Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.043 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:35
Wodan89 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:43:
[...]

Ik zou graag een kleine toevoeging zien aan de Tabel,
- Word de Defrost Energie afgetrokken van de geleverde energie?
- opgegeven Everbruik incl / excl pomp enz?

Bij mijn eigen pana word de pomp mee geteld bij het totaal verbruik.
bij mijn ouders ( 7,5kw ecodan) niet.
Bij een CV ketel kijkt de normale gebruiker ook niet naar het E verbruik van de pomp dus waarom bij een warmtepomp wel of niet?
Dat is al eens in discussie geweest. Als je vergelijk met gasstook dan moet je de CVpomp inderdaad corrigeren ten gunste van de WP. In ons overzicht laten we de aardgas weg en monitoren we alleen de performance van de WP. Een ieder kan zijn eigen correctie daarop loslaten. Bij full electric zero.
Wat betreft defrosts. Er zijn warmtemeters die niet en wel terugtellen. Het blijkt uit metingen dat het effect van de defrosts heel beperkt is. Er wordt warmte onttrokken aan de woning met de WP op en laag pitje. De warmte moet later door de WP met een COP van c.a 4 weer worden toegevoerd. Op Jaarbasis <2%
Voor de eenvoud van de monitoring laten we het weg. Het gaat om een globale indicatie(grote verschillen) van de performance van de warmtepomp op langere termijn en niet teveel achter de komma.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:35
godfriedd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:00:
[...]

Ik hoopte dat dat het was. De F-gassen monteur die hem in eerste instantie heeft neergezet vond het niet nodig hem bij te vullen ondanks dat dat wel in de installatiehandleiding staat (ik heb 30m koelleiding en de standaard vulling is voor max 10m). Ondanks dat er nu 400g is bijgevuld doet dat helaas weinig met het geluid. De herrie wordt ook wel grotendeels veroorzaakt door de ventilator heb ik het idee. Een lage bromtoon die overal doorheen dringt.

Mijn eigen pirmitieve iphone-app gaf aan 57dB op max vermogen op 1m van de unit (niet recht in de luchtstroming maar wel recht voor de compressor. Nu ik wat met glaswol heb zitten klooien is het in ieder geval al 50dB geworden maar dat vind ik alsnog erg veel aangezien dat geluid uren achter elkaar klinkt op koude dagen. Als je niet weet wat het is lijkt het alsof iemand in de buurt permanent met een schuurmachine aan de gang is.
staat hij op een beugel opgesteld of op een blok beton?
moet hij vol vermogen draaien? :9

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
godfriedd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:51:
[...]
Heb je toevallig een dB-meting gedaan mét en zonder die uitblaasdemper op vol vermogen?
Nee dat niet, maar het scheelt wel (op het gehoor getest met en zonder demper)
Maar met deze buitentemperaturen van 1 graad, hoor ik toch wel ook een lagere continu bromtoon (van de fan denk ik). Boven de 4 graden buitentemperatuur is het een stuk stiller, tot zelfs muisstil.

Maar ik ben omgeven door buitenmuren, dat scheelt ook erg veel.
Ik draai zoveel mogelijk op de laagste last (wat kan door een buffervat en de afgifte in de vloer is ook niet overdreven grote capaciteit, maar wel veel leidingen"kjes" - uponor mintec)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2017 21:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Wodan89 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:10:
[...]

staat hij op een beugel opgesteld of op een blok beton?
moet hij vol vermogen draaien? :9
Hij staat op beton. In eerste instantie stond hij op trillingsdempers. Ik heb hem nu sinds een paar dagen direct op het beton bevestigd met keilbouten.

Hij draait nu wel redelijk wat uren op vol vermogen. Ik ben er nog niet over uit of de 7,5kW voldoende gaat zijn of niet voor mijn woning. Er gaan nog veel verbeteringen aan het huis worden doorgevoerd ten gunste van de toekomstige warmtevraag. Zo is het gehele dak nu nog niet geïsoleerd (160 m2). Is er nu nog een deel van de muur aan mijn tuinkant ( 5m2 steens muur) niet geïsoleerd omdat daar openslaande tuindeuren inkomen met HR++ glas (vergunning daarvoor is net verkregen net als voor dakisolatie, het is een monument vandaar vergunningsplichtig). Bovendien staat het aangrenzende huis op dit moment nog leeg en is die volledig onverwarmd. Dat gaat ook nog wel schelen verwacht ik. Resultaat is heel wat uren op volle kracht. Ik verwacht dat vandaag een record gaat zijn qua energieverbruik. Gisteren was ook flink met 23 kWh.

• Wodan89
godfriedd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:24:
[...]

Hij staat op beton. In eerste instantie stond hij op trillingsdempers. Ik heb hem nu sinds een paar dagen direct op het beton bevestigd met keilbouten.

Hij draait nu wel redelijk wat uren op vol vermogen. Ik ben er nog niet over uit of de 7,5kW voldoende gaat zijn of niet voor mijn woning. Er gaan nog veel verbeteringen aan het huis worden doorgevoerd ten gunste van de toekomstige warmtevraag. Zo is het gehele dak nu nog niet geïsoleerd (160 m2). Is er nu nog een deel van de muur aan mijn tuinkant ( 5m2 steens muur) niet geïsoleerd omdat daar openslaande tuindeuren inkomen met HR++ glas (vergunning daarvoor is net verkregen net als voor dakisolatie, het is een monument vandaar vergunningsplichtig). Bovendien staat het aangrenzende huis op dit moment nog leeg en is die volledig onverwarmd. Dat gaat ook nog wel schelen verwacht ik. Resultaat is heel wat uren op volle kracht. Ik verwacht dat vandaag een record gaat zijn qua energieverbruik. Gisteren was ook flink met 23 kWh.
23kwh valt nog wel mee :P vorige winter wel een dag gehad met 50kwh ( 24h bedrijf volgas )
ik denk dat je met 7,5kw wel uit komt als je hem 24/7 laat draaien.
welke afgifte temperatuur draai je?
direct op een zwaar betonblok word hij wel stiller van is mijn ervaring.

je kan hem met een kabeltje begrenzen op 75 of 50%.
mocht je voor een andere unit willen gaan. een puhz-sw 100 vha past kwa aansluitingen mogelijk ook.
alleen zit je dan met een b25 groep.
wel is een grotere unit in deel last stiller als een kleine op vol vermogen

en iemand vinden voor jou 7.5kw unit :P

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand een formule/schema om mijn aansluiting te checken?
Ik heb een standaard Elektra aansluiting in mijn huis.
En gebruik hier en daar natuurlijk al wel wat. [ Inductie, pc, koelen, vriezen, enz enz ]

Ga ook over op WP en E Boiler....
Maar kan dit leihuu ?
Hoe meet ik wat mijn aansluiting aan kan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• godfriedd
Wodan89 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:30:
[...]

23kwh valt nog wel mee :P vorige winter wel een dag gehad met 50kwh ( 24h bedrijf volgas )
ik denk dat je met 7,5kw wel uit komt als je hem 24/7 laat draaien.
welke afgifte temperatuur draai je?
direct op een zwaar betonblok word hij wel stiller van is mijn ervaring.

je kan hem met een kabeltje begrenzen op 75 of 50%.
mocht je voor een andere unit willen gaan. een puhz-sw 100 vha past kwa aansluitingen mogelijk ook.
alleen zit je dan met een b25 groep.
wel is een grotere unit in deel last stiller als een kleine op vol vermogen

en iemand vinden voor jou 7.5kw unit :P
24h vol gas kan ik niet maken hier in de buurt denk ik (midden in in de stad). Dat kabeltje waar jij het over hebt heb ik er al tussen zitten. Hij springt elke avond om 21u op 50% tot de volgende ochtend 08u. Ik merk wel dat hij bij deze temperaturen op 50% al niet zoveel meer voor elkaar krijgt. Ik heb een flink afgiftesysteem (160 m2 vloer- en wandverwarming) en draai op war. Met deze temperaturen zou hij rond de 30 graden erdoorheen moeten pompen. Op hoog vermogen haalt hij dat wel maar op 50% komt hij maar tot 25-26 graden (een deltaT van 2-3). Ik moet zeggen dat mijn 'betonblok' nog een beetje provesorisch is. Dat zijn namelijk aan beide kanten 3 aan elkaar bevestigde betonnen terrasbanden. Ik schat in totaal iets van 100kg. Dat kan nog wel wat beter denk ik komend voorjaar.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dylantje2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:30:
En gebruik hier en daar natuurlijk al wel wat. [ Inductie, pc, koelen, vriezen, enz enz ]

Maar kan dit leihuu ?
Je kunt in een eigen topic een foto van je meterkast plaatsen. Met wat mazzel staan je hoofdzekeringen erop, of kan iemand je daarmee de goede kant op wijzen.
Netbeheerders weten het vaak zelf ook niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• godfriedd
Dylantje2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:30:

Maar kan dit leihuu ?
Een 'standaard' aansluiting is in Nederland vaak 1x35A of 3x25A. Dat eerste komt het meest voor naar mijn idee maar het is afhankelijk van hoe oud je huis is. Je kunt het aan je hoofdzekeringen zien of soms op je energierekening. Een echte formule is er niet voor maar je kunt wel rekenen met een 'gelijktijdigheidsfactor'. Dat houdt in dat als je alle maximale vermogens van je apparatuur optelt en dat maal 60-70% doet moet je niet boven het totale maximale vermogen van je hoofdzekering(en) komen. Een 1x35A hoofdzekering is 8kW en kun je met een gelijktijdigheidsfactor van 70% voorzien van 11.5kW aan apparatuur, waar een 3x25A 17 kW is en die is met 70% gelijktijdigheid aan te sluiten tot ca 24 kW. In theorie kun je de grenzen opzoeken aangezien hoofdzekeringen er niet zomaar uitspringen bij kortstondig hun maximale vermogen en ook niet bij 110% belasting maar hoe verstandig dat is ga ik me niet over uitlaten.

Als je bijvoorbeeld elektrisch rijdt moet je gelijktijdigheid dichter richting 100% nemen omdat die langere periodes op een hoger vermogen stroom afnemen. In feite is dat bij een wp ook al het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door godfriedd op 30-11-2017 22:15 ]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 16:00
Wodan89 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:48:
[...]

