Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 126 Laatste
Acties:
  • 431.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Hangt er vanaf od die terugvaal naar circa 100W defrosts zijn, of een oscillatie in je regelsysteem. Efficiëntie bij vol vermogen is een stuk lager. 13-14 kWh vind ik fors bij huidige buiten-T. Hier 6-7 kWh per dag momenteel.
Geen idee of het defrosts zijn... De grafiek van het stroomverbruik ziet er vandaag zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T1afuDfl.jpg

Hij heeft er vandaag tot nu to 11kwh doorgejaagd, maar ik heb natuurlijk niet zo'n ideaal afgiftesysteem als jij hebt. ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:34:
[...]

Interface/protocol = KNX of modbus. Intensis is de leverancier van deze kastjes, loeiduur. Of het overkill is hangt af van hoe je de WP wil aansturen, bij aan/uit idd overkill, als je ook Ta WP wil sturen ontkom je er niet aan.

Pi/arduino moet kunnen, volgens mij kun je zeker voor arduino add ons vinden waarmee je op het juiste voltage aan/uit signaal naar WP stuurt (feitelijk is Arduino je thermostaat), je hoeft alleen maar de aan/uit logica te programeren, als je weet hoe je de logica wil optuigen en kunt programeren geen centje pijn.
Ah, dit ding:
https://www.intesisbox.co...-mbs-1_user_manual_en.pdf

Dat is precies wat ik zoek inderdaad. Maar wat zijn die krengen duur zeg! 8)7

Maar ik begrijp uit de handleiding dat de warmtepomp gewoon een RS-485 verbinding met de controller binnen gebruikt. Ik zou niet weten waarom er dan zo'n dure gateway tussen moet. Heeft er niet al iemand het protocol ontcijfert wat de warmtepomp en controller met elkaar praten?
mightym schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:43:
[...]

Wat ik sinds gisteren doe is het volgende:

Via Domoticz wordt de kamertemperatuur ingelezen, onder de 20 graden gaat de warmtepomp naar WAR, boven de 20,5 graad naar thermostaat bedrijf (staat op 19 graden, dus uit)

Zo combineer je de WAR met een thermostaat functie..
Ideaal voor het tussenseizoen, waarbij lange runs overbodig zijn bij ons thuis..
Ja, dat zou wel een optie zijn, maar liever iets subtieler. Bij ons heeft de warmtepomp nu nog gewoon hard te werken in ieder geval.
AquaPlanning schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:56:
[...]

Intesis home word veelbesproken op het Duitse wp forum.
Andere optie: (mogelijk) tank sensor misleiden. WP loopt tot tank op temperatuur is. Als ik het goed begrepen heb gaat de compressorfrequentie omlaag nabij het setpoint. Dus bv tanksensor +weerstand laat T zien nabij setpoint= laag vermogen. Tanksensor + andere weerstand =T verder weg van setpoint is meer vermogen.

Moet er zelf nog mee spelen maar eigen bedrijf is nu te druk.

In tussentijd: quiet functie actieveren of deactieveren. Wel wat soldeerwerk op print voor nodig.
Ja zoiets hadden wij ook al zitten denken. De buitentemperatuursensor is natuurlijk gewoon een thermistor, dus die thermistor kunnen we ook gewoon emuleren en zo de buitentemperatuur faken! Wel oppassen dat je dan niet allemaal andere effecten gaat triggeren, zoals defrosts omdat hij denkt dat de verdamper veel te koud is enzo... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Edit: Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door BasvanS op 08-03-2018 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:48:
[...]

Helder. Dat is veel te veel en niet normaal. Kun je niet organiseren dat Techneco wel op het dak kan komen?Laddertje? ;)

Edit: @BasvanS, is de oorzaak van die ijsklomp toentertijd achterhaald? En ben je recent nog eens wezen kijken? Staat er zich niet weer een ijsco te vormen op je dak?
De oorzaak van de ijsklomp is bepaald: Defecte/verkeerd ingestelde bypass. Zelf kan ik helaas niet op mijn platte dak komen, het ontbreekt me aan een ladder van 8-9 meter.

Volgende week vrijdag Komt Techneco dan toch eindelijk langs, samen met de installateur dit keer! We zullen zien!

Wellicht dat mijn berkeningen niet kloppen?

Huis: 180 m2 schil, R = 3, T = Tbuiten-Tbinnen =28 = 1680 Watt
Lucht: 1,29 kJ/M3K, 100M3/uur = 1000 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 09:22
Aziraphale schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Geen idee of het defrosts zijn... De grafiek van het stroomverbruik ziet er vandaag zo uit:

[afbeelding]

Hij heeft er vandaag tot nu to 11kwh doorgejaagd, maar ik heb natuurlijk niet zo'n ideaal afgiftesysteem als jij hebt. ;)
In de vroege ochtend zeker defrosts. Ik had er ook een stel, maar ze komen veel vaker voor bij vol vermogen. Kennelijk heeft je huis dit nodig

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:59:
[...]

In de vroege ochtend zeker defrosts. Ik had er ook een stel, maar ze komen veel vaker voor bij vol vermogen. Kennelijk heeft je huis dit nodig
Dat denk ik ook. Vrijstaand huis uit '56, met spouw- en dakisolatie en Hr++ glas, maar niet alle kieren dichtgestopt en enkel 'ouderwetse' radiatoren. De Elga heeft vandaag nog geen liter gas bijgestookt, dus dat vermogen zal zeker nodig zijn. Hij is nu al 1,5 uur met een run op vol vermogen bezig, dus op zich zit dat wel goed.

Techneco is vandaag overigens weer geweest en heeft de beruchte weerstand nogmaals vervangen, nu door de definitieve versie die nog net een graadje lager kan. Ik begreep van de monteur dat deze weerstand eigenlijk puur voor het koelen is en daarom niet zo gemaakt kan worden dat hij ook bij een Ta van 10 nog leuk optoert.

De monteur ook nog even gevraagd naar het verlies van de ketelinstellingen (p62, met name) na een reset. Dat zou niet moeten en gaat hij thuis ook eens testen bij fw15.3 (ik heb nu 16).

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:49:
[...]

De oorzaak van de ijsklomp is bepaald: Defecte/verkeerd ingestelde bypass. Zelf kan ik helaas niet op mijn platte dak komen, het ontbreekt me aan een ladder van 8-9 meter.

Volgende week vrijdag Komt Techneco dan toch eindelijk langs, samen met de installateur dit keer! We zullen zien!

Wellicht dat mijn berkeningen niet kloppen?

Huis: 180 m2 schil, R = 3, T = Tbuiten-Tbinnen =28 = 1680 Watt
Lucht: 1,29 kJ/M3K, 100M3/uur = 1000 Watt?
Jouw huis heeft geen ramen of deuren? Geen thermische bruggen? Geen infiltratieverliezen?

Toen het vorige week zo koud was, waaide het eveneens hard. Dat geeft veel infiltratieverliezen als je huis een beetje doorsnee luchtlek is.

Huis uit 2008 zei je? Ga maar uit van 1,5W/m2K voor je gevelelementen. Dan heb je een goed huis.

180m2? Is dat op basis van buitenmaten? Inclusief de vloer?

Heb je aangebouwde buren? Ga je ervan uit dan hun huis altijd even warm is als dat van jou? Anders mag je de woningscheidende wanden ook wel meenemen met een U=2 W/m2K en een dT van pak 'm beet 2K.

[ Voor 18% gewijzigd door Paul C op 08-03-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 19:34
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:09:
Prutsers zijn het, die installateurs van mijn Elga. Ze weigeren de Elga te komen controleren op schade na het vast vriezen.
Tja, dat zullen we nog veel vaker horen. Gebrek aan kennis en tijd. Hoeveel mislukte WP projecten moeten er nog komen? Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Paul C schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:38:
[...]

Jouw huis heeft geen ramen of deuren? Geen thermische bruggen? Geen infiltratieverliezen?

