Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.918 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Exigence

dnkroz

Kenny73 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:21:
Hier is de kogel ook door de kerk, er wordt binnenkort een Hitachi Yutaki 4 pk 11 kW 400V monoblok
RASM-4NE geïnstalleerd.
Nu heb ik afgesproken dat ik zelf de elektra naar de WP trek, echter ik weet niet of 5x 4mm² afdoende is, iemand enig idee?
Ik heb naar mijn 11 kW Yutaki zelfs maar 5x2,5² liggen, afgezekerd met een 16A 3-fase alamat. Zou geen probleem moeten zijn, hij heeft alleen nog geen minuut gelopen :+ Tenzij er een hele scheve fasebelasting is, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 07-03-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:38:
Hoe hebben de WAR-gangers het gedaan de afgelopen 2 dagen? @Verwijderd ?

Bij mij heeft de WP gisteren maar 3 uurtjes gedraait. Huis bleef daarna op temperatuur.
Omdat de hygieneboiler door het douchen op een gegeven moment naar 25C is gedaald heb ik de WP even een uurtje moeten aanzwengelen (thermostaat 2 graden hoger).
Puur om het vat toch een paar graden te verhogen zodat ik niet op COP1 met de doorstroomverwarmer moet gaan douchen.

De hele nacht is de WP daarna weer uitgeschakeld door de thermostaat. Tot vanochtend 7uur.

(Alleen begrijp ik niet helemaal waarom die is aan gegaan... 7 uur was ik het huis uit gegaan, maar volgens het weerstation is de temperatuur in die ruimte > dan het setpoint)
Dit wordt de tweede dag op rij dat de wp niet nodig is. Warmte door zon = geen cv, warmte via zonnecollectoren is genoeg SWW.

Je zal wel ergens iets fout hebben staan of je wp is op hol geslagen...
NaabJ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:09:
@Bram-Bos Thanks :)

@Noord27 Zeker heb ik dit forum doorgespit, maar kom simpelweg niet de informatie tegen die ik wil weten. Het is vooral technisch en gaat over de rendementen die mensen hebben gehaald/gaan halen. Begrijpelijk ook, want dit is een forum voor knutselaars die aan hun huis sleutelen voor een lagere energierekening/beter milieu. Maar de crux zit 'm in als dit product zo goed en fijn werkt voor jullie, waarom hebben Eneco en Nuon dan zo'n moeite om het van de grond te krijgen?

Als ik alleen dat ga vragen, kom ik er ook niet. Ik wil het hele proces van een persoon volgen van orientatie tot aankoop tot eindevaluatie en de cyclus daarvan. Dat lukt simpelweg niet door flarden informatie verspreid over 400 paginas warmtepompen van tig personen.

Ja, de vragen die ik heb gesteld zijn nog algemeen. Maar het is moeilijk om een user base te vinden van warmtepompen en uit eigen ervaring weet ik dat Tweakers een fijne omgeving is om nieuwe dingen te leren. Ondanks dat je verwacht de reacties op mijn pb's matig zullen zijn van inhoud, heb ik toch al waardevolle informatie gekregen die ik in marktanalyses en dergelijken van bedrijven over de warmtepomp niet zie. De eindgebruiker moet centraal staan bij het ontwikkelen van producten, en dat zie ik niet goed terug bij die verslagen. Ik kom hier om het grotere geheel in beeld te krijgen.
En waarom zouden de Nuon en Eneco zich er druk om maken. Mijn eerste gevoel zegt dat dit helemaal niet hun corebussiness is, zij leveren energie en dat is dan gas of stroom. En ongetwijfeld kijken ze daarbij ook nog waarmee ze het meeste kunnen verdienen.

Ik denk zelf dat de trigger om in beweging vanzelf komt als steeds duidelijker wordt dat gas eindig is, bijvoorbeeld een aankondiging dat er geen gas cv ketels meer verkocht gaan worden. Nu hebben de meeste mensen een warm huis en dus helemaal geen aanleiding om in beweging te komen. Dan blijven over de bewuste eco lieden (die Groningen willen ontzien of uberhaupt het millieu) en tvt denkers die je hier grootschalig aantreft. En de rest van NL komt in beweging bij een externe trigger, dat kan ook een grootschalige verbouwing zijn, de buren die een wp hebben en een lage rekening, geen gas meer etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:44:
[...]

@Oxellaar @avandermeulen @Knowbody @Bram-Bos

p69 settings leveren niets op behalve overshoots en grotere kamertemp-schommelingen.

dus ff een test-opstelling van de buitensensor met isolatie gemaakt.

[afbeelding]
Naar het voorbeeld van Oxellaar heb ik hem in een PVC buisje geschoven en het buisje met pvc buis klemmetjes vastgezet. De klemmetjes met bison montagekit vastgezet.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:38:
Bij mij heeft de WP gisteren maar 3 uurtjes gedraait. Huis bleef daarna op temperatuur.
Omdat de hygieneboiler door het douchen op een gegeven moment naar 25C is gedaald heb ik de WP even een uurtje moeten aanzwengelen (thermostaat 2 graden hoger).
Puur om het vat toch een paar graden te verhogen zodat ik niet op COP1 met de doorstroomverwarmer moet gaan douchen.
Begrijp ik uit bovenstaande nu dat jij handmatig de WP aan moet zwengelen omdat je anders geen warm water hebt? Wat is het merk van die installatie? Dan kan ik die vast van mijn lijstje schrappen, want deze gaat de WAF nooit overleven (en de MAF trouwens ook niet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 13:15
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:36:
[...]

Waar heb je je unit staan?

Ik ben weer een nieuw ontwerp aan het maken. In plaats van dat de uitblaas naar beneden wordt gericht (zoals standaard) wil ik het nu naar boven richten. Zodat het koude lucht naar boven wordt geblazen en niet over mijn dakterras waardoor deze extra gekoeld wordt :(
Naast mijn huis (op de hoek). Hij staat 'gedraaid', dus niet met zijn rug naar het huis. Aanzuig 'langs' het huis, uitblaas voor het huis weg. (hoop dat ik duidelijk ben 8)7 )
Bij mij mag omhoog of omlaag (zou er verschil zijn in werking ?)
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Ik hou je nauwlettend in de gaten, want ik ga hier binnenkort ook mee bezig.
De schroeffunderingen voor mijn "afdakje" heb ik al in de grond zitten, nu wachten tot de timmerman tijd heeft :P

Ik ga ook iets met houten lamellen maken, ik denk vrij grote planken, vrij grote tussenruimte onder 45 graden.

deze grote gaat wel goed verwacht ik, alleen is dit geen 45 graden

[afbeelding]
Zoiets is wel mooi inderdaad. Eens nadenken of ik die lamellen kantelbaar kan maken. zodat als de WP niet aan is (zomer), ze dichter kan zetten om nog minder zichtbaar te zijn.

Dakje is al klaar, dichte (zij) kant ook, nu de afwerking nog. Foto's volgen

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Oxellaar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Een monoblock hoort gewoon door een stek monteur aan gang gezet te worden.
Drukken en temperatuur controleren en rapport maken. Wie verzekert jouw van een 100% goed werkende warmtepomp, toevallig omdat het een monoblock is?
Bij een unit met een vulgewicht >2.39kg moet zelfs een stek monteur een logboek en stek rapport maken bij in bedrijf stellen.

Dus vandaar mijn opmerking
Klopt helemaal. Er zullen best veel mono's goed draaien zonder controle door een stek monteur maar als je bijvoorbeeld aanspraak wilt maken op garantie bij PM Coppack dan is 1 van de eisen dat de installatie wordt uitgevoerd door een koeltechnische monteur en dat de drukken zijn gecontroleerd inclusief rapport.
In hun aanbiedingen staat ook overduidelijk dat een monoblock geen DIY product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:37:

Begrijp ik uit bovenstaande nu dat jij handmatig de WP aan moet zwengelen omdat je anders geen warm water hebt? Wat is het merk van die installatie? Dan kan ik die vast van mijn lijstje schrappen, want deze gaat de WAF nooit overleven (en de MAF trouwens ook niet).
Je leest of begrijpt het verkeerd.
MarFan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:38:
[...]

Naast mijn huis (op de hoek). Hij staat 'gedraaid', dus niet met zijn rug naar het huis. Aanzuig 'langs' het huis, uitblaas voor het huis weg. (hoop dat ik duidelijk ben 8)7 )
Bij mij mag omhoog of omlaag (zou er verschil zijn in werking ?)
Volgens mij is bij uitblaas naar boven toe de kans groter dat de WP het koude lucht weer aanzuigt.

[ Voor 35% gewijzigd door kmf op 07-03-2018 14:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:38:
[...]

[...]

Zoiets is wel mooi inderdaad. Eens nadenken of ik die lamellen kantelbaar kan maken. zodat als de WP niet aan is (zomer), ze dichter kan zetten om nog minder zichtbaar te zijn.

