Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rhaelak schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:47:
@Oxellaar Misschien vergis ik me, maar software hoeft toch niet aangepast te worden?
Als je winst wilt hebben van de switch naar r32 wel. De software reageert immers op temperaturen, alsof het R410a is. Nu zal dat nog niet het grootste verschil zijn.
De dichtheid van R32 is veel lager dan van R410a, de compressor heeft waarschijnlijk een te groot slagvolume om goed met R32 om te gaan. Als het al mogelijk zou zijn, dan moet de sturing naar de compressor toch ook veranderd worden.

Dus de geclaimde 10% hogere efficiëntie zal dan zeker niet gehaald worden.
Dus waarom zou je het willen?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:30

ericplan

5180 Wp PV

Er komt nog een kolommetje bij m'n overzicht: is het een aan/uit of een invertertype.

Hier een mooie uitleg, weliswaar in het Duits, maar met heldere plaatjes. http://www.wegatech.de/ra...-waermepumpe-modulierend/

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is bij een inverter WP het minimale percentage tot waartoe terug gemoduleerd kan worden één van de belangrijkste eigenschappen. Vreemd vind ik dan dat ik dat percentage (of het min / max verwarmingsvermogen bij een bepaalde buitentemperatuur) nagenoeg nooit in de specificaties vind...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:00

thido

Tilburg

Gasschuif schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:13:
[...]
Goed punt. De 3 L-L WP´s blijven sowiso hangen anders vette WAF problemen hier. ;)
In de hal is de oude radiator verdwenen, om plaats te maken voor de Daikin LL vloerunit.
Er gaat dus hybride WP bedrijf plaatsvinden wat een luxe... Zal een van de weinige hier op het forum zijn denk ik.
Er zijn er meer hier op het forum die dat doen (waaronder ik zelf). Gaat prima, alleen wel even zoeken naar de sweet spot. Ik heb zelf geen vloerverwarming dus hoef niet persee een stuk beton warm te houden, maakt het wat makkelijker. WAF is overigens vanaf dag één L/W fan geworden, voelt toch anders dan met L/L.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

thido schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:18:
[...]

Er zijn er meer hier op het forum die dat doen (waaronder ik zelf). Gaat prima, alleen wel even zoeken naar de sweet spot. Ik heb zelf geen vloerverwarming dus hoef niet persee een stuk beton warm te houden, maakt het wat makkelijker. WAF is overigens vanaf dag één L/W fan geworden, voelt toch anders dan met L/L.
Ik vermoed dat de WAF hier ook wel blij gaat worden van L/W. Nu starten we de L/L nog op de hand in de morgen omdat het zo snel warm is, met de nieuwe gaat hij op de klok een uurtje of zo iets voor opstaan.
Kan hij rustig de tent opwarmen... :) Super comfortabel. En van de zomer geen plaknachten om in de taal van Willemijn Hoebert van de NOS te spreken. :*) Dan gaan de airco´s aan. Sjonge jonge, wat een luxe.
Mijn overschot van 1000 kWh zal wel fors slinken met de nieuwe L/W erbij, maar dat is mij het wel waard.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif Slinken, ga je per saldo meer/inefficienter warmte produceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:39:
@Gasschuif Slinken, ga je per saldo meer/inefficienter warmte produceren ?
Er worden nu ruimtes heel af en toe bij bezetting COP 1 verwarmd, dat wordt nu COP 4 ongeveer, dus meer effiecient. Op jaarbasis zal ik de onverwarmde ruimtes toch ietsje hoger afstellen, dat kan nu met de thermokoppen, dus toch wel meer warmte en dus kWh,s op jaarbasis vermoed ik. Lig ik echt niet wakker van. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:31:
[...]

230 Volt is inderdaad eenvoudig op te lossen met een relais.

Ik had een 230 Volt thermostaat gevonden die je kon instellen, maar bijvoorbeeld de grootste mogelijk minimum aan-tijd was 5 minuten. De Panasonic heeft al 3 minuten nodig om überhaupt op te starten 8)7. De minimum uit-tijd was niet in te stellen. De minimum aan-tijd zou ik liever op bijvoorbeeld 20 minuten instellen.

En wat ik helemaal graag zou willen is een thermostaat met 2 uitgangen. 1 uitgang om de WAR te bedienen en 1 uitgang om Tank mode te activeren voor het snelle opwarmen met Ta=53°C. Als het temperatuurverschil tussen actueel en gevraagd te groot is dan verwarmen op Tank mode :)
Wat jij wilt is eenvoudig te krijgen bij jumo, dan heb je het niet over een thermostaat maar een temperatuur regelaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Voor diegene die nog buffervat willen hebben. Hier een mooi prijsje:
https://www.ofenseite.com...ermetauscher#beschreibung

scheelt toch weer een hoop met onze NL collega's.... bijzonder...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Pietje555 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:12:
[...]

Klopt, maar waarom zou het niet mogelijk zijn je water niet op commando op te jagen naar 60 graden.

Ik heb het filmpje weer gevonden waar ze "Hot water boost" inschakelen op afstand via de app op de telefoon.
YouTube: NIBE Uplink -a part of your smart home
Lijkt me toch wel interessant. Ik ga maar eens verder informeren. Zoals gezegd vind ik het nogal zonde om altijd maar een groot boilervat op temperatuur te houden als je niet op vaste tijden doucht.
Klopt, hot water boost dat kun je met de app aanzetten, maar dit is tijdelijk statt en stop temp verhogen. Moet je voor douchen nog steeds wachten tot boiler de temp bereikt heeft als je regulier start stop temps omlaag hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Mijn Mitsu begint ook te "pendelen" met een Ta onder de 30 graden, dus ik had dit wel verwacht.

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen in dit topic, maar de hydraulische circuits scheiden door een (anti-pendel) buffervat toe te passen zou dit probleem oplossen.

Ik heb hetzelfde als jij, ook een Dt van 5 over de vloer.

Ik zie op de WP Ta 30 Tr 28 en over mijn vv Ta 29 Tr 24.

Dit gaat je natuurlijk niet lukken zonder buffervat, bij mij loopt de boel heerlijk rustig tot dat setpoint is gehaald en dan gaat de WP uit.
Ik heb absoluut 0 last van pendelgedrag met Ta 26 graden deze temps, dus buffervat misdchien goed voor mitsu , niet bij alle merken nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:34:
[...]

Ik heb absoluut 0 last van pendelgedrag met Ta 26 graden deze temps, dus buffervat misdchien goed voor mitsu , niet bij alle merken nodig
Maar maakt hij ook 26? Of loopt hij er over? Met 16 graden buiten en 26 graden water maken.....dan heb je maar weinig nodig, de wp hier geeft nu een minimum van 4.1 kW en heb 3 nodig bij 0 graden buiten dus lijkt me logisch dat het veel start en stop word, of niet en dan te warm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

hier loopt hij prima zonder buffervat hoor... staat ponpsnelheid en war stooklijn wel goed... lijkt me niet als je pendelt...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dan heb je geluk, met mijn Mitsu gaat dat niet goed ;)

Jij hebt een panna :?

Gelukkig heb ik het buffervat primair daar niet voor aangeschaft, ik vermoed dat jij geen na regeling hebt :?
develdonk schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:48:
[...]

hier loopt hij prima zonder buffervat hoor... staat ponpsnelheid en war stooklijn wel goed... lijkt me niet als je pendelt...
Wat is je stooklijn dan :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

thido schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:52:
[...]

