Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik hou het op begin augustus met VVD+CDA+D66+CU
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik weet het niet.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:15:
Benieuwd hoe lang we dit topic nodig hebben...
Ik hou het op begin augustus met VVD+CDA+D66+CU
Het is heel moeilijk.
Motorblok + CU ziet D66 (en in mindere mate VVD) waarschijnlijk niet zitten
Motorblok + GL ziet CDA (en in mindere mate VVD) waarschijnlijk niet zitten
Motorblok + CU + GL ziet de VVD waarschijnlijk niet zitten (teveel linkse partijen)
Het zal er vanaf hangen wie van het motorblok water bij de wijn wil doen (en uiteraard iets ervoor terugkrijgt).
Dit lijkt me ook mogelijk scenario. Zowel in de TK als in de EK hoeven er maar een handvol stemmen gehaald te worden.PatrickC schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:18:
Ik zou voor een minderheidskabinet gaan met VVD, CDA en D66. 3 partijen is meer dan genoeg als het gaat om compromissen sluiten voor een regeerakkoord en per voorstel kunnen dan andere partijen aanschuiven (maar 5 extra stemmen voor nodig).
[ Voor 27% gewijzigd door anandus op 17-03-2017 12:20 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Het tijdperk van Spekman is inmiddels wel voorbij ja. Als je 75% van je zetels verliest, doe je duidelijk iets niet goed. Hoewel ik zeker geen fan ben van Asscher, kun je dit enorme verlies niet alleen op zijn conto schrijven.
Coalitie
Waarschijnlijk in ieder geval VVD+CDA+D66 inderdaad. Wat mij betreft vullen ze dat aan met CU.
Voor GL valt er in deze coalitie te weinig te halen. VVD heeft het voortouw. Die staan veel verder af van GL dan van CU, dus CU lijkt een logische keus. Zij zijn ook meer bereid om concessies te doen, dan GL.
VVD+PVV+CDA+D66 kan in theorie ook (en, niet onbelangrijk, heeft meerderheid in de Eerste Kamer), maar volgens mij was Rutte in de campagne vrij duidelijk over samenwerken met de PVV..
[ Voor 4% gewijzigd door PromWarMachine op 17-03-2017 12:20 ]
Het is ook nog een optie om een minderheidskabinet te vormen van VVD+CDA+D66, met gedoogsteun van CU en SGP op de grote sociaal-economische agenda. Zo kan de 'hete aardappel' van medisch-ethische kwesties ontlopen worden, dat wordt dan een vrije kwestie.anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:19:
Het zal er vanaf hangen wie van het motorblok water bij de wijn wil doen (en uiteraard iets ervoor terugkrijgt).
Laten we wel wezen: dit blok krijgt echt makkelijk die laatste paar zetels bij stemminge want het is defacto een 'middenkabinet' met 47 zetels aan de linkerkant en 32 aan de rechterkant (DENK en 50+ zie ik als 'rechts', CU als 'links')
Zie mijn edithoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:22:
[...]
Het is ook nog een optie om een minderheidskabinet te vormen van VVD+CDA+D66
CU is daar toch veel te links voor? Ze hebben meer kans om -voor de stemmen- dan de PvdA (alsnog) erbij te betrekken. Of 50-Plus.met gedoogsteun van CU en SGP op de grote sociaal-economische agenda.
[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 17-03-2017 12:27 ]
Ik volg jouw gedachte.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:22:
[...]
Het is ook nog een optie om een minderheidskabinet te vormen van VVD+CDA+D66, met gedoogsteun van CU en SGP op de grote sociaal-economische agenda. Zo kan de 'hete aardappel' van medisch-ethische kwesties ontlopen worden, dat wordt een vrije keuze.
Laten we wel wezen: dit blok krijgt echt makkelijk die laatste paar zetels want het is defacto een 'middenkabinet' met 42 zetels aan de linkerkant en 32 aan de rechterkant (DENK en 50+ zie ik als 'rechts')
2 opties eigenlijk:
1. Minderheidskabinet VVD-CDA-D66 met gedoogsteun CU+SGP
2. VVD-CDA-D66-CU met gedoogsteun SGP.
GL zie ik totaal niet als een optie. Pvda ziet zich zelf niet als optie en mogelijk te links.
Ik ben wel benieuwd wat het doet met zetels in de 1e kamer, want daar zal ongetwijfeld ook rekening mee gehouden worden.
1e kamer
VVD (13 zetels)
CDA (12 zetels)
D66 (10 zetels)
PVV (9 zetels)
SP (9 zetels)
PvdA (8 zetels)
GroenLinks (4 zetels)
ChristenUnie (3 zetels)
PvdD (2 zetels)
SGP (2 zetels)
50PLUS (2 zetels)
[ Voor 10% gewijzigd door Bean77 op 17-03-2017 12:28 ]
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Maar CU is wel een optie?
In een gedoogconstructie kan men dingen binnen halen zonder echt vuile handen te maken, op zich is er niets mis mee als op sociaal-economisch gebied er nog een wat meer sociale partij bij komt. Men wil ook veel meer geld voor het leger en meer aandacht voor het klimaat, daar kunnen ze zo'n partij echt mee tegemoet komen (lijkt me niet dat de VVD en D66 daar tegen zijn).anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:25:
CU is daar toch veel te links voor? Ze hebben meer kans om -voor de stemmen- dan de PvdA (alsnog) erbij te betrekken.
Als het over het indammen van migratie en integratie gaat kunnen noodzakelijke harde maatregelen door de PVV, SGP en FvD gesteund worden.
Met D66 in het kabinet? Tenzij het uitruilen wordt hoef je geen écht harde maatregelen te verwachten de komende vier jaar.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:29:
[...]
Als het over het indammen van migratie en integratie gaat kunnen noodzakelijke harde maatregelen door de PVV, SGP en FvD gesteund worden.
Grote kans dat immigratie- en integratiemaatregelen niet gesteund worden door PVV en FvD omdat ze juist niet hard genoeg zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 17-03-2017 12:31 ]
Waarom zou een meerderheidskabinet nog gedoogsteun van de SGP nodig hebben? Zij zullen dan nl. ook bepaalde eisen stellen aan het regeerakkoord.
Het zou een garantie kunnen zijn als er partijleden weglopen en een eigen partij oprichten (76 zetels is op het randje), maar dat risico lijkt mij niet zo hoog bij VVD, CDA, D66 en CU. De laatste jaren zijn het met name PVV-ers en PvdA-ers geweest die een eigen partij begonnen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ze moeten allemaal concessies doen en de vraag is wie op welk vlak dat gaat doen.anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:30:
[...]
Met D66 in het kabinet? Tenzij het uitruilen wordt hoef je geen écht harde maatregelen te verwachten de komende vier jaar.
Grote kans dat immigratie- en integratiemaatregelen niet gesteund worden door PVV en FvD omdat ze juist niet hard genoeg zijn.
Het lijkt mij allemaal zeer werkbaar. Met CU en SGP kan je heel goed afspraken maken. Grootste pijnpunt zal het voltooid leven discussie zijn, maar die zou je ook al met het CDA hebben.
Als ze allemaal beetje slim nadenken hoeft de formatie niet lang te duren.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Mijn gevoel is dat er toch echt iets veranderd is de afgelopen weken: het gedoe met Turkije en de daarop volgende verkiezingsoverwinning van DENK. Besef je dat er nu een meerderheid is voor heel vergaand beleid op dat gebied (PVV+FvD+SGP+VVD+CDA), het is goed als D66 en CU hier de proportionaliteit in de gaten houden maar ook deze partijen zullen inzien dat er echt iets moet veranderen.anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:30:
Met D66 in het kabinet? Tenzij het uitruilen wordt hoef je geen harde maatregelen te verwachten de komende vier jaar.
(deze gaan nooit samen regeren, maar bij moties en stemmingen kunnen ze de doorslag geven)
Omdat je voor de stabiliteit niet van 1 persoon afhankelijk wilt zijn? Als je de SGP kan binden op een onderwerp die ook voor het CDA+CU van belang is, dan is dat alleen maar handig toch?PatrickC schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:35:
[...]
Waarom zou een meerderheidskabinet nog gedoogsteun van de SGP nodig hebben? Zij zullen dan nl. ook bepaalde eisen stellen aan het regeerakkoord.
Het zou een garantie kunnen zijn als er partijleden weglopen en een eigen partij oprichten (76 zetels is op het randje), maar dat risico lijkt mij niet zo hoog bij VVD, CDA, D66 en CU. De laatste jaren zijn het met name PVV-ers en PvdA-ers geweest die een eigen partij begonnen.
VVD is nog enigszins redelijk op immigratie. Ik verwacht toch echt niet dat zij zo sterk afwijken dat ze steun van de PVV nodig gaan hebben.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:35:
[...]
Mijn gevoel is dat er toch echt iets veranderd is de afgelopen weken: het gedoe met Turkije en de daarop volgende verkiezingsoverwinning van DENK. Besef je dat er nu een meerderheid is voor heel vergaand beleid op dat gebied (PVV+FvD+SGP+VVD+CDA), het is goed als D66 en CU hier de proportionaliteit in de gaten houden maar ook deze partijen zullen inzien dat er echt iets moet veranderen.
