Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.840 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 06:41:
[...]

Standaard 15 tot 16 graden voor slaapvertrekken? nog nooit gezien, is altijd 18 tot 20c.
24 voor badkamer en 21 of 22c voor woonkamer en keuken.

Dan komt je gemiddelde toch flink hoger uit.
Het is niet mijn definitie, maar de 'standaard' definitie zoals gehanteerd door https://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation Bij de presentatie op de OP bij hebben we nog wel winters wordt ook deze standaard wijze van rekenen gehanteerd om het aantal graaddagen in een jaar te bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Het is niet mijn definitie, maar de 'standaard' definitie zoals gehanteerd door https://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation Bij de presentatie op de OP bij hebben we nog wel winters wordt ook deze standaard wijze van rekenen gehanteerd om het aantal graaddagen in een jaar te bepalen.
Volgens mij gaat het daar om het etmaal gemiddelde van de binnentemperatuur.
Dus gemiddelde temperatuur van nachtverlaging en dag temperatuur.
Die 18 is geen standaard, maar vrij instelbaar bij de settings van Mindergas.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:45:
* Dre heeft een liever een warmtepomp die niet pendelt. Neem een kleine WP en stook op die paar koude dagen met COP=1 bij
( >:) )

Ook nog goedkoper (alhoewel met COP=1?) en soms een kleinere unit.
Waar is toch die aanname dat een warmtepomp gaat pendelen op gebaseerd? Grafieken van mij gezien de laatste twee weken die ik hier heb gepost? Met 12 graden buiten, aanvoertemperatuur 27 graden, 8 starts op een dag. Weinig spannend, geenszins een probleem.

Zolang het minimumvermogen van de warmtepomp (inverter) bij temperaturen lager dan een graad of 7 geen probleem is met je afgiftesysteem ga je geen probleem krijgen. Boven de 7 graden is de warmtevraag beperkt waardoor het aantal draaiuren sowieso daalt, dan zal 'ie zo nu en dan even aan springen op minimumvermogen.

Bij -8 nacht om -3 overdag zonder wind, binnentemperatuur op 19 zit ik op een 2-3kw warmteverlies gemiddeld. 9kw inverter warmtepomp (veel te groot!) en het gaat uitstekend, veel meer dan 10 starts op een dag kom ik niet tegen. Balans is het sleutelwoord, had ik hier een 18kw model neergezet, was het pendelen sneller opgetreden, maar zelfs dan zal het aantal starts tot een stuk 20 op een dag beperkt zijn.

Alsnog geen groot probleem, maar de meerwaarde neemt dan wel af. Boven de 9-12kw worden de unit behoorlijk groot en ook wel wat duurder.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:54:
[...]

Volgens mij gaat het daar om het etmaal gemiddelde van de binnentemperatuur.
Dus gemiddelde temperatuur van nachtverlaging en dag temperatuur.
Die 18 is geen standaard, maar vrij instelbaar bij de settings van Mindergas.
Ik heb voor zover ik weet ook niet anders beweerd. Die 18 is standaard, althans ik lees het hier niet anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vCeNpXe4pI1TxxhPJJHcO3P8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:15:
[...]

Ik heb voor zover ik weet ook niet anders beweerd. Die 18 is standaard, althans ik lees het hier niet anders:
[afbeelding]
Klopt, maar wat is standaard?
Een soort van fabrieksinstellingen...

Bij iedereen kunnen die waardes afwijken, bij mij iig wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Waar is toch die aanname dat een warmtepomp gaat pendelen op gebaseerd? Grafieken van mij gezien de laatste twee weken die ik hier heb gepost? Met 12 graden buiten, aanvoertemperatuur 27 graden, 8 starts op een dag. Weinig spannend, geenszins een probleem.

Zolang het minimumvermogen van de warmtepomp (inverter) bij temperaturen lager dan een graad of 7 geen probleem is met je afgiftesysteem ga je geen probleem krijgen. Boven de 7 graden is de warmtevraag beperkt waardoor het aantal draaiuren sowieso daalt, dan zal 'ie zo nu en dan even aan springen op minimumvermogen.

Bij -8 nacht om -3 overdag zonder wind, binnentemperatuur op 19 zit ik op een 2-3kw warmteverlies gemiddeld. 9kw inverter warmtepomp (veel te groot!) en het gaat uitstekend, veel meer dan 10 starts op een dag kom ik niet tegen. Balans is het sleutelwoord, had ik hier een 18kw model neergezet, was het pendelen sneller opgetreden, maar zelfs dan zal het aantal starts tot een stuk 20 op een dag beperkt zijn.

Alsnog geen groot probleem, maar de meerwaarde neemt dan wel af. Boven de 9-12kw worden de unit behoorlijk groot en ook wel wat duurder.
Ik snap het ook niet helemaal. Pendelen is veelvuldig starten en stoppen achter elkaar met hele korte runs. Dat een machine afslaat als de waarden gehaald zijn en weer start als hij eronder zakt is geen pendelen.
Koelmachines doen in het voor en naseizoen niet anders en voor een WP zou het een probleem zijn? Een machine slijt er ook niet harder van. Echt pendelen is alleen slecht omdat de machine warm wordt (bij stilstand geen koeling van motor en compressor) en opbouwen van oliedruk in compressor. Het kritieke aantal start/stops in veelal door de fabrikant beveiligd door een anti-pendel beveiliging in de software.
Als de machine uit staat verbruikt hij ook geen stroom, dus per saldo maakt het niets uit of de machine continue draait of start/stopt. Je verliest er niet meer warmte door in je huis en dat bepaald hoeveel vermogen je in de machine moet stoppen.
Voordeel is dat het aantal draaiuren voor lagers en pompen en afdichtingen veel minder wordt en de machine waarschijnlijk langer meegaat dan bij continue op heel laag vermogen draaien. Waar zit dan je winst?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Ik hou je nauwlettend in de gaten, want ik ga hier binnenkort ook mee bezig.
De schroeffunderingen voor mijn "afdakje" heb ik al in de grond zitten, nu wachten tot de timmerman tijd heeft :P

Ik ga ook iets met houten lamellen maken, ik denk vrij grote planken, vrij grote tussenruimte onder 45 graden.

deze grote gaat wel goed verwacht ik, alleen is dit geen 45 graden

[afbeelding]
Met dit idee in mijn achterhoofd aan de slag gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fHk5m63Rsu8lIMt9043g9I2Q/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FeDLN5sbwuzI4nmJGVAkmxP5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mzxhmCwDr64B0ncghMRXQesi/thumb.jpg

Voorkant is klaar, achterkant komt over paar weken. Leidingen zijn binnen, dus kunnen daarmee aan de slag :P

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Beste allen,

lees al een tijdje mee (bijna een dagtaak ;-)) en leg graag mijn situatie aan jullie voor. Zoals velen hier wil ik graag van het gas af, ivm Groningen en CO2. Mag best iets kosten voor het goede doel, dus zit niet al te strikt aan TVTs vast.

Situatie:
- Huis: jaren 20-30, 150 m2 woonopp, spouwmuurisolatie, dubbel glas (van ongeveer 20 jr oud), Tonzon vloerisolatie, dakisolatie, woonkamer ong 45 m2 met convectorput aan de ene kant en T21 radiator van 200x50 cm aan de andere kant. 1x35A electriciteitsaansluiting.
- Ligging: woonwijk in Leiden met buren beide kanten, 12 m diepe tuin die weer grenst aan de even diepe tuin van de overburen.
- Nu remeha calenta 28C, aanvoertemperatuur minimaal 45 graden (ivm convectorput) tot maximaal 60 graden. Dit was ook in de recente koudegolf voldoende om het huis op temperatuur te krijgen. Meestal besluit de Isense thermostaat overdag met intervallen 45 graden te stoken om de boel warm te houden (houd ik bij met OTGW icm grafana).
- Huidig jaarverbruik 850 m3/gas (we stoken vrij spaarzaam, komt hier maar zelden boven de 19 graden uit), waarvan ik ongeveer 90 m3 aan warm water. Hier is niet in meegenomen dat we bij recent verbouwde keuken een Quooker voor warm water en inductieplaat hebben genomen.
- Zonnepanelen: ik dek mijn jaarverbruik nu ruim of (2650 opbrengst bij 2400 verbruik) en kan nog een aantal panelen bijleggen, dat ben ik dan ook van plan als ik over ga op een warmtepomp + boiler.

Formule Koevlaas 800 * 8 / 1650 = 3.87
In de echt koude dagen verbruikte ik ongeveer 10 m3, dat zou dus overeenkomen met 80 kwH warmte. Als je dat in 24 uur moet opwekken heb je 3.33 kw nodig, dus heel ver ligt het daar niet vandaan.
Ik wil wel iets hoger gaan zitten, want wil wel de vrijheid hebben om een wat hogere temperatuur te kunnen instellen. En bij voorkeur wil ik ook SWW electrisch opwekken. Lijkt me handig om dan ook de vrijheid te hebben dit met COP=1 te doen, zodat ik mijn opgewekte stroom direct kan gebruiken. Ik gebruik pimatic als domotica systeem dus efficiënt aansturen zou wel moeten lukken.

Overwegingen:
- Lawaai: dit is mijn grootste angst. Op het dak kan niet want vol met zonnepanelen. Beste optie lijkt me nog in de tuin. Zou achter het schuurtje kunnen, ongeveer 5 m van de gevel vandaan. En ik betaal dan ook graag voor een geluidsdempende kast, als die goed werkt. Eventueel nog een extra overweging om niet te laag te zitten qua vermogen, zodat de pomp meestal niet op vol vermogen werkt.
- Ik ben bezig om de convectorput te voorzien van fans, zodat de warmteafgifte bij lagere temperaturen stijgt. Ditzelfde trucje zou ik bij de radiator voor kunnen doen, ben ook zeker bereid die te vervangen voor een T22 of Jaga, vloerverwarming is geen optie (te grote ingreep, zie ik niet zitten).
- Ivm geluid zat ik te denken aan een split unit en geen monoblock. Ik begrijp dat Panasonic relatief stille units maakt, dus een split 7 kW systeem (KIT-WC07H3E5 Aquarea, maximale aanvoertemp 55) leek mij wel aardig. Dan moet de leiding wel langs de geven en een stukje door de grond en de schuur, maar 15 m zou volgens mij genoeg moeten zijn. Alternatief is de Loria (6 of 8 kw), die heeft gelijk ook ondersteuning voor SWW, die ik bij Panasonic apart zou moeten regelen. En er is een lokale installateur die dit aan biedt, ook fijn. In de TS staat dat het geluid gemiddeld is, ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een geluidswerende kast. Echt geen zin in klagende buren (en ben zelf ook best gevoelig voor geluid).

