Als je je gewoon houdt aan de erkende/bekende berekeningen (ISSO 51) hoef je geen 24 uur per dag te verwarmen.
Alleen als je besluit zelf formules te bedenken of krapper te gaan zitten als de WVB volgens ISSO 51 bestaat de kans dat je 24 uur per dag moet verwarmen om het huis warm te houden.
De ISSO 51 gaat er vanuit dat er capaciteit beschikbaar is om het huis op te warmen.
Ik had eerst ook het idee dat de ISSO 51 berekening soms nogal overdreven was, maar toen het voorlaatst daadwerkelijk -12 was, was ik wel ff blij dat ik me aan de berekening heb geconformeerd.
Het probleem wat @
godfriedd en @
develdonk ervaren is toch een "gek" probleem, hieronder een gedachtenspinsel
Wijkt de benodigde flow in jullie afgiftecircuit dan zoveel af t.o.v. de benodigde flow voor de WP

Anders kan ik het haast niet verklaren, je moet met 7,5KW toch voldoende vermogen hebben om CV water op 32 graden te krijgen
Als ik met mijn tabellen ga rekenen komt daar een "kerngetal" uit van een flow van 36,13 ltr/minuut voor in totaal 284m2 vloerverwarming = 0,13 ltr/minuut per m2.
Als @
develdonk dus 180m2 te verwarmen oppervlak heeft dan zou hij (als hij ook H.o.H. 100mm heeft liggen met 18x2 buis) dus een flow van 23,4 ltr/minuut = 1404 liter per uur nodig hebben om zijn v.v. te kunnen voorzien van de benodigde flow.
Hij geeft aan 1080 ltr per uur te doen, wat dus conform bovengenoemde gedachtenspinsel te weinig is
[
Voor 42% gewijzigd door
Grolsch op 13-03-2018 11:43
]