Toen het vorige week zo koud was, waaide het eveneens hard. Dat geeft veel infiltratieverliezen als je huis een beetje doorsnee luchtlek is.

Huis uit 2008 zei je? Ga maar uit van 1,5W/m2K voor je gevelelementen. Dan heb je een goed huis.

180m2? Is dat op basis van buitenmaten? Inclusief de vloer?

Heb je aangebouwde buren? Ga je ervan uit dan hun huis altijd even warm is als dat van jou? Anders mag je de woningscheidende wanden ook wel meenemen met een U=2 W/m2K en een dT van pak 'm beet 2K.
De buurvrouw stookt zelf 2 graden hoger, de vloer is wel een puntje. RC waarden zijn van tekening, maar blijft natuurlijk gokken. Standby energie van apparatuur, warmete van mij vrouw en mijzelf zijn allen niet als extra warmte bronnen berkened. De lagere temperatuur in alle andere vetrekken behalve de woonkamer is ook niet verrekend. De kuub gas die verstookt word aan warm water en allemaal in huis blijft ook niet.

Ik denk wel dat het een goede schatting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 10:23
Aziraphale schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:25:
[...]

[afbeelding]

als ik defrosts zie, dan ziet het er ook zo uit. zo'n 130w gedurende ongeveer 2 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:35:
[...]

Tja, dat zullen we nog veel vaker horen. Gebrek aan kennis en tijd. Hoeveel mislukte WP projecten moeten er nog komen? Eneco?
Is het wellicht tijd om met een aantal tweakers een WP-EHBO club op te richten? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 05:21
amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:06:
[...]

als ik defrosts zie, dan ziet het er ook zo uit. zo'n 130w gedurende ongeveer 2 min.
Defrosts in iets meer details zien er zo uit:
https://snapshot.raintank...uAY5JPsxVo7mHD7fSEEj6VBWL

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Samen met @koevlaas2 gaan we hier binnenkort een Panasonic All-in-One ADC05HE5 installeren.

Om esthetische redenen zou ik de buitenunit (WH-UD05HE5-1) graag op een locatie willen neerzetten waarmee de R410a leiding 17m is tussen de buiten- en binnenunit (KIT-ADC0309H3E5-W). Naast dat natuurlijk extra R410a moet worden toegevoegd, verwachten jullie problemen door een dergelijke lange leiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:53
amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:11:
[...]

Is het wellicht tijd om met een aantal tweakers een WP-EHBO club op te richten? 8)
Is al eerder voorgesteld, maar elga gebruikers willen geen eigen topic ;)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:48:
[...]

De buurvrouw stookt zelf 2 graden hoger, de vloer is wel een puntje. RC waarden zijn van tekening, maar blijft natuurlijk gokken. Standby energie van apparatuur, warmete van mij vrouw en mijzelf zijn allen niet als extra warmte bronnen berkened. De lagere temperatuur in alle andere vetrekken behalve de woonkamer is ook niet verrekend. De kuub gas die verstookt word aan warm water en allemaal in huis blijft ook niet.

Ik denk wel dat het een goede schatting is?
Ik denk dat je er ontzettend naast zit. Maar ja, wie ben ik? O-)

Voor interne warmte winst (IWW) kun je iets van 2-3W/m2 GO aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebunted schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:21:
Samen met @koevlaas2 gaan we hier binnenkort een Panasonic All-in-One ADC05HE5 installeren.

Om esthetische redenen zou ik de buitenunit (WH-UD05HE5-1) graag op een locatie willen neerzetten waarmee de R410a leiding 17m is tussen de buiten- en binnenunit (KIT-ADC0309H3E5-W). Naast dat natuurlijk extra R410a moet worden toegevoegd, verwachten jullie problemen door een dergelijke lange leiding?
Misschien handig erbij te vermelden dat de max. leiding lengte volgens het boekje 15m is.
Ik heb @Oxellaar inmiddels de vraag gesteld maar nog geen antwoord gekregen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Paul C schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:07:
[...]

Ik denk dat je er ontzettend naast zit. Maar ja, wie ben ik? O-)

Voor interne warmte winst (IWW) kun je iets van 2-3W/m2 GO aanhouden.
Dan heb je het neem ik aan over vloer oppervlak? (GO?)

Als ik volgens de technische tekening van het huis muren heb van RC 4,5 en een dak van RC 3,5. Reken met gemiddeld RC 3 (ramen en deuren zijn rond RC = 1?). Dan kan ik toch niet te veel missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Paul C schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Ah, dit ding:
https://www.intesisbox.co...-mbs-1_user_manual_en.pdf

Dat is precies wat ik zoek inderdaad. Maar wat zijn die krengen duur zeg! 8)7

Maar ik begrijp uit de handleiding dat de warmtepomp gewoon een RS-485 verbinding met de controller binnen gebruikt. Ik zou niet weten waarom er dan zo'n dure gateway tussen moet. Heeft er niet al iemand het protocol ontcijfert wat de warmtepomp en controller met elkaar praten?

[...]
Heel simpel, geef je zelf al aan. Het protocol is niet zomaar te ontcijferen, dus zomaar een andere controller op de printplaat WP aansluiten op de rs-485 aansluiting gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Vandaag bezig geweest met het meten van het effect van P31 ('ruimtetemperatuurcompensatie') van de standaard thermostaat die bij de Elga wordt geleverd (HMCT).

Ik was gewend aan de Nefit Easy. Met een weersafhankelijke regeling wordt een stooklijn ingesteld.
Ruimtetemperatuurcompensatie heeft dan effect op verlaging van de stooklijn als de kamertemperatuur hoger is dan het ingestelde setpoint. Maar de CV blijft wel doorlopen, op iets lagere aanvoertemperatuur.
(Bij een ruimteregeling zou de CV direct afslaan.)

Eerst met Honeywel gebeld met de vraag wat het effect van P31 is, maar de klantenservice wist daar geen antwoord op te geven :-(

Dus wat gemeten door te spelen met P31 en setpoint.
Het resultaat: desastreus.
Met ruimtetemperatuurcompensatie aan en de kamertemperatuur is 1 graad hoger dan setpoint wordt de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagd naar 10 graden. De Elga stopt dan. Oftewel het is een ruimteregeling en niet een compensatieregeling.
Bij een halve graad verschil (kamertemp - setp.) zie je wel een verlaging van de stooklijn (gevraagde aanvoertemperatuur).

Als ik dus mijn houtkachel stook 's avonds slaat de Elga af en koelt het in de andere kamers af.
Waardeloos die ruimtetemperatuurcompensatie-regeling.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 14:38
Noord27 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:20:
[...]

80 liter per week verbruik is inderdaad erg weinig. Hoe heb je dat berekend? Normale douchekop doet al snel 8 liter per minuut. 10 minuten per week voor douche en dan niet eens je handen wassen?

Ik zie iets over het hoofd denk ik? :?
Toen ik de plofketel nog had, kon ik makkelijk op het buffervat douchen (2x was wel krap), daar zat 20l in (weliswaar op 60 graden). Is niet zo moeilijk. Eerst even inzepen en dan met het inlopen van het douche water alvast het haar shampoo-en. Zodra het douche water warm is alles even afspoelen en klaar. Nu met ongeveer 50 graden zal het iets meer doen. In de keuken heb ik een close-in. Alleen warm water voor douche en bad.

@develdonk Inderdaad is Nibe erg duur, maar ik wilde niet om de installateur hier in het dorp heen. En Nibe is heel comfortabel en best zuinig. Hopelijk gaat hij lang mee. Als je niet zelf kunt installeren is een WP niet rationeel ondanks subsidie, meer een stap richting toekomst.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aartw99 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:44:
Vandaag bezig geweest met het meten van het effect van P31 ('ruimtetemperatuurcompensatie') van de standaard thermostaat die bij de Elga wordt geleverd (HMCT).

