Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
maartenmoerman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:30:
[...]

je bedoelt die 2e 40A automaat die in de pana zit? Kan ik daar een externe circulatiepomp op aansluiten?
Kleine correctie: er zitten geen automaten in de Pana, maar 2 aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:41:
[...]

Bij mijn ELGA zie ik wel dat inzakken van het verbruik, maar ik zie niet die hoge piek die je bij jou wel hebt:
[afbeelding]

Ik ben overigens wel in mijn nopjes met de goede isolatie die we hebben aangebracht bij de renovatie eerder dit jaar. Buiten is het 3-4 graden en het ding heeft sinds half 11 vanochtend niets meer hoeven doen. :)
Zo lang de afschrijving/rentevergoeding v.d. isolatie < x kWh'tjes is dat de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:41:
[...]

Bij mijn ELGA zie ik wel dat inzakken van het verbruik, maar ik zie niet die hoge piek die je bij jou wel hebt:
[afbeelding]

Ik ben overigens wel in mijn nopjes met de goede isolatie die we hebben aangebracht bij de renovatie eerder dit jaar. Buiten is het 3-4 graden en het ding heeft sinds half 11 vanochtend niets meer hoeven doen. :)
Dat komt denk ik door de Youless i.c.m. enelogic, die meet maar 1 x per minuut.

Wel een beetje jammer dat je op het meest ongunstige moment van de dag (' s nachts) aan het verwarmen bent, en als de temperatuur hoger wordt gaat deze uit :)

Hier ook hulp van de zon vandaag :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/fxv1hl.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:51:
[...]

Wel een beetje jammer dat je op het meest ongunstige moment van de dag (' s nachts) aan het verwarmen bent, en als de temperatuur hoger wordt gaat deze uit :)

Hier ook hulp van de zon vandaag :)

[afbeelding]
ZON????!!!!!

WAAAR??!

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Twente de hele dag al prachtig weer, wel koud, maar volle bak zon 8)

Aan m'n paneeltjes te zien is het lang geleden dat het zo zonnig is geweest in Twente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:43:
[...]

Zo lang de afschrijving/rentevergoeding v.d. isolatie < x kWh'tjes is dat de betere oplossing.
Dat zit wel goed. De prijs van het huis was laag omdat de vloer rot was, het dak lekte en de cv-installatie erg slecht was. Dus we hebben de houten vloer eruit gesloopt, 20 cm isolatie erin gekieperd en beton gestort. En bij het vervangen van het dak ook nog even 10 cm isolatie erop gelegd. Een huis zonder lek dak en zonder rotte vloer (maar zonder de isolatie) had hetzelfde gekost als wat we nu kwijt zijn. Zeker na de subsidie op de isolatie en de subsidie op de ELGA.

We moesten alleen de hemelwaterafvoer aanpassen. Maar gelukkig geeft gemeente Nijmegen subsidie voor wie zijn HWA loskoppelt van het riool, dus daar hebben we bij aanleg al rekening mee gehouden.
Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:51:
[...]

Klopt. En het huis kan de temperatuur redelijk goed vasthouden, dus ik speel met de gedachte om toch een heel lichte nachtverlaging te gaan toepassen. De thermostaat staat nu op continu 20 graden en misschien kan het geen kwaad om hem in de nacht even te laten zakken naar 19, om vervolgens met een tussenstap van 19,5 weer in de loop van de ochtend op 20 uit te komen. Daar moet ik eens mee gaan experimenteren.

Op zich is het wel fijn dat hij lekker aan het werk is zo tussen 7 en 8 in de ochtend. Als je net uit je bed komt is de VVW in de badkamer wel erg aangenaam :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:38:
[...]

De linkse aansluiting in de pana zeker je af met 25A in de meterkast.
25A is absoluut foolproof, dus indien mogelijk inderdaad aan te raden (maar dan liefst ook 35A eindzekering en dat is bij veel voorkomende 3x25A huisaansluiting weer een punt: anders knalt je eindzekering ipv de Pana zekering er bij overbelasting mogelijk uit).
16A afzekeren voor PWR1 zo goed als zeker al afdoende, behalve misschien als je altijd de WP op 55 graden laat draaien. Bij 19,5A limiteert de Pana 5kW (6kW ik dacht 21A?) zelf de stroom en een 16A slaat nooit beneden de 18,1A af (en pas boven de 23A altijd meteen). Alleen als langdurig de stroom boven die 18A grens zou komen kan een 25A noodzakelijk zijn (maar nog niemand in het forum of in het Duitse forum heeft dit ooit geconstateerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:16:
Sinds gisteren mijn aanbouw met vloerverwarming op de Pana 6kw Mono erbij aangesloten.
Merk dat dit met deze temperaturen toch een uitdaging is voor de Pana.
.....
Verbruik vanaf 1 april 2017 tot nu ongeveer 1250kWh.
Gas ongeveer 300m3 voor tapwater.
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:40:
Dat is een fors verbruik, ik zit nog onder duizend met sww erbij. Retour van 25 terug je vloer in? Zal de beton fijn vinden met krimpen uitzetten. Heb je geen buffer zeker?
Heater zit op dezelfde aansluiting hoor. Die tweede aansluiting is voor extern apparaat
Bij mij deze zelfde periode 1146 kWh voor de WP (inclusief SWW) en geen gas.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan Treur op 01-12-2017 14:08 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jan Treur schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:03:
[...]

[...]

Bij mij deze zelfde periode 1146 kWh voor de WP (inclusief SWW) en geen gas.
Beduidend minder dus... (Na ja.... met SWW)
Ik moet wel opmerken dat ik de eerste maand of 2 gedraaid heb met de fabrieksinstellingen.
April en mei (voor zover aan...) had ik al een verbruik van bijna 500kwh.
Heb wel het vermoeden dat een eerste opstart van de warmtepomp altijd wat extra energie vraagt...

Bij een vriend van mij was er in de eerte 20 dagen van november al 450kWh erdoor.
Nu ook gestabiliseerd tot gemiddeld 16-20kwh per dag

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Volgens Honeywell werkt de Lyric T6 als volgt???:

Dank u voor het contacteren van de Honeywell Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 15717044.

Uw thermostaat werkt met aantal schakelingen per uur, mits u uw thermostaat aan/uit gebruikt.
Dit zorgt er voor dat als uw kamer temperatuur op de gevraagde temperatuur is, dat uw ketel dan 6 keer in een uur tijd voor minder dan een minuut uw ketel aangaat om zo uw kamer temperatuur op de gevraagde temperatuur te behouden.

Iets klopt er ook hier niet. In minder dan een minuut je kamer op temperatuur houden?? Volgens mij weten ze daar niet hoe het werkt. Weten ook niet wat de gevraagde hysterese is. Kende uberhaupt het woord niet.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

joostmaas schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:57:
[...]

25A is absoluut foolproof, dus indien mogelijk inderdaad aan te raden (maar dan liefst ook 35A eindzekering en dat is bij veel voorkomende 3x25A huisaansluiting weer een punt: anders knalt je eindzekering ipv de Pana zekering er bij overbelasting mogelijk uit).
16A afzekeren voor PWR1 zo goed als zeker al afdoende, behalve misschien als je altijd de WP op 55 graden laat draaien. Bij 19,5A limiteert de Pana 5kW (6kW ik dacht 21A?) zelf de stroom en een 16A slaat nooit beneden de 18,1A af (en pas boven de 23A altijd meteen). Alleen als langdurig de stroom boven die 18A grens zou komen kan een 25A noodzakelijk zijn (maar nog niemand in het forum of in het Duitse forum heeft dit ooit geconstateerd).
Panasonic schrijft zelfs 2x25A voor in de handleiding.
Heb op een duits forum ook al 35A gelezen... 8)7
25A zal hij inderdaad niet trekken. Dus zou ik dat ook wel op een 25A hoofdzekering durven aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
Aziraphale schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:23:
[...]

