NaabJ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:09:
@
Bram-Bos Thanks
@
Noord27 Zeker heb ik dit forum doorgespit, maar kom simpelweg niet de informatie tegen die ik wil weten. Het is vooral technisch en gaat over de rendementen die mensen hebben gehaald/gaan halen. Begrijpelijk ook, want dit is een forum voor knutselaars die aan hun huis sleutelen voor een lagere energierekening/beter milieu. Maar de crux zit 'm in als dit product zo goed en fijn werkt voor jullie, waarom hebben Eneco en Nuon dan zo'n moeite om het van de grond te krijgen?
Als ik alleen dat ga vragen, kom ik er ook niet. Ik wil het hele proces van een persoon volgen van orientatie tot aankoop tot eindevaluatie en de cyclus daarvan. Dat lukt simpelweg niet door flarden informatie verspreid over 400 paginas warmtepompen van tig personen.
Ja, de vragen die ik heb gesteld zijn nog algemeen. Maar het is moeilijk om een user base te vinden van warmtepompen en uit eigen ervaring weet ik dat Tweakers een fijne omgeving is om nieuwe dingen te leren. Ondanks dat je verwacht de reacties op mijn pb's matig zullen zijn van inhoud, heb ik toch al waardevolle informatie gekregen die ik in marktanalyses en dergelijken van bedrijven over de warmtepomp niet zie. De eindgebruiker moet centraal staan bij het ontwikkelen van producten, en dat zie ik niet goed terug bij die verslagen. Ik kom hier om het grotere geheel in beeld te krijgen.
Even kort en bondig waarom ik denk dat het nog niet van de grond komt:
Kostprijs / TVT plaatje niet rond kunnen krijgen
Onbekendheid
Ketel nog niet aan 't einde van z'n levensduur
Afgifte systeem niet toereikend (dit zal bij heel veel mensen het geval zijn)
Geen ruimte voor een WP en evt buffervat
Geen wijzigingen aan huidige woning willen aanbrengen want net gestuuct gesaust etc
Comfort ketel vs wp
niet voldoende kennis bij installateurs
groepenkast er niet op berekend
van gas-af is niet makkelijk
Koken nog op gas
gasprijs nog te laag (hangt ook samen met tvt)
Subsidie onbekend (ook houd de subsidie de kostprijs van een WP kunstmatig hoog)
Zal vast nog wel meer zijn waar ik 1,2,3, niet op kom..
* Daannn1987 nu weer aan 't werk
WP moet terug verdient worden
[
Voor 4% gewijzigd door
Daannn1987 op 07-03-2018 12:28
]