Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Sluit ik me bij aan - dit is nu juist de veilig rechtse haven redenatie geweest + Rutte blijft zijn 'fout' herhalen door al een keer eerder een PVV-experiment te hebben gedaan waarbij het kabinet viel dankzij de PVV.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:15:
[...]
Ik denk het om een aantal redenen niet. Buiten dat het voor Rutte het einde van zijn carrière is, want direct in tegenspraak met een herhaald standpunt, is het voor Wilders helemaal niet gunstig om te regeren. Wilders is veel meer op zijn plek in de oppositie, omdat je dan je plannen niet hoeft te toetsen. Als hij het voor elkaar kan krijgen om met veel stemmen toch buiten de regering te blijven dan wel gehouden te worden, dan is zijn verhaal van de gevestigde orde versus de PVV natuurlijk helemaal compleet.
In het vorige topic heb ik nog wat andere redenen genoemd waarom ik het idee heb dat de PVV niet zal gaan regeren, ook omdat Wilders dat zelf niet wil.
Ik vind het dan op het kinderachtige af dat mensen de PvdA samenwerking vergelijken met 'zie je wel dat doen ze met de PVV straks ook'. Terwijl die situatie volgens mij voor ongeveer 98,98423% niet vergelijkbaar is
Ik meen mij te herinneren dat de NOS dit bij de laatste verkiezing ook deed... Kan nu alleen niets vinden
Cogitationis poenam nemo patitur
https://lfverkiezingen.appspot.com/nos/widget/main.htmlBullet NL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:20:
Is er naast dit topic ook nog een andere goede website te vinden die zoveel mogelijk realtime met de stand bezig is?
Ik meen mij te herinneren dat de NOS dit bij de laatste verkiezing ook deed... Kan nu alleen niets vinden
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dank! Kom hem zelf nu ook tegen.... foutje....
Wel jammer dat Herman de Schermman er niet meer bij is
Als die 43 stembureaus een beetje redelijk zijn gekozen (verdeling stad / platteland, geografische spreiding, enz...) dan is het meer dan genoeg voor een steekproef van voldoende grootte.Erulezz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:19:
In mijn stemlokaal zat ook een Ipsos mevrouw van NOS/RTL. Later las ik dat er peilers in 43 stembureau's zitten verdeeld in het hele land. Met meer dan 9000 stembureau's vind ik dat wel wat weinig
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dit denk ik ook. Achter mij stond een koppel dat lekker aan de praat was met bekende achter zich. En aangaven dat ze dit keer ook voor het eerst gingen stemmen maar nog niet wisten waarop ze gingen stemmen (ergens uiteraard ook bijzonder in de rij voor de stembuspoor Leno schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:17:
[...]
Ik zat te denken dat een hoge opkomst juist als 'paniek' gezien wordt, juist tegen dat soort partijen.. 'om die maar niet te laten winnen'..

Veel mensen hebben gezien wat de populistische stem dusver voor goeds doet in de VS. Ik kan mij indenken dat er in Nederland zo ook best veel mensen zijn die daar toch tegen willen stemmen, ook al is een deel mogelijk verder clueless.
En dat is iets waar ik voor indicatoren naar zit te kijken. Was uitermate relevant voor verschuivingen in Rusland indertijd, Hongarije idem, Turkije, maar ook in het VK met het Brexit referendum en natuurlijk het geval Trump.Rannasha schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:23:
[...]
Als die 43 stembureaus een beetje redelijk zijn gekozen (verdeling stad / platteland, geografische spreiding, enz...) dan is het meer dan genoeg voor een steekproef van voldoende grootte.
Veel nuttiger dan peilingen.
nou, we krijgen er Dione Stox voor in de plaats! I like!Bullet NL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:22:
[...]
.
Wel jammer dat Herman de Schermman er niet meer bij is
Jij valt wel snel voor blond of niet. ;-)Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:24:
[...]
nou, we krijgen er Dione Stox voor in de plaats! I like!
