Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.475 views

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:50
Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:50:
@ Pietje555

Heel eind mee eens
Maar toch als Domotica zinloos zijn..
Blijven je lampen wat langer branden, en zou je gas nog hoger zijn?
Maar heb je de hele familie op je meter zitten?
De helft van beiden is nog veel voor een doorsnede gezin...?
Mijn domotica is nu 17 jaar oud en gebruikt 1000kWu per jaar om in de lucht te blijven. Nieuwe systemen zijn veel zuiniger, maar alles ombouwen kost gauw € 10000,-. Conventioneel (aan/uit schakelaar) kost niets.
WTW spaart gas, maar kost 1500 kWu. Zolang je niet begint met energie besparen is het alleen verschuiven van verbruik. Ik ben voor grote subsidies op isoleren van gevels en glasvlakken. Ook zonnepanelen en zonneboilers zouden meer aanschafsubsidie moeten hebben. Pas als we dit goed voor elkaar hebben moet je naat WTW en WP's gaan kijken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 08:29
Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:02:
[...]

Mijn domotica is nu 17 jaar oud en gebruikt 1000kWu per jaar om in de lucht te blijven. Nieuwe systemen zijn veel zuiniger, maar alles ombouwen kost gauw € 10000,-. Conventioneel (aan/uit schakelaar) kost niets.
WTW spaart gas, maar kost 1500 kWu. Zolang je niet begint met energie besparen is het alleen verschuiven van verbruik. Ik ben voor grote subsidies op isoleren van gevels en glasvlakken. Ook zonnepanelen en zonneboilers zouden meer aanschafsubsidie moeten hebben. Pas als we dit goed voor elkaar hebben moet je naat WTW en WP's gaan kijken.
WTW kost 1500 KWH per jaar ? 15W per uur momenteel, ik reken met je mee.
Half jaar 15W en 24 W in de zomer (staat het debiet wat hoger), 15x24x182,5=65,70 KWH + 24x24x182,5=105,12 KWH
Jouw 1500 KWH - (65,70+105,12)= 1329,18 KWH wat je er naast zit met je inschatting.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
Vreemd probleem. Ik wilde vandaag mijn ltv jaga optimaliseren door er 3 noiseblocker fans bij te plaatsen naast de 6 die er al op liggen. Ik heb exact dezelfde fans gekocht maar deze blijken 4 draads te zijn, de vorige 3 draad. Ik heb 4 pns connector eraf gehaald en er 2 pins connector op gesoldeerd en exact hetzelfde gedaan als met de 6 oudere fans, aansluiten, rood en witte draad gebuikt maar niet draaien. Als ik ze aansluit op een batterij draait de fan wel, een oude fan op de batterij draait ook, aansluiten op 12 volts voeding maar de nieuwe fans vertikken het om te draaien, plus en min omgedraaid, probleem blijft. SPANNING BATTERIJ 7,5 volt, spanning 12v voeding is 8,9 volt. Wat doe ik verkeerd ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
@Pietje555 Domotica kost 1000kWh per jaar? Daar kan ik de ZOE zeker 50x mee volladen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:11:
Vreemd probleem. Ik wilde vandaag mijn ltv jaga optimaliseren door er 3 noiseblocker fans bij te plaatsen naast de 6 die er al op liggen. Ik heb exact dezelfde fans gekocht maar deze blijken 4 draads te zijn, de vorige 3 draad. Ik heb 4 pns connector eraf gehaald en er 2 pins connector op gesoldeerd en exact hetzelfde gedaan als met de 6 oudere fans, aansluiten, rood en witte draad gebuikt maar niet draaien. Als ik ze aansluit op een batterij draait de fan wel, een oude fan op de batterij draait ook, aansluiten op 12 volts voeding maar de nieuwe fans vertikken het om te draaien, plus en min omgedraaid, probleem blijft. SPANNING BATTERIJ 7,5 volt, spanning 12v voeding is 8,9 volt. Wat doe ik verkeerd ?
- Je probeert teveel vermogen uit de voeding te halen, probeer het eens met 1 fan op de voeding.
- Of een van de fans maakt iets van kortsluiting.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• corsat
ik heb alle fans afgesloten en alleen 1 nieuwe aangesloten precies zoals de andere zitten aangesloten en hij draait niet, geen van de 3 draaien. Sluit ik daarna de oude 1 voor 1 aan dan gaan ze allemaal draaien zonder enig probleem. Ik snap werkelijk niet wat ik verkeerd doe. Ik ga er nu een nachtje over slapen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:21:
ik heb alle fans afgesloten en alleen 1 nieuwe aangesloten precies zoals de andere zitten aangesloten en hij draait niet, geen van de 3 draaien. Sluit ik daarna de oude 1 voor 1 aan dan gaan ze allemaal draaien zonder enig probleem. Ik snap werkelijk niet wat ik verkeerd doe. Ik ga er nu een nachtje over slapen.
Even het type ventilator googlen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:51:
[...]

Bij mij ook niet.
Overigens kun je een slimme meter wel tegen houden, maar een digitale niet. De netbeheerders hebben alleen niet zoveel haast omdat het erg veel geld kost alle oude meters te vervangen. De meter is immers van hun en ze kunnen deze vervangen wanneer ze dat willen. Alleen om privacy kun je eisen dat hij niets door geeft. Je moet dan wel de standen handmatig doorgeven.
Je ziet nu al verschillende (4 tarieven) ontstaan voor leveren/afnemen in piek/dal momenten. Moet je goed op letten als je overstap van leverancier.
Ik heb alleen 3 fase aangevraagd omdat de meter gewisseld moest worden, mooie gelegenheid om dan gelijk om te gaan. Maar omdat de kabel nu te licht is gaat het op een laag pitje en ben ik nu de enige nog met een ferarris. Het gaat eigenlijk prima zo en als ze niet meer terug komen voor de meter kan het ook een voordeel zijn. :)
Maar eigenlijk ben ik in overtreding met 7000Wp op enkel fase (mag max 5650)

Je ziet het erg zwart voor jezelf, je kan isoleren en nieuw glas doen met subsidie. Zonnepanelen op je dak met btw teruggaaf en een warmtepomp met subsidie, dan ben je een heel eind gok ik maar je moet wel beginnen, ik had het ook niet in 1 jaar en heb geen subsidie ontvangen voor wat dan ook.

Ik heb de regels niet verzonnen, jij ook niet maar dat wil niet zeggen dat je er geen gebruik van mag maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:06
Je hebt van die mensen die zichzelf tegenhouden.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 18:06
Tasma schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:48:
[...]

Energie zal nooit gratis worden. De opwekking van energie is nooit gratis. Het is natuurkundig onmogelijk om energie op te wekken zonder daarvoor moeite te doen en energie te gebruiken.

Goedkoper kan, gratis kan nooit. Waarom zou een commerciele partij die energie opwekt -ooit- gratis energie willen aanbieden? Ook zonnepanelen slijten, ook windmolens gaan kapot, en kernfusie kost lijp veel werk om draaiende te houden. Nog los daarvan heeft diegene die levert macht, en zal die macht nooit gratis afgeven.
Gratis energie geleverd door Essenr

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11 15:21
Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:45:
Om een idee te krijgen voor de enorme omvang wat omschakeling van gas naar elektra kost voor bestaande bouw is er in Nijmegen een proef gedaan.
https://www.gelderlander....se-wijk-gasloos~a5bb6a54/
Hier is nog geen rekening met elektrische auto's gehouden.
Met dit soort bedragen lijkt mij de vraag legitiem wie dit gaat betalen. Particulieren??? Overheid, dan maar geen geld naar onderwijs of ouderenzorg??? Geld zal de grote rem op de transitie zijn. Je kunt het vergelijken dat we nu allen rechts rijden en over 5 jaar links moeten gaan rijden. Ik denk dat de transitie gaat mislukken en dat alleen nieuwbouw all electric gaat worden. Daarnaast zie ik bij nieuwbouw dat de woningen alleen all-electric zijn als de gemeente dit verplicht stelt. Door alle milieu maatregelen is de bouw de laatste 10 jaar met WP systemen €35.000 duurder geworden. Starters kunnen dit gewoon niet meer betalen.
Oja, domotica levert nauwelijks bijdrage aan energiebesparing. Meeste mensen interesseert het weinig. Het is zelfs al aangetoond dat mensen met zonnepanelen meer energie zijn gaan gebruiken, want ze krijgen de instelling dat het toch gratis is. Mijn huis is geheel domotica en het uitschakelen van alle lampen zet weinig zoden aan de dijk. Ik zit op 8000kWu en 3000m3 gas. Ik monitor alles.
Verdere bezuinigen gaan ten koste van comfort of vergen grote investeringen.
Sorry van het off-topic, maar ik ben gewoon kritisch op de jubel verhalen. Wat hier gepresteerd wordt is geheel niet representatief voor de gewone Nederlander, wel interessant, maar het blijven Tweakers.
Het valt wel mee. Er wordt nu eenmaal graag door dergelijke organisaties een beeld geschetst dat ze geld nodig hebben. Die wooncoöperatie wil nu eenmaal van die miljoenenheffing af die hen is opgelegd. Leuk dat ze de kosten van de rest van een al noodzakelijke renovatie erbij optellen, maar reëel is anders.