...
Wat me echter vooral blijft verbazen is dat, wanneer ik ook op de Honeywell kijk, de aanvoertemperatuur onder de 30 graden zit. Als ik die Elga nou zo ver kan krijgen dat hij de 40 graden die jij krijgt gaat leveren, dan ben ik al weer een stuk verder. Die aanvoertemperatuur komt echter alleen boven de 30 als de ketel bijspringt. :?
Hier ben ik dus ook naar op zoek, dit lijkt echt specifiek in de Elga regeling te zitten en gaat pas op een hogere Ta zitten als de CV bijgevraagd wordt. Wel staat er in de handleiding dat de Elga bij weersafhankelijke regeling de door de thermostaat gevraagde Ta levert tot 42 graden en daarna de CV er bij gaat vragen. Aangezien ik vanwege de vloerverwarming toch een constante temperatuur volg is dat wellicht een oplossing. Ook kan je de Elga via een aan/uit contact bij vraag van een thermostaat bedienen en de Elga gaat dan volgens de weersafhankelijke stooklijn leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carboy54 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:13:
Volgens Honeywell werkt de Lyric T6 als volgt???:

Dank u voor het contacteren van de Honeywell Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 15717044.

Uw thermostaat werkt met aantal schakelingen per uur, mits u uw thermostaat aan/uit gebruikt.
Dit zorgt er voor dat als uw kamer temperatuur op de gevraagde temperatuur is, dat uw ketel dan 6 keer in een uur tijd voor minder dan een minuut uw ketel aangaat om zo uw kamer temperatuur op de gevraagde temperatuur te behouden.

Iets klopt er ook hier niet. In minder dan een minuut je kamer op temperatuur houden?? Volgens mij weten ze daar niet hoe het werkt. Weten ook niet wat de gevraagde hysterese is. Kende uberhaupt het woord niet.
Je bent toch niet bezig om 'de deskundigen' onderuit te halen ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:18:
[...]

Je bent toch niet bezig om 'de deskundigen' onderuit te halen ? ;)
De documentatie van Honeywell is er wel duidelijker over hoe het werkt met de low-load.
https://ensupport.getconn...ow-load-control-for-Lyric
Misschien moeten ze dit bij de infolijn nog vinden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:14:
[...]

Panasonic schrijft zelfs 2x25A voor in de handleiding.
Heb op een duits forum ook al 35A gelezen... 8)7
25A zal hij inderdaad niet trekken. Dus zou ik dat ook wel op een 25A hoofdzekering durven aan te sluiten
Pana overdrijft wel meer. Het lijkt soms klakkeloos (en soms met fouten...) van grotere modellen overgenomen (zie ook 11/4" aansluitingen en minimale kabeldiameters).

Volgens Service handleiding:
- Use approved 30A circuit breaker for power supply 1
- For electrical heater connection to main for power supply 2 (either or )
Use approved 15A/16A circuit breaker (Backup Heater only)
Use approved 30A circuit breaker (Backup Heater + Booster Heater)

Maar ook:
Maximum Input Power For Mono Bloc Unit kW 4.26
En dat is 18,5A, dus 0,1 boven de worst case minimale belastbaarheid van een 16A automaat...
Kans dat die 16A overbelast wordt is dus m.i. zo goed als uitgesloten, dus ik zie het nut van meer dan 16A niet (iets anders is als PWR1+2 samen op één 16A wordt aangesloten -wat ook nogal eens wordt gedaan- Dan ben je met de eerstvolgende echt koude winter mogelijk de pineut...). In mijn optiek is 16A te prefereren bij een 25A huisaansluiting omdat er dan geen kans is dat je eindzekering eruit knalt als de Pana kortsluiting maakt (selectiviteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Laatst online: 26-10 13:55
Hallo allemaal, ik weet het niet meer, wat we het beste kunnen doen. zit met de volgende vragen, als ik bij wie dan ook navraag doe, is er eigenlijk niet een die durft te zeggen, als je het op deze manier doet dan zit je gegarandeerd goed. of ik nu Panasonic, Mitsubishi, Loria )Techneco), Remeha, Vaillant. en verdere merken.

Een en ander moet natuurlijk ook een beetje betaalbaar zijn, denk dat ik netto wel zo rond de 6000 euro kwijt zal zijn. kan overigens mogelijk in Frankrijk of Spanje inkopen, echter ben bereid iets meer te betalen voor goede garantie,

Degene die mij over de streep trekt, krijgt een diner bon in een goed restaurant.

Situatie woning.

3 phase aansluiting 25 Amp.

Woonkamer radiatoren brugman piano gemeten in mm
Overige radiatoren brugman compakt
lengte hoogte breete watt
kamer voor 2100 400 180 2200
zijkant kamer 1800 300 100 2003
kamer achter 1800 300 180 2518
gang 1000 600 100 1184
garage 2100 600 90 4200
slaapkamer 4 x 1100 500 50 2080
douche handdoekradiator 1200 60 ?
douche tevens vloerverwarming electrisch

vloer oppervlakte 142 m2 inhoud 460 m3. (incl garage, bijkeuken)
boven nooit verwarming aan, iso waarde muren 4.6 rw, en dak boven 5 rw.
vloer 2,5 rw inclusief 3,5 cm masief eiken parket.
stads verwarming, warmwater ook via NUON.
zonnenpanelen ongeveer 5800 kw op jaarbasis.
gemiddelde verbruik 4000 kw op jaarbasis.
verbruik warmte 40 GJ per jaar.
verbruik warmtapwater 50 m3 per jaar.
gemiddeld 2 a 3 personen in huis.
4 slaapkamers.
Garage, lengte 9 meter breedte 3,5 meter. Rw dak 2.3.

wil een zonneboiler plaatsen cq voorraadvat, in combinatie met een lucht warmtepomp
het liefst een monoblok zodat er geen stek aan te pas hoeft te komen.
zonneboiler, cq voorradvat en dakunit wil ik kopen in duitsland bij 123 kaminofen. Denk
dat ze daar goed weten wat er speelt, wat voor een voorraad vat raden jullie aan en welke
warmtepomp zouden jullie adviseren, warmtepomp komt naast de garage te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 17:00
klopt, de website heeft zelfs mijn foto's gebruikt zie ik nu:

http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-7/1762/1785

Ik heb de wave 7 gebruikt samen met een Ecodan 7,5kw. Ik heb een onderstel gemaakt met kunststof balken om zo 5 cm te "smokkelen" (wave staat hoger dan de warmtepomp) zodat de wave precies past en ik niet naar een wave 11 moest die weer een stuk groter is. specifieke maten kun je allemaal op de website van de climeleon zien.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:33:
[...]

De documentatie van Honeywell is er wel duidelijker over hoe het werkt met de low-load.
https://ensupport.getconn...ow-load-control-for-Lyric
Misschien moeten ze dit bij de infolijn nog vinden?
De uitdaging is dan ook om de 'deskundigen' van de deskundigen te onderscheiden en dat lukt pas als ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@dunklefaser @Verwijderd Geldt niet voor on/of:

The purpose of low load control in our OpenTherm algorithm of the Lyric T6 is to allow the boiler to switch off the pump when .....

Open Therm!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@D.v.Heerikhuize Ik mis., volgens mij, je feitelijke verbruik aan stadsverwarming, die verteld mijns inziens het uiteindelijke resultaat van die m2 en m3's en het aantal personen die daar gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carboy54 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:59:
@dunklefaser @Verwijderd Geldt niet voor on/of:

The purpose of low load control in our OpenTherm algorithm of the Lyric T6 is to allow the boiler to switch off the pump when .....