Als je ze tactisch uitkiest op zo'n manier dat die selectie de afgelopen verkiezingen representatief was voor heel Nederland dan kom je een aardig eind hoor.Erulezz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:19:
Vanavond rond 11.00 gestemd en het was lekker druk. Kon wel zo doorlopen maar er was veel volk. Mooi om te zien dat het opkomstpercentage lekker hoog is! Wat ik zo een beetje lees is dat FvD veel kans maakt op een goed resultaat, dus dat is top.
In mijn stemlokaal zat ook een Ipsos mevrouw van NOS/RTL. Later las ik dat er peilers in 43 stembureau's zitten verdeeld in het hele land. Met meer dan 9000 stembureau's vind ik dat wel wat weinig
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Anoniem: 792093
Ik ben ook tegen dat soort werklozen maar wil je voor die paar mensen dus mensen die echt wel willen werken ( of niet kunnen werken zoals een goede vriend van me nekdown verlamt was een klein beetje ze armen op en naar kon bewegen en een klauw beweging kon maken met de handen ) daar de duppe van zijn?epo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:19:
[...]
*knip*
Ik ben zeker voor om de medemens te helpen, maar dan moet het hele uitkering systeem en subsidies eens op de schop. Scherpere controles en mensen aanstellen die dat ook kunnen. Momenteel de mensen die daar werkzaam zijn grotendeels te sociale mensen en daarnaast is het allemaal zo complex.
Het nivelleren lost dat niet op, wel populair om te roepen helaas.
Ja we hebben scherpe controles nodig vooral voor mensen die een uitkering trekken en dan gewoon 20+ uur zwart erbij werken. Maar we hebben als iets als een participatiewet waarbij dus ook mensen die zogoed als compleet verlamd zijn opgeroepen werden en werd gevraagd kunt u arm omhoog en omlaag doen, ja? Nou dan bent u al 10% werk belastbaar...

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 15-03-2017 20:27 ]
Ik verwacht het inderdaad ook niet dat ie alsnog met Wilders in zee gaat maar heb uiteindelijk niet voor de VVD gestemd omdat ik toch bang was dat ie morgen een Wildersje pleegt en binnen 24 uur die verkiezingsbelofte aan de kant gooit.hoevenpe schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:16:
[...]
Ik denk het niet, zijn afwijzing was zo hard en meerdere malen dat hij echt verraad pleegt aan al die mensen die op de VVD stemmen om Wilders niet de grootse te laten worden. Komt bij, Wilders wil echt niet.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Ow, ik ben omGeert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:24:
[...]
nou, we krijgen er Dione Stox voor in de plaats! I like!
Dat dachten ze in het VK en in de VS ookMx. Alba schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:25:
[...]
Als je ze tactisch uitkiest op zo'n manier dat die selectie de afgelopen verkiezingen representatief was voor heel Nederland dan kom je een aardig eind hoor.
hahahaMichielgb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:25:
[...]
Jij valt wel snel voor blond of niet. ;-)
in het verleden wel. Nu erg gelukkig met mijn Chineze vriendin (geboren in NL)
Met een goed begrip van statistiek ben je voor 99,99% van de mensen zo goed als een tovenaarMx. Alba schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:25:
[...]
Als je ze tactisch uitkiest op zo'n manier dat die selectie de afgelopen verkiezingen representatief was voor heel Nederland dan kom je een aardig eind hoor.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Pelingen hebben hun nut hoor, geen idee waarom er nu plots zoveel hetze tegen is maar die geven nog steeds een heel goed beeld van hoe de situatie/kiesintenties op een bepaald moment zijn.Virtuozzo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:24:
[...]
En dat is iets waar ik voor indicatoren naar zit te kijken. Was uitermate relevant voor verschuivingen in Rusland indertijd, Hongarije idem, Turkije, maar ook in het VK met het Brexit referendum en natuurlijk het geval Trump.
Veel nuttiger dan peilingen.
En dat zat binnen de foutemarge en was eigenlijk allebei redelijk nauwkeurig.