Zuinige woningen zijn niet duurder:
http://bouwbedrijfleenstr...efhuis-zonder-meerkosten/
En dat is niet de enige die voordelig een zuinige woning oplevert.

Je moet niet alleen kijken, maar met die data ook iets gaan doen. Als je 3000m3 gas verbruikt zou ik eens gaan kijken waarom dat zo is.

Zelf zet ik trouwens altijd in op simpele, liefst passieve maatregelen: tochtstrip, buisisolatie, vloerisolatie, muurisolatie, dakisolatie, HR++ glas, zonnepanelen, CO2 gestuurde afzuiging, zuinige apparatuur, etc. Dit doet allemaal zijn werk zonder dat je erover hoeft na te denken. En het kost in beginsel niet of nauwelijks meer geld als de "normale", minder zuinige oplossing. Al die isolatie heeft ongeveer 2300 euro gekost. En levert een besparing op van ca. 300 euro per jaar, met als bonus een stevige comfortverhoging. En het blijft waarschijnlijk heel, heel lang werken. Plus het zorgt ervoor dat we steeds makkelijker de overstap zouden kunnen maken naar een WP.

• Knowbody
corsat schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:21:
Hoe 4 Pins Molexconnector fan aansluiten

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:35

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Yep da is ie... _/-\o_
Alleen dan ergens in een land waar hij stukken goedkoper is:-) O-) 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:06:
[...]

Yep da is ie... _/-\o_
De bekende buitenlandse web shops ben ik hem nog niet tegen gekkomen

Verwijderd

heeft iemand een idee wat de anti-vries modus inhoud bij de Ecodan, volgens mij alleen het bevriezen tegengaan van het waterzijdig circuit. Het vervelende is nu dat de waterpomp nu gaat draaien zodra de Tb onder de 4 graden is.
Ik wil deze beveiliging dus graag uitzetten, scheelt weer in het verbruik.

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:09:[...]De bekende buitenlandse web shops ben ik hem nog niet tegen gekkomen
Vandaar, als die hem hebben... hoor ik graag de goedkoopste...
Is ergens een lijstje met de goed bekent staande shops trouwens??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
Tomexergie schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:53:
[...]

Volgens de gafieken (10min h-=1,5) een zeer lage snelheid tot 5cm per seconde maakt het niet zoveel uit.

Ik blijf er bij, dit concept is een COP killer.
Ik heb de installateur een mailtje gestuurd; mogelijk heb ik het verkeerd begrepen en zitten zowel de WP voor CV als de CV installatie wel direct op het vat, zonder spiraal.

In dat geval blijft de situatie met de spiraal nog wel bestaan voor SWW.. Deze spiraal is zelfs nog wat kleiner.

Ik wil in ieder geval de installatie doorgronden en zelf hebben doorgerekend voordat er een 'go' komt. Het zou jammer zijn als het rendement van de installatie mij straks tegenvalt...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:10:
heeft iemand een idee wat de anti-vries modus inhoud bij de Ecodan, volgens mij alleen het bevriezen tegengaan van het waterzijdig circuit. Het vervelende is nu dat de waterpomp nu gaat draaien zodra de Tb onder de 4 graden is.
Onder menu service > Bedieningsinstelling> Anti vries modus > Stel in op **

• mgroen81
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:10:
Als het een monobloc is zou ik hem niet uitzetten, dan is er kans op bevriezing in de buitenunit als er geen glycol in het systeem zit.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Dylantje2

Dylantje2

mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:37:
[...]Als het een monobloc is zou ik hem niet uitzetten, dan is er kans op bevriezing in de buitenunit als er geen glycol in het systeem zit.
Vraag je dus voor mijn winkelmandje....
Mijn wp komt buiten te staan... :-) net als meerdere..
Glycol mag dat in mijn leidingen ipv water?
En is daar een nog meer voor nodig?
Puur of mag je dat verdunnen?

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:28:
[...]

Onder menu service > Bedieningsinstelling> Anti vries modus > Stel in op **
o.k bedankt had ik al gezien, maar het was mij niet duidelijk wat de consequentie was van het uitzetten.
Gebruik jij de bediening op de binnenunit als thermostaat of heb je een aparte thermostaat aangesloten?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56

thido

Tilburg

Nu het toch over bevriezing, of het voorkomen ervan gaat. Wat doet het backup element van de pana 5kW mono eigenlijk precies en wanneer? Of moet ik nu dan toch echt de gebruiksaanwijzing gaan lezen? :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-12 22:18
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:59:
[...]

Ik was van plan dat te doen maar wil het goed voorbereiden om ze een zetje te geven in de goede richting met informatie van dit forum.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, en of een Iungo oplossing meerwaarde kan hebben ten opzichte van (pi+youless+chinese M-Bus Master+domoticz+grafana).

Bij gebrek aan interesse/prioriteit/businesscase bij Iungo een paar maanden geleden |:( :z heb ik toch maar die Pi gekocht om mee te spelen, toen die goedkope chinese M-Bus master gevonden (die Relay Master van bijna 200 euro was eerst wel een show-stopper) en erg tevreden met de flexibiliteit in data analyse die ik nu heb. Maar dat heeft wel de nodige uurtjes gekost... en een hoop bijgeleerd :)

BTW, als ik zo hoor hoeveel werk mijn installateur heeft gekregen door de Qurrent Elga-actie en waarschijnlijk zal krijgen met de nieuwe Loria (nu) en Elga (begin 2018?) inkoopacties, zijn er meer dan genoeg potentiële klanten voor Iungo.
Misschien nu ook nog bij installateurs erin krijgen dat ze als optie standaard een warmtemeter aanbieden?
Heeft, als ik er zo over nadenk, veel voordelen voor een installateur. Vergelijk het bijvoorbeeld met SolarEdge, waarom wordt dit zo gepusht? Er is gelijk en makkelijk bewijs of de installatie werkt zoals het hoort. Meerkosten vallen daarmee vergeleken nog wel mee. @koevlaas2 ?

Of vanuit de politiek/subsidieregeling een verplichting voor een warmtemeter? :X

[ Voor 9% gewijzigd door Chris_82 op 19-11-2017 22:21 . Reden: Vergelijking SolarEdge toegevoegd ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Verwijderd

mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:37:
[...]

Als het een monobloc is zou ik hem niet uitzetten, dan is er kans op bevriezing in de buitenunit als er geen glycol in het systeem zit.
gaat om een split, dus geen kans op bevriezing

• mgroen81
Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:41:
[...]

Vraag je dus voor mijn winkelmandje....
Mijn wp komt buiten te staan... :-) net als meerdere..
Glycol mag dat in mijn leidingen ipv water?
En is daar een nog meer voor nodig?
Puur of mag je dat verdunnen?
De glycol die gebruikt moet worden is schreeuwend duur. Ik heb ooit in dit forum geroepen dat ik het zou gaan gebruiken. Maar het zit er nog steeds niet in. Er moet dan ook voor 600 euro aan glycol in. Dat ga ik niet doen.
Als je glycol gaat gebruiken moet het al minimaal 30% zijn en de rest water.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:43:
[...]

o.k bedankt had ik al gezien, maar het was mij niet duidelijk wat de consequentie was van het uitzetten.
Gebruik jij de bediening op de binnenunit als thermostaat of heb je een aparte thermostaat aangesloten?
Ik gebruik de wireless kamer thermostaat.
Het uitzetten van de vorstbeveiliging maakt voor ons niet uit, al het water is binnen en dagelijks word er verwarmd.
De buitenunit heeft geen vorstbeveiliging van deze instelling nodig, is puur voor je cv water.

• Dylantje2

Dylantje2

mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:45:
[...]De glycol die gebruikt moet worden is schreeuwend duur. Ik heb ooit in dit forum geroepen dat ik het zou gaan gebruiken. Maar het zit er nog steeds niet in. Er moet dan ook voor 600 euro aan glycol in. Dat ga ik niet doen.Als je glycol gaat gebruiken moet het al minimaal 30% zijn en de rest water.
Dom dom maar dan toch Auto antivries???
Kan extreme warmte en koude aan...?

edit:
En dit dan?
https://www.huchem.nl/axt...sFKZXmi2OX1xoCsNcQAvD_BwE

[ Voor 17% gewijzigd door Dylantje2 op 19-11-2017 21:48 ]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@koevlaas2

Marnix, welke aanvoer T en dT lees je momenteel af in de Ecodan?

Gemeten buitenT 6C
Ik verwarm momenteel met 32C aanvoer, dT 3C kamer T 21,5C ( 100% WAF proof )
Goed voor een pruttelende 615W in de Ecodan

[ Voor 11% gewijzigd door crazyharrie op 19-11-2017 22:03 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:02:
@koevlaas2

Marnix, welke aanvoer T en dT lees je momenteel af in de Ecodan?

