Wat een heerlijk topic dit, ik lees al jaren een beetje mee en ben nu in detail aan het spitten en heb een hoop informatie opgedaan. Hopelijk willen jullie meekijken of ik eea goed begrepen heb en/of dat er nog goede adviezen zijn voor deze situatie.
Wij hebben een huis uit 1997 gekocht, vrijstaand, voor die tijd prima geïsoleerd, +/- 100m2 beneden verdieping, en 80m2 bovenverdieping, met een viede welke voor een stevige warmte overdracht van beneden naar boven zorgt. CV ketel is aan vervanging toe.
De aankoop van een huis is mooi moment om actie te ondernemen dus we zijn op de hele beneden vloer vloerverwarming aan het aanleggen en om de CV ketel te vervangen kijken we naar een warmtepomp met eventuele aanvulling.
Hieronder volgt mijn berekeningen en aantekeningen met betrekking tot het vinden van een geschikte warmte pomp en gerelateerde componenten.
Huidige (geschat) verbruik 3000m3 gas.
3000 * 8 (oude cv ketel) is 24.000Kwh warmte verbruik. Interessant genoeg gaat de 20 jaar oude EPC berekening uit van 88000MJ -> 24400Kwh, spot on lijkt dat. De EPC is overigens berekend op 1.4.
Met een COP van 4 zou dat 6000Kwh electra kosten * 20ct = 1200 euro per jaar
Tegen over het bestaande gas verbruik van 3000m3 * 60ct = 1800 (+200 euro vaste kosten)
Hierdoor besparen we *in theorie* zo’n 800 euro per jaar.
Met een Tvt van 10 jaar zou dit 8000 euro zijn + een nieuwe CV ketel inclusief installatie kost ongeveer 2000 euro.
Dit geeft een budget van ongeveer 10.000 euro (+ eventuele subsidie)
3650 graaddagen in 2017 (op 21 graden binnen temperatuur).
Piek dag in graaddagen 1% dus 36 graaddagen.
24000 * 1% = 240Kwh verbruik op koudste dagen: *minimum* warmtepomp vermogen 12Kwh (12 * 24 = 288Kwh)
Wat de invloed is van de vloerverwarming ten opzichte van de bestaande radiatoren is mij onbekend.
Om dat we de CV ketel volledig willen laten vervallen (gasloos) moet ook in tapwater worden voorzien dus vandaar een boilervat van 300L met de mogelijkheid voor meerdere warmtebronnen.
We denken momenteel aan een 3000w element in de boiler als bijverwarming, welke later eventueel vervangen kan worden door een kleine pellet CV kachel indien het element te vaak moet aanslaan of het niet trekt.
Voor de vloerverwarming gaan we uit van 100mm hoh, met groep lengtes van 100m in de slaapkamer/gang en 80m in de gebruiksruimtes. Voor de te gebruiken verdeler hebben we het advies gekregen te kijken naar een pomp-loze composiet LTV verdeler, maar ik moet nog uitzoeken wat dat precies inhoud/welk vloerverwarmingsbedrijf deze kan leveren.
Concrete vragen:
- Klopt de 1% van jaargraaddagen op de koudste dag een beetje? (lijkt op basis van wat spot checks correct)
- Is een 12Kwh warmtepomp aangevuld met een 3kwh boiler element wat jullie betreft voldoende?
- Hebben jullie goede ervaringen met een installateur en/of vloerverwarmingsbedrijf in de omgeving Lelystad
En iets waar ik nog bijzonder weinig over heb kunnen vinden: wat is een goede plek voor de warmte pomp
- op het zuiden?
- hoog aan de gevel zodat instralende warmte op de gevel om hoog trekt richting de pomp?
- is het de moeite waard om extra moeite te steken in het voorkomen van uitgaande koude lucht welke de inkomende lucht afkoelt? (bijvoorbeeld door de pomp de uitgaande lucht door een bestaand afscheidingsmuurtje te laten voeren? (groot rond gat in zo’n muur maken en daar de pomp zo voor positioneren dat de koude lucht door de muur geblazen wordt))
[
Voor 1% gewijzigd door
nefreyu op 14-03-2018 16:09
. Reden: EPC gegevens gevonden en toegevoegd ]