Is dat niet zoiets als een Amerikaan gaan rijden met een v8 erin en vervolgens verbaasd zijn over het verbruik? :/
Nee hoor, ik had eigenlijk verwacht dat 40kWh toch beetje de max is met 20kWh gemiddeld. Verkeerde verwachtingen. Dagen als deze trekken gelukkig het gemiddeld verbruik flink naar beneden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:44:
[...]

Maar maakt hij ook 26? Of loopt hij er over? Met 16 graden buiten en 26 graden water maken.....dan heb je maar weinig nodig, de wp hier geeft nu een minimum van 4.1 kW en heb 3 nodig bij 0 graden buiten dus lijkt me logisch dat het veel start en stop word, of niet en dan te warm binnen.
Hij maakt 26, retour is 22. Nibe regeling werkt heel anders, gewoon door de regeling heb je geen pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:19:
[...]

Hij maakt 26, retour is 22. Nibe regeling werkt heel anders, gewoon door de regeling heb je geen pendelgedrag.
Heeft niet met nibe te maken denk ik, met dit weer een dT van 4 graden is veel met 26Ta, het lijkt of je huis aardig lek is dan.
Het draait minimaal 4,1 kWh hier, en dat heb ik niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Dan heb je geluk, met mijn Mitsu gaat dat niet goed ;)

Jij hebt een panna :?

Gelukkig heb ik het buffervat primair daar niet voor aangeschaft, ik vermoed dat jij geen na regeling hebt :?

[...]

Wat is je stooklijn dan :?
heb ecodan 7,5kw
stooklijn -10,33 -> 10,29
idd geen naregeling. ik heb alles waterzijdig ingeregeld
pompstand 3 (vandaag op 2 gezet)
verder sinds deze week stooklijn op -1 gezet zodat hij zuiniger is (doe ik altijd buiten dec-feb om)

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 11-03-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Heeft niet met nibe te maken denk ik, met dit weer een dT van 4 graden is veel met 26Ta, het lijkt of je huis aardig lek is dan.
Het draait minimaal 4,1 kWh hier, en dat heb ik niet nodig.
Nee hoor niet lek, rc4 vloer, rc6 gevels en dak, ramen rc 1,25 (triple). Heeft de afgelopen 24 uur 1x gedraaid voor verwarming, vanochtend van 06:00-09:00, met die dT en Ta, gisteren 2 maal gedraaid. Als er lang genoeg geen behoefte is, daalt vloertemp vanzelf naar 22. dT is gewoon regeling Nibe, gaat tot ca. DT 7 bij min 10 (tenminste bij mijn stooklijn).

P.s. doeltemp kamer is 22,5. Ik hou er niet van om met trui in woonkamer te zitten

[ Voor 10% gewijzigd door LittleTycoon op 11-03-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Nee hoor niet lek, rc4 vloer, rc6 gevels en dak, ramen rc 1,25 (triple). Heeft de afgelopen 24 uur 1x gedraaid voor verwarming, vanochtend van 06:00-09:00, met die dT en Ta, gisteren 2 maal gedraaid. Als er lang genoeg geen behoefte is, daalt vloertemp vanzelf naar 22. dT is gewoon regeling Nibe, gaat tot ca. DT 7 bij min 10 (tenminste bij mijn stooklijn).

P.s. doeltemp kamer is 22,5. Ik hou er niet van om met trui in woonkamer te zitten
Doeltemp is 21,5 hier maar op 26Ta krijg ik zoveel starts dat het geen warmte geeft en hem net zo goed uit kan laten, een thermostaat werkt hier ook niet ivm de zon, hoeveelheid mensen of oven aan.
Vanmiddag ook 23+ ivm een beetje zon, toch blijft de wp aan voor de avond, ik heb een hekel aan een koude vloer. Loop nooit op schoenen oid binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, de LG schaalt met deze temperaturen af naar een 530w, nog lager dan ik tot nu toe heb gezien. Vandaag 8 startjes gehad, nog steeds geen problemen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:45
develdonk schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:31:
[...]

heb ecodan 7,5kw
stooklijn -10,33 -> 10,29
idd geen naregeling. ik heb alles waterzijdig ingeregeld
pompstand 3 (vandaag op 2 gezet)
verder sinds deze week stooklijn op -1 gezet zodat hij zuiniger is (doe ik altijd buiten dec-feb om)
Grappig, mijn stooklijn is 1 graad hoger 34 en 30 graden met dezelfde buitentemp en gisteren ook mijn pomp teruggezet van 3 naar 2 :) . Verder probeer ik zoveel mogelijk van de regeling af te blijven.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@develdonk / @corsat Wat is de reden voor jullie om de pompstand te verlagen :? Het max vermogen beperken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Mijn Mitsu begint ook te "pendelen" met een Ta onder de 30 graden, dus ik had dit wel verwacht.

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen in dit topic, maar de hydraulische circuits scheiden door een (anti-pendel) buffervat toe te passen zou dit probleem oplossen.

Ik heb hetzelfde als jij, ook een Dt van 5 over de vloer.

Ik zie op de WP Ta 30 Tr 28 en over mijn vv Ta 29 Tr 24.

Dit gaat je natuurlijk niet lukken zonder buffervat, bij mij loopt de boel heerlijk rustig tot dat setpoint is gehaald en dan gaat de WP uit.
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Dan is mogelijk de mooiste oplossing een buffervat ertussen, maar heel veel plek heb ik daar niet voor. Een andere (wat minder fraaie) oplossing is de flow door mijn verdelers knijpen zodat ik een lager afgiftevermogen krijg en een grotere dT. De flow van mijn interne wp-pomp staat al op minimaal en daarmee heb ik nog steeds een flow van 15l/minuut. Dan komt je met ~4kW thermisch vermogen altijd nog op een dT van ongeveer 4. Als ik die flow verder omlaag krijg gaat hij bij dat gewenste minimale thermische vermogen een hogere dT leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Dan is mogelijk de mooiste oplossing een buffervat ertussen, maar heel veel plek heb ik daar niet voor. Een andere (wat minder fraaie) oplossing is de flow door mijn verdelers knijpen zodat ik een lager afgiftevermogen krijg en een grotere dT. De flow van mijn interne wp-pomp staat al op minimaal en daarmee heb ik nog steeds een flow van 15l/minuut. Dan komt je met ~4kW thermisch vermogen altijd nog op een dT van ongeveer 4. Als ik die flow verder omlaag krijg gaat hij bij dat gewenste minimale thermische vermogen een hogere dT leveren.
Gaat dat gebeuren, een lager thermisch vermogen ? Ik was ook van plan om de flow flink te verlagen om uiteindelijk een lager thermische output te krijgen, maar ben tot de conclusie gekomen, door toevoer op verdeler flink te knijpen, de Panasonic bij mij, de deltaT net zo veel verhoogd als de flow verlaagd is en de output dus identiek blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Gaat dat gebeuren, een lager thermisch vermogen ? Ik was ook van plan om de flow flink te verlagen om uiteindelijk een lager thermische output te krijgen, maar ben tot de conclusie gekomen, door toevoer op verdeler flink te knijpen, de Panasonic bij mij, de deltaT net zo veel verhoogd als de flow verlaagd is en de output dus identiek blijft.
Dat laatste is precies wat ik wil. Door experimenteren blijkt dat hij pendelgedrag vertoont bij een Ta lager dan 30 graden. De Tr die terugkomt uit de vloer is standaard 22-23 graden (kan goed zijn dat dat simpelweg het probleem is maar dat kan ik nu nog niet zeggen), dus als ik de Ta boven de 30 wil krijgen terwijl ik óók nog het afgegeven vermogen redelijk laag wil houden (want er is simpelweg niet zoveel nodig op de meeste momenten) dan moet dus de flow omlaag. Lager nog dan de standaard laagst instelbare stand.