Gemeten buitenT 6C
Ik verwarm momenteel met 32C aanvoer, dT 3C kamer T 21,5C ( 100% WAF proof )
Goed voor een pruttelende 615W in de Ecodan
0, de boel staat in standby huis is warm.
Mijn airco pruttelde afgelopen nacht op 515W en de woonkamer bleef 21c, doordat we de kamerdeur open hadden bleef het boven ook aangenaam. De WTW deed zijn werk.

Marnix heeft tegenwoordig zijn eigen WP installatie bedrijf en het huis hier is een experience center annex laboratorium voor WP/duurzame zaken. De installatie is nogal uitgebreid.

• mgroen81
@Dylantje2 Of: https://www.cvkoopjes.nl/...antivries-5-liter-13.html
Bij mij blijft de anti-vriesmodus natuurlijk aan.
En zolang er hier geen Apaches in de hoogspanningsmasten vliegen denk ik dat het geen probleem is om zonder glycol te draaien.

• Dylantje2

Dylantje2

mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:17:
@Dylantje2 Of: https://www.cvkoopjes.nl/...antivries-5-liter-13.html
Bij mij blijft de anti-vriesmodus natuurlijk aan.
En zolang er hier geen Apaches in de hoogspanningsmasten vliegen denk ik dat het geen probleem is om zonder glycol te draaien.
mmm bij mij kan eea stil komen te staan aangezien ik ook mijn pelletstove draai
De directie wil graag dat vlammetje zien, en die warmte voelen.. _/-\o_ _/-\o_

En tsja als ik het doe:
Doe ik graag zoals het heurt.. ;)

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:17:
[...]

0, de boel staat in standby huis is warm.
Mijn airco pruttelde afgelopen nacht op 515W en de woonkamer bleef 21c, doordat we de kamerdeur open hadden bleef het boven ook aangenaam. De WTW deed zijn werk.

Marnix heeft tegenwoordig zijn eigen WP installatie bedrijf en het huis hier is een experience center annex laboratorium voor WP/duurzame zaken. De installatie is nogal uitgebreid.
Ik las mee, goed bezig. _/-\o_
Raak wel mijn referentie kader zo een beetje kwijt

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:19:
[...]

Ik las mee, goed bezig. _/-\o_
Raak wel mijn referentie kader zo een beetje kwijt
In Neck komen een paar Aircootjes te draaien, ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Verder heb ik wat 12 KW WP's die her en der geïnstalleerd gaan worden.
Ik leer nog iedere dag, maar weet intussen wel uren achter elkaar verhalen te houden :)

• koevlaas2
Chris_82 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:44:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, en of een Iungo oplossing meerwaarde kan hebben ten opzichte van (pi+youless+chinese M-Bus Master+domoticz+grafana).

Bij gebrek aan interesse/prioriteit/businesscase bij Iungo een paar maanden geleden |:( :z heb ik toch maar die Pi gekocht om mee te spelen, toen die goedkope chinese M-Bus master gevonden (die Relay Master van bijna 200 euro was eerst wel een show-stopper) en erg tevreden met de flexibiliteit in data analyse die ik nu heb. Maar dat heeft wel de nodige uurtjes gekost... en een hoop bijgeleerd :)

BTW, als ik zo hoor hoeveel werk mijn installateur heeft gekregen door de Qurrent Elga-actie en waarschijnlijk zal krijgen met de nieuwe Loria (nu) en Elga (begin 2018?) inkoopacties, zijn er meer dan genoeg potentiële klanten voor Iungo.
Misschien nu ook nog bij installateurs erin krijgen dat ze als optie standaard een warmtemeter aanbieden?
Heeft, als ik er zo over nadenk, veel voordelen voor een installateur. Vergelijk het bijvoorbeeld met SolarEdge, waarom wordt dit zo gepusht? Er is gelijk en makkelijk bewijs of de installatie werkt zoals het hoort. Meerkosten vallen daarmee vergeleken nog wel mee. @koevlaas2 ?

Of vanuit de politiek/subsidieregeling een verplichting voor een warmtemeter? :X
@koevlaas2 installeert de meeste WP's met 28mm, een warmtemeter in die maat dan haken de klanten af om de prijs ervan.

• corsat
Dit topic had ik ook al gevonden, echter er staat uiteindelijk niet in hoe ik via 12v de fan kan aansturen. Ik heb 4 draden rood, wit zwart en blauw, als ik rood (+) en wit (-) neem dan draait de fan op een batterij, zwart ipv wit of zwart en wit samen op - draait hij ook op een batterij maar niet op 12v. Het wordt dus puzzelen welke draden ik moet nemen om hem op 12v voeding te laten draaien. En waar komt het verschil in batterij en 12v voeding vandaan.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

kimjansen

Nu ff niks...

Hoewel het in eerste instantie mijn bedoeling was een WP bivalent aan te sluiten voor 'erbij', maar na enige aanbevelingen om een redelijke buffer op te nemen in mijn systeem; alles toch eens heroverwogen.

Zeker gezien de solarsubsidies nu ook behoorlijk zijn, lees: een solarsysteem met buffervat voor een lagere prijs dan een los buffervat, ben ik nu serieus aan het kijken om zoveel als mogelijk zonder gas af te kunnen.

Echter nu vraag ik me wel af of dit schematje een beetje zou werken?
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2dwg30p.png

Mijn idee is om twee OEG 4plus setjes van 3 panelen met een 400 of 500 liter hygieneboiler te nemen. Een van de boilers puur en alleen voor SWW (met bijverwarming van de WP indien nodig), de andere als buffer voor het CV systeem, maar daarbij ook bijverwarming van solar mocht daar capaciteit over schieten. Ik zou dan 6 ipv 3 panelen op 1 solarregelaar zetten.

In de tekening zie je een blauw 'spiraal', wat het RVS hygienespiraal is en 2 losse spiralen. Ik heb begrepen dat je in de winter wellicht het bovenste spiraal wil gebruiken bij de zonnecollector vanwege verminderde capaciteit. En met mijn 0-ervaring met warmtepomp en zonnecollector kwam ik dan een beetje op hetvolgende gedrag wat ik zou willen hebben:
1.) In normaal bedrijf houdt de WP de linker buffer op temperatuur, de circulatiepomp pakt energie van de WP en uit het buffer.
2. ) Zolang de temperatuur bovenin het SWW vat lager is dan 55 graden loopt de zonnecollector hier overheen
3.) Als de temperatuur daar hoger dan 55 graden wordt dan gaat de zonnecollector over het onderste spiraal lopen
4.) Als de temperatuur onderin het SWW vat op laten we zeggen 55 graden komt dan 'stort' de zonnecollector zijn overschot over op het CV vat
5.) Mocht het SWW vat op een gesteld tijdstip onder 55 graden liggen (of onder de laten we zeggen 45 komen) dan springt de WP bij door over de helft van het buffer te gaan bijstoken

Volgens mij zit er nog een 'issue' in dat als de WP uit zou staan de circulatiepomp zou kunnen gaan circuleren over de WP ipv het buffer (2e 3-weg klep plaatsen op retour?). En misschien moet er nog een drukverschil regelaar bij de WP om het omschakelen van de 3-weg klep(pen) op te vangen? Het is natuurlijk ook nog mogelijk om het hygienespiraal uit het CV vat te gebruiken om het SWW iets voor te warmen voordat het zijn laatste zetje tot 55+ graden krijgt.

Iemand nog tips of opmerkingen? Volgens mij kun je op deze manier voor heeeel weinig geld all-electric gaan :? .

Speed kills, but beauty lives forever...

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:22:
[...]

In Neck komen een paar Aircootjes te draaien, ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Verder heb ik wat 12 KW WP's die her en der geïnstalleerd gaan worden.
Ik leer nog iedere dag, maar weet intussen wel uren achter elkaar verhalen te houden :)
Welke ga je in neck installeren?

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
kimjansen schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:53:
Hoewel het in eerste instantie mijn bedoeling was een WP bivalent aan te sluiten voor 'erbij', maar na enige aanbevelingen om een redelijke buffer op te nemen in mijn systeem; alles toch eens heroverwogen.

Zeker gezien de solarsubsidies nu ook behoorlijk zijn, lees: een solarsysteem met buffervat voor een lagere prijs dan een los buffervat, ben ik nu serieus aan het kijken om zoveel als mogelijk zonder gas af te kunnen.

[afbeelding]

Mijn idee is om twee OEG 4plus setjes van 3 panelen met een 400 of 500 liter hygieneboiler te nemen. Een van de boilers puur en alleen voor SWW (met bijverwarming van de WP indien nodig), de andere als buffer voor het CV systeem, maar daarbij ook bijverwarming van solar mocht daar capaciteit over schieten. Ik zou dan 6 ipv 3 panelen op 1 solarregelaar zetten.