[ Voor 18% gewijzigd door k995 op 15-03-2017 20:28 ]
Hier kun je lezen hoe het analysemodel van ipsos werkt en waarom het betrouwbaar is (spoiler: het gaat om wat er daadwerkelijk is gestemd en niet om intentie zoals bij peilingen en de historische polls worden meegewogen): http://www.ipsos-nederlan...eke-barometer/de-exitpollErulezz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:19:
Vanavond rond 11.00 gestemd en het was lekker druk. Kon wel zo doorlopen maar er was veel volk. Mooi om te zien dat het opkomstpercentage lekker hoog is! Wat ik zo een beetje lees is dat FvD veel kans maakt op een goed resultaat, dus dat is top.
oohhh ahhhh wat lief!Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:29:
Een half uur voor het sluiten stembussen nog een reclame van Buma op tv.
Het zou pas bumor zijn een half uur erna...Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:29:
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Inderdaad, verkeerd ingekochtSoldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:29:
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Peilingen hebben nut wanneer er geen richting uit volgt, en het tempo van blootstelling eraan relatief laag ligt. Des te meer gericht, des te hoger het tempo, des te effectiever de peiling als instrument van beïnvloeding.k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:26:
[...]
Pelingen hebben hun nut hoor, geen idee waarom er nu plots zoveel hetze tegen is maar die geven nog steeds een heel goed beeld van hoe de situatie/kiesintenties op een bepaald moment zijn.
Vergelijkbare problematiek zie je met stemwijzers.
Het is best interessant, om te zien hoe ons gedrag achterloopt op ontwikkelingen van technologie en onze omgang daarmee in consumptief en participatiegedrag.
Een peiling is ook een mes wat aan meer dan één kant snijdt. Je kan je er zelf ook mee voor de gek houden, het kan ook doorslaan in negatieve effecten in reactie op te hoge blootstelling en/of te hoog tempo. Het eerste zagen bijvoorbeeld in het VK, het tweede in de VS.
Hoe dan ook, ik let meer op patronen van opkomst, bijvoorbeeld landelijke versus grootstedelijke bevolking, timing van stemgedrag van beiden, ga zo door. Wat we bijvoorbeeld de onderbuik noemen is direct herleidbaar tot enerzijds geo-economische segregatie, anderzijds demografische segmentatie.
Dat beeld (!) hangt heel erg af van waar je naar kijkt, welke peilingen. Een Washington Post zat bijvoorbeeld ver buiten alle marges, FOX idem. Sommige waren nauwkeuriger, andere werden in realtime bijgesteld.k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:26:
En dat zat binnen de foutemarge en was eigenlijk allebei redelijk nauwkeurig.
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 15-03-2017 20:33 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
of juist nog een heel goedkoop blokje om die stemmers over te halen die nu nog moeten stemmen?
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Maar, het punt is natuurlijk wel dat de representativiteit alleen achteraf bepaald kan worden, en verschuivingen niet alleen verschuivingen binnen populaties zijn maar ook tussen populaties. (Oftewel, niet alleen kiezen de kiezers die de vorige keer stemden nu misschien iets anders, maar er zijn ook andere groepen meer gaan stemmen, waardoor de omrekenfactor van de vorige keer vermoedelijk niet zomaar toegepast kan worden op de huidige.)donaldo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:28:
Hier kun je lezen hoe het analysemodel van ipsos werkt en waarom het betrouwbaar is (spoiler: het gaat om wat er daadwerkelijk is gestemd en niet om intentie zoals bij peilingen en de historische polls worden meegewogen): http://www.ipsos-nederlan...eke-barometer/de-exitpoll
Dus polls kunnen beslist wel een redelijke indicatie geven, maar ik vind de beschrijving toch wel iets optimistischer dan juist is.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ik hoop dat je dat niet als belediging bedoelde, dat je even niet echt doorhad wat je hiermee zegt over iemand. Dat zou behoorlijk vuil zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 15-03-2017 20:55 ]
Eerst krijgen we een exitpoll, een halfuur later een meer accurate exitpoll. Daarna komen de gemeenten binnen. Eerst zullen het CDA en de VVD wel uitlopen en toen kwamen de steden en daar komt de vraag. Welke linkse partij wint de steden?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
ho ho...in tegendeel! ik lees je posts graag! Staat los van het feit of jij of ik Links of rechts stem.Virtuozzo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:35:
[...]