Open Therm!
Hele irritante feature als je vloerverwarming hebt. Staat dat ding als een malle aan en uit te gaan met een traag systeem als vloerverwarming. Eerste wat zo'n beetje uitging hier icm aanpassing in het aantal regelmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Alleen maar tegenstrijdige berichten:

Ik kan u mededelen dat de thermostaat aan de hand van het temperatuur verschil bepaald hoelang deze aan moet tijdens de schakel momenten.
De schakelingen houden in dat de thermostaat de schakel momenten verdeelt in 6 momenten van 10 minuten.
Wanneer er een klein warmte verschil is zou de thermostaat dan ook maar de minimale opwarm periode van de ketel branden wanneer de hitte vraag groter zijn zou de ketel dus meer minuten aan een stuk gaan branden.
Afhankelijk van de ketel zal de minimale brand tijd rond de 3 minuten liggen. Dit is verder niet verstandig om aan te passen.
Wanneer u dit aanpast kan dit namelijk problemen opleveren voor de ketel zelf.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Boeie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:37:
Ik heb al even teruggelezen, maar de discussie loopt nogal uiteen. Mijn uitgangspunt van de woning is niet een passiefhuis te bouwen, maar wel een huis waarbij technische oplossingen niet veel hoeven op te lossen. We gaan voor een luchtdichtingsklasse van 3, icm een WTW die goed ingeregeld is zal de vloerverwarming een bijrol spelen. Je hoeft bij een goed gebouwd nieuw huis maar 4 maanden per jaar een beetje te verwarmen, rest van de tijd ben je aan het koelen.
Ik zal van de week als ik tijd heb eens een uiteenzetting maken hierover want eerlijk gezegd kom ik met de data in de hand tot maar één conclusie: overdimensioneren van de warmtepomp heeft - mits je het niet té bont maakt (!!!) - maar één effectief nadeel, namelijk de duurdere aanschaf van de warmtepomp. Dat is met de Nederlandse prijzen een ding (en zelfs dan...koud huis = onacceptabel), met de prijzen in Frankrijk en Spanje is het de categorie lekker boeiend.

Grootste grap is de buitenunit in een vermogensreeks niet zelden dezelfde is als de hogere/lagere modellen, maar dan teruggetuned. Hetzelfde wat BMW bv. doet met een 320 en 328, andere ecu-map erin en tada, duurder model. Niet gek ook, die productielijnen kosten grof geld.

Haalt misschien wat ruis weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Laatst online: 26-10 13:55
heb post aangepast met verbruik, sorry voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haltec
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:03:
[...]

Ook zonder overschot is 2 * 0.18 < 1 * 0.60
De COP mag echt ver teruglopen voor je financieel pijn begint te voelen. Pas bij een COP van 8 / (0.60 / 0.18) = 2.45 is het break-even als ik het correct bereken. Mits stroom gegarandeerd groen ingekocht levert het wel een serieuze CO2 besparing op.
Bedankt, dat geeft wat rust in mijn hoofd ;-)

Nieuwe (tweedehands) huis dus we weten niet wat ons normale verbruik is. Heb wel besloten om de oude Nefit dus door de Daikin te vervangen en er liggen 18 x 295 panelen op het dak maar blijft spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:59
joostmaas schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:42:
[...]

Pana overdrijft wel meer. Het lijkt soms klakkeloos (en soms met fouten...) van grotere modellen overgenomen (zie ook 11/4" aansluitingen en minimale kabeldiameters).

Volgens Service handleiding:
- Use approved 30A circuit breaker for power supply 1
- For electrical heater connection to main for power supply 2 (either or )
Use approved 15A/16A circuit breaker (Backup Heater only)
Use approved 30A circuit breaker (Backup Heater + Booster Heater)

Maar ook:
Maximum Input Power For Mono Bloc Unit kW 4.26
En dat is 18,5A, dus 0,1 boven de worst case minimale belastbaarheid van een 16A automaat...
Kans dat die 16A overbelast wordt is dus m.i. zo goed als uitgesloten, dus ik zie het nut van meer dan 16A niet (iets anders is als PWR1+2 samen op één 16A wordt aangesloten -wat ook nogal eens wordt gedaan- Dan ben je met de eerstvolgende echt koude winter mogelijk de pineut...). In mijn optiek is 16A te prefereren bij een 25A huisaansluiting omdat er dan geen kans is dat je eindzekering eruit knalt als de Pana kortsluiting maakt (selectiviteit).
Ik heb ze ook aan elkaar geknoopt met 16 ampère, maar wel in software heater uit gezet. Alleen voor vorst beveiliging word hij dan nog gebruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@haltec Je voorschotnota, gebaseerd op de vorige bewoners geeft in ieder geval alvast een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:17
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:17:
[...]

Hier ben ik dus ook naar op zoek, dit lijkt echt specifiek in de Elga regeling te zitten en gaat pas op een hogere Ta zitten als de CV bijgevraagd wordt. Wel staat er in de handleiding dat de Elga bij weersafhankelijke regeling de door de thermostaat gevraagde Ta levert tot 42 graden en daarna de CV er bij gaat vragen. Aangezien ik vanwege de vloerverwarming toch een constante temperatuur volg is dat wellicht een oplossing. Ook kan je de Elga via een aan/uit contact bij vraag van een thermostaat bedienen en de Elga gaat dan volgens de weersafhankelijke stooklijn leveren.
Dat is die truc die @Bram-Bos beschrijft om de thermostaat op WA te zetten, terwijl de Elga op ruimteafhankelijk blijft staan. Die heb ik ook geprobeerd, maar geeft tot nu toe bij mij geen duidelijk resultaat. Kan natuurlijk zijn dat ik de Elga een paar dagen aan de nieuwe instellingen moet laten 'wennen', maar tot nu toe lijkt er weinig te veranderen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@D.v.Heerikhuize 40GJ = 11111kWh. Iedereen welke hier maandelijks zijn gegevens post realiseert een sCOP=4 of hoger. D.w.z. dat je 11111/4=2778kW in een WP moet stoppen om er dezelfde hoeveelheid warmte uit te krijgen. Het bepalen van het maximum verbruik bij -10C gaat in principe alsvolgt.
Die 11111kWh heb je nodig gehad op basis van, gemiddeld voor een 'normaal' jaar, 2757 graaddagen. Per graaddag had je dus 11111/2757=4,03kWh/graaddag nodig. Standaard wordt een stookgrens van 18C aangehouden en een gemiddelde etmaal binnentemperatuur van 18C. Dit laatste betekend bijv. 21C in de leefruimte en 15C in garage/slaapvertrekken/overige ruimtes.
Bij -10C, verschil met stookgrens is dan 28C, 28 * 4,03kWh * 1.1(toeslag winterperiode) = 124kWh.
Deze hoeveelheid dien je in 16uur, indien nachtverlaging, of 24uur te kunnen produceren.
Reken maar uit welke capaciteit de WP dan dient te hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 17:05 . Reden: Correctie v.d. berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:30:
[...]

Ik heb ze ook aan elkaar geknoopt met 16 ampère, maar wel in software heater uit gezet. Alleen voor vorst beveiliging word hij dan nog gebruikt.
Ik blijf dat spannend vinden als we ooit nog echt lage temperaturen te zien krijgen. Als de heater inschakeld als vorstbeveiliging (onder -15, maar dat komt toch af en toe voor, beetje afhankelijk van waar je woont) dan ga je toch over de belastbaarheid van die enkele 16A heen. Als dat maar vaak genoeg en lang genoeg plaats heeft knalt die eruit. Zal je zien dat je precies dan niet thuis bent en de Pana bevriest. Of gebruik je glycol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:34
@Tomexergie

wellicht handig om ook een tabelletje te maken met 'wp-profiel/huis' van degenen die hier regelmatig posten. Voorkomt een beetje appels/peren en zet eea in het juiste perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Heb jij toevallig een idee/verklaring voor het feit, dat ik heater actief heb, mag bijkomen v.a. +5C, maar ik zie geen verbruik van het element bij defrosts ? Waar heb ik eventueel iets niet/verkeerd ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-10 03:35
amarkest schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:54:
@Tomexergie

wellicht handig om ook een tabelletje te maken met 'wp-profiel/huis' van degenen die hier regelmatig posten. Voorkomt een beetje appels/peren en zet eea in het juiste perspectief.
Doe maar een voorstel hoe we dat kwantificeren.
We hebben al kWh warmte, een maat voor de warmtebehoefte en T2=39 als indicatie voor het afgifte systeem.

