k53 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:18:
[...]
Ik doe mijn best om het te begrijpen maar begrijp het echt niet.
Wat bedoel je met "in eigen bezit hebben"?
Als ik het goed heb heeft toch niemand zijn 'coins in eigen bezit'? Het "bezit" van zo'n cryptomunt is toch maar een vermelding in de blockchain dat er x-aantal coins zijn toegekend aan een bepaald adres. Zoals dat eigenlijk in een boekhouding gedaan wordt. Diegene die de private sleutel tot dat adres heeft kan dus transacties maken met de beschikbare munten toegewezen aan dat adres.
Als ik zeg dat "mijn bitcoins op Coinbase staan" bedoel ik toch gewoon dat de private sleutel tot mijn adres op de bitcoin blockchain worden bijgehouden door Coinbase.
"Coins in eigen bezit hebben" is een veel gebruikte manier om te zeggen "de private keys van de adressen die het saldo bevatten in eigen bezit hebben". En dat bedoel ik in dit geval dus ook. Als de private key hebt, dan kun je iets met de fork-coins doen. Als je deze niet hebt, dan ben je afhankelijk van de dienst die jouw coins / keys beheert.
Om terug te komen op de vraag over hoe geforkte munten al dan niet beschikbaar worden...
Ik neem aan dat je met "je BTC in eigen bezit hebben" bedoelt dat je je private sleutel op een hardware wallet hebt staan ofzo (of een software wallet die je zelf lokaal draait) ?
Ja.
Ik raak er echt niet aan uit.. hoe heeft de plaats waar je je private sleutel bijhoudt invloed op het al dan niet kunnen gebruiken van een bepaald saldo op een afgesplitste blockchain...?
Kan je het verhelderen en zeer concreet maken?
Om een transactie te ondertekenen moet je de private key gebruiken. Als je private keys in handen zijn van een online dienst als Coinbase, dan regelen die het proces van ondertekenen voor je. Fork-coins gebruiken een ander transactie-formaat dan bitcoins (hopelijk, anders doen ze iets verkeerd), dus als je een fork-coin-transactie wil maken en versturen, dan moet de private key in een wallet-applicatie van de fork-coin worden geladen.
Als je zelf de private key hebt, dan kun je dat doen. Heeft een dienstverlener de private key, dan ben je afhankelijk van wat deze doet. Sommigen zullen de fork-coins beschikbaar stellen, anderen niet. Hoe relevanter / waardevoller de fork-coin, hoe groter de kans dat ze de moeite zullen doen. Maar de combinatie van Coinbase en de laatste onzin-forks is vrij hopeloos wat dat betreft.