Dakje is al klaar, dichte (zij) kant ook, nu de afwerking nog. Foto's volgen
Ik maak de lamellen niet kantelbaar, gewoon vaste hoek, maar het plaatje was meer om aan te geven welke afmetingen ik in gedachten had.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Ik maak de lamellen niet kantelbaar, gewoon vaste hoek, maar het plaatje was meer om aan te geven welke afmetingen ik in gedachten had.
automatisch kantelbaar, gekoppeld aan opgenomen vermogen van WP :P :o

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:39:
[...]
Je leest of begrijpt het verkeerd.
[...]
Je schrijft toch zelf dat je de thermostaat 2 graden hoger moest zetten om het afgekoelde SWW op te laten warmen. Ik mag toch aannemen dat een WP hier zelfstandig voor zorgt?
Of leg mij anders eens uit wat ik dan verkeerd begrijp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 06-10 20:26
Vandaag mijn koelmiddel uit de ecodan gepompt, maarliefst 666 gram te weinig (exclusief de 300g die ik had bijgevuld).
Dus wel degelijk teweinig.

De boel staat nu stikstof gevuld en ik zal garantie trachten te claimen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:46:
[...]

Je schrijft toch zelf dat je de thermostaat 2 graden hoger moest zetten om het afgekoelde SWW op te laten warmen. Ik mag toch aannemen dat een WP hier zelfstandig voor zorgt?
Of leg mij anders eens uit wat ik dan verkeerd begrijp.
je hebt het laatste stukje zin wel gequote maar niet gelezen:
zodat ik niet op COP1 met de doorstroomverwarmer moet gaan douchen.
Met een doorstroomverwarmer ben ik altijd voorzien van warm water. Met het verschil dat de doorstroomverwarmer nu 5C meer moet gaan opwarmen tegenover COP1.

De warmtepomp kan dit met een COP5 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:40:
[...]
Moet ook kijken of het lukt, is geen eis, maar kan mooier zijn.

Is dit een situatie die je bij de hand hebt, enig idee hoe groot de lamellen zijn (en dus de tussenruimte)
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:46:
[...]
automatisch kantelbaar, gekoppeld aan opgenomen vermogen van WP :P :o
Met domotica moet alles lukken 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MarFan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Moet ook kijken of het lukt, is geen eis, maar kan mooier zijn.

Is dit een situatie die je bij de hand hebt, enig idee hoe groot de lamellen zijn (en dus de tussenruimte)

[...]

Met domotica moet alles lukken 8)
YouTube: Porsche 911 Carrera 4S Spoiler Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Jammer dat er nog te veel klus-projecten om het huis zijn.... :9~

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-10 08:37
Exigence schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:14:
[...]

Ik heb naar mijn 11 kW Yutaki zelfs maar 5x2,5² liggen, afgezekerd met een 16A 3-fase alamat. Zou geen probleem moeten zijn, hij heeft alleen nog geen minuut gelopen :+ Tenzij er een hele scheve fasebelasting is, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.
Dat zou inderdaad net moeten kunnen. Ik heb de vraag ook aan de installateur gesteld maar tot op heden nog geen antwoord gekregen. 8)7
Is jouw alamat gewoon een B-Karakteristiek?

Wanneer wordt de jouwe geinstalleerd dan?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kenny73 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:21:
Hier is de kogel ook door de kerk, er wordt binnenkort een Hitachi Yutaki 4 pk 11 kW 400V monoblok
RASM-4NE geïnstalleerd.
Nu heb ik afgesproken dat ik zelf de elektra naar de WP trek, echter ik weet niet of 5x 4mm² afdoende is, iemand enig idee?
Als je toch gaat trekken, doe daar even 2x5x4mm2 van. Voor elektrisch element en zo. Was ik ook "vergeten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:49:

[...]

Als je naar de Mediamarkt gaat voor een nieuwe gaming PC, dan krijg je ook de vreemdste adviezen.
Dat snap ik; maar waar vind ik dan de speciaalzaken?
Heb inmiddels contact gehad met zo'n beetje alles hier inde buurt, maar niemand heeft er in de verste verte enige kaas van gegeten. En dan zit ik letterlijk middenin de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:04:
[...]

Dat snap ik; maar waar vind ik dan de speciaalzaken?
Heb inmiddels contact gehad met zo'n beetje alles hier inde buurt, maar niemand heeft er in de verste verte enige kaas van gegeten. En dan zit ik letterlijk middenin de randstad.
In ieder geval niet in de gouden gids.

ik heb het allemaal ook meegemaakt.

Daarom zijn wij de early adaptors. Je moet alles zelf uitzoeken. En dan blijkt dat de HobbyistTurnedInstallateur toch de betere oplossing. Hoewel ik nog niet zeker weet of @koevlaas2 wel voldoende garantie kan geven. Als ie nog een paar keer van de ladder af dondert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 09:27
@koevlaas2 plaats je ook in de buurt van Den Bosch? (of iemand anders)

[ Voor 15% gewijzigd door kikkeraap op 07-03-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
jerh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Dit wordt de tweede dag op rij dat de wp niet nodig is. Warmte door zon = geen cv, warmte via zonnecollectoren is genoeg SWW.

Je zal wel ergens iets fout hebben staan of je wp is op hol geslagen...

[...]

En waarom zouden de Nuon en Eneco zich er druk om maken. Mijn eerste gevoel zegt dat dit helemaal niet hun corebussiness is, zij leveren energie en dat is dan gas of stroom. En ongetwijfeld kijken ze daarbij ook nog waarmee ze het meeste kunnen verdienen.

Ik denk zelf dat de trigger om in beweging vanzelf komt als steeds duidelijker wordt dat gas eindig is, bijvoorbeeld een aankondiging dat er geen gas cv ketels meer verkocht gaan worden. Nu hebben de meeste mensen een warm huis en dus helemaal geen aanleiding om in beweging te komen. Dan blijven over de bewuste eco lieden (die Groningen willen ontzien of uberhaupt het millieu) en tvt denkers die je hier grootschalig aantreft. En de rest van NL komt in beweging bij een externe trigger, dat kan ook een grootschalige verbouwing zijn, de buren die een wp hebben en een lage rekening, geen gas meer etc.
Helemaal me eens. Bovendien dat grote bedrijven dit soort project niet van de grond krijgen is pure onkunde, bestuurlijk onachtzaamheid, drukknoppen projecten. Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat een WP installeren maatwerk is. Met een plug and play aanpak zal een WP project mislukken.

De keuze voor een goed werkende hybride WP is op zichzelf al een probleem. Daarnaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 14:48

Exigence

dnkroz

Kenny73 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Dat zou inderdaad net moeten kunnen. Ik heb de vraag ook aan de installateur gesteld maar tot op heden nog geen antwoord gekregen. 8)7
Is jouw alamat gewoon een B-Karakteristiek?

Wanneer wordt de jouwe geinstalleerd dan?
Een B16 inderdaad. Als de faseverdeling netjes is dan gaat dat makkelijk. Maximaal opgenomen vermogen is geloof ik iets van 6 á 7 kW? Terwijl 3-fase 2,5mm² gewoon 11 kW vermogen kan verstouwen.

De mijne wordt ergens de komende weken geïnstalleerd, maar dat hangt van mijzelf af :+ Installeer namelijk alles zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kikkeraap schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:23:
@koevlaas2 plaats je ook in de buurt van Den Bosch? (of iemand anders)
Ik werk door het hele land.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:10:
[...]

In ieder geval niet in de gouden gids.

ik heb het allemaal ook meegemaakt.

Daarom zijn wij de early adaptors. Je moet alles zelf uitzoeken. En dan blijkt dat de HobbyistTurnedInstallateur toch de betere oplossing. Hoewel ik nog niet zeker weet of @koevlaas2 wel voldoende garantie kan geven. Als ie nog een paar keer van de ladder af dondert...
Hopelijk voorlopig de laatste keer dat ik naar beneden val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Dat is dan de "fout" van dit topic :+

@Verwijderd En zoals het bij jouw gegaan is, is een algemeen feit? En zoals het "hoort"?

Een monoblock hoort gewoon door een stek monteur aan gang gezet te worden.
Drukken en temperatuur controleren en rapport maken. Wie verzekert jouw van een 100% goed werkende warmtepomp, toevallig omdat het een monoblock is?
Bij een unit met een vulgewicht >2.39kg moet zelfs een stek monteur een logboek en stek rapport maken bij in bedrijf stellen.

Dus vandaar mijn opmerking
Geen idee waarom een WP door een stek monteur in bedrijf gezet zou moeten worden.
De persoon waar ik antwoord op gaf had een capaciteitsbehoefte welke een WP met een vulgewicht < 2.39kg aan kan voldoen. Dus niks geen stek-/kloeltechnisch monteur voor nodig, een koelkast vriezer koop je toch ook om de hoek, stekker in het stopkontakt en draaien. Ik heb niet de indruk dat WP zodanig slecht gecontroleerd geleverd worden dat je dat niet zou mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Het lijkt mij erg voor de hand liggend; controle van lage en hoge druk en temperaturen om te kunnen concluderen dat het hart van je installatie goed functioneert en er niet onderweg vanuit het magazijn tot aan je huis door trillingen of weet ik veel wat een ventiel los is gegaan waardoor er koudemiddel is ontsnapt met alle gevolgen van dien. Je zal niet de eerste zijn waarbij zijn installatie niet goed werkt omdat er een tekort van koudemiddel in zit. @koevlaas2 is daar ook vandaag achter gekomen. Zulke controles zijn gewoon belangrijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:16:
[...]