Ik heb altijd veel moeite gehad met de EPC omdat dit een kwaliteitsfactor is die weinig zegt over de omvang van de woning en bovendien louter gebaseerd is op berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
D.v.Heerikhuize schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:44:
Hallo allemaal, ik weet het niet meer, wat we het beste kunnen doen. zit met de volgende vragen, als ik bij wie dan ook navraag doe, is er eigenlijk niet een die durft te zeggen, als je het op deze manier doet dan zit je gegarandeerd goed. of ik nu Panasonic, Mitsubishi, Loria )Techneco), Remeha, Vaillant. en verdere merken.

Een en ander moet natuurlijk ook een beetje betaalbaar zijn, denk dat ik netto wel zo rond de 6000 euro kwijt zal zijn. kan overigens mogelijk in Frankrijk of Spanje inkopen, echter ben bereid iets meer te betalen voor goede garantie,

Degene die mij over de streep trekt, krijgt een diner bon in een goed restaurant.

Situatie woning.

3 phase aansluiting 25 Amp.

Woonkamer radiatoren brugman piano gemeten in mm
Overige radiatoren brugman compakt
lengte hoogte breete watt
kamer voor 2100 400 180 2200
zijkant kamer 1800 300 100 2003
kamer achter 1800 300 180 2518
gang 1000 600 100 1184
garage 2100 600 90 4200
slaapkamer 4 x 1100 500 50 2080
douche handdoekradiator 1200 60 ?
douche tevens vloerverwarming electrisch

vloer oppervlakte 142 m2 inhoud 460 m3. (incl garage, bijkeuken)
boven nooit verwarming aan, iso waarde muren 4.6 rw, en dak boven 5 rw.
vloer 2,5 rw inclusief 3,5 cm masief eiken parket.
stads verwarming, warmwater ook via NUON.
zonnenpanelen ongeveer 5800 kw op jaarbasis.
gemiddelde verbruik 4000 kw op jaarbasis.
verbruik warmte 40 GJ per jaar.
verbruik warmtapwater 50 m3 per jaar.
gemiddeld 2 a 3 personen in huis.
4 slaapkamers.
Garage, lengte 9 meter breedte 3,5 meter. Rw dak 2.3.

wil een zonneboiler plaatsen cq voorraadvat, in combinatie met een lucht warmtepomp
het liefst een monoblok zodat er geen stek aan te pas hoeft te komen.
zonneboiler, cq voorradvat en dakunit wil ik kopen in duitsland bij 123 kaminofen. Denk
dat ze daar goed weten wat er speelt, wat voor een voorraad vat raden jullie aan en welke
warmtepomp zouden jullie adviseren, warmtepomp komt naast de garage te staan.
De 40 GJ voor verwarming is ca 11100 kWh en bij een (jaar) COP van 3.5 komt dat op een verbruik voor een WP van bijna 3200 kWh, bij een COP van 4 iets onder de 2800 kWh. Je zou dan nog wat extra zonnepanelen kunnen nemen om het totaal dekkend te krijgen. Als je al een warmtepomp neemt, zou ik niet daarnaast een zonneboiler nemen. De warmtepomp die je dan toch al hebt, vergt dan maar twee extra PV-zonnepanelen van minder dan 400 euro voor het SWW, terwijl je met een zonneboiler al gauw op tussen de 2000 en 3000 euro aan extra investering uit komt. Bovendien kun je elektriciteit meervoudig gebruiken, salderen of verkopen, en opslaan in een batterij (of in je auto), wat met te veel geproduceerd warm water (in de zomer) allemaal niet kan.

Voor de warmtepomp zouden die 11100 kWh geproduceerde warmte per jaar voor 1650 vollasturen uitkomen op ca 7 kW aan vermogen. Je zou dan bijvoorbeeld voor 9 kW kunnen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 01-12-2017 16:22 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:34
Tomexergie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:03:
[...]

Doe maar een voorstel hoe we dat kwantificeren.
We hebben al kWh warmte, een maat voor de warmtebehoefte en T2=39 als indicatie voor het afgifte systeem.

Ik heb altijd veel moeite gehad met de EPC omdat dit een kwaliteitsfactor is die weinig zegt over de omvang van de woning en bovendien louter gebaseerd is op berekeningen.
wellicht in het tweakersgebruikersprofiel laten zetten, dan hoeft het niet centraal bijgehouden te worden. En in de startpagina ff aangeven wat er minimaal in moet komen.

die van mij staat in mn biografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:44:
@D.v.Heerikhuize
Die 11111kWh heb je nodig gehad op basis van, gemiddeld voor een 'normaal' jaar, 2757 graaddagen. Per graaddag had je dus 2757/11111=0,25kWh/graaddag nodig.
Volgens mij klopt deze berekening niet helemaal. Je deelt graaddagen door kiloWatturen en er komt kiloWatturen per graaddag uit. Volgens mij is 2757 (graaddagen) gedeeld door 11111 (kWh-warmte)
0,25 graaddag/kWh (warmte). Met een COP van 4 kun je dan dus die 0,25 keer 4 doen = 1 graaddag per kWh (elektrisch) per graaddag.

Eventueel pak je dan nog de winterfactor van 1,1 mee en je komt op een dag met 28 graaddagen uit op 31 kWh (elektrisch) wat je aan energie nodig hebt. Deel dat door het aantal uren dat je hem aan wil hebben staan en je hebt globaal het (elektrische) vermogen van je wamtepomp berekend. Echter reken je normaal natuurlijk niet met een elektrisch vermogen van de warmtepomp maar met de hoeveelheid warmte-energie die eruit komt. Dan is het dus veel handiger om 11111 (kWh warmte) te delen door het aantal graaddagen = 4 en dat maal het aantal graaddagen op een dag van -10 graden maakt 112 kWh warmte-energie. Dat maal 1.1 geeft 123 inclusief de winterfactor. Als je max 16 uur per dag wil draaien heb je een warmtepomp van 123/16 = 7,7 kW nodig. Als je nog SWW ermee wil maken heb je nog iets meer nodig...

Moet je alleen er nog rekening mee houden dat al je defrost-tijd (zoals bij mij vandaag erg veel) van je beschikbare uren af gaat. In theorie zou het dus misschien niet eens zo gek zijn om die factor 1.1 wat hoger te kiezen....

[ Voor 20% gewijzigd door godfriedd op 01-12-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:05
haltec schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:03:
[...]
...
heb ook het idee dat ie het langer laat afkoelen en pas redelijk laat weer in actie komt om het te gaan verwarmen. Ik verwacht dat hij overdag uit blijft en het pas eind van de dag/begin van de avond nodig vindt om weer te gaan verwarmen, weinig warmteverlies denk ik..
Dat heb je met ruimtethermostaat. Mooiste is dat ie dan niet te lang stilstaat. Maar schiet zo 0.5 boven setpoint en begint dan weer 0.5 te laat met verwarmen.
Je kunt hem ook vertellen dat je een traag systeem hebt (vloerverw).
Default staat ie op snel.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

hmmm...
Ben benieuwd O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:12:
[...]

Volgens mij klopt deze berekening niet helemaal. Je deelt graaddagen door kiloWatturen en er komt kiloWatturen per graaddag uit. Volgens mij is 2757 (graaddagen) gedeeld door 11111 (kWh-warmte)
0,25 graaddag/kWh (warmte). Met een COP van 4 kun je dan dus die 0,25 keer 4 doen = 1 graaddag per kWh (elektrisch) per graaddag.