(deze gaan nooit samen regeren, maar bij moties en stemmingen kunnen ze de doorslag geven)
[ Voor 34% gewijzigd door Bean77 op 17-03-2017 12:39 ]
Niet zo'n voorstander van. Je krijgt dan van die kinderachtige politieke spelletjes met die andere partijen.PatrickC schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:18:
Ik zou voor een minderheidskabinet gaan met VVD, CDA en D66. 3 partijen is meer dan genoeg als het gaat om compromissen sluiten voor een regeerakkoord en per voorstel kunnen dan andere partijen aanschuiven (maar 5 extra stemmen voor nodig).
Vergis je niet, de achterban is echt veel radicaler op dit vlak dan de partij tot nu toe (lees de onderzoeken van Maurice de Hond er op na). Nu ze 'bevrijd' zijn van de PvdA kunnen ze in een 'rechtse' context veel meer naar de achterban toe kruipen, verwacht van de VVD niet dat ze opeens 'pro-migratie' worden.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:37:
VVD is nog enigszins redelijk op immigratie. Ik verwacht toch echt niet dat zij zo sterk afwijken dat ze steun van de PVV nodig gaan hebben.
Het enige wat je kunt stellen is dat er altijd ruimte moet blijven voor een kleine groep echte vluchtelingen die hier iets van hun leven willen maken, als dat de uitkomst is dan is er in dit land al sprake van een doorbraak...
Daarnaast heeft VVD+CDA+D66+CU net 76 zetels, wat een beetje krap is. Als er 1 persoon uit een fractie stapt ben je je meerderheid al kwijt.
SGP in een kabinet, zoals hierboven ergens genoemd, zie ik niet gebeuren. Iig niet voor de hel bevriest. Die zijn veel te extreem in hun standpunten.
Een minderheidskabinet zie ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren. We hebben daar al een prachtig voorbeeld van gezien (Rutte-1) hoe dat afloopt...
Ik zie toch echt eerder een VVD+CDA+D66+GL gebeuren, ondanks de onderlinge verschillen. Eventueel zou GL door PvdA vervangen kunnen worden, maar ik denk niet dat de laatstgenoemde daar zelf zin in heeft.
Virussen? Scan ze hier!
Nu ja, ken je de C3 nog? De constructieve oppositie bestaande uit D66, CU én SGP. CU en D66 klikt niet ivm ethische kwesties als voltooid leven. Rutte 1 was ook een minderheidskabinet met PVV als gedoger. Ik zie niet in waarom een rechtsmidden VVD-CDA-D66 minderheidskabinet niet zou lukken met vrije onderwerpen waarbij dan CU, dan GL/PVDD dan SGP in de kabinetsperiode plannen zal gedogen en helpen aan een meerderheid in zowel TK als EK.LockeJohn schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:42:
[...]
Niet zo'n voorstander van. Je krijgt dan van die kinderachtige politieke spelletjes met die andere partijen.
Ik zie de VVD absoluut niet met GL in een kabinet zitten. Dat zag je in het laatste debat. Rutte zegt ja, Jesse zegt nee. Rutte zegt rechtsaf, Jesse wilt linksaf etc etc etc.wildhagen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:45:
Ik zie toch echt eerder een VVD+CDA+D66+GL gebeuren, ondanks de onderlinge verschillen. Eventueel zou GL door PvdA vervangen kunnen worden, maar ik denk niet dat de laatstgenoemde daar zelf zin in heeft.
Die gaan beide niet geloofwaardig zijn door met elkaar te gaan samenwerken. Het contrast is veel te groot.
Migratie wordt op dat vlak echt een breekpunt: Klaver gelooft heilig in het opvangen van alle vluchtelingen, hij is de meest idealistische dromer op dit gebied. Rutte weet dat zijn eigen achterban (en die van het CDA, SGP, PVV) hem als een baksteen laat vallen als hij hier maar 1 millimeter op toegeeft, dit kan je niet met geld oplossen of voor je uitschuiven zoals bij een medisch ethische kwestie...Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:48:
Ik zie de VVD absoluut niet met GL in een kabinet zitten. Dat zag je in het laatste debat. Rutte zegt ja, Jesse zegt nee. Rutte zegt rechtsaf, Jesse wilt linksaf etc etc etc.
Die gaan beide niet geloofwaardig zijn door met elkaar te gaan samenwerken. Het contrast is veel te groot.
Ondanks dat ik niet zo "voor" GL ben ga ik wel met je mee, GL zal wel haar positie moeten weten, en niet al haar wensen zomaar door drukken. Ik denk dat VVD en CDA best D66 en GL ter wille zijn in verduurzaming, maar niet ten koste van alles.wildhagen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:45:
D66 en CU gaan denk ik echt niet in een kabinet zitten, hebben nogal wat breekpunten met elkaar (euthanasie, vrijwillig levenseinde etc).
Daarnaast heeft VVD+CDA+D66+CU net 76 zetels, wat een beetje krap is. Als er 1 persoon uit een fractie stapt ben je je meerderheid al kwijt.
SGP in een kabinet, zoals hierboven ergens genoemd, zie ik niet gebeuren. Iig niet voor de hel bevriest. Die zijn veel te extreem in hun standpunten.
Een minderheidskabinet zie ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren. We hebben daar al een prachtig voorbeeld van gezien (Rutte-1) hoe dat afloopt...
Dat het milieu geld kost is duidelijk, maar een proefballontje als Rekeningrijden zoals GL dat voorstelt is geen oplossing.
Cogitationis poenam nemo patitur
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Nog wel meer dan migratie. Als Jesse komt met al zijn milieu belastingen en groene verplichtingen voor burgers.... nee die gaan het nooit met elkaar vinden. Zeker niet omdat ze beide heel principieel lijken in hun opvattingen daarover.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:50:
[...]
Migratie wordt op dat vlak echt een breekpunt: Klaver gelooft heilig in het opvangen van alle vluchtelingen, hij is de meest idealistische dromer op dit gebied. Rutte weet dat zijn eigen achterban (en die van het CDA, SGP, PVV) hem als een baksteen laat vallen als hij hier maar 1 millimeter op toegeeft, dit kan je niet met geld oplossen of voor je uitschuiven zoals bij een medisch ethische kwestie...
Naast wat Evest hierboven al aangeef: Rutte heeft al vaker laten zien wat draaikonterij niet te schuwen, en verkiezingsbeloftes vliegen bij hem ook vrij snel de deur uit (gebaseerd op zijn verleden, o.a. iets met 1000 euro voor elke werkende). Ik denk dat die best wel bijdraait als hij daarmee de macht kan krijgen.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:48:
[...]
Ik zie de VVD absoluut niet met GL in een kabinet zitten. Dat zag je in het laatste debat. Rutte zegt ja, Jesse zegt nee. Rutte zegt rechtsaf, Jesse wilt linksaf etc etc etc.
Sowieso moet hij toch al compromissen sluiten, want met alleen VVD kom je er niet (godzijdank
Het zal zeker niet makkelijk zijn, maar ik zie het als een betere/waarschijnlijke optie dan een minderheidkabinet (een herhaling van Rutte-1, wie zit daar op te wachten?).
En opties met de SGP die hierboven genoemd worden zie ik al helemaal niet gebeuren, gezien hun religieus-extremistische standpunten. Wordt het straks nog verplicht om 3x per dag in de kerk te zitten, en het enige recht wat vrouwen dan overhouden is het aanrecht (bij wijze van)

De PVV wil niet (en is er niet competent genoeg voor).
De kleine flauwekulpartijen (FvD, Denk etc) laat ik dan maar helemaal buiten beschouwing, dat is alleen zetelvulling die veel te zweverig en extremistisch zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Integendeel, dit is allemaal onderdeel van het spel: ik durf te wedden dat ze bij de CU doodsbang zijn dat Rutte er met Klaver uitkomt. Men speelt wel 'hard to get' maar men heeft nog nooit zo'n geweldige kans gehad om heel belangrijke punten binnen te halen, stel dat men toch met GroenLinks eruit komt dan hebben ze niets.Migrator schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:51:
Het is wel een partij die verantwoordelijkheid neemt en constructief is, dus direct afschieten zou ik het niet.
Reken maar dat 'voltooid leven' er niet komt met de CU in de regering (met GroenLinks zeker wel), met Carola Schouten hebben ze een top-kandidaat voor het Ministerie van Financiën. Alleen al die dingen, samen met veel meer geld voor defensie is echt buitensporig voor een partij met slechts 5 zetels. Ik weet zeker dat er achter de schermen al druk gepraat wordt tussen Segers en Rutte...
Wat betreft SGP slaat nergens op. Die zijn misschien wel extreem in sommige ideeën, maar echt niet in uitvoering daarvan. Uiteraard de euthanasie en abortus is voor hun belangrijk, voor de rest moet het geen probleem zijn ze met VVD en CDA mee te krijgen.wildhagen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:54:
[...]
Naast wat Evest hierboven al aangeef: Rutte heeft al vaker laten zien wat draaikonterij niet te schuwen, en verkiezingsbeloftes vliegen bij hem ook vrij snel de deur uit (gebaseerd op zijn verleden). Ik denk dat die best wel bijdraait als hij daarmee de macht kan krijgen.
Sowieso moet hij toch al compromissen sluiten, want met alleen VVD kom je er niet (godzijdank), dus hij zal sowieso water bij de wijn moeten doen. Net als de andere potentiele coalitie-genoten.
Het zal zeker niet makkelijk zijn, maar ik zie het als een betere/waarschijnlijke optie dan een minderheidkabinet (een herhaling van Rutte-1, wie zit daar op te wachten?).