Ik was gewend aan de Nefit Easy. Met een weersafhankelijke regeling wordt een stooklijn ingesteld.
Ruimtetemperatuurcompensatie heeft dan effect op verlaging van de stooklijn als de kamertemperatuur hoger is dan het ingestelde setpoint. Maar de CV blijft wel doorlopen, op iets lagere aanvoertemperatuur.
(Bij een ruimteregeling zou de CV direct afslaan.)

Eerst met Honeywel gebeld met de vraag wat het effect van P31 is, maar de klantenservice wist daar geen antwoord op te geven :-(

Dus wat gemeten door te spelen met P31 en setpoint.
Het resultaat: desastreus.
Met ruimtetemperatuurcompensatie aan en de kamertemperatuur is 1 graad hoger dan setpoint wordt de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagd naar 10 graden. De Elga stopt dan. Oftewel het is een ruimteregeling en niet een compensatieregeling.
Bij een halve graad verschil (kamertemp - setp.) zie je wel een verlaging van de stooklijn (gevraagde aanvoertemperatuur).

Als ik dus mijn houtkachel stook 's avonds slaat de Elga af en koelt het in de andere kamers af.
Waardeloos die ruimtetemperatuurcompensatie-regeling.
Die ruimtecompensatie doet precies wat het moet doen. Als Truimte boven setpoint komt stooklijn verlagen met xK voor desbetreffende ruimte, niet meer en niet minder.

Ik begrijp niet goed welke verwachting jij had van ruimtetemperatuurcompensatie :?

Een open haard functie is heel wat anders.
koevlaas2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:33:
[...]

Misschien handig erbij te vermelden dat de max. leiding lengte volgens het boekje 15m is.
Ik zou de gok niet nemen als er duidelijk een max.lengte wordt voorgeschreven, dat is vragen om problemen naar mijn idee, ze zullen het er wel niet voor de gein inzetten vermoed ik :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 08-03-2018 19:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Grolsch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:16:
[...]

Die ruimtecompensatie doet precies wat het moet doen. Als Truimte boven setpoint komt stooklijn verlagen met xK voor desbetreffende ruimte, niet meer en niet minder.

Ik begrijp niet goed welke verwachting jij had van ruimtetemperatuurcompensatie :?

Een open haard functie is heel wat anders.
Mijn verwachting was een verlaging vande stooklijn (verwachte Ta gaat omlaag).
Maar bij een verschil van 1 graad tussen Truimte en setpoint springt de verwachte Ta van 32 graden naar 10.
xK is dan 22 graden. To much. Dat verwachtte ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

reneeke1970 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:55:
[...]

Is al eerder voorgesteld, maar elga gebruikers willen geen eigen topic ;)
Lijkt mij een prima idee met al die Elga ellende.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-05 21:58
mightym schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:43:
[...]

Wat ik sinds gisteren doe is het volgende:

Via Domoticz wordt de kamertemperatuur ingelezen, onder de 20 graden gaat de warmtepomp naar WAR, boven de 20,5 graad naar thermostaat bedrijf (staat op 19 graden, dus uit)

Zo combineer je de WAR met een thermostaat functie..
Ideaal voor het tussenseizoen, waarbij lange runs overbodig zijn bij ons thuis..
Hoe en met wat doe je dit inregelen en aansturen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aartw99 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:28:
[...]

Mijn verwachting was een verlaging vande stooklijn (verwachte Ta gaat omlaag).
Maar bij een verschil van 1 graad tussen Truimte en setpoint springt de verwachte Ta van 32 graden naar 10.
xK is dan 22 graden. To much. Dat verwachtte ik niet.
Met deze setting wil je desbetreffende ruimte op temperatuur houden, 1 graad boven setpoint is natuurlijk veel te veel, dus daar wordt aardig op gecompenseerd. Op de zaak gebruik ik het ook en Truimte = +1, Ta = -10

Dit is bij ons in te stellen, bij jou weet ik het niet, maar wat wil je ermee bereiken :? Dat andere ruimtes warm worden :? Dan wil je toch juist geen ruimtecompensatie :? Dan gaat de Ta om laag, dan worden je andere ruimtes toch niet warm :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 14:38
LittleTycoon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:26:
[...]

😏, had eergisteren een stroomverbuik voor het hele huis van 7kw
Daar droom ik van, alleen als de zon echt schijnt wordt het bij mij zo warm in huis dat de WP er langer mee stopt. Dat was dinsdag niet zo. Bij mij kostte het 20kWh, waarvan ongeveer 5kWh ander verbruik (koelkast, diepvries, koken etc). Van de 15kWh electrisch is 2.5kWh WW en 81kWh CV gemaakt. Dat laatste is ongeveer de helft van de benodigde warmte op 28 Feb. Destijds was de COP tot 3.9 +/-0.1 gezakt. Nu dus rond de 5.6 +/-0.3.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Grolsch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Met deze setting wil je desbetreffende ruimte op temperatuur houden, 1 graad boven setpoint is natuurlijk veel te veel, dus daar wordt aardig op gecompenseerd. Op de zaak gebruik ik het ook en Truimte = +1, Ta = -10

Dit is bij ons in te stellen, bij jou weet ik het niet, maar wat wil je ermee bereiken :? Dat andere ruimtes warm worden :? Dan wil je toch juist geen ruimtecompensatie :? Dan gaat de Ta om laag, dan worden je andere ruimtes toch niet warm :? :P
Een beetje omlaag is niet erg. Maar de verwarming totaal stilzetten had ik niet verwacht.
Dus je hebt gelijk , geen ruimtetemperatuurcompensatie inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 09:04
bbn_ldp schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:31:
[...]

Hoe en met wat doe je dit inregelen en aansturen?
Dit functioneert nu als een combinatie van een WAR en thermostaat, zonder dat ik een externe thermostaat nodig heb.
De normale thermostaat regeling zorgt voor enorme vermogens bij het inschakelen van de ecodan. Door de WAR draait de ecodan op een veel lagere temperatuur en lager vermogen.

Alles draait op Domoticz, via het melcloud2domoticz script van Albert Hakvoort.
Op Domoticz draait een Lua script dat de eenvoudige thermostaatfunctie voor zijn rekening neemt.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mightym schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:59:
[...]

Dit functioneert nu als een combinatie van een WAR en thermostaat, zonder dat ik een externe thermostaat nodig heb.
De normale thermostaat regeling zorgt voor enorme vermogens bij het inschakelen van de ecodan. Door de WAR draait de ecodan op een veel lagere temperatuur en lager vermogen.

Op Domoticz draait een Lua script dat de eenvoudige thermostaatfunctie voor zijn rekening neemt.
Hb je daar wat printscreens van?
Elke melcloud?
Heb je toevallig pana?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Dylantje2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:02:
[...]

Hb je daar wat printscreens van?
Elke melcloud?
Heb je toevallig pana?
Nee, ik heb een mitsubishi ecodan.
Waar wil je printscreens van? Van LUA code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mightym schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:20:
[...]Nee, ik heb een mitsubishi ecodan.
Waar wil je printscreens van? Van LUA code?
mwhaa
Was benieuwd wat de opties zijn van melcloud in domoticz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Dylantje2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:29:
[...]

mwhaa
Was benieuwd wat de opties zijn van melcloud in domoticz
Hier kun je de specs vinden, dat geeft een beeld van de mogelijkheden:

https://github.com/AlbertHakvoort/Melcloud2Domoticz/blob/master/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-05 21:58
mightym schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:59:
[...]

Melcloud2 domoticz draait hier al op een rpi door auijtdehaag geregeld. Welke thermostaat gebruik je dan en wat zijn de war instellingen? Ik gebruik nu de draadloze thermostaat van Mitsubishi en inderdaad start de mitsu met behoorlijk vermogen op nu. Doordat ons huis zo zwaar geïsoleerd is loopt de wp niet zo lang met deze temps. Eind van de middag gooi ik de thermostaat wel eens omhoog om een beetje warmte in de vloer te doen, zodat dat behaaglijk aanvoelt. De 11,2 is eigenlijk te zwaar voor dit huis, maar met de kou van laatst deed hij het goed, en hoefde hij ook niet de hele dag te draaien. Thermostaat staat op 19 graden, maar dan loopt de temp door naar 20-20,5. War kan dit misschien verbeteren

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
bbn_ldp schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:48:
[...]

