Hoewel het in eerste instantie mijn bedoeling was een WP bivalent aan te sluiten voor 'erbij', maar na enige aanbevelingen om een redelijke buffer op te nemen in mijn systeem; alles toch eens heroverwogen.
Zeker gezien de solarsubsidies nu ook behoorlijk zijn, lees: een solarsysteem met buffervat voor een lagere prijs dan een los buffervat, ben ik nu serieus aan het kijken om zoveel als mogelijk zonder gas af te kunnen.
Echter nu vraag ik me wel af of dit schematje een beetje zou werken?
Mijn idee is om twee OEG 4plus setjes van 3 panelen met een 400 of 500 liter hygieneboiler te nemen. Een van de boilers puur en alleen voor SWW (met bijverwarming van de WP indien nodig), de andere als buffer voor het CV systeem, maar daarbij ook bijverwarming van solar mocht daar capaciteit over schieten. Ik zou dan 6 ipv 3 panelen op 1 solarregelaar zetten.
In de tekening zie je een blauw 'spiraal', wat het RVS hygienespiraal is en 2 losse spiralen. Ik heb begrepen dat je in de winter wellicht het bovenste spiraal wil gebruiken bij de zonnecollector vanwege verminderde capaciteit. En met mijn 0-ervaring met warmtepomp en zonnecollector kwam ik dan een beetje op hetvolgende gedrag wat ik zou willen hebben:
1.) In normaal bedrijf houdt de WP de linker buffer op temperatuur, de circulatiepomp pakt energie van de WP en uit het buffer.
2. ) Zolang de temperatuur bovenin het SWW vat lager is dan 55 graden loopt de zonnecollector hier overheen
3.) Als de temperatuur daar hoger dan 55 graden wordt dan gaat de zonnecollector over het onderste spiraal lopen
4.) Als de temperatuur onderin het SWW vat op laten we zeggen 55 graden komt dan 'stort' de zonnecollector zijn overschot over op het CV vat
5.) Mocht het SWW vat op een gesteld tijdstip onder 55 graden liggen (of onder de laten we zeggen 45 komen) dan springt de WP bij door over de helft van het buffer te gaan bijstoken
Volgens mij zit er nog een 'issue' in dat als de WP uit zou staan de circulatiepomp zou kunnen gaan circuleren over de WP ipv het buffer (2e 3-weg klep plaatsen op retour?). En misschien moet er nog een drukverschil regelaar bij de WP om het omschakelen van de 3-weg klep(pen) op te vangen? Het is natuurlijk ook nog mogelijk om het hygienespiraal uit het CV vat te gebruiken om het SWW iets voor te warmen voordat het zijn laatste zetje tot 55+ graden krijgt.
Iemand nog tips of opmerkingen? Volgens mij kun je op deze manier voor heeeel weinig geld all-electric gaan

.
Speed kills, but beauty lives forever...