Geen idee waarom een WP door een stek monteur in bedrijf gezet zou moeten worden.
De persoon waar ik antwoord op gaf had een capaciteitsbehoefte welke een WP met een vulgewicht < 2.39kg aan kan voldoen. Dus niks geen stek-/kloeltechnisch monteur voor nodig, een koelkast vriezer koop je toch ook om de hoek, stekker in het stopkontakt en draaien. Ik heb niet de indruk dat WP zodanig slecht gecontroleerd geleverd worden dat je dat niet zou mogen verwachten.
Ik had van jouw een slimmer antwoord verwacht... Echt.
Een warmtepomp vergelijken met een koelkast..... 8)7

Volgens mij was jij degene die een beroerd draaiend systeem had in het begin en 400 vragen had. Geen probleem, maar ga dan niet zeggen dat het "stekker erin en wegwezen" is

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 07-03-2018 16:27 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:45:
[...]

Ik ben toevallig net op zoek naar een wp-boiler voor mijn broer aangezien die een aardig overschot aan PV heeft alleen geen afgiftesysteem in huis waardoor volledig verwarmen door wp een optie lijkt te zijn (en ook weer niet zo'n groot overschot).

Wat is naar jouw idee een na-aftrek-van-subsidie goede optie voor een wp-boiler? Het liefst niet een die gecombineerd wordt met mechanische afzuiginstallatie want dat heeft hij niet (jaren-30 woning) maar gewoon een die je op zolder kunt zetten met eigen aan- en afvoer naar buiten bijvoorbeeld.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar een rechttoe rechtaan WP-boiler met fatsoenlijke specs is naar mijn idee https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler in verschillende uitvoering, stand-alone of gekoppeld aan mechanische ventilatie al naar behoefte. Er is ook een topic over Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Oxellaar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:24:
[...]

Ik ben maar een simpele ziel die de wereld probeert te begrijpen door dingen niet ingewikkelder te maken dan ze zijn.
EDIT:
De Panasonic is geen van 10-tallen dipswitches, jaren 80-90 van de vorige eeuw, voorzien apparaat waar je een 'magician' voor nodig hebt om 'm te configureren. Plug&Play.
Rhaelak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:20:
@Verwijderd Het lijkt mij erg voor de hand liggend; controle van lage en hoge druk en temperaturen om te kunnen concluderen dat het hart van je installatie goed functioneert en er niet onderweg vanuit het magazijn tot aan je huis door trillingen of weet ik veel wat een ventiel los is gegaan waardoor er koudemiddel is ontsnapt met alle gevolgen van dien. Je zal niet de eerste zijn waarbij zijn installatie niet goed werkt omdat er een tekort van koudemiddel in zit. @koevlaas2 is daar ook vandaag achter gekomen. Zulke controles zijn gewoon belangrijk.
Als hij na de aansluiting niet/niet naar behoren functioneert lijkt me dat vroeg genoeg. Ik heb ook nog nooit een onderhoudsmonteur bij mijn CV-ketel gehad. Stofzuigen en een borsteltje over de brander dat kan ik zelf ook wel. Mijn auto komt ook nooit voor controles in de garage, alleen als er wat defect is. Ik ga ook niet naar de dokter om dingen te laten controleren als ik geen klachten heb, ik moet diep nadenken om te weten wanneer ik daar voor het laatst geweest ben 5 a 6 jaar geleden denk ik.
[...]

Volgens mij was jij degene die een beroerd draaiend systeem had in het begin en 400 vragen had. Geen probleem, maar ga dan niet zeggen dat het "stekker erin en wegwezen" is
Ik kwam niet met klachten, maar door foto's v.d. installatie te plaatsen werd ik er attent op gemaakt.
Ja en dat gebeurde door een ervaren monteur die het zou moeten weten maar de verdeler waterzijdig verkeerd aansloot.

Modbreak:Dit waren vier(!) posts achter elkaar. 8)7 Ik heb ze in één bericht samengevoegd.
De volgende keer doe je dat mooi zelf. Kappen met dubbel-/tripel-/quadrupel-posten!

[ Voor 54% gewijzigd door Rone op 07-03-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
reneeke1970 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:49:
[...]

En wat wil je nu eigenlijk vragen of zeggen?
Ik concludeer dat je bij plus tien geen verwarming nodig hebt, en dat je met min tien jezelf arm stookt?
2 runs vannacht van 2,5 uur ieder (tussen 0:00 en 7:00), maar het was hier wel 1,1 graden buiten om 0:00. Vanaf 08:00 tot 0:00 helemaal uit. Vandaag na einde run 07:00 ook helemaal uit, verwacht niet dat ie voor 0:00 weer aangaat.

Die 2 runs waren niet nodig geweest, met buitentemps overdag, hogere temps binnen overdag dan nodig, geen last van de in de praktijk en de energie gaat niet verloren, maar ja dat is consequentie WAR..

Er zit wel behoorlijk verschil in comfort ervaring tussen hogere binnen T o.b.v. vloerverwarming in vergelijking met luchtverwarming. Veel comfortabeler met vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Hopelijk voorlopig de laatste keer dat ik naar beneden val.
Heb je een PM Gestuurd om de mogelijkheden door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:35:
[...]

Ik kwam niet met klachten, maar door foto's v.d. installatie te plaatsen werd ik er attent op gemaakt.
Ja en dat gebeurde door een ervaren monteur die het zou moeten weten maar de verdeler waterzijdig verkeerd aansloot.
M.a.w. je systeem functioneerde niet naar behoren en je merkte het niet. Zelfde verhaal kan dus opgaan voor het koeltechnische gedeelte. Ik begrijp niet waarom je je zo eigenwijs opstelt en een WP vergelijkt met een koelkast die je om de hoek koopt.

Om een voorbeeld te geven; momenteel keuren wij grote monoblocs voor een klant waar 25kg R507 inzit. Je wilt dan niet een ventieltje hebben wat niet helemaal lekker vastgedraaid zit, voor het milieu niet en voor je portemonnee niet. En reken maar dat er regelmatig een beginnende lekkage wordt geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak Het zal. Ik merkte het niet, als het ding op zeg 90% van optimaal functioneert zal mij dat zeer waarschijnlijk niet opvallen, dat is dan in principe ook 'geen probleem' voor mij. Voor zo'n 25kg R507 systeem zal de inzet/kosten voor een deskundige controle waarschijnlijk lonend zijn. In mijn geval staan de kosten niet in verhouding tot de mogelijke meeropbrengst. 2.50 uitgeven om 1.00 te besparen oid.
EDIT:
Ik ben zo eigenwijs omdat ik de afgelopen > 35 jaar gelukkig nooit 'leergeld' heb hoeven te betalen en om die reden geen mijns inziens 'onnodige' deskundigheid ga inhuren. Bijna iedereen legt 75.00-120.00 voor CV-controle op tafel, ik verklaar ze voor ...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:49:
[...]

2 runs vannacht van 2,5 uur ieder (tussen 0:00 en 7:00), maar het was hier wel 1,1 graden buiten om 0:00. Vanaf 08:00 tot 0:00 helemaal uit. Vandaag na einde run 07:00 ook helemaal uit, verwacht niet dat ie voor 0:00 weer aangaat.

Die 2 runs waren niet nodig geweest, met buitentemps overdag, hogere temps binnen overdag dan nodig, geen last van de in de praktijk en de energie gaat niet verloren, maar ja dat is consequentie WAR..

Er zit wel behoorlijk verschil in comfort ervaring tussen hogere binnen T o.b.v. vloerverwarming in vergelijking met luchtverwarming. Veel comfortabeler met vloerverwarming.
Waarom pas je dan geen nachtverlaging toe en verwarm je op de momenten dat punt 1 de COP beter is, en punt 2 je ook nog iets voelt van de warmte. Ik neem aan dat je midden in de nacht niet je bed uit gaat om warmte voeten te krijgen :?

Bij mij heeft de WP vanaf na de SWW run tot +- 1700 uitgestaan, maar ik zie hem net weer "aangaan". Heerlijk KISS systeem zo'n revolutionaire thermostaat :+

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ztt46a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

Je moet natuurlijk wel van een fabrikant verwachten dat deze een deugdelijk product levert, ook zaken zoals goed verpakt voor transport, etc. vallen daaronder. Als in Europa een product op de markt brengt, is CE verplicht en daar vallen deze zaken onder. Dit moet gewoon >99% goed zijn, anders zet je geen deugdelijk produkt op de markt. Dus in die zin hoort een monoblock wel plug&play te zijn.

Wel is het zo dat goede werking WP altijd in samenhang gezien moet worden met afgiftesysteem, dat is in 9 van de 10 gevallen geen zeker plug&play, maar of daar een stek monteur voor nodig is?

Ik zal Nibe doorgeven dat ze drukken moeten controleren bij hun monoblocks, staat nergens (wat je moet controleren voor ingebruikname moet je in Europa ook opnemen in de handleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:18:
[...]

Waarom pas je dan geen nachtverlaging toe en verwarm je op de momenten dat punt 1 de COP beter is, en punt 2 je ook nog iets voelt van de warmte. Ik neem aan dat je midden in de nacht niet je bed uit gaat om warmte voeten te krijgen :?