In de tekening zie je een blauw 'spiraal', wat het RVS hygienespiraal is en 2 losse spiralen. Ik heb begrepen dat je in de winter wellicht het bovenste spiraal wil gebruiken bij de zonnecollector vanwege verminderde capaciteit. En met mijn 0-ervaring met warmtepomp en zonnecollector kwam ik dan een beetje op hetvolgende gedrag wat ik zou willen hebben:
1.) In normaal bedrijf houdt de WP de linker buffer op temperatuur, de circulatiepomp pakt energie van de WP en uit het buffer.
2. ) Zolang de temperatuur bovenin het SWW vat lager is dan 55 graden loopt de zonnecollector hier overheen
3.) Als de temperatuur daar hoger dan 55 graden wordt dan gaat de zonnecollector over het onderste spiraal lopen
4.) Als de temperatuur onderin het SWW vat op laten we zeggen 55 graden komt dan 'stort' de zonnecollector zijn overschot over op het CV vat
5.) Mocht het SWW vat op een gesteld tijdstip onder 55 graden liggen (of onder de laten we zeggen 45 komen) dan springt de WP bij door over de helft van het buffer te gaan bijstoken

Volgens mij zit er nog een 'issue' in dat als de WP uit zou staan de circulatiepomp zou kunnen gaan circuleren over de WP ipv het buffer (2e 3-weg klep plaatsen op retour?). En misschien moet er nog een drukverschil regelaar bij de WP om het omschakelen van de 3-weg klep(pen) op te vangen? Het is natuurlijk ook nog mogelijk om het hygienespiraal uit het CV vat te gebruiken om het SWW iets voor te warmen voordat het zijn laatste zetje tot 55+ graden krijgt.

Iemand nog tips of opmerkingen? Volgens mij kun je op deze manier voor heeeel weinig geld all-electric gaan :? .
Ik kan het niet helemaal beoordelen, maar het lijkt me allemaal nog erg ingewikkeld (en daardoor duur). Twee aparte buffervaten en interconnecties. Hoeveel SWW heb je feitelijk nodig?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Knowbody
corsat schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:31:
[...]

Dit topic had ik ook al gevonden, echter er staat uiteindelijk niet in hoe ik via 12v de fan kan aansturen. Ik heb 4 draden rood, wit zwart en blauw, als ik rood (+) en wit (-) neem dan draait de fan op een batterij, zwart ipv wit of zwart en wit samen op - draait hij ook op een batterij maar niet op 12v. Het wordt dus puzzelen welke draden ik moet nemen om hem op 12v voeding te laten draaien. En waar komt het verschil in batterij en 12v voeding vandaan.
Je hebt toch niet een 12 V AC voeding hè

• Knowbody
corsat schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:31:
[...]

Je moet rood (+12V) en zwart (gnd) hebben

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:25:
[...]

@koevlaas2 installeert de meeste WP's met 28mm, een warmtemeter in die maat dan haken de klanten af om de prijs ervan.
Een warmtemeter selecteer je toch niet op leidingdiameter?
1.5 of 2.5m3/h nominaal is toch voldoende voor een gemiddelde warmtepomp?
En die hebben een 3/4" aansluiting, zijn die zo duur?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ivow85
  • Laatst online: 21:50
joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:10:
[...]

In nieuwbouw wel, maar in oude wijken zeker niet. Ook nog aardig wat 1x25A ipv 35A. Upgrade van de huisaansluiting naar 3x25A kost dan zomaar stevig meer dan €1000 (nieuwe aansluitkabel graven+doorvoeren).
Hier was de upgrade niet duurder dan alleen de meter vervangen en hoofdzekeringen bijplaatsen. Het kostte door de bureaucratie bij Liander alleen een hoop tijd. Kosten lagen rond de 200 euro.

Mijn huis had een gedeelde kabel met de buurman. Nu heb ik mijn eigen 3-fasen aansluiting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
Ramon_1984 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:09:
[...]

De bekende buitenlandse web shops ben ik hem nog niet tegen gekkomen
Staat hier toch?:
https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html

Ik ga waarschijnlijk er zelf zo een bestellen. Situatie: halfopen bebouwing, beneden vloerverwarming, boven radiatoren (op temperatuur van de vloerverwarming), 4 personen.
Gasverbruik tussen 500 en 600 kuub per jaar, hiervan ongeveer 150 kuub voor SWW.
Waterverbruik is 35 kuub per jaar, voor badkamer en keuken. Rest van het huis gebruikt regenwater.

Idee is om de omschakeling in stappen te doen:
1) Bovenstaande warmtepomp bestellen en alleen gebruiken voor verwarming. De CV gaat dan alleen nog SWW doen.
2) Dit een tijdje monitoren om te zien of een buffer in het verwarmingscircuit nodig is.
3) Boiler 200l (evt. met gecombineerde buffer) en zonnecollectoren bestellen.

De zonnecollector gaan alleen de boiler opwarmen (niet de buffer). Warmtepomp gaat via een AB-kraan ofwel de verwarming, ofwel de boiler opwarmen. (moet de handleiding nog lezen, maar ik ga ervan uit dat de WP op 35grC kan draaien voor verwarming en kan omschakelen naar 55grC voor de boiler).

Mijn enige zorg is of een 5kW warmtepomp in staat is om een 200l boiler op een redelijke tijd op te warmen (55grC) als er geen zonnewarmte is. Iemand een idee hoe lang dit zou duren?

[ Voor 65% gewijzigd door luukske op 19-11-2017 23:43 ]

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:54:
[...]

Welke ga je in neck installeren?
3 x Daikin FTXM35M A+++

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:11:
[...]

Een warmtemeter selecteer je toch niet op leidingdiameter?
1.5 of 2.5m3/h nominaal is toch voldoende voor een gemiddelde warmtepomp?
En die hebben een 3/4" aansluiting, zijn die zo duur?
Ik ga geen 3/4 in een 28mm leiding stoppen, beetje flow killing vind ik.
De WP's die zo aangesloten zitten hebben overigens allemaal goede flow, geen klachten hierover ontvangen.
Ik verwacht dan wel een kamstrup 1".
Meeste klanten zijn geen of halve tweakers interesseert het niet zoveel en als het goed werkt dan werkt het goed.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:19:
[...]

Dat is wel zo, alleen 99,9 % van de mensen let hier totaal niet op, ja als de gasrekening op de mat valt een jaar later.
Zelf kan ik niet verhuizen, geen huis voldoet dus dan blijft (nieuw) zelfbouw over.

Klopt ook wel, verhuis ik volgende week dan zit er 2 weken later in wat ik nu ook heb, de modus operandi is bekend namelijk.
Een makelaar die zijn/haar vak verstaat weet de pluspunten van een woning te verkopen, gezien het vlotte verkopen van NOM woningen lijkt het er op dat er voldoende zijn die wel geinteressseerd zijn.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:50:
[...]

Een makelaar die zijn/haar vak verstaat weet de pluspunten van een woning te verkopen, gezien het vlotte verkopen van NOM woningen lijkt het er op dat er voldoende zijn die wel geinteressseerd zijn.
De kentering komt nog wel, G label woningen onverkoopbaar ?

Verwijderd

mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:38:
[...]

Er komt misschien ooit een tijd dat het voor@Verwijderd ook rendabel wordt om te isoleren. :)
Als de spelregels echt veranderen kan ik een deel van de zonnepanelen in de verkoop doen en van dat geld waarschijnlijk een deel van de meest effciente isolatie-methodes financieren.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:52:
[...]

Als de spelregels echt veranderen kan ik een deel van de zonnepanelen in de verkoop doen en van dat geld waarschijnlijk een deel van de meest effciente isolatie-methodes financieren.
Als de spelregels mbt zonnepanelen wijzigen in negatieve zin zijn ze onverkoopbaar.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:52:
[...]

De kentering komt nog wel, G label woningen onverkoopbaar ?
Als die G label woning als opknapper voor weinig te koop, is kun je, als je het slim aanpakt, met dichten van de grote gaten, installatie van max. PV en een WP een leuk betaalbaar object krijgen.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:56:
[...]

Als die G label woning als opknapper voor weinig te koop, is kun je, als je het slim aanpakt, met dichten van de grote gaten, installatie van max. PV en een WP een leuk betaalbaar object krijgen.
Dat is waar, maar omdat er nu haast niet op gelet word vraagt men de hoofdprijs.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:54:
[...]

Als de spelregels mbt zonnepanelen wijzigen in negatieve zin zijn ze onverkoopbaar.
Ik zei een deel verkopen, de spelregels kunnen niet zodanig veranderen dat PV zinloos wordt, dan zijn de CO2 reductie-doelen onhaalbaar, dat zie ik niet gebeuren.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:58:
[...]

Ik zei een deel verkopen, de spelregels kunnen niet zodanig veranderen dat PV zinloos wordt, dan zijn de CO2 reductie-doelen onhaalbaar, dat zie ik niet gebeuren.
Een rimpeltje op de lijn en de verkoop zakt in.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:57:
[...]

Dat is waar, maar omdat er nu haast niet op gelet word vraagt men de hoofdprijs.
Bij absolute schaarste kan dat inderdaad helaas nog. Tot banken van overheidswege bijv. op hun bord krijgen dat G-label maar tot max xxxx gefinancierd mag worden. Zo zijn er nog wel wat maatrgelen te bedenken om dit in de gewenste richting te sturen.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:00:
[...]