Maar goed, iets in mij zegt dat deze aanpak niet helemaal de juist weg is en dat er gewoon net als bij @grolsch een buffervat tussen moet gaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een buffervat krijg je in ieder geval meer opties om je "probleem" op te lossen, je kunt zowel de flow primair als secundair afzonderlijk regelen. Hoge flow voor de WP (vindt ze fijn) en je afgifte kun je exact zo inregelen als jij wil. De flow die je primair teveel hebt gaat zo weer retour de WP in wat ze ook weer fijn vindt.

Het seizoen voor de WP lijkt alweer bijna voorbij, de afgelopen 3 dagen zo'n 9,5 ~ 11,5kWh per dag verbruikt incl. SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:26:
[...]

Dat laatste is precies wat ik wil. Door experimenteren blijkt dat hij pendelgedrag vertoont bij een Ta lager dan 30 graden. De Tr die terugkomt uit de vloer is standaard 22-23 graden (kan goed zijn dat dat simpelweg het probleem is maar dat kan ik nu nog niet zeggen), dus als ik de Ta boven de 30 wil krijgen terwijl ik óók nog het afgegeven vermogen redelijk laag wil houden (want er is simpelweg niet zoveel nodig op de meeste momenten) dan moet dus de flow omlaag. Lager nog dan de standaard laagst instelbare stand.

Maar goed, iets in mij zegt dat deze aanpak niet helemaal de juist weg is en dat er gewoon net als bij @grolsch een buffervat tussen moet gaan komen...
Ik ben bang dat je vanwege laag benodigd vermogen een zo extreem lage flow en daarmee zo hoge deltaT nodig bent dat dat zeer waarschijnlijk buiten de regelmogelijkheden van de WP gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:33:
Met een buffervat krijg je in ieder geval meer opties om je "probleem" op te lossen, je kunt zowel de flow primair als secundair afzonderlijk regelen. Hoge flow voor de WP (vindt ze fijn) en je afgifte kun je exact zo inregelen als jij wil. De flow die je primair teveel hebt gaat zo weer retour de WP in wat ze ook weer fijn vindt.

Het seizoen voor de WP lijkt alweer bijna voorbij, de afgelopen 3 dagen zo'n 9,5 ~ 11,5kWh per dag verbruikt incl. SWW.
Ik ga er deze zomer eens over nadenken ;) Vooralsnog vind ik het geen probleem. Mogelijk veroorzaken die vele start/stops wel wat meer slijtage maar verder is het geen issue eigenlijk want hij redt het goed qua verwarmen en ook over de COP heb ik weinig klagen.

Wel jammer hè dat het stookseizoen bijna over is met dit soort dagen. Net nu bij mij de COP richting de 5,5 gaat staat dat ding bijna de hele dag uit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6TspVKftHghy6mujcvE5V0Fk/thumb.jpg

Overigens, jij hebt het over hydrolische scheiding, maar je hebt een 'open' buffervat toch? Ik zie dat meer als scheiding van flow omdat er 2 verschillende pompen met een verschillend debiet in hetzelfde vat met water zitten te pompen. Of heb jij wel echt een buffer met een spiraal erin? Dat zou ik namelijk als hydrolische scheiding zien aangezien in die situatie het water van de wp geen direct contact maakt met het water van je afgiftecircuit. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:33:
Ja, behoorlijk balen..... want euh, mijn leiding werk is nu eindelijk op orde, 2 warmtepompen, en het lijkt allemaal goed te gaan, want alles was nu in een mum van tijd warm, maar ik moet dus nu waarschijnlijk 10 maanden wachten voordat ik een propere stooklijn kan gaan vaststellen, en dan uberhaupt de vraag of de aanpassingen die ik gemaakt heb afdoende zijn :(

luxe problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:56:
[...]

Ik ga er deze zomer eens over nadenken ;) Vooralsnog vind ik het geen probleem. Mogelijk veroorzaken die vele start/stops wel wat meer slijtage maar verder is het geen issue eigenlijk want hij redt het goed qua verwarmen en ook over de COP heb ik weinig klagen.

Wel jammer hè dat het stookseizoen bijna over is met dit soort dagen. Net nu bij mij de COP richting de 5,5 gaat staat dat ding bijna de hele dag uit ;)

[afbeelding]

Overigens, jij hebt het over hydrolische scheiding, maar je hebt een 'open' buffervat toch? Ik zie dat meer als scheiding van flow omdat er 2 verschillende pompen met een verschillend debiet in hetzelfde vat met water zitten te pompen. Of heb jij wel echt een buffer met een spiraal erin? Dat zou ik namelijk als hydrolische scheiding zien aangezien in die situatie het water van de wp geen direct contact maakt met het water van je afgiftecircuit. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat ik dan de verkeerde term (Hydraulisch) gebruikt heb :? want inderdaad het is wel dezelfde vloeistof, ik heb een open verdeler zonder spiralen.

Dus gewoon een vat met 4 aansluitingen erop waardoor primaire / secundaire pomp hun eigen "dingetje" kunnen doen :P
maartenmoerman schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:01:
[...]

Ja, behoorlijk balen..... want euh, mijn leiding werk is nu eindelijk op orde, 2 warmtepompen, en het lijkt allemaal goed te gaan, want alles was nu in een mum van tijd warm, maar ik moet dus nu waarschijnlijk 10 maanden wachten voordat ik een propere stooklijn kan gaan vaststellen, en dan uberhaupt de vraag of de aanpassingen die ik gemaakt heb afdoende zijn :(

luxe problemen!
Ik krijg hier zelfs de boel zonder WP goed en snel warm vanwege het weer :P (15 graden en zon) dus dat wil nog niet zeggen dat je leidingwerk op orde is :P

Aankomend weekend voorspellen ze weer nachtvorst bij ons in Twente, dan kunnen we weer testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
@Grolsch heb jij in al deze topics al een keer een schema gepost met jouw configuratie? Ik ben zelf ook van plan vloerverwarming incl. zoneregeling te gaan neerleggen en te verwarmen met een WP (die wrs. ook voor SWW gebruikt zal gaan worden)

Het kost me, vanwege jouw activiteiten hier, aan tijd om al jouw bijdragen in de 5 topics over l/w wp door te nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:25:

Ik krijg hier zelfs de boel zonder WP goed en snel warm vanwege het weer :P (15 graden en zon) dus dat wil nog niet zeggen dat je leidingwerk op orde is :P

Aankomend weekend voorspellen ze weer nachtvorst bij ons in Twente, dan kunnen we weer testen 8)
Ik zag iets ja, ben benieuwd. Ik had alles stabiel op 20.8, en de zon komt voorbij, en alles staat nu op 22+ :) Lekker zonnetje, dat dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:36:
@Grolsch heb jij in al deze topics al een keer een schema gepost met jouw configuratie? Ik ben zelf ook van plan vloerverwarming incl. zoneregeling te gaan neerleggen en te verwarmen met een WP (die wrs. ook voor SWW gebruikt zal gaan worden)

Het kost me, vanwege jouw activiteiten hier, aan tijd om al jouw bijdragen in de 5 topics over l/w wp door te nemen ;)
Ik kan mezelf ook al niet meer volgen af en toe :P Ik gebruik onderstaand schema voorgeschreven door Mitsubishi zelf.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2n6u44l.jpg

Sensoren nummertje 8 gebruik ik niet, ik heb nog niet het nut kunnen ontdekken om ze daar aan te sluiten. Ik weet gewoon dat Ta bij de v.v. verdeler +- 1 á 1,5 graad lager ligt als bij Ta binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
[quote]Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat ik dan de verkeerde term (Hydraulisch) gebruikt heb :? want inderdaad het is wel dezelfde vloeistof, ik heb een open verdeler zonder spiralen.