Bij mij heeft de WP vanaf na de SWW run tot +- 1700 uitgestaan, maar ik zie hem net weer "aangaan". Heerlijk KISS systeem zo'n revolutionaire thermostaat :+

[afbeelding]
2 redenen: 1) Omdat ik de noodzaak niet zie om nu in te grijpen, werkt eigenlijk hardstikke goed tot nu toe, mijn WP blijft door run in de nacht toch langer uit 's avonds (overdag sowieso niet nodig, waarom zou ik het nog warmer maken met een hogere COP terwijl er helemaal geen behoefte is), dus COP verschil valt mee. 2) Met mijn ultieme aan domotica gekoppelde oplossing, hopelijk nog 1e helft dit jaar ga ik: a) nachtverlaging toepassen met inachtneming opwarmtijd/warmteverlies in combinatie met forecasts buitentemp overdag, b) naregelen zonder buffervat. Wie heeft dan nog een revolutionaire thermostaat nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:32:
[...][ ], b) naregelen zonder buffervat. Wie heeft dan nog een revolutionaire thermostaat nodig :)
Hoe ga je dat doen?Of is daar die domotica voor?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:20:
[...]

Je moet natuurlijk wel van een fabrikant verwachten dat deze een deugdelijk product levert, ook zaken zoals goed verpakt voor transport, etc. vallen daaronder. Als in Europa een product op de markt brengt, is CE verplicht en daar vallen deze zaken onder. Dit moet gewoon >99% goed zijn, anders zet je geen deugdelijk produkt op de markt. Dus in die zin hoort een monoblock wel plug&play te zijn.

Wel is het zo dat goede werking WP altijd in samenhang gezien moet worden met afgiftesysteem, dat is in 9 van de 10 gevallen geen zeker plug&play, maar of daar een stek monteur voor nodig is?
Geen enkele fabrikant zal zich verantwoordelijk voelen voor beschadigingen door transport of het bijvoorbeeld los gaan van een ventiel waardoor er freon lekt. Er is een kwaliteitscontrole aan het eind van het productieproces en een administratieve afwikkeling dat het product deugdelijk is een daarmee klaar. Dat is hun bewijslast. Wat daarna gebeurd tijdens transport of op en overslag is niet hun pakkie aan.

Een lekkage komt pas aan het licht na installatie, mede daarom wordt een controle door een stek monteur aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Weet iemand of er een manier is om de Panasonic wh-mdc05f3e5 extern aan te sturen?

Ik zou graag een regeling maken die slim rekening houd met het weer. Zie bijvoorbeeld dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vlf3AFnSWRusUDRL5JZa8xGz/full.jpg

De Panasonic gaat op basis van de buitentemperatuur juist optoeren als het buiten kouder wordt. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig, want er zit voldoende buffer in de vloer en isolatie om het huis dat je er niets van merkt als hij een paar uur niets doet of zelfs als hij de hele nacht te weinig vermogen levert. Het rendementsverschil is volgens mij aanzienlijk als je de warmte kunt leveren bij de maximum buitentemperatuur vs. de minimumtemperatuur. Ik zou dus graag de warmtepomp laten werken als de buitentemperatuur hoog is en dan minder of niet als het buiten koud is. Ik denk dat het verschil in buitentemperatuur nog groter is dan deze grafiek doet vermoeden omdat onze warmtepomp aan een zuidgevel hangt die gedurende de dag flink kan opwarmen als de zon een beetje schijnt.

Maar primair om dit te kunnen maken heb ik een manier nodig om de Panasonic extern aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Paul C schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:03:
Weet iemand of er een manier is om de Panasonic wh-mdc05f3e5 extern aan te sturen?

Ik zou graag een regeling maken die slim rekening houd met het weer. Zie bijvoorbeeld dit:
[afbeelding]

De Panasonic gaat op basis van de buitentemperatuur juist optoeren als het buiten kouder wordt. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig, want er zit voldoende buffer in de vloer en isolatie om het huis dat je er niets van merkt als hij een paar uur niets doet of zelfs als hij de hele nacht te weinig vermogen levert. Het rendementsverschil is volgens mij aanzienlijk als je de warmte kunt leveren bij de maximum buitentemperatuur vs. de minimumtemperatuur. Ik zou dus graag de warmtepomp laten werken als de buitentemperatuur hoog is en dan minder of niet als het buiten koud is. Ik denk dat het verschil in buitentemperatuur nog groter is dan deze grafiek doet vermoeden omdat onze warmtepomp aan een zuidgevel hangt die gedurende de dag flink kan opwarmen als de zon een beetje schijnt.

Maar primair om dit te kunnen maken heb ik een manier nodig om de Panasonic extern aan te sturen.
Je kan ook WAR draaien adh van de curve en net als hier negatief zetten,mdan vraag je overdag een hogere temperatuur dan in de avond /nacht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Rol-Co schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:19:
[...]

Je kan ook WAR draaien adh van de curve en net als hier negatief zetten,mdan vraag je overdag een hogere temperatuur dan in de avond /nacht.
Dat is niet echt een oplossing, want dan moet ik 'm continue aanpassen aan het einde goed uit te komen. Het moet wel automatisch goed gaan.

De "lompe" oplossing zou zijn om gewoon een hoge aanvoertemperatuur in te stellen en dan een "slimme" thermostaat te maken die op de koude uren de warmtepomp uit zet. Dan draait hij welliswaar altijd 100% als hij aan staat, maar dan kun je kiezen welke uren je 'm laat draaien. Mooier zou natuurlijk zijn om 'm ook gewoon in deellast te laten draaien zo veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Naalroc schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:37:
[...]

Hoe ga je dat doen?Of is daar die domotica voor?
Daar is de domotica voor nodig, anders lukt het niet. Voor de naregeling ook proportionele stelmotoren, niet thermische stelventielen (alleen open/dicht) want dan lukt het ook niet. Verder sowieso WP die zich laat aansturen door domotica. Daar heb ik een modbus interdace voor gekocht.

Ik heb niet gezegd dat het goedkoop is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Paul C schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Dat is niet echt een oplossing, want dan moet ik 'm continue aanpassen aan het einde goed uit te komen. Het moet wel automatisch goed gaan.

De "lompe" oplossing zou zijn om gewoon een hoge aanvoertemperatuur in te stellen en dan een "slimme" thermostaat te maken die op de koude uren de warmtepomp uit zet. Dan draait hij welliswaar altijd 100% als hij aan staat, maar dan kun je kiezen welke uren je 'm laat draaien. Mooier zou natuurlijk zijn om 'm ook gewoon in deellast te laten draaien zo veel mogelijk.
Waarom aanpassen? Dat doet de buitentemperatuur dan toch?

Ja een wp waar je het toerental in kan stellen zou mooi zijn ja, ongeacht de temperatuur van het water, maar het word altijd zo gemaakt om zo snel mogenlijk naar de gewenste ruimte temperatuur of water temperatuur te gaan.
Alleen ovedag draaien geeft wat voordeel al is het niet veel, als het snachts koud is krijg je weer meer stand-by verlies, zeker onder 0 wanneer er een cch aan gaat, dan kan hij misschien beter draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rhaelak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:58:
[...]

Geen enkele fabrikant zal zich verantwoordelijk voelen voor beschadigingen door transport of het bijvoorbeeld los gaan van een ventiel waardoor er freon lekt. Er is een kwaliteitscontrole aan het eind van het productieproces en een administratieve afwikkeling dat het product deugdelijk is een daarmee klaar. Dat is hun bewijslast. Wat daarna gebeurd tijdens transport of op en overslag is niet hun pakkie aan.

Een lekkage komt pas aan het licht na installatie, mede daarom wordt een controle door een stek monteur aanbevolen.
Dat klopt allemaal wel, maar ze moeten wel waarborgen geven dat het bij normaal transport niet beschadigd. Kwaliteitscontrole is al onderdeel van het designtraject van het product en integraal onderdeel van het totale produktieproces, waarbij zaken als lekkage checks onderdeel zijn.

Het kan/mag hoge uitzondering zijn dat deze situaties optreden. Anders overleef je dat als fabrikant niet. Service achteraf is een factor 10-20 duurder in vergelijking met direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:35:
[...]

Dat klopt allemaal wel, maar ze moeten wel waarborgen geven dat het bij normaal transport niet beschadigd. Kwaliteitscontrole is al onderdeel van het designtraject van het product en integraal onderdeel van het totale produktieproces, waarbij zaken als lekkage checks onderdeel zijn.

Het kan/mag hoge uitzondering zijn dat deze situaties optreden. Anders overleef je dat als fabrikant niet. Service achteraf is een factor 10-20 duurder.
Een noodstop van een vrachtwagen of een wilde chauffeur of onoplettende heftruckchauffeur komt vaker voor dan je denkt en geen enkele fabrikant kan dat uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Dan is er sprake van transportschade; maar lostrillen en zodoende een lek , waar dan ook lijkt mij een vorm van slechte kwaliteit!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rhaelak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:40:
[...]

Een noodstop van een vrachtwagen of een wilde chauffeur of onoplettende heftruckchauffeur komt vaker voor dan je denkt en geen enkele fabrikant kan dat uitsluiten.
Nee dat gebeurt niet vaker dan je denkt want ik loop twintig jaar mee in deze takken van sport.

Bij transport door de reguleiere spelers is 99,98% schadevrij realiteit en fabrikanten rekenen in ppm foutgetallen (parts per million), ook daar is overall fout% < 1.

Realiseer je, de faalkosten zijn enorm, mocht bij 5% lekkage zijn valt dat allemaal onder garantie. Let wel de 1e maanden geldt omgekeerde bewijslast. Verkoper/fabrikant moet aantonen dat het niet aan zijn produkt ligt.