Eventueel pak je dan nog de winterfactor van 1,1 mee en je komt op een dag met 28 graaddagen uit op 31 kWh (elektrisch) wat je aan energie nodig hebt. Deel dat door het aantal uren dat je hem aan wil hebben staan en je hebt globaal het (elektrische) vermogen van je wamtepomp berekend. Echter reken je normaal natuurlijk niet met een elektrisch vermogen van de warmtepomp maar met de hoeveelheid warmte-energie die eruit komt. Dan is het dus veel handiger om 11111 (kWh warmte) te delen door het aantal graaddagen = 4 en dat maal het aantal graaddagen op een dag van -10 graden maakt 112 kWh warmte-energie. Dat maal 1.1 geeft 123 inclusief de winterfactor. Als je max 16 uur per dag wil draaien heb je een warmtepomp van 123/16 = 7,7 kW nodig. Als je nog SWW ermee wil maken heb je nog iets meer nodig...

Moet je alleen er nog rekening mee houden dat al je defrost-tijd (zoals bij mij vandaag erg veel) van je beschikbare uren af gaat. In theorie zou het dus misschien niet eens zo gek zijn om die factor 1.1 wat hoger te kiezen....
Jij bent in ieder geval wakker.
Je deelt 11111/2757=4.03kWh aan warmte nodig, welke bij een COP=4 met 1kWh aan input geproduceerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:07:
Gisteren bij mij een topdagje qua verbruik :P Totaal 33,33kWh in de WP gegaan, en ook nog nachtverlaging gehad van 22:00 tot 08:00 :P Totaal 8 defrosts gisteren, vandaag is het weer een stuk helderder in Twente, dus tot nu toe maar 1 defrost :)
Als je nachtverlaging doet op ruimtetemp dan heb je kans dat de wp 8 uur uit staat. Daar heb je dan overdag last van. Dat zie je terug aan die 33 kWh!

Ik pas een verlaging op Ta toe, maar de WP blijft doorgaan. In mijn beleving is dat uiteindelijk niet duurder dan volledig uit.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Boeie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:37:
[...]

[...]

Wat bedoel je precies met 5kw? Is een 5kw WP genoeg? :?
Ja dat bedoel ik. Dat moet lukken in de situatie die je beschrijft.

Excuses voor mijn botte reactie. Is niet op de persoon bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Laurentk schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:40:
[...]

Hier ook het zelfde doel. Wij hebben de Elga aangeschaft in combinatie met een PV systeem met overschot. Daarmee is je doel natuurlijk zoveel mogelijk electrisch verwarmen. De regeling van de Elga is meer gericht op zo economisch mogelijk de afweging maken tussen gas en electriciteit vanuit het net. Maar met eigen opwek ligt die verhouding anders en past het hybride regelmodel van de Elga niet meer. Omdat we bang waren ons huis niet warm konden krijgen met lage buitentemperatuur toch voor een hybride gegaan.

Mijn Elga met firmware 1.53 kan via de thermostaat middels parameters in het installateursmenu ketelinstelingen specifieker aangepast worden dat met de DIPs. Zo gaat de CV hier pas meedraaien bij buiten 2 graden of lager.

En volgens mij zou dat zelfs nog lager moeten kunnen maar de standaard Ta van de Elga is niet middels parameters te corrigeren. Dus de Elga geeft 33-35 aanvoer terwijl ik rond het vriespunt richting de 40 nodig heb. De Elga zou dat moeten kunnen, maar gaat in dat geval gas aanspreken. Dat laatste zou ik er nog uit willen tweaken, dus pas als de Elga het met zijn eigen max van 42 het niet meer redt de CV bijvragen.
met alle respect maar als je rond de 40 nodig hebt als het vriest dan ben je niet goed af met een full electric WP.
Maar je bent juist goed af met de ELGA.
Je zult echt je afgifte systeem of je isolatie moeten verbeteren ipv het eruit tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:03:
[...]
Als je nachtverlaging doet op ruimtetemp dan heb je kans dat de wp 8 uur uit staat. Daar heb je dan overdag last van. Dat zie je terug aan die 33 kWh!
Ik pas een verlaging op Ta toe, maar de WP blijft doorgaan. In mijn beleving is dat uiteindelijk niet duurder dan volledig uit.
Wat voor last overdag bedoel je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Kom net thuis en zie dat de Elga in duo bedrijf met de ketel staat te draaien, waarna hij op een gegeven moment volledig stopt. Dus toen even Ta en Tr gechecked en die waren 39 en 41 graden. Nu heb ik de Ta van de ketel gisteren op 52 graden gezet, maar zou het lonen om hem (zoals ik op het blog van @mkleinman las) nog wat verder omlaag te brengen naar 45?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:42
Jan Treur schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:16:
[...]

Dat massa is afgekoeld, en dat je de verloren energie weer terug zal moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostmaas schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:50:
[...]

Ik blijf dat spannend vinden als we ooit nog echt lage temperaturen te zien krijgen. Als de heater inschakeld als vorstbeveiliging (onder -15, maar dat komt toch af en toe voor, beetje afhankelijk van waar je woont) dan ga je toch over de belastbaarheid van die enkele 16A heen. Als dat maar vaak genoeg en lang genoeg plaats heeft knalt die eruit. Zal je zien dat je precies dan niet thuis bent en de Pana bevriest. Of gebruik je glycol?
Vorst beveiliging komt alleen in onder bepaalde omstandigheden, simpel gezegd alleen als hij stil staat. Zolang hij 24 uur continu pompt komt beveiliging niet in. Nee heb geen glycol, een nieuwe wp plaatsen is goedkoper......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:17:
Dat massa is afgekoeld, en dat je de verloren energie weer terug zal moeten brengen.
Dat lijkt me logisch. Maar dat is minder dan wat je in de nacht aan warmte had moeten toevoegen zonder nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:58:
[...]

Heb jij toevallig een idee/verklaring voor het feit, dat ik heater actief heb, mag bijkomen v.a. +5C, maar ik zie geen verbruik van het element bij defrosts ? Waar heb ik eventueel iets niet/verkeerd ingesteld ?
Ik vermoed dat ze bij heater het woordje externe vergeten. Jij plaatst een hulp verwarming apparaat en de wp schakelt die in onder bepaalde temp of na bepaalde tijd doel temp niet haalbaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:01:
[...]

Ik heb via het kijkglaasje kunnen zien dat de HR ketel (Remeha) inderdaad beneden Tb<2C modulerend bij komt op de laagste stand en de Elga op volle kracht draait. Dus toch nog wat positiefs , van mijn kant, over de Elga.

Ik heb een andere vraag:

Hoeveel en wat voor soort geluid maakt jouw Daikin Atherma Hybrid 8kW ? Hoor je de compressor er duidelijk bovenuit zoals bij mijn Toshiba?
Het is een ander type compressor Twin +swing dan Toshiba alleen Twin.
Swing wil zeggen dat de afdichting tussen pers en zuig anders is en de zuiger zelf niet roteert maar een oscillerende beweging maakt middels en centrisch excentriek. (Een hele mond vol). Misschien daardoor minder massakrachten. Maar ik weet het niet echt.
De compressor is stiller dan een koelkast.

De fan moet echt wel aan de bak dus die hoor ik.
In sept/okt hoor je hem niet tot nauwelijks.

De WP hangt op een standaard muurbeugel. Eigenlijk volgens de fabrikant dan te dicht op de muur. 13 cm ipv minimaal 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:23
maartenmoerman schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:22:
Vraagje voor de panasonic kenners. (Ik heb een WH-MDC06G3E5)

1. Kun je op een Panasonic uitlezen wat z'n setpoint is? Als in, wat vind hij wat hij nu zou *moeten* maken, ipv wat er uit komt? In het 'check' menu, zie ik alleen Ta/Tr/COP/total KWH/days running.