Dus gewoon een vat met 4 aansluitingen erop waardoor primaire / secundaire pomp hun eigen "dingetje" kunnen doen :P

[...]

Geen idee trouwens waarom maar ik zie dat er een bizar (!) groot verschil zit tussen het minimaal vermogen wat hij kan leveren bij 25 vs 35 graden Ta bij wat hogere buitentemperaturen. Dat zie ik overigens niet echt bij dat model van jou maar het zou wel kunnen verklaren waarom hij bij mijn mooi lage Ta's hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XTPmXcgLVfngIMEZU5X8PezM/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
godfriedd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:05:

[...]
Geen idee trouwens waarom maar ik zie dat er een bizar (!) groot verschil zit tussen het minimaal vermogen wat hij kan leveren bij 25 vs 35 graden Ta bij wat hogere buitentemperaturen. Dat zie ik overigens niet echt bij dat model van jou maar het zou wel kunnen verklaren waarom hij bij mijn mooi lage Ta's hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan...

[afbeelding]
Dat probeer ik dus constant te zeggen :P Bij mij hetzelfde verhaal, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/dfn6s.jpg

Daarom gaan de Mitsu's pendelen bij zeer lage Ta en hoge Tb, en zijn het naar mijn mening geen droge defrosts.

Ik las een pagina terug ook al dat een Pana hier last van zou hebben :? Jammer genoeg verstrekt Panasonic niet van zulke mooie tabelletjes, maar het zal een reden hebben waarom dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een reden, maar wel interessant dan om te weten of het een onbedoelde danwel bedoelde reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:09:
[...]

Dat probeer ik dus constant te zeggen :P Bij mij hetzelfde verhaal, zie hieronder.

[afbeelding]
Ik heb het je vaker horen zeggen maar zelf nooit aandachtig genoeg naar die tabel gekeken. Maar goed, dat verklaart ook wel waarom ze zelf adviseren zo'n buffervat in je circuit op te nemen want daarmee kun je het in een keer oplossen. Zonder die buffer moet je op zoek naar geknutselde manieren om het op de juiste manier in te kunnen regelen zoals sterk knijpen van je flow etc. Dat zijn niet echt oplossingen voor op de lange termijn.
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:15:
Een reden, maar wel interessant dan om te weten of het een onbedoelde danwel bedoelde reden is.
Ik weet niet of het een antwoord is maar ik zie dat de nieuwe types van Mitsubishi dat extreme verschil tussen 25 en 35 graden niet meer hebben, dus mogelijk is het 'opgelost'.

[ Voor 21% gewijzigd door godfriedd op 12-03-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ook met een buffervat wil je dat de warmtepomp op een zo laag mogelijk pitje kan blijven draaien. Ben ik even blij dat mijn Ta lekker hoog ligt :P. Mijn stooklijn begint pas vanaf 36°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oxellaar ik denk dat jij vast en zeker een mooie/sluitende/technische uitleg/verklaring hebt waarom het minimale vermogen zo hoog ligt bij een zeer lage Ta (25) en een hoge Tb (12) :? Het zal vast en zeker iets met drukken van het koudemiddel te maken hebben verwacht ik :P
Dre schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
Ook met een buffervat wil je dat de warmtepomp op een zo laag mogelijk pitje kan blijven draaien. Ben ik even blij dat mijn Ta lekker hoog ligt :P. Mijn stooklijn begint pas vanaf 36°C...
Het gekke is dus dat je met een hogere Ta op een lager "pitje" kunt draaien :P

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2018 14:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:37:
@Oxellaar ik denk dat jij vast en zeker een mooie/sluitende/technische uitleg/verklaring hebt waarom het minimale vermogen zo hoog ligt bij een zeer lage Ta (25) en een hoge Tb (12) :? Het zal vast en zeker iets met drukken van het koudemiddel te maken hebben verwacht ik :P
Een fabrikant kan vanalles verzinnen om het maximum vermogen bij zeer lage buitentemperatuur, zo hoog mogelijk te houden. Denk aan je eigen Zubadan...

Maar het minimum vermogen zit vast aan het laagste toerental, samen met de inhoud van de volumeslag van de compressor.
Met andere woorden, de minimale hoeveelheid koudemiddel die verplaats wordt is een vaste waarde.
En die minimale hoeveelheid koudemiddel vertegenwoordigd een vaste warmte inhoud.
En met een hoge buitenT en een lage waterT, wordt dat vermogen alleen maar hoger.
Het verschil tussen binnen en buiten is namelijk klein, dus hoge en lage druk liggen dichtbij elkaar.
Daarbij wordt het rendement van de warmtewisselaar, zowel binnen als buiten, hoger.
De oppervlakte vs vermogen liggen ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Een fabrikant kan vanalles verzinnen om het maximum vermogen bij zeer lage buitentemperatuur, zo hoog mogelijk te houden. Denk aan je eigen Zubadan...

Maar het minimum vermogen zit vast aan het laagste toerental, samen met de inhoud van de volumeslag van de compressor.
Met andere woorden, de minimale hoeveelheid koudemiddel die verplaats wordt is een vaste waarde.
En die minimale hoeveelheid koudemiddel vertegenwoordigd een vaste warmte inhoud.
En met een hoge buitenT en een lage waterT, wordt dat vermogen alleen maar hoger.
Het verschil tussen binnen en buiten is namelijk klein, dus hoge en lage druk liggen dichtbij elkaar.
Daarbij wordt het rendement van de warmtewisselaar, zowel binnen als buiten, hoger.
Tnx voor je "verhelderende" uitleg maar weer, dit is dus niet een specifiek "mitsu-bugje" maar elke WP heeft hier dus "last" van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Zal vast Zubadan specifiek zijn, die machines zijn gebouwd om te kunnen "brullen" met hoge opgenomen vermogens tot -20. Het verbast me iedere keer wee hoeveel elektra die dingen slurpen.

Keerzijde zal wel hoog minimaal opgenomen wattage zijn.Dat zie je dan wel terug in KW-output bij bij lage Ta en hoge Tb

[ Voor 8% gewijzigd door LittleTycoon op 12-03-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Wat maakt dat de ELGA kennelijk wel in staat is om 'zeer' lage vermogens af te geven ? Een compressor welke werkelijk op zijn 'allerhoogste' max draait om zijn gespecificeerde 5kW te kunnen realiseren, terwijl de Mitsubishi's zoals het lijkt een meer of minder overgedimensioneerde compressor hebben ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Tnx voor je "verhelderende" uitleg maar weer, dit is dus niet een specifiek "mitsu-bugje" maar elke WP heeft hier dus "last" van :?
Het zal per compressor verschillen, maar in principe heeft ieder systeem hier "last" van.
Of dit bij een Zubadan meer is weet ik niet.
Maar een hoog maximum vermogen, betekent vaak ook een hoog minimum vermogen.
Dat een Zubadan niet terugvalt bij lage temperaturen staat daar los van. Daar wordt een speciale techniek voor toegepast.