Vermogen kun je beter te veel hebben dan te weinig. neem van mij en andere hier aan dat het opgegeven vermogen EX DEFROST + stilstand tijd. bv het gemiddeld thermisch vermogen van een 7,5KW ecodan kan met koud mistig weer ( 1 a 2c) zomaar teruglopen naar een kleine 6KW. ... als je dan ook nog SWW wil maken word dat wat krap. ik zou gaan voor een 11.2kw zubadan. heb je altijd genoeg sww en vermogen bij koud weer. is hier al meer gezegd dat ze meer lawaai kunnen gaan maken als een wp vol vermogen draait en half ingevroren is.
Thanks, maar die mening deel ik niet. Stamt een beetje uit dezelfde tijd voor mij als "neem maar een CW6 ketel dan heb je altijd genoeg SWW". de EPC berekening die ik heb laten maken stelt een Fujitsu WC06 (met een max vermogen van 4,39KW) als voldoende. Deze EPC berekening is volgens bouwbesluit, en wij gaan ruim hoger met alle waardes.

Indien ik meer SWW nodig heb, komt er in de toekomst een zonneboiler systeem bij, of iets dergelijks. wordt iig rekening mee gehouden.

Stukje van EPC berekening:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Verwarming- en warmtapwatersystemen
verwarming/warmtapwater 1

Opwekking
toestel - warmtepomp Fujitsu Waterstage WC06 i.c.m. losse boiler WAH200a
temperatuurtraject / ontwerpaanvoertemperatuur &#952;sup &#8804; 35°
energiefractie warmtepomp 0,993
type bijverwarming elektrisch element
bijstooktoestel geïntegreerd ja
transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 268 W/K
warmtebehoefte verwarmingssysteem (QH;nd;an) 36.272 MJ
hoeveelheid energie t.b.v. verwarming per toestel (QH;dis;nren;an) 36.272 MJ
hoeveelheid energie t.b.v. warmtapwater per toestel (QW;dis;nren;an) 9.955 MJ
opwekkingsrendement verwarming - warmtepomp (&#951;H;gen) 6,300
opwekkingsrendement warmtapwater - warmtepomp (&#951;W;gen) 2,000
opwekkingsrendement - bijverwarming (&#951;H;gen) 1,000

Kenmerken afgiftesysteem verwarming

Type warmteafgifte (in woonkamer)
type warmteafgifte vloerverwarming
positie Binnenvloer
Hoogte < 8 m
&#951;H;em 1,00

regeling warmteafgifte aanwezig ja
afgifterendement (&#951;H;em) 1,000
Kenmerken distributiesysteem verwarming
buffervat buiten verwarmde ruimte aanwezig nee
verwarmingsleidingen in onverwarmde ruimten en/of kruipruimte nee
distributierendement (&#951;H;dis) 1,000
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:05:
[...]

Ik deel je conclusie, als al die isolatiemaatregelen ed. nog niet tot een 'kleinere' WP leiden, wat dan in vredesnaam wel. 4.39kW bij -10C, je kunt dan ruim 105kW warmte per dag produceren. Als je huis volgens ontwerp gebouwd wordt, geen bouwfouten, moet dat voldoende zijn.
Precies wat ook in de berekening staat, we laten een luchtdichtheidsmeting doen en nemen expres een WTW (ontworpen door Brink zelf, ivm efficiëntie in leidingwerk) om zo min mogelijk vermogen nodig te hebben.

Heb nu een tegenvoorstel van een Loria 6008 (8kw) met een 300L boilervat. Ik wil nog lager... Niet perse qua Boiler, maar denk dat een 190/200L boiler voldoende is.

Waar ik nog wel een vraag over heb, hoe ver kan een buitenunit van een binnenunit staan? Wij willen hem naast de schuur plaatsen zodat hij uit het zicht staat voor onszelf en onze buren, maar dit is denk ik wel een meter of 15...

[ Voor 4% gewijzigd door Boeie op 30-11-2017 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Met een gezin beter richting een 300l vat hoor, zeker als je wat minder zuinig doucht (lang, warm, geen spaarkop). Met een warmtepomp trek je de boiler richting een 50 graden, dat zorgt ervoor dat de boiler áánmerkelijk minder capaciteit heeft als bv. een zonneboiler die zeker in de zomer richting de 80-90 graden gaat. Ik kom hier ruim uit met mijn 200l vat (kan er goed een uur - anderhalf uur van douchen afhankelijk van het seizoen), maar bij Pascal met een soort van stortdouchekop (wel spaarnozzles) en een partner die graag wat langer doucht houdt diezelfde 200l al niet over.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 23:01 ]

• TomvdSande
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07-2021
Recent heb ik PV zonnepanelen op mijn dak gelegd met het oog op de toekomst. Mijn huidig verbruik is +/- 1500 kWh, maar ik heb ruim 3kWp op het zuiden liggen (plat dak). Nu had ik voor ogen deze energie in een volgend jaar in te gaan zetten voor verwarming door middel van een warmtepomp en dit over langere termijn uit te zoeken, echter met de huidige subsidie en http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html als aanbieding lijkt het me verstandig versneld een warmtepomp te plaatsen. Kort rekenend zit je dan voor de kale warmtepomp rond de 300 euro. Ik zit echter nog met een aantal vragen voordat ik de stap durf te zetten. Met het risico als een compleet onwetende over te komen onderstaande beschrijving en vragen.

Een systeem beschrijving:
- 3kWp PV zonnepanelen, 1500 kWh jaarlijks electra verbruik.
- 650m3 gas/jaar, naar schatting ongeveer 125m3 voor warm water (douche en tap). Dit is van voor de plaatsing van kruipruimteisolatie.
- AWB Thermoelegance 4 HR ketel die nu verwarming en SWW doet. Werkt regelmatig kort op hoge temperaturen omdat ik redelijk kort per dag stook (typsich van 16.30-22.00u)
- Klassieke radiatoren zonder vloerverwarming.
- Goed geisoleerd rijtjes huis van 115m2 over twee verdiepingen (geen idee van de waardes) met HR++ glas en recent geplaatste kruipruimteisolatie. Het huis koelt deze dagen in 17.5 uur (tijd tussen uit CV en weer aan) ongeveer 1.5-2 graad af.

Mijn vragen:
- De CV ketel staat op de beneden verdieping aan de noord zijde van het huis, mijn insteek zou zijn om de warmtepomp aan de zuid kant van het huis te plaatsen en te gaan voor een bivalente opstelling. Kan een warmtepomp zomaar ergens anders in de keten worden opgenomen om is het belangrijk dat deze dicht bij de CV ketel zou zitten?
- Plaatsing van een groot buffervat is lastig in het huis. Is plaatsing van bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc zoals in bovenstaande link dan rendabel, de websites die ik nu heb bekeken hebben het meestal wel over een buffervat, alsook de handleiding die ik heb kunnen vinden. Ook https://warmtepomp-weetje...bivalent_warmtepomp_2.png toont een buffervat bijvoorbeeld.
- De aansturing van de warmtepomp i.c.m. de huidige CV is me een compleet raadsel, ik zie verschillende oplossingen voorbij komen, maar nergens staat er voor mij een eenduidig antwoord. Is dit er? Zo ja, hoe?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:48:
Met een gezin beter richting een 300l vat hoor, zeker als je wat minder zuinig doucht (lang, warm, geen spaarkop). Met een warmtepomp trek je de boiler richting een 50 graden, dat zorgt ervoor dat de boiler áánmerkelijk minder capaciteit heeft als bv. een zonneboiler die zeker in de zomer richting de 80-90 graden gaat. Ik kom hier ruim uit met mijn 200l vat (kan er goed een uur - anderhalf uur van douchen afhankelijk van het seizoen), maar bij Pascal met een soort van stortdouchekop (wel spaarnozzles) en een partner die graag wat langer doucht houdt diezelfde 200l al niet over.
Precies, mijn 190 is ook te klein, zou liever 300 of 400 hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Boeie qua dimensionering van de warmtepomp, lees een paar pagina's de discussie en oordeel zelf trouwens. Dat krappe geneuzel ga ik zelf niet in mee iig, penny wise pound foolish.

Nog geen reactie van LG gehad trouwens; die nieuwe firmware zorgt ervoor dat de warmtepomp max 75% levert, da's ook weer niet de bedoeling...
TomvdSande schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:02:
- De aansturing van de warmtepomp i.c.m. de huidige CV is me een compleet raadsel, ik zie verschillende oplossingen voorbij komen, maar nergens staat er voor mij een eenduidig antwoord. Is dit er? Zo ja, hoe?
Bij een Elga is het vrij eenvoudig; ding babbelt gewoon opentherm beide kanten op. Voor een bivalente opstelling heb ik hier een Nest uit de US gehaald, die doet dual fuel. DIng van stroom voorzien is wel een geval apart, hij moet dan 24V AC hebben, NL ketels geven DC.

Info: https://www.ict-one.nl/bl...in-the-eu-how-to-power-it

Andere optie is zelf een regeling in elkaar knutselen met een Arduino, tempsensor voor de buitentemperatuur en een setje relais. Die wordt dat weer aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer. Of volledig voor de domotica gaan, ESP8266 + stapeltje relais en iets als Pimatic of Domoticz gebruiken als thermostaat die de ESP via MQTT aanstuurt. Betere knutselwerk :)

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 23:58 ]

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:02:
[...]

Eerder deze week heb ik mijn 300L terug gezet naar 55 graden (in plaats van 62). Direct na het vullen van het bad een hete douche genomen en aan het einde werd deze 'lauw'. In mijn geval ben ik blij dat ik niet het advies van mijn installateur heb overgenomen. Die adviseerde 190L :X

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Tomexergie schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor de tip. Je hoort veel compressor geluid uit de open delen van de omkasting. Ik heb de bovenkant nu helemaal afgedekt in mijn proefopstelling en hoop dat dat reduceert. Als ik de optimale geluidsafscherming heb, dan ga ik het netjes met watervaste materialen namaken.
Misschien heb ik een afwijkende Toshiba, maar mijn Daikin maakt veel meer een ventilator geluid en de compressor meer op de achtergrond. Geruis van ventilatoren is veel minder storend dan het penitrante geronk van de compressor met 50-400 Hz heeft een golflengte 0,5-2 meter moeilijk te dempen.
Zit er wel genoeg koudemiddel in. ..

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Wodan89 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:48:
[...]

