• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
We zijn nu bijna bij het moment van de uitslagen met nog minder dan twee uur te gaan. Het oorspronkelijke topic zit op bijna 10.000 reacties en dat is de grens waar topics op GoT dichtgaan. Ook is het reguliere topic bedoeld voor inhoudelijke discussie en die loopt zoals verwacht nu een beetje vast nu de uitslagen dichterbij komen en iedereen is wezen stemmen of dat zo gaat doen.

Dus ik haal dit al geplande idee even anderhalf uur naar voren en vanaf nu kunnen we hier verder met de uitslagen en laten we vanuit de forumcrew ook wat meer slowchat toe. :)

Live uitslagen: YouTube: Live: Uitslagenavond NOS

[Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 15-03-2017 21:49]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:45
In dat geval.. hoooeeee spannend!! Opkomst 80% om 21:00? :)

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:58
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:18:
In dat geval.. hoooeeee spannend!! Opkomst 80% om 21:00? :)
80.36 nodig om 06 te overstijgen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
er is tot rond 1745u gemiddeld al ong 7% meer gestemd als afgelopen Verkiezingen. Zeer benieuwd of dit vooral de jongeren zijn, de allochtonen, juist de ouderen of gewoonweg mensen die nooit (of vorige keer) eerder hebben gestemd.

inderdaad spannend

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:54

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Die exit polls vertrouw ik voor geen meter.
PVV en DENK stemmers zullen dat niet gauw toegeven denk ik.

★ Elongated, edible fruit ★

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik heb bij mijn stembureau nog nooit zo'n lange rij gezien inderdaad. Denk dat het heel verrassend gaat worden, 1 ding is zeker: de peilingen zitten ernaast... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:57

Kid Buu

Huh, Pietje?

Mijn volmacht stem op FvD 2# Hiddema is inmiddels geplaatst. In mijn omgeving hebben ook aardig wat mensen op FvD gestemd.

Mijn sympathie gaat uit naar de PVV - hoop op een morele overwinning als grootste partij.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• _Bailey_
  • Niet online
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:21:
ik draai 'm even om;

PvdA aanhang zal het een rotzorg zijn, die weten toch wel dat ze niks meer voorstellen vanaf morgen :+ :+

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18

Mx. Alba

die/hen/zij

Ook een voordeel dat het lekker weer is. Dat trekt toch ook een aantal relatief onverschilligen van de bank.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb de stille hoop dat al die kleine one/none-issue partijen de kiesdrempel niet halen. Wat levert het nou op om 10 partijen met 1 zeteltje in de Kamer te hebben zitten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• _Bailey_
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:23:
Ook een voordeel dat het lekker weer is. Dat trekt toch ook een aantal relatief onverschilligen van de bank.
of vanachter hun pc/laptop/iPad ;)

• hoevenpe
  • Nu online
Als dit echt de uitslag wordt is het bizar:
Nee, het is geen statistiek. Nee, het is geen wetenschap. En het is ook geen voorspellende octopus. Maar Heemskerk komt elk jaar wel heel dicht in de buurt van de landelijke uitslag. Dus hebben we er zelf een stembus neergezet. Onze verslaggevers vragen alle kiezers na het stemmen om anoniem aan te geven naar welke partij hun stem ging.

VVD: 35 zetels
D66: 19
PVV: 19
CDA: 18
SP: 16
GroenLinks: 11
PvdA: 10
50Plus: 8
Christenunie: 4
Forum voor Democratie: 3
Partij voor de Dieren: 3
DENK: 1
Piratenpartij: 1
Artikel 1: 0
SGP: 0
Nieuwe Wegen: 0
De Burgerbeweging: 0
Vrijzinnige Partij: 0
GeenPeil: 0
VNL: 0

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:13
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:21:
In 2012 werd de pvv nog overschat bijvoorbeeld, peilingen toonde 18-20 zetels ze kregen er 15 .

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:46
fsfikke schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:24:
Ik heb de stille hoop dat al die kleine one/none-issue partijen de kiesdrempel niet halen. Wat levert het nou op om 10 partijen met 1 zeteltje in de Kamer te hebben zitten?
Een ander geluid? Die zitten daar omdat ze gekozen zijn, dus ook die moeten gehoord worden. Met zo'n instelling hadden we 20 jaar geleden wel kunnen stoppen. "Het is wel mooi geweest, kies maar uit deze partijen en als je dat niet bevalt is het jouw probleem".

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

Onzin. De Tweede Kamer is een volksvertegenwoordiging en elk lid van de TK zit daar op persoonlijke titel, formeel niet namens een partij. Meer partijen betekent betere vertegenwoordiging. Was dat niet juist wat we wilden "omdat de politiek te ver van het volk staat"?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:13
Kid Buu schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:23:
Mijn volmacht stem op FvD 2# Hiddema is inmiddels geplaatst. In mijn omgeving hebben ook aardig wat mensen op FvD gestemd.