@Verwijderd de Elga heeft een "opgefokt" maximum vermogen. Dat is weer voordelig voor het minimum vermogen. 5kW uit zo'n kleine buitenunit is best bijzonder en zeker niet positief. De condensor is dus vrij klein tov het vermogen.
Elk ontwerp heeft z'n voor en tegens.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 12-03-2018 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 06:45
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:51:
@develdonk / @corsat Wat is de reden voor jullie om de pompstand te verlagen :? Het max vermogen beperken :?
Mijn verhouding tussen beneden met de vloerverwarming met pomp en boven met de radiators ( 2 stuks jaga low temp met dbe) is tijdens een koude periode te groot en daarom meer flow. Nu met deze buitentemp is dat niet meer nodig. Verschil is overigens 4 l/min.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LittleTycoon / @Oxellaar / @Verwijderd Volgens mij is het allemaal stoeien met getallen van de diverse fabricanten.

Neem de ELGA, waarvan men zegt dat deze een max vermogen levert van 5KW, maar nu komt de hamvraag, levert de ELGA dit ook bij -15 :?

Als ik kijk naar het modulatiebereik van mijn Zubadan ligt deze tussen de 3,61KW (Ta 55 - Tb +12) en de 20,7KW (Ta 25 - Tb +20)

Handige marketingjongens kunnen dus zeggen dat de Zubadan kan terug moduleren tot 18% van het maximale vermogen :+

Maar zoals je aan bovenstaande getallen kunt zien heb je daar geen fluit aan :P

Ik vermoed dat in elke L/W WP een compressor zit die met dezelfde natuurkundige wetten te maken heeft, maar hoe ver de WP kan terugmoduleren is dus sterk afhankelijk van de gebruikte compressor en hoe de fabricant zijn/haar product verkoopt.

De Zubadan "garandeert" het opgegeven vermogen t/m -15, dus zit er automatisch naar mijn mening een "zwaardere" compressor in als een WP die het opgegeven vermogen maar haalt t/m +2 Tb.

Al met al maakt het allemaal niet zo heel veel uit, als je het maar weet van te voren, en dus geen appels met peren gaat vergelijken.

Ze moesten het maken van zulke tabelletjes verplichten voor elke WP fabricant zodat de consument goed geïnformeerd wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54
Weet iemand van de ELGA gebruikers wat het debiet bereik is van Wilo? Als het even kan op stand 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
BasvanS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:23:
Weet iemand van de ELGA gebruikers wat het debiet bereik is van Wilo? Als het even kan op stand 3?
Het debiet hangt ook af van de leidingweerstand. Ik draai maximaal op 1300 l/h gemeten met Kamstrup 302.
Op stand 3 c.a 1100 l/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Tomexergie schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:41:
[...]

Het debiet hangt ook af van de leidingweerstand. Ik draai maximaal op 1300 l/h gemeten met Kamstrup 302.
Op stand 3 c.a 1100 l/h
Dank u! Ik weet dat de Wilo niet werkt op flow maar op een dP. Wie heeft bij jou de Kamstrup er tussen gezet? Ik wil dat ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-09 14:49
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:15:
@LittleTycoon / @Oxellaar / @Verwijderd Volgens mij is het allemaal stoeien met getallen van de diverse fabricanten.

Neem de ELGA, waarvan men zegt dat deze een max vermogen levert van 5KW, maar nu komt de hamvraag, levert de ELGA dit ook bij -15 :?

Als ik kijk naar het modulatiebereik van mijn Zubadan ligt deze tussen de 3,61KW (Ta 55 - Tb +12) en de 20,7KW (Ta 25 - Tb +20)

Handige marketingjongens kunnen dus zeggen dat de Zubadan kan terug moduleren tot 18% van het maximale vermogen :+

Maar zoals je aan bovenstaande getallen kunt zien heb je daar geen fluit aan :P

Ik vermoed dat in elke L/W WP een compressor zit die met dezelfde natuurkundige wetten te maken heeft, maar hoe ver de WP kan terugmoduleren is dus sterk afhankelijk van de gebruikte compressor en hoe de fabricant zijn/haar product verkoopt.

De Zubadan "garandeert" het opgegeven vermogen t/m -15, dus zit er automatisch naar mijn mening een "zwaardere" compressor in als een WP die het opgegeven vermogen maar haalt t/m +2 Tb.

Al met al maakt het allemaal niet zo heel veel uit, als je het maar weet van te voren, en dus geen appels met peren gaat vergelijken.

Ze moesten het maken van zulke tabelletjes verplichten voor elke WP fabricant zodat de consument goed geïnformeerd wordt :P
De ELGA doet al geen ene drol meer bij -7.. laat staan bij -15 :+
Imo beetje vals om hem als 5kw weg te zetten.. maarja het zit allemaal in de regeling.

Daar waar vele WP's worden beperkt in vermogen bij hogere TB's (naar mijn idee), kan de elga altijd op full power draaien..
Bij +15 kun je hem rustig op 1060watt opgenome krijgen
Maar bij -5 ook (mits je afgifte systeem een hogere TA dan 30 kan bereiken :+ )
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/lmgw4x09d/Schermafbeelding_2018-03-12_om_17.53.32.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:23:
Zoals gezegd, is overal verschillend. Maar hier is het +/- 750 tot 800l/h in stand...3?
Staan geen getallen op mijn Wilo

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 12-03-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt mijn oog nu pas op, voor de Panasonic 5kW. Annual consumption 3219kWh / 5kW = 643.8 * COP=4 zijn 2575 vollast uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qfjgm6E1FODzuZPx3qPcJ0vF/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UYdgdhEXdcREa1psiGfg3Als/full.jpg
En mijn werkelijke input. 1m3=2kWh 3182kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G6tZYYZNxGpmYPRyUuc24Jo3/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:35:
Valt mijn oog nu pas op, voor de Panasonic 5kW. Annual consumption 3219kWh / 5kW = 643.8 * COP=4 zijn 2575 bedrijfsuren.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar dit is goed??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-09 14:49
Valt mijn oog nu pas op, voor de Panasonic 5kW. Annual consumption 3219kWh / 5kW = 643.8 * COP=4 zijn 2575 bedrijfsuren.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar zit je wel verdomd dichtbij 8)

BTW zet iedereen z'n warmtepompje maar weer terug naar de oorspronkelijke pompstand. We krijgen aankomende weekend nog een nabrander van de winter :+

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 12-03-2018 18:52 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waar heb je dat vandaan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09 22:14
Interessant, heb geen idee. Mijn Nibe levert nu steeds 3kW en maakt runs van een uur en begint natuurlijk laag, maar zit al vrij snel op 27 graden, omdat hij bij een flow van ongeveer 10l/m een dT maakt van 4 graden en de retour al snel iets opwarmt. Ik geef toe, dit is geen 25 graden, maar ook niet zoveel meer. Als hij dus last van het verschijnsel zou hebben, dan maakt 2 graden wel heel veel uit.
De COP krijg ik niet precies berekend, maar die lijkt tegen de 7 te zitten. Dat moet ook eigenlijk wel, want anders kom je bij dit beetje warmte gebruik nooit gemiddeld over een seizoen op 5, gezien de gemiddelde COP van 4 en het grote verbruik eind februari. En dan nog is dit niet hét argument wat de meerprijs rechtvaardigd.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:51:
[...]