Wat denken jullie, reken ik mezelf rijk en is er meer nodig? Is het beter eerst een winter met een lagere aanvoerstemperatuur te werken voor de zekerheid? Eventueel kan ik mijn CV parallel laten staan voorlopig.
Dank voor het meedenken in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:28:
[...]
Je verliest er niet meer warmte door in je huis en dat bepaald hoeveel vermogen je in de machine moet stoppen.
Voor een WP, ongelijk aan COP=1, geldt volgens mij niet wat je er in moet stoppen maar wat je er uit krijgt. Als de ene wijze een lage en de andere een hoge COP tot gevolg heeft lijkt mij die laatste de aantrekkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:47:
[...]

Met dit idee in mijn achterhoofd aan de slag gegaan:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Voorkant is klaar, achterkant komt over paar weken. Leidingen zijn binnen, dus kunnen daarmee aan de slag :P
Strak werk! bedankt voor het idee, beter goed gegapt als slecht bedacht :P

@Pietje555 / @Verwijderd Ik snap ook die "pendelangst" niet zo. Hier een 11,2 KW WP en ook geen centje pijn hier, zowel niet bij -10 als bij +15.

Op hoofdlijnen goed dimensioneren en de rest goed inregelen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stat Wat is de link tussen split/monoblock en minder/meer lawaai ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:08:
@stat Wat is de link tussen split/monoblock en minder/meer lawaai ?
Ik bedoelde dat ik met een split flexibeler ben met het plaatsen van het lawaai (de buitenunit). Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stat schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Ik bedoelde dat ik met een split flexibeler ben met het plaatsen van het lawaai (de buitenunit). Of zie ik dat verkeerd?
Afhankelijk van jouw situatie, welke ik niet ken, zou dat een overweging kunnen zijn, "lange(re)" koelleidingen vs. "lange(re)" CV-toevoer/-retourleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

stat schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Met een split heb je juist te maken met een max leiding van de leidingen tussen binnen en buiten unit. Dus eigenlijk minder flexibel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:13:
[...]

Afhankelijk van jouw situatie, welke ik niet ken, zou dat een overweging kunnen zijn, "lange(re)" koelleidingen vs. "lange(re)" CV-toevoer/-retourleidingen.
Volgens mij is direct in en om het huis niet goed mogelijk bij mij, CV-leidingen naar buiten lijken me een minder goed idee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stat schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Volgens mij is direct in en om het huis niet goed mogelijk bij mij, CV-leidingen naar buiten lijken me een minder goed idee, toch?
Ik heb geen ervaring met 'lange(re)' leidingen kan de voors en tegens dan ook niet beoordelen, zeker niet vanuit de praktijk. Het monoblock is de meest 'simpele'/goedkoopste oplossing in mijn optiek en beschikbaar zonder dat je 100% overcapaciteit hoeft te nemen. Voor ongeveer 1.000.00 na subsidie heb je nl. al een 5kW monoblock op de stoep staan.
EDIT:
Voor < 200.00 na subsidie extra heb je een 200l warmtepompboiler, zo dat je altijd over 100% v.d. gewone WP voor verwarming kunt beschikken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:05:
[...]

Voor een WP, ongelijk aan COP=1, geldt volgens mij niet wat je er in moet stoppen maar wat je er uit krijgt. Als de ene wijze een lage en de andere een hoge COP tot gevolg heeft lijkt mij die laatste de aantrekkelijkste manier.
COP is helemaal niet interessant. Een tijdens een start/stop periode kun je best een hogere COP halen voor het moment dat de machine draait. Als hij stilstaat gebruikt hij (bijna) niets. Als hij continue draait heb je altijd het verlies van de mechanica (pompen,ventilatoren) welke niets aan je warmteproductie toevoegen. Daarnaast haal je meestal niet de meest ideale dT als hij pruttelt.
Mogelijk zit de winst in de TVT omdat de machine langer mee gaat, en dus minder afschrijft per jaar.
Alleen kijken naar je energie kosten is jezelf misleiden. je moet dan ook je vervangingskosten en onderhoud mee rekenen. Laat je de installatie door een installateur installeren en zou er geen subsidie zijn dan is een WP nauwelijks terug te verdienen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stat ik zou inderdaad voor een mooie kleine WP gaan, waar je wel ff rekening mee met houden is dat jij die 10m3 op een zeer koude dag wel een WP moet hebben die dat vermogen levert bij die extreem koude temperaturen met een relatief hoge Ta.

Een kleine WP kan mooi ver terug moduleren maar zal als het nodig is wel op vol vermogen moeten draaien wat meer kans op geluid geeft als een zwaardere WP die op deellast draait.

En als je bang bent voor geluid neem ik aan dat je 's nachts bedoelt, dus als je de WP 's nachts uit wil zetten vanwege geluidsreductie moet je die 80kWh benodigde warmte delen door 16 = 5 kW WP, dus dan wel de hele dag op vol vermogen loopt (met het nodige geluid tot gevolg).

En als jij die 10m3 verbruikt hebt met selectief stoken zal het daadwerkelijke warmteverlies veel hoger zijn als 80kW als je 24*7 gaat verwarmen.

Al met al veel afwegingen die je zelf moet maken :P

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 15-03-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pietje555 Die conclusie van COP is niet interessant, is niet hetzelfde als wat ik uit de maandelijkse overzichten lees. Daar worden de hoogste COP waardes behaald door de continu-laag stokers, maar ieder zijn/haar interpretatie van de gegevens uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kom ik toch echt op het punt van @Oxellaar uit, het ding moet comfort leveren. Al zou het iets COP kosten, eerlijk gezegd denk ik dat het redelijk om het even is, categorie geneuzel in de marge (lagere aanvoertemp vs hogere gemiddelde buitentemperatuur). Als je geen backups (gas/elektra) hebt dan zul je op piekvermogen moeten dimensioneren, of in ieder geval op 95% daarvan of accepteren dat er gevallen zullen zijn dat je in de kou zit.

Dat laatste is geen optie voor me, niet voor een klein en voornamelijk theoretisch COP-nadeel. Daarbij, salderingsregeling weg = goedkoper overdag stoken als je panelen hebt. Dan wordt de COP nog wat minder relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:55

peer

oeps

Ik heb ook eindelijk pimatic draaiend en kan hierdoor mijn Elga eens goed monitoren.
Volgens mij was het vannacht 1 lange run met 2 defrosts?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LruarUJqMcQhJgehCJVeovzb/thumb.jpg

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:46
gjcvro schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 00:28:
Hoe wordt er omgegaan met het plaatsen van buiten units? Ik kreeg afgelopen maandag op het gemeentehuis te horen dat er een bouwvergunning voor aangevraagd moet worden, omdat het een overig bouwwerk is, hoger dan 1 meter. Nederland moet van het gas af, maar makkelijk maken we het niet. Even 450 € aftikken en 8 weken wachten.

Of een hondenhok maken.. Dat is wel vergunningsvrij.
Voor een ieder die er nu en in de toekomst mee te maken zou kunnen krijgen.
Ga hier even lezen, dan hou je heel veel geld in je zak:
http://wetten.overheid.nl...1#Hoofdstuk2_Paragraaf2.2

Laat je niet alles wijsmaken door sommige overheidsdienaren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:46
gatgda schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:02:
[...]

Als ik op ga kijken of een vergunning nodig is, is het criterium of het meer dan een halve meter uitsteekt (ivm oppervlakte of volumetoename). En bij de kleine buitenunits is dit zeker niet het geval. De rest gaat over vergunningen ed. Dan staat er bij mij iig dat er geen vergunning nodig is.
Edit: ik zou zelf ook wel kijken of er iets van een hokje omheen kan, maar dat zou niet mijn eerste prioriteit zijn.
Even doorspitten:

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:55:
[...]
De Alpha Innotec die ik op het oog heb kan tot 31% van z'n max., dus dat is al iets. Tweede regelstrategie zou moeten zijn dat de warmtepomp niet direct gaat opschalen naar hoog vermogen bij geringe warmtevraag. Datzelfde gedrag vertoont m'n CV nu ook. Bij kleine warmtevraag gaat de ketel op minimaal vermogen aan de slag.
Helemaal mee eens. Sowieso verbaas ik mij over de ingewikkelde regelcriteria die blijkbaar nodig zijn om zoiets simpels als de ruimtetemperatuur te regelen. Bij mijn CV hangt er gewoon een thermostaat in de woonkamer. Al naar gelang de warmtevraag laat deze de ketel wat harder branden en de pomp wat sneller draaien. Waarom kan een warmtepomp niet gewoon op precies dezelfde supersimpele manier worden aangestuurd? Waarom moet dat zo moeilijk moet stooklijnen etc?
Kan iemand mij dat uitleggen?