Melcloud2 domoticz draait hier al op een rpi door auijtdehaag geregeld. Welke thermostaat gebruik je dan en wat zijn de war instellingen? Ik gebruik nu de draadloze thermostaat van Mitsubishi en inderdaad start de mitsu met behoorlijk vermogen op nu. Doordat ons huis zo zwaar geïsoleerd is loopt de wp niet zo lang met deze temps. Eind van de middag gooi ik de thermostaat wel eens omhoog om een beetje warmte in de vloer te doen, zodat dat behaaglijk aanvoelt. De 11,2 is eigenlijk te zwaar voor dit huis, maar met de kou van laatst deed hij het goed, en hoefde hij ook niet de hele dag te draaien. Thermostaat staat op 19 graden, maar dan loopt de temp door naar 20-20,5. War kan dit misschien verbeteren
Bij mij hangt de controller van de warmtepomp in de woonkamer, die kan thermostaat spelen, maar ik gebruik de temperatuursensor uit die controller via de melcloud in Domoticz als referentie voor de kamertemperatuur.
Verder geen externe thermostaat.

De WAR temperaturen hangen af van je afgiftesysteem etc. Ik heb een heel bescheiden stooklijn gemaakt, die begint rond 23 graden bij 5 graden en eindigt bij 28 graden bij een buitentemperatuur van -10 of -15 ofzo.
Dat gaat tot op heden prima, meer start-stops, maar weinig overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
[...]

Goeie. Hier de passage uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uLwvS8efHPabiFzxHvXjLVkd/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebunted schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Goeie. Hier de passage uit de handleiding:

[afbeelding]
Nu even voor de goede orde het gaat om de bovenste het 5 kw model ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Nu even voor de goede orde het gaat om de bovenste het 5 kw model ?
Yes, het gaat om de UD05HE5-1 (bovenste model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52
Grolsch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Zolang het afgifte systeem overal hetzelfde is, kan je met ruimte compensatie prima een andere ruimte warm krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-05 09:13
Ik heb even een vraag. Heb een installateur langs gehad, die afraadde om de split unit op het dak van de aanpandige garage te zetten. (Waarbij anderen geen krimp gaven) In verband met geluid (o.a. door trillingen), die mogelijk ook irritant kon zijn voor de buren.

Hieronder twee foto's van de situatie. Nu grenst onze slaapkamer (grijze deel met raam) wel aan de garage. En tussen ons en de buren zit ook zo'n garage, dus zeg een meter of 7-8 tussen de woningen.

Dakvlak wp1

Dakvlak wp2

Nu is mijn vraag tweeledig:
1) Denken jullie dat het geluid hoorbaar zal zijn voor ons of de buren binnen?
2) Hoe zouden jullie de unit plaatsen op het dak? Waar ongeveer? En dan in welke richting? (Met name de ventilator naar welke kant wijzen? Met welke afstand van bijvoorbeeld het huis)

Oh concreet heb ik het dan over een Mitusbishi Zubadan 11,2KW 3-fasen YAA (nieuwe) versie die ik wil gaan aanschaffen. Wil voorkomen dat ik straks gedoe met de buren heb. Hij is wat ruim bemeten, dus ga er vanuit dat deze niet vaak op vollast zal staan te draaien en misschien nachtverlaging toepassen, maar dat zal ik pas bepalen als ik hem heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djjvb schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:36:
Ik heb even een vraag. Heb een installateur langs gehad, die afraadde om de split unit op het dak van de aanpandige garage te zetten. (Waarbij anderen geen krimp gaven) In verband met geluid (o.a. door trillingen), die mogelijk ook irritant kon zijn voor de buren.

Hieronder twee foto's van de situatie. Nu grenst onze slaapkamer (grijze deel met raam) wel aan de garage. En tussen ons en de buren zit ook zo'n garage, dus zeg een meter of 7-8 tussen de woningen.

[afbeelding]

[afbeelding]

2) Hoe zouden jullie de unit plaatsen op het dak? Waar ongeveer? En dan in welke richting? (Met name de ventilator naar welke kant wijzen? Met welke afstand van bijvoorbeeld het huis)

Oh concreet heb ik het dan over een Mitusbishi Zubadan 11,2KW 3-fasen YAA (nieuwe) versie die ik wil gaan aanschaffen. Wil voorkomen dat ik straks gedoe met de buren heb. Hij is wat ruim bemeten, dus ga er vanuit dat deze niet vaak op vollast zal staan te draaien en misschien nachtverlaging toepassen, maar dat zal ik pas bepalen als ik hem heb draaien.
Ik doe het ook liever niet om dezelfde reden(en). Kan de unit niet in de tuin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:53:
[...]

Ik zou hem foto 1 net na de regenpijp zetten al blazend richting cv pijp, liefst met een enkel hoge unit. 9kW?
Als je daarmee uit de voeten kan natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
koevlaas2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:53:
[...]

Theoretisch ja, maar praktisch niet echt. Dan moet ik heel veel meters koelleiding gaan ingraven. En de hele tuin omspitten. Of hij staat naast de tuinset... dat gaat nooit door de WAF komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djjvb schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:08:
[...]

Theoretisch ja, maar praktisch niet echt. Dan moet ik heel veel meters koelleiding gaan ingraven. En de hele tuin omspitten. Of hij staat naast de tuinset... dat gaat nooit door de WAF komen. ;)
Een bromgeluid binnen vindt je waf ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@djjvb
Je kan eens gaan luisteren bij iemand met een pana monobloc.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:38:
[...]

Dan heb je het neem ik aan over vloer oppervlak? (GO?)

Als ik volgens de technische tekening van het huis muren heb van RC 4,5 en een dak van RC 3,5. Reken met gemiddeld RC 3 (ramen en deuren zijn rond RC = 1?). Dan kan ik toch niet te veel missen?
GO = gebruiksoppervlak

De Rc-waardes hebben een niet linear verband met het warmteverlies. Daarom kun je beter met de U-waardes werken. En daarom kun je dus ook niet rekenkundig middelen.

Als je toch volhard in het gebruiken van warmteweerstanden, werk dan iig met R-waarden en niet met Rc-waarden. Dat maakt voor de gevel niet zo veel uit, maar wel voor je gevelelementen.

Een Rc van 1 voor je gevelelementen? Dat is beter dan de meeste passiefhuizen. Ik denk dat je de Rc 0,5m2K/W misschien net haalt. Dat wordt dan een R van 0,67m2K/W. Dat is ~7x meer warmteverlies via gevelelementen dan via de gevel zelf. E.g. als 14% van je schil (25m2) uit gevelelementen bestaat, dan verdubbelt dat je warmteverlies via geleiding.

Je verwaarloost nog steeds infiltratieverliezen, thermische bruggen en de vloer?
LittleTycoon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:41:
[...]

Heel simpel, geef je zelf al aan. Het protocol is niet zomaar te ontcijferen, dus zomaar een andere controller op de printplaat WP aansluiten op de rs-485 aansluiting gaat niet werken.
Klinkt op zich wel als een uitdaging... Maar ja, heb al zo veel te doen. Bedankt iig voor de pointers so far. Ik ga d'r eens over nadenken en als ik iets nuttigs ontdek meld ik me! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Paul C op 09-03-2018 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
Wat is aan te raden om te doen met het buffervat in koelbedrijf?
Net zoals bij verwarmbedrijf gewoon mee laten lopen of by-passen en de pomp van de afgifte circuits serieel laten lopen aan die in de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:19:
[...]