Vermogen kun je beter te veel hebben dan te weinig. neem van mij en andere hier aan dat het opgegeven vermogen EX DEFROST + stilstand tijd. bv het gemiddeld thermisch vermogen van een 7,5KW ecodan kan met koud mistig weer ( 1 a 2c) zomaar teruglopen naar een kleine 6KW. ... als je dan ook nog SWW wil maken word dat wat krap. ik zou gaan voor een 11.2kw zubadan. heb je altijd genoeg sww en vermogen bij koud weer. is hier al meer gezegd dat ze meer lawaai kunnen gaan maken als een wp vol vermogen draait en half ingevroren is.
Ik zou de koudebrug van de houtkachel elimineren door die kachel weg te laten!!

En met zulke isolatie waardes, gaan we weer : 5 kW! !

Maar ik word een beetje moe van dit soort vragen. Dus ga ze ook maar niet meer beantwoorden.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
godfriedd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:00:
[...]

Ik hoopte dat dat het was. De F-gassen monteur die hem in eerste instantie heeft neergezet vond het niet nodig hem bij te vullen ondanks dat dat wel in de installatiehandleiding staat (ik heb 30m koelleiding en de standaard vulling is voor max 10m). Ondanks dat er nu 400g is bijgevuld doet dat helaas weinig met het geluid. De herrie wordt ook wel grotendeels veroorzaakt door de ventilator heb ik het idee. Een lage bromtoon die overal doorheen dringt.

Mijn eigen pirmitieve iphone-app gaf aan 57dB op max vermogen op 1m van de unit (niet recht in de luchtstroming maar wel recht voor de compressor. Nu ik wat met glaswol heb zitten klooien is het in ieder geval al 50dB geworden maar dat vind ik alsnog erg veel aangezien dat geluid uren achter elkaar klinkt op koude dagen. Als je niet weet wat het is lijkt het alsof iemand in de buurt permanent met een schuurmachine aan de gang is.
Een lage bromtoon. Die demp je door met harde rubbers aan de massa te koppelen.

Dus niet ontkoppelen! !

• reneeke1970
wervisser schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:13:
[...]

Eerder deze week heb ik mijn 300L terug gezet naar 55 graden (in plaats van 62). Direct na het vullen van het bad een hete douche genomen en aan het einde werd deze 'lauw'. In mijn geval ben ik blij dat ik niet het advies van mijn installateur heb overgenomen. Die adviseerde 190L :X
Inderdaad, ik stond vamorgen ook lauw, extra koud leidingwater zal boosdoener wel zijn.

Iedereen succes met de ijsklontjes vannacht, het vriest en mistig, 100 meter zicht......

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 30-11-2017 23:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:39:
[...]

Een lage bromtoon. Die demp je door met harde rubbers aan de massa te koppelen.

Dus niet ontkoppelen! !
We hebben hier relatief dure rubbers gebruikt die de unit volledig in het rubber laten zweven. Geluid binnen is zeker 90% verminderd door de ontkoppeling.
reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:41:
[...]

Inderdaad, ik stond vamorgen ook lauw, extra koud leidingwater zal boosdoener wel zijn.

Iedereen succes met de ijsklontjes vannacht, het vriest en mistig, 100 meter zicht......
Nachtverlaging jonguh :P Nergens last van ;) Morgen mag 'ie vanaf 09:30 weer aan de bak om het eerste stapje nachtverlaging weg te werken en dan vanaf het begin van de middag de rest :) Vandaag toch weer tijdlang vanaf de panelen kunnen draaien daardoor (ben aan het voorbereiden op afschaffing salderen).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 23:50 ]

Verwijderd

Hier 115kg, 100% los op de grond, krijgt de aarde niet in beweging, geen gebrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-10 10:34
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:46:
[...]

We hebben hier relatief dure rubbers gebruikt die de unit volledig in het rubber laten zweven. Geluid binnen is zeker 90% verminderd door de ontkoppeling.

[...]
welke rubbers heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:23:
[...]

Zit er wel genoeg koudemiddel in. ..
Waarom doe je met je Daikin niet mee met de monitoring? Die kun je toch uitlezen? We missen een Daikin in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:15:
[...]

Waarom doe je met je Daikin niet mee met de monitoring? Die kun je toch uitlezen? We missen een Daikin in de lijst.
Hmmm.....mis meestal de 1e vd maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[b]TomvdSande schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:02:Kort rekenend zit je dan voor de kale warmtepomp rond de 300 euro.
Waar haal je die vandaan? _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:15:
[...]

Bij deze

November

Opgenomen 478 kWh
Geproduceerd 2107 kWh

COP november 4.4

COP totaal 4.02

Aardgas voor verwarmen: 0 m3 (uitlezen slimmemeter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

peer

oeps

Hier draait de elga al bijna 24 hr op vol vermogen, nog steeds 21 graden in huis en 0 m3 gasverbruik.

Totaal verbruik november 335 kWh, 0m3 gas, cop onbekend, ik heb geen warmtemeters

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52
amarkest schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:58:
[...]

ELGA/Toshiba defrost bij mij op zon 160w zonder dat de Calente wordt aangesproken

btw duo operationmode staat uit bij mij.

als dit het gevolg is van duomode bij defrosts is dat een overweging om duomode aan te zetten
Bij mijn weten staat de mijne gewoon op duo, want behalve B8 heb ik niks aan de dipswitches gedaan. Maar kijken naar je laatste zin: Zou ik dan juist de duo mode niet uit moeten zetten?

Vannacht trouwens weer 1,46 kuub verstookt om de boel op 19 graden te houden. Ik begin toch te vrezen dat het feit dat ik gewone radiatoren heb daar debet aan is, want ook het verlagen van de temperatuur van de Calenta naar 52 en de aanpassingen die ik nu in de Honeywell heb gedaan leveren geen merkbaar effect op de Ta van de Elga op. Nu gebruik ik momenteel nog maar 1/4-1/3 van het gas dat ik vorig jaar in dezelfde periode gebruikte, dus misschien moet ik ook gewoon niet zeuren. ;-)

Maar als er nog ideeën voor aanpassingen aan de dipswitches etc zijn dan hoor ik het graag. Extra thermostaat heb ik overwogen, maar dan moet ik kabels gaan trekken en dat wordt hem niet, nog afgezien van het feit dat ik het niet goed aandurf om met de aansluitingen van de ketel en Elga te rommelen. Oh, en mijn vrouw vindt twee thermostaten in de woonkamer niet mooi... :-(

[ Voor 44% gewijzigd door Aziraphale op 01-12-2017 08:13 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haltec
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:38
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:12:
[...]

Bij deze

November

Opgenomen 478 kWh
Geproduceerd 2107 kWh

COP november 4.4

COP totaal 4.02

Aardgas voor verwarmen: 0 m3 (uitlezen slimmemeter)
Hallo,

Met veel interesse volg ik dit topic omdat wij dit jaar onze ketel vervangen hebben voor een Daikin Hybride 8 Kw HT.

Ik kom deze maand op:

Opgenomen: 357kWh
Geproduceerd: 1247kWh

COP November : 3.49
COP totaal : 3.47

weet niet hoe ik specifiek het aardgas kan uitlezen voor alleen het verwarmen...zie wel dat hij elke dag nog gas verbruikt om te helpen met het verwarmen, zit nu al op iets van 5 M3 om het huis 's nachts op temperatuur te houden.

Ben ook nog wel zoekende naar de juiste instellingen voor mijn Daikin, installateur kom je ook niet veel verder mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Waarom bij dit milde winterweer gas verbruiken terwijl de warmtepomp dat gewoon kan doen?

Mijn WP heeft in november 370 kWh verbruikt voor verwarming en SWW en dus geen gas (matig geisoleerd '56 twee-onder-een-kap huis)

[ Voor 42% gewijzigd door Jan Treur op 01-12-2017 08:16 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haltec
vraag ik mij ook af, maar dat regelt ie zelf...blijkbaar is die van mening dat het te lang duurt en vraagt ie hulp van de eraan geplakte ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
TomvdSande schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:02:
Recent heb ik PV zonnepanelen op mijn dak gelegd met het oog op de toekomst. Mijn huidig verbruik is +/- 1500 kWh, maar ik heb ruim 3kWp op het zuiden liggen (plat dak). Nu had ik voor ogen deze energie in een volgend jaar in te gaan zetten voor verwarming door middel van een warmtepomp en dit over langere termijn uit te zoeken, echter met de huidige subsidie en http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html als aanbieding lijkt het me verstandig versneld een warmtepomp te plaatsen. Kort rekenend zit je dan voor de kale warmtepomp rond de 300 euro. Ik zit echter nog met een aantal vragen voordat ik de stap durf te zetten. Met het risico als een compleet onwetende over te komen onderstaande beschrijving en vragen.

Een systeem beschrijving:
- 3kWp PV zonnepanelen, 1500 kWh jaarlijks electra verbruik.
- 650m3 gas/jaar, naar schatting ongeveer 125m3 voor warm water (douche en tap). Dit is van voor de plaatsing van kruipruimteisolatie.
- AWB Thermoelegance 4 HR ketel die nu verwarming en SWW doet. Werkt regelmatig kort op hoge temperaturen omdat ik redelijk kort per dag stook (typsich van 16.30-22.00u)
- Klassieke radiatoren zonder vloerverwarming.
- Goed geisoleerd rijtjes huis van 115m2 over twee verdiepingen (geen idee van de waardes) met HR++ glas en recent geplaatste kruipruimteisolatie. Het huis koelt deze dagen in 17.5 uur (tijd tussen uit CV en weer aan) ongeveer 1.5-2 graad af.

Mijn vragen:
- De CV ketel staat op de beneden verdieping aan de noord zijde van het huis, mijn insteek zou zijn om de warmtepomp aan de zuid kant van het huis te plaatsen en te gaan voor een bivalente opstelling. Kan een warmtepomp zomaar ergens anders in de keten worden opgenomen om is het belangrijk dat deze dicht bij de CV ketel zou zitten?
- Plaatsing van een groot buffervat is lastig in het huis. Is plaatsing van bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc zoals in bovenstaande link dan rendabel, de websites die ik nu heb bekeken hebben het meestal wel over een buffervat, alsook de handleiding die ik heb kunnen vinden. Ook https://warmtepomp-weetje...bivalent_warmtepomp_2.png toont een buffervat bijvoorbeeld.
Waarom zou je ingewikkeld doen en een dubbel systeem gaan aanleggen en onderhouden (en afschrijven)? De warmte die je nodig hebt is prima te doen met een warmtepomp alleen. Je kunt overwegen de belangrijkste radiatoren uit te rusten met Speedcomfort radiatorboosters en/of er ook enkele van vervangen door Jaga convectoren (vaak goedkoop op Marktplaats).