Ik hoop dat je dat niet als belediging bedoelde, dat je even niet echt doorhad wat je hiermee zegt over iemand. Dat zou behoorlijk vuil zijn.
no joke!
Grote steden D66/GL.DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:36:
Dus even opfrissen voor iedereen.
Eerst krijgen we een exitpoll, een halfuur later een meer accurate exitpoll. Daarna komen de gemeenten binnen. Eerst zullen het CDA en de VVD wel uitlopen en toen kwamen de steden en daar komt de vraag. Welke linkse partij wint de steden?
Maar je doet Virtuozzo wel tekort. Hij steekt enorm veel tijd en energie in zijn bijdragen hier op GoT en het is van een niveau wat ik zelden op fora tegen kom, zeker qua inzichten en verbanden. Dat het niet altijd even makkelijk te doorgronden is is een ander verhaal.Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:36:
[...]
ho ho...in tegendeel! ik lees je posts graag! Staat los van het feit of jij of ik Links of rechts stem.
no joke!
[ Voor 38% gewijzigd door Emgeebee op 15-03-2017 20:41 ]
Begrijp precies wat je bedoeld. ben in mijn werk genoeg van dat soort mensen tegen gekomen.epo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:19:
[...]
[mbr]Dit soort anekdotes hebben natuurlijk geen toegevoegde waarde voor de discussie.[/mbr]
Ik ben zeker voor om de medemens te helpen, maar dan moet het hele uitkering systeem en subsidies eens op de schop. Scherpere controles en mensen aanstellen die dat ook kunnen. Momenteel de mensen die daar werkzaam zijn grotendeels te sociale mensen en daarnaast is het allemaal zo complex.
Het nivelleren lost dat niet op, wel populair om te roepen helaas.
Maar tenzij je deze mensen dagelijks tegen komt is het zeer lastig om te zien wie wel wil en wie niet en voor wie je extra moeite moet doen.
Het hele systeem ervoor ontbreekt ook.
Ik ben zelf vanwege gezondheidsproblemen ook al langdurig werkloos dus ik ken het wel.
gemeente heeft niet de middelen, lage belastbaarheid dus geen bedrijf heeft interesse. Word je ook niet echt blij van.
Vergeet de sp nietDaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:36:
Dus even opfrissen voor iedereen.
Mogelijkerwijze - maar daar zit ook een etnische component, en componenten van leeftijd / inkomen. Het is niet langer vanzelfsprekend zoals dat ooit was.
Wat echt interessant zal zijn is de effectieve verhouding tussen opkomst buiten versus binnen die gebieden.
Ik vraag me af wat Amsterdam en Rotterdam gaan doen. Zeker Rotterdam kan nog wel eens PvdA eindigen vanwege Aboutaleb. Amsterdam eerder D66/GL inderdaad. Utrecht in ieder geval GL.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Anoniem: 172410
Eerlijk is eerlijk, het eigen risico, het ophogen van de pensioenleeftijd en verplicht ZZP'er worden zijn geen linkse of rechtse maatregelen. Het zijn maatregelen die direct herleidbaar zijn tot de toenemende kosten van de zorg en de uitkeringen. We betalen voor elkaar, maar het geld komt linksom of rechtsom toch uit onze eigen portemonnee. Tot in het oneindige lenen gaat niet en dat hebben we ook eigenlijk al veel te veel gedaan, dus je zult bij drastisch stijgende kosten maatregelen moeten nemen.Anoniem: 792093 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:52:
Liever dat we nu even is een keer links van het midden zitten dan weer midden-rechts als we weer zoiets krijgen als de laatste jaren dan kriebelt het voor mij om naar noorwegen of canada te verhuizen.
Bullet NL is het dan niet slecht voor het land dat het bevoorbeeld het eigen risico zo omhoog geschroefd word maar dat is niet het enigste probleem, ook word de maandelijkse kosten van de zorg omhoog gedaan en daarboven op nog heel veel uit het basispakket gehaald.