Mijn sympathie gaat uit naar de PVV - hoop op een morele overwinning als grootste partij.
Misschien is er door FVD geen PVV overwinning.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:13

Fiber

Beaches are for storming.

Hmmm, Liever tien mini partijtjes op de populistische rechterflank die elkaar vliegen afvangen dan één grote die echt wat in de melk te brokken krijgt... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat al bekend was, maar merkte dit ook net bij stemmen, het lijkt alsof er veel meer mensen gingen stemmen. Dit is de eerste keer dat ik me kan herinneren dat ik gewoon in een rij stond te wachten. Kan best dat er bij ons een loket is verdwenen, maar had zo'n 10-15 man voor me.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _Bailey_
  • Niet online
JanW schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Een ander geluid? Die zitten daar omdat ze gekozen zijn, dus ook die moeten gehoord worden. Met zo'n instelling hadden we 20 jaar geleden wel kunnen stoppen. "Het is wel mooi geweest, kies maar uit deze partijen en als je dat niet bevalt is het jouw probleem".
zeg dat dan ook even tegen Mark Rutte. mocht de PVV onverhoopt toch vanavond de grootste worden. Als iemand een dikke vinger opsteekt naar de kiezers, is het Mark Rutte wel ;)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:58
hoevenpe schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:25:

[...]
Je snapt zelf wel dat die 11 voor GL het er niet geloofwaardiger op maakt. Heb respect voor de VVD-campagne, maar 35 verwacht ik echt niet, en hoop 't al helemaal niet.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mx. Alba schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:27:
[...]

Onzin. De Tweede Kamer is een volksvertegenwoordiging en elk lid van de TK zit daar op persoonlijke titel, formeel niet namens een partij. Meer partijen betekent betere vertegenwoordiging. Was dat niet juist wat we wilden "omdat de politiek te ver van het volk staat"?
"Onzin" :') Mijn issue is niet of ze er op persoonlijke titel zitten, maar dat ze er met 1 issue zitten. In jouw ideale wereld met 150 losse 'partijen' wil ik niet weten hoe lang de coalitievorming gaat duren. Dan krijgen we belgische taferelen. Dat is geen betere vertegenwoordiging, dan kunnen we net zo goed de Tweede Kamer verbouwen en er met z'n 17 miljoenen in gaan zitten.

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 15-03-2017 19:31]

• k995
Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:28:
[...]

zeg dat dan ook even tegen Mark Rutte. mocht de PVV onverhoopt toch vanavond de grootste worden. Als iemand een dikke vinger opsteekt naar de kiezers, is het Mark Rutte wel ;)
Waarom dan wel ?

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Excuus als hij al gepost is (vermoed van wel) maar aangezien slow chat nu is toegestaan. Wilders op de cover van aankomende editie van Time Magazine.

https://pbs-0.twimg.com/media/C66WN6RWsAAAxdy.jpg

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• _Bailey_
  • Niet online
bij voorbaat uitsluiting van samenwerking met PVV. Hiermee geef je (Mark Rutte) aan dat kiezers de boom in kunnen met hun stem

[Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2017 19:30]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk als je om 21u in de rij staat bij het stembureau?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sambalbaj schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:30:
Hoe zit het eigenlijk als je om 21u in de rij staat bij het stembureau?
Als je al staat te wachten dan mag je alsnog stemmen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

fsfikke schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:28:
[...]

"Onzin" :') Mijn issue is niet of ze er op persoonlijke titel zitten, maar dat ze er met 1 issue zitten. In jouw ideale wereld met 150 losse 'partijen' wil ik niet weten hoe lang de coalitievorming gaat duren. Dan krijgen we belgische taferelen.
Ik zo'n situatie zal je geen coalitie hebben maar per issue stemmen. Partijpolitiek en meerderheidscoalities zijn eigenlijk hacks om het regeren makkelijker te maken maar dat staat volgens mij nergens in de wet beschreven dat het zo zou moeten.

• k995
Kid Buu schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:29:
Excuus als hij al gepost is (vermoed van wel) maar aangezien slow chat nu is toegestaan. Wilders op de cover van aankomende editie van Time Magazine.
Als de peilingen ziet met 13% voor de pvv en lepen die weinig kans maakt om te winnen lijkt me dat toch eerder sensatie zoeken dan iets anders.