De 650 m3 gas rekent om naar een verbruik van 1300 kWh door de warmtepomp. Samen met de 1500 kWh ander verbruik kom je dan op 2800 kWh per jaar, wat ongeveer je productie bij 3 kWp ook kan zijn. Voila!

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 01-12-2017 08:32 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-10 12:25
Metertje of 100 zicht in beverwijk, erg mistig dus :)
Het is wederom defrost mania geweest, van 0:00 tot 8:25 in totaal 13 defrosts :')

Wat is de ervaring met koudere temperaturen en de relatieve luchtvochtigheid? Neemt af toch?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:00

wmc

http://www.pmcoppack.com/products/any/panasonic-aquarea-mono-bloc-low-temp-5kw-single-phase-5kw-heating-cooling/0012552.html geeft een prijs van omgerekend €2070,-, 1800 euro subsidie en wat verzendkosten kom je rond die 300 euro. Aansluit materiaal niet meegerekend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:46:
[...]

[...]

Nachtverlaging jonguh :P Nergens last van ;) Morgen mag 'ie vanaf 09:30 weer aan de bak om het eerste stapje nachtverlaging weg te werken en dan vanaf het begin van de middag de rest :) Vandaag toch weer tijdlang vanaf de panelen kunnen draaien daardoor (ben aan het voorbereiden op afschaffing salderen).
Gevalletje te weinig vermogen voor nacht verlaging. Vannacht continu 0.6 graad geweest met 98 procent vocht. Wp heeft uurtje pauze gehad maar verder continu volle bak, 1500 watt.....
Totaal al 10 kWh verbruikt. Dit zijn echt de slechtste dagen. Maar wel continu 21 graden binnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wmc schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:26:
[...]

http://www.pmcoppack.com/products/any/panasonic-aquarea-mono-bloc-low-temp-5kw-single-phase-5kw-heating-cooling/0012552.html geeft een prijs van omgerekend €2070,-, 1800 euro subsidie en wat verzendkosten kom je rond die 300 euro. Aansluit materiaal niet meegerekend natuurlijk.
En de btw ook maar vergeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 20:58
[...]

Alles op die site staat zonder BTW.
Druk hem eens in de winkelwagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

[...]

Dan reken je inderdaad wat te kort zoals je zelf aangeeft in je post, prijs is ex VAT.
Gisteren is toevallig de prijs ervan ook al besproken. Komt op 2600-2650 euro en daar gaat de 1800 euro subsidie vanaf.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:00

wmc

Jan Treur schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:22:
[...]

Waarom zou je ingewikkeld doen en een dubbel systeem gaan aanleggen en onderhouden (en afschrijven)? De warmte die je nodig hebt is prima te doen met een warmtepomp alleen. Je kunt overwegen de belangrijkste radiatoren uit te rusten met Speedcomfort radiatorboosters en/of er ook enkele van vervangen door Jaga convectoren (vaak goedkoop op Marktplaats).

De 650 m3 gas rekent om naar een verbruik van 1300 kWh door de warmtepomp. Samen met de 1500 kWh ander verbruik kom je dan op 2800 kWh per jaar, wat ongeveer je productie bij 3kWp ook kan zijn.
Die berekening had ik inderdaad ook ongeveer gemaakt, het probleem dat ik echter zag was dat de warmtepomp het bij koud weer niet op zou kunnen vangen (vorig jaar in de koudste dagen gemiddeld 5.23m3/dag, dus ongeveer 50 kWh). Daarnaast wil ik wel future proof zijn (gezinsuitbreiding) waarbij de vermogensvraag waarschijnlijk groter wordt. Als laatste punt zie ik niet precies hoe SWW te doen is met alleen een warmtepomp zonder groot buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 12:22
Met deze dagen zal de warmtepomp vol vermogen gaan draaien.. Ook 's nachts.. Zijn er mensen die een warmtepomp vlakbij het raam hebben zitten? En hoor je hem dan? Ik zit er niet echt op te wachten als ik op bed ga en continue die unit hoor.. En wat zijn jullie ervaringen met de buren? Hebben die er last van ?

Gister heb ik incl douchen 3,98 m2 gas verstookt. Vanaf 8:00 - 22:00. Is dit normaal met alleen radiatoren?
En kan een Warmtepomp dan uit? Thermostaat staat ingesteld op 20.5 graden.

[ Voor 22% gewijzigd door Possible op 01-12-2017 08:45 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
wmc schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:42:
[...]
Die berekening had ik inderdaad ook ongeveer gemaakt, het probleem dat ik echter zag was dat de warmtepomp het bij koud weer niet op zou kunnen vangen (vorig jaar in de koudste dagen gemiddeld 5.23m3/dag, dus ongeveer 50 kWh). Daarnaast wil ik wel future proof zijn (gezinsuitbreiding) waarbij de vermogensvraag waarschijnlijk groter wordt. Als laatste punt zie ik niet precies hoe SWW te doen is met alleen een warmtepomp zonder groot buffervat.
Die 50 kWh gedeeld door 24 uur is nog maar 2 kW, en als je het concentreert op 12 uur van de 24 ook nog maar rond de 4 kW, dus dat is goed op te vangen met een WP van 6 tot 9 kW. Voor SWW met een WP heb je een boilervat nodig (geen buffervat), dat kan inderdaad ruimte innemen. Anders kun je nog denken aan een elektrische doorstromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
haltec schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:08:
[...]

Hallo,

Met veel interesse volg ik dit topic omdat wij dit jaar onze ketel vervangen hebben voor een Daikin Hybride 8 Kw HT.

Ik kom deze maand op:

Opgenomen: 357kWh
Geproduceerd: 1247kWh

COP November : 3.49
COP totaal : 3.47

weet niet hoe ik specifiek het aardgas kan uitlezen voor alleen het verwarmen...zie wel dat hij elke dag nog gas verbruikt om te helpen met het verwarmen, zit nu al op iets van 5 M3 om het huis 's nachts op temperatuur te houden.

Ben ook nog wel zoekende naar de juiste instellingen voor mijn Daikin, installateur kom je ook niet veel verder mee...
Ok.
Ik had dat vorig stookseizoen ook hoor. Hoort bij de reis door warmtepompland.

Gas lees ik uit via een slimmemeterportal app en kan zien dat alle momenten van gasverbruik op SWW van toepassing was.

Gasloos is leuk. Niet per definitie voordeliger. Ja bij PV overschot wil je nu zoveel mogelijk op elektriciteit verwarmen. Gas dat verband is komt niet meer terug.

Waarschijnlijk stook je op ruimtetemperatuur. Dan gaat ie eerder in hybride mode.
Je kunt ook instellen dat je ecologisch ipv economisch wilt verwarmen. Hij laat dan het gasdeel zoveel mogelijk met rust.

Met vaste en niet te hoge aanvoertemp, zo rond de 30-32 zit je goed. Heb je daar genoeg warmte van is dan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Possible schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:43:
Met deze dagen zal de warmtepomp vol vermogen gaan draaien.. Ook 's nachts.. Zijn er mensen die een warmtepomp vlakbij het raam hebben zitten? En hoor je hem dan? Ik zit er niet echt op te wachten als ik op bed ga en continue die unit hoor.. En wat zijn jullie ervaringen met de buren? Hebben die er last van ?

Gister heb ik incl douchen 3,98 m2 gas verstookt. Vanaf 8:00 - 22:00. Is dit normaal met alleen radiatoren?
Het gebrom van de compressor is mij nog niet op gevallen, maar de ventilator blaast volle bak. Wanneer ik bij het raam zit, de unit staat er dan 50cm naast, hoor je hem wel. Ik persoonlijk vind dit echter niet storend. In de slaapkamer er recht boven kun je de ventilator ook horen, maar ook hier vind ik het niet storend. Mijn zoontje ook niet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Een WP ga je horen met deze temperaturen. Simpel.

4 m3 gas op een best koude dag is weinig. Hoe lager je huidige gasverbruik hoe minder snel je een WP kan terugverdienen. Ik zou niet instappen nu maar wel als de ketel kapot is.

Een WP is een geschikt bevonden vervanger voor gas. Die noodzaak wordt steeds groter of komt steeds dichterbij. Het doel is niet eens altijd geld besparen, maar mooi als dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
haltec schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:16:
vraag ik mij ook af, maar dat regelt ie zelf...blijkbaar is die van mening dat het te lang duurt en vraagt ie hulp van de eraan geplakte ketel?
Zo werkt het precies en dit is dan ook de gedachte.

Door continue te stoken kunnen je bereiken dat de WP het alleen af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haltec
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:54:
[...]

Ok.
Ik had dat vorig stookseizoen ook hoor. Hoort bij de reis door warmtepompland.

Gas lees ik uit via een slimmemeterportal app en kan zien dat alle momenten van gasverbruik op SWW van toepassing was.

Gasloos is leuk. Niet per definitie voordeliger. Ja bij PV overschot wil je nu zoveel mogelijk op elektriciteit verwarmen. Gas dat verband is komt niet meer terug.

Waarschijnlijk stook je op ruimtetemperatuur. Dan gaat ie eerder in hybride mode.
Je kunt ook instellen dat je ecologisch ipv economisch wilt verwarmen. Hij laat dan het gasdeel zoveel mogelijk met rust.

Met vaste en niet te hoge aanvoertemp, zo rond de 30-32 zit je goed. Heb je daar genoeg warmte van is dan de vraag.
staat inderdaad op ruimtetemperatuur, ga er wel is mee spelen om te kijken wat ie doet...balans zoeken tussen electrisch/gas. heb wel wat overschot maar ken het huis nog niet en weet niet wat ons verbruik is. Het huis is uit 2001, wel goed geisoleerd alleen merk in de woonkamer en de keuken dat hij het lastig op temperatuur kreeg. Heb de temperatuur van de WAR al aangepast naar 40 en met de huidige buitentemperatuur geeft ie aan dat ie 49 graden hanteert. Is het een idee om die WAR uit te zetten of wat zijn jouw ervaringen?

heb ook het idee dat ie het langer laat afkoelen en pas redelijk laat weer in actie komt om het te gaan verwarmen. Ik verwacht dat hij overdag uit blijft en het pas eind van de dag/begin van de avond nodig vindt om weer te gaan verwarmen, weinig warmteverlies denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:26:
Metertje of 100 zicht in beverwijk, erg mistig dus :)
Het is wederom defrost mania geweest, van 0:00 tot 8:25 in totaal 13 defrosts :')

Wat is de ervaring met koudere temperaturen en de relatieve luchtvochtigheid? Neemt af toch?
0 - 5 waterkou

< 0 droge vorst. Kun je beter hebben dan vlak boven de nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 12:22
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:58:
[...]