Het vervelende van regeren is dat je ook met de realiteit te maken hebt en niet alleen met idealen. Links heeft nu lang in de oppositie gezeten, maar die krijgt bij regeren uiteraard met dezelfde feiten te maken.
dan heb ik mij niet goed verwoord, excuses. Ik deel jouw opmerking in je 2e zin: "Hij steekt enorm veel tijd en energie in zijn bijdragen hier op GoT ...."Michielgb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:39:
[...]
[...]
Maar je doet Virtuozzo wel tekort. Hij steekt enorm veel tijd en energie in zijn bijdragen hier op GoT en het is van een niveau wat ik zelden op fora tegen kom, zeker qua inzichten en verbanden. Dat het niet altijd even makkelijk te doorgronden is is een ander verhaal.
En daar zit ook een van de antwoorden waarom links/groen/progressief relatief weinig draagvlak kan hebben, de verdeling binnen die specifieke gebieden. Zelfde vijver, met allemaal hekjes erin, en ook deze keer sprong werd weinig naar buiten gehengeld.DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:41:
[...]
Ik vraag me af wat Amsterdam en Rotterdam gaan doen. Zeker Rotterdam kan nog wel eens PvdA eindigen vanwege Aboutaleb. Amsterdam eerder D66/GL inderdaad. Utrecht in ieder geval GL.
Beetje als socio-economische kringen. Raakvlak, maar geen gedeeld fundament.
http://www.ad.nl/dossier-...t-stembiljetten~ae5965f6/
nou, dan denk ik dat morgenvroeg veel mensen die de Uitslagen tot het einde willen volgen, met slaperige koppies op hun werk aankomen hahaSoldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:44:
Ah, stembureau's blijven dus langer open door het tekort aan stembiljetten:

Michielgb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:39:
Maar je doet Virtuozzo wel tekort. Hij steekt enorm veel tijd en energie in zijn bijdragen hier op GoT en het is van een niveau wat ik zelden op fora tegen kom, zeker qua inzichten en verbanden. Dat het niet altijd even makkelijk te doorgronden is is een ander verhaal.
Soms iets teveel tijd, inderdaad
lijkt bijna wel sektarisch! haha
Dit soort kwalificaties willen we hier niet zien
[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 15-03-2017 20:51 ]
Denk dat veel mensen niet meer terug gaan en dus niet zullen stemmen.Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:44:
Hoop dat ze hiervan leren voor de volgende keer.
Jessias oblige!Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:48:
net nog eens een fragmentje van de meet up van Klaver gezien in AFAS in Amsterdam;
wat een clown
Anoniem: 525104
Precies hetzelfde, GroenLinks, wat een lachertje.Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:48:
net nog eens een fragmentje van de meet up van Klaver gezien in AFAS in Amsterdam;
*knip
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 15-03-2017 20:52 ]
Na zo'n campagneperiode lig ik ook na een half biertje al onder de tafel. Denk dat alleen Buma overeind blijft.Lekkerboeie86 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:49:
Ik ben benieuwd of er nog wat microfoontjes aan blijven staan op de partij feestjes. Zijn wel is wat ongelukkige uitspraken geweest onder het genot van een borreltje
Ik ben gaan stemmen in een zorginstelling. Een oud vrouwtje vroeg of ze hier kon stemmen waarop een van de mensen van het stembureau zei: Zolang u maar op onze partij stemt, Hahaha.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:46:
Altijd die verplichte praatjes bij het stembureau. Hebben jullie al gestemd, vroeg iemand aan de bureaucommissie. Het enige goede antwoord is wat mij betreft Ja, al vijf keer![]()
[...]
offtopic:
Soms iets teveel tijd, inderdaad
Dat soort dingen moet je dus niet zeggen op een plek waar mensen rondlopen met beginnende dementie.
Ik wou net zeggen dat is hipBasekid schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:51:
Chique animaties hoor!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:44:
Ik snap dat niet. Je doet er niets aan, het is een feit. Kun je beter lekker in je bedje liggen dromen. Morgenochtend weten ze het ook nog niet want op sommige plekken blijft het langer open, en volgens mij gaan ze daar pas tellen als ze dicht gaan.Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:45:
[...]
nou, dan denk ik dat morgenvroeg veel mensen die de Uitslagen tot het einde willen volgen, met slaperige koppies op hun werk aankomen haha
Hoe kunnen zij nou weten van jou beginnende dementie?Deadsy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:51:
[...]