En opties met de SGP die hierboven genoemd worden zie ik al helemaal niet gebeuren, gezien hun religieus-extremistische standpunten. Wordt het straks nog verplicht om 3x per dag in de kerk te zitten, en het enige recht wat vrouwen dan overhouden is het aanrecht
De PVV wil niet (en is er niet competent genoeg voor).
De kleine flauwekulpartijen (FvD, Denk etc) laat ik dan maar helemaal buiten beschouwing, dat is alleen zetelvulling die veel te zweverig en extremistisch zijn.
Ik ben benieuwd hoe D66 dan evt gecompenseerd zou worden ivm dat voltooid leven, want dat is echt wel een belangrijk punt voor ze. Zouden we dan compleet meegaan in het pro Europa van Pechtold? Zou wel apart zijn. Pro EU regering waar de inwoners veelal tegen lijken te zijn.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:57:
[...]
Integendeel, dit is allemaal onderdeel van het spel: ik durf te wedden dat ze bij de CU doodsbang zijn dat Rutte er met Klaver uitkomt. Men speelt wel 'hard to get' maar men heeft nog nooit zo'n geweldige kans gehad om heel belangrijke punten binnen te halen, stel dat men toch met GroenLinks eruit komt dan hebben ze niets.
Reken maar dat 'voltooid leven' er niet komt met de CU in de regering, met Carola Schouten hebben ze een top-kandidaat voor het Ministerie van Financiën. Alleen al die dingen, samen met veel meer geld voor defensie is echt buitensporig voor een partij met slechts 5 zetels. Durf te wedden dat er nu achter de schermen al druk gepraat wordt tussen Segers en Rutte...
VVD is toch ook wel vrij pro-Europa? D66 heeft als belangrijkste speerpunt onderwijs, dus daad zullen ze wel veel toezeggingen voor krijgen.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:02:
[...]
Ik ben benieuwd hoe D66 dan evt gecompenseerd zou worden ivm dat voltooid leven, want dat is echt wel een belangrijk punt voor ze. Zouden we dan compleet meegaan in het pro Europa van Pechtold? Zou wel apart zijn. Pro EU regering waar de inwoners veelal tegen lijken te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Brandts op 17-03-2017 13:05 ]
We krijgen gewoon weer een pro-EU regering zoals de afgelopen decennia, evenals vergaande klimaatmaatregelen om Parijs te halen. Als Rutte dat een beetje slim speelt kan hij dit 'weggeven' aan Pechtold, de spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:02:
Ik ben benieuwd hoe D66 dan evt gecompenseerd zou worden ivm dat voltooid leven, want dat is echt wel een belangrijk punt voor ze. Zouden we dan compleet meegaan in het pro Europa van Pechtold? Zou wel apart zijn. Pro EU regering waar de inwoners veelal tegen lijken te zijn.
Komt bij dat Pechtold persoonlijk het burgemeesterschap van Amsterdam kan krijgen en de partij wat extra geld voor onderwijs. Voila...
Verschillen tussen PvdD en de rest lijken me vrij onoverbrugbaar. Die staan veel te ver van de rest af (zeker VVD).Brandts schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:04:
Ik zie het hier nog nergens terugkomen, maar zou VVD, D66, CDA en PvdD geen goede optie zijn? Een coalitie met CU i.p.v. PvdD lijkt me namelijk niet passen.
Daarnaast is nog maar de vraag of het een meerderheid oplevert, want PvdD kan hun 5e zetel nog verliezen door de restzetels, waardoor ze maar op 75 uitkomen, te weinig dus.
Virussen? Scan ze hier!
Die staan nog verder dan Klaver op veel punten. Niet dat de PvdD ongelijk hebben, maar VVD/CDA kijken echt fundamenteel anders tegen bepaalde zaken aan.Brandts schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:04:
Ik zie het hier nog nergens terugkomen, maar zou VVD, D66, CDA en PvdD geen goede optie zijn? Een coalitie met CU i.p.v. PvdD lijkt me namelijk niet passen.
Voila gaat het zeker niet worden. Pechtold zie ik wel als minister van buza.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:06:
[...]
We krijgen gewoon weer een pro-EU regering zoals de afgelopen decennia, evenals vergaande klimaatmaatregelen om Parijs te halen. Als Rutte dat een beetje slim speelt kan hij dit 'weggeven' aan Pechtold, de spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos.
Komt bij dat Pechtold persoonlijk het burgemeesterschap van Amsterdam kan krijgen en de partij wat extra geld voor onderwijs. Voila...
Ik zie het eigenlijk niet zo snel gebeuren met groenlinks, we hebben parijs getekend en de rechter zegt dat nederland zich aan zijn afspraken moet houden. Alles onder "parijs" zal groenlinks iets voor willen.Bullet NL schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:51:
[...]
Ondanks dat ik niet zo "voor" GL ben ga ik wel met je mee, GL zal wel haar positie moeten weten, en niet al haar wensen zomaar door drukken. Ik denk dat VVD en CDA best D66 en GL ter wille zijn in verduurzaming, maar niet ten koste van alles.
Dat het milieu geld kost is duidelijk, maar een proefballontje als Rekeningrijden zoals GL dat voorstelt is geen oplossing.
Mechwarrior Online: Flapdrol
En D'66 wil te graag regeren denk ik, dus ik zou m'n geld op VVD/CDA/D66/CU zetten
Een coalitie met GroenLinks kan volgens mij best. Er zijn bijzonder weinig beloftes gedaan op klimaatgebied door de verschillende partijen, dus daar is genoeg te onderhandelen / winnen voor GL. Het principe dat "de vervuiler betaalt" is ook totaal niet in strijd met liberale waarden. Ik zie niet in waarom een kabinet met VVD en CDA niet de kolencentrales zou kunnen sluiten, waarom ze niet fors zouden kunnen investeren in duurzame-energie-infra, etc. Rekeningrijden zal er wel niet komen, maar GL heet ook niet de Partij voor het Rekeningrijden. Klaver heeft herhaaldelijk aangegeven dat het gaat om groener en socialer, en hij minstens 50 manieren kan bedenken om daar te komen. Daar zit er vast iets tussen dat de "hardwerkende Nederlander" in Rutte's ogen genoeg ontziet.
Regeren is vooruitschuiven
Het enige (grote) risico dat daarmee verbonden is, is dat een partij ergens niet over mee wil instemmen, omdat ze bij een eerdere stelling geen hulp van andere partijen kregen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
VVD en CDA willen belastingen niet verhogen, maar vergroenen sluiten ze zeker niet uit. Als VVD/CDA/D66/GL elkaar op dat gebied al niet kunnen vinden dan krijgen we echt een onbestuurbaar land.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:54:
Nog wel meer dan migratie. Als Jesse komt met al zijn milieu belastingen en groene verplichtingen voor burgers.... nee die gaan het nooit met elkaar vinden. Zeker niet omdat ze beide heel principieel lijken in hun opvattingen daarover.
Volgens mij wordt er in dit topic nog teveel in campagnetijd gedacht. Die tijd is weer even geweest, tot en met woensdag deden partijen alles om zich tegen elkaar af te zetten, nu moeten ze toenadering zoeken. En ja, dat betekent dat ze allemaal ook wat zullen moeten slikken. Voor zowel de VVD als GL zit er gewoon een gemakkelijke gezamenlijke overwinning in, de VVD die de belasting verlaagd en op het huishoudboekje let en GL die vergroent. Ondertussen halen ze bij elkaar ook de scherpe randjes weg, de VVD zal de belastingverlaging niet alleen aan multinationals en miljonairs kunnen geven maar zal ook de middenklasse en de armen niet kunnen vergeten en GL kan wel wat groene plannetjes doorvoeren maar niet op zo'n wijze dat niemand meer een auto kan betalen en alle industrie het land verlaat.
Ik blijf verwijzen naar 2012 waar deze partijen het ook eens werden en toen waren er veel zwaardere omstandigheden. Toen kreeg de VVD ook zijn zin met keiharde bezuinigingen en GL/D66 met het ontzien van armen/onderwijs/milieu.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
En dat 'hoeft' dus niet voor de VVD en het CDA, ze kunnen ook met CU:ph4ge schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:44:
En ja, dat betekent dat ze allemaal ook wat zullen moeten slikken.
Wet van Nolens
Hans Goslinga haalt (21 augustus) de ’wet van Nolens’ aan. Deze politicus weigerde 85 jaar geleden met de socialisten samen te werken. Slechts in ’uiterste noodzaak’ zou die ’zeer ongewenste coalitie’ mogelijk zijn. Goslinga meent dat in diezelfde lijn Verhagen niet met de PvdA in een regering wil zitten omdat de PvdA de coalitie heeft verbroken en samenwerken met de PvdA niet lonend is. Zijn conclusie is dat het CDA bewust kiest voor rechts en niet uit uiterste noodzaak. Het CDA heeft de afgelopen weken echter nimmer gezegd niet met de PvdA te willen samenwerken. Het is de PvdA die dat niet wil. De traditionele partijen zijn in de afgelopen 40 jaar schromelijk tekort geschoten in een aanpak van de immigratieproblemen. Er moét wat gebeuren. De PvdA knijpt evenwel de kat in het donker. Het CDA zoekt koortsachtig naar een begaanbare weg. Oud-bewindslieden van het CDA zouden zich als medeveroorzakers van de politieke ellende in hun kritiek bescheidener moeten opstellen.