Zolang het afgifte systeem overal hetzelfde is, kan je met ruimte compensatie prima een andere ruimte warm krijgen
Dat lijkt mij een beetje vreemd.
Stel je voor dat je een Ta nodig hebt van 32 graden om je huis warm te houden, vervolgens ga je in je woonkamer een houtkachel aansteken waardoor er 5 graden ruimtecompensatie wordt toegepast, Ta is nu nog maar 27 graden, houdt deze lagere Ta nu "spontaan" wel de overige ruimtes warm :?
TimC schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:34:
Wat is aan te raden om te doen met het buffervat in koelbedrijf?
Net zoals bij verwarmbedrijf gewoon mee laten lopen of by-passen en de pomp van de afgifte circuits serieel laten lopen aan die in de warmtepomp?
Die paar keren dat ik gekoeld heb, was dit inclusief buffervat.

Toen had ik nog geen "losse" thermometers, maar het werkte goed, al zal het zonder buffervat beter werken, maar ik wist ff niet hoe ik dat op zou moeten lossen met m'n secundaire pomp, want 2 pompen in serie lijkt mij geen succes :?

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 09-03-2018 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
mightym schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Bij mij hangt de controller van de warmtepomp in de woonkamer, die kan thermostaat spelen, maar ik gebruik de temperatuursensor uit die controller via de melcloud in Domoticz als referentie voor de kamertemperatuur.
Verder geen externe thermostaat.

De WAR temperaturen hangen af van je afgiftesysteem etc. Ik heb een heel bescheiden stooklijn gemaakt, die begint rond 23 graden bij 5 graden en eindigt bij 28 graden bij een buitentemperatuur van -10 of -15 ofzo.
Dat gaat tot op heden prima, meer start-stops, maar weinig overshoot.
Kun jij lager dan 25 graden Ta instellen dan? Bij mij is dat namelijk het minimum en staat de stooklijn bij alles boven 0 op 25 en pas onder 0 loopt hij langzaam op naar 28. Ik zou hem graag nog lager dan 25 hebben bij temperaturen boven 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47
djjvb schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:36:

[afbeelding]

[afbeelding]

Is het een houten of een betonnendak ?

Mijn huis is tunnelbouw en is het dak is nageisoleerd aan de buitenkant. Hier staat de buitenunit van de Techneco Loria op en deze hoor ik niet binnen. Ik kan me voorstellen bij een houten constructie dat je wel hinder krijgt van trillingen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:52:
[...]

Kun jij lager dan 25 graden Ta instellen dan? Bij mij is dat namelijk het minimum en staat de stooklijn bij alles boven 0 op 25 en pas onder 0 loopt hij langzaam op naar 28. Ik zou hem graag nog lager dan 25 hebben bij temperaturen boven 0.
Ik krijg mijn Ta ook niet lager als 25, al moet ik zeggen dat een Ta onder de 30 graden al tekenen van pendelgedrag vertoont bij Tb +5 graden.

Bij mij nu op +10 = Ta 30, - 5 = Ta 35 gezet en de thermostaat doet de rest :P

Dit werkt bij mij het beste, zo krijg ik de langste runs, een voelbaar warmere vloer en het meeste comfort. Die paar % op de COP is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

avandermeulen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:22:
[...]

En zo, staat enigszins aan het zicht onttrokken, de buitenunit:

[afbeelding]
Staat die wel 300 mm van de gevel af?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:24:
[...]

Ik krijg mijn Ta ook niet lager als 25, al moet ik zeggen dat een Ta onder de 30 graden al tekenen van pendelgedrag vertoont bij Tb +5 graden.

Bij mij nu op +10 = Ta 30, - 5 = Ta 35 gezet en de thermostaat doet de rest :P

Dit werkt bij mij het beste, zo krijg ik de langste runs, een voelbaar warmere vloer en het meeste comfort. Die paar % op de COP is het mij niet waard.
Dat is denk ik net het verschil tussen met/zonder buffervat. Die heb ik namelijk niet en werkt op zich prima maar ik zal nooit een Ta van 30/35 halen. Tr uit de vloer/wand is max 22/23 graden dus met de huidige flow is warmtepomp op vol vermogen Ta28/29. Met buffer erbij zou ik die buffer denk ik wel op hogere temperatuur kunnen krijgen afhankelijk van de secundaire flow. Is misschien wel een voordeel qua defrosten want dat doet die van mij wel redelijk veel. Ook al pruttelt hij hele dagen op z’n laagst mogelijke vermogen (bijna allemaal droge defrosts dus ik ben er nog niet helemaal uit waarom precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Droge defrosts heb ik geen last meer van, die had ik vorige week wel af en toe toen het zo koud was en de luchtvochtigheid zo laag. Nu maakt de WP mooie lange runs als deze aanstaat, meestal in het begin op een wat hoger vermogen, maar zoals vanmorgen om 08:00 aangegaan na 10 uur nachtverlaging ff een half uurtje op hoog vermogen terug moduleren naar laag vermogen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dc36f4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

@godfriedd Die droge defrosts zijn zoals eerder geopperd 'waarschijnlijk' bugs in de software, die je met andere Ta's weliswaar niet/minder ziet, maar de oorzaak zit voor zo ver ik het begrepen heb in buggy software.
EDIT:
Vreemd is echter wel dat het bij diverse merken voorkomt, 'dezelfde' bug is weer een beetje raar in dat opzicht.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 09-03-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
godfriedd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:52:
[...]

Nee, maar je kan de hele stooklijn nog verschuiven (heb hem nu op -2 staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:56:
@godfriedd Die droge defrosts zijn zoals eerder geopperd 'waarschijnlijk' bugs in de software, die je met andere Ta's weliswaar niet/minder ziet, maar de oorzaak zit voor zo ver ik het begrepen heb in buggy software.
EDIT:
Vreemd is echter wel dat het bij diverse merken voorkomt, 'dezelfde' bug is weer een beetje raar in dat opzicht.
Ze meten geen ijsdikte afaik, maar doen het op basis van de tempsensoren. Deze set met omstandigheden zal wel lastig te onderscheiden zijn van een reguliere defrost gok ik zo. Kortom, gegeven de data lastig om het exact te voorspellen, kan daarom een generiek probleem zijn en te duur om weg op te optimaliseren voor die keer dat het voor komt.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 09-03-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
mightym schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Nee, maar je kan de hele stooklijn nog verschuiven (heb hem nu op -2 staan)
Aha, en daarmee kom je dus wél onder de 25? Ik had verwacht dat die 25 wel een echt minimum was waarbij je wel nog kunt 'minnen' op de stooklijn maar dat hij dan in de praktijk niet lager gaat. Ik zal het eens proberen...

@Anoniem: 266924, Ik heb die discussie denk ik gemist over die software-bug maar ben wel benieuwd hoe ik het kan oplossen. Bij mij is het dus op vaste intervallen van 37 minuten wat op zicht denk ik wel zonde is want hoewel het qua capaciteit geen probleem is heb ik daardoor wel heel veel start/stops op een dag. Bijvoorbeeld gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SoHg78Wwg4Qd5RY41JybBkgs/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Aha, en daarmee kom je dus wél onder de 25? Ik had verwacht dat die 25 wel een echt minimum was waarbij je wel nog kunt 'minnen' op de stooklijn maar dat hij dan in de praktijk niet lager gaat. Ik zal het eens proberen...

@Anoniem: 266924, Ik heb die discussie denk ik gemist over die software-bug maar ben wel benieuwd hoe ik het kan oplossen. Bij mij is het dus op vaste intervallen van 37 minuten wat op zicht denk ik wel zonde is want hoewel het qua capaciteit geen probleem is heb ik daardoor wel heel veel start/stops op een dag. Bijvoorbeeld gisteren:

[afbeelding]
Die conclusie van software-bug is/was mijn conclusie omdat Oxellaar ook stelde dat: "want het geeft geen enkele verbetering na de defrost".
EDIT:
Hoe je om 'de bug' heen zou kunnen sturen, is 'tijdelijk' je afgifte-systeem te verkleinen en kijken wat er gebeurd als je de Ta verhoogd om toch dezelfde afgifte te krijgen. Beetje rare actie in mijn optiek maar je komt er op die manier wellicht achter waar 'het probleem' in de regeling zit en met 'die kennis' eventueel naar een fabrikant/importeur kunnen met de vraag of ze het op kunnen lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 09-03-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:24:
[...]

