dat weet ik, en ik zal ook nooit afstappen van mijn idealen. ik denk ook dat staan voor je idealen zijn vruchten afwerpt, echter ben ik bang dat dat niet voldoende zal blijken te zijn.incaz schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:36:
[...]
En het is nog maar de vraag of die tactieken wel zo effectief zijn. Staan voor je idealen lijkt, als ik de cijfers bekijk, juist bij links toch beter te werken,zowel om mensen te verenigen als om onderwerpen te bepalen en de informatie daarover naar buiten te brengen.
De PvdA won toen ze een uitgesproken beroep deden op de principes, en verloor toen ze zich op hadden gesteld als VVD-light. GroenLinks kreeg heel veel kritiek van niet-GroenLinksers en voornamelijk rechtse kiezers op hun niet-deelname, maar kwamen bij de gemeenteraadsverkiezingen goed uit de verf. (En nee, gemeenteraad is niet automatisch hetzelfde als landelijke politiek, maar het geeft wel een indicatie - het is niet alleen maar het goed functioneren van de lokale afdelingen waardoor ze winst hebben geboekt.)
Het schuldenmanifest is op de agenda gezet door gedegen onderzoeksjournalistiek en de wens daar wat mee te doen - niet met marketing. In de VS zijn er nu veel activistischere en linksere kandidaten die in klassiek republikeinse districten winnen, juist omdat ze niet een light-variant zijn maar ergens voor staan.
Dus laat je inderdaad niet aanpraten dat de holle marketing de enige manier is om iets te bereiken, de werkelijkheid geeft een andere indruk.
het schuldenmanifest wat je aanhaalt is een goed voorbeeld van iemand klem zetten met feiten zodat het niet meer te ontkennen valt. echter, dan moeten informatie en feiten daaromtrent wel beschikbaar zijn en geaccepteerd worden. dat laatste, daar heb ik zo nu en dan wel eens mijn twijfels bij. de onderbuik is sterk.
ik laat me verder niets aanpraten, don't worry.
we hebben het over mensen inderdaad, maar ook over feiten. feiten zijn de basis van rationeel denken. het is natuurlijk raar dat deze vervolgens steeds vaker genegeerd worden, of anders uitgelegd zodat er voordeel uit behaald kan worden. tegelijkertijd zien we binnen de neoklassieke doctrine wel de ratio als leidend.Virtuozzo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:42:
[...]
Natuurlijk wringt het. Zou het niet een stuk makkelijker zijn als het anders was? Als mensen elkaar gewoon inhoudelijk zouden kunnen aanspreken met onderbouwingen en samenwerking in toetsing en overweging?
Probleem: we hebben het over mensen. Opmerkelijke diersoort, zogezegd.
Verwar dit voor mij niet met het afwijzen van verantwoordelijkheid. Daar is op geen enkele wijze sprake van. Integendeel. Om te beginnen was ik dan niet hier. Dan deed ik mijn werk niet. Dan ging ik niet in op perceptieproblematiek, van anderen en mijzelf.
Dat gezegd zijnde, het is wel goed dat je het opmerkt, het is als gedragsvorm een inherent risico én symptoom van segregatie (alsmede consolidatie van keuzegedrag op basis van perceptie).
Het nestelt zich nu al, zie dat sociale werkplaats debat. Omdat A niet op dezelfde prikkels reageert als B én B niet snapt (geen inzicht in perceptie omstandigheden - en nog een lading ander cumulatief geïnternaliseerd gedrag) is het mogelijk geworden om verantwoordelijkheid voor de situatie van B af te schuiven op B. En dat normaliseert ook nog bij A zelf.
Voor de een is dat een discussie van moraliteit. Voor de ander een discussie van conformiteit. Voor een ander is dat (zo cru als het klinkt) weinig meer dan een prikkel van beeld en/of emotie. Voor weer een ander ligt het weer anders, als het überhaupt een onderwerp is. Maar over vrijwel de gehele linie is er enkel zicht op consequentie, niet op effect, niet op lijn, dus ook niet op systemische termijneffecten en kosten. Gaat men dan daarover praten dan struikelt het over weer exact dezelfde drempels van perceptie.
Ondertussen normaliseren zaken verder. De lijn schuift dus op.
Ik ben het met je eens, het is een behoorlijk vraagstuk geworden. Hoe keer je dergelijk tij? Ik zou wensen dat ik daar een sluitend en praktisch antwoord op had.