Een rimpeltje op de lijn en de verkoop zakt in.
Als de subsidie op bepaalde type auto's hybride bijvoorbeeld daalt zie je de export naar andere landen toenemen, of de import van bepaalde auto's toe- of afnemen. De markt reageert wel.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:03:
[...]

Als de subsidie op bepaalde type auto's hybride bijvoorbeeld daalt zie je de export naar andere landen toenemen, of de import van bepaalde auto's toe- of afnemen. De markt reageert wel.
Neem de metsubsidie outlander, 31 december 20xx nog massaal verkocht, 2 Januari jaar erop bijna geen verkoop meer :)

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:06:
[...]

Yep da is ie... _/-\o_
Waar wijkt de WM-MDC05H3E5 in positieve zin af van de oude WM-MDC05F3E5 ? Ik zie het verschil zo 123 niet.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:18:
[...]

Waar wijkt de WM-MDC05H3E5 in positieve zin af van de oude WM-MDC05F3E5 ? Ik zie het verschil zo 123 niet.
MMM...

Is er wel.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

DJT

koevlaas2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:06:
[...]
Neem de metsubsidie outlander, 31 december 20xx nog massaal verkocht, 2 Januari jaar erop bijna geen verkoop meer :)
En al die gesubsidieerde hybrides gaan nu uit de leasecontracten komen en worden massaal geëxporteerd. Tegelijkertijd worden er recordaantallen auto's (benzine/diesel) geïmporteerd.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:30:
[...]

Ik ga geen 3/4 in een 28mm leiding stoppen, beetje flow killing vind ik.
De WP's die zo aangesloten zitten hebben overigens allemaal goede flow, geen klachten hierover ontvangen.
Ik verwacht dan wel een kamstrup 1".
Meeste klanten zijn geen of halve tweakers interesseert het niet zoveel en als het goed werkt dan werkt het goed.
En dan heb je dus een verkeerde, want je nominale debiet klopt niet, en veel te dure warmtemeter.
1" hoort gewoon niet bij de flow van een kleine unit.
Al veel vaker gezegd, een pomp selecteer je toch ook niet op zijn aansluitmaat, maar op specs.
Dat doe je dus bij ieder component, maar zeker bij een dure als een warmtemeter.
Net zo goed als dat een 5kW warmtepomp geen 28mm nodig heeft, als buffer is het prima, maar voor de flow is het echt niet nodig. Die 800L/u kun je makkelijk kwijt in 22mm.

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:18:
[...]Waar wijkt de WM-MDC05H3E5 in positieve zin af van de oude WM-MDC05F3E5 ? Ik zie het verschil zo 123 niet.
Volgens de Engelse verkoper een betere internet verbinding, en wat kleine wijzigingen in specs..
Maar er zouden geen grote verschillen zijn..

Alleen ik red het allemaal niet voor de kerst te regelen.
Dus dan en mede daarom wacht ik op de laatste versie...
Weet je ook meteen zeker dat de typenummers aangeven dat hij nieuw is, tov de verkoop datum..

Heb een keer meegemaakt een nieuw gekochte apparaat met een heel oud typenummer.
Moet je dan eens om garantie beginnen...[ met je verzekering :( :( ]

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 20 november 2017 @ 06:58:
[...]

En dan heb je dus een verkeerde, want je nominale debiet klopt niet, en veel te dure warmtemeter.
1" hoort gewoon niet bij de flow van een kleine unit.
Al veel vaker gezegd, een pomp selecteer je toch ook niet op zijn aansluitmaat, maar op specs.
Dat doe je dus bij ieder component, maar zeker bij een dure als een warmtemeter.
Net zo goed als dat een 5kW warmtepomp geen 28mm nodig heeft, als buffer is het prima, maar voor de flow is het echt niet nodig. Die 800L/u kun je makkelijk kwijt in 22mm.
Een flowmeter met een te grote doorlaat met een te kleine flow zal gaan afwijken

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zit in de planningsfase van een nieuwbouwwoning (350m2 bruto, 1100m3) en die wil ik gaan verwarmen/koelen met een Lucht/Water warmtepomp.

- 5 slaapkamers
- 2 badkamers
- Ruime technische ruimte in kelder

Na dit topic zo veel mogelijk lezen, veel op Google zoeken denk/hoop ik te weten wat ik nodig heb. Ik ga uiteraard ook met een installateur om tafel zitten, maar ik ben nu zelf bezig met voorwerk.

Ik heb deze informatie ook gebruikt: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Met een WTW (ga ik wel vanuit) heb ik dan 35Watt/m2 nodig.

Dan kom ik op: 350 * 35 = 12.250W = 12kW

Dan heb ik een 12kW warmtepomp nodig, mijn oog viel op: "
Nefit Enviline lucht/water warmtepomp All-electric monoblock 13 E-T"

Zit ik een beetje in de goede richting? Daar wil ik dan een 300L "boiler" bij zetten om tapwater in de te bufferen en gebruik maken van:

- Hotfill wasmachine
- Hotfill vaatwasser
- Hotfill boiler in keuken

In totaal komt er 20kWp aan PV op het dak om zo de kWh's op te wekken.

Is mijn denkrichting met 12 a 13kW warmtepomp een beetje in de goede richting?

• Chris_82
@koevlaas2 @Ramon_1984 @Oxellaar
Zou de drukval over die ~20 cm van de flowmeter er echt toe doen?

De 3 standaard Kamstrup 302's:
- MultiCal 302 Qn 0,6 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 0.015m3/h, normaal 0.6m3/h, max 1.2m3/h
- MultiCal 302 Qn 1,5 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 0.015m3/h, normaal 1.5m3/h, max 3.0m3/h
- MultiCal 302 Qn 2,5 5,2 = 1" aansluiting, minimum flow 0.025m3/h, normaal 2.5m3/h, max 5.0m3/h
prijsverschil is 3 hele euro's, 145 of 148 euro... (plus koppelingen, totaal max 200 euro)

De middelste is qua flow voldoende voor vrijwel alle woonhuis-warmtepompen. werk je liever met grotere diameters kan de 1" wellicht makkelijker in te passen zijn :?

(0.015m3/h = 0.25L/min, 1.5m3/h = 25L/min, 3.0m3/h = 50L/min)

[ Voor 6% gewijzigd door Chris_82 op 20-11-2017 22:03 . Reden: foute eenheid minimum flow... ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Chris_82 De drukval zal minimaal zijn, want de flow is ook minimaal.
1m3/h door een warmtemeter met een 2.5m3/h specificatie, geeft nagenoeg geen drukval.

Maar zeker bij meetapparatuur zijn specs het enige waar je naar moet kijken.
Zelfde geld voor pompen en specificaties van warmtepompen.
En die laatste word tot de laatste letter uitgeplozen, waarom de warmtemeter dan niet?
Zeker als de prijs het breekpunt is, wat dus onnodig is ivm overmaatse selectie.
Een kilo suiker weeg je ook niet op een weegbrug.

• Chris_82
@Snow_King
Is er al een warmteverliesberekening gemaakt?
Waar ik me sowieso altijd over verwonder zijn de hoge verwarmingsvermogens die geacht worden om 'nodig' te zijn. Zelfs een woning van deze omvang. Nieuwbouw met goede isolatie en kierdichtheid (want WTW) lijkt me met veel minder warm te houden zijn.
Grootste uitdaging in nieuwbouw is vaak eerder de warmtewering en warmteafvoer.
En, is ook al vaker gezegd, voor koeling is een lucht/lucht effectiever. Heb je overwogen een convector in je WTW op te nemen (L/W of L/L) om te koelen en iets bij te warmen, als een soort 'hybride'-oplossing?

Voordeel van een grotere WP is wel dat het SWW sneller warm kan worden. Voor SWW is een gecombineerde L/W warmtepomp ook meer voor de hand liggend.

Misschien een idee om je aannemer/installateur uit te dagen om te berekenen wat een L/W warmtepomp met iets meer dan de helft aan capaciteit zou opleveren, en hoeveel je eventueel elektrisch (COP=1) nodig zou hebben om bij te warmen?

Waarschijnlijk is je installateur enigszins merkgebonden, dus reken eens met een 7kW of 9kW Nefit Monoblock? Grotere WP worden snel duurder, ook vanwege de benodigde 3-fase. Dit geld kun je wellicht nuttiger besteden?

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 20-11-2017 10:56 ]

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
thido schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:43:
Nu het toch over bevriezing, of het voorkomen ervan gaat. Wat doet het backup element van de pana 5kW mono eigenlijk precies en wanneer? Of moet ik nu dan toch echt de gebruiksaanwijzing gaan lezen? :-)
Staat in de service manual beschreven (en in eerdere delen van dit forum). Je kunt ook een aantal zaken instellen en er al of niet voor kiezen deze geheel uit te schakelen.

