Tominatie schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:36:
Ik vraag me af hoe het nou zit met Tether (USDT), ik las hier laatst dat de Bitcoin eigenlijk kunstmatig enorm in waarde stijgt door 'nep geld' wat uit Tether afkomstig is. Nu snap ik dat niet zo goed, iemand die mij hier meer over kan vertellen?
USDT is een crypto-token dat door het bedrijf Tether wordt uitgegeven. Tether zegt dat USDT 1:1 om te wisselen is voor USD, maar omdat ze al lange tijd problemen hebben met hun bank-relaties, kunnen ze die ruil in veel gevallen (voornamelijk voor kleine hoeveelheden) niet waarmaken.
Altcoin exchanges, die geen mogelijkheid tot fiat-stortingen of opnames hebben, bieden vaak een BTC/USDT paar aan om hun gebruikers toch een soort pseudo-fiat te bieden. Daarnaast biedt Bitfinex de mogelijkheid om een USD saldo in USDT te laten uitbetalen.
Omdat USDT een crypto-token is, is op de blockchain eenvoudig te volgen hoeveel USDT er in omloop zijn. Zo nu en dan komt er dan ook het bericht dat er X aantal USDT bij zijn gekomen. De bankrekening van Tether is daarentegen niet zomaar in te zien. Normaalgesproken zou Tether minstens 1 USD op hun rekening moeten hebben voor iedere USDT die in omloop is, om de belofte dat USDT 100% gedekt is waar te maken.
Sommigen beweren dat dit niet zo is en dat Tether USDT in omloop brengt zonder dat daar USD-stortingen van klanten tegenover staan. Deze USDT zou dan op de markt worden gebracht om BTC mee te kopen. Dit zou extra koop-druk op BTC (en andere cryptocurrencies) geven, zonder dat daar daadwerkelijk geld tegenover staat. Tether is nauw verbonden aan Bitfinex en de theorie is dan ook dat Bitfinex via deze constructie een hypothetisch tekort aan geld probeert weg te werken.
Er is geen bewijs voor deze theorie. Er is ook geen bewijs voor de ontkenning ervan. Tether zegt bezig te zijn met een uitgebreide audit. Ze hebben de tussentijdse bevindingen van het audit-bedrijf gepubliceerd over de stand van zaken in September. Toen bezat Tether net zoveel USD als dat er USDT in omloop waren.
Een probleem met de theorie is dat dit een erg opzichte method zou zijn voor Bitfinex om geld te printen. Omdat USDT op de blockchain leven, is iedereen getuige van de schepping ervan. Als Bitfinex oneerlijk zou willen handelen, dan zouden ze simpelweg in hun database het eigen account een hoger saldo geven en daarmee Bitcoin kopen. Zo'n actie zou net zo min door een audit heenkomen, maar het zou voor de buitenwereld volkomen onzichtbaar zijn en daarom minder argwaan opwekken.
Dat is standaard Amerikaanse contract-terminologie. Ze houden zoveel mogelijk rechten in eigen hand. Er wordt veel te veel ingezoomed op dat stukje uit de T&C van Tether. Veel bedrijven hebben vergelijkbare dubieuze paragrafen in hun voorwaarden, waarin staat dat het bedrijf bijna alles mag en de klant bijna nergens recht op heeft.
[
Voor 9% gewijzigd door
Rannasha op 18-12-2017 16:58
]