Een WP ga je horen met deze temperaturen. Simpel.

4 m3 gas op een best koude dag is weinig. Hoe lager je huidige gasverbruik hoe minder snel je een WP kan terugverdienen. Ik zou niet instappen nu maar wel als de ketel kapot is.

Een WP is een geschikt bevonden vervanger voor gas. Die noodzaak wordt steeds groter of komt steeds dichterbij. Het doel is niet eens altijd geld besparen, maar mooi als dat wel kan.
Dat ik hem ga horen is 1 ding wat zeker is, echter weet ik niet of de buren hier blij mee zullen zijn. Misschien kan iemand eens filmpje posten van deze dagen als hij op volle toeren draait?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:04:
[...]

0 - 5 waterkou

< 0 droge vorst. Kun je beter hebben dan vlak boven de nul
Thanks zo'n vermoeden had ik al..
Dan is de hoop nog niet opgegeven..

Heb het idee dat ik nu wel ~70-80% van het maximale vermogen trek wat de elga kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
haltec schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:03:
[...]
staat inderdaad op ruimtetemperatuur, ga er wel is mee spelen om te kijken wat ie doet...balans zoeken tussen electrisch/gas. heb wel wat overschot maar ken het huis nog niet en weet niet wat ons verbruik is. Het huis is uit 2001, wel goed geisoleerd alleen merk in de woonkamer en de keuken dat hij het lastig op temperatuur kreeg. Heb de temperatuur van de WAR al aangepast naar 40 en met de huidige buitentemperatuur geeft ie aan dat ie 49 graden hanteert. Is het een idee om die WAR uit te zetten of wat zijn jouw ervaringen?
Die 49 graden is best vrij hoog. Bij mij draait hij nu as we speak op een 42 graden setpoint bij temperatuur 0 buiten, en ik heb hem al niet zo laag staan dacht ik (mede i.v.m. radiatoren hier en daar). Ik gebruik een kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

heb ook het idee dat ie het langer laat afkoelen en pas redelijk laat weer in actie komt om het te gaan verwarmen. Ik verwacht dat hij overdag uit blijft en het pas eind van de dag/begin van de avond nodig vindt om weer te gaan verwarmen, weinig warmteverlies denk ik..
Met stooklijn boven de 40 weet je zeker dat die in hybride gaat werken.

Als je weet hoe je in het installateur menu kunt komen kun je alles naar de hand zetten.

Ik zie geen ruimtetempertuur op het bedienpaneel, maar een aanvoertemp.

Lees de temperatuur af op een ander dingetje. Weerstationachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Possible schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:05:
[...]

Dat ik hem ga horen is 1 ding wat zeker is, echter weet ik niet of de buren hier blij mee zullen zijn. Misschien kan iemand eens filmpje posten van deze dagen als hij op volle toeren draait?
Dat zegt zo weinig. Elke situatie is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
[...]

Filmpje is heel leuk, maar gaat niet zoveel informatie opleveren. De beleving van geluid en de mogelijke irritatie is niet vast te leggen. Bij mij heb ik een vrije doorloop voor de luchtstroom, maar wellicht loopt die bij jou wel tegen iets aan. Iedereen is anders en zal dit ook zo ervaren.
Je kunt dit wat mij betreft niet vooraf simuleren of interpreteren hoe jij en de buren dit zullen gaan ervaren.

Uhm, ja wat @Knowbody zegt dus :+

[ Voor 2% gewijzigd door wervisser op 01-12-2017 09:15 . Reden: Knowbody plaatst hetzelfde... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:05:
[...]

Thanks zo'n vermoeden had ik al..
Dan is de hoop nog niet opgegeven..

Heb het idee dat ik nu wel ~70-80% van het maximale vermogen trek wat de elga kan leveren.
Het is blijkbaar een sport om een Elga of andere hybride in de WP only mode te houden. Maar aan de andere kant hoe erg is het als er ondersteuning nodig is van een vlammetje als het weer roet in het eten gooit.

Kweet het, doe ik hier ook graag zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:20:
[...]

Het is blijkbaar een sport om een Elga of andere hybride in de WP only mode te houden. Maar aan de andere kant hoe erg is het als er ondersteuning nodig is van een vlammetje als het weer roet in het eten gooit.

Mijn doel is om uiteindelijk gasloos te kunnen, het liefst icm de ELGA. (daar heb ik een verkeerde keuze gemaakt in mijn optiek).

Mijn plofketel is 15 jaar oud, doet het nog prima maar doet nu alleen SWW.
Ik hoop hem niet nodig te hebben in de koudere dagen voor CV (is ook afgekoppelt van ELGA).

Als dit wel het geval is moet ik mijn toekomstplannen herzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
godfriedd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:41:
[...]

24h vol gas kan ik niet maken hier in de buurt denk ik (midden in in de stad). Dat kabeltje waar jij het over hebt heb ik er al tussen zitten. Hij springt elke avond om 21u op 50% tot de volgende ochtend 08u. Ik merk wel dat hij bij deze temperaturen op 50% al niet zoveel meer voor elkaar krijgt. Ik heb een flink afgiftesysteem (160 m2 vloer- en wandverwarming) en draai op war. Met deze temperaturen zou hij rond de 30 graden erdoorheen moeten pompen. Op hoog vermogen haalt hij dat wel maar op 50% komt hij maar tot 25-26 graden (een deltaT van 2-3). Ik moet zeggen dat mijn 'betonblok' nog een beetje provesorisch is. Dat zijn namelijk aan beide kanten 3 aan elkaar bevestigde betonnen terrasbanden. Ik schat in totaal iets van 100kg. Dat kan nog wel wat beter denk ik komend voorjaar.
Zitten deze met chemische ankers aan elkaar?
Als ik jou verhaal zo leest lijkt me dan de 7.5kW te klein is.
2e unit in cascade mogelijk een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 08:47
Oei het is mistig en 2 graden, ik weet nu hoe een defrost eruit ziet...
Hij moet nu ieder uur defrosten. Ta rond de 32 graden.
Defrost

[ Voor 41% gewijzigd door mgroen81 op 01-12-2017 10:15 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Wodan89 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:51:
[...]

Zitten deze met chemische ankers aan elkaar?
Als ik jou verhaal zo leest lijkt me dan de 7.5kW te klein is.
2e unit in cascade mogelijk een optie?
Ze zitten wel chemisch aan elkaar verankerd ja maar in totaal is het gewicht natuurlijk nog niet echt indrukwekkend van die terrasbanden. Zou kunnen dat die 7,5kW te klein is maar eerst komende weken maar eens mijn isolatie op orde krijgen nu eindelijk alle vergunningen binnen zijn. Daarna kan ik pas echt goed oordelen over het warmteverlies van de woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:07
@Tomexergie: gisterenavond en vandaag nu ook een reeks van defrosts met de Elga hier in Amsterdam. Wat mij opvalt: ijzeren regelmaat, en met kortere tussenpozen naarmate Elga hoger moduleert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TxrzACx7Q7910NUJSCpT6HhN/thumb.png

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren bij mij een topdagje qua verbruik :P Totaal 33,33kWh in de WP gegaan, en ook nog nachtverlaging gehad van 22:00 tot 08:00 :P Totaal 8 defrosts gisteren, vandaag is het weer een stuk helderder in Twente, dus tot nu toe maar 1 defrost :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:02:
[...]

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:08:
@Boeie qua dimensionering van de warmtepomp, lees een paar pagina's de discussie en oordeel zelf trouwens. Dat krappe geneuzel ga ik zelf niet in mee iig, penny wise pound foolish.
Ik heb al even teruggelezen, maar de discussie loopt nogal uiteen. Mijn uitgangspunt van de woning is niet een passiefhuis te bouwen, maar wel een huis waarbij technische oplossingen niet veel hoeven op te lossen. We gaan voor een luchtdichtingsklasse van 3, icm een WTW die goed ingeregeld is zal de vloerverwarming een bijrol spelen. Je hoeft bij een goed gebouwd nieuw huis maar 4 maanden per jaar een beetje te verwarmen, rest van de tijd ben je aan het koelen.

Punt van boilervat 190/300L, kan ik nog wel inkomen. Ik heb een vriend die heeft ook een 300L boiler staan en die vind het prima, maar krijgt hem ook nooit leeg. Ook met kinderen in huis (4 personen). Ik heb het aan mijn installateur voorgelegd wat het verschil is tussen een geintegreerde 190L en 300L.
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:36:
[...]

Ik zou de koudebrug van de houtkachel elimineren door die kachel weg te laten!!

En met zulke isolatie waardes, gaan we weer : 5 kW! !

Maar ik word een beetje moe van dit soort vragen. Dus ga ze ook maar niet meer beantwoorden.
Ik word moe van dit soort reacties. Ik doe mijn best om dit topic wat enorm snel gaat door te nemen, maar 260+ pagina's doornemen en filteren op wat wel en niet goed is voor jouw situatie, hele opgaaf. Doe ik wel maar wil toch de meningen op mijn situatie weten. Die zijn verdeeld, prima, daar ga je respectvol mee om.

Houtkachel is geen koudebrug, de in en uitvoer worden goed geïsoleerd, dit wordt al voorbereid in het HSB casco. De schoorsteenpijp gaat direct achter de kachel naar buiten en loopt langs de buitengevel.

Wat bedoel je precies met 5kw? Is een 5kw WP genoeg? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:36:
[...]

Mijn doel is om uiteindelijk gasloos te kunnen, het liefst icm de ELGA. (daar heb ik een verkeerde keuze gemaakt in mijn optiek).

Ik hoop hem niet nodig te hebben in de koudere dagen voor CV (is ook afgekoppelt van ELGA).

Hier ook het zelfde doel. Wij hebben de Elga aangeschaft in combinatie met een PV systeem met overschot. Daarmee is je doel natuurlijk zoveel mogelijk electrisch verwarmen. De regeling van de Elga is meer gericht op zo economisch mogelijk de afweging maken tussen gas en electriciteit vanuit het net. Maar met eigen opwek ligt die verhouding anders en past het hybride regelmodel van de Elga niet meer. Omdat we bang waren ons huis niet warm konden krijgen met lage buitentemperatuur toch voor een hybride gegaan.