Taken:
- snellere defrost
- extra opwarming bij inschakelen als water te koud is
- bescherming tegen bevriezing
- hogere output bij temperaturen onder de -7 (instelbaar)

Over bevriezing:
er is in ik dacht met name deel 2 een uitgebreide discussie gevoerd. Samenvattend: glycol met mitsen en maren voor een Tweaker niet echt nodig (al is niet iedereen het daar mee eens), heeft zeker voor- en nadelen, als je kiest voor glycol is <30% eigenlijk zinloos, geen auto antivries gebruiken! Grootste risico zonder glycol is langdurige stroomstoring bij zeer lage buitentemperaturen. Dan is er een behoorlijke kans op aanzienlijke schade, zelfs als je de WP geheel leeg laat lopen. Voor normaal bedrijf heeft glycol alleen maar nadelen (in mijn visie).

• joostmaas
  • Niet online
Toch nog even wat voer voor de discussie over de recente enigszins offtopic onderwerpen:

Topman Enexis roept op tot ‘verbod op cv-ketels’
http://www.vakbladwarmtep...p-tot-verbod-op-cv-ketels
- aardgasgebruik de komende twintig jaar gereduceerd van 15 naar 1 miljard kubieke meter in 2035
- aardgas in het net vervangen door ‘groen’ gas, inzet hybride wp's ipv verzwaring elektriciteitsnet

En van der Spek van Energy Storage NL
https://www.installatiejo...-energietransitie-1017236
... chemische opslag als een interessante optie. “Er zijn mogelijkheden met methaan, waterstof, ammoniak, en mierenzuur. Ik vraag me bij de toepassing van deze technieken wel af of het verstandig is om het gasnet uit te faseren. Misschien kunnen we dat in de toekomst nog heel goed gebruiken voor het distribueren van ander gas dan aardgas.”

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

kimjansen

Nu ff niks...

Bram-Bos schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:59:
[...]

Ik kan het niet helemaal beoordelen, maar het lijkt me allemaal nog erg ingewikkeld (en daardoor duur). Twee aparte buffervaten en interconnecties. Hoeveel SWW heb je feitelijk nodig?
Heb je een effectievere setup in gedachten? Aan de zonnecollector kant zou ik de omschakeling tussen onderste en bovenste spiraal met de hand kunnen doen met twee kleppen, maar dat heb ik liever zonder tussenkomst.

De kosten voor zoiets zijn, buiten de warmtepomp:

2x ~500 euro (na subsidie) voor 6 collectors, 2 vaten, 2 controllers, 2 pompstations (https://www.oeg.net/nl/so...lectoren-7-59-m-516000527)
3x ~125 euro voor een driewegklep (https://www.oeg.net/nl/honeywell-motorkleppen-g512300350)

1 Van de pompstations kan ik wellicht gebruiken als circulatiepomp voor het CV deel denk ik? Dus die kosten hoeven ook niet mee, je hebt alleen niks aan de temperatuurmetertjes die erop zitten.

Ik heb een vrij groot bad wat ik graag weleens vol gooi en de ochtend erop douchen. Het zou mijn doel ook zijn om als de opbrengst van de PV of zonnecollector hier ook zoveel mogelijk energie van op te slaan.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:36
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:41:
@koevlaas2 @Ramon_1984 @Oxellaar
Zou de drukval over die ~20 cm van de flowmeter er echt toe doen?

De 3 standaard Kamstrup 302's:
- MultiCal 302 Qn 0,6 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 15L/min, normaal 0.6m3/h, max 1.2m3/h
- MultiCal 302 Qn 1,5 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 15L/min, normaal 1.5m3/h, max 3.0m3/h
- MultiCal 302 Qn 2,5 5,2 = 1" aansluiting, minimum flow 25L/min, normaal 2.5m3/h, max 5.0m3/h
prijsverschil is 3 hele euro's, 145 of 148 euro... (plus koppelingen, totaal max 200 euro)

De middelste is qua flow voldoende voor vrijwel alle woonhuis-warmtepompen. werk je liever met grotere diameters kan de 1" wellicht makkelijker in te passen zijn :?
Waar haal je deze prijzen vandaan?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:41
Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:19:
[...]

mmm bij mij kan eea stil komen te staan aangezien ik ook mijn pelletstove draai
De directie wil graag dat vlammetje zien, en die warmte voelen.. _/-\o_ _/-\o_

En tsja als ik het doe:
Doe ik graag zoals het heurt.. ;)
Ik heb nog een modulerende 2kw generator op euro 95 in de garage staan,
ooit gekocht bij het bouwen van een kajuit-catamaran.
Bovendien heb ik een (vesten/truien) breidende WAF aan boord.

• Chris_82
@Noord27
zie ook deze post, bij zaehleronlineshop
Bij je eerste bestelling krijg je ook nog 3% korting. Voor verzending scheelt het wel in de kosten als je iemand kent die in Duitsland woonachtig is (ik woon vlak aan de grens dus zo geregeld).

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 20-11-2017 11:21 ]

• Noord27
@Chris_82 Ok, duidelijk. Ik kom ze ook eigenlijk niet tegen bij NL (web)shops. Vreemd. Nu nog even goed kijken welke passend is voor een Elga. Hoofdleiding is 22mm; denk ik..

• Daannn1987
  • Laatst online: 24-11 03:46
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:19:
@Noord27
zie ook deze post, bij zaehleronlineshop
Bij je eerste bestelling krijg je ook nog 3% korting. Voor verzending scheelt het wel in de kosten als je iemand kent die in Duitsland woonachtig is (ik woon vlak aan de grens dus zo geregeld).
Volgens @AUijtdehaag heeft deze geen Mbus en moet je deze hebben:
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus

*edit ah wacht je geeft aan dat die Mbus nog los gekocht moet worden bij zaehleronline maar heb je hier linkje van?

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 20-11-2017 11:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Chris_82
@Noord27 @Daannn1987
Goed opletten inderdaad. Standaard zonder bedrade M-Bus.
Kunnen ze bij die andere webshop ook leveren voor maar 25 euro meerkosten, dus wordt dan (145+25)*0.97=164,90 ex verzending.
Beste werkt het om een offerte aan te vragen, dan zie je gelijk of alle opties aanwezig zijn.

Voor een Elga is de 3/4" versie voldoende, daarnaast zul je toch nog 4 verloopstukken nodig hebben voor je '22mm' --> 3/4" schroefdraad voor de speciale koppelingen om ooit de warmtemeter te kunnen wisselen en je 2e temperatuursensor in kwijt te kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Chris_82 op 20-11-2017 11:42 ]

• Daannn1987
  • Laatst online: 24-11 03:46
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:29:
@Noord27 @Daannn1987
Goed opletten inderdaad. Standaard zonder bedrade M-Bus.
Kunnen ze bij die andere webshop ook leveren voor maar 25 euro meerkosten, dus wordt dan (145+25)*0.97=164,90 ex verzending.
Beste werkt het om een offerte aan te vragen, dan zie je gelijk of alle opties aanwezig zijn.
Hier wellicht iets goedkoper: maar heb shipping costs nog niet kunnen ontdekken
https://www.arigo-software.de/en/shop/297968.html
https://www.arigo-software.de/en/shop/85983716.html

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Chris_82
Pas op, dit zijn prijzen ex. BTW! Dit kan nog al eens verwarrend zijn in Duitsland.

• Noord27
Zijn er niet gewoon NL winkels waar deze te verkrijgen zijn? Heb voor vrijwel alle producten Nl leveranciers gekozen en al veel profijt van gehad; vandaar de voorkeur.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:49:
@Snow_King
Is er al een warmteverliesberekening gemaakt?
Waar ik me sowieso altijd over verwonder zijn de hoge verwarmingsvermogens die geacht worden om 'nodig' te zijn. Zelfs een woning van deze omvang. Nieuwbouw met goede isolatie en kierdichtheid (want WTW) lijkt me met veel minder warm te houden zijn.
Nee, nog niet. De woning wordt vrijstaand en zal veel glas krijgen, waarvan een groot deel op het zuiden. Om zo met de Zon zo veel mogelijk te verwarmen.

We zijn van plan extra te investeren in isolatie zoals HR+++ glas e.d.