2. Is hij op een of andere manier uit te lezen met iets? zodat ik data kan graphen (influxdb/grafana/python scriptjes) (heb er nu 1wire sensors aangeplakt)

3. Kan ik een externe pomp aansturen op de timer van de warmtepomp?

4. Is de flow uit te lezen in een menuutje? De grafiek in de handleiding voor wat betreft pompsnelheid is me totaal nietszeggend.
Ik kan je maar gedeeltelijk helpen.
Lijken me eigenlijk meer vragen voor @Domba. Die logt wel data maar volgens mij heeft hij dat zelf geregeld en niet via de Pana.
Ik heb een 5kW maar die is in grote lijnen hetzelfde als jouw 6kW.
1. nee, je kunt niet uitlezen wat het setpoint van de WAR is.
2. Volgens mij niet. Maar geen ervaring.
3. geen ervaring.
4. Nee, de flow is niet af te lezen.
Ik neem trouwens aan dat je alleen de standaard afstandsbediening hebt. Als je ook een HPM hebt, moet er wat meer mogelijk zijn.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:21:
[...]

Ik vermoed dat ze bij heater het woordje externe vergeten. Jij plaatst een hulp verwarming apparaat en de wp schakelt die in onder bepaalde temp of na bepaalde tijd doel temp niet haalbaar
Ik wil eigenlijk alleen maar dat het ingebouwde element actief wordt om onttrekking van warmte uit het afgiftesysteem te voorkomen. Daarmee maximaal/continu-mogelijk warmte te laten prodiuceren. Volgens mij ging dat in jan-feb prima. Ik hoorde voor inschakeling van het element dat er warmte onttrokken werd, na inschakelen van het element was dat toen over, geen last meer van. Ik merk tot op heden weinig v.d. defrosts, gelukkig maar, maar ik zou het element gewoon ingezet willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
paulv1973 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:38:
[...]

[afbeelding]

Geloof me...
De linkse aansluiting in de pana zeker je af met 25A in de meterkast.
Die is voor de Warmtepomp functie.
De rechter aansluiting zeker je af met minimaal 16A in de meterkast.
Die is voor de aansluiting van het 3kW electrische element.'
Intern zijn die niet gekoppeld.

Als je de heater niet electrich aansluit wordt de defrost volledig geregeld met het warme water dat op dat moment in je systeem zit.
De Wp draait dan kortstondig de stroom om om zichzelf te ontdooien.
Heb je het electrische element wel aangesloten, wordt de defrost middels dit electrische element gerealiseerd/ondersteund waardoor je veel minder warmteverlies in je systeem hebt.
Natuurlijk heeft die verwarming een cop van 1...
Maar je voorkomt wel een drop in je cv watertemperatuur.

Zojuist zag ik een drop van 38 graden naar 16 graden zelfs.... :?
Op het display van de pana gaat dan ook de text 'HEAT" knipperen ipv continu branden hetgeen een defrost aangeeft.
Ik zou dan ook altijd die heater aangesloten laten! !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aziraphale schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:16:
Kom net thuis en zie dat de Elga in duo bedrijf met de ketel staat te draaien, waarna hij op een gegeven moment volledig stopt. Dus toen even Ta en Tr gechecked en die waren 39 en 41 graden. Nu heb ik de Ta van de ketel gisteren op 52 graden gezet, maar zou het lonen om hem (zoals ik op het blog van @mkleinman las) nog wat verder omlaag te brengen naar 45?
Kwestie van proberen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Daar heb je een punt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:16:
Daar gaat de ELGA toch niet langer door met draaien ? Althans als dat is wat je wilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:58:
[...]

Raar, want bij mij zie ik de heater wel in het verbruik tijdens defrost.
Zie jij hem wel bijkomen als de T onder de 5C komt?
Zie je hem bijkomen als je hem met de hand bedient (op het kopje "heater" drukt)?
Heb je de tweede power supply wel op 'on' gezet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:41:
[...]

Raar, want bij mij zie ik de heater wel in het verbruik tijdens defrost.
Zie jij hem wel bijkomen als de T onder de 5C komt?
Zie je hem bijkomen als je hem met de hand bedient (op het kopje "heater" drukt)?
Heb je de tweede power supply wel op 'on' gezet? :+
Nee, ik heb het ingebouwde element los aangesloten op een Voltcraft Energy check 3000 aangesloten en die heeft in een paar dagen niet meer dan 40Wh geregistreerd.
In de display zie ik HEATER, welke ik met de knop HEATER on/off kan schakelen.
2e Power Supply op on ? Hoe doe ik dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mijn cijfers voor november 2017. Ik heb naar verhouding heel weinig energie verbruikt in de ELGA. Slechts 207.5kWh met 331.4 graaddagen. Dat is 34% minder dan het jaar ervoor verrekend met graaddagen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 14:18
jaari schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:26:
[...]

Ik kan je maar gedeeltelijk helpen.
Lijken me eigenlijk meer vragen voor @Domba. Die logt wel data maar volgens mij heeft hij dat zelf geregeld en niet via de Pana.
Ik heb een 5kW maar die is in grote lijnen hetzelfde als jouw 6kW.
1. nee, je kunt niet uitlezen wat het setpoint van de WAR is.
2. Volgens mij niet. Maar geen ervaring.
3. geen ervaring.
4. Nee, de flow is niet af te lezen.
Ik neem trouwens aan dat je alleen de standaard afstandsbediening hebt. Als je ook een HPM hebt, moet er wat meer mogelijk zijn.
Thanks! Heb de standaard afstandsbediening. Ik log nu trouwens wel data, maar niet uit de pomp, maar met losse sensors op de leidingen, en in de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:15
Ik heb vandaag mijn vloerverdeler aangepast, 15mm leidingen eruit net als de thermostaat regeling en voetventiel en nu 2x 22mm met afsluiters. Daarnaast mijn dbe op de LTV JAga uitgebreid naar 9 ventilatoren black silent en alles werkt deze keer. En een stalen radiator in de hal vervangen door een aluminium radiator die ik nog had staan. De wp heeft 4 uur uitgestaan en moet er nu even aan trekken om het huis weer op te warmen. De flow bij stand 2 is nu 20l/min, vloerverwarming vol open. Ta bij 10 graden C is 31 en bij -8 is hij 36 gradenC. De ecodan draait hier verder rustig en tussen 12h en nu geen defrost gehad.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ik ben al enige tijd op zoek naar een warmtepomp boiler en ik heb mijn oog laten vallen op de NIBE F130 ventilatielucht/water warmtepompen. Ik krijg echter geen info of een installateur zover dat hij een aanbieding maakt voor installeren. Nibe zelf wijst naar de installateurs als ik om info vraag en welgeteld 1 installateur nam de moeite om te proberen mijn vragen te beantwoorden. Vandaag hadden wij een afspraak om bij mij thuis eea op te nemen en hij zou de vertegenwoordiger meenemen. Precies op het afgesproken tijdstip gaat de bel en staat .... Alkima aan de deur, zij kwamen n.a.v. mijn vragen en het feit dat ik aangegeven had dat het moet samen werken met mijn Ecodan eens kijken. Tja ik heb mijn parallel import Ecodan maar laten zien :)) maar zij konden mij helaas niet helpen met een warmteboiler vat.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:41:
[...]

Daar gaat de ELGA toch niet langer door met draaien ? Althans als dat is wat je wilt ?
Dat hangt ervan af, denk ik. Wat je nu zie gebeuren is dat hij de ketel aan zet en dan doorstookt tot boven het setpoint, om dan volledig uit te schakelen omdat te Ta lager zit dan de Tr. Wat ik wil is dat hij rustig door blijft kachelen, en dan bij voorkeur zonder cv. Dat laatste zal hem met mijn afgiftesysteem nooit helemaal lukken, maar ik wil het wel zo optimaal mogelijk krijgen. Daarom ben ik aan het spelen met Ta van de ketel, instellingen op de Honeywell en stooklijnen. Enige nadeel is dat ik niet voledig helder krijg wat elke aanpassing zou moeten doen. Zo kan ik (bijvoorbeeld) nergens vinden waar die 36 verschillende stooklijnen in de Honeywell voor staan, aangezien de Elga er zelf maar twee heeft.