• hoevenpe
  • Nu online
Sjah schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:28:
Je snapt zelf wel dat die 11 voor GL het er niet geloofwaardiger op maakt. Heb respect voor de VVD-campagne, maar 35 verwacht ik echt niet, en hoop 't al helemaal niet.
Ik deel alleen maar deze cijfers, zelf vind ik ze ook erg opmerkelijk...

Maar aan de andere kant: juist de kleine partijen zijn wel ongeveer wat verwacht is. Als het echt heel schreef zou zitten dan zou je bij de splinters veel grotere afwijkingen verwachten.

[Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 15-03-2017 19:32]

• RobinNL
  • Laatst online: 04-06 22:16
Sjah schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:28:
[...]

Ik geloof die 35 ook niet echt. Ik denk eerder dat D66 of GroenLinks een verrassing kan worden, vooral omdat jongeren dit keer echt worden gemotiveerd om te gaan stemmen (zie Tim Hofman en de app Kamergotchi). Veel studenten die ik ken zaten te twijfelen tussen D66 of GroenLinks.

Ben zelf nog niet lang met de politiek bezig (denk aan maximaal 3 maanden), dus ik kan natuurlijk fout denken ;)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• k995
Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:30:
[...]

bij voorbaat uitsluiting van samenwerking met PVV. Hiermee geef je (Mark Rutte) aan dat kiezers de boom in kunnen met hun stem
Neen integendeel dat is duidelijk zijn.

Als je op hem stemt weet je dit.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:15:
We zijn nu bijna bij het moment van de uitslagen met nog minder dan twee uur te gaan.
Wat? We zijn bijna op het moment van het sluiten van de stembureaus. Het tellen, en bijgevolg het ontvangen van de uitslagen duurt nog een paar uur langer hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

[...]
Het polderen is over, tijd voor de confetti-politiek. Snippertje hier, snippertje daar.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:12
k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:31:
[...]

Neen integendeel dat is duidelijk zijn.

Als je op hem stemt weet je dit.
Hoor het Rutte anders al zeggen hoor. De kiezer heeft gesproken, daar moeten we naar luisteren enz :')

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Of juist tijd om beter (en meer inhoudelijk) te polderen door elke keer op inhoud een samenwerking te zoeken. Ik geef toe, het is een uitdaging, maar we zouden het kunnen overwegen.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mx. Alba schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:30:
[...]

Ik zo'n situatie zal je geen coalitie hebben maar per issue stemmen. Partijpolitiek en meerderheidscoalities zijn eigenlijk hacks om het regeren makkelijker te maken maar dat staat volgens mij nergens in de wet beschreven dat het zo zou moeten.
En wie vormen dan het kabinet?

• begintmeta
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:33:
[...]

En wie gaan er dan het kabinet vormen?
De koning.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

incaz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:33:
Of juist tijd om beter (en meer inhoudelijk) te polderen door elke keer op inhoud een samenwerking te zoeken. Ik geef toe, het is een uitdaging, maar we zouden het kunnen overwegen.
Dat zal alleen gaan als je de juiste politici hebt, ipv de gepolariseerde zwakte die er nu zit.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Dat doet de PVV toch ook met bijvoorbeeld de Denk stemmers, of sowieso met bevolkingsgroepen?

Als de VVD nu inhoudelijk geen samenwerking ziet met een partij dan is dat prima. Dan is het alleen maar goed om dat van te voren aan te geven.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Formateur toch?

En de Kamer verleent goedkeuring daarna.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:27:
[...]

Misschien is er door FVD geen PVV overwinning.
Klopt - veel van de mensen die ik sprak die FvD gaan stemmen lijken toch van de PVV af te stappen. Dit zouden echter net als ik first time PVV stemmer zijn geweest.

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

Klopt. Formeel stelt de Koning het kabinet aan. In de praktijk stelde de Koning altijd het kabinet aan dat door de meerderheidscoalitie werd voorgesteld maar dat is ook een hack.

• k995
jip_86 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:33:
[...]

Hoor het Rutte anders al zeggen hoor. De kiezer heeft gesproken, daar moeten we naar luisteren enz :')
Ja de kiezer kiest een partij/persoon/programma en bij rutte is dat ; niet met de pvv.

Wat kan je daar tegen hebben? WIl je dat niet -> stem niet op rutte. Simpel toch?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Dat is per definitie niet de uitslag. In Heemskerk wonen weinig mensen die religieus stemmen, dus je moet sowieso de SGP en wellicht CU en CDA nog wat extra toebedelen.

[Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2017 19:37]

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 22:54
[...]

Als dat zo is dan is het zo. Ook al ben je dan kennelijk in de minderheid.
Formatie gaat wel een tijdje duren

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:50

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Als hij dit zou zeggen dan heeft hij daar feitelijk wel gelijk aan.... Stel dat de opkomst inderdaad hoger dan 80% is.... En als er één partij zo boven de anderen uitsteekt, dat is inderdaad een sensatie...

