Ik snap helemaal hoe je tegen leergeld aankijkt. Zo ben ik begin dit jaar ook begonnen met 20 euro (inmiddels wat meerMaarten2212 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:43:
Ik heb een vraagje over hoe te handelen in cryptocurrencies met een klein bedrag, ik weet niet of ik dit hier op de juist plek vraag? Ik volg dit topic en dit topic al een tijdje, maar ben nog niet veel wijzer geworden over specifiek mijn situatie.
Mijn situatie:
Ik ben student en wil graag wat leren in cryptocurrencies te handelen, twee jaar terug heb ik enkele euro's geïnvesteerd in BTC en dat is nu ongeveer 36 euro geworden.
Mijn plan is om te beginnen met 50 extra's euro's om wat bekend te raken met handelen. Ik weet dit is een klein bedrag en ik zal hier dus geen hoge (absolute) winsten op maken maar het is echt puur om uit te zoeken hoe alles werkt.
Wat ik graag wil:
- graag geen identificatieplicht (ik vind het prima om mij te identificeren als ik mijn geld over een paar jaar wil omzetten naar euro's)
- een lage fee, ik wilde laatst van mijn Coinbase wallet 10 euro overmaken naar Electroneum maar zag dat de fee boven de euro was (dus meer dan 10%). Ik zoek dus iets met een %-fee dus als ik weinig euro investeer ik ook weinig fee betaal. Bij coinbase was er dacht ik een absolute fee, om zo winst te maken moet er wel heel veel koersstijging zijn.
Tenslotte, ik vind het leuk om veel tijd te steken in snel handelen. En ik snap dat ik die 50 euro niet opeens verdubbel met handelen, het is meer om het te leren. Ik heb het er helemaal voor over om uren bezig te zijn met kopen en verkopen voor maar een euro winst.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De grootste limitatie hier is dat je je niet wilt identificeren. Mijns inziens zijn dit handige volgende stappen:
1. Kies een exchange uit met veel keuze aan coins, lekker volume, lage eisen voor identificatie (tenminste, als je niet wilt withdrawen - als je dat wel wilt ben je bijna altijd de klos) en, belangrijk, lage fees (mik op 0.15% maker fee of lager). En eventueel een fijne API als je die kant op wilt.
2. Maak daar een account aan. Wacht, maak er maar overal een aan (zonder ID natuurlijk), dan zie je meteen of je zo'n exchange lekker vindt werken en dan vind je de eventuele beperkingen/voorwaarden die pas achter de login-wall staan.
3. Koop met je euro's extra coins en stuur die (en je Coinbase-spul) naar de exchange van je keuze. Kopen op een exchange die fiat ondersteunt (Bitstamp, Kraken) is het goedkoopst, maar dat zal je waarschijnlijk een kopie ID kosten. Als alternatief kun je litebit etc. overwegen. Als je ETH koopt i.p.v. BTC heb je waarschijnlijk lagere (miner) fees bij het depositen naar de exchange. Ga wel eerst via een eigen wallet (bijv. myetherwallet), gewoon voor de zekerheid, en bovendien is dat nog leerzaam ook.
4. Laat alles lekker op die exchange en ga lekker handelen. Wanneer je wilt cashen zul je potentieel wel nog je identificatieprobleem tegenkomen, maar zoals je schrijft, dat zie je dan wel weer.
Exchanges waar ik aan denk, maar de verificatie aldaar is voor mij lang geleden, zijn Poloniex (hoog volume, vrij lage fee, maar vrij shady management - voor die 70 euro wel te gokken) en Bittrex (meer alts dan Poloniex, in het algemeen een iets nettere club, maar ik geloof wel een iets hogere fee).