Mijn Elga met firmware 1.53 kan via de thermostaat middels parameters in het installateursmenu ketelinstelingen specifieker aangepast worden dat met de DIPs. Zo gaat de CV hier pas meedraaien bij buiten 2 graden of lager.

En volgens mij zou dat zelfs nog lager moeten kunnen maar de standaard Ta van de Elga is niet middels parameters te corrigeren. Dus de Elga geeft 33-35 aanvoer terwijl ik rond het vriespunt richting de 40 nodig heb. De Elga zou dat moeten kunnen, maar gaat in dat geval gas aanspreken. Dat laatste zou ik er nog uit willen tweaken, dus pas als de Elga het met zijn eigen max van 42 het niet meer redt de CV bijvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:58:
[...]

Nu gebruik ik momenteel nog maar 1/4-1/3 van het gas dat ik vorig jaar in dezelfde periode gebruikte, dus misschien moet ik ook gewoon niet zeuren. ;-)

Maar als er nog ideeën voor aanpassingen aan de dipswitches etc zijn dan hoor ik het graag.
Als die besparing is wat je ongeveer dacht te besparen zou je idd tevreden kunnen zijn, maar het kan beter.
Ik zit op >90% besparing. nog maar 60m3 in het vorig stookseizoen gebruikt. En ws gaat het dit seizoen ook die kant wel op, mits de winter niet te streng wordt.

-duomode staat bij mij uit omdat ik vorige winter 's morgens vroeg flowproblemen kreeg en dat wil ik niet meer.Hrketel wordt nog steeds keurig ingezet door ELGA.
-pomp staat bij mij op 2 rechtsom, geeft bij mij een Dt van 5c.
-stooklijn ELGA setting staat op radiatoren laag
-2e verdieping: radiatoren staan uit, door trappenhuis is het daar warm genoeg.
-1e verdieping: 2 radiatoren (hobbykamers) minimale doorstroming, slaapkamer radiator uit.
badkamer radiator uit. hangt een straalkachel, werkt perfect.
-hal: 1xJAGA tempo 13x80x40 geknepen
-BG: openkeuken 1x JAGAtempo 20x80x70, kamer 2x JAGAtempo 20x20x140 allen met DBE.

Bij de temp van afgelopen dagen haal ik makkelijk een Ta van 40c en wel meer.

kamertemp afgelopen dagen 19,5->20,5

ELGA verbruik gisteren 14kw, eergisteren 15kw. HRketel gisteren 0,5m3 ivm tegroot verschil in nacht en ochtendopstart.

wellicht zijn er in huis bij jou plekken waar de radiator uit cq geknepen kan.
complete JAGA's vindt je op marktplaats tegen leuke prijzen.

-

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 01-12-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 08:44
Boeie schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:29:

Precies wat ook in de berekening staat, we laten een luchtdichtheidsmeting doen en nemen expres een WTW (ontworpen door Brink zelf, ivm efficiëntie in leidingwerk) om zo min mogelijk vermogen nodig te hebben.

...
Heb je je goed ingelezen in de Brink oplossing ?

Hun wisselaars zullen wel goed zijn, maar het vraag gestuurd ventileren met 2 zones (of wellicht meer, maar de kleppen zijn erg duur) hangt het heel erg van je gezin samenstelling en dagindeling af volgens mij.

Hier kinderen die op hun slaapkamer zitten terwijl ik op 2 hoog zit te werken en vrouw die in de kamer zit.
Dan moet niet een klep besluiten om een hele verdieping niet meer te ventileren lijkt me.

Ik kan het overigens verkeerd begrepen hebben, een klep kan ook half open staan, maar dan lijkt het me moeilijk balanceren hoe veel lucht je ventileert met leiding weerstanden die verschillend kunnenzijn etc.

Dus ik heb bewust een Itho qualityflow genomen waar ik per ruimte een minimaal debiet in kan stellen en wordt er CO2 gemeten, wordt die zone meer geventileerd.
Kosten zullen wellicht ook niet veel verschillen, ik kom met 2 wtw boxen te zitten om voldoende debiet voor de norm te hebben, terwijl we die vast niet nodig hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
@amarkest

Hoe komt jouw Ta op 40. Elga only of vraagt hij dan hulp van de CV?
Mijn Ta komt niet boven de 30-35 uit tenzij in duo mode dan doet de Elga vrolijk mee op 40+ vermoedelijk omdat dan de retour 35+ is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

[...]

Mijn Daikin 16 kW (dus een behoorlijk krachtig ding)
YouTube: Daikin Altherma 16 kW

Subjectieve mening.
Overdag zowat onhoorbaar.
's Avonds als het windstil ishoor je hem wel wat zoemen als hij voluit gaat, en je in een stille kamer een paar meter ervandaan (in het filmpje te zien, als ik wegloop zie je links de slaapkamers die er dus vlakbij zitten) hoor ik hem wel als ik er op let. Vooral het downspinnen valt dan op. Als ie eenmaal wat minder hard draait op zo'n 11 kW valt het eigenlijk niet meer op.
De fan's zelf zijn quasi onhoorbaar, hoe hard hij ook draait. Het enige opvallende is dus de zoemtoon/gebrom van de compressor als hij vol aan de bak moet,

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:57:
@amarkest

Hoe komt jouw Ta op 40. Elga only of vraagt hij dan hulp van de CV?
Mijn Ta komt niet boven de 30-35 uit tenzij in duo mode dan doet de Elga vrolijk mee op 40+ vermoedelijk omdat dan de retour 35+ is.
kleiner watercircuit wellicht.
zie mn post van daarnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
jacovn schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:57:
[...]

Heb je je goed ingelezen in de Brink oplossing ?

Hun wisselaars zullen wel goed zijn, maar het vraag gestuurd ventileren met 2 zones (of wellicht meer, maar de kleppen zijn erg duur) hangt het heel erg van je gezin samenstelling en dagindeling af volgens mij.

Hier kinderen die op hun slaapkamer zitten terwijl ik op 2 hoog zit te werken en vrouw die in de kamer zit.
Dan moet niet een klep besluiten om een hele verdieping niet meer te ventileren lijkt me.

Ik kan het overigens verkeerd begrepen hebben, een klep kan ook half open staan, maar dan lijkt het me moeilijk balanceren hoe veel lucht je ventileert met leiding weerstanden die verschillend kunnenzijn etc.

Dus ik heb bewust een Itho qualityflow genomen waar ik per ruimte een minimaal debiet in kan stellen en wordt er CO2 gemeten, wordt die zone meer geventileerd.
Kosten zullen wellicht ook niet veel verschillen, ik kom met 2 wtw boxen te zitten om voldoende debiet voor de norm te hebben, terwijl we die vast niet nodig hebben.
Thanks voor de tip, ik ga hierin vooralsnog mee met de installateur. Heb ook idd naar Qualityflow gekeken. Moet mij nog verder inlezen. In de EPC werd met een Zehnder WHR950 gerekend. Maar dat gaat hier een beetje offtopic, wellicht in ander topic verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
Wat betreft de discussie over geluid van de WP. Iemand al eens hier naar gekeken?

http://www.climeleon.com/lang/benl/

Wij vonden hem optisch ook mooi, zeker als er ooit een zwaardere unit in de tuin komt.

Overigens vindt ik het geluid van een 5kw Toshiba (Elga) verwaarloosbaar, het is meer de resonantie vanwege de gevelmontage die je binnen hoort. De unit staat (nog) niet op trillingsdempers, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:12:
Wat betreft de discussie over geluid van de WP. Iemand al eens hier naar gekeken?

Wij vonden hem optisch ook mooi, zeker als er ooit een zwaardere unit in de tuin komt.

Overigens vindt ik het geluid van een 5kw Toshiba (Elga) verwaarloosbaar, het is meer de resonantie vanwege de gevelmontage die je binnen hoort. De unit staat (nog) niet op trillingsdempers, iemand hier ervaring mee?
jazeker, ff zoeken op climeleon in het forum. zijn 2 tweakers volgens mij die 'm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Sinds gisteren mijn aanbouw met vloerverwarming op de Pana 6kw Mono erbij aangesloten.

Merk dat dit met deze temperaturen toch een uitdaging is voor de Pana.

In de oude situatie waarbij de beneden en boven verdieping middels standaard radiatoren op de Wp is aangesloten trok de Wp dit prima. Fijn 21 graden continu met WAR.

Sinds gisteren 40m2 vloerverwarming erbij gekoppeld.
De Wp gaat nu veelvuldig in de defrost.
Denk dat hij nu veel "koud" water retour krijgt van de nog koude betonvloer.
Zie de aanvoertemperatuur regelmatig terugzakken van 38 graden watertemp naar 25 graden watertemp tijdens de defrost.
Merk ook meteen dat het in huis geen 21 graden meer is.

Klein detail... Ik heb de 3kw Heater van de WP niet aangesloten (nog niet)
Denk wel dat dan de defrosts iets makkelijker opgevangen kunnen worden.

Heb de vloerverwarming maar maximaal geknepen om zo min mogelijk temperatuurverlies te krijgen en de betonvloer zo langzaam mogelijk op te warmen.

Verbruik vanaf 1 april 2017 tot nu ongeveer 1250kWh.
Gas ongeveer 300m3 voor tapwater.

De Wp staat bij mij op het platte dak van de aanbouw...
Moet toegeven dat ik hem nu in de bijbouw ook wel hoor brommen...

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 01-12-2017 11:18 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:12:

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar meen me te herinneren dat ik het aardig aan de prijs vond (ik dacht iets van 2000 euro maar weet het niet meer zeker. Verder is de geluidsdemping nogal richtingsgevoelig dus in mijn geval zat de demping juist niet op de beste plek. Ik vraag me ook sterk af of de schotten die niet in lijn met de luchtstroom staan niet juist veel geluid gaan opleveren (dan demp je misschien het geluid van de compressor enigszins maar krijg je ruis van belemmerde luchtstroom ervoor terug). Dat laatste weet ik echter niet zeker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rEjiphoFpYZaPZGlvz2LXU8u/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
godfriedd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:21:
[...]

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar meen me te herinneren dat ik het aardig aan de prijs vond (ik dacht iets van 2000 euro maar weet het niet meer zeker. Verder is de geluidsdemping nogal richtingsgevoelig dus in mijn geval zat de demping juist niet op de beste plek. Ik vraag me ook sterk af of de schotten die niet in lijn met de luchtstroom staan niet juist veel geluid gaan opleveren (dan demp je misschien het geluid van de compressor enigszins maar krijg je ruis van belemmerde luchtstroom ervoor terug). Dat laatste weet ik echter niet zeker...