@ericplan: Welke Alpha Innotec kan zo ver terug? En heb je een link naar die documentatie? Ik ben namelijk bij diverse fabrikanten aan het zoeken geweest en heb nog nergens terug kunnen vinden wat het regelbereik van de diverse WP'en is.
stat schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:54:
- Nu remeha calenta 28C, aanvoertemperatuur minimaal 45 graden (ivm convectorput) tot maximaal 60 graden. Dit was ook in de recente koudegolf voldoende om het huis op temperatuur te krijgen. Meestal besluit de Isense thermostaat overdag met intervallen 45 graden te stoken om de boel warm te houden (houd ik bij met OTGW icm grafana).
- Ik ben bezig om de convectorput te voorzien van fans, zodat de warmteafgifte bij lagere temperaturen stijgt. Ditzelfde trucje zou ik bij de radiator voor kunnen doen, ben ook zeker bereid die te vervangen voor een T22 of Jaga, vloerverwarming is geen optie (te grote ingreep, zie ik niet zitten).
Ik denk dat met je zeer beperkte afgifteoppervlak en de hoge watertemperatuur een WP helemaal niet interessant is. Die watertemperatuur moet naar zo'n 30 graden (gemiddeld) om een beetje fatsoenlijke COP te kunnen halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2018 17:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren in het gemeentehuis geweest om de bouwdocumenten in te zien van mijn nieuwe woning.
Leuk om al die documenten en correspondentie over van alles en nogwat in te zien.

Heb daar het volgende gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E3KmVtkGnoOmSoRp9X4t42z4/thumb.jpg

EPC = 0,77

RC Gevels = 4
RC Beglazing = 2,5
RC Dak = 4
RC Vloer = 4

Denk dat ik eerst aan de slag mag met (in ieder geval) de dakisolatie voordat we dit een beetje naar beneden kunnen krijgen?
0,77 vind ik ook wel vrij hoog voor een huis uit 2008 :X

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-03-2018 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:06:
[...]

Helemaal mee eens. Sowieso verbaas ik mij over de ingewikkelde regelcriteria die blijkbaar nodig zijn om zoiets simpels als de ruimtetemperatuur te regelen. Bij mijn CV hangt er gewoon een thermostaat in de woonkamer. Al naar gelang de warmtevraag laat deze de ketel wat harder branden en de pomp wat sneller draaien. Waarom kan een warmtepomp niet gewoon op precies dezelfde supersimpele manier worden aangestuurd? Waarom moet dat zo moeilijk moet stooklijnen etc?

@ericplan: Welke Alpha Innotec kan zo ver terug? En heb je een link naar die documentatie? Ik ben namelijk bij diverse fabrikanten aan het zoeken geweest en heb nog nergens terug kunnen vinden wat het regelbereik van de diverse WP'en is.
Een warmtepomp werkt op precies dezelfde eenvoudige manier (thermostaat) als CV ketels maar er zijn mensen die het nodeloos ingewikkeld maken :+

Zelf gebruik ik WAR om de Ta enigzins af te stemmen naar de buitentemperatuur, maar gewoon een thermostaat die warmte vraagt of niet, net zoals "vroegâh" met een CV ketel.

Als je de thermostaat van de Mitsu zelf gebruikt (doe ik niet) bepaalt hij geloof ik ook nog hoe "hard" hij moet werken om de ruimte snel op de gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je zeker dat dat geen typfout is? Want dat is een U-waarde van 0.4, iets wat je met de beste triple-glas kozijnen van tegenwoordig nog niet voor elkaar krijgt.... 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
[...]

[...]

Ik denk dat met je zeer beperkte afgifteoppervlak en de hoge watertemperatuur een WP helemaal niet interessant is. Die watertemperatuur moet naar zo'n 30 graden (gemiddeld) om een beetje fatsoenlijke COP te kunnen halen.
Dat werkt ook prima met een warmtepomp hoor ruimte op constante temperatuur houden. Hier ook een normale kamerhermostaat en kamer blijft op de gewenste temperatuur. Die bepaald hoe hoog de temperatuur in het CV systeem mag worden.

Velen maken het hier te moeilijker nodig is. Maar dat lijkt een beetje tweaker eigen om alles te willen weten en (te) vroegtijdig vollexig in eigen beheer te willen doen.

Ik zou zeggen WP erin op een kamerthermostaat en zijn gangetje laten gaan. Gaan 100% werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Simpel, deze dingen komen relatief gezien uit het stenen tijdperk, zeker qua software en dan zeker bij LG. Kortom, ze ondersteunen (behalve de Elga) geen Opentherm en dat heb je nodig om écht netjes te kunnen regelen. Beste optie die je nu hebt is een weersafhankelijke stooklijn met naregeling (aan/uit thermostaat die een beetje intelligent is) waarbij je aanvoertemperatuur zo is gekozen dat 'ie net even wat meer levert dan het warmteverlies van het huis bij temperatuur X.

Dat laatste is even spelen, zet je Ta te hoog dan krijg je hele korte cyclussen, niet zo best voor de compressor en het kost je je COP. Zet je hem te laag, dan komt de ruimte nooit op temperatuur. Doe je geen naregeling dan gaat je ruimtetemperatuur varieren naargelang de omstandigheden (zon, oven aan, veel mensen in huis, wind op het huis, stuifsneeuw, etc).

Ideaal is het nog niet helemaal maarja. Spul raakt net een beetje in zwang bij de massa, denk dat het de komende jaren wel beter gaat worden. Hopelijk implementeren ze een keer Opentherm.......dan ben je van dit gezeik af en zoekt de thermostaat het verder zelf mooi uit wat 'ie nodig heeft. Dat zou veruit de meest ideale optie zijn, gecombineerd met de lage minimale vermogens van een warmtepomp kan een Opentherm thermostaat dan mooi schalen naargelang de warmtebehoefte.

Gaat vrees ik nog wel even duren :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

[...]

[...]
Dat is deze:
https://www.alpha-innotec...te/lwdv91-13-hdv9-13.html

De detailinformatie staat alleen op de Duitse site, niet op de Engelstalige pagina's. Komt in september op de markt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:20:
[...]

Weet je zeker dat dat geen typfout is? Want dat is een U-waarde van 0.4, iets wat je met de beste triple-glas kozijnen van tegenwoordig nog niet voor elkaar krijgt.... 8)7
Geen idee? Zijn de officiele documenten...
Ik zie op een andere pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y8h2swjDbhIubuzMfFXA2drX/thumb.jpg

een U van 1,6

Maar hier weer een EPC van 2,5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0gxhtIu7hd7WOVFyilNOScdI/thumb.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 15-03-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een U van 1.6 (is Rc 0.625) is al een stuk realistischer. Rc 2.5 is niet bepaald haalbaar voor ramen, en zeker niet in 2008.
Kun je die oppervlaktes ergens op "mappen"? Want er wordt gesproken over panelen. Maar dat zal geen glas zijn, of er is ergens bijzonder creatief gerekend.
ericplan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:34:
[...]
Dat is deze:
https://www.alpha-innotec...te/lwdv91-13-hdv9-13.html
De detailinformatie staat alleen op de Duitse site, niet op de Engelstalige pagina's. Komt in september op de markt.
Dank voor de link, maar ik kan in de technische specs nog steeds nergens het minimale en maximale vermogen vinden. Alleen het minimale vermogen bij +2° en het maximale bij -7°C, maar dat is bij verschillende temperaturen, en zegt dus niets. Of heb ik niet goed gekeken?

[ Voor 90% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:37:
Een U van 1.6 (is Rc 0.625) is al een stuk realistischer. Rc 2.5 is niet bepaald haalbaar voor ramen, en zeker niet in 2008.
Kun je die oppervlaktes ergens op "mappen"? Want er wordt gesproken over panelen. Maar dat zal geen glas zijn, of er is ergens bijzonder creatief gerekend.
Een heel fors gedeelte van het huis bestaat uit glas, en zeker met de oppervlaktes per zijde, kan ik me haast niet anders voorstellen dan dat dit wel de meters zijn die uit glas bestaan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet dan toch wel erg bijzonder glas zijn.... Hoe dik is het? En wat is de opbouw?
Even voor wat realistische cijfers: Momenteel zit het beste triple glas wat je kunt krijgen op een U-waarde van 0.5 (Rc 2), de meeste rond de 0.7 (Rc 1.5).

[ Voor 47% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:25:
Ik zou zeggen WP erin op een kamerthermostaat en zijn gangetje laten gaan. Gaan 100% werken.
Wel even goed kijken wat voor thermostaat je pakt. Je box-standard Honeywel doet twaalf regelmomenten per uur. Dat is met een traag systeem als dit (warmtepomp + vloerverwarming) niet ideaal. De Honeywells met Opentherm hebben iets dat low load control heeft wat ook zorgt voor enorm veel starts/stops als de ruimte op temperatuur is (bijzonder irritant en met vloerverwarming totale onzin), dus zelfs Opentherm hoeft niet de heilige graal te zijn: de implementatie is belangrijk.

Een thermostaat als de Nest kun je laten weten dat je een warmtepomp + traag afgiftesysteem hebt, die beperkt dan heel bewust het aantal schakelingen (en vertraagt een start zelfs als de warmtepomp net is gestopt). De Nest start ook maximaal 5 uur van tevoren op om de doeltemperatuur te halen, dat is bepaald geen overbodige luxe in sommige omstandigheden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Maar, voor zowel @Grolsch en @Verwijderd geldt, als ik het goed in mijn hoofd heb, dat jullie beide een vrij grote buffer in je systeem hebben opgenomen. Als dat klopt, lijkt me dat een goeie verklaring voor jullie niet-pendel verschijnsel. Of ligt het daar niet aan?
Grolsch schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Strak werk! bedankt voor het idee, beter goed gegapt als slecht bedacht :P

@Pietje555 / @Verwijderd Ik snap ook die "pendelangst" niet zo. Hier een 11,2 KW WP en ook geen centje pijn hier, zowel niet bij -10 als bij +15.

Op hoofdlijnen goed dimensioneren en de rest goed inregelen :P

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Dat laatste over de Nest twijfel ik toch wat aan.
Hoe weet de Nest dat de warmtepomp daadwerkelijk is gestopt, want de Nest communiceert met geen enkele warmtepomp. Nest is gewoon aan/uit.

Als je een regeling wilt die jij omschrijft, dan heb je aan de eigen thermostaat van de warmtepomp genoeg.
Je hoeft niet perse WAR te stoken, volledig RAR is ook mogelijk.
En een honeywell thermostaat staat standaard op 6 schakelingen per uur, dit is aan te passen naar 3,6,9 en 12 schakelingen per uur.
Maar waarom zou je die willen gebruiken als de ruimte thermostaat van de fabrikant het veel beter doet?