Allemaal leuk en aardig wat partijen pmopack etc. op hun documenten zetten, maar ik weet hoe de regelgeving in elkaar zit. Kijken wat er gebeurt als ik er een zaak van zou maken. Ze kunnen garantie helemaal niet voorwaardelijk maken, buiten als gevolg van schuld/ondeskundigheid.

Maar even terug naar de kern, soms hoor je bij die < 1%, pech. Maar de 99% is de norm en dan is het apparaat L/W WP monoblock gewoon plug en play. Maar met een apparaat heb je nog geen compleet produkt, een werkend verwamings (en SWW) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon

[afbeelding]

1) Dan moet je echt naar de knx/modbus gateways kijken. Alternatief is de hpm (hpm weet ik niet zeker). Maar dan ben je er nog niet want dan ontbreekt de sturingslogica nog steeds.
2) Als je alleen aan/uit wil sturen gewoon zijn er diverse domoticaoplossingen waarmee je dit kan bereiken, maar weer kwestie van de logica onder weten te brengen in het domoticasysteem.
3) kijken of er slimme thermostaten zijn die ondersteunen wat je zoekt qua functionaliteit, o.a. Nest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:18:
[...]

1) Dan moet je echt naar de knx/modbus gateways kijken. Alternatief is de hpm (hpm weet ik niet zeker). Maar dan ben je er nog niet want dan ontbreekt de sturingslogica nog steeds.
2) Als je alleen aan/uit wil sturen gewoon zijn er diverse domoticaoplossingen waarmee je dit kan bereiken, maar weer kwestie van de logica onder weten te brengen in het domoticasysteem.
3) kijken of er slimme thermostaten zijn die ondersteunen wat je zoekt qua functionaliteit, o.a. Nest
Domotica? Niet dat komt er niet in hier.

KNX/Modbus ken ik niet, maar die dingen lijken me hartstikke duur/overkill.

Via welke interface/welk protocol praat die dan met de Panasonic? Is daar documentatie van?

Het liefste zou ik gewoon een Raspberry Pi of een Arduino gebruiken voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Paul C schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Domotica? Niet dat komt er niet in hier.

KNX/Modbus ken ik niet, maar die dingen lijken me hartstikke duur/overkill.

Via welke interface/welk protocol praat die dan met de Panasonic? Is daar documentatie van?

Het liefste zou ik gewoon een Raspberry Pi of een Arduino gebruiken voor de aansturing.
Interface/protocol = KNX of modbus. Intensis is de leverancier van deze kastjes, loeiduur. Of het overkill is hangt af van hoe je de WP wil aansturen, bij aan/uit idd overkill, als je ook Ta WP wil sturen ontkom je er niet aan.

Pi/arduino moet kunnen, volgens mij kun je zeker voor arduino add ons vinden waarmee je op het juiste voltage aan/uit signaal naar WP stuurt (feitelijk is Arduino je thermostaat), je hoeft alleen maar de aan/uit logica te programeren, als je weet hoe je de logica wil optuigen en kunt programeren geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Paul C schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Wat ik sinds gisteren doe is het volgende:

Via Domoticz wordt de kamertemperatuur ingelezen, onder de 20 graden gaat de warmtepomp naar WAR, boven de 20,5 graad naar thermostaat bedrijf (staat op 19 graden, dus uit)

Zo combineer je de WAR met een thermostaat functie..
Ideaal voor het tussenseizoen, waarbij lange runs overbodig zijn bij ons thuis..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:28:
[...]

Daar is de domotica voor nodig, anders lukt het niet. Voor de naregeling ook proportionele stelmotoren, niet thermische stelventielen (alleen open/dicht) want dan lukt het ook niet. Verder sowieso WP die zich laat aansturen door domotica. Daar heb ik een modbus interdace voor gekocht.

Ik heb niet gezegd dat het goedkoop is :)
Ik neem aan dat het hobby is of drang naar perfectie. Met weinig draaiuren eigenlijk niet nodig of rendabel....

Ik doe zelf ook niks, hooguit een halve graad nachtverlaging aan begin/einde stookseizoen. Geen gepruts met stooklijnen, war, rat etc. De thermostaat doet de rest en stuurt op vermogen, gaat perfect hier.
Ik kan mijn tijd wel beter besteden dan aan allerlei experimenten. Ik hoor mijn vrouw al als het niet goed gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 08:22

[afbeelding]

Intesis home word veelbesproken op het Duitse wp forum.
Andere optie: (mogelijk) tank sensor misleiden. WP loopt tot tank op temperatuur is. Als ik het goed begrepen heb gaat de compressorfrequentie omlaag nabij het setpoint. Dus bv tanksensor +weerstand laat T zien nabij setpoint= laag vermogen. Tanksensor + andere weerstand =T verder weg van setpoint is meer vermogen.

Moet er zelf nog mee spelen maar eigen bedrijf is nu te druk.

In tussentijd: quiet functie actieveren of deactieveren. Wel wat soldeerwerk op print voor nodig.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:06:
[...]

Nee dat gebeurt niet vaker dan je denkt want ik loop twintig jaar mee in deze takken van sport.

Bij transport door de reguleiere spelers is 99,98% schadevrij realiteit en fabrikanten rekenen in ppm foutgetallen (parts per million), ook daar is overall fout% < 1.

Realiseer je, de faalkosten zijn enorm, mocht bij 5% lekkage zijn valt dat allemaal onder garantie. Let wel de 1e maanden geldt omgekeerde bewijslast. Verkoper/fabrikant moet aantonen dat het niet aan zijn produkt ligt.

Allemaal leuk en aardig wat partijen pmopack etc. op hun documenten zetten, maar ik weet hoe de regelgeving in elkaar zit. Kijken wat er gebeurt als ik er een zaak van zou maken. Ze kunnen garantie helemaal niet voorwaardelijk maken, buiten als gevolg van schuld/ondeskundigheid.

Maar even terug naar de kern, soms hoor je bij die < 1%, pech. Maar de 99% is de norm en dan is het apparaat L/W WP monoblock gewoon plug en play. Maar met een apparaat heb je nog geen compleet produkt, een werkend verwamings (en SWW) systeem.
Ik wil er geen welles nietes discussie van maken, daar zijn al genoeg pagina's mee volgeschreven, maar ook ik loop al bijna 20 jaar mee maar dan aan de kant van tussenhandelaar en installateur en het komt dus toch regelmatig voor dat er iets is beschadigd. De fabrikant c.q. distributeur wijst bijna altijd direct naar de transporteur en de transporteur wijst naar zijn ondertekende pakbon. 9 van de 10 keer draai je zelf voor de kosten op. Tenzij je goede contacten hebt bij de leverancier en je genoeg afneemt. De schoorsteen moet wel roken tenslotte.

Op ditr forum zijn er ook gevallen bekend van in je recht staan maar niet je recht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jerh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:47:
[...]

Ik neem aan dat het hobby is of drang naar perfectie. Met weinig draaiuren eigenlijk niet nodig of rendabel....

Ik doe zelf ook niks, hooguit een halve graad nachtverlaging aan begin/einde stookseizoen. Geen gepruts met stooklijnen, war, rat etc. De thermostaat doet de rest en stuurt op vermogen, gaat perfect hier.
Ik kan mijn tijd wel beter besteden dan aan allerlei experimenten. Ik hoor mijn vrouw al als het niet goed gaat....
Hobby, als ik kijk naar rendement/toename effectiviteit systeem lijkt het me weggegooid geld, regeling van Nibe gaat al verder dan de meeste merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Vraag over inverter L/W WP. Zijn dit soort WP'en inderdaad zuiniger dan de standaard aan/uit WP'en?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rhaelak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Ik wil er geen welles nietes discussie van maken, daar zijn al genoeg pagina's mee volgeschreven, maar ook ik loop al bijna 20 jaar mee maar dan aan de kant van tussenhandelaar en installateur en het komt dus toch regelmatig voor dat er iets is beschadigd. De fabrikant c.q. distributeur wijst bijna altijd direct naar de transporteur en de transporteur wijst naar zijn ondertekende pakbon. 9 van de 10 keer draai je zelf voor de kosten op. Tenzij je goede contacten hebt bij de leverancier en je genoeg afneemt. De schoorsteen moet wel roken tenslotte.

Op ditr forum zijn er ook gevallen bekend van in je recht staan maar niet je recht krijgen.
Tuurlijk het spel wordt gespeeld, maar regelmatig uitdrukken in % van totaal is gering percentage op dat totaal. Niettemin gering % kan hoge schade geven. Het is maar welk risico je wilt accepteren. Het ging me erom dat deze punten op basis van de totale uitval% niet zwaar mogen wegen tegen de stelling dat het apparaat monoblock plug & play is (voor de gemiddelde loodgieter). Dat moet ook wel want bij het minste of geringste belt het gros naar importeur/distributeur :). Ook niet verwonderlijk gezien de vele kleine spelers in installatieland. Ik geloof echt wel dat de grotere installatiepartijen meer weten, maar daar hebben die meeste particuliere WP bezitters niets mee van doen.

[ Voor 7% gewijzigd door LittleTycoon op 07-03-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wimhaw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:00:
Vraag over inverter L/W WP. Zijn dit soort WP'en inderdaad zuiniger dan de standaard aan/uit WP'en?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Niet perse, maar ze zijn flexibeler en daardoor effectiever. Omdat tegenwoordig veruit meeste L/W WP modulerend zijn, zijn ze efficienter want llater op de markt gekomen dan hun aan/uit tegenhangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:13
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:07:
[...]