[afbeelding]
voor 2000 euro krijg je er wellicht 1 met gouden biezen. Vorig jaar april was de prijs voor een ELGA maatje iets van 500,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
amarkest schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:23:
[...]

voor 2000 euro krijg je er wellicht 1 met gouden biezen. Vorig jaar april was de prijs voor een ELGA maatje iets van 500,--
Heb jij er zelf een @amarkest? Ik geloof te kunnen vinden dat @Verwijderd er een heeft, Ik heb een Ecodan met buitenunit 950x950mm. Iets groter dus dan de gemiddelde Elga. Maar als zo'n Climeleon (wave-11 zou het dan worden voor mij denk ik) 700-800 euro zou zijn voor mijn unit vind ik het nog wel een afweging waard (als het écht werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:16:
Sinds gisteren mijn aanbouw met vloerverwarming op de Pana 6kw Mono erbij aangesloten.

Merk dat dit met deze temperaturen toch een uitdaging is voor de Pana.

In de oude situatie waarbij de beneden en boven verdieping middels standaard radiatoren op de Wp is aangesloten trok de Wp dit prima. Fijn 21 graden continu met WAR.

Zie de aanvoertemperatuur regelmatig terugzakken van 38 graden watertemp naar 25 graden watertemp tijdens de defrost.

Klein detail... Ik heb de 3kw Heater van de WP niet aangesloten (nog niet)
Denk wel dat dan de defrosts iets makkelijker opgevangen kunnen worden.

Heb de vloerverwarming maar maximaal geknepen om zo min mogelijk temperatuurverlies te krijgen en de betonvloer zo langzaam mogelijk op te warmen.

Verbruik vanaf 1 april 2017 tot nu ongeveer 1250kWh.
Gas ongeveer 300m3 voor tapwater.

De Wp staat bij mij op het platte dak van de aanbouw...
Moet toegeven dat ik hem nu in de bijbouw ook wel hoor brommen...
Dat is een fors verbruik, ik zit nog onder duizend met sww erbij. Retour van 25 terug je vloer in? Zal de beton fijn vinden met krimpen uitzetten. Heb je geen buffer zeker?
Heater zit op dezelfde aansluiting hoor. Die tweede aansluiting is voor extern apparaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
godfriedd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:36:
[...]

Heb jij er zelf een @amarkest? Ik geloof te kunnen vinden dat @Verwijderd er een heeft, Ik heb een Ecodan met buitenunit 950x950mm. Iets groter dus dan de gemiddelde Elga. Maar als zo'n Climeleon (wave-11 zou het dan worden voor mij denk ik) 700-800 euro zou zijn voor mijn unit vind ik het nog wel een afweging waard (als het écht werkt).
volgens mij heeft @develdonk er ook een.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

De pana moet er hier ook wel hard aan trekken om vanuit de nachtverlaging situatie naar hogere temperaturen te komen. Vanaf nu denk ik maar niet meer terug naar 18.5c in de nacht maar gewoon door laten hobbelen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
Aziraphale schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:58:
[...]

Maar als er nog ideeën voor aanpassingen aan de dipswitches etc zijn dan hoor ik het graag. Extra thermostaat heb ik overwogen, maar dan moet ik kabels gaan trekken en dat wordt hem niet, nog afgezien van het feit dat ik het niet goed aandurf om met de aansluitingen van de ketel en Elga te rommelen. Oh, en mijn vrouw vindt twee thermostaten in de woonkamer niet mooi... :-(
Naast de dips kan je ook de parametersetting van Elga aanpssen.
Ik weet zelf niet vanaf welke versie Elga maar je kan via het installateursmenu op de Chronotherm een groot aantal parameters aanpassen die het regelgedrag van de Elga beïnvloeden. Deze staan in de mest recente handleiding. Hier heb ik het cv gebruik fors mee teruggebracht, dit is ons eerste seizoen, maar gok op 80 tot 90% gasreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:20:
[...]

Ik heb via het kijkglaasje kunnen zien dat de HR ketel (Remeha) inderdaad beneden Tb<2C modulerend bij komt op de laagste stand en de Elga op volle kracht draait. Dus toch nog wat positiefs , van mijn kant, over de Elga.

Ik heb een andere vraag:

Hoeveel en wat voor soort geluid maakt jouw Daikin Atherma Hybrid 8kW ? Hoor je de compressor er duidelijk bovenuit zoals bij mijn Toshiba?
Het is een ander type compressor Twin +swing dan Toshiba alleen Twin.
Swing wil zeggen dat de afdichting tussen pers en zuig anders is en de zuiger zelf niet roteert maar een oscillerende beweging maakt middels en centrisch excentriek. (Een hele mond vol). Misschien daardoor minder massakrachten. Maar ik weet het niet echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ook zonder overschot is 2 * 0.18 < 1 * 0.60
De COP mag echt ver teruglopen voor je financieel pijn begint te voelen. Pas bij een COP van 8 / (0.60 / 0.18) = 2.45 is het break-even als ik het correct bereken. Mits stroom gegarandeerd groen ingekocht levert het wel een serieuze CO2 besparing op.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:36:
[...]

ik heb altijd een paar elektr. kacheltjesklaar staan, want voorheen kon de HRketel ook uitvallen. (1x gebeurd en toen was het -10 buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 14:18
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:40:
Die tweede aansluiting is voor extern apparaat
je bedoelt die 2e 40A automaat die in de pana zit? Kan ik daar een externe circulatiepomp op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:16:

Ik heb ook een 6kw panasonic, met 120m2 vloerverwarming (alleen vloerverwarming).

Je zegt 38 graden aanvoer. Hoe heb je je stooklijn ingesteld? Ben ik wel benieuwd naar om te kijken wat ik evt. nog kan aanpassen.

Ik krijg die temperaturen niet. Ik heb tot nu toe max 32 graden gezien als ik een enkele ruimte heb aangesloten. Op advies van Rol-Co heb ik wel m'n pompsnelheid op 7 gezet, en zijn we er achter gekomen dat ik voor de woonkamer (versteweg en grootste ruimte) een extra pomp moet plaatsen. (en nog een aantal dingen)

Defrosten heb ik op het moment ook veelvuldig. Gelukkig woon ik er nog niet, en ben dus nog op het moment wel tevreden met 16/17 graden binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Niemand die me kan helpen hiermee?
maartenmoerman schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:22:
Vraagje voor de panasonic kenners. (Ik heb een WH-MDC06G3E5)

1. Kun je op een Panasonic uitlezen wat z'n setpoint is? Als in, wat vind hij wat hij nu zou *moeten* maken, ipv wat er uit komt? In het 'check' menu, zie ik alleen Ta/Tr/COP/total KWH/days running.

2. Is hij op een of andere manier uit te lezen met iets? zodat ik data kan graphen (influxdb/grafana/python scriptjes) (heb er nu 1wire sensors aangeplakt)

3. Kan ik een externe pomp aansturen op de timer van de warmtepomp?

4. Is de flow uit te lezen in een menuutje? De grafiek in de handleiding voor wat betreft pompsnelheid is me totaal nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:03:
[...]

Ook zonder overschot is 2 * 0.18 < 1 * 0.60
De COP mag echt ver teruglopen voor je financieel pijn begint te voelen. Pas bij een COP van 8 / (0.60 / 0.18) = 2.45 is het break-even als ik het correct bereken. Mits stroom gegarandeerd groen ingekocht levert het wel een serieuze CO2 besparing op.
Heb hier nog geen panelen, en gebruik ook deze rekensom (gas is zelfs 0.63).. makkelijker kunnen we het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aziraphale schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:53:
In het kader van de discussie over defrosts: Als de Elga een defrost doet, gaat dan het stroomverbruik flink omhoog, of naar beneden? Ik zie namelijk vanavond ineens in Domoticz een daling van het verbruik van de Elga naar 37 watt, maar tegelijkertijd werden er een aantal liters gas door mijn Calenta weggewerkt.
Defrost heeft een kenmerkend verbruik. Verbruik valt eerst bijna weg op de pomp na, komt daarna kortstondig terug tijdens de defrost, valt dan weer weg en de ELGA gaat verder met zijn normale werk.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/defrosts2.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:40:
[...]

Dat is een fors verbruik, ik zit nog onder duizend met sww erbij. Retour van 25 terug je vloer in? Zal de beton fijn vinden met krimpen uitzetten. Heb je geen buffer zeker?
Heater zit op dezelfde aansluiting hoor. Die tweede aansluiting is voor extern apparaat
De Pana heeft 2 electriwche aansluitingen.
de eerste is voor de warmtepomp.
De 2e is voor het electrische element van 3kw.
Die zitten naar mijn mening dus niet op 1 en dezelfde aansluiting

De vloerverwarmingverdeler zit rechtstreeks op de CV aangesloten middels 28mm leiding.
Dus dat wat de WP maakt aan aanvoertemp gaat ook de vloerverwarming in...
Kan zomaar 40 graden zijn nu...
Op de retour van de verdeler lees ik nu 20graden af...

[ Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 01-12-2017 13:22 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

maartenmoerman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:43:
[...]

Ik heb ook een 6kw panasonic, met 120m2 vloerverwarming (alleen vloerverwarming).

Je zegt 38 graden aanvoer. Hoe heb je je stooklijn ingesteld? Ben ik wel benieuwd naar om te kijken wat ik evt. nog kan aanpassen.

Ik krijg die temperaturen niet. Ik heb tot nu toe max 32 graden gezien als ik een enkele ruimte heb aangesloten. Op advies van Rol-Co heb ik wel m'n pompsnelheid op 7 gezet, en zijn we er achter gekomen dat ik voor de woonkamer (versteweg en grootste ruimte) een extra pomp moet plaatsen. (en nog een aantal dingen)

Defrosten heb ik op het moment ook veelvuldig. Gelukkig woon ik er nog niet, en ben dus nog op het moment wel tevreden met 16/17 graden binnen :)
Stooklijn staat op 30 en 40 graden ingesteld.
Verder heb ik geen aanpassingen verricht aan de pompsnelheid.

Ik speel wel een beetje met de stooklijn middels de 5 graden omlaag of omhoog.
Momenteel heb ik hem 3 graden omhoog gezet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:45:
[...]