Ik ben gaan stemmen in een zorginstelling. Een oud vrouwtje vroeg of ze hier kon stemmen waarop een van de mensen van het stembureau zei: Zolang u maar op onze partij stemt, Hahaha.
Dat soort dingen moet je dus niet zeggen op een plek waar mensen rondlopen met beginnende dementie.
[ Voor 22% gewijzigd door MrMonkE op 15-03-2017 20:54 ]
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Peilingen dienen enkel om een beeld te geven , niet om iest te sturen. Ze hebben geen nut buiten wat info geven.Virtuozzo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:31:
[...]
Peilingen hebben nut wanneer er geen richting uit volgt, en het tempo van blootstelling eraan relatief laag ligt. Des te meer gericht, des te hoger het tempo, des te effectiever de peiling als instrument van beïnvloeding.
De peilingen waren correct de conclusies die eruit volgde in sommige gevallen niet. Niet de fout van de peilingen.Een peiling is ook een mes wat aan meer dan één kant snijdt. Je kan je er zelf ook mee voor de gek houden, het kan ook doorslaan in negatieve effecten in reactie op te hoge blootstelling en/of te hoog tempo. Het eerste zagen bijvoorbeeld in het VK, het tweede in de VS.
En dat zegt in een moderne democratie weinig. Probeer gerust met je onderbuik gevoel een uitslag te voospellen, de peilingen zullen inde meeste gevallen veel nauwkeuriger zijn.Hoe dan ook, ik let meer op patronen van opkomst, bijvoorbeeld landelijke versus grootstedelijke bevolking, timing van stemgedrag van beiden, ga zo door. Wat we bijvoorbeeld de onderbuik noemen is direct herleidbaar tot enerzijds geo-economische segregatie, anderzijds demografische segmentatie.
Wetenschap vs gevoel.
Er werd geen specifieke partij genoemd, toch? Dan is er geen man overboord.Deadsy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:51:
Zolang u maar op onze partij stemt, Hahaha.
Natuurlijk wel.k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Peilingen dienen enkel om een beeld te geven , niet om iest te sturen. Ze hebben geen nut buiten wat info geven.
De grootste reden dat er zo'n opkomst is komt door de hoge scores van WIlders in de peilingen. (Denk ik)
Dat is het idee erachter. Maar het bekendmaken van peilingen zal altijd invloed hebben, de vraag is hoe groot die invloed is.k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Peilingen dienen enkel om een beeld te geven , niet om iest te sturen. Ze hebben geen nut buiten wat info geven.
Want iets waarnemen en bekend maken zal altijd invloed hebben op het resultaat.
Jij kijkt ook alleen naar wedstrijduitslagen op teletekst?MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:52:
Ik snap dat niet. Je doet er niets aan, het is een feit. Kun je beter lekker in je bedje liggen dromen. Morgenochtend weten ze het ook nog niet want op sommige plekken blijft het langer open, en volgens mij gaan ze daar pas tellen als ze dicht gaan.
Ik lees hier rare zaken, wethouder achter de tafel, stemadvies geven door medewerker.Bananenplant schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:54:
Wel grappig, toen wij gingen stemmen zat er een wethouder achter de tafel, nog nooit eerder gehad.
https://www.kiesraad.nl/v...embureau/leden-stembureauGeen politieke voorkeur uiten
De Kiesraad adviseert om terughoudend te zijn met de benoeming van personen die ook kandidaat zijn bij de betreffende verkiezing. Zij hebben immers belang bij de uitkomst van de stemming en kunnen daardoor als 'partijdig' worden ervaren door kiezers. De leden van het stembureau mogen tijdens de stemming geen blijk van hun politieke voorkeur geven. Zie Kieswet art. J 14.
Merkwaardig.
Uiteindelijk voor de minst kwade gekozen, al zijn ze niet al te integer.
Al hebben meer partijen daar last van.
En de pvv is een oppositie partij, meer zal hetniet worden, want verantwoording nemen doen ze niet.
