Tijdens de presale heb ik voor een klein bedrag in GET tokens geinvesteerd. (waarom: vooral om actief te leren als noob van het voor mij nieuwe fenomeen crypto/ICO. Ik ben op zoek gegaan naar voor mij interessante ICO - van NLse bodem, een product waar ik achter sta en waarvan ik denk dat het (internationaal) potentie heeft om te groeien.)
Nu
lees ik net dat er - ivm de koersstijging van ETH - grofweg 33% van de tokens worden geburned om over-value te voorkomen.
The hard cap of €15 million amounted to a subtotal of 54,981 ETH when we locked the ETH price on the 14th of November at €275/ETH. To raise the hard cap we would have sell all of our tokens issued in the public crowdsale; 36.9 million GET. But as most of you’ll be aware the value of Ether has increased to €403 (at the moment of writing) meaning that if we would hit our hard cap we would raise €22,267,374.79 this is an excess of €7,268,185.51 over our maximum cap. This is red-flag from a value investor perspective as this will mean that according to our own models, the project is overvalued from the start(we are possibly issuing too much tokens). To ensure this doesn't happen we are going to mint and burn unsold GET tokens. By burning we ensure the excess token can never come into circulation and therefor our hard cap will be re calibrated to €15 million. With this we are thus reducing possible maximum circulating supply.
Omdat er minder tokens zijn bij eenzelfde market cap stijgt de (theoretische?) prijs per GET:
Old average price per GET token: €15 million/36.9 million GET = €0.41/GET
New (estimate) price per GET token: €15 million/26.7 million GET= €0.57/GET (28% increase).
Betekent dit dat alle tokens die vóór de burn zijn gekocht opeens meer waard zijn na de burn? Ik begrijp dat het altijd afwachten is wat een coin doet wanneer deze op exchanges te verhandelen zijn, maar:
The eventual value of the token still has to be established, while it is of course somewhat correlated/influenced by the initial issuance price, in the end the value of the token on the long run will be determined by its utility value.
De reden van de burn is dus "over value" van het totale project. Maar wat gebeurt er als de ETH waarde weer zakt? Dan kan de max market cap nooit worden gehaald, zelfs al alle tokens verkocht zouden worden?
Waarom de stap via ETH en niet de tokens beschikbaar maken door direct aan te kopen in EUR/UDS/.. Voorkom je dan niet op voorhand situaties waarin er tokens halverwege een ICO geburnd moeten worden? Er zijn ICOs waar dit wel al gebeurd, maar waarom kiezen ICOs er toch voor om aan te kopen via ETH/ andere coin?