Maar goed, tis een pol in maar één gemeente...

Cogitationis poenam nemo patitur

Anoniem: 792093

D66 en/of Groenlinks zit denk ik bijna mat 95% zekerheid wel in het kabinet.

Liefst zou ik SP+Groenlinks+D66 bij elkaar zien :)

Maar een grote kans is '' dream on '' :P

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:48
Anoniem: 792093 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:38:

Dan ga ik emigreren. :F

• _Bailey_
  • Niet online
mag ik mee?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:17
Het is iig beter dan een PVV/FvD/50+/DENK. Dat belastingtarief is dan wel weer minder dat eruit zal vloeien.

[Voor 15% gewijzigd door Sissors op 15-03-2017 19:44]

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Anoniem: 792093 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:38:

:r :r >:) :+ ;)

Ik kan er echt niet anders van maken, het zou erg slecht zijn voor het land naar mijn mening...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:41

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Met sommige partijen kun je gewoon beter niet samenwerken, daar worden de stemmers van geen van de twee partijen vrolijk van. Wilders-stemmers worden net zo min vrolijk van een samenwerking met de VVD.

Daarnaast: het kan net zo goed slecht uitpakken voor de VVD. Als de PVV nu de grootste partij wordt is Wilders degene met wie de formateur als eerste gaat praten. De VVD heeft zichzelf dan buitenspel gezet en maakt dus minder kans op een plek in de regering.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Soldaatje
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:36:
[...]

Dat is per definitie niet de uitslag. In Heemskerk wonen weinig mensen die religieus stemmen, dus je moet sowieso de SGP en wellicht CU en CDA nog wat extra toebedelen.
De poll is gedaan bij het meest gemiddelde stembureau in de meest gemiddelde gemeente van Nederland.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Sissors schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:44:
[...]

Het is iig beter dan een PVV/FvD/50+/DENK. Granted niet veel, maar wel wat beter.
Teh horror. :o

Dan gaat er hier een te koop bordje in de tuin en vertrekken we naar Schotland of ierland. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• JanW
Toevallig ga ik dit weekend naar Ierland toe, morgenvroeg vertrekken. Daar even lezen of we nog terug willen komen of niet :+

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zo, stem erbij voor Ancilla :)
Ik heb de afgelopen 2 keer al al PP gestemd voor de 2e kamer, en ook al EU en gemeenteraad.
Hopelijk krijgen ze nu eindelijk een keer een zetel :p

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Flagg schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Teh horror. :o

Dan gaat er hier een te koop bordje in de tuin en vertrekken we naar Schotland of ierland. :P
Dan ga ik lobbyen om Groningen (incl. de gasbel) Duitsland te laten worden..... ;-)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JanW schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:46:
Toevallig ga ik dit weekend naar Ierland toe, morgenvroeg vertrekken. Daar even lezen of we nog terug willen komen of niet :+
Jaloers!!!

We willen sowieso emigreren zo gauw we tegen een zak geld aanlopen :P, maar dit zou het proces hoe dan ook versnellen. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:36
Lijkt er op dat Forum voor Democratie het (erg) goed gaat goed. 1 zetel zou al super zijn, 2 helemaal en 3 is bonus. Net bij 1 vandaag dat veel mensen op FvD stemmen. Best knap voor zo'n nieuwe partij.

Anoniem: 792093

Liever dat we nu even is een keer links van het midden zitten dan weer midden-rechts als we weer zoiets krijgen als de laatste jaren dan kriebelt het voor mij om naar noorwegen of canada te verhuizen.

Bullet NL is het dan niet slecht voor het land dat het bevoorbeeld het eigen risico zo omhoog geschroefd word maar dat is niet het enigste probleem, ook word de maandelijkse kosten van de zorg omhoog gedaan en daarboven op nog heel veel uit het basispakket gehaald.

Of waarbij je eerst in een jaar 20 keer ergens gebruik van kon maken nu 3-8 keer.

Of laten we het werk nog flexiber maken, ja in bepaalde werksectoren is het nodig maar in heel veel gevallen niet.

Je moet ook doorbereken hoeveel leed en stress het zorgt voor mensen die noodgedwongen zzp'er moesten worden.

Ik vind het wel belangrijk om je mede mens te helpen inplaats van eigen gewin, die paar 100 euro meer in het jaar om mensen te helpen is het waard.