D66 zie ik niet met een christelijk partij samenwerken in verband met standpunten of euthanasie en abortus.
Wellicht dat een minderheidskabinet de enige optie is.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
We hebben in Rutte-1 gezien hoe succesvol een minderheidskabinet werkt. Willen we dat allemaal zo dolgraag nog eens herhalen dan?
Virussen? Scan ze hier!
Moeten ze toch kijken of ze hun achterban eens kunnen uitleggen dat ze op die manier wel een gedeelte van hun programma kunnen waarmaken, maar dat er ook behoorlijk wat compromissen gesloten moeten worden.pingkiller schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:48:
Groenlinks wordt 'PvdA style' gedecimeerd als ze met de VVD en D66 gaan regeren. Ze zullen dan namelijk niet genoeg links punten kunnen realiseren. Lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat ze mee gaan doen.
Het alternatief is waarschijnlijk toch CU, ondanks dat D66 daar niet heel blij van zal worden. En moet je eens kijken hoeveel standpunten GL dan ervoor kan zorgen dat die gerealiseerd worden (nul).
Wat een nare manier van omschrijven. Echt letterlijk alsof het een dominantiestrijd is met een leider en een onderworpene, ipv een bestuur om een land te besturen.Bullet NL schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:51:
GL zal wel haar positie moeten weten,
Hoewel men blijft focussen op dat machtsaspect, is democratie (discussie, samenwerking, debat) ook een manier om inhoudelijk betere beslissingen te krijgen. Omdat anderen op dingen letten die je zelf misschien over het hoofd zien.
Het toont wel aan waarom GroenLinks het mi niet moet doen: mensen die denken dat je je 'plaats moet kennen' hoef je niet te legitimeren in een kabinet. Het is iedereen verantwoordelijkheid, of je bent geen deel van de regering. Onderworpene spelen voor de dominantietheorie van anderen lijkt me geen goed idee.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Minderheidskabinet van VVD+CDA+D66, het 'motorblok'.wildhagen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:51:
MInderheidskabinet zou dan neem ik aan CDA+VVD worden. En wie doen we dan voor de gedoogsteun? PVV ofzo?
We hebben in Rutte-1 gezien hoe succesvol een minderheidskabinet werkt. Willen we dat allemaal zo dolgraag nog eens herhalen dan?
Missen ze 5 zetels in de 2e Kamer en 3 in de 1e Kamer, dat is makkelijk per onderwerp te regelen. Op zich is het ook goed als de oppositie nog wat invloed houdt.
Beide combinaties lijken me politiek behoorlijk stabiel en in staat om wederom de volle vier jaar uit te dienen. Bij GL is het de vraag of ze voldoende invloed kunnen hebben om tevreden te kunnen zijn, bij de CU is het de vraag of D66 bereid is af te zien van een aantal voor hen belangrijke onderwerpen.
Ik vermoed dat ik het over het algemeen vrij behoorlijk eens zou kunnen zijn met de strekking van het beleid van beide coalities.
Minderheidskabinet VVD/CDA/D66 zou ook nog kunnen, maar ja: minderheid... Het zal niet mijn voorkeur hebben, iig. Kan nog steeds prima blijken te werken, maar toch liever een meerderheidskabinet.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Toch een kleine aanmerking: de PvdA is een andere partij met andere uitgangspunten. Ik denk dat als de PvdA echt gebleven was bij het eerlijke verhaal waar mensen in Samsom op stemden, als ze wel trouw was gebleven aan sociaaldemocratische uitgangspunten, het toch niet helemaal hetzelfde had hoeven lopen.pingkiller schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:48:
Groenlinks wordt 'PvdA style' gedecimeerd als ze met de VVD en D66 gaan regeren. Ze zullen dan namelijk niet genoeg links punten kunnen realiseren. Lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat ze mee gaan doen.
Want de mensen die de vorige keer op de PvdA stemden waren voor een heel groot deel best bereid om te aanvaarden dat er compromissen gesloten moeten worden. Dat is immers juist een punt geweest in de vorige campagne.
Alleen... maak ze dan zichtbaar. Vertel iets, doe iets, zorg dat duidelijk is dat je begrijpt wat de problemen zijn, laat de dilemma's zien. Dat is niet gebeurd... er is niet duidelijk gemaakt wat de afwegingen waren en waarom het moeilijk is om goed beleid te maken, en hoe de PvdA desondanks het hoogst haalbare wist te bereiken.
Maar in plaats daarvan kreeg ik bij Van Rijn, Dijsselbloem, Plasterk, Klijnsma het idee dat ze gewoon echt helemaal niet meer doorhebben waar de dilemma's zitten, en dat werd ook in de Kamer niet echt naar voren gehaald.
Daar waren volgens mij andere mogelijkheden geweest - die niet zijn gepakt.
Maar nogmaals: daarin zit GroenLinks wel in een andere positie, met een behoorlijk ander soort kiezer achter zich.
Ik geloof ook niet dat partijen die een kans op regeren zomaar verspelen daarvoor beloond zullen worden. De vorige keer toen GL de kans op Paars Plus misliep werden ze ook niet beloond. Alleen mensen die op partijen als SP en PVV stemmen hebben waarderen geroep vanaf de zijlijn en verantwoordelijkheid ontlopen.
Dat de PvdA nu zo is ingestort had hele andere redenen dan de laatste regering. De PvdA is aan een jarenlange ineenstorting bezig met nog een laatste opleving als gevolg van strategisch stemmen en een populaire lijsttrekker. Ze zouden hoe dan ook instorten. Daarnaast hebben ze niet de fout gemaakt om te regeren, maar fout geregeerd. Bijv. de gigantische huurverhogingen waren nergens voor nodig en nergens goed voor, die zijn alleen leuk voor de steenrijke VVD aanhang, dat neemt men de PvdA kwalijk. Dijsselbloem als minfin die allerlei negatieve aandacht krijgt en zich ook nog eens telkens als een VVDer opstelde was ook killing.
[ Voor 52% gewijzigd door ph4ge op 17-03-2017 14:08 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Daar sluit ik me bij aan. Meerderheidscoalitie FTW!ph4ge schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:04:
Minderheidsregering zie ik echt niet zitten. We hebben stabiliteit en draagvlak nodig. De komende 4 jaar komt er weer een flinke crisis, of het is de Brexit, een economische crisis als Trump zn plannen zijn uitgevoerd, er is weer paniek in de EU etc. De wereld en dus ons land gaat een onzekere tijd tegemoet, dan moet je geen politiek willen van elke dag overleven en nieuwe coalities vormen. Dat experiment is al een keer mislukt.
Een minderheidscoalitie kan bést succesvol zijn, hoor. Maar liever geen experimentjes in deze, internationaal gezien, toch wat onrustige tijden...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Maar dan is het noodzakelijk dat alle partijen stemmen op inhoud van een voorstel en niet de Amerikaanse methode hanteren en stemmen op basis van welke partij het voorstel heeft ingediend.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:52:
[...]
Minderheidskabinet van VVD+CDA+D66, het 'motorblok'.
Missen ze 5 zetels in de 2e Kamer en 3 in de 1e Kamer, dat is makkelijk per onderwerp te regelen. Op zich is het ook goed als de oppositie nog wat invloed houdt.
* Player1S is er nog steeds van overtuigt dat de republikeinen Obamacare als heilig hadden verklaard als het Bushcare had geheten.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Dat is inderdaad een enorme 'pre' voor CU in deze: komt bij dat als de medisch-ethische onderwerpen goed uitonderhandeld worden er op andere vlakken veel minder verschillen zijn.PatrickC schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:03:
Het is in het verleden al vaker gebleken dat de kleinste partij in een coalitie flinke klappen oploopt bij de volgende verkiezingen. Als GL aanschuift bij VVD, CDA en D66 dan zijn zij het haasje, omdat GL nu veel stemmen van andere partijen heeft opgehaald, die ze dan wel weer eens kwijt zouden kunnen gaan raken (zou ik niet erg vinden trouwens). Bij de CU zou dit nog wel eens mee kunnen vallen, omdat deze partij veel stabieler is qua achterban. Ik denk de CU-stemmers best wel 'honkvast' zijn namelijk.
Bij GroenLinks zitten veel meer 'dromers' die heel vervelend wakker zullen worden in de 'grote-mensen-wereld' die regeren heet...
In ons land gaat dat heel anders omdat er niet 1 andere partij is, afhankelijk van het onderwerp zullen er altijd wel partijen zijn die zich in een voorstel kunnen vinden (eventueel met wat wisselgeld).L1nt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:06:
Maar dan is het noodzakelijk dat alle partijen stemmen op inhoud van een voorstel en niet de Amerikaanse methode hanteren en stemmen op basis van welke partij het voorstel heeft ingediend.
[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 17-03-2017 14:08 ]
Vergis je inderdaad niet in de macht van het beeld: een eigen minister in de Eurogroep als partij met 3,4% van de stemmen...Bio schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:09:
Zou CU zelfs niet potentie hebben om te groeien als ze regeren? Als ze het goed doen, komen ze meer in de picture, waardoor ze misschien de volgende keer mensen buiten hun Christelijke achterban kunnen aanspreken?
Ook Rotterdam heeft om 12:13 haar definitieve resultaten gepubliceerd, met kleine verschuivingen tot gevolg (voorlopige uitslag Rotterdam vs definitieve uitslag Rotterdam)
Wachten is nog steeds op de definitieve resultaten uit Bonaire, Sint-Maarten en Saba. Al zijn er al gedeeltelijke cijfers in de media te vinden.