En aub geen OT, dat is een versnipperd protocol wat van mij mag verdwijnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 15-03-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
fibaro temp meter + z-wave + relais en wat programeercode en je kunt naar hartenlust programmeren wat je wilt. Ik vind het echt een uitkomst... thermomter ligt gewoon op de kast, geen thermosstaat aan de wand, geen omkijken naar... enkel ff op koelen en verwarmen zetten na en voor de winter... DAT is gemak en comfort

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blauwemac schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:34:
Maar, voor zowel @Grolsch en @Verwijderd geldt, als ik het goed in mijn hoofd heb, dat jullie beide een vrij grote buffer in je systeem hebben opgenomen. Als dat klopt, lijkt me dat een goeie verklaring voor jullie niet-pendel verschijnsel. Of ligt het daar niet aan?

[...]
Nee, ik heb geen groot buffervat (120 liter), maar dat voorkomt niet "pendelen" door te weinig afgifte. Dat geisoleerde vat is ook zo op temperatuur. Je moet zorgen voor voldoende warmteafgifte en een hydraulisch goed ingeregeld systeem, en daar helpt een buffervat wel mee.
develdonk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:42:
fibaro temp meter + z-wave + relais en wat programeercode en je kunt naar hartenlust programmeren wat je wilt. Ik vind het echt een uitkomst... thermomter ligt gewoon op de kast, geen thermosstaat aan de wand, geen omkijken naar... enkel ff op koelen en verwarmen zetten na en voor de winter... DAT is gemak en comfort
Dat is natuurlijk helemaal super als Tweaker zijnde, maar mijn vrouw prefereert toch een kastje aan die muur met maar 2 knoppen. Vrouw te warm knopje naar beneden, vrouw te koud knopje naar boven.

Of ik moet een sensor in mijn vrouw bouwen, maar zulke complexe sensoren bestaan nog niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Grolsch schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:26:
@stat ik zou inderdaad voor een mooie kleine WP gaan, waar je wel ff rekening mee met houden is dat jij die 10m3 op een zeer koude dag wel een WP moet hebben die dat vermogen levert bij die extreem koude temperaturen met een relatief hoge Ta.

Een kleine WP kan mooi ver terug moduleren maar zal als het nodig is wel op vol vermogen moeten draaien wat meer kans op geluid geeft als een zwaardere WP die op deellast draait.

En als je bang bent voor geluid neem ik aan dat je 's nachts bedoelt, dus als je de WP 's nachts uit wil zetten vanwege geluidsreductie moet je die 80kWh benodigde warmte delen door 16 = 5 kW WP, dus dan wel de hele dag op vol vermogen loopt (met het nodige geluid tot gevolg).

En als jij die 10m3 verbruikt hebt met selectief stoken zal het daadwerkelijke warmteverlies veel hoger zijn als 80kW als je 24*7 gaat verwarmen.

Ik verbruikte in de winter wel 16 of 18m3 per dag met selectief stoken. Doe het nu met een 6kW pana

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Ondertussen heb ik best een stuk doorgelezen, sommige delen wat diagonaal, maar ik kan nergens iets over WP's vinden. Of heb ik dan te diagonaal gekeken? Ook niet in de artikelen in de bijlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
develdonk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:42:
Wij hebben een erg groot verschil van inzicht in wat gemak en comfort is: Als ik een toestel van vele duizenden euro's koop wat mijn huis moet verwarmen (maakt niet uit of dat een CV-ketel of een WP is), verwacht ik niet dat ik zelf de hele regeling daaromheen nog moet programmeren. Dan verwacht ik dat ik er een kastje bij krijg waarin de fabrikant reeds een mooie regeling heeft gebouwd. En dat ik dat kastje dan alleen nog maar aan hoef te sluiten en dat het dan gewoon werkt. Dát is pas gemak en comfort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
MikeyMan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:10:
Gisteren in het gemeentehuis geweest om de bouwdocumenten in te zien van mijn nieuwe woning.
Leuk om al die documenten en correspondentie over van alles en nogwat in te zien.

Heb daar het volgende gevonden:
[afbeelding]

EPC = 0,77

RC Gevels = 4
RC Beglazing = 2,5
RC Dak = 4
RC Vloer = 4

Denk dat ik eerst aan de slag mag met (in ieder geval) de dakisolatie voordat we dit een beetje naar beneden kunnen krijgen?
0,77 vind ik ook wel vrij hoog voor een huis uit 2008 :X
Ik vind het helemaal niet slecht voor een huis 2008, nu is het bouwbesluit 0.4.

Qua isolatie werkt het een soort van logaritmisch, de meeste winst zit in het stuk van geen isolatie naar enige isolatie. Dus ik denk dat je relatief veel kosten hebt van rc4 naar de huidige rc6 en de besparingen gering zijn.

Beglazing met een u waarde van 1.6. Dat is zover ik goed op mijn netvlies heb, helemaal niet slecht voor die tijd. De huidige standaard bij dubbel glas is 1.1, pas als het glas niet meer goed is, iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:25:
[...]

Ik verbruikte in de winter wel 16 of 18m3 per dag met selectief stoken. Doe het nu met een 6kW pana
Dan heb je een redelijk geisoleerd huis waar selectief stoken blijkbaar niet zoveel voordeel bood :?

18*8=144/24=6kW per uur nodig om dezelfde warmte te genereren, dus dat kan precies bij 24 uur draaien met een WP.

Wat ik bedoelde is dat je in jouw situatie dus niet weg gaat komen met 12 uur per dag stoken met een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blauwemac schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:34:

[...]
Ik heb geen buffer, bij m'n ouders geen buffer en bij Pascal ook geen buffer geplaatst. In alle gevallen geen enkel probleem met pendelen, hoewel een buffer dan wel platenwisselaar bij pa geen gek idee was geweest: de LG vindt het niet grappig als de pomp van de gasketel loopt en hijzelf niet... Nadeel is wel dat de aanvoertemperatuur dan omhoog zou moeten (voor warmteoverdracht heb je temperatuurverschil nodig).

Het gaat om het vermogen, zolang het minimumvermogen een beetje in de buurt ligt van de afgifte van het systeem kun je het best bont maken. Ik heb nu al een grotere, d'r had rustig een 14kw ingekund: dat werd alleen wel een slagje duurder en de buitenunit twee keer zo groot (voornaamste bezwaar). Het gaat dan ook met name om de wat lagere temperaturen, dat 'ie bij 10 graden meer levert dan noodzakelijk: lekker boeiend, de warmtebehoefte is dan hier nihil. Die paar extra starts overleeft het ding wel.

Heb je bij 0 graden nog teveel vermogen op minimum vermogen, dan heb je een probleem. Daar helpt een kleine buffer niet tegen, stelt het probleem hoogstens ietsje uit. Het probleem dat een buffer oplost is primair een flow-probleem/dT-probleem, wat ik hier (22mm hoofdleiding) en bij pa (28mm hoofdleiding) niet heb (dT 4-7 graden).

Je zou kunnen zeggen dat ik schaal op minimumvermogen daar waar anderen hier op maximumvermogen schalen. Ik ga zo groot als dat afgifte, budget en ruimte redelijkerwijs toelaten.
Oxellaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:36:
@Verwijderd Dat laatste over de Nest twijfel ik toch wat aan.
Hoe weet de Nest dat de warmtepomp daadwerkelijk is gestopt, want de Nest communiceert met geen enkele warmtepomp. Nest is gewoon aan/uit.
Hij gaat er wel vanuit dat relais open = uit. Dat doet de LG ook netjes, verder geen enkele communicatie inderdaad.
Als je een regeling wilt die jij omschrijft, dan heb je aan de eigen thermostaat van de warmtepomp genoeg.
Je hoeft niet perse WAR te stoken, volledig RAR is ook mogelijk.
En een honeywell thermostaat staat standaard op 6 schakelingen per uur, dit is aan te passen naar 3,6,9 en 12 schakelingen per uur.
Maar waarom zou je die willen gebruiken als de ruimte thermostaat van de fabrikant het veel beter doet?
Kan ook, hoewel die van LG een fucking drama is :P
En aub geen OT, dat is een versnipperd protocol wat van mij mag verdwijnen.
De implementaties verschillen nogal, maar het is beste dat we nu hebben dat nog een beetje open is. Qua principe is het wel ideaal, thermostaat vraagt waar de te verwarmen ruimte behoefte aan heeft qua aanvoertemperatuur. In theorie zou je dan zelfs 24 uur per dag door kunnen stoken (volgens sommigen hier het ideaal), terwijl 'ie zelfstandig beslist dat de aanvoer omhoog moet als het toch harder afkoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
arnnold schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:11:
[...]

Nou, daar ben ik aan begonnen, maar ben niet zo erg goed in die bureaucratische taal, met tig verwijzingen en afwijkingen/uitzonderingen. :?
En ik ben kennelijk niet de enige..@gatgda
Ik zou het erg op prijs stellen wat de genoemde artikelen in essentie zeggen, dus kort en bondig vertellen hoe hiermee te besparen is O-)
Mijn dank is groot

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Grolsch schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:41:
[...]

Dan heb je een redelijk geisoleerd huis waar selectief stoken blijkbaar niet zoveel voordeel bood :?

18*8=144/24=6kW per uur nodig om dezelfde warmte te genereren, dus dat kan precies bij 24 uur draaien met een WP.

Wat ik bedoelde is dat je in jouw situatie dus niet weg gaat komen met 12 uur per dag stoken met een WP.
Isolatie valt wel mee, huis is van 1974, achteraf spouwmuur isolatie toegepast, en we hebben veel glas. Temperatuur bij aanwezigheid op 19 graden. Bij afwezigheid 16 of 17 en in de nacht zelfs terug tot 15.

Ik zou nu ook met verlaging kunnen werken, en ook al wordt beweert van niet dan is mijn verbruik wel degelijk minder, maar ik verkies op dit moment comfort, dus lekker gewoon heel de dag 21,5 - 22.0

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jerh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Ik vind het helemaal niet slecht voor een huis 2008, nu is het bouwbesluit 0.4.