Zoals ik al eerder zei: Ik ben nog een beginner op dit gebied en al lees ik alles wat los en vast zit, ik krijg nog niet goed uitgevonden wat ik het beste kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 01-12-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jan Treur schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:16:
[...]

Ik bedoel die 33 kWh. Dat is de prijs die Grolsch ervoor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:46:
[...]

Nee, ik heb het ingebouwde element los aangesloten op een Voltcraft Energy check 3000 aangesloten en die heeft in een paar dagen niet meer dan 40Wh geregistreerd.
In de wp de aardlekschakelaar aan zetten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
[...]

De 2e power supply is zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WwkntuGaekpqsjJgalkwkC2G/thumb.png
Die knop moet wel omhoog staan.
Als het eerst gewerkt heeft, maar de laatste dagen niet meer, is misschien deze automaat omgesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:17:
[...]

Juist. En dan gold in het gasgestookt tijdperk dat nachtverlaging loont immers de verliezen zijn groter bij lagere Tbuiten.
Correct.
Maar gas 'is altijd even duur' en een WP is daarbij afhankelijk van de brontemp en de retourtemp (in de vorm van delta T). Ergens zit een omslagpunt wat het meest efficiënt is:geen nachtverlaging, doorprutellen op lagere Ta, of gedurende x periode de WP uit.
Per situatie verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Hoe zou die dan af-/uitgeschakeld kunnen zijn ? Door een H70 error ? Weken terug had ik de stekker vergeten er weer in te doen van dat element ivm gebruik wasmachine, toen kreeg ik een onvrijwillige nachtverlaging. Maar als het element niet aangesloten is dan hoort de aardlek er toch niet uit te gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

48 SECONDEN heeft de heater dan geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:04:
[...]

De 2e power supply is zoiets:

[afbeelding]
Die knop moet wel omhoog staan.
Als het eerst gewerkt heeft, maar de laatste dagen niet meer, is misschien deze automaat omgesprongen.
Morgen maar eens een kijkje nemen, tot zo ver weer hartelijk dank, ook @reneeke1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:47:
Ik heb mijn cijfers voor november 2017. Ik heb naar verhouding heel weinig energie verbruikt in de ELGA. Slechts 207.5kWh met 331.4 graaddagen. Dat is 34% minder dan het jaar ervoor verrekend met graaddagen.
Ik heb iets soortgelijks. November op 1kWh na hetzelfde verbruik als maart, verhouding graaddagen 387/318. Het suggereert een efficiency verbetering van 21.7%, maar dat lijkt me sterk. Misschien de definitie van graaddag eens tegen het licht houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:22:
[...]

Ik heb iets soortgelijks. November op 1kWh na hetzelfde verbruik als maart, verhouding graaddagen 387/318. Het suggereert een efficiency verbetering van 21.7%, maar dat lijkt me sterk. Misschien de definitie van graaddag eens tegen het licht houden ?
17.83% mag dat ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:03:
[...]

Ik was vergeten te vertellen dat ik woensdag de flow van mijn v.v. "per ongeluk" bijna op 0 had gezet (lang verhaal).

Dat er gisteren 33KW aan energie in is gegaan komt omdat de WP voor 2 dagen moest verwarmen.

Nachtverlaging is ALTIJD zin zinvol, warmhouden van een ruimte kost immers altijd energie.

Jij zegt dat mijn WP overdag moet bij buffelen om de verliezen 's nachts te compenseren, hoe verklaar je dit dan :?

Geen houtkachels of andere verwarmingsbronnen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vzc2z5.jpg

Ik wil inhoudelijk de discussie niet aangaan, maar er is genoeg "bewijs" dat het warmhouden van een ruimte meer energie kost als het opwarmen van een ruimte met een paar mitsen en maaren.

Wat ik over het algemeen hier lees is dat de mensen die 24*7 per dag stoken een WP hebben die onvoldoende capaciteit hebben om een ruimte binnen afzienbare tijd op de stoken tot temperatuur.en het met hun WP alleen redden door 24*7 te stoken.

Zoals al eerder aangegeven is mijn enigste eis aan een CV systeem comfort, en het 24*7 moeten stoken (met alle geluid die erbij hoort) omdat het anders niet warm wordt heb ik (gelukkig) geen last van.

Ook de "COP-top-100" hoef ik niet te winnen, maar in November een COP van 4 ben ik heel blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 01-12-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:16:
[...]

Morgen maar eens een kijkje nemen, tot zo ver weer hartelijk dank, ook @reneeke1970
Zou ook nog iets mis kunnen zijn met de Voltkraft kWh meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er maar aan vanaf wat of je rekent. maar je hebt gelijk, je moet delen door het grootste getal om de verbetering zichtbaar te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:31:
[...]

Zou ook nog iets mis kunnen zijn met de Voltkraft kWh meter...
Ik had het niet voor mogelijk gehouden, maar inderdaad de Voltcraft heeft kennelijk een probleem, koffiezetter aangesloten, 0.0W. 8)7
Correct, de Voltcraft doet het wel. ik keek even verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@Grolsch
Wat een verhaal. Nou dat verklaart alles toch. Ik vond 33 kWh al veel voor een goed gebouwde schil.

Klaar. Ik heb niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:22:
[...]

Bij mijn zijn maart en november nagenoeg hetzelfde 8)7 . Maart 204kWh om 310 graaddagen, november 207kWh om 331 graaddagen.

Volgens mijn theorie zou november 2017 ook beter moeten zijn dan maart 2017 ivm verbetering in flow en afgifte in de vloer.

Definitie van graaddagen aanpassen lijkt mij een hele goede, alleen hoe moet die definitie veranderd worden? Waarom werkt het wel redelijk met vergelijken met gas maar niet met de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
corsat schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:49:
Ik heb vandaag mijn vloerverdeler aangepast, 15mm leidingen eruit net als de thermostaat regeling en voetventiel en nu 2x 22mm met afsluiters. Daarnaast mijn dbe op de LTV JAga uitgebreid naar 9 ventilatoren black silent en alles werkt deze keer. En een stalen radiator in de hal vervangen door een aluminium radiator die ik nog had staan. De wp heeft 4 uur uitgestaan en moet er nu even aan trekken om het huis weer op te warmen. De flow bij stand 2 is nu 20l/min, vloerverwarming vol open. Ta bij 10 graden C is 31 en bij -8 is hij 36 gradenC. De ecodan draait hier verder rustig en tussen 12h en nu geen defrost gehad.
Wat was je flow eerst dan op stand 2, meegerekend dat alles open staat (zoals na afkoeling)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:41:
[...]

Bij mijn zijn maart en november nagenoeg hetzelfde 8)7 . Maart 204kWh om 310 graaddagen, november 207kWh om 331 graaddagen.

Volgens mijn theorie zou november 2017 ook beter moeten zijn dan maart 2017 ivm verbetering in flow en afgifte in de vloer.

Definitie van graaddagen aanpassen lijkt mij een hele goede, alleen hoe moet die definitie veranderd worden? Waarom werkt het wel redelijk met vergelijken met gas maar niet met de warmtepomp?
November is toch ook beter. 10% meer graaddagen en slechts 1.5% meer kWh'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:44:
[...]

November is toch ook beter. 10% meer graaddagen en slechts 1.5% meer kWh'tjes.
Inderdaad iets beter idd maar minder dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wmc schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:26:[...]
http://www.pmcoppack.com/products/any/panasonic-aquarea-mono-bloc-low-temp-5kw-single-phase-5kw-heating-cooling/0012552.html geeft een prijs van omgerekend €2070,-, 1800 euro subsidie en wat verzendkosten kom je rond die 300 euro. Aansluit materiaal niet meegerekend natuurlijk.
mm ik vrees dat je iets meer kwijt bent:
£2291.58 =€2600 incl vat en verzenden.....
Daar vanaf €1800 =......
Is de aanbieding die kreeg incl verzenden
De H versie is ruim 200 pond duurder . grrr

Voor de echte tweakers met verstand van deze materie...
Is de nieuwe H versie de meerprijs waard?
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

TOV
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html

Of zeggen jullie koop de F versie want ze zijn identiek?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:33

kimjansen

Nu ff niks...