Waar heb je dat vandaan?
Zit bij de papieren van de WP, Product Information Model No.: WH-MGC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sommigen berekenen hun capaciteit op 1650 vollast uren, iemand anders stelde 2000, ik met mijn eigen berekeningen zit slechts een paar % af van wat Panasonic zelf opgeeft. Als je 'aanmerkelijk' afwijkt van wat passend is lijkt me dat om meerdere redenen niet verstandig. Maar ieder zijn/haar overwegingen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:10:
[...]Sommigen berekenen hun capaciteit op 1650 vollast uren, iemand anders stelde 2000, ik met mijn eigen berekeningen zit slechts een paar % af van wat Panasonic zelf opgeeft. Als je 'aanmerkelijk' afwijkt van wat passend is lijkt me dat om meerdere redenen niet verstandig. Maar ieder zijn/haar overwegingen uiteraard.
Knap hoor!!!

Bij ons in de kamer hangt een bordje:

Ik ben niet eigenwijs...
Mijn manier is gewoon beter.

Past ook wel bij jouw denk ik... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Het geluk is met de dommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nee dat geloof ik niet..
Je heb visie en dat wardeer ik..
Soms tegen de stroming in... is niet verkeerd.:-)

Mijn MK is er klaar voor.:-) _/-\o_
Alleen nog wachten op Liander, in de week van 22 april meterwissel..:-(

Kabels al naar de buiten gevel, 2 aparte groepen.. _/-\o_

Buis met Isolatie via MP gehaald.

Binnenkort eerst beugels laten lassen om de de Warmtepompboiler op een steuntje te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie berekening, zou ik dan een cop van 7,45 hebben?
Voor de Panasonic 5kW. Annual consumption 2483kWh / 5kW = 496,6 * COP=4 zijn 3700 bedrijfsuren.
Mijn echte verbruik na 2 jaar 4226kWh:2=2113kWh en 3700 draaiuren per jaar.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/esj2vm.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Vandaag was het redelijk weer, behalve een paar kleine buitjes.
Maar gelijk het WP project weer opgestart met het buiten schuren en verven van de buffer/hydraulische verdeler. Ook de bovenzijde is voorzien van een ontluchter aansluiting, alleen nog even door lassen en de 4 lassokken er op dan is hij klaar. Daarna in de Armaflex natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MT5Wscx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:56:
[...]

Mooie berekening, zou ik dan een cop van 7,45 hebben?
Voor de Panasonic 5kW. Annual consumption 2483kWh / 5kW = 496,6 * COP=4 zijn 3700 bedrijfsuren.
Mijn echte verbruik na 2 jaar 4226kWh:2=2113kWh en 3700 draaiuren per jaar.
[afbeelding]
Wel in de goeie volgorde rekenen aub. Rond de 4 is een reeel haalbare sCOP, op basis daarvan kun je het aantal vollast uren berekenen, met je 2113kWh zit je 15% lager, of je zou moeten 'weten' door meten dat je een sCOP van 4.6 realiseert en draaiuren is wat anders dan vollasturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Verwijderd
De draaiuren komen rechtstreeks uit de WP, die houdt dit bij. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:08:
@Verwijderd
De draaiuren komen rechtstreeks uit de WP, die houdt dit bij. :)
Ik heb ondertussen bedrijfsuren vervangen/gecorrigeerd door vollasturen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BasvanS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:49:
[...]

Dank u! Ik weet dat de Wilo niet werkt op flow maar op een dP. Wie heeft bij jou de Kamstrup er tussen gezet? Ik wil dat ook..
Zelf met knelfittingen 22mm die je op iedere bouwmarkt kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:51:
ik gebruik 22mm buizen en vond ze teveel "ruisen" (geluid maken dus). Normaliter geen probleem want de unit hangt in de garage maar deze gaan we nu verbouwen als kinderhuiskamer... Dus wil eens kijken wat er gebeurd met pompstand 2.

Effectief verlaag ik de m3/uur van 1,08 naar 0,92 dus dit doet niet zo heel veel...

Daarnaast heb ik in hartje winter de aanvoer niet boven de 28 graden uit zien komen ondanks dat ik hem op 33 heb ingesteld omdat de ecodan het vermogen niet kan leveren. Per saldo zal hij dus wellicht 1-2 graden max warmer worden nu... voor COP doet dit ook niks...

M.a.w.: gewoon weer lekker uitproberen en kijken wat het effect op de COP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Gasschuif schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:01:
Vandaag was het redelijk weer, behalve een paar kleine buitjes.
Maar gelijk het WP project weer opgestart met het buiten schuren en verven van de buffer/hydraulische verdeler. Ook de bovenzijde is voorzien van een ontluchter aansluiting, alleen nog even door lassen en de 4 lassokken er op dan is hij klaar. Daarna in de Armaflex natuurlijk
[afbeelding]
hee, die Sestrel Moore lijkt een beetje verdwaald ;)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Lijkt .... :)

Want dat is een klein projectje voor tussendoor. Daarom staat hij op de werkbank. :+
Maar scherp opgemerkt, een kenner dus :P

Morgen even langs Warmtecervice voor wat fitspullen en een Grundfos Alpha 1 voor de radiatoren.

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 12-03-2018 21:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kwam deze toevallig tegen op zoek naar Product Information..

In sommige gevallen kan je kortsluiting krijgen bij Panasonic Monobloc's. Effe checken tijdens mooi weer.

https://panasonic-klime.r...2)G3E8/Tehnickipodaci.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:19:

In sommige gevallen kan je kortsluiting krijgen bij Panasonic Monobloc's. Effe checken tijdens mooi weer.

A.d.h.v. serienummer kun je toch controleren ? De mijne moet ik wel aanpassen zie ik. Bedankt voor de tip.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
develdonk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:35:
[...]

ik gebruik 22mm buizen en vond ze teveel "ruisen" (geluid maken dus). Normaliter geen probleem want de unit hangt in de garage maar deze gaan we nu verbouwen als kinderhuiskamer... Dus wil eens kijken wat er gebeurd met pompstand 2.

Effectief verlaag ik de m3/uur van 1,08 naar 0,92 dus dit doet niet zo heel veel...

Daarnaast heb ik in hartje winter de aanvoer niet boven de 28 graden uit zien komen ondanks dat ik hem op 33 heb ingesteld omdat de ecodan het vermogen niet kan leveren. Per saldo zal hij dus wellicht 1-2 graden max warmer worden nu... voor COP doet dit ook niks...

Als ik 1200l/h in duo bedrijf door het systeem gooi, hoor ik niks ruisen, nergens.
Heb nagenoeg overal ALUPEX 16 en 20mm liggen, een paar korte stukken in het zicht zijn 22mm.
Het kan dus niet echt aan de leidingdiameter liggen dat jij ruis hebt, denk eerder aan koppelingen, slecht ontbraamd en appendages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:35:
[...]

Wel vreemd dat je met 7,5KW de aanvoer niet boven de 28 graden krijgt :? Ik neem aan dat dit komt omdat de Tr achterblijft :? Normaal gesproken zou dan toch juist het verhogen van de flow ervoor zorgen dat de Tr omhoog gaat :?

Maar je kunt inderdaad eens proberen wat het effect is :P Wij zijn niet voor niets Tweakers in dit topic 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Grolsch schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:35:
[...]