[afbeelding]
Met mijn "mitsubishi oog" zijn dat geen defrosts maar reguliere start/stops die veelal veroorzaakt worden door een te lage Ta (veroorzaakt is een groot woord, je kunt ze oplossen door de Ta wat te verhogen). Zet deze voor de gein eens op Ta 32 graden, en ik vermoed dat je er vanaf bent.

Kun je eens inzoomen op zo'n dalletje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij een reguliere stop, althans bij Panasonic, moet eerst de Ta met 5C dalen voordat er weer gestart wordt, dan zouden de pauzes toch langer zijn naar mijn idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Met mijn "mitsubishi oog" zijn dat geen defrosts maar reguliere start/stops die veelal veroorzaakt worden door een te lage Ta (veroorzaakt is een groot woord, je kunt ze oplossen door de Ta wat te verhogen). Zet deze voor de gein eens op Ta 32 graden, en ik vermoed dat je er vanaf bent.

Kun je eens inzoomen op zo'n dalletje :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GbTvKNCJ3sSI7LQ38bCTJBMf/thumb.jpg

Ik weet dat het dalletje niet door jouw 'Mitsubishi oog' wordt gezien als defrost maar behalve het feit dat er geen water vanaf druipt (want er was ook geen ijs) verloopt hij wél de normale cyclus (als in, stoppen met de ventilator, compressor gaat iets rondpompen door het buitendeel en na 1-2 minuten gaat een seconde of 5 de ventilator aan, daarna nog ca 1 minuut stilstand en daarna weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ervaar precies hetzelfde met mijn Mitsu, een stop veroorzaakt door onvoldoende terug kunnen moduleren resulteert binnen 5 minuten weer in een start.

Ondanks dat ook wij met de Mitsu's ook de Ta / Tr verhogingen/verlagingen kunnen invoeren lijkt de Mitsu er weinig mee te doen, althans bij mij. (WAR only aan/uit geschakeld met thermostaat).

Bijkomend "nadeel" is dat de Mitsu's bij een lagere Ta minder ver kunnen terugmoduleren.

Ter indicatie,
Tb = 7 graden, Ta = 25 graden, minimaal vermogen = 9,01KW
Tb = 7 graden, Ta = 35 graden, minimaal vermogen = 5,53KW

@godfriedd ik weet dat ik enigszins eigenwijs ben, maar zou je eens willen proberen voor test de Ta op 30+ graden te zetten :? Ik vermoed echt dat je er vanaf bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:25
Hallo! Na een tijdje flink geklust te hebben kan ik mij definitief aanmelden. Ik heb een ecodan 7,5 kW gezet, zelf aangesloten en sinds valentijnsdag draait hij lekker mee. Ik heb er meteen de WiFi en RF/kamerthermostaat bijgekocht en aangesloten. SWW draait sinds gisteren mee; 300 liter Termica boiler op 45 graden.

Ook vorige week in de kou heeft hij het goed gedaan, op wat trillingen na. Montage op rubberen blokken (klima-corner) op houten platdak van garage zorgt toch voor wat trillingen/geluid binnen (alleen hoorbaar als binnen de radio/tv uit staat). Ik heb bij klimacorner de phonolyt knoppen besteld die ik van het weekend ga monteren, ben benieuwd naar de resultaten. Hopelijk zijn ze hun geld waard (duur!).

Verder heb ik van de subsidie meteen 3300 Wp PV panelen bijgelegd om ervoor te zorgen dat (een deel van) het extra stroom verbruik gedekt is/wordt. CV ketel staat nu standby, voor de noodgevallen, maar het zal niet lang meer duren voordat hij afgeschakeld wordt :)

Ook heb ik 2 kWh meters besteld bij Ali, om het stroomverbruik beter te kunnen monitoren, ik wil ze aansluiten op de binnenunit.

[ Voor 0% gewijzigd door iPiX1999 op 09-03-2018 12:04 . Reden: typo ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:00:

Ter indicatie,
Tb = 7 graden, Ta = 25 graden, minimaal vermogen = 9,01KW
Tb = 7 graden, Ta = 35 graden, minimaal vermogen = 5,53KW
Wat zijn de bijbehorende COP waardes bij die 2 varianten / verschil in electrische inputwaardes ?
EDIT:
De Carnot-formule suggereert een mindere efficiency van tussen de 25 en 40% bij een 10C hogere Ta. 5.53 is ongeveer 60% van 9.01.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 09-03-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:15:
[...]

Wat zijn de bijbehorende COP waardes bij die 2 varianten / verschil in electrische inputwaardes ?
EDIT:
De Carnot-formule suggereert een mindere efficiency van tussen de 25 en 40% bij een 10C hogere Ta. 5.53 is ongeveer 60% van 9.01.
@Grolsch Jij hebt dit type toch?? Dan zie ik andere minimale vermogens dan wat jij noemt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zq6b04OiLXAN2ZU3VvLiQPMC/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:15:
[...]

EDIT:
Tb 7 - Ta 25 = COP 5,18 op minimaal vermogen (9.01)
Tb 7 - Ta 35 = COP 4,41 op minimaal vermogen (5,53)

Dus bij 10 graden hogere Ta is de COP +- 15% lager / slechter

5 graden lagere Tb doet meer als 10 graden hogere Ta

@godfriedd Ik heb onderstaand model, dat plaatje wat jij aanhaalt is van een ander type :?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ih3rwh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Je hebt antwoord ;)
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:56:
EDIT:
Ik heb het een bug genoemd, maar misschien zou ik het beter.... Niet goed uitgewerkte software kunnen noemen.
Een defrost bepalen adhv temperatuur, dus zonder drukmeting, is behoorlijk lastig.
De ene fabrikant zal dat beter onder de knie hebben dan de andere.

En... De keiharde wind van vorige week maakte dat bepalen niet makkelijker.
Een ijskoude, harde windstoot, kan de druk, plotseling, flink laten dalen. Dat kan net het startsein geven van een defrost.

[ Voor 59% gewijzigd door Oxellaar op 09-03-2018 14:15 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
hrt schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:44:
[...]

Staat die wel 300 mm van de gevel af?
@hrt
Ongeveer 9 cm en volgens mij is 10 cm vereist.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 06:40
Binnenkort word hier de WP geinstalleerd.
Ik wil gaan werken met een aanvoertemperatuur van 42° en er zitten overal dynamische ventielen gemonteerd. Ik kan daar ook een deltaT op instellen, nu is de vraag dus wat kan ik het beste als retour temperatuur gebruiken?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:25
@Kenny73 Dat ligt aan aan je WP; op welke dT hij gaat reageren/acteren. Bij mij is dat +/-5 graden celsius (Mitsu Ecodan).

[ Voor 4% gewijzigd door iPiX1999 op 09-03-2018 14:34 ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 14:39
@Kenny73 Wordt dat geen dure hobby om op 42 graden te gaan verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@djjvb

Lees dit maar eens door Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:33:
[...]

