijnt er bij het selecteren van het type apparaat dat een lucht/lucht warmtepomp uitgesloten is van subsidie?? Terwijl de Loria nog wel in de lijst staat.
Heeft iemand hier recent de subsidie aangevraagd?

Het is overigens na 1 dag prima warm in het huis. Dit weekend verhuizen, dan gaan we het echt zien hoe hij het doet :)
En natuurlijk stooklijn, temperatuur en cww afstellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 17-03-2018 09:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:03

ericplan

5180 Wp PV

gatgda schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:37:
[...]

De vragen die ik krijg gaan idd over het vergroten:
1. Neemt het oppervlak toe? (toelichting: Oppervlakte bouwwerk neemt toe
2. Neemt het volume toe? (toelichting: Volume bouwwerk neemt toe

Verdere vragen gaan over monumenten en andere zaken die echt niet van toepassing zijn. Een niet al te grote buitenunit is iets van 30 cm tot 40 cm, dus zeker geen 50 cm. Zelfs als je hem 10 cm van de muur af zet (dat is volgens mij standaard, toch?)

Er komt dan dus ook altijd uit: er is geen vergunning nodig.
Zie omgevingsloket.nl

Als iemand me andere regels kan aanreiken waar staat dat het niet mag: graag!
Uit de installatiemanual van Alpha Innotec komt dit plaatje. Minimaal 20 cm. van de muur. Dan kom je ook over de 50 cm. heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QIOFHdC4TU4rN29b8mBoSHtD/medium.png

En van de Nefit Monoblock zijn deze plaatjes. Let vooral ook op de totale hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0RAAfx7KLlyFwMUd9pV8QdOT/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FZ88g79wgVXKMv4MzZLL9qAr/medium.png

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 17-03-2018 14:21 . Reden: Nefit ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 17:40
DropjesLover schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:42:
Ik probeer de subsidie voor m'n geïnstalleerde Loria aan te vragen, verschijnt er bij het selecteren van het type apparaat dat een lucht/lucht warmtepomp uitgesloten is van subsidie?? Terwijl de Loria nog wel in de lijst staat.
Heeft iemand hier recent de subsidie aangevraagd?
Is de Loria geen lucht/water WP???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

amarkest schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:36:
[...]

Klopt, en niet alleen in Amersfoort. De hele Geldersevallei en aangrenzend gebied.

Dus WP's installeren, hoewel : https://www.ad.nl/amersfo...egen-warmtepomp~a77172ca/

Dus geluidsisolatie van de WP wordt steeds belangrijker en hier wordt gesommeerd door de gemeente om de WP's te verwijderen.

Dus echt wel opletten hoe we de WP's neerzetten.(en eventueel vergunning regelen voor het te laat is)
Dat is iets waar ik me terdege van bewust ben. Omgevingsvergunning heb ik toch al nodig, vanwege beschermd stadsgezicht. Het geluid moet ook acceptabel zijn. Niet voor mij, maar voor m'n buren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Cranberry schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Yep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
Wolly schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:16:
[...]

Iemand die weet waarom het beschikbare vermogen bij de 7kW afloopt naarmate de temperatuur afloopt, terwijl het bij de 6kW bij -15 ineens weer stijgt?

[afbeelding]

[afbeelding]

Is dat het electrische element wat bij springt op de 6kW en heeft de 7kW een kleiner element? Zie bijvoorbeeld de tA 40, bij -7 is het 5125W en bij -15 ineens 5650W terwijl het bij de 7kW dan 5400W resp. 4600W is..
Er zitten wat verschillen tussen G en H serie (6/7), zoals de warmtewisselaar tussen koelmiddel en CV-water, die van 48 platen naar 28 platen is gegaan, bij ongeveer zelfde buiten afmetingen van platenwisselaar.
De H-serie heeft bijv veel minder snel last van te koude retour <23C zoals de G en heeft zelfs een apart defrost subprogramma voor LTV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Er wordt (nog) niet gesommeerd, dat willen de omwonenden.
Omwonenden willen dat de omgevingsvergunning wordt gehandhaafd door de gemeente Amersfoort en dat de gemeente Karbouw sommeert de warmtepompen te verwijderen
Triest dat zo'n bouwer de omwonenden niet beter informeert, hierdoor schieten mensen in de kramp en krijg je altijd een antireactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
[...]