Ja er is wel een probleem dat 25K of minder werken/uitkering niet te groot verschil maakt ( ookal vergeten mensen pens opbouw wel is ) door subs

Subs zouden wat meer gelijker af moeten dalen en het minimum loon zou wat omhoog moeten en het jeugdloon zou ook wel een 10-20% hoger moeten liggen.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:58
Vorige keer Piratenpartij gestemd deze keer maar links. Ik Zie eigenlijk de uitslag al voor me VVD met minstens 5~10 zetels voorsprong op de nummer 2. Ik acht Nederland wijs genoeg om de PVV geen 2de maar derde te laten worden en misschien zelfs vierde. We gaan het zo zien.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wackmack schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:52:
Lijkt er op dat Forum voor Democratie het (erg) goed gaat goed. 1 zetel zou al super zijn, 2 helemaal en 3 is bonus. Net bij 1 vandaag dat veel mensen op FvD stemmen. Best knap voor zo'n nieuwe partij.
Mijn Facebook werd een tijd terug helemaal volgespammed met advertenties van hun (geen shares van vrienden). Daar reageer ik sowieso allergisch op :N

• Slurpie Blauw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 22:18
JanW schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:46:
Heb een blauwe maandag in Dublin gewerkt, prachtig land. Het zat toen economisch in de lift(2007), dus beter kon het niet.

• sambalbaj
  • Niet online
nee, die mag juist niks meer zeggen van mevrouw Arib

http://www.volkskrant.nl/...arib-ligt-dwars~a4472387/

[Voor 25% gewijzigd door sambalbaj op 15-03-2017 19:56]

• _Bailey_
  • Niet online
sowieso, de formateur gaat echt een zware dobber krijgen...zeker als je dat ''welles-nietes'' gisteravond tijdens het TV (slot)debat bij de diverse partijleiders over en weer zag.

Stel kinderen waren het:
Dit heeft natuurlijk geen discussiewaarde.

[Voor 45% gewijzigd door defiant op 15-03-2017 19:58]

• hoevenpe
  • Nu online
Bartosy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:52:
Vorige keer Piratenpartij gestemd deze keer maar links. Ik Zie eigenlijk de uitslag al voor me VVD met minstens 5~10 zetels voorsprong op de nummer 2. Ik acht Nederland wijs genoeg om de PVV geen 2de maar derde te laten worden en misschien zelfs vierde. We gaan het zo zien.
Dan zou het zomaar kunnen dat veel FvD kiezers van de PVV komen en veel minder van de VVD. 3 zetels zou echt heel knap zijn maar 5 zou me ook niet verbazen.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:12
Bullet NL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:37:
[...]

Als hij dit zou zeggen dan heeft hij daar feitelijk wel gelijk aan.... Stel dat de opkomst inderdaad hoger dan 80% is.... En als er één partij zo boven de anderen uitsteekt, dat is inderdaad een sensatie...
Natuurlijk heeft die daar gelijk aan. Maar dan moet je niet breeduit 0% lopen verkondigen ;)

• _Bailey_
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:55:
[...]

Dan zou het zomaar kunnen dat veel FvD kiezers van de PVV komen en veel minder van de VVD. 3 zetels zou echt heel knap zijn maar 5 zou me ook niet verbazen.
dit scenario zit al hele dag in mijn hoofd.
Ik zie dit echt gebeuren ja.

Gun het Baudet echt, kerel heeft een goed verhaal.

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 15:45
hoevenpe schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:22:
Ik heb bij mijn stembureau nog nooit zo'n lange rij gezien inderdaad. Denk dat het heel verrassend gaat worden, 1 ding is zeker: de peilingen zitten ernaast... :)
Hier ook een lange rij, moest +- 40 minuten wachten. Ik had spijt dat ik vanmiddag niet op mijn werk gestemd had. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

• JanW
Al die partijen op het stembiljet zorgen voor meer problemen dan van te voren gedacht: https://speld.nl/2017/03/...trikt-geraakt-stembiljet/

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:59:
[...]

dit scenario zit al hele dag in mijn hoofd.
Ik zie dit echt gebeuren ja.

Ja, ik ben alleen bang dat hij het niet lang gaat uithouden daar in Den Haag bij die dovemans oren.
Als je het allemaal beter weet is dat erg moeilijk.

(Ik spreek uit ervaring ;) )

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Even een rare vraag hoor..

Maar hoe haalbaar is een 'modulair politiek systeem'?
(kan even niets beters bedenken)

Een systeem waarbij we stemmen op een verschillende partij voor elk ministerie?

Want ik vind dat bijna elke partij op verschillende vlakken wel goede punten heeft. Die heeft goede punten hier, die partij op die punten etc etc.

Maar geen 1 heeft alles wat ik wil, maar natuurlijk is dat niet haalbaar.