Ik ben nu zelf met voorwerk bezig om zo goed geïnformeerd zo'n gesprek in te gaan en ook de materie te snappen. (hoop ik!)
Grootste uitdaging in nieuwbouw is vaak eerder de warmtewering en warmteafvoer.
En, is ook al vaker gezegd, voor koeling is een lucht/lucht effectiever. Heb je overwogen een convector in je WTW op te nemen (L/W of L/L) om te koelen en iets bij te warmen, als een soort 'hybride'-oplossing?
Koelen kan ook idd een uitdaging worden! Daar werd ik door de architect al op gewezen.
Voordeel van een grotere WP is wel dat het SWW sneller warm kan worden. Voor SWW is een gecombineerde L/W warmtepomp ook meer voor de hand liggend.
Ik overdimensioneer graag een beetje voor dat stukje extra comfort.
Misschien een idee om je aannemer/installateur uit te dagen om te berekenen wat een L/W warmtepomp met iets meer dan de helft aan capaciteit zou opleveren, en hoeveel je eventueel elektrisch (COP=1) nodig zou hebben om bij te warmen?
Bijvoorbeeld idd. Ik dacht er aan om in de badkamers naast de vloervwarming ook een elektrische radiator voor oa handdoeken te hangen. Daar kan ik dus extra verwarmen indien nodig.
Waarschijnlijk is je installateur enigszins merkgebonden, dus reken eens met een 7kW of 9kW Nefit Monoblock? Grotere WP worden snel duurder, ook vanwege de benodigde 3-fase. Dit geld kun je wellicht nuttiger besteden?
Merkgebonden weet ik nog niet. Woning wordt sowieso 3-fase 3x40A want er komen ook ovens, inductie koken, 20kWp PV en elektrische auto's die met 3-fase laden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
@Snow_King ik heb in badkamer een handdoek radiator in serie staan met vloerverwarming. Werkt prima, voldoende warm voor drogen handdoek

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Snow_King 3X40A vastrecht bijna 1.000,- per jaar extra. Maakt wellicht nadenken over peak-shifting interessant ?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

reneeke1970 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:23:
@Snow_King ik heb in badkamer een handdoek radiator in serie staan met vloerverwarming. Werkt prima, voldoende warm voor drogen handdoek
Ja, dat lijkt mij ook. Vloervwarming als basis, radiator om het extra te verwarmen.
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:27:
@Snow_King 3X40A vastrecht bijna 1.000,- per jaar extra. Maakt wellicht nadenken over peak-shifting interessant ?
Wellicht ja, ik hik ook tegen die kosten aan. Alleen met 59 panelen / 20kWp op het dak zit ik op een 16kW omvormer die 25.5A aan aansluitwaarde heeft.

De elektrische auto's (Tesla) kunnen prima in de nacht laden en dan is 3x25A voldoende. Ik ben alleen bang voor pieken waar de oven aan staat, inductie plaat, de warmtepomp en het buiten vriest.

We overwegen om ipv 3x40A één of twee Powerwalls te nemen en daarmee te bufferen en pieken af te vangen.

Het hele huis is in planningsfase en staat er hopelijk eind 2019.

Nu ben ik aan gekomen bij het Warmtepomp gedeelte en daar wil ik dus informatie over inwinnen om een comfortabele woning te hebben die uiteindelijk zo nul-op-de-meter mogelijk is. De auto's gaan echter een behoorlijke aanslag zijn op het verbruik.

Verwijderd

Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ja, dat lijkt mij ook. Vloervwarming als basis, radiator om het extra te verwarmen.

[...]

Wellicht ja, ik hik ook tegen die kosten aan. Alleen met 59 panelen / 20kWp op het dak zit ik op een 16kW omvormer die 25.5A aan aansluitwaarde heeft.

De elektrische auto's (Tesla) kunnen prima in de nacht laden en dan is 3x25A voldoende. Ik ben alleen bang voor pieken waar de oven aan staat, inductie plaat, de warmtepomp en het buiten vriest.

We overwegen om ipv 3x40A één of twee Powerwalls te nemen en daarmee te bufferen en pieken af te vangen.

Nu ben ik aan gekomen bij het Warmtepomp gedeelte en daar wil ik dus informatie over inwinnen om een comfortabele woning te hebben die uiteindelijk zo nul-op-de-meter mogelijk is. De auto's gaan echter een behoorlijke aanslag zijn op het verbruik.
Die piekopbrengst van je PV zal voor zover mij bekend, zal een piek zijn en niet je 25A 'opblazen'. Anderszins levert die piekopbrengst van je panelen bij lange na geen 1000 op jaarbasis op. Netbeheerders stemmen hun eigen omvormers op hun eigen pv-velden af op 60-75% v.d. Wp waarde van de panelen.

• Wodan89
  • Laatst online: 22:11
[...]

[...]

ik zou gaan voor een
mitsubishi zubadan puhz-shw140yha

met 14kw vermogen altijd genoeg SWW. heb je ook maar een 200L vat nodig.
de 8, 11,2kw en de 14kw versie van deze unit kunnen even ver terug moduleren.

wel zou ik een Buffervat met hygiëne spiraal adviseren als voorverwarming voor het sww.

Ik zou gewoon even kijken of het gaat op 3x25a C automaten. mochten deze uitspringen kun je ze zelf weer inschakelen. en zoals genoemt. kan je ook wat met belasting prio schakeling wat doen.
bovendien kun je een C25a automaat gerust 30min belasten met 35A :) :P

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:54:
[...]

Die piekopbrengst van je PV zal voor zover mij bekend, zal een piek zijn en niet je 25A 'opblazen'. Anderszins levert die piekopbrengst van je panelen bij lange na geen 1000 op jaarbasis op. Netbeheerders stemmen hun eigen omvormers op hun eigen pv-velden af op 60-75% v.d. Wp waarde van de panelen.
Uiteraard. Alleen moet de electricien dat ook goed vinden en zijn handtekening er onder durven te zetten. Een SE15k is wel <25A.
Wodan89 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:14:
[...]

ik zou gaan voor een
mitsubishi zubadan puhz-shw140yha

met 14kw vermogen altijd genoeg SWW. heb je ook maar een 200L vat nodig.
de 8, 11,2kw en de 14kw versie van deze unit kunnen even ver terug moduleren.

wel zou ik een Buffervat met hygiëne spiraal adviseren als voorverwarming voor het sww.

Ik zou gewoon even kijken of het gaat op 3x25a C automaten. mochten deze uitspringen kun je ze zelf weer inschakelen. en zoals genoemt. kan je ook wat met belasting prio schakeling wat doen.
bovendien kun je een C25a automaat gerust 30min belasten met 35A :) :P
Bedankt voor de tip! Maar dan heb ik 14kW voor 350m2/1100m3. Dat zou met voldoende isolatie ook passen?

Voor mensen in dit topic (die in de materie zitten) is dat wellicht allemaal heel logisch, maar als nieuwkomer moest ik zelfs even zoeken wat SWW nu betekend :+

Mono, Split, zo veel mogelijkheden! Ik neig naar split omdat ik de buitenunit op dak wil zetten waar de WP zelf in de kelder staat. Daar zit een verschil van 12m tussen. Dan is water zo hoog pompen niet handig denk ik zo?

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Check dan even of de (split) WP zo'n hoogteverschil wel aan kan. Bij mijn Fujitsu zou dat niet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 20-11-2017 14:01 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
kimjansen schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:53:

[afbeelding]

Ik zou 1 x 3-wegklep plaatsen bij de ZB en via de regelaar van de ZB een prioriteitenschakeling maken op de buffervaten. Die extra 3-wegklep voor schakeling tussen bovenste en onderste spiraal zou ik achterwege laten, het voegt weinig toe en het maakt het complexer dan noodzakelijk is.

Bedenk wel dat je vanaf ± eind oktober tot eind december bar weinig opwek heb, of je nu 3 of 6 collectoren plaatst. Het wordt pas weer leuk vanaf februari en gaat helemaal omhoog vanaf maart. Ik zou eerder kiezen voor bijvoorbeeld 4 collectoren en 2 vaten, zodat je zo min mogelijk stagnatie krijgt in de zomer. Op die manier staat je systeem het minst stil. Behalve je WP omdat je SWW "ohne ende" hebt.

• Wodan89
  • Laatst online: 22:11
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:56:
[...]

Uiteraard. Alleen moet de electricien dat ook goed vinden en zijn handtekening er onder durven te zetten. Een SE15k is wel <25A.

[...]

Bedankt voor de tip! Maar dan heb ik 14kW voor 350m2/1100m3. Dat zou met voldoende isolatie ook passen?

Voor mensen in dit topic (die in de materie zitten) is dat wellicht allemaal heel logisch, maar als nieuwkomer moest ik zelfs even zoeken wat SWW nu betekend :+

Mono, Split, zo veel mogelijkheden! Ik neig naar split omdat ik de buitenunit op dak wil zetten waar de WP zelf in de kelder staat. Daar zit een verschil van 12m tussen. Dan is water zo hoog pompen niet handig denk ik zo?
neem van mij aan dat je er spijt van krijgt als je zoon zware buiten unit op je dak zet,
mogelijk als een betonnen dak hebt dat het gaat,

ze zijn het stilste als je hem goed verankerd op een zware betonnen sokkel zonder trillings dempers.
voor het genoemde type geld dat er 80M max leiding lengte tussen mag.

14kw bij -15 levert deze zubadan. echter de meeste andere merken zakken dan al ver in.
dit omdat de Zubadan een soort 2 traps compressor is.
kijk mogelijk past een 11.2kw ook. maar dit is dezelfde unit alleen kan deze minder ver optoeren.
voor het kleine prijsverschil zou ik daar niet op besparen.

voor de rest. denk aan vloer en wandverwarming. ook vloerverwarming op je slaapkamers zodat je kan koelen in de zomer.

denk ook aan dampdicht geisoleerde leidingen naar mogelijke fancoils op de slaapkamers + condens afvoer
zodat je serieus kan koelen zonder een extra airco aan te schaffen.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11 11:33
koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:57:
[...]