Qua isolatie werkt het een soort van logaritmisch, de meeste winst zit in het stuk van geen isolatie naar enige isolatie. Dus ik denk dat je relatief veel kosten hebt van rc4 naar de huidige rc6 en de besparingen gering zijn.

Beglazing met een u waarde van 1.6. Dat is zover ik goed op mijn netvlies heb, helemaal niet slecht voor die tijd. De huidige standaard bij dubbel glas is 1.1, pas als het glas niet meer goed is, iets aan doen.
Ja de vraag is of die waardes kloppen. En if so, of het met een warmtepomp een beetje gasloos te krijgen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:39:
[...]

Wij hebben een erg groot verschil van inzicht in wat gemak en comfort is: Als ik een toestel van vele duizenden euro's koop wat mijn huis moet verwarmen (maakt niet uit of dat een CV-ketel of een WP is), verwacht ik niet dat ik zelf de hele regeling daaromheen nog moet programmeren. Dan verwacht ik dat ik er een kastje bij krijg waarin de fabrikant reeds een mooie regeling heeft gebouwd. En dat ik dat kastje dan alleen nog maar aan hoef te sluiten en dat het dan gewoon werkt. Dát is pas gemak en comfort!
Kan, maar moet je bij meeste WP fabrikanten erbij kopen voor niet te weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
@Verwijderd
De standaard Honeywell die bij de Elga geleverd wordt hoor ik meerdere hier negatief over doen. Sinds installatie moduleert de Elga prima met de gevraagde kamertemperatuur. Mijn ervaring staat haaks op wat ik hier lees over de HCT. Meer als een jaar geleden ingesteld, niet meer naar om gekeken eigenlijk.. Tevreden met het resultaat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwort
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo,
Na een paar maanden zoeken hier op het forum, toch maar een bericht want ik kom er niet uit.
Ik heb een nieuwbouwwoning, juli as oplevering, met epc van 0,6. Rijtjeshuis (455m3), gas, smalle tuin (5.70). Ik wil gasloos, maar via bouwer is dat mislukt.
Nu in overleg met bedrijf dat hydrotop en zonnepanelen kan installeren, maar vind de kosten erg hoog (24000 euro voor 7kw hydrotop met 15 panelen-4860 wp).
Zijn er hier mensen met een rijtjeshuis die een buitenunit hebben? Ik heb tegen de achtergrens van de tuin een kleine schuur, tuin is zo’n 12 m diep. Ook uitbouw woonkamer van 1.20 meter (dus klein platdakje). Ik kan geen goede plek bedenken. Voortuin is geen optie. Wil geen geluidsoverlast, voor mezelf of buren, vandaar dat ik aan de hydrotop dacht. Nu is de twijfel er weer door de offerte voor de hydrotop.

Of is er nog iets anders mogelijk? Zag ook triplesolar, met pvt-panelen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Excuus als dit niet de juiste plek is voor mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Iwort schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:12:
Hallo,
Na een paar maanden zoeken hier op het forum, toch maar een bericht want ik kom er niet uit.
Ik heb een nieuwbouwwoning, juli as oplevering, met epc van 0,6. Rijtjeshuis (455m3), gas, smalle tuin (5.70). Ik wil gasloos, maar via bouwer is dat mislukt.
Nu in overleg met bedrijf dat hydrotop en zonnepanelen kan installeren, maar vind de kosten erg hoog (24000 euro voor 7kw hydrotop met 15 panelen-4860 wp).
Zijn er hier mensen met een rijtjeshuis die een buitenunit hebben? Ik heb tegen de achtergrens van de tuin een kleine schuur, tuin is zo’n 12 m diep. Ook uitbouw woonkamer van 1.20 meter (dus klein platdakje). Ik kan geen goede plek bedenken. Voortuin is geen optie. Wil geen geluidsoverlast, voor mezelf of buren, vandaar dat ik aan de hydrotop dacht. Nu is de twijfel er weer door de offerte voor de hydrotop.

Of is er nog iets anders mogelijk? Zag ook triplesolar, met pvt-panelen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb een keer een offerte van Triplesolar warmtepomp oplossing gezien, die was voor een doorsnee rijtjes huis ongeveer € 30k, zet een pvt warmtepomp installatie maar uit je hoofd.
Een monoblock WP, die zijn lekker stil los in je tuin.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je nu net een nieuw huis hebt, met nieuwe ketel en al een gasaansluiting, zou ik helemaal geen WP installeren. Waarschijnlijk is je verbruik nu ook al erg laag, die WP ga je never nooit terugverdienen. En al helemaal niet als die 24.000 (!) euro kost. Zelfs als het een factor 10 minder is wordt het al een uitdaging.
Nu lekker genieten van je huis, en tegen de tijd dat de CV-ketel afgeschreven is je opnieuw gaan oriënteren. Dan zijn de warmtepompen een stuk gangbaarder en goedkoper geworden, en kan het weer interessant zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2018 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:23:
Als je nu net een nieuw huis hebt, met nieuwe ketel en al een gasaansluiting, zou ik helemaal geen WP installeren. Waarschijnlijk is je verbruik nu ook al erg laag, die WP ga je never nooit terugverdienen. En al helemaal niet als die 24.000 (!) euro kost. Zelfs als het een factor 10 minder is wordt het al een uitdaging.
Nu lekker genieten van je huis, en tegen de tijd dat de CV-ketel afgeschreven is je opnieuw gaan oriënteren. Dan zijn de warmtepompen een stuk gangbaarder en goedkoper geworden, en kan het weer interessant zijn.
Ontmoediging is niet de insteek van dit topic.
Beter dat het gas helemaal niet aangelegd word.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ten eerste: Het gas ligt er bij @Iwort al.
En ten tweede is volgens mij de gedachte achter GoT (en niet alleen dit topic) dat Tweakers elkaar helpen. En iemand duizenden euro's laten uitgeven aan iets wat hij nooit meer gaat terugverdienen lijkt me daar geen onderdeel van.
Verder kunnen we hier wel heel moreel doen dat we zo hard van het gas af moeten omdat de gaswinning in Groningen aardbevingen veroorzaakt, maar die zaken staan compleet los van elkaar, want gas kun je ook gewoon in Noorwegen, Rusland of bij de Arabieren inkopen. Dit gebeurt al en hoeft slechts te worden opgeschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:14
[...]

Helemaal mee eens. Heb vorige week het minimum van de stooklijn verlaagd van 25 naar 23 graden, dus een stukje verder doorgetrokken, omdat het te warm werd in huis, terwijl er toch nog behoorlijk gestookt moest worden. De initieel gekozen stooklijn bleek verder precies goed. Mijn huis blijft mooi rond de 20 graden.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:41:
En ten tweede is volgens mij de gedachte achter GoT (en niet alleen dit topic) dat Tweakers elkaar helpen. En iemand duizenden euro's laten uitgeven aan iets wat hij nooit meer gaat terugverdienen lijkt me daar geen onderdeel van.
Verder kunnen we hier wel heel moreel doen dat we zo hard van het gas af moeten omdat de gaswinning in Groningen aardbevingen veroorzaakt, maar die zaken staan compleet los van elkaar, want gas kun je ook gewoon in Noorwegen, Rusland of bij de Arabieren inkopen. Dit gebeurt al en hoeft slechts te worden opgeschaald.
Ongetwijfeld, maar er zijn ook andere opties die minder geld kosten en ook voor hetzelfde resultaat zorgen
En wat gas betreft: volgens mij willen we helemaal niet van Rusland of Arabieren afhankelijk zijn als het even kan. Noorwegen ook liever niet, maar dat gaat dan nog.

Die 455 m3 is trouwens maar de vraag of dat de buitenmaten of binnenmaten zijn. Wij hadden hier een zelfde grapje, en de binnenmaten kwam op 350 m3 uit, buitenmaten 425. (kwamen we achter bij WOZ-opgave....). Dat scheelt wellicht al wat voor offerte. Daarnaast is er met gewone PV icm een gewone WP toch wel iets veel goedkopers te maken?
Edit: zag net dat de eerste offerte al over gewone PV ging, maar heb verder geen verstand van genoemde installatie. PV is overigens meestal veel goedkoper te vinden dan bij de meeste bedrijven in de offerte staat. Als je het zelf op het dak legt kan je dik onder de 1 euro per Wp zitten, met installatie met je er nog een paar honderd euro voor installatie bijtellen.

[ Voor 12% gewijzigd door gatgda op 15-03-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Klimaat?
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:41:

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:23:
Het lage verbruik kan weleens vies tegenvallen, bij mij in de buurt zijn onlangs nieuwe woningen gebouwd en ik heb een bewoner gesproken die ook een WP wil.
Hij heeft in 2 maanden tijd ruim 700m3 gas verstookt en een blik op de installatie vertelde mij direct waarom. De cv ketel houdt het water continue warm en heeft de zone regeling vraag dan gaat er een groep open, dit zgn blokverwarming principe stookt erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwort
De hydrotop ligt op het dak, met installatie eronder op zolder. Op die manier geen geluidsoverlast. Maar wel heel prijzig om dat zo te doen dus, moet gat in dak komen etc.
Monoblock is te doen qua geluid? Ik vraag me dan af waar die geplaatst kan worden.
Ultieme doel was om zelfvoorzienend te zijn qua energie, dit (gasloos) leek me mooie start. Maar de prijs houdt me nu tegen.
@gatgda heb je een tip waar ik dat kan regelen, die zonnepanelen tegen zo’n prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
[...]

ieder zijn hobby... maar dan kun je beter de viva kopen ipv hier op tweakers rond te hangen toch (grapje)? Ik haal er juist veel plezier uit. En eerlijk gezegd is de Mitsubishi regeling ook prima... maar ja.. ik wilde ook weer eens iets hobbyen... gewoon omdat het kan >:)

en een paar duizend euro... dat valt ook wel mee... Hij was goedkoper dan mijn hr ketel en die was niet zo duur kan ik je zeggen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Laatst online: 23:40
arnnold schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:11:

Ik had het ook nog niet helemaal opgegeven, en de ambtenaar wist me wel te vertellen dat ik de aanvraag voor de buitenkast kan combineren met de aanvraag voor de dakkapel (aan de voorkant, dus vergunning).

