Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De FIA zit gewoon in een impasse: aan de ene kant willen we de echte nummer 3 (Kimi) op het podium zien. Die verdient het om daar te staan, want hij is als 3e in de eindstand opgenomen. Als je Verstappen daar laat staan beloon je de nummer 4 met een podiumceremonie en beroof je de nummer 3 daarvan. Dat is ook niet fair. Er was vorig jaar in Mexico ook een hoop commentaar op de stewards dat ze zolang hebben gewacht met het uitdelen van een straf aan Vettel, waardoor de verkeerde rijder daar de beker in ontvangst mocht nemen en Daniel geen podiumceremonie heeft gehad.
Maar dat geklooi met straffen zorgt er ook voor dat Kimi er ook niet echt van kan genieten. Nu toont hij sowieso weinig emoties, maar je zag aan zijn houding wel dat hij het niet echt een fijne 3e plek vond zo.
Wat mij vooral dwars zit is de inconsequentie van het straffen. Als ze daar nou eens wat aan doen... Zoals ik al zei: F1-coureurs zijn net kinderen: "Als hij daar de bocht mag afsnijden / wijd mag gaan, mag ik dat ook". Je moet consequent bestraffen en dan volgen ze de regeltjes wel. Of je moet de banen aanpakken: 2m gras direct buiten de lijnen en daarna pas weer asfalt. Zo zien we een flinke verslechtering van de rondetijd als iemand eens de bocht mist, maar rijden ze hem niet ineens oncontroleerbaar de bandenstapels in. Het is toch bizar dat er meer asfalt buiten de baan ligt dan erop?
Wat de FIA overigens wel goed deed (vind ik) is dat de straf snel uitgedeeld werd en er met beelden direct duidelijk gemaakt werd waarom de straf was uitgedeeld. We hebben nu geen discussie over of de straf terecht is of niet: hij is met 4 banden buiten de baan geweest. De discussie moet gaan over de inconsequentie van het bestraffen of de manier waarop de regel moet worden toegepast, maar de straf klopt naar de letter van de F1-wet.
Edit: Of roep de coureurs voor het podium nog even bij elkaar in een kamertje, stel de podiumceremonie max 5 minuten uit en hoor hun verhaal. Dat schijnt volgens Christian Horner afgesproken te zijn na Mexico, dat de rijders in zo'n geval gehoord zouden worden.
[
Voor 25% gewijzigd door
Grrrrrene op 23-10-2017 09:45
]