Bitcoin wel, altcoins niet.
Ik las namelijk dat het niet mogelijk is om van legacy wallet naar segwitt wallet te transferren (van gebuiker naar gebruiker)
Legacy en SegWit zijn twee verschillende adres-types voor Bitcoin. Je kunt BTC van de ene naar de andere sturen, zonder problemen. Als nieuwe gebruiker kun je het beste Legacy meteen vergeten, want er is geen reden om iets anders dan SegWit te gebruiken. Vanuit je wallet kun je BTC versturen naar ieder geldig Bitcoin-adres, zonder dat je uberhaubt hoeft te weten welk soort adres de ontvanger gebruikt.
En weet iemand of BTCDirect bitcoins verkoopt voor fiat zonder dat ik mijn legitimatie hoef af te staan?
Volgens mij wel, maar probeer het eens. Over het algemeen zijn dergelijke brokers wat makkelijker dan exchanges, omdat ze direct iets verkopen in plaats van een marktplaats aan te bieden.
Nu heb ik wel een account aangemaakt bij Bitstamp maar bij hun moet dit wel (ik denk bij elke Amerikaanse partij), en aangezien ik voor een laag bedrag wil instappen zie ik het niet zo zitten om mijn persoonsgegevens permanent op het internet te gooien ergens in een database die niet van de overheid is, een hogere fee is voor mij dus niet zo'n obstakel.
Bitstamp is Europees (van origine Sloveens, nu gevestigd in Engeland).
Het moeten overhandigen van identiteitsbewijzen om gebruik te maken van een exchange is niet vreemd: Exchanges zijn verplicht dit te doen om witwassen te bestrijden. Als het aan de exchanges ligt, zouden ze het hele verificatie-proces gewoon overslaan, want het kost hun een boel tijd en geld. Maar zowel de overheden (in de EU en in de VS) als de bank-partners waarmee exchanges samenwerken staan er op dat een dergelijke verificatie gedaan wordt.
Het is ook niet uniek voor Bitcoin / cryptocurrency. Probeer maar eens een beleggingsrekening te openen bij DeGiro of een vergelijkbare online broker. Dan moet je ook flink wat documentatie opsturen voordat je aan de slag kunt.