Dus als (extreem) voorbeeld:

VVD houdt zich bezig met financien, GL met natuur/klimaat etc, SP de zorg, PvdA met werkgelegenheid, PVV veiligheid en justitie etc. etc. etc.

Iedereen houdt zich gewoon mee bezig wat ze het belangrijkste vinden, en misschien wel het beste in zijn.

Disclaimer: Dit is puur hypothetisch en idyllisch.. gewoon een hersenspinsel ;)

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 00:00
Polder Politiek dus :P

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

poor Leno schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:03:

Want ik vind dat bijna elke partij op verschillende vlakken wel goede punten heeft. Die heeft goede punten hier, die partij op die punten etc etc.

Dus als (extreem) voorbeeld:

VVD houdt zich bezig met financien, GL met natuur/klimaat etc, SP de zorg, PvdA met werkgelegenheid, PVV veiligheid en justitie etc. etc. etc.

Iedereen houdt zich gewoon mee bezig wat ze het belangrijkste vinden, en misschien wel het beste in zijn.

Disclaimer: Dit is puur hypothetisch en idyllisch.. gewoon een hersenspinsel ;)
En stemmen we dan ook voor de budgetten per ministerie? O-)

• begintmeta
  • Niet online

...
En dan liefst een onbeperkt budget per ministerie.

• sambalbaj
  • Niet online
Ook wel opmerkelijk dat oud premier Dries van Agt geen CDA meer stemt, lijkt zo te lezen D66 (of GL) geworden.
Heilig Landstichting heeft hij ook onlangs verruild voor Nijmegen.

http://www.gelderlander.n...niet-op-het-cda~a01375dc/

• hoevenpe
  • Nu online
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:02:
Ja, ik ben alleen bang dat hij het niet lang gaat uithouden daar in Den Haag bij die dovemans oren.
Gaat hij toch gewoon piano spelen met Mark Rutte?

Moet opeens aan Pieter van Vollenhoven en Pim Jacobs denken... Idee? de 'gevleugelde politieke vrienden' :P

• psychodude
  • Laatst online: 10:54
Bartosy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:52:
Nog even wachten inderdaad, maar het zou mooi zijn. Mijn stem heeft Wilders in ieder geval al niet gekregen :p.
Jefrim schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:01:
Hier ook een lange rij, moest +- 40 minuten wachten. Ik had spijt dat ik vanmiddag niet op mijn werk gestemd had. Ik ben benieuwd naar de uitslag.
Ook hier een lange rij. Voor mij de eerste keer stemmen binnen deze gemeente. Maar naar wat ik begreep waren de locals niet gewend om hier buiten te moeten wachten, was er normaal altijd alleen maar een klein rijtje binnen. Nu heb ik buiten circa 30 minuten in de rij gestaan eer ik ook maar binnen stapte.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:45
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:02:
[...]

(Ik spreek uit ervaring ;) )
Plus dat je erg goed tegen consensussen moet kunnen. Je krijgt in ons systeem vrijwel nooit je zin. En als je dan een aantal van de nieuwe / kleine partijen tekeer hoort gaan over 'hoe alles anders moet', dan wordt het best pittig om een gesprekspartner te vinden in Den Haag.

Is overigens onze zwakte en kracht tegelijk. Soms te traag als het snel zou moeten en soms traag genoeg om brokken door ondoordachte hersenspinsels te voorkomen.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 00:31

God, please no. Ze hebben Utrecht al om zeep geholpen qua infrastructuur. Ik wil gewoon nog normaal auto kunnen rijden in de rest van het land. Met de nadruk op kunnen rijden, aangezien het onbetaalbaar wordt met ze.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
sambalbaj schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:05:
Ook wel opmerkelijk dat oud premier Dries van Agt geen CDA meer stemt, lijkt zo te lezen D66 (of GL) geworden.
Heilig Landstichting heeft hij ook onlangs verruild voor Nijmegen.

http://www.gelderlander.n...niet-op-het-cda~a01375dc/
ik vond het niet zoeen verrassing. Paar jaartjes terug een lezing van hem bijgewoond en hij was daar al serieus scherp met zijn bewoordingen richting Israel/Palestina-beleid, toen ook inclusief "zijn" CDA. Bijzonder lovenswaardig van die man

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Groningen zit al boven de 80% opkomst: https://groningen.tweedekamer15maart.nl/#/

Zelf op D66 gestemd. Op de lijst gekeken of er nog iemand op stond die uit Groningen komt. Dat bleek het geval :P

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:04:
[...]

En stemmen we dan ook voor de budgetten per ministerie? O-)
Haha, nee maar stel dat dat 'goed' geregeld wordt.. en na een beetje heen en weer schuiven, de meesten wel tevreden zijn.