Even mijn Restzetel sheet updaten om te bekijken wie er nu met de laatste restzetel vandoor gaat. Edit: PvdD heeft ineens 9000 extra stemmen en is niet meer van de laatste restzetel af te zetten. Is juist uitgelopen op de VVD, CDA en 50+.
https://docs.google.com/s...TyTcwc/edit#gid=480323361
[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 17-03-2017 14:46 ]
Zou best nog wel eens kunnen. CU-stemmers zijn wellicht blij als ze op een paar punten hun invloed hebben gehad en een GL-stemmer zou dit juist wel eens als negatief kunnen zien omdat zij het juist zien als veel 'inleveren'.Bio schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:09:
Zou CU zelfs niet potentie hebben om te groeien als ze regeren? Als ze het goed doen, komen ze meer in de picture, waardoor ze misschien de volgende keer mensen buiten hun Christelijke achterban kunnen aanspreken?
Zeg, wil jij eens niet zo lelijk generaliseren? Hoewel mijn stem ergens anders naar ging is dat niet echt heel vriendelijk van u.ph4ge schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:04:
Alleen mensen die op partijen als SP en PVV stemmen hebben waarderen geroep vanaf de zijlijn en verantwoordelijkheid ontlopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Foxhound83 op 17-03-2017 14:31 ]
Ik verwacht dat als PvdA weer opstaat, ze net zo hard GroenLinks weer leegtrekken. Klaver is dan ook geen 'new kid on the block' meer voor de pers/bevolking. Er is een soort reizend electoraat tussen SP <> PvdA <> GLpingkiller schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:48:
D66 zie ik niet met een Christelijk partij samenwerking in verband met standpunten of euthanasie en abortus.
Wellicht dat een minderheidskabinet de enige optie is.
Het is toch geen theekransje?incaz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:51:
[...]
Wat een nare manier van omschrijven. Echt letterlijk alsof het een dominantiestrijd is met een leider en een onderworpene, ipv een bestuur om een land te besturen.
Hoewel men blijft focussen op dat machtsaspect, is democratie (discussie, samenwerking, debat) ook een manier om inhoudelijk betere beslissingen te krijgen. Omdat anderen op dingen letten die je zelf misschien over het hoofd zien.
Het toont wel aan waarom GroenLinks het mi niet moet doen: mensen die denken dat je je 'plaats moet kennen' hoef je niet te legitimeren in een kabinet. Het is iedereen verantwoordelijkheid, of je bent geen deel van de regering. Onderworpene spelen voor de dominantietheorie van anderen lijkt me geen goed idee.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat is niet generaliseren, GL heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en staat al langer te springen om nog meer verantwoordelijkheid. Je stemt dus niet op GL omdat je verwacht dat ze uit principieel bezwaren maar oppositie blijven voeren, terwijl als je stemt op de PVV dan weet je dat een groot deel van de plannen niet uitvoerbaar zijn of er nooit een meerderheid voor te vinden is en dus stem je bewust op een oppositiepartij.Foxhound83 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:30:
Zeg, wil jij eens niet zo lelijk generaliseren? Hoewel mijn stem ergens anders naar ging is dat niet echt heel vriendelijk van u.
Dat heeft helemaal niks met generaliseren te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 17-03-2017 14:39 ]
Alleen daarom al is het makkelijker met CU, deze partij zal met 5 zetels wat minder eisen hebben dan een partij die fors gewonnen heeft en denkt de 'verlosser' in huis te hebben...Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:34:
Het is toch geen theekransje?Andere partijen hebben met meer zetels domweg meer te vertellen.
Het is inderdaad gewoon machtspolitiek, als je geen 'links' beleid hoeft te voeren waarom zou je?
Wat denk je van D66 erbij in de regering? En afhankelijk van het onderwerp wisselende meerderheden zoeken voor de benodigde 5 zetels om regeringsvoorstellen door beide kamers te krijgen. CU, GL, PvdD, PvdA en SGP kunnen dan meestemmen wat in hun straatje ligt en verwerpen wat zij verwerpelijk vinden.wildhagen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:51:
MInderheidskabinet zou dan neem ik aan CDA+VVD worden. En wie doen we dan voor de gedoogsteun? PVV ofzo?
Ten eerst kan het beteken dat de D66 kiezer eigenlijk een stuk linkser is dan de partij, die vaak toch weinig moeite heeft met neoliberale visie op sociaal maatschappelijke thema's van het CDA en VVD. Dat zou D66 eigenlijk in dezelfde positie dwingen als GL, waarbij regeren over rechts een groot risico is. Ik denk hierom dat een electorale analyse van de eigen achterban cruciaal is voor het succes van deze partij. Ze hebben bijvoorbeeld geloof ik 5 a 6 zetels gekregen van de PvdA, die zullen D66 waarschijnlijk net zo kritisch benaderen.
Ten tweede kan het betekenen dat D66 qua bestuurlijke en politieke invloed niet opgewassen is tegen CDA en VVD en erg makkelijk over zich heen laat lopen, waardoor D66 zich moeilijk kan onderscheiden van CDA en VVD beleid.
Zeker als D66 gaat regeren over rechts (bijvoorbeeld met CU), dan komen ze in dezelfde positie terecht als de PvdA. Ik denk daarom dat D66 er goed aan zou doen haar eigen positie binnen een mogelijke coalitie zeer grondig te overwegen en de strategie te ontwikkelen om te dealen met de machtspolitiek van CDA en VVD.
Zo niet dan vrees ik een herhaling van Balkenende II. Waarin D66, weliswaar met minder zetels, gewoon extra aanvulling was voor rechts.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Vergeten we niet Balkenende IV? CU was daarbij het derde wiel aan de wagen, nu vierde wiel aan de wagen. Bij de verkiezingen die leidden tot Rutte 1 had ze die regeringsrol niks extra's opgeleverd qua electoraat.Bio schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:09:
Maar ook vrijwel niets verloren, daarmee is het ideaal 'vulmiddel' voor een coalitie.Joosie200 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:54:
Vergeten we niet Balkenende IV? CU was daarbij het derde wiel aan de wagen, nu vierde wiel aan de wagen. Bij de verkiezingen die leidden tot Rutte 1 had ze die regeringsrol niks extra's opgeleverd qua electoraat.
Zeker omdat er verhoudingsgewijs veel te halen valt met 5 zetels.
Huppekee, en na het weekend presenteren we de nieuwe coalitie aan het land!
Ok, misschien een beetje té kort door de bocht, maar er zijn mogelijkheden.
Eerlijk gezegd krijg ik het idee dat de hoeveelheid tijd die nodig is nog wel eens redelijk mee zou kunnen vallen waar ik vóór de verkiezingen het idee had dat dit wel eens een extreem lang proces zou kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Jiffy op 17-03-2017 15:02 ]
Je kan enkel hieruit stellen dat politici niet doen wat ze zeggen. Misschien zijn de stemmers wel van mening dat ze nog wel bijdraaien en toch gaan doen wat ze zeiden. Dat is misschien dan hooguit naïef. Maar zo zijn er meerdere redenen om toch te gaan stemmen op een partij ongeacht wat het resultaat was in het verleden, en sommige stemmen niet op de persoon maar enkel op het programma.ph4ge schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:38:
[...]
Dat is niet generaliseren, GL heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en staat al langer te springen om nog meer verantwoordelijkheid. Je stemt dus niet op GL omdat je verwacht dat ze uit principieel bezwaren maar oppositie blijven voeren, terwijl als je stemt op de PVV dan weet je dat een groot deel van de plannen niet uitvoerbaar zijn of er nooit een meerderheid voor te vinden is en dus stem je bewust op een oppositiepartij.
Dat heeft helemaal niks met generaliseren te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Foxhound83 op 17-03-2017 15:05 ]
Alleen moet nog 'voltooid leven' een vrije kwestie worden, maar in grote lijnen kan men over een paar weken op het bordes staan als je al het rituele gedoe achterwege laat...Jiffy schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:01:
Geef ze (=CU) een serieuze ministerspost, reserveer 2 miljard per jaar voor defensie en je schiet al een behoorlijk end op, vermoed ik.
Huppekee, en na het weekend presenteren we de nieuwe coalitie aan het land!
Ok, misschien een beetje té kort door de bocht, maar er zijn mogelijkheden.
Ze eindigden na de verkiezingen met 3 zetels. Dat was echt een enorme klap.defiant schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:50:
Eigenlijk staat de rol die D66 wil spelen centraal in deze coalitieonderhandelingen, het is een partij die vanwege z'n positie onmisbaar is, maar het is ook een partij voor wie regeren vaak uitloopt tot een (grote) electorale teleurstelling.
[...]
Zo niet dan vrees ik een herhaling van Balkenende II. Waarin D66, weliswaar met minder zetels, gewoon extra aanvulling was voor rechts.
Ze zullen wat dat betreft ook wel flink onderhandelen in de formatie om dit weer te voorkomen.
En het slimste wat ze kunnen doen is GL erbij halen. Mochten er klappen vallen in de volgende verkiezingen dan zullen ze eerder daar vallen dan bij D66.
Asscher: PvdA wil toch Kamervoorzitter leveren
De PvdA blijft bij het voornemen om Kamerlid Khadija Arib weer aan te dragen voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer, ondanks de uitgedunde fractie.
