LockeJohn schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:39:
[...]
Ik weet echt wel hoe het zit.
Het hele land ligt vol bus en trein verbindingen ook buiten de Randstad. NL heeft een vd beste infrastructuren die er zijn.
Snap best dat mensen het OV laten staan omwille reistijd. Dat is voor iedereen een afweging. Vaak is het OV wel stukken goedkoper. Dus er is een financiele impuls om extra tijd te besteden aan reizen in ruil voor geld.
Ik denk dat dat je niet echt goed weet hoe het zit buiten de randstad.
Hier een voorbeeld situatie die velen met mij hebben in meer of mindere mate:
Woonplaats in een dorp buiten de stad. Enige verbinding is een busverbinding die maximaal 2x per uur rijd. Werk is in Eindhoven (gelukkig voor de situatie wel nog relatief gezien dicht bij treinstation Strijp-S.
Kosten voor 1 werkdag heen en terug (berekend via 9292ov.nl) = 2x5,77 euro. Reistijd 2x1,5 uur. (wat door vertragingen al gauw 2,5 uur kan worden)
Kosten voor de auto = 55km retour. (pure benzinekosten in mijn geval 4,5 euro.) Reistijd 2x 30 a 45 minuten.
Ja bij de auto komen nog wat andere kosten bij (afschrijving/onderhoud etc), maar veel kosten zullen er ook nog zijn als ik niet met de auto naar het werk zou gaan. Immers heb ik die auto om verder iets te kunnen ondernemen.
En door mij (of andere mensen in mijn situatie) meer te belasten ga je niets oplossen, anders dan burgertje pesten. Er is gewoon op dit moment geen goed alternatief. En de wegen die ik rijd worden ook nog eens nooit bij de file meldingen genoemd op de radio, dus ook daar ga je geen winst pakken.
----
Oplossingen zoals dit moeten gewoon uitgaan van een positieve werking (zorg dat mensen zelf willen switchen vanwege voordeel), dan gewoonweg meer belasten om ze maar weg te pesten.