Goed, Roborock binnen door aardige buurman die hem had aangenomen. Tijd dus voor de eerste indrukken, en vooral vergeleken met mijn oude Hombot.
Dat begint direct ermee dat hij significant zwaarder is, en er iets groter uitziet, al lijkt dat vooral door ronde vorm te komen ipv meer vierkante van de Hombot. Bij het aanzetten is direct iets anders duidelijk: Hij maakt heel veel meer herrie dan een Hombot. Los van als hij bezig is met over drempels/stoelen heen te rijden is een Hombot behoorlijk stil, en kan je gewoon erdoorheen slapen als hij kamer ernaast bezig is, dat gaat je niet lukken bij een Roborock. Niet erg voor mij, want hij mag mooi zijn werk doen als ik niet thuis ben.
Als eerst heb ik hem met wat dozen opgesloten bij mijn eettafel stoelen, en dat was direct duidelijk: Die heeft een virtuele muur nodig, want hoewel een Hombot zich er met enige regelmaat op vast rijdt, lukte het de Roborock wel eroverheen te komen. Waarom heeft hij dan een virtuele muur nodig? Omdat hij niet meer terug de andere kant eroverheen kwam, en dus vast zat.
Volgende stap maar verbinden ermee en docking station neerzetten. Verbinden lukte redelijk soepel, ondanks dat ik ook een 5GHz WiFi op zelfde SSID actief heb. Bij docking station toch een klein esthetisch minpuntje: Bij de Hombot is een langer snoer meegeleverd, met ruimte om die achter in het dock op te rollen. En ja, daardoor is het dock wel groter, maar overall vind ik dat toch een beter ontwerp.
Wat me ook wel verbaasde was dat hij elke muur lijkt te checken met zijn bumper. Ik neem aan dat het is om door gordijnen enzo te kunnen rijden, maar een Hombot rijdt veel netter om obstakels heen, ondanks dat die enkel ultrasoon sensoren heeft. Ook iets wat verder niet veel uitmaakt, omdat imo de beslissing wel een bumper te hebben, itt een Hombot, de betere is. Maar ik had verwacht dat hij netter om zaken heen zou rijden.
Verder is hij vooralsnog nergens op vast gelopen, en is hij nu netjes zijn werk aan het doen. Op de app kan je hem volgen, en ook al ingesteld dat hij als ik op mijn werk ben moet schoonmaken, dus ben benieuwd hof hij dit verder goed schoonmaakt. Dan stel ik de no-go zone in voor mijn stoelen, en gaan we verder zien. Overigens heeft hij dus direct naar firmware geupdate waar no-go zones in zitten.
Edit: En hij is klaar. Eén keer vastgelopen op een schoenveter. Normaal is die er niet, en (volgens mij) op Roomba's na kunnen ze geen van allen daar goed mee overweg. Met iets meer dan een minuut per vierkante meters is het geen snelheidsmonster, maar goed, ook niet nodig. Itt mijn Hombot rijdt hij in één keer goed zijn dock op, daar heeft Hombot wat meer moeite mee.
De app viel me trouwens alles mee. Er zijn wel wat dingen om het wat gebruiksvriendelijker te maken, maar onder de streep heeft hij alleen mijn locatie gekregen als permissie, en meer niet.
[
Voor 11% gewijzigd door
Sissors op 29-11-2018 21:32
]