[ Voor 28% gewijzigd door ArcticTiger op 15-03-2017 20:58 ]
Je doet er ook totaal niks (meer) aan, maar daarom kan het nog wel reuze interessant zijn om de ontwikkelingen te volgenMrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:52:
[...]
[...]
Ik snap dat niet. Je doet er niets aan, het is een feit. Kun je beter lekker in je bedje liggen dromen. Morgenochtend weten ze het ook nog niet want op sommige plekken blijft het langer open, en volgens mij gaan ze daar pas tellen als ze dicht gaan.
Ik moet morgen ook gewoon weer werken maar wellicht dat ik toch tot een uurtje of 1 op blijf
Ben ik met je eens, ze zouden enkel beeld moeten geven. Maar goed, welkom bij de mensheid. Beeld schept perceptie schept gedrag. Heel scherpe snede. Dan zit er al heel snel nut aan het inzetten ervan voor doelstellingen.k995 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:55:
[...]
[...]
De peilingen waren correct de conclusies die eruit volgde in sommige gevallen niet. Niet de fout van de peilingen.
[...]
En dat zegt in een moderne democratie weinig. Probeer gerust met je onderbuik gevoel een uitslag te voospellen, de peilingen zullen inde meeste gevallen veel nauwkeuriger zijn.
Wetenschap vs gevoel.
Kan best zijn dat het niet nuttig is, of gewenst. Maar goed, mensen.
Voorzichtig trouwens, ik zeg niet dat je met onderbuik een uitslag moet of kan voorspellen. Ik verwijs wel naar wat de onderbuik genoemd wordt, het middels beschikbare gereedschappen maar heel moeilijk in kaart kunnen brengen van effectief gedrag ongeacht het beeld wat men schept of geeft wanneer men er naar gevraagd wordt.
Wilders zit op 13%? Hoge score?MrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:56:
[...]
Natuurlijk wel.
De grootste reden dat er zo'n opkomst is komt door de hoge scores van WIlders in de peilingen. (Denk ik)

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2017 20:58 ]
Dat deuntjePinobigbird schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:33:
Oeh spannend, een aftelklok bij de NOS
Idd, hahaha. Ik vind het wel grappigGeert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:58:
nee zeg, die tune die NOS gebruikt nu met het aftellen tot 2100u......pfff lijkt wel Oud&Nieuw
![]()
Of David Blane (Die goochelaar) springt zo onder het buro vandaan.Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:58:
nee zeg, die tune die NOS gebruikt nu met het aftellen tot 2100u......pfff lijkt wel Oud&Nieuw
![]()
Irritant geluid inderdaad...Geert1976 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:58:
![]()
Waarom zou een wethouder niet in een stemlokaal mogen werken? Je merkte het er op geen enkele manier aan.Soldaatje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:57:
[...]
Ik lees hier rare zaken, wethouder achter de tafel, stemadvies geven door medewerker.
[...]
https://www.kiesraad.nl/v...embureau/leden-stembureau
Merkwaardig.
Precies mijn gedachte vandaag. Uiteindelijk ook op de VVD gestemd. Tevens vond ik Rutte gewoon sterk overkomen de laatste tijd en dat dien je ook te zijn als president.ArcticTiger schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:57:
Toch maar 2 stemmen voor de vvd. Heb tot het laatste moment staan twijfelen tussen vvd en pvv (proteststem)
Uiteindelijk voor de minst kwade gekozen, al zijn ze niet al te eerlijk imo
Tomorrow is not today!
Men stemt op iemand waar men helemaal niet op wil stemmen puur om duidelijk te maken dat degene waarop men wel wil stemmen fout bezig is.
Met als mogelijk resultaat dat men 4 jaar lang vast zit aan iemand die men niet aan de macht wil maar waar men wel heeft geholpen om deze aan de macht te helpen.
People as things, that’s where it starts.
