Feitelijk klopt het verhaal wel.
Maar wat niet word vemeld is dat het verbruik van het netwerk niet afhangt van de hoeveelheid transacties, dus als Bitcoin (of een andere cryptocurrency) wereldwijd door vele mensen dagelijks gebruikt wordt, dan is het energieverbruik niet per se hoger dan dat het nu is (het kan wel, als minen financieel aantrekkelijker wordt, maar het hoeft niet).
In een toekomst met een grootschalig gebruikte cryptocurrency, met layer-2 lightning netwerken en al dat soort gekkigheid, zal het verbruik per transactie dan ook orders van grootte lager liggen dan wat het nu is. Het daadwerkelijke gebruik van cryptocurrency staat nog in de kinderschoenen, maar de mining operaties zijn al heel wat volwassener en grootschaliger.
Dit komt deels doordat verreweg het grootste gedeelte van de inkomsten van het minen voortkomt uit de uitgifte van nieuwe bitcoins. Hierdoor is er geen sterke link tussen de winstgevendheid van minen en het transactievolume. Er komt langzamerhand verandering in. Waar een paar jaar terug de transactie-fees verwaarloosbaar waren voor miners, zijn ze dat inmiddels niet meer (~15% van de totale opbrengsten). Naarmate de nieuwe uitgifte verder daalt (halvering iedere 4 jaar) en de totale fee-inkomsten verder stijgen, zal de winstgevendheid van het minen steeds sterker gekoppeld worden aan het transactievolume. Op dat moment zullen de mining-kosten van een transactie (electriciteit, hardware, enz...), gedwongen door economische krachten, iets lager liggen dan de te betalen fee.
SmartCazeX schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:15:
Vraagje, momenteel gebruik ik Google Authenticator op mijn Android telefoon voor toegang tot Exchange Bitstamp. Binnenkort ga ik op vakantie naar het buitenland en gebruik ik een SIM kaart van een lokale provider aldaar (vanwege lage bel/internet kosten). Kan ik dan nog steeds gebruikmaken van Google Authenticator voor toegang tot Exchange Bitstamp? Of moet ik mijn Nederlands SIM kaart weer terugstoppen? Wie o wie weet dit?
Google Authenticator is niet gekoppeld aan een telefoonnummer of uberhaubt een telefoon. Het enige dat nodig is, is een enigszins nauwkeurige klok en de geheime code (eventueel in de vorm van een QR code) die je hebt ingevoerd bij het activeren. Zolang deze code in de app opgeslagen blijft, kun je de authenticator blijven gebruiken.
De Authenticator is in feite niets meer dan een app die de operatie
code:
1
| hashfunctie( secret + huidige_tijd ) |
uitvoert en dat op het scherm toont. Dit algoritme is open source en gestandaardiseerd. Google Authenticator is de meest gebruikte implementatie, maar er zijn allerlei alternatieven en iedere programmeur kan zelf een eigen versie maken.
[
Voor 25% gewijzigd door
Rannasha op 24-10-2017 13:22
]