Los van dat geloof ik dat men Arib, tot de PVV aan toe, een goede voorzitter vindt.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:10:
Ik vermoed dat de andere partijen de PvdA dit wel gunnen:
[...]
l
Je moet niet vergeten dat de PVV eigenlijk altijd met de VVD meestemt en de SGP stemt ook eigenlijk altijd mee met de zittende macht.Jiffy schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:58:
Minderheidskabinet VVD/CDA/D66 zou ook nog kunnen, maar ja: minderheid... Het zal niet mijn voorkeur hebben, iig. Kan nog steeds prima blijken te werken, maar toch liever een meerderheidskabinet.
Maw een minderheidskabinet is in dit geval eigenlijk ook een meerderheids kabinet.
How do you save a random generator ?
D66 moet gewoon zorgen voor een heel duidelijk thema die ze goed kunnen uitdragen en herkenbaar is voor een ieder waarvoor ze staan. Dan zijn er weinig extra risico's (die elke partij heeft, ook CDA of VVD) om mee te doen aan het kabinet. Als ze vol inzetten op pro Europa of vol op onderwijs. Dan kunnen ze het altijd makkelijk uitleggen en aantonen wat de verandering is geweest. Dan maakt het niks uit of CU/SGP aanschuift. Pechtold weet zelf ook wel dat dit betrouwbare partijen zijn om afspraken mee te maken.defiant schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:50:
Eigenlijk staat de rol die D66 wil spelen centraal in deze coalitieonderhandelingen, het is een partij die vanwege z'n positie onmisbaar is, maar het is ook een partij voor wie regeren vaak uitloopt tot een (grote) electorale teleurstelling. Dit kan aan een aantal dingen liggen.
Ten eerst kan het beteken dat de D66 kiezer eigenlijk een stuk linkser is dan de partij, die vaak toch weinig moeite heeft met neoliberale visie op sociaal maatschappelijke thema's van het CDA en VVD. Dat zou D66 eigenlijk in dezelfde positie dwingen als GL, waarbij regeren over rechts een groot risico is. Ik denk hierom dat een electorale analyse van de eigen achterban cruciaal is voor het succes van deze partij. Ze hebben bijvoorbeeld geloof ik 5 a 6 zetels gekregen van de PvdA, die zullen D66 waarschijnlijk net zo kritisch benaderen.
Ten tweede kan het betekenen dat D66 qua bestuurlijke en politieke invloed niet opgewassen is tegen CDA en VVD en erg makkelijk over zich heen laat lopen, waardoor D66 zich moeilijk kan onderscheiden van CDA en VVD beleid.
Zeker als D66 gaat regeren over rechts (bijvoorbeeld met CU), dan komen ze in dezelfde positie terecht als de PvdA. Ik denk daarom dat D66 er goed aan zou doen haar eigen positie binnen een mogelijke coalitie zeer grondig te overwegen en de strategie te ontwikkelen om te dealen met de machtspolitiek van CDA en VVD.
Nog een reden om de CU te prefereren boven GroenLinks: deze laatste partij heeft een veel activistischer achterban die veel sneller in opstand zal komen tegen de eigen factie. Dat maakt het geheel een stuk instabieler, partijen als de CU en SGP zijn veel voorspelbaarder op dat vlak.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:15:
Dan maakt het niks uit of CU/SGP aanschuift. Pechtold weet zelf ook wel dat dit betrouwbare partijen zijn om afspraken mee te maken.
Ik vraag me echt af waarom je dit blijft herhalen; ik weet dat je GroenLinks niks vind en ik hoop voor jou persoonlijk dat GL het niet gaat worden, maar je verkondigt het hier al als een feit dat het niet gaat gebeuren; áls er partijen zijn die altijd bereid zijn om te praten en te samenwerken (daarom zijn het ook progressieve partijen), dan zijn het D66 en GroenLinks wel, waarbij beide partijen het kabinet altijd gesteund hebben in het verleden met het maken van (moeilijke) beslissingen.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:48:
[...]
Er wordt hier wel vaker net gedaan alsof GroenLinks meteen de stekker eruit zou trekken als ze hun zin niet krijgen met rekening rijden. Volgens mij worden ze verward met de keeping-my-footdown-attitude van de SP die veel principieler handelen als het erop aan komt.
Rutte heeft gezegd GL niet uit te sluiten en te praten; Jesse Klaver heeft zeer duidelijk en frequent gezegd altijd bereid te zijn om te praten, waarbij beide heren precies op de hoogte zijn van elkaars programma.
Dat het overwicht hoogstwaarschijnlijk zal liggen bij de wensen van de VVD en dat andere partijen dan iets meer water bij de wijn moeten doen lijkt me normaal, maar is absoluut niet onmogelijk.
Dat gezegd hebbende
Ik zie juist wél een grote kans dat VVD/CDA/D66/GL makkelijk zou moeten kunnen. 1/4 links, 3/4 rechts...Als we het al over "eerlijk" hebben, zou het weglaten van GL ten gunste van CU+SGP niet een grotere groep kiezers "aan de kant zetten"? Er is zeer duidelijk naar voren gekomen dat klimaatverandering een belangrijk onderwerp is waar de VVD toch iets aan zal moeten doen, want ook D66 trekt hier aan, en de VVD kan nou eenmaal niet zonder D66. Maar goed, er wordt van te voren natuurlijk veel gezegd, maar uit de uiteindelijke gesprekken zal moeten blijken waar een partij écht geen consessie wilt doen.
VVD/D66 met CDA-CU-SGP...dat zal dan het meest religieuze en conservatieve kabinet worden sinds lange tijd, mij lijkt dit geen goede zaak voor de voortgang.
En kan mij iemand uitleggen waarom je in godsnaam voor een minderheidskabinet zou willen gaan?? Want dat bleek in 2010-2011 een enorm goed idee....We moeten progressie hebben en stabiliteit. Ik zou willen dat mensen iets minder de onmogelijkheden van het aantal partijen in een kabinet, maar mogelijkheden zien in dat het echt kan werken. Meer dan 3 partijen wilt niet perse zeggen dat het onbestuurbaar/instabiel wordt; als de 4 partijprogramma's bij elkaar aansluiten, óf water bij de wijn gedaan wordt, dan kun je prima een stabiel kabinet vormen.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ze hebben 6 dingen beloofd die ze uit zouden voeren als ze zouden regeren:Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:15:
[...]
D66 moet gewoon zorgen voor een heel duidelijk thema die ze goed kunnen uitdragen en herkenbaar is voor een ieder waarvoor ze staan. Dan zijn er weinig extra risico's (die elke partij heeft, ook CDA of VVD) om mee te doen aan het kabinet.
• Kleinere klassen
• Lastenverlichting op werk
• Meer verpleegkundigen
• Taalles vanaf dag 1
• Kolencentrales sluiten
• Nederland blijft in Europa
Volgens mij zijn dat punten die in mak-ke-lijk te behalen zijn in het aankomende kabinet, ongeacht wie er aanschuift.
Sinds wanneer is D66 rechts?Deathchant schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:19:
[...]
Dat gezegd hebbende
Ik zie juist wél een grote kans dat VVD/CDA/D66/GL makkelijk zou moeten kunnen. 1/4 links, 3/4 rechts...
Alleen die kolencentrales zal wel een compromis uit komen: de meest 'schone' centrales zijn vrijwel nieuw en die sluiten zal enorme schadeclaims opleveren. De rest is inderdaad zo geregeld.anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:21:
[...]
Ze hebben 6 dingen beloofd die ze uit zouden voeren als ze zouden regeren:
• Kleinere klassen
• Lastenverlichting op werk
• Meer verpleegkundigen
• Taalles vanaf dag 1
• Kolencentrales sluiten
• Nederland blijft in Europa
Volgens mij zijn dat punten die in mak-ke-lijk te behalen zijn in het aankomende kabinet, ongeacht wie er aanschuift.
Nou jullie horen het, fraude11!!one1!!!
Ze willen ze bovendien zo snel mogelijk sluiten, dus zonder goed alternatief blijven ze (terecht) open.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:23:
[...]
Alleen die kolencentrales zal wel een compromis uit komen: de meest 'schone' centrales zijn vrijwel nieuw en die sluiten zal enorme schadeclaims opleveren. De rest is inderdaad zo geregeld.
Verder weet ik niet of er nou zoveel docenten en verpleegkundigen zijn om die punten waar te maken. Dan zal het in ieder geval nodig zijn om die beroepen wat aantrekkelijker te maken, want je hebt forst meer van beiden nodig.
Dat ligt eraan welke strategie ze volgen, ik denk namelijk dat de partij D66 zelf weinig moeite heeft om mee te buigen met CDA en VVD als ze inderdaad hun eigen punten kunnen binnenhalen. Maar dat is niet per se de strategie die bij de huidige D66 kiezer aanslaat. Vandaar dat ik zei dat het wel eens verstandig kan zijn voor de partij om te bepalen welke kiezer nu werkelijk voor D66 gestemd heeft. Als dit toch voornamelijk mensen zijn uit het linker spectrum, dan gaat D66 het nog erg moeilijk krijgen met verdere hervormingen op sociaal economisch terrein, die er met CDA en VVD ongetwijfeld hoog op de agenda komen te staan.Bean77 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:15:
D66 moet gewoon zorgen voor een heel duidelijk thema die ze goed kunnen uitdragen en herkenbaar is voor een ieder waarvoor ze staan. Dan zijn er weinig extra risico's (die elke partij heeft, ook CDA of VVD) om mee te doen aan het kabinet. Als ze vol inzetten op pro Europa of vol op onderwijs. Dan kunnen ze het altijd makkelijk uitleggen en aantonen wat de verandering is geweest. Dan maakt het niks uit of CU/SGP aanschuift. Pechtold weet zelf ook wel dat dit betrouwbare partijen zijn om afspraken mee te maken.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Wat is D66 dan?