Huizen met de grootste verborgen gebreken gaan als warme broodjes. Lees de kranten er maar op na. Dus A/B/C/D/E/F/G woningen maakt niets uit.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-12 12:29
[...]

(...)
Kun je niet 2x een aansluiting van 3x25A overwegen? Bijvoorbeeld 1 voor het huis en 1 voor de auto's?
Is in ieder geval goedkoper dan 3x40A. En volgens mij ook goedkoper dan een Powerwall.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• joostmaas
  • Niet online
jaari schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:01:
[...]

Kun je niet 2x een aansluiting van 3x25A overwegen? Bijvoorbeeld 1 voor het huis en 1 voor de auto's?
Is in ieder geval goedkoper dan 3x40A. En volgens mij ook goedkoper dan een Powerwall.
Doen ze alleen op afzonderlijke huisadressen.

[ Voor 26% gewijzigd door joostmaas op 20-11-2017 15:37 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Jan Treur schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:00:
Check dan even of de (split) WP zo'n hoogteverschil wel aan kan. Bij mijn Fujitsu zou dat niet kunnen.
Goede tip!
Wodan89 schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:32:
[...]

neem van mij aan dat je er spijt van krijgt als je zoon zware buiten unit op je dak zet,
mogelijk als een betonnen dak hebt dat het gaat,

ze zijn het stilste als je hem goed verankerd op een zware betonnen sokkel zonder trillings dempers.
voor het genoemde type geld dat er 80M max leiding lengte tussen mag.
Aha, ja! Wellicht gewoon achterin de tuin zetten en de leidingen diep ingraven. Scheelt geluid bij het huis. Maar dat kan ik verder bekijken.

Waardevolle informatie dit.
14kw bij -15 levert deze zubadan. echter de meeste andere merken zakken dan al ver in.
dit omdat de Zubadan een soort 2 traps compressor is.
kijk mogelijk past een 11.2kw ook. maar dit is dezelfde unit alleen kan deze minder ver optoeren.
voor het kleine prijsverschil zou ik daar niet op besparen.
Nee, ik zou dan idd 14kW nemen om zo afdoende verwarming in het huis te hebben.
voor de rest. denk aan vloer en wandverwarming. ook vloerverwarming op je slaapkamers zodat je kan koelen in de zomer.
Vloerverwarming is overal idd de planning, door het gehele huis heen.
denk ook aan dampdicht geisoleerde leidingen naar mogelijke fancoils op de slaapkamers + condens afvoer
zodat je serieus kan koelen zonder een extra airco aan te schaffen.
Geen idee wat het is, maar ik ga het opzoeken. bedankt!
jaari schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:01:
[...]

Ik ga het proberen met 3x25A, maar ik sluit niet uit dat ik moet kiezen voor:

- 40A
- Powerwalls

Maar als de Warmtepomp kleiner is dan heb ik ook minder elektrisch vermogen nodig.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@Snow_King

Wat een overweging waard is; kijk eens naar hogere isolatie waardes dan wat het bouwbesluit voorschrijft om zo het warmteverlies te minimaliseren.

Dan kan je uit met een kleinere WP, eventueel minder PV en makkelijker uit de voeten met 3x25A.

Alles wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:21:
@Snow_King
Helemaal mee eens, het opwekken verhaal is natuurlijk een beetje onszelf voor de gek houden. Hoewel voor de korte termijn het een prima oplossing is, we mogen blij zijn met elke kwh duurzame energie op dit moment, is het voor de lange termijn onhoudbaar dat we de bulk in de zomer opwekken en in de winter weer verbruiken.

Devies is dus inderdaad isoleren isoleren isoleren. En dat nog een paar keer. Daarna veel minder energie nodig, minder panelen hoeven produceren om die energie weer een keer op te wekken, minder opslag voor de wintermaanden nodig, etc.

In mijn huidige nieuwbouw tweekapper is wat je beschrijft ook de enige oplossing om het redelijk netjes te doen (en 10x beter dan 99% van Nederland het voor elkaar heeft). Mede daarom wek ik domweg teveel op zodat ik in de slechte maanden in ieder geval overdag goeddeels van het net af kan blijven.

De volgende woning wordt sowieso een passiefbouw met enorme isolatie en kleine warmtepomp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 16:42 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Rhaelak schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:21:
@Snow_King

Wat een overweging waard is; kijk eens naar hogere isolatie waardes dan wat het bouwbesluit voorschrijft om zo het warmteverlies te minimaliseren.

Dan kan je uit met een kleinere WP, eventueel minder PV en makkelijker uit de voeten met 3x25A.

Uiteraard! Isolatie is iets waar we goed naar gaan kijken.

Wel hebben we nu 1, maar straks twee EV's die elk de nodige kWh's gaan verbruiken en daar hebben we alle PV voor nodig die we kunnen installeren.

Mijn doel is de kleinst mogelijke WP, maar wél groot genoeg om lekker met comfort in de woning te kunnen leven.

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:39:
[...]
is het voor de lange termijn onhoudbaar dat we de bulk in de zomer opwekken en in de winter weer verbruiken.
Maar juist op de lange termijn (15 jaar?) zullen er zeer waarschijnlijk voldoende technische oplossingen zijn om dit probleem op te lossen. Wereldwijd is men hier zodanig intensief mee bezig en is er al zo'n waslijst aan ideeën dat de kans dat er geen oplossing komt in mijn visie klein is. Met fossiel was dit geen probleem, dus er is eerder nauwelijks over nagedacht.

(Er zijn trouwens nu ook al oplossingen voorhanden, denk aan warmteopslag in de aardbodem, energieopslag in zoutkoepels etc., maar die zijn nog niet voldoende praktisch of kosteneffectief c.q. milieutechnisch goed genoeg.)

[ Voor 15% gewijzigd door joostmaas op 20-11-2017 16:50 ]

• Knowbody
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:39:
Ik zit in de planningsfase van een nieuwbouwwoning (350m2 bruto, 1100m3) en die wil ik gaan verwarmen/koelen met een Lucht/Water warmtepomp.

- 5 slaapkamers
- 2 badkamers

Na dit topic zo veel mogelijk lezen, veel op Google zoeken denk/hoop ik te weten wat ik nodig heb. Ik ga uiteraard ook met een installateur om tafel zitten, maar ik ben nu zelf bezig met voorwerk.

Ik heb deze informatie ook gebruikt: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Zit ik een beetje in de goede richting? Daar wil ik dan een 300L "boiler" bij zetten om tapwater in de te bufferen en gebruik maken van:

- Hotfill wasmachine
- Hotfill vaatwasser

Ja denk. Groot huis!
Normaliter moet nieuwbouw het kunnen redden met 5 kWh
Het lijkt dat je met 11 of 12 kW het prima gaat redden.

Neem alsjeblieft ook triple glas.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:39:

- 5 slaapkamers
- 2 badkamers

- Hotfill wasmachine
- Hotfill vaatwasser

Op basis van mijn eigen ervaringen denk ik dat je te hoog zit. Zeker als je extra aandacht aan isolatie en kierdichtheid laat besteden en in het ontwerp geen koudebruggen op laat nemen. Grapjes als erkers e.d. werken ook niet mee. Maar dan moet je toch wel 20 tot 25 watt per m2 halen. Ik neem aan dat ook niet alle m2 dezelfde verwarmingseisen worden gesteld.

Ik zit zelf met 210m2 en 900m3 met een w/w wp van 6kW en dat gaat op basis van bovenstaande prima. Zeker gezien je opmerkingen over piekverbruik is een w/w wp, die je met een dergelijk maat huis, wellicht in de heipalen mee kan nemen een stuk lager qua capaciteit. Ook qua geluid ga je erop vooruit.

Kwestie van keuzes maken. En qua piek is sww de grootste uitdaging. Ik doe dat zelf met een zonneboiler met een elektrische doorstromer als naverwarmer en dat geeft regelmatig een piek van 11 kW.

• Knowbody
joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:59:
Toch nog even wat voer voor de discussie over de recente enigszins offtopic onderwerpen:

Topman Enexis roept op tot ‘verbod op cv-ketels’
http://www.vakbladwarmtep...p-tot-verbod-op-cv-ketels
- aardgasgebruik de komende twintig jaar gereduceerd van 15 naar 1 miljard kubieke meter in 2035
- aardgas in het net vervangen door ‘groen’ gas, inzet hybride wp's ipv verzwaring elektriciteitsnet

En van der Spek van Energy Storage NL
https://www.installatiejo...-energietransitie-1017236
... chemische opslag als een interessante optie. “Er zijn mogelijkheden met methaan, waterstof, ammoniak, en mierenzuur. Ik vraag me bij de toepassing van deze technieken wel af of het verstandig is om het gasnet uit te faseren. Misschien kunnen we dat in de toekomst nog heel goed gebruiken voor het distribueren van ander gas dan aardgas.”
Het is zo simpel.

Alle nieuwbouw gasloos.

En het behoud van infra is afkomstig van de gaslobby.

Industrie op waterstof. Consumenten niet. Buitengebied eventueel groengas.

Pagina: 1 ... 54 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.