Als die besparing is wat je ongeveer dacht te besparen zou je idd tevreden kunnen zijn, maar het kan beter.
Ik zit op >90% besparing. nog maar 60m3 in het vorig stookseizoen gebruikt. En ws gaat het dit seizoen ook die kant wel op, mits de winter niet te streng wordt.

-duomode staat bij mij uit omdat ik vorige winter 's morgens vroeg flowproblemen kreeg en dat wil ik niet meer.Hrketel wordt nog steeds keurig ingezet door ELGA.
-pomp staat bij mij op 2 rechtsom, geeft bij mij een Dt van 5c.
-stooklijn ELGA setting staat op radiatoren laag
-2e verdieping: radiatoren staan uit, door trappenhuis is het daar warm genoeg.
-1e verdieping: 2 radiatoren (hobbykamers) minimale doorstroming, slaapkamer radiator uit.
badkamer radiator uit. hangt een straalkachel, werkt perfect.
-hal: 1xJAGA tempo 13x80x40 geknepen
-BG: openkeuken 1x JAGAtempo 20x80x70, kamer 2x JAGAtempo 20x20x140 allen met DBE.

Bij de temp van afgelopen dagen haal ik makkelijk een Ta van 40c en wel meer.

kamertemp afgelopen dagen 19,5->20,5

ELGA verbruik gisteren 14kw, eergisteren 15kw. HRketel gisteren 0,5m3 ivm tegroot verschil in nacht en ochtendopstart.

wellicht zijn er in huis bij jou plekken waar de radiator uit cq geknepen kan.
complete JAGA's vindt je op marktplaats tegen leuke prijzen.

-
Qua besparing is het wel ongeveer waar ik op basis van mijn installatie op zou kunnen rekenen. Ik heb gewone Henrad radiatoren in de woonkamer en keuken en elders in huis zelfs nog een paar ledenradiatoren. Die hebben we als 'authentieke elementen' (woning is van 1956) laten zitten, maar zijn eigenlijk altijd dicht. Toen we in 2011 dit huis kochten hebben we de boel laten isoleren en alle slechte radiatoren (lees: bijna doorgeroest) laten vervangen door Henrads en toen had ik van het hele idee van ltv radiatoren en warmtepompen nog geen weet. We hebben toen wel gedacht over vloerverwarming in de woonkamer, maar dat werd ons ernstig afgeraden omdat de benedenverdieping houten vloeren heeft. Alle radiatoren vervangen door Jaga's zou natuurlijk kunnen, maar vind ik ergens ook wel weer kapitaalvernietiging omdat die Henrads nog maar 6 jaar oud zijn. Als er wat vervangen moet worden, dan komt er uiteraard een Jaga voor in de plaats.

Voor de rest komen mijn instellingen aardig overeen met die van jou, behalve dat de duo mode geen problemen gaf en dus gewoon aan staat. Je ziet dan ook altijd dat als de ketel brandt de Elga vrolijk meedoet. Mijn pompsnelheid heb ik wel verlaagd. Die stond eerst ook naar rechts (ik meen op het hoogste), maar dat leverde een behoorlijk gesuis in de leidingen op (die zijn dunner dan in moderne huizen). Enige oplossing hiervoor was de pompsnelheid naar beneden halen, want dat gefluit was ook geen pretje.

Misschien is dit ook wel het maximale wat ik er uit kan halen, maar als nieuwkomer op dit gebied (dit is mijn eerste stookseizoen, heb hem sinds eind februari) heb ik niet echt goed een idee wat alle instellingen precies doen en wat zin zou hebben. Ik ben alleen inmiddels wel zodanig 'hooked' dat ik er uit wil halen wat er in zit, want het is wel heel interessant (en verslavend) om mee bezig te zijn. :)

Wat me echter vooral blijft verbazen is dat, wanneer ik ook op de Honeywell kijk, de aanvoertemperatuur onder de 30 graden zit. Als ik die Elga nou zo ver kan krijgen dat hij de 40 graden die jij krijgt gaat leveren, dan ben ik al weer een stuk verder. Die aanvoertemperatuur komt echter alleen boven de 30 als de ketel bijspringt. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 01-12-2017 13:30 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:09:
[...]

Defrost heeft een kenmerkend verbruik. Verbruik valt eerst bijna weg op de pomp na, komt daarna kortstondig terug tijdens de defrost, valt dan weer weg en de ELGA gaat verder met zijn normale werk.
Dan was dat inderdaad een defrost en is toen de temperatuur waarschijnlijk tijdens die defrost net te veel gedaald, waardoor hij de ketel er bij heeft getrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:19:
[...]

Je ziet dus ook dat hij daadwerkelijk die drie graden hoger gaat zitten daardoor?
Hier blijft hij nou een beetje hangen op 34 garden, voordat hij kans heeft door te gaan richting de 37 á 38 waar ik hem verwacht gezien de stooklijn komt er wel een defrost tussen door.
Ben benieuwd of die shift functie daar wel bij helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:19:
[...]

Hoe bedoel je op 30 en 40? Je hebt toch minimum buiten temperatuur en maximum buiten temperatuur, en daar configureer je waardes voor? (ik heb op dit moment de waardes erin van dit filmpje: YouTube: How to Perform a Quickstart on Panasonic's Aquarea Split )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:50:
[...]

Naast de dips kan je ook de parametersetting van Elga aanpssen.
Ik weet zelf niet vanaf welke versie Elga maar je kan via het installateursmenu op de Chronotherm een groot aantal parameters aanpassen die het regelgedrag van de Elga beïnvloeden. Deze staan in de mest recente handleiding. Hier heb ik het cv gebruik fors mee teruggebracht, dit is ons eerste seizoen, maar gok op 80 tot 90% gasreductie.
Dat kan met de meest recente versie van de Elga, maar die van mij is van februari 2017. Als de firmware geupdate wordt dan zou ik meer vanaf de thermostaat moeten kunnen, maar helaas is dat niet iets wat ik zelf kan doen. Als het nu een Android telefoon was... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:18:
[...]

De Pana heeft 2 electriwche aansluitingen.
de eerste is voor de warmtepomp.
De 2e is voor het electrische element van 3kw.
Die zitten naar mijn mening dus niet op 1 en dezelfde aansluiting

De vloerverwarmingverdeler zit rechtstreeks op de CV aangesloten middels 28mm leiding.
Dus dat wat de WP maakt aan aanvoertemp gaat ook de vloerverwarming in...
Kan zomaar 40 graden zijn nu...
Op de retour van de verdeler lees ik nu 20graden af...
Zo heb ik het niet begrepen, als je hem écht uit wilt schakelen moet je witte bedrading los maken intern.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje OT, isolatie van gordijnen en 'ongewild' beinvloeden van IR-meting door de reflectie van jezelf in glas te meten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6wciV3P3z1FE6qhkXJymZPel/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LZFg9vMUXgZVUSNJaMf3DImk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D8gdXHWrGCPuTBIXGtQtKlbU/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:03:
Niemand die me kan helpen hiermee?

[...]
Nee setpoint flow en cop is niet uit te lezen. Ja denk wel dat je de pomp via wp kunt gebruiken. Weet alleen niet of software flexibel genoeg is voor jou doel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:30:
[...]

Zo heb ik het niet begrepen, als je hem écht uit wilt schakelen moet je witte bedrading los maken intern.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rh5xdf.jpg

Geloof me...
De linkse aansluiting in de pana zeker je af met 25A in de meterkast.
Die is voor de Warmtepomp functie.
De rechter aansluiting zeker je af met minimaal 16A in de meterkast.
Die is voor de aansluiting van het 3kW electrische element.'
Intern zijn die niet gekoppeld.

Als je de heater niet electrich aansluit wordt de defrost volledig geregeld met het warme water dat op dat moment in je systeem zit.
De Wp draait dan kortstondig de stroom om om zichzelf te ontdooien.
Heb je het electrische element wel aangesloten, wordt de defrost middels dit electrische element gerealiseerd/ondersteund waardoor je veel minder warmteverlies in je systeem hebt.
Natuurlijk heeft die verwarming een cop van 1...
Maar je voorkomt wel een drop in je cv watertemperatuur.

Zojuist zag ik een drop van 38 graden naar 16 graden zelfs.... :?
Op het display van de pana gaat dan ook de text 'HEAT" knipperen ipv continu branden hetgeen een defrost aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

maartenmoerman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:29:
[...]

Hoe bedoel je op 30 en 40? Je hebt toch minimum buiten temperatuur en maximum buiten temperatuur, en daar configureer je waardes voor? (ik heb op dit moment de waardes erin van dit filmpje: YouTube: How to Perform a Quickstart on Panasonic's Aquarea Split )
WAR 30-40
30 graden watertemperatuur bij een buitentemp van 15 graden
en 40 graden watertemperatuur bij een buitentemp van dacht 7 of 2graden.

De ingestelde buitentemperatuurwaarden heb ik niet aangepast maar kan ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:38:
[...]

Geloof me...
De linkse aansluiting in de pana zeker je af met 25A in de meterkast.
Die is voor de Warmtepomp functie.
De rechter aansluiting zeker je af met minimaal 16A in de meterkast.
Die is voor de aansluiting van het 3kW electrische element.'
Intern zijn die niet gekoppeld.

Als je de heater niet electrich aansluit wordt de defrost volledig geregeld met het warme water dat op dat moment in je systeem zit.
De Wp draait dan kortstondig de stroom om om zichzelf te ontdooien.
Heb je het electrische element wel aangesloten, wordt de defrost middels dit electrische element gerealiseerd/ondersteund waardoor je veel minder warmteverlies in je systeem hebt.
Natuurlijk heeft die verwarming een cop van 1...
Maar je voorkomt wel een drop in je cv watertemperatuur.

Zojuist zag ik een drop van 38 graden naar 16 graden zelfs.... :?
Op het display van de pana gaat dan ook de text 'HEAT" knipperen ipv continu branden hetgeen een defrost aangeeft.
Dat element zit er inderdaad niet voor de k.. z... k..
Alleen uitschakelen als je COP=1-vrees hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30
mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:09:
[...]

[afbeelding]
Bij mijn ELGA zie ik wel dat inzakken van het verbruik, maar ik zie niet die hoge piek die je bij jou wel hebt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PifnawO.png

Ik ben overigens wel in mijn nopjes met de goede isolatie die we hebben aangebracht bij de renovatie eerder dit jaar. Buiten is het 3-4 graden en het ding heeft sinds half 11 vanochtend niets meer hoeven doen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.