Zou t dan haalbaar zijn om een klein landje zoals dit te regeren dan? Zolang elk ministerie elkaar de ruimte geeft om 'zn ding te doen'
Nou, NL is niet zo heel groot, dus waarom niet? ;)
Silversin schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:07:
[...]

God, please no. Ze hebben Utrecht al om zeep geholpen qua infrastructuur. Ik wil gewoon nog normaal auto kunnen rijden in de rest van het land. Met de nadruk op kunnen rijden, aangezien het onbetaalbaar wordt met ze.
Het was hypotetisch.. een voorbeeld... remember? Wie/hoe/wat dat zien we dan wel weer.

[Voor 42% gewijzigd door poor Leno op 15-03-2017 20:11]

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Zijn kiezers stemmen wellicht juist op hem om die reden. Welke kiezers hebben dan voorrang?

Persuader of bytes.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:45:
[...]

De poll is gedaan bij het meest gemiddelde stembureau in de meest gemiddelde gemeente van Nederland.
Dat begrijp ik, maar die gemeente heeft geen SGP-stemmers (en ik heb daar een redelijk idee van want ik kom uit de gemeente die er direct onder ligt.) Die zitten allemaal in de bible-belt. De SGP heeft al jaren constant twee zetels en SGP-stemmers zijn uitermate trouw.

[Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2017 20:10]

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:59:
Wat vind je aantrekkelijk aan zijn verhaal?

Persuader of bytes.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 00:00
Camacha schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:07:
[...]

Zijn kiezers stemmen wellicht juist op hem om die reden. Welke kiezers hebben dan voorrang?
Rutte hoopte puur dat hij ene zelfde situatie kon creëren zoals vorige keer ook met het PvdA het geval was, uitsluiten is misschien wel extra stemmen.

Geloof me maar dat Rutte gewoon met Wilders samengaat als hij zijn zin krijgt op een aantal punten.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:53
Zo als het er nu uitziet heeft Art 1 geen zetel gewonnen deze verkiezingen. Ik hoop dat het waar is.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Soldaatje
  • Niet online
Gisteren dacht ik wel heel even dat Jan Roos wel eens de nieuwe Wilders kan zijn, duurt misschien nog even maar dan nog.
Hans Janmaat, Fortuyn, Geert Wilders, Jan Roos?

http://nos.nl/video/21631...oopje-met-democratie.html
YouTube: Rusland bemoeide zich met Oekraïne referendum
YouTube: VNL-standpunten over de islam

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

Wat mij opviel is dat achter de naam van Olave Basabose (kandidaat van Artikel 1) de vermelding (m) stond ipv (v)... Ik heb haar gevraagd hoe dat zit. Om die m in een v te laten veranderen is een psychologisch rapport nodig en ze weigert om transseksualiteit op die manier te laten pathologiseren. Lijkt me een heel lastig dilemma!

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

fast-server schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:11:
[...]

Rutte hoopte puur dat hij ene zelfde situatie kon creëren zoals vorige keer ook met het PvdA het geval was, uitsluiten is misschien wel extra stemmen.

Geloof me maar dat Rutte gewoon met Wilders samengaat als hij zijn zin krijgt op een aantal punten.
Als PVV zegt 'de koran mag blijven' dan is het al goed voor Rutte als ik zijn betoog uit het debat aanhoor.
Want met een partij die dat wil wil hij niet samenwerken. Dus als ze dat niet meer willen is het allemaal a-ok.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

fast-server schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:11:
Ik denk het om een aantal redenen niet. Buiten dat het voor Rutte het einde van zijn carrière is, want direct in tegenspraak met een herhaald standpunt, is het voor Wilders helemaal niet gunstig om te regeren. Wilders is veel meer op zijn plek in de oppositie, omdat je dan je plannen niet hoeft te toetsen. Als hij het voor elkaar kan krijgen om met veel stemmen toch buiten de regering te blijven dan wel gehouden te worden, dan is zijn verhaal van de gevestigde orde versus de PVV natuurlijk helemaal compleet.

In het vorige topic heb ik nog wat andere redenen genoemd waarom ik het idee heb dat de PVV niet zal gaan regeren, ook omdat Wilders dat zelf niet wil.

Persuader of bytes.

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02 18:53
Hoge opkomst betekent goede zaken voor protestpartijen als pvv, sp en 50plus. Jammer vind ik een hoge opkomst natuurlijk niet, wel jammer dat dat dan voordelig is voor roeptoeterpartijen.