D66 = midden-rechts progressief
GroenLinks = midden-links progressief
Dit was in ieder geval zo in de afgelopen periode:

Economisch: centrum rechts
Sociaal: centrum links
Wikipedia: Democraten 66
Lijkt me dan dat ze in het midden zitten
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik weet niet waar je dat plaatje vandaan hebt, maar dat gaat tot 2012. Dit is het meest recente plaatje (voor wat het waard is):Deathchant schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:29:
[...]
Dit was in ieder geval zo in de afgelopen periode:
[afbeelding]

Bron: Kieskompas
D66 wil het in 2025 gesloten hebben, dus dat is inderdaad nog alle tijd.Thomas schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:28:
Ze willen ze bovendien zo snel mogelijk sluiten, dus zonder goed alternatief blijven ze (terecht) open.
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 17-03-2017 15:39 ]
Waarmee je gelijk antwoord hebt op de vraag waarom VVD en CDA liever CU erbij willen hebben:anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:36:
Ik weet niet waar je dat plaatje vandaan hebt, maar dat gaat tot 2012. Dit is het meest recente plaatje (voor wat het waard is):
Als je in deze grafiek middelpunt van de toekomstige coalitie bepaald op basis van het aantal zetels dan ligt deze met CU veel dichter bij deze partijen. Op de 'links/rechts' schaal komt het ook nog meer overeen met D66 ook, alleen trekt GroenLinks het geheel meer de 'progressieve' kant op.
(blijft een leuk plaatje trouwens: linksonder zit niets, laat daar nou de grootste groep kiezers zitten...)
[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 17-03-2017 15:39 ]
Zelfs zo snel dat die 6 plannen eigenlijk geen plannen genoemd mogen worden. (in europa blijven kan al voor de formatie van het lijstje afgevinkt worden.)hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:23:
[...]
Alleen die kolencentrales zal wel een compromis uit komen: de meest 'schone' centrales zijn vrijwel nieuw en die sluiten zal enorme schadeclaims opleveren. De rest is inderdaad zo geregeld.
Geen plannen over Klimaat, belastingstelsel, hypotheekrente aftrek, pensioenstelsel, flex/zzp/vast voorwaarden, integratie, defensie, referendum, betere scholing, nieuwe energie regeling (afspraken met Rusland en zonne en windenergie)
Er staat eigenlijk helemaal niks in de D66 plannen, lijkt er dus op dat D66 richting een 100% VVD coalitie wil. (zeker als zoals je zegt ook nog eens compromissen gaan maken over het sluiten van de kolencentrales.)
How do you save a random generator ?
Ligt er maar net aan wat je onder de noemer progressief/conservatief vindt vallen, maar echt progressief vind ik ze ook niet nee.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:38:
Toch zie ik wat gaten op links-conservatief en rechts progressief (plus dit zijn alleen huidige partijen, geen nieuwe). Ik kan met de beste wil van de wereld de SP nou niet echt progressief noemen?
Dat zou het gedeeltelijk dus wel moeten zijn: constructieve samenwerking is vele malen efficienter dan apenrotsje spelen.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:34:
Het is toch geen theekransje?Andere partijen hebben met meer zetels domweg meer te vertellen.
Belangrijk is ook om het verschil tussen coalitie en Kamer te maken. In de Kamers geldt inderdaad het aantal zetels (hoewel, in fundament is het een hoofdelijke stemming.)
Maar een coalitie aangaan gaat om consensus, waarin je juist erkent dat je samen moet werken. Als het uitgangspunt is dat GroenLinks gewoon aan moet schuiven aan een regering en dan hun mond moet houden omdat ze hun 'plaats moeten kennen' is het vrij duidelijk: voor die positie moet GroenLinks zich niet lenen.
Of er is een samenwerking (met de nadruk op samen) en daarin is geen plaats voor retoriek als 'je plaats kennen' of de regering is welkom om op inhoudelijke punten samenwerking te zoeken en dan komt het inderdaad op stemming aan.
edit typo
[ Voor 17% gewijzigd door raceneus968 op 17-03-2017 15:52 ]
Ik ken ook een paar rechtse kiezers die dit maal voor D66 gekozen hebben. Ik zou sowieso D66 niet echt indelen als rechts of links. D66 is volgens mij enkel progressief te noemen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het is niet meer dan logisch dat een grotere partij meer inspraak heeft als een kleinere. De grotere partij vertegenwoordigd natuurlijk meer stemmers.incaz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:40:
[...]
Dat zou het gedeeltelijk dus wel moeten zijn: constructieve samenwerking is vele malen efficienter dan apenrotsje spelen.
Belangrijk is ook om het verschil tussen coalitie en Kamer te maken. In de Kamers geldt inderdaad het aantal zetels (hoewel, in fundament is het een hoofdelijke stemming.)
Maar een coalitie aangaan gaat om consensus, waarin je juist erkent dat je samen moet werken. Als het uitgangspunt is dat GroenLinks gewoon aan moet schuiven aan een regering en dan hun mond moet houden omdat ze hun 'plaats moeten kennen' is het vrij duidelijk: voor die positie moet GroenLinks zich niet lenen.
Of er is een samenwerking (met de nadruk op samen) en daarin is geen plaats voor retoriek als 'je plaats kennen' of de regering is welkom om op inhoudelijke punten samenwerking te zoeken en dan komt het inderdaad op stemming aan.
Klopt, laten we even niet vergeten dat de grootste partij het patroon zet voor welk soort politiek bedreven wordt. Met de huidige uitslag hebben we niet enkel deze, maar ook nog een tweede partij die exact dezelfde politiek bedrijft: machtspolitiek vanuit prioriteit voor partijpolitiek.anandus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:07:
[...]
Ze eindigden na de verkiezingen met 2 zetels. Dat was echt een enorme klap.
Ze zullen wat dat betreft ook wel flink onderhandelen in de formatie om dit weer te voorkomen.
En het slimste wat ze kunnen doen is GL erbij halen. Mochten er klappen vallen in de volgende verkiezingen dan zullen ze eerder daar vallen dan bij D66.
Daarop volgt heel eenvoudig dat het in het belang is van zowel VVD als CDA om elke mogelijke verstoring van die focus te minimaliseren. Dat komt praktisch gezien neer op het minimaliseren van welke andere mogelijke politieke focus dan ook.
D66 heeft een traditie van zichzelf slachtofferen. Maar ook bij D66 is er bewustzijn van de kritieke verschuivingen de komende jaren. Pechtold zal er alles op inzetten om een herhaling van dat fenomeen te voorkomen. Daarbij komt ook nog eens het gegeven dat D66 veel dichter bij overtuigingen en verleidingen van een VVD zit dan een GL. Pechtold zal niet inzetten op machtspolitiek, hij zal wel gebruik maken van het daarop inzetten door een VVD en CDA. Hij heeft niets te verliezen op die wijze, enkel te winnen. En zoals hij dan zegt, er zijn veel belangrijke zaken die we moeten behandelen.
Samengevat is er een situatie ontstaan waar elke komende regeringspartij (waarvan nu al duidelijk is dat ze er deel van zullen uitmaken) een behoorlijke stimulans om GL te gebruiken zoals in de vorige periodes de Pvda zich heeft laten positioneren. Het maakt hierbij niets, maar dan ook niets uit, of GL in een oppositie zit, in een of andere constructie, of deel zou uitmaken van een regering. Niets.
Dat wordt nog versterkt door de enorme inherente vereiste voor zowel VVD als CDA (ze staan in directe concurrentie én confrontatie nu, maar dit delen ze op een fundamenteel niveau) om de zogeheten narratives voor bepaling perceptie / emotie / participatie staande te houden. Dat komt vrij vertaald neer op kretologie van DWDD het Pvda Journaal, de linkse media, de geitenwollen sokken, het niet kunnen rekenen - ga zo door.
Onderschat deze vereiste niet. Het is voor mensen eigenlijk niet moeilijk om door problematiek van zowel VVD als CDA (zowel vanuit beleid als organisatie als overtuigingen) heen te prikken - zodra er stimuli daarvoor opduiken. Een VVD die toch een heel stevige klap gekregen heeft, een CDA wat weer de kansel proeft, men kan niet anders, men wil niet anders. Dus zal men nog harder in moeten zetten op dat soort instrumentatie.
Er wordt weliswaar schimpend gedaan over het gegeven GL nu, de aard van resultaat ligt in een methodiek die inherent event driven is. Dat klopt ook, valt niet te ontkennen. Maar er is potentieel voor het omzetten van zoiets vluchtig in bewegingsgedrag. En dan is het oppassen. Een GL wat nu zou inzetten op het consolideren van resultaten in netwerk instrumentatie, in bewustzijn- en participatieprocessen? Geef het vier jaar en zoiets kan heel, heel makkelijk, de huidige narratives verstoren. Dit is het grote spookbeeld voor VVD en CDA.
