j0ppie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:18:
[...]
. Prima allemaal, maar de bitcoin is tenminste wel een bubble die niet door de belastingbetaler gered hoeft te worden zoals de banken. En 1 die niet zorgt dat mensen een restschuld op hun hypotheek hebben.
Lol. Wat je zegt en wat je wil zeggen is echt precies het omgekeerde.
Als mijn spaarbank omvalt met mij spaarrekening van 100.000 dan krijg ik dat netjes vergoed. Lang leve DGS.
Als Bitcoin crasht met mijn investering van 100.000 krijg ik niks.
Het hypothekenstelsel heeft hier niets mee te maken. De crash van 2008 werd veroorzaakt door een bubbel omdat er waarde werd doorverkocht zonder dat deze daadwerkelijk een gelijkwaardig onderpand had. Dat is nu deels wat er met Crypto aan het gebeuren is. De totale waarde van Crypto is +300.000.000.000.
Maar stel nu in het theoretische geval dat iemand feitelijk aantoont, dat de daadwerkelijke waarde hier maar een fractie van is, dan zal iedereen zn geld weghalen en krijg je een bankrun (of CryptoRun).
Zelf verwacht ik niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren maar een correctie zal er zeker nog komen. Of dit over een maand, jaar of 5 jaar is weet niemand. Maar de hele Crypto-scène heeft alle kenmerken van een bubbel.
Betekent dit dat ik niet meer in crypto’s investeer? Nee. Maar ik spreid wel mijn risico’s. Zet niet alles in op BTC, maar verspreid het. Doe dit ook niet op vergelijkbare coins, maar verdiep je echt in de materie en verscheidenheid.
Blockchain is here to stay, daar ben ik van overtuigd. Net zoals ik ervan overtuigd ben dat de Bitcoin Bubble ooit een keer gaat knappen. De vraag is alleen of we pas net aan het opblazen zijn (wat ik vermoed), of dat hij op het punt van barsten staat. En dat weet niemand....