Wel vreemd dat je met 7,5KW de aanvoer niet boven de 28 graden krijgt :? Ik neem aan dat dit komt omdat de Tr achterblijft :? Normaal gesproken zou dan toch juist het verhogen van de flow ervoor zorgen dat de Tr omhoog gaat :?

Maar je kunt inderdaad eens proberen wat het effect is :P Wij zijn niet voor niets Tweakers in dit topic 8)
Ik denk dat het probleem 'm zit in dat deze 7.5kw 180m2 vloer moet verwarmen en dus eigenlijk net een maatje te klein is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:35:
[...]

Zelfde als bij mij, als je afgiftesysteem maar groot genoeg is krijg je die Tr nooit hoger dan 22-23 graden (bij mij dan). Verhogen van Flow heeft alleen tot gevolg dat je sneller de energie de vloer injaagt en dus ook de Ta daarmee lager wordt. Bij dezelfde hoeveelheid energie zal bij een lagere flow de deltaT hoger worden, dus dat kan afhankelijk van het regelgedrag van de wp gunstig of mogelijk juist ongunstig zijn. Ik herken het probleem, als hij bij mij op een hoge pompstand staat krijg ik hem ook nooit boven de ca 28-29 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
godfriedd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Zelfde als bij mij, als je afgiftesysteem maar groot genoeg is krijg je die Tr nooit hoger dan 22-23 graden (bij mij dan). Verhogen van Flow heeft alleen tot gevolg dat je sneller de energie de vloer injaagt en dus ook de Ta daarmee lager wordt. Bij dezelfde hoeveelheid energie zal bij een lagere flow de deltaT hoger worden, dus dat kan afhankelijk van het regelgedrag van de wp gunstig of mogelijk juist ongunstig zijn. Ik herken het probleem, als hij bij mij op een hoge pompstand staat krijg ik hem ook nooit boven de ca 28-29 graden...
Kunnen we hier een conclusie aan verbinden dat als je 240m2 huis een berekend verlies heeft van 2 kw en je installeert een WP die 2 kw levert bij -10c je toch het huis niet warm houdt ?
Sowieso moet je iets meer vermogen hebben om dit evenwicht te kunnen doorbreken en de temperatuur (Truimte) te kunnen verhogen.
En de voordeur openen of tochtende kieren houdt een verliesberekening natuurlijk ook geen rekening mee.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 13-03-2018 09:52 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Draait de WP dan wel of niet op z'n maximum capaciteit ? Een deltaT=6 is voor de meeste WPen ook wel een redelijk hoge waarde. Volgens Q=mcdeltaT zou het om de e.o.a. reden dan toch moeten kloppen naar ik mag aannemen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:52:
[...]

Kunnen we hier een conclusie aan verbinden dat als je 240m2 huis een berekend verlies heeft van 2 kw en je installeert een WP die 2 kw levert bij -10c je toch het huis niet warm houdt ?
Sowieso moet je iets meer vermogen hebben om dit evenwicht te kunnen doorbreken en de temperatuur (Truimte) te kunnen verhogen.
En de voordeur openen of tochtende kieren houdt een verliesberekening natuurlijk ook geen rekening mee.
Nou nee, want in een officele ISSO warmteverliesberekening zit nog een behoorlijke marge. Met een niet genormeerde WVB kun je in de praktijk natuurlijk alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat heeft volgens jou die 240m2 met Q=mcdeltaT te maken ? Een slecht geisoleerde woning die per m2 2 maal zo veel warmteverlies heeft als een goed geisoleerde woning met een dubbele oppervlakte maakt volgens mij geen enkel verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

kmf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:19:

Alleen als je ook koelt.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
[...]

Volgens mij is het heel simpel: Als je daadwerkelijke energieverlies 2kW is (op welke manier dan ook berekend of gemeten) dan is er 2 kW nodig (uit welke energiebron dan ook) om de temperatuur in stand te houden. Probleem/uitdaging is dat die berekende of gemeten waarde altijd iets af kan wijken en dat ook de hoeveelheid energie van je bron af kan wijken van de specs. Dat maak het in de praktijk wat lastiger om de juiste selectie van producten te maken en ook de juiste berekeningen. Je hebt altijd reservecapaciteit nodig om extra op te warmen in plaats van enkel de temperatuur in stand te houden.

Als ik over mijn eigen situatie spreek: Ik heb enkel een simplistische wvb gemaakt als indicatie en ben uitgekomen op die 7,5kW-variant. In het begin was het een beetje zoeken naar de juiste instellingen maar uiteindelijk lijkt het een goede 'match' met mijn huis. Iets extra had geen kwaad gekund maar van de andere kant ben ik de laatste week van februari probleemloos doorgekomen met zelfs de wp in de nacht nog op 50% dus ik zie het niet als capaciteit te kort....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kom je alleen 'in de problemen' als je berekende capaciteit uitgaat van het warmteverlies per dag, wat me normaal lijkt / cq. 24 uur, en je part-time stookt. VerliesCompensatie/24 < VerliesCompensatie/18 nl. 33% verschil.
EDIT:
Als de netto prijs, na subsidie, voor een grotere WP gunstiger uitpakt en de COP van de grotere 'beter' is dan de 'kleintjes', je per saldo beter uitkomt, kun je natuurlijk voor part-time stoken kiezen. Geluidshinder, 's nachts voorkomen is uiteraard een andere overweging.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je je gewoon houdt aan de erkende/bekende berekeningen (ISSO 51) hoef je geen 24 uur per dag te verwarmen.

Alleen als je besluit zelf formules te bedenken of krapper te gaan zitten als de WVB volgens ISSO 51 bestaat de kans dat je 24 uur per dag moet verwarmen om het huis warm te houden.

De ISSO 51 gaat er vanuit dat er capaciteit beschikbaar is om het huis op te warmen.

Ik had eerst ook het idee dat de ISSO 51 berekening soms nogal overdreven was, maar toen het voorlaatst daadwerkelijk -12 was, was ik wel ff blij dat ik me aan de berekening heb geconformeerd.

Het probleem wat @godfriedd en @develdonk ervaren is toch een "gek" probleem, hieronder een gedachtenspinsel :P

Wijkt de benodigde flow in jullie afgiftecircuit dan zoveel af t.o.v. de benodigde flow voor de WP :? Anders kan ik het haast niet verklaren, je moet met 7,5KW toch voldoende vermogen hebben om CV water op 32 graden te krijgen :?

Als ik met mijn tabellen ga rekenen komt daar een "kerngetal" uit van een flow van 36,13 ltr/minuut voor in totaal 284m2 vloerverwarming = 0,13 ltr/minuut per m2.

Als @develdonk dus 180m2 te verwarmen oppervlak heeft dan zou hij (als hij ook H.o.H. 100mm heeft liggen met 18x2 buis) dus een flow van 23,4 ltr/minuut = 1404 liter per uur nodig hebben om zijn v.v. te kunnen voorzien van de benodigde flow.

Hij geeft aan 1080 ltr per uur te doen, wat dus conform bovengenoemde gedachtenspinsel te weinig is :P

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
jaari schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:36:
[...]

hee, die Sestrel Moore lijkt een beetje verdwaald ;)
Zo'n ding heb ik ook gehad. Nostalgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ouch...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e859D8U.png

10320kwh/8 = 1290m3 gas?

(ik hoop dat dat schromelijk overdreven is aangezien ik flink overgedimensioneerd ben)

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 13-03-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:32:
Als je je gewoon houdt aan de erkende/bekende berekeningen (ISSO 51) hoef je geen 24 uur per dag te verwarmen.

