blauwemac schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:34:
Maar, voor zowel @
Grolsch en @Verwijderd geldt, als ik het goed in mijn hoofd heb, dat jullie beide een vrij grote buffer in je systeem hebben opgenomen. Als dat klopt, lijkt me dat een goeie verklaring voor jullie niet-pendel verschijnsel. Of ligt het daar niet aan?
[...]
Ik heb geen buffer, bij m'n ouders geen buffer en bij Pascal ook geen buffer geplaatst. In alle gevallen geen enkel probleem met pendelen, hoewel een buffer dan wel platenwisselaar bij pa geen gek idee was geweest: de LG vindt het niet grappig als de pomp van de gasketel loopt en hijzelf niet... Nadeel is wel dat de aanvoertemperatuur dan omhoog zou moeten (voor warmteoverdracht heb je temperatuurverschil nodig).
Het gaat om het vermogen, zolang het minimumvermogen een beetje in de buurt ligt van de afgifte van het systeem kun je het best bont maken. Ik heb nu al een grotere, d'r had rustig een 14kw ingekund: dat werd alleen wel een slagje duurder en de buitenunit twee keer zo groot (voornaamste bezwaar). Het gaat dan ook met name om de wat lagere temperaturen, dat 'ie bij 10 graden meer levert dan noodzakelijk: lekker boeiend, de warmtebehoefte is dan hier nihil. Die paar extra starts overleeft het ding wel.
Heb je bij 0 graden nog teveel vermogen op minimum vermogen, dan heb je een probleem. Daar helpt een kleine buffer niet tegen, stelt het probleem hoogstens ietsje uit. Het probleem dat een buffer oplost is primair een flow-probleem/dT-probleem, wat ik hier (22mm hoofdleiding) en bij pa (28mm hoofdleiding) niet heb (dT 4-7 graden).
Je zou kunnen zeggen dat ik schaal op minimumvermogen daar waar anderen hier op maximumvermogen schalen. Ik ga zo groot als dat afgifte, budget en ruimte redelijkerwijs toelaten.
Hij gaat er wel vanuit dat relais open = uit. Dat doet de LG ook netjes, verder geen enkele communicatie inderdaad.
Als je een regeling wilt die jij omschrijft, dan heb je aan de eigen thermostaat van de warmtepomp genoeg.
Je hoeft niet perse WAR te stoken, volledig RAR is ook mogelijk.
En een honeywell thermostaat staat standaard op 6 schakelingen per uur, dit is aan te passen naar 3,6,9 en 12 schakelingen per uur.
Maar waarom zou je die willen gebruiken als de ruimte thermostaat van de fabrikant het veel beter doet?
Kan ook, hoewel die van LG een fucking drama is

En aub geen OT, dat is een versnipperd protocol wat van mij mag verdwijnen.
De implementaties verschillen nogal, maar het is beste dat we nu hebben dat nog een beetje open is. Qua principe is het wel ideaal, thermostaat vraagt waar de te verwarmen ruimte behoefte aan heeft qua aanvoertemperatuur. In theorie zou je dan zelfs 24 uur per dag door kunnen stoken (volgens sommigen hier het ideaal), terwijl 'ie zelfstandig beslist dat de aanvoer omhoog moet als het toch harder afkoelt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 15-03-2018 20:01
]