Mijn 11,2KW was afgelopen zondag (vat 400 liter bijna leeg) 1,5 uur bezig op 11,2KW om hem weer op 45 graden te krijgen.

Dus ff snel gerekend, 90 (minuten) / 400 * 300 * (11,2 / 5 ) = 151 minuten, dus 2,5 uur ongeveer.

Legionella heb ik geen ervaring mee, doe ik niet aan :P Maar zal met elektrisch element gebeuren, en 300 liter van 45 naar 60 graden heen trekken gaat wel ff duren (afhankelijk van het vermogen van je dompelweerstand)
@ericplan Mijn Nibe F2120-12 (8kW) heeft net zijn eerste legionella programma doorlopen. Het eerste stuk van 45 naar 57 graden doet hij met de WP en pas het laatste stuk naar 63 graden met de elementen. Onderin de boiler is alles 3 graden kouder (daar regelt hij op).
De WP geeft 2.9kWh en de elementen 2.8kWh voor de 180liter. Blijkbaar zijn er behoorlijke verliezen in het circuit van de elementen daar de deltaT nogal laag is voor de ingevoerde energie. Het duurt ook ongeveer net zo lang als het stuk met de WP, de elementen zijn begrensd op 5kW vermogen. Dit kost 68 min in totaal.
Eens in de 2 weken zal hij dit doen, mede omdat ik maar ongeveer 80l per week verbruik en de doorstroming dus te gering is.
Dus de totale kosten per keer zullen dus ongeveer 3kWh electrisch zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daannn1987 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:26:
[...]

Even kort en bondig waarom ik denk dat het nog niet van de grond komt:

Kostprijs / TVT plaatje niet rond kunnen krijgen
Onbekendheid
Ketel nog niet aan 't einde van z'n levensduur
Afgifte systeem niet toereikend (dit zal bij heel veel mensen het geval zijn)
Geen ruimte voor een WP en evt buffervat
Geen wijzigingen aan huidige woning willen aanbrengen want net gestuuct gesaust etc
Comfort ketel vs wp
niet voldoende kennis bij installateurs
groepenkast er niet op berekend
van gas-af is niet makkelijk
Koken nog op gas
gasprijs nog te laag (hangt ook samen met tvt)
Subsidie onbekend (ook houd de subsidie de kostprijs van een WP kunstmatig hoog)

Zal vast nog wel meer zijn waar ik 1,2,3, niet op kom..

* Daannn1987 nu weer aan 't werk :+ WP moet terug verdient worden
Je vergeet er een:

Importeurs steken de subsidie in hun zak. De NL prijs na aftrek subsidie is vaak ongeveer gelijk aan de bruto prijs bij import uit een ander EU land!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Paul C schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
[...]
Waarop je heel simpel een mooi domotica software gratis pakketje kunt laten lopen.
En die je met heeeeel veel dingen kan helpen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:32:
[...]

2 redenen: 1) Omdat ik de noodzaak niet zie om nu in te grijpen, werkt eigenlijk hardstikke goed tot nu toe, mijn WP blijft door run in de nacht toch langer uit 's avonds (overdag sowieso niet nodig, waarom zou ik het nog warmer maken met een hogere COP terwijl er helemaal geen behoefte is), dus COP verschil valt mee. 2) Met mijn ultieme aan domotica gekoppelde oplossing, hopelijk nog 1e helft dit jaar ga ik: a) nachtverlaging toepassen met inachtneming opwarmtijd/warmteverlies in combinatie met forecasts buitentemp overdag, b) naregelen zonder buffervat. Wie heeft dan nog een revolutionaire thermostaat nodig :)
Mijn WP staat 's nachts gewoon uit, 's morgens de ruimtes 0,5 tot 1 graad lager. Is er iemand thuis dan begint de WP te hobbelen, is er niemand thuis dan start het programma om 12:00 waardoor bij zon veel ruimtes al lang en breed zijn opgewarmd door de zon.

Naregeling zonder buffervat, je maakt me nieuwsgierig >:)

En zelfs met domotica zul je toch ruimtetemperatuur moeten meten om "iets" te doen :? Domotica is dan gewoon een dure thermostaat met weersvoorspelling :P
Rhaelak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Ben ik absoluut niet met je eens. Zakelijk versturen wij zo'n 1200 inkooporders, wat resulteert in zo'n 26 leveringen per week, en als iets kapot aankomt als wij de verpakking open maken is dat probleem van de leverancier. (wij bestellen alles franco geleverd, dus transportrisico is voor de leverancier)

Inhoud wordt niet gecontroleerd direct bij binnenkomst, maar na de tijd.
Als er iets niet aan klopt (manco of defect) wordt dit gemeld en de leverancier lost het op, ook als het transportschade betreft.

Dit gaat in 99,99 % van de gevallen goed, die ene keer dat er een "Geschil" is wordt de factuur niet betaald voor het opgelost is.

Als onze heftruck chauffeur een pallet laat vallen, dan is het natuurlijk ons probleem, maar beschadigingen waar dan ook onderweg zijn niet het probleem van de eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Carboy54 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:44:
[...]

Je vergeet er een:

Importeurs steken de subsidie in hun zak. De NL prijs na aftrek subsidie is vaak ongeveer gelijk aan de bruto prijs bij import uit een ander EU land!
Subsidie onbekend (ook houd de subsidie de kostprijs van een WP kunstmatig hoog)

Dekt die lading toch?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Naregeling zonder buffervat, je maakt me nieuwsgierig >:)

En zelfs met domotica zul je toch ruimtetemperatuur moeten meten om "iets" te doen :? Domotica is dan gewoon een dure thermostaat met weersvoorspelling :P

[...]
Gewoon stelventielen die flow beperken tot minimum benodigde voor voldoende flow en systeeminhoud. Geeft zelfde effect als stelventielen die periodiek open en dicht gaan. Ik weet nog niet of ik met compressorcurve en/of flow moet spelen om alles binnen gewenste dT te houden.

Ruimtetemperatuur heb ik 20 1-wire sensoren voor EUR 20 ,- en een 1 wire controller voor EUR 160,-. Dan meet ik voor EUR 180,- 9 ruimtes.

Idd dure thermostaat met weersvoorspelling (plus aansturing screens, buitencamera's, etc.). Nu nog zin vinden om al dit speelgoed aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:13
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Hobby, als ik kijk naar rendement/toename effectiviteit systeem lijkt het me weggegooid geld, regeling van Nibe gaat al verder dan de meeste merken
Zou goed kunnen zijn dat je er erg weinig mee bereikt. Ik doe behalve een zeer lichte nachtverlaging helemaal niets en laat het de Nibe software zelf doen. Zo kabbelt hij nu bijna de hele dag op minimum vermogen door met een onwaarschijnlijk rendement.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
LangeFries schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:22:
[...]

Zou goed kunnen zijn dat je er erg weinig mee bereikt. Ik doe behalve een zeer lichte nachtverlaging helemaal niets en laat het de Nibe software zelf doen. Zo kabbelt hij nu bijna de hele dag op minimum vermogen door met een onwaarschijnlijk rendement.
onwaarschijnlijk rendement heb je ook nodig met nibe want is ook een onwaarschijnlijke prijs... ;)

Ze vroegen hier 20K voor een installatie en nu staat er voor pakweg 2-3K precies hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 07-03-2018 21:38 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 11:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3TyPgjOLWpH1HIPpMv2EJ7U9/thumb.jpg

Vanmiddag sensor vd Toshiba geisoleerd en de radiatoren 1e verdieping wat meer opengezet.

ik zie nu een deltaT van 2,5c ipv 4c en geen pieken en dalen meer.

Heeft een kleinere deltaT zo'n invloed???

door koken in de openkeuken viel de warmtevraag even weg, daarna een vlakke lijn in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
LittleTycoon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:15:
[...]

Gewoon stelventielen die flow beperken tot minimum benodigde voor voldoende flow en systeeminhoud. Geeft zelfde effect als stelventielen die periodiek open en dicht gaan. Ik weet nog niet of ik met compressorcurve en/of flow moet spelen om alles binnen gewenste dT te houden.

Ruimtetemperatuur heb ik 20 1-wire sensoren voor EUR 20 ,- en een 1 wire controller voor EUR 160,-. Dan meet ik voor EUR 180,- 9 ruimtes.

Idd dure thermostaat met weersvoorspelling (plus aansturing screens, buitencamera's, etc.). Nu nog zin vinden om al dit speelgoed aan de praat te krijgen.
Ik weet niet welke controller je hebt met hoeveel poorten, maar ik merk hier dat als er teveel op een 1 wire bus komt, dat het toch problemen gaat geven qua responsetijden. Ik heb dus maar een usbhub met extra usb 1 wire controllers ingezet om het wat te verdelen. Ik had eerst een 8 poorts board op een pi, maar vind de pi te onbetrouwbaar,dus nu op een nuc met usbhub.

Verder merk ik dat er wel wat verschil zit tussen de sensoren qua temperatuur weergave, ze zijn zeker niet geijkt. Van te voren dus in een bakje water hangen en ze matchen om te voorkomen dat je teveel afwijking hebt.

En hoe hoger de temperatuur hoe onbetrouwbaarder, ik zie dat vooral op het zonnecollector cirucuit.