Alleen als je besluit zelf formules te bedenken of krapper te gaan zitten als de WVB volgens ISSO 51 bestaat de kans dat je 24 uur per dag moet verwarmen om het huis warm te houden.

De ISSO 51 gaat er vanuit dat er capaciteit beschikbaar is om het huis op te warmen.

Ik had eerst ook het idee dat de ISSO 51 berekening soms nogal overdreven was, maar toen het voorlaatst daadwerkelijk -12 was, was ik wel ff blij dat ik me aan de berekening heb geconformeerd.

Het probleem wat @godfriedd en @develdonk ervaren is toch een "gek" probleem, hieronder een gedachtenspinsel :P

Wijkt de benodigde flow in jullie afgiftecircuit dan zoveel af t.o.v. de benodigde flow voor de WP :? Anders kan ik het haast niet verklaren, je moet met 7,5KW toch voldoende vermogen hebben om CV water op 32 graden te krijgen :?

Als ik met mijn tabellen ga rekenen komt daar een "kerngetal" uit van een flow van 36,13 ltr/minuut voor in totaal 284m2 vloerverwarming = 0,13 ltr/minuut per m2.

Als @develdonk dus 180m2 te verwarmen oppervlak heeft dan zou hij (als hij ook H.o.H. 100mm heeft liggen met 18x2 buis) dus een flow van 23,4 ltr/minuut = 1404 liter per uur nodig hebben om zijn v.v. te kunnen voorzien van de benodigde flow.

Hij geeft aan 1080 ltr per uur te doen, wat dus conform bovengenoemde gedachtenspinsel te weinig is :P
Op basis van welk uitgangspunt komt die 36.13l/m - 2168l/h tot stand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje tussen door heb een elga en zoek een goede warmtemeter om wat grafiekjes te maken en uitgelezen wat zou de beste optie zijn en wat gebruiken jullie dan voor software om de grafieken te maken, ik zie veel kampstrump langs komen 304 en 608 allemaal met wifi verbonden? Graag wil ik koud en warmte meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:00:
[...]

Op basis van welk uitgangspunt komt die 36.13l/m - 2168l/h tot stand ?
Berekening van Henco voor de vloerverwarming in mijn woning. Er zijn natuurlijk wel veel variabelen in zo'n berekening zoals H.o.H. afstand (100mm), diameter van de buis (18x2), lengte van de groepen (80 tot 100mtr), gewenste ruimtetemperatuur (21 graden), aanvoertemperatuur (35 graden).

Tussen haakjes heb ik mijn waardes ingevuld, mocht je er wat aan hebben :)

Ook deze berekening is genormeerd ( NEN-EN 1264-2:2008/Ontw. A1:2012 en ).

Ingebouwde oppervlakteverwarmings- en koelsystemen met waterdoorstroming - Deel 2: Vloerverwarming - Bepalingsmethoden voor het warmtevermogen van vloerverwarmingssystemen met gebruik van berekenings- en beproevingsmethoden

Voor € 16,34 aan te schaffen :P

https://www.nen.nl/NEN-Sh...422008Ontw.-A12012-en.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 19:03
Waar ik eigenlijk erg benieuwd naar ben ,wat zijn jullie besparingen per maand in tegenstelling tot gas met het gebruik van een WP?

Bv. een WP van 7 - 8 KW en de opbrengst zonnepanelen niet mee gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Met mijn boerenverstand kom ik er ook wel, denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HduwAKYlbhRvdpUa8RItsqVw/full.png en die 11.33kW komt dan weer overeen met de capaciteit van je WP. Stel de woning is de helft zo groot, en ook het afgifte-oppervlak is de helft, het warmteverlies per m2 is het dubbele dan komt er niet 0.13l/m2 uit maar 0.26l/m2. In beide gevallen wordt er 11.33kW afgegeven bij een zelfde deltaT over de vloer. Flow en deltaT zijn de bepalende factoren voor zover ik het begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:35:
Waar ik eigenlijk erg benieuwd naar ben ,wat zijn jullie besparingen per maand in tegenstelling tot gas met het gebruik van een WP?

Bv. een WP van 7 - 8 KW en de opbrengst zonnepanelen niet mee gerekend.
De overzichten laten zien dat de gemiddelde Tweaker +- 1m3 gas vervangt door 2kWh stroom.
Even de prijzen checken op www.gaslicht.com en dan kun je berekenen hoeveel er bespaard wordt :)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:39:
@Grolsch Met mijn boerenverstand kom ik er ook wel, denk ik. [afbeelding] en die 11.33kW komt dan weer overeen met de capaciteit van je WP. Stel de woning is de helft zo groot, en ook het afgifte-oppervlak is de helft, het warmteverlies per m2 is het dubbele dan komt er niet 0.13l/m2 uit maar 0.26l/m2. In beide gevallen wordt er 11.33kW afgegeven bij een zelfde deltaT over de vloer. Flow en deltaT zijn de bepalende factoren voor zover ik het begrijp.
Excuses moi, maar ik volg je ff niet meer. Wat wil je duidelijk proberen te maken :?
Dat als je de flow halveert de Dt moet verdubbelen om hetzelfde afgegeven vermogen te bereiken :? Dat lijkt me duidelijk en ook niet echt ter discussie staan.

Het probleem waar het (wat mij betreft) over gaat is dat bij bepaalde Tweakers de gewenste Ta niet gehaald wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Je liet jouw flow los op @develdonk en @godfriedd wat naar mijn idee geen zin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, ik probeerde een kerngetal te genereren gebaseerd op mijn gegevens voor @develdonk / @godfriedd dat is dus niet mijn flow, maar ik heb mijn flow teruggerekend naar een flow per m2 vloerverwarming zodat ze daar misschien iets mee kunnen.

Maar het was ook maar een gedachtenspinsel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:57:
Ouch...

[afbeelding]

10320kwh/8 = 1290m3 gas?

(ik hoop dat dat schromelijk overdreven is aangezien ik flink overgedimensioneerd ben)
x4 (COP) / 8 = 5160m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 14:57
Even voor de mensen die frequent een soort van aan/uit regeling zien bij de Elga. Ik heb dat ook, maar met name als de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt. Ligt het er ruim boven of onder, dan regelt de Elga met de meegeleverde thermostaat gewoon heel netjes. Als je dus een Anna thermostaat aansluit bij temperaturen ruim boven het vriespunt, dan vraag ik me af of wat je ziet aan betere regeling van de Elga echt door de thermostaat komt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:01
[...]

Of een meng verdeler toepassen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:35
@BasvanS
Mijn Elga voelt zich kennelijk lekker in dr sas bij dit weertype: binnen 20,3 - 20,5, buiten 5 - 6c, beetje wind, beetje nat, pomp op stand 1,9. lekker moduleren,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7vBHRiAJAYjYLlRtELZ08WCj/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
amarkest schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:14:
@BasvanS
Mijn Elga voelt zich kennelijk lekker in dr sas bij dit weertype: binnen 20,3 - 20,5, buiten 5 - 6c, beetje wind, beetje nat, pomp op stand 1,9. lekker moduleren,

[afbeelding]
Hier is de ELGA uit geweest vanaf 6 uur vannochtend tot iig 13:00, daarna zie ik wat verbruik op P1, maar dat kan ook mijn vrouw en de TV + verlichting zijn ;)

Zal vanavond de Homey even een grafiekje van Zwave tussen stekker laten plotten.
Pagina: 1 ... 104 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.