Is dat de definitieve plaatsing plek, met uitblaasrichting naar elkaar toe op niet veel meer dan 1 meter van elkaar?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Domba schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Is dat de definitieve plaatsing plek, met uitblaasrichting naar elkaar toe op niet veel meer dan 1 meter van elkaar?
Tja, lijkt er wel op. Rare plek, grote kans op versterking vd resonantie. Als de omwonenden niet klagen zullen de bewoners zelf wel gaan klagen en is er weer een WP-project naar de kloten.

Hoog tijd voor een zwarte lijst van WP-installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:33

DropjesLover

Dit dus ->

Cranberry schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Achja, natuurlijk 8)7
* DropjesLover nog niet wakker is

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-09 16:55
In ons nieuw te bouwen huis krijgen we de Stiebel Eltron WPL 17 ACS. Doordat we bang zijn dat 180 liter tapwater niet voldoende is (4 personen) maken we geen gebruik van een combiboiler maar een los buffervat van 100 liter en een boiler van 300 liter.

Iemand hier ervaring met deze installatie of Stiebel Eltron?

Groeten Leon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Nieuw artikel gevonden van een latere datum, waarin staat dat ze echt weg moeten.

Afbeeldingslocatie: https://images1.persgroep.net/rcs/WU5dTEZqQE74HUhPt8YW2AHtqis/diocontent/115086251/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

https://www.ad.nl/amersfo...ten-van-het-dak~a10f20f0/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Nieuw artikel gevonden van een latere datum, waarin staat dat ze echt weg moeten.

[afbeelding]

Zeg nou eerlijk, het ziet er toch niet uit....
En gevaarlijk voor eventuele monteur, en als de boutjes niet goed vast zitten dondert ie naar beneden.

En het is zo simpel, hier staan hele blokken met het lijkt hele grote schoorstenen wat in werkelijkheid een geluids kast is voor de wp

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 17-03-2018 11:23 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 17:40
Dat is idd vragen om problemen. Een verschrikkelijk gezicht en qua plaatsing niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
[...]

Ik had 'm gewoon van je site gedownload :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Wolly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:13:
[...]

[afbeelding]

Amersfoort: Karbouw herontwikkelt, bouwt en verbouwt, renoveert en beheert. Meer dan 30 jaar vakmanschap zetten we in om uw project te realiseren.............................................................

vakmanschap, maar niet in WP's denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 21:16
Plaatsing is ietwat ongelukkig, maar is dat wel te zien vanaf de grond ?

https://sb.nl/valkestraat-14c-amersfoort/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Laatst online: 11-01 12:31
Hallo allemaal! Ik lees hier al een tijdje mee en heb het forum beetje doorgespit.
Mijn vrouw en ik gaan een huis bouwen en willen dit zo duurzaam mogelijk doen.
Huis wordt luchtdicht en met rc waarden van 8-10.
Ik zit te denken aan een Panasonic all in one 3 of 5kw warmtepomp.

Nu heb ik misschien beetje een amateurvraag maar hoe werkt het als je 1 boiler hebt en vloerverwarming en SWW? Wordt hetzelfde water gebruikt voor de vloerverwarming en sanitair?
Van de all in one heb ik onderstaand principe schema gevonden. Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Het kan dus zijn daf water dat door de vloerverwarming is gegaan ook uit de douche komt? Het is niet gescheiden?
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dGWFhx/383_C42_A9_4_CF2_4072_A78_F_90_C9_B690_C444.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Vantage92 op 17-03-2018 12:12 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vantage92 Het water voor vv en sww/boiler zijn gescheiden circuits, hebben ook verschillende temperatuur-niveaus.
EDIT:
De combi-WP doet ook of SWW maken of verwarmen, tegelijk gaat niet. Een losse WP-boiler biedt deze mogelijkheid wel en levert daarnaast ook meer subsidie op.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Vantage92 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:10:
Hallo allemaal! Ik lees hier al een tijdje mee en heb het forum beetje doorgespit.
Mijn vrouw en ik gaan een huis bouwen en willen dit zo duurzaam mogelijk doen.
Huis wordt luchtdicht en met rc waarden van 8-10.
Ik zit te denken aan een Panasonic all in one 3 of 5kw warmtepomp.

Nu heb ik misschien beetje een amateurvraag maar hoe werkt het als je 1 boiler hebt en vloerverwarming en SWW? Wordt hetzelfde water gebruikt voor de vloerverwarming en sanitair?
Van de all in one heb ik onderstaand principe schema gevonden. Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Het kan dus zijn daf water dat door de vloerverwarming is gegaan ook uit de douche komt? Het is niet gescheiden?
[afbeelding]
Vraag me sterk af of je idd "het forum hebt doorgespit"......