• hoevenpe
  • Nu online
MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:13:
Als PVV zegt 'de koran mag blijven' dan is het al goed voor Rutte als ik zijn betoog uit het debat aanhoor.
Want met een partij die dat wil wil hij niet samenwerken. Dus als ze dat niet meer willen is het allemaal a-ok.
Ik denk het niet, zijn afwijzing was zo hard en meerdere malen dat hij echt verraad pleegt aan al die mensen die op de VVD stemmen om Wilders niet de grootse te laten worden. Komt bij, Wilders wil echt niet.

Wat ik me wel voor kan stellen: VVD+CDA+D66 minderheidskabinet dat op onderwerpen met de PVV een meerderheid haalt (maar soms ook over 'links')

En nu sporten, veel plezier verder hier!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Michielgb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:15:
Hoge opkomst betekent goede zaken voor protestpartijen als pvv, sp en 50plus. Jammer vind ik een hoge opkomst natuurlijk niet, wel jammer dat dat dan voordelig is voor roeptoeterpartijen.
Ik zat te denken dat een hoge opkomst juist als 'paniek' gezien wordt, juist tegen dat soort partijen.. 'om die maar niet te laten winnen'..

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02

Bananenplant

Jammie 🌶

CyBeR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:09:
[...]

Dat begrijp ik, maar die gemeente heeft geen SGP-stemmers (en ik heb daar een redelijk idee van want ik kom uit de gemeente die er direct onder ligt.) Die zitten allemaal in de bible-belt. De SGP heeft al jaren constant twee zetels en SGP-stemmers zijn uitermate trouw.
Hey, ik woon niet in de Bible belt en mijn schoonfamilie ook niet :P . Maar voor de meeste achterban zal het inderdaad wel opgaan :) .

Signal. Speak freely

• _Bailey_
  • Niet online
tot 1945u al ruim 9% meer stemmen uitgebracht dan 2012 zelfde tijd (1945u). Das echt veel zeg!

[Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2017 20:19]

• k995
poor Leno schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:17:
[...]

Ik zat te denken dat een hoge opkomst juist als 'paniek' gezien wordt, juist tegen dat soort partijen.. 'om die maar niet te laten winnen'..
Idd in 06 bij de vorige hoge opkomst was het toch echt de normale partijen die standhielden of de meeste stemmen bijkregen.

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Anoniem: 792093 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:52:
Liever dat we nu even is een keer links van het midden zitten dan weer midden-rechts als we weer zoiets krijgen als de laatste jaren dan kriebelt het voor mij om naar noorwegen of canada te verhuizen.

Bullet NL is het dan niet slecht voor het land dat het bevoorbeeld het eigen risico zo omhoog geschroefd word maar dat is niet het enigste probleem, ook word de maandelijkse kosten van de zorg omhoog gedaan en daarboven op nog heel veel uit het basispakket gehaald.

Of waarbij je eerst in een jaar 20 keer ergens gebruik van kon maken nu 3-8 keer.

Of laten we het werk nog flexiber maken, ja in bepaalde werksectoren is het nodig maar in heel veel gevallen niet.

Je moet ook doorbereken hoeveel leed en stress het zorgt voor mensen die noodgedwongen zzp'er moesten worden.

Ik vind het wel belangrijk om je mede mens te helpen inplaats van eigen gewin, die paar 100 euro meer in het jaar om mensen te helpen is het waard.

Ja er is wel een probleem dat 25K of minder werken/uitkering niet te groot verschil maakt ( ookal vergeten mensen pens opbouw wel is ) door subs

Subs zouden wat meer gelijker af moeten dalen en het minimum loon zou wat omhoog moeten en het jeugdloon zou ook wel een 10-20% hoger moeten liggen.
Dit soort anekdotes hebben natuurlijk geen toegevoegde waarde voor de discussie.

Ik ben zeker voor om de medemens te helpen, maar dan moet het hele uitkering systeem en subsidies eens op de schop. Scherpere controles en mensen aanstellen die dat ook kunnen. Momenteel de mensen die daar werkzaam zijn grotendeels te sociale mensen en daarnaast is het allemaal zo complex.

Het nivelleren lost dat niet op, wel populair om te roepen helaas.

[Voor 6% gewijzigd door defiant op 15-03-2017 20:24]

• Erulezz
  • Nu online
Vanavond rond 11.00 gestemd en het was lekker druk. Kon wel zo doorlopen maar er was veel volk. Mooi om te zien dat het opkomstpercentage lekker hoog is! Wat ik zo een beetje lees is dat FvD veel kans maakt op een goed resultaat, dus dat is top.

In mijn stemlokaal zat ook een Ipsos mevrouw van NOS/RTL. Later las ik dat er peilers in 43 stembureau's zitten verdeeld in het hele land. Met meer dan 9000 stembureau's vind ik dat wel wat weinig :o

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Pagina: 1 2 3 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee