ph4ge schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:36:
[...]
Ik heb er een beetje moeite mee om op basis van 1 onderzoek te concluderen dat we ons allemaal niet zo druk moeten maken en dat alles goed gaat, waarbij dit ook nog niet eens het meest respectabele en onomstreden onderzoek is.
Sterker nog, misschien zijn we wel zo gelukkig, juist omdat we ons druk maken om ontwikkelingen die ons ongelukkiger maken.

Ik zeg toch niet dat het allemaal goed gaat én ik kom nog met een tweede bron aan (CBS) waaruit blijkt dat het helemaal niet slecht gaat.
Natuurlijk kan het altijd beter maar het wordt wat vervelend als we steeds maar doen alsof Nederland een verschrikkelijk land is of dat we daar heel hard naar op weg zijn.
Ik ben persoonlijk bijzonder blij dat ik en mijn kinderen hier geboren zijn. Heel veel beter gaat het niet worden als het ergens anders was....
incaz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:55:
[...]
Dat is dus geen antwoord op de richting of de bedoelingen van de VVD. Je zoomt in op het moment, negeert de actieve pogingen die er gedaan zijn om de situatie te verslechteren (en ook de onwil om zinvolle bezuinigingen door te voeren trouwens, zoals het aanpakken van de winsten die gemaakt worden door vage consultancy firma's die vooral goed zijn in het gamen van het declaratiesysteem, niet in het leveren van werkelijke zorg.)
Uiteraard zoem ik in op het moment. De richting is niet interessant. Als mijn kind om een snoepje vraagt zeg ik ook niet dat ze dan niet krijgt want als ze er nog 1.000 eet dat de kans op diabetes wel heel erg groot wordt.
Ik ben geen VVD'er en heb heel veel kritiek op de plannen van de VVD. Maar heb het dáár over ipv een doembeeld te schetsen waar we naar toegaan als het nog veel verder gaat.
[...]
Dat wordt vaak gesteld, maar zelden inhoudelijk onderbouwd. Misschien een mooi moment om daarmee te beginnen. Hoe kunnen we weten dat het 'deze aanpassingen zijn nodig zodat het een beetje betaalbaar blijft' waar is, en niet vooral een frase van een spindoctor om de aandacht af te leiden?
Feit: We geven 95 miljard uit aan de zorg
Feit: Dat is 14% van ons BNP
Feit: Er is een vergrijzing aan de gang waardoor de zorgkosten verder zullen toenemen en de mensen die het moeten betalen zullen afnemen.
Wat mij betreft is doorgaan op de huidige manier niet haalbaar. Hoe je het aan moet passen, hangt af van je politieke kleur. En ja, je kan ook niets doen dat is ook een politieke keuze. Wat mij betreft zal het, als je niets doet onhoudbaar zijn. Waarom denk jij dat het wel houdbaar is?
Hoe past bv de druk om winstuitkering door zorgverzekeraars hierin? (Oftewel: geld dat mensen, via premie en belasting, betalen aan zorgverzekeraars dat niet naar zorg gaat maar naar aandeelhouders.) In hoeverre is daar werkelijk sprake van het proberen de zorg 'een beetje betaalbaar houden'? En misschien is het wel strijden voor zwaargesubsidieerde zorg, maar waar gaan die subsidies dan heen en wie profiteert daarvan? De patienten? De directe zorgmedewerkers? Of aandeelhouders, consultants, verzekeraars, speculanten?
Nogmaals, er zijn hoop zaken waar ik het ook niet mee eens ben dus die ga ik helemaal niet verdedigen. Echter elke aanpassing framen als het om zeep helpen van de gesubsidieerde zorg terwijl het overgrote deel van de zorg nog steeds gesubsidieerd is, is onzin.
[...]
Huh, sure.
[...]
Onjuist. Dit is een pertinente leugen: er zijn veel dingen afgebroken die alleen maar leiden tot hogere lasten, alleen ongelijker verdeeld.
Als het een pertinente leugen is, kom dan met voorbeelden want dat praat wat makkelijker.
[...]
Je kletst wel erg gemakkelijk dat riedeltje na... duik eens de diepte in? Kijk daar eens voorbij?
Help eens mee. Wat klopt er niet aan? Dat we de aardgasbaten verkwanseld hebben of dat er vergrijzing is? Hoe moet ik daar voorbij kijken?
[...]
[...]
Dat zijn 2 terechte bezwaren. Het lijkt me alleen wel goed om op te merken dat op dit moment exact diezelfde tendensen zijn te zien in de VS. Waar de vrijheid zeker voor de armere mensen heel beperkt is: door hun afhankelijke positie en gebrek aan werknemersrechten of sociale zekerheid kunnen er allerlei eisen gesteld worden. (Denk alleen al aan de eindeloze drugstesten. Maar ook verkeerde meningen op de verkeerde plek kunnen echt wel tot problemen leiden.)
Voor de laatste keer, ik wil geen systeem zoals de VS en ook niet zoals Cuba. Vergelijkingen met andere landen op basis van een eventuele richting van besluiten is compleet nutteloos.
Volgende vraag: wat versta je onder een sociaal stelsel en wat vind je daarin belangrijk? Welke afbreuken zou je onaanvaardbaar vinden en wat zou je doen als het die kant op gaat?
Het compleet afschaffen van de bijstand of de AOW (zonder alternatieven) zou onacceptabel zijn maar ik verwacht niet dat het zover komt dus heb nog niet bedacht wat ik dan ga doen.
[...]
Ik vind het naar draagkracht bijdragen aan de samenleving een mooi uitgangspunt - maar dat is toch nou juist niet de insteek? De wajongers komen (zelfs als ze werken) levenslang niet meer uit de armoede, maar er worden nog altijd allerlei mensen boven de WNT uitbetaald. Ondertussen gaat het hogere tarief omlaag, dus het bijdragen naar draagkracht ook. (En vermogen en geldstromen via bv'tjes worden nauwelijks bekeken in de CPB-plannen, daar is weinig zicht op en dus weten we juist van de rijkste mensen niet echt hoeveel geld ze ter beschikking hebben.)
Naar draagkracht bijdragen blijft altijd de insteek maar dat is een hele grote range. Je kan iedereen alles laten inleveren en vervolgens 2k geven of je kan 2 belastingschijven hebben. Beide is bijdragen naar draagkracht. Op welk punt je in die range gaat zitten, verschild tussen jou en mij maar dat betekent niet dat ik niet voor bijdrage naar draagkracht ben.
En ja, ik vind dat als je hard werkt en veel verdiend en vervolgens veel spaart dat je daar best wel wat van over mag houden.
Je laatste punt is dat belastinginning eerlijker moet, dat onderschrijf ik volledig. Zowel voor bedrijven als voor personen.