Die conclusie van software-bug is/was mijn conclusie omdat Oxellaar ook stelde dat: "want het geeft geen enkele verbetering na de defrost".
EDIT:
Hoe je om 'de bug' heen zou kunnen sturen, is 'tijdelijk' je afgifte-systeem te verkleinen en kijken wat er gebeurd als je de Ta verhoogd om toch dezelfde afgifte te krijgen. Beetje rare actie in mijn optiek maar je komt er op die manier wellicht achter waar 'het probleem' in de regeling zit en met 'die kennis' eventueel naar een fabrikant/importeur kunnen met de vraag of ze het op kunnen lossen.
Het heeft niets van doen met software bugs, want gedrag wordt vertoond bij meerdere merken. Zoals je zelf stelt is dat wel heer raar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32

ericplan

5180 Wp PV

Heb een overzichtje gemaakt van de mij bekende monoblocks tussen de 5 en 7 kW. Mis ik nog merken of types? (en hoe krijg ik slim een excelletje in het forum geplaatst? edit: Gevonden, The Enemy, http://theenemy.dk/table/)

Bij aanvullingen graag m'n naam quoten, zodat ik het niet mis. Dit topic gaat zo hard.
Monoblock warmtepompen 5-7 kW
merktypevermogenfamilielinkgas
Alpha InnotecLWD 50A5Alira http://www.alpha-innotec..../detailseite/lwd-50a.htmlR290
Alpha InnotecLWDV 91-13-9Alira https://www.alpha-innotec...talog/produktkatalog.htmlR290
DaikinEBHQ006BBV36Althermahttp://www.pmcoppack.com/...s/2014/08/EBHQ006BBV3.pdfR410A
FujitsuWSYP100DG6 / WPYA050LG5Waterstagehttp://www.fujitsu-genera...wsyp100dg6-wpya050lg.htmlR410A
HitachiRHUE 3AVHN1 7,5Yutakihttps://www.hitachiaircon...en/ranges/heating/yutakimR410A
LGHM051M.U42 5Therma Vhttp://www.lgethermav.com/overview/EN/LGThermaV_sub03.htmlR410A
LGHM071M.U42 7Therma VR410A
Metro ThermMETROAIR F82-8Metroairhttp://www.metrotherm.dk/...per.aspx?ProductID=PROD39R410A
MitsubishiPUHZ-W50VHA25Ecodanhttps://heating.mitsubish...ts/Pages/Ecodan-PUHZ.aspxR410A
NefitMonoblock 5.0 E-S5Envilinehttps://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_25664R410A
NefitMonoblock 7.0 E-S7EnvilineR410A
NIBE2040-66https://www.nibenl.eu/pro...warmtepompen/nibe-f20401/R410A
NIBEF2120-86,2https://www.nibenl.eu/pro...-warmtepompen/nibe-f2120/R410A
PanasonicWH-MDC05F3E5 5G_generatiehttps://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-mdc/R410A
PanasonicWH-MDC05H3E5 5H-generatiehttps://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-mdc/R410A
PanasonicWH-MDC06G3E5 6G-generatieR410A
PanasonicWH-MDC07H3E57H-generatieR410A
SamsungAE050JXYDEH/EU5http://www.samsung.com/uk...tems/sac-dvm-ae050jxydeh/R410A
Toshiba---geen kleine monoblock.
VaillantVWL 55/3 A 230V4,4Arothermhttps://www.vaillant.nl/c...erm-warmtepomp-21057.htmlR410A
ViessmannAWO-M 201.A065,8Vitocal 200https://www.viessmann.be/...epompen/vitocal-200a.htmlR410A

[ Voor 95% gewijzigd door ericplan op 10-03-2018 15:45 . Reden: Aanvulling Proton, LangeFries, Jebice ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
wervisser schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:42:
@Kenny73 Wordt dat geen dure hobby om op 42 graden te gaan verwarmen ?
Zekers maar volgens de berekeningen goedkoper als met gas en ik heb een overschot aan stroom met mijn panelen.
Tevens komt er nog behoorlijk tocht vanuit mijn kruipruimte binnen in de woonkamer en daarom ik wil straks in het voorjaar mijn kruipruimte gaan na isoleren, wellicht kan ik dan weer iets omlaag met de aanvoertemperatuur.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:00:

@godfriedd ik weet dat ik enigszins eigenwijs ben, maar zou je eens willen proberen voor test de Ta op 30+ graden te zetten :? Ik vermoed echt dat je er vanaf bent.
Ik heb het even geprobeerd op het einde van de vorstperiode aangezien ik toen ook telkens droge defrosts had. Ik heb toen de wandverwarming uitgezet en puur op vloerverwarming bij ik geloof 28/29 graden geprobeerd. Dat maakte toen geen groot verschil maar misschien moet ik nog wat verder gaan in dat experiment en het nog wat hoger opvoeren. Dan zal ik echter de vloerverwarming ook extra moeten knijpen ben ik bang anders red ik het niet om met mijn afgiftesysteem tot die Ta-temperatuur te komen. Bovendien houd ik er niet zo van als hij volle bak moet gaan want dat gaat gepaard met herrie terwijl hij nu net zo lekker loopt (los van die start/stops of defrosts dan) Lastig! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door godfriedd op 09-03-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
vandaag maar weer 's een poging om op WAR/WAR te draaien.

Buitentempsensor in de Toshiba flipt niet meer en geeft de goede buitentemp aan.

waarom geeft ELGA nu graadminuten -5 aan? Omdat de Hrketel niet aan kan vanwege begrenzing op 10c buitentemp wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XplnodjAfi4oKpuo4JhwsZwo/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
@Kenny73 Hoe ben je aan die 42 graden gekomen? Obv huidige Ta CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenny73 Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kantelpunt m.b.t. verbruikskosten van een WP een COP van 2,6 is vergeleken met gas.

Bij mijn Mitsu zou dat dus >2 graden Tb voordeliger zijn met een WP en <2 graden voordeliger met gas als de Ta 45 graden is.

@godfriedd je hebt nu de ideale situatie om te testen, want het probleem is zeer frecquent aanwezig. Zet eens handmatig Ta op 33 graden, en je weet binnen een uur of dat het probleem is. Als het te warm wordt in huis ff raampjes open of rol je tijgervel uit voor de radiator en maak er een gezellige avond van met je vrouw :+

Ta 33 is zeker niet DE oplossing, maar ik betwijfel nog steeds of het defrosts zijn :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:55:

@godfriedd je hebt nu de ideale situatie om te testen, want het probleem is zeer frecquent aanwezig. Zet eens handmatig Ta op 33 graden, en je weet binnen een uur of dat het probleem is. Als het te warm wordt in huis ff raampjes open of rol je tijgervel uit voor de radiator en maak er een gezellige avond van met je vrouw :+

Ta 33 is zeker niet DE oplossing, maar ik betwijfel nog steeds of het defrosts zijn :P
Ik ga het speciaal voor jou even proberen! Jammer dat ik geen radiator heb én geen tijgervel want verder vind ik dat je een goed voorstel hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
amarkest schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:52:
vandaag maar weer 's een poging om op WAR/WAR te draaien.

Buitentempsensor in de Toshiba flipt niet meer en geeft de goede buitentemp aan.

waarom geeft ELGA nu graadminuten -5 aan? Omdat de Hrketel niet aan kan vanwege begrenzing op 10c buitentemp wellicht?

[afbeelding]
Negatieve graadminuten, dat heb ik nog nooit gezien!
Straks maar weer eens de kabel in de Elga steken en de Servicetool uitlezen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
avandermeulen schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:41:
[...]

Negatieve graadminuten, dat heb ik nog nooit gezien!
Straks maar weer eens de kabel in de Elga steken en de Servicetool uitlezen.
ik heb de stooklijn verhoogd naar 11. Nu begint de graadminuten teller weer op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
iPiX1999 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:03:
Hallo! Na een tijdje flink geklust te hebben kan ik mij definitief aanmelden. Ik heb een ecodan 7,5 kW gezet, zelf aangesloten en sinds valentijnsdag draait hij lekker mee. Ik heb er meteen de WiFi en RF/kamerthermostaat bijgekocht en aangesloten. SWW draait sinds gisteren mee; 300 liter Termica boiler op 45 graden.

Ook vorige week in de kou heeft hij het goed gedaan, op wat trillingen na. Montage op rubberen blokken (klima-corner) op houten platdak van garage zorgt toch voor wat trillingen/geluid binnen (alleen hoorbaar als binnen de radio/tv uit staat). Ik heb bij klimacorner de phonolyt knoppen besteld die ik van het weekend ga monteren, ben benieuwd naar de resultaten. Hopelijk zijn ze hun geld waard (duur!).