De komende vier jaar zal de inzet op machtspolitiek vanuit partijpolitiek gericht zijn op het zichzelf compromitteren van een GL. Er zijn talloze scenario's daarvoor beschikbaar, en het is ontzettend moeilijk om je daarvoor te vrijwaren. Er is immers werk te doen, er zijn immers prioriteiten, je moet consolideren - maar elke stap is er een waarvan je niet weet welk effect het geeft zes stappen verder als je net de vijfde stap samen met de zwaargewichten van regering hebt gezet.
Er zal zeer zeker een zekere mate van beweging richting midden / compromis zijn. Maar, dat laatste is er altijd, het is onderdeel van politieke processen. Die beweging richting midden, het zal maar al te makkelijk zijn om daar niet continu in het achterhoofd te houden dat de oorsprong van "bereidwilligheid" daartoe niet een focus op collectief belang of individuele uitdagingen is - maar puur en strikt machtspolitiek.
Met die valstrik vrees ik voor GL. Die kant van het politieke spectrum is al niet goed in dit soort zaken, ongeacht individuele oorzaken er is nul bewustzijn ervan - er is zelfs geen sprake van internaliseren om er een omgang mee te vinden. En tja, in tegenstelling tot andere delen van het spectrum zit hier vrijwel nul netwerk - en wat er is, dat draagt al de stempels van negatieve perceptie / associatie vanuit dominante narratives.
Hier zit een van de hoofdredenen waarom ik in het vorige topic sprak van een potentieel voor de verkiezingen na deze een verdere verschuiving naar rechts / conservatief te zien. Waarbij we ook nog eens niet mogen vergeten dat in effectieve zin er één echte winnaar was deze verkiezingen en dat was geen partij, maar een verschuiving in gedrag naar emotie als zowel medium en prikkel.
We kijken er een beetje langs omdat het in beeld dicht in de buurt lijkt te zitten van kiesgedrag zoals we het kennen, maar er is definitief sprake van een verschuiving hierin van het individuele naar het groepsniveau. Let op de analyses van geografische politiek en geo-economie. Deze verschuiving is significant.
Bijkomend gegeven is dat de negativiteitsfenomenen niet verloren hebben. Om het maar even scherp te stellen.
De PVV is ondanks het vermijden van campagnevoeren door Geert gegroeid. Belangrijker nog is dat andere initiatieven zoals FvD - die inherent negativiteitsfenomenen zijn vanuit complicaties, verstrengelingen en inzet op oneigenlijk gebruik van de macht van de kiezer - er in geslaagd zijn om eigen narratives te scheppen ter dekking van de lading.
Daarbij mag best opgemerkt mag worden dat de methodiek en instrumentatie daarbij ingezet best wel eens wat meer studie zou mogen krijgen, en ook best gezegd mag worden dat men er in geslaagd is om momentum te scheppen van verkoopgedrag.
Mensen kijken er niet bij naar hoe welke vork in de steel zit, of dat de kar de lading wel dekt - maar verkopen het verder. Beetje als die dure stofzuiger die toch niet je van het blijkt te zijn, maar het is een evolutie, en het is mooi, en ik zal niet toegeven dat ik misschien duur betaal, dus ik ga anderen overtuigen er ook een aan te schaffen
Samengevat: deze verkiezingen zijn niet de cruciale wending gebleken voor wie dan ook. Bot gezegd wordt het dus vanzelf de volgende verkiezingen.
Voor elk politiek deel is er dus enorm veel werk aan de winkel. Op rechts / conservatief zullen VVD en CDA tot een soort van doelmatige fusie moeten komen, ongeacht wat Buma wil. Geen enkel punt van concurrentie onderling weegt op tegen potentieel verlies van beheersing over publieke perceptie. Progressief wordt nu verdeel in gebruik voor marketing, of het verliest zijn kleur. Links kan enkel zichzelf in de voeten schieten, in collectieve versnippering. Het midden schittert in afwezigheid, ook al doet iedereen zijn best om mensen te laten geloven dat men daar wel zit.
Negativiteitsfenomenen blijven gewoon stug groeien. Dat patroon kan enkel versterken naarmate we nog steeds met inertie zitten voor effectieve aanpassingen van systemen - inzetten op beeld helpt hier niets meer. Flink teken aan de wand voor zowel conservatief, progressief als liberaal en geitenwollen sok.
En daar wringt een flinke schoen: de ochtend na de verkiezingen was de inzet op machtspolitiek al zichtbaar als beslissing. Dat is een inherente focus op status quo, het wijst effectieve aanpassing af. Kortom: potentieel voor negativiteitsfenomenen blijft groter worden. Misschien dat mensen nu Mark's opmerking over verkeerd populisme beter kunnen begrijpen. Fout? Ja. Maar het maakt wel de inzet voor de komende vier jaar duidelijk.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En aangezien Rutte er ook geen haast bij heeft, zou 't me niet verrassen als het resultaat hiervan is dat dit punt voorlopig bevroren wordt.
Als 't waar is dat SP en PVV ook hun twijfels hebben dan heb je christelijk tegen: 27 zetels
PVV/SP/VVD neutraal: 67 zetels
de rest voor: 56 zetels
Betekent niet dat de meerderheid tegen is, maar ook niet per sé een meerderheid voor. Dus mijn inschatting is dat dit an sich geen breekpunt zal zijn voor de formatie
Lees je eens in over het consensusmodel. Dat gaat dus niet om het met stemming op cijfers bepalen van een meerderheid, maar een oplossing waar men zich allebei in kan vinden.garriej schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:59:
[...]
Het is niet meer dan logisch dat een grotere partij meer inspraak heeft als een kleinere. De grotere partij vertegenwoordigd natuurlijk meer stemmers.
Als je geen zin hebt om naar consensus te streven, dan moet je geen coalitie vormen maar gewoon rechtstreeks de zaken voorleggen aan de Kamer.
Dit is geen zuiver consensusmodel, dat impliceert namelijk 'gelijken' en daar is hier geen sprake van. De onderlinge verhouding wordt namelijk in grote lijnen bepaald door de zetelverdeling, men zal hooguit rekening houden met 'gevoeligheden' van een veel kleinere partner zoals in dit geval het 'voltooid leven'.incaz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:13:
Lees je eens in over het consensusmodel. Dat gaat dus niet om het met stemming op cijfers bepalen van een meerderheid, maar een oplossing waar men zich allebei in kan vinden.
Als je geen zin hebt om naar consensus te streven, dan moet je geen coalitie vormen maar gewoon rechtstreeks de zaken voorleggen aan de Kamer.
Liefst had ik dit gepost in het TK 2017: Uitslagen Verkiezingen topic, maar die is al voortijdig dichtgegooid, nog voordat de uitslag definitief is.
Als het geen consensusmodel is zou ik dus aan partijen aanraden om geen deel te nemen aan de regering.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:17:
[...]
Dit is geen zuiver consensusmodel, dat impliceert namelijk 'gelijken' en daar is hier geen sprake van. De onderlinge verhouding wordt namelijk in grote lijnen bepaald door de zetelverdeling, men zal hooguit rekening houden met 'gevoeligheden' van een veel kleinere partner zoals in dit geval het 'voltooid leven'.
Dit is gewoon een manier om de zetels van GroenLinks onschadelijk te maken, zoals het opnemen van de PvdA ook juist heeft geleid tot het legitimeren van VVD-beleid ipv het remmen ervan. Aan dat soort spelletjes zou ik dus niet meespelen.
De PvdA-VVD onderhandelingen waren nou juist wel onderhandelingen tussen 'gelijken', in zetels ontliepen die elkaar zo weinig dat ze elkaar ongeveer evenveel gegund hebben.incaz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:20:
Dit is gewoon een manier om de zetels van GroenLinks onschadelijk te maken, zoals het opnemen van de PvdA ook juist heeft geleid tot het legitimeren van VVD-beleid ipv het remmen ervan. Aan dat soort spelletjes zou ik dus niet meespelen.
De manier met het 'kwartetten' is echter in hun gezicht ontploft kan je achteraf vaststellen...
Natuurlijk is er geen sprake van een consensusmodel - dat is al geruime tijd zo. Dat het bestel het vereist in opzet is iets anders dan de vraag of we er invulling aan geven.incaz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:20:
[...]
Als het geen consensusmodel is zou ik dus aan partijen aanraden om geen deel te nemen aan de regering.
Dit is het spel, de dominante partij bepaalt de arena, het model en de inzet van middelen. Het is al heel, heel lang niet meer het geval dat er een streven naar consensus is, enkel het beeld ervan is soms nog gewenst. Maar zelfs niet noodzakelijk. Best vaak is de negatieve variant erop zelfs lonend.
Enfin, men heeft geen keuze. Politieke feiten, politiek gedrag, afgeleide van. Zelfs al doe je "niet mee", je moet toch meedoen. Je zit er immers.
[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 17-03-2017 16:28 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik zou bijna misgund willen gebruiken in deze zin. Die formatie sloeg echt helemaal nergens op. Rutte had bijna de VVD aspiraties de nek omgedraaid in een paar weken tijd.hoevenpe schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:24:
[...]
De PvdA-VVD onderhandelingen waren nou juist wel onderhandelingen tussen 'gelijken', in zetels ontliepen die elkaar zo weinig dat ze elkaar ongeveer evenveel gegund hebben.
De manier met het 'kwartetten' is echter in hun gezicht ontploft kan je achteraf vaststellen...
Grmmbl inkomensafhankelijke zorgpremie... geen thema, bijna wel realiteit.
Dit topic is gesloten.