H heeft dacht ik standaard Wi-Fi bij de monoblocs?

In ieder geval de nieuwe stuk mooiere controller...

[ Voor 35% gewijzigd door kimjansen op 01-12-2017 19:01 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kimjansen schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:58:
H heeft dacht ik standaard Wi-Fi bij de monoblocs?
In ieder geval de nieuwe stuk mooiere controller...
Wifi en Dan? geen kabel nodig voor de bediening? [ wifi sucks dus geen verbetering? ]
Mooiere of betere controller?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Wat denk je van SmartCloud op je telefoon? En de H serie touch controller ipv gedateerde ding uit de eerdere series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kimjansen schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:05:
Wat denk je van SmartCloud op je telefoon? En de H serie touch controller ipv gedateerde ding uit de eerdere series.
Ken je de nieuwe versies bedieningen dan?
Smartcloud echt een verbetering of gewoon een leuke gadget??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:42:
[...]

Wat was je flow eerst dan op stand 2, meegerekend dat alles open staat (zoals na afkoeling)?
Flow was eerst 18 of 19 l/min dus niet echt veel meer maar er gast nu meer flow door devloerverwarming waardoor ta en tr dichter bij elkaar komen te liggen resultaat is dat de ecodan wat verder terug toert en rustiger draait. Volgende stap is de temp ta verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Dylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:09:
[...]

Ken je de nieuwe versies bedieningen dan?
Smartcloud echt een verbetering of gewoon een leuke gadget??
Op de splits zitten al een tijdje de nieuwe controllers dus denk dat die wel bij veel mensen hier bekend zijn. Zoek maar op een H type en een G type dan zie je het. Als ik me niet vergis zitten een paar extra's op, maar niet zo spannend.

Panasonic AQUAREA Smart Cloud is best mooi, in vergelijking met MELcloud dan. Het blijft natuurlijk een gimmick die niet strikt noodzakelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kimjansen schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:16:
[...]Op de splits zitten al een tijdje de nieuwe controllers dus denk dat die wel bij veel mensen hier bekend zijn. Zoek maar op een H type en een G type dan zie je het. Als ik me niet vergis zitten een paar extra's op, maar niet zo spannend.
Panasonic AQUAREA Smart Cloud is best mooi, in vergelijking met MELcloud dan. Het blijft natuurlijk een gimmick die niet strikt noodzakelijk is...
Kan ik geen losse bediening erop kopen dan?
Wat kan ik met smartcloud? [ moet een id hebben ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Dylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:17:
[...]

Kan ik geen losse bediening erop kopen dan?
Wat kan ik met smartcloud? [ moet een id hebben ]
Ze praten hetzelfde taaltje dus dat verwacht ik wel, zou het wel nazoeken in de handleiding...

SmartCloud: https://www.aircon.panaso...n/faqs/AquareaSmartCloud/

Voorheen hadden ze een Spaans Wi-Fi control ding, dat was niet veel soeps, nu in eigen beheer lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jaari Ik heb ook geen spikes van extra 3kW in Enelogic gezien, maar daar zou de interval weer de oorzaak van kunnen zijn, dat ik die niet zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:29:
[...]
Nachtverlaging is ALTIJD zin zinvol, warmhouden van een ruimte kost immers altijd energie.
.....
Ik wil inhoudelijk de discussie niet aangaan, maar er is genoeg "bewijs" dat het warmhouden van een ruimte meer energie kost als het opwarmen van een ruimte met een paar mitsen en maaren.

Wat ik over het algemeen hier lees is dat de mensen die 24*7 per dag stoken een WP hebben die onvoldoende capaciteit hebben om een ruimte binnen afzienbare tijd op de stoken tot temperatuur.en het met hun WP alleen redden door 24*7 te stoken.
Voor een beter begrip van de warmteleer hierachter, kun je je afvragen, waar gaat de warmte die in het huis gebracht wordt eigenlijk heen? Eten we die op en verdwijnt het dan via het riool? Nee. Maken we daar in het huis hoogwaardige stoffen van waar we denken blij van te worden? Soms misschien, maar niet vaak. Verdwijnt het op een magische manier in het niets? Nee, er is een wet van behoud van energie die dat in de weg staat.

Het antwoord is heel simpel: de warmte die we in het huis brengen wordt een op een gebruikt om de buitenlucht op te warmen. Het huis is slechts een doorgeefluik ervoor. Dan wordt het verder ook simpel. De snelheid waarmee het huis warmte afgeeft aan de buitenlucht is hoger naarmate het temperatuurverschil groter is. Daarom is het minder wanneer de nachttemperatuur in het huis lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De ELGA verbaasd mij weer. Het is amper boven 0 en mistig. Ik heb de thermostaat 1 graad hoger gezet ( 20.5 ipv 19.5 ) en de ELGA reutelt er vrolijk naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
corsat schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:12:
[...]

Flow was eerst 18 of 19 l/min dus niet echt veel meer maar er gast nu meer flow door devloerverwarming waardoor ta en tr dichter bij elkaar komen te liggen resultaat is dat de ecodan wat verder terug toert en rustiger draait. Volgende stap is de temp ta verlagen.
Ok.
Gesloten verdeler? Met pomp....;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman Daar zorgt die veronderstelde AI/FuzzyLogic van de ELGA voor, hij kent jou ondertussen een beetje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:19:
[...]

Vorst beveiliging komt alleen in onder bepaalde omstandigheden, simpel gezegd alleen als hij stil staat. Zolang hij 24 uur continu pompt komt beveiliging niet in. Nee heb geen glycol, een nieuwe wp plaatsen is goedkoper......
Volgens mij schakelt element ook bij als er warmtevraag is onder de -7, of bij jou -omdat je dat zo hebt ingesteld- onder de -15. Lager kun je 'm niet instellen. Als de pomp stilstaat is element nauwelijks efficiënt. Ik vermoed zelfs dat het element alleen ingeschakeld wordt bij draaiende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Dylantje2

De H versie heeft o.a. een ingebouwde vortex hoeveelheidsmeter en je kan je COP aflezen uit de bediening, wat bij de F versie niet kan (? weet ik niet 100% zeker). Ik ga volgend jaar februari in ieder geval de H versie kopen, 7 kW model. Kogel is door de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rhaelak schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:51:
@Dylantje2

De H versie heeft o.a. een ingebouwde vortex hoeveelheidsmeter en je kan je COP aflezen uit de bediening, wat bij de F versie niet kan (? weet ik niet 100% zeker). Ik ga volgend jaar februari in ieder geval de H versie kopen, 7 kW model. Kogel is door de kerk.
MM ik wil de Pana 5 ... Als hij COP uitlees scheelt dat wel een kleine 200... ipv een kamstrup...?
Iemand al ervaring met het uitlezen via Domotica oid van deze "nieuwe" interface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:21:
[...]

@Verwijderd Nee, ingebouwde element wordt echt bij defrost gebruikt. Hebben ze indertijd op Duitse forum helemaal uitgezocht, inclusief -zeer geringe- extra verbruik. Defrost duurt ook korter met element dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:36:
[...]

Ok.
Gesloten verdeler? Met pomp....;)
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostmaas schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:50:
[...]

Volgens mij schakelt element ook bij als er warmtevraag is onder de -7, of bij jou -omdat je dat zo hebt ingesteld- onder de -15. Lager kun je 'm niet instellen. Als de pomp stilstaat is element nauwelijks efficiënt. Ik vermoed zelfs dat het element alleen ingeschakeld wordt bij draaiende pomp.
Pomp draaien hoort inderdaad bij beveiligings programma, bij warmen ook bij min 15 doet ie niet, je kunt hem ook gewoon uit zetten in de software. Maar -15 gaat mijn sensor toch niet mee maken denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 69 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.