[ Voor 3% gewijzigd door jerh op 07-03-2018 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Met buitentemperaturen van graad of 11 waarbij het minimumvermogen van een 9KW LG zo'n 2,5-3kw is (zeker op deellast, aanvoer 27graden, COP++) en dit stookregime:

11:30 17,5
16:30 18,5
23:00 17,5

levert deze daggrafiek op

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/07030218.PNG

welgeteld 6 start-stops. :z :P 5kwh verbruikt waarvan het een groot deel direct vanaf de panelen (mede door de nachtverlaging).

edit: die start rond 02:00 er ook uit geregeld nu, had vanwege de koude periode het nachtverval tot 18 beperkt, staat weer op 17,5. Scheelt er weer één.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
develdonk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:37:
[...]

onwaarschijnlijk rendement heb je ook nodig met nibe want is ook een onwaarschijnlijke prijs... ;)

Ze vroegen hier 20K voor een installatie en nu staat er voor pakweg 2-3K precies hetzelfde.
Iets met appels en peren? €17000-18000 verschil tussen een ecodan en vergelijkbare (“precies hetzelfde”) nibe?

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:48:
[afbeelding]

Vanmiddag sensor vd Toshiba geisoleerd en de radiatoren 1e verdieping wat meer opengezet.

ik zie nu een deltaT van 2,5c ipv 4c en geen pieken en dalen meer.

Heeft een kleinere deltaT zo'n invloed???

door koken in de openkeuken viel de warmtevraag even weg, daarna een vlakke lijn in de grafiek.
Welke sensor van de Toshiba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mysterie is opgelost. Thermometer van mijn weerstation is op de grond gevallen, waardoor deze een hogere temperatuur detecteert dan de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:02:
[...]

Welke sensor van de Toshiba?
buitentemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32
LangeFries schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:28:
[...]

@ericplan Mijn Nibe F2120-12 (8kW) heeft net zijn eerste legionella programma doorlopen. Het eerste stuk van 45 naar 57 graden doet hij met de WP en pas het laatste stuk naar 63 graden met de elementen. Onderin de boiler is alles 3 graden kouder (daar regelt hij op).
De WP geeft 2.9kWh en de elementen 2.8kWh voor de 180liter. Blijkbaar zijn er behoorlijke verliezen in het circuit van de elementen daar de deltaT nogal laag is voor de ingevoerde energie. Het duurt ook ongeveer net zo lang als het stuk met de WP, de elementen zijn begrensd op 5kW vermogen. Dit kost 68 min in totaal.
Eens in de 2 weken zal hij dit doen, mede omdat ik maar ongeveer 80l per week verbruik en de doorstroming dus te gering is.
Dus de totale kosten per keer zullen dus ongeveer 3kWh electrisch zijn.
80 liter per week verbruik is inderdaad erg weinig. Hoe heb je dat berekend? Normale douchekop doet al snel 8 liter per minuut. 10 minuten per week voor douche en dan niet eens je handen wassen?

Ik zie iets over het hoofd denk ik? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:22:
[...]

😏, had eergisteren een stroomverbuik voor het hele huis van 7kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jerh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Ik weet niet welke controller je hebt met hoeveel poorten, maar ik merk hier dat als er teveel op een 1 wire bus komt, dat het toch problemen gaat geven qua responsetijden. Ik heb dus maar een usbhub met extra usb 1 wire controllers ingezet om het wat te verdelen. Ik had eerst een 8 poorts board op een pi, maar vind de pi te onbetrouwbaar,dus nu op een nuc met usbhub.

Verder merk ik dat er wel wat verschil zit tussen de sensoren qua temperatuur weergave, ze zijn zeker niet geijkt. Van te voren dus in een bakje water hangen en ze matchen om te voorkomen dat je teveel afwijking hebt.

En hoe hoger de temperatuur hoe onbetrouwbaarder, ik zie dat vooral op het zonnecollector cirucuit.
Ik doe het alleen voor binnentemp metingen, controller kan 30 sensoren hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wouter9636 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:33:
[...]

Iets met appels en peren? €17000-18000 verschil tussen een ecodan en vergelijkbare (“precies hetzelfde”) nibe?
Er is verschil tussen offerte installateur en wat develdonk gedaan heeft, via de gebruikelijke buitenlandse kanalen is nibe (f2120) in de basis (WP, regelunit en laadpomp) zo'n 15% duurder dan de pana's en mitsu's met vergelijkbare specs. Dit wel vanaf pak hem beet 11KW. Voor de lleinere vermogens loopt % verschil op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
LittleTycoon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:39:
[...]

Er is verschil tussen offerte installateur en wat develdonk gedaan heeft, via de gebruikelijke buitenlandse kanalen is nibe (f2120) in de basis (WP, regelunit en laadpomp) zo'n 15% duurder dan de pana's en mitsu's met vergelijkbare specs. Dit wel vanaf pak hem beet 11KW. Voor de lleinere vermogens loopt % verschil op.
Het verschil is dus vergelijkbaar met thuis patat bakken of eten en bediend worden in ern duur restaurant.

En bij een meerprijs van 15% zijn het wel keuzes die je maakt gerelateerd aan kwaliteit/uiterlijk/service/bedieningsgemak.

Iedereen moet daar vanzelfsprekend zijn eigen keuze in maken, maar altijd roepen dat nibe veel TE duur is

Ik zou het thuis bij de directie echt niet voor elkaar krijgen om bijvoorbeeld een Mitsubishi of Panasonic naast het huis te zetten.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Hoe scherm je die Toshiba buitenunit sensor af ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:57:
[...]

momenteel ff test-opstelling met isolatiebuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XSwwdG8X4YollBiqUWNYrFk5/thumb.jpg

@Tomexergie @Bram-Bos @Daannn1987 @avandermeulen @Oxellaar @Noord27 @Rol-Co @Aziraphale

Installateur bevestigd waarom ELGA AAN/UIT gedrag kan vertonen: (volgens mij heeft @hansdegit ook al 's zoiets gepost)

We hebben vaker gezien dat bij een te lage vrije systeeminhoud, de Elga aan-uit gaat. Hij gaat standaard eerst naar (bijna) max vermogen en gaat dan pas rustig regelen. Bij vloerverwarming met naregeling zien we dit vooral. We laten de klant dan minimaal 3 groepen altijd open zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door amarkest op 08-03-2018 11:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avandermeulen
Tomexergie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:57:
[...]

@Bram-Bos @Daannn1987 @Noord27 @Rol-Co @Aziraphale @amarkest

Mijn buitensensor, gemonteerd naar voorbeeld van @Oxellaar :

Sensor

En zo, staat enigszins aan het zicht onttrokken, de buitenunit:

Buitenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
avandermeulen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:22:
[...]

@Bram-Bos @Daannn1987 @Noord27 @Rol-Co @Aziraphale @amarkest

Mijn buitensensor, gemonteerd naar voorbeeld van @Oxellaar :

[afbeelding]

En zo, staat enigszins aan het zicht onttrokken, de buitenunit:

[afbeelding]
Wauw... Een kenplaat op het buitendeel! Wat goed ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
iemand een idee hoeveel waterdruk een leegloopsysteem van een Zonneboiler kan hebben?

Die zou ik aan de WP kunnen hangen om meer volume in het CV-circuit te maken en bovendien hangt die boiler dan niet meer werkeloos aan het SWW-systeem.

zou evt een drukregelaar uitkomst bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:01:
[...]

[afbeelding]

@Tomexergie @Bram-Bos @Daannn1987 @avandermeulen @Oxellaar @Noord27 @Rol-Co @Aziraphale

Installateur bevestigd waarom ELGA AAN/UIT gedrag kan vertonen:

We hebben vaker gezien dat bij een te lage vrije systeeminhoud, de Elga aan-uit gaat. Hij gaat standaard eerst naar (bijna) max vermogen en gaat dan pas rustig regelen. Bij vloerverwarming met naregeling zien we dit vooral. We laten de klant dan minimaal 3 groepen altijd open zetten.
Mijn systeeminhoud met c.a 200 liter lijkt mij niet de oorzaak van aan/uit gedrag. Wat betreft de buitensensor kan het zijn dat de sensor beinvloed wordt door de verdamper via straling. De buitentemperatuur op mijn Touch blijft constant en wijkt nauwelijks af van mijn weerstation. Toch maar proberen, maar ik zie er de logica niet van in.

Na de up-date was de modulatie weg. Wat is er verandert in de instellingen? P69 langer zetten helpt ook niet. Misschien P84 , graadminuten CV ketel ook invloed heeft op het hogere deel van de regelband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Oxellaar schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:33:
[...]

Wauw... Een kenplaat op het buitendeel! Wat goed ;)
Chapeau dan voor de installateur van het "Binnenklimaat" uit Nijmegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:22
Prutsers zijn het, die installateurs van mijn Elga. Ze weigeren de Elga te komen controleren op schade na het vast vriezen.

Tot op heden al 1350 KWh gebruikt door de ELGA om een gasverbruik te vervangen van 500-600M3
Daarnaast al 40-50m3 gas verstookt omdat de elga het niet alleen kon.

Techneco wil wel langskomen maar kan niet op het dak komen en de installateur vind het allemaal wel goed werken.

Ben ik nou echt zoveel eisend, dat ik na het aantreffen van de elga in een gigantisch blok ijs ik wens dat deze gecontroleerd word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:36:
iemand een idee hoeveel waterdruk een leegloopsysteem van een Zonneboiler kan hebben?