Maar ik denk dat dit de oplossing is: (b)

3. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:

1. 5 m,

2. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en

3. het hoofdgebouw,

b. voor zover op een afstand van meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:

1. indien hoger dan 3 m: voorzien van een schuin dak, de dakvoet niet hoger dan 3 m, de daknok gevormd door twee of meer schuine dakvlakken, met een hellingshoek van niet meer dan 55°, en waarbij de hoogte van de daknok niet meer is dan 5 m en verder wordt begrensd door de volgende formule:

maximale daknokhoogte [m] = (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3;

2. functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw, tenzij het betreft huisvesting in verband met mantelzorg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iwort schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:12:
Hallo,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V2bCMBuK5dpyVNvIN7LHsS7m/full.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zhSLBreTHt9ZOxjo6bpD67zj/full.png
Voor zo ver mij bekend is dit dezelfde unit als in de hydro top gebruikt wordt.
- 998.55 BTW welke je terug kunt vorderen
- 1700,00 subsidie op deze WP
+ 250,00 transportkosten
+ 200,00 voor een 200l WP-Boiler na subsidie
-------------
6.500.00 ongeveer excl. aansluitkosten v.d. WP en de WP-boiler
EDIT:
Er is een forumlid die e.e.a. voor je zou kunnen/willen aansluiten.
WP: https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5357.html
PV: https://www.zonnepanelen....jasolar-290-wp-zwart.html
WP-Boiler: https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een idee te krijgen waarom je soms met onwaarschijnlijk hoge prijzen te maken krijgt een stukje Duitse documentaire over kartelafspraken, o.a. de sanitair/installateurs branche. Hier te downloaden https://we.tl/QRjAOP4iZd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Laatst online: 21:55

peer

oeps

Ik had het vermoeden al door zeer regelmatig in de app kasa te kijken (die hoort bij de tplink hs110) dat de Elga hier hele lange runs maakt, maar de logging laat zien dat het ook echt zo is.
Gewoon 1 lange run van 6 uur op 620 watt.
De buitentemperatuur is nu 4 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uoawzXtU4JPXfrCzNxZZ5i8V/thumb.jpg

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Wellicht handig om ook de leveranciers te melden?
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:25:
[...]

[afbeelding] [afbeelding]
+ 250,00 transportkosten
-------------
EDIT:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:14:
[...]

Een WP gaat niet uit omdat je te weinig warmteverlies hebt, maar omdat je te weinig warmteafgifte hebt. Het e.e.a. staat natuurlijk wel in verhouding met elkaar, maar hij kan z'n warmte niet kwijt, en daarom gaat een WP pendelen.

Hoe je dit kunt oplossen is een lastigere kwestie.

Optie 1 = Ta omhoog, meer warmteafgifte, en waarschijnlijk kan je WP verder terugmoduleren. Ik weet niet welke Ta je gebruikt :?

Optie 2 = Afgifte vergroten, maar al je radiatoren vervangen door vloerverwarming is ook al zo wat.

Optie 3 = Systeeminhoud vergroten door (Anti pendel) buffervat toe te passen.

Wat jij omschrijft herken ik bij mijn Mitsu niet, die toert wel redelijk rustig op, die gaat niet als een idioot binnen 2 minuten naar vol vermogen.

[afbeelding]

Het duurt toch een minuut of 20 voor Ta bereikt is, en dat gaat niet direct op vol vermogen bij mijn Mitsu.

Maar als jij 24 uur per dag 3 start>stops per uur hebt klopt er toch iets niet. Wellicht echt een veel te grote WP voor jouw situatie of te weinig systeeminhoud :?
5 kW warmtpomp met een minimum vermogen van circa 2,5 kW. Als mijn woning maar 1,25 kW verliest dan zou de warmtepomp 50% van de tijd aanstaan. In de praktijk is dit korter omdat de warmtepomp met teveel vermogen gaat verwarmen tot aan Ta_gewenst en dan pas gaat terug moduleren. Elke aan/uit/aan/uit (pendel?) cyclus doet ie dat weer op te veel vermogen

Mijn water equivalent inhoud is op dit moment iets van 36 liter voor 1 radiator en de warmtepomp zelf. Relatief weinig, maar dat staat los van het snelle optrekken van de Panasonic. En zoals ericplan aangeeft is elke start weer met onnodig lawaai.

Qua analogie naar de auto:
We hebben een auto die 50 tot 100 kW aan vermogen op de wielen kan zetten. Of 0 kW door de motor uit te zetten. Om 120 km/h te rijden heb ik gemiddeld 25 kW nodig, maar de Panasonic zet er telkens 80 kW op terwijl 50 kW comfortabeler is.

Overigens is mij niet duidelijk wat je bedoelt met warmteafgifte vergroten. Volgens mij is de enige optie meer buffercapaciteit inbouwen of mijn warmteverlies vergroten (=raam open zetten...).

@Pietje555
Goed punt
Oxellaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:33:
@ericplan geringe warmtevraag is niet te meten. De warmtepomp krijgt vraag voor een bepaalde aanvoerT.
Daar zal hij zsm naartoe werken en proberen die temperatuur te handhaven.
2 uur pruttelen om de gewenste aanvoerT te bereiken is niet wenselijk.
Het zijn apparaten, ontwikkeld tbv comfort, rendement komt daarna pas om de hoek.
Het aan/uit/aan/uit gedrag van de Panasonic doordat mijn woning te weinig verlies heeft ervaar ik als oncomfortabel door onder andere het geluid die de WP maakt op hogere vermogens. Op het laagste vermogen is ie het stilste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blauwemac schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:17:
Wellicht handig om ook de leveranciers te melden?

[...]
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:09:
[...]

5 kW warmtpomp met een minimum vermogen van circa 2,5 kW. Als mijn woning maar 1,25 kW verliest dan zou de warmtepomp 50% van de tijd aanstaan. In de praktijk is dit korter omdat de warmtepomp met teveel vermogen gaat verwarmen tot aan Ta_gewenst en dan pas gaat terug moduleren. Elke aan/uit/aan/uit (pendel?) cyclus doet ie dat weer op te veel vermogen

Mijn water equivalent inhoud is op dit moment iets van 36 liter voor 1 radiator en de warmtepomp zelf. Relatief weinig, maar dat staat los van het snelle optrekken van de Panasonic. En zoals ericplan aangeeft is elke start weer met onnodig lawaai.

Qua analogie naar de auto:
We hebben een auto die 50 tot 100 kW aan vermogen op de wielen kan zetten. Of 0 kW door de motor uit te zetten. Om 120 km/h te rijden heb ik gemiddeld 25 kW nodig, maar de Panasonic zet er telkens 80 kW op terwijl 50 kW comfortabeler is.

Overigens is mij niet duidelijk wat je bedoelt met warmteafgifte vergroten. Volgens mij is de enige optie meer buffercapaciteit inbouwen of mijn warmteverlies vergroten (=raam open zetten...).

@Pietje555
Goed punt

[...]

Het aan/uit/aan/uit gedrag van de Panasonic doordat mijn woning te weinig verlies heeft ervaar ik als oncomfortabel door onder andere het geluid die de WP maakt op hogere vermogens. Op het laagste vermogen is ie het stilste.
Nogmaals, een WP gaat niet pendelen omdat je te weinig warmteverlies hebt.
Als dit het daadwerkelijke probleem was gaat de WP niet pendelen maar wordt je ruimte te warm.

Dat aan/uit gedrag ontstaat omdat de WP zelfs op minimaal vermogen de gewenste Ta niet kan handhaven (gaat eroverheen) omdat je te weinig afgiftevermogen hebt.

Zoals eerder aangegeven zie ik dit ook af en toe als er maar 1 zone open staat van de 9, dan gaat ook die van mij inclusief buffervat "pendelen".

Hoe kun jij eenvoudig meer afgiftevermogen creeëren :? Door de Ta te verhogen, gevolg, slechtere COP en kamer te warm verwacht ik :)

Hoe kun je dit "moeilijk" doen, extra radiatoren / vloerverwarming installeren.
Al zet je er een buffervat van 200 liter bij, dan nog gaat deze op den duur een keer pendelen, want een buffervat is (als het goed is) geïsoleerd en heeft nagenoeg geen warmteafgfite.

Het e.e.a. zal er wel rustiger van worden, maar je hoofdprobleem los je niet op.

Begrijp ik nu goed dat jij maar 1 radiator hebt :? 36 liter waterinhoud is natuurlijk niet veel, dat is binnen no-time op gewenste temperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre als geluidsoverlast het als een probleem wordt ervaren op hogere vermogens, dan staat de buitenunit eigenlijk op een verkeerde plek.
Voor jouw situatie dan. Een buitendeel heeft niet zomaar een ideale plek.

Je ontkomt er niet aan dat het volledige vermogen vrij gegeven wordt. Ook als hij anders zou regelen. Bij koud weer is het toch een keer nodig. Zeker met maar 5kW.

Hier heb ik ook te maken met een vrij agressief regelende Elga, maar dat weet ik alleen adhv de grafieken. Ik merk er binnen niets van en de Elga staat op een plek waar niemand er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30

thido

Tilburg

Ik hoorde vanochtend op de radio dat Techneco met het voltallige personeel (50 personen) naar Lapland is geweest op kosten van de zaak. Ze hadden een goed jaar gedraaid en het personeel mag daar ook van mee profiteren. Ik zou bijna denken dat de huidige subsidie regeling (en daarmee kunstmatig hoge prijzen) daar een goed deel aan bij gedragen heeft...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:07
peer schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 06:15:
Ik had het vermoeden al door zeer regelmatig in de app kasa te kijken (die hoort bij de tplink hs110) dat de Elga hier hele lange runs maakt, maar de logging laat zien dat het ook echt zo is.
Gewoon 1 lange run van 6 uur op 620 watt.
De buitentemperatuur is nu 4 graden.

[afbeelding]
Supermooi! Dat soort urenlange runs zag ik bij mijn Elga alleen bij -2 en bij lage RV. Hier meestal runs van een uur of twee

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwort
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:25:
[...]