Waarschijnlijk doelende op de eerdere hogere scores binnen de peilingen. Veel mensen die normaal niet zouden stemmen zullen nu mogelijk stemmen enkel om te voorkomen dat Wilders als grootste uit de bus zou komen.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
NPO Live werkt op dit moment wel, voor de geinteresseerden. ( http://www.npo.nl/live/npo-1 )
Nog 7 NLers hier gesproken, geen van allen hebben kunnen stemmen doordat ze het biljet te laat kregen. Waren VVD, GL en D66 stemmers. Beetje standaard voor NLers in het buitenland denk ik. Ik heb wel mijn biljet verstuurd, maar moest daar wel 20 Euro voor de koeriersdienst neerleggen. Alhoewel achteraf gezien de ambassade hier brieven nog op Maandag accepteerde....zonder daar bekendheid aan te geven.
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Idd maar die invloed is laag, genoeg studies die dit aantonen er zijn veel belangrijker factoren in verkiezingen.Deadsy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:57:
[...]
Dat is het idee erachter. Maar het bekendmaken van peilingen zal altijd invloed hebben, de vraag is hoe groot die invloed is.
Want iets waarnemen en bekend maken zal altijd invloed hebben op het resultaat.
Onderbuik gevoel liet mensen denken dat het geen brexit ging zijn (want de mensen zijn zo dom niet) en dat clinton verkozen ging worden.Virtuozzo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:58:
[...]
Ben ik met je eens, ze zouden enkel beeld moeten geven. Maar goed, welkom bij de mensheid. Beeld schept perceptie schept gedrag. Heel scherpe snede. Dan zit er al heel snel nut aan het inzetten ervan voor doelstellingen.
Kan best zijn dat het niet nuttig is, of gewenst. Maar goed, mensen.
Voorzichtig trouwens, ik zeg niet dat je met onderbuik een uitslag moet of kan voorspellen. Ik verwijs wel naar wat de onderbuik genoemd wordt, het middels beschikbare gereedschappen maar heel moeilijk in kaart kunnen brengen van effectief gedrag ongeacht het beeld wat men schept of geeft wanneer men er naar gevraagd wordt.
Echter toonde in beide gevallen de peilingen aan dat het dichte race was dat alle kanten uitkon.
Als ze me kenden me niet, was dit wel zo dan was er bij hun denk ik wel twijfel geweestMrMonkE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:52:
[...]
Hoe kunnen zij nou weten van jou beginnende dementie?
President? Is Willie en zijn familie dood dan?Spacey23 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:59:
[...]
Precies mijn gedachte vandaag. Uiteindelijk ook op de VVD gestemd. Tevens vond ik Rutte gewoon sterk overkomen de laatste tijd en dat dien je ook te zijn als president.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Dat snap ik ook niet. Helemaal als mensen dan ook nog eens roepen dat ze het absoluut niet eens zijn met de PVV maar uit protest er toch op hebben gestemd.Deadsy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:59:
Ik snap het idee achter een protest stem niet.
Men stemt op iemand waar men helemaal niet op wil stemmen puur om duidelijk te maken dat degene waarop men wel wil stemmen fout bezig is.
Met als mogelijk resultaat dat men 4 jaar lang vast zit aan iemand die men niet aan de macht wil maar waar men wel heeft geholpen om deze aan de macht te helpen.
Komt bij mij over als "ik vind dat het AIDS onderzoek te langzaam gaat dus heb ik me uit protest maar besmet met HIV"

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
CDA(19)
D66(19)
PVV(19)
GroenLinks(16)
SP(14)
PvdA(9)
CU(6)
PvdD(5)
50Plus(4)
Denk(3)
SGP(3)
Forum voor Democratie(2)
Technisch bij de NPO dus. Volgens hun staat alles op 0.
[ Voor 47% gewijzigd door Thomas op 15-03-2017 21:02 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Float like a butterfly, sting like a bee.
150 zetels voor Artikel 1!
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Denk toch 3 zetels, PVV 19, valt ook wel mee dus.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zou het niet ook een flinke klap voor de PVV zijn als ze op 19 zetels blijven steken?
Dit topic is gesloten.
Uitslagen: https://lfverkiezingen.appspot.com/nos/widget/main.html
Restzetelberekening: https://docs.google.com/s...TyTcwc/edit#gid=480323361