Maar goed, ik heb het niet. Misschien dat er slimmere mensen zijn die het wel hebben, maar ik vraag me af of die zucht naar Het Antwoord niet zelf symptomatisch is. Er is geen magische knop. Alles is een proces, een interactie. Er is geen instant gratificatie.
Die processen en interacties slagen er op de gevestigde wijzen onder hedendaagse omstandigheden er niet of niet voldoende in om die muren van perceptie zelfs maar zichtbaar te maken.
Dan zeg ik: tijd om te zoeken naar methodes die dat wel doen, en dat hapklaar praktisch in te zetten. De positieve kanten van menselijk gedrag zijn prima in staat om het dan wel te doen. Met de juiste prikkels ook de negatieve kanten ervan.
Daar wringt een schoen. Ontwikkeling van menselijke organisatie en gedrag gaat over zowel hier als nu en generatie heen. Invloed op tempo en/of richting daarvan net zo.
Als ik de afgelopen pagina's terugkijk dan valt het mij op dat het eigenlijk een grote les is in "men spreekt bijna een andere taal". Even heel eerlijk, ook al gaat hier heel veel inhoudelijk heel nuttige informatie heen en weer, de patronen van reacties geven mij het gevoel weer even in de VS te zijn halverwege de jaren '90.
en als we daar niet wat aan doen, hebben we straks geen enkele discussie meer die nut heeft. zoals ik al zei, feiten vormen het kader, tenminste, wat mij betreft. als we feiten gaan negeren, ontkennen, of anders interpreteren zodat het in je straatje past, dan vrees ik het ergste.
ik kan wel wat bedenken hoe het tij te keren. om te beginnen eens een keer anders te stemmen (ja, daar ben ik weer!), niet op de grote 4.
het punt is, dat er kracht zit in herhaling. en we horen al 40 jaar dezelfde dogma's. dat kan best anders, moet je het wel willen. en daar is zelfkennis (ja ja) en feitelijke informatie voor nodig.
als feiten niet erkend worden is het logisch dat er een andere taal gesproken wordt.
nou en? een uitleg verandert de feiten niet. als er onder invloed van rechts-conservatieve partijen getoornd wordt aan het solidariteitsbeginsel, om vervolgens allerlei subsidies en belastingreducties te geven aan multinationals, dan valt dat maar op 1 manier uit te leggen. dat je uiteindelijk een bom legt onder de veiligheid, stabiliteit, gezondheids- en welzijn- en welvaartsniveau van een samenleving op langere termijn. het vergroot namelijk de toch al groeiende ongelijkheid, daar zijn al talloze onderzoeken over geschreven, waarvan enkelen ook hier door de jaren heen aangehaald zijn.alwinuzz schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:12:
Ik heb zojuist aanschouwd hoe 1 rapport door iedereen anders wordt uitgelegd.
Weet je wat ook vermoeiend is? Je steeds maar weer moeten 'verantwoorden', elke keer weer. En welke redenen, onderbouwing, argumenten je vervolgens ook geeft, het is nooit genoeg.
Eigenlijk net als wat moslims ervaren. Waarom doe je Ramadan, waarom eet je geen varkensvlees, waarom heb je een hoofddoek op? Deze vragen zijn meestal geen vragen, het zijn veroordelingen.
Stel een 'PVV-tokkie' vraagt aan een moslima 'waarom heb je een hoofddoek op?' Met welk antwoord zou de tokkie tevreden zijn?
Daarbij, vermoeidheid is geen reden om aggressief te worden op een forum (niet persoonlijk naar jou bedoeld).
als rutte liegt in de tweede kamer, of zijlstra, of teeven, opstelten, van der steur, dan kun je dat niet anders uitleggen dan dat dat schadelijk is voor het niveau en het aanzien van ons parlementair bestel.
als nederland al jaren onderaan bungelt v.w.b. verduurzaming, en je bekijkt de schamele plannen van rechts-conservatief en je telt daar schiphol, lelystad en groningen bij op, dan is daar maar één enkele conclusie mogelijk. namelijk dat verduurzaming geen prioriteit krijgt en mensen met overlast en luchtvervuiling, of op instorten staande huizen, niet zo moeten zeuren, geld is belangrijker.
en ja, inderdaad. als er dan steeds vaker bewust feiten genegeerd, ontkend, of verkeerd geïnterpreteerd worden, dan veroordeel ik dat zeker weten. we zijn hier (nog) geen vs. dat wil ik graag zo houden.