[afbeelding] [afbeelding]
+ 250,00 transportkosten
-------------
EDIT:
WP: https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5357.html
PV: https://www.zonnepanelen....jasolar-290-wp-zwart.html
WP-Boiler: https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
Dit is wel interessant.
De dakconstructie is alleen het punt denk ik. Dit is de constructie van DHS:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/
Dat zal behoorlijk zijn qua installatiekosten, maar mocht er hier inderdaad iemand zijn die dit zou kunnen en willen doen, dan heb ik wel interesse.
Andere optie is dan toch monoblock in de tuin. Maar waar dan, en hoe zorg ik voor minder geluid. Zo’n omkasting snap ik. Kent er iemand een stille pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Grolsch schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:26:

Dank voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk met het selectief stoken, dank. Ik zal die 80 kwH door 16 moeten delen, dan kom ik op een mooie 5. Maar ja, ik wil ook nog warm water kunnen maken in de winter. Ook lawaai overdag zou ik zo veel mogelijk willen voorkomen, daar ga ik mijn buren (maar ook mezelf) niet blij mee maken.

Idee van een mono heeft me wel aan het denken gezet. De CV leidingen lopen ook in de kruipruimte, dus misschien zou ik daar van kunnen aftappen, en die dan naar buiten laten lopen. Nadeel is wel dat het warm water dan apart geregeld moet worden, maar daarvoor zag ik in dit topic al eerder mogelijkheden voor niet te veel geld langs komen (bijvoorbeeld de PAW-DHWM300A)
Voor de mono zou ik deze kunnen 7kw overwegen WM-MDC07H3E5, bij -7 heeft die nog een vermogen van 5 kw,

Zijn er hier mensen met ervaringen in een jaren 30 huis (vooral ook qua geluid!), eventueel met geluidsdempende omkasting? Want vlak bij mijn huis op het stenen terras zou de plaatsing waarschijnlijk het makkelijkst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Dit is wel interessant.
De dakconstructie is alleen het punt denk ik. Dit is de constructie van DHS:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/
Dat zal behoorlijk zijn qua installatiekosten, maar mocht er hier inderdaad iemand zijn die dit zou kunnen en willen doen, dan heb ik wel interesse.
Andere optie is dan toch monoblock in de tuin. Maar waar dan, en hoe zorg ik voor minder geluid. Zo’n omkasting snap ik. Kent er iemand een stille pomp?
Als dakconstructie de 'enige' optie is kom je bij DHS met dienovereenkomstige prijzen terecht. De genoemde Panasonic is een v.d. stilste welke er zijn, gezien de ervaringen welke Panasonic-forumleden met deze units hebben. Een plek in de tuin vinden lijkt me 'de oplossing' om het financieel aantrekkelijk te krijgen.
EDIT:
15.000,00 meer investeringskosten bij een levensduur van 15 jaar maakt dat je kosten voor verwarmen sowieso al 1.000,00 per jaar meer bedragen, wordt een erg kostbare manier van verwarmen lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
@Iwort de units van dhs zijn prijzig.
Maar in de tuin is het ook een sta in de weg vaak en ziet er niet uit.
Net zoals aan de muur hangen van je woning.
Dat zijn voor mij redenen om al vor dhs te gaan.
En ja dan maar duurder.
Overigens ook bezig geweest met tripplesolar oplossing of http://www.optisolarpvt.nl
Daarbij kan je de dakpannen gelijk ook vervangen.
Die oplossing ga ik voor, omdat ik toch al mijn dakpannen wil vervangen.
Ik wacht echter nog 1 a 2 jaar max, dan is mijn huidige pv terug verdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:19:
[...]

Dank voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk met het selectief stoken, dank. Ik zal die 80 kwH door 16 moeten delen, dan kom ik op een mooie 5. Maar ja, ik wil ook nog warm water kunnen maken in de winter. Ook lawaai overdag zou ik zo veel mogelijk willen voorkomen, daar ga ik mijn buren (maar ook mezelf) niet blij mee maken.

Idee van een mono heeft me wel aan het denken gezet. De CV leidingen lopen ook in de kruipruimte, dus misschien zou ik daar van kunnen aftappen, en die dan naar buiten laten lopen. Nadeel is wel dat het warm water dan apart geregeld moet worden, maar daarvoor zag ik in dit topic al eerder mogelijkheden voor niet te veel geld langs komen (bijvoorbeeld de PAW-DHWM300A)
Voor de mono zou ik deze kunnen 7kw overwegen WM-MDC07H3E5, bij -7 heeft die nog een vermogen van 5 kw,

Zijn er hier mensen met ervaringen in een jaren 30 huis (vooral ook qua geluid!), eventueel met geluidsdempende omkasting? Want vlak bij mijn huis op het stenen terras zou de plaatsing waarschijnlijk het makkelijkst zijn.
Of deze, welke er ook in 270l versie is, waarschijnlijk fiancieel anmerkelijk aantrekkelijker, https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:19:
[...]

Wat ik bedoelde is hoe kom jij aan die 10m3 per dag :? Was dat met een CV keten EN selectief stoken :?
Hoeveel m3 zou je verbruikt hebben als je 24*7 stookte met je CV ketel :?

Ik verwacht dat dit dan (aanzienlijk) meer zal zijn.

Een CV ketel is krachtig genoeg om "ff" water van 80 graden door het afgiftesysteem heen te rammen, dat gaat je met een WP niet lukken, domweg vermogen te kort en de beperking dat zo'n hoge Ta niet haalbaar is.

Wat ik er zo van hoor en lees zouden de panasonic Monoblocks fluisterstil moeten zijn, maar dat kun je het beste toch zelf ff horen bij wat referentiebezoekjes :)

Zelf heb ik een Mitsu, en hij maakt geen kabaal ofzo, maar ik hoor hem wel. Geluidsoverlast is subjectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:55:
@Verwijderd
De standaard Honeywell die bij de Elga geleverd wordt hoor ik meerdere hier negatief over doen. Sinds installatie moduleert de Elga prima met de gevraagde kamertemperatuur. Mijn ervaring staat haaks op wat ik hier lees over de HCT. Meer als een jaar geleden ingesteld, niet meer naar om gekeken eigenlijk.. Tevreden met het resultaat dus.
OT is ook geen heilige graal, ook daar staat of valt het de implementatie en algoritmen van de thermostaat. Maar met een goede implementatie is de regeling erg goed is mijn ervaring (op basis van gasketels dan). Ik zou het graag op m'n warmtepomp hebben, nu heb ik een hoop tijd gestoken in de juiste lijn qua aanvoertemperaturen vinden, dat had 'ie dan lekker zelf uitgezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Laatst online: 15-09 08:53
@Iwort Ik zit zelf te kijken naar een Panasonic T-CAP mono of split. Dat is prijstechnisch nog een dilemma, want mono is makkelijk er installeren, maar zo'n 1000 euro duurder. Maar ze zijn wel behoorlijk stil als ik het vergelijk met de meeste WPen die ik heb gezien. Van de split variant bestaat ook nog een extra stille versie (47 dB), maar die kan ik nog nergens vinden in een webshop.

Verder ga ik op korte termijn (nadat ik dan dus heb bedacht hoe groot eigenlijk, wat dus weer afhankelijk is van mono of split) een ombouw maken. Hij komt hier namelijk in de tuin tussen ons en de buren te staan.

Qua ontwerp waarschijnlijk ergens tussen de Climeleon en Merford in. Aangezien dat een CNC werkje wordt, wil ik ook nog eens gaan kijken of die voor een goede prijs voor de verkoop kunnen worden gemaakt (online verkoop, Ikea style pakketten). Online kan ik nergens prijzen vinden van die behuizingen, dus dat betekent waarschijnlijk dat ze duur zullen wezen. Aan plannen geen gebrek, nu nog tijd vinden om het werkelijkheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Als je zo'n omkasting kan maken voor een WP die aan de muur hangt, heb ik mogelijk ook interesse in zo'n IKEA pakket.

Maar wees er bij het ontwerpen wel zeker van dat je geen circulaire luchtcirculatie in de hand gaat werken, want daardoor kan je WP in de soep lopen, nog los van een heel slechte COP. Er is daar minstens 1 voorbeeld van op dit forum langs gekomen; meer dan 10.000 euro schade alleen maar omdat er een balkon boven de WP was.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Wat ik bedoelde is hoe kom jij aan die 10m3 per dag :? Was dat met een CV keten EN selectief stoken :?
Hoeveel m3 zou je verbruikt hebben als je 24*7 stookte met je CV ketel :?

Ik verwacht dat dit dan (aanzienlijk) meer zal zijn.

Een CV ketel is krachtig genoeg om "ff" water van 80 graden door het afgiftesysteem heen te rammen, dat gaat je met een WP niet lukken, domweg vermogen te kort en de beperking dat zo'n hoge Ta niet haalbaar is.

Wat ik er zo van hoor en lees zouden de panasonic Monoblocks fluisterstil moeten zijn, maar dat kun je het beste toch zelf ff horen bij wat referentiebezoekjes :)

Zelf heb ik een Mitsu, en hij maakt geen kabaal ofzo, maar ik hoor hem wel. Geluidsoverlast is subjectief
Ja, die 10 m3 was met CV en selectief stoken (van 's ochtends 7 tot 's avonds 10, waarbij hij met -10 buiten wel om 5 uur al aan ging, dus zo selectief was het nu ook weer niet ;-).
80 graden gebruik ik nooit, hoogstens 60 met opwamen, en om het huis warm te houden voldeed 45 graden (ook zonder fans op de convector). Dus ik denk dat dat met een warmtepomp wel zou moeten lukken. Dit weekend kan ik het eens proberen om de boel het hele weekend op temperatuur te houden, schijnt nog even koud te worden.