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Laatst online: 11-01 12:31
hrt schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Vraag me sterk af of je idd "het forum hebt doorgespit"......
Zeker wel, maar er staat gewoon niet zoveel info op over all in one warmtepompen. Snap best hoe het werkt met tapwater boiler en buffer etc maar bij all in one is dat net even anders. In de documentatie van Panasonic is ook niet duidelijk terug te vinden dat het om gescheiden circuits gaat.
Maar sorry dat ik zo’n leek ben vergeleken met u.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:02
Cranberry schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:23:
Dat is idd vragen om problemen. Een verschrikkelijk gezicht en qua plaatsing niet handig.
Alles om de EPC te halen. Waarschijnlijk oud plan met ketels.
Bij ons is nu een straat opgeleverd met nieuwbouw rijtje met zonnepanelen op het dak terwijl de woningen onder 50 jaar oude eiken staan. Ze staan altijd in de schaduw, maar daar kijkt de EPC niet naar. Goedkoop punten scoren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cees-JanH schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:30:
Plaatsing is ietwat ongelukkig, maar is dat wel te zien vanaf de grond ?

https://sb.nl/valkestraat-14c-amersfoort/
Dat maakt niet uit, een blik op Google Maps is voldoende om te zien dat dit hartje centrum is, overigens midden in het beschermde stadsgezicht (https://nl.wikipedia.org/...chermd_gezicht_Amersfoort). De foto is vermoedelijk van het uitzicht uit de slaapkamer van de overburen.
Google Streetview:
https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 17-03-2018 14:09 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vantage92 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:03:
[...]

Zeker wel, maar er staat gewoon niet zoveel info op over all in one warmtepompen. Snap best hoe het werkt met tapwater boiler en buffer etc maar bij all in one is dat net even anders. In de documentatie van Panasonic is ook niet duidelijk terug te vinden dat het om gescheiden circuits gaat.
Maar sorry dat ik zo’n leek ben vergeleken met u.
Een all in werkt hetzelfde als met losse componenten, het is alleen wat compacter gemaakt en een mooi kastje omheen. En vaak duurder dan zelf samenstellen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:59:
[...]

Hou dan wel rekening met het verschil in deltaT van een WP t.o.v. een gasketel. Voldoende warmte is in het ene geval van CV bijv. Ta=40 Tr 30, 35 gemiddeld in het afgiftesysteem, waarbij de WP hetzelfde bereikt met Ta=36 Tr=34 ook gemiddeld 35.
[...]

Voor achtergrondinformatie over mijn situatie zie stat in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Op basis van de suggesties in het topic zit ik nu toch te denken over een monobloc. Nav bovenstaande en een PM met koevlaas is de belangrijkste vraag nu of ik met lage temperaturen genoeg kan verwarmen. Ik ben gezien het mooie weer gestart met een test met lagere aanvoertemperatuur. Ik heb de minimale pompsnelheid op 60% gezet en verwarm nu met 40 graden. Omdat de retour langzaam oploopt gaat de CV soms iets boven de 40, maar meer dan 42 heb ik niet gezien (met retour van 36).

Ik heb vannacht de verwarming aan laten staan en dat heeft tot dusver (14:51) 4,5 m3 aan gas gekost, valt me niet tegen. Aanvoertemperatuur is niet boven de 45 graden geweest (verlaging naar 40 graden heb ik pas vanochtend gedaan). Het is hier -2 geweest met forse wind, en ook nu nog rond het vriespunt.

De beste test is natuurlijk om het een hele winter zo te doen, maar dat betekent nog een jaar wachten en ik ben nou eenmaal ongeduldig, zou liever deze zomer al de warmtepomp plaatsen... Maar ook geen zin in een koud huis natuurlijk. Ik ga nog wel de convectorput oppimpen met fans, dus dat zou warmteafgifte nog wat moeten verhogen.