Verder heb ik van de subsidie meteen 3300 Wp PV panelen bijgelegd om ervoor te zorgen dat (een deel van) het extra stroom verbruik gedekt is/wordt. CV ketel staat nu standby, voor de noodgevallen, maar het zal niet lang meer duren voordat hij afgeschakeld wordt :)

Ook heb ik 2 kWh meters besteld bij Ali, om het stroomverbruik beter te kunnen monitoren, ik wil ze aansluiten op de binnenunit.
zelfde, dak, zelfde buitenunit en iets andere buitenconstructie. laat even weten hoe het geluid binnen is. dit is ook het enige wat ik nog anders wil namelijk... resonantie binnen verkleinen. Hier staat hij op kunststof frame wat op rubberen mat ligt en op het frame rubberen doppen waar de buitenunit op staat. desondanks toch nog resonantie geluid binnen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
ericplan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:32:
Heb een overzichtje gemaakt van de mij bekende monoblocks tussen de 5 en 7 kW. Mis ik nog merken of types? (en hoe krijg ik slim een excelletje in het forum geplaatst? edit: Gevonden, The Enemy, http://theenemy.dk/table/)

Bij aanvullingen graag m'n naam quoten, zodat ik het niet mis. Dit topic gaat zo hard.

[
Nuttig, ook werkmiddel vermelden

[ Voor 3% gewijzigd door Tomexergie op 09-03-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Tomexergie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Nuttig, ook werkmiddel vermelden
Kan je aan mij (als leek) uitleggen waarom dat belangrijk is bij de keuze? Mijn keuze gaat op dit moment vooral uit van wat acceptabel zou kunnen zijn op een plat dak in een beschermd stadsgezicht. Daar scoort de Nefit erg slecht vanwege de hoogte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ericplan Als je zolderruimte, een bijkeuken of kelder over hebt, is binnenopstelling misschien mogelijk. Daar zijn ook warmtepompen voor :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:49:
@ericplan Als je zolderruimte, een bijkeuken of kelder over hebt, is binnenopstelling misschien mogelijk. Daar zijn ook warmtepompen voor :)
Nee, heb ik niet. Woon in een appartement in de Amsterdamse binnenstad met zeer weinig loze (technische) ruimte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:46:
[...]

Kan je aan mij (als leek) uitleggen waarom dat belangrijk is bij de keuze? Mijn keuze gaat op dit moment vooral uit van wat acceptabel zou kunnen zijn op een plat dak in een beschermd stadsgezicht. Daar scoort de Nefit erg slecht vanwege de hoogte.
Zoiets lijkt me voor jou vrij ideaal.

http://www.sinclair-solut...s/s-therm-2-outdoor-unit/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
Erwin_83 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:01:
[...]

Is het een houten of een betonnendak ?

Mijn huis is tunnelbouw en is het dak is nageisoleerd aan de buitenkant. Hier staat de buitenunit van de Techneco Loria op en deze hoor ik niet binnen. Ik kan me voorstellen bij een houten constructie dat je wel hinder krijgt van trillingen.
De garage is een houten constructie. Helaas wil ik de betonnen uitbouw achter gaan gebruiken voor PV panelen.
Dank! Hieruit put ik hoop dat het mogelijk is om toch het platdak te gebruiken. Helaas niet zo eenvoudig als gehoopt, maar dat is het alternatief ook niet. Ik ga morgen toch ook nog even in de tuin kijken of ik een plek kan vinden voor het formaat van de beoogde buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Cranberry schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:52:
@Kenny73 Hoe ben je aan die 42 graden gekomen? Obv huidige Ta CV?
Ja, onder de 40 graden koelt het langzaam af en bij 42 graden blijft het op temperatuur en wordt het gestaagd warmer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

En die aansluiten via de solarmeter, arduino uno erbij hangen
Di data uploaden naar pvo.
En evt weer binnen halen domoticz
En die weer weergeven in grafana

als je hem nog snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:53
Kenny73 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:11:
[...]

Ja, onder de 40 graden koelt het langzaam af en bij 42 graden blijft het op temperatuur en wordt het gestaagd warmer in huis.
Afkoelen of opwarmen met twee graden verschil, dat lijkt mij onmogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Afkoelen of opwarmen met twee graden verschil, dat lijkt mij onmogelijk
5% meer of minder energie-toevoer, van voldoende tot net te weinig, lijkt mij niet onwaarschijnlijk.
EDIT:
Afgifte 16.5% verschil.
Radiator Ta=40 Tr=32 t.o.v. KamerT=20 387W/m2
Radiator Ta=42 Tr=34 t.o.v. KamerT=20 451W/m2

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 09-03-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op de Duitse site staan vier verschillende LWDV-uitvoeringen, maar ik kan er helaas niets specifieks over vinden. Weet jij er iets van?

https://www.alpha-innotec...umpen/produktkatalog.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ericplan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:32:

Warmtepompen 5-7 kWhMonoblock
merktypevermogen (kW)familielink
Alpha InnotecLWD 50A5Alira http://www.alpha-innotec..../detailseite/lwd-50a.html
Alpha InnotecLWDV 91-13-9Alira https://www.alpha-innotec...talog/produktkatalog.html
DaikinEBHQ006BBV36Althermageen directe link te vinden
FujitsuWSYP100DG6 / WPYA050LG5Waterstagehttp://www.fujitsu-genera...wsyp100dg6-wpya050lg.html
HitachiRHUE 3AVHN1 7,5Yutakihttps://www.hitachiaircon...en/ranges/heating/yutakim
LGHM051M.U42 5Therma Vhttp://www.lgethermav.com/overview/EN/LGThermaV_sub03.html
LGHM071M.U42 7Therma V
Metro ThermMETROAIR F82-8Metroairhttp://www.metrotherm.dk/...per.aspx?ProductID=PROD39
MitsubishiPUHZ-W50VHA25Ecodanhttps://heating.mitsubish...ts/Pages/Ecodan-PUHZ.aspx
NefitMonoblock 5.0 E-S5Envilinehttps://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_25664
NefitMonoblock 7.0 E-S7Enviline
NIBE2040-66https://www.nibenl.eu/pro...warmtepompen/nibe-f20401/
NIBEF2120-86,2https://www.nibenl.eu/pro...-warmtepompen/nibe-f2120/
PanasonicWH-MDC05F3E5 5G_generatiehttps://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-mdc/
PanasonicWH-MDC05H3E5 5H-generatiehttps://www.aircon.panaso...-heating-and-cooling-mdc/
PanasonicWH-MDC06G3E5 6G-generatie
PanasonicWH-MDC07H3E57H-generatie
SamsungAE050JXYDEH/EU5http://www.samsung.com/uk...tems/sac-dvm-ae050jxydeh/
Toshiba---geen kleine monoblock
VaillantVWL 55/3 A 230V4,4Arothermhttps://www.vaillant.nl/c...erm-warmtepomp-21057.html
ViessmannAWO-M 201.A065,8Vitocal 200https://www.viessmann.be/...epompen/vitocal-200a.html
Misschien meldcodes erbij? incl subsidie bedragen?
En nog mooier leveranciers..
Misschien bij ts een link naar een gmaildrive met daarop een gedeeld bestandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
[...]

Heb je speedcomfort op de radiatoren. Mogelijk redt je het dan wel met 40

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Met CV-ketel:
Radiator Ta=40 Tr=32 t.o.v. KamerT=20 387W/m2
Radiator Ta=42 Tr=34 t.o.v. KamerT=20 451W/m2
Met WP
Radiator Ta=40 Tr=38 t.o.v. KamerT=20 484W/m2
Radiator Ta=39 Tr=37 t.o.v. KamerT=20 451W/m2

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 10-03-2018 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
ericplan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:46:
[...]

Dit omdat de Overheid er op gericht is om R410A uit te bannen en de industrie het eenvoudig verdomt om R32 of R290 units te leveren. Ik zou nu geen R410A unit meer kopen uit duurzaamheids overweging.
Pagina: 1 ... 102 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.