Is er iemand in de buurt van Leiden waar ik een Panasonic monoblock kan komen beluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ik had ook een beetje kortsluiting in mijn kast. Achter gekomen doordat de Tbuiten op de afstandbediening een paar graden lager was dan mijn thermometer. Ik heb nu binnen de kast een paar schotten gemaakt waardoor dat (bijna?) weg is. Ik vertrouw alleen de route onderlangs nog niet helemaal. Mijn uitblaas wordt door de kast nogal schuin naar beneden gericht en ik ben bang dat die dus onder de kast door zo weer terug aangezogen wordt. Er komt dus ook nog een schotje aan de onderkant, denk ik.
Jan Treur schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:17:
Als je zo'n omkasting kan maken voor een WP die aan de muur hangt, heb ik mogelijk ook interesse in zo'n IKEA pakket.

Maar wees er bij het ontwerpen wel zeker van dat je geen circulaire luchtcirculatie in de hand gaat werken, want daardoor kan je WP in de soep lopen, nog los van een heel slechte COP. Er is daar minstens 1 voorbeeld van op dit forum langs gekomen; meer dan 10.000 euro schade alleen maar omdat er een balkon boven de WP was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:17:
[...]

Ja, die 10 m3 was met CV en selectief stoken (van 's ochtends 7 tot 's avonds 10, waarbij hij met -10 buiten wel om 5 uur al aan ging, dus zo selectief was het nu ook weer niet ;-).
80 graden gebruik ik nooit, hoogstens 60 met opwamen, en om het huis warm te houden voldeed 45 graden (ook zonder fans op de convector). Dus ik denk dat dat met een warmtepomp wel zou moeten lukken. Dit weekend kan ik het eens proberen om de boel het hele weekend op temperatuur te houden, schijnt nog even koud te worden.

Is er iemand in de buurt van Leiden waar ik een Panasonic monoblock kan komen beluisteren?
Ik begreep dat jij een wat oudere niet zo goed geïsoleerde woning had :?

Dit betekent dat je dus aardig wat warmteverlies bespaart hebt toen door selectief te stoken.
Dus bij 24 uur per dag zul je verwacht ik zo'n 15m3 kwijt zijn geweest :? Als je dat x 8 doet en deelt door 16 kom je op 7,5kW uit.

Maar dat is een beetje schipperen, ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel :? Een WP gaat bij -10 niet "ff" je huis opwarmen met 60 graden, dat kun je vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch 10m3 bij stoken van 7:00 - 22:00 en dan 15m3 indien 24h stoken, 50% meer warmteverlies ?
Dan zou bij 7% besparing bij1C gemiddelde lagere binnenT het gemiddelde met 7C moeten dalen, van gemiddeld 21C naar gemiddeld 14C, dat betekent dat het 's nachts gemiddeld zou moeten dalen tot 24 * 14 = 336 - 14 * 21 = 294 is 42 / 9 = 4.67C, nogal onwaarschijnlijk lijkt me.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
@Jan Treur Zo'n beetje alles kan. De bedoeling is ook om alles maatwerk te maken. Maar ik ga me eerst eens goed verdiepen in wat een goede airflow zou opleveren en wel geluidsreductie. En dan eens maken, testen, meten.

Waarschijnlijk vrij eenvoudige lange lamellen aan de voor- en achterkant, die goed aansluiten richting de WP. Ik zit te denken aan een aantal naar beneden gerichte vleugelvormen. Niks al te ingewikkelds. Eigenlijk elke geluid reducerende kast heeft zo'n soortgelijke vorm. Of het nu zelfbouw is of een duur design ding. En verder kunnen zijkanten en bovenkant waarschijnlijk wel dubbelwandig worden gemaakt, eventueel met extra isolatiemateriaal. Dat wordt allemaal een hoop uitproberen en tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zal het blijven volgen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwort
Ja, hajeetje heeft wel gelijk. DHS wordt echt te gek eigenlijk.
Dan toch maar een buitenunit in de tuin. Is op het schuurtje een optie? Of erin, op een of andere manier? Ventilatieopening oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
stat schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:17:
[...]

Veel mensen zijn verbaast over tien kuub verstoken. Mijn collega's doen het ook vaak zat en ik zelf heb ook al eens 15 kuub mee gemaakt.
Ik vang dat nu op met een 6 kW wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwort
Mordred schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:32:
@Iwort Ik zit zelf te kijken naar een Panasonic T-CAP mono of split. Dat is prijstechnisch nog een dilemma, want mono is makkelijk er installeren, maar zo'n 1000 euro duurder. Maar ze zijn wel behoorlijk stil als ik het vergelijk met de meeste WPen die ik heb gezien. Van de split variant bestaat ook nog een extra stille versie (47 dB), maar die kan ik nog nergens vinden in een webshop.

Verder ga ik op korte termijn (nadat ik dan dus heb bedacht hoe groot eigenlijk, wat dus weer afhankelijk is van mono of split) een ombouw maken. Hij komt hier namelijk in de tuin tussen ons en de buren te staan.

Qua ontwerp waarschijnlijk ergens tussen de Climeleon en Merford in. Aangezien dat een CNC werkje wordt, wil ik ook nog eens gaan kijken of die voor een goede prijs voor de verkoop kunnen worden gemaakt (online verkoop, Ikea style pakketten). Online kan ik nergens prijzen vinden van die behuizingen, dus dat betekent waarschijnlijk dat ze duur zullen wezen. Aan plannen geen gebrek, nu nog tijd vinden om het werkelijkheid te maken.
Wat denk je dat het geluidsniveau dan zal zijn, met zo’n ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Koop gewoon een stille wp heb je geen ombouw nodig van 600 euro. En weet je wel hoe groot zon ombouw word?
Twee vierkante meter schat ik.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Iwort Het mogelijk 'hinderlijke' geluidsniveau speelt zich daarnaast af in het seizoen dat je zeer waarschijnlijk niet in je tuin zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:32:
@Grolsch 10m3 bij stoken van 7:00 - 22:00 en dan 15m3 indien 24h stoken, 50% meer warmteverlies ?
Dan zou bij 7% besparing bij1C gemiddelde lagere binnenT het gemiddelde met 7C moeten dalen, van gemiddeld 21C naar gemiddeld 14C, dat betekent dat het 's nachts gemiddeld zou moeten dalen tot 24 * 14 = 336 - 14 * 21 = 294 is 42 / 9 = 4.67C, nogal onwaarschijnlijk lijkt me.
Ik weet het niet, ik ken de situatie van @stat niet. In onze oude woning (bouwjaar 1990, 2 onder 1 kapper) koelde het 's nachts rustig 5 graden af in huis. En binnen een uur weer op temperatuur, dat gaat je met een WP niet lukken.

Wellicht wat overdreven die 50%, maar zeker iets om rekening mee te houden dat 24*7 stoken meer warmteverlies oplevert als selectief stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Mijn voorbeeld berekening veronderstelt een afkoeling van gemiddeld 21C - 4.6C = 15.4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
Iwort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Climeon beweert minimaal 7 dB reductie, Merford zegt 15 dB reductie. Zelfbouw doet het mogelijk zo goed niet, maar dat zal ook liggen aan de omstandigheden. Ik heb een hoop loze ruimte rondom de plaats voor de WP, dus ik ben van plan 'm waarschijnlijk wat oversized te maken aan voor en achterkant. En verder mogelijk een paar iteraties maken om 'm verder te gaan verbeteren.

Die van mij wordt wel vrijstaand, want problemen met de airflow een stuk minder waarschijnlijk maakt. Maar ik verwacht dat er voor eentje aan de muur ook betrouwbare oplossingen te maken zijn, zonder dat het ding z'n eigen lucht gaat recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
@reneeke1970 Thanks voor het meedenken over de prijsstelling! O-)
Maarreh, nee, ik denk niet per se zo groot, hoewel groter wel meer demping zal kunnen geven.
Die van Merford is wel heel groot, maar de Climeleon valt al best mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 23:03
Bij mij zijn ze begonnen met het plaatsen van de verwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aNZ3WTZ90A6ChYFRySfb6tRQ/thumb.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:58:
Bij mij zijn ze begonnen met het plaatsen van de verwarming:

[afbeelding]
Strak werk, mooi aan de ruimte _/-\o_ Wat krijg je ook alweer precies :?
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:53:
@Grolsch Mijn voorbeeld berekening veronderstelt een afkoeling van gemiddeld 21C - 4.6C = 15.4C
Het gaat mij niet om een theoretische berekening, maar om het feit dat @stat rekening moet houden met het feit dat selectief stoken een ander totaalverbruik heeft als 24*7 stoken, vooral bij oudere slecht geïsoleerde woningen.

Hij kan het makkelijkste gewoon ff dit weekend testen met 24*7 stoken, aanvoer op 40 of 50 en kijken wat dan z'n verbruik is.

Bij ons in Twente voorspellen ze weer -8 in de nachten, maar wel zonnig, dus relatief "slecht weer" om een maximaal situatie te bepalen.

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mordred schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:58:
@reneeke1970 Thanks voor het meedenken over de prijsstelling! O-)
Maarreh, nee, ik denk niet per se zo groot, hoewel groter wel meer demping zal kunnen geven.
Die van Merford is wel heel groot, maar de Climeleon valt al best mee.
Een geluids dempende wand zonder lucht weerstand is al snel dertig cm breed. Plus nog wat ruimte vrij houden. Mijn unit is 1.30 breed plus 2×30 cm isolatie.
Diepte unit is dacht ik 35 cm plus nog 2×30 van de isolatie plus de afstand die vrij moet blijven van muur ofzo.

@AUijtdehaag heeft zelf de beste geluid demper gemaakt, misschien wil hij foto plaatsen van de benodigde breedte?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Veel mensen zijn verbaast over tien kuub verstoken. Mijn collega's doen het ook vaak zat en ik zelf heb ook al eens 15 kuub mee gemaakt.
Ik vang dat nu op met een 6 kW wp
10m3 is inderdaad niet zo heel vreemd.
Twee weken geleden nog....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nx2P5I6Rhgi8UjxtBfZd91IF/full.png

Ketel staat op 6.3kW en 47 graden.
Ik zou dit ook makkelijk op kunnen vangen met een warmtepomp. Alleen trekt de Elga het niet met zulke buitentemperaturen.

Pagina: 1 ... 106 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.