Zijn er nog suggesties om mijn test te verbeteren? Aanvoer verder verlagen naar 35 staat op het lijstje, maar is het bijvoorbeeld nog zinvol de minimale pompsnelheid verder te verhogen, om de CV te forceren rond te blijven pompen en de retour wat lager te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stat Als je het tot nu met 4.5m3 gered hebt en de gewenste binnenT hebt, lijkt het 'geen probleem', ik heb met mijn 5kW WP omgerekend ongeveer 30% meer verbruik dan jij. De gewenste binnenT is natuurlijk waar het om draait. Het gemiddelde tussen Ta en Tr is op dit moment bij mij 34C en een kamerT van 21.6C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog iets te melden over een presentatie m.b.t.
Schottman, 'lichtimpulsen en samensmelting van technieken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:02:
[...]
Op basis van de suggesties in het topic zit ik nu toch te denken over een monobloc.
Hoe ga je het bevriezingsprobleem (bij een stroomstoring) oplossen? Want dat is het enige wat mij tegenhoudt om ook voor een monobloc te gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Hoe ga je het bevriezingsprobleem (bij een stroomstoring) oplossen? Want dat is het enige wat mij tegenhoudt om ook voor een monobloc te gaan.
Een pomp in het circuit op een UPS? Zolang er stroming is zal het systeem niet bevriezen. Je Cv circuit zal niet snel het vriespunt bereiken

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:02
[...]

Hoe vaak komt dat voor? Voor korte tijd kun je hem inpakken (zeiltje erom heen) en bij langere tijd is er een schaderegeling. Grote koelmachines op kantoren hebben ook vaak gewoon water met tracing omdat een glycolmengsel minder rendement heeft. Ik ben nog nooit een kapot gevroren unit tegengekomen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze warmtepompen hangen weer vol aan het net. De windmolens in Nederland produceren nu 4000MW.Mijn zonnepanelen niets. Nu is het het zo dat Greenchoice windvangers in de markt gaat plaasten tegen een vast tarief koop je een X aantal kw in van 8 nieuwe molens voor mijn gevoel zal dan mijn warmte pomp op de wind draaien ,wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Mijn zonneboiler staat alweer 9 jaar op het dak met een glycolvulling. Zie weinig bezwaren om m'n CV ook met glycol te vullen. Het bijvullen is iets meer knoeiwerk, want het is net suikerwater.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Mijn Elga is bevroren rondom helemaal wit.
Maar er gebeurt niets, geen defrost activiteit
Hij staat nu al 12 uur stil

Klopt hier iets niet?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eén keer is genoeg om je WP ter vernielen. En aangezien er steeds meer elektrisch wordt verwarmd (bij echte koude worden er zelfs elektrische verwarmingselementen met COP=1 bijgeschakeld) lijkt het mij waarschijnlijk dat grote stroomstoringen in de komende 10 jaar meer voor gaan komen.
Voor korte tijd kun je hem inpakken (zeiltje erom heen)
Dat kan alleen als je thuis bent. En is de leiding tussen WP en je huis vorstvast?
en bij langere tijd is er een schaderegeling.
Schaderegeling? Die moet je wellicht even uitleggen. Welke schaderegeling? Je bedoelt toch niet zoals recent in Amsterdam? Want Liander vergoedt 35 euro na 4 uur, en daarna 20 euro per 4 uur. Daar kun je geen nieuwe WP voor kopen.
Grote koelmachines op kantoren hebben ook vaak gewoon water met tracing omdat een glycolmengsel minder rendement heeft. Ik ben nog nooit een kapot gevroren unit tegengekomen.
Wat is water met tracing? Bevriest het dan niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Pietje555 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Hoe vaak komt dat voor? Voor korte tijd kun je hem inpakken (zeiltje erom heen) en bij langere tijd is er een schaderegeling. Grote koelmachines op kantoren hebben ook vaak gewoon water met tracing omdat een glycolmengsel minder rendement heeft. Ik ben nog nooit een kapot gevroren unit tegengekomen.
Het is al weer een tijdje geleden, 2007 toen een leger helikopter een hoogspanningsmast zwaar beschadigde, heeft een paar dagen geduurd.

https://www.nu.nl/algemee...erwaard-in-problemen.html

Gasschuif acht de kans niet zo groot, maar vroeg of laat gebeurt er weer zoiets. Ook heb ik vele 10 tallen kapot gevroren warmtewisselaars in mijn carrière gezien, alle door vorst. Ik zou dat risico nooit nemen, de kans is klein, maar de gevolgen groot. Je staat achter in de rij met al je WP collega's bij de warmtepomp boer, om de zaak te laten herstellen. Fijn dat er voor jou een schade regeling is, maar mijn voorspelling is dat je dan minstens een week in de kou zit, met wat pech nog langer. :o

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Kan ik bij DEZE of DEZE WP boiler als aanvoer mijn MV gebruiken, of is het debiet daarvan niet voldoende?
Pagina: 1 ... 107 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.