Die zou ik aan de WP kunnen hangen om meer volume in het CV-circuit te maken en bovendien hangt die boiler dan niet meer werkeloos aan het SWW-systeem.

zou evt een drukregelaar uitkomst bieden?
Meer volume die geen warmte afgeeft heb je niks aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Meer volume die geen warmte afgeeft heb je niks aan.
theoretisch zou de WP dan bijdragen aan ook SWW verwarming (160ltr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:17:
[...]

theoretisch zou de WP dan bijdragen aan ook SWW verwarming (160ltr).
Oh je wilt tap water mee verwarmen, ja dat kan natuurlijk. Maar realiseer je wel dat tijdens douche die temp heel hard onderuit knalt en het lang duurt voor een elga dat bij trekt, zit je toch even in de kou.
Ik zie mijn 400 liter met hygiëne ook hard dalen in de winter als leiding water nogal koud is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:21:
[...]

Oh je wilt tap water mee verwarmen, ja dat kan natuurlijk. Maar realiseer je wel dat tijdens douche die temp heel hard onderuit knalt en het lang duurt voor een elga dat bij trekt, zit je toch even in de kou.
Ik zie mijn 400 liter met hygiëne ook hard dalen in de winter als leiding water nogal koud is.
2 vliegen in 1 klap dus.
25ltr buffervat vd zonneboiler en voorverwarmen SWW. Wordt door mn Remeha Calente naverwarmd (40ltr cascade boiler). Nee gelukkig geen kans op koude douche. Hoewel dat soms ook wel lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:01:
[...]

[afbeelding]

Installateur bevestigd waarom ELGA AAN/UIT gedrag kan vertonen: (volgens mij heeft @hansdegit ook al 's zoiets gepost)

Je hebt hem nog redelijk ingepakt, ik heb hem zo

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/377524/7NvY4AYd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Rol-Co schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Je hebt hem nog redelijk ingepakt, ik heb hem zo

[afbeelding]
OK. Hoelang zit ie al zo? geen last van water, sneeuw gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:56
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:09:
Prutsers zijn het, die installateurs van mijn Elga. Ze weigeren de Elga te komen controleren op schade na het vast vriezen.

Tot op heden al 1350 KWh gebruikt door de ELGA om een gasverbruik te vervangen van 500-600M3
Daarnaast al 40-50m3 gas verstookt omdat de elga het niet alleen kon.

Techneco wil wel langskomen maar kan niet op het dak komen en de installateur vind het allemaal wel goed werken.

Ben ik nou echt zoveel eisend, dat ik na het aantreffen van de elga in een gigantisch blok ijs ik wens dat deze gecontroleerd word?
Wat zijn jouw aanwijzingen dat de Elga níet goed werkt nadat je die ijsklomp op je dak had laten ontdooien? Op zich is je verbruik (i.r.t. gasgebruik) niet zo heel exorbitant toch?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Wat zijn jouw aanwijzingen dat de Elga níet goed werkt nadat je die ijsklomp op je dak had laten ontdooien? Op zich is je verbruik (i.r.t. gasgebruik) niet zo heel exorbitant toch?
Wat me vooral stoort is dat de Elga niet meer moduleert. Hij gaat altijd vol aan de bak.

Met een Delta T van 28K (binnen 20, buiten -8) heeft mijn huis een warmte vraag van 1680 watt door verliezen aan de schil, en ruim 1000 W door de mechanische ventilatie (100M3/uur).

Deze 2700 Watt kan de elga niet leveren helaas.

Dan ben ik met een gemiddelde RC van 3 nog heel negatief geweest over de isolatie van mijn huis (2008). Daarnaast verwarmt de elga slechts de woonkamer op 20 graden en zitten de slaapkamers op 16-17 graden snachts met nagenoeg geen verwarming. Toen het buiten -8 was daalde de temperatuur in huis met ruim 2 graden gedurende de nacht.

Verder vind ik een geschat verbruik van 1500 KWh om 500m3 gas te vangen behoorlijk aan de hoge kant. Dan kom ik uit op een gemiddelde COP van net 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:18:
[...]

Wat me vooral stoort is dat de Elga niet meer moduleert. Hij gaat altijd vol aan de bak.

Met een Delta T van 28K (binnen 20, buiten -8) heeft mijn huis een warmte vraag van 1680 watt door verliezen aan de schil, en ruim 1000 W door de mechanische ventilatie (100M3/uur).

Deze 2700 Watt kan de elga niet leveren helaas.

Dan ben ik met een gemiddelde RC van 3 nog heel negatief geweest over de isolatie van mijn huis (2008). Daarnaast verwarmt de elga slechts de woonkamer op 20 graden en zitten de slaapkamers op 16-17 graden snachts met nagenoeg geen verwarming. Toen het buiten -8 was daalde de temperatuur in huis met ruim 2 graden gedurende de nacht.

Verder vind ik een geschat verbruik van 1500 KWh om 500m3 gas te vangen behoorlijk aan de hoge kant. Dan kom ik uit op een gemiddelde COP van net 3?
Dat voluit aan de bak gaan kán ook andere (regeltechnische) redenen hebben. Er zijn er meer die daar last van hebben.
Ik geef je gelijk dat je 2,7kW uit de Elga zou moeten kunnen trekken, ook bij temperaturen onder het vriespunt. Is je dat ooit wel gelukt?
Je sprak in je eerdere post over 1350 kWh om 500-600m3 gas te vervangen. Ik vervang 550 m3 door 1250 -1300 kWh en heb een prima COP, dus vandaar mijn reactie.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Dat voluit aan de bak gaan kán ook andere (regeltechnische) redenen hebben. Er zijn er meer die daar last van hebben.
Ik geef je gelijk dat je 2,7kW uit de Elga zou moeten kunnen trekken, ook bij temperaturen onder het vriespunt. Is je dat ooit wel gelukt?
Je sprak in je eerdere post over 1350 kWh om 500-600m3 gas te vervangen. Ik vervang 550 m3 door 1250 -1300 kWh en heb een prima COP, dus vandaar mijn reactie.
Ik zit dus nu al op 1350 KWh en heb ruim 50m3 bij moeten stoken. nachten boven de 10 graden hebben we voorlopig niet, dus de elga zou nog regelmatig aan de bak moeten.

De Elga heeft mijn huis voor het vast vriezen in november keurig op temperatuur gehouden toen het rond 0 was. Dat ging toen met korte runs van 500-1000 wat, maximaal 2-3 KWh per nacht. Nu gaat er elke nacht dik 8KWh doorheen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:35:
[...]

OK. Hoelang zit ie al zo? geen last van water, sneeuw gehad?
2 jaar ongeveer, nee geen last, 1 kant is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BasvanS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Ik zit dus nu al op 1350 KWh en heb ruim 50m3 bij moeten stoken. nachten boven de 10 graden hebben we voorlopig niet, dus de elga zou nog regelmatig aan de bak moeten.

De Elga heeft mijn huis voor het vast vriezen in november keurig op temperatuur gehouden toen het rond 0 was. Dat ging toen met korte runs van 500-1000 wat, maximaal 2-3 KWh per nacht. Nu gaat er elke nacht dik 8KWh doorheen hier.
Helder. Dat is veel te veel en niet normaal. Kun je niet organiseren dat Techneco wel op het dak kan komen?Laddertje? ;)

Edit: @BasvanS, is de oorzaak van die ijsklomp toentertijd achterhaald? En ben je recent nog eens wezen kijken? Staat er zich niet weer een ijsco te vormen op je dak?

[ Voor 11% gewijzigd door Bram-Bos op 08-03-2018 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avandermeulen
Wij hadden hier oorspronkelijk een gasverbruik van 1750 m3 gas gemiddeld over de afgelopen 5 jaar.
Dit stookseizoen heb ik tot nu toe met de Elga in hybride mode circa 2500 kWh gebruikt, daarmee is circa 1150 m3 gas bespaard.
CV ketel, aangestuurd door Elga bij lage buitentemperaturen, SWW, koken en sporadisch gashaardverbruik hebben al met al nog 450 m3 gasverbruik op de meter gezet.
Daar ben ik niet ontevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Bram-Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Dat alleen in runs op vol vermogen draaien doet de mijne momenteel ook. Hij draait ongeveer een half uur volle bak, knalt dan even terug naar dik 100w en toert dan weer volledig op. Daarmee stookt hij er momenteel (kijkend naar maandag - vandaag) gemiddeld 13-14kwh per dag door. Met radiatoren, uiteraard. Is dat dan iets waar ik qua regelstrategie mee moet gaan tweaken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Dat alleen in runs op vol vermogen draaien doet de mijne momenteel ook. Hij draait ongeveer een half uur volle bak, knalt dan even terug naar dik 100w en toert dan weer volledig op. Daarmee stookt hij er momenteel (kijkend naar maandag - vandaag) gemiddeld 13-14kwh per dag door. Met radiatoren, uiteraard. Is dat dan iets waar ik qua regelstrategie mee moet gaan tweaken?
Hangt er vanaf of die terugval naar circa 100W defrosts zijn, of een oscillatie in je regelsysteem. Treden ze om de ca 40 minuten op? Dan goede kans dat het defrosts zijn. Efficiëntie bij vol vermogen is een stuk lager. 13-14 kWh vind ik fors bij huidige buiten-T. Hier 6-7 kWh per dag momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 08-03-2018 14:19 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.